Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 86 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-10 21:12
BM schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:47:
[...]

Ik ben ook nog steeds erg blij met de mijne. Moet er wel binnenkort even kijken, soms schiet ie net niet in een gat van remschijf, dus ergens zit ie niet helemaal 100% uitgelijnd. Moet klein dingetje zijn, aangezien ie het meestal wel gewoon goed doet.

[...]

Grappig, daar ben ik opgegroeid :)
Ja ik had bij het installeren heel goed gekeken welk busje ik moest hebben. Vervolgens alles vast gedraait, testen, past het pinnetje nét niet... dus toen weer alles uit elkaar gehaald etc en net een korter busje en toen wastie perfect.

Zag dat er ook al een 3d printje is om de pin aan het frame van je motor vast te maken tijdens het rijden. Misschien die eens printen binnenkort.

[ Voor 7% gewijzigd door Leviathius op 08-03-2025 13:54 ]

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:00

jeroenathome

Een regel tekst

@Leviathius Ik heb de pech dat voor de Teneré geen roadlok mogelijk is. Op de beurs zeiden ze dat dit door de aansluiting van de remleiding komt. Deze zit op de plek waar zij de beugel anders monteren.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL Koppelle
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-10 20:41
Ollie1998 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:04:
@JL Koppelle was jij donderdagmiddag toevallig op op pad en ben je toen ook langs carpool de punt gekomen?

Dan heb ik je gespot 😁 was onderweg met mijn CB650[Afbeelding]
Donderdag niet, maar op vrijdag ben ik hier wel ongeveer langsgekomen. Vanuit Groningen gekomen, bij Eelde eraf en daarna de Duinstraat ingereden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pagman95
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10:00
Jolke schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:39:
Zo, eerste langere rit met de nieuwe GS zit er weer op. Het was dan ook uitzonderlijk lekker weer gisteren, zie foto's. 8)

Ik was nog even bij Louis voor een nieuwe tanktas. Op zich wel handig zo'n ring op je tankdop, maar niet als je je navigatie daardoor niet meer kan zien. Zelfs de kleinste tas van 3L was nog te hoog. Hoe hebben de andere GS'ers dat hier opgelost?

@LankHoar @Chakotay: de eerste foto mogen jullie voor de OP gebruiken. De VTR kan eruit.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Op mijn F'je heb ik het opgelost met een GIVI FB5127. De Mount van de Navigator vervolgens daarop gemonteerd en de bekabeling vervolgens omgelust dat je er niks van ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2rBXmjU9r9DDCmWNYqRx821Guk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMQo5VDOf3us2yAwmoNm5d41.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:21

iMars

Full time prutser

Leviathius schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:52:
[...]

Ja ik had bij het installeren heel goed gekeken welk busje ik moest hebben. Vervolgens alles vast gedraait, testen, past het pinnetje nét niet... dus toen weer alles uit elkaar gehaald etc en net een korter busje en toen wastie perfect.

Zag dat er ook al een 3d printje is om de pin aan het frame van je motor vast te maken tijdens het rijden. Misschien die eens printen binnenkort.
Ik heb er ook een op mijn motor! Fantastisch! Nooit meer een slot mee zeulen, en dat pin-ding, die doe ik gewoon in mijn jaszak! Ben wel al 1x de beschermbus kwijtgeraakt (wat je erin doet tijdens het rijden). Die heb ik gewoon in PETG/ABS/ASA geprint :)

Over 3d printen gesproken B) Heb een paar mounts gedesigned en geprint voor mn D7's O+
Afbeeldingslocatie: https://instagram.frtm1-2.fna.fbcdn.net/v/t51.2885-15/481791166_18491378455000897_3284160470438824805_n.jpg?se=-1&stp=dst-jpegr_e35_tt6&efg=eyJ2ZW5jb2RlX3RhZyI6ImltYWdlX3VybGdlbi4xNDQweDE4MDAuaGRyLmY3NTc2MS5kZWZhdWx0X2ltYWdlIn0&_nc_ht=instagram.frtm1-2.fna.fbcdn.net&_nc_cat=101&_nc_oc=Q6cZ2AHBFvgS15TokzIFmlufvkiD7quaWQO8Em-KnTmkboRk0H5XQ-ukRRaNyWTIT7I6E54&_nc_ohc=W9HPdG-3SwEQ7kNvgFCDm0M&_nc_gid=91e18a91635b42969b593d67e91eb1f7&edm=APs17CUBAAAA&ccb=7-5&ig_cache_key=MzU3NjQ0NjQ5NDQ5NzM3MDM0Mw%3D%3D.3-ccb7-5&oh=00_AYGLS8xV1HNg8ybZ6GdlDh2gZrdoJC_g7xE5kUu-t7OroQ&oe=67D238B6&_nc_sid=10d13b
Afbeeldingslocatie: https://instagram.frtm1-2.fna.fbcdn.net/v/t51.2885-15/481599448_18491378440000897_1641688479883527299_n.jpg?se=-1&stp=dst-jpegr_e35_tt6&efg=eyJ2ZW5jb2RlX3RhZyI6ImltYWdlX3VybGdlbi4xNDQweDE4MDAuaGRyLmY3NTc2MS5kZWZhdWx0X2ltYWdlIn0&_nc_ht=instagram.frtm1-2.fna.fbcdn.net&_nc_cat=101&_nc_oc=Q6cZ2AHBFvgS15TokzIFmlufvkiD7quaWQO8Em-KnTmkboRk0H5XQ-ukRRaNyWTIT7I6E54&_nc_ohc=vh-Q_P5ylqwQ7kNvgEvBL4Q&_nc_gid=91e18a91635b42969b593d67e91eb1f7&edm=APs17CUBAAAA&ccb=7-5&ig_cache_key=MzU3NjQ0NjQ5NDQyMTk1ODc2MA%3D%3D.3-ccb7-5&oh=00_AYHtlN04WJcL6oLbrWYFhSRHLm6iLUowFzLPUcEkGK4ILQ&oe=67D232F1&_nc_sid=10d13b
Wilde eerst in Nylon printen, maar ben toch voor PET-CF gegaan (sterk genoeg en 2 M5 RVS schroeven per mount om het te monteren)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:16

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Bij mijn tour door het Brabantse land vandaag ook "de brug" bezocht 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2RDvskVMjvn_Mr7apoY9s0_dF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ga1YfTc5X8MaG98MAHhb4vJ9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-10 13:11
Wij zijn lekker in ‘t oosten gebleven :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/em_xU1OQZMH563wpWkgXpCx7CDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTa59EukUft9lc5HUZc9dRbt.jpg?f=fotoalbum_large

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-10 21:12
jeroenathome schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:23:
@Leviathius Ik heb de pech dat voor de Teneré geen roadlok mogelijk is. Op de beurs zeiden ze dat dit door de aansluiting van de remleiding komt. Deze zit op de plek waar zij de beugel anders monteren.
Klopt, de roadlok werkt helaas alleen op radiale remklauwen en de tenere (ik gok 700) heeft axiale volgens mij.

Moet zeggen dat hij bij mijn motor echt maar nét pastte.. moest de roadlok best wel langs de aansluiten van de remleiding persen.

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:23
Xenophon schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:28:
Het is niet de populaire brug die ik iedere keer terug zie, maar ook een herkenbaar punt (niet eens zo gek ver ervandaan :) ):

[Afbeelding]
Ook een mooi plekje... Vanaf hier hemelsbreed ongeveer net zo ver als "de brug" denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Laatst online: 21-10 23:38
A13X schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:49:
[...]

Whaa die is nog dichtbij! Dit word wel eng zo :+
Dan woon jij vlakbij mij 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:29
Iemand ervaring met de Garmin Montana 710 op de motor? Ik zoek een navigatie die GPX kan importeren EN navigeren over de GPX. Omdat het een handheld betreft die ook op de motor kan worden gemonteerd heeft deze mijn aandacht omdat ik ook graag wandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:37

A13X

Dude

Hkuit schreef op zondag 9 maart 2025 @ 01:38:
[...]

Dan woon jij vlakbij mij 😃
Heb je dinsdag avond een kuus verbrand?

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Looner
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-10 14:22
bakkie1985 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:31:
Iemand ervaring met de Garmin Montana 710 op de motor? Ik zoek een navigatie die GPX kan importeren EN navigeren over de GPX. Omdat het een handheld betreft die ook op de motor kan worden gemonteerd heeft deze mijn aandacht omdat ik ook graag wandel.
Zelf geen ervaring maar ken wel mensen die de montana's daarvoor gebruiken of een.wereldreis gemaakt hebben met dat als navi. De take die ik altijd van hun meekrijg is dat het prima werkt maar doorgaans wat minder voor A naar B werk.
Maar daarvoor is de telefoon tegenwoordig prima te gebruiken met GMaps of OSMand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:04

Destruction

(ex-)Automonteur

En toen stonden er 2 motoren bij huize Des. Nee, nog geen CB of iets. De motor is ook niet van mij, maar staat hier wel om verkocht te worden.

Dus, iemand nog een antieke XJ900F kopen? :+

[ Voor 92% gewijzigd door Destruction op 10-03-2025 20:42 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
Looner schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:19:
[...]

Zelf geen ervaring maar ken wel mensen die de montana's daarvoor gebruiken of een.wereldreis gemaakt hebben met dat als navi. De take die ik altijd van hun meekrijg is dat het prima werkt maar doorgaans wat minder voor A naar B werk.
Maar daarvoor is de telefoon tegenwoordig prima te gebruiken met GMaps of OSMand.
Thnx voor je antwoord. A naar B gebruik ik lekker mijn Maps icm Chigee. gaat me echt om de routes (TET) en andere GPX motorroutes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
bakkie1985 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:01:
[...]

