Dat is waarschijnlijk omdat je sowieso een oliewissel krijgt als je weer voor een nieuwe zuiger of versnellingsbak langskomtDutchgixxer schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:47:
Ik rijd sind 2017 KTM. eigenlijk probleemloos. de onderhouds intervallen van een KTM zijn langer dan die van een Jap. Dus kneusteun waar is je opmerking op gebasseerd ?
KTM heeft natuurlijk wel wat problematische modellen gehad. Maar zolang je die ontwijkt en de olie op tijd doet zit je wel redelijk oke denk ik.Dutchgixxer schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:47:
Ik rijd sind 2017 KTM. eigenlijk probleemloos. de onderhouds intervallen van een KTM zijn langer dan die van een Jap. Dus kneusteun waar is je opmerking op gebasseerd ?
Ik heb weinig gezeik, maar als ik 2000km rij in een jaar is het veel. Dus dan heb je met weinig motoren problemen
Op mijn KTM en contact met dealers en totale kosten, gedrag en problemenDutchgixxer schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:47:
Maar ook de manier van rijden, als de tuareg al genoeg power is....
Het feit dat hij ook kijkt naar motoren die aanzienlijk afsteken met de KTM in de lijst.
En was die 790 niet het nokkenas probleem?
Trouwens die onderhoudsintervallen... voor alle KTM's weet je dat heel zeker?
Als ik het opzoek is het gelijk namelijk, voor de 790 en de T7 bijvoorbeeld.
Dus welke modellen vergelijk je allemaal met elkaar? elke jap en elke ktm?
[ Voor 17% gewijzigd door kneusteun op 01-08-2025 12:56 ]
Bij de 1290 blokken is het interval 15000 km. Bij de japanse merken is dat 12000 volgens mij.
Had er niet voor niks bij gezet dat het mijn menig en ervaring is, waarmee ik duidelijk wil maken dat het dus niet een feit is.
En het ging niet alleen om het onderhoud.
En absoluut zijn het prachtige en super toffe machines!
En het ging niet alleen om het onderhoud.
En absoluut zijn het prachtige en super toffe machines!
Klopt, ze hebben een productie series gehad waarbij de nokken op nokkenas zachter waren dan het materiaal van de kleppen. Toen hebben ze het de bijnaam cheese cams gegeven, als je daarop Googled vindt je genoeg resultaten. Follow up was ook ronduit dramatisch; 'Rijdt maar hoger in de toeren dan is meer olie druk en dan smeert het wel goed'.kneusteun schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:54:
[...]
Op mijn KTM en contact met dealers en totale kosten, gedrag en problemen
Maar ook de manier van rijden, als de tuareg al genoeg power is....
Het feit dat hij ook kijkt naar motoren die aanzienlijk afsteken met de KTM in de lijst.
En was die 790 niet het nokkenas probleem?
Trouwens die onderhoudsintervallen... voor alle KTM's weet je dat heel zeker?
Als ik het opzoek is het gelijk namelijk, voor de 790 en de T7 bijvoorbeeld.
Dus welke modellen vergelijk je allemaal met elkaar? elke jap en elke ktm?
Die handdoek is voor het angstzweetHTT-Thalan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:45:
In de categorie "I don't know who needs to see this, but here is is" een motorfiets die woensdag mijn aandacht trok op de parkeerplaats bij het Nederlands Openluchtmuseum.
Ding ziet eruit alsof hij nog nooit een garage van binnen gezien heeft en de eigenaar alleen toegang heeft tot een lokale Hubo voor zijn onderhoud. De topkoffer lazert er bijna af, de teller is bijna ongetwijfeld meerdere keren rondgeweest, de kuip lijkt op een bepaald punt te zijn gedesintegreerd en aan de kant van de weg elkaar gelijmd, het contactslot ziet eruit als hij een schroevendraaier als sleutel gebruikt en joost mag weten waar die handdoek voor dient die erin gevrot zit.
Maar iets zegt me dat dit persoon met heel veel plezier op dat ding rondsnort - al dan niet met een rookpluim erachter waar de Exxon Valdez bij verbleekt.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Net even op zo'n beetje alle KTM's gezeten bij Kobo Motoren. Dit merk valt af. Alle Dukes zijn te klein voor mij: lijkt gewoon nergens op. Daarnaast hebben ze veel teveel vermogen: dat is inderdaad niet handig met ritten met de vrouw op haar Himalayan. Helaas, maar wel weer iets wijzer geworden.
Op basis van het kenteken, in geïmporteerd 1995 naar de Nederlandse wegen en nog steeds bij de eerste Nederlandse eigenaar. Doet ie goed.HTT-Thalan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:45:
In de categorie "I don't know who needs to see this, but here is is" een motorfiets die woensdag mijn aandacht trok op de parkeerplaats bij het Nederlands Openluchtmuseum.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---
Ja dat had ik ook dus, dikke 990 die onder de 80 echt kut liep.JL Koppelle schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:13:
Net even op zo'n beetje alle KTM's gezeten bij Kobo Motoren. Dit merk valt af. Alle Dukes zijn te klein voor mij: lijkt gewoon nergens op. Daarnaast hebben ze veel teveel vermogen: dat is inderdaad niet handig met ritten met de vrouw op haar Himalayan. Helaas, maar wel weer iets wijzer geworden.
De vriendin moest bijzetten en ik moest mij inhouden, daarom noemde ik het al een relatie test
Wil je ook wind bescherming? of liever looks van een naked/retro?
Vandaag was dag 1 van mijn WRM-A opleiding tot motorinstructeur
.
We begonnen rond half elf met praktijkles in plaats van theorie vanwege inkomend slecht weer. Dit is het "AVB" gedeelte van de opleiding, officiële deel C van fase 1 waarbij deel A theorie is en deel B verkeersdeelneming. Voor deel C moet ik alle 12 bijzondere verrichtingen foutloos laten zien op het examen in september. Daarnaast verwachten ze ook een hoger niveau. Perfecte vorm, zowel de rijprocedure van het CBR volgend maar ook zaken als plaatsing voeten en handen, wanneer je mag remmen en schakelen maar ook met precies welke snelheid je ze moet doen. Zelfs de wijze van schakelen is voorgeschreven: eerst voet tegen de pook plaatsen met lichte druk, dan koppelen en doordrukken. Ook bij stilstand in de 1 voet op het schakelpedaal houden.
Eerste oefening was de snelle slalom. Daarvoor moeten we op een bepaalde locatie voor de pionnen recht aan komen met minimaal 32km/u of iets sneller. Elke tussenruimte moet halverwege doorgesneden worden, snelheid mag niet inzakken maar je mag ook niet "hakkelen" met je gas. Het totale beeld moet soepel en vloeiend gebeuren en je moet ook weer recht eindigen.
Voor de vertragingsoefening werd het nog strenger. Bij elke pion een bepaalde handeling: precies 50 in derde versnelling bij de ene, precies afremmen tot 25km/u bij de volgende en terug naar twee plus terug omhoog naar 30 nog voor de pionnen. Je moet nog tijd hebben om bij wijze van spreken te zwaaien voor je de slalom ingaat.
Zo hebben we ook alle remproeven compleet uitgewerkt, precisiestop, stopproef en noodstop.
Ik had vooral moeite met de vertragingsoefening. Ik kan hem prima uitvoeren, maar ik remde dan steeds af tot dertig en gooide hem dan door de slalom. Die extra 5km/u eruit remmen zodat je op het gas door de slalom kan is echt wel pittig!
Dit was allemaal op een motor van de rijschool, een V-Strom 650. Later heb ik nog aangehaakt bij een reguliere AVB les waarbij ik ze ook nog met de Twin heb gedaan. Dat was enigszins spannend want het droop van de regen dus de baan was drijfnat, en met mijn Mitas E07 Dakar bandjes heb ik niet de ultieme straatband onder de motor liggen. Zeker toen ik bij het wegtrekken bij de pionnen direct in de traction control schoot begon ik toch serieus te twijfelen of ik wel moest doorzetten maar ik wilde al maanden de grenzen een keer opzoeken dus dit moest het moment maar zijn.
Ben het dus gaan opbouwen. Eerst de precisiestop, want de minst felle remming. Daar had ik de achterkant al bijna in de ABS. Bij de stopproef ging de voorkant ook wijfelen, achterkant trok ik direct dicht en bij de noodstop had ik vrij direct beide wielen vol in de ABS waarbij de voorkant ook ging schuiven, maar de ABS hield hem wél recht. Beetje spannend, maar ik weet nu wel precies waar de grens ligt. Niet onbelangrijk: ik haalde nog steeds de stopafstand die ik met de les motoren (waar goeie straatbanden onder zitten) ook haalde, wat toch wel een duimpje richting Mitas waard is vind ik!
De snelle slalom opgebouwd vanaf 25km/u omhoog om dezelfde redenen, vertrouwen in de grip opbouwen. Uiteindelijk ook met 32 gereden zonder issues.
Uiteindelijk nog even stapvoets rijden voorgedaan voor de AVB studenten op de baan, deze ging vlekkeloos en volgens de procedure.
Theorie was interessant. Heel andere manier van kijken naar motorrijden maar ook instructie geven. Veel meer over veiligheid, kleding, positie en ook demonstreren dan je bij een auto doet. Uiteraard weer een CBR bijbel meegekregen en een studiemap plus wat proefexamens. Theorie wordt 25 vragen, je mag 7 fouten maken.
Ik ben weer een stap dichterbij mijn doel maar ook weer een stuk vertrouwder met mijn Africa Twin, die ik daardoor alleen maar meer ga waarderen. Fijne dag zo
.
We begonnen rond half elf met praktijkles in plaats van theorie vanwege inkomend slecht weer. Dit is het "AVB" gedeelte van de opleiding, officiële deel C van fase 1 waarbij deel A theorie is en deel B verkeersdeelneming. Voor deel C moet ik alle 12 bijzondere verrichtingen foutloos laten zien op het examen in september. Daarnaast verwachten ze ook een hoger niveau. Perfecte vorm, zowel de rijprocedure van het CBR volgend maar ook zaken als plaatsing voeten en handen, wanneer je mag remmen en schakelen maar ook met precies welke snelheid je ze moet doen. Zelfs de wijze van schakelen is voorgeschreven: eerst voet tegen de pook plaatsen met lichte druk, dan koppelen en doordrukken. Ook bij stilstand in de 1 voet op het schakelpedaal houden.
