Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 114 Laatste
Acties:
  • 534.604 views

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:11

jeroenathome

Een regel tekst

geert_s schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:43:
[...]

Ik ben wel benieuwd of mijn garagist om de hoek hier fatsoenlijk een band om gaat kunnen leggen :+
Ach, tegen die prijs komen ze vast langs om het voor je te doen.
Het valt mee als ik het filmpje mag geloven.
YouTube: Verge TS Pro Rear Tire Change – Hubless Wheel Change Demo with Marc ...

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Denk niet dat de gemiddelde bandenboer daar een balanceer adapter voor heeft? :+

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:56
Van dit soort uitspraken krijg ik toch altijd een beetje engineering jeuk :+

Koppel verandert namelijk met de overbrenging die je erachter hangt. Bij “gewone” ICE motoren is de opgave van koppel dat aan de krukas. Dat moet je dan nog vermenigvuldigen met de overbrengingen van alle verbindingen tussen blok en achterwiel (final en primary drive én die van de versnelling waar je in zit). Houdt je het toerental dus theoretisch gelijk (met volgas), dan is het krukaskoppel in elke versnelling gelijk, maar aan het achterwiel dus niet.

En dan is hier dus de vraag: waar zit die 2100Nm?

Neemt niet weg dat het ongetwijfeld belachelijk snel en krachtig zal zijn, maar je kunt dat dus niet 1 op 1 vergelijken met een andere fiets.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:02

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

SpongeRob schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:05:
Wat een gedoe ook met die kettingen en riemen, neem er dan eentje zonder al die zooi! :+

1200Nm onder je kont! :o :7
Wie maakt hem?

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:02

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Okay, ik heb het Chatgpt maar even gevraagd, de NC700X versus de Verge:
Waarom Honda het echte koppel van de NC700X nooit publiceert?

Honda zou het echte koppel van de NC700X kunnen publiceren. Doen ze niet. Niet omdat ze het niet weten, maar omdat ze dan wettelijk problemen krijgen.

1. Het typegoedkeuringsprobleem

In Europa moet een motorfiets worden goedgekeurd onder de L-categorie regelgeving. Daarbij hoort een meting van vermogen en koppel op een vast testprotocol, bij vaste toerentallen en zonder belasting van externe factoren.

En daar gaat het mis.

De NC700X levert zijn maximale koppel namelijk niet in één meetpunt, maar in een breed, pulserend plateau tussen grofweg 2 000 en 5 000 tpm. Dat is geen nette piek, maar een soort dieselachtige “trekzone” die in de praktijk meer kracht afgeeft dan het meetprotocol kan registreren.

Honda’s eigen interne testbank liet zien dat:

- het gemiddeld afgegeven koppel hoger ligt dan de piekwaarde

- bij langdurige belasting de aandrijfkracht oploopt in plaats van afvlakt

Dat is funest voor typegoedkeuring, want het lijkt alsof de motor meer energie afgeeft dan opgegeven.

2. De “infrastructuurclausule”

Bij een van de interne duurtesten, volgens een hardnekkig gerucht uitgevoerd op een oud testcircuit in Japan, werd gemeld dat:

betonnen platen microscheurtjes vertoonden

verankeringsbouten van de testbank losliepen

sensoren structureel “out of range” gingen bij lage toerentallen

Niet bij topvermogen.
Bij wegrijden.

Honda’s juridische afdeling zou toen hebben vastgesteld dat publicatie van de werkelijke koppelcurve zou kunnen leiden tot aansprakelijkheid:

“Bij normaal gebruik zou de motorfiets infrastructuurschade kunnen veroorzaken die niet verenigbaar is met de openbare weg.”

Oftewel: als Honda eerlijk is over het koppel, mogen ze ‘m in sommige landen simpelweg niet verkopen.

3. Waarom de cijfers dan zo laag zijn

De opgegeven ±60 Nm is dus geen maximum, maar een administratief koppel. Een waarde die:

- onder alle meetcondities veilig blijft

- geen vragen oproept bij keuringsinstanties

de NC netjes onder “ongevaarlijke middenklasse” houdt

In werkelijkheid werkt Honda met een interne aanduiding die nooit in brochures verschijnt:

Effective Low-RPM Tractive Output

Die waarde wordt bewust niet omgerekend naar Nm, omdat:

- hij afhankelijk is van massa, overbrengingen en verbrandingskarakter

- hij bij vergelijking met elektrische motoren tot “ongewenste conclusies” leidt

4. Vergelijking met die Verge

De Verge mag zijn 1200 Nm roepen, want:

- elektrisch koppel is kortstondig

- elektronisch begrensd

- en bovenal: voorspelbaar

De NC700X daarentegen:

- bouwt koppel op

- houdt het vast

- en blijft het leveren zolang er brandstof is

Of zoals een Honda-ingenieur het zou hebben gezegd:

“De Verge trekt hard.
De NC verplaatst.”

Dus als iemand zegt:

“Maar de NC heeft maar 60 Nm”

Dan is het correcte antwoord:

“60 Nm is wat Honda mag opschrijven. Niet wat hij doet.
Anders mocht hij hier niet verkocht worden.”
/mic drop

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:55
HTT-Thalan schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:41:
Okay, ik heb het Chatgpt maar even gevraagd, de NC700X versus de Verge:

[...]

/mic drop
Ik heb gehoord dat de 2027 MotoGP fiets van Honda een tot 850cc opgeboord NC700X blok krijgt :+

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

SpongeRob schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:05:
Wat een gedoe ook met die kettingen en riemen, neem er dan eentje zonder al die zooi! :+

1200Nm onder je kont! :o :7
Dat koppelcijfer klinkt heel imposant, maar vermogen wordt niet genoemd.

Een (benzine) motor heeft een versnellingsbak, koppel is waardeloos zonder toeren.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:08

ozzynator

Nevermind.

noes schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 00:48:
[...]

Een (benzine) motor heeft een versnellingsbak, koppel is waardeloos zonder toeren.
Leg eens uit.

Moette doen.

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

Hoe je een M1000 verne*kt....

YouTube: BMW M 1000 R | LeserBike-Video von Udo

Moette doen.

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

Ik dacht eerst dat er een bout M1000 kapot werd gedraaid. Daarvoor mag je wel eerst naar de sportschool. :P _O-
Het ziet er niet uit, maar als de reacties van gebruikers mag geloven is het een goede oplossing om in winterse omstandigheden te blijven rijden. :Y Ik hou het wel bij handschoenen met verwarming.

• Joris748
noes schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 00:48:
[...]

Dat koppelcijfer klinkt heel imposant, maar vermogen wordt niet genoemd.

Volgens diverse websites zit het ding rond de 200 pk. Maar laat een elektromotor nu net een constant koppel hebben bij alle toerentallen. Het enorme koppel is meteen beschikbaar.

Al verwacht ik niet dat de motor dat koppel kwijt kan, waardoor er constant tractioncontrol actief zal zijn. Ter vergelijking: een Paningale V4 heeft maximaal ongeveer 240 Nm koppel aan het achterwiel. Die motor zit ook rond de 200 pk.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:35
Hier rijdt volgens mij niemand een recente Tiger 1200 he? Het blijft hier kriebelen om de 1250 GSA te vervangen door wat nieuws. Niet omdat het moet, want die motor kan nog jaren mee, maar gewoon voor de leuk, weer eens wat anders. Ik was een paar maanden terug al dicht bij de aankoop van een 1300 GSA, maar dat is toch wel heel erg prijzig. En een keer wat anders dan een GSA is ook wel leuk. De Tiger in december een keer uitgebreid bekeken en vond het een erg mooie motor. Nog niet mee kunnen rijden gezien het weer sindsdien.

Zou dan om een 1200 GT Explorer gaan. Ik rij denk zo'n 6.000km per jaar tegenwoordig, met name dag trips, incidenteel woon-werk en ik wil dit jaar toch echt een weekje weg ipv 3 dagen. Misschien zelfs wat langer of twee keer een week.

Op zich vind ik een V-Strom 1050 ook een mooie motor en financieel nog een stuk gunstiger. Maar die heeft wel een stuk minder vermogen en een ketting ipv cardan.

Multistrada trekt me niet. Ik vind hem erg gaaf, maar lijkt me te sportief voor wat ik zoek.

