The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Als ‘ie maarvoor het donker thuis is 🤪.Joris748 schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:50:
Echt. Sommige mensen. Stond vandaag op de veerpont achter een wat ouder stel met een motorscooter (zo’n driewieler met autokenteken). Achterband was tot op het canvas versleten. En niet zo’n beetje, maar over de hele omtrek. Hoe kun je dat niet zien of merken?
Heb hem even aangesproken. “Ja, maar ik hoef nog maar 60 km”. Oké, niet mijn probleem
Ik ben in Italië, Toscane, en vanmiddag een stukje Strade Bianchi gefietst. Dat sterkt mij in m’n gevoel dat een allroad echt wel iets voor mij is! Ik hoef niet door allerlei zware blubber, tussen rotsblokken door balancerend enz., maar dit soort binnendoorweggetjes op de motor kunnen rijden, zonder het gevoel dat ik ieder moment kan wegglijden (wat ik op mijn Kawasaki Z900RS had toen ik in het Brabantse platteland eens op een zandpad terecht kwam), dát zie ik wel zitten.
Een paar weken geleden schreef ik nog
Dat is dus inmiddels wél een vereiste geworden!Hkuit schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:01:
De eventuele nieuwe motor moet die 2 eigenlijk kunnen vervangen; het goede rijgedrag in de heuvels e.d. van de Kawa met de bagage mogelijkheden en het comfort van de Honda Pan. En dat de V85tt ook off road kán is een voordeel (dan kan ik in Frankrijk e.a.l. ook eens een bosweggetje of zo meepakken) maar geen hard vereiste.
Wordt vervolgd 😄
Ben me deze dagen ook flink aan het inlezen en de keuze ligt nu tussen 3 Italiaanse schoonheden: de Guzzi V85tt, de Aprilia Tuareg 660 en de Ducati Multistrada 950 (S, als het lukt):
Origineel, degelijk, karakter;
lekker licht, sportief en capabel, zowel on- als off-road;
fijne rijmotor, scherp, en een echte Duc.
[ Voor 17% gewijzigd door Hkuit op 27-04-2025 17:23 ]
- Tuareg
- V85
- Multistrada
- Multistrada
- Tuareg
- V85
- V85
- Tuareg
- Multistrada
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Maak daar maar 4 centen van, die 2 van mij mogen er ook opBommes schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:27:
Naar mijn idee in volgorde van offroad capaciteiten:Sportief
- Tuareg
- V85
- Multistrada
En op volgorde van coolheid
- Multistrada
- Tuareg
- V85
Mijn 2 centen
- V85
- Tuareg
- Multistrada
Als je het bij een incidenteel bospad houdt, zou ik zeker de Multistrada overwegen. Wil je meer off-road, dan valt hij af.Hkuit schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:16:
[...]
Als ‘ie maarvoor het donker thuis is 🤪.
Ik ben in Italië, Toscane, en vanmiddag een stukje Strade Bianchi gefietst. Dat sterkt mij in m’n gevoel dat een allroad echt wel iets voor mij is! Ik hoef niet door allerlei zware blubber, tussen rotsblokken door balancerend enz., maar dit soort binnendoorweggetjes op de motor kunnen rijden, zonder het gevoel dat ik ieder moment kan wegglijden (wat ik op mijn Kawasaki Z900RS had toen ik in het Brabantse platteland eens op een zandpad terecht kwam), dát zie ik wel zitten.
[...]
Dat is dus inmiddels wél een vereiste geworden!
Ben me deze dagen ook flink aan het inlezen en de keuze ligt nu tussen 3 Italiaanse schoonheden: de Guzzi V85tt, de Aprilia Tuareg 660 en de Ducati Multistrada 950 (S, als het lukt):
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
En, uitkomen Strubben nog schuin rechts de paddock op gekeken?KillaZ schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:35:
@Destruction Ga ik Zondag de grijze Transit nog spotten?
Ik heb nog wel een witte Vivaro met kunstig wit aerodynamica pakket voor het imperiaal zien staan
* Destruction was met 3 rijders. Waarvan 2 met schade. Één kreeg tijdens de laatste sessie een beuk waardoor o.a de uitlaat krom is, bij de andere heeft iemand een voorwiel geprobeerd te parkeren tussen de achterbrug en de uitlaat

Ook weer een paar rode vlaggen gezien op een dag waar wederom geen niveau 2 was en alles dus in 3 reed. Blijf me afvragen of dat wel zo'n goed idee is.
[ Voor 46% gewijzigd door Destruction op 27-04-2025 20:06 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
De K75 was sowieso meer een hobbyproject voor een korte tijd, maar het geeft wel nieuwe inzichten.
Pluspunten 1200GS:
- Zit een stuk beter, na toevoeging verlaagde stapjes en verhoogd zadel, geen last van mijn rug na ~1,5 uur
- Cruise control voor de langere ritten
- Veel praktischer met een passagier, die ook nog comfortabel kan zitten
- Koppel, dat geeft wel een brede glimlach, maar het zorgt er ook voor dat je in 2 tellen te hard rijd
- Ziet er niet uit als een kinderfiets als je ruim 2 meter bent
- Iets fijner in de bochten, ik heb het idee dat ik lager zitten wel fijn vind hierbij, maar i.v.m. mijn lengte zal ik wel steeds op hogere motoren uitkomen.
- Veel bruikbaarder vermogen
- BMW F900XR
- Ducati Multistrada V2 of V2s
- BMW R850GS of R1100GS, i.t.t. tot bovenstaande zeker niet nieuw, hier zal ik het e.e.a. aan willen aanpassen/moderniseren als dit bevalt.
Iemand suggesties wat ik zou kunnen proefrijden? voordat ik de 1200GS kocht in 2019 wel gereden op een Yamaha Tracer 900 (toffe motor, iets te fel naar mijn smaak), Tracer 700, Kawa Versys 650 (beide iets te weinig pit met passagier) proef gereden.
Plaatje bij het verhaal(zie paar reacties terug voor de K75):
:strip_exif()/f/image/pMEE4aJezfdlWpI6K6ShZOjS.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat vind je precies fijner aan het bochtengedrag van de K75 t.o.v. de GS? Een voorkeur voor de K75 is niet vanzelfsprekendPhyth0n schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:04:
Na het rondje gister op de K75, vandaag ongeveer hetzelfde rondje gereden met de 1200GS en het ontloopt elkaar niet veel, maar ik had het gister meer naar mijn zin op de K75 dan vandaag op de 1200GS. Het zal ook deels door de nieuwigheid (voor mij) komen van de K75 en dat het rustiger op de weg was gisteren, maar het zet mij wel aan het denken dat ik waarschijnlijk beter t.z.t. een lichtere motor wil kopen om de 1200GS te vervangen.
De K75 was sowieso meer een hobbyproject voor een korte tijd, maar het geeft wel nieuwe inzichten.
Pluspunten 1200GS:Voordelen K75:
- Zit een stuk beter, na toevoeging verlaagde stapjes en verhoogd zadel, geen last van mijn rug na ~1,5 uur
- Koppel, dat geeft wel een brede glimlach, maar het zorgt er ook voor dat je in 2 tellen te hard rijd
Mijn shortlist om het komende jaar te gaan proefrijden:
- Iets fijner in de bochten, ik heb het idee dat ik lager zitten wel fijn vind hierbij, maar i.v.m. mijn lengte zal ik wel steeds op hogere motoren uitkomen.
De off-road mogelijkheden van de all-roads gebruik ik niet (wel geprobeerd met een cursus en een GotR rit vorig jaar) om dat een factor te laten zijn, zo heeft de 900XR mijn voorkeur boven de 900GS.
- BMW F900XR
- BMW R850GS of R1100GS, i.t.t. tot bovenstaande zeker niet nieuw, hier zal ik het e.e.a. aan willen aanpassen/moderniseren als dit bevalt.
Iemand suggesties wat ik zou kunnen proefrijden? voordat ik de 1200GS kocht in 2019 wel gereden op een Yamaha Tracer 900 (toffe motor, iets te fel naar mijn smaak), Tracer 700, Kawa Versys 650 (beide iets te weinig pit met passagier) proef gereden.
[Afbeelding]
Lastig te beschrijven, denk dat het voornamelijk komt door het hoogteverschil en dat het massamiddelpunt van de combinatie motor+berijder een stuk lager is op de K75.Joris748 schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:34:
[...]
Wat vind je precies fijner aan het bochtengedrag van de K75 t.o.v. de GS? Een voorkeur voor de K75 is niet vanzelfsprekend
Nee ik was te druk met gas gevenDestruction schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:01:
[...]
En, uitkomen Strubben nog schuin rechts de paddock op gekeken?![]()
Ik heb nog wel een witte Vivaro met kunstig wit aerodynamica pakket voor het imperiaal zien staan
* Destruction was met 3 rijders. Waarvan 2 met schade. Één kreeg tijdens de laatste sessie een beuk waardoor o.a de uitlaat krom is, bij de andere heeft iemand een voorwiel geprobeerd te parkeren tussen de achterbrug en de uitlaatGelukkig geen persoonlijk letsel en bij "mijn" rijders valt de schade ook mee omdat ze zelf overeind zijn gebleven. Die foutparkeerder zogezegd had de motor in puin liggen.
Ook weer een paar rode vlaggen gezien op een dag waar wederom geen niveau 2 was en alles dus in 3 reed. Blijf me afvragen of dat wel zo'n goed idee is.
Sorry ik was zelf heel druk met en zelf rijden en een 1098 fixen tussen de bedrijven door.
Aftermarket Quickshifter die niet lekker werkte en een scheur in zijn racekuip. Hij had geen idee hoe hij dat nou zou fixen. 2 gaatjes en 4 tywraps verder en weer door. Die quickshifter wel lastig om die goed te krijgen. Elke keer einde Veenslang dacht die sensor dat er geschakeld werd bij het verzitten, heel gek (en ook alleen daar).
Prima instructeur gehad trouwens, Jan, heel kundig en goede manier van uitleggen en rijden. Uiteindelijk elke sessie sneller gereden dan de "snelste instructie groep" waar ik de vorige keer in zat.
Zelf helaas een flink lekkende keerring er aan overgehouden. Hopelijk is dat voor 12 Mei nog gefixt, want qua timing komt het echt niet uit (en ik heb dat nog nooit gedaan, dus geen idee hoeveel tijd zoiets moet kosten)
Verplicht plaatje:
:strip_exif()/f/image/0yMyIBPBbu4Ho1PFP7xU36Wo.jpg?f=fotoalbum_large)
K to the KillaZ
Vanwege de schades had ik zelf ook niet de tijd om een rondje te lopen oid. Wie weet een andere keer.KillaZ schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:02:
[...]
Sorry ik was zelf heel druk met en zelf rijden en een 1098 fixen tussen de bedrijven door.
19 en 20 mei is de transit er waarschijnlijk weer te spotten. 16 juni rijdt een vriend van me een 5 uurs race op Assen. Ik ga dan wel kijken, maar dan ben ik zeer waarschijnlijk op de motor.
Wij staan altijd meer naar achteren inderdaad. Het nadeel is dat je de omroepen niet altijd goed hoort, het voordeel is dat je wat ruimte hebt en je mooi kunt zien hoe mensen met verschillende lijnen bijvoorbeeld Strubben aanvliegen, wat weer laat zien dat er voor die bocht eigenlijk niet echt één ideale lijn is.
Nu ik dit schrijf zou het me ineens niet verbazen als een @Tylen het daar niet mee eens is, maar soit
[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 27-04-2025 23:08 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Wellicht de R1250R/RS (of R1300R/RS) ook aan je lijstje toevoegen? Veel bruikbaar vermogen, heel lekker bochtenwerk en geen hoge zit. Ik pas er goed op (1m93) en heb nog ruimte over.Phyth0n schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:04:
Na het rondje gister op de K75, vandaag ongeveer hetzelfde rondje gereden met de 1200GS en het ontloopt elkaar niet veel, maar ik had het gister meer naar mijn zin op de K75 dan vandaag op de 1200GS. Het zal ook deels door de nieuwigheid (voor mij) komen van de K75 en dat het rustiger op de weg was gisteren, maar het zet mij wel aan het denken dat ik waarschijnlijk beter t.z.t. een lichtere motor wil kopen om de 1200GS te vervangen.
Pluspunten 1200GS:Voordelen K75:
Mijn shortlist om het komende jaar te gaan proefrijden:
De off-road mogelijkheden van de all-roads gebruik ik niet (wel geprobeerd met een cursus en een GotR rit vorig jaar) om dat een factor te laten zijn, zo heeft de 900XR mijn voorkeur boven de 900GS.
- BMW F900XR
[Afbeelding]
Ik vind de GS en vergelijkbaar iets te makkelijk rijden, maakt het wat saaier.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Of gewoon een Guzzi, V85 met wegbanden, koppel, niet teveel vermogen, rechtop zitten, cruise control.
leeg
Triumph 800 (als leeftijd niet zo'n issue is) of de Triumph 900. Triumph Scrambler XR/XC.Phyth0n schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:04:
[Afbeelding]
Ik mis naast de Tuareg 660 de Tenere 700 in dit lijstjeHkuit schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:16:
[...]
Als ‘ie maarvoor het donker thuis is 🤪.
[...]
Dat is dus inmiddels wél een vereiste geworden!
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Edit: sterker nog ik zou zelfs de CFmoto meenemen in het lijstje, omdat je met het overgebleven geld dat ding echt helemaal naar wens kan bouwen
[ Voor 32% gewijzigd door kneusteun op 28-04-2025 08:38 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Toch mis ik op haar motor het 'elastiek-gevoel', zal ongetwijfeld met het lagere koppel te maken hebben, het is ook geen eerlijk vergelijk natuurlijk, maar toch rijdt het heerlijk soepel.
Ik zit stiekem wel eens na te denken over een vervanger voor mijn Suzuki. Die is eigenlijk ook wel erg groot en zwaar, zeker als je er mee moet lopen/parkeren, maar als je iets handzamers wil, maar toch een beetje het V-Strom gevoel wil houden, wat zou je dan moeten nemen? Zou de kleine V-Strom broer zoveel lichter zijn in het gebruik. Of hebben we nog andere tips? Hou me aanbevolen
... en gaat over tot de orde van de dag
Dat is maar net in welk perspectief je het plaatst. Mijn vrouw heeft een V-strom 650, terwijl ik een TIger 1200 heb. Als ik dan haar motor pak heb ik echt het gevoel, "wat een dinky toy"...P_Tingen schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:21:
Gisteren een eindje gereden op de motor van mijn dochter. Die heeft een Honda CB500F uit 2015 gekocht. Zelf rij ik een V-Strom 1000 dus dat is echt wel andere koek. De Honda voelt bijna aan als een brommer, zo licht. Balhoofd is denk ik iets steiler, want ik werd verrast door het directe stuurgedrag.
Toch mis ik op haar motor het 'elastiek-gevoel', zal ongetwijfeld met het lagere koppel te maken hebben, het is ook geen eerlijk vergelijk natuurlijk, maar toch rijdt het heerlijk soepel.
Ik zit stiekem wel eens na te denken over een vervanger voor mijn Suzuki. Die is eigenlijk ook wel erg groot en zwaar, zeker als je er mee moet lopen/parkeren, maar als je iets handzamers wil, maar toch een beetje het V-Strom gevoel wil houden, wat zou je dan moeten nemen? Zou de kleine V-Strom broer zoveel lichter zijn in het gebruik. Of hebben we nog andere tips? Hou me aanbevolen
Misschien V-Strom 800 als mooie tussenmaat?
PS5: NeroProvocatore || Steam: Kevinr1989
Dat is wel even wennen ja, als ik van de T7 naar de SV650 ga moet ik ook even wennen aan het stuur dat zelf invalt.P_Tingen schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:21:
Gisteren een eindje gereden op de motor van mijn dochter. Die heeft een Honda CB500F uit 2015 gekocht. Zelf rij ik een V-Strom 1000 dus dat is echt wel andere koek. De Honda voelt bijna aan als een brommer, zo licht. Balhoofd is denk ik iets steiler, want ik werd verrast door het directe stuurgedrag.
Zeker...de 660 lijkt iets minder populair, zeker in de 2dehandsmakrt zoals je zegt.kneusteun schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:33:
Ik zag dat tegenwoordig bij jong occasion's best goede deals bij de tuareg tegenkomt, dus ik zou nu ook wel eerder naar de tuareg kijken dan de t7 to be honest.
Buiten een prijs viel me het in elk geval op dat de T7 in een lijstje ontbreekt waar de T660 wel in staat.
Gisteren was de traditionele 1e dag voor motorfietsen op de Nurburgring, dat zal ongetwijfeld met die drukte te maken hebben.DrivinUCrazy schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:11:
Gisteren in de Eifel, waar het overigens bizar druk was zelfs op de rustigere plekken, kwam ik wel heel veel T7's tegen inderdaad. Die populariteit zal de prijzen ook wel hoog houden.
zeker, zeker
1 van de 3 dagen dit jaar, die mensen gaan waarschijnlijk allemaal de openbare weg nu opozzynator schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:57:
[...]
Gisteren was de traditionele 1e dag voor motorfietsen op de Nurburgring, dat zal ongetwijfeld met die drukte te maken hebben.

Ik ga tegenwoordig liever naar elders (ondanks dat de Eifel voor mij in de buurt is). Ik rijd liever een stukje door naar het zuidelijke Reinland Pfaltz (Kairserlautern / Neustadt) of zelfs Winterbergen. Of Luxemburg natuurlijk als je geen trek hebt in curry wurst
[ Voor 17% gewijzigd door _eLMo_ op 28-04-2025 10:10 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Dat racen wordt steeds erger, gisteren zelfs ingehaald door zo'n racescooter. Voor ons is de Eifel ook om de hoek, maar gaan ook liever een andere kant op op de dagen dat je weet dat het druk is. Beetje binnendoor een tourtje maken, hapje eten en weer via een andere route naar huis. Beetje zoeken op https://biker-treff.de en dan er heen._eLMo_ schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:08:
[...]
Ik ga tegenwoordig liever naar elders (ondanks dat de Eifel voor mij in de buurt is). Ik rijd liever een stukje door naar het zuidelijke Reinland Pfaltz (Kairserlautern / Neustadt) of zelfs Winterbergen. Of Luxemburg natuurlijk als je geen trek hebt in curry wurst
Curry worst is wel licht overrated vind ik, maar die blief ik sowieso niet.
[ Voor 3% gewijzigd door ozzynator op 28-04-2025 10:32 ]
zeker, zeker
Kun je nagaan, alle motoren die op de Ring waren, zijn niet tegelijkertijd op de openbare weg in de Eifel. Dus stiekem was het nóg drukker dan ik dacht.ozzynator schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:57:
[...]
Gisteren was de traditionele 1e dag voor motorfietsen op de Nurburgring, dat zal ongetwijfeld met die drukte te maken hebben.
Voor de (langere) weekendjes, ja. Maar ik rij praktisch iedere zondag, dan zoek ik het toch ietsje dichter bij huis. Gisteren de rit door de Eifel was zo'n 440km, daar komen de kilometers van en naar huis nog bij. Dan zit "een stukje verder doorrijden" er niet meer echt in._eLMo_ schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:08:
Gisterochtend ging ik nog bijna op mijn snufferd. Ik rij de straat uit en sla af naar rechts. De motor viel zo makkelijk de bocht in dat ik de stoeprand rechts bijna te pakken had.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
onlangs voor 2500 eur Suzuki Bandit S 2011 gehaald. 26000 km via marktplaats. oorsprong is Motorport rockanje.
Het heeft in november 2024 een afleverbeurt gehad. De vorige eigenaar had zijn mp3 ingeruild en heeft slechts 50 km gereden en heeft alleen stil gestaan.
Ik heb de kettingopnieuw gesmeerd. Banden gecheckt.
Ik heb een vraag wanneer er eigenlijk onderhouden moet worden bij een garage ofso.
De motor heeft half jaar niets gedaan bij de vorige eigenaar. Ik heb inmiddels 200km gereden.
Onderhoudsintervallen staan in t boekje. Meestal iedere 10k km, minstens 1x per jaar. Dus je kan nog even door.jimmythejew schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:10:
hallo motorcollegas
onlangs voor 2500 eur Suzuki Bandit S 2011 gehaald. 26000 km via marktplaats. oorsprong is Motorport rockanje.
Het heeft in november 2024 een afleverbeurt gehad. De vorige eigenaar had zijn mp3 ingeruild en heeft slechts 50 km gereden en heeft alleen stil gestaan.
Ik heb een vraag wanneer er eigenlijk onderhouden moet worden bij een garage ofso.
De motor heeft half jaar niets gedaan bij de vorige eigenaar. Ik heb inmiddels 200km gereden.
Bestaat die een Bandit 1100? Ken alleen de 1200 of de 1250.jimmythejew schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:10:
hallo motorcollegas
Wat is er in de afleverbeurt gedaan? Alle vloeistoffen vervangen?
Als je daar een specificatie van hebt dan zou dat een beeld kunnen geven.
Weet je welk onderhoud bij 10dkm en 20dkm gedaan is?
Als je de 1250 hebt, dan is bij 24000 het controleren van de kleppen aan de beurt, eventueel stellen. Zie deze link
Op dat punt zit je nu.
[ Voor 25% gewijzigd door badkuip op 28-04-2025 11:38 ]
Over twee weken gaan we een weekje met de motoren naar de Vogezen. Met een hotelletje op een halfuur rijden van de Grand Ballon is de locatie volgens mij prima.

Ik heb de organisatie op mij genomen en ben nu een kleine to-do lijst aan het maken.
Zijn er hier ervaringsdeskundige die mij van extra inspiratie kunnen voorzien?
Momenteel heb ik op de planning een paar dagtourtjes:
- Hohneck & Grand Ballon
- rondrit richting Gerardmér
- zuiden richting Ballon d'Alsace
Zijn er nog must-do's die ik absoluut niet mag overslaan? Alvast bedankt!
Waar zie jij die "1100" staan?badkuip schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:29:
[...]
Bestaat die een Bandit 1100? Ken alleen de 1200 of de 1250
@jimmythejew zegt : "onlangs voor 2500 eur Suzuki Bandit S 2011 gehaald. 26000 km via marktplaats. oorsprong is Motorport rockanje."
kak, te snel gelezen. sorryFraggert schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:35:
[...]
Waar zie jij die "1100" staan?
@jimmythejew zegt : "onlangs voor 2500 eur Suzuki Bandit S 2011 gehaald. 26000 km via marktplaats. oorsprong is Motorport rockanje."
no worries, wou effe checken of het niet aan mij lag
het is een GSF650SA 2011. Ik heb alleen de factuur van motorport rockanje misschien staat het erop. Na werk ga ik thuis even checken.badkuip schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:29:
[...]
Bestaat die een Bandit 1100? Ken alleen de 1200 of de 1250.
Wat is er in de afleverbeurt gedaan? Alle vloeistoffen vervangen?
Als je daar een specificatie van hebt dan zou dat een beeld kunnen geven.
Weet je welk onderhoud bij 10dkm en 20dkm gedaan is?
Als je de 1250 hebt, dan is bij 24000 het controleren van de kleppen aan de beurt, eventueel stellen. Zie deze link
Op dat punt zit je nu.
Lekker dan.. Wat zou dat betekenen voor custom onderdelen op motoren?
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Heel simpel; of helemaal niks. Immers, er wordt gekeken naar een simpele checklijst, en daarbuiten wordt alles genegeerd. Zoals dit handboek voor België: https://assets.vlaanderen...ing_versie_1.1_zxapzi.pdfLankHoar schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:41:
https://nieuwsmotor.nl/ni...in-heel-europa-verplicht/
Of je krijgt een Duits systeem waarbij zo'n beetje alles een goedkeuring moet hebben. Op zich zie ik daar wel een goede basis in, dan wordt veel ali-troep ook uitgefaseerd. Denk aan knipperlichtjes die zo weinig licht uitstralen dat ze praktisch onzichtbaar zijn.
Uit de service manual van de Suzuki:jimmythejew schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:02:
[...]
het is een GSF650SA 2011. Ik heb alleen de factuur van motorport rockanje misschien staat het erop. Na werk ga ik thuis even checken.
:strip_exif()/f/image/kJMEbDLwsyAKDKnpjpAY5OzQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het handboek is met Google te vinden.
bij 24.000 km hadden in ieder geval bougies en vloeistoffen vervangen moeten worden. De rest moet worden nagekeken of aangedraaid.
In een eerder stadium bij eerdere beurten nog veel meer dingen.
Probeer de onderhoudshistorie boven water te krijgen.
Als je het niet kan vinden en niet zeker weet dan de fiets wegbrengen naar een goede monteur om je fiets helemaal na te lopen. Het liefste heb je een monteur met een hart voor motoren en die verder kijkt dan zijn neus lang is.
Het kost geld maar een goede en veilige fiets is wel degelijk wat waard.
Hoewel het goed is om troep te filteren, zijn de implicaties wel groot. Dan moet elk onderdeel voor specifiek die bike en uitvoering gekeurd worden, wat de kosten erg zal doen toenemen. En even leuk shoppen voor een andere uitlaat ofzo is er dan ook niet meer bij.DrivinUCrazy schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:53:
"Gezien de duidelijke voordelen voor de verkeersveiligheid van het testen van de verkeerswaardigheid van motorfietsen..." --> Die lobby is wel heel sterk geweest.
[...]
Heel simpel; of helemaal niks. Immers, er wordt gekeken naar een simpele checklijst, en daarbuiten wordt alles genegeerd. Zoals dit handboek voor België: https://assets.vlaanderen...ing_versie_1.1_zxapzi.pdf
Of je krijgt een Duits systeem waarbij zo'n beetje alles een goedkeuring moet hebben. Op zich zie ik daar wel een goede basis in, dan wordt veel ali-troep ook uitgefaseerd. Denk aan knipperlichtjes die zo weinig licht uitstralen dat ze praktisch onzichtbaar zijn.
Geven knipperlichten te weinig licht, dan zou daar gewoon een boete tegenover kunnen staan (is al zo lijkt me). Of dat dit da afkeur is bij een eventuele APK. Dan hoef je niet ieder onderdeel te keuren, maar moet het plaatje gewoon kloppen. Lijkt me logischer/kosten efficienter.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
LankHoar schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:41:
https://nieuwsmotor.nl/ni...in-heel-europa-verplicht/
Ik denk dus niet dat we naar de Duitse kant gaan, maar men gaan wel kijken naar emissies net zoals bij auto APK (dus ook geluidsemissie kan daar bij zitten, maar eerste doel zal uitlaatgassen zijn vermoed ik).[...] Doel is daarbij over te gaan van ‘Road Side Inspections’ (RSI) door politie of andere diensten, naar Periodic Technical Inspections (PTI) in een technische keuring zoals de APK, waarbij ook beter naar emissie gekeken kan worden.
Ook nog interessant, dus alleen een uitzondering voor bromfietsen, maar niet voor steps of brommobielen. Die zijn er ook gloeiend bij dan, gezien (elektrische) steps en brommobielen vaak niet geweldig worden onderhouden (remmen, iemand?).In het voorstel wordt trouwens bijna de hele zogenaamde L-categorie genoemd, dus het gaat naast motoren bijvoorbeeld ook over steps, quads en brommobielen, maar niet over bromfietsen, waarvoor een regeling wordt voorgesteld die gelijk is aan wat er nu bij motoren geregeld is, dus waarbij landen zelf mogen kiezen.
[ Voor 27% gewijzigd door _eLMo_ op 28-04-2025 14:44 ]
Geluidsemissies worden niet bekeken, als ik het zo lees. EU-informatie:_eLMo_ schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:42:
[...]
[...]
Ik denk dus niet dat we naar de Duitse kant gaan, maar men gaan wel kijken naar emissies net zoals bij auto APK (dus ook geluidsemissie kan daar bij zitten, maar eerste doel zal uitlaatgassen zijn vermoed ik).
[...]
Ook nog interessant, dus alleen een uitzondering voor bromfietsen, maar niet voor steps of brommobielen. Die zijn er ook gloeiend bij dan, gezien (elektrische) steps en brommobielen vaak niet geweldig worden onderhouden (remmen, iemand?).
https://ec.europa.eu/comm...rner/detail/en/ip_25_1083
En:The new rules will take into account the growing presence of electric vehicles and adapt to emerging technologies. They will introduce enhanced inspections, including periodic technical inspections for electric vehicles and advanced driver-assistance systems, annual inspections for older cars and vans, and advanced emission testing methods to detect high-emitting vehicles to reduce fine particles pollution.
https://ec.europa.eu/comm...r/detail/en/qanda_25_1084New emission testing: Detecting high-emitting vehicles, including tampered ones, using advanced methods for ultrafine particles and NOx.
Het is een plan, nog geen besluit. Ik heb me wild gezocht naar een mogelijke tijdslijn maar niets gevonden.NOx particles and noise measurement by remote sensing in roadside inspection of all vehicles.
Dit snap ik niet? Knipperlichten kun je toch onder een "knipperlichten-norm" laten goedkeuren, en remhendels onder een "remhendel-norm". Bij gebrek aan een betere term, ik heb geen idee of deze normen bestaan. Dan hoeven ze toch niet per sé per motor gekeurd te worden?LankHoar schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:37:
[...]