Eerste oefening was de snelle slalom. Daarvoor moeten we op een bepaalde locatie voor de pionnen recht aan komen met minimaal 32km/u of iets sneller. Elke tussenruimte moet halverwege doorgesneden worden, snelheid mag niet inzakken maar je mag ook niet "hakkelen" met je gas. Het totale beeld moet soepel en vloeiend gebeuren en je moet ook weer recht eindigen.
Voor de vertragingsoefening werd het nog strenger. Bij elke pion een bepaalde handeling: precies 50 in derde versnelling bij de ene, precies afremmen tot 25km/u bij de volgende en terug naar twee plus terug omhoog naar 30 nog voor de pionnen. Je moet nog tijd hebben om bij wijze van spreken te zwaaien voor je de slalom ingaat.
Zo hebben we ook alle remproeven compleet uitgewerkt, precisiestop, stopproef en noodstop.
Ik had vooral moeite met de vertragingsoefening. Ik kan hem prima uitvoeren, maar ik remde dan steeds af tot dertig en gooide hem dan door de slalom. Die extra 5km/u eruit remmen zodat je op het gas door de slalom kan is echt wel pittig!
Dit was allemaal op een motor van de rijschool, een V-Strom 650. Later heb ik nog aangehaakt bij een reguliere AVB les waarbij ik ze ook nog met de Twin heb gedaan. Dat was enigszins spannend want het droop van de regen dus de baan was drijfnat, en met mijn Mitas E07 Dakar bandjes heb ik niet de ultieme straatband onder de motor liggen. Zeker toen ik bij het wegtrekken bij de pionnen direct in de traction control schoot begon ik toch serieus te twijfelen of ik wel moest doorzetten maar ik wilde al maanden de grenzen een keer opzoeken dus dit moest het moment maar zijn.
Ben het dus gaan opbouwen. Eerst de precisiestop, want de minst felle remming. Daar had ik de achterkant al bijna in de ABS. Bij de stopproef ging de voorkant ook wijfelen, achterkant trok ik direct dicht en bij de noodstop had ik vrij direct beide wielen vol in de ABS waarbij de voorkant ook ging schuiven, maar de ABS hield hem wél recht. Beetje spannend, maar ik weet nu wel precies waar de grens ligt. Niet onbelangrijk: ik haalde nog steeds de stopafstand die ik met de les motoren (waar goeie straatbanden onder zitten) ook haalde, wat toch wel een duimpje richting Mitas waard is vind ik!
De snelle slalom opgebouwd vanaf 25km/u omhoog om dezelfde redenen, vertrouwen in de grip opbouwen. Uiteindelijk ook met 32 gereden zonder issues.
Uiteindelijk nog even stapvoets rijden voorgedaan voor de AVB studenten op de baan, deze ging vlekkeloos en volgens de procedure.
Theorie was interessant. Heel andere manier van kijken naar motorrijden maar ook instructie geven. Veel meer over veiligheid, kleding, positie en ook demonstreren dan je bij een auto doet. Uiteraard weer een CBR bijbel meegekregen en een studiemap plus wat proefexamens. Theorie wordt 25 vragen, je mag 7 fouten maken.
Ik ben weer een stap dichterbij mijn doel maar ook weer een stuk vertrouwder met mijn Africa Twin, die ik daardoor alleen maar meer ga waarderen. Fijne dag zo
Beetje windbescherming mag, maar ik heb nu ook geen last wanneer ik op de Himalayan van mijn vrouw rijdt, met een mini ruitje. Ik denk dat ik looks belangrijker vind. Ik wil een motor die opvalt; ik snap echt wel waarom Tracers, GS'en, MT-07/09, Hornets populair zijn, maar het zijn voor mij geen motoren waar ik mij voor omdraai. Omdat motorrijden voor mij puur een luxe-ding is, voor de lol, hoort daar voor mij ook een leuke motor bij. Dat gezegd hebbende mag de Triumph Sport 900 ook van de lijst. Wel fijn dat ik gewoon een heel vette motor heb in de Tuareg op dit moment.kneusteun schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:53:
[...]
Wil je ook wind bescherming? of liever looks van een naked/retro?
Ik heb een superduke en wilde reageren dat deze echt niet te klein is. Maar toen las ik dat je vindt dat de dukes teveel vermogen hebben... dus laat mijn reactie maar zittenJL Koppelle schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:13:
Kobo Motoren is wel een mooie zaak trouwens! Vorig jaar heb ik daar mijn fz1n ingeruild (voor een zeer mooie prijs) voor een superduke uit 2021
Misschien een yamaha mt07 eens proberen?
Nou het was gisteren weer feest. Mooie enveloppe, dit keer uit Duitsland. €60, valt op zich mee, maar dan lekker €28,50 administratieve kosten er bovenop tellen.
Mijn mevrouw lachen, want die reed 5 meter achter mij. Alleen zag ik net in de app van postnl, dat die vandaag in de bus zit. Misschien krijgen we wel korting als we het in 1x over maken.
Ik zal eens contact opnemen, of ze die onderste foto ook digitaal in kleur kunnen afleveren, want is best een mooie.
Mijn mevrouw lachen, want die reed 5 meter achter mij. Alleen zag ik net in de app van postnl, dat die vandaag in de bus zit. Misschien krijgen we wel korting als we het in 1x over maken.
Ik zal eens contact opnemen, of ze die onderste foto ook digitaal in kleur kunnen afleveren, want is best een mooie.
[ Voor 7% gewijzigd door ozzynator op 02-08-2025 08:21 ]
zeker, zeker
What in the name of everything that is holy zit er tussen het ruitje en het kuipwerk? Silicone kit?HTT-Thalan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:45:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ding ziet eruit alsof hij nog nooit een garage van binnen gezien heeft en de eigenaar alleen toegang heeft tot een lokale Hubo voor zijn onderhoud. De topkoffer lazert er bijna af, de teller is bijna ongetwijfeld meerdere keren rondgeweest, de kuip lijkt op een bepaald punt te zijn gedesintegreerd en aan de kant van de weg elkaar gelijmd, het contactslot ziet eruit als hij een schroevendraaier als sleutel gebruikt en joost mag weten waar die handdoek voor dient die erin gevrot zit.
Maar iets zegt me dat dit persoon met heel veel plezier op dat ding rondsnort - al dan niet met een rookpluim erachter waar de Exxon Valdez bij verbleekt.
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Zo'n beetje alles wat plakt en tevens in een lokale bouwmarkt te verkrijgen is_Apache_ schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:16:
[...]
What in the name of everything that is holy zit er tussen het ruitje en het kuipwerk? Silicone kit?
[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 02-08-2025 10:29 ]
Ik snap de waardes niet helemaal. 71 gemeten, grenswaarde 59? Wat is dat voor vreemde grenswaarde?ozzynator schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:20:
Nou het was gisteren weer feest. Mooie enveloppe, dit keer uit Duitsland. €60, valt op zich mee, maar dan lekker €28,50 administratieve kosten er bovenop tellen.
[Afbeelding]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Waarschijnlijk mag je daar 50 en flitst hij pas vanaf 59 (voor correctie)? Niet heel gek lijkt me.DrivinUCrazy schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:55:
[...]
Ik snap de waardes niet helemaal. 71 gemeten, grenswaarde 59? Wat is dat voor vreemde grenswaarde?
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Zo interpreteer ik het weliswaar ook, maar 9km/h correctie lijkt me zo veel. Vandaar mijn verbazing.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Zo werkt het in Nederland ook toch? Toen we 130 mochten gaan rijden, paar jaar terug, kwam er discussie dat je dat kon stretchen tot 139. Dat was natuurlijk veel te hard! Compromis was volgens mij dat je op een 130 weg vanaf 134 km/u wordt geflitst.DrivinUCrazy schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:38:
Zo interpreteer ik het weliswaar ook, maar 9km/h correctie lijkt me zo veel. Vandaar mijn verbazing.
Bij 130km/u is er nul marge. Dus bij 131km/u na correctie ben je aan de beurt.Barista schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:36:
[...]
Zo werkt het in Nederland ook toch? Toen we 130 mochten gaan rijden, paar jaar terug, kwam er discussie dat je dat kon stretchen tot 139. Dat was natuurlijk veel te hard! Compromis was volgens mij dat je op een 130 weg vanaf 134 km/u wordt geflitst.
Daaronder is de politie-correctie 3% bij snelheden boven de 100 en 3km/u daaronder.
Je telt dus je GPS snelheid + marge (3km/u te hard, even snel gezegd, mag nog), de politieafwijking (want hun apparatuur wijkt eigenlijk nooit af ondanks dat ze daar wel rekening mee houden) en dan je tellerafwijking (kan vanalles zijn, maar laat ik met 3km/u rekenen). Tot 120km/u limiet kun je dus 'veilig' 9km/u boven de limiet rijden maar bij 130km/u limiet is die grens lager.
Ik adviseer toch altijd op max limiet +3 te blijven hangen, zo heb je nog een beetje marge als je een snelle vrachtwagen of aanhanger voorbij wil en iets bij moet plussen.
Bron:
https://www.om.nl/onderwe...es?utm_source=chatgpt.com
[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 02-08-2025 17:02 ]
Stoer man!HTT-Thalan schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:47:
Vandaag was dag 1 van mijn WRM-A opleiding tot motorinstructeur.
Ik ben weer een stap dichterbij mijn doel maar ook weer een stuk vertrouwder met mijn Africa Twin, die ik daardoor alleen maar meer ga waarderen. Fijne dag zo.
Domme vraag: is het zo gek om de motor de ABS in te trappen bij de stopproeven? ik heb dat meerdere keren gedaan en naar verluidt (volgens instructeur) ook een keer de achterkant iets van de grond gekregen. Vond dat zelf vrij lomp/dik, maar gebeurt dat veel?