Of het wordt toch gewoon lekker nog minimaal een jaar door rijden op de 1250 GSA als ik niet overtuigd ben van een andere motor. Dat is sowieso goed en de meest rationele keuze. Maar ken mezelf, als ik eenmaal jeuk heb :+

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Chevy454 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:17:
Project 40: the lost scrolls.
Chevy454 in "Hét grote motortopic - Deel 27 (2025)"
Maar stap voor stap, eerst dat attest zien te bemachtigen. :)
Zo, de politie is voorbij gekomen.
Bent u wel zeker dat jij dit in orde wilt maken?
* Chevy454 toont kaal frame met een voorvork, achterbrug en wielen. :+

Maar het attest is binnen. Maandag bij de verzekering inschrijven *O*

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

Net de Honda opgehaald, even wennen tov de Harley natuurlijk. Nieuwe banden en nat wegdek, dus rustig aan naar huis gereden, stukje A2 en A79 om daarna via Valkenburg binnendoor naar huis te rijden.

Via Markplaats een 2e hands demper op de kop getikt, dan kan deze naar de NASA als 2e trap van de raketten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzdG02eCYCMTeFBbGy_yosos3GA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmSk64xnVCU9RkYYsQlK2eI1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/op75tcZyRUMhJ4hd5gn60fZTWlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5ekEgBfNJSlCbVJXyeGDWwx.jpg?f=fotoalbum_large

Moette doen.

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-02 13:54

Falastine

Think about my signature...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nYV1r1sE73oPpYDcVsu4_rWJFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcBcdplG2NDWwTsQubYELhqt.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn nieuwste speeltje is ook binnen was een hele onderneming om er 1 te kopen door heel Europa gezocht maar het racisme dat ik meegemaakt heb , ben ik niet eerder tegengekomen zodra ze mijn voornaam hoorde wilde ze geen zaken meer doen sommige vroegen het hele bedrag te sturen voordat ik überhaupt kon komen kijken andere blokkeerde mij direct maar goed ik was volhardend en heb er uiteindelijk 1 in Duitsland bij een Poolse man particulier gekocht met 3000km op de teller.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

• buz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:01

buz

Mooi!
Maar waar kijk ik nou naar?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Falastine schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:30:
[Afbeelding]

Mijn nieuwste speeltje is ook binnen was een hele onderneming om er 1 te kopen door heel Europa gezocht maar het racisme dat ik meegemaakt heb , ben ik niet eerder tegengekomen zodra ze mijn voornaam hoorde wilde ze geen zaken meer doen sommige vroegen het hele bedrag te sturen voordat ik überhaupt kon komen kijken andere blokkeerde mij direct maar goed ik was volhardend en heb er uiteindelijk 1 in Duitsland bij een Poolse man particulier gekocht met 3000km op de teller.
Ik snap de aantrekkingskracht van die motor wel. Niet helemaal mijn smaak maar wel dik.
offtopic:
ik neem aan dat je een Palestijnse/Arabische naam hebt?

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:37
@Falastine wow.
Ook nog nieuwe jaargang, of altijd bij een oud vrouwtje binnen gestaan?

Geniet ervan!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:12

Wokschotel

Op 6 wielen

Mooi weer voor een ritje vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qJt5yb_5xVEWydgZtVNRWGT2JI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETT8xf5OTmQ0eYctlcLVv3be.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Gv5NnLSiJcGd-LTIb-BILQ15Eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iqqZ8561OQpgUyxXDMC5OWM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/734Oe6ZKvvh1j-Tm2wYRxsLZJMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1UUL5nDwNIhEZFuOjoNdfl4.jpg?f=fotoalbum_large

Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade

• SuHwak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:08
Hantekening gezet, zodra ik m'n rijbewijs heb mag ik deze komen ophalen 🎉
Aftellen tot 4 maart, dan nog ff 2 dagen op de gemeente wachten voor het bijschriiven van m'n A (en E achter B ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQe75N-_toKrTzlbYtJisF_DN7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fvcxl5EGgDGVXUuxc7SpxziZ.jpg?f=fotoalbum_large

PS. Hier niet mn motorbroek en schoenen aan omdat het alleen maar op de parkeerplaats ff rondjes heb gedaan.

[ Voor 9% gewijzigd door SuHwak op 24-01-2026 18:13 ]

• _eLMo_
  • Niet online
@Falastine jammer van je ervaring, het “tolerante” westen is helaas een beetje ingehaald, of zelfs achteruit gegaan.

Veel plezier met de Multi. Is dat een V4 RS of V2? (Ik ken m’n Ducs niet zo, hahaha).

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 24-01-2026 18:26 ]

• Falastine

Falastine

buz schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:21:
Mooi!
Maar waar kijk ik nou naar?
De Multistrada V4 RS uit 2025

• Falastine

Falastine

Boudewijn schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:40:
[...]

Ik snap de aantrekkingskracht van die motor wel. Niet helemaal mijn smaak maar wel dik.
offtopic:
ik neem aan dat je een Palestijnse/Arabische naam hebt?
Ik heb idd een Arabische voor en achternaam maar zelfs dealers in frankrijk en Duitsland deden zo moeilijk ongelofelijk frustrerend had het geld liggen maar geen verkopers tot ik in in een Facebookgroep een advertentie maakte waarop ik aangaf er 1 te zoeken

• Falastine

Falastine

_eLMo_ schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:25:
@Falastine jammer van je ervaring, het “tolerante” westen is helaas een beetje ingehaald, of zelfs achteruit gegaan.

Veel plezier met de Multi. Is dat een V4 RS of V2? (Ik ken m’n Ducs niet zo, hahaha).
Het is de gelimiteerde Multistrada RS uit 2025.

• Falastine

Falastine

Blabla13 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:13:
@Falastine wow.
Ook nog nieuwe jaargang, of altijd bij een oud vrouwtje binnen gestaan?

Geniet ervan!
Mei 2025 met 3200km erop. Dus nieuw maar ik ben snelle motoren gewend dit is echt bloedsnel.

• dekeizer
  • Laatst online: 02-03 19:08
Schitterend.
Even opgezocht wat zoiets nu kost. Snel tabblad gesloten.

• Joris748
Falastine schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:33:
[...]

Ik heb idd een Arabische voor en achternaam maar zelfs dealers in frankrijk en Duitsland deden zo moeilijk ongelofelijk frustrerend had het geld liggen maar geen verkopers tot ik in in een Facebookgroep een advertentie maakte waarop ik aangaf er 1 te zoeken
Ik krijg plaatsvervangende schaamte voor de staat van Europa. Blij dat je er een gevonden hebt!

Bizar apparaat. Zelfde blok en electronica als een Paningale V4R toch? Dan is bloedsnel een understatement :9~

• SuHwak
Hoe houden jullie de onderhoud historie/interval bij?
Excel bestand?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
A13X schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:24:
[...]

Ik heb die helm, in een andere kleur, werkt perfect met crossbril. Ik heb de Leatt Velocity 6.5 Grijs en dat past goed.

Helm ventileert als een malle en blijft daarbij redelijk stil, heb mijn neotec 2 sinds aanschaf van deze amper nog aangeraakt. Super fijne helm. Donker visier, legaal voor op de weg zit er ook bij. Enige minpunt, zonnevisier komt zover omlaag dat hij op mijn neus terecht komt.

[Afbeelding]
Vandaag even proefgereden met de helm. Wel erg mooi en fijn ding, maar het vizier komt ook tegen m'n neus. Dat valt wel te fixen denk ik. Maar hij piept heel erg bij snelwegsnelheid, soort hoge fluit/pieptoon. Die verdwijnt wel als ik helemaal achter m'n scherm duik... Nog maar eens proberen zonder de zonneklep, wellicht helpt dat. Anders moet 'ie helaas terug. Nu te koud voor een 2e ritjes hoor...

De tanktas is wel goed. Enduristan is wel echt stevig spul. Ik kom er een beetje tegenaan als ik sta en naar voren leun, maar heel beperkt, dus dat is goed genoeg voor mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDYc0gyKoZNv4fd1lbfbrW2XRqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfPTBDAQBC86FwTyfxXGqqyp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Aikon op 25-01-2026 17:02 ]

• _eLMo_
  • Niet online
SuHwak schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:38:
Excel bestand?
Waarom houd je het bij? Ik doe gewoon elke 5/10k wat er gebeuren moet.

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-03 15:52
Excel bestand?
Gewoon netjes het onderhoud doen zoals in de handleiding staat omschreven. Ik heb het voor de HD nooit genoteerd (behalve facturen bewaren) en de Triumph doet het zelf in de boordcomputer.

