Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 65 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:16
Haha dat weet ik nog wel ja! Hoe is het met de jouwe? Mijne heeft wel een gedaanteverwisseling gehad sindsdien :)

Nieuwe video is er weer trouwens, ook al was vandaag wat minder speciaal. Flink regen in aantocht dus hebben maar een camping opgezocht. Kunnen we ook weer eens douchen... :+

Wederom made by @mark_78!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:18
Ik heb sinds een week een nieuwe CFMoto 700MT. Mijn eerste motor waar ik hopelijk een aantal jaar veel plezier aan ga beleven. Inmiddels staat de km teller op 450km en staat een weekend tripje naar omgeving drielandenpunt gepland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBowJZ5mAP-cH9tdP42Z8Id4I8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7iXiBaSXjqb8SNlDtoSF8Y8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6PrbsA6YoZzsSCsBu-GMWjXZRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ib7L3uyua2oS3ZQEpWEzFBW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik lees dat een ketting iedere 500km onderhouden moet worden. Door de vele reiniging setjes en adviezen zie ik door de bomen het bos niet meer. Wat raden jullie aan voor kettingonderhoud?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:14
Bo0bz schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 08:40:
Ik heb sinds een week een nieuwe CFMoto 700MT. Mijn eerste motor waar ik hopelijk een aantal jaar veel plezier aan ga beleven. Inmiddels staat de km teller op 450km en staat een weekend tripje naar omgeving drielandenpunt gepland.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik lees dat een ketting iedere 500km onderhouden moet worden. Door de vele reiniging setjes en adviezen zie ik door de bomen het bos niet meer. Wat raden jullie aan voor kettingonderhoud?
Onderhouden is een groot woord. In principe iedere 500km met een bus S100 kettingspray buiten en binnenkant ketting inspuiten zou voldoende moeten zijn. Een ketting heeft afdichtrubbers tussen de schakels en die zorgen dat de interne smeerolie tussen de lagertjes blijft zitten. Je leest zoveel mogelijkheden en opties. Niet te druk over maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 03:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Bo0bz schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 08:40:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat @austin_77 zegt. Gewoon vet houden. Ik gebruik zelf muck off all terrain spray maar de meeste bekende merken hebben goeie spray staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@Bo0bz mooi ding, kruisspaak velgen, verwarmd zadel, TFTtje. Gefeliciteerd en veel fijne kilometers :)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 16:52

jeroenathome

Een regel tekst

@Bo0bz Niet te druk om maken met onderhoud. Wat er wordt bedoeld is dat je de ketting wel regelmatig moet smeren. Zelf heb ik het systeem van Osco. Bij elke tankbeurt even de plunjer aantrekken en klaar. Simpeler kan het niet worden.
Voor de rest is het hooguit met een kettingborstel alle klevende rotzooi verwijderen, maar dat zie je vanzelf wanneer het nodig is.

Met mijn vorige motor werd de eerste ketting vervangen na 20d km. Dat gebeurde zonder enige vorm van smering en onderhoud.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

jeroenathome schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:43:
@Bo0bz Niet te druk om maken met onderhoud. Wat er wordt bedoeld is dat je de ketting wel regelmatig moet smeren. Zelf heb ik het systeem van Osco. Bij elke tankbeurt even de plunjer aantrekken en klaar. Simpeler kan het niet worden.
Voor de rest is het hooguit met een kettingborstel alle klevende rotzooi verwijderen, maar dat zie je vanzelf wanneer het nodig is.

Met mijn vorige motor werd de eerste ketting vervangen na 20d km. Dat gebeurde zonder enige vorm van smering en onderhoud.
En als je hem wel smeert kan het zomaar zijn dat je er 35k of langer mee doet :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

@HTT-Thalan Dat klopt. De betreffende motor heeft 50d km gereden toen ik hem weg deed. De ketting moest toen ook vervangen worden. Mijn huidige motor heeft ondertussen 40d km gereden en bij ~30d km is de ketting en tandwielen vervangen. Daarbij ook af en toe een zandpad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• von smallhausen
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 16:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_bDb1xm9Fy7t8WSBlC-2TsoERo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1VOZM4bC93Tw27ayxV5wzM2.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn ktm 890 heeft een nieuwe wielset , ipv 21-18 inch spaakwielen , nu 19-17 inch cast wielen.
Daarmee ben ik eindelijk van het elke 6000 km vernieuwen van de smalle voorband af,de banden keuze wordt veel groter en stuurt NOG scherper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47
Zijn er mensen met ervaring met bandenlichter/ringsleutel combi's?
Er zijn er een paar:
- Motion pro: lijkt me goed, beetje aan de prijs
- Ktm: erg aan de prijs
- Tusk: lijkt prima, hoge verzend-en importkosten
- Ali: wel weer héél erg cheap....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:30
DRAFTER86 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:41:
Er zijn er een paar:
Welke je plaatst zijn allemaal vrij specifiek voor een model motor.
Die motion pro is voor de tenere 660 bijvoorbeeld.

Welke motor heb je? en is er een speciale voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

@DRAFTER86 Zelf heb ik een set van eastbound. Deze kan je samen stellen voor jouw motor.
Makkelijk mee te nemen op vakantie en werkt goed.Vorig jaar in Italië was ik blij dat ik de set bij mij had. Ik kon in plaats van rijden de binnenband vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wizard208
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 05:20
DRAFTER86 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:41:
Er zijn er een paar:
Beantwoord niet helemaal je vraag, maar ik heb zelf een Motion Pro BeadPro (lange versie) deze is gemaakt van chroom vanadium in plaats van aluminium en beschikt over een makkelijke manier op de band van zijn plek te krijgen. Nadeel, hij is best lang, wat hem misschien iets minder geschikt maakt om mee te nemen op je offroad avontuur als dat iets is dat je doet.

wat @kneusteun ook al aangeeft, het ring gedeelte is een bepaalde maat, leuk dat die nu past, maar als je een andere motor koopt heb je er mogelijk niks meer aan. (vaak zit die ook een het sleutel setje van je motor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Ik heb gewoon een simpele set lichters.
En als toevoeging https://adventure-bike.nl...elte%20van%20de%20sleutel.

Welke gemaakt is specifiek voor de T7 om eenvoudig de wielen eruit te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00

iMars

Full time prutser

HTT-Thalan schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 08:57:
[...]

Wat @austin_77 zegt. Gewoon vet houden. Ik gebruik zelf muck off all terrain spray maar de meeste bekende merken hebben goeie spray staan.
Yup, dit dus! Ik heb mezelf aangeleerd om naar de km-stand te kijken en elke keer wanneer de teller de 000 of 500 op het einde heeft, weet ik dat het weer tijd is. Motor op de bok en sprayen maar :Y)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
kneusteun schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:19:
Ik heb gewoon een simpele set lichters.
En als toevoeging https://adventure-bike.nl...elte%20van%20de%20sleutel.

Welke gemaakt is specifiek voor de T7 om eenvoudig de wielen eruit te krijgen.
Dat is ook wel een optie idd, voor mijn KTM zou dat bandenlichters+zoiets worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:08

Destruction

(ex-)Automonteur

Lees ik toch ineens dat iemand hier vermoedelijk een hersenbeschadiging heeft... :+ "De beste motor ooit, maar ik heb ook een Franse auto gekocht dus waarschijnlijk een hersenbeschadiging" :P

Als bandenlichters heb ik gewoon bandenlepels. Maar die liggen gewoon in de hobby loods :) Voor onderweg is een kleinere maat bandenlepel misschien iets?

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:14
iMars schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:25:
[...]

Yup, dit dus! Ik heb mezelf aangeleerd om naar de km-stand te kijken en elke keer wanneer de teller de 000 of 500 op het einde heeft, weet ik dat het weer tijd is. Motor op de bok en sprayen maar :Y)
Pfff soms is het zo eenvoudig he... Ik zit elke keer te klooien met trip tellers en proberen te onthouden elke tweede tankbeurt te smeren etc. Jouw manier is zoveel makkelijker 8)7

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:19

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Afgelopen weekend met de VFR bezig geweest.