Grappig om te horen dat je echt aangeleerd krijgt hoe te schakelen ed, krijg je dat in de auto ook zo strak aangeleerd?
Ik ben nog op zoek naar een goede paddockstand voor mijn ktm sd 1290 gt.
Iemand hier nog goede tips?
Ik heb er volgens mij 1 voor je, met adapter zodat hij in je achterwiel schuift. Mag voor een zacht prijsje weg.Grolsch schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:11:
Ik ben nog op zoek naar een goede paddockstand voor mijn ktm sd 1290 gt.
K to the KillaZ
Dat zou super zijn, ik stuur je ff een DM, tnxKillaZ schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:36:
[...]
Ik heb er volgens mij 1 voor je, met adapter zodat hij in je achterwiel schuift. Mag voor een zacht prijsje weg.
@HTT-Thalan Soms vraag ik me wel af hoe het CBR tegen de realiteit aan kijkt en met zijn tijd mee gaat.
Mij hebben ze geleerd dat het slecht is om je voet op de schakelpook te houden, vanwege overmatige slijtage op de schakelvorken. Dus waarom moet je in de eerste versnelling je voet er op houden?
Ook, als ik lichte druk op het pookje zet, krijg ik ruzie met de quickshifter. Daar moet ik óf vanaf blijven, óf met overtuiging doordrukken. Ja dat is geen les motor, maar diverse nieuwe technieken doen wel hun intrede in de motor wereld.
Mij hebben ze geleerd dat het slecht is om je voet op de schakelpook te houden, vanwege overmatige slijtage op de schakelvorken. Dus waarom moet je in de eerste versnelling je voet er op houden?
Ook, als ik lichte druk op het pookje zet, krijg ik ruzie met de quickshifter. Daar moet ik óf vanaf blijven, óf met overtuiging doordrukken. Ja dat is geen les motor, maar diverse nieuwe technieken doen wel hun intrede in de motor wereld.
Nee, in de auto zijn ze minder streng maar verwachten ze wel soepele schakelingen. Uiteraard moet je wel uitrollen in de versnelling en zo laat mogelijk koppelen, altijd in de juiste versnelling de bocht door etc etc maar ik kreeg niet het idee tijdens het examen dat hij daarmee bezig was (misschien omdat ik het gewoon goed deed, geen idee).Boudewijn schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 00:18:
[...]
Stoer man!
Domme vraag: is het zo gek om de motor de ABS in te trappen bij de stopproeven? ik heb dat meerdere keren gedaan en naar verluidt (volgens instructeur) ook een keer de achterkant iets van de grond gekregen. Vond dat zelf vrij lomp/dik, maar gebeurt dat veel?
Grappig om te horen dat je echt aangeleerd krijgt hoe te schakelen ed, krijg je dat in de auto ook zo strak aangeleerd?
Bij de 3 remproeven op de motor is bij de:
- Precisiestop geen ABS toegestaan op beide wielen, je moet zo laat mogelijk doch rustig en soepel terugschakelen naar de één met je rechtervoet op de grond en de linkervoet nog op het schakelpookje
- Stopproef ABS op het achterwiel toegestaan, maar nog steeds wel terugschakelen naar 1 en voet erop
- Noodstop ABS toegestaan op beide wielen en hoef je niet te schakelen, beide voeten mogen op de grond
Als je bij de noodstop schakelt oordelen ze al snel dat je te gecontroleerd handelt, het moet echt een volle polle noodstop zijn. In alle gevallen moet je de motor stabiel houden en dus ook vooruit blijven kijken tijdens de activiteit.
Ik ben nog niet zo lang actief in dit wereldje dat ik vind dat ik een mening kan/durf hebben over hoe het CBR denkt, maar hun prioriteit is hier vooral veiligheid. We weten allemaal dat een motor nog wel eens niet in de versnelling wil - als de tandjes recht tegenover elkaar staan, zeker na een paar schakelbewegingen achter elkaar, wil hij soms niet verder en moet je eventjes de koppeling vieren om de boel weer in sync te krijgen.DrivinUCrazy schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 08:11:
@HTT-Thalan Soms vraag ik me wel af hoe het CBR tegen de realiteit aan kijkt en met zijn tijd mee gaat.
Ze willen met hun procedure de kans verkleinen dat jij je aandrijving verliest. Tijdens het opschakelen, maar helemáál als je bij de lichten tot stilstand komt. Als jij een mooie precisiestop maakt naar de stopstreep toe of een stopproef doet omdat het ineens oranje werd, willen ze dat je in beide gevallen in staat bent als de sodemieter weer op te trekken als die Scania achter je het níet op tijd in de gaten had. En als dan je pookje niet in de één stond of wil schieten (of eruit floept) krijg je een gevaarlijke situatie. Als je tijdens het rijden de koppeling intrekt en dán je voet/teen omhoog beweegt en je doet dat niet met overtuiging, kun je 'tussen' de versnelling terecht komen en dan voelt alsof je in zijn vrij zit. De methode zoals IBKI/CBR die voorschrijven verkleint de kans daarop omdat je al druk op de schakeling uitoefent voor die koppeling ingetrokken word.
Natuurlijk zijn er technieken die de boel veranderen, zoals de door jou genoemde quickshifter. Ik heb geen idee wat het CBR van die ontwikkeling vind maar ik kan je wel op een briefje geven dat hij bij een examen niet toegestaan is, net zoals zelfparkerende en zelfsturende auto's bestaan maar je moet die techniek allemaal uitschakelen als de auto voor een examen wordt gebruikt. IBKI is nog strenger en je komt ook niet weg met verkorte koppeling/remhendels, bar end spiegels en je moet zelfs een lesplaatje op de motor hebben ondanks het feit dat je al een rijbewijs hebt.
Over de quickshifter zijn ze overigens heel duidelijk: Géén automatische óf semi-automatische versnelling toegestaan, tenzij je al een automaatbeperking had op je rijbewijs en die bereid bent ook te dragen op je instructiebewijs, maar dan mag je dus geen lesgeven aan/op schakelmotoren.
[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 03-08-2025 08:53 ]
Ik ben ook nog even gaan doorrekenen met chatgpt aan de hand van de verzamelde data tijdens de manoeuvres zoals uitgevoerd op mijn twin met de mitas bandjes. Denk dan aan het ingrijpen van de TC tijdens stevig optrekken maar ook het (schijnbaar) veilig uitvoeren van de snelle slalom (want ik ben niet op mijn plaat gegaan).
TDLR conclusie: Ondanks dat ik de snelle slalom veilig heb uitgevoerd bij 32km/u zat ik daarmee zeer dicht op de griplimiet van de band, het was immers zeiknat op de baan en het hoosde. Met deze data is de conclusie dat ik ook een uitwijk met 50km/u op nat asfalt zou moeten kunnen doen met deze banden, maar de marge is ook daar dan erg dun, en alleen veilig uit te voeren als ik soepel en gecontroleerd handel en ik niet over een bitumenstreep rijdt of andere 'verergerende condities' tegenkom.
Dit is goeie input om voor de winter wél te switchen naar een andere band, maar ook wel geinig om te weten: Blijkbaar weten ze bij Mitas wel wat ze moesten doen om nét binnen de veilige grenzen te blijven.
TDLR conclusie: Ondanks dat ik de snelle slalom veilig heb uitgevoerd bij 32km/u zat ik daarmee zeer dicht op de griplimiet van de band, het was immers zeiknat op de baan en het hoosde. Met deze data is de conclusie dat ik ook een uitwijk met 50km/u op nat asfalt zou moeten kunnen doen met deze banden, maar de marge is ook daar dan erg dun, en alleen veilig uit te voeren als ik soepel en gecontroleerd handel en ik niet over een bitumenstreep rijdt of andere 'verergerende condities' tegenkom.
Dit is goeie input om voor de winter wél te switchen naar een andere band, maar ook wel geinig om te weten: Blijkbaar weten ze bij Mitas wel wat ze moesten doen om nét binnen de veilige grenzen te blijven.
[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 03-08-2025 09:14 ]
Gelukkig op tijd begonnen aan bandenwissel voor vakantie.
Kennelijk in de laatste 2000km sinds een kleine beurt de lagers versleten...
Even teruggerekend, eerder iets van 3500km.
* steveman slaat wphb open ...
Lager verwijder en installatiekitjes... 50 euro per stuk?! Dikke vinger ik heb een draaibank
[ Voor 24% gewijzigd door steveman op 03-08-2025 20:33 ]
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
@HTT-Thalan Helder verhaal, logisch ook. Waarvoor dank.
Ah mooi! De mijne is niet zo heel erg van gedaante verwisseld, voornamelijk wat zand en modder hier en daar. Binnenkort maar eens naast elkaar zetten als er een Laarbrugmeet komtMelkunie schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:21:
Haha dat weet ik nog wel ja! Hoe is het met de jouwe? Mijne heeft wel een gedaanteverwisseling gehad sindsdien
Nieuwe video is er weer trouwens, ook al was vandaag wat minder speciaal. Flink regen in aantocht dus hebben maar een camping opgezocht. Kunnen we ook weer eens douchen...![]()
[YouTube: Dag 7, Noorwegen]
Wederom made by @mark_78!
Begin deze week even wat tijd gehad om hem weer even goed uit te laten op de weg, had op MRA een mooie route gevonden voor een flinke namiddagrit: Well - Hamminkeln - Weeze. Deze bijna helemaal af kunnen maken op het laatste stuk na, er kwam een gigantische plensbui over dus besloten om de A57 op te sturen en richting het zonnigere Nederland te rijden om wat op te kunnen drogen.
Foto van mijn pauzeplek:
[ Voor 14% gewijzigd door Thedr op 03-08-2025 20:46 ]
Ik heb van een vriend een Interphone F4mc gekregen om samen te kunnen kletsen tijdens het rijden. Hij heeft die ooit in een duo-pack gekocht en is dus al gepaired met zijn exemplaar.
Maar ik vind de montage in/op mijn helm niet ideaal en bovendien moet ik ergens een nieuwe microfoon vandaan zien te halen omdat het juiste type er niet bij zit. Die lijken niet super goed verkrijgbaar.
