't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Waar die wijn precies in? Koffer of maagjeDrivinUCrazy schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:43:
Met wat flessen wijn erin gaat het nóg beter, dus daar is die vrije ruimte nog goed voor op de terugweg. Met een midweekje aan de Moezel heb ik dat geprobeerd en dat ging pri-ma!
Ik hou ook van lekker poken maar toch minimaal wel 350cc.. Zeker met koffers. Wat zal de top zijn van zo'n 125? 95?HTT-Thalan schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:14:
Het contrast is zo enorm groot tussen de twee motoren. De Twin heeft allemaal moderne techniek aan boord: Valsensoren, tractiecontrole met wheelie control, ABS, boordcomputer, allerhande modificaties aan bediening, bescherming, verstelbare vering, een heuze stoppenkast een soort hoofdverdeler voor stroom aan accessoires, warme handvaten en een verstelbare ruit om lekker uit weer en wind te zitten.
[Afbeelding]
En hier zit ik dan op ~200 kilo staal, aluminium, plastic en een beetje rubber dat met relatief ruime toleranties opereert en nog ouderwets lucht aanzuigt, mengt met een slok benzine en dat met enig goed geluk door de cylinders heen blaast. Ik moet nog ouderwets choken bij het starten, schatten hoe ver ik nog kan rijden op wat ik onderin de tank zie glinsteren en er zelf voor zorgen dat ik niet snoeihard op mijn bek ga als ik flink in de ankers moet. De enige moderne techniek op de motor zijn de banden en het scharnier in het koffertje, want uitgezonderd de Brembo remmerij kwam het ding zoals afgebeeld al in '94 de weg op, 30 jaar geleden alweer.
De veiligheidsinstructeur verklaart me voor gek (dat zei hij niet letterlijk, hij was veel beleefder) dat ik hier nog op rondrij en had ik een model één jaartje nieuwer gekocht dan had ik ABS en injectie gehad. Ik heb nul modificaties behalve de blokbeugels die er fabrieks-af al op zaten, ik heb een koffer achterop gesmeten en er zit een hillbillie cruisecontrol op, maar eigenlijk alleen omdat ik die aan het testen ben.
Maar wat is het heerlijk rijden met dat ding. Mijn nieuwe Macna Higera jas en HJC systeemhelm hebben bovengemiddeld goeie doorwaaistanden dus ook nu met 28 graden buiten blijf ik prima koel tijdens het rijden en kan ik genieten van dat rauwe en dat hoog roffelende geluid uit die compleet originele Honda uitlaat, die helemaal straatlegaal is. Nul stress, weinig benzineverbruik en maximaal genieten.
En toch... kriebelt er nog iets. Ik las pas een artikel over de 2025/26 Revamp van de CB125F, die nu start-stop heeft gekregen en een heus TFT display met bluetooth connectiviteit. Geclaimd bereik 800+ kilometer op één tank benzine - deels vanwege de lage interne weerstand van het blokje, het totaalgewicht van 117 kilo en het feit dat er minder PK onder zit dan voor de koets van Koning Willem. Maar het lijkt me echt superleuk om die er ooit nog eens naast te zetten. Paar verwarmde handvaten erop, telefoonhoudertje en een koffersetje en dan leuke tourritten met dat ding maken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat me hier zo in aantrekt is dat het een 'extreem' eind van de schaal is. Sommige mensen vinden het andere eind van de schaal veel leuker, een Kawasaki met een topsnelheid boven de 400km/u bijvoorbeeld, of een Goldwing met zo'n beetje alle vormen van comfort die je in de meeste auto's van tegenwoordig vind. Ik vind het minimalisme zo gaaf. De bare essentials en daarom extreem economisch, maar je moet ook al je rijvaardigheden aanspreken om op normale wijze met het verkeer mee te komen. Een uitdaging op zijn kop eigenlijk.
Ik heb ChatGeePeeTee even gevraagd een plaatje bij het plaatje te maken:
[Afbeelding]
Echt een tof ding.
:strip_exif()/f/image/fRqPFWRJ2uFtzXqZpZzSak5W.jpg?f=fotoalbum_large)
Van TomTom Rider 550 overgestapt op een Samsung Active 5 tablet voor navigeren met MRA MyRoute.
Heb daar een review over gemaakt, hoe ik dat gedaan heb, lees je HIER
Ben geen specs-nerd, maar praktisch ingesteld.
Nu heb ik me laten influisteren dat we op een plek komen waar de drank erg goedkoop is, dus die vrije ruimte is niet he-le-maal per ongelukDrivinUCrazy schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:43:
Met wat flessen wijn erin gaat het nóg beter, dus daar is die vrije ruimte nog goed voor op de terugweg. Met een midweekje aan de Moezel heb ik dat geprobeerd en dat ging pri-ma!
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Gave en heldere review.LucW2 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:04:
[Afbeelding]
Van TomTom Rider 550 overgestapt op een Samsung Active 5 tablet voor navigeren met MRA MyRoute.
Heb daar een review over gemaakt, hoe ik dat gedaan heb, lees je HIER
Een vraagje: hoe waterdicht is het als de voeding is aangesloten?
Je hebt geen mogelijkheid om via pogo-pins op de achterkant te laden denk ik?
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Thanks! Maar eens wat youtube filmpjes kijken. Als je bij die van 21 brothers wat accessoires er bij klikt zit je al dicht bij die van Red Mamut (lijkt een stapje hoger qua kwaliteit), en van daar is de stap naar Mosko Moto ook weer niet zo groot...Bommes schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:21:
@DRAFTER86 inderdaad de pockets van 21 broeders.
Eerste set die ik thuis gestuurd kreeg was lek, terug gestuurd (kosten verzenden vergoed) hersteld en terug thuis bezorgd gekregen.
Goede service dus.
Ik ben er wel bij mee, ook ik had het veelvoud van wat deze kosten niet over voor de Mosko moto of andere main stream merken.
Hun opties voor aanpassen zijn best uitgebreid, diverse kleuren, andere gespen, haken, ogen enz.
Mijn inziens dikke prima.
Wel zou ik, nu na een paar keer gebruik misschien kiezen voor een iets ander systeem.
Een "vast" rackless bevestigings harnas op/aan de motor waarop je je tassen vast gespt.
Dat maakt het net wat makkelijker om je zooi in 1 keer in de tent te krijgen of zo.
In mijn huidige tassen binnen tassen gaan gebruiken geeft ongeveer het zelfde resultaat.
Bumot:
:strip_exif()/f/image/JyfBOYlC0A1i7kZsGwcPWh7n.jpg?f=fotoalbum_large)
Ipv twee keer kopen zoals ik: buy once, cry once! Mosko
:gifsicle():strip_exif()/f/image/PyQ7caYIhyZ4quCY0gP6XNAC.gif?f=user_large)
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 47% gewijzigd door _eLMo_ op 19-06-2025 23:28 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
De RAM hoes kan laden via pogo pins geloof ik, maar ik lees problemen met corrosie omdat er maar 2 pins zijn, 1 voor de +12v en 1 voor massa, en geen rubber afdichtingen. Dus als het apparaat er niet voor bedoeld is, gewoon USB pakken, of Qi charging (maar kan problemen met warmte opleveren).DrivinUCrazy schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:13:
[...]
Gave en heldere review.
Een vraagje: hoe waterdicht is het als de voeding is aangesloten?
