Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kneusteun schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:32:
[...]

Dat was denk ik trial rijden.
Dat is bij mij om de hoek, maar wel ietsje anders.
Geen idee, was ver voordat ik motoren echt interessant vond. Beetje over een grote zandhoop karren en telkens meer uitdagingen.

Was oprecht wel echt vet om te doen. Mn het idee dat je het eerste uur denkt "kut wat is dat obstakel groot" en er een half uur later vrolijk overheen kart.

@kneusteun inderdaad: https://zelftrialrijden.nl/locaties dit was hem. herken het adhv de foto

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 27-08-2025 20:17 ]

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:08

Bommes

Capo del formaggio

Houd het geheel die laatste 400km ook nog heel en met de glimmende kant boven @Pyr0_
1,5 week is wel echt gaaf, 7 dagen is voor mij en mijn gezin nu wel ongeveer de max.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-12 10:56
Was net weer even met de nieuwe drone aan het klooien kwamen er toevallig wat motorrijders voorbij ;)
YouTube: motor pan

Aangezien dit ding gps lijnen kan uitzetten en volgen en gewoon onderwerpen kan volgen is de volgende taak om hem een keer achter mij aan te laten gaan op de motor, alleen wel scary met de controller die ergens moet blijven.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:19
Joris748 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:50:
Ik zou graag een allroad opstaptraining doen. Inclusief motorhuur en kleding. Welke organisaties zou je aanraden? Bij voorkeur in Zuid-Nederland.

Edit: of misschien wel eerst een enduro opstaptraining. Eerst met wat lichter spul spelen.
Mijn plannetje begint wat concreter te worden
  • Dit najaar een proefrit met een DesertX regelen. Even kijken of we vriendjes kunnen worden op asfalt en of ik dit plan door wil zetten. Wil nog wel een beetje door kunnen trappen.
  • Deze winter op zoek naar een mooie DesertX (als de proefrit bevalt).
  • Voorjaar starten met training. Ik kreeg van een collega de tip om bij Alex van den Broek en Elles Dijkhuizen een meerdaagse training te volgen. Daarna moet ik een heel eind op stoom kunnen zijn.
https://www.alexvandenbro...ingen/prepare-4-adventure

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 27-08-2025 21:14 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-12 13:19
kneusteun schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:46:
Was net weer even met de nieuwe drone aan het klooien kwamen er toevallig wat motorrijders voorbij ;)

Aangezien dit ding gps lijnen kan uitzetten en volgen en gewoon onderwerpen kan volgen is de volgende taak om hem een keer achter mij aan te laten gaan op de motor, alleen wel scary met de controller die ergens moet blijven.
Zodra ik mijn papiertje heb, is dit ook 1 van die dingen die ik wel doen. Je houd je controller gewoon bij je. Van te voren de route verkennen, zelf ook een keer vliegen, hoogte en obstakels goed in de gaten houden. En vervolgens gaan met die banaan.

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-12 15:42

Voor de DJI's maken ze steunen: https://www.bol.com/nl/nl...diening/9300000167272415/

• kneusteun
Ja de vraag is wat kunnen die hebben..
Als ik met een flinke vaart door een zandpad jakker denk ik dat er weinig over blijft van dat armpje…..

• kneusteun
GroeneThee schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:08:
[...]

Zodra ik mijn papiertje heb, is dit ook 1 van die dingen die ik wel doen. Je houd je controller gewoon bij je. Van te voren de route verkennen, zelf ook een keer vliegen, hoogte en obstakels goed in de gaten houden. En vervolgens gaan met die banaan.
Ik snap het allemaal, maar het “bij je houden gedeelte” is dus even een issue.
Kan nog niet echt stevige mounts vinden

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:23

Vrijdag

De Zwarte

Andere gewoon een simpele tanktas en daar dan de remote in knikkeren?

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• kneusteun
Ja dat wordt denk ik de beste oplossing.
Ik wil die remote wel een beetje voor het grijpen hebben namelijk.

Ga nog even kijken of ik zelf een stevige oplossing kan printen zodat hij op het stuur kan.
Maar de meeste prints die bestaan zijn allemaal nogal zwak. Dus even zelf wat zien te tekenen.

• Joris748
kneusteun schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:21:
Ja dat wordt denk ik de beste oplossing.
Ik wil die remote wel een beetje voor het grijpen hebben namelijk.

Ga nog even kijken of ik zelf een stevige oplossing kan printen zodat hij op het stuur kan.
Maar de meeste prints die bestaan zijn allemaal nogal zwak. Dus even zelf wat zien te tekenen.
Hoe is die remote aan de beugel bevestigd? Kun je een rammount basisplaat modificeren?

Edit: de bevestiging van de remote op de beugel is wel problematisch. Daar heb je eigenlijk een soort van cradle voor nodig.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/gPVk2x3mKlBk/oD7WYX/1200x1200.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Joris748 op 28-08-2025 08:25 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

kneusteun schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 06:47:
[...]

Ik snap het allemaal, maar het “bij je houden gedeelte” is dus even een issue.
Kan nog niet echt stevige mounts vinden
Een X-grip misschien??

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-12 10:23
Joris748 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:22:
[...]

Hoe is die remote aan de beugel bevestigd? Kun je een rammount basisplaat modificeren?

Edit: de bevestiging van de remote op de beugel is wel problematisch. Daar heb je eigenlijk een soort van cradle voor nodig.

[Afbeelding]
Is dat nou gewoon een X-box controller? CC erop en spelen maar! _O-

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:22:
[...]

[Afbeelding]
Dit is ook een slecht 3D print ontwerp, het is een T, dat betekent onafhankelijk van welke oriëntatie je hem gaat printen er zwakke punten zijn door layer lines. Scrap that, hij bestaat uit 2 onderdelen die aan elkaar vast geschroef worden. Als je die in de juiste oriëntatie print zouden ze erg sterk moeten zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door _eLMo_ op 28-08-2025 09:25 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Bartje1983
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-12 17:15
KillaZ schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:04:
@iMars , Ik ben afgelopen juni geweest, zelfs routes gemaakt met behulp van een aantal tips van @ToolkiT

Ik kan je de routes via de DM wel even delen? Zit Skye ook bij en die zou ik nooit overslaan :)
Zou ik deze routes ook mogen? Wellicht helpt dit om wat vrienden te overtuigen!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:03
Bartje1983 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:04:
[...]

Zou ik deze routes ook mogen? Wellicht helpt dit om wat vrienden te overtuigen!
Dan heb je geen routes nodig maar foto's :+

Ik zal ze zo even sturen :>

K to the KillaZ

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:29

ozzynator

Nevermind.

Ik heb hem gewoon om mijn nek hangen. Wel nog niet op de motor geprobeerd. Je hoeft niet perse gps lijnen uit te zetten, met tracking kan hij jou als onderwerp volgen. Knopje toucheren, onderwerp instellen op scherm en klaar. Zit je alleen met snelheidsbeperking.

[ Voor 3% gewijzigd door ozzynator op 28-08-2025 12:27 ]

Het is sowieso. Niet zo wie zo, zws, of sowiezo. Of andere varianten. Dus gewoon sowieso.

• Daniel L.
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19:50
Joris748 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:04:
[...]

Mijn plannetje begint wat concreter te worden
  • Dit najaar een proefrit met een DesertX regelen. Even kijken of we vriendjes kunnen worden op asfalt en of ik dit plan door wil zetten. Wil nog wel een beetje door kunnen trappen.
  • Deze winter op zoek naar een mooie DesertX (als de proefrit bevalt).
  • Voorjaar starten met training. Ik kreeg van een collega de tip om bij Alex van den Broek en Elles Dijkhuizen een meerdaagse training te volgen. Daarna moet ik een heel eind op stoom kunnen zijn.
https://www.alexvandenbro...ingen/prepare-4-adventure
Tip: huur een dagje een DesertX bij Ducati Zaltbommel. Heb ik ook gedaan destijds. Na een hele dag in het zadel kan je veel beter de balans opmaken dan na een half uurtje op het industrieterrein. Ze hebben uiteindelijk de huurprijs ook netjes afgetrokken van de aanschaf van mijn DesertX.

Gas geven op (en naast) het asfalt doet 'ie overigens prima :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wBJk2ReI8TKBprtmG6l9nH1xQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHcHAbJdhJMHUrfUOM05OG0U.jpg?f=fotoalbum_large

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-12 14:07
Bommes schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:55:
Nu ook nog wel eentje uit de Piaggio stal, een Aprilia Tuareg. Maar mis mijn V85 nog wel.
Zo ken ik er precies nog één. Zijn Tuareg is al verkocht, en hij is alvast heel blij dat de V85 weer terug komt in de "gedeelde" stal door zijn vader.

• kneusteun
ozzynator schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:22:
[...]

Ik heb hem gewoon om mijn nek hangen. Wel nog niet op de motor geprobeerd. Je hoeft niet perse gps lijnen uit te zetten, met tracking kan hij jou als onderwerp volgen. Knopje toucheren, onderwerp instellen op scherm en klaar. Zit je alleen met snelheidsbeperking.
Snap ik, maar als je dus over onverharde paden kachelt dan is dat niet wat je wil ;)

• kneusteun
is te klein.
Ik had al een beste print gemaakt maar ook die is reeds overleden bij het monteren
Afbeeldingslocatie: https://i.etsystatic.com/55987806/r/il/dc469d/6459790303/il_570xN.6459790303_42ga.jpg
Zoiets als dit maar al robuuster en van asa.

En dan geen gopro mount maar een tweedelig blok.

Edit: probeer altijd bij de vlogger te zien wat ze gebruiken, maar geen idee.
Heb wel nu een all risk verzekering afgesloten (via werk) dat bij crashes en wegvliegen je gewoon een nieuwe krijgt. Dat scheelt ook alweer.

De air 3 s is van werk, en we hadden een insta 360x4 eronder gemonteerd, iemand vergat de onderste sensors uit te zetten dus hij detecteerde "grond" en ding klapte volle snelheid tegen het dak aan.... :+

[ Voor 32% gewijzigd door kneusteun op 28-08-2025 17:29 ]

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:29

ozzynator

Nevermind.