Ik twijfel dus of ik niet toch beter een N-Com intercom kan halen. Die kan perfect geïntegreerd worden met m'n Nolan helm want is er voor gemaakt.
Maar heeft iemand hier ervaring met de compatibiliteit van een Interphone F4mc (is inmiddels een wat ouder model) met een nieuwe N-Com unit? Wat ik zelf gevonden heb is dat N-Com technisch gezien een Sena is en dat Sena en Interphone in principe met elkaar te pairen moeten zijn. Maar ik lees nergens expliciet dat dit goed samenwerkt in de praktijk.
Maar ik vind de montage in/op mijn helm niet ideaal en bovendien moet ik ergens een nieuwe microfoon vandaan zien te halen omdat het juiste type er niet bij zit. Die lijken niet super goed verkrijgbaar.
Ik twijfel dus of ik niet toch beter een N-Com intercom kan halen. Die kan perfect geïntegreerd worden met m'n Nolan helm want is er voor gemaakt.
Maar heeft iemand hier ervaring met de compatibiliteit van een Interphone F4mc (is inmiddels een wat ouder model) met een nieuwe N-Com unit? Wat ik zelf gevonden heb is dat N-Com technisch gezien een Sena is en dat Sena en Interphone in principe met elkaar te pairen moeten zijn. Maar ik lees nergens expliciet dat dit goed samenwerkt in de praktijk.
Interphone was een van de eerste die met andere merken wilde pairen, het zou een Bluetooth standaard moeten zijn.Lapa schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:43:
Ik heb van een vriend een Interphone F4mc gekregen om samen te kunnen kletsen tijdens het rijden. Hij heeft die ooit in een duo-pack gekocht en is dus al gepaired met zijn exemplaar.
Ik heb zelf bijna 12 jaar de F5 gebruikt, en heb daar nieuwe microfoons voor gekocht toen ik van helm wisselde, moet dus wel verkrijgbaar zijn, al dan niet bij ome Ali (haalde ze zelf voor 2 tientjes in de winkel).
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
HTT Thalan
Ik lees dat je op de grens vd grip van je mitas banden zat , toevallig de mitas touring force?
Op mijn op ebay gekochte ktm achterwiel zat zon touring force , wat een draak van een band als het droog is spint ie onder hellingshoek.
Als het nat is het helemaal een drama en probeert het achterwiel regelmatig het voorwiel in te halen brrr .
Een dunlop roadsmart 4 is al besteld.
Ik lees dat je op de grens vd grip van je mitas banden zat , toevallig de mitas touring force?
Op mijn op ebay gekochte ktm achterwiel zat zon touring force , wat een draak van een band als het droog is spint ie onder hellingshoek.
Als het nat is het helemaal een drama en probeert het achterwiel regelmatig het voorwiel in te halen brrr .
Een dunlop roadsmart 4 is al besteld.
De terra force is zeker ok. Zit oem onder de 1290 sas
Beetje late reactie wellicht, maar ik ben wel benieuwd waar het OM dat dan op baseert. De Wet Mulder noemt in de bijlage pas boetebedragen van 4km/h te hard, ook op autosnelwegen (zie onderdeel d onder snelheidsovertredingen). Niet rechtsgeldig, maar de ANWB zegt hetzelfde.HTT-Thalan schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:46:
[...]
Bij 130km/u is er nul marge. Dus bij 131km/u na correctie ben je aan de beurt.
Daaronder is de politie-correctie 3% bij snelheden boven de 100 en 3km/u daaronder.
Je telt dus je GPS snelheid + marge (3km/u te hard, even snel gezegd, mag nog), de politieafwijking (want hun apparatuur wijkt eigenlijk nooit af ondanks dat ze daar wel rekening mee houden) en dan je tellerafwijking (kan vanalles zijn, maar laat ik met 3km/u rekenen). Tot 120km/u limiet kun je dus 'veilig' 9km/u boven de limiet rijden maar bij 130km/u limiet is die grens lager.
Ik adviseer toch altijd op max limiet +3 te blijven hangen, zo heb je nog een beetje marge als je een snelle vrachtwagen of aanhanger voorbij wil en iets bij moet plussen.
Bron:
[Afbeelding]
Het staat me bij dat in het recente verleden überhaupt wel is beboet vanaf 1 km/h te hard, maar dat is nu niet meer zo. Echter, het lijkt me geen vergissing van het OM dat ze dit nog bedoelen, omdat ze specifiek zeggen boven de 130 km/h.
Overigens met de limiet van 100 km/h wel eens "getest". Met 110 op de teller langs een flitser op de snelweg resulteerde niet in een bekeuring. 110 Op de teller was 106 op de gps, daar de correctie van af en je zit onder de 4 km/h te hard.
Dit staat op het OM:HTT-Thalan schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:46:
[...]
Bij 130km/u is er nul marge. Dus bij 131km/u na correctie ben je aan de beurt.
Bron:
[Afbeelding]
bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie
bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie
Wordt niks vermeld over 130, ook nog nooit een bekeuring gehad en rij altijd met dezelfde marge boven de toegestane snelheid op de teller.
https://www.om.nl/onderwe.../marges-en-meetcorrecties
:strip_exif()/f/image/nb0K69fvyXi1vUzQDpIPc3MY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik was mijn garmin zumo zat, voor de vakantie een aoocci c6 pro besteld voor 153€, tijdens de vakantie in de auto gebruikt en viel eigenlijk niks tegen. Van de week even op de motor geinstalleerd, zaten camera's bij die ik eigenlijk niet wilde gebruiken maar de installatie ging wel erg makkelijk. Vanmiddag maar is even de gaskleppen/ gashandel en quickshifter kalibreren en even een stukje rijden met de nieuwe navi
Voor nu is een gpx in google maps geramd met een omweg, benieuwd of dat werkt of dat ik toch nog MRA/ curviger/ sygic of wat anders nodig heb.
[ Voor 30% gewijzigd door charrel op 05-08-2025 10:27 ]
@Melkunie Nice, wij zaten 2 dagen geleden op de boot. Vastzetten was easy en de wachttijd viel bij ons ook mee. Eerste route in Noorwegen was gelijk super mooi, bochtig maar ook vochtig. Wat een land!
Ik ben heel benieuwd wat je ervaring ermee is! Ik zit al wat langer te kijken naar een dashcam / Android auto achtige oplossing voor niet te veel geld en deze lijkt daar wel goed aan te voldoen. Alleen Nederlandse webshops die het verkopen krijg ik niet goed gevonden.charrel schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:00:
[...]
Dit staat op het OM:
bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie
bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie
Wordt niks vermeld over 130, ook nog nooit een bekeuring gehad en rij altijd met dezelfde marge boven de toegestane snelheid op de teller.![]()
https://www.om.nl/onderwe.../marges-en-meetcorrecties [Afbeelding]
Ik was mijn garmin zumo zat, voor de vakantie een aoocci c6 pro besteld voor 153€, tijdens de vakantie in de auto gebruikt en viel eigenlijk niks tegen. Van de week even op de motor geinstalleerd, zaten camera's bij die ik eigenlijk niet wilde gebruiken maar de installatie ging wel erg makkelijk. Vanmiddag maar is even de gaskleppen/ gashandel en quickshifter kalibreren en even een stukje rijden met de nieuwe navi
Voor nu is een gpx in google maps geramd met een omweg, benieuwd of dat werkt of dat ik toch nog MRA/ curviger/ sygic of wat anders nodig heb.
Nou, het lag vanuit China met een paar dagen op de mat. Kortingscodes zijn er ook genoeg te vinden om het nog wat goedkoper te maken.TakeItToTheMax schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:02:
[...]
Ik ben heel benieuwd wat je ervaring ermee is! Ik zit al wat langer te kijken naar een dashcam / Android auto achtige oplossing voor niet te veel geld en deze lijkt daar wel goed aan te voldoen. Alleen Nederlandse webshops die het verkopen krijg ik niet goed gevonden.
Dus ik voel nog even aan alle lagers...
Fuuuuuuuu
ik hield m'n telefoon toch echt horizontaal... samsung...
Fuuuuuuuu
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Ziet er leuk uit, maar ik zou heel graag zoiets zien maar dan met een volledige Android en geen android auto. Zoiets als een SMS van Thork maar dan wat niet een nier kost. Ooit zoiets gezien?charrel schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:51:
[...]
Nou, het lag vanuit China met een paar dagen op de mat. Kortingscodes zijn er ook genoeg te vinden om het nog wat goedkoper te maken.
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Waarom zou je een volledig Android device willen? Lijkt mij juist alleen nadelen: nog een device wat je moet bijhouden, ondersteund moet blijven en alles moeten doen op dat schermpje ipv op je telefoon klaarzetten en gaan.MerijnB schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:14:
[...]
Ziet er leuk uit, maar ik zou heel graag zoiets zien maar dan met een volledige Android en geen android auto. Zoiets als een SMS van Thork maar dan wat niet een nier kost. Ooit zoiets gezien?
Enige voordeel: je trekt je telefoon niet leeg tijdens het rijden, maar daar zijn laders en/of powerbanks voor
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Exact om die redenen dus.
Ik zie dat Andoid Auto ook niet alles is, dus zou ik liever een volwaardig Android apparaatje hebben. Dat, als het werkt, werkt.
Ik heb een Android headunit in mijn auto zitten. Die ondersteunt Android Auto, maar dan wordt mijn telefoon warm en wordt die leeggetrokken. Tegelijkertijd staat er op die headunit een volwaardige android geïnstalleerd, inclusief (offline) spotify, tomtom met offline maps, en guess what: dat blijft gewoon werken, zelfs als mijn telefoon uit staat. Ideaal!
Ik zie dat Andoid Auto ook niet alles is, dus zou ik liever een volwaardig Android apparaatje hebben. Dat, als het werkt, werkt.
Ik heb een Android headunit in mijn auto zitten. Die ondersteunt Android Auto, maar dan wordt mijn telefoon warm en wordt die leeggetrokken. Tegelijkertijd staat er op die headunit een volwaardige android geïnstalleerd, inclusief (offline) spotify, tomtom met offline maps, en guess what: dat blijft gewoon werken, zelfs als mijn telefoon uit staat. Ideaal!
