Grolsch schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:20:
Ik rem eigenijk 99,9% van de tijd alleen voor.
Alleen achter om de roest vd schijf af te halen en op het circuit pakte ik achter erbij om de motor stabiel te houden.
Doet mijn ktm superduke 1290 gt ook automatisch achter bij remmen als ik voor rem?
Circuit rijden doe ik zelf niet (al heb ik wel plannen om een keertje op Assen te gaan rijden) maar op straat rem ik ook eigenlijk altijd met alleen voor. Moet ik harder remmen dan verwacht pak ik achter erbij voor de stabiliteit inderdaad.
@
HTT-Thalan Je opmerking over vooral met achter remmen doet mij denken aan toen ik net m'n A had en een groepje vrienden probeerde bij te houden op veel snellere motoren dan ik toen had, met als resultaat dat ik bij een T-splitsing rechtdoor schoot. Hoe ik er destijds bij kwam weet ik niet, maar ik was zo bijdehand om de voorrem los te laten en met achter te gaan remmen. Da's waarschijnlijk ook de enige reden waarom ik niet ben gevallen. Het groepje kwam (uiteraard weer zo hard als het maar kon) teruggereden, iemand had me in z'n spiegels rechtdoor zien schieten en dacht dat 't een behoorlijke crash moest zijn geweest

Ze waren stomverbaasd dat ik nog op mijn motor (Div600) zat en vooral aan het mopperen was dat ik 't ding niet uit z'n 4 kon krijgen
Het ging goed, achteraf natuurlijk onverantwoord om terwijl je net een paar weken je rijbewijs hebt mee te gaan met een grote groep ervaren en snelle rijders. Nog minder verantwoord om met 80@60 uiteindelijk over een T-splitsing heen een strook van gras/zand in te schieten

Classic rookie mistake, al liep 't goed af en was ik een wijze les verder
Of eigenlijk, nu ik er nog eens over nadenk, een paar wijze lessen:
- Met een Div600 en weinig rijervaring ga je ervaren snelle rijders op fireblades/R1 en dat soort spul NIET bijhouden. En dat moet je ook niet willen. Rijdt je eigen tempo.
- Als je tot ver boven rijbewijs limiet en ver boven je eigen kunnen gaat rijden omdat je ze graag wil bijhouden, kun je beter afhaken (ik ontdekte toen dat zo'n Div600 met lang aandringen 180km/u haalt)
- Een lucht- en oliegekoelde motor teveel aan z'n vet zitten resulteert in een niet meer schakelende bak.
- Ik deed het per ongeluk maar op zand je achterrem en juist je voorrem NIET gebruiken is verstandig
- Doortrekken tot 180 in (gedeeltelijk) 60.... WTF was ik denkende?!
Het is ook deels hierom dat ik een beetje een afkeer heb tegen toertochten. Heb ook al eens vaker (na deze rit dus) gezien dat 't ontaarde in een wedstrijd verpissen. Met wat meer ervaring en wijsheid daar direct besloten om ergens links of rechtsaf te gaan waar de rest rechtdoor wilde (en ging). Daar doe ik dus niet meer aan mee
[
Voor 21% gewijzigd door
Destruction op 30-07-2025 11:18
]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.