Misschien die vlogger eens een bericht sturen?

Het is sowieso. Niet zo wie zo, zws, of sowiezo. Of andere varianten. Dus gewoon sowieso.

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-12 12:30
Ik weet niet wat zo'n controller weegt maar je kunt ook quadlock overwegen inclusief een universele bevestiging die je op je controller plakt.

• kneusteun
Barista schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:56:
Ik weet niet wat zo'n controller weegt maar je kunt ook quadlock overwegen inclusief een universele bevestiging die je op je controller plakt.
Ja is een optie, maar die controllers zijn wel echt zwaar! dus ik denk dat ik het gewoon met een tanktas ga proberen.

Maar ga eerst wel beetje oefenen door hem mee te slepen en wat andere rijders te filmen, iemand had ook wel een goede en dat is gewoon langs de TET gaan staan op mooie dagen. En dan die meuk op een instagram plaatsen, beetje wat je bij de Stelvio etc ook ziet.

En ga mogelijk 9 Oktober bij obesitas cross even filmen

[ Voor 4% gewijzigd door kneusteun op 28-08-2025 18:03 ]

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Vandaag een 2022 Vespa in mat grijs bekeken, erg net ding, supertech uitvoering. Wat niet veel meer wil zeggen dat er een digitaal dash in zit met navigatie daarop. Voor de rest wel gelijk aan de standaard Vespa.
Heb er vele tientallen nu in de favorieten staan op MP, veel variatie in kleur is is niet in NL.
Dus hoewel ik een beetje twijfel aan de wat saaie ingetogen mat grijze basis kleur denk ik dat er wel wat tof van te maken is met een goede stikker set. Juist omdat de basis kleur niet heel uitgesproken is kun je mooie contrasten maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKYX83-Y5TOm1khqeExbkv_3A9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FttcItg6SNWKYsxRlGI9O29O.jpg?f=fotoalbum_large
(internet fototje)
Dat lime vind ik niet echt heel tof, maar denk dat dit grijs wel mooi combineert met oranje, en dan alles wat Chrome is naar mat zwart.

Ding was nieuw verkocht door de dealer waar die nu stond, en volledig bij hun in onderhoud geweest. Een dealer waar ik overigens al kom sinds mijn 16de, zelfde eigenaar zit er nu nog in. Hij is ondertussen 61, ik 49 :P
Evengoed deze Vespa was bij hun terug ingeruild, en het ding ziet er echt om door een ringetje te halen zo nieuw uit. Nieuwe topkoffer + rekje er op want dat had hij nog liggen in de juiste kleur.
Wat betreft prijs is het ongeveer wat ik als max wilde uit geven, met nog wat ruimte om de vering te upgraden.

Ik ga er maar eens een nachtje overslapen :z :P :z

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-12 14:54
Bommes schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:17:
Vandaag een 2022 Vespa in mat grijs bekeken, erg net ding, supertech uitvoering. Wat niet veel meer wil zeggen dat er een digitaal dash in zit met navigatie daarop. Voor de rest wel gelijk aan de standaard Vespa.
Heb er vele tientallen nu in de favorieten staan op MP, veel variatie in kleur is is niet in NL.
Dus hoewel ik een beetje twijfel aan de wat saaie ingetogen mat grijze basis kleur denk ik dat er wel wat tof van te maken is met een goede stikker set. Juist omdat de basis kleur niet heel uitgesproken is kun je mooie contrasten maken.
[Afbeelding]
(internet fototje)
Dat lime vind ik niet echt heel tof, maar denk dat dit grijs wel mooi combineert met oranje, en dan alles wat Chrome is naar mat zwart.

Ding was nieuw verkocht door de dealer waar die nu stond, en volledig bij hun in onderhoud geweest. Een dealer waar ik overigens al kom sinds mijn 16de, zelfde eigenaar zit er nu nog in. Hij is ondertussen 61, ik 49 :P
Evengoed deze Vespa was bij hun terug ingeruild, en het ding ziet er echt om door een ringetje te halen zo nieuw uit. Nieuwe topkoffer + rekje er op want dat had hij nog liggen in de juiste kleur.
Wat betreft prijs is het ongeveer wat ik als max wilde uit geven, met nog wat ruimte om de vering te upgraden.

He, ik ben ook opzoek naar een GTS maar dan 1 uit 2017/2018. Aangezien jij DE vespa man bent; nog dingen waar ik op moet letten?

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:27

A13X

Dude

Khayma schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:32:
[...]

He, ik ben ook opzoek naar een GTS maar dan 1 uit 2017/2018. Aangezien jij DE vespa man bent; nog dingen waar ik op moet letten?
Bomen :+

Awesome

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Khayma schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:32:
[...]

Tot aan die bouwjaren? Eigenlijk alleen roest aan de onder zijde van de voetenplank.
En kijk of het ding goed recht door rijd, mijn vorige Vespa trok echt flink naar 1 kant. Wat pas beter werd met een andere voorvork er in, waarschijnlijk een keer schade gehad dus.
Er worden er ook veel ingevoerd, dat hoeft geen probleem te zijn, maar eentje met wat aantoonbare historie is wel fijn.
2019 zijn de HPE's gekomen, naar wat ik begrepen heb konden de eerste 2 bouwjaren daarvan (tot en met 2020 dus) wel eens wat olie verbruiken.
Dealer waar ik net was had daar nog niet van gehoord, althans niet dat het hem was opgevallen. Maar op internet gaat dat verhaal wel rond.
Dus roest, onderhoud historie en goed recht door rijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQRnuI0HzvfuM__GGhmtx5Y19KA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Lm3Xa3bnXCg6v2VQmjzAkz5Y.jpg?f=user_large

• Khayma
En wat doe ik tegen phatbikes?

• Khayma
Bommes schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:42:
[...]

Tot aan die bouwjaren? Eigenlijk alleen roest aan de onder zijde van de voetenplank.
En kijk of het ding goed recht door rijd, mijn vorige Vespa trok echt flink naar 1 kant. Wat pas beter werd met een andere voorvork er in, waarschijnlijk een keer schade gehad dus.
Er worden er ook veel ingevoerd, dat hoeft geen probleem te zijn, maar eentje met wat aantoonbare historie is wel fijn.
2019 zijn de HPE's gekomen, naar wat ik begrepen heb konden de eerste 2 bouwjaren daarvan (tot en met 2020 dus) wel eens wat olie verbruiken.
Dealer waar ik net was had daar nog niet van gehoord, althans niet dat het hem was opgevallen. Maar op internet gaat dat verhaal wel rond.
Dus roest, onderhoud historie en goed recht door rijden.

[...]

[Afbeelding]
Top, dankjewel voor de info! En wat zou je eerder aanraden, een 250 of 300? Wordt voornamelijk in en rondom Amsterdam gebruikt. Verder weg pak ik wel de GSA.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Khayma ik wilde je nog wel als tip mee geven dat je niet in Amsterdam een gebruikte Vespa moet kopen.. :P :9

Verschil tussen een 250 en 300 is nihil, de 300 heeft maar 1 of 2 pk meer, 300 is wel iets meer gezocht denk ik, dus iets waardevaster.
In de latere bouwjaren is de 250 eigenlijk altijd een classic uitvoering, dus veel Chrome en verder erg standaard.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:27

A13X

Dude

Khayma schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:47:
[...]

En wat doe ik tegen phatbikes?
Zorgen dat ze een Bommesje doen tegen een boom 8)

Awesome

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:05

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Bommes schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:17:
....

Uhuh ;)

Dat wordt wakker liggen van opwinding dat je weer een mooie vespa hebt gevonden. Ik denk dat ik de uitkomst al weet.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Barista
Het is dat je al wat street credit hier hebt opgebouwd @bommes dat men hier gewoon serieus op reageert, denk ik. ;)

• Khayma
Bommes schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:07:
@Khayma ik wilde je nog wel als tip mee geven dat je niet in Amsterdam een gebruikte Vespa moet kopen.. :P :9

Verschil tussen een 250 en 300 is nihil, de 300 heeft maar 1 of 2 pk meer, 300 is wel iets meer gezocht denk ik, dus iets waardevaster.
In de latere bouwjaren is de 250 eigenlijk altijd een classic uitvoering, dus veel Chrome en verder erg standaard.
Nope. Heb een aantal op het oog die heel ver van Amsterdam zitten haha. Vlissingen en Sittard.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ahaa Vintage Red @Khayma
In dat geval zou ik die in Sittard als eerste bekijken. Dat zit een top koffertje bij. Maakt het niet perse heel mooi maar wel praktisch en die dingen kosten in de juiste kleur ook gewoon weer €300.

er zit tussen die beide wel 1 grote verschil, die in Vlissingen is nog de "oude" 300. Die in Sittard en HPE, dat is op een flink aantal punten een nieuw blokje. Die helaas in de eerste 2 bouwjaren wat olie kunnen verbruiken.
Van de HPe is het frontje ook geupdate, ziet er net wat frisser uit.
Keuzes keuzes :P

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Barista schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:08:
Het is dat je al wat street credit hier hebt opgebouwd @bommes dat men hier gewoon serieus op reageert, denk ik. ;)
Ach je komt nog eens ergens met een Vespa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucDO_7wP9H5ZFodiVGyeqbVm1ws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBTMdaGVcqtZfh9pKyqkJWad.jpg?f=fotoalbum_large
Of in dit geval juist niet 8)7

• Joris748
Bommes schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:50:
Ahaa Vintage Red @Khayma
In dat geval zou ik die in Sittard als eerste bekijken. Dat zit een top koffertje bij. Maakt het niet perse heel mooi maar wel praktisch en die dingen kosten in de juiste kleur ook gewoon weer €300.

er zit tussen die beide wel 1 grote verschil, die in Vlissingen is nog de "oude" 300. Die in Sittard en HPE, dat is op een flink aantal punten een nieuw blokje. Die helaas in de eerste 2 bouwjaren wat olie kunnen verbruiken.
Wanneer ga je de jouwe halen? ;)

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Joris748 je kent je toch?
Ik ben nog niet klaar met twijfelen :X

• Joris748
Bommes schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:53:
[...]