Samsung heeft toch de active serie tablets, krijg je wel dat het 8 inch is. Veel te groot voor op mijn motor, maar vriend van me heeft dat tijden gebruikt. Maar die prijs is ook weer anders, ik wilde wel navigeren maar niet meer het gedoe van mijn 595. Dan was 150€ best grappig, telefoon loopt inderdaad leeg maar dat is wel te fixen met een powerbank.MerijnB schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:14:
[...]
Ziet er leuk uit, maar ik zou heel graag zoiets zien maar dan met een volledige Android en geen android auto. Zoiets als een SMS van Thork maar dan wat niet een nier kost. Ooit zoiets gezien?
Misschien een domme opmerking maar waarom geen oude (of goedkope) telefoon gebruiken?DrivinUCrazy schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:14:
Exact om die redenen dus.![]()
Mooi optijd ontdekt om tijdig te repareren.steveman schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:13:
[YouTube: Cannot bear it anymore...]
Fuuuuuuuu
Ik he gekeken naar die tablet, maar die vind ik ook te groot. Ik heb nu een (dedicated) Samsung Note 20 ultra,Op een quad lock charge head. Dat is voor mij bijna perfect, qua brightness zou het wel flink veller mogen, en misschien klein beetje groter.charrel schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:19:
[...]
Samsung heeft toch de active serie tablets, krijg je wel dat het 8 inch is. Veel te groot voor op mijn motor, maar vriend van me heeft dat tijden gebruikt. Maar die prijs is ook weer anders, ik wilde wel navigeren maar niet meer het gedoe van mijn 595. Dan was 150€ best grappig, telefoon loopt inderdaad leeg maar dat is wel te fixen met een powerbank.
Voor de rest eens met wat @DrivinUCrazy zegt, daarbij kan ik met Android veel meer dan ik met Android auto kan, wat ik fijn vindt.
@GroeneThee Dat doe ik nu idd, blijven een paar kleine wensen over
[ Voor 4% gewijzigd door MerijnB op 06-08-2025 08:23 ]
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
In m'n beste Hongaars een vervangende velg gevonden... hoop ik.Dutchgixxer schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:22:
[...]
Mooi optijd ontdekt om tijdig te repareren.
Gezien iedereen op vakantie is kon het wel eens krap worden voor m'n eigen vakantie
Ik ga met plezier in de winter op zoek naar het juiste overmaatslager, maar eerst de handel weer binnen specs voor vakantie.Dutchgixxer schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:41:
je kunt het lager vervangen....
[ Voor 0% gewijzigd door steveman op 06-08-2025 10:11 . Reden: overmaat-slager? ]
Loctite 660 ertussen? Zit ie iig voor nu weer even vast.steveman schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:53:
[...]
Ik ga met plezier in de winter op zoek naar het juiste overmaatslager, maar eerst de handel weer binnen specs voor vakantie.
Uitvullen van een lager kun je met latoenkoper doen. Voorwaarde is dat de ruimte om het lager egaal en onbeschadigd is. Ik zou wel een onderzoek doen naar de oorzaak van het uitlopen van deze passing.steveman schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:13:
[YouTube: Cannot bear it anymore...]
Fuuuuuuuu
[ Voor 0% gewijzigd door robv2 op 06-08-2025 14:04 . Reden: contaminatie: 2x keer hetzelfde woord gebruikt ]
Controlleer ook het lager van de tandwielhouder. Zillen alle afstand bussen goed gemonteerd ?
:strip_exif()/f/image/nJtgK0uDth0rfBx02hR2yocF.jpg?f=fotoalbum_large)
Maandag en gisteren een rondje Sauerland gedaan. Mijn ouders (op de Tracer 9 en Tracer 7) waren op weg naar hun rondreis in Polen en Slowakije en hadden hun eerste stop in het Sauerland. Dus maandag met ze meegereden en dinsdag mijn eigen weg gegaan.
Mooie rondjes gedaan over de B- L- en de K-wegen. Ontzettend veel bochten kunnen pakken.
Nog een vraagje over onderhoud aan nieuwe motoren. Zolang ie in de garantie zit moet het eigenlijk bij de merkdealer zodat de garantie niet verloren gaat. Maar de merkdealers gaan nu met vakantie en hebben eind september weer tijd. En de remvloeistof is wel erg donker, het remt minder goed en is aan vervangen toe.
Zou ik de garantie verliezen als ik hem wegbreng naar een niet-merkdealer?
Uit eigen ervaring: ze zullen vast en zeker moeilijk doen bij de wat grotere werkzaamheden. Maar je hebt gewoon het recht op de vrijheid om iemand anders het onderhoud te laten doen, mits het maar volgens fabrikantsspecificaties gebeurt. Ik wil dus wel waar nodig originele onderdelen terug er in hebben, zoals voorgeschreven. Tenzij ik echt een upgrade toepas, zoals alternatieve remblokken.
Ik heb hier een paar jaar geleden ook een topic over gehad, omdat mijn motor niet bij de dealer wordt onderhouden. Uiteindelijk heeft een italiaan dat in Europa ingevoerd. (ik zou het topic moeten zoeken voor de juiste naam).
Gelijk hebben en gelijk krijgen is wel een ding natuurlijk.
Dat gezegd hebbende; hoe ver wil je gaan? Het blok gaat niet open, dus wat is er mis met je remvloeistof vervangen? Mag je anders je remblokjes ook niet vervangen?
Ik zou het gewoon laten doen bij iemand die je vertrouwt.
Ik heb hier een paar jaar geleden ook een topic over gehad, omdat mijn motor niet bij de dealer wordt onderhouden. Uiteindelijk heeft een italiaan dat in Europa ingevoerd. (ik zou het topic moeten zoeken voor de juiste naam).
Gelijk hebben en gelijk krijgen is wel een ding natuurlijk.
Dat gezegd hebbende; hoe ver wil je gaan? Het blok gaat niet open, dus wat is er mis met je remvloeistof vervangen? Mag je anders je remblokjes ook niet vervangen?
Ik zou het gewoon laten doen bij iemand die je vertrouwt.
Nee niet bij het vervangen van remvloeistof. Maar het lijkt me sterk dat je minder vertraging hebt door verkleurde remvloeistof. Bij velemalen sterk remmen zou de zaak kunnen gaan faden. aan jouw achterband te zien ben jij niet zo een rijder
Ik ken er overigens genoeg die hun remblokken alleen door de BMW-dealer laten vervangen, want BMW-kwaliteit. Terwijl Brembo die gewoon maakt hoor, dus waarom zou een Brembo blokje met de zelfde specs niet net zo goed of beter zijn? Of de banden bij de Harley dealer, want dat zijn Harley banden. Gewoon gemaakt door Michelin, maar wel 2-3 keer zo duur met Harley logo.
De banden op de 1250 Pan America zijn gewoon Michelin Anakee Adventure. Vraag voor de grap eens bij de dealer wat ze daar moeten kosten.
Volgens mij is die band gewoon gloednieuw, de haartjes zitten er in het midden nog op. Dan rij ik hem ook nog niet tot het randje hoor.
Ik heb de remmen pas één keer aan het faden gehad, en dat was in Andorra, volgas bergaf. Die discussie hebben we hier al eens gevoerd, dat was gewoon niet handig.
Maar, sommige dealers laten die fles met remvloeistof best lang open staan. Want iedere keer die dop er op en er af en zo, dat is maar lastig. Die krijgt dus al veel tijd om vocht aan te trekken.Dutchgixxer schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:59:
Nee niet bij het vervangen van remvloeistof. Maar het lijkt me sterk dat je minder vertraging hebt door verkleurde remvloeistof. Bij velemalen sterk remmen zou de zaak kunnen gaan faden. aan jouw achterband te zien ben jij niet zo een rijder
Volgens mij is die band gewoon gloednieuw, de haartjes zitten er in het midden nog op. Dan rij ik hem ook nog niet tot het randje hoor.
Ik heb de remmen pas één keer aan het faden gehad, en dat was in Andorra, volgas bergaf. Die discussie hebben we hier al eens gevoerd, dat was gewoon niet handig.
[ Voor 24% gewijzigd door DrivinUCrazy op 06-08-2025 20:35 ]
Ik heb 2 weken geleden mijn rijbewijs gehaald en ben nu op zoek naar een Suzuki V-Strom dl650 want daar kan ik prima op zitten met mijn 2m. En indien nodig is het ook makkelijk om het stuur nog te verhogen en wellicht de voetsteunen ook nog iets te verlagen.
Nu is mijn budget niet heel hoog, rond de 3000, en twijfel ik of beter iets duurder kan gaan om voor een model uit 2012/13 met 80000 op de teller of gewoon echt goedkop 2500 voor een model uit 2009 met 100000 op de teller. (Maar die er wel veel beter/schoner uit ziet dan die 2013 modellen in mijn budget range)
Ik sta open voor suggesties. Ook voor alternatieven. En hoor graag waar nog meer op te letten van jullie experts.
(ik heb ook gekeken naar de BMW (GS etc.) maar die zijn vaak duurder of veel ouder met meer km.
Nu is mijn budget niet heel hoog, rond de 3000, en twijfel ik of beter iets duurder kan gaan om voor een model uit 2012/13 met 80000 op de teller of gewoon echt goedkop 2500 voor een model uit 2009 met 100000 op de teller. (Maar die er wel veel beter/schoner uit ziet dan die 2013 modellen in mijn budget range)
Ik sta open voor suggesties. Ook voor alternatieven. En hoor graag waar nog meer op te letten van jullie experts.
(ik heb ook gekeken naar de BMW (GS etc.) maar die zijn vaak duurder of veel ouder met meer km.
Ik ben voornemens om voor het volgende 'seizoen' (zomer) een extra/nieuwe motorjeans te halen. Mijn vrouw poseert dat het nu misschien een goed moment is om dat te doen, wat met uitverkoop/kortingen op uitlopend zomerspul misschien (nog niet rondgekeken).
