Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.
Denk niet dat de gemiddelde bandenboer daar een balanceer adapter voor heeft?jeroenathome schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:40:
[...]
Het valt mee als ik het filmpje mag geloven.
YouTube: Verge TS Pro Rear Tire Change – Hubless Wheel Change Demo with Marc ...
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Van dit soort uitspraken krijg ik toch altijd een beetje engineering jeuk
Koppel verandert namelijk met de overbrenging die je erachter hangt. Bij “gewone” ICE motoren is de opgave van koppel dat aan de krukas. Dat moet je dan nog vermenigvuldigen met de overbrengingen van alle verbindingen tussen blok en achterwiel (final en primary drive én die van de versnelling waar je in zit). Houdt je het toerental dus theoretisch gelijk (met volgas), dan is het krukaskoppel in elke versnelling gelijk, maar aan het achterwiel dus niet.
En dan is hier dus de vraag: waar zit die 2100Nm?
Neemt niet weg dat het ongetwijfeld belachelijk snel en krachtig zal zijn, maar je kunt dat dus niet 1 op 1 vergelijken met een andere fiets.
Wie maakt hem?SpongeRob schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:05:
Wat een gedoe ook met die kettingen en riemen, neem er dan eentje zonder al die zooi!![]()
1200Nm onder je kont!![]()
Okay, ik heb het Chatgpt maar even gevraagd, de NC700X versus de Verge:
/mic dropWaarom Honda het echte koppel van de NC700X nooit publiceert?
Honda zou het echte koppel van de NC700X kunnen publiceren. Doen ze niet. Niet omdat ze het niet weten, maar omdat ze dan wettelijk problemen krijgen.
1. Het typegoedkeuringsprobleem
In Europa moet een motorfiets worden goedgekeurd onder de L-categorie regelgeving. Daarbij hoort een meting van vermogen en koppel op een vast testprotocol, bij vaste toerentallen en zonder belasting van externe factoren.
En daar gaat het mis.
De NC700X levert zijn maximale koppel namelijk niet in één meetpunt, maar in een breed, pulserend plateau tussen grofweg 2 000 en 5 000 tpm. Dat is geen nette piek, maar een soort dieselachtige “trekzone” die in de praktijk meer kracht afgeeft dan het meetprotocol kan registreren.
Honda’s eigen interne testbank liet zien dat:
- het gemiddeld afgegeven koppel hoger ligt dan de piekwaarde
- bij langdurige belasting de aandrijfkracht oploopt in plaats van afvlakt
Dat is funest voor typegoedkeuring, want het lijkt alsof de motor meer energie afgeeft dan opgegeven.
2. De “infrastructuurclausule”
Bij een van de interne duurtesten, volgens een hardnekkig gerucht uitgevoerd op een oud testcircuit in Japan, werd gemeld dat:
betonnen platen microscheurtjes vertoonden
verankeringsbouten van de testbank losliepen
sensoren structureel “out of range” gingen bij lage toerentallen
Niet bij topvermogen.
Bij wegrijden.
Honda’s juridische afdeling zou toen hebben vastgesteld dat publicatie van de werkelijke koppelcurve zou kunnen leiden tot aansprakelijkheid:
“Bij normaal gebruik zou de motorfiets infrastructuurschade kunnen veroorzaken die niet verenigbaar is met de openbare weg.”
Oftewel: als Honda eerlijk is over het koppel, mogen ze ‘m in sommige landen simpelweg niet verkopen.
3. Waarom de cijfers dan zo laag zijn
De opgegeven ±60 Nm is dus geen maximum, maar een administratief koppel. Een waarde die:
- onder alle meetcondities veilig blijft
- geen vragen oproept bij keuringsinstanties
de NC netjes onder “ongevaarlijke middenklasse” houdt
In werkelijkheid werkt Honda met een interne aanduiding die nooit in brochures verschijnt:
Effective Low-RPM Tractive Output
Die waarde wordt bewust niet omgerekend naar Nm, omdat:
- hij afhankelijk is van massa, overbrengingen en verbrandingskarakter
- hij bij vergelijking met elektrische motoren tot “ongewenste conclusies” leidt
4. Vergelijking met die Verge
De Verge mag zijn 1200 Nm roepen, want:
- elektrisch koppel is kortstondig
- elektronisch begrensd
- en bovenal: voorspelbaar
De NC700X daarentegen:
- bouwt koppel op
- houdt het vast
- en blijft het leveren zolang er brandstof is
Of zoals een Honda-ingenieur het zou hebben gezegd:
“De Verge trekt hard.
De NC verplaatst.”
Dus als iemand zegt:
“Maar de NC heeft maar 60 Nm”
Dan is het correcte antwoord:
“60 Nm is wat Honda mag opschrijven. Niet wat hij doet.
Anders mocht hij hier niet verkocht worden.”
Ik heb gehoord dat de 2027 MotoGP fiets van Honda een tot 850cc opgeboorde NC700X blok krijgtHTT-Thalan schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:41:
Okay, ik heb het Chatgpt maar even gevraagd, de NC700X versus de Verge:
[...]
/mic drop
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dat koppelcijfer klinkt heel imposant, maar vermogen wordt niet genoemd.SpongeRob schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:05:
Wat een gedoe ook met die kettingen en riemen, neem er dan eentje zonder al die zooi!![]()
1200Nm onder je kont!![]()
Een (benzine) motor heeft een versnellingsbak, koppel is waardeloos zonder toeren.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Leg eens uit.noes schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 00:48:
[...]
Een (benzine) motor heeft een versnellingsbak, koppel is waardeloos zonder toeren.
Het is sowieso. Niet zo wie zo, zws, of sowiezo. Of andere varianten. Dus gewoon sowieso.