Ora et Labora schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:23:
Iemand ervaring met dit?
Ik rij sinds juli dit jaar woon-werk-verkeer, 2 dagen per week, zo'n 70km enkele reis.
Eerst met een motorscooter (Sym Fiddle 125CC), nu met een Honda NTV650.
Ik ben sowieso al geen fan van snelweg rijden op de motor, ik moet mijzelf echt dwingen rustig te blijven de eerste paar km. Meestal is het de eerste paar km een soort van spannend, daarna gaat het meestal wel. Muziekje in de helm en gewoon doorrijden.
Maar hoge bruggen over water blijft lastig. Het is niet zo dat ik in paniek raak maar de spanning stijgt behoorlijk.
Bijvoorbeeld:
[
Afbeelding]
Nu heb ik ook wel aardig last van hoogtevrees in het dagelijkse leven, geen idee of dat er mee te maken kan hebben.
Overigens rij ik wel gewoon snelweg en ook over hoge bruggen over het water met de motor maar ik zou wel graag die spanning eraf willen hebben.
Iemand tips daarvoor?
(Met de auto geen enkel probleem in geen enkele omstandigheid overigens).
Nog even teurgkomend op deze post en de vele goede tips, waarvoor dank.
Even wat eten, banaantje ofzo, werkt zeker. Als een zoutzak op de motor in plaats van hard knijpen, werkt zeker. Niet te dicht achter een vrachtwagen/busje, helpt ook.
Ik ben er denk ik ook achter waar de spanning in zit/zat:
Wind:
Ik had een heel klein windschermpje op m'n NTV650 waardoor m'n bovenlichaam vol in de wind zat en ook bewoog. Ik heb een verlengstuk gekocht via Temu zodat ik voor 90% met m'n lichaam achter de ruit zit en met iets bukken, ook m'n hoofd, en dit scheelt al enorm veel. Ik kan nu gerust in wat hardere wind rijden zonder problemen.
Het ziet er niet uit maar als test werkt het prima, een goed windscherm kan ik later nog zoeken.
Hoogtevrees:
Op de uiterst rechtse baan komt dat voor. Als ik in het midden ga rijden, gaat het al een stuk beter, uiteraard wel op snelheid dat ik aan het inhalen ben, anders rij ik onnodig links.
In het donker, geen enkel probleem, waar ik ook rij.
Al met al, mede dankzij jullie tips waarvoor dank, gaat het voor 90% beter.