De huidige jeans (John Doe Ironhead) hebben een lichte stretch maar normale 'fit', kevlar/aramide through en through (volledige binnenbroek dus eigenlijk) en dat maakt ze wel wat aan de warme kant. Ze zijn wel ontzettend 'netjes' en met een overhemd en blazertje erover is hij 100% smart casual.
Aan de andere kant wil ik ook geen compromis op veiligheid sluiten - je zal maar net een schuiver maken op een gedeelte waar alleen spijkerstof zit :x.
Ik zou op zich wel oren hebben naar iets wat meer 'utilitarian' is, dus worker jeans met extra pockets bijvoorbeeld - ik draag buiten de motor 95% van de tijd Fjallraven en derivaten dus echte outdoor broeken. Hoeft niet vaak gewassen te worden, snel droog, goeie fit en handig voor dagjes weg en EDC spullen.
Wat zijn jullie gedachten/tips hierbij?
De huidige jeans (John Doe Ironhead) hebben een lichte stretch maar normale 'fit', kevlar/aramide through en through (volledige binnenbroek dus eigenlijk) en dat maakt ze wel wat aan de warme kant. Ze zijn wel ontzettend 'netjes' en met een overhemd en blazertje erover is hij 100% smart casual.
Aan de andere kant wil ik ook geen compromis op veiligheid sluiten - je zal maar net een schuiver maken op een gedeelte waar alleen spijkerstof zit :x.
Ik zou op zich wel oren hebben naar iets wat meer 'utilitarian' is, dus worker jeans met extra pockets bijvoorbeeld - ik draag buiten de motor 95% van de tijd Fjallraven en derivaten dus echte outdoor broeken. Hoeft niet vaak gewassen te worden, snel droog, goeie fit en handig voor dagjes weg en EDC spullen.
Wellicht is een broek van Spidi een optie? Zelf laatst de Charged gekocht:HTT-Thalan schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:15:
Ik ben voornemens om voor het volgende 'seizoen' (zomer) een extra/nieuwe motorjeans te halen. Mijn vrouw poseert dat het nu misschien een goed moment is om dat te doen, wat met uitverkoop/kortingen op uitlopend zomerspul misschien (nog niet rondgekeken).
https://www.spidi.com/eu_en/charged-tex-pants-j119
Maar een Pathfinder Cargo zou voor jou een optie kunnen zijn:
https://www.spidi.com/eu_en/pathfinder-cargo-tex-pants-j76
Prima voor de zomer en ziet er netjes uit. Veiliger dan bijvoorbeeld jeans, maar minder veilig dan een echte motorbroek. Het is een kwestie van een eigen balans zoeken tussen comfort (i.c.m. het weer) en bescherming natuurlijk.
Ik zou vooral kijken naar wat je er wel en niet bij krijgt.Pin0 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:12:
Ik heb 2 weken geleden mijn rijbewijs gehaald en ben nu op zoek naar een Suzuki V-Strom dl650 want daar kan ik prima op zitten met mijn 2m. En indien nodig is het ook makkelijk om het stuur nog te verhogen en wellicht de voetsteunen ook nog iets te verlagen.
Tasje, windschermpje, valbeugeltje... gaat allemaal snel in de papieren lopen als je dat zelf er nog bij wil kopen. Als dat er allemaal al een beetje bij zit maakt dat meer verschil dan 20k km meer of minder.
Zo ook of het laatste onderhoud een beetje vers is. Zijn banden/remblokken/accu/vloeistoffen nog goed of mag je die over een half jaar gaan vervangen? Met jouw budget (wat een prima budget is voor een eerste motor) gaan die dingen het verschil maken. Als dat allemaal in orde is scheelt dat zo'n 500-1000 euro op korte termijn.
De motor zelf kan niet zo veel aan kapotgaan. En als ie die 100k heeft gehaald, haalt ie de 130k ook wel, is meestal mijn gedachte. Vstrom is een oerdegelijk blok. Het zou mij verbazen als er echt verschil zit tussen 80k en 120k op de klok.
edit: je kan ook nog prima een paar jaar ouder kijken, het 2004-model is ook helemaal niks mis mee. Zoiets: https://www.marktplaats.n...985-suzuki-dl-650-v-strom
[ Voor 5% gewijzigd door Clush op 06-08-2025 16:48 ]
... not as I do.
Ben zelf fan van Pando Moto : bijvoorbeeld deze?HTT-Thalan schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:15:
AAA - rating met extra zakken
Keurige motor. Ik heb ook een 650 als eerste fiets,en wat extra accessoires erbij gehad (beugeltjes, keienvanger, top- en zijkoffers, hoger ruitje, kettingoliesysteem).Clush schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:31:
[...]
Ik zou vooral kijken naar wat je er wel en niet bij krijgt.
Tasje, windschermpje, valbeugeltje... gaat allemaal snel in de papieren lopen als je dat zelf er nog bij wil kopen. Als dat er allemaal al een beetje bij zit maakt dat meer verschil dan 20k km meer of minder.
Zo ook of het laatste onderhoud een beetje vers is. Zijn banden/remblokken/accu/vloeistoffen nog goed of mag je die over een half jaar gaan vervangen? Met jouw budget (wat een prima budget is voor een eerste motor) gaan die dingen het verschil maken. Als dat allemaal in orde is scheelt dat zo'n 500-1000 euro op korte termijn.
De motor zelf kan niet zo veel aan kapotgaan. En als ie die 100k heeft gehaald, haalt ie de 130k ook wel, is meestal mijn gedachte. Vstrom is een oerdegelijk blok. Het zou mij verbazen als er echt verschil zit tussen 80k en 120k op de klok.
edit: je kan ook nog prima een paar jaar ouder kijken, het 2004-model is ook helemaal niks mis mee. Zoiets: https://www.marktplaats.n...985-suzuki-dl-650-v-strom
Ik zit er dagelijks op en vond daarom ABS wel een fijne extra om te hebben.
Een (nagenoeg) nieuwe motor, nog in de garantie en dan al remvloeistof vervangen??badkuip schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:33:
Nog een vraagje over onderhoud aan nieuwe motoren. Zolang ie in de garantie zit moet het eigenlijk bij de merkdealer zodat de garantie niet verloren gaat. Maar de merkdealers gaan nu met vakantie en hebben eind september weer tijd. En de remvloeistof is wel erg donker, het remt minder goed en is aan vervangen toe.
Zou ik de garantie verliezen als ik hem wegbreng naar een niet-merkdealer?
Dan zeker in combinatie met: "remt minder goed" vind ik wel erg bijzonder..
Hoe nieuw is de motor? Hoeveel kilometer gereden?
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ik zat toevallig vorig jaar in jouw situatie, ben zelf ook 2m en mn budget was 3500. ik ben uitgekomen op een moto guzzi stelvio uit 2010. Ik was na 2 bochten verliefd.Pin0 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:12:
Nu is mijn budget niet heel hoog, rond de 3000…
Succes met je zoektocht!
@badkuip Voertuig niet in onderhoud bij dealer = geen garantie??
Dit was het topic dat ik zocht. De wet Monti gaat het om.
Als je de motor aantoonbaar volgens fabrikantsspecificaties laat onderhouden, maakt het niet uit waar dat is. Dat de importeur én dealers daar zo moeilijk als maar mogelijk is, over doen, dat is echter óók een feit.De keuze is uiteindelijk aan jou zelf.
Het was overigens een typisch tweakers-topic, dat dan weer wel.
Dit was het topic dat ik zocht. De wet Monti gaat het om.
Als je de motor aantoonbaar volgens fabrikantsspecificaties laat onderhouden, maakt het niet uit waar dat is. Dat de importeur én dealers daar zo moeilijk als maar mogelijk is, over doen, dat is echter óók een feit.De keuze is uiteindelijk aan jou zelf.
Het was overigens een typisch tweakers-topic, dat dan weer wel.
Als Helmond in de buurt is zou je kunnen bellen naar DCA Motrercycles of ze tijd hebben.steveman schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:53:
[...]
Ik ga met plezier in de winter op zoek naar het juiste overmaatslager, maar eerst de handel weer binnen specs voor vakantie.
Ik was daar in november, tijdens een sneeuwstorm, en in mijn opnemer zat een lager gelijmd dat dus los kwam. Ze hebben daar de opnemer opgedraaid en er een bus voor gemaakt op de draaibank. @harley is daar goed bekend.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
@Ruzor Dank voor het meedenken! Die spidi's zijn me te "slick", ziet er bijna uit als sweat pants. Bovendien schrijven ze dat het een blend / mix van materialen is, aldus Fortnine niet de meest ideale keuze dus daar blijf ik van weg.
Flink aan de prijs, maar dit lijkt behoorlijk op wat ik in m'n hoofd had, thanks voor de suggestie! Wel jammer dat je voor dik driehonderd euro geen level 2 of überhaupt heup protectie krijgt...GroeneThee schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:57:
[...]
Ben zelf fan van Pando Moto : bijvoorbeeld deze?
AAA - rating met extra zakken
[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-08-2025 21:33 ]
Bij bikeroutlet zijn ze vaak minimaal 20% goedkoper. En anders even op internet struinen. Die level 2 is idd wel een ding maar heb ze in die van mij erbij gestopt.
John Doe heeft hele fijne one layers / monolayer (zoiets), dus niet met een losse binnenbroek van kevlar, maar helemaal verweven. Zit heel fijn, en echt niet veel warmer dan een normale spijkerbroek. Heb er nu één aan, en draag ze hele dag op kantoor zonder er last van te hebben. Echt iets anders dan de Revít met dubbele laag die ik heb, die is bloedheet.HTT-Thalan schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:32:
@Ruzor Dank voor het meedenken! Die spidi's zijn me te "slick", ziet er bijna uit als sweat pants. Bovendien schrijven ze dat het een blend / mix van materialen is, aldus Fortnine niet de meest ideale keuze dus daar blijf ik van weg.
[...]
Flink aan de prijs, maar dit lijkt behoorlijk op wat ik in m'n hoofd had, thanks voor de suggestie! Wel jammer dat je voor dik driehonderd euro geen level 2 of überhaupt heup protectie krijgt...