Thnx voor je antwoord. A naar B gebruik ik lekker mijn Maps icm Chigee. gaat me echt om de routes (TET) en andere GPX motorroutes
Als je een iPhone hebt kan je je Chigee gebruiken met Apple CarPlay en Kurviger. Kurviger doet ook prima offroad routes zover ik weet.

Anders een Android device met DMD (Drive Mode Dashboard). Kan je Chigee op Marktplaats ;)

[ Voor 20% gewijzigd door _eLMo_ op 09-03-2025 10:20 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:00
Kurviger op iPhone omTET was bij mij niet best, paste de route behoorlijk aan.

Eigenlijk werken er heel veel apps wel, soms zijn wandel apps of fiets apps ook heel prima te gebruiken. Als de app de route maar niet aanpast.

Ik heb ondertussen ook gewoon de TET in maps opgeslagen, werkt nu ook erg goed 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
kneusteun schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:02:

Eigenlijk werken er heel veel apps wel, soms zijn wandel apps of fiets apps ook heel prima te gebruiken. Als de app de route maar niet aanpast.

Ik heb ondertussen ook gewoon de TET in maps opgeslagen, werkt nu ook erg goed 👌
Dan heb je de routering niet op hemelsbreed gezet vermoed ik in Kurviger? Een offroad track moet je niet opnieuw berekenen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Geen idee, was toen nog die bèta versie.
Maar vond hem onbruikbaar.

Eigenlijk sinds vorig jaar alleen nog maar OsmAnd gebruikt, bevalt me opeens prima.
Eerder kon ik daar amper iets mee, maar sinds een update werkt het allemaal ineens soepel 👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:14
Eerste ritje van het jaar zit er weer op met de Transalp.

Heel de winter online gekeken naar nieuwe motoren. Maar als ik dan op m'n Alp rijdt, denk ik meestal: waarom eigenlijk?! Reed dikke prima.

Over Kurviger gesproken. Dat werkt ineens niet meer op m'n Pixel 4a 5G... App laadt wel en ik kan route maken maar als ik dan navigeren selecteer en volg de lijn-modus, blijft ie hangen. Je ziet alle buttons onderin en tijd / batterij icoontjes knipperen maar er gebeurt verder niets...

Op de dijk was het weer een racebaan. Van die lui die je in de bocht prima bijhoudt maar wegblazen op het rechte stuk... Ja, rechtuit kan iedereen hard! 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-10 14:27
Barista schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:39:
Eerste ritje van het jaar zit er weer op met de Transalp.

Heel de winter online gekeken naar nieuwe motoren. Maar als ik dan op m'n Alp rijdt, denk ik meestal: waarom eigenlijk?! Reed dikke prima.
Dat weerhoudt mij er ook van nieuwe motors te kopen. Het is gewoon een manusje van alles; adventure gaat prima, touren gaat best, woon-werk geen probleem en lekker over de landweggetjes jagen doet 'ie ook niet moeilijk over. Elke keer als ik denk hmm, ik stuur die boomer-uitverkoper eens een berichtje over z'n Goldwing dan komt er achteraan 'maar dat doet de Alp ook best'.

Een zegen en een vloek.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Ik heb het al vaker gezegd. Maar er zijn slechtere manieren om je vrije zondag door te brengen O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjpjtO5LwD7O83a4TOE2x0coVt0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/42XRmQuZmr9jimXm8wpqiDRs.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:38

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

nehal3m schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:54:
[...]

Dat weerhoudt mij er ook van nieuwe motors te kopen. Het is gewoon een manusje van alles; adventure gaat prima, touren gaat best, woon-werk geen probleem en lekker over de landweggetjes jagen doet 'ie ook niet moeilijk over. Elke keer als ik denk hmm, ik stuur die boomer-uitverkoper eens een berichtje over z'n Goldwing dan komt er achteraan 'maar dat doet de Alp ook best'.

Een zegen en een vloek.
Ja, zo'n alp is echt wel een do-it all. Dat mis ik wel een beetje, dat ik niet meer overal kan gaan met mijn fietsen :P.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Xenophon
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:16

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pW7CMMkQn3PC-6gwT90haohirfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyRmZxO57dPoqAtZijSJkJuc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:03
Pyr0_ schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:18:
Ik heb het al vaker gezegd. Maar er zijn slechtere manieren om je vrije zondag door te brengen O-)
Klopt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09Y_a6dWE7g0AmoYwIRYzbJQ5Q8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6NaEgzXgYibaPlf8gA7sQwJ.jpg?f=fotoalbum_large

zeker, zeker

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kneusteun
Net ook even een flink stuk lopen raggen.
Heerlijk weer en gek genoeg amper mensen op de zandpaden.

Dus echt even lopen jagen 🫣 was wel even nodig voor het systeem.

Edit: voorbij Mander heeft een boer een stuk TET geblokkeerd. Die heeft een paar boomstammen op de weg gelegd.
Zonder dat hij het doorhad heeft ie een top oefening gemaakt 👍

[ Voor 34% gewijzigd door kneusteun op 09-03-2025 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nehal3m
kneusteun schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:20:

Edit: voorbij Mander heeft een boer een stuk TET geblokkeerd. Die heeft een paar boomstammen op de weg gelegd.
YouTube: How to pop up the front wheel. The secret to riding confidently offr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:22
Wat ik mij al een tijdje blijf afvragen he: hoe doen die gasten die ik soms op social media zie langskomen de TET rijden op zware adventures met wegbanden. Als ik de route van gister even in mijn hoofd haal dan kan ik mij niet voorstellen dat ik daar doorheen was gekomen op mijn GSA met wegbanden. Tenminste, niet zonder 100x te vallen. Vond het al een hele uitdaging op lichte motoren, hoe gaat dan dan op de machines die 250kg+ zijn. Wellicht zijn we nog te onervaren ofzo haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Ja is leuk om te oefenen.
Doe nu ook vaak bij drempels sprongetjes naar het achterwiel.
En bij diepe stukken drek de voorkant even omhoog gooien.
Super handig, maar het stomme is dat gewoon een lange wheelie terwijl ik op de weg rij lukt me niet. Ook nooit echt geoefend.

Vandaag bezig geweest met 180 draai, maar dat gaat nog niet zo lekker. Wil dat in systeem krijgen voor als ik weer eens een waypoint gemist hebt en dan gewoon even vlot keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

kneusteun schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:20:

Is dat geen openbare weg dan? Lijkt me verboden om zoiets te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
cyntax schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:51:
Wat ik mij al een tijdje blijf afvragen he: hoe doen die gasten die ik soms op social media zie langskomen de TET rijden op zware adventures met wegbanden. Als ik de route van gister even in mijn hoofd haal dan kan ik mij niet voorstellen dat ik daar doorheen was gekomen op mijn GSA met wegbanden. Tenminste, niet zonder 100x te vallen. Vond het al een hele uitdaging op lichte motoren, hoe gaat dan dan op de machines die 250kg+ zijn. Wellicht zijn we nog te onervaren ofzo haha.
Dat is ook echt wel te doen hoor, zeker als het droog is. Vooral als je beetje geoefend bent en de techniek beetje in de kont hebt.

Dat zelfde zag ik vandaag nog, bij een stuk blubber ging iemand er stapvoets doorheen en je zag hem vechten met het stuur en voorwiel.
Ik kom aan met 50 gooi voorwiel omhoog en rol het achterwiel er doorheen.

Voordat ik de klik in mijn hoofd had gemaakt ging ik ook veel te langzaam rijden en gespannen zitten vechten met de motor. Dan was ik echt kapot met het zweet in de bilnaad, nu zoals vandaag ben ik snel even op de motor gesprongen en dan rij ik echt met veel plezier en met een lekker tempo hetzelfde stuk af en merk ik aan alles hoeveel progressie ik gemaakt heb, puur omdat het allemaal ontspannen en relaxed gaat terwijl het tempo aanzienlijk hoger ligt.

De juiste banden hebben mij vooral geholpen met het zelfvertrouwen en vertrouwen in de motor. Maar ik zou nu wel eens met een mindere band willen proberen hoe dat gaat, denk dat het grotendeels wel goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
HTT-Thalan schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:57:
[...]

Is dat geen openbare weg dan? Lijkt me verboden om zoiets te doen.
Nee is 500 meter stukje over zijn grond.
Gebeurd wel vaker, je moet iets later ook over een fiets brug heen, dat mag natuurlijk ook niet maar niemand boeit het iets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JL Koppelle
Ik snap niet waarom navigeren op de motor zo belachelijk ingewikkeld moet zijn. Hoe hebben we onszelf wijsgemaakt dat dit de standaard is? Tracks, routes, waypoints – niets is intuïtief. Het zou simpel moeten zijn: ik wil een route rijden, dus ik laad een route in en volg die. Maar nee.

Het begint al bij de TET-app. Daar download ik een route en kies een stuk uit dat ik wil rijden. Vervolgens moet ik die importeren in een andere app, Kurviger (betaalde versie). Kurviger begint direct te klagen over waypoints – blijkbaar zijn het er ‘te veel’. Geen idee wat dat betekent, nergens staat uitgelegd wat ik ermee moet. Uiteindelijk wil ik gewoon naar de rode lijn op de kaart toe rijden. Maar hoe? Dat staat nergens vermeld.

Dan maar improviseren. Via Google Maps rijd ik naar de rode lijn in Kurviger, maar daarmee heb je nog steeds geen echte navigatie. Je volgt gewoon een lijntje op de kaart zonder aanwijzingen. En ja, ik snap dat het een ‘track’ is, bla bla, maar serieus: waarom accepteren we dit als normaal? Waarom is er geen simpele optie die zegt: "Sla hier linksaf over 200 meter"?

Oh, en waar ik misschien nog wel het meest chagrijnig van word: soms ligt de route niet eens op het pad, maar er 5 tot 10 meter naast. En nee, dat is niet gewoon de TET. Dat is iemands voortuin. Of een kanaal. En soms is dat gewoon verwarrend op plekken waar de weg zich splitst.

Op een gegeven moment zet ik mijn scherm uit om wat te eten. Als ik weer verder wil rijden, blijkt dat Kurviger heeft bedacht dat ik beter via de gewone weg kan rijden in plaats van mijn route te volgen. Geen melding, geen waarschuwing – gewoon, hup, lekker eigenwijs. Dus dan maar Osmand proberen. Nou, die app is overduidelijk niet gemaakt door mensen die hem zelf gebruiken. "Ja, maar je kunt alles instellen zoals jij dat wilt!" Prima, maar als je Google Maps gewend bent, is Osmand gewoon onbruikbaar.

En daar sta je dan, langs de weg, gefrustreerd. Ik had er zo genoeg van dat ik de snelweg op ben gedraaid en naar huis ben gereden. En dan hoor je mensen zeggen: "Oh, maar het is echt niet ingewikkeld!" Hou toch op. Ik kan hier echt zó slecht tegen. Dat is als vroeger dat Apple-gebruikers je gingen wijsmaken dat één muisknop net zo handig is als 3.

Mijn ervaring met het TET-gedeelte vanaf Veenhuizen? Een kleine verzameling korte zandpaadjes van een paar kilometer in totaal, en verder vooral (mooie) smalle verharde weggetjes. Het rijden zelf was leuk, maar dat was ondanks de navigatie-apps, niet dankzij. En wat was het druk met motoren!

Dit moest ik even kwijt. Hoef je verder niets mee te doen. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5JhB5zeihG5DFb-m3loucPeffE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lsKMY3ZsT1TiUxt67ZrN6Idn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6pwW0vAoj0ursS8d7btcA7eW-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Y1jDmrp7Ly4IsMTaTZu3bhX.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:04

Destruction

(ex-)Automonteur

Als ik op de motor navigatie nodig heb, is dat omdat ik ergens moet zijn waar ik de weg (nog?) niet ken. Dan is elke standaard navigatie unit voor mij goed genoeg :+

Ik heb ook wel van die android auto/carplay schermen op motoren gezien, maar daar zou ik ook niet vrolijk van worden. Toevallig gisteren weer eens in een auto met zo'n radio gereden en toen ook Android Auto aangezet ivm navigatie, maar het ding geeft ook gewoon andere meldingen vanaf je telefoon door. Ik ben juist blij dat ik op de motor even "offline" ben, ik zou daar dus absoluut geen belang bij hebben.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:15

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Jolke schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:39:
Zo, eerste langere rit met de nieuwe GS zit er weer op. Het was dan ook uitzonderlijk lekker weer gisteren, zie foto's. 8)

Ik was nog even bij Louis voor een nieuwe tanktas. Op zich wel handig zo'n ring op je tankdop, maar niet als je je navigatie daardoor niet meer kan zien. Zelfs de kleinste tas van 3L was nog te hoog. Hoe hebben de andere GS'ers dat hier opgelost?

@LankHoar @Chakotay: de eerste foto mogen jullie voor de OP gebruiken. De VTR kan eruit.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heb de GS er in gezet. Check je de details nog even? Bouwjaar had ik nog niet, en uitvoering ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:21

Bommes

Capo del formaggio

JL Koppelle schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:27:
Ik snap niet waarom navigeren op de motor zo belachelijk ingewikkeld moet zijn. Hoe hebben we onszelf wijsgemaakt dat dit de standaard is? Tracks, routes, waypoints – niets is intuïtief. Het zou simpel moeten zijn: ik wil een route rijden, dus ik laad een route in en volg die. Maar nee.

Het begint al bij de TET-app. Daar download ik een route en kies een stuk uit dat ik wil rijden. Vervolgens moet ik die importeren in een andere app, Kurviger (betaalde versie). Kurviger begint direct te klagen over waypoints – blijkbaar zijn het er ‘te veel’. Geen idee wat dat betekent, nergens staat uitgelegd wat ik ermee moet. Uiteindelijk wil ik gewoon naar de rode lijn op de kaart toe rijden. Maar hoe? Dat staat nergens vermeld.

Dan maar improviseren. Via Google Maps rijd ik naar de rode lijn in Kurviger, maar daarmee heb je nog steeds geen echte navigatie. Je volgt gewoon een lijntje op de kaart zonder aanwijzingen. En ja, ik snap dat het een ‘track’ is, bla bla, maar serieus: waarom accepteren we dit als normaal? Waarom is er geen simpele optie die zegt: "Sla hier linksaf over 200 meter"?

Oh, en waar ik misschien nog wel het meest chagrijnig van word: soms ligt de route niet eens op het pad, maar er 5 tot 10 meter naast. En nee, dat is niet gewoon de TET. Dat is iemands voortuin. Of een kanaal. En soms is dat gewoon verwarrend op plekken waar de weg zich splitst.

Op een gegeven moment zet ik mijn scherm uit om wat te eten. Als ik weer verder wil rijden, blijkt dat Kurviger heeft bedacht dat ik beter via de gewone weg kan rijden in plaats van mijn route te volgen. Geen melding, geen waarschuwing – gewoon, hup, lekker eigenwijs. Dus dan maar Osmand proberen. Nou, die app is overduidelijk niet gemaakt door mensen die hem zelf gebruiken. "Ja, maar je kunt alles instellen zoals jij dat wilt!" Prima, maar als je Google Maps gewend bent, is Osmand gewoon onbruikbaar.

En daar sta je dan, langs de weg, gefrustreerd. Ik had er zo genoeg van dat ik de snelweg op ben gedraaid en naar huis ben gereden. En dan hoor je mensen zeggen: "Oh, maar het is echt niet ingewikkeld!" Hou toch op. Ik kan hier echt zó slecht tegen. Dat is als vroeger dat Apple-gebruikers je gingen wijsmaken dat één muisknop net zo handig is als 3.

Mijn ervaring met het TET-gedeelte vanaf Veenhuizen? Een kleine verzameling korte zandpaadjes van een paar kilometer in totaal, en verder vooral (mooie) smalle verharde weggetjes. Het rijden zelf was leuk, maar dat was ondanks de navigatie-apps, niet dankzij. En wat was het druk met motoren!

[Afbeelding][Afbeelding]
Totaal niet mijn ervaring met navigatie op de telefoon, via een app voor gebruik offroad.

Ik heb nu ff geen tijd maar ik zal vanavond eens kijken of een simpele howto kan maken voor Osmand en TET of eender welke gpx.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Ja ook niet mijn ervaring, al gebruik ik meestal geen navigatie als ik gewoon hier in twente Drenthe rij.

Maar kan het niet zijn dat je telefoon gps verkeerd zit, of dat er misschien vanwege Oekraïne veel satellieten weer iets meer afwijking geven?

Bij scenic was er ook een optie dat ie exacte gps gebruikte ipv soort van “stick to road” dus dan bij zandpaden reed je volgens gps ineens op de snelweg ernaast….

Maar OsmAnd werkt perfect, en er is met reden een verschil tussen routes en track etc.
Als je echt turn by turn instructies wil dan kan dat met maps geloof ik wel. Heb daar via de browser de routes ingeladen ik gebruik alleen nooit de audio omdat ik altijd muziek op heb staan, zou ik moeten testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Nu online
Ondanks dat ik afgelopen donderdag ook al 300km ben gaan rijden. Kon ik het niet laten vandaag weer te gaan. Wie weet wanneer we weer zo'n lekker weertje krijgen.. Vandaag dus de Eiffel in geweest, en wát een mooie omgeving gezien daar aan de rechterkant van de route. Rond Ahrdorf, Musch, Antweiler enzo. Die vallei waar je doorheen rijd daar is echt prachtig. Ga ik zéker nog een keer (of 10) terug. Net niet tot aan de Nurburgring gereden, maar dat staat ook nog op m'n wensenlijstje. Wil dan eens een aantal verschillende plekken aandoen rondom het circuit, moet ik nog eens goed plannen.

Vandaag ook m'n portie navigatie perikelen met Kurviger gehad. Had m'n heen en terugreis naar Monschau over dezelfde route gepland, maar dat snapte ie niet. Hij raakte steeds in de war en dacht dat ik al op de terug weg was ofzo. Gelukkig ken ik de route naar Monschau ondertussen uit m'n hoofd dus na de 3de keer opnieuw proberen de route te starten, het ding maar genegeerd en pas in Monschau zelf weer opnieuw ingeladen. Maar dat was wel even heel frustrerend. Ook tijdens m'n route bij een stop merkte ik opeens 2 rare 'lussen' op in de route, zie 2de screenshot. Wat dat te betekenen had...
Zet me toch aan het twijfelen om niet toch voor een Garmin te gaan met offline navigatie ofzo. Maar ik vraag me dan af of het niet omslachtig is om route's over te zetten van Kurviger naar Garmin? Toch weer een stap extra..

Geen plaatjes gemaakt (behalve die van vanmiddag), was te druk met doorrijden. >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBjBK0nFb_2b0Y75_Usj4i914gI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/LwBvrVkUbPCSJE22gzpkmbTL.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGxI0Rz8N_cNHOQijJOjxc3Qw_k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDsFKnKRa25bzKmxhQsXS30m.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
  • Laatst online: 21-10 23:38
A13X schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:52:
[...]

Heb je dinsdag avond een kuus verbrand?
Nee,ik woonde in Bokkendonk toen 😄. Nu weer in Gestel.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Bij gebrek aan een veel te moeilijk bereikbare AT, maar even een kleintje uit de schuur gepeuterd..

Iets minder kilometers gemaakt dan dat ik zou maken op de motor, maar de glimlach was er niet minder om <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sId6jj8mIvSr12bMLbFEsMBExSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMfQDpfV2B4brZ1LELMbOWlE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL Koppelle
kneusteun schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:22:
Ja ook niet mijn ervaring, al gebruik ik meestal geen navigatie als ik gewoon hier in twente Drenthe rij.

Maar kan het niet zijn dat je telefoon gps verkeerd zit, of dat er misschien vanwege Oekraïne veel satellieten weer iets meer afwijking geven?

Bij scenic was er ook een optie dat ie exacte gps gebruikte ipv soort van “stick to road” dus dan bij zandpaden reed je volgens gps ineens op de snelweg ernaast….

Maar OsmAnd werkt perfect, en er is met reden een verschil tussen routes en track etc.
Als je echt turn by turn instructies wil dan kan dat met maps geloof ik wel. Heb daar via de browser de routes ingeladen ik gebruik alleen nooit de audio omdat ik altijd muziek op heb staan, zou ik moeten testen.
GPS werkt perfect, Maps doet het gewoon goed. Osmand en Kurviger vaak ook gewoon. Maar die tracks zijn gewoon niet goed gemaakt, of het gaat bij het importeren fout. Geen idee. Misschien is het gewoon iets waar ik mij als enige aan stoor ofzo. Ik heb echt genoeg how to's gekeken en zou het allemaal moeten kunnen, maar krijg het gewoon niet voor elkaar. Was afgelopen zomervakantie ook al een gigantisch punt van frustratie voor me. Het is allemaal zo ongelooflijk omslachtig dat ik er bijna helemaal geen zin meer in heb. Misschien verwacht ik wel gewoon verkeerde dingen van die apps. Ik wil gewoon zoals Google Maps kunnen navigeren, maar dan met een gpx bestandje van de TET (Nog zo'n ding: Waarom kan je die niet van de website downloaden? Downloaden naar een bestand via de app kan ook niet...)

Ik dacht een paar maanden geleden: misschien is zo'n Garmin Zumo XT2 wel wat voor me. Even mee gespeeld bij Motoport en ook dat is het niet: dat is zó ongelooflijk traag dat ik er meteen chagrijnig van werd. Echt bizar dat zoiets dan zoveel geld kan kosten.

Ik wil: bestand inladen, eindpunt en begin van bestand kunnen omwisselen als ik dat wil en ik wil vanaf mijn huidige locatie naar een plek op de track kunnen navigeren. Lijkt me niet heel bizar moeilijk. Werkelijkheid: onmogelijk (voor mij). Ik zou graag rijden zonder enige vorm van navigatie, maar dat gaat hem ook niet worden omdat ik dan de hele tijd dezelfde stukken ga rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Een track bestaat uit punten, dus als je minder punten importeert kan het zijn dat de lijnen niet elke weg volgen. Dus check even dubbel of hij echt niet de route aanpast. (Sommige apps staan een max aantal waypoints toe)

Of misschien is het de laatste kaart, die heb ik ook zeker al een jaar niet ge-update.

Gaat het overal fout of op specifieke punten?

[ Voor 7% gewijzigd door kneusteun op 09-03-2025 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nehal3m
JL Koppelle schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:52:
[...]
Ik zou graag rijden zonder enige vorm van navigatie, maar dat gaat hem ook niet worden omdat ik dan de hele tijd dezelfde stukken ga rijden.
Al geprobeerd? Ik doe dit nog steeds regelmatig, op zowel asfalt als daarbuiten. Gewoon lekker rijden, ontdekken, de weg inslaan waar je nog nooit geweest bent en zoeken naar paadjes. Je moet er wel de tijd voor hebben natuurlijk. Als je dan geen zin meer hebt (idealiter iets daarvoor) zet je de GPS aan richting huis.

Dan zie je nog eens wat, ook omdat je meer met de omgeving bezig bent dan het volgen van een track.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-10 15:25
Ik maak alles met ridewithgps. Als ik een gpx van een andere site heb, ga ik die daar uploaden zodat alles mooi op 1 plek bewaard wordt.

Eens goed getekend, gpx export en ik zet ze allemaal op google drive (offline beschikbaar). Dan osmand open, inladen en klaar. Nog maar weinig gehad dat het dan niet lekker werkte, maar osmand is mijn ding wel omdat je werkelijk alles kan instellen.

EDIT: online heb je ook gpx viewers, daar kan je heel snel kijken of alles ok is.

[ Voor 12% gewijzigd door Adder28 op 09-03-2025 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
nehal3m schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:40:
[...]

Al geprobeerd? Ik doe dit nog steeds regelmatig, op zowel asfalt als daarbuiten. Gewoon lekker rijden, ontdekken, de weg inslaan waar je nog nooit geweest bent en zoeken naar paadjes. Je moet er wel de tijd voor hebben natuurlijk. Als je dan geen zin meer hebt (idealiter iets daarvoor) zet je de GPS aan richting huis.

Dan zie je nog eens wat, ook omdat je meer met de omgeving bezig bent dan het volgen van een track.
Dit is helemaal waar, en als je dan wat toffe nieuwe dingen ontdekt dan zet je er wat pins. Uiteindelijk puzzel je hele leuke tochtjes in elkaar.
Zo zet ik ook pins voor chille stop plekken en/of restaurantjes etc.

Die pins zet ik overigens ook als ik in de auto of tijdens werk op plekken kom, zoek ik ze later op met de motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:18

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Pyr0_ schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:24:
Ondanks dat ik afgelopen donderdag ook al 300km ben gaan rijden. Kon ik het niet laten vandaag weer te gaan. Wie weet wanneer we weer zo'n lekker weertje krijgen.. Vandaag dus de Eiffel in geweest, en wát een mooie omgeving gezien daar aan de rechterkant van de route. Rond Ahrdorf, Musch, Antweiler enzo. Die vallei waar je doorheen rijd daar is echt prachtig. Ga ik zéker nog een keer (of 10) terug. Net niet tot aan de Nurburgring gereden, maar dat staat ook nog op m'n wensenlijstje. Wil dan eens een aantal verschillende plekken aandoen rondom het circuit, moet ik nog eens goed plannen.
Dan bevond je je vandaag in onze reguliere speeltuin. Het Ahrdal, de haarspeldjes en leuke doorrijd-wegen kennen we daar op ons duimpje. Besef ook goed hoe veel schade daar is geweest (en nog is!) na de overstromingen in 2021. In Schuld zijn toen ook dodelijke slachtoffers geweest.

Alleen vandaag waren we daar niet; wij zijn via België (snelweg van Battice tot Stavelot) een flinke ronde door Luxemburg gereden. Op de terugweg vanaf Eupen/Welkenraedt ook weer een beetje snelweg. De rest alles binnendoor, 400km.

De Nürburgring zelf en de wegen direct er rond vermijden we vanwege de wannabe's die daar rond rijden en over hun grenzen heen gaan. Daar heb ik helemaal niets mee.
Vandaag in Vianden trok er ook een KTM zo ongeveer vanaf een terras een wheelie. Midden tussen de omstanders. :N

Bij Wanne (Trois-Ponts) in België heb je trouwens ook een fantastisch uitzicht. Aanrader! Alleen vandaag was het een beetje smog, dat was goed te zien.

Morgen moet ik de motor wel nog goed afspuiten, want in Luxemburg waren de wegen goed wit.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Nu online
DrivinUCrazy schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:09:
[...]

Dan bevond je je vandaag in onze reguliere speeltuin. Het Ahrdal, de haarspeldjes en leuke doorrijd-wegen kennen we daar op ons duimpje. Besef ook goed hoe veel schade daar is geweest (en nog is!) na de overstromingen in 2021. In Schuld zijn toen ook dodelijke slachtoffers geweest.
Ja klopt, was me dat vanmiddag al aan het bedenken dat dat daar moest zijn geweest. Als je daar doorheen rijd zie je ook waarom, dat is 1 lange (relatief smalle) vallei met overal dorpjes op het laagste punt. Bizar als je bedenkt dat ze daar een kleine 4 jaar geleden zó hoog het water hadden staan, en daar nu vrijwel niets meer van terug is te zien. Behalve wellicht wat meer dan gemiddeld bouwplaatsen.
[...]
Alleen vandaag waren we daar niet; wij zijn via België (snelweg van Battice tot Stavelot) een flinke ronde door Luxemburg gereden. Op de terugweg vanaf Eupen/Welkenraedt ook weer een beetje snelweg. De rest alles binnendoor, 400km.
Ook leuk, Luxemburg komt de volgende keer wss weer aan bod voor mij.
[...]
De Nürburgring zelf en de wegen direct er rond vermijden we vanwege de wannabe's die daar rond rijden en over hun grenzen heen gaan. Daar heb ik helemaal niets mee.
Vandaag in Vianden trok er ook een KTM zo ongeveer vanaf een terras een wheelie. Midden tussen de omstanders. :N
Het viel me wel op dat daar flink wat meer sportwagens en wannabe racers rondreden inderdaad. Snap wel dat je dat liever vermijd, al ga ik het dus deze zomer wel een keer bewust opzoeken. Gewoon om eens daar te zijn geweest.
[...]
Bij Wanne (Trois-Ponts) in België heb je trouwens ook een fantastisch uitzicht. Aanrader! Alleen vandaag was het een beetje smog, dat was goed te zien.

Morgen moet ik de motor wel nog goed afspuiten, want in Luxemburg waren de wegen goed wit.
Trois-Ponts ben ik donderdag nog doorheen gereden. Welk uitzicht bedoel je daar precies?

Motor poetsen ga ik van de week ook maar weer doen, never ending story. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
kneusteun schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:02:

Nu ben ik benieuwd hoe je dit gedaan hebt? handwerk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
bakkie1985 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:14:
[...]

Nu ben ik benieuwd hoe je dit gedaan hebt? handwerk?
Via de browser kun je gpx inladen.
Dan kan je zelf kaarten aanmaken en kiezen als je op pad bent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwseDqaOD4MFF2Ug1fa7sPdWn2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/50POlRsRue8cI7nsYjji4RPk.png?f=fotoalbum_large

Zo ziet dan mijn TET NL eruit, heb ook Frankrijk al gedaan sectie 13 met campings en slaaplekken van dse vorige trip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
JL Koppelle schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:27:

[Afbeelding][Afbeelding]
Je somt op wat ik ook ervaar. Daarom op zoek naar een dedicated navi voor tracks, maarja, vindt die maar eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
osmand, dmd, scenic kunnen allemaal prima overweg met tracks.

https://mapout.app/ Deze moet ik nog steeds testen en is heel erg handig als je snel de route wil aanpassen on the go.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UTwizard
  • Laatst online: 19:13
Pyr0_ schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:22:
Het viel me wel op dat daar flink wat meer sportwagens en wannabe racers rondreden inderdaad. Snap wel dat je dat liever vermijd, al ga ik het dus deze zomer wel een keer bewust opzoeken. Gewoon om eens daar te zijn geweest.
Als het je puur om de beleving gaat van die regio en zien wat daar allemaal rondrijdt zou je gewoon kunnen parkeren bij Nurburgring Boulevard, (en natuurlijk de verplichte foto maken hierzo). Omdat er op Nurburgring Boulevard veel politie rondrijdt, zie je dus wel alle supercars en dergelijke, maar dan over het algemeen zonder de burnouts, donuts, dragraces, etc.

De Touristenfahrten op de Nordschleife komen echter standaard niet over de GP Strecke (standaard zijn de GP Strecke en Nordschleife gescheiden van elkaar) dus van de "track action" krijg je op Nurburgring Boulevard niks mee. Als je de Touristenfahrten wil zien, dan zul je naar een van de parkeerplaatsen moeten zoals bijv Brünnchen: https://maps.app.goo.gl/x4R4hB1sBVq9kATaA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:17
LankHoar schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:41:
[...]

Heb de GS er in gezet. Check je de details nog even? Bouwjaar had ik nog niet, en uitvoering ;)
F750 GS en het bouwjaar is 2024. (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-10 12:19

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

In de zoektocht naar een vervanger voor m'n Honda Deauville heb ik afgelopen weekend een rondje langs diverse merken / dealers gemaakt. Daarbij heb ik (ook) gekeken naar modellen zonder cardan, want als ik keuze wil hebben zal die eis moeten wijken.

Suzuki en Kawasaki hebben nog steeds geen kanshebber.

De Moto Guzzi V100 Mandello was een goede tip (@WilbertNeems), want met cardan. Maar het wordt 'm niet vanwege z'n uiterlijk. Smaken verschillen gelukkig, maar ik vind 'm simpelweg niet mooi.

De BMW R1250 RT is niet 1 maar misschien wel 3 of 4 stappen omhoog ten opzichte van de huidige Deauville. Zo'n beetje alles qua comfort zit of kan er op. Maar die prijs... :/

Bij Yamaha de Tracer 9 GT gezien. Wel de "offroad-look" die me niet echt aanspreekt, maar gelukkig geen "snavel" boven het voorwiel. Ook qua opties best leuk aan te kleden (zeker in de GT+ versie), zonder heel erg duur te worden. Echter, volgens de website is die nog niet leverbaar?

Honda heeft de NT1100, letterlijk de opvolger van de Deauville. Minder luxe, maar daarmee ook vriendelijker geprijsd. Wanneer ik de Honda aankleed met alle gewenste opties, is ie zelfs € 8.000 tot € 10.000 goedkoper dan de BMW... :X En hij is leverbaar met DCT-automaat, wat me best aanspreekt.

Ik merk dat de Honda het meest is blijven hangen en ga zeker een testrit maken. Voor het vergelijk ga ik dat ook doen met de BMW en de Yamaha (die ook met automaat leverbaar is/wordt).

Overigens: volgens de verkoper bij Honda heeft het "beperkte aanbod van cardan" te maken met de emissie-eisen. Vanwege de oriëntatie van het motorblok zou een NT1100 met cardan een extra dwarsverbinding in de aandrijving moeten hebben. Dat zorgt voor vermogensverlies. BMW en MotoGuzzi hebben hun blokken anders geplaatst, waardoor zij dat probleem niet hebben. Het klonk me logisch.

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Pazzi schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:49:
[…]

Overigens: volgens de verkoper bij Honda heeft het "beperkte aanbod van cardan" te maken met de emissie-eisen. Vanwege de oriëntatie van het motorblok zou een NT1100 met cardan een extra dwarsverbinding in de aandrijving moeten hebben. Dat zorgt voor vermogensverlies. BMW en MotoGuzzi hebben hun blokken anders geplaatst, waardoor zij dat probleem niet hebben. Het klonk me logisch.
Mooi praat voor: we hebben moeite met emissie eisen halen :+ Kan me niet voorstellen dat dwars of lengte richting geplaatst daar uiteindelijk het verschil in maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-10 15:48
In de zoektocht naar een vervanger voor m'n Honda Deauville heb ik afgelopen weekend een rondje langs diverse merken / dealers gemaakt. Daarbij heb ik (ook) gekeken naar modellen zonder cardan, want als ik keuze wil hebben zal die eis moeten wijken.

De Moto Guzzi V100 Mandello was een goede tip (@WilbertNeems), want met cardan. Maar het wordt 'm niet vanwege z'n uiterlijk. Smaken verschillen gelukkig, maar ik vind 'm simpelweg niet mooi.

De BMW R1250 RT is niet 1 maar misschien wel 3 of 4 stappen omhoog ten opzichte van de huidige Deauville. Zo'n beetje alles qua comfort zit of kan er op. Maar die prijs... :/

Bij Yamaha de Tracer 9 GT gezien. Wel de "offroad-look" die me niet echt aanspreekt, maar gelukkig geen "snavel" boven het voorwiel. Ook qua opties best leuk aan te kleden (zeker in de GT+ versie), zonder heel erg duur te worden. Echter, volgens de website is die nog niet leverbaar?

Honda heeft de NT1100, letterlijk de opvolger van de Deauville. Minder luxe, maar daarmee ook vriendelijker geprijsd. Wanneer ik de Honda aankleed met alle gewenste opties, is ie zelfs € 8.000 tot € 10.000 goedkoper dan de BMW... :X En hij is leverbaar met DCT-automaat, wat me best aanspreekt.

Ik merk dat de Honda het meest is blijven hangen en ga zeker een testrit maken. Voor het vergelijk ga ik dat ook doen met de BMW en de Yamaha (die ook met automaat leverbaar is/wordt).

Die NT1100 is wel een goede vervanger en erg comfortabel. Doet wel iets onder vergeleken met de RT, maar daar is de prijs ook naar. Blok rijdt ook lekker! Wil je meer sportief rijden, zou ik de Tracer 9 aanraden. Die driecilinder is heeeerlijk om mee te rijden (heb er zelf een). Ben zelf nog aan het klooien met de ruit wat te veel windvibratie afgeeft en vindt dat die nog wat te veel trilt (in stuur en in voetensteunen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik hoor dat vaker, maar ik kan er écht geen off-road look in ontdekken. Een BMW F900XR of S1000XR heeft toch óók geen offroad look? Een Multistrada toch ook niet? Ik krijg er écht geen offroad-aspiraties van in ieder geval. Dat ik wel eens ongepland van het asfalt af ga, is een heel andere discussie. :P
Overigens, ik heb met de uitlaat/middenbok (en één keer met de jiffy) de grond aangeraakt op een hobbel. Zo off-road geschikt is dat ding dus écht niet. Gisteren gebeurde me dat nog, op een stoeprandje van niks. Dat randje was zo laag dat ik gelijk heb gecontroleerd of ik geen lekke band had, maar dat was het niet. :?

De GT+ 2025, compleet met radar en matrix koplampen zal misschien nog niet leverbaar zijn, dat kan best. Maar wil je die snufjes echt? Is een GT (+) van 2024 misschien ook al voldoende?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Bij een BMW K1600GT ligt het blok er ook dwars in, dus dat blijkt geen enkel probleem. Maar ik snap wel dat Honda het met de NT1100 niet doet, want dat is natuurlijk min-of-meer een Africa Twin voor op de weg ;). Ontwikkelkosten zijn zo lager, en weer minder model-specifieke onderdelen in het magazijn.
DrivinUCrazy schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:40:
[...]

Ik hoor dat vaker, maar ik kan er écht geen off-road look in ontdekken. Een BMW F900XR of S1000XR heeft toch óók geen offroad look? Een Multistrada toch ook niet? Ik krijg er écht geen offroad-aspiraties van in ieder geval. Dat ik wel eens ongepland van het asfalt af ga, is een heel andere discussie. :P
Een offroad-look is wat much, maar in dit soort modellen zie ik wel dat de adventure/offroaders als inspiratie zijn gebruikt. SUV motoren ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-10 19:32
ozzynator schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:53:
En vergeet niet, strooien is ook gewoon een verdienmodel. Dus zo lang het maar misschien vriest rijden ze wel, liefst in de avond en nacht ivm het tarief.
RWS bepaald het strooien, niet de uitvoerders van de actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
Even een (gekke) vraag.

Ik ben overgestapt van CBR500R (toen ik had ik nog een A2 rijbewijs) naar een Tracer 9 GT 2022.

Nu is het zo dat ik meer "bang" ben geworden om de Tracer plat te gooien, wat ik voorheen met de Honda wel gewoon deed. Ik heb ondertussen al meer dan 10dkm op de Tracer gereden maar alsnog lukt het mij niet om hem echt helemaal plat te gooien. Dan komt er zo'n gevoel in je buik wat ik bij de Honda nooit heb gehad.

Ligt dit aan het feit dat de Tracer hoger is en je daardoor meer "hoogtevrees" hebt of dat door de hogere/andere zit, het anders aanvoelt als je hem kantelt in een bocht?

Anderen dit ook meegemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkie1985
Jeanke117 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:19:
Even een (gekke) vraag.

Ik ben overgestapt van CBR500R (toen ik had ik nog een A2 rijbewijs) naar een Tracer 9 GT 2022.

Nu is het zo dat ik meer "bang" ben geworden om de Tracer plat te gooien, wat ik voorheen met de Honda wel gewoon deed. Ik heb ondertussen al meer dan 10dkm op de Tracer gereden maar alsnog lukt het mij niet om hem echt helemaal plat te gooien. Dan komt er zo'n gevoel in je buik wat ik bij de Honda nooit heb gehad.

Ligt dit aan het feit dat de Tracer hoger is en je daardoor meer "hoogtevrees" hebt of dat door de hogere/andere zit, het anders aanvoelt als je hem kantelt in een bocht?

Ik heb het andersom.
Ik heb sinds een week een Vstrom 800de die zich heeeeel makkelijk in bochten laat gaan. Ik stapte van het weekend voor een fun ritje op mn BMW s1000R waar ik de strips maar niet af gereden kreeg (ik dus niet platter durfde?). Tot mijn verbazing kreeg ik mn knee-down (first time ever!). Op de 1 of andere manier heeft de Vstrom mij dus iets geleerd? Ik weet dat ik op mijn Honda CB600 ook niet heel diep durfde te gaan....

Vermoed dat het met heel veel factoren te maken heeft én een persoonlijk ding is. Je moet het vertrouwen wel hebben om het te doen. Als dat er niet is gaat dat alleen maar komen met oefenen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:49
Uberdude schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:49:
[Afbeelding][Afbeelding]

Nog even aan het knutselen geweest, distributie ketting spanner vervangen. Cp3 blokjes zijn al niet de stilste maar hier werd ik gek van. Mensen hier toevallig al een keer proef gereden op de guzzi V100 mandello? Ik wil terug naar een 2 cil en meer richting de tour kant.
Makkelijk sleutelen, ik wil de mijne ook vervangen (op een CBR1000RR) maar dan moet iig de tank en luchtfilterbehuizing eraf :X :D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@Jeanke117 Genoeg oefenen met dat ding, parkeerplaats opzoeken en krappe bochtjes draaien. En VRO's, ook altijd nuttig. :)

En vervolgens beseffen dat het geen doel is om de stepjes aan de grond te rijden. Met de hornet is me dat maar één keer gelukt, toen was de motor bijna total loss. :X De XT1200Z gebeurde het me regelmatig dat ik de grond raakte. Daar zaten stukjes draadeind onder de stepjes met een dopmoer van 25 cent zodat ik regelmatig even de dopmoeren kon vervangen, ik bleef anders bezig. :+

Maar met de Tracer zijn de slijtbouten nog bijna maagdelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
@Jeanke117 Technische zaken kunnen ook van invloed zijn. Staat je bandenspanning wel goed, zijn je banden niet te vierkant of gecupt? Staat je vering wellicht veel te hard of te zacht afgesteld?

Had tijdens een VRO een kerel die aangaf dat bochten maken enorm slecht ging, tijdens de pauze toen even zijn bandenspanning gecheckt en in de voorband zat maar 0,7 bar... Beide banden weer op spanning gebracht en toen ging het al een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-10 15:25

De Tracer is vernieuwd voor 2025 dus waarschijnlijk heb je de 2024 versie gezien. De 2025 versie is in mijn opzicht een hele stap terug in vergelijking met de oude. Zeker die lampen :r en de zithoogte is ook de hoogte in, wat dan weer één van de voordelen was van de oudere voor kortere rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik denk dat aantrekkingskracht van cardan wel te begrijpen, maar een ketting is echt zo'n domper niet vind ik. En nu spuit ik hem gewoon zelf in, maar als je een oiler gebruikt heb je er echt weinig tot geen omkijken naar. Ja, af en toe op spanning zetten, maar als je je onderhoud uitbesteed pakken zij dat ook wel mee.

Voordeel is ook minder gewicht... en een cardan is ook niet onfeilbaar. Ik weet dat 'ie op mijn RT nog voor de ton een keer vervangen moest worden en dat schijnt echt een prijzig grapje te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTwizard
  • Laatst online: 19:13
@Jeanke117 Besef ook dat je bij een CBR500R "dichter op" het voorwiel zit, kortere veerweg, geometrie is anders, meer gewicht over de voorkant, etc, dat zal allemaal voor een beter en vertrouwder gevoel aan de voorkant zorgen. Daarnaast nog een ander gewicht van de motor, andere bandenmaat, telt allemaal mee.

Maar, andere vraag, waarom wil je hem per se "plat gooien"? Hoe platter je gaat, hoe meer risico je neemt. Als je nu met minder hellingshoek maar wel met dezelfde snelheid door dezelfde bocht gaat, dan zou ik zeggen dat je goed bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

UTwizard schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:20:
@Jeanke117 Besef ook dat je bij een CBR500R "dichter op" het voorwiel zit, kortere veerweg, geometrie is anders, meer gewicht over de voorkant, etc, dat zal allemaal voor een beter en vertrouwder gevoel aan de voorkant zorgen. Daarnaast nog een ander gewicht van de motor, andere bandenmaat, telt allemaal mee.

Maar, andere vraag, waarom wil je hem per se "plat gooien"? Hoe platter je gaat, hoe meer risico je neemt. Als je nu met minder hellingshoek maar wel met dezelfde snelheid door dezelfde bocht gaat, dan zou ik zeggen dat je goed bezig bent.
Ik snap hem wel, ik wil in een noodgeval ook het vertrouwen hebben dat ik het stuur volledig weg durf te drukken. Denk maar aan wat je doet bij een uitwijkmanoeuvre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:01

charrel

Cortisol4life..

HTT-Thalan schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:01:
[...]

Ik denk dat aantrekkingskracht van cardan wel te begrijpen, maar een ketting is echt zo'n domper niet vind ik. En nu spuit ik hem gewoon zelf in, maar als je een oiler gebruikt heb je er echt weinig tot geen omkijken naar. Ja, af en toe op spanning zetten, maar als je je onderhoud uitbesteed pakken zij dat ook wel mee.

Voordeel is ook minder gewicht... en een cardan is ook niet onfeilbaar. Ik weet dat 'ie op mijn RT nog voor de ton een keer vervangen moest worden en dat schijnt echt een prijzig grapje te zijn.
135€ voor mijn r1200r lc, dus dat valt tegenwoordig wel mee voor sommige modellen. Bij de r1200gs 2014-23 valt het onder coulance en worden ze elke 80.000 vervangen bij de dealer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dan kom ik weer terug op mijn vorige opmerking. Oefenen op een parkeerterrein en VRO's doen. :)

Gisteren had ik nog bijna een aanrijding met een fietser bergaf een haarspeldbocht in. Hij zat voor me, maar verremde zich iets en had een veel ruimere bocht nodig. Hij zat op de verkeerde weghelft. Ik kon daarentegen mijn motor strak in de binnenbocht houden en kwam er rechts naast hem uit. Ik ga écht niet stoppen halverwege de haarspeld als het niet nodig is. De bijna-aanrijding volgde toen hij zonder te kijken terug naar rechts kwam. Ik zag het al aankomen dus ik gaf hem die ruimte wel. Maar dat wist hij op dat moment nog niet. ;)

Hoe dan ook, als hij die fiets platter durfde te gooien had hij die bocht ook gewoon gered. Dus ik pleit voor een VRO voor wielrenners. :+ :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

HTT-Thalan schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:25:
[...]

Ik snap hem wel, ik wil in een noodgeval ook het vertrouwen hebben dat ik het stuur volledig weg durf te drukken. Denk maar aan wat je doet bij een uitwijkmanoeuvre.
Tuurlijk moet je vertrouwen hebben in je materiaal, en in jezelf. Moet ook allebei in goede staat zijn voor je op de motor stapt, maar... als je de stepjes aan de grond moet rijden tijdens een uitwijkmanoeuvre klopt er echt iets niet ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:32
charrel schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:40:
[...]

135€ voor mijn r1200r lc, dus dat valt tegenwoordig wel mee voor sommige modellen. Bij de r1200gs 2014-23 valt het onder coulance en worden ze elke 80.000 vervangen bij de dealer.
Als je een r1200r LC hebt (dus vanaf 2015) wordt als het goed is jou cardan ook elke (ik dacht elke 60.000) de cardanas) onder coulance vervangen.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ja, mits je alle onderhoud bij de bmw dealer laat doen. Dan heb je dat ding inmiddels gewoon zelf betaald hoor.

Aldus degenen die ik ken en BMW rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:01

charrel

Cortisol4life..

DrivinUCrazy schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:41:
Ja, mits je alle onderhoud bij de bmw dealer laat doen. Dan heb je dat ding inmiddels gewoon zelf betaald hoor.

Aldus degenen die ik ken en BMW rijden.
Nee hoor, gewoon bij 80,000 een nieuwe halen bij de dealert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:07
Even een (gekke) vraag.

Over wat voor bochten heb je het? Langzame of snelle bochten? Langzame bochten is een kwestie van meer afschuinen door countersteeren (terwijl je je bovenlichaam verticaal houdt). Dat gaat met een lichtere motor wel gemakkelijker.
Snelle(re) bochten zul je harder in moeten sturen en misschien ook een hogere bochtensnelheid aan moeten houden.

Wat ook nog wel eens wil helpen, is trailbraken, bij lossen rem nog wat countersteeren en dan de motor op het gas weer rechtop zetten. Dat laatste is nogal essentieel anders val je om :+

Ik verwacht dat die Tracer gewoon niet zo plat hoeft om met dezelfde snelheid de bocht te kunnen nemen. En misschien zit het er ook in dat je met de tracer ongemerkt wat harder rijdt, waardoor je de motor wat actiever in moet sturen (al zou het bredere stuur dit kunnen corrigeren).

Tip: doe een VRO. Ga hier niet teveel op eigen houtje mee experimenteren. Zeker met trailbraken kun je veel stuk maken, als je de techniek niet beheerst.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-10 23:00
Vandaag onderweg naar een klant kwam ik er bijna langs
Nu moest ik die foto dan ook maar even maken 😀

Kwaliteit is niet heel goed van de foto. Niet veel tijd en de zon pal van voren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOq38d0A92Wy-ClUdbJKRuPO2Mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYWGzN0xCEHRMphZHqiyPPYp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
DrivinUCrazy schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:40:
Dan kom ik weer terug op mijn vorige opmerking. Oefenen op een parkeerterrein en VRO's doen. :)

Gisteren had ik nog bijna een aanrijding met een fietser bergaf een haarspeldbocht in. Hij zat voor me, maar verremde zich iets en had een veel ruimere bocht nodig. Hij zat op de verkeerde weghelft. Ik kon daarentegen mijn motor strak in de binnenbocht houden en kwam er rechts naast hem uit. Ik ga écht niet stoppen halverwege de haarspeld als het niet nodig is. De bijna-aanrijding volgde toen hij zonder te kijken terug naar rechts kwam. Ik zag het al aankomen dus ik gaf hem die ruimte wel. Maar dat wist hij op dat moment nog niet. ;)

Hoe dan ook, als hij die fiets platter durfde te gooien had hij die bocht ook gewoon gered. Dus ik pleit voor een VRO voor wielrenners. :+ :D
www.start2bike.nl ;)

Voor de mountainbikers onder ons: ik geef de mountainbike-versie op startlocatie Oss :)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:17

Wokschotel

Op 6 wielen

Op mijn V-strom 650 (2017; nieuw model) is het weer tijd voor nieuwe bandjes. Er liggen nu Bridgestone Battlax A41 banden op. Die kan ik er weer op laten zetten, of kiezen voor de AT41. Heeft iemand praktijkervaring met de AT41? Het is niet de bedoeling om er mee te offroaden, maar ze zien er wel wat meer offroad uit wat beter past bij de V-Strom :P

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:00

jeroenathome

Een regel tekst

Mijn ervaring met de AT41 is niet positief. Nog geen 1000 km gereden en er waren al kleine scheurtjes zichtbaar in het profiel. Dit is netjes onder de bandengarantie van Bridgestone vervangen, maar nadat ook de tweede band dit verschijnsel liet zien ben ik weer teruggegaan naar de Pirelli str rally.
De grip op de weg was goed. Daar heb ik geen klachten over gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6V6z6WCsleJJ77S4UO9SrQnFS20=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqkRdYLBKPb5WCJ4wsbQT1Zn.jpg?f=fotoalbum_medium

Het is wel gek dat de garage met de suggestie voor de AT41 kwam, maar op de site van Bridgestone wordt deze niet aanbevolen voor de Teneré. Je zou op de site van Bridgestone kunnen kijken of de AT41 geschikt is voor de V-strom

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Laatst online: 21:09
Even een (gekke) vraag.

Misschien verkeerde banden? Ik heb de MK3 serie er op liggen en dat is zo fijne kantel band vindt ik! Maar haal je de bochten niet ofzo of kijk je alleen naar je chicken strips!

Dat laatste moet je niet naar kijken of je hebt gewoon vierkanten banden misschien 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-10 18:52

Toevallig afgelopen zaterdag op een V100 mandello S proefgereden, ben opzoek naar een vervanger voor mijn mt-09. Hele fijne fiets, stuurt lekker licht en flink wat koppel onder in. Ben zelf alleen opzoek naar een wat hogere zit en tegenover mijn yamaha mis ik ook wat vermogen dus voor mij valt die af. Stelvio heb ik ook nog even naar staan kijken alleen is weer te adventure voor mijn smaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Nu online
Even een (gekke) vraag.

Wat andere van banden zeggen herken ik ook wel. De banden die op de strom zaten toen ik ze kreeg waren best wel vierkant. Daar moest ik echt over een een bepaald 'punt' heen als je 'm de bocht inlegde. Toen ik de nieuwe banden (Michelin Road 6, aanrader) eronder had laten leggen ging die zó veel makkelijker de bocht in. Om te zeggen dat dat een wereld van verschil was, zou een understatement zijn.

Overigens is mijn strom ook wel een redelijk hoogpotig lomp ding, maar durf die zonder moeite zo plat te leggen dat m'n kleine teen erg warm wordt.. Dus dat hoogte ding is iets mentaals. ;)

@Wokschotel Wat betreft banden, als je de motor alleen op de straat gebruikt, monteer dan straat banden. Dat stukje rubber is -verreweg- het belangrijkste stukje techniek wat je op de weg houd. Daar zou ik echt geen compromis maken omdat het 'mooier' uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:22
Ik ben nieuw in het motorrijden (hopelijk ergens in april mijn rijbewijs) ik had voor onze vakantie naar Azië aantal motor lessen genomen omdat ik niet geheel onbeslagen ten ijs wilde komen. De vakantie was fantastisch en heb een hoop geleerd (190cm 110kg) op een 150cc'tje 16% omhoog en haarspeldbochten 😅 (Vietnam ha giang loop)

De motor in kwestie:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTzkSPewOThLIQRtMCRbmYxFXWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCjoEY2LtEbB9x5EAG3px3qf.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik graag jullie advies, ik neig naar of een naked of een enduro vanwege zit houding , abs, redelijk betrouwbaar en vooral niet te duur. Vind ~3k-4k mooie prijs. En hoeft niet als een jekko te gaan. Ik les nu op een gsx800 en heb liever wat minder vermogen aangezien dit A veel te snel voor mij is, en b je wordt er lui van, je kunt in bijna elke versnelling fatsoenlijk accelereren, wel een heel fijn rijdende motor.. prijs is zo laag omdat ik vaak aan een hobby begin en deze dan eindigt ergens in de schuur 😉

Ik zit zelf aan een 310gs te denken, maar ben bang dat deze echt te weinig vermogen heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
Joris748 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:34:
[...]

www.start2bike.nl ;)

Voor de mountainbikers onder ons: ik geef de mountainbike-versie op startlocatie Oss :)
Mijn broer werkt en fietst voor specialized, die gaat zelf al niet eens meer de straat op omdat hij zich groen en geel ergert aan de mede wielrenners.

Volgens hem gooit strava ook veel roet in het eten omdat lui gebrand zijn om de snelste tijd te fietsen op een sectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
flaskk schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:27:
Ik ben nieuw in het motorrijden (hopelijk ergens in april mijn rijbewijs) ik had voor onze vakantie naar Azië aantal motor lessen genomen omdat ik niet geheel onbeslagen ten ijs wilde komen. De vakantie was fantastisch en heb een hoop geleerd (190cm 110kg) op een 150cc'tje 16% omhoog en haarspeldbochten 😅 (Vietnam ha giang loop)

De motor in kwestie:[Afbeelding]

Nu wil ik graag jullie advies, ik neig naar of een naked of een enduro vanwege zit houding , abs, redelijk betrouwbaar en vooral niet te duur. Vind ~3k-4k mooie prijs. En hoeft niet als een jekko te gaan. Ik les nu op een gsx800 en heb liever wat minder vermogen aangezien dit A veel te snel voor mij is, en b je wordt er lui van, je kunt in bijna elke versnelling fatsoenlijk accelereren, wel een heel fijn rijdende motor.. prijs is zo laag omdat ik vaak aan een hobby begin en deze dan eindigt ergens in de schuur 😉

Ik zit zelf aan een 310gs te denken, maar ben bang dat deze echt te weinig vermogen heeft?
Die GSX heeft 80 pk. Lijkt me juist ideaal om ervaring op te doen en nog heel lang plezier van te hebben. Als je een jaar gereden hebt, ben je eraan gewend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Ik zou zeggen doe wat proefritjes her en der. Het ligt er ook aan wat je er mee wilt doen? Nog meer vakanties? Ik denk dat een 310gs wel erg tof is, maar ook erg klein voor jou. Misschien een andere gs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
DrivinUCrazy schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:34:
@Jeanke117 Genoeg oefenen met dat ding, parkeerplaats opzoeken en krappe bochtjes draaien. En VRO's, ook altijd nuttig. :)

En vervolgens beseffen dat het geen doel is om de stepjes aan de grond te rijden. Met de hornet is me dat maar één keer gelukt, toen was de motor bijna total loss. :X De XT1200Z gebeurde het me regelmatig dat ik de grond raakte. Daar zaten stukjes draadeind onder de stepjes met een dopmoer van 25 cent zodat ik regelmatig even de dopmoeren kon vervangen, ik bleef anders bezig. :+

Maar met de Tracer zijn de slijtbouten nog bijna maagdelijk. :)
Zo'n VRO lijkt me wel interessant. Daar ga ik eens induiken.
cyntax schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:49:
@Jeanke117 Technische zaken kunnen ook van invloed zijn. Staat je bandenspanning wel goed, zijn je banden niet te vierkant of gecupt? Staat je vering wellicht veel te hard of te zacht afgesteld?

Had tijdens een VRO een kerel die aangaf dat bochten maken enorm slecht ging, tijdens de pauze toen even zijn bandenspanning gecheckt en in de voorband zat maar 0,7 bar... Beide banden weer op spanning gebracht en toen ging het al een stuk beter.
Bandenspanning is prima. Merkte wel dat de banden wat vierkanter zijn geworden. Zitten er nu 8dkm op en met de vakantie van vorig jaar wat veel snelweg gepakt om weer thuis te komen. Dat zou het kunnen zijn. Banden zijn trouwens Pirelli Angel GT2. Nog geen enkel moment grip verloren. Top band!

Vering staat op de "standaard" configuratie zoals in het boekje staat.
UTwizard schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:20:

Dat is wel een mooie theorie en daar zit wat in. Op vakantie merkte ik dat de voorband snel uit de vering kan gaan, ook al heb je de achtervering wat strakker en harder ingesteld. Sommige bochten heb ik dan ook niet het vertrouwen doordat de voorband bij uitacceleren uit de vering gaat.

Ik wil hem "platter gooien" puur om de motor meer te kennen en zeker te zijn van wat ik ermee kan. De CBR500R kon ik exact inschatten hoe ver ik ermee kon gaan waardoor ik meer vertrouwen heb om verschillende situaties vooraf te bepalen zeg maar. Ik had hem "in de hand" mag ik wel zeggen. Dat heb ik nu niet 100% bij de Tracer.
Joris748 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:32:
[...]

Over wat voor bochten heb je het? Langzame of snelle bochten? Langzame bochten is een kwestie van meer afschuinen door countersteeren (terwijl je je bovenlichaam verticaal houdt). Dat gaat met een lichtere motor wel gemakkelijker.
Snelle(re) bochten zul je harder in moeten sturen en misschien ook een hogere bochtensnelheid aan moeten houden.

Wat ook nog wel eens wil helpen, is trailbraken, bij lossen rem nog wat countersteeren en dan de motor op het gas weer rechtop zetten. Dat laatste is nogal essentieel anders val je om :+

Ik verwacht dat die Tracer gewoon niet zo plat hoeft om met dezelfde snelheid de bocht te kunnen nemen. En misschien zit het er ook in dat je met de tracer ongemerkt wat harder rijdt, waardoor je de motor wat actiever in moet sturen (al zou het bredere stuur dit kunnen corrigeren).

Tip: doe een VRO. Ga hier niet teveel op eigen houtje mee experimenteren. Zeker met trailbraken kun je veel stuk maken, als je de techniek niet beheerst.
Langzame bochten vooral. Snelle bochten gaan wel makkelijker. Trailbraken heb ik wel onder de knie. Gebruik het alleen maar als ik een bocht in ga om ne het stukje extra te remmen wat je nodig hebt om goed de bocht door te komen. Het trailbraken gebruik ik ook om net wat schuiner te komen om vervolgens de bocht weer uit te accelereren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nehal3m
Jeanke117 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:25:
[...]

Zo'n VRO lijkt me wel interessant. Daar ga ik eens induiken.
Als dat lukt hoeft het niet meer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyntax

De G310GS is wel heel klein voor iemand met jouw postuur. Daarnaast is de vering echt veeeeel te zacht voor mij al en ik weeg aanzienlijk minder. Maarja, aan de andere kant heb je ook flink wat gereden op die 150cc-ers in Azie. Als je het dan daarmee vergelijkt dan gaat het waarschijnlijk wel als een stap omhoog voelen.

Verder heeft die voldoende vermogen om mee te komen in het verkeer maar verwacht geen snelle inhaalmanvoeuvres op de snelweg ofzo. Je rijdt ermee in Nederland voornamelijk op hoge toeren en de eerste generatie, te herkennen aan de reguliere halogeen lampen, heeft nogal wat kinderziektes.

Ik zou persoonlijk kijken naar wat groters, 650/700/800GS, transalp, v-strom, zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Uberdude schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:50:
[...]

Toevallig afgelopen zaterdag op een V100 mandello S proefgereden, ben opzoek naar een vervanger voor mijn mt-09. Hele fijne fiets, stuurt lekker licht en flink wat koppel onder in. Ben zelf alleen opzoek naar een wat hogere zit en tegenover mijn yamaha mis ik ook wat vermogen dus voor mij valt die af. Stelvio heb ik ook nog even naar staan kijken alleen is weer te adventure voor mijn smaak.
Top dat je het geprobeerd hebt! Mijns inziens verdient de Mandello natuurlijk meer aandacht. ;)

Ik verbaas me wel over je opmerking m.b.t. vermogen overigens, maar ervaringen verschillen. Ik ga namelijk jaarlijks een aantal dagen rijden met een groepje waarvan de snellere beide achter een CP3 zitten en bij vol gas en maximale toeren blijven we dan juist heel mooi bij elkaar. Maar gevoel is natuurlijk iets anders dan daadwerkelijke acceleratie, en zo lineair als een CP3 over het hele toerengebied is het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat is sowieso geen eerlijke vergelijking. Op een gegeven moment zijn de rijders (en de wegen) de beperkende factor.
Ik heb nog ergens bewegende beelden waarbij ik achter een Multistrada en K1600GTL aan zit op een bergweggetje in de Picos. Leuk die verschillen in vermogen en koppel, maar we gaven elkaar geen meter toe. Er naartoe rijden ging. Er voorbij, daar waren de rechte stukjes veel te kort voor. ;)

Op de Autobahn legt de CP3 het dan wel af ten opzichte van bijvoorbeeld die Multistrada. Vooral vanwege de elektronische begrenzing op 216km/h trouwens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
  • Nu online
@DrivinUCrazy
Dat is nou net wat ik niet bedoel, vandaar "bij vol gas en maximale toeren" dus echt daadwerkelijk topvermogen. Dat is dus juist op rechte stukken en bij heel flauwe bochten waar je telkens in één streep naar die 200 km/ u door kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ah zo bedoelde je het daadwerkelijk. Tenzij je echt beperkt bent in het vermogen (A1/A2 bijvoorbeeld, of een Royal Enfield, of... ), of juist extreem veel vermogen hebt, ontlopen de meeste motoren in dat gebied elkaar sowieso niet heel veel.
Je moet dat vermogen immers ook nog op de weg zien te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:43

Vrijdag

De Zwarte

Niet gereden op een Honda Wave? Die dingen zie je in dat werelddeel (Thailand, Indonesië etc.) zowat nog meer dan mensen :P

Qua motor zou je kunnen kijken naar een motor met/vanaf ongeveer 600cc. Die zijn qua fysiek formaat wellicht fijner voor jou. Of ietsje lichter, een 500cc. Even uit mijn hoofd een paar modellen:
Suzuki Gladius, Suzuki GSR600, Kawasaki Z650, Vstrom 650, Yamaha MT07, Honda CB500, Honda Hornet, Royal Enfield Continental GT 650, Triumph Trident (hoewel best nieuw, dus wat duurder).

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Uberdude schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:50:
[...]

Ben ook benieuwd naar deze motor, lees dat je hem te laag vind. Is dit omdat je eigenlijk te lang bent voor de motor? Wat is je lengte, 1.96 hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:37

A13X

Dude

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:02:
Ah zo bedoelde je het daadwerkelijk. Tenzij je echt beperkt bent in het vermogen (A1/A2 bijvoorbeeld, of een Royal Enfield, of... ), of juist extreem veel vermogen hebt, ontlopen de meeste motoren in dat gebied elkaar sowieso niet heel veel.
0-100km/h tijden liggen, bij moderne 100pk(+) motoren al onder <4seconden. Mijn allroad met 105pk doet het al in 3,6seconden, dat red ik persoonlijk echt niet. Dus inderdaad of je elkaar tot +/-150km/h bij kunt houden ligt aan de rijder en minder aan de motor. Je uittrede snelheid uit een bocht, het moment en hoe snel je vol gas durft te geven is belangrijk dan of je 75 of 150pk hebt.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:02:
Veel A2 motoren tonen hun (on)vermogen pas boven de 140, tot die snelheid loopt het allemaal aardig in de pas. Mijn rijschool had 2 Honda CBF600's waarvan eentje teruggetuned was naar 35Kw en tot de 150 trokken ze vrijwel hetzelfde door. Mijn wijlen NC700 had ook een nette 0-100 tijd en pas bij verboden snelheden merkte je dat het allemaal wat loom werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
  • Nu online
Dit alles maakt mij des te benieuwder naar de ervaring van Uberdude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-10 18:52
WilbertNeems schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:03:
[...]

Top dat je het geprobeerd hebt! Mijns inziens verdient de Mandello natuurlijk meer aandacht. ;)

Ik verbaas me wel over je opmerking m.b.t. vermogen overigens, maar ervaringen verschillen. Ik ga namelijk jaarlijks een aantal dagen rijden met een groepje waarvan de snellere beide achter een CP3 zitten en bij vol gas en maximale toeren blijven we dan juist heel mooi bij elkaar. Maar gevoel is natuurlijk iets anders dan daadwerkelijke acceleratie, en zo lineair als een CP3 over het hele toerengebied is het zeker niet.
Mijn 09 is op de testbank afgesteld dus geeft sowieso een vertekend beeld qua rij ervaring met in mijn gevoel een strak koppel meetwaarden zijn op het achterwiel dus blokje levert meer na omrekening van de versnellingsbak bak

Snelheids limiet is er ook afgehaald en de Garmin zegt 265 op de autobahn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfahcOOLPNga3wiNvuODDWmIS0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDJpdFRzcxZArJGettZQM5Ui.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Uberdude op 11-03-2025 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 15:17
Da's een mooi vlak koppel, vanaf 3200-10000+ heb je 70-90 Nm. Lekker lui schakelen. :P
Pagina: 1 ... 18 ... 86 Laatste