Hoewel het goed is om troep te filteren, zijn de implicaties wel groot. Dan moet elk onderdeel voor specifiek die bike en uitvoering gekeurd worden, wat de kosten erg zal doen toenemen. En even leuk shoppen voor een andere uitlaat ofzo is er dan ook niet meer bij.
Als ik me niet vergis zijn ze daar zelfs in Duitsland wat soepeler in geworden. Bepaalde banden die op een motor niet mochten, omdat dat specifieke modeljaar niet meegenomen was in de goedkeuring. Maar het modeljaar erop (met alleen een andere kleur), mocht het wél.

😂
Ja en nee. Knipperlichten bijvoorbeeld moeten minimaal 18cm tussen links en rechts hebben. Dan kan je knipperlichten van 9cm lang maken (lelijk), of motor specifiek keuren.DrivinUCrazy schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:09:
[...]
Dit snap ik niet? Knipperlichten kun je toch onder een "knipperlichten-norm" laten goedkeuren, en remhendels onder een "remhendel-norm". Bij gebrek aan een betere term, ik heb geen idee of deze normen bestaan. Dan hoeven ze toch niet per sé per motor gekeurd te worden?
Als ik me niet vergis zijn ze daar zelfs in Duitsland wat soepeler in geworden. Bepaalde banden die op een motor niet mochten, omdat dat specifieke modeljaar niet meegenomen was in de goedkeuring. Maar het modeljaar erop (met alleen een andere kleur), mocht het wél.Als het goed is wordt nu dus naar de eigenschappen van de band gekeken, en niet meer naar merk+type.
Als het vooral om fijnstof en NOx gaat kunnen ze beter 2 takt een keer gaan verbieden, en brommers zijn juist nog optioneel…badkuip schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:53:
[...]
Geluidsemissies worden niet bekeken, als ik het zo lees. EU-informatie:
https://ec.europa.eu/comm...rner/detail/en/ip_25_1083
[...]
En:
[...]
https://ec.europa.eu/comm...r/detail/en/qanda_25_1084
[...]
Het is een plan, nog geen besluit. Ik heb me wild gezocht naar een mogelijke tijdslijn maar niets gevonden.
Jammer dat ze nog geen geluidstest erbij doen
Ik heb toevallig afgelopen vrijdag het kenteken van de MT01 van mevrouw haar zoon bekeken, omdat we wat discussie hadden over de db norm.DrivinUCrazy schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:09:
[...]
Als ik me niet vergis zijn ze daar zelfs in Duitsland wat soepeler in geworden. Bepaalde banden die op een motor niet mochten, omdat dat specifieke modeljaar niet meegenomen was in de goedkeuring. Maar het modeljaar erop (met alleen een andere kleur), mocht het wél.Als het goed is wordt nu dus naar de eigenschappen van de band gekeken, en niet meer naar merk+type.
Daar staat specifiek op vermeld, dat de banden voor en achter van hetzelfde merk en type moeten zijn, niet expliciet welk (origineel) fabricaat.
En voor de rest, officieel moet gewoon alles wat je zelf aan je motor schroeft gekeurd zijn. Vandaar dat hendels uit Europa/de VS van A 10x zo duur zijn als die meuk uit China. Niet al het aluminium is hetzelfde.....
[ Voor 12% gewijzigd door ozzynator op 28-04-2025 16:13 ]
zeker, zeker
Whoops, bijna vergeten. Bedankt voor de reminder!kneusteun schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:20:
[...]Straks gaan mensen nog steeds weer een foto van een motor plaatsen.
[...]
:strip_exif()/f/image/rCb6E8ED7O3UC3fhzfNCFJbR.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag weer het eerste rondje in 2 maanden
Cool!tweakerbart schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:31:
Hey!
Over twee weken gaan we een weekje met de motoren naar de Vogezen. Met een hotelletje op een halfuur rijden van de Grand Ballon is de locatie volgens mij prima.![]()
Ik heb de organisatie op mij genomen en ben nu een kleine to-do lijst aan het maken.
Zijn er hier ervaringsdeskundige die mij van extra inspiratie kunnen voorzien?
Momenteel heb ik op de planning een paar dagtourtjes:
- Hohneck & Grand Ballon
- rondrit richting Gerardmér
- zuiden richting Ballon d'Alsace
Zijn er nog must-do's die ik absoluut niet mag overslaan? Alvast bedankt!
Ik ben er nu 3 keer geweest en die regio verveelt nooit
Maar met jouw lijst heb je zeker wel fraaie wegen en mooie uitzichten. Geniet er van!
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Ik snap het probleem nóg niet. Er zijn eisen aan de positie/tussenafstand. Dit kun je per motor bekijken. Er zijn ook eisen aan de knipperlichtjes zelf. Maar dat betekent NIET dat je per merk en model een typegoedkeuring moet regelen voor de knipperlichtjes._eLMo_ schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:56:
[...]
Ja en nee. Knipperlichten bijvoorbeeld moeten minimaal 18cm tussen links en rechts hebben. Dan kan je knipperlichten van 9cm lang maken (lelijk), of motor specifiek keuren.
Dus je koopt goedgekeurde knipperlichtjes (goedgekeurd = ze voldoen aan de eisen van de knipperlichtjes zelf), en je moet er zelf voor zorgen dat deze op de juiste positie met de juiste tussenafstand zitten. Klaar.
Toen ik zelf de knipperlichten heb laten vervangen, was het voldoende om deze direct naast de kentekenplaat te plaatsen. Dat was al ver genoeg uit elkaar. Ik vond dat niks, en heb ze bewust op busjes laten monteren zodat het wat duidelijker werd. Maar het punt is dat de eisen eigenlijk niet eens zo heel streng zijn.
Precies, maar ik heb nog ergens documentatie van mijn Super Tenere waar in stond dat de Michelin Road 3 of 4 wel in was goedgekeurd, maar de Road 4/5 die bij het uitkomen van die motor nog niet bestond, niet. Heel gek.ozzynator schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:11:
[...]
Ik heb toevallig afgelopen vrijdag het kenteken van de MT01 van mevrouw haar zoon bekeken, omdat we wat discussie hadden over de db norm.
Daar staat specifiek op vermeld, dat de banden voor en achter van hetzelfde merk en type moeten zijn, niet expliciet welk (origineel) fabricaat.
En voor de rest, officieel moet gewoon alles wat je zelf aan je motor schroeft gekeurd zijn. Vandaar dat hendels uit Europa/de VS van A 10x zo duur zijn als die meuk uit China. Niet al het aluminium is hetzelfde.....
In het modeljaar van 2014 stond dat nieuwere type band uiteraard wel. Het verschil: de kleur en het gasklephuis had een upgrade gekregen ivm cruise control. Niets wat met de banden te maken had. Maar de Duitsers bleven bij hoog en laag volhouden dat ik die nieuwere generatie banden niet mocht gebruiken, want die waren niet goedgekeurd.

Kom op, ergens mag er nog wat gezond verstand gebruikt blijven worden.
Duitsland vertrouwt daar niet op, er zijn genoeg mensen die willens en wetens niet conforme dingen monteren, ook als de onderdelen wel voldoen.DrivinUCrazy schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:06:
[...]
Ik snap het probleem nóg niet. Er zijn eisen aan de positie/tussenafstand. Dit kun je per motor bekijken. Er zijn ook eisen aan de knipperlichtjes zelf. Maar dat betekent NIET dat je per merk en model een typegoedkeuring moet regelen voor de knipperlichtjes.
Dus je koopt goedgekeurde knipperlichtjes (goedgekeurd = ze voldoen aan de eisen van de knipperlichtjes zelf), en je moet er zelf voor zorgen dat deze op de juiste positie met de juiste tussenafstand zitten. Klaar.
[…]
Persoonlijk hoe ik daar niet zo’n grove maatregel voor in Nederland als ze in Duitsland gebruiken. Gewoon goedkeuring op het ding zelf, en mensen straffen die het verkeerd doen.
Helaas blijkt dat handhaving inmiddels niet meer kan omdat we dat met z’n allen te duur vinden. Dus dan probeert men het zo. Ben ik zelf geen voorstander van.
Bedankt voor de suggesties allen.4x2 schreef op maandag 28 april 2025 @ 07:25:
Ik zou een scooter kopen, die zijn altijd geweldig.
Of gewoon een Guzzi, V85 met wegbanden, koppel, niet teveel vermogen, rechtop zitten, cruise control.
Scooter gaat hem niet worden om meerdere redenen, zal voor de grap wel er eens op gaan zitten, buiten 50cc versies nooit op gezeten
Guzzi v85 past inderdaad wel bij wat ik omschrijf, maar hij trekt mij niet echt. Desondanks wel een goede om op proef te rijden.
1200/1250/1300r(s) of gt is ook wel het overwegen waard, vermogen/koppel blijft dan wel hoog.
Triumph 800 past in hetzelfde straatje als de 900xr en v2(s).
Meeste van de genoemde niet-BMW modellen staan bij Goedhart wat voor mij redelijk dichtbij is. Daar binnenkort maar eens verder oriënteren.
Om vervolgens met Tupperware helm rond te rijden 😂_eLMo_ schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:13:
[...]
Duitsland vertrouwt daar niet op, er zijn genoeg mensen die willens en wetens niet conforme dingen monteren, ook als de onderdelen wel voldoen.
Persoonlijk hoe ik daar niet zo’n grove maatregel voor in Nederland als ze in Duitsland gebruiken. Gewoon goedkeuring op het ding zelf, en mensen straffen die het verkeerd doen.
Helaas blijkt dat handhaving inmiddels niet meer kan omdat we dat met z’n allen te duur vinden. Dus dan probeert men het zo. Ben ik zelf geen voorstander van.
Blijf dat zo raar vinden dat dat in Duitsland allemaal nog kan.
Belgie? Want in NL staat zoiets niet op het kenteken(bewijs).ozzynator schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:11:
[...]
Ik heb toevallig afgelopen vrijdag het kenteken van de MT01 van mevrouw haar zoon bekeken, omdat we wat discussie hadden over de db norm.
Zelfde type op één as voor de APK voor auto's is er al wel: dan doelen ze op radiale of diagonale banden.
Uitzonderingen zijn reservewielen.
[ Voor 3% gewijzigd door SniperGuy op 28-04-2025 18:43 ]
Ik geloof heus dat de statistieken zullen laten zien dat er relatief weinig ongelukken door slecht onderhoud komen, maar dat is meer geluk dan wijsheid denk ik, simpelweg te weinig kilometers die ermee gemaakt worden en altijd met mooi weer waardoor die versleten band niet snel een probleem zal zijn. Maar alle andere shit die bij een APK wel gecheckt kan worden, zal nu hopelijk door de man vallen.
Duitsland.SniperGuy schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:43:
[...]
Belgie? Want in NL staat zoiets niet op het kenteken(bewijs).
Zelfde type op één as voor de APK voor auto's is er al wel: dan doelen ze op radiale of diagonale banden.
Uitzonderingen zijn reservewielen.
zeker, zeker
Gaat echt helemaal nergens over, alleen over geld. De DEKRA is al jaren bezig dit voor elkaar te krijgen onder het mom van veiligheid. De cijfers (van dezeflde EU) laten zien dat dit zo klein is <3% dat dit nauwelijks zoden aan de dijk zet.
Alleen verdienen er een paar mensen weer flink geld over de rug van een ander.
Als je echt iets aan veiligheid wil doen: kijk eens nar de Ebike. Hoeveel doden zijn er daar gevallen het afgelopen jaar?
Vele meer doden dan met de motor. Kun je beter een APK voor Ebikes invoeren.
En laat de motorrijders met rust. Staks moet de dealer mijn werk nakijken. Terwijl ik beter zijn werk kan nakijken.....
[ Voor 99% gewijzigd door f2ride2001 op 28-04-2025 20:55 ]
Ik werd vanmiddag ingehaald door een motor die van die mini-LED richtingaanwijzers had, en dan ook nog eens, net zoals bij veel moderne auto's (DrivinUCrazy schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:53:
Denk aan knipperlichtjes die zo weinig licht uitstralen dat ze praktisch onzichtbaar zijn.

WTF! Dan WIL je gewoon niet gezien worden.

(maar het ziet er wel kek uit, vanuit je rolstoel)
Dat kan gewoon fabriek-af OEM zijnLooneyTunes schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:33:
[...]
Ik werd vanmiddag ingehaald door een motor die van die mini-LED richtingaanwijzers had, en dan ook nog eens, net zoals bij veel moderne auto's (), zo'n loop-lichtje er in.
Nou, dit produceerde nauwelijks iets aan licht. Daarom viel het me ook op.theredone51 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:38:
En 'mini' zegt ook niet veel over hoeveel licht er uit komt. ik had er op de DR750 die ook ini-mini waren (Shin Yo, met e-keur), maar wel een bak licht produceerden.
De voorkant heb ik gemist met wat voor richtingaanwijzers er zaten. (zat zelf in de auto en was bezig met uitvoegen).

Gelukkig iemand gevonden die de 2 voorpoten van nieuwe olie en keerringen gaat voorzien voor 12 Mei.
Scheelt weer, dan heb ik een hele zomer om uit te vinden hoe ik dat zelf moet doen
K to the KillaZ
Ik had op mijn Hawk ook van die loopknipperlichten. Want gaafLooneyTunes schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:33:
[...]
Ik werd vanmiddag ingehaald door een motor die van die mini-LED richtingaanwijzers had, en dan ook nog eens, net zoals bij veel moderne auto's (), zo'n loop-lichtje er in.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
ADV 2 zijn nog niet snel genoeg leverbaar
zeker, zeker
Ja maar ik geef nu autorijles en dan heb ik hem niet op hoor
XT+ is toch de E09? Blokprofiel zeg maar. Is geen verkeerde band hoor.kneusteun schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:21:
Nieuwe banden worden toch de XT+ (e07)
ADV 2 zijn nog niet snel genoeg leverbaar
Kijk, dát zijn pas knipperlichten!HTT-Thalan schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:40:
[Afbeelding]
Het is weer heerlijk weer om rijles te geven.
Leuk om je verhalen en voortgang te lezen @HTT-Thalan!
Ja.ozzynator schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:34:
Kort vraagje voor de Harley rijders, of eigenlijk voor iedereen die het antwoord kan zeggen, is echt alles aan de moeren, bouten, inbus en Hex een aparte maat?
Enkel de later toegevoegde/vervangen zaken heb ik direct vervangen door metrisch waar mogelijk.
Oh de accu had wel de reguliere schroefjes.
Alsof we nog een extra reden nodig hadden om ver bij Harley vandaan te blijvenJapiooo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:47:
[...]
Ja.
Enkel de later toegevoegde/vervangen zaken heb ik direct vervangen door metrisch waar mogelijk.
Oh de accu had wel de reguliere schroefjes.
Ja ze zijn lekker zichtbaarPyr0_ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:42:
[...]
Kijk, dát zijn pas knipperlichten!
Leuk om je verhalen en voortgang te lezen @HTT-Thalan!
Bougietjes vervangen gaat zooo simpel ;-)HTT-Thalan schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:48:
[...]
Alsof we nog een extra reden nodig hadden om ver bij Harley vandaan te blijven.
Als je de juiste maat bougiesleutel hebt natuurlijk.
Nou ik moet er niet aan denken om ooit de bougies te wisselen op een Harley!!Japiooo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:51:
[...]
Bougietjes vervangen gaat zooo simpel ;-)
Als je de juiste maat bougiesleutel hebt natuurlijk.
maar dan voornamelijk vanwege de implicatie dat ik er zoveel kilometers op gemaakt heb dat ik uberhaupt aan nieuwe toe ben
Je bent niet erg enthousiast merk ik....HTT-Thalan schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:00:
[...]
Nou ik moet er niet aan denken om ooit de bougies te wisselen op een Harley!!
maar dan voornamelijk vanwege de implicatie dat ik er zoveel kilometers op gemaakt heb dat ik uberhaupt aan nieuwe toe ben![]()
Trouwens, ook op mijn Harley zitten aan de voorkant nog ouderwets gloeilampen in de knipperbollen.
[ Voor 14% gewijzigd door ozzynator op 29-04-2025 13:26 ]
zeker, zeker
Ik heb nu de 09, dat is rally pro xt+ ofzo dacht ikHTT-Thalan schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:38:
[...]
XT+ is toch de E09? Blokprofiel zeg maar. Is geen verkeerde band hoor.
De enduro trail + is de E07, maar sinds die nieuwe namen weet ik het ook allemaal niet meer...
Maar heb de e07's gevraagd even keer wat minder lompe banden en wat meer straat..
Kwaliteit en keurmerk zijn gewoon key bij dergelijke zaken. Kellerman is toen ooit begonnen met kwalitatief goede en goedgekeurde aftermarket LED knippers die wat bekender waren bij het grote publiek.theredone51 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:38:
[...]
En 'mini' zegt ook niet veel over hoeveel licht er uit komt. ik had er op de DR750 die ook ini-mini waren (Shin Yo, met e-keur), maar wel een bak licht produceerden.
[Afbeelding]
Tegenwoordig heeft iedere aftermarket speler (Rizoma, Baracuda, Booster etc) dergelijke producten.
Ik heb mn Denali D7 Pro's gekoppeld aan mijn knipperlichten (alleen de middel bar, niet de volledige 11600 lumen per lampSniperGuy schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:50:
[...]
Kwaliteit en keurmerk zijn gewoon key bij dergelijke zaken. Kellerman is toen ooit begonnen met kwalitatief goede en goedgekeurde aftermarket LED knippers die wat bekender waren bij het grote publiek.
Tegenwoordig heeft iedere aftermarket speler (Rizoma, Baracuda, Booster etc) dergelijke producten.

11600 lumen per lamp - ben je bang voor t donker?iMars schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:54:
[...]
Ik heb mn Denali D7 Pro's gekoppeld aan mijn knipperlichten (alleen de middel bar, niet de volledige 11600 lumen per lamp![]()
)
Mooie lampies, maar wat een geld, 500+ eur per stuk.
Inderdaad ja, het zijn amerkaanse inch maten, en maak niet de vergissing om te denken dat dat hetzelfde is als engelse inch maten.ozzynator schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:34:
is echt alles aan de moeren, bouten, inbus en Hex een aparte maat?
Nieuwe voorveren/dempers worden nu gemonteerd 😎
:strip_exif()/f/image/Z3aVM1UndbOkaApUrwQ4T3zQ.jpg?f=fotoalbum_large)
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Tja, hobby mag wat kosten,... en op de gebieden waar geen verlichting is in het donker... Daar kan ik nu alles zien (met zonnebril opnoes schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:38:
[...]
11600 lumen per lamp - ben je bang voor t donker?![]()
Mooie lampies, maar wat een geld, 500+ eur per stuk.
Ik ga toevallig volgende week donderdag t/m zondag ook naar de Hartz. Ik heb van een collega een toffe route gekregen. Als je er belang bij hebt, mag je me wel een pb doen_eLMo_ schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:31:
Iemand nog een mooie route naar (of in) de Harz? Ik ga er met wat vrienden en ex-collega's heen in mei.
You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300
Met de standaard lampjes op mn motoren zie ik ook alles goed genoeg om er geen extra lampjes bij te hoeven zetteniMars schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:59:
[...]
Tja, hobby mag wat kosten,... en op de gebieden waar geen verlichting is in het donker... Daar kan ik nu alles zien (met zonnebril op![]()
)
Ben vooral erg blij met de kantelende xenon koplamp in de K1600GT - duidelijk meer zicht de bocht in.

Gewoon de grotere verzekeraars bellen. Of een tussenpartij, die kan daar vast ook bij helpen.Pyr0_ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:11:
Iemand ervaring met het afsluiten van een verzekering voor een eendagskenteken? Net even met Unive contact gehad maar die doen dat alleen als service als je 5+ verzekeringen daar hebt lopen
Kwaliteit hierven zegt mij niets. Ik heb bij Harlieplaats eea besteld: https://www.harliepleats.nl/tools-gereedschap/ozzynator schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:57:
https://www.amazon.nl/Har...ap%2Caps%2C65&sr=8-1&th=1
Dus dit zou goed moeten komen?
Tot nu toe fijn en goed gereedschap.
Ik dacht eerst dat het wellicht de koppeling was waar teveel speling op zat bij de hendel dus deze strakker afgesteld. Dat leek eerst wat beter te gaan. Maar helaas, gister ochtend weer twee keer kort achter elkaar sloeg de motor af.
Wat me opvalt is dat de motor nogal zenuwachtig lijkt te draaien bij lage snelheid en wanneer de koppeling is ingeknepen waardoor ik het vermoeden heb dat het aantal toeren soms te laag wordt waardoor de motor afslaat. Echter hoe dit op te lossen geen idee.
De motor (Kawasaki Versys 1000SE) heeft keurig zijn beurten gehad, bougies zijn al vervangen dus het lijkt me niet dat ik het daarin (of bijv luchtfilter ed) moet zoeken.
Iemand die dit herkent en wellicht ook een (hopelijk niet al te ingewikkelde, want zo technisch ben ik nou ook weer niet) oplossing weet?
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Als je dr bij zegt dat je de motor daarna ook bij hun gaat verzekeren heb ik er nog nergens problemen mee gehad.Pyr0_ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:11:
Iemand ervaring met het afsluiten van een verzekering voor een eendagskenteken? Net even met Unive contact gehad maar die doen dat alleen als service als je 5+ verzekeringen daar hebt lopen
Als je het puur als 1 dagskenteken doet, ja, dan kan ik me voorstellen dat ze dr minder zin in hebben.
leeg
@Pyr0_ gewoon je huidige verzekeraar bellen voor de auto/motor/huis etc. Ik heb idd zo'n tussenpersoon zoals hier al eerder genoemd, die heb ik het digitale formulier voor het eendagskenteken toegestuurd zodra ik dat binnen had, en die hebben de dekking gewoon afgegeven zonder kosten.4x2 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:12:
[...]
Als je dr bij zegt dat je de motor daarna ook bij hun gaat verzekeren heb ik er nog nergens problemen mee gehad.
Als je het puur als 1 dagskenteken doet, ja, dan kan ik me voorstellen dat ze dr minder zin in hebben.
Maar inderdaad, ik heb de motor daarna ook bij hen op de polis bijgeschreven.
Maar mocht je denken "ik kan wel aardig dat ding beheersen", kan jij dit ook?
Mad skills!
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Kan het niet gewoon zo zijn dat er toch wat met die koppeling aan de hand is? Anders dan de kabel. Klinkt alsof hij random de koppeling aangrijpt, al dan niet deels.13art schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:59:
Misschien dat iemand mij hier op weg kan helpen. Al geruime tijd, wanneer de motor nog koud is, slaat geregeld de motor spontaan af wanneer ik in lage versnelling (1 of 2) vertraag en de koppeling aan trek.
Ik dacht eerst dat het wellicht de koppeling was waar teveel speling op zat bij de hendel dus deze strakker afgesteld. Dat leek eerst wat beter te gaan. Maar helaas, gister ochtend weer twee keer kort achter elkaar sloeg de motor af.
Wat me opvalt is dat de motor nogal zenuwachtig lijkt te draaien bij lage snelheid en wanneer de koppeling is ingeknepen waardoor ik het vermoeden heb dat het aantal toeren soms te laag wordt waardoor de motor afslaat. Echter hoe dit op te lossen geen idee.
De motor (Kawasaki Versys 1000SE) heeft keurig zijn beurten gehad, bougies zijn al vervangen dus het lijkt me niet dat ik het daarin (of bijv luchtfilter ed) moet zoeken.
Iemand die dit herkent en wellicht ook een (hopelijk niet al te ingewikkelde, want zo technisch ben ik nou ook weer niet) oplossing weet?
Ik kan uberhaupt geen gymkhana (staat wel op mijn verlanglijstje om te leren, als is het maar voor een dagcursus, gewoon voor de fun) maar hij laat hier gewoon prachtig zien dat zelfs voor zulke toeren hij niet op de rand van zijn grip op het wegdek aan het rijden is. Dus dan kun jij (niet jij persoonlijk, maar eenieder die dit leest) ook wel gewoon normaal de motor door een bochtje drukken bij regen.Vrijdag schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:14:
Er zitten er hier vast een aantal die vinden dat ze goede motorbeheersing hebben. Ik val daar niet onder, maar ik tuf dan ook het liefste op oudewijvensnelheid een beetje rond en uitsluitend als het mooi weer is
[YouTube: 20220918 D杯第4戦 A級 作田H2 ZRX1200R motogymkhana]
Mad skills!
Zou je, wanneer de koppeling aangrijpt, dat niet voelen in de trant van dat de motor een soort van gaat bokken/schokken? Hij valt nu gewoon stil, zonder verdere schokken.HTT-Thalan schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:15:
[...]
Kan het niet gewoon zo zijn dat er toch wat met die koppeling aan de hand is? Anders dan de kabel. Klinkt alsof hij random de koppeling aangrijpt, al dan niet deels.
Ik heb een paar weken geleden, als een soort van AVB opfriscursus, ook een mini gymkhana gedaan op mijn FJR… man wat was dat hard werken zeg! Zo’n FJR is echt te topzwaar voor zulke ongein 🤣. De reguliere oefeningen (zoals halve draai, achtje en de slaloms) gingen me daarentegen beter af dan dat ik verwacht had op mijn FJR.Vrijdag schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:14:
Er zitten er hier vast een aantal die vinden dat ze goede motorbeheersing hebben. Ik val daar niet onder, maar ik tuf dan ook het liefste op oudewijvensnelheid een beetje rond en uitsluitend als het mooi weer is
[YouTube: 20220918 D杯第4戦 A級 作田H2 ZRX1200R motogymkhana]
Mad skills!
You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300
Dat had ik dus gedaan, heb zowel auto als motor al heel wat jaren bij unive verzekerd. En ik was ook van plan de nieuwe daar te verzekeren. Daar ga ik toch over twijfelenHTT-Thalan schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:14:
[...]
@Pyr0_ gewoon je huidige verzekeraar bellen voor de auto/motor/huis etc. Ik heb idd zo'n tussenpersoon zoals hier al eerder genoemd, die heb ik het digitale formulier voor het eendagskenteken toegestuurd zodra ik dat binnen had, en die hebben de dekking gewoon afgegeven zonder kosten.
Maar inderdaad, ik heb de motor daarna ook bij hen op de polis bijgeschreven.

Morgen maar eens induiken.
Als het echt in de koppeling zit zou je dit meer moeten voelen.13art schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:26:
[...]
Zou je. Wanneer de koppeling aangrijpt dat niet voelen in de trant van dat de motor een soort van gaat bokken/schokken? Hij valt nu gewoon stil, zonder verdere schokken.
Valt 'ie ook uit bij stationair draaien met een koude motor, bijvoorbeeld na een ruk aan de gashendel of als je hem even op een constant toerental hebt gehouden terwijl je nog niet hebt gereden?
Het is echt bij het vertragen, dus na gas gegeven te hebben en bijv moeten afremmen voor een kruispunt, of stapvoets rijden en dan de koppeling inknijpen. Dat soort momenten kan hij ineens afslaan.mistahk1 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:08:
[...]
Als het echt in de koppeling zit zou je dit meer moeten voelen.
Valt 'ie ook uit bij stationair draaien met een koude motor, bijvoorbeeld na een ruk aan de gashendel of als je hem even op een constant toerental hebt gehouden terwijl je nog niet hebt gereden?
Ik moet, nou ja moet, ook nog nieuwe banden.kneusteun schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:29:
[...]
Ik heb nu de 09, dat is rally pro xt+ ofzo dacht ik
De enduro trail + is de E07, maar sinds die nieuwe namen weet ik het ook allemaal niet meer...
Maar heb de e07's gevraagd even keer wat minder lompe banden en wat meer straat..
Voor nu, hier in NL, offroad, en de weg nog voldoende.
Maar ik ga eind juni naar de UK, snelweg heen, daar TET, dan naar het ABR festival, en weer over de snelweg terug naar huis.
Heb nu de Mitas 09 achter, en een echt noppen bandje (Metzeler MC 360 ) voor.
Denk dat ik met de achterband niet meer heen en terug thuis kom.
Wil wel iets waar ik ook offroad een deuk in een pak boter kan slaan. Die zijn dan wel compleet op bij terug thuis komen denk ik.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
En je hebt niet blij met je keuzes tot nu toe? Of je wilt gewoon aan wat nieuws snuffelen?Bommes schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:59:
[...]
Ik moet, nou ja moet, ook nog nieuwe banden.
Voor nu, hier in NL, offroad, en de weg nog voldoende.
Maar ik ga eind juni naar de UK, snelweg heen, daar TET, dan naar het ABR festival, en weer over de snelweg terug naar huis.
Heb nu de Mitas 09 achter, en een echt noppen bandje (Metzeler MC 360 ) voor.
Denk dat ik met de achterband niet meer heen en terug thuis kom.
Wil wel iets waar ik ook offroad een deuk in een pak boter kan slaan. Die zijn dan wel compleet op bij terug thuis komen denk ik.