Doel was om de voorvorkkeerringen te vervangen.

Op zaterdag tussen de buien door bezig geweest met de voorvork demonteren en nieuwe voorvorkkeerringen monteren.

Uiteraard via YT een aantal filmpjes bekeken, met hangen en wurgen is het mij gelukt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-23_LxfiRJ2McDnhmrSF0bWugk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r0BCimTyDLY9VFiW5s7AIwto.png?f=fotoalbum_large
Wat ging er dan niet goed! Aangezien dit mijn eerste keer was dat ik een voorvorkkeerring ging vervangen heb ik bij de eerste vork de volgorde verkeerd gedaan, en daarbij een vorkschaal verkeerd gemonteerd!! En daarbij een uur bezig geweest om die eruit te halen en te herstellen (wat uiteindelijk gelukt is). :)

Zo heb ik bij de eerste vorkpoot meer dan 1 uur over gedaan en bij de tweede was ik met 15 min klaar! :)

En op zondag heb ik voor de voorremmen nieuwe remvoeringen gemonteerd en het kuipwerk aangepast, hierbij zat o.a. een geleider plaat voor de oliekoeler verkeerd om gemonteerd zodat er geen lucht richting de oliekoeler kwam!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hc-WqxQBXUMsqdvx8oLakTooxWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxiB85P4jAWeswDDxeveuJOb.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvSV7A-An9Qm4BCJBOQTMcDscaU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OrEbvdA0YX3hP6gSap3KOjD5.png?f=fotoalbum_large

En zo weer aan aantal dingen geleerd over de motor.

En ik heb een autokrik gebruikt om de voorkant van de motor hoog te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBX1ALdcoZxELSIefESuSrqBUSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHfzWu1fGRtr3sG1sdL9D2z5.jpg?f=fotoalbum_large

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:40
Knap dat je alles zelf doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Wilde eens wat testen met calimoto, en dan idealiter zonder tussenkomst van een laptop/desktop met iets als Basecamp exporteren naar m'n Garmin Zumo 340. Via 'n OTG adapter lukt het prima om te exporteren naar een SD kaartje die vervolgens in de Zumo gaat, maar het importeren gaat mis door de hoge hoeveelheid tussen punten, wat resulteert in splitsing naar meerdere routes.

Iemand hier die hetzelfde doet en de juiste settings heeft kunnen vinden om dat in calimoto te voorkomen en zo een import naar één route op je Garmin te realiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 12:27

4x2

lộn xộn quá

Destruction schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:50:
Lees ik toch ineens dat iemand hier vermoedelijk een hersenbeschadiging heeft... :+ "De beste motor ooit, maar ik heb ook een Franse auto gekocht dus waarschijnlijk een hersenbeschadiging" :P
Jajajajajaja, scoocle kopen? :P

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 08:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

Pfoe ik heb er maar moeite mee. Stapvoets rijden (3000 toeren, koppeling en voetrem) gaat prima. Langzame slalom gaat niet.

Zoveel tegelijk, afvlakken, sturen, koppeling, voetrem, op 3000 toeren houden, vaak laat ik het gas los bij een bocht, of ga ik juist onbedoeld gas geven.

Misschien vd week de schakelbrommer eens uit de mottenballen halen en wat pionnen regelen....

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:01
silverball schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:15:
Pfoe ik heb er maar moeite mee. Stapvoets rijden (3000 toeren, koppeling en voetrem) gaat prima. Langzame slalom gaat niet.

Zoveel tegelijk, afvlakken, sturen, koppeling, voetrem, op 3000 toeren houden, vaak laat ik het gas los bij een bocht, of ga ik juist onbedoeld gas geven.

Misschien vd week de schakelbrommer eens uit de mottenballen halen en wat pionnen regelen....
Probeer het meer eens 1 voor 1 aan te pakken. Eerst de bochtjes halen tussen de pionnen door, liever iets te snel in of uit maar wel soepel de bochtjes gehaald. Dan pas gaan letten op het combineren met de slepende koppeling/toeren/achterrem.

Uiteindelijk draait avb erom dat je kunt laten zien dat je die motor onder controle hebt. Ja je instructeurs zullen erop hameren dat je de oefeningen pietje precies volgens het boekje moet doen. Maar leg je zelf niet teveel druk op en zorg dat je vertrouwen krijgt en bouw van daaruit op.

En anders @HTT-Thalan inhuren, heb gehoord dat die iets doet in die branche. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

Als aanvulling op @Pyr0_ zou ik die 3000 toeren even (als eerst) laten voor wat het is, om inderdaad stap voor stap de techniek onder controle te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Pyr0_ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:25:
[...]

Probeer het meer eens 1 voor 1 aan te pakken. Eerst de bochtjes halen tussen de pionnen door, liever iets te snel in of uit maar wel soepel de bochtjes gehaald. Dan pas gaan letten op het combineren met de slepende koppeling/toeren/achterrem.

Uiteindelijk draait avb erom dat je kunt laten zien dat je die motor onder controle hebt. Ja je instructeurs zullen erop hameren dat je de oefeningen pietje precies volgens het boekje moet doen. Maar leg je zelf niet teveel druk op en zorg dat je vertrouwen krijgt en bouw van daaruit op.
Één voor een lukt het wel aardig. Het is de combi die het doet. Ik ben hem bijna 'gehaald' op een gegeven moment maar toen moet ik hem beter afschuinen. Dat erbij was te veel, toen ging ik fouten maken de rest van het uur.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

4x2 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:09:
[...]

Jajajajajaja, scoocle kopen? :P
Ik wil nog van alles kopen inderdaad :+ Voor ik een motorscooter koop moet ik eerst maar 's zorgen dat de snorbak die hier staat weer goed loopt zodat die in de verkoop kan :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
DRAFTER86 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:07:
[...]

Dat is ook wel een optie idd, voor mijn KTM zou dat bandenlichters+zoiets worden.
Heb je geen originele KTM-toolkit? In de set van mijn 1290SAS zit (bijna) alles wat je nodig zou kunnen hebben om de motor uit elkaar te halen. Inclusief een sleutel met verlengstuk voor de wielen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhKTNafyBtzAuRzRkAIBYHVwjmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zcxdl4xliQxj3nQBYihyGBE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:21
Toevallig iemand uit deze groep die zojuist (rond 2200-2230) op een zwarte GSXR reed op de A12 tussen Woudenberg en Utrecht?

Ben benieuwd welke camera je aan je spiegel had hangen :)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Die? :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Die vond ik k... ehm vervelend :P Eigenlijk alle langzame oefeningen wel. Heb bij m'n AVB in de langzame slalom ook nog keurig een pionnetje om getikt. De snelle oefeningen daarentegen, die vond ik leuk. Beetje gas, beetje gooien en smijten 8)

Op de Fazer nog eens op het AVB terrein geweest, snelle slalom en uitwijk zaten er nog wel in. De oefening waar je moet optrekken tot 50 (iirc) en dan een soort uitwijk moet doen (ben ff kwijt hoe die heette) ging ook wel. Precisiestop, geen probleem. De langzame slalom.... Ik heb naderhand de pionnen weer ff netjes rechtop gezet :+ :D Het scheelt dat ze op dat terrein gemarkeerd hebben waar de pionnen moeten staan ook :)

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 28-07-2025 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
theredone51 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:45:
[...]

Heb je geen originele KTM-toolkit? In de set van mijn 1290SAS zit (bijna) alles wat je nodig zou kunnen hebben om de motor uit elkaar te halen. Inclusief een sleutel met verlengstuk voor de wielen:
[Afbeelding]
Nope heb ik niet, goeie, ook nog een optie.
Maar daar zitten neem ik aan geen bandenlichters in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 15:52
ik ben op zoek naar een regenbroek met van die straps die onder de voeten kunnen, maar tot op heden (afgaand op plaatjes) nog niet echt iets geschikts gevonden. ik zie dat de revit pacific dit heeft, maar dat is een compleet regenpak en dat wil ik nie.

ik rij normaal met motor sneakers, een normale regenbroek kruipt me altijd omhoog, wat resulteert in twee zwembadjes bij de voeten.

iemand suggesties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

silverball schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:35:
[...]

