Wat een topdag vandaag, heerlijk gereden! En niet alleen op mijn eigen Z900RS, maar ook op 2 verleidelijke kandidaten om die Kawasaki op te volgen.
Als eerste naar Nijmegen om bij TLM deze V85tt proef te rijden:
Wat een leuke motor! Ik had gelezen dat veel mensen inderdaad een glimlach op hun gezicht kregen van deze Guzzi en dat had ik inderdaad ook. Ik was even bang dat ‘ie te ouderwets (immers het oude luchtgekoelde blok) en te agrarisch zou voelen, maar dat viel me enorm mee. We zijn naar Berg en Dal gereden om daar wat bochten mee te pakken en dat ging uitstekend. Terug een stukje snelweg en ook dat ging prima, pas bij wegtrekken in 6 vanaf 120 merkte ik dat ‘ie wat minder power had dan mijn Kawasaki. En wat een mooie motor om te zien.
Toen door naar Megen zónder Nij-, en daar stond een bmw F900XR te wachten voor een proefrit.
:strip_exif()/f/image/oxR59aMLtqoFjDHVfTLcHJI5.jpg?f=fotoalbum_large)
(Bijna precies deze maar dan met zwarte koffers).
Ook een 2-cilinder, dit keer voor mijn begrippen hypermodern en fully loaded; quick shifter up&down, cruise control, zeer uitgebreid scherm en gekoppelde navigatie, dynamic pro pakket met…-vering, evenveel vermogen als de Kawasaki (106 pk). De verkoper heeft de opvolger al gekocht en die reed voor ons uit op zijn nagelnieuwe Ducati Multistrada V2S. Jez*s wat kun je met zo’n motor onbeschaamd hard over een dijk rijden, en met de BMW kon ik ‘m aardig bijhouden. En ook deze motor reed heerlijk; mooie brom, genoeg trekkracht en vermogen, stuurt goed. En hij is ook nog eens een stuk goedkoper dan de Guzzi, mét al die extra’s erop. Maar ik denk dat ik op de Guzzi verliefd zou kunnen worden, terwijl het met de BMW waarschijnlijk een verstandshuwelijk zou zijn 🤨.
O ja, en op weg terug naar huis dacht ik “jemig wat rijdt m’n Kawa toch lekker “. Anders, maar ook een hele fijne motor.
Ik zoek een motor waarmee ik tochten kan maken, zo nodig met al m’n kampeerspullen achterop. Dat heb ik de afgelopen 4 jaar met de Kawasaki gedaan (uitgebreid met tassen en met een scherm) en met de Pan European (die, ondanks z’n leeftijd nog prima rijdt en daarbij natuurlijk veel betere bescherming tegen wind en regen biedt). De eventuele nieuwe motor moet die 2 eigenlijk kunnen vervangen; het goede rijgedrag in de heuvels e.d. van de Kawa met de bagage mogelijkheden en het comfort van de Honda Pan. En dat de V85tt ook off road kán is een voordeel (dan kan ik in Frankrijk e.a.l. ook eens een bosweggetje of zo meepakken) maar geen hard vereiste.
Dat gezegd hebbende; ik wil ook nog eens rijden met de Aprilia Tuareg 660! Ik lees zoveel positieve berichten over die motor, juist ook over z’n goede weggedrag in de bochten en op de snelweg, dat ik daar erg nieuwsgierig naar ben.
Wordt vervolgd 😄