Ach je komt nog eens ergens met een Vespa
[Afbeelding]
Of in dit geval juist niet 8)7
Ik heb zo 3x te vroeg in het jaar onderaan de Stelvio gestaan. De derde keer zijn we maar via de Umbrail (?) omhoog gereden.

• Joris748
Bommes schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:01:
@Joris748 je kent je toch?
Ik ben nog niet klaar met twijfelen :X
Waar twijfel je over?

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:53
Kars schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:57:
Afgelopen weekend wezen electro-crossen :)
Het is eigenlijk gewoon vrij crossen op een korte baan, met een KTM FreeRide X als werkpaard. Die stond wel vast in stand 1, dus prima voor een ongeoefende rijder als ik.

Het was als verjaardagscadeau voor mijn vader (73 jaar) en mijn zwager, maar mijn vrouw en ik hebben ook meegedaan. We waren als enige groep op de baan en dat was fijn, we kennen elkaar qua rijden dus je rijdt een stuk relaxter daardoor.

Bij binnenkomst een goede uitleg gekregen, en bij de eerste run reed een supervisor mee om te kijken wat het niveau was. De ronde erna gaf hij wat tips en daarna kregen we groen licht om lekker rond te boenderen.

Indruk eerste run
Eigenlijk 10 min rijden, maar we hebben bijna een kwartier gereden. Verdorie wat gaaf! Niemand van ons had cross/enduro ervaring, maar we waren allemaal enthousiast. Ik heb de motor één keer neergelegd, maar dat was m'n eigen fout door te weinig snelheid in de bocht te houden.
Vanwege lichamelijke ongemakken (nasleep operatie) heeft mijn vrouw het bij 1 run gehouden, maar ik was rete-trots op haar. Ze is maar 1.53 maar ze reed à la Jocelyn Snow zo weg op die KTM. Scheelt wel dat er geen koppeling aan te pas hoeft te komen.

Even bijkomen en wat drinken. Toen de tweede run, die ging nog veel beter. Meer snelheid in de bochten en daardoor zelfs 'airtime' bij de jumps. En dan komt de overmoedigheid i.c.m. vermoeidheid om de hoek kijken; ik stuiter er hard af. Mijn bescherming doet zijn werk, maar mijn elleboog komt in m'n zij en drukt twee lage ribben naar binnen... Oef, dat gaat nog wel even pijn doen (en dat doet het nog steeds terwijl ik dit typ).
Gelukkig kan ik mijn weg vervolgen en maak ik de run af.

Conclusie:
Die KTM mist wat power onderin in stand 1, maar met de juiste techniek kun je er alsnog vlot mee rond gaan. En ze rijden super!
Qua rijden is het een hele goeie training om te voelen wat een motor doet in mul zand en hoe je het beste tractie kan houden. Voor mijzelf is het vooral een les om techniek te verbeteren voordat ik meer gas ga geven ;)
Al met al een super geslaagde ochtend en zeker voor herhaling vatbaar.

Plaatjes:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar was dit? Wanroij? Nice iig, staat hier ook op de wishlist om een keer te doen. Lijkt me goed als training voor in het zand.

• Khayma
Bommes schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:50:
Ahaa Vintage Red @Khayma

Klopt inderdaad en daar neig ik ook meer naar. Idd HPE en goed geprijsd.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:55

_Apache_

For life.

Een rode of een zwarte Vespa :+

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Bijna een slow chat hier :P
Digitale dashboard, dat is een beetje een tang op een varken bij een Vespa.
Die het juist van de sfeer, design of hoog hipster gehalte moet hebben. Hoe je het ook wil noemen, een digi dash past daar niet echt bij. Althans dat is mijn twijfel nu.

Overgings is een bekende verkoper, die ik vertrouw, en die deze motor nieuw heeft verkocht en onderhouden natuurlijk goud waard. Dat alleen al is een dikke plus voor op de andere uit mijn MP short list.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:30

-tom-562

Oliesjeik

Afgelopen woensdagavond bij een Caponord 1000 wezen kijken met ~42k op de teller. Maar uiteindelijk laten staan, wat een hok was dat (de foto's op marktplaats waren wat vaag, dus ik kon niet echt een goede indruk krijgen). Bevestingsmaterialen mistten (boutjes) of waren vervangen voor andere niet originele (inbus en kruiskop door elkaar), best veel roest en de bovenkant van de tank had allemaal blaasjes/pitting (kunststof tank, kwam door de eigenaar door de zon :?).
Motorisch was er ook het e.e.a. op aan te merken. De motor hield in/hikte even bij vol gas geven; alsof die zich verslikte, net zoals een oud 4-takt brommertje met carburateur. De (ik denk) achterste cilinder tikte heel erg (leken wel kleppen) en ik vond hem ook vrij traag op het gas. Eerlijk gezegd was ik ook niet echt onder de indruk van het vermogen (zou bijna 100pk moeten zijn). De KTM 990 Adventure van mijn zwager voelde echt veel sneller aan (terwijl dit vergelijkbaar is qua gewicht en vermogen).

Enfin, vanmiddag ga ik bij een 2e Caponord kijken, maar dan bij een motorzaak hier in de buurt. Die ziet er op de foto's uit om door een ringetje te halen en hangt ook vol met accessoires (ander uitlaatsysteem, valbeugels, verstralers, aftermarket verstelbaar ruitje, wilbers/hyperpro veren) en volgens de advertentie zijn er ook al wat specifieke Aprilia kwaaltjes aangepakt (o.a. de spanningsregelaar vervangen).
Enige 'nadeel', hij heeft 96k km gelopen :X Wat ik online zo lees lijkt het motorblok prima hoge km-standen aan te kunnen (er zijn er meerdere met +150k km, zelfs RSV Mille's met die km-stand, in basis hetzelfde blok maar dan met meer vermogen).

Gaat overigens om deze motor:
https://roelofsmotoren.nl...tv-1000-caponord-m1598784

Vaak bu'j te bang!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Weer even een update, dit keer vanuit zuid Noorwegen. Inmiddels toch wel veel regen en kou gehad, m'n laarzen zijn zeker twee weken nat geweest. Vaak was het nog geen 10 graden, en dat is toch niet ideaal. Desondanks stug m'n route volbracht, want elders zou t ook niet beter zijn. De Lofoten was echt meer dan prachtig ondanks 50% vd tijd regen. Nog een storm daar, maar desondanks altijd in m'n tentje geslapen maar nu wel een paar keer een camping gepakt. De shelters, of zelfs rustige bankjes, zoals in Finland zijn hier steeds moeilijker te vinden.

Nog 1 dagje kust gedaan maar dat was wel afzien met alleen maar regen en 8 graden... Toen Zweden weer ingedoken om paar dagen in behoorlijk droog heel hard weer gravel te rijden ipv 40 over t asfalt. Stuk onder Trondheim Noorwegen weer in waar het de laatste
dag 3 dagen eindelijk weer blauwe lucht was. Al tik ik dit vanuit mn tent in de regen. Ik durf er nog niet uit. Inmiddels de 10k km gepasseerd, nog een kleine week voor de resterende 2000.

Maar hier, zuid Noorwegen, is het wel echt weer belachelijk mooi hoor. Wat een land!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsKpjq8V9ouwG7fvoSinuaNBVIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lui9QTa12zoVbauWNBYb2oWa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouQbDWDG8SX9R2tg57KhvC2asSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKtzb6sfvz8pwPtrnb6556MN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wESJY9zDqj9hyxfNiTv6ILTSEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WdqSPwoYJp1MwmHbRPPuEXj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGudrHw6C6N3LrA9l9unK5peNcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMVPCKHhvlv4FE5UOB3AsA9L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Aikon op 29-08-2025 09:42 ]

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:40
Thedr schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:15:
[...]

Waar was dit? Wanroij? Nice iig, staat hier ook op de wishlist om een keer te doen. Lijkt me goed als training voor in het zand.
Dit was in Wehl, naast Doetinchem :)
Was zeker een goeie training. M'n ribben doen sinds vandaag iets minder zeer...

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

• kneusteun
-tom-562 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:33:
Afgelopen woensdagavond bij een Caponord 1000 wezen kijken met ~42k op de teller. Maar uiteindelijk laten staan, wat een hok was dat (de foto's op marktplaats waren wat vaag, dus ik kon niet echt een goede indruk krijgen). Bevestingsmaterialen mistten (boutjes) of waren vervangen voor andere niet originele (inbus en kruiskop door elkaar), best veel roest en de bovenkant van de tank had allemaal blaasjes/pitting (kunststof tank, kwam door de eigenaar door de zon :?).
Motorisch was er ook het e.e.a. op aan te merken. De motor hield in/hikte even bij vol gas geven; alsof die zich verslikte, net zoals een oud 4-takt brommertje met carburateur. De (ik denk) achterste cilinder tikte heel erg (leken wel kleppen) en ik vond hem ook vrij traag op het gas. Eerlijk gezegd was ik ook niet echt onder de indruk van het vermogen (zou bijna 100pk moeten zijn). De KTM 990 Adventure van mijn zwager voelde echt veel sneller aan (terwijl dit vergelijkbaar is qua gewicht en vermogen).

Enfin, vanmiddag ga ik bij een 2e Caponord kijken, maar dan bij een motorzaak hier in de buurt. Die ziet er op de foto's uit om door een ringetje te halen en hangt ook vol met accessoires (ander uitlaatsysteem, valbeugels, verstralers, aftermarket verstelbaar ruitje, wilbers/hyperpro veren) en volgens de advertentie zijn er ook al wat specifieke Aprilia kwaaltjes aangepakt (o.a. de spanningsregelaar vervangen).
Enige 'nadeel', hij heeft 96k km gelopen :X Wat ik online zo lees lijkt het motorblok prima hoge km-standen aan te kunnen (er zijn er meerdere met +150k km, zelfs RSV Mille's met die km-stand, in basis hetzelfde blok maar dan met meer vermogen).

