Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 53 54 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:01

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Met wat flessen wijn erin gaat het nóg beter, dus daar is die vrije ruimte nog goed voor op de terugweg. Met een midweekje aan de Moezel heb ik dat geprobeerd en dat ging pri-ma!

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Laatst online: 08:53
DrivinUCrazy schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:43:
Met wat flessen wijn erin gaat het nóg beter, dus daar is die vrije ruimte nog goed voor op de terugweg. Met een midweekje aan de Moezel heb ik dat geprobeerd en dat ging pri-ma!
Waar die wijn precies in? Koffer of maagje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Laatst online: 08:53
HTT-Thalan schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:14:
Het contrast is zo enorm groot tussen de twee motoren. De Twin heeft allemaal moderne techniek aan boord: Valsensoren, tractiecontrole met wheelie control, ABS, boordcomputer, allerhande modificaties aan bediening, bescherming, verstelbare vering, een heuze stoppenkast een soort hoofdverdeler voor stroom aan accessoires, warme handvaten en een verstelbare ruit om lekker uit weer en wind te zitten.

[Afbeelding]

En hier zit ik dan op ~200 kilo staal, aluminium, plastic en een beetje rubber dat met relatief ruime toleranties opereert en nog ouderwets lucht aanzuigt, mengt met een slok benzine en dat met enig goed geluk door de cylinders heen blaast. Ik moet nog ouderwets choken bij het starten, schatten hoe ver ik nog kan rijden op wat ik onderin de tank zie glinsteren en er zelf voor zorgen dat ik niet snoeihard op mijn bek ga als ik flink in de ankers moet. De enige moderne techniek op de motor zijn de banden en het scharnier in het koffertje, want uitgezonderd de Brembo remmerij kwam het ding zoals afgebeeld al in '94 de weg op, 30 jaar geleden alweer.

De veiligheidsinstructeur verklaart me voor gek (dat zei hij niet letterlijk, hij was veel beleefder) dat ik hier nog op rondrij en had ik een model één jaartje nieuwer gekocht dan had ik ABS en injectie gehad. Ik heb nul modificaties behalve de blokbeugels die er fabrieks-af al op zaten, ik heb een koffer achterop gesmeten en er zit een hillbillie cruisecontrol op, maar eigenlijk alleen omdat ik die aan het testen ben.

Maar wat is het heerlijk rijden met dat ding. Mijn nieuwe Macna Higera jas en HJC systeemhelm hebben bovengemiddeld goeie doorwaaistanden dus ook nu met 28 graden buiten blijf ik prima koel tijdens het rijden en kan ik genieten van dat rauwe en dat hoog roffelende geluid uit die compleet originele Honda uitlaat, die helemaal straatlegaal is. Nul stress, weinig benzineverbruik en maximaal genieten.

En toch... kriebelt er nog iets. Ik las pas een artikel over de 2025/26 Revamp van de CB125F, die nu start-stop heeft gekregen en een heus TFT display met bluetooth connectiviteit. Geclaimd bereik 800+ kilometer op één tank benzine - deels vanwege de lage interne weerstand van het blokje, het totaalgewicht van 117 kilo en het feit dat er minder PK onder zit dan voor de koets van Koning Willem. Maar het lijkt me echt superleuk om die er ooit nog eens naast te zetten. Paar verwarmde handvaten erop, telefoonhoudertje en een koffersetje en dan leuke tourritten met dat ding maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat me hier zo in aantrekt is dat het een 'extreem' eind van de schaal is. Sommige mensen vinden het andere eind van de schaal veel leuker, een Kawasaki met een topsnelheid boven de 400km/u bijvoorbeeld, of een Goldwing met zo'n beetje alle vormen van comfort die je in de meeste auto's van tegenwoordig vind. Ik vind het minimalisme zo gaaf. De bare essentials en daarom extreem economisch, maar je moet ook al je rijvaardigheden aanspreken om op normale wijze met het verkeer mee te komen. Een uitdaging op zijn kop eigenlijk.

Ik heb ChatGeePeeTee even gevraagd een plaatje bij het plaatje te maken:

[Afbeelding]

Echt een tof ding :).
Ik hou ook van lekker poken maar toch minimaal wel 350cc.. Zeker met koffers. Wat zal de top zijn van zo'n 125? 95?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LucW2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-06 22:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwI3IpIsafIfw5nbCeEsPGvP0o0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fRqPFWRJ2uFtzXqZpZzSak5W.jpg?f=fotoalbum_large

Van TomTom Rider 550 overgestapt op een Samsung Active 5 tablet voor navigeren met MRA MyRoute.
Heb daar een review over gemaakt, hoe ik dat gedaan heb, lees je HIER

Ben geen specs-nerd, maar praktisch ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:38

BM

Moderator Spielerij
DrivinUCrazy schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:43:
Nu heb ik me laten influisteren dat we op een plek komen waar de drank erg goedkoop is, dus die vrije ruimte is niet he-le-maal per ongeluk :+

