Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HTT-Thalan schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:15:
[...]

Ik heb die Hima 350 en 450 aan mijn vrouw laten zien als onderdeel van mijn plan om haar nou eindelijk ook eens aan het motorrijden te krijgen. Ze is er niet lauw voor te krijgen, ondanks dat ze ooit eens een jas en helm heeft gekocht, dus ergens zit het er wel in. Ze is misschien om te krijgen als ik het juiste type motor kan vinden, iets waar ze echt blij van wordt, maar die Hima's waren het ook niet. Te groot/ruig vindt ze.

Wat nog het dichtsbij kwam was zoiets:

[Afbeelding]

m.a.w. het moet licht, vrolijk, maar wel 'adventure' zijn. Een CB200 was alweer te 'motor achtig' en lomp en met een transalp-stijl ADV hoef je al helemaal niet aan te komen. Mijn CB500 vind ze lelijk net zoals eigenlijk elke andere traditionele racer, ADV'er or touring fiets.

Die paar die ze dan wel leuk vond (zoals die CT125) worden hier in principe niet verkocht en als ze wel te krijgen zijn kosten ze je een arm en een been.

Mochten jullie n.a.v. dit verhaal inspiratie krijgen voor iets wat in de buurt komt hoor ik het graag :P.
ik dacht eigenlijk eerst; goh iemand heeft een puch'je gepimpt met lak en noppenbanden :+

Gisteren met de motor naar de sportvereniging gegaan 's ochtends... alles prima ,twijfelde even maar het voelde wel okay. 'S avonds (20u) terugrijden, strooiwagens en glad. Heb bewust zoveel mogelijk snelweg en N-weg gepakt, merk dat ik wel ff met samengeknepen bipsje zat toen de boel wat ging glijden. Uiteindelijk prima thuisgekomen trouwens.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:27
DrivinUCrazy schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:02:
[...]

Nice!

Vraagje, die voetsteuntjes en vooral de schetsplaten, zijn die origineel? Zo nee, welke zijn het dan?
Ja zijn origineel.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:15

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Boudewijn schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:56:
[...]
ik dacht eigenlijk eerst; goh iemand heeft een puch'je gepimpt met lak en noppenbanden :+

Gisteren met de motor naar de sportvereniging gegaan 's ochtends... alles prima ,twijfelde even maar het voelde wel okay. 'S avonds (20u) terugrijden, strooiwagens en glad. Heb bewust zoveel mogelijk snelweg en N-weg gepakt, merk dat ik wel ff met samengeknepen bipsje zat toen de boel wat ging glijden. Uiteindelijk prima thuisgekomen trouwens.
Ik was voornemens een koffertje voor achterop de CB ook met de CB op te gaan halen, maar het begon te vriezen... ik zou dan in het donker terugrijden... heb het er niet op gegokt en ben met de auto gegaan. En maar goed ook, het bleek spekglad inderdaad en ook nog lokaal hele dikke mistbanken - echt van die soep die plots uit een weiland opkomt en die je niet aan zag komen.

Achteraf nog een zegen, de montageplaat van het koffertje bleek toch íets anders dan wat ik heb, dus moet de boel toch omsteken. Ogenschijnlijk zijn ze identiek (ook beide van Givi) maar de plaat bij de koffer heeft net een kleine inkeping in de plastic pin waar de vergrendeling overheen moet. Kan de mijne uitvijlen maar zal het maar gewoon wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmm dat gedoe met andere kofferplaten heb ik ook. Zal morgen de garage eens bellen hoe het staat met nieuwe koffer.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCC-mrmCXc_YkJL7CK24AQFAC-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLzsfkTS1uTnjOXSR90Im2nS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKqp7p7yXI8xjrTcj6w22PeEzRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQP7SzNV0mbfYfKw6OeqwcTn.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een lelijk ding op zo'n motor is dat zeg _O-. Gelukkig is het alleen maar voor de praktische dagen wanneer er iets mee moet, zoals mijn rugzak naar de opleiding of naar examens ofzo. Andere dagen klik ik hem er gewoon af.

Omdat ik de grondplaat moest wisselen kwam ik erachter dat het eigenlijk geen givi accesoire was/is... het is een originele honda bagagedrager waar je normaal iets van een netje overheen kunt spannen. Die Duitser waar ik hem van heb heeft simpelweg een givi plaat op dat ding geschroefd. Mocht ik later de koffer niet meer nodig hebben en wél een paar elegante zijtassen heb gevonden kan ik de motor dus weer origineel maken. Maar vind maar eens een paar nette tassen (vind ik mooier dan hardcases) voor zo'n ouwe bak... die ik getest heb bij de zaak hier in Emmen waren simpelweg te groot en raakten de uitlaat.

Ik zal de boel opmeten en eens kijken of ik op de beurs volgende maand wat tegenkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Iemand een goede tip voor bandenlichters voor m'n Himalayan 411?
Ene vriend zegt Alu, maar kromt sneller. Staal maakt weer beschadigingen op de velg.
En de lengte?

Het idee is ..als ik ooit op avontuur ga, dan kan ik iets. Tweede is.. als ik een grove noppenband erop wil voor zaken als GOTR. In april.
Ben te gierig (denk ik) om de band te laten wisselen elke keer @ monteur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Blomminator schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:03:
Ene vriend zegt Alu, maar kromt sneller. Staal maakt weer beschadigingen op de velg.
En de lengte?

Het idee is ..als ik ooit op avontuur ga, dan kan ik iets. Tweede is.. als ik een grove noppenband erop wil voor zaken als GOTR. In april.
Stalen lichters zijn ook zwaarder qua mee leuren onderweg, maar als ze buigen heb je er 100% niks aan natuurlijk. Ik zou zeggen kijk of je een rubberen tip of gewoon een laagje ducttape op de stalen lichters kunt aanbrengen. Of een laagje siliconenrubber, latex oid. Om je velg heel te houden.

Dat gezegd hebbende, als je op avontuur gaat (zoals ik dat in mijn hoofd heb) gaan die velgen toch wel wat klappen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:55

Bommes

Capo del formaggio

Blomminator schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:03:
En de lengte?

Ik heb 3 stalen bandenlichters, best forse dingen om onderweg mee te nemen.
Maar buigen zeker niet.
https://www.24mx.nl/produ...-mm-zwart_pid-84-00638-BP
Je velg gaat toch wel beschadigingen, ook met aluminium. Dat maakte geen enkel verschil ten opzichte van staal. Als dat aluminium namelijk zo zacht zou zijn dat je lak niet beschadigd.. dan buigen ze natuurlijk meteen als een elastiekje.. :P

Onderweg in NL nam ik meestal niks mee, op de langere tripjes over de tet buiten nl gingen er 2 van de 3 lichters mee.

Aantal van mijn mede offroad rijders hebben deze:
https://www.amazon.nl/Ban...G9uZV9zZWFyY2hfbXRm&psc=1
Schijnen erg fijn te werken.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:59
[...]

Ik heb die Hima 350 en 450 aan mijn vrouw laten zien als onderdeel van mijn plan om haar nou eindelijk ook eens aan het motorrijden te krijgen. Ze is er niet lauw voor te krijgen, ondanks dat ze ooit eens een jas en helm heeft gekocht, dus ergens zit het er wel in. Ze is misschien om te krijgen als ik het juiste type motor kan vinden, iets waar ze echt blij van wordt, maar die Hima's waren het ook niet. Te groot/ruig vindt ze.

[Afbeelding]

m.a.w. het moet licht, vrolijk, maar wel 'adventure' zijn. Een CB200 was alweer te 'motor achtig' en lomp en met een transalp-stijl ADV hoef je al helemaal niet aan te komen. Mijn CB500 vind ze lelijk net zoals eigenlijk elke andere traditionele racer, ADV'er or touring fiets.

Die paar die ze dan wel leuk vond (zoals die CT125) worden hier in principe niet verkocht en als ze wel te krijgen zijn kosten ze je een arm en een been.

Mochten jullie n.a.v. dit verhaal inspiratie krijgen voor iets wat in de buurt komt hoor ik het graag :P.
Voor de vriendin kijken we nu eerst naar een dr350 of crf250 om mee te beginnen met het zand rijden.

Ze heeft langer dan mij haar A maar is slechts 1,65 ofzo dus beperkte keuze en veel stress bij hogere motoren.

We gaan in het voorjaar haar op een cf450mt tillen om te zien hoe dat in de toekomst gaat.

Gisteren zagen we zo’n review van die nieuwe 350cc Honda (gb?) en dat leek haar ook wel tof om te gebruiken als scrambler, is dat voor jou niet een mooie tussenweg? Honda en net wat meer oempf om ook lekker te kunnen rijden op de weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:23

jeroenathome

Een regel tekst

@Blomminator Ik maak gebruik van de Eastbound bandenlichters. Daarmee heb ik mijzelf kunnen helpen om de binnenband te verwisselen tijdens de vakantie in Italië. Ik weet niet of er bij de Royal Enfield gereedschap wordt meegeleverd om de band eruit te kunnen halen, maar ook daar hebben zij tools beschikbaar.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
kneusteun schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:09:
[...]

Gisteren zagen we zo’n review van die nieuwe 350cc Honda (gb?) en dat leek haar ook wel tof om te gebruiken als scrambler, is dat voor jou niet een mooie tussenweg? Honda en net wat meer oempf om ook lekker te kunnen rijden op de weg?
Ja, ik zag ‘m ook, GB350S, 1-cilinder. Mooi ding! In Dld €3900….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Hkuit schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:51:
[...]

Ja, ik zag ‘m ook, GB350S, 1-cilinder. Mooi ding! In Dld €3900….
Ja dat ding, zag er uit als een leuke basis voor allerlei variaties scrambler/cafe/classic tt kun je volgens mij een hoop lol mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

vraagje aan mijn collega-rijders hierzo :)

Eind vorig jaar heb ik 3 proefritjes gedaan, BMW F800GS en F900XR (beide hetzelfde 900cc blok) en een V-Strom 800.