Gaat overigens om deze motor:
https://roelofsmotoren.nl...tv-1000-caponord-m1598784
Vergeet niet dat PK's lang niet alles zegt.
Die KTM blokken zijn allemaal "ready to race" hoog toerige blokken met daarbij komend onderhoud en kosten.

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-12 11:46
@kneusteun ktm blokken hoogtoerig ? Het zijn dikke 2 cilinders. De 1190 1290 blokken zijn zeer robuust. Dus kosten waar is dat op gebaseerd ?

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

kneusteun schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:07:
[...]

Vergeet niet dat PK's lang niet alles zegt.
Die KTM blokken zijn allemaal "ready to race" hoog toerige blokken met daarbij komend onderhoud en kosten.
Een 990 Adventure heeft 96pk, dat Rotax blok van Aprilia heeft 98pk :P Blokken zijn vergelijkbaar verder qua specs

Vaak bu'j te bang!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Mijn Guzzi V85 en nu de Tuareg hebben ook vegelijkbare specs maar reageren toch echt totaal anders.
De Tuareg is veel feller en rijd veel sportiever.
1 + 1 is dus niet altijd 2

@-tom-562 nog een specifieke reden waarom je voor een Capanord gaat?

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-12 20:55
Stel ik wil mijn smetteloze CB1000R komende winter niet door de pekel jagen, en ik zou zo'n 2K aan een pekelfiets willen uitgeven. Ik wil geen gezeur, ga geen eigen onderhoud doen, ding moet gewoon starten, ook bij -5. Hoeft geen 1000cc, maar wel 500 of meer. Ik wil wel een beetje vlot over de snelweg jakkeren.
Wat zouden jullie kopen/aanraden?

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Bommes schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:34:
Mijn Guzzi V85 en nu de Tuareg hebben ook vegelijkbare specs maar reageren toch echt totaal anders.

Ik wil een 2-cilinder all-road met (toch echt wel) minimaal 80pk, dus b.v. een Transalp valt af.
Voor het geld (wat ik aan een motor wil uitgeven, ik heb meer hobby's, en kinderen en wil een andere auto :P) leek mij dit de leukste fiets.
-Suzuki DL1000 V-Strom: vrij saai en schijnt matig te zijn qua afwerking
-Honda Varadero: Groot en lomp en echt wat wat meer een oude lullen motor
-BMW R11x0GS: erg duur voor wat je krijgt (en dan zou ik minimaal een 1150 willen hebben)
-KTM 990 Adventure: Blijven ook nog steeds prijzig, en ik heb geholpen bij de zoektocht naar een Adventure bij mijn zwager, er staat best wel wat afgetrapt spul te koop...
-KTM 990 SMT: Buiten mijn budget en ook wat meer op straat gericht (net zoals de V-strom en de Varadero trouwens)

De Caponord komt er dan vrij snel uitrollen, een all-road (met spaakwielen O+ ) en genoeg vermogen en geen super exotisch blok.

Vaak bu'j te bang!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:11

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

geert_s schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:45:
Stel ik wil mijn smetteloze CB1000R komende winter niet door de pekel jagen, en ik zou zo'n 2K aan een pekelfiets willen uitgeven. Ik wil geen gezeur, ga geen eigen onderhoud doen, ding moet gewoon starten, ook bij -5. Hoeft geen 1000cc, maar wel 500 of meer. Ik wil wel een beetje vlot over de snelweg jakkeren.
CB500(f). Goedkoop, hoogtoerig, fun en betrouwbaar.

• Barista
Wat THalan zegt en ook een CBF600 zou je kunnen overwegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Barista op 29-08-2025 10:59 ]

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-12 15:26
-tom-562 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

Ik wil een 2-cilinder all-road met (toch echt wel) minimaal 80pk, dus b.v. een Transalp valt af.
Voor het geld (wat ik aan een motor wil uitgeven, ik heb meer hobby's, en kinderen en wil een andere auto :P) leek mij dit de leukste fiets.
-Suzuki DL1000 V-Strom: vrij saai en schijnt matig te zijn qua afwerking
-Honda Varadero: Groot en lomp en echt wat wat meer een oude lullen motor
-BMW R11x0GS: erg duur voor wat je krijgt (en dan zou ik minimaal een 1150 willen hebben)
-KTM 990 Adventure: Blijven ook nog steeds prijzig, en ik heb geholpen bij de zoektocht naar een Adventure bij mijn zwager, er staat best wel wat afgetrapt spul te koop...
-KTM 990 SMT: Buiten mijn budget en ook wat meer op straat gericht (net zoals de V-strom en de Varadero trouwens)

De Caponord komt er dan vrij snel uitrollen, een all-road (met spaakwielen O+ ) en genoeg vermogen en geen super exotisch blok.
Suzuki Vstrom 800DE is je vriend!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

bakkie1985 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:05:
[...]

Suzuki Vstrom 800DE is je vriend!
Dat zal best, ben jij ook zo'n goede vriend van mij dat je wat centjes overmaakt :+

Vaak bu'j te bang!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:54

charrel

Cortisol4life..

Dutchgixxer schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:20:
@kneusteun ktm blokken hoogtoerig ? Het zijn dikke 2 cilinders. De 1190 1290 blokken zijn zeer robuust. Dus kosten waar is dat op gebaseerd ?
Wel is op een 950 of 990 gereden? Misschien maar 95-98pk maar ze zijn om te zeggen nogal gevoelig op het gas. Daardoor voelen ze erg snel/spectaculair, is niet te vergelijken met een 1190/1290. Die hebben ook bakken vermogen maar komt er stuk mooier in dan de 950/990 generatie blokken.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-12 13:40
@Bommes Nu het hier toch over vespa's ging. Zijn vespa's echt één van de beste scooters of is dat vooral de naam/vormgeving? Ik twijfel allang tussen een Vespa 300 of een xmax 300 voor deels stadsverkeer, deels makkelijk vervoer voor verplaatsingen van 100-200 km (50-50 autostrade/70-90 banen) te doen.
Ter info: Ik heb een versys 1000 SE (2021) en street twin 2020 staan, die street twin zou er dan uitgaan. Tenzij jij zegt dat die street twin meer smiles en gemak gaan leveren dan een 300cc scooter. De street heb ik wel al 500+ km ritten mee gedaan, maar het comfort was toch niet alles.

• Joris748
Het uitzicht vanochtend 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fKxsjYQZZ8k6kSbYkALEMqWZnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dG2UiffWu2h4JEnsDwhumwuV.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, wat kan ik erover zeggen? Vanochtend een proefrit gemaakt op een DesertX (Rally). Duurde iets langer om vriendjes mee te worden dan met de Multistrada V2S, maar wat een apparaat. Stuurt prima, duiken bij remmen ben ik niet gewend maar valt wel mee te leven. Drempels bestaan niet meer. Windbescherming tussen 120 en 170 km/h was ook dik in orde, zonder noemenswaardige turbulentie.

King of the road gevoel door de hele hoge zitpositie. Was wel even wennen met voeten aan de grond zetten, ondanks mijn lange benen.

Blok is een beetje rauw, quickshifter niet perfect. Van 1 naar 2 beter met koppeling.

Wel onwennig om daarna terug op mijn Mille te kruipen. Die overgang voelde na de proefrit met de Multi minder groot.

Anyways, ik ben er wel uit 😎

[ Voor 20% gewijzigd door Joris748 op 29-08-2025 15:38 ]

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:34

Destruction

(ex-)Automonteur

Om de een of andere reden schiet mij hier een Hornet te binnen, al weet ik eigenlijk niet of die binnen het budget van 2k passen.

* Destruction neigt naar een CBF500 voor erbij. Inderdaad de pekeltijd (echt winter kunnen we het niet meer noemen) en het wat betere gooi- en smijtwerk. En eigenlijk daarnaast nog een motorscooter, ik heb tot kortgeleden nog een snorscooter gehad en die was voor de wat kortere ritjes erg handig. Met een vlakke treeplank was het ook geen probleem om een bigshopper vol boodschappen te vervoeren :Y) Wat nou, betaald parkeren :+

* Destruction kijkt rustig rond en heeft geen haast. Ik wil er ook eigenlijk niet de hoofdprijs aan besteden. Als ik er dan nog wat aan moet sleutelen is dat voor mij alleen maar onderdeel van de hobby :)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• kneusteun
Dutchgixxer schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:20:
Ervaring met mijn eigen 990 ;) in vergelijking met mijn Honda twee cilinder :)
KTM's maken een kortere snelere slag (zo even uit mijn hoofd)

Die KTM deed 135 pk uit 990 cc
Die Honda deed 59pk uit 750 cc

Koppel weet ik zo niet meer uit mijn hoofd maar de KTM was dacht ik 110 Nm en de Honda 90 Nm

De kosten van een beurtje bij honda 500,-
De kosten van de KTM 1500,- uiteindelijk 2500,- met de waterpomp issues (bekend probleem) en een storing in electra.

De blokken zijn zeker wel robuust, heb ik ergens anders geclaimed?

• kneusteun
Bommes schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:34:

Als ik mijn XRV enT7 vergelijk gaat dat ook op. Het verschil is niet zo heel groot maar die T7 is flink feller dan die XRV.