Je hebt geen mogelijkheid om via pogo-pins op de achterkant te laden denk ik?
Nu is het zo dat ik zonder helm en oordoppen heb zitten luisteren en kijken naar hoe alles loopt, maar ik er niet 100% gerust op ben. Je hoort wat geratel...
Kan iemand met ervaring even kijken of hier gekke dingen gebeuren? Volgens mij heb ik het goed gedaan mara ik wil liever niet stef-stuntpiloten met mijn motor
Mijn werkplan:
- Motor op de bok
- Speling gemeten
- Achteras los
- Stelschroeven beide telkens met 1/4 slag aangedraaid tot ik +-30mm speling had. Ik heb nav de youtube filmpjes een schroevendraaier tussen ketting en tandwiel gestoken als ik niet aan het meten was, zodat de ketting netjes strak stond.
- Controle adhv de streepjes op de achtervork: beide achterasdelen staan netjes haaks in de achtervork
- Ik heb daarna niet de afstand van de achteras tot het scharnier van de achtervork gemeten, dat is wel weggenomen bij de vorige stap lijkt me.
- Achteras op 100Nm aangedraaid aan 1 kant. Andere kant met steeksleutel vastgehouden.
De ketting is nog vrij soepel, die wordt bij elke (in de winter) of elke twee (zomer) tankbeurten geolied.
Dat stepje is wel een beetje krokant ja, ik moet sowieso die bak eens wassen

Meet je speling niet met de motor op de grond? En dus gewicht op de achterband?Boudewijn schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:35:
Er zat best forse speling op de ketting van mijn vstrom650 (7+cm), vandaag die bijgesteld naar ongeveer 30 (zowel met mij als zonder mij erop grappig genoeg). Dit was mijn eerste keer ketting stellen.
Nu is het zo dat ik zonder helm en oordoppen heb zitten luisteren en kijken naar hoe alles loopt, maar ik er niet 100% gerust op ben. Je hoort wat geratel...
Kan iemand met ervaring even kijken of hier gekke dingen gebeuren? Volgens mij heb ik het goed gedaan mara ik wil liever niet stef-stuntpiloten met mijn motor
Mijn werkplan:
- Motor op de bok
- Speling gemeten
- Achteras los
- Stelschroeven beide telkens met 1/4 slag aangedraaid tot ik +-30mm speling had. Ik heb nav de youtube filmpjes een schroevendraaier tussen ketting en tandwiel gestoken als ik niet aan het meten was, zodat de ketting netjes strak stond.
- Controle adhv de streepjes op de achtervork: beide achterasdelen staan netjes haaks in de achtervork
- Ik heb daarna niet de afstand van de achteras tot het scharnier van de achtervork gemeten, dat is wel weggenomen bij de vorige stap lijkt me.
- Achteras op 100Nm aangedraaid aan 1 kant. Andere kant met steeksleutel vastgehouden.
[Streamable: WhatsApp Video 2025-06-19 at 20.44.39]
De ketting is nog vrij soepel, die wordt bij elke (in de winter) of elke twee (zomer) tankbeurten geolied.
Awesome
Met de CB125F origineel moet je max 100 verwachten. Ik zag pas ook een CB125R met K&N luchtfilter, Leo Vince slip on en één extra tandje op het voortandwiel en die liep 150 op de teller.FitTiv schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:56:
[...]
Ik hou ook van lekker poken maar toch minimaal wel 350cc.. Zeker met koffers. Wat zal de top zijn van zo'n 125? 95?
Maar snel zijn op zo'n ding is niet echt het doel natuurlijk. Toeren en van de omgeving genieten. En maximaal over rotondes vliegen omdat je anders weer 5 minuten aan het optrekken bent
:strip_exif()/f/image/7AfEe2WCWyEsAY4Vrr4lADZ9.jpg?f=fotoalbum_large)
You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .
Heb je er ook gelijk een verlengde achterbrug op gezet of watBoudewijn schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:35:
Er zat best forse speling op de ketting van mijn vstrom650 (7+cm), vandaag die bijgesteld naar ongeveer 30 (...)
Bij mijn Tuareg moet het 4,5cm zijn met het wiel in de luchtA13X schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:06:
[...]
Meet je speling niet met de motor op de grond? En dus gewicht op de achterband?
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Klopt, meeste opties heb ik ook niet aangevinkt.DRAFTER86 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:47:
[...]
Thanks! Maar eens wat youtube filmpjes kijken. Als je bij die van 21 brothers wat accessoires er bij klikt zit je al dicht bij die van Red Mamut (lijkt een stapje hoger qua kwaliteit), en van daar is de stap naar Mosko Moto ook weer niet zo groot...
Mesh pockets inside tongues, + €20 nog niet gebruikt, zou ik niet meer aanvinken
Side metal buckles, steviger, wel meteen +€30 euro. Denk dat de kunststof ook gewoon goed waren geweest.
Big Logo on sides, +€14 tja beetje dom van me zelf om extra te gaan betalen voor reclame voor hun..

Reflectors on TONGUES [+5,00 €], meer veilig is meer beter.
Met alleen de reflectie aangevinkt heb je voor 200 euro wel echt hele serieuze tassen

Mijn (vorige) motor staat er tussen trouwens op hun site
:strip_exif()/f/image/S0N3CN27Lxic3Y115rFBDmMY.jpg?f=fotoalbum_large)
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Maak eens een foto van je voorste kettingwiel. Is het spul niet gewoon versleten. Dat klapperen is iig niet normaal.Boudewijn schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:35:
Er zat best forse speling op de ketting van mijn vstrom650 (7+cm), vandaag die bijgesteld naar ongeveer 30 (zowel met mij als zonder mij erop grappig genoeg). Dit was mijn eerste keer ketting stellen.
Mijn werkplan:
- Motor op de bok
- Speling gemeten
- Achteras los
[Streamable: WhatsApp Video 2025-06-19 at 20.44.39]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik heb naast m'n GSXS 750 een Nmax125, een motorscooter ja. Ontzettend vloeken uiteraard, maar is heerlijk makkelijk voor ff naar de stad, naar het ziekenhuis, gewoon alles wat ik irritant vind qua parkeren (dus liever niet de auto) maar waarbij in mijn route ook veel gekoppeld moet worden ivm stoplichten (ik heb reuma, en bij actieve ziekte is mijn Suzuki niet te rijden voor me). Gewoon heel relaxt tuffen. Gaat idd net aan 100, windje mee de Brienenoordbrug af wil hij nog wel de 112 aantikken, maar that's it. Dat zal met zo'n CB125 niet veel anders zijn. Een vrouw op het motor forum deed zelfs hele reizen op haar Forza scooter en daarna Nmax.HTT-Thalan schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:14:
Het contrast is zo enorm groot tussen de twee motoren. De Twin heeft allemaal moderne techniek aan boord: Valsensoren, tractiecontrole met wheelie control, ABS, boordcomputer, allerhande modificaties aan bediening, bescherming, verstelbare vering, een heuze stoppenkast een soort hoofdverdeler voor stroom aan accessoires, warme handvaten en een verstelbare ruit om lekker uit weer en wind te zitten.