Wie herkent bij deze of vergelijkbare parallelle twins een wat stotterende motorloop onderin bij lage toeren en bijvoorbeeld in druk stadsverkeer met lage snelheid. Tevens met optrekken in die situatie ervaar ik een wat rukkerig verloop in toeren. Het gaat vrij snel over en eenmaal op gang bevalt de motorkarakteristiek mij prima voor wat betreft koppell/vermogen etc.

Ik rij met plezier op de 1200GS nog, maar ik zou wel een lichtere motor willen. Had de F800GS mij niet negatief verrast in genoemde situaties dan had ik die namelijk al gekocht.

Iemand een vergelijkbare ervaring? Zijn het die achterlijke emissie-eisen die zo'n blok teveel wurgen onderin of hoort dat nu eenmaal bij die motorconfiguratie met een 270 graden krukas?

Straks in het voorjaarzonnetje wil ik weer wat gaan proefrijden maar ik hoor graag jullie meningen even :) .

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 15:45
Fraggert schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:04:

Eind vorig jaar heb ik 3 proefritjes gedaan, BMW F800GS en F900XR (beide hetzelfde 900cc blok) en een V-Strom 800.

Wie herkent bij deze of vergelijkbare parallelle twins een wat stotterende motorloop onderin bij lage toeren en bijvoorbeeld in druk stadsverkeer met lage snelheid. Tevens met optrekken in die situatie ervaar ik een wat rukkerig verloop in toeren. Het gaat vrij snel over en eenmaal op gang bevalt de motorkarakteristiek mij prima voor wat betreft koppell/vermogen etc.

Ik rij met plezier op de 1200GS nog, maar ik zou wel een lichtere motor willen. Had de F800GS mij niet negatief verrast in genoemde situaties dan had ik die namelijk al gekocht.

Iemand een vergelijkbare ervaring? Zijn het die achterlijke emissie-eisen die zo'n blok teveel wurgen onderin of hoort dat nu eenmaal bij die motorconfiguratie met een 270 graden krukas?

Straks in het voorjaarzonnetje wil ik weer wat gaan proefrijden maar ik hoor graag jullie meningen even :) .
Ik rij zelf een BMW F750GS uit 2021 en vind die voor een parallel twin eigenlijk best wel soepel onderin. Maar ik kom van een Yamaha XT660 af wat een bokkige 1-cilinder was, haha. Dus het zal per persoon verschillen. Ik heb bij oudere twins vaak het gas "aan/uit-euvel" gehad, bij langzame snelheden dat je dan hele tijd moet spelen met het gas. Maar bij mijn huidige motor totaal geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MitchellHearth schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:24:
[...]

Ik rij zelf een BMW F750GS uit 2021 en vind die voor een parallel twin eigenlijk best wel soepel onderin. Maar ik kom van een Yamaha XT660 af wat een bokkige 1-cilinder was, haha. Dus het zal per persoon verschillen. Ik heb bij oudere twins vaak het gas "aan/uit-euvel" gehad, bij langzame snelheden dat je dan hele tijd moet spelen met het gas. Maar bij mijn huidige motor totaal geen last van.

ik ben zowel een 1150GSA als nu een 1200GS boxerblok gewend (daarvoor diverse 4lijn-racers en 2 F650GS eenpitters) dus ik ben redelijk bekend met wat diverse motorblokken doen, de boxers zijn natuurlijk behoorlijk karaktervol :+
Jouw 2021 heeft inderdaad eenzelfde 270-configuratie als de meeste parallelle twins van tegenwoordig.

Op de lijst voor dit voorjaar staan in elk geval wat diverse motoren ter vergelijk zoals de NC500X, Transalp 750, Tenere700, KTM 790 en KTM 390 Adventure X (eens zien wat zo'n moderne eenpitter doet) en hopeljk staat de nieuwe F450GS snel in de showroom klaar met een groene plaat.
edit: zelfde gaat op voor de Aprilia Tuareg 457

Ik ga daarna gewoon nog een keer een rondje op de 800GS pakken, proefritje via mijn dealer mag rustig een uurtje zijn maar misschien huur ik hem gewoon een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:04:

Ja, dat herken ik wel. Niet persé uit balans oid maar wel enigzins onrustig, dus op een p-twin zoals de NC dat ook was heb je altijd een beetje slepende koppeling + achterrem bij hele langzame manoeuvres. En ja, dat loopt vrij vroeg in het klimmen van de toeren ook weer gewoon normaal en je hebt zoals gewend heel vroeg veel koppel.

Ik had het met die Varadero die ik pas proefreed ook. Bokkig onderin, dus iets meer gas en slepende koppeling om dat op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

[Afbeelding]

https://www.youtube.com/@Una_Moto heeft toevallig zijn spreadsheet gedeeld welke hij had gebruikt voor motor selectie.. misschien geeft het jullie ook wat ideeen:

https://docs.google.com/s...d=525542280#gid=525542280

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

A13X

Dude

Fraggert schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:48:
[...]

ik ben zowel een 1150GSA als nu een 1200GS boxerblok gewend (daarvoor diverse 4lijn-racers en 2 F650GS eenpitters) dus ik ben redelijk bekend met wat diverse motorblokken doen, de boxers zijn natuurlijk behoorlijk karaktervol :+
Jouw 2021 heeft inderdaad eenzelfde 270-configuratie als de meeste parallelle twins van tegenwoordig.

Op de lijst voor dit voorjaar staan in elk geval wat diverse motoren ter vergelijk zoals de NC500X, Transalp 750, Tenere700, KTM 790 en KTM 390 Adventure X (eens zien wat zo'n moderne eenpitter doet) en hopeljk staat de nieuwe F450GS snel in de showroom klaar met een groene plaat.

Ik ga daarna gewoon nog een keer een rondje op de 800GS pakken, proefritje via mijn dealer mag rustig een uurtje zijn maar misschien huur ik hem gewoon een dag.
Ben niet bevooroordeeld, maar zou de Husqvarna Norden 901 ook eens rijden. Vind zelf het 890 blok fijner dan het 790 blok, zwaarder vliegwiel en wat meer koppel maakt echt verschil. Tevens vergelijkbaar comfort met de 800GS alleen nog een stuk lichter (208kg gewogen door Rottweiler) en lager zwaartepunt door de lage tank.

Awesome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UicXzI_t80LKzF2zEkp9MHI8s_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ygMshRkFOB9HGgMxlzqdRyJt.png?f=fotoalbum_large
herkenbaar?

Anno 2025 niet zo zeer meer met wired headset, maar wel met heated clothing :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ozzynator schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:28:
Zo, 1e serieuze ritje van dit jaar weer gedaan. Nog best fris maarja, wel lekker om weer te rijden. Even nergens aan denken en van de omgeving genieten.

[Afbeelding]
Gisteren heb ik ook sinds tijden weer een stuk gereden.. heerlijk in het winter zonnetje :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNvSFxXHXJsj6BgH3FQSYOgMnfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xwfgma0D6aaVXAUepspjKX1X.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb de motorjeans net even gewassen dus dat duurt nog wel 2 dagen voor die droog zijn. Wel tijdens het boodschappen doen in DLD ook 2 grote jerrycans gevuld voor de BMW. De Honda krijgt alleen premium peut.

Zit al dagenlang te kijken naar een optie om even met de Honda ervandoor te gaan maar ik heb helaas ook nog andere werkzaamheden zoals kinderen, huishouden en studie :P. Als het weer meezit deze week nog, evt naar de opleiding, er zit nu toch een koffertje op dus dat moet even getest worden natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:02

_Apache_

For life.

Het was vanmorgen fris, maar wel schoon / droog.

Dus was eigenlijk wel even lekker stukje rijden zo.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
HTT-Thalan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:09:
Ik heb de motorjeans net even gewassen dus dat duurt nog wel 2 dagen voor die droog zijn. Wel tijdens het boodschappen doen in DLD ook 2 grote jerrycans gevuld voor de BMW. De Honda krijgt alleen premium peut.

Zit al dagenlang te kijken naar een optie om even met de Honda ervandoor te gaan maar ik heb helaas ook nog andere werkzaamheden zoals kinderen, huishouden en studie :P. Als het weer meezit deze week nog, evt naar de opleiding, er zit nu toch een koffertje op dus dat moet even getest worden natuurlijk.
De premium bespaar je meer op dan de e10....
Ik vul vaak even 40L los erbij voor de brommers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:26:
[...]

Ja, dat herken ik wel. Niet persé uit balans oid maar wel enigzins onrustig, dus op een p-twin zoals de NC dat ook was heb je altijd een beetje slepende koppeling + achterrem bij hele langzame manoeuvres. En ja, dat loopt vrij vroeg in het klimmen van de toeren ook weer gewoon normaal en je hebt zoals gewend heel vroeg veel koppel.

Ik had het met die Varadero die ik pas proefreed ook. Bokkig onderin, dus iets meer gas en slepende koppeling om dat op te lossen.
OK, mooi, dan ben ik dus niet zó gek :P

Mijn 1200GS is ook natuurlijk geen zijdezacht lopende 4cilinder zoals ik die kende van mijn FireBlade want hetgeen ik tegenaan liep bij die proefritten daar is bij zo'n 4-in-lijn absoluut geen sprake van, maar dan hebben we het over 1996-2000 met bijbehorende (ontbrekende) emissie-eisen bij mijn Honda.

Bij mijn GS gooi ik ook het anker uit bij straatje keren, ik had dat rukkerige alleen niet zo verwacht bij de paralelle twins gezien alle jubelreviews en dat gaf eigenlijk best een beetje een domper op een verder hele fijne ervaring. Met wat gang beviel die 800GS echt supergoed....ook lekker licht manoeuvrerend de schuur en in uit et cetera. Prachtige motor om te zien en plaatsnemen achter de cockpit was ook meteen "thuiskomen" voor mij want "BMW".

