Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 114 Laatste
Acties:
  • 534.690 views

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Mijn plannen zijn om in Mei via de diverse bekende Zwitserse bergroutes gevolgd door (of een vorm van) de Great Dolomites Road naar de Amalfi kust te rijden.

Gevalletje Schwarzwalder kirschtorte, Raclette, pizzaatje in Napoli en weer terug :+

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:01
Koekstra schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:09:
Mijn plannen zijn om in Mei via de diverse bekende Zwitserse bergroutes gevolgd door (of een vorm van) de Great Dolomites Road naar de Amalfi kust te rijden.

Gevalletje Schwarzwalder kirschtorte, Raclette, pizzaatje in Napoli en weer terug :+
In hoeveel dagen? Ik overweeg om in mei ook een route in/naar Zwitserland te doen.

EU DNS: 86.54.11.100

• Koekstra
  • Niet online
c-nan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:44:
[...]

In hoeveel dagen? Ik overweeg om in mei ook een route in/naar Zwitserland te doen.
Dit zal netto in 14 dagen zijn. Heb 16 dagen 'vrij', dus een dag voor pakken/klaarmaken en een dag terug komen en uitpakken.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:41
Ik heb laatst verwarmde handschoenen gekocht van Gerbing met een aansluitsetje rechtstreeks op de accu.
https://www.tenkateshop.c...hoenen-xtreme-gt-xxl.html
Werkt uitstekend.
Normaliter moet je dit via je kleding laten verlopen heb ik begrepen.
Ik heb echter vanaf de accu door/langs het frame de kabel naar m'n stuur gebracht en om m'n telefoonhouder gewikkeld.
Als ik de handschoenen wil gebruiken, wikkel ik de kabels iets af zodat ik ruimte genoeg heb vanaf de handschoenen naar m'n dashboard en naar m'n helm, reikwijdte zogezegd.
Ik rij dan met licht bungelende kabels vanaf m'n handschoenen naar de aansluitstekker op m'n dashboard.

Misschien een domme vraag, maar kan dat op een of andere manier voor problemen zorgen en kan ik het beter alsnog via m'n kleding doen?
(De stekkertjes van de kabel zitten niet dermate vast dat je blijft haken, bij een rukje schiet hij al los dus gevaar bij vallen oid is er niet volgens mij).

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Koekstra
  • Niet online
Ora et Labora schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:50:
Ik heb laatst verwarmde handschoenen gekocht van Gerbing met een aansluitsetje rechtstreeks op de accu.
Werkt uitstekend.
Ik heb echter vanaf de accu door/langs het frame de kabel naar m'n stuur gebracht en om m'n telefoonhouder gewikkeld.
Als ik de handschoenen wil gebruiken, wikkel ik de kabels iets af zodat ik ruimte genoeg heb vanaf de handschoenen naar m'n dashboard en naar m'n helm, reikwijdte zogezegd.
Ik rij dan met licht bungelende kabels vanaf m'n handschoenen naar de aansluitstekker op m'n dashboard.

Misschien een domme vraag, maar kan dat op een of andere manier voor problemen zorgen en kan ik het beter alsnog via m'n kleding doen?
(De stekkertjes van de kabel zitten niet dermate vast dat je blijft haken, bij een rukje schiet hij al los dus gevaar bij vallen oid is er niet volgens mij).
Volgens mij is het grootste gevaar dat je het onbedoeld sloopt. Dus afstappen bij het tanken en dan de boel stuk trekken omdat je er even niet aan gedacht hebt. Maar als t allemaal al losjes zit en makkelijk los komt met een klein rukje zal zelfs dat risico minimaal zijn lijkt me.

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:26

geert_s

Gamertag: Brulbak

Werkt uitstekend.

Ik heb nu Revit Liberty verwarmde handschoenen, maar die stellen toch wel een beetje teleur. Rond het vriespunt doen je handen na een half uurtje rijden alleen iets minder pijn van de kou, maar het is nog steeds niet warm. Ik heb ze nu een jaar en de accu's worden al minder. De accu's zelf zitten ook best irritant in de mof van de handschoen..

De volgende worden denk ik ook Gerbings op de accu van de motor.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:45
Nog meer mensen last van krimpende motorkleding?

Volgens mijn vrouw zijn het calorietjes, je weet wel, van die kleine beestjes die in de wintermaanden je kleding kleiner maken...

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Kars schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:20:

Volgens mijn vrouw zijn het calorietjes, je weet wel, van die kleine beestjes die in de wintermaanden je kleding kleiner maken...
Omgekeerd zelfs, hoop spul weggedaan omdat het gewoon veel te ruim was geworden.
Papa blij want die kreeg mooi mijn beschermer set voor gratis.

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Volgens die theorie zou je vrouw er dan ook last van moeten hebben, maar die vraag wordt vast en zeker niet gewaardeerd? :+

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Project 40: the lost scrolls.
Chevy454 in "Hét grote motortopic - Deel 27 (2025)"

Mijn oude fiets staat al sinds 2003 stil (zo blijkt uit onderzoek van de politie). Gisteren contact opgenomen met een agent die ik nog van de schoolbanken, Hij / De politie heeft op basis van het oude kenteken (Die persoonsgebonden is in België) eigendom kunnen vast stellen en ook de gegevens van de motor teruggevonden *O*

Dus dat betekent concreet: Politie moet het frame controleren dat de nummers kloppen en attest van verlies op stellen. Daarmee naar de verzekering gaan en dan kan de motor worden ingeschreven *O*. Maar omdat het attest maar 30 dagen geldig is moet dat zo snel mogelijk gebeuren.