[Afbeelding]
En hier zit ik dan op ~200 kilo staal, aluminium, plastic en een beetje rubber dat met relatief ruime toleranties opereert en nog ouderwets lucht aanzuigt, mengt met een slok benzine en dat met enig goed geluk door de cylinders heen blaast. Ik moet nog ouderwets choken bij het starten, schatten hoe ver ik nog kan rijden op wat ik onderin de tank zie glinsteren en er zelf voor zorgen dat ik niet snoeihard op mijn bek ga als ik flink in de ankers moet. De enige moderne techniek op de motor zijn de banden en het scharnier in het koffertje, want uitgezonderd de Brembo remmerij kwam het ding zoals afgebeeld al in '94 de weg op, 30 jaar geleden alweer.
De veiligheidsinstructeur verklaart me voor gek (dat zei hij niet letterlijk, hij was veel beleefder) dat ik hier nog op rondrij en had ik een model één jaartje nieuwer gekocht dan had ik ABS en injectie gehad. Ik heb nul modificaties behalve de blokbeugels die er fabrieks-af al op zaten, ik heb een koffer achterop gesmeten en er zit een hillbillie cruisecontrol op, maar eigenlijk alleen omdat ik die aan het testen ben.
Maar wat is het heerlijk rijden met dat ding. Mijn nieuwe Macna Higera jas en HJC systeemhelm hebben bovengemiddeld goeie doorwaaistanden dus ook nu met 28 graden buiten blijf ik prima koel tijdens het rijden en kan ik genieten van dat rauwe en dat hoog roffelende geluid uit die compleet originele Honda uitlaat, die helemaal straatlegaal is. Nul stress, weinig benzineverbruik en maximaal genieten.
En toch... kriebelt er nog iets. Ik las pas een artikel over de 2025/26 Revamp van de CB125F, die nu start-stop heeft gekregen en een heus TFT display met bluetooth connectiviteit. Geclaimd bereik 800+ kilometer op één tank benzine - deels vanwege de lage interne weerstand van het blokje, het totaalgewicht van 117 kilo en het feit dat er minder PK onder zit dan voor de koets van Koning Willem. Maar het lijkt me echt superleuk om die er ooit nog eens naast te zetten. Paar verwarmde handvaten erop, telefoonhoudertje en een koffersetje en dan leuke tourritten met dat ding maken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat me hier zo in aantrekt is dat het een 'extreem' eind van de schaal is. Sommige mensen vinden het andere eind van de schaal veel leuker, een Kawasaki met een topsnelheid boven de 400km/u bijvoorbeeld, of een Goldwing met zo'n beetje alle vormen van comfort die je in de meeste auto's van tegenwoordig vind. Ik vind het minimalisme zo gaaf. De bare essentials en daarom extreem economisch, maar je moet ook al je rijvaardigheden aanspreken om op normale wijze met het verkeer mee te komen. Een uitdaging op zijn kop eigenlijk.
Ik heb ChatGeePeeTee even gevraagd een plaatje bij het plaatje te maken:
[Afbeelding]
Echt een tof ding.
Ik heb zelfs gelest op een oude CB125. Alleen afrijden moest op een volvermogen motor. Super makkelijk rijden ook.
Dus dit jaar nog niet getankt?Boudewijn schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:35:
Als een ketting er zo uit ziet, wordt het misschien tijd voor een nieuwe. Gelijk nieuwe tandwielen, ben je weer een paar tankbeurten klaar.
zeker, zeker
Die ketting is in augustus vervangen door de garage, inclusief tandwielen.ozzynator schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:58:
[...]
Dus dit jaar nog niet getankt?
Als een ketting er zo uit ziet, wordt het misschien tijd voor een nieuwe. Gelijk nieuwe tandwielen, ben je weer een paar tankbeurten klaar.
Er wordt ongeveer 1000km in de maand mee gereden, dus 3x per maand tanken. Wel ook in de winter met pekel/troep. In die omstandigheden nu en dan de ketting met een doek afgedaan en weer geolied. Meen je serieus dat die ketting op is?
Initieel met de motor op de bok, maar dit realiseerde ik me ook en heb daarna met mij erop van de bok af gemeten.A13X schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:06:
[...]
Meet je speling niet met de motor op de grond? En dus gewicht op de achterband?
Ja joh ik wilde zo graag een 650cc hayabusa bouwenHTT-Thalan schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:52:
[...]
Heb je er ook gelijk een verlengde achterbrug op gezet of wat.
Dit moest natuurlijk 30mm zijn
[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 20-06-2025 12:12 ]
Vanwaar je keuze voor een harde topkoffer en zachte zijtassen? Of nog specifieker: waarom geen aluminium zijkoffers?_eLMo_ schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:16:
Ik heb eerst tassen van Bumot gehad. Die smolten door hun matige rek en constructie. Goretex jasje kapot (€300), compressor kapot (€50), tas kapot (€350).
Bumot:
[Afbeelding]
Ipv twee keer kopen zoals ik: buy once, cry once! Mosko [Afbeelding]:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
10 maanden oud dus, en ongeveer 10k km gereden. Lijkt me vrij snel gaan als het nu al versleten is. Ding wordt niet offroad gebruikt, alleen op de weg.Joris748 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:10:
[...]
Maak eens een foto van je voorste kettingwiel. Is het spul niet gewoon versleten. Dat klapperen is iig niet normaal.
Maar er zat wel veel speling op. Als de ketting langere tijd te los heeft gestaan, dan slijt het spul ook sneller. Vandaar mijn vraag hoe het voorste kettingwiel eruit ziet.Boudewijn schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:11:
[...]
10 maanden oud dus, en ongeveer 10k km gereden. Lijkt me vrij snel gaan als het nu al versleten is. Ding wordt niet offroad gebruikt, alleen op de weg.
Lone rider heeft nu ook een moskomoto reckless (https://moskomoto.eu/coll...-0?variant=40825503285327) clone:Bommes schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:02:
[...]
Klopt, meeste opties heb ik ook niet aangevinkt.
Mesh pockets inside tongues, + €20 nog niet gebruikt, zou ik niet meer aanvinken
Side metal buckles, steviger, wel meteen +€30 euro. Denk dat de kunststof ook gewoon goed waren geweest.
Big Logo on sides, +€14 tja beetje dom van me zelf om extra te gaan betalen voor reclame voor hun..![]()
Met alleen de reflectie aangevinkt heb je voor 200 euro wel echt hele serieuze tassen![]()
[Afbeelding]
https://www.lonerider-mot...uggage/products/advbags70
(Sponsored) review: YouTube: Lone Rider ADVBags 70 | Installation & Early Impressions (Rackless M...
zien er wel ok uit..
Robert Baldinger heeft ook een review van de preproduction versie: YouTube: Lone Rider ADV Bags – Full Review After 2 Weeks in Texas
[ Voor 6% gewijzigd door ToolkiT op 20-06-2025 12:23 ]
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Als je offroad rijdt en valt dan snijdt zo'n koffer fijn in je been of breekt je been als je er tussen geklemd word.Joris748 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:11:
[...]
Vanwaar je keuze voor een harde topkoffer en zachte zijtassen? Of nog specifieker: waarom geen aluminium zijkoffers?
Tassen zijn zacht en geven nog een beetje mee.
Niemand die met ons mee wilt naar ABR Festival?
Je helpt @A13X er mee.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
En augustus is inmiddels ook al 10.000 km geleden.
zeker, zeker
Wil wel mee, maar het ontbreekt me aan de juiste motor, goede skills en voldoende vrije tijdGrubeater schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:31:
[...]
Als je offroad rijdt en valt dan snijdt zo'n koffer fijn in je been of breekt je been als je er tussen geklemd word.