Ik dacht als ik toch die cardan kwijtraak dan wil ik daar natuurlijk wel wat meer voor terug als ik een ketting moet gaan smeren, misschien deed het dan ook wat onevenredig de feestvreugde temperen en moet ik even wat mijn verwachtingen gaan bijstellen, dat is natuurlijk ook zo maar mogelijk. Vandaar ook het aanvalsplan om gewoon even wat meer motoren proef te rijden.

De V-strom was namelijk onderin wel iets soepeler onderin dan de 800GS/900XR in de genoemde situaties maar de Suz trilde in de voetstepjes een pak meer (en rechts meer/anders dan links en dat was echt irritant) en de koelvloeistofslang bij de rechterknie werd oncomfortabel kneiterheet dus die viel daardoor van mijn lijst.
A13X schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:40:
[...]

Ben niet bevooroordeeld, maar zou de Husqvarna Norden 901 ook eens rijden. Vind zelf het 890 blok fijner dan het 790 blok, zwaarder vliegwiel en wat meer koppel maakt echt verschil. Tevens vergelijkbaar comfort met de 800GS alleen nog een stuk lichter (208kg gewogen door Rottweiler) en lager zwaartepunt door de lage tank.
Die 901 is dan natuurlijk ook een enorme gave bak. Wel blijf ik persoonlijk liever bij een 19incher in het vooronder. . Maar allicht is dat een vooroordeel, op mijn shortlistje met vergelijkingsmateriaal om op te rijden staan de TransAlp en Tenere en die zijn namelijk ook in 21" uitgevoerd, daar heb ik nog nooit mee gereden.

Ik zet hem er in elk geval even bij, thanks :)

ps: Rottweiler? ik vind een "Performance Parts"-merk.....welke moet ik hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:49
Grubeater schreef op zondag 2 februari 2025 @ 00:05:
[...]

Over de navigatie discussie, ik heb DMD nog niet gehoord?
Ik weet dat @_eLMo_ ermee rijdt en bij de Transalpclub hoor ik ook dat er steeds meer gebruikers zijn.
@mark_78 is ook al een tijdje DMD-evangelist en vrees dat ie mij ook overtuigd heeft :+
Ben nu in ieder geval wel van plan voor de zomer over te stappen. Rij nu al een jaren met een chinese rugged smartphone als navigatie, maar die begint toch wel echt aan z'n eind te raken. Wil wel graag bij telefoonachtige navigaties blijven (ook voor de combinatie met andere offline navigatietoepassingen) dus dan ga ik voor de DMD-T665 denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

kneusteun schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:47:
[...]

De premium bespaar je meer op dan de e10....
Ik vul vaak even 40L los erbij voor de brommers.
Ik maak meer KM op de BMW en die benzine kan ook in de auto. Bovendien moet ik voor 2 soorten brandstof tussendoor betalen en teruglopen dus daar had ik ff geen zin in :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:51:
[...]

OK, mooi, dan ben ik dus niet zó gek :P

Mijn 1200GS is ook natuurlijk geen zijdezacht lopende 4cilinder zoals ik die kende van mijn FireBlade want hetgeen ik tegenaan liep bij die proefritten daar is bij zo'n 4-in-lijn absoluut geen sprake van, maar dan hebben we het over 1996-2000 met bijbehorende (ontbrekende) emissie-eisen bij mijn Honda.

Bij mijn GS gooi ik ook het anker uit bij straatje keren, ik had dat rukkerige alleen niet zo verwacht bij de paralelle twins gezien alle jubelreviews en dat gaf eigenlijk best een beetje een domper op een verder hele fijne ervaring. Met wat gang beviel die 800GS echt supergoed....ook lekker licht manoeuvrerend de schuur en in uit et cetera. Prachtige motor om te zien en plaatsnemen achter de cockpit was ook meteen "thuiskomen" voor mij want "BMW".

Ik dacht als ik toch die cardan kwijtraak dan wil ik daar natuurlijk wel wat meer voor terug als ik een ketting moet gaan smeren, misschien deed het dan ook wat onevenredig de feestvreugde temperen en moet ik even wat mijn verwachtingen gaan bijstellen, dat is natuurlijk ook zo maar mogelijk. Vandaar ook het aanvalsplan om gewoon even wat meer motoren proef te rijden.

De V-strom was namelijk onderin wel iets soepeler onderin dan de 800GS/900XR in de genoemde situaties maar de Suz trilde in de voetstepjes een pak meer (en rechts meer/anders dan links en dat was echt irritant) en de koelvloeistofslang bij de rechterknie werd oncomfortabel kneiterheet dus die viel daardoor van mijn lijst.

[...]

Die 901 is dan natuurlijk ook een enorme gave bak. Wel blijf ik persoonlijk liever bij een 19incher in het vooronder. . Maar allicht is dat een vooroordeel, op mijn shortlistje met vergelijkingsmateriaal om op te rijden staan de TransAlp en Tenere en die zijn namelijk ook in 21" uitgevoerd, daar heb ik nog nooit mee gereden.

Cardan is niet heiligmakend vind ik. Ketting smeren is echt geen lastige of tijdrovende klus en prijs je gelukkig dat een motor met kettingaandrijving in de regel ook lichter is dan eentje met cardan.

Wat je merkt met een 21" voorwiel is iets meer dat rechtop effect wanneer je ze op snelheid in de bochten probeert te drukken. Een kleiner voorwiel laat dat eenvoudiger toe, een Transalp voel je echt omvallen bij lange snelheden en moet je wat harder op duwen als het wat sneller gaat.

Mijn RT heeft aangepaste eerste versnelling waardoor die koppeling praktisch overbodig wordt bij lage snelheden, gewoon een slepende achterrem is prima. Wel handig want ik vind die boxer ook niet persé heel soepel onderin. Heb liever en v of p-twin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Nu online

A13X

Dude

Fraggert schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:51:
[...]

Komende van een Yamaha FZ1N (hypernaked) heb ik eigenlijk maar weinig van het verschil gemerkt. Hij laat zich nog steeds met gemak alle kanten op smijten en ik rij zeker niet minder sportief dan ik met de FZ1N deed.

Dat is inderdaad de goede Rottweiler, die trekken KTM en Husqvarna's helemaal uit elkaar en aangezien ze er dan toch een hebben wegen ze deze ook even met alle vloeistoffen erin en afgetopt.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:07:
[...]

Cardan is niet heiligmakend vind ik. Ketting smeren is echt geen lastige of tijdrovende klus en prijs je gelukkig dat een motor met kettingaandrijving in de regel ook lichter is dan eentje met cardan.

Wat je merkt met een 21" voorwiel is iets meer dat rechtop effect wanneer je ze op snelheid in de bochten probeert te drukken. Een kleiner voorwiel laat dat eenvoudiger toe, een Transalp voel je echt omvallen bij lange snelheden en moet je wat harder op duwen als het wat sneller gaat.

Mijn RT heeft aangepaste eerste versnelling waardoor die koppeling praktisch overbodig wordt bij lage snelheden, gewoon een slepende achterrem is prima. Wel handig want ik vind die boxer ook niet persé heel soepel onderin. Heb liever en v of p-twin...
Nee, klopt...heilig is die niet..dat cardaneffect heeft ook een stukje invloed (die ik niet erg vind)met bijv optrekken.........een cardan is puur gemak..wegzetten en niet meer aan denken. Het enige vervelende aan een ketting is dat smerige achterwiel maar dat is anno nu misschien ook wel anders op te lossen met de huidige automatische oilers of betere smeermiddelen.

Het verschil in gewicht is ook zeker een heel groot voordeel, deels voor gewoon handelen (engelse uitspraak, héndelen) zoals opbokken etcetera als in en uit de schuur hufteren door wat plaatsgebrek.

Zo'n boxer is onderin ook karaktervol, dat klopt, ik heb echter mijn blok laten synchroniseren en ik heb een Recyclizer erin (die fopt de temp.sensor een aantal graden en daarmee loopt hij iets minder arm) en dat maakt al een heel verschil met mijn oudere 1150 en de 1200's waar ik eerder op heb gereden.

Wat de 21" voorop betreft, dat zal ik wel even meemaken dan met de TA/T700 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

A13X schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:15:
[...]

Komende van een Yamaha FZ1N (hypernaked) heb ik eigenlijk maar weinig van het verschil gemerkt. Hij laat zich nog steeds met gemak alle kanten op smijten en ik rij zeker niet minder sportief dan ik met de FZ1N deed.

Dat is inderdaad de goede Rottweiler, die trekken KTM en Husqvarna's helemaal uit elkaar en aangezien ze er dan toch een hebben wegen ze deze ook even met alle vloeistoffen erin en afgetopt.
Top, ik ben natuurlijk al jaren (met een motorpauze van 10 jaar :+ ) een 19'gewend.....ik vond zelfs de 17incher op de F900XR zelfs zenuwachtig aanvoelen maar dat zal ook gewennig zijn want voor de BMWs reed ik ook met 17" vooraan. Alleen de houding op een racer is natuurlijk wel anders dan de rechtopzit van de XR.

okt thanks, dan za ik die eens opzoeken, wel leuk om even wat van ze te gaan bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

[Afbeelding]

m.a.w. het moet licht, vrolijk, maar wel 'adventure' zijn.

Geloof dat het al genoemd is.......misschien een kijkje nemen in de Scrambler-hoek?

Nieuw en duur....maar even als voorbeeldje...de Triumph Scrambler 400X

Afbeeldingslocatie: https://www.datocms-assets.com/119921/1714120618-2024-triumph-scrambler-400x-technical-review-price-spec_106.jpg?auto=format&w=740

En wat misschien even leuk is om samen te doen is even in Zwolle bij Lowlands Biker Store langs te gaan......even totaal wat anders dan een doorsnee motorzaak maar een gezellig aangeklede toko met dito sfeertje _/-\o_ .
Ik kwam daar voor een kijkje bij een MotoGuzzi V85tt

Dat is een, onder andere, een Royal Enfield dealer (moet jij toch weten oeh nee, jij niet maar blomminator heeft een 411) ...en die hebben natuurlijk nog meer hele leuke retro-modellen zoals een Guerilla450, Scram411 en een Hunter350.
https://www.lowlandsbiker...yal-enfield-guerrilla-450
https://www.lowlandsbikerstore.nl/royal-enfield-scram-411
https://www.lowlandsbikerstore.nl/royal-enfield-hunter-350

RE blinkt vooral uit in alle kleurencombinaties die mogelijk zijn en (AFAIK) is er inmiddels ook aardig wat te kiezen aan (aftermaket) accessoires.

