Ik snap niet waarom navigeren op de motor zo belachelijk ingewikkeld moet zijn. Hoe hebben we onszelf wijsgemaakt dat dit de standaard is? Tracks, routes, waypoints – niets is intuïtief. Het zou simpel moeten zijn: ik wil een route rijden, dus ik laad een route in en volg die. Maar nee.
Het begint al bij de TET-app. Daar download ik een route en kies een stuk uit dat ik wil rijden. Vervolgens moet ik die importeren in een andere app, Kurviger (betaalde versie). Kurviger begint direct te klagen over waypoints – blijkbaar zijn het er ‘te veel’. Geen idee wat dat betekent, nergens staat uitgelegd wat ik ermee moet. Uiteindelijk wil ik gewoon naar de rode lijn op de kaart toe rijden. Maar hoe? Dat staat nergens vermeld.
Dan maar improviseren. Via Google Maps rijd ik naar de rode lijn in Kurviger, maar daarmee heb je nog steeds geen echte navigatie. Je volgt gewoon een lijntje op de kaart zonder aanwijzingen. En ja, ik snap dat het een ‘track’ is, bla bla, maar serieus: waarom accepteren we dit als normaal? Waarom is er geen simpele optie die zegt: "Sla hier linksaf over 200 meter"?
Oh, en waar ik misschien nog wel het meest chagrijnig van word: soms ligt de route niet eens op het pad, maar er 5 tot 10 meter naast. En nee, dat is niet gewoon de TET. Dat is iemands voortuin. Of een kanaal. En soms is dat gewoon verwarrend op plekken waar de weg zich splitst.
Op een gegeven moment zet ik mijn scherm uit om wat te eten. Als ik weer verder wil rijden, blijkt dat Kurviger heeft bedacht dat ik beter via de gewone weg kan rijden in plaats van mijn route te volgen. Geen melding, geen waarschuwing – gewoon, hup, lekker eigenwijs. Dus dan maar Osmand proberen. Nou, die app is overduidelijk niet gemaakt door mensen die hem zelf gebruiken. "Ja, maar je kunt alles instellen zoals jij dat wilt!" Prima, maar als je Google Maps gewend bent, is Osmand gewoon onbruikbaar.
En daar sta je dan, langs de weg, gefrustreerd. Ik had er zo genoeg van dat ik de snelweg op ben gedraaid en naar huis ben gereden. En dan hoor je mensen zeggen: "Oh, maar het is echt niet ingewikkeld!" Hou toch op. Ik kan hier echt zó slecht tegen. Dat is als vroeger dat Apple-gebruikers je gingen wijsmaken dat één muisknop net zo handig is als 3.
Mijn ervaring met het TET-gedeelte vanaf Veenhuizen? Een kleine verzameling korte zandpaadjes van een paar kilometer in totaal, en verder vooral (mooie) smalle verharde weggetjes. Het rijden zelf was leuk, maar dat was ondanks de navigatie-apps, niet dankzij. En wat was het druk met motoren!
Dit moest ik even kwijt. Hoef je verder niets mee te doen.