Tassen zijn zacht en geven nog een beetje mee.
Niemand die met ons mee wilt naar ABR Festival?
Je helpt @A13X er mee.
Maar mij hoor je niet klagen. Vertrek op vrijdag naar Assen voor de TT
Ja die fiets staat sinds een jaar buiten en is uit 2012. Ding heeft 85k km gereden en ziet er ook als dusdanig uit. Is mijn eerste motor, ik vind het prima zolang de mechanische dingen maar in orde zijn. Dat stepje is idd roestig.ozzynator schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:57:
@Boudewijm Ik vind, afgaande op je filmpje, dat het er nogal verroest uitziet en rammelt.
En augustus is inmiddels ook al 10.000 km geleden.
Ik ga even wat kappen verwijderenJoris748 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:14:
[...]
Maar er zat wel veel speling op. Als de ketting langere tijd te los heeft gestaan, dan slijt het spul ook sneller. Vandaar mijn vraag hoe het voorste kettingwiel eruit ziet.
ik ga op de V7 (aangezien de V85TT een suspension en ABS probleem heeft).. maar dat is geen probleem.. je hoeft niet off road daar.. er is plenty te doen en zienJoris748 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:00:
[...]
Wil wel mee, maar het ontbreekt me aan de juiste motor, goede skills en voldoende vrije tijd
Maar mij hoor je niet klagen. Vertrek op vrijdag naar Assen voor de TTWe zitten op TT camping Oostra.
Ben bang dat ik langzaam warm begin te lopen voor het ADV-gebeuren. Heb heel lang geroepen dat ik een Multistrada wil, maar wordt steeds enthousiaster van de DesertX. Ik zie me over een aantal jaar wel over onverharde wegen naar de Noordkaap rijden. Lijkt me wel tof om wat minder gebonden te zijn aan asfalt. Een combi van mijn passies: mountainbiken en motorrijden.ToolkiT schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:21:
[...]
ik ga op de V7 (aangezien de V85TT een suspension en ABS probleem heeft).. maar dat is geen probleem.. je hoeft niet off road daar.. er is plenty te doen en zien
Dat was ff hobbien, fijn dat je met me meekijkt/denkt.Joris748 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:14:
[...]
Maar er zat wel veel speling op. Als de ketting langere tijd te los heeft gestaan, dan slijt het spul ook sneller. Vandaar mijn vraag hoe het voorste kettingwiel eruit ziet.
De motor gaat half juli naar de garage voor kleppenstellen + grote beurt, zal ze dan ook vragen hier even kritisch naar te kijken (ik krijg zo'n vaag voorgevoel dat het geld gaat kosten
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Yx276aljXbbiSRtc0bBdP7Zl.jpg?f=user_large)
Je ziet inderdaad wel wat slijtage. Je zag sowieso een enorme klont aangekoekte zooi (olie/vet+vuil) rechts in beeld zitten. Zit niet op de ketting of bewegende delen maar is ongetwijfeld met de ketting mee naar binnen gelift. Rommel is nu verwijderd. Ook onder het tandwiel lag een plakkaat.
En de rest van de fiets.
:strip_exif()/f/image/FYT4ralC5j29VgLXvtodHxrh.jpg?f=fotoalbum_large)
Sure je ziet dat het. een oude fiets is die buiten staat, maar met dat in gedachten vind ik het allemaal okay eigenlijk (ik heb geen ruimte binnen en wil ook geen mooie/chique/dure motor).
[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 20-06-2025 13:49 ]
Heb ook een set onderweg.Bommes schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:02:
[...]
Klopt, meeste opties heb ik ook niet aangevinkt.
Big Logo on sides, +€14 tja beetje dom van me zelf om extra te gaan betalen voor reclame voor hun..![]()
Met alleen de reflectie aangevinkt heb je voor 200 euro wel echt hele serieuze tassen![]()
[Afbeelding]
Big rally, stonden op MP voor 90,- was wel benieuwd om te testen.
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
[ Voor 6% gewijzigd door kneusteun op 20-06-2025 14:31 ]
nuff said
Een harde koffer is fijn tegen diefstal (makkelijk op slot), dus daar zaten mijn waardevolle spullen in. Tassen zijn offroad erg fijn omdat het airbags zijn, en aluminium koffers zijn vaak niet meer waterdicht na vallen (als ze al niet krom zijn en ze nog sluiten).Joris748 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:11:
[...]
Vanwaar je keuze voor een harde topkoffer en zachte zijtassen? Of nog specifieker: waarom geen aluminium zijkoffers?
Topkoffer is dan weer niet fijn offroad in verband met gewicht en plaatsing, maar compromises had to be made. Naar Griekenland door de Balkan vond ik dit een fijne setup.
De BMW F800R en de Kawa Z125 zijn ingeruild. Moeders de vrouw vond het toch iets te link voor haar dat motorrijden. Ondanks enkele discussies wilt ze gewoon niet meer rijden.
De seniorenfiets van @JdM heb ik een proefritje mee gemaakt maar dat werd snel duidelijk dat ik nog te roestig ben om met zo een lomp ding met dat gecombineerd remsysteem te rijden.
Dus heb ik nu een F800GT in de plaats sinds vorige week. Nog geen mooi plaatje van kunnen schieten want druk druk druk.
De SV650, daar had ik enkel gemeld dat de remzuigers allemaal te vervangen waren. Enkele maanden laters:
Voorrem gereviseerd met nieuwe zuigers en rubbertjes. De achterrem was zo verrot dat die moest worden heetgestookt om de zuiger eruit te halen. Ook daar nieuwe remzuiger en rubbertjes erin. Allemaal nieuwe remblokken rondom.
De wielen waren goed maar er moest nieuw rubber omheen. Aangezien ik de motor "rollend" moest houden een 2de set wielen gekocht. Vers rubber erom heen en lagers. De ketting ook vervangen want achterwiel was toch los...
Bij het verwisselen van het voorwiel viel me flinke pitting op van de binnenpoten. Op MP een andere voorvork geregeld en die eronder gezet. Knipperlichten van voor waren door de vorige eigenaar eraf gehaald, die waren allemaal uitgehard. Dus dan een andere set knipperlichten erop.
Omdat niks meer motiveert als een deadline een afspraak ingeboekt voor de keuring van verkoop en de verzekering voor 1 dag geregeld. Eerst nog alles nalopen en de kleine zaken fixen / controleren.
Dimlicht stond verkeerd, je kon de vogeltjes in de linker boom bekijken

Dus vandaag moment of truth...
Om 07.00 even een rondje rijden in de buurt om de uitlaat goed heet te stoken en te tanken met E10 ivm de CO. Bleek dat ik een uur had gereden

Goed, met een doek afgeveegd en naar de afspraak gereden.
Een kilometer voor het station gestopt, alles schoongemaakt en bidden maar....
Eerst de CO meting, die gaf nu 0,9% aan want iets kouder. Ruim onder de grens. Daarna papierwerk, frame en identifactie en wielmaten gecontroleerd. Daarna de functionaliteit van de lichten. En toen... Uw indicator van de high beam werkt niet... Fuck... Rly?
Checklist erbij genomen en dat is geen afkeurpunt want staat niet op de lijst.
Daarna lampbeeld opgemeten en de remmen testbank.
Alles goed, u mag naar de kassa gaan betalen.
Dus de SV650 is nu gereed om kentekenplaat aan te vragen

Maar wel eerst die klere O-ring vervangen van het koppelingsdeksel.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Voorvork pitting
:strip_exif()/f/image/7GPPOpucYThaoTc6lApGSiaf.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van na de keuring op een random pleintje om even de benen te strekken.
:strip_exif()/f/image/Hg54t0yrKJ9ymiRI2ZMW5mQH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hckxPXvvVJu8PW77wuhpVCT0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Chevy454 op 20-06-2025 14:18 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
:strip_exif()/f/image/fHTnfM6BZcQ8Hu9nlSXKD9yI.jpg?f=fotoalbum_large)
Die is gewoon nog helemaal maagdelijk

Nou eigenlijk valt het allemaal wel mee, met 12.000 km moet er officiëel pas nieuwe olie + filter in, en bij 24k pas nieuwe bougies. De beste man had de vloeistoffen al gewisseld vlak voor ik hem kocht dus ik hoef nu eigenlijk niks te doen. Bij 12k ga ik wel gelijk een aantal van de additionele zaken uitvoeren zoals het smeren van alle kabels, scharnierpunten en lagers en voor de zekerheid een nieuw luchtfilter. Als ik dat soort zaken blijf aanpakken voorkom ik ook dat het ooit vast gaat zitten/roesten en blijft de motor gewoon als nieuw.
[ Voor 29% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-06-2025 15:14 ]
Dat tandwiel is ver heen. De tanden horen symmetrisch te zijn en je bij dit tandwiel zie je een duidelijk verschil tussen de vorm aan de linkerkant van de tand en rechts.Boudewijn schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:48:
[...]
Dat was ff hobbien, fijn dat je met me meekijkt/denkt.
De motor gaat half juli naar de garage voor kleppenstellen + grote beurt, zal ze dan ook vragen hier even kritisch naar te kijken (ik krijg zo'n vaag voorgevoel dat het geld gaat kosten)
[Afbeelding]
Je ziet inderdaad wel wat slijtage. Je zag sowieso een enorme klont aangekoekte zooi (olie/vet+vuil) rechts in beeld zitten. Zit niet op de ketting of bewegende delen maar is ongetwijfeld met de ketting mee naar binnen gelift. Rommel is nu verwijderd. Ook onder het tandwiel lag een plakkaat.
[edit] te stellig, zie een paar posts hieronder
Voor het beter stuurwerk kan je de Healy pass bezoeken. Je krijgt bijna het gevoel dat je in de Alpen bent, maar dan zonder de drukte van overige verkeer. Wat zeker positief is opgevallen aan Ierland. De beperkte aantal campers in Ierland. Blijkbaar vinden ze het niet leuk om 2 keer het water over te steken.
:strip_exif()/f/image/jRstsSENZWKPdidpVLfi2Efu.jpg?f=fotoalbum_medium)
Moet nog wel aan mijn offroad ervaring gaan werken. Even keren op een weg resulteerde in een lachbui en hulp vragen om weer op de weg te komen. Het was voornamelijk losse steentjes.
:strip_exif()/f/image/uhihlh7g8xmCtdvatJK2DzhY.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/TIOZ9AXJIAZ5hVVJzZ87bU6K.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 41% gewijzigd door jeroenathome op 21-06-2025 11:31 . Reden: Extra verhaal toegevoegd en foto's klikbaar gemaakt. ]
Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.
Volgens mij valt het wel mee. Ongeveer halverwege de levensduur. Het zijn nog lang geen haaientanden.Waaj schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:02:
[...]
Dat tandwiel is ver heen. De tanden horen symmetrisch te zijn en je bij dit tandwiel zie je een duidelijk verschil tussen de vorm aan de linkerkant van de tand en rechts.
Kijk maar eens naar de voorbeelden in dit MotorForum topic.
Of een van mijn eigen kettingwielen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jMz2L0L8m8n97EHKy11CiX5l.jpg?f=user_large)
Ik heb echt veel erger gezien, maar het is me duidelijk dat de ketting en dat tandwiel wel wat te lijden gehad hebben. Wellicht toch maar eens wat vaker de ketting reinigen.Waaj schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:02:
[...]
Dat tandwiel is ver heen. De tanden horen symmetrisch te zijn en je bij dit tandwiel zie je een duidelijk verschil tussen de vorm aan de linkerkant van de tand en rechts.
Haynes boek is besteld, lijkt me leuk om daar eens mee te gaan sleutelen.
Het kan zeker erger (al zou ik het niet zover laten komen als de eerste foto in de post van Grubeater
/f/image/ODUjs5i2IiRoRP6WNOwTTOYy.png?f=fotoalbum_large)
Het achterste punt is goed te zien in dit screenshot, de andere twee punten zien er naar mijn mening ook niet heel fris meer uit. Dat, gecombineerd met de foto van het voortandwiel, zou voor mij een reden zijn bij een volgende beurt de ketting + tandwielen te vervangen.
Pwoah, M-F. Kom nog een verslagje tegen uit de tijd dat ik daar ook zat. Roadtrip naar de MotoGP in Mugello. En nee, met de kennis van nu hebben we toen wel domme dingen gedaanGrubeater schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:46:
[...]
Volgens mij valt het wel mee. Ongeveer halverwege de levensduur. Het zijn nog lang geen haaientanden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

https://www.motor-forum.n...sider-in-wijngaard.29949/
check duidelijk. Ze gaan op het vervanglijstje (helaas niet het verlanglijstje). Ik kijk wel even of ik het zelf wil kunnen, het lijkt me niet heel complex. Anders krijgt de motor half juli grote beurt en kleppen stellen.Waaj schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:05:
@Grubeater en @Boudewijn, jullie hebben gelijk dat ik wel heel stellig was in mijn postEen kwestie van afgeleid worden en een post snel afmaken zonder goed na te lezen of hij compleet is.
Het kan zeker erger (al zou ik het niet zover laten komen als de eerste foto in de post van Grubeater) maar als ik ook naar het filmpje kijk dan valt mij op dat er in de ketting een paar harde punten lijken te zitten:
[Afbeelding]
Het achterste punt is goed te zien in dit screenshot, de andere twee punten zien er naar mijn mening ook niet heel fris meer uit. Dat, gecombineerd met de foto van het voortandwiel, zou voor mij een reden zijn bij een volgende beurt de ketting + tandwielen te vervangen.
Dank voor het meedenken
Morgen maar eens rustig een (paar) rondje(s) rijden
Oh jij bent zo'n zeldzame transalp rijder waar het voortandwiel níet vastgelast is?Grubeater schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:46:
[...]
Volgens mij valt het wel mee. Ongeveer halverwege de levensduur. Het zijn nog lang geen haaientanden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Daar waar veel KTM blokken van gruyére zijn gemaakt deed Honda dit alleen met de uitgaande as gelukkig
Op basis van deze horrorverhalen ook de CB maar even gecontroleerd. Ketting als nieuw, soepel en precies binnen de spelingsopgave. Niks aan doen
[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-06-2025 20:02 ]
Na deze video ging het keren mis en is de kleine foto gemaakt wik hulp nodig had om verder te komen.
Heel vet, prachtige omgeving. Inderdaad die 2x overvaren is toch best een dingetje qua tijd, moeite en geld. Maar het gaat er een keer van komen en het voordeel is al wat je aangeeftjeroenathome schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:50:
Ik kwam er net achter dat de geüploade video van het stukje 'offroad' 360° video is. Kwaliteit is niet top doordat ik 2k resolutie tijdens het omzetten heb opgegeven. Schrik niet als je mijn gezicht ineens tegen komt tijdens het rond kijken.