Sowieso zijn er teveel mensen die naar specsheets kijken, gewoon rijden en kijken wat er bij je past.
En eerlijk veel mensen komen er vaak later wel achter dat PK's het minst belangrijk zijn om fun te hebben. Sterker nog die 990 van mij was gewoon een hand vol om te rijden en kwam pas bij 100+ echt lekker los, mijn tomos met (ik gok 3 pk) geeft al een glimlach bij 20km/h, en bij 45km/h begint alles een beetje als racen te voelen tewrijl alles buigt en kraakt in de bochtjes _/-\o_

Ik gok dat dat met een vespa precies zo is, het is een heel ander soort fun dan een tuareg maar vast niet minder.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Adder28 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:11:
@Bommes Nu het hier toch over vespa's ging. Zijn vespa's echt één van de beste scooters of is dat vooral de naam/vormgeving? Ik twijfel allang tussen een Vespa 300 of een xmax 300 voor deels stadsverkeer, deels makkelijk vervoer voor verplaatsingen van 100-200 km (50-50 autostrade/70-90 banen) te doen.
Ter info: Ik heb een versys 1000 SE (2021) en street twin 2020 staan, die street twin zou er dan uitgaan. Tenzij jij zegt dat die street twin meer smiles en gemak gaan leveren dan een 300cc scooter. De street heb ik wel al 500+ km ritten mee gedaan, maar het comfort was toch niet alles.
Nee, zeer zeker niet, er zijn veel betere scooters te krijgen voor minder geld dan een Vespa.
Sommige hebben grotere wielen, rijden stabieler op de snelweg, andere hebben weer veel meer bergruimte, zijngoedkoper in aanschaf, enz enz.
De Vespa is een icoon, daar betaal je voor.
Ja het is een mode ding, een stijl keuze, waarbij je compromissen sluit.
De voorvork is door het design inherent wat minder verfijnd geveerd, het frame, doordat het volledig staal is, wat zwaarder dan de concurrentie, enz.

Ze zijn overigens wel gewoon erg betrouwbaar, draaien makkelijk hogere kilometer standen, en zijn in nog eens flink waarde vast. Dus eerst dat betreft gewoon een goede keuze.

Maar koop je een motorscooter uit rationele gedachten, zuinig, goedkoop, lage onderhoudskosten, enz. Koop dan geen Vespa maar een of andere Japanse tupperware bak >:) :P

Of een Vespa je meer fun per kilometer gaat geven dan je street twin, geen idee, ik weet niet wat jij leuk vind. De Vespa gaat wel een pak comfortabel zijn, dat weet ik 100% zeker.
En je ziet er instant veel beter uit 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 29-08-2025 13:14 ]

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-12 13:40
Bommes schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

Nee, zeer zeker niet, er zijn veel betere scooters te krijgen voor minder geld dan een Vespa.
Sommige hebben grotere wielen, rijden stabieler op de snelweg, andere hebben weer veel meer bergruimte, zijngoedkoper in aanschaf, enz enz.
De Vespa is een icoon, daar betaal je voor.
Ja het is een mode ding, een stijl keuze, waarbij je compromissen sluit.
De voorvork is door het design inherent wat minder verfijnd geveerd, het frame, doordat het volledig staal is, wat zwaarder dan de concurrentie, enz.

Ze zijn overigens wel gewoon erg betrouwbaar, draaien makkelijk hogere kilometer standen, en zijn in nog eens flink waarde vast. Dus eerst dat betreft gewoon een goede keuze.

Maar koop je een motorscooter uit rationele gedachten, zuinig, goedkoop, lage onderhoudskosten, enz. Koop dan geen Vespa maar een of andere Japanse tupperware bak >:) :P

Of een Vespa je meer fun per kilometer gaat geven dan je street twin, geen idee, ik weet niet wat jij leuk vind. De Vespa gaat wel een pak comfortabel zijn, dat weet ik 100% zeker.
En je ziet er instant veel beter uit 8)
Haha bedankt! En als het geen vespa mag zijn, wat zijn dan zo de merken waar jij naar gaat kijken?

De street twin vergelijking was dan eerder naar snelheid (65 pk - 80 nm), gaat een 300cc scooter even goed wegkunnen uit bochten, op de snelweg,... wetende dat die street maar goed rijdt tot 110 en dan is het een drama.

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-12 20:55
Destruction schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:24:
[...]

Om de een of andere reden schiet mij hier een Hornet te binnen, al weet ik eigenlijk niet of die binnen het budget van 2k passen.

* Destruction neigt naar een CBF500 voor erbij. Inderdaad de pekeltijd (echt winter kunnen we het niet meer noemen) en het wat betere gooi- en smijtwerk. En eigenlijk daarnaast nog een motorscooter, ik heb tot kortgeleden nog een snorscooter gehad en die was voor de wat kortere ritjes erg handig. Met een vlakke treeplank was het ook geen probleem om een bigshopper vol boodschappen te vervoeren :Y) Wat nou, betaald parkeren :+

* Destruction kijkt rustig rond en heeft geen haast. Ik wil er ook eigenlijk niet de hoofdprijs aan besteden. Als ik er dan nog wat aan moet sleutelen is dat voor mij alleen maar onderdeel van de hobby :)
Hornets zijn nog wat duurder. een CBF500 behoort wel tot de mogelijkheden inderdaad. Sowieso ben ik Honda fan, dus daar kijk ik wel naar. Wat denken jullie van een VFR 750 F uit '95. Het idee van een kuipje en wat meer plastic voor wat bescherming tegen de elementen klinkt wel aantrekkelijk. Maar het zijn inmiddels wel al oude beestjes natuurlijk.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Adder28 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

Haha bedankt! En als het geen vespa mag zijn, wat zijn dan zo de merken waar jij naar gaat kijken?
Dan zou ik voor een Vespa gaan :P
De street twin vergelijking was dan eerder naar snelheid (65 pk - 80 nm), gaat een 300cc scooter even goed wegkunnen uit bochten, op de snelweg,... wetende dat die street maar goed rijdt tot 110 en dan is het een drama.
Overal, behalve de snelweg kunnen je met een 300cc scooter goed uit de voeten.
Ja elke schakel motor met meer cc's zal sneller zijn in de acceleratie. En zoals al gezegd op de snelweg is het allemaal maar net aan. De meeste 300cc scooters zijn rond de 120 a 130 wel redelijk uit versneld.
Maar goed en Rolal Enfield Himalyan 400cc loopt ook niet veel harder dan 120.

Maar hoezo is de street twin een drama binnen de 110??
Toch niet door vermogen gebrek??

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:14
Bommes schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:23:
Bijna een slow chat hier :P

[...]

Digitale dashboard, dat is een beetje een tang op een varken bij een Vespa.
Die het juist van de sfeer, design of hoog hipster gehalte moet hebben. Hoe je het ook wil noemen, een digi dash past daar niet echt bij. Althans dat is mijn twijfel nu.
[YouTube: Vespa GTS Super Tech 2022 Display Startup / Shutdown 4K]

Overgings is een bekende verkoper, die ik vertrouw, en die deze motor nieuw heeft verkocht en onderhouden natuurlijk goud waard. Dat alleen al is een dikke plus voor op de andere uit mijn MP short list.
bha daar zie je toch niks in met de zon op dat schermpje!

Niet dat je moet weten dat je maar max 110 kan rijden :+ O-)

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:00
Crosspost want er staat een Vespa op de voorkant :+

Melkunie in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 127"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKpD-wWcI6HNlvwCO6HTjX7dTxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PR2Vjl0207YdgdfIXYcBecst.jpg?f=fotoalbum_large

Een boek! Paar weken terug op vakantie naar oa Noorwegen geweest. Niet naar de Noordkaap, maar toevallig kwam daarna dit boek op mijn pad. Na het lezen van het uitgebreide voorproefje wilde ik de rest ook graag lezen :)

Tevens 50 Godzilla stickers, komt altijd van pas :+

[ Voor 14% gewijzigd door Melkunie op 29-08-2025 17:08 ]

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Melkunie schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:05:
Crosspost want er staat een Vespa op de voorkant :+

Melkunie in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 127"

[Afbeelding]

Een boek! Paar weken terug op vakantie naar oa Noorwegen geweest. Niet naar de Noordkaap, maar toevallig kwam daarna dit boek op mijn pad. Na het lezen van het uitgebreide voorproefje wilde ik de rest ook graag lezen :)

Tevens 50 Godzilla stickers, komt altijd van pas :+
Wow dat lijkt me ook een leuke om te lezen. Meteen ff bestellen ergens.

Over motor reizigers gesproken, Paul van Hooff is van de week overleden, 61 jaar, hartstilstand. Uitvaart is morgen.
https://www.gelderlander....eling-overleden~a2c21227/

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:00
@Bommes, hij heeft ook nog een ander boek wat misschien ook in jouw straatje past. Heb het zelf niet gelezen, maar gaat meer over zijn eigen reis met de Vespa
Van Peel tot evenaar: https://michaelvanpeel.be/van-peel-tot-evenaar/

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ja @Melkunie dat zag ik inderdaad, die gaat het ook worden op de bestellijst.
Die Norkapp niet.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-12 08:06
kneusteun schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Ervaring met mijn eigen 990 ;) in vergelijking met mijn Honda twee cilinder :)
KTM's maken een kortere snelere slag (zo even uit mijn hoofd)

Die KTM deed 135 pk uit 990 cc
Die Honda deed 59pk uit 750 cc

Koppel weet ik zo niet meer uit mijn hoofd maar de KTM was dacht ik 110 Nm en de Honda 90 Nm

De kosten van een beurtje bij honda 500,-
De kosten van de KTM 1500,- uiteindelijk 2500,- met de waterpomp issues (bekend probleem) en een storing in electra.

De blokken zijn zeker wel robuust, heb ik ergens anders geclaimed?
Volgens mij was ik voor mijn 1290 altijd zo’n €250 kwijt (jaarlijkse kleine beurt + verlenging pechhulp vanuit KTM). Vond dat uiteindelijk altijd best meevallen.

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

geert_s schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:33:
[...]