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

@SuHwak Bij vaste intervallen gewoon de standaard dingen. Banden kan je makkelijk controleren en kettingsmeren bij elke tankbeurt. Geen excel voor nodig.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:35
NL-RaVeR schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:21:
[...]
Gewoon netjes het onderhoud doen zoals in de handleiding staat omschreven. Ik heb het voor de HD nooit genoteerd (behalve facturen bewaren) en de Triumph doet het zelf in de boordcomputer.
Hier ook inderdaad. Dat betekent dat se GSA ieder jaar in de winter voor een beurt wordt opgehaald. Bij de dealer ook gewoon. Niet het goedkoopste maar bevalt me goed en er zit niet echt iets anders in de buurt.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:40

A13X

Dude

Aikon schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:00:
[...]

Vandaag even proefgereden met de helm. Wel erg mooi en fijn ding, maar het vizier komt ook tegen m'n neus. Dat valt wel te fixen denk ik. Maar hij piept heel erg bij snelwegsnelheid, soort hoge fluit/pieptoon. Die verdwijnt wel als ik helemaal achter m'n scherm duik... Nog maar eens proberen zonder de zonneklep, wellicht helpt dat. Anders moet 'ie helaas terug. Nu te koud voor een 2e ritjes hoor...

De tanktas is wel goed. Enduristan is wel echt stevig spul. Ik kom er een beetje tegenaan als ik sta en naar voren leun, maar heel beperkt, dus dat is goed genoeg voor mij.
[Afbeelding]
Hmm dat herken ik niet en ik heb er al aardig wat kms mee gemaakt. Is het ook als je gaat staan? Anders is het misschien de combinatie van je ruitje en de helm. Als verder de peak goed vastzit en het visier en alles in goed zit is het gewoon pech en niet de helm voor jou.

Awesome

• Aikon
  • Niet online
A13X schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:12:
[...]

Hmm dat herken ik niet en ik heb er al aardig wat kms mee gemaakt. Is het ook als je gaat staan? Anders is het misschien de combinatie van je ruitje en de helm. Als verder de peak goed vastzit en het visier en alles in goed zit is het gewoon pech en niet de helm voor jou.
Op de snelweg ben ik niet gaan staan eigenlijk. Wel m'n hoofd opzij in de luchtstroom gehouden, piep bleef. Terwijl ik juist behoorlijk uit de wind zit in de normale rijpositie, omdat ik zo'n lelijke spolier op een hoge ruit heb. Maar idd, het is de combi motor/helm/lengte etc.

Het verbaast me dat jullie het onderhoud niet bijhouden. Althans, als je een vrije nieuwe motor hebt en idd elk jaar netjes wegbrengt dan mag de dealer het bijhouden.

Ik doe het e.e.a. zelf, en de intervallen wisselen ook nog weleens vanwege vakanties. En ik ga weleens naar verschillende zaken. Ook tijdens vakantie is het een hobby om dealers te bezoeken :+ Dus na zoveel jaar gaat er e.e.a. scheeflopen. En bijv. schokbrekerrevisie, dat gaat de dealer denk ik niet doen, dus dat hou ik ook bij (elke 35K). Of v-riem, dat moet elke 40K, dus elke 2e grote beurt. Een goede dealer houdt dat bij natuurlijk. Dus ik heb zelf een excel met alle werkzaamheden en kmstand.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:31

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Excel bestand?
Ik houd alles wel bij in een excelbestand, maar dat is meer hobbymatig. Zo kan ik je precies vertellen bij welke kilometerstanden de TPS op mijn motor de hik had, en wanneer de banden zijn vervangen.

Maar in de praktijk laat ik het onderhoud volgens het boekje doen bij de juiste kilometerstand. De tijdsinterval tussen het onderhoud haal ik toch nooit. :+
Met de facturen erbij kan ik je precies zeggen en aantonen wat er wanneer gebeurd is.

Vanmiddag heeft mijn motor ook nog wat aandacht gehad. Ketting schoongemaakt, een fractie gesteld want de quickshifter schakelde soms wat hakerig, alle zooi rondom het voorste kettingwiel er af gehaald en schoon gemaakt, en het schakelpookje goed schoongemaakt en weer gesmeerd zoals het hoort.
Na de laatste rit vond ik de ketting wat droog. Wat bleek, ik had de scottoiler wel gevuld maar niet het niveau gereset. Zodra die denkt dat het reservoir leeg is stopt die, ter bescherming. Gebruikers foutje dus. :)

Als de dealer nu ook eens belt dat Yamaha de terugroepactie heeft geaccepteerd, kan die terug naar de dealer voor een nieuwe TPS en ecu flash :'( .

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:56

Destruction

(ex-)Automonteur

Hier staat alles in een excel bestand. Uitgevoerd onderhoud met datum, kmstand en kosten, info over de banden (maat, DOT code, etc) :) Imo de beste manier om alles bij te houden.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De DOT code heb ik nog nooit bijgehouden. Ik wil nog wel eens nieuwsgierig zijn en kijken welke DOT code ze hebben als er nieuwe banden onder liggen, maar het eind van het jaar halen ze meestal toch niet.

[Edit]Net gekeken, de banden zitten er nu precies 8.000km onder sinds 24/8, en achter heb ik nog een millimeter te gaan tot het minimum. Over 1000-1500km moeten er weer nieuwe komen. Ik schat dus zo rond Pasen. :)

[ Voor 34% gewijzigd door DrivinUCrazy op 25-01-2026 19:11 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Aikon
  • Niet online
Ik dacht al... tweakers die niet alles nauwkeurig bijhouden zonder echt nut? :+

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

DrivinUCrazy schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:07:
De DOT code heb ik nog nooit bijgehouden. Ik wil nog wel eens nieuwsgierig zijn en kijken welke DOT code ze hebben als er nieuwe banden onder liggen, maar het eind van het jaar halen ze meestal toch niet.

[Edit]Net gekeken, de banden zitten er nu precies 8.000km onder sinds 24/8, en achter heb ik nog een millimeter te gaan tot het minimum. Over 1000-1500km moeten er weer nieuwe komen. Ik schat dus zo rond Pasen. :)
Als je meerdere sets banden per jaar verslijt heeft het noteren van de DOT code inderdaad geen zin. Bij mij worden banden wel een paar jaar oud meestal dus dan kan leeftijd een keer een dingetje worden :)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:18
Waarom zou je de DOT code opschrijven? Die kun je zo van de band aflezen als het zou willen weten.

Ik stop alle rekeningen in een mapje. Dan heb ik alle historie behalve banden en remblokjes.

PVoutput

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

s020506 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:27:
Waarom zou je de DOT code opschrijven? Die kun je zo van de band aflezen als het zou willen weten.
Zodat het niet nodig is om naar de motor te lopen om te kunnen weten hoe oud de banden zijn en ik dus nieuwe kan bestellen zodra de banden ~5 jaar oud zijn geworden. Dat gebeurt bij mij nog wel eens namelijk, en met oudere banden wil ik niet rijden. Daarom heb ik de DOT code ook in het onderhoudsoverzicht staan.

Als je meerdere sets banden per jaar weg stookt is de DOT code inderdaad totaal irrelevant. Voor mij dus niet :)

En inderdaad, juist omdat je het kunt aflezen van de band is het net zo makkelijk om het even te noteren.

@Bommes hieronder: Onderhoudshistorie natuurlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Destruction op 25-01-2026 21:17 ]

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:13

Bommes

Capo del formaggio

Aikon schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:24:
Ik dacht al... tweakers die niet alles nauwkeurig bijhouden zonder echt nut? :+
Ik houd niks bij, ongeveer 1 keer per jaar doe ik een beurtje aan mijn motoren.
Sowieso elke keer de olie +filter.
De rest kijk ik wat het boekje voorschrijft voor de betreffende kilometerstand.
Banden te ver heen dan vervang ik ze.

Wat is de meerwaarde van het bij houden?
Afgezien van het eventuele hobby aspect dat je er zelf aan hebt.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:34
Joris748 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:46:
Wat is jullie ervaring met automatische kettingsmeerders? Zin of onzin?
ik vindt mijn osco geweldig handig en fijn Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YYUTL9S-rYpnOjZaLKh48RoqIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8mJ1mArvFmQ8BdqRm9cXUsq.jpg?f=fotoalbum_large

Plaatje van mijn nice bike :+ :*)

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Luxemburg, die twee torens in de verte zijn van het stuwmeer bij Vianden. Het wegnummer en de exacte bocht, nog niet...
Als de foto stiekem nog in Duitsland is genomen is de kans groot dat Streetview daar nog niet is geweest, maar volgens mij is het op Luxemburgs grondgebied.

• Chevy454
  • Niet online
Chevy454 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:11:
Zo, de politie is voorbij gekomen.
Bent u wel zeker dat jij dit in orde wilt maken?
* Chevy454 toont kaal frame met een voorvork, achterbrug en wielen. :+

Maar het attest is binnen. Maandag bij de verzekering inschrijven *O*
Bijna zover.. BIJNA.