Één voor een lukt het wel aardig. Het is de combi die het doet. Ik ben hem bijna 'gehaald' op een gegeven moment maar toen moet ik hem beter afschuinen. Dat erbij was te veel, toen ging ik fouten maken de rest van het uur.
Pak de zaken idd 1 voor 1 aan. Je bouwt spiergeheugen op voor zaken die je vaak doet - je denkt immers ook niet meer na over tandenpoetsen of een broek aantrekken. Zorgt dat je vertrouwd raakt met een slippende koppeling icm iets verhoogd gas in een rechte lijn. Blijft daarbij naar voren kijken en niet naar de grond of je dashboard.

Zodra dat er goed in zit, ga je die voetrem erbij pakken waarmee je de snelheid verder naar beneden gaat regelen. Die zorgt ervoor dat je langzaam gaat terwijl er toch een trekkende kracht op je achterwiel staat, en dat houdt de motor stabiel tijdens draaiende bewegingen zoals bochten.

Voor de slalom zelf: de meeste sport en naked motoren hebben een beperkte stuuruitslag tov allroad motoren. De oefening is makkelijker met een v-strom, Versys, transalp, dat soort modellen. Maar ook met een naked moet het prima kunnen. Begin wijd genoeg buiten de eerste pion, 70/80cm is prima als begin. Stuur in zodra je voorwiel halverwege tussen twee pionnen is en doe dat met overtuiging. Vermijdt staren naar de volgende pion, kijk naar voren, naar de horizon. Die pionnen zie je ook wel vanuit de periferie. Je slag wordt smaller naarmate de pionnen vorderen, daarom dus wijdt genoeg beginnen.

Die RT in mijn filmpje heeft een zeer beperkte stuuruitslag vergeleken met allroad motoren en ik zal zeker toegeven dat dit de oefening moeilijker maakt, ik had hem ook niet van de eerste keer. Maar het kan wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Nico95 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:39:
ik ben op zoek naar een regenbroek met van die straps die onder de voeten kunnen, maar tot op heden (afgaand op plaatjes) nog niet echt iets geschikts gevonden. ik zie dat de revit pacific dit heeft, maar dat is een compleet regenpak en dat wil ik nie.

ik rij normaal met motor sneakers, een normale regenbroek kruipt me altijd omhoog, wat resulteert in twee zwembadjes bij de voeten.

iemand suggesties?
Wat voor gear rijd je verder? Jeans ofzo?

Ik heb een goretex touring broek en laarzen, dan valt de broek goed over de laars. Vind ik zelf ook fijner rijden dan jeans oid.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 15:22
Even een vraag over het ontluchten van de remmelarij.

Ik ga van het weekend/begin volgende week een nieuw stuur monteren, want leuk en beter voor de ergonomie. Nu moet hiervoor alles verlengd worden, dus moet ook de remleiding er af en dus de olie er uit.

Al diverse filmpjes bekeken op de online universiteit, maar het is me niet 100% duidelijk hoe het nou precies zit met de ABS pomp en leidingen. Is dit een apart circuit, dus dat ik gewoon de voor rem leeg kan laten lopen, nieuwe leiding er op, vullen en ontluchten? Of moet ik alles verversen en ontluchten?

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

ozzynator schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:56:
Even een vraag over het ontluchten van de remmelarij.

Ik ga van het weekend/begin volgende week een nieuw stuur monteren, want leuk en beter voor de ergonomie. Nu moet hiervoor alles verlengd worden, dus moet ook de remleiding er af en dus de olie er uit.

Al diverse filmpjes bekeken op de online universiteit, maar het is me niet 100% duidelijk hoe het nou precies zit met de ABS pomp en leidingen. Is dit een apart circuit, dus dat ik gewoon de voor rem leeg kan laten lopen, nieuwe leiding er op, vullen en ontluchten? Of moet ik alles verversen en ontluchten?
Welke motor? Voor ik weet moet je alles verversen ja, remvloeistof is hygroscopisch en verslechtert over de jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:48:
Pak de zaken idd 1 voor 1 aan.

Die RT in mijn filmpje heeft een zeer beperkte stuuruitslag vergeleken met allroad motoren en ik zal zeker toegeven dat dit de oefening moeilijker maakt, ik had hem ook niet van de eerste keer. Maar het kan wel!
En dan heb je nog een lichte RT :+
Remt die RT met de achterrem ook bij met de voorrem?
Want dat blijf ik met mijn R1150RT toch een puntje vinden.

Met de SV650 of de F800GR rol ik lekker naar het stoplicht, achterrem erbij en zachtjes tot een stop komen.
Met de R1150RT gooit die het scheepsanker uit en sta ik 5m voor het beoogde stoppunt en weet ik weer dat ik rechtsdragend ben ;(

Met de RT merk ik dat ik iets anders moet gaan rijden qua achterrem (enkel voor stabiliteit)

[ Voor 13% gewijzigd door Chevy454 op 29-07-2025 09:17 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
noes schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:10:
[...]

Welke motor? Voor ik weet moet je alles verversen ja, remvloeistof is hygroscopisch en verslechtert over de jaren.
Harley, is pas sinds april in gebruik, dus slecht zal het nog niet zijn.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 15:52
noes schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:51:
[...]

Wat voor gear rijd je verder? Jeans ofzo?

Ik heb een goretex touring broek en laarzen, dan valt de broek goed over de laars. Vind ik zelf ook fijner rijden dan jeans oid.
ja klopt! pando moto kevlar legging en daarover jeans. had eerder textiel broek, maar dit bevalt me juist wel, ook veel lekkerder met mooi weer. maar onderweg richting alpen etc. is keertje regen onvermijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 12:27

4x2

lộn xộn quá

ozzynator schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:22:
[...]
Harley, is pas sinds april in gebruik, dus slecht zal het nog niet zijn.
Klopt, maar als de leiding los moet gaat het hele systeem open en zul je dus hoe dan ook moeten ontluchten (en daarmee ook verversen, want dat komt netto op hetzelfde neer)
Bij sommige motoren moet je, indien er ABS op zit, de pomp activeren (meestal via de werkplaatssoftware) om fatsoenlijk te kunnen ontluchten.
En Harley heeft er volgens mij nogal een handje van gehad om dot 5 siliconen remvloeistof te gebruiken, dus je moet ook kijken of deze dat nog steeds heeft en zo ja dat je dus de goede remvloeistof hebt (dot 5.1 is niet bruikbaar)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
4x2 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:37:
[...]

Klopt, maar als de leiding los moet gaat het hele systeem open en zul je dus hoe dan ook moeten ontluchten (en daarmee ook verversen, want dat komt netto op hetzelfde neer)
Bij sommige motoren moet je, indien er ABS op zit, de pomp activeren (meestal via de werkplaatssoftware) om fatsoenlijk te kunnen ontluchten.
En Harley heeft er volgens mij nogal een handje van gehad om dot 5 siliconen remvloeistof te gebruiken, dus je moet ook kijken of deze dat nog steeds heeft en zo ja dat je dus de goede remvloeistof hebt (dot 5.1 is niet bruikbaar)
oke, dank voor je reactie. Het is dus wat ingewikkelder dan dat ik dacht. Inmiddels zijn die ook over naar Dot4.

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

HTT-Thalan schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:48:
[...]

Pak de zaken idd 1 voor 1 aan. Je bouwt spiergeheugen op voor zaken die je vaak doet - je denkt immers ook niet meer na over tandenpoetsen of een broek aantrekken. Zorgt dat je vertrouwd raakt met een slippende koppeling icm iets verhoogd gas in een rechte lijn. Blijft daarbij naar voren kijken en niet naar de grond of je dashboard.

Zodra dat er goed in zit, ga je die voetrem erbij pakken waarmee je de snelheid verder naar beneden gaat regelen. Die zorgt ervoor dat je langzaam gaat terwijl er toch een trekkende kracht op je achterwiel staat, en dat houdt de motor stabiel tijdens draaiende bewegingen zoals bochten.