Hornets zijn nog wat duurder. een CBF500 behoort wel tot de mogelijkheden inderdaad. Sowieso ben ik Honda fan, dus daar kijk ik wel naar. Wat denken jullie van een VFR 750 F uit '95. Het idee van een kuipje en wat meer plastic voor wat bescherming tegen de elementen klinkt wel aantrekkelijk. Maar het zijn inmiddels wel al oude beestjes natuurlijk.
Deauville of een PC-800 O+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Tuurlijk, maar als je vanaf een CB1000R komt is dat wel even wennen. Ik interpreteer zijn vraag als 'vergelijkbare rij-ervaring waar ik minder zuinig op hoef te zijn' - volgens mij past een CB600F daar veel beter bij dan een Deville. Ik noemde CB500F maar wat vooral belangrijk is, denk ik, is de aanwezigheid van ABS bij de F modellen vanaf zo ongeveer 2004 en later.

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-12 09:08

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

[...]

Zelf heb ik een VFR uit 1993, ik zeg doen. Erg fijne motor en makkelijk te onderhouden al zeg ik het zelf. :)

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Slayer schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:18:
[...]

Zelf heb ik een VFR uit 1993, ik zeg doen. Erg fijne motor en makkelijk te onderhouden al zeg ik het zelf. :)
Ik betwijfel of onderhoud eraan doen überhaupt aan de orde komt eerlijk gezegd :P.

• Joris748
Een Deauville is behoorlijk meh, geen looks, geen fun, geen pk’s. Als 1 van die dingen ontbreekt valt er goed mee te leven. Maar als alle essentiële bouwstenen an motorrijden ontbreken, dan hoeft het voor mij niet zonodig :+

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Joris748 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:48:
Een Deauville is behoorlijk meh, geen looks, geen fun, geen pk’s. Als 1 van die dingen ontbreekt valt er goed mee te leven. Maar als alle essentiële bouwstenen an motorrijden ontbreken, dan hoeft het voor mij niet zonodig :+
Zelfs ik zou hem niet overwegen. En ik heb 5 jaar op een NC700 gereden :+.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik mag weer in de topicstart 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oO8FWSJBvoidZOqpwAHc1DMeao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/km4RpZiL2MVghKDL2VzNh6G1.webp?f=fotoalbum_large

Vanmiddag wezen kijken en meteen meegenomen. 96k km op de teller maar als de helft op de teller zou staan geloof je het ook. Volledige onderhoudshistorie erbij en mooie upgrades/aanpassingen 8)

Nu even uitzoeken wat ik qua navigatie wil, zit er aan te denken om (mee te beginnen) zo'n simpel Android Auto systeempje van ome Ali te kopen. Op het stuur zit al een USB QC3.0 lader, dus daar kan ik makkelijk stroom van pakken en mijn telefoon mee opladen

Vaak bu'j te bang!

• Pyr0_
  • Laatst online: 22:25
Nou. Ik ben weer thuis. Gister de laatste rit na huis gemaakt, 'S nachts veel onweer en regen gehad, halve nacht wakker gelegen bang dat m'n tentje lekte of weg zou waaien. In de regen opgestaan, op m'n knieën in de tent al m'n zooi ingepakt en wat ontbijt na binnen geschoven. Zeiknatte tent ingepakt, en rond half 10 zat ik op de motor. Zou misschien nog ff bij m'n maatje op de koffie gaan (die zat 10km verderop op een camping waar geen tentjes toegestaan waren). Maar met die regen heb ik daar voor bedankt, ik wou gewoon z.s.m na huis.

Eerst nog even tanken en water halen en toen de snelweg op. En dat is echt geen pretje als je of niets ziet omdat het 1 grote spray is van verkeer voor je. Of je vizier beslaat omdat je pinlock de geest had gegeven (viel letterlijk eruit). En op de duitse snelwegen zonder zoab asfalt was het niet bepaald relaxed rijden. De regen viel wel mee, was al gauw alleen het water wat op de weg bleef liggen. Flink deel van de rit gewoon droog geweest gelukkig. Ter hoogte van Koblenz wel nog flink wat regen gehad en een beetje file, warempel gingen ze allemaal aan de kant en kon ik er zo tussendoor rijden. Ja ja, ik weet magnie, maar dat was ik ter plekke 'even vergeten'... >:)

Was rond half 3 thuis, maar toen toch al dik 400km erop zitten. Maar ja, van neerploffen op de bank was natuurlijk geen sprake. Al die natte zooi moest worden uitgepakt, uitgehangen en/of worden gewassen. Daarna maar bij m'n ouders gaan eten zodat ik niet ook nog na de winkel hoefde en koken, wel ff zo fijn. En toen ik eenmaal weer thuis was nog ff op de bank neergeploft met een boek, maar dat heeft denk ik 10m geduurd voordat ik in slaap donderde. En dan zeggen ze dat je van op vakantie gaan tot rust komt en energie krijgt. :z

Terugblikkend besef ik me langzaam pas wat voor een voor mij ongelooflijk bizarre onderneming ik heb gedaan. Als je me dit 2 of 3 jaar geleden had gezegd dat ik dit zou doen, had ik je voor gek verklaard. Maar ja, ik heb het toch echt gedaan, met m'n eigen Italiaanse monster door de bergen gereden, door Zwitserland, door Italië, door Oostenrijk. Ik heb écht bovenop die bergen gestaan en die ongelooflijke uitzichten met m'n eigen ogen mogen aanschouwen. Ik heb écht met m'n eigen motor over die waanzinnige bergwegen mogen scheuren. Hoe fucking vet.

Ik heb m'n tegenslagen gehad, op de avond voor vertrek erachter komen dat m'n remschijf aanloopt. Deuk in m'n velg gereden. Achterband naar gort gereden. Zeiknat geworden op m'n 2de dag. Geen hand voor ogen zien van de mist de eerste pas op en niks van die eerste bergen kunnen zien. IJskoud gehad in m'n slaapzak op hoogte. Motor laten omdonderen op het gras en m'n handkap vernielt. Pinlock die er gewoon afvalt.

Maar zou ik het weer doen?

Hell yeah.

100% zeker weten volgend jaar weer die kant op, dan wil ik wat meer van Italië gaan zien, echt de Dolomieten in.

Voor nu, schade maar eens opmaken. Handkap is besteld (230e :'( ). Velgendokter in Horst ga ik morgen eens bellen, dat lijkt wel mee te vallen (75e richtprijs). Alleen ff kijken hoe ik alles eraf ga halen, want volgens mij willen ze puur de velg aangeleverd krijgen. En dan komende winter langzaam m'n spulletjes upgraden. Waterdichte laarzen en handschoenen bijvoorbeeld... Nieuwe tent, wil er echt eentje met een voorportaal waar ik in kan zitten, droog en uit de wind. En nog wel meer kleine zooi. Deel van de hobby alles uit zoeken en plannen.

En natuurlijk is geen post compleet zonder wat afsluitende plaatjes. Zal ze posten in grote thumbnail formaat, anders wordt het wel erg veel. O-) Dus even klikken voor groot formaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6jC8NsZR6rZtGDxq4IZ6m3eO-g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D53Vy4a6Ye8z9e2S3CPjShBF.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqilOFjw-MSVLXRLaetEICww61k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6S0Sq86aGF2wfnTsatlAsiEF.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qNp8nzbMfhFhlDcwjm3tShA0I8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYFD3quFdD2pmuKBjpVAxdM4.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5A61JfBBkVHrXaByKZZLWFzAaPg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOH0EQ8nROfw7vMNuETpCldy.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxW350sMFC0DJtB9wEc_F-eXjIE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/np3Iq34p0xWCuRysFxkbCaeG.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mI4_LEpFBk2G-0npuhcGNWOSi5Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3mfgf81rNUWleMvOxtYsh8e.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2H3zKKQHLuoolg_EplWpQuQyTw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLDie08tMLYAXYnUoILKAoud.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfZr7WBWK3t6PUZyyc9p6bfcpFs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLMFZmjOuTvPZcqTTTnUJf8B.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ei_wsKG9imA1UL8uMlKyOAjuXc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kpTfSMNwU3AtcvC6h46sicej.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cq6J2Q46MP0GyYbaswGBSgPNsEI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tESzMtMhjnGc7AvoZb9oJrH2.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22gsCfHCTK20TjOCt4_xTZ02s-M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMtjxDJgxDqbn4n24uzar43n.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3N1cebLzjO38NrEeBmxjwJngdlY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0O804BoNfFzaskvENh587eE0.jpg?f=fotoalbum_medium

• Pyr0_
-tom-562 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:08:
Ik mag weer in de topicstart 8)
[Afbeelding]

Vanmiddag wezen kijken en meteen meegenomen. 96k km op de teller maar als de helft op de teller zou staan geloof je het ook. Volledige onderhoudshistorie erbij en mooie upgrades/aanpassingen 8)

Nu even uitzoeken wat ik qua navigatie wil, zit er aan te denken om (mee te beginnen) zo'n simpel Android Auto systeempje van ome Ali te kopen. Op het stuur zit al een USB QC3.0 lader, dus daar kan ik makkelijk stroom van pakken en mijn telefoon mee opladen
Ik heb zo'n simpel ali android auto ding gehad. En vond het echt 3x niks. Het is in principe hetzelfde als je telefoon maar dan met minder opties en minder handig. En het trekt je telefoon mega hard leeg. Dus die moet je zwz ook aan de oplader hangen, dus of die moet je altijd in je tanktas aan een powerbank hangen, of nóg een kabeltje vanuit je accu en aan je stuur hangen. Dan kun je net zo goed alleen je telefoon gebruiken.

Dus, gewoon lekker een quadlock of sp-connect halen en je bent klaar. ;)

• ibothead
  • Laatst online: 17:14
Pyr0_ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:30:
Nou. Ik ben weer thuis. Gister al de laatste rit na huis gemaakt, 'S nachts veel onweer en regen gehad, halve nacht wakker gelegen bang dat m'n tentje lekte of weg zou waaien. In de regen opgestaan, op m'n knieën in de tent al m'n zooi ingepakt en wat ontbijt na binnen geschoven. Zeiknatte tent ingepakt, en rond half 10 zat ik op de motor. Zou misschien nog ff bij m'n maatje op de koffie gaan (die zat 10km verderop op een camping waar geen tentjes toegestaan waren). Maar met die regen heb ik daar voor bedankt, ik wou gewoon z.s.m na huis.