Maar vooral (en jouw kennende hoef ik je dat eigenlijk niet te vertellen)...als het er niet in zit.....zit het er niet in.
Ik reed samen met mijn vrouw (zij had haar eigen motor) tot we een keer een klapper maakten, en zelfs terwijl ze daarbij bij mij achterop zat en niet zelf reed........was dat het eindpunt....zelfs nog met een nieuwe motor en een verder geslaagde vakantie in Normandie kreeg ze de lol in rijder er niet mee terug waar we eerder zelfs samen een dag offraod training deden in Enduro-park Hechlingen . Het zou tof zijn als je haar aan het rijden krijgt want samen op avontuur is echt fantastisch.

Ik zal voor je duimen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Fraggert ik heb een Tuareg 660, onderin gewoon weg erg soepel.
Mijn vergelijkingsmateriaal:
Guzzi V85 v-twin, injectie
Suzuki V-strom 1000, v-twin met carbs
Yamaha Fazer 600, 4 inline carbs
Yamaha FJ 1200, 4 inline carbs
Vespa GTS 250, 1 cilinder injectie

Van mijn ervarings rijtje was het met de V-strom inderdaad wat bokkig onderin.
De rest alles heerlijk soepel, tot helemaal onderin de toeren.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Bommes schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:39:
@Fraggert ik heb een Tuareg 660, onderin gewoon weg erg soepel.
Mijn vergelijkingsmateriaal:
Guzzi V85 v-twin, injectie
Suzuki V-strom 1000, v-twin met carbs
Yamaha Fazer 600, 4 inline carbs
Yamaha FJ 1200, 4 inline carbs
Vespa GTS 250, 1 cilinder injectie

Van mijn ervarings rijtje was het met de V-strom inderdaad wat bokkig onderin.
De rest alles heerlijk soepel, tot helemaal onderin de toeren.
thanks :) en goede tip ja.....mooi ding trouwens ook...ik zet hem naast de T700 op mijn lijstje

een bezoekje aan de Aprilia-showroom staat met de aankomende Tuareg 457 toch al op de lijst. Dat is er ook eentje waar ik, naast de nieuwe F450GS 'van BMW, ook wel erg benieuwd naar ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:30
Laatst op een F750GS gereden met soortgelijk blok en ik moet zeggen dat ik het heel soepel vond. Ook de F900R een keer mee gehad als vervangend ervoer en die was ook prima. Geen overmatige trillingen ofzo.

Ik ben ook benieuwd naar de F450GS, maar ik ben bang dat ze zichzelf weer de markt uit gaan prijzen als ze echt gaan doorvoeren wat het concept beloofd. Ze willen de 450 een instapper maken maar wel van alle features voorzien die de grotere BMWs ook hebben. Dat betekend dat het sowieso in NL een fiets gaat zijn die duurder is dan 12k. Dan kom je al gauw in het vaarwater van de Husq 701 en KTM 690, tuareg 600, T700 terwijl het platform moet concurreren met de goedkopere hima 450, CRF300, 390 adventure etc..

Wij zijn juist voor 310's gegaan omdat ze licht, simpel en goedkoop zijn. De 450 gaat niet simpel en niet goedkoop zijn dus ben benieuwd hoe goed die het gaat doen.

[ Voor 17% gewijzigd door cyntax op 03-02-2025 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

cyntax schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:33:
Laatst op een F750GS gereden met soortgelijk blok en ik moet zeggen dat ik het heel soepel vond. Ook de F900R een keer mee gehad als vervangend ervoer en die was ook prima. Geen overmatige trillingen ofzo.

Ik ben ook benieuwd naar de F450GS, maar ik ben bang dat ze zichzelf weer de markt uit gaan prijzen als ze echt gaan doorvoeren wat het concept beloofd. Ze willen de 450 een instapper maken maar wel van alle features voorzien die de grotere BMWs ook hebben. Dat betekend dat het sowieso in NL een fiets gaat zijn die duurder is dan 12k. Dan kom je al gauw in het vaarwater van de Husq 701 en KTM 690 wat bewezen platforms zijn.
thanks, ik ga gewoon even op nieuw wat proefritjes doen en eens zien wat we dat gaat brengen nu ik op voorhand weet hoe de eerdere ritten zijn geweest, even wat verwachtingen managen ;)

Tijdens één van de vele EICMA-filmpjes heeft de BMW-meneer die er naast stond letterlik gezegd "it is a BMW and it will have a BMW price-tag". _O-

Wat de uiteindelijke prijs betreft is het natuurlijk altijd lastig want BMW kan ook kiezen voor een meer strategische prijsstelling om meer mensen via hun A2 beperking (en daar is inmiddels een flinke aanbod, van nakeds, cruisers, allroads tot zelfs supermotards) hun zieltjes te gaan winnen om ze alvast binnenboord te halen.

Een bredere inzetbaarheid (en imho dus doelgroep) blijkt al uit de keuze voor 19/17 en niet voor 21/18.

Moet dat ding alleen natuurlijk niet net zo'n terugroep-parade worden als de nieuwe 1300 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

cyntax schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:33:
Wij zijn juist voor 310's gegaan omdat ze licht, simpel en goedkoop zijn. De 450 gaat niet simpel en niet goedkoop zijn dus ben benieuwd hoe goed die het gaat doen.
je laatste zin miste ik bijna, ik was al aan het typen ;) :)

ik denk zelf dat die eenpitters eruit gaan.....het zou me niks verbazen als ze niet makkelijk meer aan emissie eisen gaan voldoen met dat blok maar dat is een veronderstelling van me.

Goedkoop doet BMW niet aan, dat is zeker waar inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyntax
@Fraggert De vraag is hoeveel 18-21 jarige 12k+ gaan uitgeven aan hun eerste motor XD. Ik kon dat in ieder geval niet ophoesten toen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

cyntax schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:53:
@Fraggert De vraag is hoeveel 18-21 jarige 12k+ gaan uitgeven aan hun eerste motor XD. Ik kon dat in ieder geval niet ophoesten toen.
Tegenwoordig kunnen ze toch geen huis kopen dus dat spaargeld brand ze een gat in de zak :P

Maar zonder gekheid.......voor best wat dames zijn ook de "kleine" GS-en best aan de maat, en ja er zijn best wat opties zoals verlaagde zadels of zelfs een fabrieksaf verlaagd frame maar ga je een F800GS of F900GS aankleden dan schrik je je ook de vinketering en druk je snel op het kruisje rechtsboven in als je in de configurator bezig bent :X .

Ik schat in dat ze als warme broodjes gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Voor 'kleine GS' en zie ik mensen uitwijken naar iets a la Benelli TRK502's. Al dan niet de wat stoerdere X versie.

Met een nieuwprijs vasn 9k goed te doen. Oogt - vanuit de verte - op een kleine GS, maar dan voor een derde van de prijs. En accesoires die niet schreeuwend duur zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door _Apache_ op 03-02-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_Apache_ schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:20:
Voor 'kleine GS' en zie ik mensen uitwijken naar iets a la Benelli TRK502's. Al dan niet de wat stoerdere X versie.

Met een nieuwprijs vasn 9k goed te doen. Oogt - vanuit de verte - op een kleine GS, maar dan voor een derde van de prijs. En accesoires die niet schreeuwend duur zijn.
er is inderdaad genoeg keuze...CFMoto met zijn 450MT, Honda NC500...Aprilia komt uit met een Tuareg 457.....je kent het wel...maar ja, er zijn altijd genoeg mensen die BMW willen..ongeacht dat ze duur zijn.

Ik denk dat ook veel dames van rijdende stellen waarbij de eega een "grote" GS heeft blij zijn met een nieuw aanbod uit Beieren.

Time will tell :) ...maar ik wil nu proefrijden op dat ding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

_Apache_ schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:20:

Heeft rond de 52 pk uit mijn hoofd. Maat van me heeft er eentje als eerste motor gekocht en lijkt er erg content mee te zijn. Een van de motorzaken waar ik winkelde wilde me er eentje aanbieden maar komt niet door de vermogenseis bij het IBKI heen. Ze zien er best netjes uit maar ik weet niet of ik zo'n overduidelijk chinees product zou overwegen :P. Garantie schijnt wel lang/goed te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

HTT-Thalan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:42:
[...]

Heeft rond de 52 pk uit mijn hoofd. Maat van me heeft er eentje als eerste motor gekocht en lijkt er erg content mee te zijn. Een van de motorzaken waar ik winkelde wilde me er eentje aanbieden maar komt niet door de vermogenseis bij het IBKI heen. Ze zien er best netjes uit maar ik weet niet of ik zo'n overduidelijk chinees product zou overwegen :P. Garantie schijnt wel lang/goed te zijn.
Wat is die eis? PK'tje of 75? Klinkt eigenlijk wel suf, want een 52PK/45Nm moet toch wel genoeg zijn voor een forens, right? ... right? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_Apache_ schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:56:
[...]

Wat is die eis? PK'tje of 75? Klinkt eigenlijk wel suf, want een 52PK/45Nm moet toch wel genoeg zijn voor een forens, right? ... right? :+
50kW volgens mij voor A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Klopt, 50kw is de ondergrens. Ik vind inderdaad dat je met 50pk in de meeste situaties wel toekomt maar ik bepaal de regels niet :P. De bmw heeft er genoeg in ieder geval.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:05:
Klopt, 50kw is de ondergrens. Ik vind inderdaad dat je met 50pk in de meeste situaties wel toekomt maar ik bepaal de regels niet :P. De bmw heeft er genoeg in ieder geval.
Mijn rij-instructeur kwam ik een hele poos* geleden tegen die had zijn PanEuropean ingeruild voor een Hayabusa _O-

hij herkende mijn GSX omdat ik die vol trots was laten zien na mijn examen en stond ineens voor de slagbomen naast me om al mijn knopjes op mijn stuur om te zetten......je kent het wel......dodemansknop, knipperlichten aan, standaard ff uitzetten......zijn lessers snapten even niet wat er gaande was :+

*mompelt iets over florijnen......boten van hout en mannen van staal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

HTT-Thalan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:42:
[...]

