Mijn twee centen:Pyr0_ schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:33:
Heren vraagje. Motor importeren uit België, doen of niet? Staat een juweeltje te koop bij een dealer waar die nieuw geleverd en onderhouden is. Nette prijs ook. Alleen dat importeren he, wat ik zo snel zie is het niet super gecompliceerd is, maar ik heb het nog nooit gedaan dus ben benieuwd naar jullie ervaringen en wellicht tips.
Enigste waar ik m'n bedenking bij heb is dat er staat "Termignoni full racing exhaust" dan vraag ik me gelijk af, komt ie dan wel door de keuring. En hoe lastig gaan ze evt. in Duitsland of Oostenrijk doen bij een controle..
Ik heb vorig jaar een motor uit DLD gekocht bij een particulier en zelf ingevoerd in NL. Je moet even opletten dat je alle benodigden documenten erbij krijgt (voornamelijk eigenlijk gewoon de volledige kentekenpapieren) maar als hij bij een dealer staat komt dat vast wel goed.
Dan heb je twee keuzes: Je regelt in het land van herkomst een 1-dags / export kenteken en óók eentje in Nederland óf je neemt hem mee op een aanhanger (dit zou ik ten strengste aanbevelen, scheelt je een hoop werk en gelazer).
Zorg dat je een afspraak maakt of hebt bij een lokaal RDW station voor keuring. Ook hier de optie: aanhanger of een 1-dagskenteken aanvragen, stuur een kopie hiervan naar je verzekering en vraag om een 1-dagsdekking, vaak doen ze dit kostenloos. Hou er wel rekening mee dat het ding onder eigen kracht de keuring binnen moet rollen dus van de aanhanger trekken, starten en naar binnen rijden.
De keuring zelf stelde in mijn geval geen ruk voor, hij controleerde alle aanwezige framenummers met dat op de papieren en was toen 15min bezig alles in de computer te kloppen. Hij gaf zelf aan dat de Duitsers nog strenger zijn dan wij dus hij geloofde direct dat alles in orde was, ook omdat ik alle dekra/tuv keuringen erbij had (die heeft hij wel gezien maar niet ingezien). Waar het voornamelijk om gaat is of het ding ooit een NL typegoedkeuring heeft gehad in het verleden (niet jouw specifieke motor, maar het model/type). Zo ja is het zo gebeurd, zo nee, kan de keuring wat meer voeten in de aarde hebben.
Als je er doorheen bent krijg je een papier mee en enkele dagen later een pasje in de bus. Vanaf dat moment kun je permanent verzekeren en de weg op.
Je moet zodra je de boel qua papierwerk thuis hebt ook een BPM aangifte doen. In mijn geval kwam de BPM op nul uit, want de motor was al 21 jaar oud, maar in jouw geval zal je wellicht moeten dokken. Wat dat precies gaat worden kun je enigzins vooruit schatten, maar je moet dus een percentage betalen van de cataloguswaarde en die is soms heel moeilijk te achterhalen. Je moet maar een beetje op internet zoeken naar de diverse tips en hints om tot die BPM waarde te komen zodat je weet wat je moet betalen.
[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 30-03-2025 10:07 ]