Ik zal sneller een nummerplaat hebben dan dat de motor rijdende is 8)7.
Maar stap voor stap, eerst dat attest zien te bemachtigen. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Chevy454 op 21-01-2026 12:22 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• c-nan
  • Laatst online: 05:01
Koekstra schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:49:
[...]

Dit zal netto in 14 dagen zijn. Heb 16 dagen 'vrij', dus een dag voor pakken/klaarmaken en een dag terug komen en uitpakken.
Ah lekker!

Ik heb helaas maar 5 dagen, eventueel met rek 7 dagen.

Ik ga nu al 3 jaar op rij in mei richting de Vogezen, dit keer wil ik iets anders. Luxemburg e.o. Eifel vond ik tegenvallen.

Dit jaar wordt het Zwarte Woud (nog nooit geweest) of Zwitserland (ook nog nooit geweest). Of een mix van Vogezen + Zwarte Woud.

Suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door c-nan op 21-01-2026 12:26 ]

EU DNS: 86.54.11.100

• Chevy454
  • Niet online
Nee, wel het tegenovergestelde. Van maatje 54 naar maatje 50 ;(
Kleren kopen betekent kijken naar (X)XL en dan in het hokje beseffen dat je M nodig hebt :X

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kneusteun schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:39:
[...]

nee, een vriendin van ons komt er vandaan en heeft wat mooie dingen laten zien.
Prachtige natuur, en minder regeltjes en meuk. (wildkamperen etc)
Dat wist ik niet vh wildkamperen, toch makkelijk dat het officieel ook echt mag.

Hier een overzicht van Europa:
https://www.caravanya.com/nl/wild-kamperen-in-europa/

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:22

ozzynator

Nevermind.

Ook hier last van. Ik geef mijn vrouw de schuld, dat die het zelfs voor elkaar krijgt om polyester kleding te laten krimpen. Meestal doe ik dat na het eten, dan heb ik lekker een rustige avond met alleen beeld en weinig geluid. Heerlijk. Vooral als er voetbal op is.

Moette doen.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:49

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

c-nan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:20:
[...]

Dit jaar wordt het Zwarte Woud (nog nooit geweest) of Zwitserland (ook nog nooit geweest). Of een mix van Vogezen + Zwarte Woud.

Suggesties?
Vulkaan Eifel meenemen in de aanrij route?
Dus NL doorsteken naar B via de rijksweg en dan doorsteken naar D voor een stukje Vulkaan Eifel en dan doorsteek naar F om dan de Vogezen te doen.
Dan over de vlakte bij Mulhouse langs de grens blijven rijden met CH en dan de Jura in. Daar zit nog een leuke (ahum berg)pass in van 22% ergens.

Zo iets?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Aikon
  • Niet online
[...]

Ah lekker!

Ik heb helaas maar 5 dagen, eventueel met rek 7 dagen.a

Ik ga nu al 3 jaar op rij in mei richting de Vogezen, dit keer wil ik iets anders. Luxemburg e.o. Eifel vond ik tegenvallen.

Suggesties?
Allemaal mooi. Vergeet Jura ook niet. Zwarte Woud is mooi, maar is wmb één dag rijden. Via Taunus erheen. Tja, zoveel opties, maar met 5 dagen hou je denk ik slechts 1 dag in Zwitserland over? Kijk op dag van vertrek naar het weer en kies op basis daarvan welke je pakt.

• Excliber
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:11
@SuHwak Gefeliciteerd

• kneusteun
  • Nu online
Aikon schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:29:
[...]

Dat wist ik niet vh wildkamperen, toch makkelijk dat het officieel ook echt mag.

Hier een overzicht van Europa:
https://www.caravanya.com/nl/wild-kamperen-in-europa/
Ah dat overzicht kende ik niet!
Maar landen zoals Frankrijk is inderdaad beetje 50/50, er zijn soms zelfs hutjes vrij te gebruiken, maar het verschilt heel erg per plaats.
Ook in NL kan je best prima wildkamperen, maar wel met een beetje verstandig denk werk.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:49
Werkt uitstekend.

Ik heb ook laatst handschoenen van Gerbing gekocht (https://www.motorkledings...ng-xtreme-air.html?maat=L), heb er ook een kabeltje voor besteld om hem op de din plug aan te sluiten, maar gebruik nu toch het stekkertje via de mouwen. Het is toch allemaal iets netter weggewerkt. En wat ik belangrijker vond, dan zit ik met mijn handen niet aan mijn stuur "vast". Geen kabeltjes die los wapperen, als je iets aan je helm wilt doen moet je wel een beetje slack hebben in de kabel.

Ultieme oplossing is een verwarmde binnenjas van Gerbing, die aansluiten op je accu en de handschoenen aansluiten aan de jas. Kun je zelfs nog uitbreiden naar broek en sokken ;)

PVoutput

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:10
Werkt uitstekend.