Eerst nog even tanken en water halen en toen de snelweg op. En dat is echt geen pretje als je of niets ziet omdat het 1 grote spray is van verkeer voor je. Of je vizier beslaat omdat je pinlock de geest had gegeven (viel letterlijk eruit). En op de duitse snelwegen zonder zoab asfalt was het niet bepaald relaxed rijden. De regen viel wel mee, was al gauw alleen het water wat op de weg bleef liggen. Flink deel van de rit gewoon droog geweest gelukkig. Ter hoogte van Koblenz wel nog flink wat regen gehad en een beetje file, warempel gingen ze allemaal aan de kant en kon ik er zo tussendoor rijden. Ja ja, ik weet magnie, maar dat was ik ter plekke 'even vergeten'... >:)

Was rond half 3 thuis, maar toen toch al dik 400km erop zitten. Maar ja, van neerploffen op de bank was natuurlijk geen sprake. Al die natte zooi moest worden uitgepakt, uitgehangen en/of worden gewassen. Daarna maar bij m'n ouders gaan eten zodat ik niet ook nog na de winkel hoefde en koken, wel ff zo fijn. En toen ik eenmaal weer thuis was nog ff op de bank neergeploft met een boek, maar dat heeft denk ik 10m geduurd voordat ik in slaap donderde. En dan zeggen ze dat je van op vakantie gaan tot rust komt en energie krijgt. :z

Terugblikkend besef ik me langzaam pas wat voor een voor mij ongelooflijk bizarre onderneming ik heb gedaan. Als je me dit 2 of 3 jaar geleden had gezegd dat ik dit zou doen, had ik je voor gek verklaard. Maar ja, ik heb het toch echt gedaan, met m'n eigen Italiaanse monster door de bergen gereden, door Zwitserland, door Italië, door Oostenrijk. Ik heb écht bovenop die bergen gestaan en die ongelooflijke uitzichten met m'n eigen ogen mogen aanschouwen. Ik heb écht met m'n eigen motor over die waanzinnige bergwegen mogen scheuren. Hoe fucking vet.

Ik heb m'n tegenslagen gehad, op de avond voor vertrek erachter komen dat m'n remschijf aanloopt. Deuk in m'n velg gereden. Achterband naar gort gereden. Zeiknat geworden op m'n 2de dag. Geen hand voor ogen zien van de mist de eerste pas op en niks van die eerste bergen kunnen zien. IJskoud gehad in m'n slaapzak op hoogte. Motor laten omdonderen op het gras en m'n handkap vernielt. Pinlock die er gewoon afvalt.

Maar zou ik het weer doen?

Hell yeah.

100% zeker weten volgend jaar weer die kant op, dan wil ik wat meer van Italië gaan zien, echt de Dolomieten in.

Voor nu, schade maar eens opmaken. Handkap is besteld (230e :'( ). Velgendokter in Horst ga ik morgen eens bellen, dat lijkt wel mee te vallen (75e richtprijs). Alleen ff kijken hoe ik alles eraf ga halen, want volgens mij willen ze puur de velg aangeleverd krijgen. En dan komende winter langzaam m'n spulletjes upgraden. Waterdichte laarzen en handschoenen bijvoorbeeld... Nieuwe tent, wil er echt eentje met een voorportaal waar ik in kan zitten, droog en uit de wind. En nog wel meer kleine zooi. Deel van de hobby alles uit zoeken en plannen.

En natuurlijk is geen post compleet zonder wat afsluitende plaatjes. Zal ze posten in grote thumbnail formaat, anders wordt het wel erg veel. O-) Dus even klikken voor groot formaat.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
nice nice ik heb de reis eerder afgebroken en niet in een tentje gedaan met de voorspellingen! Ik ben als nog kapot naar 4 dagen luxe van een hotel hebben en ook gisteren bizar flinke buien gehad |:( 8)7

• Pyr0_
ibothead schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:51:
[...]

nice nice ik heb de reis eerder afgebroken en niet in een tentje gedaan met de voorspellingen! Ik ben als nog kapot naar 4 dagen luxe van een hotel hebben en ook gisteren bizar flinke buien gehad |:( 8)7
Een verstandige keuze. _O-

Ik heb denk ik best geluk gehad met de regen, als ik zie wat voor een -enorme- onweersbui er rond de vogezen hing gister.. Daar ben ik volgens mij nét voor gebleven de hele reis. Paar losse buien gehad maar het had denk ik veel erger kunnen zijn.

Ik was woensdag in het zwarte woud en daar was de weg zeiknat. Ik weet wel dat ik wellicht nog 70-80% van de grip heb in de regen, maar ik kan die knop niet omzetten om lekker relaxed de bochten in te duiken zoals ik dat doe in het droog. Als dat me een mooi-weer-rijder maakt, dan zij het zo.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:34
Als vervanger voor mijn 1250GSA gereden met de 1300 GS, GSA en R (vind de RS niet mooi). De 1300GSA bevalt toch by far het meeste. Dit keer moet het een triple black worden met wat extra delen zwart gepoedercoat. Ik wil geen assistent pakketten en geen hoogte regeling en verder alles wel.

Iemand verder nog tips voor after market aanpassingen? Ga wel echt voor de zwarte look dit keer.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Pyr0_ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:00:
[...]

Een verstandige keuze. _O-

Ik heb denk ik best geluk gehad met de regen, als ik zie wat voor een -enorme- onweersbui er rond de vogezen hing gister.. Daar ben ik volgens mij nét voor gebleven de hele reis. Paar losse buien gehad maar het had denk ik veel erger kunnen zijn.

Ik was woensdag in het zwarte woud en daar was de weg zeiknat. Ik weet wel dat ik wellicht nog 70-80% van de grip heb in de regen, maar ik kan die knop niet omzetten om lekker relaxed de bochten in te duiken zoals ik dat doe in het droog. Als dat me een mooi-weer-rijder maakt, dan zij het zo.
Ik heb een snelle slalom gereden met ~34km/u in de stromende regen op 50/50 banden met 20% verhard compound ten opzichte van standaard banden. Ik denk dat je wel safe zit hoor :9. Op onze pirelli/michelins doen we gewoon alles op droog en op nat zonder enig verschil in grip, maar op de weg moet je natuurlijk wel acht geven aan de ideale lijn. Dus geen bitumen, putdeksels, belijning en dat soort shit.

• Pyr0_
HTT-Thalan schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:22:
[...]

Ik heb een snelle slalom gereden met ~34km/u in de stromende regen op 50/50 banden met 20% verhard compound ten opzichte van standaard banden. Ik denk dat je wel safe zit hoor :9. Op onze pirelli/michelins doen we gewoon alles op droog en op nat zonder enig verschil in grip, maar op de weg moet je natuurlijk wel acht geven aan de ideale lijn. Dus geen bitumen, putdeksels, belijning en dat soort shit.
Dat laatste is dus de grootste differentiator. Die bitumen lijnen, putdeksels etc liggen natuurlijk altijd nét waar jij je motor op z'n schuinste houd. En dan moet je gaan reageren en ga je je marge gebruiken. En dan heb je opeens niets meer van marge over voor als er nóg iets is. En dat besef heb ik constant in het nat. En dus bouw ik meer marge in, en rij ik langzamer zodat ik die dingen wél zie aankomen en erop kan reageren. En dat maakt het rijden gewoon zoveel meer inspannender en voor mij veel minder leuk.

Als je in het droog een vervelende putdeksel of slecht stuk wegdek tegenkomt, duw je of je motor gewoon wat harder de bocht in, of je laat hem net ff wat rechter komen en duwt 'm dan verder. En vaak hoeft dat nog niet eens, je banden en ophanging krijgen dat wel gefixed, maar dat weet je en dus ga je met veel meer vertrouwen de bocht in. Dat stukje vertrouwen mis ik in de regen gewoon, wellicht onnodig. Maar zoals ik al zei, ik krijg die knop niet om, om dat vertrouwen op te bouwen. En dat is ook niet persé erg, stukje zelfbehoud.

In een gecontroleerde situatie zoals bij AVG lessen of op het circuit is het natuurlijk ook anders hé. En laten we wel wezen, 34km/u is ook niet persé... snel, hé. :+

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

HTT-Thalan schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:22:
[...]

Ik heb een snelle slalom gereden met ~34km/u in de stromende regen op 50/50 banden met 20% verhard compound ten opzichte van standaard banden.[...]
Ja... maar niet iedereen is zo goed als jij bent hè.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Pyr0_ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:35:
[...]

Ik heb zo'n simpel ali android auto ding gehad. En vond het echt 3x niks. Het is in principe hetzelfde als je telefoon maar dan met minder opties en minder handig. En het trekt je telefoon mega hard leeg. Dus die moet je zwz ook aan de oplader hangen, dus of die moet je altijd in je tanktas aan een powerbank hangen, of nóg een kabeltje vanuit je accu en aan je stuur hangen. Dan kun je net zo goed alleen je telefoon gebruiken.

Dus, gewoon lekker een quadlock of sp-connect halen en je bent klaar. ;)
Ik heb zelf in onze 2e auto zo'n budget android auto schermpje en dat werkt goed. Nadeel puur alleen de telefoon gebruiken is dat het scherm minder fel en handschoenen (iig de mijne :P) niet werken. Volgens mij werken die motor AA schermpjes gewoon met zo'n ouderwets touchscreen (dus geschikt voor motorhandschoenen)
Ik moet me verder nog helemaal verdiepen in dat navigatiegebeuren, maar zo'n cheap AA schermpje leek mij wel een mooi startpunt :P

Vaak bu'j te bang!

• Pyr0_
-tom-562 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:34:
[...]