Na deze video ging het keren mis en is de kleine foto gemaakt wik hulp nodig had om verder te komen.
[YouTube: CopperMineTrail]
Ben je deze wegen per toeval tegen gekomen of had je een route? Ik heb weleens wat onderzoek gedaan maar geloof niet dat je veel meer offroad dan dit mag rijden in Ierland? Het blijft dan bij deze prachtige gravelweggetjes?
https://www.abrfestival.com/

Awesome
De oversteek is makkelijk te doen. De heen- en terugreis 1 overnachting gehad in Groot-Britannië. Al was de laatste rit wel een monstertocht (+460 km snelle route)van met temperaturen tegen of boven de 30 °C. Het was ook de langste tocht met veel snelweg kilometers. De ferry's van en naar Nederland vertrekken 's avonds en je komt de volgende morgen aan. Hierdoor reis je terwijl je slaapt. De oversteek naar Ierland duurt hooguit 4 uur. Blijf alleen niet te lang in Dublin hangen als je net van de boot komt of regel een extra overnachting. Een goede doorstroming van verkeer is daar een uitdaging.
het is dat ik al naar concert @sea ga en dikke bbq heb georganiseerd bij me thuisA13X schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:03:
Niemand zin of een kennis met zin die spontaan naar ABR wilt? Je hoeft geen adventure te hebben en zonder ben je ook zeker niet alleen en je hoeft je niet te vervelen.
[Afbeelding]
Anders had ik best met mijn street Triple mee gewild
Willen wel, maar ik heb niet zo even budget voor een ongepland uitje naar het buitenlandA13X schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:03:
Niemand zin of een kennis met zin die spontaan naar ABR wilt? Je hoeft geen adventure te hebben en zonder ben je ook zeker niet alleen en je hoeft je niet te vervelen.
[Afbeelding]
Volgens mij komt dit tot het Gealic, niet Spaans. Het is namelijk Gardai, afgekort van Garda Síochána.jeroenathome schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:47:
Ook nooit meegekregen dat er Spaanse invloeden zijn in Ierland. Bijv. de politie noemen zij Gardia.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Die ontwerper bij HD die de uitlaten doet zal wel een slechte dag hebben gehad, want de lambdasonde zat in een gat waar je met een normale steeksleutel 17 niet aan kunt. Dus maar wat geMcGyvert.
:strip_exif()/f/image/MQtGjcPRYYCMC7vtn27Z0AtR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/12EP0x5wQThpu5AuuCXz58NB.jpg?f=fotoalbum_large)
Beetje vloeken en 3x k*t roepen en een uurtje later zat de nieuwe Miller er onder. Enige jammere is de plaatsing van de bovenste lambda, dat vind ik een beetje sonde 😉
Straks even een ritje doen, want nu nog steeds te warm voor mij.
:strip_exif()/f/image/k9ApO1tMV6zhFquIuaq3RdMk.jpg?f=fotoalbum_large)
zeker, zeker
Waarschijnlijk wel, maar voor een claim moet er eerst iets gebeuren. Daarop zitten we nog te wachten, al hoop ik dat het nog een dag of wat duurt.HTT-Thalan schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:18:
@A13X ik weet verder niet wat er speelt maar heb je niks aan een eventuele annulerings/reisverzekering?
Al op de officiële Facebook geprobeerd te posten, maar die zijn te druk denk. Word niet geplaatst. Via de organisatie is er geen mogelijkheid tot refund oid.
Awesome
Wij zijn vorig jaar ook van een 'zere knie' naar ene begrafenis gegaan in 4 weken.. Brrr.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Vreemd dat ze niet iets van een wachtlijst hebben of zo waar jou tickets meteen door kunnen naar de eerst wachtende.A13X schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:41:
Al op de officiële Facebook geprobeerd te posten, maar die zijn te druk denk. Word niet geplaatst. Via de organisatie is er geen mogelijkheid tot refund oid.
Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Goede rit.Bommes schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:36:
Ding naar buiten geduwd, klaar voor morgenvroeg![]()
[Afbeelding]
Heel snel nooit meer over die tickets denken. Sterkte ermee.
Of Bommes moet heel in de buurt wonen en ze alsnog kunnen oppikken en dan ter plaatse afgeven aan een koper... nah, gewoon vergeten
Digitaal en afleiding tijdens downtijd. Ze slaapt veel.Aikon schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:23:
[...]
Goede rit.
[...]
Heel snel nooit meer over die tickets denken. Sterkte ermee.
Of Bommes moet heel in de buurt wonen en ze alsnog kunnen oppikken en dan ter plaatse afgeven aan een koper... nah, gewoon vergeten
En thx iedereen.
Awesome
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Afgelopen vrijdag heb ik het asfalt en de vangrail van dichtbij bekeken in Italië...
Het resultaat na een dagje in het ziekenhuis te hebben gelegen.
Gebroken sleutelbeen, 2 gebroken ribben en een klaplong.
De motor heb ik zelf nog niet "live" kunnen bekijken maar volgens mijn mederijders is het in ieder geval een lekkende voorvork en ligt de rest van de voorkant aardig in de kreukels.
Gezien ik niet hard reed of gekke dingen deed is er het vermoeden dat de oorzaak zwetend asfalt is waardoor het asfalt glad was.
Gelukkig is de schade aan het lichaam relatief beperkt. Het had een stuk erger af kunnen lopen.
Wel een stevige reminder over de risico's van de hobby.
:strip_exif()/f/image/XTfs2AOUDfhm0Rjyq8qehBVX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Arcalite op 22-06-2025 17:06 ]
Aan de foto te zien heb je het er zelf best goed vanaf gebracht.
Motorrijden is met zo'n blessure vrij lastig, dus je hebt tijd over om de brommer weer op te lappen
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Zo zie je maar dat op een motor ABS en TC toch van vaak beperkt nut is en een ongeluk kan overal vandaag komen. Maar nat asfalt door zweten is voor mij ook nieuw..? Echt kut dat je zo onderuit gegaan bent. Klinkt wel als zaken die 'gewoon' weer kunnen genezen en die motor kan idem opgeknapt worden. Je hebt er een goed verhaal bij voor verjaardagen nu :-).Arcalite schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:02:
Helaas vanuit mij wat minder fijn nieuws.
Afgelopen vrijdag heb ik het asfalt en de vangrail van dichtbij bekeken in Italië...
De motor heb ik zelf nog niet "live" kunnen bekijken maar volgens mijn mederijders is het in ieder geval een lekkende voorvork en ligt de rest van de voorkant aardig in de kreukels.
Gezien ik niet hard reed of gekke dingen deed is er het vermoeden dat de oorzaak zwetend asfalt is waardoor het asfalt glad was.
Gelukkig is de schade aan het lichaam relatief beperkt. Het had een stuk erger af kunnen lopen.
[Afbeelding]
Collega van mij zit momenteel ook thuis met een gebroken sleutelbeen, net geopereerd, na een val van de motor. Je bent zo makkelijk 10 weken uit de running.
[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 22-06-2025 18:00 ]
Bij zwetend asfalt komen de olien/vuil in t wegdek omhoog door de hitte en wordt t glad dacht ik.HTT-Thalan schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:59:
[...]