Ik blijf het gedoe vinden, maar door de jas halen is volgens mij toch echt wel relaxter rijden. Geen gewapper van kabels in je zichtveld.
De aansluiting naar de accu komt bij mij onder de buddyseat uit, dus het sluit van achter aan.
Bij afstappen schiet deze vanzelf los op de stekker. (meestal vergeet ik hem gewoon)

Met weer rond het vriespunt staat ie op medium. Max vind ik veel te heet worden. _/-\o_
Ik kan Gerbing aanbevelen.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-03 16:37
[...]

Ah lekker!

Ik heb helaas maar 5 dagen, eventueel met rek 7 dagen.

Suggesties?
Schotland 8)

Ah, fotoalbum doet het weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJGQOWT9aE3nEBPLQ3C_jQRI4vQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huABLoY7rpBuYSS3AswUY0CM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUG5RZ6d4OY_DIp1tIeM4sdkyag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CTt1kLrw4rFQfW0Q34Eru4f.jpg?f=fotoalbum_large

• Aikon
  • Niet online
Ik dacht eerst dat je gek was, maar ja, als de boot gunstig uitpakt, kan het best in 5, maar zeker 7 dagen. Direct de boot IJmuiden vanuit je werk ofzo, scheelt weer een dag. NC500 kan op een (voor mij) leuke manier in 3-4 dagen. En het is er prachtig inderdaad.

• Bommes
  • Laatst online: 10:00

Bommes

Capo del formaggio

@Aikon ook gewoon over de weg naar Calais en oversteken naar Dover
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBUM9E8Eo4X3WUiBv7uc--ZueqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNTtFFZ7jhmYpo6X44qi4Png.jpg?f=fotoalbum_large
Om in Zuid Engeland te touren, is goed te doen in 5 a 7 dagen.

En wil je offroaden, de Engelse TET begint meteen vanuit Dover.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U04w0SH4SVf8hAkBVteQpHAk_8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xq3XyWIdaQRzreXzAjeqNcKE.jpg?f=fotoalbum_large
Beetje afhankelijk van waar je woont in NL ben je er net zo snel als de Franse TET.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Aikon
  • Niet online
Of de nachtboot uit HvH. Ja, alles kan, ik hou niet zo van dat gehaast. Twee reisdagen om 3 dagen te touren vind ik 'niks'. Maar met 5 dagen is het voor mij al een stuk beter. Maar ik heb dan ook de luxe van meer tijd tot m'n beschikking. Drie weken voor Marokko vind ik eigenlijk al te kort, maar misschien moet ik dat idee maar laten varen en gewoon gaan.

• Stalensnuitje
Aikon schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:20:
Ik dacht eerst dat je gek was, maar ja, als de boot gunstig uitpakt, kan het best in 5, maar zeker 7 dagen. Direct de boot IJmuiden vanuit je werk ofzo, scheelt weer een dag. NC500 kan op een (voor mij) leuke manier in 3-4 dagen. En het is er prachtig inderdaad.
Dat hebben wij idd gedaan, woensdagmiddag vertrek, maandagochtend thuis:
  • Dag 1: Huis - IJmuiden
  • Dag 2: Newcastle - Edinburgh - Braemar
  • Dag 3: Braemar - Inverness - Rosehall - Ullapool - Applecross
  • Dag 4: Applecross - Rondje Skye - Fort William
  • Dag 5: Fort William - Glencoe - Edinburgh - Newcastle
  • Dag 6: IJmuiden - Huis

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Hopelijk is dit niet teveel off-topic;

Ik was opzoek naar een rugprotector voor mijn motorjas en zag deze voor een (te) mooie prijs bij 'Goedhart motoren'.

Ik vond de url al wat verdacht, maar de site is enorm nep en gebruikt het originele beeldmerk van de echte winkel:

https://www.goedhart-motoren-nl.com/

Opgepast dus!

[ Voor 3% gewijzigd door henkNL op 21-01-2026 21:21 ]

🚗 Tesla M3H 2024 | ☀️ 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | 🚿 QB1-16 | ❄️ MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | 🏍️ Honda CBF600SA - 2005 |🔋HomeWizard 2x2,7=5,4kWh

• Koekstra
  • Niet online
henkNL schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:20:
Hopelijk is dit niet teveel off-topic;

Ik was opzoek naar een rugprotector voor mijn motorjas en zag deze voor een (te) mooie prijs bij 'Goedhart motoren'.

Ik vond de url al wat verdacht, maar de site is enorm nep en gebruikt het originele beeldmerk van de echte winkel:

https://www.goedhart-motoren-nl.com/

Opgepast dus!
Tjonge, lekker bijdehand idd!

Je moet iig geen haast hebben :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0grpCnwEMu5y89T-MBysjM0WRUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zt1GVOqf5V4qUwvDHs5FQSWC.jpg?f=fotoalbum_large

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-03 22:25
Koekstra schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:09:

Ik ga deze route volgen 14 mei tot 26 mei Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9AFGl8fmPf3DWvXWve8NvHbTbc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SU4HJgvzg5ICdZjDsGQZRlWq.png?f=fotoalbum_large

• ibothead

hahahaha zomer komt er aan tijd om af te volle bollie!
Anders heb je weer een excuus om nieuwe spullen te kopen, heb ik net wel gedaan bij motorport 8) Kon ze niet laten liggen voor 85 euro Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dbq_ZBFIl5ymGxgQ3o9ZEjNISvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k19MYxrECATDhnqCjL9mQXoV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/au4KjvvSVeZBxAGFhvCHwuExCzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsCOnloswu1q3JCvN057EbSZ.jpg?f=fotoalbum_large

• TakeItToTheMax
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09:13
Dan lees ik al het enthousiasme, mooie ritten, discussies, ervaringen etc. Vraag ik mij af: is er nooit een rit georganiseerd met/voor mede-tweakers?