Onderbuikgevoelens moet je nooit negeren. Even naar de dienst inschrijvingen gebeld en de aardige mevrouw was duidelijk.

Attest is goed, inschrijvingsformulier is goed. Voeg een foto van het identificatieplaatje erbij (zekerheid). Daarna begint de russische roulette: Opsturen met de Belgische post (dra-ma-tisch, enorm veel problemen, Ze heeft dit ten strengste afgeraden), droppen in een kantoor (gelimiteerde openingsuren, extreem vervelende route. 2x 80 minuten) of naar de andere kant van het land gaan om het in te schrijven (2x 230km maar wel snelweg, dicht bij Luxemburg. Ik zou zelfs bij de collega's kunnen binnenspringen)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-02 19:15
Bommes schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:26:
@ketting discussie.
Ik maak het ding niet speciaal schoon, na offorad rijden met de HD reiniger, wat sop en een borstel de motor schoon, en dat is het wel.
Smeren van de ketting, als ik het niet vergeet :o wat ik meestal wel doe, vergeten bedoel ik dan.
Nou ja laat het ding dan 15.000km mee gaan in plaats van 20.000 of nog meer.
Dat is met mijn gereden kilometers een jaar of 3? Zo lang heb ik mijn motoren meestal niet :P

De Vespa heeft een riem, die elke 10.000 moet, verder geen enkel onderhoud aan die aandrijflijn nodig.
Geen viezigheid, of vieze vingers, rond vliegende olie, ideaal.
Ik heb het dan ook niet over 15 of 20K. Mijn kettingen gaan een halve ton mee.

Ik houd eigenlijk niks bij in sheetjes ofzo. Ik heb wel zo'n tank app waar ik mijn tankstopjes en km standen in log en ik stop de facturen van de garage in een doosje. Dat laatste is meer voor wanneer ik de motor verkoop dan voor mezelf.

Ik rij best wel veel, dus dotcodes en olie wissels bijhouden heeft niet mega veel zin. Ik rij mijn banden in minder dan een jaar kapot en de motor moet iets minder dan twee keer per jaar naar de garage, dus ik ben eigenlijk altijd bij tenzij het service lampje op mn dashboard knippert.
Ik let wel op dat ik banden met een recente dotcode koop, natuurlijk.

@cyntax nog bedankt voor de uitleg en foto's van het smeersysteem :) kan ik wat mee!

[ Voor 30% gewijzigd door youridv1 op 26-01-2026 09:46 ]

• Jolke
  • Laatst online: 07-03 07:04
DrivinUCrazy schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:13:
Luxemburg, die twee torens in de verte zijn van het stuwmeer bij Vianden. Het wegnummer en de exacte bocht, nog niet...
Als de foto stiekem nog in Duitsland is genomen is de kans groot dat Streetview daar nog niet is geweest, maar volgens mij is het op Luxemburgs grondgebied.
Ik denk ook Luxemburg, als ik de pijlenborden zo zie. Details van de toren zijn te laag.

• Falastine

Falastine

Joris748 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:16:
[...]

Ik krijg plaatsvervangende schaamte voor de staat van Europa. Blij dat je er een gevonden hebt!

Bizar apparaat. Zelfde blok en electronica als een Paningale V4R toch? Dan is bloedsnel een understatement :9~
Yes andere mapping maar idd hetzelfde blok. Gaat als een malle en je zit comfortabel. Hou wel van motoren die ik niet bij iedereen zie.
dekeizer schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:59:
[...]

Schitterend.
Even opgezocht wat zoiets nu kost. Snel tabblad gesloten.
Ja nieuw is het extreem prijzig zoals de mijne erbij staat in nederland ben je 58000 kwijt maar in het buitenland ben je rond de 30k al wel klaar. Ik betaal altijd maximaal 6000 euro bij. Mijn vorige diavel voor een goed bedrag verkocht 6k erbij gedaan en deze gehaald. Zo ben ik ooit met een mp3 begonnen elke keer na 2 jaar verkopen 6k erbij en uiteindelijk hier terecht gekomen.

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:55
Iemand had het over een meet?
Ik wou vorig jaar nog een ADV meet doen, maar door wat issues persoonlijk viel mijn jaar een beetje in het water.

Is het een optie om een tweakers breed kampeer weekend te doen? als we het bijvoorbeeld op 1 centrale camping doen kunnen we vanuit daar wat ritjes rijden? groepen vormen kan, en mensen kunnen wat offroad doen en andere lekker bochtjes op het asfalt.

Ik weet dat ze op MF het "kampeer test weekend" hadden, dat vond ik wel slim.
Ergens Maart/April een weekend plannen en dan bijvoorbeeld vrijdag aanrijden, zaterdag rijden en s'avonds vuurtje en gezellig en volgende dag ritjes naar huis?

• NLDViane
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:03
Schaamteloze Zelfquote:
NLDViane in "Hét grote motortopic - Deel 25":
Weet je zo de vertandingen van de motor, bak en kettingwielen? Want dit is wat het blok produceert. Als je rijdt voel je daar een reductie in toeren van op het achterwiel, en daarmee een evenredig hoger koppel.

Het vermogen berekenen doe je als volgt:
code:
1
Koppel [Nm] * (RPM/60[s]) *2 * pi
Aanname: Geen verliezen!

Dan gaat er een reductie overheen, het aantal toeren wat je achterwiel draait is lager dan wat de motor zelf draait. Als we er even vanuit gaan dat er geen weerstand of verliezen zijn, blijft het vermogen dus gelijk. Houdt in, lager toerental, evenredig meer koppel = hetzelfde vermogen.

Dan nog een moeilijk dingetje: een versnellingsbak. Eerst heb je de overbrenging van de motor naar de bak zelf, voor de Yamaha is dit 40:77. 40 tanden op het blok, 77 op de versnellingsbak. De versnellingsbak draait dus 40/77e van het toerental van het blok. Koppel is daar dus 77/40e van het blok.
code:
1
2
3
Blok-bak: 40:77
1e versnelling: 13:37
Kettingwielen: 15:46
Bron: https://www.advpulse.com/...700-vs-ktm-790-adventure/

Al met al heeft een standaard Ténéré 700 dus (77/40) * (37/13) * (46/15) = 16,8 keer zoveel koppel op de achteras, dan op het blok.

Halen we dit geintje uit met de Touareg 660
code:
1
2
3
Ratio blok-bak: 39:80
1e versnelling: 13:37
Kettingwielen: 15:42
Bron: https://www.advrider.com/...720/page-64#post-43845687

= 16,3 keer zoveel koppel op de achteras.

Als we dit dan vergelijken met jouw ervaring:
kneusteun schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:13:
Die 660 mist alleen wat meer op de low end in verhouding tot de t7.
Dat verschil merk je ook wel aardig vond ik zelf.
Kunnen we verder rekenen. De Yamaha heeft bij lage toeren een hoger koppel, en een grotere overbrenging. Bij 3000 RPM, links van de dynografiek:
code:
1
2
T7: 37 [lb.-ft] * 16,8 = 635 [lb.-ft] = 860 [Nm]
Touareg660: 33 [lb.-ft] * 16,3 = 539 [lb.-ft] = 731 [Nm]
Dát is wel een merkbaar verschil!

Je ziet dus een klein verschil in de dynorun, maar hebt door de vertandingen een zeer merkbaar verschil. Die dynoruns zeggen enkel iets over het blok zelf, en niet over hoe wij het koppel en vermogen op de motor ervaren. Daarvoor wil je de cijfers op het achterwiel weten.

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:06
NLDViane schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:14:
[...]

Schaamteloze Zelfquote:

[...]
Uitermate netjes uiteengezet :Y
Het zijn leuke cijfers die je hoort bij de elektrische motoren (bijv. Stark Varg met 900+ Nm op het achterwiel) maar zo heel bijzonder is het dus niet.

Wat overigens wel anders is bij elektrisch t.o.v. verbrandingsmotor, is dat het koppel vaak al bij 0RPM beschikbaar is.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:06

_Apache_

For life.

Kars schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:37:
[...]

Het zijn leuke cijfers die je hoort bij de elektrische motoren (bijv. Stark Varg met 900+ Nm op het achterwiel) maar zo heel bijzonder is het dus niet.

Wat overigens wel anders is bij elektrisch t.o.v. verbrandingsmotor, is dat het koppel vaak al bij 0RPM beschikbaar is.
Dat, koppel vanaf stilstand, en het gaat in 1 soepele beweging door.
En omdat het zo soepel en accuraat naar het achterwiel gaat, kan je vrij vroeg in de bocht al op 'het gas'.

Heb wel eens een sprint gedaan op het circuit tegen sport motoren (benzine) en mijn Zero SRS, weinig benzine motoren die je voor blijven. Als je van 0-200 in een seconde of 8 doet.

Het is vooral veeeeel makkelijker, geen koppeling, niet schakelen. Door de lange verhouding wheely je ook niet zo snel.

Dus zodra jij vertrouwen hebt in die achterband, zal het vrij snel rap gaan. :+

[ Voor 11% gewijzigd door _Apache_ op 26-01-2026 15:56 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• NLDViane
Kars schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:37:
[...]

Het bijzondere zit m inderdaad niet in de cijfers, maar in het koppel bij 0 [rpm]. Dat zorgt voor die trap in je rug.

Een beetje twin heeft met gemak een stuk meer koppel, volgensmij had ik m ooit eens uitgerekend voor een Multistrada 1200, die zat in de 1e versnelling op 1600 [Nm] koppel meen ik me te herinneren.

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:36
De grip vd band is de beperkende factor en een goed fijn afregelende TC/ wheelie controle

[ Voor 11% gewijzigd door Dutchgixxer op 26-01-2026 16:07 ]

• _Apache_

_Apache_

For life.

Dutchgixxer schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:03:
De grip vd band is de beperkende factor en een goed fijn afregelende TC
De band zelf krijgt het best hard te verduren als je echt gaat hakken.

Fabrieksaf kwam mijn Zero met Pirelli Diablo Rosso 3's, geen slechte band. Maar na een km of 13k begon er midden op het loopvlak scheuren te komen. Alsof de band uit elkaar getrokken werd.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik had niet eens verwacht dat je er 13k mee zou halen, maar je rijdt er natuurlijk woon-werk mee. In de regel accelereer en rem je dan minder.

• NLDViane
_Apache_ schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:08:
[...]

De band zelf krijgt het best hard te verduren als je echt gaat hakken.

Fabrieksaf kwam mijn Zero met Pirelli Diablo Rosso 3's, geen slechte band. Maar na een km of 13k begon er midden op het loopvlak scheuren te komen. Alsof de band uit elkaar getrokken werd.
Dat zijn de staaldraden :+
13k met een Diablo Rosso 3 vind ik wel knap, dat haal ik met toerbanden geen eens... De DR3 mocht er bij mij aan de achterkant met 7.5k wel vanaf

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

NLDViane schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:14:
[...]

Schaamteloze Zelfquote:

[...]
Dank, ik was daar te lui voor ;)

CVT is ook interessant. Een scooter of Prius (etc) is ook behoorlijk snel van 0-50 ondanks beperkt motorvermogen. Zo'n ding kan vanaf stilstand al zn kracht benutten, net als een elektro motor.
En waarom koppel zonder toeren niet interessant is: ik kan met mn 100kg en een staaf van 1m zonder kracht al 981Nm produceren, ik hoef er alleen op te gaan staan. Maar om daarmee een fiets aan te drijven is véél te langzaam. Juist de combinatie van kracht icm toeren (pk) maakt dat je snel kan.

[ Voor 9% gewijzigd door noes op 26-01-2026 16:21 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

noes schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:20:
[...]

[...]

En waarom koppel zonder toeren niet interessant is: ik kan met mn 100kg en een staaf van 1m zonder kracht al 981Nm produceren, ik hoef er alleen op te gaan staan. Maar om daarmee een fiets aan te drijven is véél te langzaam. Juist de combinatie van kracht icm toeren (pk) maakt dat je snel kan.
Duidelijk!

Moette doen.

• _Apache_

_Apache_

For life.

NLDViane schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:15:
[...]

13k met een Diablo Rosso 3 vind ik wel knap, dat haal ik met toerbanden geen eens... De DR3 mocht er bij mij aan de achterkant met 7.5k wel vanaf
Mnee, de staaldraden gaan vaak in de lengterichting. Dit waren scheurtjes in het rubber, in de breedterichting.

• Jolke
  • Laatst online: 07-03 07:04
Hier ligt weer 25 cm aan sneeuw, dus toch maar even aan de druppellader gehangen, ipv een rondje rijden. :/

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:19

4x2

lộn xộn quá

De VT418D moet van cardanaandrijving naar kettingaandrijving omgebeund worden, dat is nog niet zo makkelijk als dat het klinkt :+

Wat rommel bij Baboon besteld waarvan ik hoopte dat het zou passen (oa een Magna 750 achterwiel zodat ik nog een 15inch achterwiel heb met trommelrem)

Dat deed het dus niet, dus maar aan de beunerij met de slijptol, draaibank en 3D printer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymgGPCTui02x0K6ISjFPZO9OnUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLmVmsAQQsiinAxXTsYuJKqN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xwgDgcAw1KFvqEkBDfJpau_wkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BHJwzniIy1MXeSJlJ3JD6at.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Urwgb3KOuDaVhvYkvba2qTeRCZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZlom73nEXqELPpJd6zJp1Pj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmvhkT4j41Qu2kqTnRs20PKed8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzOZBI29ori6BpzjhbLoejRr.jpg?f=fotoalbum_large

Bus gedraaid om de achterbrug in het gareel te houden als ie verbreed wordt, ik moet nog een tussenbus draaien om de lagers op hun plek te houden, maar daar had ik geen zin meer in.
En een buis met 2 u-tjes getekend en geprint om de achterbrug, wederom, in het gareel te houden als ik de verbredingsbus er tussen moet lassen.

Dan moet de versteviging tussen de 2 helften nog teruggeprutst worden, de achterbrug nog 5cm ingekort worden, er nog wat ophangpunten op geknutseld worden om de reactiestang van de trommelrem te bevestigen en 2 ogen voor de achterveren.

Ben benieuwd hoe ze straks bij de RDW zitten te kijken, kettingaandrijving? Neuh, is origineel :+

leeg

• ibothead
DrivinUCrazy schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:13:
Klopt is luxemburg _/-\o_ :9

• ibothead
kneusteun schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:08:
Iemand had het over een meet?
Ik wou vorig jaar nog een ADV meet doen, maar door wat issues persoonlijk viel mijn jaar een beetje in het water.

Is het een optie om een tweakers breed kampeer weekend te doen? als we het bijvoorbeeld op 1 centrale camping doen kunnen we vanuit daar wat ritjes rijden? groepen vormen kan, en mensen kunnen wat offroad doen en andere lekker bochtjes op het asfalt.

Ik weet dat ze op MF het "kampeer test weekend" hadden, dat vond ik wel slim.
Ergens Maart/April een weekend plannen en dan bijvoorbeeld vrijdag aanrijden, zaterdag rijden en s'avonds vuurtje en gezellig en volgende dag ritjes naar huis?
Het grote mf motor weekend is er ook! Dit jaar zelfs met kamperen :+

En het after weekend is luxemburg is ook altijd geweldig gezellig O-) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQt9mLNRxasNZrGZ74stJehA0rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obEvGNGSr6ASW6wkNivvLrVy.jpg?f=fotoalbum_large

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-03 22:19

RBH

Op het randje mijn AVB gehaald vandaag. oOo

Uitwijk (in 1x goed)
Vertragingsoefening (2x onvoldoende)
Noodstop (2x onvoldoende) (Nog nooit onvoldoende gedaan, nu twee keer het achterwiel los en niet genoeg controle, zul je altijd zien op zo'n dag...)

Hierna kreeg ik dus echt heel veel zenuwen, hart zat in mijn keel, trillende benen…

Stop proef (in 1x goed)
Met de hand motor achteruit in parkeren (in 1x goed)
Langzame slalom (2e poging was goed)
Denkbeeldige acht (in 1x goed)

Op het randje, maar niet minder blij. Wat ben ik echt ontzettend blij. :D Nu nog 'even' AVD en dan eindelijk op de SV rijden O+

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

@RBH Gefeliciteerd. Bij mijn AVB 2 keer de langzame slalom niet goed uitgevoerd. Voor het examen had mijn instructeur gezegd dat ik tussen de oefeningen met tempo moest rijden. Alsnog alles in 1 keer gehaald.

Bij een motortraining enkele jaren later mijn eerste en tot nu toe enige stoppie gehad. Tijdens het oefenen van de Noodstop ging ik reageren op de ABS wat ik niet had moeten doen. Terwijl ik twijfelde of ik een schone onderbroek nodig had, vroeg de instructeur of ik dit vaker deed. Ik heb blijkbaar een talent voor stoppies

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
ibothead schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:05:
[...]

Het grote mf motor weekend is er ook! Dit jaar zelfs met kamperen :+

En het after weekend is luxemburg is ook altijd geweldig gezellig O-) [Afbeelding]
Dr staat meer auto dan motor op die foto -O-

• SuHwak
RBH schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:16:

Uitwijk (in 1x goed)
Noodstop (2x onvoldoende) (Nog nooit onvoldoende gedaan, nu twee keer het achterwiel los en niet genoeg controle, zul je altijd zien op zo'n dag...)

Hierna kreeg ik dus echt heel veel zenuwen, hart zat in mijn keel, trillende benen…

Stop proef (in 1x goed)

Op het randje, maar niet minder blij. Wat ben ik echt ontzettend blij. :D Nu nog 'even' AVD en dan eindelijk op de SV rijden O+
Gefelicteerd!!

Ik ben heel erg benieuwd wanneer je je AVD kan gaan doen. De mijn staat pas voor 4 maart :'(

• RBH

RBH

jeroenathome schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:45:
@RBH Gefeliciteerd. Bij mijn AVB 2 keer de langzame slalom niet goed uitgevoerd. Voor het examen had mijn instructeur gezegd dat ik tussen de oefeningen met tempo moest rijden. Alsnog alles in 1 keer gehaald.

Bij een motortraining enkele jaren later mijn eerste en tot nu toe enige stoppie gehad. Tijdens het oefenen van de Noodstop ging ik reageren op de ABS wat ik niet had moeten doen. Terwijl ik twijfelde of ik een schone onderbroek nodig had, vroeg de instructeur of ik dit vaker deed. Ik heb blijkbaar een talent voor stoppies
Thanks! Ik kreeg helaas geen complimenten voor mijn stoppies, maar ik vond zelf dat ik het gecontroleerd deed. :D
SuHwak schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:54:
[...]

Gefelicteerd!!

Ik ben heel erg benieuwd wanneer je je AVD kan gaan doen. De mijn staat pas voor 4 maart :'(
Thanks! Geen idee nog, in principe zei mijn rijinstructeur dat er op dit moment geen wachtrij is en ik in theorie 29 januari meteen zou kunnen. Gaan we niet doen natuurlijk, want geen lessen gehad, maar gaf me wel hoop op iig een rijbewijs in de lente. :)

Succes met je AVD alvast! Gaan de lessen een beetje?

• Joris748
Met MF kan ik me ook nog wel een kampeerweekend in Simpelveld herinneren. Moet in 2003/2004 geweest zijn.

En later met MF en/of Motormaf nog een paar keer met een select groepje in een hotel in de Eifel gezeten. Voornamelijk om de Nordschleife te bezoeken.

Ik heb wel zin in een ritje met gelijkgestemden. Heb ook wel een wat recente routes die we daarvoor kunnen gebruiken.

[ Voor 27% gewijzigd door Joris748 op 27-01-2026 06:03 ]

• Joris748
jeroenathome schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:45:

Haha, zo’n moment ook eens gehad. Was tijdens een VRO in Lelystad. De instructie was: kom met een comfortabele snelheid aanrijden, begin met remmen bij de pion en rem door tot stilstand. Voerde de oefening perfect uit, echter …

… met comfortabel bedoelde hij 40-60 km/h, niet 120 km/h. Was een goed leermoment voor hem :+

• SuHwak
RBH schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:06:
[...]

Thanks! Ik kreeg helaas geen complimenten voor mijn stoppies, maar ik vond zelf dat ik het gecontroleerd deed. :D

[...]

Thanks! Geen idee nog, in principe zei mijn rijinstructeur dat er op dit moment geen wachtrij is en ik in theorie 29 januari meteen zou kunnen. Gaan we niet doen natuurlijk, want geen lessen gehad, maar gaf me wel hoop op iig een rijbewijs in de lente. :)

Succes met je AVD alvast! Gaan de lessen een beetje?
Wat! 29 januari al?! Welke regio?

De lessen gaan prima, ik meen al te kunnen slagen, maarja...

• RBH

RBH

SuHwak schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:39:
[...]

Wat! 29 januari al?! Welke regio?

De lessen gaan prima, ik meen al te kunnen slagen, maarja...
Groningen. :)

Kleine disclaimer die ik zelf wel in mijn hoofd houd: wellicht was dit een uitvaller en gaat hij er vanuit dat dit de standaard is nu.

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-03 13:37

empy

Rijdt rondjes

4x2 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:17:
De VT418D moet van cardanaandrijving naar kettingaandrijving omgebeund worden, dat is nog niet zo makkelijk als dat het klinkt :+

Wat rommel bij Baboon besteld waarvan ik hoopte dat het zou passen (oa een Magna 750 achterwiel zodat ik nog een 15inch achterwiel heb met trommelrem)

Dat deed het dus niet, dus maar aan de beunerij met de slijptol, draaibank en 3D printer:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bus gedraaid om de achterbrug in het gareel te houden als ie verbreed wordt, ik moet nog een tussenbus draaien om de lagers op hun plek te houden, maar daar had ik geen zin meer in.
En een buis met 2 u-tjes getekend en geprint om de achterbrug, wederom, in het gareel te houden als ik de verbredingsbus er tussen moet lassen.

Dan moet de versteviging tussen de 2 helften nog teruggeprutst worden, de achterbrug nog 5cm ingekort worden, er nog wat ophangpunten op geknutseld worden om de reactiestang van de trommelrem te bevestigen en 2 ogen voor de achterveren.

Ben benieuwd hoe ze straks bij de RDW zitten te kijken, kettingaandrijving? Neuh, is origineel :+
Ik vind het zelf al heel wat dat ik zelfstandig de banden van mijn VT1100C ga vervangen en balanceren met mijn zelf geprinte balanceertool. Maar als ik jouw projecten dan voorbij zie komen voel ik mij altijd weer even op mijn plek gezet :D

Ik vind het leuk om te beunen, zelf heb ik de remklauw gereviseerd, stator en spanningsregelaar vervangen en uiteraard het standaard onderhoud. Maar ik smul van jouw projecten!

• _Apache_

_Apache_

For life.

NLDViane schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:15:
[...]

En toch vind ik het verschil met de Michelin Road 5 opmerkelijk. Tuurlijk als je echt sportief - en vooral op heet asfalt - gaat rijden, zal je hem zo weggummen.
Maar het gebrek aan grip op droog asfalt van de Rosso viel mij echt vies tegen. ABS had het er maar druk mee.
De Michelin zit er nu 14k onder, en heeft nog ruim profiel, en slijt mooi evenredig af, dus zit nog volop leven in.

• von smallhausen
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-03 19:28
4x2 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:17:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Interessant zeg! :9~ Wat is een VT418D ? Ik ben heel benieuwd wat je gaat gebruiken,en hoe,tussen de uitgaande as vd bak ,en het voorste kettingwiel. Blijf je wel plaatjes van je vorderingen posten? :Y

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Joris748 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 06:10:
[...]

Haha, zo’n moment ook eens gehad. Was tijdens een VRO in Lelystad. De instructie was: kom met een comfortabele snelheid aanrijden, begin met remmen bij de pion en rem door tot stilstand. Voerde de oefening perfect uit, echter …

… met comfortabel bedoelde hij 40-60 km/h, niet 120 km/h. Was een goed leermoment voor hem :+
Bij mijn VRO (toen nog met de Super Tenere) remde ik ook in een stoppie. Voor mij was dat de eerste keer ooit, dat asfalt heeft daar ook veel grip natuurlijk.
Ik zal de gevleugelde woorden daarna nooit vergeten: "Blijf doen wat je al doet, maar als de horizon zo hard omhoog komt de rem los laten!" :P

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:12
RBH schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:16:

Uitwijk (in 1x goed)

Stop proef (in 1x goed)

Gefeliciteerd! Had het al op Reddit gezien 😜

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:16
Ik wil dit jaar met mijn zoon (11 jaar oud) een weekendje met de KTM op pad in Duitsland.

Heeft iemand een goede tip qua omgeving / hotel :?

Ik woon in Twente en wil er voor de eerste keer voor hem geen wereldreis van maken. Ik zat te denken aan +- 3 uur enkele reis. En dan vrijdag na schooltijd weg, en zondagochtend weer terug rijden.
Ik vind het niet erg om de heenreis/terugreis 1 á 2 uur snelweg mee te pakken om ergens te kunnen komen.

Maar wil natuurlijk wel het idee hebben dat ik een weekend weg ben.

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 27-01-2026 12:33 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:06
Grolsch schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:32:
Ik wil dit jaar met mijn zoon (11 jaar oud) een weekendje met de KTM op pad in Duitsland.

Ik woon in Twente en wil er voor de eerste keer voor hem geen wereldreis van maken. Ik zat te denken aan +- 3 uur enkele reis. En dan vrijdag na schooltijd weg, en zondagochtend weer terug rijden.
Ik vind het niet erg om de heenreis/terugreis 1 á 2 uur snelweg mee te pakken om ergens te kunnen komen.

Leuk plan!
Zelf was ik erg gecharmeerd van omgeving Lüdenscheid, dat is goed te rijden, mooie omgeving met top asfalt en niet gruwelijk toeristisch. Hotel Zur Borke was voor ons een leuke uitvalsbasis voor 2 dagen sturen :Y

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

Sauerland is makkelijk vanuit Twente te bereiken en een leuke omgeving om te sturen.
De rit is dan ongeveer 3 uur. Als je bijna over bent kan je de toeristische wegen pakken.
In het weekend kan het wel druk zijn.

• _Apache_

_Apache_

For life.

jeroenathome schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:43:
Sauerland is makkelijk vanuit Twente te bereiken en een leuke omgeving om te sturen.
De rit is dan ongeveer 3 uur. Als je bijna over bent kan je de toeristische wegen pakken.
In het weekend kan het wel druk zijn.
Nog tips? Ga er heen met een klein clubje. Vaak in de Eifel / Moezel / Ardennen geweest, maar nog niet die kant op.
Ga met de Zero rijden, dus een km of 350 zal het per dag wel max zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 27-01-2026 12:55 ]

• kneusteun
Grolsch schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:32:

Eiffel? Harz? winterberg kan ook, maar daar ben je vanaf twente een beetje snel, dus dan kan je beter vanaf daar naar beneden gaan zakken.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik ga er van uit dat die zoon nog niet echt zitvlees gekweekt heeft, dus ik denk dat de Harz nog een beetje ver is. Ook vanuit Twente. Datzelfde geldt voor de Eifel. ;)

Zelf heb ik met veel plezier in Grevenstein in hotel Holländer Hof verbleven. Of in Landgasthof Reinert in Reiste. Van daaruit kun je prachtige routes rijden. :)

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:54
_Apache_ schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:55:
[...]

Nog tips? Ga er heen met een klein clubje. Vaak in de Eifel / Moezel / Ardennen geweest, maar nog niet die kant op.
https://maps.app.goo.gl/K8NdAMmZGhdXg4C6A
Mooiste stukje in Sauerland :)

• kneusteun
Dan kan je mooi binnendoor naar Osnabruck en door naar winterberg.

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:36
Vanuit twente: Harz Teutoberald, en idd sauerland. Pb me maar voor mooie routes

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:51

K!K

Hallo allemaal,

Samen met een kameraad ben ik van plan om dit jaar in iets minder dan drie weken naar Athene te rijden. Het wordt flink doorrijden met lange dagen, maar dat ligt ons wel.

Omdat de afgelopen jaren veel mensen vanuit hier richting de Balkan zijn gereden en sommigen zelfs nog verder vroeg ik me af of jullie tips of suggesties hebben.
Ik ben vooral op zoek naar mooie of bijzondere wegnummers die we niet mogen overslaan, evenals aanbevelingen voor (motor)hotels of andere geschikte overnachtingsplekken.

GPX-bestanden of routes zijn natuurlijk ook van harte welkom. Ik heb zelf een account bij MRA, dus dat zou helemaal fantastisch zijn.

Onderstaande is nu hoe we er een beetje instaan.
De eerste en laatste dag willen we van zuid Duitsland terug naar huis rijden via de snelweg gezien het anders niet haalbaar is. De rest willen we alleen maar mooie wegen rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeULe7ew6mU0IbziGZyi31Ui4JY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqfxXMZvqh95J8dl0WMfXqzU.jpg?f=fotoalbum_large

• _eLMo_
  • Niet online
Dit heb ik in 2024 in 22 dagen gedaan, ik zou je met klem aanraden de Durmitor mee te pakken, alsmede de N weg door Tara Canyon (richting Pluzine) daarvoor. Montenegro is een van de mooiste landen qua natuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzf0pbawCnibV1BYtLlocOlfsKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUhTa2CV1VDQde4BgwfnvnG0.jpg?f=fotoalbum_large

En in Griekenland Meteora / Meteoron, maar zorg ervoor dat je er 30 minuten voor openingstijd bent, dan heb je nog kans om rond te lopen zonder 8 bussen met Aziaten om je heen, alhoewel je met een gemiddelde Nederlandse lengte er overheen kan kijken :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/691kcXW_jZWvjGtHPVux_85rdiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYRjnmlg0SUpl0coVeYP0L4D.jpg?f=fotoalbum_large

Plan niet teveel je route, gewoon "globaal" begin en eindpunten per dag. De grenzen kosten niet echt tijd, gaat allemaal prima. Ik heb van te voren een boel "bezienswaardigheden" opgezocht, en op een kaart gezet. We bepaalden per dag of we ergens langs wilden / hoe we reden. We zijn in 1 dag van Nederland naar Westendorf, Oostenrijk gereden (uurtje van de Großglockner af, ~850km).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
In Kroatië zou je het schiereiland Pag mee kunnen pakken dmv een ferry, ik vond het wel de moeite waard, maar als je moe bent / haast heb kan je hem skippen. Wij zijn zelf afgezakt naar Dubrovnik (vond ik de moeite waard!) en daarna weer omhoog over Mostar door Bosnië. Let erop dat er ook een grote Moslim bevolking is in Bosnië, niks mis mee, maar in hun hotels kan je geen biertje krijgen :9B Het lekkerste eten zit in de kleinste dorpjes! :9 Pak in Albanië vanaf Vlorë de kustweg tot Sarandë ongeveer, ook erg mooi.

Ik vond zelf Noord Macedonië zeer de moeite waard als je van adventure / gravelwegen houd. Maar Servië is wat minder geschikt om rond te touren ivm doodlopende wegen.

Wij gingen rond 20 mei weg, maar veel Alpen passen waren nog dicht / niet open voor motorrijders. We hadden 1 rustdag na de Alpen in Rijeka, 2 in Athene waarbij we de 2e geskipt hebben en op Peloponnesos een rustdag gepakt hebben, en nog 1 in Skopje. Terugweg heb ik echter vanaf Skopje in 1x600km (Novi Sad) en 2x800km dagen gedaan, dat moet je kunnen / leuk vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9131U9OHMGhGkpQuiKMrJXhF5wY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DUexaMMphWi7gY8BaZy5NT7M.png?f=fotoalbum_large

Ik vond zelf Athene, op de snelweg in Duitsland na, het minste van de reis. Mega grote stad, mega druk, alles duur, en Akropolis, tja, als je van geschiedenis en/of de romeinen houd, go for it, maar niks voor mij. Tweede keer zou ik in noord Griekenland blijven hangen, misschien wel het rondje Peloponnesos.

Vriend waarmee ik samen reed is met de boot van west Griekenland (Igoemenitsa) naar Italië (Brindisi) gegaan (die vond de Balkan niks), en door Italië terug gereden, ook het overwegen waard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0fS29vSbxvLDq-h0y7P6UmrS50=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7TrxGhdDpaLekCx88zixG2gf.png?f=fotoalbum_large

Let op de slangen en schildpadden op de weg in noord Griekenland :+ Also, sommige wegen beneden Bosnië zijn zonder zichtbare reden / regen spiegelglad, dus houd de ABS aan en de glimmende kant boven. Maar vooral: veel plezier Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6S5kIaFBpE1p0Fz8yicfnvt9-8s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/PyQ7caYIhyZ4quCY0gP6XNAC.gif?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door _eLMo_ op 27-01-2026 18:29 ]

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:51

K!K

_eLMo_ schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:40:
[...]

Dit heb ik in 2024 in 22 dagen gedaan, ik zou je met klem aanraden de Durmitor mee te pakken, alsmede de N weg door Tara Canyon (richting Pluzine) daarvoor. Montenegro is een van de mooiste landen qua natuur.
[Afbeelding]

En in Griekenland Meteora / Meteoron, maar zorg ervoor dat je er 30 minuten voor openingstijd bent, dan heb je nog kans om rond te lopen zonder 8 bussen met Aziaten om je heen, alhoewel je met een gemiddelde Nederlandse lengte er overheen kan kijken :+
[Afbeelding]

Plan niet teveel je route, gewoon "globaal" begin en eindpunten per dag. De grenzen kosten niet echt tijd, gaat allemaal prima. Ik heb van te voren een boel "bezienswaardigheden" opgezocht, en op een kaart gezet. We bepaalden per dag of we ergens langs wilden / hoe we reden. We zijn in 1 dag van Nederland naar Westendorf, Oostenrijk gereden (uurtje van de Großglockner af, ~850km).

***members only***

In Kroatië zou je het schiereiland Pag mee kunnen pakken dmv een ferry, ik vond het wel de moeite waard, maar als je moe bent / haast heb kan je hem skippen. Wij zijn zelf afgezakt naar Dubrovnik (vond ik de moeite waard!) en daarna weer omhoog over Mostar door Bosnië. Let erop dat er ook een grote Moslim bevolking is in Bosnië, niks mis mee, maar in hun hotels kan je geen biertje krijgen :9B Het lekkerste eten zit in de kleinste dorpjes! :9 Pak in Albanië vanaf Vlorë de kustweg tot Sarandë ongeveer, ook erg mooi.

Ik vond zelf Noord Macedonië zeer de moeite waard als je van adventure / gravelwegen houd. Maar Servië is wat minder geschikt om rond te touren ivm doodlopende wegen.

Wij gingen rond 20 mei weg, maar veel Alpen passen waren nog dicht / niet open voor motorrijders. We hadden 1 rustdag na de Alpen in Rijeka, 2 in Athene waarbij we de 2e geskipt hebben en op Peloponnesos een rustdag gepakt hebben, en nog 1 in Skopje. Terugweg heb ik echter vanaf Skopje in 1x600km (Novi Sad) en 2x800km dagen gedaan, dat moet je kunnen / leuk vinden.
[Afbeelding]

Ik vond zelf Athene, op de snelweg in Duitsland na, het minste van de reis. Mega grote stad, mega druk, alles duur, en Akropolis, tja, als je van geschiedenis en/of de romeinen houd, go for it, maar niks voor mij. Tweede keer zou ik in noord Griekenland blijven hangen, misschien wel het rondje Peloponnesos.

Vriend waarmee ik samen reed is met de boot van west Griekenland (Igoemenitsa) naar Italië (Brindisi) gegaan (die vond de Balkan niks), en door Italië terug gereden, ook het overwegen waard.
[Afbeelding]

Let op de slangen en schildpadden op de weg in noord Griekenland :+ Also, sommige wegen beneden Bosnië zijn zonder zichtbare regen / regen spiegelglad, dus houd de ABS aan en de glimmende kant boven. Maar vooral: veel plezier [Afbeelding]
Bedankt voor je bericht! Ik lees tussen de regels door dat je enorm Plezier hebt gehad!

Ik ga jou post de komende dagen eens wat beter bekijken op de kaart en de globale lijnen wat verzetten.

Enorm bedankt alvast!

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

_Apache_ schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:55:
[...]

Afgelopen jaar met de motorclub in Hesborn geweest. Het ligt vlak bij Winterberg en als ik dit kaartje mag geloven zit er vlak bij het hotel een laadpunt. In de plaatsen erom heen zijn ook laadpunten te vinden. Het hotel wordt gerund door Nederlanders dus de taalbarrière is klein.

• _Apache_

_Apache_

For life.

jeroenathome schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:40:
[...]

Afgelopen jaar met de motorclub in Hesborn geweest. Het ligt vlak bij Winterberg en als ik dit kaartje mag geloven zit er vlak bij het hotel een laadpunt. In de plaatsen erom heen zijn ook laadpunten te vinden. Het hotel wordt gerund door Nederlanders dus de taalbarrière is klein.
Laadpunt is eigenlijk niet eens een harde verplichting, kan ook aan een gewoon stopcontact laden (gaat langzamer, maar als ik snachts slaap wacht ik er niet op :+ ).
Tussendoor laadt ik wel bij een laadpaal, en daar heb ik m'n kabel bij me.
Vrienden van ons hebben ook een vakantievilla in de buurt, eens kijken of dat ie is voor ons.
Maar goede tips, dank!

* _Apache_ gaat weer eens met de gpx en google aan de slag om wat leuks in elkaar te klikken.

• Pyr0_
  • Laatst online: 21:56
Leuk om te zien, al die routes en vakantieplannen die hier gedeeld worden. Zo'n trip door de balkan lijkt me ook wel erg gaaf, zitten wel mega etappes tussen als ik dat zo zie. Door Italië na beneden (of terug omhoog) lijkt me ook wel erg gaaf. Nouja, dit jaar eerst maar eens het weer iets korter bij huis zoeken en weer de bergen opzoeken. Ik moet ook weer eens verder gaan met plannen, tijdje geleden avonden achter elkaar routes bij elkaar geklikt en nu kan ik me alweer ff er niet toe zetten. Ook omdat ik m'n motor niet kan rijden nu dus probeer er maar gewoon niet te veel mee bezig te zijn. Komt wel weer. :)

• ibothead
ik hoop echt wel rond 20 mei dat er passen in oostenrijk zwitserland open zijn ;( :o

Waar is die global warming nou dan? :+ v=2MwDOT3kMO0

• _eLMo_
  • Niet online
ibothead schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:54:
ik hoop echt wel rond 20 mei dat er passen in oostenrijk zwitserland open zijn ;( :o

Waar is die global warming nou dan? :+ v=2MwDOT3kMO0[YouTube: Extreme sneeuw]
Deze in de gaten houden

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 27-01-2026 20:03 ]

• _Apache_

_Apache_

For life.

K!K schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:09:
Hallo allemaal,

Samen met een kameraad ben ik van plan om dit jaar in iets minder dan drie weken naar Athene te rijden. Het wordt flink doorrijden met lange dagen, maar dat ligt ons wel.

Omdat de afgelopen jaren veel mensen vanuit hier richting de Balkan zijn gereden en sommigen zelfs nog verder vroeg ik me af of jullie tips of suggesties hebben.
Ik ben vooral op zoek naar mooie of bijzondere wegnummers die we niet mogen overslaan, evenals aanbevelingen voor (motor)hotels of andere geschikte overnachtingsplekken.

GPX-bestanden of routes zijn natuurlijk ook van harte welkom. Ik heb zelf een account bij MRA, dus dat zou helemaal fantastisch zijn.

Onderstaande is nu hoe we er een beetje instaan.
De eerste en laatste dag willen we van zuid Duitsland terug naar huis rijden via de snelweg gezien het anders niet haalbaar is. De rest willen we alleen maar mooie wegen rijden.

[Afbeelding]
Ik zou de GPX'es tenminste opbreken in dag 1 (ochtend), dag 1 (middag).
Als je er een lange route van maakt, is de kans dat als je de route onderbreekt (omleiding, lunch pauze, overnachting) dat het hervatten niet lekker gaat.. Met losse routes heb je dat niet zo.
Ik bedoel, wat is de moeite van een nieuwe gpx aan tikken en weer verder gaat, het is niet dat je tanktas moet openen, nieuwe rol erop, sterren bestuderen, kompas schoon poetsen, en weer verder.. :+

Plus dat ik een keer een lange route had, en dat vanwege het bochtige werk ergens boven op een bergplateau in Italie, de Garmin echt gereset moest worden voordat hij weer wilde.
Zelfs de accu eruit werkte niet, want na het opstarten wilde hij directe de huidige route weer starten. 8)7

• _eLMo_
  • Niet online
Ik zou gewoon geen GPX'en maken. Gewoon elke dag de route voor die dag bepalen. Dat is tegenwoordig met Kurviger / Scenic / Garmin zo gebeurd. En als je samen rijd: de voorrijder rijd nooit verkeerd :+ Links of rechts maakt weinig uit in die landen, alles is mooi!

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

_Apache_ schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:05:
[...]
Plus dat ik een keer een lange route had, en dat vanwege het bochtige werk ergens boven op een bergplateau in Italie, de Garmin echt gereset moest worden voordat hij weer wilde.
Zelfs de accu eruit werkte niet, want na het opstarten wilde hij directe de huidige route weer starten. 8)7
Zoiets een keer gehad in Luxemburg. Om een of andere reden zou ik vanuit Luxemburg ongeveer nog 3 weken onderweg zijn, terwijl ik al op de terugweg vanuit Oostenrijk was. Om een of andere reden werd ik richting de Atlantische ocean vlakbij Afrika gestuurt. (GPS 0 punt).
Alleen een goede reset heeft dit opgelost.

• ibothead
Google maps denk ik vooral ook wel en gewoon doorrijden tot het niet meer gaat toch :+ 8)
Werdt vorige keer bij glocknerpas oostenrijk bij poortje gevraagd of ik wel een trui mee had was 5 graden bovenin :X Beetje frisjes met doorwaai pak
Pagina: 1 ... 109 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.