Zo zie je maar dat op een motor ABS en TC toch van vaak beperkt nut is en een ongeluk kan overal vandaag komen. Maar nat asfalt door zweten is voor mij ook nieuw..? Echt kut dat je zo onderuit gegaan bent. Klinkt wel als zaken die 'gewoon' weer kunnen genezen en die motor kan idem opgeknapt worden. Je hebt er een goed verhaal bij voor verjaardagen nu :-).
Collega van mij zit momenteel ook thuis met een gebroken sleutelbeen, net geopereerd, na een val van de motor. Je bent zo makkelijk 10 weken uit de running.
@Arcalite lijkt mij een nare val zo de vangrail in, beterschap!
@HTT-Thalan Het asfalt was maar 1-2 weken oud. Dan kan er nog olie en andere zooi uitzweten als het goed warm is. En ik kan je vertellen dat het goed warm is hier in de regio

Nou dan heb je me vandaags iets nuttigs geleerd, want de komende 2 weken zal het nog goed heet zijn hier in de regio en de hele rondweg krijgt hier nieuw asfalt, waar ik bijna dagelijks overheen ga. Ik zal proberen mijn lijf heel te houdenArcalite schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:05:
Thanks allemaal.![]()
@HTT-Thalan Het asfalt was maar 1-2 weken oud. Dan kan er nog olie en andere zooi uitzweten als het goed warm is. En ik kan je vertellen dat het goed warm is hier in de regio
Nog maar twee weekjes en in mag eindexamen instructie doe. En er is wat extra druk op gekomen, ik kreeg vandaag te horen dat ik eventueel 1 augustus kan instromen voor WRM-A motor... mag ik weer de boeken in duiken en al mijn bijzondere verrichtingen op punt zetten. En dat examen wordt in Lelystad afgenomen, dus ik moet er nog een flink eind voor reizen ook!
Last but not least moet ik een L-plaatje regelen voor achterop mijn motor. Geen idee waarom, maar tijdens mijn rijproef voor het IBKI moet ik weer lesmotor 'zijn' ondanks bezit van een vol rijbewijs.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Ik loop er bijna dagelijks langs met mijn hondje... Maar het ziet er altijd uit alsof het gesloten is dus nog geen poging gedaan.Grubeater schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:26:
Ben je hier al geweest @HTT-Thalan ?
https://www.rtvdrenthe.nl...-je-gaat-terug-in-de-tijd
Dat is natuurlijk hilarisch want Murphy's is gewoon van Heineken. Net zo iers dus als bertolli Italiaans isjeroenathome schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:47:
@Aikon De foto's zijn gelinkt naar de originele grote. Het was een georganiseerde groepsreis via motoerit. De reisbegeleider is half Iers(Ierse moeder) en weet ook veel over het verleden te vertellen. Dat maakt het extra interessant om deze reis te maken. Een van de leuke weetjes is dat Guinness bier niet door alle Ieren als echt Iers wordt beschouwd. Dat heeft te maken dat de maker Arthur Guinness graag had gezien dat Ierland een onderdeel ging uitmaken van Groot Britannië. Voornamelijk in het zuiden speelt dit. Voor echt Iers bier zou je Murphy's moeten drinken. Ook nooit meegekregen dat er Spaanse invloeden zijn in Ierland. Bijv. de politie noemen zij Gardia.
De oversteek is makkelijk te doen. De heen- en terugreis 1 overnachting gehad in Groot-Britannië. Al was de laatste rit wel een monstertocht (+460 km snelle route)van met temperaturen tegen of boven de 30 °C. Het was ook de langste tocht met veel snelweg kilometers. De ferry's van en naar Nederland vertrekken 's avonds en je komt de volgende morgen aan. Hierdoor reis je terwijl je slaapt. De oversteek naar Ierland duurt hooguit 4 uur. Blijf alleen niet te lang in Dublin hangen als je net van de boot komt of regel een extra overnachting. Een goede doorstroming van verkeer is daar een uitdaging.
Bezoek kan op afspraak: https://deramshoek.nl/contact/HTT-Thalan schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:36:
[...]
Ik loop er bijna dagelijks langs met mijn hondje... Maar het ziet er altijd uit alsof het gesloten is dus nog geen poging gedaan.
Even je buurman bellen.
Pfff sterkte vent. Ik was vandaag happy een rondje rijden met in mijn achterhoofd dat ik exact 1 jaar geleden van de motor af was gecrosst door een bejaarde.Arcalite schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:02:
Helaas vanuit mij wat minder fijn nieuws.
[Afbeelding]
Dat was wel minder heftig dan dit , hoop dat je snel weer op de been bent!
@A13X Sterkte gewenst.
Sinds 1983 is Heineken de eigenaar van Murphy. De geschiedenis van het merk is veel ouder.Boudewijn schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:38:
[...]
Dat is natuurlijk hilarisch want Murphy's is gewoon van Heineken. Net zo iers dus als bertolli Italiaans is
[ Voor 53% gewijzigd door jeroenathome op 22-06-2025 21:29 ]
:strip_exif()/f/image/9lJia2nNXefqi1aJ6k79qXQJ.jpg?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() | ![]() |
Rode zadel is mooier, maar dat sjor-oog in het comfort zadel (grijs) is toch wel errug handig. Klaar voor ABR Festival!Pak-ezel
- als lastdier gebruikt hoefdier, Equis Asinus
[ Voor 1% gewijzigd door _eLMo_ op 23-06-2025 10:57 . Reden: imageviewer-id aangepast ]
Tuurlijk, maar het is dus al 40 jaar niet meer Iers als je het mij vraagt. Het wordt in Yorkshire (engeland dus) gebrouwen, niet eens meer in Ierland.jeroenathome schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:01:
@Arcalite Beterschap gewenst. Ook voor mij even een goede herinnering om voorzichtig te zijn met warme dagen.
@A13X Sterkte gewenst.
[...]
Sinds 1983 is Heineken de eigenaar van Murphy. De geschiedenis van het merk is veel ouder.
Dat klinkt een beetje als een rechtvaardiging van je keuze om maar geen abs of tc op je motor te hebben.HTT-Thalan schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:59:
[...]
Zo zie je maar dat op een motor ABS en TC toch van vaak beperkt nut is en een ongeluk kan overal vandaag komen. Maar nat asfalt door zweten is voor mij ook nieuw..?
[...]
Ik zie het andersom: de TC heeft me ook al eens gewaarschuwd door in te grijpen op ogenschijnlijk normale ondergrond. En ABS heeft ook al (meer dan) eens ingegrepen op een ogenschijnlijk normale weg. De motor stuurde al raar, alsof je een lekke achterband hebt, en bij het afstappen gleden mijn laarzen gewoon weg.
Let op, het zijn natuurlijk geen wondermiddelen. Geen grip is geen grip. Afgelopen jaar ging mijn voormalige rij-instructeur gewoon onderuit toen in een woonwijk het voorwiel uit het niets onder hem uit klapte. Hij lag al op de grond voordat hij het wist. De weg was spekglad gepolijst, ook daar was bijna niet te lopen. (Die motor optillen alsof je op ijs staat is ook geen feest

Maar, je bent ook niet bekend met de borden 'nieuw wegdek - langere remweg'?