Ik heb zelf in onze 2e auto zo'n budget android auto schermpje en dat werkt goed. Nadeel puur alleen de telefoon gebruiken is dat het scherm minder fel en handschoenen (iig de mijne :P) niet werken. Volgens mij werken die motor AA schermpjes gewoon met zo'n ouderwets touchscreen (dus geschikt voor motorhandschoenen)
Ik moet me verder nog helemaal verdiepen in dat navigatiegebeuren, maar zo'n cheap AA schermpje leek mij wel een mooi startpunt :P
Felheid heb ik met mijn Samsung S24 en hiervoor de s21 nooit iets over te klagen gehad. Qua touch screen, meeste handschoenen hebben tegenwoordig zo'n laagje op de vingertipjes. Dan kun je de basale dingen wel ff snel doen. Maar eigenlijk moet je dat helemaal niet willen, als je aan het rijden bent moet je van dat ding af blijven, en als je stil staat dan kun je net zo goed je handschoen even uit doen. Volgens mij heeft android ook zo'n 'handschoen-functie' waar die beter reageert op aanrakingen met handschoenen.

Maar goed, verder vooral zelf weten hoor. Ik vond het verspild geld en heb het ding gelijk doorverkocht. Maar ieder z'n ding. Ik heb je mijn mening en advies gegeven, doe ermee wat je wilt. ;)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Pyr0_ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:39:
[...]

Felheid heb ik met mijn Samsung S24 en hiervoor de s21 nooit iets over te klagen gehad. Qua touch screen, meeste handschoenen hebben tegenwoordig zo'n laagje op de vingertipjes. Dan kun je de basale dingen wel ff snel doen. Maar eigenlijk moet je dat helemaal niet willen, als je aan het rijden bent moet je van dat ding af blijven, en als je stil staat dan kun je net zo goed je handschoen even uit doen. Volgens mij heeft android ook zo'n 'handschoen-functie' waar die beter reageert op aanrakingen met handschoenen.

Maar goed, verder vooral zelf weten hoor. Ik vond het verspild geld en heb het ding gelijk doorverkocht. Maar ieder z'n ding. Ik heb je mijn mening en advies gegeven, doe ermee wat je wilt. ;)
En dat waardeer ik :P
Ik wil sowieso mijn telefoon kunnen monteren dus er komt sowieso een quadlock setje. Mss eerst gewoon dat maar kopen en kijken hoe het bevalt met mijn Pixel 7

Vaak bu'j te bang!

• kneusteun
R0y. schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:00:
[...]

Volgens mij was ik voor mijn 1290 altijd zo’n €250 kwijt (jaarlijkse kleine beurt + verlenging pechhulp vanuit KTM). Vond dat uiteindelijk altijd best meevallen.
Ik had het voornamelijk over de 990supermoto (niet de smt)
Kan heel erg hit or mis zijn best ook wel wat problemen die bekent zijn.
De nieuwere generatie geen ervaring mee.

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-12 13:39

jeroenathome

Een regel tekst

Gisteren begonnen aan mijn vakantie richting Italië. Alleen de laatste 60 km zie ik donkere wolken en kon niet op tijd een schuilplek vinden. Onder een viaduct zag ik een andere motorrijder. Bleek een Nederlander die dezelfde reis heeft geboekt. Vandaag met ons tweeën naar het volgende hotel.

@Pyr0_ Dat heb ik gisteren ook gedaan. Gewoon langzaam tussen de auto's door. Er klonk wel ineens sirenes achter mij. Bleek een vrachtwagen een volvo een kusje te hebben gegeven. Werd niet gewaardeerd omdat de bumper van de vrachtwagen eraf lag. Aan de volvo kon ik zo gauw geen schade vinden

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Pyr0_ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:33:
Dat laatste is dus de grootste differentiator. Die bitumen lijnen, putdeksels etc liggen natuurlijk altijd nét waar jij je motor op z'n schuinste houd. En dan moet je gaan reageren en ga je je marge gebruiken. En dan heb je opeens niets meer van marge over voor als er nóg iets is. En dat besef heb ik constant in het nat. En dus bouw ik meer marge in, en rij ik langzamer zodat ik die dingen wél zie aankomen en erop kan reageren. En dat maakt het rijden gewoon zoveel meer inspannender en voor mij veel minder leuk.

Als je in het droog een vervelende putdeksel of slecht stuk wegdek tegenkomt, duw je of je motor gewoon wat harder de bocht in, of je laat hem net ff wat rechter komen en duwt 'm dan verder. En vaak hoeft dat nog niet eens, je banden en ophanging krijgen dat wel gefixed, maar dat weet je en dus ga je met veel meer vertrouwen de bocht in. Dat stukje vertrouwen mis ik in de regen gewoon, wellicht onnodig. Maar zoals ik al zei, ik krijg die knop niet om, om dat vertrouwen op te bouwen. En dat is ook niet persé erg, stukje zelfbehoud.
Allemaal waar, uiteraard. Je bent altijd een beetje voorzichtiger, maar als het asfalt leeg is en vrij van de obvious few, durf ik die bocht wel in te drukken. Soms moet je ook wel.
In een gecontroleerde situatie zoals bij AVG lessen of op het circuit is het natuurlijk ook anders hé. En laten we wel wezen, 34km/u is ook niet persé... snel, hé. :+
Probeer het maar eens ;). Het verschil tussen 32, 34 of 36km/u is ineens héél erg merkbaar bij zo'n beweging. Zelfde als met uitwijken. Met 50 easy, met ~54 wordt hij spicy en met ~58 halen sommigen hem al niet meer. Je gaat behoorlijk schuin en plaatst met snelle afwisselingen een behoorlijke last op de grip van je banden. Zeker als je in de bergen rijdt waar je ook nog schuin asfalt kunt hebben (haarspeldbochten bv) vind ik dit wel een goeie indicator.
noes schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:34:
[...]

Ja... maar niet iedereen is zo goed als jij bent hè.
Klein beetje flauw, want zo was hij echt niet bedoeld. Iedereen hier heeft een motorrijbewijs, dus jullie hebben deze oefeningen ook allemaal uitgevoerd / moeten leren. Het enige wat ik daaraan toevoeg is dat ik het met minder ideale banden geprobeerd heb onder slechte condities en dat dit dus ook bleek te kunnen, m.a.w. jullie hebben allemaal wel wat marge over. En het is echt niet zo dat ik 'beter' ben, ik heb de oefening ook gewoon moeten opbouwen om dat vertrouwen te winnen. Beginnen bij 25km/u en dan langzaam omhoog tot ik de snelheid had die voorgeschreven is. Wat ik jullie nu meedeel is het eindresultaat van die opbouw in een poging je het vertrouwen mee te geven dat je echt meer marge hebt dan je denkt.

Hoe lang is het geleden dat er hier discussies rondgingen over hoe veel (weinig) chicken strips iemand (niet meer) over had, 'per ongeluk' een wheelie deed vanwege zijn bult met vermogen of 'je hebt minimaal X pk nodig om veilig motor te rijden'? Ik denk niet dat het out of place is wat empirische data te delen van situaties waarin iemand het gewoon geprobeerd heeft.

Je kan de (in dit geval door jou ervaren) stoerdoenerij gewoon even naast je liggen en de data nemen voor wat het waard is.

• Jolke
  • Laatst online: 23-12 10:23
Thanks, @Pyr0_, dat we mee konden lezen! En ondanks de tegenslagen, je hebt het overleefd en je wil nog een keer terug. Beter kan het niet. :Y

En die Duitsers die aan de kant gaan in de file... ja, dat doen ze veel hier, zodat een ambulance er makkelijker door kan. Rettungsgasse noemen ze het, je ziet deze borden/posters regelmatig:

Afbeeldingslocatie: https://c8.alamy.com/comp/2XHH359/stau-rettungsgasse-autobahn-verkehrsschild-verkehr-verkehrszeichen-stauwarnung-rettungsgasse-bilden-autobahnverkehr-verkehrsregel-verkehrsfluss-verkehrsbehinderung-verkehrssicherheit-verkehrsmanagement-notfallspur-rettungskrfte-unfallprvention-verkehrsberwachung-verkehrsregeln-staubildung-verkehrslenkung-verkehrsfhrung-staumanagement-autobahnschild-rettungsgassenregelung-verkehrsinformation-straenschild-verkehrsmanahme-verkehrsaufklrung-verkehrserziehung-verkehrsordnung-notfallzugang-sicherheitsmanahme-straenverkehrsordnung-traffic-jam-emergency-la-2XHH359.jpg

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Motor stallen onder een carport, in een hoek (dus droog), met of zonder hoes?

Vaak bu'j te bang!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12 12:52

4x2

lộn xộn quá

[...]
Deauville, Deauville, Deauville, Deauville, Deauville, Deauville, Pan European, klaar.

Ketting heeft flink te lijden in de pekel en met regen moet je vaak smeren, dus een cardan heeft daar flinke voordelen.
Een Deauville 650 is de meest rationele motor ooit, ze zijn betrouwbaar en je hebt best wat opbergruimte en windbescherming. Ze rijden verder best prima, alleen ze blinken helemaal nergens in uit (behalve qua rationele keuze)
Mits je dr 1 kan vinden binnen het budget is de Deauville 700 ook een goede optie, die rijden wat leuker dan de 650 en hebben ABS/injectie, dus je kunt ook E10 tanken.
Pan European is ook een optie, maar tov de Deauville is zelfs dat al een emotionele keuze (flink zwaarder en onzuiniger)

leeg

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

-tom-562 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:07:
Motor stallen onder een carport, in een hoek (dus droog), met of zonder hoes?
Lekker onder een hoes. Scheelt ook veel stof :)

Wel droog, anders krijg je condensatie, tenzij het een ademende hoes is.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:55

_Apache_

For life.

Gister een rondje Utrecht gereden, daar wat geluncht.

We waren wat laat vertrokken en Utrecht ligt niet echt om de hoek voor ons (35min rijden), maar was best een leuke stuk, niet heel de lus gereden. Daarna weer op tijd terug, vanwege voorspelde regen.

Uit en thuis toch 140km. Het was sinds lange tijd dat mevr Apache meereed achterop. Een kijken of we het voor haar wat comfortabeler kunnen maken.

[ Voor 21% gewijzigd door _Apache_ op 30-08-2025 11:01 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste