Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.
Dan kan ik mijn VF ook niet onbenoemd laten natuurlijk:4x2 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:40:
[...]
Ex V4's dan maar, in een makkelijke compilatie
[Afbeelding]
Netste: rode RC36-2
Gaarste: Castrol RC24 of de VF1000F
Hoogste kmstand: ST1100 (140K) & blauwige RC24 (120K)
Duurste: ST1100 (850€)
Goedkoopste: VF500F (150€)
Favoriet: VF500F
Eigenlijk wil ik nog eens een VFR1200 proberen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XKIbK5weaTICXCi1vEqkAqjO.jpg?f=user_large)
VF1000F Interceptor. Eigenlijk hetzelfde verhaal als de VFR
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Hier in z-limburg juist veel nakeds en chopper (achtige). Al ben ik wel aan het werk en zie alleen de drukke hoofdwegen voornamelijk. Daarstraks stond wel een bijna exacte kopie van de multi die ik krijg geparkeerd.. daar werdt ik toch wel even heel hebberig vankneusteun schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:39:
[Afbeelding]
Vandaag maar even stukje straat gereden.
Nog nooit zoveel ADV’s gezien 😱 volgens mij was 9 van de 10 motoren een adv.
Wel lekker even muziek op en Duitsland in, kop op 0 en gaan.
Boomerbrommers in hun natuurlijke habitatkneusteun schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:39:
[Afbeelding]
Nog nooit zoveel ADV’s gezien
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Je vergeet dat de gemiddelde Boomer 70 jaar is, die hangen langzaam aan de helm aan de wilgen.
De huidige mensen van middelbare leeftijd zijn de Gen X-ers, Xennials en de oude Millennials.
Vooral de GenX-ers en Xennials hebben op jonge leeftijd supersport gereden en hebben daar last van hun polsen en rug van gekregen.
Je kunt ze wel weer op buikschuivers zetten, maar dat moeten we niet willen.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Dit is de kont van de Twin:
:strip_exif()/f/image/yAeWp7DXzNs85MugbvkMCZt7.jpg?f=fotoalbum_large)
toen ik hem kocht zaten er beugels op, zogezegd van givi:
:strip_exif()/f/image/MAg5komdLtpchpR7Li8Tm8q4.jpg?f=fotoalbum_large)
En volgens Givi kan ik daar dan een B45 monocase met zijn baseplate op kwijt, maar:
:strip_exif()/f/image/rs2QaHoUCkGU8id3CWdCuENu.jpg?f=fotoalbum_large)
dat past dus echt totaal niet.
De metalen beugels passen maar op één manier op de staart van de Twin, niet andersom of verwisseld, en de baseplate van Givi past op geen enkele manier op ofwel de beugels ofwel direct op de achterkant van de motor zónder die beugels.
De ironie:
:strip_exif()/f/image/ZjSfJWSxL8RHCm4iBr1OyT0D.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier past de koffer gewoon klik en klaar op de baseplate die er al op zat
En voor 121 euro is het echt geen verkeerde koffer met een matje erin, rugleuning en een netje bovenop. Dus ik denk dat hem toch maar hou. Maar dan heb ik nog niks voor de Twin.
Ik had ook een tanklock bag gekocht, want ik heb een tanklock ring op de Twin:
Ook dat feest ging niet door. Door de bar risers (die ik met mijn lengte nodig heb voor staand rijden) past de tas niet, maar sowieso heeft die ring een uitsparing naar de zijkant terwijl de tas de nokjes die daarin moeten aan de onderzijde (richting de rijder) heeft. En de ring een kwartslag draaien kan niet, dan passen de schroefgaten niet.
Ik dacht dan bestel ik wel een ring voor de CB500 voor die tas, maar zo'n ring krijg ik dan weer niet gevonden, internet verwijst mij steeds naar modernere CB's zoals de 500F enzo.
Dus:
- Wat voor topkoffer en/of baseplate past er nou precies op de kont van de twin, en,
- Welke Givi tankring past er op de CB500 uit 1994 - 2003?
- edit -
er bleek een ring bij de tas in te zitten (verborgen in de bovenzijde) maar:
:strip_exif()/f/image/e9SkGSBHta0C0FqboZRVv2oA.jpg?f=fotoalbum_large)
lijkt een soort van universele ring te zijn. Niet alleen komen de mounting points niet echt lekker overeen met die van de CB500, de bouten zijn daar ook verzonken en veel te kort om montage toe te laten. Zelfs langere bouten zou geen optie zijn want dan kan er water in de boutgaten blijven staan.
[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-04-2025 19:50 ]
Niet slecht voor een 1e motor....
:strip_exif()/f/image/MFMf1SzX9EB9ouk7gFZhuaAT.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat een genot! Het trilt, het schakelt zwaar, de machine is zwaar, je kunt niet rijden zonder oordoppen, maar wat een power zit er in dat 2 cilindertje.
zeker, zeker
Kan het zijn dat de steunen op de AT verkeerd om gemonteerd zijn? Deel waar je nu de baseplate op wilt zetten, hoort op de beugel?HTT-Thalan schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:35:
Okay, ik heb even wat hulp nodig.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En volgens Givi kan ik daar dan een B45 monocase met zijn baseplate op kwijt, maar:
[Afbeelding]
dat past dus echt totaal niet.
De metalen beugels passen maar op één manier op de staart van de Twin, niet andersom of verwisseld, en de baseplate van Givi past op geen enkele manier op ofwel de beugels ofwel direct op de achterkant van de motor zónder die beugels.
De ironie:
[Afbeelding]
Hier past de koffer gewoon klik en klaar op de baseplate die er al op zat.
En voor 121 euro is het echt geen verkeerde koffer met een matje erin, rugleuning en een netje bovenop. Dus ik denk dat hem toch maar hou. Maar dan heb ik nog niks voor de Twin.
Ik had ook een tanklock bag gekocht, want ik heb een tanklock ring op de Twin:
Ook dat feest ging niet door. Door de bar risers (die ik met mijn lengte nodig heb voor staand rijden) past de tas niet, maar sowieso heeft die ring een uitsparing naar de zijkant terwijl de tas de nokjes die daarin moeten aan de onderzijde (richting de rijder) heeft. En de ring een kwartslag draaien kan niet, dan passen de schroefgaten niet.
Ik dacht dan bestel ik wel een ring voor de CB500 voor die tas, maar zo'n ring krijg ik dan weer niet gevonden, internet verwijst mij steeds naar modernere CB's zoals de 500F enzo.
Dus:
- Wat voor topkoffer en/of baseplate past er nou precies op de kont van de twin, en,
- Welke Givi tankring past er op de CB500 uit 1994 - 2003?
- edit -
er bleek een ring bij de tas in te zitten (verborgen in de bovenzijde) maar:
[Afbeelding]
lijkt een soort van universele ring te zijn. Niet alleen komen de mounting points niet echt lekker overeen met die van de CB500, de bouten zijn daar ook verzonken en veel te kort om montage toe te laten. Zelfs langere bouten zou geen optie zijn want dan kan er water in de boutgaten blijven staan.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Die metalen steunen kunnen echt maar op één manier gemonteerd worden. De boutgaten in het gedeelte waar een topcase of baseplate op moet komen zijn anders dan de boutgaten in de staart van de motor zelf - wat ook logisch is want waarom zou je die beugels anders moeten hebben. Verwisselen links/rechts kan ook niet want dan liggen ze over elkaar heen.Joris748 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:37:
[...]
Kan het zijn dat de steunen op de AT verkeerd om gemonteerd zijn? Deel waar je nu de baseplate op wilt zetten, hoort op de beugel?
Als ik de beugels loshaal kan ik ze ook op geen enkele manier verenigen met de baseplate van de koffer.
De givi b45 is een monolock. Weet niet of dit precies het goede jaar AT is, maar dit ziet er anders uit dan die twee beugeltjesHTT-Thalan schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:35:
Okay, ik heb even wat hulp nodig.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.nr1motor.nl/c...-honda-crf-1000-2017.html
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life
1670cc, noem het maar een “tje”ozzynator schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:36:
De jongste zoon van mevrouw stond ineens voor de deur, hij had eindelijk zijn A rijbewijs en mocht met zijn grotemensen brommer gaan rijden.
Niet slecht voor een 1e motor....
[Afbeelding]
Wat een genot! Het trilt, het schakelt zwaar, de machine is zwaar, je kunt niet rijden zonder oordoppen, maar wat een power zit een ik dat 2 cilindertje.
zeker, zeker
https://www.motorcyclespe...oss/boss_hass_v8%2093.htmozzynator schreef op zondag 13 april 2025 @ 07:20:
@Hkuit vergeleken met wat ik dinsdag krijg wel....
Vooral de zithouding is zoveel beter dan op de R1, en ook de kinderen kunnen hier fatsoenlijk en veilig achterop zitten.
Optisch vind ik hem zonder koffers veel mooier, maar met een kind achterop is met koffers toch wat praktischer.
Ook ff een paar uurtjes zonder kinderen gereden en het rijdt en en stuurt als een malle
Wel compleet anders dan de R1, ik zat al 2 x in de toerenbegrenzer bij deze 2-pitter. Daar waar de 4-cilinder leuk begint te worden stopt de 2 cilinder.
Maar het koppel onderin is zoveel meer dan bij een 4 cilinder.

De koffer is nodig zodat ze er niet af lazeren?Grolsch schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:06:
Ik heb de KTM Superduke 1290GT nu 2 weken in bezit, en het voldoet 200% aan de verwachtingen.
Vooral de zithouding is zoveel beter dan op de R1, en ook de kinderen kunnen hier fatsoenlijk en veilig achterop zitten.
Optisch vind ik hem zonder koffers veel mooier, maar met een kind achterop is met koffers toch wat praktischer.
Ook ff een paar uurtjes zonder kinderen gereden en het rijdt en en stuurt als een malle
Wel compleet anders dan de R1, ik zat al 2 x in de toerenbegrenzer bij deze 2-pitter. Daar waar de 4-cilinder leuk begint te worden stopt de 2 cilinder.
Maar het koppel onderin is zoveel meer dan bij een 4 cilinder.
[Afbeelding]
Daar kunnen ze inderdaad mooi hun benen overheen leggen, voelt toch wat veiligerHTT-Thalan schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:32:
[...]
De koffer is nodig zodat ze er niet af lazeren?.
Ik bedoelde de topkoffer bij het optrekkenGrolsch schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:50:
[...]
Daar kunnen ze inderdaad mooi hun benen overheen leggen, voelt toch wat veiliger

Mijn pionnen passen erin en hij kan dus nu gewoon overgeklikt worden tussen mijn beide motoren
:strip_exif()/f/image/i010VWEXaXOtByxujP6A0g0u.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren eindelijk nog eens kunnen testrijden met de Rocket 3 R (2020), al begon de dag wat stroef: platte batterij bij m’n Speed RS die net op onderhoud moest. Ik had voorzien om om 10u te wisselen, maar het werd uiteindelijk 13u.kazzzdafke schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:42:
12/04: zoals al een tijd geleden gezegd zou dit d-day kunnen worden. We gaan een dag testen met de Rocket R3 sport.
Hopen dat het rug het uithoudt. Hopen dat het zo goed meevalt als een uurtje ermee gereden te hebben. Hopelijk is de vrouw enthousiast.
Indien ja, komt er een top verzorgde Speed RS te koop.
Indien niet, vrees ik hetzelfde
Die batterij hing nochtans aan de druppellader, maar blijkbaar gaan ze gemiddeld maar zo’n vijf jaar mee. Na een jumpstart via de takeldienst eindelijk kunnen vertrekken – vreemd genoeg kreeg ik ‘m met een andere batterij en startkabels (via de auto) niet aan de praat.
Dan de wissel: eerste indruk is dat de Rocket wat logger aanvoelt bij stapvoets manoeuvreren – logisch met dat gewicht en de beperkte draaicirkel. Eens op normale snelheid merk je daar weinig van. Vering is duidelijk stugger dan bij de Speed RS, maar de zitpositie is verrassend comfortabel en vangt de meeste schokken goed op. Armen wel wat meer gestrekt, maar zonder druk op de schouders, dus best aangenaam.
Vrouwlief zat ook comfortabel achterop. Geen opmerkingen, buiten het ontbreken van een ruggensteuntje en de stuggere vering. Ruggensteuntje kunnen we bij de opties nemen
Qua vermogen: gaat minstens even snel als de Speed, maar je wordt het minder gewaar. Daardoor zit je sneller aan hogere snelheden zonder dat je het echt doorhebt. Maar dat is niet het hoofddoel waarvoor ik deze zou kopen. Rustige ritjes met de vrouw, op leuke glooiende wegen
Nu even uitpluizen welke opties ik wil, wat de overname zou zijn voor mijn Speed RS en hoe het zit met levertijden.
Bij interesse geef ik later nog wel wat meer details over de rit zelf!
:strip_exif()/f/image/imTVJv5F78UeYA68vGaOVLfI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vcLn4wDXx78JvgKyM8Ct2k8j.jpg?f=fotoalbum_large)
Never ever financial advice...
Zonder rugklachten had ik waarschijnlijk mijn CBR nog. Soms moet je wat
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Handig zo'n topkoffer die gelijk kan dienen als een garage voor de motorHTT-Thalan schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:11:
Ik vind het een wel een mooie goed uitgeruste koffer voor 121 euro en ik voel me echt een beetje te verwend als ik er nog eentje bestel die nog duurder gaat zijn. Ik heb een beetje hillbilly engineering toegepast en hem op creatieve wijze toch vast kunnen zetten.
Mijn pionnen passen erin en hij kan dus nu gewoon overgeklikt worden tussen mijn beide motoren.
[Afbeelding]
Duo zitje ziet er op de foto's echt erg oncomfortabel uit, en als ik dan je bevindingen lees dat het ding behoorlijk stug geveerd is??
Of is het eigenlijk je doel om je duo passagier steeds minder mee te gaan nemen??
Los van dat.. ik vind het echt een mega vet apparaat om te zien, lijkt me ook een gave beleving om mee te rijden.
[ Voor 15% gewijzigd door Bommes op 13-04-2025 17:26 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
https://www.motorcyclespe...riumph_Rocket_3_R_20.htmlDestruction schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:59:
Niet echt mijn smaak, maar het ziet eruit als een behoorlijk lomp slagschip
165pk is nog niet zozeer schokkend voor moderne motoren, maar 220nm koppel

Maarrrrr 18 liter benzinetank
Yup.. Ik vind ADV's een beetje de SUV's van de motorwereld. En dat is geen compliment.kneusteun schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:39:
[Afbeelding]
Nog nooit zoveel ADV’s gezien 😱 volgens mij was 9 van de 10 motoren een adv.
Wel lekker even muziek op en Duitsland in, kop op 0 en gaan.
There.. I said it.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
7L/100km volgens spritmonitor, had erger verwacht.HTT-Thalan schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:19:
[...]
https://www.motorcyclespe...riumph_Rocket_3_R_20.html
165pk is nog niet zozeer schokkend voor moderne motoren, maar 220nm koppeldat heb ik in mijn zevenzitter liggen
.
Maarrrrr 18 liter benzinetank. Het is maar goed dat 'ie snel is, want je moet bij het benzinestation zijn voordat de tank leeg is...

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Een maat van mij had een of andere custom 1600cc Suzuki chopper, de tank van dat ding was zo tering klein dat zijn range slechts 100km was… dat was 1x samen toeren en nooit meer 😂HTT-Thalan schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:19:
[...]
https://www.motorcyclespe...riumph_Rocket_3_R_20.html
165pk is nog niet zozeer schokkend voor moderne motoren, maar 220nm koppeldat heb ik in mijn zevenzitter liggen
.
Maarrrrr 18 liter benzinetank. Het is maar goed dat 'ie snel is, want je moet bij het benzinestation zijn voordat de tank leeg is...
Als liefhebben van 4x4’s ben ik van mening dat een SUV gelijkstaat aan een Adv met straat banden en teveel koplampen._Apache_ schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:54:
[...]
Yup.. Ik vind ADV's een beetje de SUV's van de motorwereld. En dat is geen compliment.![]()
There.. I said it.
Een goede adv die echt klaar gemaakt is om te reizen of crossen zie ik als een 4x4.
Maar ben het 90% met je eens.
Ik denk ook dat veel mensen het rechtop en hoog zitten gewoon fijn vinden.
Dus zodra ik de Michelins heb vervangen voor mitas Dakar banden mag ik me hier weer vertonen?kneusteun schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:23:
[...]
Als liefhebben van 4x4’s ben ik van mening dat een SUV gelijkstaat aan een Adv met straat banden en teveel koplampen.
Een goede adv die echt klaar gemaakt is om te reizen of crossen zie ik als een 4x4.
Ik snap je punt opzich wel. Maar met een adv kun je nog steeds heel sportief rijden. Dat hoef je met een SUF niet te proberen..kneusteun schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:23:
[...]
Als liefhebben van 4x4’s ben ik van mening dat een SUV gelijkstaat aan een Adv met straat banden en teveel koplampen.
Maargoed, ik zal me verder beter uit deze discussie houden met m'n vstrom met michelin road 6 banden
En het rechtop en hoog zitten is inderdaad heel fijn.

Misschien begin ik ook gewoon oud te worden...
De islam kan uw vrijheid schaden
Zelf uiteindelijk gekozen voor een HJC RPHA 91, die was volgens de verkoper nog stiller. Inbouw communicatie setje er in, die gaan ook nog eens veul langer mee ivm de grotere batterij.
[ Voor 15% gewijzigd door ozzynator op 14-04-2025 07:47 ]
zeker, zeker
Oh heb er geen issues mee, maar het is wel grappig hoeveel adv's volgens mij nooit echt naast de weg zullen komen. Hetzelfde als de SUV's die voornamelijk boodschappen doen en kids ophalen van schoolHTT-Thalan schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:13:
[...]
Dus zodra ik de Michelins heb vervangen voor mitas Dakar banden mag ik me hier weer vertonen?.
Ja, herkenbaar en lekker cliché, die (dikke) Duitse koppen, uiteraard op een GSozzynator schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:46:
Ik had dat ook met Schubert, uiteraard en ook vanwege mijn zeer musculaire kaaklijn. De gemiddelde Duitser heeft een ronder hoofd. Vaak ook iets dikker en daar worden die nu eenmaal op ontworpen.
Zelf uiteindelijk gekozen voor een HJC RPHA 91, die was volgens de verkoper nog stiller. Inbouw communicatie setje er in, die gaan ook nog eens veul langer mee ivm de grotere batterij.
Argggg... ik ben geneigd om te zeggen: 'maar ze rijden zo fijn, ook als je alleen op het asfalt blijft, lekker overzicht en comfort. Heb je zelf weleens een adv gereden?' Maar daarmee bevestig ik alleen je puntkneusteun schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:48:
[...]
Oh heb er geen issues mee, maar het is wel grappig hoeveel adv's volgens mij nooit echt naast de weg zullen komen. Hetzelfde als de SUV's die voornamelijk boodschappen doen en kids ophalen van school
Aan de andere kant, 90% van de (super)sport motoren ziet ook nooit een circuit.
Ik heb de RPHA-91 en de kin is daar wel ruim, maar voor mij is het toch ook krap wanneer die boom microfoon er nog tussen moet hoor. Gaat nét. En dat ingebouwde comms setje is fijn idd. Ik heb de 51B versie en die accu hoef je echt niet veel/vaak op te laden, bovendien is het geluid goed (aldus mensen die mij bellen). Geen ruis en goed verstaanbaar voor beide partijen.
@kneusteun ik zou mijn dochter ermee op kunnen halen want die heeft motorkleding, maar dan zit je echt wel torenhoog
@Aikon goed punt... ik zie er genoeg met clipons, sportuitlaten en volle racekuipen die alleen op de openbare weg racen want circuit is te duur/moeilijk en daar laten ze geen sneakers toe.
kneusteun schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:48:
[...]
Oh heb er geen issues mee, maar het is wel grappig hoeveel adv's volgens mij nooit echt naast de weg zullen komen. Hetzelfde als de SUV's die voornamelijk boodschappen doen en kids ophalen van school
:strip_exif()/f/image/kptzJ9UU4PLExw1KxNJSbfgG.jpg?f=fotoalbum_large)
Naast de weg baan! Heb ik mijn credits nu verdiend?
Verder kom ik inderdaad nagenoeg nooit van het asfalt af
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Ik heb er tweeAikon schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:04:
[...]
Argggg... ik ben geneigd om te zeggen: 'maar ze rijden zo fijn, ook als je alleen op het asfalt blijft, lekker overzicht en comfort. Heb je zelf weleens een adv gereden?' Maar daarmee bevestig ik alleen je punt
Aan de andere kant, 90% van de (super)sport motoren ziet ook nooit een circuit.
En inderdaad veel supersports zien ook niet het circuit, wat in principe dan weer niet hoeft want als je met dat ding in Duitsland gaat jagen kan je er prima mee scheuren
:strip_exif()/f/image/ROToN4Z9RUx3qeu2pnPSg47n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EEVbXT8WwXu9uhsGn7RynxjE.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn advies mits je budget het toelaat en je met andere wil communiceren, ga voor de HJC Smart 50B, deze ondersteund Mesh.Wokschotel schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:03:
[...]
Ja, herkenbaar en lekker cliché, die (dikke) Duitse koppen, uiteraard op een GSMaar ik ga de HJC RPHA 91 nog eens goed passen als het wat rustiger is in de winkel. Heb je de HJC Smart HJC 21B als communicatieset erbij?
Zelf heb ik de HJC RPHA 91 met een 50B.
Afgelopen weekend gereden met een maatje van mij, hij heeft de Sena 50S.
Bluetooth verbinding was waardeloos, veel gekraak. Ook als we niet aan het praten waren.
Na te zijn overgeschakeld naar Mesh 2.0 was het geluid helder en duidelijk te verstaan.
Er is recent geleden een update uitgekomen, firmware v2.6, voor de HJC Smart 50B voor Mesh 3.0 functionaliteit, deze moeten we nog testen.
Mesh werkt prima, maar in mijn ervaring meer gekraak en soms echt wel signaal verlies.
Dus zo lang je beetje dekking hebt is discord gewoon super chill, geen afstand meer (als je verbinding hebt klan je lullen) dus als iemand een verkeerde afslag neemt kan je met zijn alle rustig doorrijden hij houdt contact en kan zo weer aansluiten na wat instructies.
Als de groep aan het einde richting huis gaat kan je nog steeds prima lullen.
Mensen kunnen vanuit huis joinen en vragen waar je rijdt (serieus handig) om later aan te sluiten bijvoorbeeld.
Dat is wel een goeie tip... en zoveel data kost dat tegenwoordig ook niet meer - bovendien zijn bundels nu EU breed meestal.kneusteun schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:18:
Ik vind discord momenteel fijner (met uitzondering van Duistland...)
Mesh werkt prima, maar in mijn ervaring meer gekraak en soms echt wel signaal verlies.
Dus zo lang je beetje dekking hebt is discord gewoon super chill, geen afstand meer (als je verbinding hebt klan je lullen) dus als iemand een verkeerde afslag neemt kan je met zijn alle rustig doorrijden hij houdt contact en kan zo weer aansluiten na wat instructies.
Mensen kunnen vanuit huis joinen en vragen waar je rijdt (serieus handig) om later aan te sluiten bijvoorbeeld.
En mooie, die klassieke twin! Issie nog steeds zo strak en netjes of is dat een oude foto
[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-04-2025 08:19 ]
Oh ik snap je helemaal, ik denk dat niet voor niks de meeste instructeurs een ADV of iets in die richting hebben.HTT-Thalan schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:14:
@kneusteun ik zou mijn dochter ermee op kunnen halen want die heeft motorkleding, maar dan zit je echt wel torenhoog(net zoals bij echte SUV's).
Het rijdt allemaal super goed dus waarom niet, maar dat is met die SUV's niet anders, rijden ook prima en zijn ook praktisch. Vandaar ook de vergelijking.
Ik veroordeel niemand ervoor hoor.
Bij mij hebben ze de microfoon zo gemonteerd dat hij niet voor je kin zit, maar aan de zijkant en omhoog. Zo voor dat kussen, zeg maar. Zo zit hij nooit in de weg, ik zie alleen het een heel klein beetje in mijn ooghoek.HTT-Thalan schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:14:
@Wokschotel @ozzynator
Ik heb de RPHA-91 en de kin is daar wel ruim, maar voor mij is het toch ook krap wanneer die boom microfoon er nog tussen moet hoor. Gaat nét. En dat ingebouwde comms setje is fijn idd. Ik heb de 51B versie en die accu hoef je echt niet veel/vaak op te laden, bovendien is het geluid goed (aldus mensen die mij bellen). Geen ruis en goed verstaanbaar voor beide partijen.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
In principe is hij zo de schuur in gegaan, alleen zit er nu wel wat patina stof op etc.HTT-Thalan schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:19:
[...]
Dat is wel een goeie tip... en zoveel data kost dat tegenwoordig ook niet meer - bovendien zijn bundels nu EU breed meestal.
En mooie, die klassieke twin! Issie nog steeds zo strak en netjes of is dat een oude foto.
Het idee is een nieuwe schuur te gaan bouwen en die erin te rollen en pas weer eruit te rollen als ie helemaal weer rally ready is.
Edit: en bij discord zet je de bandwith eventueel gewoon heel laag en dan verbruikt het minder dan spotify. (ik dacht laatste keer een volle week rijden nog geen 1GB)
[ Voor 13% gewijzigd door kneusteun op 14-04-2025 08:21 ]
:strip_exif()/f/image/PWiKFSJOdNZJ2nUQwN8ZFr0o.jpg?f=fotoalbum_large)
zeker, zeker
Ja, vol gas over de autobahn, dat is hetzelfde als met je adv een rechte gravelweg nemenkneusteun schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:15:
[...]
Ik heb er tweeje hoeft mij niet te overtuigen
het zit heerlijk en mooi overzicht
![]()
En inderdaad veel supersports zien ook niet het circuit, wat in principe dan weer niet hoeft want als je met dat ding in Duitsland gaat jagen kan je er prima mee scheuren
Voordeel van een suv motor tov een suv auto is wel dat deze niet extreem veel meer brandstof verbruikt, niet gevaarlijker is en je overal kan parkeren
En dan nog kun je je afvragen of je met een hoogpoter of naked niet sneller bent. Mijn supersport maakt pas het verschil op hogere snelheden, zeker in combinatie met snelle(re) bochten. Maar dan heb je het al snel over 140-150+. Bij al het andere is het gewoon keihard werken om gasten op hoogpoters bij te houden.kneusteun schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:15:
[...]
Ik heb er tweeje hoeft mij niet te overtuigen
het zit heerlijk en mooi overzicht
![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Oh nee hoor, in Duitsland mag je al net zo hard buiten de bebouwde kom als hier op de snelwegAikon schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:50:
[...]
Ja, vol gas over de autobahn, dat is hetzelfde als met je adv een rechte gravelweg nemen
Voordeel van een suv motor tov een suv auto is wel dat deze niet extreem veel meer brandstof verbruikt, niet gevaarlijker is en je overal kan parkeren

Op best wat plekken kun je best behoorlijk doorjagen en prima bochten draaien.
Tuurlijk het is geen circuit, maar in NL is het 80 en de controles aanzienlijker meer en de boetes flink hoger.
Dit.Joris748 schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:56:
[...]
En dan nog kun je je afvragen of je met een hoogpoter of naked niet sneller bent. Mijn supersport maakt pas het verschil op hogere snelheden, zeker in combinatie met snelle(re) bochten. Maar dan heb je het al snel over 140-150+. Bij al het andere is het gewoon keihard werken om gasten op hoogpoters bij te houden.
Ben nu echt vlotter op mijn XR dan op mijn fireblade..
Nee is ook, er zijn zat plekken in Europa waar je prima veilig flink hard kan knallen, en dat zal vast fijner gaan op een sportmotorkneusteun schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:58:
[...]
Oh nee hoor, in Duitsland mag je al net zo hard buiten de bebouwde kom als hier op de snelweg.
Op best wat plekken kun je best behoorlijk doorjagen en prima bochten draaien.
K to the KillaZ
Tja, SS rijders komen ook nooit/zelden op het circuit. Uiteindelijk koopt iemand wat hij/zij fijn vindt rijden en niet wat het marketing praatje of imago er achter is.kneusteun schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:23:
[...]
Dat durf ik wel te betwijfelen, voor veel rijders is imago toch echt wel een hele grote factor.Khayma schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:17:
[...]
Tja, SS rijders komen ook nooit/zelden op het circuit. Uiteindelijk koopt iemand wat hij/zij fijn vindt rijden en niet wat het marketing praatje of imago er achter is.
Wij hebben Discord geprobeerd tijdens een TET rit alleen kregen wij het niet goed stabiel. De server die ik had aangemaakt stond gewoon op standaard instellingen met ruisonderdrukking.kneusteun schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:18:
De problemen die wij hadden:
- Soms ging 'unmute' te langzaam waardoor je maar de helft van een zin meekreeg.
- Soms vielen er deelnemers uit en kwamen ze er niet automatisch meer in.
- Sommige deelnemers konden alleen luisteren en niet spreken.
- Geluid is relatief zacht voor mijn gevoel, zeker op de snelweg.
Geen idee of dat aan de instellingen van de deelnemers of intercom set lag maar uiteindelijk waren we toch maar weer overgestapt naar mesh wat stabiel bleef. Wellicht heb je tips om Discord wel beter te laten werken?
Ik heb 80% van mijn motorkilometers op supersports doorgebracht, waarvan ook een flink deel op circuit, Nordschleife en buitenland. De enige openbare wegen die ik me kan herinneren waar de supersport echt uit de verf kwam waren de Route Napoleon en de Schwarzwalder Hochstrasse. Die zou ik tegenwoordig niet meer op die snelheden rijden, want de kans op motor door de schredder, rijbewijs kwijt en gevangenisstraf is reëelAikon schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:09:
[...]
Nee is ook, er zijn zat plekken in Europa waar je prima veilig flink hard kan knallen, en dat zal vast fijner gaan op een sportmotorIk heb er eigenlijk nooit op gereden naast één proefritje.
Een keer een proefritje gemaakt op een Multistrada V2S en reed een maatje op een supersport in een paar bochten los, terwijl wij normaal gesproken aan elkaar gewaagd zijn. Deed voor mijn gevoel rustig aan, want ik had nog nooit op een hoogpoter gezeten.
Ik heb geen behoefte aan Intercom functionaliteit, het gaat mij alleen om navigatie-aanwijzingen, muziek en radio zou leuk zijn (waarom is er geen enkel setje met DAB te vinden...). Jammer dus dat er geen DAB-radio in die HJC smart setjes zit.fonias schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:15:
[...]
Mijn advies mits je budget het toelaat en je met andere wil communiceren, ga voor de HJC Smart 50B, deze ondersteund Mesh.
Zelf heb ik de HJC RPHA 91 met een 50B.
Afgelopen weekend gereden met een maatje van mij, hij heeft de Sena 50S.
Bluetooth verbinding was waardeloos, veel gekraak. Ook als we niet aan het praten waren.
Na te zijn overgeschakeld naar Mesh 2.0 was het geluid helder en duidelijk te verstaan.
Er is recent geleden een update uitgekomen, firmware v2.6, voor de HJC Smart 50B voor Mesh 3.0 functionaliteit, deze moeten we nog testen.
In de 50B zit zo te zien wel een FM-radio, in de 21B niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Wokschotel op 14-04-2025 09:46 ]
Stukje over het gras naast de parkeerplaats en "zOMG IK HEB OFFROADERVARING EN BEN NU TET-EXPERT!"Aikon schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:50:
[...]
Ja, vol gas over de autobahn, dat is hetzelfde als met je adv een rechte gravelweg nemen
Ziet er uit als een tof festival. Alleen zo alletandjes ver weg.
Wel het bewijs dat choppers/cruisers óók in het zand kunnen @5:55
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Grappig, ik gebruikte hem op de TET NL tot ergens in Frankrijk zonder veel issues (vooral stukje Duitsland).cyntax schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:27:
[...]
Wij hebben Discord geprobeerd tijdens een TET rit alleen kregen wij het niet goed stabiel. De server die ik had aangemaakt stond gewoon op standaard instellingen met ruisonderdrukking.
De problemen die wij hadden:
- Soms ging 'unmute' te langzaam waardoor je maar de helft van een zin meekreeg.
- Soms vielen er deelnemers uit en kwamen ze er niet automatisch meer in.
- Sommige deelnemers konden alleen luisteren en niet spreken.
- Geluid is relatief zacht voor mijn gevoel, zeker op de snelweg.
Geen idee of dat aan de instellingen van de deelnemers of intercom set lag maar uiteindelijk waren we toch maar weer overgestapt naar mesh wat stabiel bleef. Wellicht heb je tips om Discord wel beter te laten werken?
Wij gebruiken best veel discord en ik herken wel wat van de problemen, je moet wel alles een beetje kennen.
Maar ik denk eerlijk gezegd dat dingen als "mensen konden alleen luisteren" een user error is, waarschijnlijk een setting over het hoofd gezien.
Je kan ook elke andere app gebruiken natuurlijk
Het laswerk an sich stelt niks voor, dat is gewoon ouderwets stoken, dat kan iedere boerenlulHTT-Thalan schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:24:
Zeg, kennen wij hier iemand die echt goed met metaal en lassen is? Ik heb moeite voetsteunen voor de AT te vinden. De enige verlaagde steunen die ik voor model 2016 kon vinden waren de Sw-Motech ION pegs en die zijn waardeloos (veel te breed en verlagen slechts met millimeters). Ik zoek iemand die gewoon een simpele RVS steun in elkaar last die via een korte metalen verticale plaat lager op het scharnier zit. Precies zoals bij mijn oude Alp:
[Afbeelding]
Maarre, naar die eerste foto's gekeken, staat je zadel niet gewoon in de laagste stand?
leeg
Ik weet niet naar welke foto je refereert maar het zadel is geen onderdeel in de discussie, ik moet de steunen verlagen om comfortabel rechtop te staan4x2 schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:30:
[...]
Het laswerk an sich stelt niks voor, dat is gewoon ouderwets stoken, dat kan iedere boerenlul
Maarre, naar die eerste foto's gekeken, staat je zadel niet gewoon in de laagste stand?
Ja ik heb een lasapparaat staan. Zowel MiG als Stick. Maar ik vertrouw mijn laswerk nog niet zodanig dat ik er mijn eigen gewicht onder stress (klappende vering, bij wijze van) op durf te wagen. Technisch gezien niet moeilijk idd gewoon stalen U vormpje met wat tandjes erin gezaagd, gelast op een plaat, op 2 uitsteeksels met een oogje waar hij op de mount komt. Precies zoals op de Alp dus.
[ Voor 28% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-04-2025 10:43 ]
Nee, je bevindingen zijn deels correct.Bommes schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:25:
@kazzzdafke bijzondere keuze alles motor voor een model om met een duo te gaan toeren.
Duo zitje ziet er op de foto's echt erg oncomfortabel uit, en als ik dan je bevindingen lees dat het ding behoorlijk stug geveerd is??
Of is het eigenlijk je doel om je duo passagier steeds minder mee te gaan nemen??
Los van dat.. ik vind het echt een mega vet apparaat om te zien, lijkt me ook een gave beleving om mee te rijden.
Ik rijd momenteel met de Speed RS, een marteling voor een passagier. Mijn vrouw is dan ook nog nooit mee geweest. Dat wil ik veranderen, maar ik koop nu eenmaal niet de meest voor de hand liggende motorfietsen.
Bij mij komt motorrijden echt uit het hart; het moet iets doen met mij. Na een aantal andere "gewonere" motors te hebben gehad, begon het destijds echt met de S1000R, een prachtig apparaat, perfect voor hoe ik hem toen gebruikte: regelmatig op het circuit, én nog wat fijne stuurweggetjes in onze Ardennen meepikken.
Daarna kwam de Speed RS: de wendbaarheid van een fiets, strak sturend en met het heerlijke koppel van die driecilinder. Echt een leuke moto(r), maar de tijden zijn veranderd. Je kan er niet meer mee “spelen” zoals vroeger. Voor mijn huidige situatie is hij gewoon niet meer zo bruikbaar, zeker met mijn rugproblemen. Het blijft een sportieve naked, en om rustig te toeren door het landschap is hij minder geschikt, laat staan voor een passagier.
Vroeger wilde ik trouwens bewust geen duo meenemen: motordagen waren meestal “boys out”, een dagje plezier.
Maar nu… de momenten met de boys zijn veel schaarser. Iedereen wat ouder, drukker. En ik zou het nu net fijn vinden om eens samen met mijn vrouw een tripje te doen, naar de Ardennen of verderr, iets eten, beetje rondrijden, terug. Gewoon quality time. En iets verder dan onze 50cc Vespa het toelaat in een bepaalde tijdspanne. 😉
Deze moto heeft al langer mijn aandacht. Ik vind het een prachtig beest, vrij uniek in zijn categorie, en hij rijdt zoals een Triumph hoort te rijden: vertrouwd.
De doorslaggevende factor deze keer? Mijn vrouw. Ze had totaal geen last op dat (kleinere, maar verrassend comfortabele) duo-zadel. Het kan komen omdat ze niet beter weet natuurlijk
Ik ga nu eens rustig de opties bekijken, misschien zijn er nog comfortzadels als accessoire of zo.
Qua alternatief zie ik niet meteen iets gelijkaardigs… misschien de XDiavel, maar eerlijk? Dat vind ik gewoon een monster van een monster. 😅
Als je een <100pk motor hebt, lichtgewicht of weinig koppel is dat iets anders. Maar dit is totaal het tegenovergestelde met de Rocket
De nieuwe Storm heeft 182pk en 220Nm koppel. Dus nog iets meer pk's.HTT-Thalan schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:19:
[...]
.
[ Voor 41% gewijzigd door kazzzdafke op 14-04-2025 11:53 ]

Werkt dit goed icm muziek luisteren? Ik heb de cardo pecktalk edge, maar vind het bereik best wel tegenvallen.kneusteun schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:18:
PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond
Je kan ook spotify blijven streamen maar die bot dempt als iemand wat zegt.
Had ik ook last van, daarom naar een Shoei Neotec2 gegaan. Eigenlijk de directe concurrent van de Schubert in mijn ogen. Ook een fijne helm en met het SRL mesh of bluetooth uit te breiden. En er is inmiddels ook een Neotec3 uit...Wokschotel schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:34:
Helmen.... Mijn HJC-IS17 is na 10 jaar wel eens aan vervanging toe. Dus ik ben gisteren naar de Louis gegaan om eens wat helmen op te zetten waarbij mijn specifieke aandacht uitging naar een Schubert C5. Reden: een klaphelm lijkt me voor mijn touring-ritjes wel praktisch, hij is stil, makkelijk te voorzien van een intercom en hij komt als beste uit de test. Echter, toen ik hem opzette zat mijn kin klem tegen de klep/onderzijde, ook in de XXL-variant. Nu heb ik zoals mijn vrouw het zegt een geprononceerde mannelijke kaaklijn (dat zal wel lief bedoeld zijn), maar dit viel me toch tegen. Herkent iemand dit bij de C5, is dit nog aan te passen? Of tips voor een systeemhelm die wat meer ruimte heeft bij de kin? De HJC RPHA 91 leek al een stuk beter te passen.
zeker, zeker
Legit verhaal, thanks voor je uitleg.kazzzdafke schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:37:
[...]
Nee, je bevindingen zijn deels correct.
Ik rijd momenteel met de Speed RS, een marteling voor een passagier. Mijn vrouw is dan ook nog nooit mee geweest. Dat wil ik veranderen, maar ik koop nu eenmaal niet de meest voor de hand liggende motorfietsen.
Bij mij komt motorrijden echt uit het hart; het moet iets doen met mij. Na een aantal andere "gewonere" motors te hebben gehad, begon het destijds echt met de S1000R, een prachtig apparaat, perfect voor hoe ik hem toen gebruikte: regelmatig op het circuit, én nog wat fijne stuurweggetjes in onze Ardennen meepikken.
Daarna kwam de Speed RS: de wendbaarheid van een fiets, strak sturend en met het heerlijke koppel van die driecilinder. Echt een leuke moto(r), maar de tijden zijn veranderd. Je kan er niet meer mee “spelen” zoals vroeger. Voor mijn huidige situatie is hij gewoon niet meer zo bruikbaar, zeker met mijn rugproblemen. Het blijft een sportieve naked, en om rustig te toeren door het landschap is hij minder geschikt, laat staan voor een passagier.
Vroeger wilde ik trouwens bewust geen duo meenemen: motordagen waren meestal “boys out”, een dagje plezier.
Maar nu… de momenten met de boys zijn veel schaarser. Iedereen wat ouder, drukker. En ik zou het nu net fijn vinden om eens samen met mijn vrouw een tripje te doen, naar de Ardennen of verderr, iets eten, beetje rondrijden, terug. Gewoon quality time. En iets verder dan onze 50cc Vespa het toelaat in een bepaalde tijdspanne. 😉
Deze moto heeft al langer mijn aandacht. Ik vind het een prachtig beest, vrij uniek in zijn categorie, en hij rijdt zoals een Triumph hoort te rijden: vertrouwd.
De doorslaggevende factor deze keer? Mijn vrouw. Ze had totaal geen last op dat (kleinere, maar verrassend comfortabele) duo-zadel. Het kan komen omdat ze niet beter weet natuurlijkZe voelde zich veilig en heeft er zelfs van genoten. We hebben zo’n anderhalf uur gereden, dus dat geeft al een goede indicatie van het comfort.
Ik ga nu eens rustig de opties bekijken, misschien zijn er nog comfortzadels als accessoire of zo.
Qua alternatief zie ik niet meteen iets gelijkaardigs… misschien de XDiavel, maar eerlijk? Dat vind ik gewoon een monster van een monster. 😅
Net iets anders willen rijden herken ik zeer zeker wel, leuk ook dat je met je partner iemand hebt die mee wil.
Ik heb met mijn Vespa GTS ook de ver uit de meeste kilometers gereden met mijn ex vrouw achterop. Door de Zuid Europese bergen. Dat was trouwens ook een zeer comfortabel ding met zijn 2tjes er op, en met de Variomaat nog best rap genoeg van zijn plekje als je voorop wilde rijden ergens.
Gave keuzes om te kunnen maken, een nieuwe motor uitzoeken en dan bij zo een ding als de Rocket uitkomen.
Beetje net zo dwars kwam ik bij de aanschaf van mijn vorige motor bij de Guzzi V85 uit.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ik wil me na maandenlang meelezen in dit mooie topic ook eens melden. Ik ben op dit moment bezig om mijn motorrijbewijs te halen en heb beide praktijkexamens al ingepland (theorie vorige week gehaald, in mei AVB en in juli AVD), hopelijk kan ik dan dit jaar nog een beetje genieten van het zomerweer.
Zelf rij ik al een paar jaartjes scooter, dat ding brengt me overal naartoe voor weinig maar is niks vergeleken met een motor natuurlijk (of een vespa met groot blok).
Omdat ik nog 21 ben krijg ik een A rijbewijs met code 80 en ben ik alvast (kan echt niet wachten
Ik zat zelf te denken aan een vd volgende motoren, mijn ogen gaan wel richting de tweedehands markt, vanwege het budget en ja, eerste motor:
Honda CB500F (model 2013-nu)
KTM duke 390
CF Moto NK450
Al deze motoren zijn vrij recent (is voor mij niet heel belangrijk) en lees eigenlijk weinig negatiefs over elk van deze motoren. Zodra ik mijn rijbewijs heb zal ik denk ik gewoon proefritjes moeten maken en een keuze maken in welke ik het lekkerste vind rijden. Maar ik vroeg me wel af of jullie misschien mee konden denken, misschien andere ideeën hebben die mijn zoektocht misschien wat kunnen verbreden, of juist verkleinen? Wat denken jullie?
Die volg ik ff niet helemaal?HTT-Thalan schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:37:
[...]
Ik weet niet naar welke foto je refereert maar het zadel is geen onderdeel in de discussie, ik moet de steunen verlagen om comfortabel rechtop te staan. Zittend is het allemaal wel prima.
Je voetsteunen moeten lager om beter te kunnen staan?
Staat je stuurtje wel een beetje goed afgesteld, en dat is vaak verder naar voren als dat je zou denken.
Daarbij ook niet meteen naar risers grijpen.
Ik denk niet dat ik op één van die modellen ga rijden, eerlijk gezegd. Ik wil geen BMW of KTM; dat is een gevoelskwestie maar natuurlijk ook een image-dingetje. Als heel veel mensen een BMW kopen, dan ga ik kijken of er ook leuke alternatieven zijn. En de hele uitstraling van KTM spreekt mij niet zo aan.BvZwolle schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:34:
[...]
Vergeet dan de Yamaha Tenere 700 ook niet. Of een willekeurige BMW GS (1200, 1250, 800, 850) en wat dacht je van een KTM 1190/1290 SA.
Wat de Yamaha T7 betreft; ik zoek nadrukkelijk geen goede off road motor maar een hoge, wendbare, comfortabele motor om mee te gaan toeren, ook flinke afstanden. En dan lees ik dat de Aprilia daar echt beter in is. En dan is het natuurlijk ook nog een voordeel dat dat een Italiaan is die je ook minder vaak ziet dan de Yamaha 😎
Multistrada?Hkuit schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:45:
[...]
Ik denk niet dat ik op één van die modellen ga rijden, eerlijk gezegd. Ik wil geen BMW of KTM; dat is een gevoelskwestie maar natuurlijk ook een image-dingetje. Als heel veel mensen een BMW kopen, dan ga ik kijken of er ook leuke alternatieven zijn. En de hele uitstraling van KTM spreekt mij niet zo aan.
Wat de Yamaha T7 betreft; ik zoek nadrukkelijk geen goede off road motor maar een hoge, wendbare, comfortabele motor om mee te gaan toeren, ook flinke afstanden. En dan lees ik dat de Aprilia daar echt beter in is. En dan is het natuurlijk ook nog een voordeel dat dat een Italiaan is die je ook minder vaak ziet dan de Yamaha 😎

Ja, en dan de 950; volgens meerdere reviewers beter dan de 1200, voor gewone mensen.
Dat is een aardig bedrag. Zelf ook een jaar of 6 met een IS17 gereden en nu door ander motortype een Scorpion R1 carbon helm gekocht. Er ging een wereld voor mij open qua gewicht / zicht / pasvorm / minder herrie. Ontwikkeling qua helmen staat niet stil en zou persoonlijk voor een nieuwer type gaan. Moet ook nog even puzzelen hoe ik mijn Sena 10s ga monterenWokschotel schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:01:
Hmm, in m'n helmendilemma is er nog een keuze bijgekomen: 1 op 1 vervangen van mijn huidige HJC-IS17 door een 'nieuwe'. Die zal ongetwijfeld niet gisteren geproduceerd zijn, maar ik kan wel mijn intercomset 1 op 1 over zetten. En het scheelt bij elkaar rond de 600 euro
Welkom in het motorwereldje! Keus is nogal afhankelijk van hoop factoren, zoals hoe groot je bent / budget / aanbod / rijstijl / etc. Duke 390 is licht qua gewicht en heel wendbaar, zou alleen naar een recenter model kijken (vanaf bouwjaar 2019). Een Kawasaki Ninja 300 of 650, Yamaha MT-07, Kawasaki ER6 / Z650, Husqvarna Vitpilen 401 zijn mogelijk ook opties. Op die motoren kun je een hoop plezier hebben.Jens_Ica schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:18:
Goedenavond allemaal!
Ik wil me na maandenlang meelezen in dit mooie topic ook eens melden. Ik ben op dit moment bezig om mijn motorrijbewijs te halen en heb beide praktijkexamens al ingepland (theorie vorige week gehaald, in mei AVB en in juli AVD), hopelijk kan ik dan dit jaar nog een beetje genieten van het zomerweer.
Zelf rij ik al een paar jaartjes scooter, dat ding brengt me overal naartoe voor weinig maar is niks vergeleken met een motor natuurlijk (of een vespa met groot blok).
Omdat ik nog 21 ben krijg ik een A rijbewijs met code 80 en ben ik alvast (kan echt niet wachten) aan het zoeken naar een A2 motor waar ik op kan beginnen. Ik ga de motor voornamelijk voor woon-werk ritjes gebruiken, en ook toeren vind ik erg leuk dus zal ik ook zeker veel gaan doen. Ik heb weleens gelezen over een voorkeur voor krachtigere motoren, en vind daarom ook erg weinig motoren van jullie in de TS lijst die onder de 35kw komen.
Ik zat zelf te denken aan een vd volgende motoren, mijn ogen gaan wel richting de tweedehands markt, vanwege het budget en ja, eerste motor:
KTM duke 390
CF Moto NK450
Al deze motoren zijn vrij recent (is voor mij niet heel belangrijk) en lees eigenlijk weinig negatiefs over elk van deze motoren. Zodra ik mijn rijbewijs heb zal ik denk ik gewoon proefritjes moeten maken en een keuze maken in welke ik het lekkerste vind rijden. Maar ik vroeg me wel af of jullie misschien mee konden denken, misschien andere ideeën hebben die mijn zoektocht misschien wat kunnen verbreden, of juist verkleinen? Wat denken jullie?
Nu heb ik nog een prima motorpak, textiel, maar die is niet waterdicht en is ook niet heel warm.
Ik heb er ook niet heel veel geld over om een nieuw motorpak te kopen, mede daar m'n huidige nog prima is, behalve dus niet waterdicht en ook niet heel warm.
Zou zoiets geschikt zijn om bijvoorbeeld over m'n motorpak te doen? Of eventueel zonder motorpak (route is binnendoor, voornamelijk 50-60km/h wegen).
https://visdeal.nl/t/warm...ujF0O5tVRxJRoCb9MQAvD_BwE
Of iets als een skipak oid?
Zijn er ervaringen die niet heel duur zijn, toch warm, wind en waterdicht en ook veilig?
Who's general failure, and why is he reading my disk?
The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future
Weet je al wat voor type motor je zoekt? Het halve plezier zit hem in veel proefritjes maken. Check ook eens een Honda Rebel CMX 500, Kawasaki Ninja 400 en een Yamaha MT3. 3 heel verschillende motoren in het A2 segment.Jens_Ica schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:18:
Goedenavond allemaal!
Omdat ik nog 21 ben krijg ik een A rijbewijs met code 80 en ben ik alvast (kan echt niet wachten) aan het zoeken naar een A2 motor waar ik op kan beginnen. Ik ga de motor voornamelijk voor woon-werk ritjes gebruiken, en ook toeren vind ik erg leuk dus zal ik ook zeker veel gaan doen. Ik heb weleens gelezen over een voorkeur voor krachtigere motoren, en vind daarom ook erg weinig motoren van jullie in de TS lijst die onder de 35kw komen.
KTM duke 390
CF Moto NK450
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Zelf een CBR500R gehad uit 2013 (Zelfde generatie als de CB500F die jij noemt) Heeel betrouwbare motor (nie kapot te krijgen), heel gewennig, erg vlot voor een A2 motor (een van de snelste volgens mij?!) en mis hem af en toe nog wel eens mede door zijn lichtgewicht. Is ook erg zuinig. Als je aan het cruisen bent, haal je makkelijk 1 op 30! Een hele mooie tijd beleefd met de CBR500R in mijn A2 tijd.Jens_Ica schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:18:
Goedenavond allemaal!
KTM duke 390
CF Moto NK450
Zoals anderen al gezegd hebben lekker proefritjes zien te maken. Mijn advies zou wel zijn dat je voor een motor kiest die van zichzelf al A2 geschikt is. Dus geen geknepen motor nemen want dat is het vaak toch net niet.. Ik ben zelf begonnen op een CB500F uit ik meen 2013. Super fijne motor en geeft onwijs veel vertrouwen met rijden. Ik kon daar echt zeer eenvoudig op rijden en bochten maken. Had er zelfs een Arrow slip-on uitlaat op gezet en dan klinkt ie nog steeds beschaafd maar een stuk beter.Jens_Ica schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:18:
Goedenavond allemaal!
KTM duke 390
CF Moto NK450
Naast de TA lees ik ook over
- de KTM 690/790 adventure (Veel in het nieuws atm)
- Triump Tiger serie
- Versys (mij te veel poespas op display),
- V-Strom 650 (iets te braaf)
- CF Moto 700MT Adventure.
[ Voor 5% gewijzigd door Bo0bz op 15-04-2025 09:50 ]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Hij had al een vroegere versie, maar heeft nu de 2023 versie, na een GS onder andere zoals ik zei, en hij wil niet meer terug
EDIT:
wat is eigenlijk je insteek? Woon/werk met af en toe eens offroad? Plezier weekend ritjes? Vooral offroad? %?
[ Voor 21% gewijzigd door kazzzdafke op 15-04-2025 10:01 ]
Motorkleding heeft specifieke eisen. Met 120 km/h op een motor is wezenlijk anders dan met 0 km/h op een viskrukje. Of met 60 km/h op ski's.Ora et Labora schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:59:
Ik ga straks een uur heen en een uur terug, 2 dagen per week, met de motor, ook als het vriest of regent, behalve als er sneeuw ligt natuurlijk.
Nu heb ik nog een prima motorpak, textiel, maar die is niet waterdicht en is ook niet heel warm.
Ik heb er ook niet heel veel geld over om een nieuw motorpak te kopen, mede daar m'n huidige nog prima is, behalve dus niet waterdicht en ook niet heel warm.
Zou zoiets geschikt zijn om bijvoorbeeld over m'n motorpak te doen? Of eventueel zonder motorpak (route is binnendoor, voornamelijk 50-60km/h wegen).
Zijn er ervaringen die niet heel duur zijn, toch warm, wind en waterdicht en ook veilig?
De slijtvastheid en bescherming die je nodig hebt, vind je alleen bij motorkleding
Ik zou zeggen, ga eens een stukje TET rijden, en stel je wensen bij naar de CFmoto450, of een enfield.Bo0bz schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:48:
Er ontbreekt nog 1 ding in mijn garage en dat is een motor! Ik heb al een tijdje aan het inlezen en aan het rondsnuffelen maar ik kom er niet uit met het maken van een keuze. Ik ben fan geworden van de Transalp 750 maar die ligt op dit moment buiten mijn budget. Ja ik kan doorsparen maar dan kan ik dit motorseizoen afschrijven m.u.v. wat motoren lenen/huren. Waar doe ik goed aan? Ik heb een budget van €8000,- voor een motor waarmee ik naast de gebruikelijke wegen ook eens delen van de TET kan rijden met een maatje. Ik merk vooral dat mijn kennis rondom motoren beperkt is en daarom niet weet waar op te letten met een occasion bijv. leeftijd en kilometerstanden.
Naast de TA lees ik ook overZijn dit de usual suspects of is er echt iets wat ontbreekt op mijn lijstje? Een BMW GS is niet echt mijn ding...
- Triump Tiger serie
En hou rekening met je budget, als je geen ervaring hebt met offroaden en je koopt een redelijk zware en dure ADV kan ik je nu al garanderen dat er krassen en deuken gaan komen namelijk
En waar heb je je keuze op gebaseerd? looks en filmpjes? ga vooral even rijden.
Niet helemaal waar natuurlijk.Joris748 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:04:
[...]
Motorkleding heeft specifieke eisen. Met 120 km/h op een motor is wezenlijk anders dan met 0 km/h op een viskrukje. Of met 60 km/h op ski's.
De slijtvastheid en bescherming die je nodig hebt, vind je alleen bij motorkleding
Ik heb gewoon een north face setje regenkleding, welke over de motorkleding gaat.
Dus de bescherming hou je en de kosten zijn aanzienlijk lager dan ,motor specifiek.
Voor koude en/of natte dagen kan je het beste een regenoveral voor over je motorpak kopen. Die zijn ook winddicht en dat scheelt al heel veel kou.Ora et Labora schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:59:
Ik ga straks een uur heen en een uur terug, 2 dagen per week, met de motor, ook als het vriest of regent, behalve als er sneeuw ligt natuurlijk.
Voor zomerse dagen een motorjeans en een doorwaaijas, regenoveral erbij in je rugzak / tanktas / koffers en je bent overal op voorbereid
Inderdaad een goeie oplossing die ik zelf ook gebruik!Waaj schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:23:
[...]
Voor koude en/of natte dagen kan je het beste een regenoveral voor over je motorpak kopen. Die zijn ook winddicht en dat scheelt al heel veel kou.
Voor zomerse dagen een motorjeans en een doorwaaijas, regenoveral erbij in je rugzak / tanktas / koffers en je bent overal op voorbereid
Vorig jaar in de Dolomieten gereden waarbij het bovenin 10 graden kan zijn, maar onderin 30 graden. Ik had alleen de doorwaaijas en doorwaaibroek mee. Als het te koud werd, gewoon even regenkleren aandoen en dan had je het zo warm. Ideale oplossing en scheelt weer extra spullen me sjouwen!
Ik heb een aantal proefritjes gereden en nog wat op de planning staan. Zeker komt mijn lijstje ook van fora, filmpjes en reviews weet niet waar ik anders moet beginnen.kneusteun schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:17:
[...]
Ik zou zeggen, ga eens een stukje TET rijden, en stel je wensen bij naar de CFmoto450, of een enfield.
En hou rekening met je budget, als je geen ervaring hebt met offroaden en je koopt een redelijk zware en dure ADV kan ik je nu al garanderen dat er krassen en deuken gaan komen namelijk
En waar heb je je keuze op gebaseerd? looks en filmpjes? ga vooral even rijden.
Voordat ik de TET ga rijden wil ik nog een aantal workshop/cursus volgen voor tips en tricks
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Ook hebben veel adv's kappen die vaak 2-300 euro per stuk kosten... daar ga je sowieso schade aan brengen
Wat betreft TET rijden, gewoon mee beginnen, dan merk je uiteindelijk vanzelf wat je nog 'mist' aan eigen vaardigheden of motor aanpassingen. Hier was de beste investering een goede set offroadbanden op aanraden van wat lui in dit topic.
[ Voor 12% gewijzigd door cyntax op 15-04-2025 11:20 ]
Hier komt Arnold wel voorbij, beste tip is ga bij hem langs!
En daarom bouw je als goed ADV-eigenaar voor 1500 euro aan metaal over de kappen heenkneusteun schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:16:
Ja precies, maar voor veel mensen is een 500+cc best wel een handvol, en daar zit ook gelijk het knelpunt want kleiner dan 500cc is weer aanzienlijk minder als je een keer snelweg km's moet gaan maken over een langere afstand.
Ook hebben veel adv's kappen die vaak 2-300 euro per stuk kosten... daar ga je sowieso schade aan brengen
Ik heb vandaag voor het eerste een 'ingreep' mogen doen, rechts gezeten in een lesauto. De instructeur reed zelf en heeft me wat dingen laten testen. Echt weird, zo'n hulp koppeling bedient heel anders dan wat je gewend bent (beperkte ruimte, andere hoek etc). Ook moet je echt wennen aan het feit dat je 1) veel meer spiegels tot je beschikking hebt en 2) nog eens wat verder vooruit moet kijken dan je sowieso op de motor al doet, laat staat als automobilist.
Vanmiddag weer lessen volgen, deze keer niet vanuit de hoofdlocatie maar een nevenpunt in de regio, dus ik moet daar helaas eerst wel door het zonnetje met de twin heen rijden. Echt een straf
Daar waar mensen met de BMW ineens heel braaf gingen rijden krijg ik nu met de Twin hele andere reacties - voornamelijk kinderen die een 'throttle' gebaar maken met het verzoek of ik die tweecylinder even kan laten brullen voor ze. Helaas voor hen doe ik dat dan niet, maar wel leuk om dat enthousiasme te zien
Als je goed zoekt (en een beetje kunt sjacheren) kun je waarschijnlijk wel een eerste generatie Africa Twin vinden voor dat geld. Is wezenlijk hetzelfde idee als de Transalp maar dan ietsje groter. Zithoogte is 85/87cm met het OEM (verstelbare) zadel.Bo0bz schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:48:
Er ontbreekt nog 1 ding in mijn garage en dat is een motor! Ik heb al een tijdje aan het inlezen en aan het rondsnuffelen maar ik kom er niet uit met het maken van een keuze. Ik ben fan geworden van de Transalp 750 maar die ligt op dit moment buiten mijn budget. Ja ik kan doorsparen maar dan kan ik dit motorseizoen afschrijven m.u.v. wat motoren lenen/huren. Waar doe ik goed aan? Ik heb een budget van €8000,- voor een motor waarmee ik naast de gebruikelijke wegen ook eens delen van de TET kan rijden met een maatje. Ik merk vooral dat mijn kennis rondom motoren beperkt is en daarom niet weet waar op te letten met een occasion bijv. leeftijd en kilometerstanden.
Naast de TA lees ik ook overZijn dit de usual suspects of is er echt iets wat ontbreekt op mijn lijstje? Een BMW GS is niet echt mijn ding...
- Triump Tiger serie
De meeste halen juist goedkope kappen ipv metaal, zo min mogelijk gewichtHTT-Thalan schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:12:
[...]
En daarom bouw je als goed ADV-eigenaar voor 1500 euro aan metaal over de kappen heen. Ook handig als mount point om weer extra gewicht aan te hangen zoals tassen, mistlampen en toeters.
En de ondergrond is helaas nooit vlak, ondanks mijn metaal krijgen de kappen vaak genoeg klappen. Als er ook maar een hobbel/steen of kuil is ben je alsnog de lul.
En hoe meer gewicht hoe lastiger om te leren.