Aikon schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:39:
[...]
Ik ga het gewoon heel bijdehand zeggen: je moet ook geen 130 gaan rijden in het zand.
In de weilanden in Frankrijk ging ik eerst nog 30, paar uur later 50, paar dagen later 70, en uiteindelijk soms wel 100. Toen heb ik me voorgenomen om zeker niet boven de 80, liever 60/70 te rijden. Ondanks dat ik het idee had het gras goed te kunnen lezen, je weet nooit wanneer er een kei of gat ofzo overgroeit is. Dat ik alleen was speelt ook mee. Boven de 80 begint het echt wel pijn te doen als je valt
Ik had het ook een keer in een 30cm smalle diepe greppel, die volledig bedekt wat met gras aan de zijkanten lag opeens een 30cm hoge kei. En daar lag ik, daar reed ik sowieso langzaam dus no problemo verder.
Maar goed, ik snap het wel, en heb m'n eigen regel ook nog weleens kortstondig overtreden natuurlijk
Knee braces zijn sowieso goed idee, mijn knieprotectors zitten vaak zat niet over m'n knie...
Die kwamen we ook wel tegen, en ja ik weet hoe het fout kan gaan..
In dit geval was het ook nog eens zo ontzettend stoffig dat ik eigenlijk alleen nog zijn achterlicht zag en dat was de indicatie of er wat aankwam (dan zag ik het rode lampje op en neer gaan of feller worden.
En alles boven de 80 gaat vaak beter dan net eronder, die fiets heeft zoveel momentum die gaat gewoon de juiste kant op.
Het was wel echt een mooi dakar gevoel!! Op een gegeven moment staand naast elkaar door de bocht blazen

we hebben samen al erg veel geoefend op puur wit mul zand omdat hij dus naar Turkmenistan ging en hij zand het moeilijkst vond.
Maar in dit geval was het ook nog eens vrij oefenen, en ik en mister WR T7 zagen een heeeeeeeel lang stuk langs het kanaal met mooi mulzand zonder zijwegen en wandelaars, dus dan moet je gebruik maken van het moment om te oefenen. En de sloot in is minder erg dan het bos in
/f/image/jY3gCZ7CtOHi95NqbDRxhuIr.png?f=fotoalbum_large)
Dit soort bomen langs de weg vind ik vaak linker, ook veel minder overzicht in de verte.
De grootste grap was trouwens dat nota bene er politie mee reed, een van de boys was een agent (we hebben meermaals gerefereerd aan het artikel van laatst

). "je gaat ons niet ineens staande houden he?"
/f/image/lv1yBpkEQ8mcqikvVM9VTfrV.png?f=fotoalbum_large)
Papa kneus doet bodemonderzoek

(links die KTM was de agent, die had best een mooi HJC adv helmpje! kende ik niet)
Maar ook hij vond het prachtig, hij en mij pa lekker rustig erachteraan. We hadden heel nadrukkelijk gezegd dat wij gewoon wachten bij knoppunten en dat ze zich niet opgejaagd moesten voelen. Ik was zelfs een beetje trots dat die ouwe van mij op een gegeven moment net zo lekker met een goede gang "de klik" had. En met de klik bedoel ik, gas erop en houden en merken dat je fiets zelf wel het pad kiest en niet vechten.
Was ook wel echt leuk om dat met mijn pa samen te doen, en je weet hoe het gaat.... We waren lekker als een stel kleine kinderen elkaar zand in de ogen aan het rijden, een duwtje hier een sprongetje daar

volgens mij heeft mij pa een top vaderdag gehad.
Maar ook allemaal heel netjes op elkaar gelet dat het niet te gek ging en iedereen goed water dronk en voldoende at , zijn wat valpartijtjes geweest, en eentje was wel ff eng dat was de politie meneer die zijn tas verloor die in zijn wiel achterwiel vloog en hij daardoor bijna over het stuur ging..... dat was wel een oef moment. Even de boel gefixed en wat drinken en suiker en weer door.
We gaan dit vaker doen, de wil is er nu om een keer rondje Brabant te doen met camping.
We willen meer van dit soort mini. adventures