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Level 1 heb je vaak in jeans. Waarschijnlijk hechten fabrikanten meer waarde aan platte/onopvallende protectors dan aan bescherming.HTT-Thalan schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:32:
Flink aan de prijs, maar dit lijkt behoorlijk op wat ik in m'n hoofd had, thanks voor de suggestie! Wel jammer dat je voor dik driehonderd euro geen level 2 of überhaupt heup protectie krijgt...
Ach die paar tientjes extra voor additionele level 2 protectoren voel ik hopelijk minder dan dat impact verschil op het asfalt
Vallen die qua maat ook "normaal", die John Doe? Heb inderdaad een revit maar die is echt veel te heet, niet te doen zodra het zonnetje ook maar een beetje schijnt. Gebruik die revit ook niet heel vaak maar de slijtage is al flink op de "druk" plekken.geert_s schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:19:
[...]
John Doe heeft hele fijne one layers / monolayer (zoiets), dus niet met een losse binnenbroek van kevlar, maar helemaal verweven. Zit heel fijn, en echt niet veel warmer dan een normale spijkerbroek. Heb er nu één aan, en draag ze hele dag op kantoor zonder er last van te hebben. Echt iets anders dan de Revít met dubbele laag die ik heb, die is bloedheet.
Stel sowieso voor om broeken altijd te passen. Zeker jeans, die "lopen" altijd wat uit. Mijn Pando Moto's voelen en dragen als mijn reguliere jeans, iets "zwaarder" en dan met de extra bescherming.
Heb ook die John Doe's geprobeerd maar die zaten voor mij minder lekker.
Heb ook die John Doe's geprobeerd maar die zaten voor mij minder lekker.
Mijn Rev'it slijt ook harder dan mijn John Doe broeken, maar pasvorm is heel persoonlijk. Bij merken zoals Rev'it zitten kniebeschermers vaak te hoog. Ik heb maat 28-34 bij motorjeans, en bij veel merken zit dan de kniebescherming boven mijn knie als ik met gebogen knieën op de motor zit. Schijnbaar plakken ze gewoon een stukje extra stof onderaan de broekspijp, zonder alle verhoudingen kloppend te maken.charrel schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:50:
[...]
Vallen die qua maat ook "normaal", die John Doe? Heb inderdaad een revit maar die is echt veel te heet, niet te doen zodra het zonnetje ook maar een beetje schijnt. Gebruik die revit ook niet heel vaak maar de slijtage is al flink op de "druk" plekken.
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Iemand hier toevallig bekend met een kenner ("specialist") wat betreft ergonomie/zithouding?
Sinds een aantal maanden een nieuwe motor (F900GSA), maar heb het idee dat ik toch wat ver moet reiken naar het stuur als ik comfortabel zit. Een paar weken terug een weekend Limburg/Eiffel gedaan, en na een zondag van 10u op de motor dermate overbelasting/blessure van mijn schouders dat ik zeker een maand last heb gehad en nauwelijks heb kunnen rijden
Al wat met de hoek van het stuur gespeeld, maar heb niet het idee dat dit echt iets oplost in afstand. Om nou blind een paar handlebar risers te bestellen vind ik ook een beetje zonde van mijn geld. Zou fijn zijn als iemand eens mee kan kijken en ervaring heeft.
Sinds een aantal maanden een nieuwe motor (F900GSA), maar heb het idee dat ik toch wat ver moet reiken naar het stuur als ik comfortabel zit. Een paar weken terug een weekend Limburg/Eiffel gedaan, en na een zondag van 10u op de motor dermate overbelasting/blessure van mijn schouders dat ik zeker een maand last heb gehad en nauwelijks heb kunnen rijden
Al wat met de hoek van het stuur gespeeld, maar heb niet het idee dat dit echt iets oplost in afstand. Om nou blind een paar handlebar risers te bestellen vind ik ook een beetje zonde van mijn geld. Zou fijn zijn als iemand eens mee kan kijken en ervaring heeft.
Zou toch eens naar de fitness gaan.
Bedankt, hele nuttige input! De markt met andere handlebars, handlebar risers en allerlei andere producten om de ergonomie van je zithouding aan te passen is ook maar flauwekul, iedereen gewoon naar de sportschool!Dutchgixxer schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:35:
Dan zou ik toch een motorzaak bellen om te vragen of ze daarmee kunnen helpen.diabyte schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:09:
Iemand hier toevallig bekend met een kenner ("specialist") wat betreft ergonomie/zithouding?
Als ze wat opties hebben en ze zijn bereid om je die te laten proberen, eventueel tegen een vergoeding, dan heb je tenminste keuze.
En het ligt niet aan de rest van je zithouding, kleding die misschien te straks zit of te verkrampt zitten?
Ik dénk dat je om comfortabel te zitten, achter op je zadel zit. In combinatie met wat kortere armen, kan dat een onhandige combi zijn.
Een actievere zithouding is juist verder naar voren geschoven op je zadel. Mogelijk brengt dát weer problemen mee met je benen, bijvoorbeeld een scherpere kniehoek.
Het kan óók zijn dat je te verkrampt zit. Simpelweg te gespannen, hard in het stuur aan het knijpen, enzovoort.
De hoek van de hendels kan ook nog wat bijgesteld worden. Ik zet ze meestal iets lager dan standaard, anders krijg ik kramp in mijn onderarmen na een dag sturen.
Koudere temperaturen zijn ook niet handig; dan duik je wat meer in elkaar tegen de kou. Daar heb ik nog wel eens last van in het voor- of najaar. Vooral mijn nek gaat dan vast zitten.
Als ik langere stukken wat passiever rij, zoals op de snelweg, zit ik heel ver naar achteren, zelfs deels op mijn douzadel. Zeker aan het eind van de dag.
Meestal laat ik het stuur dan zelfs ook (grotendeels) los.
Maar zodra het weer actiever sturen wordt, schuif ik weer naar voren op het zadel.
Een actievere zithouding is juist verder naar voren geschoven op je zadel. Mogelijk brengt dát weer problemen mee met je benen, bijvoorbeeld een scherpere kniehoek.
Het kan óók zijn dat je te verkrampt zit. Simpelweg te gespannen, hard in het stuur aan het knijpen, enzovoort.
De hoek van de hendels kan ook nog wat bijgesteld worden. Ik zet ze meestal iets lager dan standaard, anders krijg ik kramp in mijn onderarmen na een dag sturen.
Koudere temperaturen zijn ook niet handig; dan duik je wat meer in elkaar tegen de kou. Daar heb ik nog wel eens last van in het voor- of najaar. Vooral mijn nek gaat dan vast zitten.
Als ik langere stukken wat passiever rij, zoals op de snelweg, zit ik heel ver naar achteren, zelfs deels op mijn douzadel. Zeker aan het eind van de dag.
Maar zodra het weer actiever sturen wordt, schuif ik weer naar voren op het zadel.
Zeker een idee, ik weet alleen niet of mijn dealer daar ervaring mee heeft. Maar ik kan eens bellen eigenlijk.rvrbtcpt schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:48:
[...]
Dan zou ik toch een motorzaak bellen om te vragen of ze daarmee kunnen helpen.
Als ze wat opties hebben en ze zijn bereid om je die te laten proberen, eventueel tegen een vergoeding, dan heb je tenminste keuze.
En het ligt niet aan de rest van je zithouding, kleding die misschien te straks zit of te verkrampt zitten?
Ik heb inderdaad het idee dat ik erg verkrampt/geforceerd zit, juist omdat ik het stuur nét niet lekker redt. Dus ellebogen en met name schouders toch flink aangespannen. Zodra ik die "losser" laat hangen moet ik voorover buigen, en dan heb je na een tijd weer last van je onderrug.
Ja, dat klopt ook wel. Redelijk achterop het zadel. Verkrampt sowieso, zie reactie op andere quote. Ik zal eens proberen mezelf te forceren meer voorop te gaan zitten. Vanmiddag woon-werk terug naar huis, zal er eens op lettenDrivinUCrazy schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:48:
Ik dénk dat je om comfortabel te zitten, achter op je zadel zit. In combinatie met wat kortere armen, kan dat een onhandige combi zijn.
Als ik langere stukken wat passiever rij, zoals op de snelweg, zit ik heel ver naar achteren, zelfs deels op mijn douzadel. Zeker aan het eind van de dag.Meestal laat ik het stuur dan zelfs ook (grotendeels) los.
Beeeetje kort door de bocht...Dutchgixxer schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:35:
Fysio is wellicht een idee, maar die zal je ook vertellen oefeningen te doen.
En risers werkt zeker, had ik ook op de strom en was echt een fijn verschil!
@diabyte Had je laatst dit filmpje gezien wat @Metro2002 had geplaatst?
Geeft je in ieder geval een goed idee hoe je zou moeten zitten.
Dan is het vervolgens op zoek hoe je dat voor elkaar krijgt.
Misschien met risers oid, maar misschien toch door voorover te buigen, maar dan op de juist manier. (Makkelijk gezegd, onderuit gezakt hangend op de bank in de meest slechte houding ever...)
Misschien met risers oid, maar misschien toch door voorover te buigen, maar dan op de juist manier. (Makkelijk gezegd, onderuit gezakt hangend op de bank in de meest slechte houding ever...)
@diabyte de driehoek van hand, schouder en voet hangt samen, verander er eentje met één enkele cm (hoger/lager/vooruit/achteruit) en je ervaart al een merkbaar verschil. Je stuur wat naar je toe kantelen 'kan' al genoeg zijn om beter (of slechter) te zitten.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Ja, ervaring als naaste hierdiabyte schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:09:
Een paar punten die we gaandeweg zijn tegengekomen:
- de kromming van het stuur (sweep) is heel belangrijk. Te vlak betekent te brede houding, dus meer naar voren leunen, maar te veel kromming betekent gespannen schouders en minder handelbaarheid
- draaiing van het stuur t.o.v. de klemmen. Naar boven en naar beneden geeft een andere grip, dat is een kwestie van proberen
- Risers: twee soorten geprobeerd, normale blokjes (omhoog) en een setje met offset naar achteren.