Wat je vaak ziet is dat de goedkopere merken, onderdelen van andere inkopen (omdat ze zelf de R&D niet willen betalen, wat op zich prima is), en dat zijn doorgaans best aardige producten. ABS systeem van Bosch, Showa veren, the works.
Verwacht alleen geen bleeding edge opties, want die houden de grote merken (nog) voor zichzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark_78
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:36
Melkunie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:54:
[...]

@mark_78 is ook al een tijdje DMD-evangelist en vrees dat ie mij ook overtuigd heeft :+
Ben nu in ieder geval wel van plan voor de zomer over te stappen. Rij nu al een jaren met een chinese rugged smartphone als navigatie, maar die begint toch wel echt aan z'n eind te raken. Wil wel graag bij telefoonachtige navigaties blijven (ook voor de combinatie met andere offline navigatietoepassingen) dus dan ga ik voor de DMD-T665 denk ik :)
Als de DMD-T665 net zo goed werkt als de T865 (tablet) dan krijg je daar geen spijt van!

Ik rijd er idd al een tijd mee rond. De GPS ontvangst is beter dan mijn oude Garmin XT. Deze combinatie is zoveel fijner dan wat Garmin te bieden had. De DMD navigatie app is vooral gericht op het rijden van Tracks, maar werkt zo fijn dat ik eigenlijk zelfs voor het rijden van routes liever de DMD track navigatie gebruik dan MyrouteApp (al is deze ook fijn in gebruik)

Dus @Grubeater, mocht je gerichte vragen hebben dan hoor ik het graag! De kans is vrij groot dat ik zelfs een antwoord voor je heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:49
@mark_78 Gaat me natuurlijk vooral om die 'group rider down!'-melding :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Fraggert schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:44:
[...]

thanks :) en goede tip ja.....mooi ding trouwens ook...ik zet hem naast de T700 op mijn lijstje

een bezoekje aan de Aprilia-showroom staat met de aankomende Tuareg 457 toch al op de lijst. Dat is er ook eentje waar ik, naast de nieuwe F450GS 'van BMW, ook wel erg benieuwd naar ben.
Die 457 snap ik niet zo goed om eerlijk te zijn.
Dat is ook een 2 cilinder toch? Gewicht zal nagenoeg gelijk zijn aan de huidige 660 dus voegt hij niet veel toe aan het bestaande gamma.
Of het moet voor een A1 rijbewijs zijn. Of welke vormen ze tegenwoordig dan ook mogen hebben, kuch oude man, kuch :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTwizard
  • Laatst online: 11:44
Bommes schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:27:
[...]

Dat is ook een 2 cilinder toch? Gewicht zal nagenoeg gelijk zijn aan de huidige 660 dus voegt hij niet veel toe aan het bestaande gamma.
Of het moet voor een A1 rijbewijs zijn. Of welke vormen ze tegenwoordig dan ook mogen hebben, kuch oude man, kuch :P
De 457 is inderdaad een 270-graden twin die nog net binnen de A2 regels valt. Mijn vriendin heeft zich vorig jaar een Aprilia RS 457 erbij gekocht als goedkope circuitmotor dus ik ken zelf het platform ondertussen ook wel redelijk. Lekker licht (47 PK op 159 kg droog) en smal dus precies daar te plaatsen waar je hem wil hebben. Leuk motorblok die lekker aan het gas hangt, goede versnellingsbak en de quickshifter werkt ook goed. Het enige minpunt zijn de standaard geleverde banden en remblokken, die waren nogal budget dus die hebben we meteen vervangen. Sindsdien is het echt een topding en we hebben beide op haar RS 457 echt niet minder lol als dat we op andere machines hebben :) Sterker nog, misschien hebben we nog wel meer lol op die RS 457, juist omdat het allemaal zo makkelijk en bruikbaar is.

Ik heb geen verstand van offroad machines en/of offroad rijden, maar als de Tuareg 457 op het zand dezelfde funfactor geeft als de RS 457 op het asfalt zou ik zeggen dat het wel een succes zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Oh ja ik geloof wel dat het een top ding is, en een super blokje.
Maar het gewicht, de vering, frame, enz zal gelijk of dan toch bijna gelijk zijn als de Tuareg 660.
Die rijklaar ook al onder de 200kg zit.
Het 457 blokje zal niet heel veel lichter zijn dan de 660 uitvoering lijkt mij. Als het al 10 kg zal schelen is het al veel.
Dus in dat opzicht vraag ik me de meer waarde af, het ding lijkt me nagenoeg gelijk aan de 660.
Afgezien dus van de rijbewijs grenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

jazekers...ook een paralelle twin..met het "blokje" uit de RS457 :)

Naast die RS457 hebben ze trouwens ook een RS660...dus die line-up kopieren ze bij de Tuareg met de T457 en T660.

en ja, net als de F450GS is de 457 een A2 motorfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Bommes schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:59:
Oh ja ik geloof wel dat het een top ding is, en een super blokje.
Maar het gewicht, de vering, frame, enz zal gelijk of dan toch bijna gelijk zijn als de Tuareg 660.
Die rijklaar ook al onder de 200kg zit.
Het 457 blokje zal niet heel veel lichter zijn dan de 660 uitvoering lijkt mij. Als het al 10 kg zal schelen is het al veel.
Dus in dat opzicht vraag ik me de meer waarde af, het ding lijkt me nagenoeg gelijk aan de 660.
Afgezien dus van de rijbewijs grenzen.
ik meende dat ze de BMW op 175 kilo rijklaar willen hebben (schijnt ook iets van een minumum te zijn voor de diverse rijbewijzen in verschillende landen in combinatie met een bepaald vermogen) en als ze dat met de Appie ook lukt...25 kilo verschil merk je wel.

Ik heb even gezocht maar die T660 is 203 kilo rijklaar?

edit: 204 volgens Aprilia zelf

Het frame van dergelijke motoren kan ook wat lichter uitgevoerd worden, dat scheelt ook weer wat aan gewicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 04-02-2025 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
[...]

Ook voor de kleinere mens.,
Vergeet niet dat wij in NL geen issues hebben met onze gemiddelde lengte, maar voor veel vrouwen en "oudere" mannen is het toch wel eng die hoogte.

En er is ook een soort hetze tegen kilogrammen bij veel rijders... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Laatst online: 11:44
kneusteun schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:35:
[...]

Ook voor de kleinere mens.,
Vergeet niet dat wij in NL geen issues hebben met onze gemiddelde lengte, maar voor veel vrouwen en "oudere" mannen is het toch wel eng die hoogte.

Dit is precies de reden dat mijn vriendin voor de RS 457 heeft gekozen en niet de RS 660. De 457 is in alles compacter, lichter en makkelijker in de handling, zowel op lage snelheid als op hoge snelheid (op het circuit). Met haar 163 cm en korte Hobbit-beentjes past een 457 simpelweg veel beter voor haar. Ander bijkomend voordeel, alles is ook veel goedkoper bij een kleinere machine (banden, remmen, benzine, etc)

[ Voor 5% gewijzigd door UTwizard op 04-02-2025 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:51
UTwizard schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:54:
[...]

Dit is precies de reden dat mijn vriendin voor de RS 457 heeft gekozen en niet de RS 660. De 457 is in alles compacter, lichter en makkelijker in de handling, zowel op lage snelheid als op hoge snelheid (op het circuit). Met haar 163 cm en korte Hobbit-beentjes past een 457 simpelweg veel beter voor haar. Ander bijkomend voordeel, alles is ook veel goedkoper bij een kleinere machine (banden, remmen, benzine, etc)
Ik vind dat er een hoop leuke lichte motorfietsen (Tuono 457/660 / MT450 / KTM 390 adv / ZX4 / GSX-8 / etc) zijn bijgekomen, vraag mij alleen af of het echt aanslaat in Nederland? In Nederland lijkt iedereen een 1200 of 1300 cc nodig te hebben. Na veel testritten het afgelopen jaar, voor een Duke 990 gekozen ivm het gewicht en de wendbaarheid. Op zich is dat ook al bijna een 1000 cc 8)7 Komend jaar eerst de Duke maar eens inrijden, maar ga denk wel een keer proefrijden op een 390 / 450 / 457 als de mogelijkheid zich voordoet (mogelijke vervanging van mijn XT600e).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:37

BM

Moderator Spielerij
Pyr0_ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:45:
[...]
Bedankt voor de tip, ik ga dit jaar voor het eerst met een maatje en heb het ticket via MKC gekocht. Krijg je ook gratis een fles helmreiniger bij....
Is dat enkel via de fysieke winkels van MKC te doen? Op de website vind ik alleen info over een pendeldienst, en verwijzen ze je voor ticket gewoon naar de motorbeurs zelf.

Zit te twijfelen of misschien op vrijdag te gaan, nog nooit geweest, en misschien wel een leuk uitstapje.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Laatst online: 21:58
BM schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:14:
[...]

Is dat enkel via de fysieke winkels van MKC te doen? Op de website vind ik alleen info over een pendeldienst, en verwijzen ze je voor ticket gewoon naar de motorbeurs zelf.

Zit te twijfelen of misschien op vrijdag te gaan, nog nooit geweest, en misschien wel een leuk uitstapje.
Ik heb via mks* een voucher gekocht die ik op de officiële website moest inruilen voor een 'gratis' ticket.
Link ff voor je opgezocht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:37

BM

Moderator Spielerij
Pyr0_ schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:19:
[...]

Ik heb via mks* een voucher gekocht die ik op de officiële website moest inruilen voor een 'gratis' ticket.
Link ff voor je opgezocht. :)
MKC, MKS, klein verschil, maar verklaard een hoop. Thanks!

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Laatst online: 21:58
BM schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:20:
[...]

MKC, MKS, klein verschil, maar verklaard een hoop. Thanks!
Yes, zag net pas dat ik het zelf verkeerd had in mn vorige post. Excuus. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Fazer013 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:00:
[...]

Ik vind dat er een hoop leuke lichte motorfietsen (Tuono 457/660 / MT450 / KTM 390 adv / ZX4 / GSX-8 / etc) zijn bijgekomen, vraag mij alleen af of het echt aanslaat in Nederland? In Nederland lijkt iedereen een 1200 of 1300 cc nodig te hebben. Na veel testritten het afgelopen jaar, voor een Duke 990 gekozen ivm het gewicht en de wendbaarheid. Op zich is dat ook al bijna een 1000 cc 8)7 Komend jaar eerst de Duke maar eens inrijden, maar ga denk wel een keer proefrijden op een 390 / 450 / 457 als de mogelijkheid zich voordoet (mogelijke vervanging van mijn XT600e).
Een aantal jaren geleden liepen we in aanbod dan ook flink achter op grotere markten...Nederland (maar zelfs Europa) blijft een beduidend kleinere afzetmarkt dan de US en Azie als ik dat zo hoor in al die reviewfilmpjes.

Pas nadat merken als Royal Enfield etc nieuw leven ingeblazen kreeg werden dat soort motoren hier op de markt gezet.....ander merken bleven toch wat achterlopen op dat kleinere spul.
Niet alleen puur op de lichtere rijbewijzen maar ook de enorme groei van het "adventure"segment (van pseudo-allroadjes tot hardcore enduro's).
Een veel breder publiek trok die kant op, dan moet je line-up een veel breder publiek kunnen bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:27:
[...]

Een aantal jaren geleden liepen we in aanbod dan ook flink achter op grotere markten...Nederland (maar zelfs Europa) blijft een beduidend kleinere afzetmarkt dan de US en Azie als ik dat zo hoor in al die reviewfilmpjes.

Pas nadat merken als Royal Enfield etc nieuw leven ingeblazen kreeg werden dat soort motoren hier op de markt gezet.....ander merken bleven toch wat achterlopen op dat kleinere spul.
Niet alleen puur op de lichtere rijbewijzen maar ook de enorme groei van het "adventure"segment (van pseudo-allroadjes tot hardcore enduro's).
Een veel breder publiek trok die kant op, dan moet je line-up een veel breder publiek kunnen bedienen.
Over die CB1100 had honda geschreven dat ze 'hopen tot 4000 stuks te verkopen in europa' en dat zette de boel wel in perspectief voor me, hoe klein de markt eigenlijk is. Veel competitie, veel emotie in de aanschaf en weinig afname in absolute aantallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:29

Rick-Jan

always connected

[...]

Helaas is in Nederland nog steeds: een zware is de ware. Als je ziet hoeveel 800cc+ machines er rondrijden, veel mensen nog neerkijken op 400cc "brommers" en "starter fietsjes" is het best jammer eigenlijk. Het is leuker om op een zogenaamd langzamere motor hard te rijden dan andersom. Ik ben van plan om de Zx4RR te gaan proefrijden, lijkt mij super leuk :)

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• A13X
  • Nu online

A13X

Dude

kneusteun schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:35:
[...]
Vooral tegen die van de motor, terwijl veel berijders een stuk meer kunnen missen :+

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:33:
[...]

Over die CB1100 had honda geschreven dat ze 'hopen tot 4000 stuks te verkopen in europa' en dat zette de boel wel in perspectief voor me, hoe klein de markt eigenlijk is. Veel competitie, veel emotie in de aanschaf en weinig afname in absolute aantallen.
dat zegt wel genoeg ja :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Rick-Jan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:10:
[...]

Helaas is in Nederland nog steeds: een zware is de ware. Als je ziet hoeveel 800cc+ machines er rondrijden, veel mensen nog neerkijken op 400cc "brommers" en "starter fietsjes" is het best jammer eigenlijk. Het is leuker om op een zogenaamd langzamere motor hard te rijden dan andersom. Ik ben van plan om de Zx4RR te gaan proefrijden, lijkt mij super leuk :)
Die ervaring heb ik ook, minder krachtig is ook prachtig :P.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyntax
[...]

Is vooral te wijten aan het feit dat we in NL niet echt mooie stuurwegen hebben in onze achtertuin toch. Zijn voornamelijk veel stukken saai rechtdoor en de mooie wegen worden steeds vaker afgesloten voor motoren. Ik moet zelf eerst 300km over de snelweg rijden voordat ik op mooie wegen kom in Duitsland, Luxemburg of Wallonie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:29

Rick-Jan

always connected

cyntax schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:34:
[...]

Is vooral te wijten aan het feit dat we in NL niet echt mooie stuurwegen hebben in onze achtertuin toch. Zijn voornamelijk veel stukken saai rechtdoor en de mooie wegen worden steeds vaker afgesloten voor motoren. Ik moet zelf eerst 300km over de snelweg rijden voordat ik op mooie wegen kom in Duitsland, Luxemburg of Wallonie.
Het ligt er ook wel aan waar je woont. Ik heb niks te klagen, Utrechtse Heuvelrug en Veluwe dichtbij. Maar ook in het noorden /oosten van het land kan je mooie routes rijden die niet overvol zijn. Zeker is Duitsland /Luxemburg mooier Maar dat wil niet zeggen dat je niet met een 500cc naar Duitsland kan rijden. Is het minder comfortabel: wellicht maar niet onmogelijk.

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rieverst
  • Laatst online: 14:46
HTT-Thalan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:23:
[...]

Die ervaring heb ik ook, minder krachtig is ook prachtig :P.
Inderdaad. Ooit begonnen op een Honda XL250, topsnelheid 110. Daarna een Moto Guzzi V65 met wel 52PK. 25 jaar geleden maar eens een dikke 1000 (stiekum een 950) aangeschaft, een Moto Guzzi California III. De koning te rijk, wat een vermogen! Een explosie van wel 65PK! Maar wat een lol.

Tegenwoordig heb ik er een Stelvio bij voor de fun, maar voornamelijk voor de betere zithouding. Voor iemand van 1,98m is elke klassieke Guzzi te klein. Ik heb nu in een keer meer dan 100pk. Buiten dat je (ik) het bijna nooit gebruik, is het nog eens super zenuwachtig. Mocht 1 van de twee weg moeten, dan blijft de Cali en gaat deStelvi er uit.... :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dgwTW1WkJkuJcPEPXjoddwEIbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9zSWGXwogaG2VC5Hnpy7QIb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRddR8nuuV6n-dRQhEbK0iKMhs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pl9r6ZPBnBCweMcL3ftH3CYP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Rieverst op 04-02-2025 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

"Snake Pass: Could famous road close to cars?"
https://www.bbc.co.uk/new...597149D5&at_medium=social

In December daar nog gereden :) erg leuke weg..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pe56zd7Y86i8WINJGf-WcO6zLA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tqDI74QZMOIexbUOtbq5d2Gi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuIC5VdfVoDoEX-Sepi6BUZhc8o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HXKAVqDWam9IritneDwKRl82.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ToolkiT op 04-02-2025 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Rieverst schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:55:
[...]

Inderdaad. Ooit begonnen op een Honda XL250, topsnelheid 110. Daarna een Moto Guzzi V65 met wel 52PK. 25 jaar geleden maar eens een dikke 1000 (stiekum een 950) aangeschaft, een Moto Guzzi California III. De koning te rijk, wat een vermogen! Een explosie van wel 65PK! Maar wat een lol.

Tegenwoordig heb ik er een Stelvio bij voor de fun, maar voornamelijk voor de betere zithouding. Voor iemand van 1,98m is elke klassieke Guzzi te klein. Ik heb nu in een keer meer dan 100pk. Buiten dat je (ik) het bijna nooit gebruik, is het nog eens super zenuwachtig. Mocht 1 van de twee weg moeten, dan blijft de Cali en gaat deStelvi er uit.... :+
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een Guzzi eruit??? ga je mond spoelen! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:27
Rick-Jan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:39:
[...]

Het ligt er ook wel aan waar je woont. Ik heb niks te klagen, Utrechtse Heuvelrug en Veluwe dichtbij. Maar ook in het noorden /oosten van het land kan je mooie routes rijden die niet overvol zijn. Zeker is Duitsland /Luxemburg mooier Maar dat wil niet zeggen dat je niet met een 500cc naar Duitsland kan rijden. Is het minder comfortabel: wellicht maar niet onmogelijk.
Precies, het ligt er maar net aan waar je woont.

Als ik een rondje Veluwe zou willen doen, ben ik 2,5 à 3 uur onderweg voordat ik er ben. Terwijl de Eifel op een half uurtje van huis begint.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:38
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 04-02-2025 13:58 . Reden: Lees nog even de voorwaarden door c.q dit https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2247566 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
A13X schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:10:
[...]

Vooral tegen die van de motor, terwijl veel berijders een stuk meer kunnen missen :+
Eens
Hoewel ik sinds het rijden van mijn tenere toch zelf 40 kg kwijt ben. En kan je vertellen dat het verschil echt een shock is. Alleen al mijn conditie is echt enorm verbetert.

Ben zelfs gister beginnen met zoeken naar een sport om weer beetje te trainen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
ozzynator schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:59:
[...]

Precies, het ligt er maar net aan waar je woont.

Als ik een rondje Veluwe zou willen doen, ben ik 2,5 à 3 uur onderweg voordat ik er ben. Terwijl de Eifel op een half uurtje van huis begint.
Veluwe <<<< Duitsland
In NL rij ik nog amper voor mijn plezier op de openbare weg.

In Duitsland kan je mooiere wegen vinden en zijn de weggebruikers aanzienlijk beter. En dat is makkelijk voor mij want in 5 min de grens over 😂

Het is alleen offroad daar altijd beetje link, dus dat beperken we.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
[...]

Afkomend van een opgefokte 990 supermoto (niet de kuip versie)
Kan ik je vertellen dat ik die KTM erg tof vond, maar in NL heb je er niks mee te zoeken.
Als je niest rij je op je achterwiel, tot aan 80 is het werken en pa na de 100 rijdt je lekker, maar het wordt pas leuk als je als een josti rijdt.

Nu zat die van mij op 130+ pk op hetzelfde gewicht, dus misschien nog net extremer.

Heel tof speelgoed maar lokt enorm uit, leverde mij tevens meteen eerste fikse prent op.
Eiffel een week kost je 1 achterband ongeveer 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Rieverst schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:55:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
https://www.motor.nl/reiz...-naar-mandello-del-lario/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
ToolkiT schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:35:
[...]

Een Guzzi eruit??? ga je mond spoelen! :+
Vandaar ook mocht/als/indien/wanneer.... ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rieverst
Precies, al degenen die meer vermogen/veiliger als excuus gebruiken...... 8) Met die "brommertjes" komen we ook over al.

[ Voor 6% gewijzigd door Rieverst op 04-02-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

kneusteun schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:19:
[...]

Veluwe <<<< Duitsland
In NL rij ik nog amper voor mijn plezier op de openbare weg.

In Duitsland kan je mooiere wegen vinden en zijn de weggebruikers aanzienlijk beter. En dat is makkelijk voor mij want in 5 min de grens over 😂

Het is alleen offroad daar altijd beetje link, dus dat beperken we.
Dat dus. Op motor-forum heb je de Landmarkrally, met 40 foto's waar een locatie bij hoort. Ik wist er nog verrassend veel al snel te benoemen, al ben ik nog aan het puzzelen met de helft van de locaties. Ik probeer geen images reverse search te gebruiken, dat is te makkelijk. ;)

Maar de sport is dan ook om die locaties te bezoeken en een foto te maken. Een foto rondom de randstad, of in het noorden van het land? Meh... Een foto in een stadscentrum? Dat is niet de habitat van mijzelf of mijn motor. Ik heb nog sterke twijfels of ik me daaroverheen wil zetten. Een dagje Eifel/Ardennen/Luxemburg trekt me dan veel meer. :+

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben zelf van een zware 1200GSA naar een Huskie 901 (alsnog zwaar) gegaan. Maar de offroad ervaring (mijn skills ;)) scheelden weinig, en onroad was het een veel minder comfortabele fiets (geen actieve demping was het grootste ding imho). Ik zoek allroad / adventure, geen offroad, weet ik nu.

Dus weer terug op een 1250GS en dit jaar/volgend jaar een 1300GSA vermoed ik zo.

Voor mij is het vermogen het ding niet, die 901 voelt veel pittiger aan (en springt veel makkelijker op z’n achterwiel) dan een GS, voor mij is het puur comfort. Zowel windbescherming als oneffenheden in het wegdek.

Ik heb ook over een 1600GT (toerbuffel) nagedacht, maar de GS heeft een fijnere zithouding met 1m95 en de 1600GT offroad is ook zoiets.

Modder en mul zand mij niet gezien meer, maar gravelwegen in de Balkan of Italië 👍👍

Ieder z’n ding toch, ik zou nooit “neerkijken” op een lichtere fiets. Zolang je het comfort kan hebben heb je er meestal meer lol op mijn inziens.

Misschien ooit er nog eens een 300-499cc offroad fiets erbij, maar in mijn regio in NL kun je er weinig meer mee (legaal).

[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 04-02-2025 18:06 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Op de terugweg van werk even langs geweest bij Van Harten in Amersfoort.

Aan de balie even staan kletsen en gevraagd naar de ETA van de F450GS, maar volgens hun daar weten ze nog helemaal van niks.

Natuurlijk zit daar een stukje zwijgplicht op maar ik kreeg echt de indruk dat ze nog van niks wisten, ook niet of het Q1 nog wordt of pas Q4.

Er was heel erg veel vraag naar informatie kreeg ik nog mee, heb me maar even aangemeld voor de 450GS nieuwsbrief.

stay tuned :+

PS, toevallig gezien dat CF-Moto proefrijd dagen heeft, heb me opgegeven voor een 450MT :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
[...]

ZX-4RR heb ik ook proef gereden en zeker een aanrader als je een "plezier motor" zoekt. Voor mij met 1,85cm was de zit wat te krap om lange weekend ritten te maken. De prijs is nog redelijk hoog in NL terwijl er niet de beste componenten opzitten. Ik zocht iets betere vering / afwerking en iets "meer comfort".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
kneusteun schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:24:
[...]

Afkomend van een opgefokte 990 supermoto (niet de kuip versie)
Kan ik je vertellen dat ik die KTM erg tof vond, maar in NL heb je er niks mee te zoeken.
Als je niest rij je op je achterwiel, tot aan 80 is het werken en pa na de 100 rijdt je lekker, maar het wordt pas leuk als je als een josti rijdt.

Nu zat die van mij op 130+ pk op hetzelfde gewicht, dus misschien nog net extremer.

Heel tof speelgoed maar lokt enorm uit, leverde mij tevens meteen eerste fikse prent op.
Eiffel een week kost je 1 achterband ongeveer 🫣
10 jaar geleden heette het een Super Duke. Nu een Duke 990 en die heeft in vergelijk iets meer pk / koppel, betere vering en weegt vol 190 kg. Tegenwoordig zitten er rijmodi op, waar je nog de keus tussen normaal en adhd hebt. Ga de Duke met name gebruiken voor ritjes in de buurt, lang weekend weg en een circuit training (geen race). De zit van de Duke 990 is wat ruimer en redelijk comfortabel voor een naked. Gaat nooit een Tracer 900 worden zoals ik hiervoor had.

Dit jaar ga ik mij wel vermaken met inrijden van de Duke, maar voor langere reizen ben ik aan het rondkijken voor een allroad. Hoeft geen hoop vermogen te hebben, want met langere reizen in afgelegen gebieden gaat het niet om snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

[...]

Ik zal niet neerkijken op lichtere motoren, sterker nog, ik vond het altijd prachtig om te zien hoe ik met een 1200cc Super Tenere alle zeilen moest bijzetten, en nog steeds een MT-03 niet kon lossen. "Slow is smooth, smooth is fast" is hier het credo: hoe vloeiender je rijdt, hoe mooier je lijnen, hoe sneller je automatisch wordt.
En dáár gaat het me dan ook om. Ik wil niet per sé hard rijden. Ik wil vloeiend rijden. Harder rijden is dan een gevolg, niet het middel of doel. :)

Nu rij ik een 900cc (128pk, 93Nm), en dat heeft 2 redenen: het koppel wat heel fijn is met duo in bergachtige omgevingen. Maar vooral: de ergonomie. Grotere motoren die me passen, hebben ook een zwaarder blok. Als grote nederlander met beroerde knie ben ik dus ook al snel veroordeeld tot die grote fietsen. Van mij hoeven die niet per sé heel veel vermogen te hebben. In Nederland rij ik nota bene bijna altijd in de begrensde regenmodus om te zorgen dat mijn rijbewijs minder gevaar loopt. :o

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:42
* Jolke heeft een nieuwe motor. *O*

... insert drum roll...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De boardcomputer, mijn god, wat een opties - ik kom nog uit het analoge tijdperk met alleen een snelheidsmeter, toerenteller en ODO. :+
Bandenspanning wordt ook continue weergegeven en in dat halve uurtje dat ik gereden heb, heb ik inderdaad afwijkingen tot +/- 0.2 bar gezien.
Paar dingen die ik er tzt nog op wil zetten: aluminium koffers (niet die standaard vario koffers), valbeugel, en een adapter voor je telefoon op de navigatie.
Ruitje moet ik nog even testen op de snelweg, maar die lijkt ook wat klein.

Moet nog op kenteken gezet worden en dan ga ik hem maar eens halen. Geen haast, want er ligt nog veel zout op de weg door de nachvorst hier.

[ Voor 6% gewijzigd door Jolke op 05-02-2025 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:49
300 kilometer op de nieuwe fiets en ik kon al bijna de verzekering bellen (en misschien nog wel meer).

Op de A10, ik kijk nota bene in de zijspiegel van madame de rimpelsaurier terwijl ik haar inhaal. Maar nee, zonder zelf te kijken gooit ze die knipper aan terwijl ze in dezelfde beweging haar stuur een ruk geeft.

Het is dat er een klein strookje asfalt naast de linkerbaan zit, anders klapt ze vol in mijn zijkant met 120 km/h. :|

Stoicijns ging het handje omhoog en durfde ze niet in mijn ogen te kijken......

@DrivinUCrazy Ik ben het met je eens dat alles boven de 100 pk onzin is in NL. Ik merk echter wel dat ik een stuk fijner zit en dus rijdt op een grotere motor met mijn 1.93 / 100Kg dan op de Duke 790.

De SAS voelt op lagere snelheden ook fijner aan dan de GT. Dat ligt deels aan de kleine aanpassing aan het blok maar vooral aan het lagere zwaartepunt.

Ik vind helemaal prima. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door KillaZ op 05-02-2025 09:16 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Nu online

A13X

Dude

DrivinUCrazy schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:59:
[...]

Ik zal niet neerkijken op lichtere motoren, sterker nog, ik vond het altijd prachtig om te zien hoe ik met een 1200cc Super Tenere alle zeilen moest bijzetten, en nog steeds een MT-03 niet kon lossen. "Slow is smooth, smooth is fast" is hier het credo: hoe vloeiender je rijdt, hoe mooier je lijnen, hoe sneller je automatisch wordt.
En dáár gaat het me dan ook om. Ik wil niet per sé hard rijden. Ik wil vloeiend rijden. Harder rijden is dan een gevolg, niet het middel of doel. :)

Nu rij ik een 900cc (128pk, 93Nm), en dat heeft 2 redenen: het koppel wat heel fijn is met duo in bergachtige omgevingen. Maar vooral: de ergonomie. Grotere motoren die me passen, hebben ook een zwaarder blok. Als grote nederlander met beroerde knie ben ik dus ook al snel veroordeeld tot die grote fietsen. Van mij hoeven die niet per sé heel veel vermogen te hebben. In Nederland rij ik nota bene bijna altijd in de begrensde regenmodus om te zorgen dat mijn rijbewijs minder gevaar loopt. :o
Ik heb van 250-1000CC in gebruik/ bezit gehad. Alleen de 250 zou ik niet heel ver mee op stap zijn gegaan, die had al moeite met een autoweg. Edit: De Honda vf400f overigens ook niet, daar zat ik echt gewoon opgepropt op. Dat had ik niet vol gehouden.