Simpeler voorbeeld, en dichter bij huis: Als er bordjes staan dat er een steengroeve in de buurt is, gaat bij mij gelijk het gas er af. Niet direct vanwege die grote vrachtwagens, maar omdat het stof op de weg best glad kan zijn.
Bij Rochefort is er bijvoorbeeld zo'n weg langs een steengroeve waar ik echt voorzichtig ben als ik er toevallig terecht kom.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Dat vul jij nu voor me in, maar nee. De keuze voor geen TC/ABS op de CB is puur omdat ik specifiek die motor wilde en deze die opties gewoon niet kan hebben. Ik zie het juist als reminder dat het geen wondermiddelen zijn. De TC heeft op ogenschijnlijk normaal asfalt wel al een paar keer aangeslagen op de Twin en ik zie dus ook regelmatig motoren met ABS omgaan in een bocht. Gezien hoe 'lang' ABS op een motorvoorwiel de boel weer laat 'gaan' voor hij opnieuw ingrijpt (t.o.v. het 'schurende' effect bij ABS op je achterwiel of in de auto) is het mij niet ondenkbaar dat je al omgeklapt bent binnen 2 ABS cycli als het echt zo uitkomt.DrivinUCrazy schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:55:
[...]
Dat klinkt een beetje als een rechtvaardiging van je keuze om maar geen abs of tc op je motor te hebben.
Ik zie het andersom: de TC heeft me ook al eens gewaarschuwd door in te grijpen op ogenschijnlijk normale ondergrond. En ABS heeft ook al (meer dan) eens ingegrepen op een ogenschijnlijk normale weg. De motor stuurde al raar, alsof je een lekke achterband hebt, en bij het afstappen gleden mijn laarzen gewoon weg.
Let op, het zijn natuurlijk geen wondermiddelen. Geen grip is geen grip. Afgelopen jaar ging mijn voormalige rij-instructeur gewoon onderuit toen in een woonwijk het voorwiel uit het niets onder hem uit klapte. Hij lag al op de grond voordat hij het wist. De weg was spekglad gepolijst, ook daar was bijna niet te lopen. (Die motor optillen alsof je op ijs staat is ook geen feest)
Maar, je bent ook niet bekend met de borden 'nieuw wegdek - langere remweg'?
En wat betreft dat bord: Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat dit komt omdat het asfalt, wanneer nieuw, nog niet opgeruwd was door het verkeer en dus gladder dan normaal. Een lezing die direct uit mijn opleiding komt maar ook ondersteund wordt door RWS.
Dat er blijkbaar bij heet weer ook rotzooi naar boven gestuwd kan worden was leerzaam, maar nieuw voor me.
Tijdens het asfalteren wordt er ook olie gebruikt om het asfalt minder aan de gereedschappen/machines te laten plakken. Dus naast het opruwen, wat zeker waar is, komt er ook nog troep uit.
[ Voor 10% gewijzigd door DrivinUCrazy op 23-06-2025 08:17 ]
Denk dat je daar ook onderscheid moet maken tussen bochten-ABS en standaard ABS. Een standaard ABS zorgt er niet voor dat je je niet onderuit remt in een bocht. Bochten ABS houdt ook rekening met de hellingshoek.HTT-Thalan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 07:45:
[...]
Dat vul jij nu voor me in, maar nee. De keuze voor geen TC/ABS op de CB is puur omdat ik specifiek die motor wilde en deze die opties gewoon niet kan hebben. Ik zie het juist als reminder dat het geen wondermiddelen zijn. De TC heeft op ogenschijnlijk normaal asfalt wel al een paar keer aangeslagen op de Twin en ik zie dus ook regelmatig motoren met ABS omgaan in een bocht. Gezien hoe 'lang' ABS op een motorvoorwiel de boel weer laat 'gaan' voor hij opnieuw ingrijpt (t.o.v. het 'schurende' effect bij ABS op je achterwiel of in de auto) is het mij niet ondenkbaar dat je al omgeklapt bent binnen 2 ABS cycli als het echt zo uitkomt.
En wat betreft dat bord: Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat dit komt omdat het asfalt, wanneer nieuw, nog niet opgeruwd was door het verkeer en dus gladder dan normaal. Een lezing die direct uit mijn opleiding komt maar ook ondersteund wordt door RWS.
Dat er blijkbaar bij heet weer ook rotzooi naar boven gestuwd kan worden was leerzaam, maar nieuw voor me.
Mnee, die 'langere remweg' is wel blijvend. Er is dna vaak voor een open asfaltgekozen (zoab variant). Die heeft door z'n open structuur wat minder contact met rubber, dus iets langere remweg, maar het is gekozen omdat het ook bij nattigheid nog goed remt. In tegenstelling tot dicht beton dat moeite heeft met water afvoer, en dus aquaplanning in de hand werkt.HTT-Thalan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 07:45:
[...]
Dat vul jij nu voor me in, maar nee. De keuze voor geen TC/ABS op de CB is puur omdat ik specifiek die motor wilde en deze die opties gewoon niet kan hebben. Ik zie het juist als reminder dat het geen wondermiddelen zijn. De TC heeft op ogenschijnlijk normaal asfalt wel al een paar keer aangeslagen op de Twin en ik zie dus ook regelmatig motoren met ABS omgaan in een bocht. Gezien hoe 'lang' ABS op een motorvoorwiel de boel weer laat 'gaan' voor hij opnieuw ingrijpt (t.o.v. het 'schurende' effect bij ABS op je achterwiel of in de auto) is het mij niet ondenkbaar dat je al omgeklapt bent binnen 2 ABS cycli als het echt zo uitkomt.
Maar gemiddeld genomen - alle seizoenen - heeft een open asfalt dus een betere temweg.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Ik was dit (lange) weekend richting de Edersee gereden via Marburg heen en terug via het Vogelsberggebied en Spessart. Vooral die laatste twee zijn erg mooi. Mooie kl#te-weggetjes gereden (K en L wegen dus
In totaal 700 km gereden in 2 dagen, en met een GS was dat prima te doen. Zelfs de 35 graden, die ik had op de terugweg over de snelweg had, ging nog met een klein ruitje, net veel - weliswaar warme - wind.
Praatje bij het plaatje natuurlijk. Ook al heb ik weer veel te weinig foto's genomen.

Bovenste twee zijn in Marburg. Linksonder is aan de Edersee en rechtsonder is tja... ergens in het bos.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Natuurlijk is dat display ongeloof klein, zijn de randen immens en is opladen niet heel handig. Heb nu verschillende korte ritjes gedaan met de Beeline en ik vind het toch wel verrekte handig. Waar ik naartoe moet wordt handig weergegeven, het apparaatje heeft een leercurve van een kwartiertje, ik kan de rit vastleggen in de app en wat zaken inzien zoals gemiddelde snelheid, hoogteverschillen of hoe lang ik precies heb gereden.CLB schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:56:
Ja, natuurlijk is de Beeline Moto II veel toffer en handiger, maar voor slechts een derde van die prijs kon ik het toch niet laten om de Moto aan te schaffen. Eens kijken hoe dat bevalt, hij kan altijd weer weg
Ik rijd toch maar weinig, bijna nooit in de regen, lange ritten zijn op een hand te tellen: prima dus voor mij!
Kijk met een schuin oog wel naar de Moto II, maar voor de paar tientjes die ik hiervoor betaald heb is dit gewoonweg prima. En die Moto II, tsjaa eigenlijk wil ik dan volledige navigatie / Google Maps enzovoort...
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit