Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Ik heb er inmiddels 7000km mee gereden, en bevalt mij erg goed! Had eerste de Moto1, en sinds afgelopen motorbeurs de Moto2.ozzynator schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:42:
Iemand ervaring met Beeline navigatie? Gisteren even de telefoon aan het stuur gehangen, maar dat gaat het hem niet worden.
De aanwijzingen zijn heerlijk simpel, en de bijbehorende app werkt goed en eenvoudig.
You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300
Welkom bij de HD clubozzynator schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:24:
Over het tanken: ik ga tanken als het lampje gaat branden, het liefst in Belgie, Duitsland mag ook. Altijd minimaal ron98. Nog nooit gekeken of hij zuinig is of niet.
Ga ik nu met de nieuwe ook niet doen, want ik kan het wel raden haha.
@LankHoar kun je mij in de OP updaten? HD FXBBS Street Bob 114.
Welk jaar en heb je ook een foto? Dan kan het aangepast worden. Je mag de andere OP daarbij ook wel taggen, ben beetje druk op het moment dus kan zijn dat ik het mis anders.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Gebruik je een benzinefilter? Zo ja, werp daar eens een kijkje inBarista schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:32:
Ik blijf de terugkerende e10/e5 discussie prachtig vinden. Mijn transalp uit 95 met carburateurs rijdt echt prima met e10. Ook na 3 maanden stilstaan vanwege winterstop. Tank al e10 sinds invoering e10 en nooit problemen gehad.
De Twin net afgeleverd bij de garage
Da's niksWaaj schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:28:
Ik had hem al eens gepost geloof ik maar als je dit bordje over het hoofd ziet dan kon je ook nog wel eens range anxiety krijgen op de terugweg.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/ONEmE6H1uh2bCAl7EVC3Pdlg.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/jfq53zTgmJJflC3r3wyS7HXC.png?f=user_large)
/f/image/jJXagYs1nJ8IbVtn5jbczSoS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WBDUgkxSHJpwC8mfl3xtzb9M.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LBQPuPFUF5SN8PqeY3HEIp7z.png?f=user_large)
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Dan moet ik mijn zijkoffers even volgieten dan haal ik het welToolkiT schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:46:
[...]
Da's niksAustralia has entered the chat..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is ondertussen al concreter geworden, met prijsofferte en alles erop en eraan.
Grote verandering: het wordt de GT in plaats van de R. Ik heb de klik in mijn hoofd kunnen maken: ik wil meer comfort.
Het rechtere stuur en de iets meer voorovergebogen houding op de R hebben me doen bijdraaien naar de GT, met gebogen stuur en comfortzadel.
De footpegs laat ik wel in de middenpositie zetten in plaats van forward, maar ook dat kan makkelijk bij de Rocket.
Dus ja, we zijn er bijna. Nog even onderhandelen over de overnameprijs van de Speed RS (tenzij iemand hier interesse heeft (eerste eigenaar, altijd onderhouden bij Triumph, tiptop in orde, 11k km, van 2018)
[ Voor 8% gewijzigd door kazzzdafke op 17-04-2025 15:52 ]
Never ever financial advice...
Ben nu ook wel benieuwd naar zijn benzinefilter. Ik zou net als @Barista ook zeggen dat E10 weinig uitmaakt tenzij je de motor zo lang laat staan (half jaar) dat Ethanol echt veel water aan kan trekken of als je leidingen er niet tegen kunnen. Als je online wat zoekt lijkt de tendens te zijn dat leidingen van een grasmaaier minder goed tegen ethanol kunnen dan van een willekeurig voertuig, maar daar zie ik dan de logica weer niet van in. Zou er significant te besparen zijn op het materiaal van je brandstofleidingen dat je dit bij een grasmaaier wel doet en bij een voertuig niet?HTT-Thalan schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:22:
[...]
Gebruik je een benzinefilter? Zo ja, werp daar eens een kijkje in. Ik heb hier jarenlang een Honda V-twin grasmaaier gehad, 660cc. Die heeft bij de vorige eigenaar altijd op E10 gelopen en toen ik het ding een beurt gaf spoelde ik allemaal zwart rubberen gruis/gruit uit de filters, afkomstig uit de benzineleidingen. Die lossen wel degelijk op onder invloed van ethanol, zoals we ook gewoon weten. Zal niet overnacht gebeuren, maar prettig is anders en milieuvriendelijk is het ook niet. Mijn alp liep op E5 maar dat was ook gewoon vanwege de tuning die ik eraan heb laten doen destijds.
@HTT-Thalan En dat je nou E5 noemt in relatie tot tuning vind ik wat vreemd. Met tuning gaat het in de regel om klopvastheid en dus octaangetal. Nu heeft in Nederland E5 meestal een hoger octaangetal dan E10 maar ethanol is daar niet de oorzaak van. Duidelijker is dan om te zeggen 98 om de diverse eigenschappen van brandstof uit elkaar te houden.
Ik heb destijds mijn CDI's laten vervangen voor een digitale, en die kon je programmeren. De tuner heeft de ontsteking aangepast voor meer vermogen, maar dan moest ik inderdaad klopvastere benzine gaan gebruiken - dit deed ik toch al vanwege de ethanol dus prima. Destijds noemden ze dit nog 98, maar nu zie je overal die E5 en E10 stickers zitten.WilbertNeems schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:53:
[...]
Ben nu ook wel benieuwd naar zijn benzinefilter. Ik zou net als @Barista ook zeggen dat E10 weinig uitmaakt tenzij je de motor zo lang laat staan (half jaar) dat Ethanol echt veel water aan kan trekken of als je leidingen er niet tegen kunnen. Als je online wat zoekt lijkt de tendens te zijn dat leidingen van een grasmaaier minder goed tegen ethanol kunnen dan van een willekeurig voertuig, maar daar zie ik dan de logica weer niet van in. Zou er significant te besparen zijn op het materiaal van je brandstofleidingen dat je dit bij een grasmaaier wel doet en bij een voertuig niet?
@HTT-Thalan En dat je nou E5 noemt in relatie tot tuning vind ik wat vreemd. Met tuning gaat het in de regel om klopvastheid en dus octaangetal. Nu heeft in Nederland E5 meestal een hoger octaangetal dan E10 maar ethanol is daar niet de oorzaak van. Duidelijker is dan om te zeggen 98 om de diverse eigenschappen van brandstof uit elkaar te houden.
Maarr... nu je dit zo zegt: Ik was van de week in DLD en heb daar de jerrycans weer gevuld (voor de beide motoren, want die krijgen van mij idd ook premium spul) en daar had ik ineens de keuze tussen 'E10, Super E10 en Super plus....'. zou die tussenvariant dan '98 maar met ethanol' zijn?? En de Plus dan E5 zonder ethanol? Ik heb de Plus maar genomen, die was het duurste (1,85 de liter) dus ik gok de juiste.
Dat zijn serieuze afstanden. Gelukkig rekenen ze daar in km, best lullig als je denkt dat je het nét gaat halen en er dan na 742 km achter komt dat je nog 450km moet lopen met je jerrycannetjeToolkiT schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:46:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je lijkt dus inderdaad brandstofeigenschappen met elkaar te verwarren. 95 en 98 zeggen wat over klopvastheid en E10 en E5 iets over het ethanolgehalte en zijn dus geen synoniem.
Je zegt "Destijds noemden ze dit nog 98, maar nu zie je overal die E5 en E10 stickers zitten". Dat is half waar; nu zie je inderdaad overal E5 en E10 stickers maar tegelijkertijd wordt ook nog aangeven 95 of 98 met eventueel daar RON bij geschreven.
En de tussenvariant in Duitsland was waarschijnlijk 95 E5, of misschien Super E5 maar waarschijnlijk niet Super E10 (E10 is de goedkoopste variant, niet de tussenvariant ik weet, of daar super bij staat weet ik niet).
In Duitsland mag namelijk nog 95 E5 verkocht worden waar dat in Nederland niet meer mag en dus alleen 95 E10 beschikbaar is. Daardoor is in Nederland E10 dus ook bijna altijd 95 en 98 E5 maar in principe zou ook bijvoorbeeld 98 E10 verkocht mogen worden.
En alss het je dus in Duitsland om een laag ethanolgehalte te doen is maar je geen hogere klopvastheid nodig hebt kun je dus het best 95 E5 tanken.
[ Voor 6% gewijzigd door WilbertNeems op 17-04-2025 16:14 ]
Tja de benzine is daar goedkoper, voor 95 E10 hier krijg je daar 98 E5 of misschien zelfs helemaal ethanolvrij. Het is deels om de ethanol, want de CB staat gewoon veel vaker stil en daar wil ik geen gezeik mee uiteraard. Voor de twin is het meer... tja. Weet ik eigenlijk niet. Ik ben zo blij als een aap met 7 leden dat ik eindelijk mijn droommotor heb kunnen neerzetten dus ik vertroetel hem nogalWilbertNeems schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:09:
@HTT-Thalan
Je lijkt dus inderdaad brandstofeigenschappen met elkaar te verwarren. 95 en 98 zeggen wat over klopvastheid en E10 en E5 iets over het ethanolgehalte en zijn dus geen synoniem.
Je zegt "Destijds noemden ze dit nog 98, maar nu zie je overal die E5 en E10 stickers zitten". Dat is half waar; nu zie je inderdaad overal E5 en E10 stickers maar tegelijkertijd wordt ook nog aangeven 95 of 98 met eventueel daar RON bij geschreven.
En de tussenvariant in Duitsland was waarschijnlijk 95 E5, of misschien Super E5 maar waarschijnlijk niet Super E10.
In Duitsland mag namelijk nog 95 E5 verkocht worden waar dat in Nederland niet meer mag en dus alleen 95 E10 beschikbaar is. Daardoor is in Nederland E10 dus ook bijna altijd 95 en 98 E5 maar in principe zou ook bijvoorbeeld 98 E10 verkocht mogen worden.
En alss het je dus in Duitsland om een laag ethanolgehalte te doen is maar je geen hogere klopvastheid nodig hebt kun je dus het best 95 E5 tanken.
Het vertroetelen is denk ik precies waarom de duurste brandstof het vaakst gekocht wordt zonder dat mensen begrijpen waarom. Sommige mensen willen vooral het idee van het beste.HTT-Thalan schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:13:
[...]
Voor de twin is het meer... tja. Weet ik eigenlijk niet. Ik ben zo blij als een aap met 7 leden dat ik eindelijk mijn droommotor heb kunnen neerzetten dus ik vertroetel hem nogal.
Maar ervanuitgaande dat je dus ethanol wil vermijden tank je met de Africa Twin in Duitsland dus het best 95 E5. 98 heeft alleen zin als je de klopvastheid nodig hebt, of als je gelooft in de additieven van dat merk benzine.
En precies over die additieven is het zo moeilijk om bewijs te vinden. Enige concrete als je er in duikt met zoekmachines zijn verwijzingen naar een omvangrijke test in Duitsland waarbij in enkele gevallen een verbeterd verbruik van 1% werd geconstateerd.
Ja ik heb wel eens zo'n uitgebreide test gezien - meerdere voertuigen, meerdere types brandstof en heel veel kilometers op een testbaan. Uitkomst was dat alleen voertuigen die de timing konden aanpasten op de klopvastheid er uberhaúpt enig voordeel uit konden halen maar ook dat was miniem. Bij de andere moest je dat dan handmatig doen en dat doet natuurlijk helemaal niemand.WilbertNeems schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:22:
[...]
Het vertroetelen is denk ik precies waarom de duurste brandstof het vaakst gekocht wordt zonder dat mensen begrijpen waarom. Sommige mensen willen vooral het idee van het beste.
Maar ervanuitgaande dat je dus ethanol wil vermijden tank je met de Africa Twin in Duitsland dus het best 95 E5. 98 heeft alleen zin als je de klopvastheid nodig hebt, of als je gelooft in de additieven van dat merk benzine.
En precies over die additieven is het zo moeilijk om bewijs te vinden. Enige concrete als je er in duikt met zoekmachines zijn verwijzingen naar een omvangrijke test in Duitsland waarbij in enkele gevallen een verbeterd verbruik van 1% werd geconstateerd.
Ik zie tegenwoordig steeds vaker bordjes hangen bij motorzaken met de tekst 'E10 tanken = geen garantie'. Eerst dacht ik dat het elitisme was van die ene dealer maar nu gebeurt het dus vaker. Juridisch hebben ze geen poot om op te staan want de fabrikant heeft E10 simpelweg als 'geschikt' bestempeld natuurlijk maar heeft me wel aan het denken gezet - ze beweren allemaal dat het motoren voortijdig sloopt.
Als je nog een link naar die test kan delen dan houd ik mij aanbevalen. Hoe dat precies zit met automatisch timing aanpassen vind ik ook een interessant. Vooral de vraag, moet zo'n regelsysteem de motor bewust laten pingelen om de juiste timing te vinden of kan bijna pingelen gedecteerd of afgeleid worden.HTT-Thalan schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:27:
[...]
Ja ik heb wel eens zo'n uitgebreide test gezien - meerdere voertuigen, meerdere types brandstof en heel veel kilometers op een testbaan. Uitkomst was dat alleen voertuigen die de timing konden aanpasten op de klopvastheid er uberhaúpt enig voordeel uit konden halen maar ook dat was miniem. Bij de andere moest je dat dan handmatig doen en dat doet natuurlijk helemaal niemand.
Ik zie tegenwoordig steeds vaker bordjes hangen bij motorzaken met de tekst 'E10 tanken = geen garantie'. Eerst dacht ik dat het elitisme was van die ene dealer maar nu gebeurt het dus vaker. Juridisch hebben ze geen poot om op te staan want de fabrikant heeft E10 simpelweg als 'geschikt' bestempeld natuurlijk maar heeft me wel aan het denken gezet - ze beweren allemaal dat het motoren voortijdig sloopt.
En de eigenaar van mijn autogarage beweert ook zeer stellig dat 98 altijd beter is maar heeft dat tot nu toe aan mij niet overtuigend kunnen onderbouwen.
Dat is dus maar heel erg de vraag of je dan maar net zo goed de duurdere benzine kan kiezen. Zelfs als die additieven werkzaam zijn heb je geen idee hoeveel van die additieven er in de premium benzine zitten en de diverse brandstofmerken vertellen je dat niet. Dus als je additieven wil gebruiken kun je ze waarschijnlijk beter zelf toevoegen.cyntax schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:28:
Die additieven zorgen er ook voor dat de motor van binnen schoner blijft. Geen idee of dat waar is of niet maar ik blijf er wel V-power in mikken. Er zijn ook zat mensen die eens in de zoveel tijd een motorreiniger flesje in mikken maar dan kan je net zo goed de 'duurdere' benzine kiezen aangezien het volgens mij dezelfde werking heeft. Beide doen is dus een beetje dubbelop en zonde van het geld.
En ook hier als je er een beetje induikt met de zoekmachines is het moeilijk echt concrete informatie te vinden, je komt alleen wel regelmatig op diverse fora mensen tegen die in de brandstofdistributie werken en waarbij de consensus is dat de meeste brandstofmerken toch echt worden bevoorraadt vanuit dezelfde tanks op het brandstofdepot en dat de additieven hooguit een emmer zijn op een vrachtwagen vol. Dus 10 liter op 25.000 liter bijvoorbeeld.
Als je je motorfiets weinig rijd kan ik me er wat bij voorstellen als ik de verhalen over water aantrekking hoor, maar die van mij staan sinds 2015 ofzo gewoon 3 maanden stil in de winter en starten daarna altijd zonder problemen.
Aan mijn 1200GS (bouwjaar 2014, van 2017-2023 in bezit) alle onderhoud zelf gedaan, ook wel eens het injectie en benzine systeem los gehad, alles perfect schoon.
Lekker rijden!
:gifsicle():strip_exif()/f/image/PyQ7caYIhyZ4quCY0gP6XNAC.gif?f=user_large)
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
YouTube: Do Performance Fuels Make A Difference? - Fifth GearWilbertNeems schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:34:
[...]
Als je nog een link naar die test kan delen dan houd ik mij aanbevalen. Hoe dat precies zit met automatisch timing aanpassen vind ik ook een interessant. Vooral de vraag, moet zo'n regelsysteem de motor bewust laten pingelen om de juiste timing te vinden of kan bijna pingelen gedecteerd of afgeleid worden.
En de eigenaar van mijn autogarage beweert ook zeer stellig dat 98 altijd beter is maar heeft dat tot nu toe aan mij niet overtuigend kunnen onderbouwen.
ik dacht dat het deze was, want het is echt lang geleden en het was een UK test waar idd ook 'supermarktbenzine' in werd getest. maar er staat me bij dat ze ook met 3 auto's hebben getest en dat 2 daarvan 'normale' motoren hadden (geen turbo, geen computer) waar de winst precies nul was, dus deze YT link is niet welke ik bedoelde.
Ik loop er vast nog wel eens tegenaan
Mogelijk juist door de ethanol; nu heb je de reinigende werking van benzine en die van ethanol! Ik zou er ook gewoon af en toe een litertje cif en een schuursponsje in gooien!_eLMo_ schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:43:
ook wel eens het injectie en benzine systeem los gehad, alles perfect schoon.
Ja dat zeg je nu maar bij mijn Dacia (ligt de beruchte 1.2TCe in) hebben ze een keer het inlaattraject moeten reiningen met, I kid you not, walnootgruis. Ik betaalde alleen het materiaal omdat het blok er toch uit lag (vanwege een coulance vervanging van de d-ketting) maar ik dacht eerst dat ze me een oor probeerden aan te naaien. Na wat lezen op internet leerde ik dat dit 1) een echt ding is en 2) ook bij deze blokken nodig is af en toe vanwege overmatige roetafzetting aldaar.WilbertNeems schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:54:
[...]
Mogelijk juist door de ethanol; nu heb je de reinigende werking van benzine en die van ethanol! Ik zou er ook gewoon af en toe een litertje cif en een schuursponsje in gooien!
Maar goed, volgens mij rijdt er hier niemand een H2 dus niemand die zich druk hoeft te maken over EGR kleppen of turbo's onder de motorfiets denk ik?
Dat is zeker een direct injectie blok? Dan wordt er juist geen brandstof in de inlaat gemengd, maar in de cilinder. Dus al had je de schoonste benzine ooit getankt, had het niet uitgemaakt.HTT-Thalan schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:18:
[...]
Ja dat zeg je nu maar bij mijn Dacia (ligt de beruchte 1.2TCe in) hebben ze een keer het inlaattraject moeten reiningen met, I kid you not, walnootgruis. Ik betaalde alleen het materiaal omdat het blok er toch uit lag (vanwege een coulance vervanging van de d-ketting) maar ik dacht eerst dat ze me een oor probeerden aan te naaien. Na wat lezen op internet leerde ik dat dit 1) een echt ding is en 2) ook bij deze blokken nodig is af en toe vanwege overmatige roetafzetting aldaar.
Maar goed, volgens mij rijdt er hier niemand een H2 dus niemand die zich druk hoeft te maken over EGR kleppen of turbo's onder de motorfiets denk ik?
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
En als je daar wil tanken loopt het zo je tank uit omdat je daar ondersteboven rijdtToolkiT schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:46:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Volgens mij is het deze, de D4Ft:noes schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:53:
[...]
Dat is zeker een direct injectie blok? Dan wordt er juist geen brandstof in de inlaat gemengd, maar in de cilinder. Dus al had je de schoonste benzine ooit getankt, had het niet uitgemaakt.
https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=47
Dit heb ik twee jaar geleden aan den lijve ondervonden. Was onderweg van Melbourne naar Sydney, en ging een mooi stuk door een national park. Aanvankelijk zou ik ~150km daarvoor mijn laatste stop hebben, maar het reed lekker dus tufte nog wat door. Gelukkig maar, want er was ineens 200-250km geen tankstation, winkel of wat dan ook. Ben in uren tijd wellicht een handvol tegenliggers tegengekomen. Was erg blij toen ik een tankstation tegen kwam, lampje brande al namelijk. Best spannend, en goede les om voortaan beter op dergelijke borden te lettenToolkiT schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:46:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Eén van mijn vorige motoren (2012 Fireblade) alleen maar Premium benzine getankt (en en enkele keer Shell 95), maar daar zat toch wel enigzins wat kool afzetting op de inlaatkleppen. Meer dan ik verwacht had.cyntax schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:28:
Die additieven zorgen er ook voor dat de motor van binnen schoner blijft. Geen idee of dat waar is of niet maar ik blijf er wel V-power in mikken. Er zijn ook zat mensen die eens in de zoveel tijd een motorreiniger flesje in mikken maar dan kan je net zo goed de 'duurdere' benzine kiezen aangezien het volgens mij dezelfde werking heeft. Beide doen is dus een beetje dubbelop en zonde van het geld.
En dat met 2 injectoren per cilinder die toch de nodige benzine over door het inlaatkanaal hebben staat sprayen

Bij mijn 2003 Fireblade had ik dat helemaal niet: inlaatkleppen waren brandschoon
[ Voor 6% gewijzigd door SniperGuy op 17-04-2025 22:50 ]
Nummer komt overeen met @botoo 's ondertitel
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ga's gewoon aan het werk in plaats van op Youtube te grasduinen in de baas z'n duur betaalde tijd, jòh
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
E-07+ ENDURO TRAIL?HTT-Thalan schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:22:
[...]
Gebruik je een benzinefilter? Zo ja, werp daar eens een kijkje in. Ik heb hier jarenlang een Honda V-twin grasmaaier gehad, 660cc. Die heeft bij de vorige eigenaar altijd op E10 gelopen en toen ik het ding een beurt gaf spoelde ik allemaal zwart rubberen gruis/gruit uit de filters, afkomstig uit de benzineleidingen. Die lossen wel degelijk op onder invloed van ethanol, zoals we ook gewoon weten. Zal niet overnacht gebeuren, maar prettig is anders en milieuvriendelijk is het ook niet. Mijn alp liep op E5 maar dat was ook gewoon vanwege de tuning die ik eraan heb laten doen destijds.
De Twin net afgeleverd bij de garage. Ze gaan hem van top tot teen nalopen en alles indien nodig bespreken en vervangen. Ook de remmerij wordt gecheckt en de remolie vervangen. Bandjes worden Mitas E-07/Trail Dakar.

Die heb ik momenteel onder mn 1290SAR zitten, op zich fijne banden, al heb ik last van een langzaam leeglopende voorband

Het is Goede Vrijdag. Van het kindeke Jezus hoef ik niet te werkenWill_M schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:26:
@Vrijdag
Ga's gewoon aan het werk in plaats van op Youtube te grasduinen in de baas z'n duur betaalde tijd, jòh

Als de specs aangeven dat E10 gebruikt mag worden, dan zijn de benzineleidingen daar ook tegen bestand.HTT-Thalan schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:22:
[...]
De Twin net afgeleverd bij de garage. Ze gaan hem van top tot teen nalopen en alles indien nodig bespreken en vervangen. Ook de remmerij wordt gecheckt en de remolie vervangen. Bandjes worden Mitas E-07/Trail Dakar.
Dus de hamvraag is: was die grasmaaier geschikt voor E10? Zo niet, dan ben je appels en peren aan het vergelijken
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
[ Voor 6% gewijzigd door SniperGuy op 18-04-2025 12:07 ]
Die ouwe BMW-rijders zien het niet meer zo scherpSniperGuy schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:07:
De TV in mijn woonkamer heeft een kleinere beeld diagonaal dan jouw Navi scherm
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Correct, precies deze. Ik heb ervaring met de vorige versie hiervan en was er ook wel over te spreken. Niet de allerbeste keuze voor slecht weer maar dat zijn sowieso omstandigheden waarin ik niet op de rand van mijn kunnen ga rijden en dus ruim binnen de marges van de band blijf.iMars schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:30:
[...]
E-07+ ENDURO TRAIL?
[Afbeelding]
Die heb ik momenteel onder mn 1290SAR zitten, op zich fijne banden, al heb ik last van een langzaam leeglopende voorband
En voor de winter gooi ik alsnog de Conti TKC70 eronder, die heeft ook een M+S label.
Wellicht heb ik het wat verwarrend opgeschreven. Die grasmaaier was uit het jaar kruik, in dit geval 1999. Die was absoluut niet geschikt voor E10 en daarom was dat ook te merken toen ik het ding onderhoud gaf.Joris748 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:00:
[...]
Als de specs aangeven dat E10 gebruikt mag worden, dan zijn de benzineleidingen daar ook tegen bestand.
Dus de hamvraag is: was die grasmaaier geschikt voor E10? Zo niet, dan ben je appels en peren aan het vergelijken
Toen ik sprak over 'geen garantie bij E10' refereerde ik aan de bordjes die ik met die tekst aantref bij enkele motordealers. Die dus moderne, voor E10 goedgekeurde machines verkopen. Dat had dus verder niks met die grasmaaier van doen, behalve dan dat ik dankzij die grasmaaier weet wat E10 met rubber kan doen.
----
update op de opleiding:
Ik ben ondertussen in de actieve stage beland
Toch weer veel geleerd, allemaal van die kleine tips over herkenningspunten aan de auto en over hoe je dingen kunt aanpakken enzo. Ook echt een fijne instructeur getroffen die mij gelijk zijn volste vertrouwen gunde en met een brede glimlach achterin meedeed waar nodig. Dit belooft een hele leuke stage te worden zo
[ Voor 22% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-04-2025 13:32 ]
FTFYHTT-Thalan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:23:
*knip*
Wellicht heb ik het wat verwarrend opgeschreven. Die grasmaaier was uit het jaar kruik, in dit geval 1999. Die was absoluut niet geschikt voor E10 en daarom was dat ook te merken toen ik het ding onderhoud gaf.
Toen ik sprak over 'geen garantie bij E10' refereerde ik aan de bordjes die ik met die tekst aantref bij enkele motordealers. Die dus moderne, voor E10 goedgekeurde machines verkopen. Dat had dus verder niks met die grasmaaier van doen, behalve dan dat ik dankzij die grasmaaier weet wat E10 met bepaalde soorten rubber kan doen.
Het ene rubbersoort is de andere niet
Zelfde als met RVS (Roest Vast Staal). Ook RVS kan corroderen, indien het aan de verkeerde stoffen wordt blootgesteld. Er zijn tientallen soorten RVS, die allemaal verschillende eigenschappen. De ene is beter bestand tegen een bepaalde stof dan de andere.
Goed bezig. Leuk om je vorderingen te volgenupdate op de opleiding:
Ik ben ondertussen in de actieve stage belanddus ik geef daadwerkelijk les. Vandaag een student mogen lesgeven die nog even de bocht achteruit moest verfijnen en daarna hebben we straatje keren dmv steken geleerd en dmv een halve draai. Ik kreeg als compliment dat ik relaxt ben en op een prettige manier lesgeef. Hier en daar vergat ik nog wel eens te begeleiden of gaf ik juist teveel begeleiding - ik was niet goed op de hoogte van waar de student precies was qua niveau maar dat was niet zo vreemd aangezien ik natuurlijk middenin een leerproces instap (letterlijk en figuurlijk).
Toch weer veel geleerd, allemaal van die kleine tips over herkenningspunten aan de auto en over hoe je dingen kunt aanpakken enzo. Ook echt een fijne instructeur getroffen die mij gelijk zijn volste vertrouwen gunde en met een brede glimlach achterin meedeed waar nodig. Dit belooft een hele leuke stage te worden zo.
[ Voor 8% gewijzigd door Joris748 op 18-04-2025 14:08 ]
Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018
Ah... vergelijkbaar met cornering ABS dus, nog zo'n term die ik onlangs voor het eerst tegenkwam. Omgevingsdata meenemen in de berekening zodat je onder meer verschillende omstandigheden zin van die functie hebt. SlimMitssz schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:35:
Tractiecontrole, maar dan op basis van verticale hellingshoek.
Werkt fantastisch bij sommige merken, helemaal als er een beetje hoek wordt toegelaten.HTT-Thalan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:46:
[...]
Ah... vergelijkbaar met cornering ABS dus, nog zo'n term die ik onlangs voor het eerst tegenkwam. Omgevingsdata meenemen in de berekening zodat je onder meer verschillende omstandigheden zin van die functie hebt. Slim.
K to the KillaZ
Ik gebruik al jaren otoplastieken. Mijn ervaring met die rubberen oordoppen is dat ik ze niet uit m'n oren krijg. Tweemaal gehad en dat is echt k*t. Maar ik ga er volledig vanuit dat dit pure onkunde is van mijn kant...RubjeMazter schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:14:
Zijn er mensen hier die zowel rubberen oordoppen en otoplastieken hebben (gehad) en mij kunnen uitleggen/toelichten wat beter of makkelijker is? Zit te twijfelen om mijn rubberen alpine motosafe doppen om te ruilen voor otoplastieken maar twijfel een beetje door de prijs en de eventuele winst die ik zou behalen.
Dus als je tevreden bent over de Alpine dopjes zou ik prijs / duurzaamheid als uitgangspunt nemen: vervang je ieder jaar die rubberen dingen of heb je binnen 5j otoplastieken terugverdiend? Koop dan otoplastieken. Die van mij gaan al zeker 8j mee en zijn nog steeds prima. Maar als je lang doet met die Alpines en ze niet gek veel kosten, zou ik dat lekker blijven gebruiken.
Ja bijv. die alpine motosafe, die heb ik nu:418O2 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:25:
Wat bedoel je met rubberen oordoppen? Die parachutes?
:strip_exif()/f/image/GZrDM34fnJNQDM4VOIHgWWoW.jpg?f=fotoalbum_large)
Of je steekt ze er te ver in? In t plaatje die ik hierboven link zitten er op beide een soort antenne, als ik daar aan trek heb ik ze zo uit.Barista schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:27:
[...]
Ik gebruik al jaren otoplastieken. Mijn ervaring met die rubberen oordoppen is dat ik ze niet uit m'n oren krijg. Tweemaal gehad en dat is echt k*t. Maar ik ga er volledig vanuit dat dit pure onkunde is van mijn kant...
An sich wel, ik twijfel alleen of die antennes die er dus aan zitten de veroorzaker zijn van dat de combinatie van doppen en helm niet lekker zit na een uur of twee of dat het alleen de helm is.Dus als je tevreden bent over de Alpine dopjes zou ik prijs / duurzaamheid als uitgangspunt nemen: vervang je ieder jaar die rubberen dingen of heb je binnen 5j otoplastieken terugverdiend? Koop dan otoplastieken. Die van mij gaan al zeker 8j mee en zijn nog steeds prima. Maar als je lang doet met die Alpines en ze niet gek veel kosten, zou ik dat lekker blijven gebruiken.
En de doppen slaan een beetje oranje uit na 2 jaar...

Ik verwacht ook dat otoplastieken makkelijker schoon te maken zijn dan deze rubberen parapluutjes.
Dit soort doppen kan ik dus echt maximaal een half uur in. Ik heb een setje aan mijn sleutelhanger voor noodgevallen maar ze gaan al heel snel vreselijk irriteren in mijn gehoorgangen. In plaats daarvan gebruik ik gewoon van die gele schuimpjes die je per zoveel kunt kopen maar het nadeel daarvan is dat je ze meestal na 1/2 keer moet weggooien en je raakt ze ook snel kwijt.RubjeMazter schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:33:
[...]
Ja bijv. die alpine motosafe, die heb ik nu:
[Afbeelding]
Ik heb nog zo'n alpine als reserve in mijn hoesje zitten waar ik de gehoorbescherming in bij heb.
Sinds een jaar gebruik ik alpine otoplastieken en ik vind deze ook echt wel comfortabeler en beter dempen.
Schoonmaken ook.
Even filtertje eruit wippen en je kunt makkelijk wassen zonder direct ergens rekening mee te houden.
Na het drogen, filtertje terug en klaar.
Theoretisch kun je ook ander filtertje bestellen en afwisselen, maar dat heb ik nog niet gedaan.
That's what she said!
Ik had ze zonder antenne. Die antenne ziet er wel praktisch uit.In t plaatje die ik hierboven link zitten er op beide een soort antenne, als ik daar aan trek heb ik ze zo uit.
Mmh, bij mij gaat eerder mijn helm na zolang irriteren dan mijn oordoppen. Die kan ik ook een hele nacht in zonder problemen.[...]
An sich wel, ik twijfel alleen of die antennes die er dus aan zitten de veroorzaker zijn van dat de combinatie van doppen en helm niet lekker zit na een uur of twee of dat het alleen de helm is.
Ik vind wassen van mijn oordoppen heel makkelijk. Gewoon beetje handzeep en daarna drogen met stukje keukenrol. Zelf heb ik ook volledig dichte doppen, eigenlijk 'sleep' plugs officieel. Mijn hoge windscherm zorgt voor turbulentie (lees: hard geluid) dus ik wilde dat zoveel mogelijk dempen.En de doppen slaan een beetje oranje uit na 2 jaar...![]()
Ik verwacht ook dat otoplastieken makkelijker schoon te maken zijn dan deze rubberen parapluutjes.
Ik heb een paar maanden met die 25 euro dopjes gereden en sinds september aangemeten optoplastieken van Alpine. Wil echt niet meer terug, heb toevallig een paar dagen met die standaard dingen moeten rijden wegens verlies van 1 dopje.RubjeMazter schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:14:
Zijn er mensen hier die zowel rubberen oordoppen en otoplastieken hebben (gehad) en mij kunnen uitleggen/toelichten wat beter of makkelijker is? Zit te twijfelen om mijn rubberen alpine motosafe doppen om te ruilen voor otoplastieken maar twijfel een beetje door de prijs en de eventuele winst die ik zou behalen.
Wow, dan merk je het verschil weer. Ik wil echt niet meer anders.
Wat is er beter?
- Het zit beter, geen irritatie. Ook makkelijker in/uit halen. Geen irritatie, ook niet na uuuuuuren dragen
- Het dempt beter, je hoort minder herrie. gevolg is ook dat je eel minder moe wordt na een tijd snelweg rijden.
Zonder rijd ik gewoon niet. Ook niet als ik even naar de supermarkt 2km verderop tuf.
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Maar ben zeer benieuwd naar de custom dingen, hoor eigenlijk alleen maar goede verhalen.
Het maakt niet uit hoe ieder merk zo'n techniek noemt (Yamaha noemt het Lift Control), maar is het niet handig als je als instructeur dit soort zaken kent? Zeker als je ook nog wat gevorderde trainingen zou willen geven?HTT-Thalan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:32:
Een ... wheeliecontrolfunctie? Wasda? Hij poogt wheelies tegen te gaan door het gas computergestuurd in te houden?
En ja, het is een soort traction control die ingrijpt. Niet alleen op basis van wiel snelheid zoals abs doet, maar ook op basis van de hellingshoek sensor die steeds meer motoren hebben. Zo'n sensor wordt ook een Inertia Measurement Unit genoemd, oftewel IMU.
Daarmee wordt ook de bochten-abs (eigenlijk hellingshoek afhankelijke abs) geregeld.
En zelfs bochten verlichting, die lampjes bijschakelen als je de motor kantelt. Dat is dan wel nog enigszins nuttig, want anders rij je in het donker zo'n zwart gat in.
Die Lift Control/wheelie control heb ik op de meest ingrijpende stand gezet. Tijdens de eerste rit naar huis trok ik tijdens het inhalen van een auto op een provinciale weg al een bescheiden wheelie. Ik heb geen zin dat me dat in het zicht van een politie-agent overkomt.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ja, best wel. Net zoals je van iemand met een motorrijbewijs echt wel mag verwachten datDrivinUCrazy schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 22:43:
[...]
Het maakt niet uit hoe ieder merk zo'n techniek noemt (Yamaha noemt het Lift Control), maar is het niet handig als je als instructeur dit soort zaken kent? Zeker als je ook nog wat gevorderde trainingen zou willen geven?
je donders goed weet dat wheelies niet zomaar gebeuren en je dus gewoon ongegeneerd gas gafTijdens de eerste rit naar huis trok ik tijdens het inhalen van een auto op een provinciale weg al een bescheiden wheelie. Ik heb geen zin dat me dat in het zicht van een politie-agent overkomt.
Ik wist heus van traction control (heb zelfs 3 settings ervoor tegenwoordig) maar wist niet dat Honda ook iets deed wat dus wheelie control heet. Nooit zo'n moderne motor gehad ook - de meest recente was de NC en die was uit 2013.
Komt tijd komt wijsheid, ik ga echt nog een hele zwik aan extra trainingen volgen voor ik anderen op de motor wegwijs ga maken. Zo ga ik de safety training van enkele weken terug deze zomer nógmaals rijden, maar dan op de Twin bijvoorbeeld, en ga ik ook voor de KNMV training zodra de tijd rijp is.
Wel op de super tenere met volgeladen koffers dat het voorwiel wel eens een paar centimeter zweefde. Maar ook dan gaf ik wel veel gas ja. En eerlijk is eerlijk, de traction control hield dat heel netjes in bedwang.
\/\/\/ Exact mijn punt. Ja, het is me wel eens overkomen, maar om diverse redenen heb ik er nul behoefte aan.
[ Voor 10% gewijzigd door DrivinUCrazy op 18-04-2025 23:29 ]

Al is het maar om geen artikel 5 aan m'n broek te krijgen als oom/tante agent het zou zien. Nog niet gesproken over evt. crashes
[ Voor 26% gewijzigd door Destruction op 18-04-2025 23:24 ]
Ik vond hem zo raar rijden tot ik wat gas minderde en de horizon omhoog zag komen... Toen realiseerde ik me dat ik een wheelie had gemaakt. Op een dl650
[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 19-04-2025 00:12 ]
Die had dan ook nul electronische hulpmiddelen om het tegen te gaan.
*M'n volgende motor wordt een Honda Monkey ofzo, dat is dan weer het andere uiterste.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Die hebben er speciaal voor op de motor (blokken van windgeruis).
Ik hou die meestal een 4 tot 5 jaar en dan vernieuw ik ze.
Vorige week nog geweest voor nieuwe opmeting. Het is 149€ maar ik wil echt niets anders meer.
Dat zijn de enige die ik tot nu toe een een beetje kan uitstaan. Maar draag ik alleen als ik echt een hele dag snelweg zit.RubjeMazter schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:33:
[...]
[Afbeelding]
En anders niks? En geen last van tinitus als het stil is?
Hier dezelfde ervaring met optoplastieken na het opzetten van de helm nauwelijks demping bij lage frequenties. Dus bij een snelheid van 80 al veel last van de wind.O88088 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 22:35:
Mijn custom oordopjes zitten vaak niet meer helemaal goed zodra ik m'n helm opzet. Die Alpine Motosafe heb ik ook liggen maar die dempen te weinig naar mijn zin, dus ik heb een doos van 200 schuimpjes gekocht. Die zitten altijd goed.
De gele 3M classic schuimpjes zitten en functioneren beter.
Nog beter zijn de oranje schuimpjes van 3M. En na recentelijk de neon yellow van 3M te hebben geprobeerd ben ik daarop over gestapt. Zit nog beter en demping op lage frequenties is nog beter. Spraak op intercom is bij 100km/u nog goed te verstaan, dat is bij de andere schuimpjes wat slechter. Dat met een Arai profile V en Cardo edge op max volume.
Die had ik eerst ook, heb nu otoplastieken en dat is echt veel beter. Beter horen heeft af en toe 20-25% kortingRubjeMazter schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:33:
[...]
[Afbeelding]
Nope.WilbertNeems schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:51:
@kneusteun
En anders niks? En geen last van tinitus als het stil is?
Ik snap het ook niet..
Maar ik raad iedereen aan gehoorbescherming te gebruiken alleen ik kan er heel slecht tegen en doe dom.
Net als bij festivals en feesten nooit iets aan gehoor bescherming gedaan.
Werkplaats idem, alleen als ik echt lomp herrie maak gebruik ik amper iets.
Nog ff een broekpoep momentje gehad toen ik net 2 slome koekblikken inhaalde en iets verder opeens een politie busje midden op de weg stond en me sommeerde aan de kant te gaan. Ik werd gelijk door een agent voorbij de andere wachtende motorrijders gewezen en kreeg alleen de vraag of de uitlaat origineel was en kon zo doorrijden. Op zo'n moment is de oude-lullen-look van de strom toch in m'n voordeel.

Realiseerde me wel dat als ik al op de multi had gezeten dat ik er waarschijnlijk niet zo makkelijk van af was gekomen.. Al zit er wel gewoon een db-killer in dus ik mag hopen dat er in zo'n situatie niet al te lastig gedaan wordt. (er van uit gaande dat ze inderdaad de decibels meten). Wie kan mij vertellen wat dan überhaupt de consequenties zijn?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/miHxY6XW2ezuhFJCQMx3vS3T.jpg?f=user_large)
/f/image/Hvm2VjfFqvHYc8bQDiwcAW3v.png?f=fotoalbum_medium)
Als zij inderdaad van mening zijn dat de motor, na hun meting, teveel lawaai maakt krijg je een WOK status en mag je naar de RDW voor een herkeuring op eigen kosten. Tot die tijd mag het voertuig alleen nog naar een plek van herstel of een RDW keuringsstation rijden - de meest directe route ook (dus geen mooie omweggetjesPyr0_ schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:32:
(...)
Realiseerde me wel dat als ik al op de multi had gezeten dat ik er waarschijnlijk niet zo makkelijk van af was gekomen.. Al zit er wel gewoon een db-killer in dus ik mag hopen dat er in zo'n situatie niet al te lastig gedaan wordt. (er van uit gaande dat ze inderdaad de decibels meten). Wie kan mij vertellen wat dan überhaupt de consequenties zijn?
Maar het is zelden dat de agenten zelf een geluidsmeter bij hebben is mijn ervaring. Was dat nu wel het geval?
Ik kan je verklappen dat de wheelie control altijd goed heeft gewerkt.. Met de quickshifter er bij blijft 't voorwiel omhoog komen
Zal eens horen aan de monteurs hoe of wat precies.. Ik denk dat de 'problemen' niet bij iedereen optreden, en ook niet altijd..
Zo snel niet gezien of ze een geluidsmeter bij hadden. Was allang blij dat ik door mocht.HTT-Thalan schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:50:
[...]
Als zij inderdaad van mening zijn dat de motor, na hun meting, teveel lawaai maakt krijg je een WOK status en mag je naar de RDW voor een herkeuring op eigen kosten. Tot die tijd mag het voertuig alleen nog naar een plek van herstel of een RDW keuringsstation rijden - de meest directe route ook (dus geen mooie omweggetjes).
Maar het is zelden dat de agenten zelf een geluidsmeter bij hebben is mijn ervaring. Was dat nu wel het geval?

Maar zoals @DrivinUCrazy al zegt rij ik voornamelijk in Duitsland en België. Het is de eerste keer dat ik zo'n controle terecht kom. Maar vraag me af of ik dat risico wil lopen met de multi, zeker in Duitsland, waar de afstanden al snel wat langer zijn.
en kijk eens goed wat er gebeurt bij het optrekken... zodra hij de 'power band' raakt is het alsof 'vtec kicked in yo' maar dan een dozijn feller
Wel oppassen op hellingen, want dan zou je wel eens bedrogen uit kunnen komen
Ook geen clutchdump wheelie, want dan werkt de wheeliecontrole niet meer. Dan is het jou rechtervoetje dat de controle heeft
Toerental vast op maximum koppel, gas constant houden en alleen de koppeling doseren (in een vloeiende beweging volledig op laten komen). Pas als de koppeling helemaal los is, dan draai je pas het gas helemaal open.
Koppeling en gas tegelijk doseren is recept voor ongecontroleerde wheelies.
* Destruction heeft de Diversion vanmiddag bijna tegen het asfalt gesmeten... De hele weg niets aan de hand, ik rijdt een dorpje in, moet een kleine bocht maken en de achterkant doet een stap opzij. Vreemd... Ik stop, check de achterband en die lijkt ineens de helft van z'n druk verloren te zijn
* Destruction hoort nog steeds tot de groep motorrijders die nog moet vallen.. Ik heb al wel een aantal gevallen van net-niet gehad, dit was er dus ook weer eentje.
Ik neem aan dat zolang je uitlaat origineel is, je je weinig zorgen hoeft te maken. Mijn Multistrada maakt ook behoorlijk wat lawaai, maar dat staat ook op het kenteken.Pyr0_ schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:13:
[...]
Zo snel niet gezien of ze een geluidsmeter bij hadden. Was allang blij dat ik door mocht.Ik trok gewoon die conclusie na aanleiding van de vraag of de uitlaat origineel was.
Maar zoals @DrivinUCrazy al zegt rij ik voornamelijk in Duitsland en België. Het is de eerste keer dat ik zo'n controle terecht kom. Maar vraag me af of ik dat risico wil lopen met de multi, zeker in Duitsland, waar de afstanden al snel wat langer zijn.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Dat is ie dus niets020506 schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:24:
[...]
Ik neem aan dat zolang je uitlaat origineel is, je je weinig zorgen hoeft te maken. Mijn Multistrada maakt ook behoorlijk wat lawaai, maar dat staat ook op het kenteken.

Wat bedoel je met uitlaat? Voor mij is de uitlaat het deel wat begint bij het motorblok en doorloopt tot en met de demper.Pyr0_ schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:17:
[...]
Dat is ie dus nietFull Termignoni racing exhaust. Ding maakte best een klap lawaai. Heb dealer gevraagd de dbkiller erin te doen, maar vraag me af wat onze blauwe vrienden daar van gaan vinden.. Krijg de originele uitlaat iig erbij, die gaat er zeker op als ik richting Oostenrijk ga.
Bij full racing denk ik aan titanium pijpen met een grote diameter, geen cat en een minimale demper.

Ai. Dat zou wel eens problemen kunnen geven ja. Ach ja, zelfs met mijn originele uitlaat mag ik stukjes Oostenrijk niet inPyr0_ schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:17:
[...]
Dat is ie dus nietFull Termignoni racing exhaust. Ding maakte best een klap lawaai. Heb dealer gevraagd de dbkiller erin te doen, maar vraag me af wat onze blauwe vrienden daar van gaan vinden.. Krijg de originele uitlaat iig erbij, die gaat er zeker op als ik richting Oostenrijk ga.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Vervolgens kun je zoals gezegd laten staan en later ophalen. Doorrijden mag ook volgens mij, maar dat moet je dan afkopen. Gelukkig hebben wij geen puntenrijbewijs, want het kost je ook 1 punt.
zeker, zeker
Dat dus, zoals op de foto alleen de demper zelf is wat langer.Joris748 schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:25:
[...]
Wat bedoel je met uitlaat? Voor mij is de uitlaat het deel wat begint bij het motorblok en doorloopt tot en met de demper.
Bij full racing denk ik aan titanium pijpen met een grote diameter, geen cat en een minimale demper.
[Afbeelding]
Hebben ze daar milieuzones voor geluid ofzo?s020506 schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:26:
[...]
Ai. Dat zou wel eens problemen kunnen geven ja. Ach ja, zelfs met mijn originele uitlaat mag ik stukjes Oostenrijk niet in
Beter niet riskeren dan. Jammer van het geluid maar het is me de problemen niet waard. Wellicht een keer zo'n slip on erop, met ekeur..ozzynator schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:28:
Als je in DLD aangehouden wordt, of in een fuik rijdt, zetten ze er een db meter achter. Volgens mij krijg je zonder E keur sowieso al een boete, zo zijn die daar.
Vervolgens kun je zoals gezegd laten staan en later ophalen. Doorrijden mag ook volgens mij, maar dat moet je dan afkopen. Gelukkig hebben wij geen puntenrijbewijs, want het kost je ook 1 punt.
Ja, dat kan je schudden. In DLD moet je idd e-keur hebben maar niet alleen dat, bij twijfel moet je het ook kunnen aantonen. En ze zijn daar echt niet achterlijk, ze herkennen die racepijp van jou heus welPyr0_ schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:17:
[...]
Als jouw hele uitlaatsysteem is vervangen ipv alleen een sportieve einddemper vraag ik me serieus af of een demper die wél e-keur heeft wel veel gaat helpen qua geluid. Ook in NL trouwens. Als je gepakt word en een wok krijgt is een einddemper vervangen voor de originele 5 minuten werk buiten de kosten van de herkeuring en de boete. Als mensen een motor kopen met een andere demper krijgen ze de originele er soms nog wel bij. Krijg jij het hele originele uitlaatsysteem ook meegeleverd bij deze motor als dat gebeurt? Anders wordt het een heel prijzig grapje...
Ik zal de hele discussie omtrent uitlaten en lawaai hier niet opnieuw starten, we weten allemaal van elkaar hoe we hierin staan, maar mij is het al dat gezeik niet waard. Mijn beide motoren klinken met de originele uitlaten gewoon al super sportief zonder dat ze over enige grenzen heen gaan. Voor mij, als berijder, klinken ze harder dan voor andere weggebruikers, dit heb ik getest door mijn vrouw vol gas in te halen terwijl zij in de EV reed met de ramen open
Stock Africa Twin uitlaat onder Schaaf treatment:
[ Voor 52% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-04-2025 10:24 ]
zeker, zeker
Super interessant! En aardige agenten

Wat bedoel je met 'als hij die optie heeft'? Elke motor kan toch wheelies toen, doel je daarom misschien op die wheelie control? Want ik ben er nog niet zo zeker van dat dit op mijn oudere model twin zit. Ik heb wel 3 standen tractiecontrole.kazzzdafke schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:45:
Ivm de wheelies: als je motor die optie heeft is het wel tof eens een powerwheelie te doen en hem te laten komen..
Wel oppassen op hellingen, want dan zou je wel eens bedrogen uit kunnen komen
Ook geen clutchdump wheelie, want dan werkt de wheeliecontrole niet meer. Dan is het jou rechtervoetje dat de controle heeft
Met een Royal Enfield maak je geen powerwheelies. Alleen met genoeg vermogen (en het lef om dat erop te zetten) gaat een voorwiel omhoog.HTT-Thalan schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:46:
[...]
Wat bedoel je met 'als hij die optie heeft'? Elke motor kan toch wheelies toen, doel je daarom misschien op die wheelie control? Want ik ben er nog niet zo zeker van dat dit op mijn oudere model twin zit. Ik heb wel 3 standen tractiecontrole.
Wheeliecontrol beperkt net als tractioncontrol het vermogen. De eerste gebruikt een hellingshoeksensor, de tweede meet of het achterwiel niet doorspind.
Héél verstandig!!Pyr0_ schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:17:
[...]
Mij hebben ze in 2016 met m'n toen nog gloednieuwe Yamaha MT10 inclusief af-fabriek gemonteerd Akrapovic spul in Dld. staande gehouden waarbij er praktisch een volledige RDW keuring ter plekke werd uitgevoerd door de politie. De dB killer zit bij dat systeem ver vóór de einddemper gemonteerd dus het gat waar je aan de achterkant in kijkt is ongeveer net zo groot of groter dan dat een golfbal is....
Ik was blij dat ik de keuringsbewijzen incl. afgegeven E-Keur vermeldingen van Akrapovic bij me had anders was ik daar niet mee weg gekomen....
Een verbaal van €25,- kreeg ik, bij stalende zon, alsnog voor het niet voeren van een rode, niet ronde, reflector aan de achterzijde waardoor ik slechter zichtbaar zou zijn. De aftermarket kentekenplaathouden (origineel Yamaha accesoire) was daar helaas niet van voorzien
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ook met een betere demper maakt zo’n systeem nog steeds flinke klappen. Ik zou echt overwegen weer het volledig standaard systeem, incl katalysator, terug te zetten. Al is het maar voor je gemoedsrust.Pyr0_ schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:04:
[...]
Dat dus, zoals op de foto alleen de demper zelf is wat langer.
[...]
Hebben ze daar milieuzones voor geluid ofzo?
[...]
Beter niet riskeren dan. Jammer van het geluid maar het is me de problemen niet waard. Wellicht een keer zo'n slip on erop, met ekeur..
Krijg inderdaad het volledige originele uitlaatsysteem erbij.HTT-Thalan schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:04:
[...]
Ja, dat kan je schudden. In DLD moet je idd e-keur hebben maar niet alleen dat, bij twijfel moet je het ook kunnen aantonen. En ze zijn daar echt niet achterlijk, ze herkennen die racepijp van jou heus wel.
Als jouw hele uitlaatsysteem is vervangen ipv alleen een sportieve einddemper vraag ik me serieus af of een demper die wél e-keur heeft wel veel gaat helpen qua geluid. Ook in NL trouwens. Als je gepakt word en een wok krijgt is een einddemper vervangen voor de originele 5 minuten werk buiten de kosten van de herkeuring en de boete. Als mensen een motor kopen met een andere demper krijgen ze de originele er soms nog wel bij. Krijg jij het hele originele uitlaatsysteem ook meegeleverd bij deze motor als dat gebeurt? Anders wordt het een heel prijzig grapje...
Ik zal de hele discussie omtrent uitlaten en lawaai hier niet opnieuw starten, we weten allemaal van elkaar hoe we hierin staan, maar mij is het al dat gezeik niet waard. Mijn beide motoren klinken met de originele uitlaten gewoon al super sportief zonder dat ze over enige grenzen heen gaan. Voor mij, als berijder, klinken ze harder dan voor andere weggebruikers, dit heb ik getest door mijn vrouw vol gas in te halen terwijl zij in de EV reed met de ramen open.
Stock Africa Twin uitlaat onder Schaaf treatment:
[YouTube: the stock HONDA AFRICA TWIN exhaust sounds AMAZING! [RAW Onboard - Gran Canaria motorcycle]]
Zal straks eens je linkje bekijken @ozzynator. Thanks
Klopt, de optie wheeliecontrolHTT-Thalan schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:46:
[...]
Wat bedoel je met 'als hij die optie heeft'? Elke motor kan toch wheelies toen, doel je daarom misschien op die wheelie control? Want ik ben er nog niet zo zeker van dat dit op mijn oudere model twin zit. Ik heb wel 3 standen tractiecontrole.
Klopt maar dus NIET als je een clutchwheelie doet. Dus koppeling in, hoge toeren en dan de koppeling dumpen.Joris748 schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:05:
[...]
Wheeliecontrol beperkt net als tractioncontrol het vermogen. De eerste gebruikt een hellingshoeksensor, de tweede meet of het achterwiel niet doorspind.
[ Voor 15% gewijzigd door kazzzdafke op 20-04-2025 11:22 ]
No brainer om dat erop te zetten. En dan het andere systeem verpatsen.Pyr0_ schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:14:
[...]
Krijg inderdaad het volledige originele uitlaatsysteem erbij.![]()
Zal straks eens je linkje bekijken @ozzynator. Thanks
Check wel ff of de mapping van het motormanagement aangepast moet worden.
https://onlinemanual.inst...EuMTc0NTE0MTY1OC40Mi4wLjA.
zeker, zeker
Wie heeft er daadwerkelijk gezeik gehad in Duitsland met een uitlaat of iets?
Ik nog steeds niet.
Niet met decat
Niet met straight titanium
Niet met ingekeurde demper zonder wol
Niet met verkeerde banden
En ja wel staande gehouden of politie tegen gekomen.
Tuurlijk in het misgaan, maar als je je een beetje normaal gedraagt lijkt er niet zo heel veel aan de hand.
Of heb ik zoveel mazzel dat ze mij steeds laten gaan?!