Voor de slalom zelf: de meeste sport en naked motoren hebben een beperkte stuuruitslag tov allroad motoren. De oefening is makkelijker met een v-strom, Versys, transalp, dat soort modellen. Maar ook met een naked moet het prima kunnen. Begin wijd genoeg buiten de eerste pion, 70/80cm is prima als begin. Stuur in zodra je voorwiel halverwege tussen twee pionnen is en doe dat met overtuiging. Vermijdt staren naar de volgende pion, kijk naar voren, naar de horizon. Die pionnen zie je ook wel vanuit de periferie. Je slag wordt smaller naarmate de pionnen vorderen, daarom dus wijdt genoeg beginnen.

Top antwoord(en!), bedankt (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Chevy454 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:14:
[...]

En dan heb je nog een lichte RT :+
Remt die RT met de achterrem ook bij met de voorrem?
Want dat blijf ik met mijn R1150RT toch een puntje vinden.

Met de SV650 of de F800GR rol ik lekker naar het stoplicht, achterrem erbij en zachtjes tot een stop komen.
Met de R1150RT gooit die het scheepsanker uit en sta ik 5m voor het beoogde stoppunt en weet ik weer dat ik rechtsdragend ben ;(

Met de RT merk ik dat ik iets anders moet gaan rijden qua achterrem (enkel voor stabiliteit)
Ja, de R1200RT doet dat ook. Was BMW al vroeg mee :Y. Normaliter hoef je dus de achterrem niet zelf te bedienen, alleen bij speciale verrichtingen waarbij je alleen het achterwiel wil afremmen. In de praktijk rem ik dus nooit met achter. Pak ik achter wél mee, rem ik m heel vaak in de ABS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je hebt 2 implementaties van die gecombineerde remmen. Je hebt systemen die met de voetrem ook een zuigertje van de voorste remklauw meenemen. Honda had dat bijvoorbeeld op de Hornet vanaf 2011. Op de weg prima, maar beroerd als je daar een achtje of halve draai mee wilde draaien omdat die rem niet precies genoeg te doseren is en het ding in de voorvork duikt.
Je hebt er ook bij die achter mee remmen als je de voorrem gebruikt.
De Yamaha XT1200Z doet dat bijvoorbeeld. Maar als je eerst de voetrem bediende, en dan de handrem erbij, dan deed die dat niet. Het gevolg daarvan was dat het prima remde, maar de remblokjes achter als een malle sleten terwijl ik het pedaaltje vrijwel niet aanraakte. :+

Wat doet die RT?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Als je voor pakt, achter ook. Als je achter pakt, voor ook (licht). Als je voor pakt, en dan achter licht erbij zit je snel in ABS. Ik weet niet of als je eerst achter pakt, en dan voor erbij of hij dan achter met rust laat, ik vermoed van niet.

Op de GS'en pakt de achterrem voor niet mee (want offroad). Kan morgen wel eens proberen of hij op de GS achter met rust laat als je die eerst pakt, en dan voor erbij, of dat hij dan achter ook in de ABS gaat.

Ik heb dat blijkbaar in 50.000km geïntegreerd remmen nog nooit gedaan }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Als je enkel op de achterrem drukt dan remt voor ook. Weliswaar niet op volledig vermogen maar genoeg om een scheepsanker te laten vallen ipv fluweelzacht stoppen.

Het is dus wel speciaal om daarmee te manoeuvreren. Zeker omdat ik 90% van de tijd de achterrem gebruik als ik met lage snelheid aan het stoplicht kom rollen.

Maargoed, ik heb nog maar pas 160km met de RT gereden. Ik zal er vast aan wennen. Beetje bewust van worden.

Wel bij de hobbyist pedaalvergroters besteld. Heb ik ook op de GT en dat lijkt beter te doseren.

[ Voor 39% gewijzigd door Chevy454 op 29-07-2025 20:30 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

silverball schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:35:
[...]

Dagje later weer proberen. Je kunt ook niet teveel dingen tegelijk inslijpen.
Gewoon elke les voorzichtig voortgang boeken is de truc :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:47
Ik rem eigenijk 99,9% van de tijd alleen voor.

Alleen achter om de roest vd schijf af te halen en op het circuit pakte ik achter erbij om de motor stabiel te houden.

Doet mijn ktm superduke 1290 gt ook automatisch achter bij remmen als ik voor rem?

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 29-07-2025 21:20 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvc5kz3Wli6zkPXWwjzczMF_hq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7NVnSrtJDF68OnYFQIfwQSY.jpg?f=fotoalbum_large

Adventure 890 out, Street Triple 765 RS uit 2018 met 8k op de teller in. Stuurt super, trekt goed door en dan dat geluid… :9~

Wil nog een aantal zaken aanschaffen:
Bevestiging voor de Garmin XT, het liefst op de bouten van de risers (geen RAM bol), adapter plaat voor de motorlift die ik heb staan, crashpads/frame sliders en een tankpad.

@LankHoar @Chakotay Wil één van jullie de wijziging doorvoeren in de OP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Grappig om te lezen, vanwege het feit dat ik vrij vroeg na het behalen motorrijbewijs offroad training ben gaan volgen zet ik dus uit gewoonte eerst achter aan, dan voor.

De 2012 RT die ik had neemt bij voor remmen wel de achterrem mee, maar niet andersom, aldus de agent die hem overnam van me. De versie daarna doet dat beide kanten op en de 1250RT maakt het nog een graadje erger: als je remt schakelt hij de ontsteking uit omdat ongevallen analyse ook liet zien dan veel rijders het gas open hielden tijdens de remming en dus alsnog doorschieten. Die motor draait dus effectief het gas voor je dicht... een ramp met langzame manoeuvres zoals hij zegt.

Heb ik uit tweede hand dus don't quote me on that, heb er zelf niet op gereden. Ben blij dat ik nu gewoon weer normale unlinked remmen heb.

@Chevy454 die RT remde zeker wel zeer fors inderdaad, tijdens de veiligheids training was ik verbaasd hoe snel zo'n slagschip stopt. Toch merk je ook wel dat de remmen dan echt wel hun maximale inzet leveren, heel veel rek zat er niet meer in. Bij de Twin heb ik dat gevoel niet, die kan meer leveren dan ik gebruik.

[ Voor 16% gewijzigd door HTT-Thalan op 30-07-2025 08:07 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Melkunie
@R0y. tijd voor een nieuwe avatar!

@R1chardTM, de trip met Colorline van Oslo naar Kiel zit er op!
Waardeloze foto voor de bevestiging van de spanbanden want ik was vrij snel ingebouwd, maar ze delen ze gewoon uit. Bevestiging is hetzelfde als op de eerdere ferry (Melkunie in "Hét grote motortopic - Deel 27 (2025)"), dus twee ankerpunten in de vloer, spanband over je zadel en done!

Om rekening mee te houden:
  • De spanband die je krijgt is een stuk smaller dan op de eerdere foto. Je doet 'm strak over je zadel, dus zorg er voor dat je er wat padding tussenstopt voor het aantrekken. Anders gaat het schuren en beschadigt je zadel. Ik ben zelf voor m'n vierdubbelgevouwen poetsdoek gegaan, niks aan de hand.
  • Motor in de versnelling, naar voren duwen dat je zeker weet dat ie er strak in hangt, dan de standaard uit.
  • Easypeasy!
Moesten wel enorm lang wachten voor we er in mochten in Oslo, hadden nog wat vertraging met het vracht laden. Uiteindelijk 3,5 uur in de zon gestaan, er is geen schaduw. Bij de reservering staat 2 uur van tevoren aanwezig zijn, veel eerder zoals wij heeft dus echt geen zin :+
Uitstappen in Kiel duurde ook wel even, uiteindelijk moest alles door één poortje en rijstrook het terrein af, met verkeerslicht dus dat gaat tráág...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TCyppA-hZhT5V2yLpJY_QM7lgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/juJaB6sY6ZUvBW2koarWBMjs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Melkunie
Oh en de verplichte thuiskomstfoto natuurlijk, aangezien ik toch aan die kant het dorp weer in kwam :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dmt0N662DKJT6zZmbuOaq-n3Y94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYpVCST71YyweLZkQVRP05s5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 07:54
Destruction schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:42:
Die vond ik k... ehm vervelend :P Eigenlijk alle langzame oefeningen wel. Heb bij m'n AVB in de langzame slalom ook nog keurig een pionnetje om getikt. De snelle oefeningen daarentegen, die vond ik leuk. Beetje gas, beetje gooien en smijten 8)