Uiteindelijk heeft ze nu de offset-risers i.c.m. een F650 GS stuur erop en dat geeft voor haar de perfecte zithouding, grip en handelbaarheid van de motor.
Waar woon je trouwens?
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
@diabyte alles hangt samen. Ik heb sinds een paar weken forward controls en sinds deze week een ander stuur. Heb nu pas het idee dat ik echt ontspannen op m'n motor zit.
Misschien is in jouw geval bijvoorbeeld het verzetten van de voetsteunen (hoeft maar misschien 2 cm te zijn) de oplossing. Kan aan meerdere dingen liggen.
Misschien is in jouw geval bijvoorbeeld het verzetten van de voetsteunen (hoeft maar misschien 2 cm te zijn) de oplossing. Kan aan meerdere dingen liggen.
zeker, zeker
Nog niet gezien, nee. Bedankt. Wel wat van Bret Tkacs over oa risers. Ga er vanavond eens naar kijken!Truus01 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:07:
@diabyte Had je laatst dit filmpje gezien wat @Metro2002 had geplaatst?
[YouTube: How To Sit Correctly on a Motorcycle]
Kantelen van het stuur, dat is inderdaad een betere verwoording dan mijn "hoek van het stuur". Dat inderdaad gedaan, maar deed kwa afstand niet zo heel veel had ik het idee. Maar wil er nog een beetje mee spelen, kan altijd nog verder kantelen.botoo schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:10:
@diabyte de driehoek van hand, schouder en voet hangt samen, verander er eentje met één enkele cm (hoger/lager/vooruit/achteruit) en je ervaart al een merkbaar verschil. Je stuur wat naar je toe kantelen 'kan' al genoeg zijn om beter (of slechter) te zitten.
Flink wat aanpassingen dan. Maar comfortabel zitten is wat moeite waard.Kars schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:30:
[...]
Ja, ervaring als naaste hierMijn vrouw is erg lang bezig geweest met het vinden van de juiste houding op haar BMW Scarver.
Een paar punten die we gaandeweg zijn tegengekomen:
- de kromming van het stuur (sweep) is heel belangrijk. Te vlak betekent te brede houding, dus meer naar voren leunen, maar te veel kromming betekent gespannen schouders en minder handelbaarheid
- draaiing van het stuur t.o.v. de klemmen. Naar boven en naar beneden geeft een andere grip, dat is een kwestie van proberen
- Risers: twee soorten geprobeerd, normale blokjes (omhoog) en een setje met offset naar achteren.
Uiteindelijk heeft ze nu de offset-risers i.c.m. een F650 GS stuur erop en dat geeft voor haar de perfecte zithouding, grip en handelbaarheid van de motor.
Waar woon je trouwens?
Offset risers ook naar gekeken, die leken mij het meest logisch. Maar wat huiverig om maar vanalles te bestellen en dan geen oplossing te zijn, kost toch een hoop geld.
Omgeving Dordrecht trouwens.
Hier heb ik expres geen (offset) risers geïnstalleerd. Waarom niet? Omdat het dat te gemakkelijk wordt om in een slechte houding te gaan zitten met een kromme rug. Nu moet ik wel licht voorover gebogen zitten met een rechte rug als ik goed bij het stuur wil komen met gebogen ellebogen. Heb de afgelopen maanden mijn core ook een stuk meer getraind en dat geeft echt een positief effect op de motor.
Als je last krijg van je onderrug dan kan je nog zo een niergordel proberen.
Adam Riemann die door het terrein knalt tesamen met Ryan F9
Precies, als je als een zoutzak onderuit gezakt op de motor zit krijg je onherroepelijk last van je rug.cyntax schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:17:
Hier heb ik expres geen (offset) risers geïnstalleerd. Waarom niet? Omdat het dat te gemakkelijk wordt om in een slechte houding te gaan zitten met een kromme rug. Nu moet ik wel licht voorover gebogen zitten met een rechte rug als ik goed bij het stuur wil komen met gebogen ellebogen. Heb de afgelopen maanden mijn core ook een stuk meer getraind en dat geeft echt een positief effect op de motor.
Mijn core is ook behoorlijk sterk en heb nooit last van mijn rug (op een supersport). Ook niet van armen/polsen omdat ik veel met mijn core op kan vangen. Zelfs na 300-350 km.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik zweer bij een niergordel/losse backprotector. Zonder krijg ik last van mijn rug. Het zorgt voor een actievere houding.
https://acschnitzer.shop/...00-gs-adventure-from-2024diabyte schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:19:
Flink wat aanpassingen dan. Maar comfortabel zitten is wat moeite waard.
Offset risers ook naar gekeken, die leken mij het meest logisch. Maar wat huiverig om maar vanalles te bestellen en dan geen oplossing te zijn, kost toch een hoop geld.
Omgeving Dordrecht trouwens.
Ik wil bij mijn GT nog eens een ander stuur zetten. Deze had ik ook op de F800R zitten en maakte toch wel wat verschil. https://acschnitzer.shop/...ke-handlebar-bmw-f-800-gt
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik was, samen met een aantal mede tweakers, ook op dat festival.HTT-Thalan schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:37:
[YouTube: Riding with Ryan from Fortnine | Ironhorse XRV750 Ep5]
Adam Riemann die door het terrein knalt tesamen met Ryan F9. Epic beelden!!!
Hij weet de sfeer goed te pakken zeg, inderdaad epic beelden. Maar wat ik echt goed aan zijn videos vind, de voice over. Hij heeft een prettige, rustige stem, en weet het goed te brengen. Heerlijke gast lijkt het me.
Wel ook een brein zaadje geplant door hem.
Je beste Adventure bike is de gene die iets met je doet, waar je een connectie mee hebt.
Als ik daarover na denk had ik dat veel meer bij mijn Guzzi V85 dan nu met de Aprilia Tuareg.
Die laatste is offroad veeeeel beter, makkelijker te rijden, tempo kan hoger, enz.
Maar de Guzzi sfeer was toch wel echt veel magnetischer voor mij, puurder. Met mijn V85 had ik meer een klik eigenlijk.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
@diabyte Als berijder van een F900XR had ik dat probleem ook. Ik heb handlebar risers gekocht van Ali voor ~ 17 euro en er ging een wereld voor me open. Ik kan nu comfortabel de achterkant van m’n zadel bereiken! Eerder had ik na een uurtje of 2 wel echt een strek momentje naast de fiets nodig. Inmiddels heb ik met vertrouwen een tripje in de planning naar Zweden. Ik hoor meer F900 rijders over dit fenomeen, voornamelijk van mensen met een (in verhouding) lange rug. Dingen proberen hoeft niet duur te zijn.
Vergeet niet te genieten.
Het komt soms wat denigrerend en uit de hoogte over maar ik denk dat hij juist wel een snaar raakt bij velen. (Het blijft natuurlijk ook een journalist die best wel wat ervaring heeft met mooie verhalen schrijven)Bommes schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 21:17:
[...]
Ik was, samen met een aantal mede tweakers, ook op dat festival.
Hij weet de sfeer goed te pakken zeg, inderdaad epic beelden. Maar wat ik echt goed aan zijn videos vind, de voice over. Hij heeft een prettige, rustige stem, en weet het goed te brengen. Heerlijke gast lijkt het me.
Wel ook een brein zaadje geplant door hem.
Je beste Adventure bike is de gene die iets met je doet, waar je een connectie mee hebt.
Als ik daarover na denk had ik dat veel meer bij mijn Guzzi V85 dan nu met de Aprilia Tuareg.
Die laatste is offroad veeeeel beter, makkelijker te rijden, tempo kan hoger, enz.
Maar de Guzzi sfeer was toch wel echt veel magnetischer voor mij, puurder. Met mijn V85 had ik meer een klik eigenlijk.
[Afbeelding]
Het gaat inderdaad niet om specs, het gaat erom dat je lol hebt.
Ook precies de reden dat ik mijn iron horse nooit weg zou doen! Veel lol aan beleefd en nog steeds verliefd op de looks.
Al staat ie nu een tijdje stil, er komt een moment dat ik met pensioen ga of minder uren draai en dan gaat ie gewoon langzaamaan helemaal weer netjes en mooi gemaakt worden, ik gok dat als ik er dan een zou moeten kopen dat het project ook twee keer zo duur zou worden. Mede dankzij de betreffende persoon uit het filmpje 🤣
Ben wel benieuwd naar hem en Ryan in Canada!
Had ik ook, maar nu ik flink afgevallen ben en wat meer zitvlees gekweekt heb is het zonder een heel stuk beter uit te houden.R0y. schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:22:
Ik zweer bij een niergordel/losse backprotector. Zonder krijg ik last van mijn rug. Het zorgt voor een actievere houding.
Maar lange stukken rechtdoor is nog steeds wel zwaarder dan bochtjes draaien en dynamisch bezig te zijn.
Beetje hetzelfde als bureau werk, af en toe even bewegen doet al wonderen.
Het is ook vooral voor de lange (saaie stukken) dat ik er last van heb.kneusteun schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:23:
[...]
Had ik ook, maar nu ik flink afgevallen ben en wat meer zitvlees gekweekt heb is het zonder een heel stuk beter uit te houden.
Maar lange stukken rechtdoor is nog steeds wel zwaarder dan bochtjes draaien en dynamisch bezig te zijn.
Beetje hetzelfde als bureau werk, af en toe even bewegen doet al wonderen.
Beweging is inderdaad erg belangrijk. Op mijn werk zat ik veel en dit kwam toen ook naar voren tijdens een bikefit (fiets). Sindsdien sta ik vooral en dit helpt een hoop. Gek genoeg heb ik op de racefiets waarbij ik in een vrij agresieve positie zit (Aeroad, +- 175km per week in de zomer) nooit ergens last van.
Dan moet het een Honda zijn 😄Frantic schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:15:
[Afbeelding]
Jaar stil gestaan, sleutel omdraaien en hij pruttelt weer als vanouds..
:strip_exif()/f/image/1oi3QVTl6kaR8u4PEVZMiot5.jpg?f=fotoalbum_large)