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 07:01

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

LucW2 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:04:
[Afbeelding]

Van TomTom Rider 550 overgestapt op een Samsung Active 5 tablet voor navigeren met MRA MyRoute.
Heb daar een review over gemaakt, hoe ik dat gedaan heb, lees je HIER
Gave en heldere review.
Een vraagje: hoe waterdicht is het als de voeding is aangesloten?
Je hebt geen mogelijkheid om via pogo-pins op de achterkant te laden denk ik?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:52
Bommes schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:21:
@DRAFTER86 inderdaad de pockets van 21 broeders.
Eerste set die ik thuis gestuurd kreeg was lek, terug gestuurd (kosten verzenden vergoed) hersteld en terug thuis bezorgd gekregen.
Goede service dus.
Ik ben er wel bij mee, ook ik had het veelvoud van wat deze kosten niet over voor de Mosko moto of andere main stream merken.

Hun opties voor aanpassen zijn best uitgebreid, diverse kleuren, andere gespen, haken, ogen enz.
Mijn inziens dikke prima.
Wel zou ik, nu na een paar keer gebruik misschien kiezen voor een iets ander systeem.
Een "vast" rackless bevestigings harnas op/aan de motor waarop je je tassen vast gespt.
Dat maakt het net wat makkelijker om je zooi in 1 keer in de tent te krijgen of zo.
In mijn huidige tassen binnen tassen gaan gebruiken geeft ongeveer het zelfde resultaat.
Thanks! Maar eens wat youtube filmpjes kijken. Als je bij die van 21 brothers wat accessoires er bij klikt zit je al dicht bij die van Red Mamut (lijkt een stapje hoger qua kwaliteit), en van daar is de stap naar Mosko Moto ook weer niet zo groot...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik heb eerst tassen van Bumot gehad. Die smolten door hun matige rek en constructie. Goretex jasje kapot (€300), compressor kapot (€50), tas kapot (€350).

Bumot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydDsmWteZoMjs7p1BjTnPBc8Oio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JyfBOYlC0A1i7kZsGwcPWh7n.jpg?f=fotoalbum_large

Ipv twee keer kopen zoals ik: buy once, cry once! Mosko Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6S5kIaFBpE1p0Fz8yicfnvt9-8s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/PyQ7caYIhyZ4quCY0gP6XNAC.gif?f=user_large:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5hi0UlL8yP5o7_mnTf56iAmz4g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sSc6DqDmAcn1ihmwsfXZtW9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9CK9V_iyWNcdeaqg7AFW_nON5k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vfYFylV77w7lW8KKKllhTSl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_U3oHFlIVLX9NIBT6CHavYdqlN4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAdjQMMk4GIZsPnkHmSGtoPT.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 47% gewijzigd door _eLMo_ op 19-06-2025 23:28 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

DrivinUCrazy schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:13:
[...]

Gave en heldere review.
Een vraagje: hoe waterdicht is het als de voeding is aangesloten?
Je hebt geen mogelijkheid om via pogo-pins op de achterkant te laden denk ik?
De RAM hoes kan laden via pogo pins geloof ik, maar ik lees problemen met corrosie omdat er maar 2 pins zijn, 1 voor de +12v en 1 voor massa, en geen rubber afdichtingen. Dus als het apparaat er niet voor bedoeld is, gewoon USB pakken, of Qi charging (maar kan problemen met warmte opleveren).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Er zat best forse speling op de ketting van mijn vstrom650 (7+cm), vandaag die bijgesteld naar ongeveer 30 (zowel met mij als zonder mij erop grappig genoeg). Dit was mijn eerste keer ketting stellen.

Nu is het zo dat ik zonder helm en oordoppen heb zitten luisteren en kijken naar hoe alles loopt, maar ik er niet 100% gerust op ben. Je hoort wat geratel...
Kan iemand met ervaring even kijken of hier gekke dingen gebeuren? Volgens mij heb ik het goed gedaan mara ik wil liever niet stef-stuntpiloten met mijn motor :)

Mijn werkplan:

- Motor op de bok
- Speling gemeten
- Achteras los
- Stelschroeven beide telkens met 1/4 slag aangedraaid tot ik +-30mm speling had. Ik heb nav de youtube filmpjes een schroevendraaier tussen ketting en tandwiel gestoken als ik niet aan het meten was, zodat de ketting netjes strak stond.
- Controle adhv de streepjes op de achtervork: beide achterasdelen staan netjes haaks in de achtervork
- Ik heb daarna niet de afstand van de achteras tot het scharnier van de achtervork gemeten, dat is wel weggenomen bij de vorige stap lijkt me.
- Achteras op 100Nm aangedraaid aan 1 kant. Andere kant met steeksleutel vastgehouden.

De ketting is nog vrij soepel, die wordt bij elke (in de winter) of elke twee (zomer) tankbeurten geolied.
Dat stepje is wel een beetje krokant ja, ik moet sowieso die bak eens wassen :X

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

A13X

Dude

(jarig!)
Boudewijn schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:35:
Er zat best forse speling op de ketting van mijn vstrom650 (7+cm), vandaag die bijgesteld naar ongeveer 30 (zowel met mij als zonder mij erop grappig genoeg). Dit was mijn eerste keer ketting stellen.

Nu is het zo dat ik zonder helm en oordoppen heb zitten luisteren en kijken naar hoe alles loopt, maar ik er niet 100% gerust op ben. Je hoort wat geratel...
Kan iemand met ervaring even kijken of hier gekke dingen gebeuren? Volgens mij heb ik het goed gedaan mara ik wil liever niet stef-stuntpiloten met mijn motor :)

Mijn werkplan:

- Motor op de bok
- Speling gemeten
- Achteras los
- Stelschroeven beide telkens met 1/4 slag aangedraaid tot ik +-30mm speling had. Ik heb nav de youtube filmpjes een schroevendraaier tussen ketting en tandwiel gestoken als ik niet aan het meten was, zodat de ketting netjes strak stond.
- Controle adhv de streepjes op de achtervork: beide achterasdelen staan netjes haaks in de achtervork
- Ik heb daarna niet de afstand van de achteras tot het scharnier van de achtervork gemeten, dat is wel weggenomen bij de vorige stap lijkt me.
- Achteras op 100Nm aangedraaid aan 1 kant. Andere kant met steeksleutel vastgehouden.

[Streamable: WhatsApp Video 2025-06-19 at 20.44.39]

De ketting is nog vrij soepel, die wordt bij elke (in de winter) of elke twee (zomer) tankbeurten geolied.
Meet je speling niet met de motor op de grond? En dus gewicht op de achterband?

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:50

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

FitTiv schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Ik hou ook van lekker poken maar toch minimaal wel 350cc.. Zeker met koffers. Wat zal de top zijn van zo'n 125? 95?
Met de CB125F origineel moet je max 100 verwachten. Ik zag pas ook een CB125R met K&N luchtfilter, Leo Vince slip on en één extra tandje op het voortandwiel en die liep 150 op de teller.

Maar snel zijn op zo'n ding is niet echt het doel natuurlijk. Toeren en van de omgeving genieten. En maximaal over rotondes vliegen omdat je anders weer 5 minuten aan het optrekken bent :7.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

Rick-Jan

always connected

Na enkele motoren proefgereden te hebben, een Street Triple gekocht ter vervanging van de GSXS @LankHoar wil jij mijn info aanpassen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MG6dom7nknumckm3DnNo63DmwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7AfEe2WCWyEsAY4Vrr4lADZ9.jpg?f=fotoalbum_large

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:50

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Er zat best forse speling op de ketting van mijn vstrom650 (7+cm), vandaag die bijgesteld naar ongeveer 30 (...)
Heb je er ook gelijk een verlengde achterbrug op gezet of wat :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:59

Bommes

Capo del formaggio

A13X schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:06:
[...]

Meet je speling niet met de motor op de grond? En dus gewicht op de achterband?
Bij mijn Tuareg moet het 4,5cm zijn met het wiel in de lucht

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:59

Bommes

Capo del formaggio

DRAFTER86 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:47:
[...]

Thanks! Maar eens wat youtube filmpjes kijken. Als je bij die van 21 brothers wat accessoires er bij klikt zit je al dicht bij die van Red Mamut (lijkt een stapje hoger qua kwaliteit), en van daar is de stap naar Mosko Moto ook weer niet zo groot...
Klopt, meeste opties heb ik ook niet aangevinkt.
Mesh pockets inside tongues, + €20 nog niet gebruikt, zou ik niet meer aanvinken
Side metal buckles, steviger, wel meteen +€30 euro. Denk dat de kunststof ook gewoon goed waren geweest.
Big Logo on sides, +€14 tja beetje dom van me zelf om extra te gaan betalen voor reclame voor hun.. 7(8)7
Reflectors on TONGUES [+5,00 €], meer veilig is meer beter.
Met alleen de reflectie aangevinkt heb je voor 200 euro wel echt hele serieuze tassen :Y

Mijn (vorige) motor staat er tussen trouwens op hun site
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eblqn4iBB7Ezv1mddaTC00wMQJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0N3CN27Lxic3Y115rFBDmMY.jpg?f=fotoalbum_large

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online

Mijn werkplan:

- Motor op de bok
- Speling gemeten
- Achteras los

[Streamable: WhatsApp Video 2025-06-19 at 20.44.39]

Maak eens een foto van je voorste kettingwiel. Is het spul niet gewoon versleten. Dat klapperen is iig niet normaal.
Pagina: 1 ... 53 54 Laatste