Op de Fazer nog eens op het AVB terrein geweest, snelle slalom en uitwijk zaten er nog wel in. De oefening waar je moet optrekken tot 50 (iirc) en dan een soort uitwijk moet doen (ben ff kwijt hoe die heette) ging ook wel. Precisiestop, geen probleem. De langzame slalom.... Ik heb naderhand de pionnen weer ff netjes rechtop gezet :+ :D Het scheelt dat ze op dat terrein gemarkeerd hebben waar de pionnen moeten staan ook :)
Dit is zo herkenbaar. Ik heb denk ik tijdens mijn lessen en examen 1x de langzame slalom goed gedaan.
Dat was alleen niet tijdens het examen. Alle andere activiteiten waren oke, maar langzame slalom, wat een hel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@HTT-Thalan Dat zou ik wel een rare keuze vinden. Hoe wil je bij krap draaiwerk dan de motor trekkend houden via de achterrem? Ik zeg niet dat het niet zo is, maar als ontwerper zou ik die ontstekingsonderbreking dan aan de voorrem koppelen, en niets doen bij de achterrem.
Maar ze maken bij BMW wel vaker vreemde keuzes. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Mijn 1300GSA gooit zeker niet het gas dicht bij het aanraken van de achterrem, de voorrem ben ik niet 100% zeker, ik wilde vandaag op de terugweg eens proberen of die "achterrem, daarna voorrem" nog wat deed met de integraal functionaliteit. Ik zal die ook eens testen :9 (geen RT though, die is wel anders dan de GS)

[ Voor 7% gewijzigd door _eLMo_ op 30-07-2025 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

_eLMo_ schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:15:
Mijn 1300GSA gooit zeker niet het gas dicht bij het aanraken van de achterrem, de voorrem ben ik niet 100% zeker, ik wilde vandaag op de terugweg eens proberen of die "achterrem, daarna voorrem" nog wat deed met de integraal functionaliteit. Ik zal die ook eens testen :9 (geen RT though, die is wel anders dan de GS)
Het lijkt me sterk dat GS en RT hierop afwijken van elkaar. De basis van de R-modellen is grotendeels identiek. Vóór de R1250 hadden de verschillende modellen nog andere eindoverbrengingen, dus een R1200GS (en R/RS dacht ik ook) maakt meer toeren in dezelfde versnelling op dezelfde snelheid dan een R1200RT. De GS zal wat extra features hebben voor offroad in de software ja.

Overigens heb ik op de K1600GT en R1250RS niks van gemerkt dat het gas dicht wordt gegooid door de motor tijdens het remmen. Maar ik rem meestal als ik geen gas geef :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Grolsch schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:20:

Alleen achter om de roest vd schijf af te halen en op het circuit pakte ik achter erbij om de motor stabiel te houden.

Doet mijn ktm superduke 1290 gt ook automatisch achter bij remmen als ik voor rem?
Circuit rijden doe ik zelf niet (al heb ik wel plannen om een keertje op Assen te gaan rijden) maar op straat rem ik ook eigenlijk altijd met alleen voor. Moet ik harder remmen dan verwacht pak ik achter erbij voor de stabiliteit inderdaad.

@HTT-Thalan Je opmerking over vooral met achter remmen doet mij denken aan toen ik net m'n A had en een groepje vrienden probeerde bij te houden op veel snellere motoren dan ik toen had, met als resultaat dat ik bij een T-splitsing rechtdoor schoot. Hoe ik er destijds bij kwam weet ik niet, maar ik was zo bijdehand om de voorrem los te laten en met achter te gaan remmen. Da's waarschijnlijk ook de enige reden waarom ik niet ben gevallen. Het groepje kwam (uiteraard weer zo hard als het maar kon) teruggereden, iemand had me in z'n spiegels rechtdoor zien schieten en dacht dat 't een behoorlijke crash moest zijn geweest :X Ze waren stomverbaasd dat ik nog op mijn motor (Div600) zat en vooral aan het mopperen was dat ik 't ding niet uit z'n 4 kon krijgen :D

Het ging goed, achteraf natuurlijk onverantwoord om terwijl je net een paar weken je rijbewijs hebt mee te gaan met een grote groep ervaren en snelle rijders. Nog minder verantwoord om met 80@60 uiteindelijk over een T-splitsing heen een strook van gras/zand in te schieten |:( Classic rookie mistake, al liep 't goed af en was ik een wijze les verder :P

Of eigenlijk, nu ik er nog eens over nadenk, een paar wijze lessen:
- Met een Div600 en weinig rijervaring ga je ervaren snelle rijders op fireblades/R1 en dat soort spul NIET bijhouden. En dat moet je ook niet willen. Rijdt je eigen tempo.
- Als je tot ver boven rijbewijs limiet en ver boven je eigen kunnen gaat rijden omdat je ze graag wil bijhouden, kun je beter afhaken (ik ontdekte toen dat zo'n Div600 met lang aandringen 180km/u haalt)
- Een lucht- en oliegekoelde motor teveel aan z'n vet zitten resulteert in een niet meer schakelende bak.
- Ik deed het per ongeluk maar op zand je achterrem en juist je voorrem NIET gebruiken is verstandig
- Doortrekken tot 180 in (gedeeltelijk) 60.... WTF was ik denkende?! 8)7

Het is ook deels hierom dat ik een beetje een afkeer heb tegen toertochten. Heb ook al eens vaker (na deze rit dus) gezien dat 't ontaarde in een wedstrijd verpissen. Met wat meer ervaring en wijsheid daar direct besloten om ergens links of rechtsaf te gaan waar de rest rechtdoor wilde (en ging). Daar doe ik dus niet meer aan mee :w :D

[ Voor 21% gewijzigd door Destruction op 30-07-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
noes schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:03:
[...]

Het lijkt me sterk dat GS en RT hierop afwijken van elkaar. De basis van de R-modellen is grotendeels identiek. Vóór de R1250 hadden de verschillende modellen nog andere eindoverbrengingen, dus een R1200GS (en R/RS dacht ik ook) maakt meer toeren in dezelfde versnelling op dezelfde snelheid dan een R1200RT. De GS zal wat extra features hebben voor offroad in de software ja.

[..]
Op gas open/dicht met rem zal de GS niet afwijken van de RT denk ik inderdaad. Op de combinaties voorrem/achterrem mogelijk wel. De GS remt (zover ik weet) voor nooit bij als je alleen achter remt, maar ik ben benieuwd of ze dit inmiddels wellicht afhankelijk hebben gemaakt van de rijmodi (Enduro), ik denk van niet. Maar testen kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:36
Mijn GSA doet niks met de voorrem als ik de achterrem gebruik. Andersom mogelijk wel, maar geen idee hoe ik dat moet controleren :D
Gas dichtdraaien doet het sowieso niet.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Laatst online: 22:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Melkunie schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:43:
Oh en de verplichte thuiskomstfoto natuurlijk, aangezien ik toch aan die kant het dorp weer in kwam :+
[Afbeelding]
Hee! Dat MOET bijna wel de laarbrug zijn tussen Lieshout en Aarle-Rixtel! Woon er zelf vlak bij :D
Ben daar dus nog nooit met de motor overheen geweest...

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
@DexterDee correct en juist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

@Destruction klopt, in terrein hou je de motor stabiel door vooral achter te remmen. Ook bouw je een soort dammetje van materiaal op voor die blokkerende achterband die ook helpt de motor af te remmen. Indien je die voor elkaar hebt kun je wel voorzichtig de voorrem erbij gaan pakken. Daar zou ik de abs overigens wel ingeschakeld laten, alleen achter uitzetten als dat kan.

Op het asfalt loop je juist het risico dat de achterkant de voorkant gaat inhalen als je hem blokkeert (zonder abs) dus je wel bij de pinken zijn en goed beseffen op welk terrein je rijdt en dus welke remtechniek je wilt gebruiken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9-Mn4E6wAabt2JE5gbW_LCnXDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pY7pSSkWdTpe1Nb28XwMLJtC.jpg?f=fotoalbum_large

Even en kleiiiinnnn uitstapje omdat 't weer semi OK is... Gister opgestapt en lekker binnendoor getourd naar natuurkampeerterrein 'Oude Willem' in 't Drenths-Friese Wold O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Koekstra schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:51:
[Afbeelding]

Even en kleiiiinnnn uitstapje omdat 't weer semi OK is... Gister opgestapt en lekker binnendoor getourd naar natuurkampeerterrein 'Oude Willem' in 't Drenths-Friese Wold O+
Met de juiste motor 8).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ozzynator
DexterDee schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:22:
[...]

Hee! Dat MOET bijna wel de laarbrug zijn tussen Lieshout en Aarle-Rixtel! Woon er zelf vlak bij :D
Ben daar dus nog nooit met de motor overheen geweest...
hop hop dan. Als je er toch in de buurt woont, ben jij de uitgelezen persoon om de meeting daar te regelen. d:)b

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

HTT-Thalan schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:47:
Op het asfalt loop je juist het risico dat de achterkant de voorkant gaat inhalen als je hem blokkeert (zonder abs) dus je wel bij de pinken zijn en goed beseffen op welk terrein je rijdt en dus welke remtechniek je wilt gebruiken.
Haal je hier niet wat dingen door elkaar?

Als je achter blokkeert gaat hij wel achter kwispelen, maar het is niet direct zo dat die voorbij komt. Als je echter voor zo hard remt dat de achterkant omhoog komt, oftewel de stoppie, dán kan het gevaarlijk gaan worden. Bijvoorbeeld doordat je over de kop gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

@Destruction klopt, in terrein hou je de motor stabiel door vooral achter te remmen. Ook bouw je een soort dammetje van materiaal op voor die blokkerende achterband die ook helpt de motor af te remmen. Indien je die voor elkaar hebt kun je wel voorzichtig de voorrem erbij gaan pakken. Daar zou ik de abs overigens wel ingeschakeld laten, alleen achter uitzetten als dat kan.

Bij een Diversion 600 uit begin jaren '90 hoef je je over ABS geen zorgen te maken natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DrivinUCrazy schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:22:
[...]

Als je achter blokkeert gaat hij wel achter kwispelen, maar het is niet direct zo dat die voorbij komt. Als je echter voor zo hard remt dat de achterkant omhoog komt, oftewel de stoppie, dán kan het gevaarlijk gaan worden. Bijvoorbeeld doordat je over de kop gaat.
Zeg dat maar tegen mijn CB :P.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• AlexZuH
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 15:25
En bij deze een (verlate update) voor de startpost, de 2008 BMW F800ST is begin mei richting Groningen verhuist, en een dag later kwam er een 2008 Yamaha FZ-1 voor terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5Wd2kb5FKrFpU6lKxzVdJBhiAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omgvQUMJWYdHDmxklk3t7O7n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8sLFdWsstV665DLgeXwfsz07ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/642NLulZnhugyFly5VUwLCZO.jpg?f=fotoalbum_large

32.000 km gelopen, Heulemaal stock en van de eerste eigenaar gekocht. ondertussen wat gepield met USB lader, druppellader aansluiting, verkorte kentekenplaathouder en nieuwe (luxe plaat). Wat loopt ie soepel en mooi t.o.v. de BMW (en een stukkie rapper)

@LankHoar kun je de lijst aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:45
Hmmm, ik rem vrijwel niet met de achterrem of ik moet wat gymkhana achtige dingen oefenen in het begin van het seizoen (om er weer wat in te komen). Rijd nooit onverhard overigens, dat doe ik liever wandelend 😁.

Te hard remmen voor lukt me bijna niet of nooit. Stabiliteit genereren met de achterremmen op asfalt heb ik nooit behoefte aan. Maar misschien tijd ik wel té anticiperend?

Overigens de huidige is een éénpitter aprilia pegaso strada welke een grote remschijf voor heeft. Meer dan genoeg voor de 660. Vroegah snel spul gereden, maar dat is zo vreselijk saai op de openbare weg. Nu naar licht en meer emotie aan het "sturen"...…. Veel leuker!

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 16:02
Grolsch schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:20:

Deed die van mij niet in ieder geval, voor zover ik weet doet de nieuwe Panigale dat op het circuit >:)

@R0y. Specifieke reden dat de KTM eruit ging? Je hebt er in ieder geval een goede stuurfiets voor terug!
DrivinUCrazy schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:22:
[...]

Kwispelen doet de CBR ook zonder achterrem te gebruiken >:)...... Vooral einde Veenslang met 230+ hard remmen en terugschakelen zonder slipper clutch O+

Maar dat is ook een stukje user error geef ik toe 8)

[ Voor 35% gewijzigd door KillaZ op 30-07-2025 15:12 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:20
KillaZ schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:08:
[...]

@R0y. Specifieke reden dat de KTM eruit ging? Je hebt er in ieder geval een goede stuurfiets voor terug!
Ben van een 1290R naar de 890 Adventure gegaan met het idee dat ik de motor wat vaker zou pakken want adventure = lekker praktisch. Ik fiets eigelijk altijd naar mijn werk (max 10 min) en als ik eens vervoer nodig heb pak ik de auto en als het voor mijn werk is de deelauto.

Resultaat was dat ik in net geen twee jaar maar zo’n 3500km had gereden (waarvan 2 x een weekend TT waarbij ik zo’n 900KM in een lang weekend maakte). Het apparaat stond te veel stil. Blok is leuk maar miste de wow factor. @Grubeater vroeg mij gisteren of ik al achterom had gekeken toen ik de Triple had geparkeerd en sloeg daarbij de spijker op z’n kop. Bij de Adventure deed ik dat dus totaal niet.

Ik heb gewoon iets nodig wat leuk is op een zomeravond om een lokaal rondje te doen. Hoeft verder niet praktisch te zijn maar wel een speciaal gevoel te geven. Dat deed de 1290 al was dat wel allemaal iets te.. Wat ik belangrijk vind is dat de motor betrouwbaar is en als het even kan betaalbaar in onderhoud (daar moet ik nog achter komen). De rest van de vrije momenten zit ik toch vaak op de racefiets (sorry) en boeit het mij weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 06:51
Ik heb dat juist met gas. Ik mag offroad wel graag een dot gas geven om fish tailend te rijden, maar op asfalt komt je dat op een wheelie te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
DRAFTER86 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 06:43:
[...]

Nope heb ik niet, goeie, ook nog een optie.
Maar daar zitten neem ik aan geen bandenlichters in?
In mijn geval niet, want nutteloos, want tubeless. Voor de KTM's mét binnenband weet ik het niet zeker, maar ik gok van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 07:54
Tof ding man. Ik heb de FZS600 gehad. Los van het feit dat ik erop zit alsof ik op een kinderfiets gepropt ben, vond ik het echt een feestje om mee te rijden. Iedere rit, iedere KM, heerlijk. Relax laag in de toeren, heerlijk hoog in de toeren over de dijk heen, etc. Zo een lol gehad met dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-09 07:54
Toch nieuwschierig na het lezen hier, dat sommige motoren beide remmen gebruiken bij het bedienen van de voor of achterrem. Dus ik gisteravond de Transalp van stal gehaald en eens bewust op gaan letten tijdens 't avondrondje.

1. Bij enkel de voorrem kan ik heel gedoseerd remmen en op de exacte zandkorrel stoppen waar ik wil.
2. Bij enkel de achterrem merk ik dat de motor meer naar voren "duikt" dan bij de voorrem, ook is het doseren lastiger, maar kan met rijervaring te maken hebben.
3. Bij gebruik beide remmen zoals geleerd op les. (80/20) is het duiken minder, maar de algehele remkracht groter (zoals verwacht overigens).

Dus ik Google erop naslaan en inderdaad, mijn Transalp maakt gebruik van een linked braking system waarbij bij gebruik van de achterrem, ook een zuiger aan de voorzijde gebruikt wordt.

Weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Bij een transalp?
Dat laat alleen maar zien dat het niet echt een offroad rijder is toch?

Ik snap het systeem, maar ik zou toch zeker in diep mulzand en gladde klei wel zelf willen bepalen welke rem ik gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
Transalp 2011, ik meende ergens gelezen te hebben dat Honda daar aardig wat concessies had gedaan om hem meer straat-DNA mee te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Ik kan niks vinden over linked / combined / integral braking op de nieuwe Transalp. Alleen over offroad ABS waarbij ABS op het achterwiel uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

_eLMo_ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:07:
Ik kan niks vinden over linked / combined / integral braking op de nieuwe Transalp. Alleen over offroad ABS waarbij ABS op het achterwiel uit gaat.
Hij heeft de 700 vermoed ik, inderdaad minder offroad gericht dan de 600 vanaf 88.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
HTT-Thalan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:17:
[...]

Hij heeft de 700 vermoed ik, inderdaad minder offroad gericht dan de 600 vanaf 88.
Correct, de XL700V Transalp, uit 2011 met ABS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexZuH
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 15:25
nldls schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 07:47:
[...]

Tof ding man. Ik heb de FZS600 gehad. Los van het feit dat ik erop zit alsof ik op een kinderfiets gepropt ben, vond ik het echt een feestje om mee te rijden. Iedere rit, iedere KM, heerlijk. Relax laag in de toeren, heerlijk hoog in de toeren over de dijk heen, etc. Zo een lol gehad met dat ding.
Thanks, net zo neutraal als de BMW, maar wel een andere beleving (los van de obvious parallel twin vs 4 in lijn en het bijbehorende vermogen).

Zithouding is wat meer rechtop, maar wel de knieen ietsje hoger, terwijl de BMW juist wat compacter is qua frame. Enige noemenswaardige waar ik nog wat mee moet, is het zadel. Het Yamaha zadel is echt een stuk minder gevoerd, sneller een houten reet, dat was bij de BMW echt véél beter. Daar staat dan weer tegenover dat het trillen van de parallel twin er niet meer is :)

Demping en veervoorspanning afgesteld deed ook al behoorlijk wat op de Yamaha qua gevoel, nu alleen nog een ECU flash in de toekomst, en mogelijk toch de EXUP constructie vervangen voor een beschaafde aftermarket slip-on, en heel gauw de knipper-UFO's vervangen voor wat compactere leds (géén dynamische).

Banden zijn in maart nog vervangen, Olie net vorige week met filter gewisseld, korte plaathouder zit er al op met nieuwe luxeplaat, en ketting net gespannen en gecleaned. Kilometers maken maar :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

In de categorie "I don't know who needs to see this, but here is is" een motorfiets die woensdag mijn aandacht trok op de parkeerplaats bij het Nederlands Openluchtmuseum.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxCMjPvjJ8XRlfwOS8IrWhAzXLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGpJDDs8hvBnkUNSwZed3oCO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cq6JPN8kGVOoCu4msQKwtwUOuLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzsOL1V0qzEivVDLfxRsh803.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yirlrYwyPWySWo0OnyTr5DfOuvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEv1nrti3p2THDLTAtbij3lV.jpg?f=fotoalbum_large

Ding ziet eruit alsof hij nog nooit een garage van binnen gezien heeft en de eigenaar alleen toegang heeft tot een lokale Hubo voor zijn onderhoud. De topkoffer lazert er bijna af, de teller is bijna ongetwijfeld meerdere keren rondgeweest, de kuip lijkt op een bepaald punt te zijn gedesintegreerd en aan de kant van de weg elkaar gelijmd, het contactslot ziet eruit als hij een schroevendraaier als sleutel gebruikt en joost mag weten waar die handdoek voor dient die erin gevrot zit.

Maar iets zegt me dat dit persoon met heel veel plezier op dat ding rondsnort - al dan niet met een rookpluim erachter waar de Exxon Valdez bij verbleekt :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 13:52
Daarom is een apk keuring voor motoren nodig ........ O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL Koppelle
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:32
Gisteren voorzichtig begonnen met oriënteren op een andere motor. Na deze vakantie en in totaal bijna 18000km wegkilometers op de Tuareg weet ik het zeker: offroad is niks voor mij (ook al heb ik dat nog maar weinig gedaan). Hooguit een slecht weggetje hier en daar, maar zand, grind en modder? Laat maar. Wat ik wél leuk vind: bochtige dagjes van zo’n 150-170 km met m’n vrouw op haar eigen motor, rustig 4-6 uur onderweg met koffiestops etc.

Dus: tijd voor iets anders. Ik heb een shortlist gemaakt van motoren die ik wil bekijken en misschien proefrijden. Het is een vreemd lijstje geworden, maar ik zocht uit deze kenmerken: kleiner, strakker sturend, comfortabel genoeg voor mijn soort ritten, en natuurlijk goede looks. Een Bobber stuurt niet zoals een Duke, maar het oog wil ook wat, dus die staat er gewoon op.

Gisteren eerst langs KTM Veendam geweest. Helaas geen 790 Duke in de showroom, wel de 990 Duke. Ding ziet er echt bruut uit, maar 120 pk is overkill voor mij — de Tuareg had al meer dan genoeg pit. En qua comfort: dat zadel is gewoon een baksteen met een laagje rubber. Maar goed, ik word wél vrolijk van hoe die dingen eruitzien. Dus die 790 Duke wil ik sowieso nog een keer proefrijden.

Dit is mijn lijstje nu.
Triumph Tiger Sport 660
Triumph Scrambler 900
Triumph Bonneville T100 (900cc)
Triumph Bonneville Bobber
Royal Enfield Classic 650
Royal Enfield Bear 650
Royal Enfield Shotgun 650
Suzuki GSX-8TT
KTM 790 Duke
Aprilia Tuono 660
Moto Guzzi V7/V9

Ik heb nog 3 weken zomervakantie, dus genoeg tijd om lekker rond te kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Zijn (standaard) bagagemogelijkheden ook nog een eis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
@JL Koppelle ik snap die KTM niet helemaal tussen de rest.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

HTT-Thalan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:45:
In de categorie "I don't know who needs to see this, but here is is" een motorfiets die woensdag mijn aandacht trok op de parkeerplaats bij het Nederlands Openluchtmuseum.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ding ziet eruit alsof hij nog nooit een garage van binnen gezien heeft en de eigenaar alleen toegang heeft tot een lokale Hubo voor zijn onderhoud. De topkoffer lazert er bijna af, de teller is bijna ongetwijfeld meerdere keren rondgeweest, de kuip lijkt op een bepaald punt te zijn gedesintegreerd en aan de kant van de weg elkaar gelijmd, het contactslot ziet eruit als hij een schroevendraaier als sleutel gebruikt en joost mag weten waar die handdoek voor dient die erin gevrot zit.

Maar iets zegt me dat dit persoon met heel veel plezier op dat ding rondsnort
Voor een pekelmotor lijkt me zoiets dus geniaal. De technische staat moet natuurlijk wel 100% goed zijn, het hok moet gewoon met vlag en wimpel door de APK komen als deze ooit daadwerkelijk ingevoerd wordt, maar als het ding er zo slecht uit ziet dat je 'm met de sleutel in het contact kunt parkeren en niemand 'm mee durft te nemen zit je goed zou ik zeggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Zo’n Enfield lijkt me toch ook niet echt een lekker bochten etende toerfiets? En qua power totaaaal anders dan de 790 (was de 790 niet nokkenas probleem?)

Boneville bobber same laken een pak lijkt me, denk vooral even veel testritjes doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL Koppelle
Het is nu nog een heel vage lijst. Gewoon motoren die ik nu mooi vind en mij op één of andere manier aantrekken. De KTM is voor mij de "stoerste" op de lijst. Wil ik een keer proefrijden. Net als de Tuono: die heeft volgens mij het blok van mijn Tuareg. Ben benieuwd hoe dat rijdt in dit chassis. De verkoper had het ook over een KTM 790 (?) Adventure, maar dan met kleiner voorwiel; dat zou ook al een ander stuurgedrag kunnen geven. Maar die had 'ie niet staan. De GSX TT is een heel nieuw model: het is voor mij misschien wel de mooiste Japanner op dit moment. Niet onbelangrijk: de vrouw vindt hem ook mooi. Qua bagage zou het mooi zijn als er een standaard kofferset op past, maar een roltas is ook prima. Mijn vrouw heeft van die zijtassen die je er iedere dag af moet halen. Niet veel werk, maar gewoon gedoe. Zij wil een roltas hebben net als ik nu.

Vandaag moeten we in Drachten zijn, dus we gaan daar even langs Kobo motoren. Die heeft ook andere dingen staan, ter inspiratie. Het heeft allemaal geen haast: de Tuareg doet het nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:03
Mijn KTM stond ook bij Kobo :) Ik rij niet vaak en zeker niet lang, maar een (super)duke is wel echt fun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
@JL Koppelle BMW R Nine T? Is er in 4 uitvoeringen ofzo, eentje zoals de GSX TT (klein race kuipje), een naked, een scrambler en een “adventure”. Is het “oude” (pre-emissie eisen) luchtgekoelde blok van BMW, ~100 wiel PK’s, relatief kleine oplages (voor BMW).
Tweedehands best aantrekkelijk (~€12k) met lage km standen. Bij groter budget kan je naar de niewe R12 serie kijken, de opvolger. Erg mooi maar duur nog.

R Nine T (Scrambler, Racer, Urban GS, of “normaal”)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvjtSQNigg58dX5Jz_vUc3jwQvc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiI28Net9npWahHABYgUMySg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hrz9UsQxjytx66R_biXHQB0ZgE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKZ6DNsAYbJSIzjMnwViUXRR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltEgskZOq_q7DbI4OqVAmQUScok=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/079Isf0IF7v8ivqbEjFvM3UW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PG8b_P8KogKpvM3WuMXFmix9zsU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BMeD6MaONLAHekRXEcqWGyuy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDj3s7-hsfH0oNJaFKu0Q8wNNmE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ST0EU5hEWvbmQ0dLHx9oT6VT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDNCuIW0khsmoj15k6RVJzsOTIs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NeZj68KvUoGF3dXvZ8BKTxwe.jpg?f=fotoalbum_tile

En bij zo’n puurdere fiets, geen koffers erop maar gewoon een mooie roltas Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6S5kIaFBpE1p0Fz8yicfnvt9-8s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/PyQ7caYIhyZ4quCY0gP6XNAC.gif?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKMq4vFgXeH23IUTr2ilVvFhEk4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/Q8S3r6jY88RDgQXPYAtc13Tv.webp?f=user_large

[ Voor 93% gewijzigd door _eLMo_ op 01-08-2025 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL Koppelle
_eLMo_ schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:00:
@JL Koppelle BMW R Nine T? Is er in 4 uitvoeringen ofzo, eentje zoals de GSX TT (klein race kuipje), een naked, een scrambler en een “adventure”. Is het “oude” (pre-emissie eisen) luchtgekoelde blok van BMW, ~100 wiel PK’s, relatief kleine oplages (voor BMW).
Grappig genoeg heb ik deze op de foto gezet eergisteren, bij Motoport Leek. Heel gaaf ding en zeer betaalbaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tv3pkJ8pcTOpkxMSdmFqOZOfWBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUQImkeBTlIml195GSknv3ob.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Je moet er gewoon eens wat proberen. Zoals met alle fietsen. Motors zijn emotie.

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 01-08-2025 11:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

HTT-Thalan heeft anders een motor gespot waar geen greintje emotie meer bij komt kijken. Ja, voor de monteur die het ding weer in goede staat moet krijgen als er een APK komt misschien, die zal wel gaan janken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:22

Vrijdag

De Zwarte

JL Koppelle schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:22:
Gisteren voorzichtig begonnen met oriënteren op een andere motor. Na deze vakantie en in totaal bijna 18000km wegkilometers op de Tuareg weet ik het zeker: offroad is niks voor mij (ook al heb ik dat nog maar weinig gedaan). Hooguit een slecht weggetje hier en daar, maar zand, grind en modder? Laat maar. Wat ik wél leuk vind: bochtige dagjes van zo’n 150-170 km met m’n vrouw op haar eigen motor, rustig 4-6 uur onderweg met koffiestops etc.

Dus: tijd voor iets anders. Ik heb een shortlist gemaakt van motoren die ik wil bekijken en misschien proefrijden. Het is een vreemd lijstje geworden, maar ik zocht uit deze kenmerken: kleiner, strakker sturend, comfortabel genoeg voor mijn soort ritten, en natuurlijk goede looks. Een Bobber stuurt niet zoals een Duke, maar het oog wil ook wat, dus die staat er gewoon op.

Gisteren eerst langs KTM Veendam geweest. Helaas geen 790 Duke in de showroom, wel de 990 Duke. Ding ziet er echt bruut uit, maar 120 pk is overkill voor mij — de Tuareg had al meer dan genoeg pit. En qua comfort: dat zadel is gewoon een baksteen met een laagje rubber. Maar goed, ik word wél vrolijk van hoe die dingen eruitzien. Dus die 790 Duke wil ik sowieso nog een keer proefrijden.

Dit is mijn lijstje nu.
Triumph Tiger Sport 660
Triumph Scrambler 900
Triumph Bonneville T100 (900cc)
Triumph Bonneville Bobber
Royal Enfield Classic 650
Royal Enfield Bear 650
Royal Enfield Shotgun 650
Suzuki GSX-8TT
KTM 790 Duke
Aprilia Tuono 660
Moto Guzzi V7/V9

Ik heb nog 3 weken zomervakantie, dus genoeg tijd om lekker rond te kijken!
Kawasaki Z900RS of Z650RS misschien wel in het straatje? Of een Indian FTR1200?

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:12

A13X

Dude

JL Koppelle schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:47:
Het is nu nog een heel vage lijst. Gewoon motoren die ik nu mooi vind en mij op één of andere manier aantrekken. De KTM is voor mij de "stoerste" op de lijst. Wil ik een keer proefrijden. Net als de Tuono: die heeft volgens mij het blok van mijn Tuareg. Ben benieuwd hoe dat rijdt in dit chassis. De verkoper had het ook over een KTM 790 (?) Adventure, maar dan met kleiner voorwiel; dat zou ook al een ander stuurgedrag kunnen geven. Maar die had 'ie niet staan. De GSX TT is een heel nieuw model: het is voor mij misschien wel de mooiste Japanner op dit moment. Niet onbelangrijk: de vrouw vindt hem ook mooi. Qua bagage zou het mooi zijn als er een standaard kofferset op past, maar een roltas is ook prima. Mijn vrouw heeft van die zijtassen die je er iedere dag af moet halen. Niet veel werk, maar gewoon gedoe. Zij wil een roltas hebben net als ik nu.

Vandaag moeten we in Drachten zijn, dus we gaan daar even langs Kobo motoren. Die heeft ook andere dingen staan, ter inspiratie. Het heeft allemaal geen haast: de Tuareg doet het nog prima.
KTM 890 SMT?

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Persoonlijk als ik het zo lees zou ik (mijn ervaringen en mening) wegblijven bij KTM.
Ja het rijdt heel mooi, maar als je gewoon lekker stukjes met de vrouw wil toeren en niet veel poespas lijkt mij honda, kawa, yama etc een betere keuze.

Minder onderhoud, en stuk goedkoper.
Maar wat rijdt de vrouw? lullig als zij een meteor heeft en jij met een duke 890 aan komt zetten... dat is een soort relatie test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 13:52
Ik rijd sind 2017 KTM. eigenlijk probleemloos. de onderhouds intervallen van een KTM zijn langer dan die van een Jap. Dus kneusteun waar is je opmerking op gebasseerd ?
Pagina: 1 ... 65 ... 76 Laatste