Een Norden 401/701 had ik zeker interessant gevonden. Grootste probleem, bij alle fabrikanten, is dat ze de kleinere uitvoeringen ook uitkleden v.w.b. opties. Kortere veerweg, geen instelbare vering, geen cruisecontrol, kleinere velgen etc. Daarbij zijn ze vaak nog niet eens zo bijster veel lichter in verhouding.

Wat dat betref is een CF 450MT best een interessant ding, scheelt toch 30kg, hij was alleen nog niet uit :+

En 175kg of 210kg met lage tank is nou ook weer niet zo'n mega verschil dat ik daarvoor meteen om ben. 41pk vs 105pk is dan weer wel iets waarvoor ik bij mijn huidige motor blijf. Als ze dat naar iets van 60-70pk kunnen krijgen zou het weer interessant worden.

Uiteindelijk rij ik toch grotendeels op asfalt, dus misschien ga ik hierna wel weer zwaarder en meer comfort. Uiteindelijk moet je er ook gewoon lekker op zitten. 1200GS reed wel lekker, alleen zo zwaar om te manoeuvreren bij stilstand. Dan haal ik hem gewoon minder snel uit de berging :$

En dan is er nog het probleem van de geldboom... :X

[ Voor 5% gewijzigd door A13X op 05-02-2025 09:25 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Die CF moto is zoveel bang for your buck dat het bijna eng is.
Voor 95% van de zand boomers meer dan genoeg motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Fazer013 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:06:
[...]

10 jaar geleden heette het een Super Duke. Nu een Duke 990 en die heeft in vergelijk iets meer pk / koppel, betere vering en weegt vol 190 kg. Tegenwoordig zitten er rijmodi op, waar je nog de keus tussen normaal en adhd hebt. Ga de Duke met name gebruiken voor ritjes in de buurt, lang weekend weg en een circuit training (geen race). De zit van de Duke 990 is wat ruimer en redelijk comfortabel voor een naked. Gaat nooit een Tracer 900 worden zoals ik hiervoor had.

Dit jaar ga ik mij wel vermaken met inrijden van de Duke, maar voor langere reizen ben ik aan het rondkijken voor een allroad. Hoeft geen hoop vermogen te hebben, want met langere reizen in afgelegen gebieden gaat het niet om snelheid.
Ja mijne was van voor tot achter aangepast
Alfa, gasklep verwijdert, decat, Oberon koppeling ander gashuis etc etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuTp1V6_WmKx0USahZF2R_v3hnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ryt6g7xM5xygOSem9d8mPzJn.jpg?f=fotoalbum_large

Heerlijk de hooligan mee uitgehangen om vrij snel te ontdekken dat het gewoon weg te veel was.

Voordeel van die nieuwe is dat ie iets minder power heeft en inderdaad instelbaar is. Benieuwd of dat helpt ;) ik kon het nooit laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Dat hooligan gedrag heb ik dus heel erg op m'n drz400 (sm). Weegt geen pepernoot, en met een paar simpele mods is het echt een permanente glimlach van oor tot oor!

Is het snel? Nee.
Is het een echte sm? Nee.
Is het bulletproof? Ja.
Stuur ik ermee m'n ATAS zoek? Ja. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
Ik heb met mijn T7, of mijn tomos allebei evenveel plezier.
Net als destijds op de ktm, er is een plek en een manier van rijden voor alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

A13X schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:21:
[...]
[..]Uiteindelijk rij ik toch grotendeels op asfalt, dus misschien ga ik hierna wel weer zwaarder en meer comfort. Uiteindelijk moet je er ook gewoon lekker op zitten. 1200GS reed wel lekker, alleen zo zwaar om te manoeuvreren bij stilstand. Dan haal ik hem gewoon minder snel uit de berging :$

En dan is er nog het probleem van de geldboom... :X
Inderdaad, gewicht is (in mijn ogen) alleen een probleem bij stilstand/lopen met het ding, offroad en misschien ook wel op circuit.

Op straat boeit het allemaal niet zo: Eenmaal rijdend merk je er helemaal niks meer van. Pk/gewichtsverhouding van een motor is insane, zelfs als het een 400kg motor met 100pk is heb je nog altijd ruim meer vermogen (per kilo) dan de meeste voertuigen op de weg.

Mijn K1600GT is ook 330kg ofzo, maar rijd er niet langzamer door :9 (@_eLMo_ daar durf ik ook wel mee over gravelwegen ;) maar die zijn er niet in de buurt).

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cherdium
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-08 16:59
Ik ben van een Triumph Sprint st 1050 terug gegaan naar een Duke 390 beste beslissing ooit. En nu dan een Himalayan 450. In Nederland is een 1000cc Compleet nutteloos begint pas leuk te worden op hoogst illegalen snelheden. ik wil savonds ook gewoon thuis komen bij mijn gezin.

En als je in de Eifel rijd is een Duke 390 wel heel leuk en rijd je echt wel veel zoek als het bochtig wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jolke schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:12:
* Jolke heeft een nieuwe motor. *O*

... insert drum roll...

***members only***

De boardcomputer, mijn god, wat een opties - ik kom nog uit het analoge tijdperk met alleen een snelheidsmeter, toerenteller en ODO. :+
Bandenspanning wordt ook continue weergegeven en in dat halve uurtje dat ik gereden heb, heb ik inderdaad afwijkingen tot +/- 0.2 bar gezien.
Paar dingen die ik er tzt nog op wil zetten: aluminium koffers (niet die standaard vario koffers), valbeugel, en een adapter voor je telefoon op de navigatie.
Ruitje moet ik nog even testen op de snelweg, maar die lijkt ook wat klein.

Moet nog op kenteken gezet worden en dan ga ik hem maar eens halen. Geen haast, want er ligt nog veel zout op de weg door de nachvorst hier.
Gefeliciteerd Jolke, welkom bij het BMW-garnizoen :) Mooie motor joh, daar ga je veel plezier van hebben.

Die 0.2 bar verschil......is dat bij beide banden geweest en allebei de druk omhoog? Dat zu kunnen dor het opwarmen van de bandjes? Of bedoel je dat je steeds schommelende waarden in beeld krijgt?
Mijn TPMS op de 1200GS geft gewoon een vastw waarde, slechts na een tijdje schiet die eens 0.1 omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLDViane
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:17
Fraggert schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:31:
[...]

Gefeliciteerd Jolke, welkom bij het BMW-garnizoen :) Mooie motor joh, daar ga je veel plezier van hebben.

Die 0.2 bar verschil......is dat bij beide banden geweest en allebei dr druk omhoog? Dat zu kunnen dor het opwarmen van de bandjes? Of bedoel je dat je steeds schommelende waarden in beeld krijgt?
Mijn TPMS op de 1200GS geft gewoon een vastw waarde, slechts na een tijdje schiet die eens 0.1 omhoog.
Was het bij de 1200-1250-1300 niet zo dat deze corrigeerde voor temperatuur? Kan maarzo dat ze dat op de goedkopere modellen achterwege laten, scheelt weer twee regeltjes code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 12:42
Ik heb een half uurtje gereden met +5 graden, dus ik denk niet dat de banden echt lekker warm waren. Ik moet het wat langer testen - het viel me alleen op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

NLDViane schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:45:
[...]

Was het bij de 1200-1250-1300 niet zo dat deze corrigeerde voor temperatuur? Kan maarzo dat ze dat op de goedkopere modellen achterwege laten, scheelt weer twee regeltjes code
Dat durf ik je niet te zeggen, ik lees hier en daar even gauw dat er inderdaad systemen zijn die compenseren, maar geen idee waar dat dan wel of niet op zit. Ook niet of het op mijn 2009-fiets zit.

Ik pak regelmatig even de pomp (ik heb zo'n Makita 18V ding) en indien nodig doe ik een pufje bij, maar dat doe ik terwijl het remschijfslot er nog op zit en de motor binnen staat.

Onderweg heb ik de TMPS in mijn cockpit altijd in beeld, dan kan ik tijdig zien of er wat aan de hand is. De overige info heb ik niet zoveel aan tijdens het rijden. Ik ben er eens door het menu heen gescrolled met die info-knop en volgens mij toen de TPMS als meest nuttige informatie aan laten staan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Wat een onzin allemaal weer dat je niets hebt aan 1000cc of 100+pk. Tuurlijk, voor de topsnelheid hoef je het zeker niet te doen. Ik ben van een 600cc Hornet (98pk) naar de grote broer van 1000cc (125pk) gegaan. Gewoon hoe hij in lage toeren al lekker oppakt, hoe je overal al veel meer vermogen beschikbaar hebt en hem niet continu hoeft uit te wringen.. Het rijdt ook gewoon veel makkelijker en comfortabeler.

Oké, misschien zit het hem ook meer in het toegenomen koppel e.d., maar een 1000cc in Nederland is echt geen onzin, ook zeker voor woon-werk niet. Ik heb er geen moment spijt van gehad in ieder geval.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-09 17:28
HTT-Thalan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:03:
[...]
Bovendien moet ik voor 2 soorten brandstof tussendoor betalen en teruglopen dus daar had ik ff geen zin in :P.
Hoe zeker weet je dat? Ik werd er in België laatst op gewezen dat ik gewoon aan dezelfde zuil meerdere brandstofsoorten kan afnemen. Werkte perfect, je kan het eens proberen in Duitsland.

En in de Honda tank je topbenzine vanwege het ethanolpercentage?
Pagina: 1 ... 7 ... 76 Laatste