Zou dat te druk worden? Zit niemand er op te wachten? Of komen we dan nooit weg omdat eerst alle discussies gedaan moeten worden?

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

TakeItToTheMax schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:48:
Dan lees ik al het enthousiasme, mooie ritten, discussies, ervaringen etc. Vraag ik mij af: is er nooit een rit georganiseerd met/voor mede-tweakers?

Zou dat te druk worden? Zit niemand er op te wachten? Of komen we dan nooit weg omdat eerst alle discussies gedaan moeten worden?
Ik kan me een motormeeting/rit herinneren. Helaas kon ik toen zelf niet mee vanwege rugklachten (imo moet je lichaam het 100% goed doen om motor te rijden), maar toen de rit voor een geplande tussenstop in de buurt kwam ben ik daar wel even geweest nog :)

Moet zeggen dat ik er zelf sowieso voorzichtig mee ben, ik ben bij andere motor meet/tochten wel eens gewoon afgehaakt omdat het nogal een wedstrijdje verpissen werd waar het eigenlijk steeds harder en lomper ging. * Destruction heeft daar geen behoefte aan. Een beetje doorrijden is leuk, maar ik weet allang dat ik toch niet de volgende Rossi ben :+ En uiteraard wil ik mijn rijbewijs graag houden.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:12
TakeItToTheMax schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:48:

Laatste echte motortocht (weekend weg) was in September 2019: Tweakers motorweekend 20-21-22 september 2019//1769032765

Een dagje sturen in Nederland was voor het laatst in 2022: GoT Motortocht en die daarvoor in 2018 (berichten daarvan staan ook in dit gelinkte topic).

Van hoe de rit ging in 2018 was het hartstikke gemoedelijk en rustig aan. Echt niet dat je denkt poehee dit gaat hard, sjongejonge wat een aso's. Sterker nog, ging eerder gewoon lekker rustig. Kan ook komen door de grote opkomst van ik meen 25 man zoiets. Ook erg fijn met afrekenen bij de Beren, rekening splitsen voor 25man O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/En0SG8dwp7MVpNY3iKDAgQccAFA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfhSmEGZ9ws4tUvhoUZ1Z4hq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zECzhmS9woodcmdW13tN1NEuSSY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csztpVuXdlipLfNbx1nMliQM.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 27% gewijzigd door Leviathius op 22-01-2026 09:10 ]

YouTube: MotorcycleGeek

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:03

A13X

Dude

Leviathius schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:07:
[...]

Laatste echte motortocht (weekend weg) was in September 2019: Tweakers motorweekend 20-21-22 september 2019//1769032765

Een dagje sturen in Nederland was voor het laatst in 2022: GoT Motortocht en die daarvoor in 2018 (berichten daarvan staan ook in dit gelinkte topic).

Van hoe de rit ging in 2018 was het hartstikke gemoedelijk en rustig aan. Echt niet dat je denkt poehee dit gaat hard, sjongejonge wat een aso's. Sterker nog, ging eerder gewoon lekker rustig. Kan ook komen door de grote opkomst van ik meen 25 man zoiets. Ook erg fijn met afrekenen bij de Beren, rekening splitsen voor 25man O-)
[Afbeelding][Afbeelding]
Een deel van die groep is later nog 2x(3?) een weekend weg geweest en meet af en toe nog steeds. Probleem is vaak afstand, agenda's en wie regelt de route. Het leven zit vaak in de weg.

Rond die periode zijn er een aantal groepsritten geweest. Dus er zullen vast gegadigden zijn als je iets wilt organiseren, want dat is uiteindelijk vaak het hekelpunt. Iedereen wilt wel, maar niemand wil het organiseren.

Also, de kale kop voorop ben ik zie ik nu. Spot m'n oude FZ1N maar tussen de motoren.

Awesome

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:47
ibothead schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:45:
[...]

Ik ga deze route volgen 14 mei tot 26 mei [Afbeelding]
Oew, doe's GPX linkje. :)

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:24
Vraag aan de lederen kleding rijders: wat gebruiken jullie om je lederen pak/kleding schoon te maken en mooi te houden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hNuMRyQkGr-_xLqtpr_5wjL3wU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htotW80fhV619VUGnhfHgHLe.jpg?f=fotoalbum_large
En is dat spul ook te gebruiken voor lederen bekleding in de auto?

[ Voor 49% gewijzigd door BvZwolle op 22-01-2026 11:33 ]

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

BvZwolle schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:32:
Vraag aan de lederen kleding rijders: wat gebruiken jullie om je lederen pak/kleding schoon te maken en mooi te houden?
[Afbeelding]
Ritjes door de regen.
Nee daar zit een dak boven :+

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• UTwizard
  • Nu online
[Afbeelding]
Hier gewoon een universele "Lederpflegelotion" en die heeft mijn vriendin in het verleden een keer bij de lokale Kodi of DM gekocht toen ze nog in Duitsland woonde. Sprayen, paar minuten in laten trekken en afnemen met een doekje. Met name bij de stugge circuit-handschoenen merk ik wel daarna dat ze merkbaar soepeler zijn. Zoals @noes ook zegt, een keer rijden in een goede regenbui doet voor je pak ook al wonderen.

Zaken als Damen hebben ook wel hun eigen "leer conditioner", of dat beter is, geen idee. Maar ik zou het in eerste instantie gewoon proberen met een universele fles/spray/creme van de lokale drogist. En die kun je inderdaad ook gewoon op andere leren materialen gebruiken.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:16

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Voor mijn leren uitrusting (wat alleen maar motorhandschoenen en motorlaarzen zijn, jullie met de dirty minds :+ ) heb ik een leerbalsem op basis van bijenwas.

Werkt prima, maar! Ik merk dat het rubber van de handgrepen hier soms een beetje door wordt aangetast.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Chevy454
  • Niet online
Nooit gehoord van lederzeep? Wel oppassen waar je het smeert of je hoort een paar klokken afgaan als je hard moet remmen :X

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:23

botoo

💀 too old to die young

Eenmaal per jaar insmeren met ledervet / zadelvet, dus niet met een spray maar die dikke zooi uit een potje. Rotklusje maar het houd alles soepel en ook een klein beetje waterafstotend.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:01

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

ibothead schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:45:
[...]

Ik ga deze route volgen 14 mei tot 26 mei [Afbeelding]
Half mei zullen sommige hogere passen nog dicht zijn, handig om voor vertrek even te kijken wat de situatie is: https://www.alpenpaesse.de/verkehrsinfo

• SuHwak
  • Laatst online: 13:15
Zucht, 4 maart mag ik pas afrijden. Rijschool zegt 1x per week lessen tot de laatste 2/3 weken, dan misschien wat vaker indien nodig. Maar stiekem denk ik dat ik nu al zou slagen mocht het examen vandaag zijn... De eerste 2 lessen op openbare weg gingen namelijk behoorlijk goed (weinig commentaar, zeker de 2e).

Als ik zou mogen zou ik momenteel elke dag wel ff op de motor willen (lessen), iemand tips om het wachten te verzachten?

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Heel hard vasteloavend gaan vieren, dan ben je t/m 18 februari al onder de pannen. :+
19 of 20 februari naar de motorbeurs, en dan ben je al een heel eind.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• SuHwak
Ik heb voor de 19e feb inderdaad al een dag ticket. Nog nooit eerder naar carnaval geweest, misschien toch maar eens kijken naar al het moois :)

• kneusteun
  • Nu online
Maar stiekem denk ik dat ik nu al zou slagen mocht het examen vandaag zijn... De eerste 2 lessen op openbare weg gingen namelijk behoorlijk goed (weinig commentaar, zeker de 2e).
Gelukkig is er een bevoegd iemand die die inschatting maakt ;)
2 lessen op de weg gingen goed, mooi dat is een goed teken. Maar let op dat hij nu waarschijnlijk nog niet zo heel streng is aangezien het je eerste twee lessen op de weg zijn ;)

Ik denk dat je de moed in de schoenen zakt als hij al meteen op alles gaat bitchen.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
mkrmr schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:47:
[...]

Half mei zullen sommige hogere passen nog dicht zijn, handig om voor vertrek even te kijken wat de situatie is: https://www.alpenpaesse.de/verkehrsinfo
Yep, tweemaal voor een gesloten Stelvio gestaan. De tweede keer wel via de Umbrail pas omhoog kunnen rijden O-)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Chevy454
  • Niet online
Project 40: inkooplijstje

Nieuwe banden: 25 jaar oude banden.. nee.. gewoon nee.
Remblokken: genoeg voering
Remklauwen: even uit elkaar halen en misschien nieuwe rubbers.
Ketting + tandwielen: die is23 jaar geleden verwijderd en die vind ik niet meer.
Bougie
Olie
Oliefilter
Luchtfilter: K&N onderhoudset nodig
Carburateur: waarschijnlijk zal de diafragmarubber niet meer zo fris zijn...

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:25

_Apache_

For life.

Chevy454 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:36:

Ketting + tandwielen: die is23 jaar geleden verwijderd en die vind ik niet meer.
Bougie
Olie
Oliefilter
Doosje remmenreiniger bij bestellen? :+

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• SuHwak
kneusteun schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:47:
[...]

Gelukkig is er een bevoegd iemand die die inschatting maakt ;)
2 lessen op de weg gingen goed, mooi dat is een goed teken. Maar let op dat hij nu waarschijnlijk nog niet zo heel streng is aangezien het je eerste twee lessen op de weg zijn ;)

Ik denk dat je de moed in de schoenen zakt als hij al meteen op alles gaat bitchen.
Dat zou goed kunnen, de instructeur had veel meer op/aan te merken op het rijgedrag van mijn mede rijdster, die ik meen, vandaag haar examen heeft. Ze reed consistent te langzaam en alhoewel de rij-instructeur het niet opgemerkt had, vergat ze voorrang te verlenen aan auto's van links bij haaientanden (kruising Adranalaan/kastanjelaan). De automobilist moest redelijk in de ankers en scheelde niet veel of ze lag eronder. In het algemeen had hij vooral bij haar aan te merken dat ze verder voorruit moest kijken. Zij kreeg daarover een vrij lange preek tijdens de pauze, maar iets wat ik overigens ook meteen ter harte nam, en ging gelijk alweer een stuk beter. Mijn enige pet-peve is de schakelbak van de lesmotor... Ohja, ik moet beter met beide remmen gebruiken, ipv eerst voorrem, en daarna pas achterrem erbij pakken.

Ik rij al sinds 2001 met de auto, en kijk graag de filmpjes van SAFETY, Dalsem en Renze Sinia.

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

Ja, als je al 24 jaar auto rijdt, dan kun je op 2 wielen ook alles na 2 lessen. _/-\o_

Had dat dan in je initiële bericht gezet, had je het niet nog een keer uit hoeven te leggen.

[ Voor 3% gewijzigd door ozzynator op 22-01-2026 16:06 ]

Moette doen.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het lastigste met de verkeersdeelneming vond ik het afleren van slechte gewoontes uit de auto. En dat was vooral het gebrek aan kijken, kijken, spiegelen en uh... kijken. ;)

• SuHwak
ozzynator schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:06:
Ja, als je al 24 jaar auto rijdt, dan kun je op 2 wielen ook alles na 2 lessen. _/-\o_

Had dat dan in je initiële bericht gezet, had je het niet nog een keer uit hoeven te leggen.
Had gekund, maar was niet heel relevant voor mijn vraag ;)
DrivinUCrazy schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:44:
Het lastigste met de verkeersdeelneming vond ik het afleren van slechte gewoontes uit de auto. En dat was vooral het gebrek aan kijken, kijken, spiegelen en uh... kijken. ;)
Inderdaad ook bij mij enigsinds zo, en waarom zijn die dingen zo idioot klein op de motor O-) Zeker als je wat tempo hebt, trillen die dingen ook nog eens als een malle waardoor je net geluk hebt dat je koplampen ziet...

[ Voor 41% gewijzigd door SuHwak op 22-01-2026 16:54 ]

• geert_s

geert_s

SuHwak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:16:
...
Als ik zou mogen zou ik momenteel elke dag wel ff op de motor willen (lessen), iemand tips om het wachten te verzachten?
Alvast lekker oriënteren op motoren en gear. Het wordt wel steeds moeilijker om niet alvast een motor te kopen, dus misschien is gear een beter idee. Daar heb je tijdens het lessen ook alvast iets aan.

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

SuHwak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:50:
[...]

[...]

Inderdaad ook bij mij enigsinds zo, en waarom zijn die dingen zo idioot klein op de motor O-) Zeker als je wat tempo hebt, trillen die dingen ook nog eens als een malle waardoor je net geluk hebt dat je koplampen ziet...
Komtiedan, relevant antwoord om meer uren te maken: je kunt vast een motor kopen en illegaal rond gaan rijden. Verzekeringtechnisch misschien niet handig, maar met jouw skills voorzie ik geen problemen.

Moette doen.

• Loei123
  • Nu online
Chevy454 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:36:

Bougie
Olie
Oliefilter
De werkzaamheden die bij de onderdelen horen kun je allemaal zelf?

• Loei123
  • Nu online
SuHwak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:16:
Youtube: Dreamontwowheels.

Heel leuk reisverslag.

Ik heb pas 3x op mijn motor gereden en zit te wachten op mooi weer... |:(

• ibothead
[Afbeelding]
https://www.louis.nl/nl/e...r_article_number=10038785
Grote pot ooit 10 jaar geleden gekocht en nu pas half leeg naar 3 keer per jaar alles in te vetten!

• Chevy454
  • Niet online
Loei123 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:10:
De werkzaamheden die bij de onderdelen horen kun je allemaal zelf?
24 jaar geleden wel :+

Eerst even een motorlift bestellen. Mijn rug gaat me dankbaar zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 22-01-2026 20:09 ]

• Joris748
DrivinUCrazy schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:44:
Oh daar had ik totaal geen last van. Stond 4,5 week nadat ik mijn B-rijbewijs had gehaald opnieuw aan de balie om A toe te laten voegen. Had een beetje haast ivm invoering faserijbewijs een paar maanden later :+

Maar herken het wel van toen ik 10 jaar geleden BE haalde. Eerste keer gezakt, niet omdat ik niet met een aanhanger kon rijden maar omdat ik wat dingen af moest leren.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Joris748
SuHwak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:50:
[...]

[...]

Tempo tijdens rijles? Komop zeg, met die snelheden zijn trillende spiegels echt geen issue. En bij hogere snelheden doorgaans ook niet.

• Chevy454
  • Niet online
_Apache_ schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:53:
Doosje remmenreiniger bij bestellen? :+
Dat is een verbruiksvoorwerp. Geen onderdeel.
Maar een doos remmenreiniger neuh. We kopen wat we nodig hebben want ik heb ook geen oneindige opslagruimte.

• Pyr0_
  • Laatst online: 13:08
Joris748 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:49:
[...]

Tempo tijdens rijles? Komop zeg, met die snelheden zijn trillende spiegels echt geen issue. En bij hogere snelheden doorgaans ook niet.
Moet toch zeggen dat één van mijn spiegels toch ook best wat trilt vanaf 80+ ofzo, kunt nog wel zien of er wat achter je zit, maar echt duidelijk niet. Heb wel eens gedacht eens een keertje uit te zoeken of het een kwestie is van wat schroefjes aan te draaien, maar tot nu toe te lui voor geweest.

Vandaag de (voor) velg weg gebracht naar Wylick in Horst, de tip van iemand hier gekregen (waarvoor dank!). Wat een vakman, echt zo'n man waar het van af straalt dat ie al z'n hele leven met z'n handen werkt, daar heb ik m'n velg met een gerust hart achter gelaten. Hij vertelde me dat ie het apparaat waar ie de velgen mee fixed, zelf heeft gemaakt... Zo iemand moet je koesteren! Komende dinsdag mag ik het alweer gaan ophalen. Remblokjes zijn al binnen, en de vervangende schroefjes zijn onderweg.

Nu eens even aan 't kijken hoe&wat met de ketting, gevraagd aan een garage hier wat ie ervoor zou tellen, 388 ballen... Voor ~200 heb ik een highend (DID) ketting + tandwielen... En een klinkset is ook niet bijzonder duur. Iemand hier nog aanvullingen waarom wel/niet zelf doen?

• Joris748
Wat is jullie ervaring met automatische kettingsmeerders? Zin of onzin?

• Pyr0_
  • Laatst online: 13:08
Joris748 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:46:
Ik heb me hier laatst een beetje in verdiept. Mijn conclusie was dat het je ketting echt wel veel consistenter en zonder moeite gesmeerd blijft en dus zo waarschijnlijk de levensduur wel zal verlengen. Hoewel moderne x/o-ring kettingen eigenlijk nauwelijks smering nodig hebben, maar dat terzijde. Maar voor mij weegt voorlopig de kosten van aanschaf nog niet op tegen de kleine moeite van smeren. Persoonlijk zou ik dan gelijk weer de elektrische scottoiler willen hebben (want als je 't doet, doe het gelijk goed), en dan kijk je alweer na 250-300e. Daar koop ik héél wat kettingspray van.

Maar goed, dat was iig mijn conclusie na wat onderzoek en geen gebruikerservaring.

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:10
@Joris748 : what he (@Pyr0_ ) says.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Precies, daarom heb ik dus de elektrische scottoiler. Die ik te vaak laat druppelen (50s tussen de druppels), maar dat is mijn eigen keuze, liever te veel dan te weinig. Levert wel leuke vlekjes op de nummerplaat op, net alsof er vliegjes op zitten. De gezichten als je dat zegt zijn priceless. :+

Alsnog vervang ik het kettingwieltje voor bij 20k, en na 40k dan de hele kettingset. (Toevallig afgelopen jaar wat eerder ivm vakantie)
In geval van regen spray ik wel even handmatig bij, dat wel. Maar juist omdat ik wat vaker laat druppelen dan strikt noodzakelijk, zou dat eigenlijk ook niet per se hoeven. :)

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Pyr0_ schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:41:
... En een klinkset is ook niet bijzonder duur. Iemand hier nog aanvullingen waarom wel/niet zelf doen?
Is goed zelf te doen. Ik heb de kettingpons van Jos Smit, prima ding. Gewoon je werkplaatshandboek volgen en alles netjes op moment weer vastzetten 🙂

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:40

jeroenathome

Een regel tekst

@Joris748 Zelf heb een smeersysteem van Osco. Deze wordt bij elke tankbeurt (450 km) aangetrokken en de ketting blijft gesmeerd. Simpel en niet moeilijk zelf te installeren.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:22
Joris748 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:46:
Heb zelf een automatisch smeersysteem van Scottoiler (V-System) op de F700GS, gebruik het in de praktijk nooit want even de spuitbus met kettingvet werkt helemaal prima na de rit. Zat op de motor toen ik deze kocht.

Schoonmaken deed ik voorheen met WD40 maar tegenwoordig een kettingreiniger voor gekocht van Motorex, werkt iets beter dan WD40 (20 min i.p.v. 30 min werk) maar of het z'n prijs waard is (€13 t.o.v. €3) ben ik nog niet helemaal over uit.
Ketting smeren doe ik met Castrol chain spray.

Wellicht voor als je langere tijd weg bent met je 2 wieler dat het handig uitkomt maar als het vooral woon-werk en plezier ritten betreft vanuit huis denk ik dat het weinig toegevoegde waarde heeft.

• Joris748
DrivinUCrazy schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:48:
Precies, daarom heb ik dus de elektrische scottoiler. Die ik te vaak laat druppelen (50s tussen de druppels), maar dat is mijn eigen keuze, liever te veel dan te weinig. Levert wel leuke vlekjes op de nummerplaat op, net alsof er vliegjes op zitten. De gezichten als je dat zegt zijn priceless. :+

Alsnog vervang ik het kettingwieltje voor bij 20k, en na 40k dan de hele kettingset. (Toevallig afgelopen jaar wat eerder ivm vakantie)
In geval van regen spray ik wel even handmatig bij, dat wel. Maar juist omdat ik wat vaker laat druppelen dan strikt noodzakelijk, zou dat eigenlijk ook niet per se hoeven. :)
Om de hoeveel kilometer moet je het reservoir bijvullen? Zodat je tijdens een vakantie niet alsnog aan het vullen bent.

• kneusteun
  • Nu online
Ik stapte vanochtend uit de deur en gleed gelijk door naar achter.... gewoon 1 grote ijsplaat in de tuin :X

• s020506
Gringjammer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:57:
[...]

Heb zelf een automatisch smeersysteem van Scottoiler (V-System) op de F700GS, gebruik het in de praktijk nooit want even de spuitbus met kettingvet werkt helemaal prima na de rit. Zat op de motor toen ik deze kocht.

Schoonmaken deed ik voorheen met WD40 maar tegenwoordig een kettingreiniger voor gekocht van Motorex, werkt iets beter dan WD40 (20 min i.p.v. 30 min werk) maar of het z'n prijs waard is (€13 t.o.v. €3) ben ik nog niet helemaal over uit.
Ketting smeren doe ik met Castrol chain spray.

Wellicht voor als je langere tijd weg bent met je 2 wieler dat het handig uitkomt maar als het vooral woon-werk en plezier ritten betreft vanuit huis denk ik dat het weinig toegevoegde waarde heeft.
Ketting schoonmaken, is dat echt nodig? Oprechte vraag.

Tenzij je offroad rijdt, dan snap ik hem wel.

PVoutput

• geert_s

geert_s

s020506 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:54:
[...]

Als je niet zo nu en dan je ketting schoonmaakt gaat het (vieze) vet zich ophopen en gaat 'ie lekker zwarte klonten rondslingeren die overal (en vooral op je velg) blijven plakken.

• Chevy454
  • Niet online
Soms ben ik blij dat ik cardan / riem heb. Maarja, die splines even invetten :X

De ketting van de SV650S heb ik na 400km gesteld, tijd om die in het voorjaar even te reinigen en in te vetten.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Joris748 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:35:
[...]

Om de hoeveel kilometer moet je het reservoir bijvullen? Zodat je tijdens een vakantie niet alsnog aan het vullen bent.
Omdat ik het reservoir bijna horizontaal heb gemonteerd (zo wordt het niet aangeraden), gebruik ik maar de helft van de capaciteit. Maar, dit is voor mij de beste montageplek: mooi beschermd in het kontje.
Alsnog haal ik daarmee zo'n 2.500km. Een vol reservoir zou dus met gemak 4-5 duizend kilometer moeten halen.
Afgelopen vakantie naar de Dolomieten kwam ik er achter dat het verloopslangetje dat ik had, niet paste op het flesje olie dat ik had meegenomen. |:( In een apotheek heb ik een injectiespuit gehaald voor 60 cent, en daarmee ging het vullen prima. :)

De regelunit die ik erbij heb, zit óók onder het zadel weggewerkt, beschermd tegen de elementen. Die zou eigenlijk op het stuur moeten, zodat je die ook nog kunt bijstellen, bijvoorbeeld bij regen. Daarom heb ik het bewust wat rijker staan; dan kan ik er tenminste ook gerust van af blijven. 50s - 60s tussen de druppels wordt aangeraden.

Nee, die elektronische scottoiler trekt je accu niet leeg. In standby trekt dat ding micro-ampères. De zelfontlading van je accu is groter dan dat.

[ Voor 23% gewijzigd door DrivinUCrazy op 23-01-2026 09:14 ]

• Joris748
[...]

En al dat vet wat blijft zitten trekt ook weer zand aan. Dat zand heeft een schurende werking, maar zorgt er ook over dat de ketting minder soepel buigt. Strakke schakels beperken ook weer de levensduur. Weet dat de motorzaak (1-pitter :+) waar ik de motor in onderhoud had, standaard de ketting schoonmaakte bij een beurt.

• Joris748
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:09:
[...]

Omdat ik het reservoir bijna horizontaal heb gemonteerd (zo wordt het niet aangeraden), gebruik ik maar de helft van de capaciteit. Maar, dit is voor mij de beste montageplek: mooi beschermd in het kontje.
Alsnog haal ik daarmee zo'n 2.500km. Een vol reservoir zou dus met gemak 4-5 duizend kilometer moeten halen.
Afgelopen vakantie naar de Dolomieten kwam ik er achter dat het verloopslangetje dat ik had, niet paste op het flesje olie dat ik had meegenomen. |:( In een apotheek heb ik een injectiespuit gehaald voor 60 cent, en daarmee ging het vullen prima. :)

De regelunit die ik erbij heb, zit óók onder het zadel weggewerkt, beschermd tegen de elementen. Die zou eigenlijk op het stuur moeten, zodat je die ook nog kunt bijstellen, bijvoorbeeld bij regen. Daarom heb ik het bewust wat rijker staan; dan kan ik er tenminste ook gerust van af blijven. 50s - 60s tussen de druppels wordt aangeraden.

Nee, die elektronische scottoiler trekt je accu niet leeg. In standby trekt dat ding micro-ampères. De zelfontlading van je accu is groter dan dat.
Dat is goed om te weten. Dus tijdens een meerdaagse trip hoef je normaal gesproken niet bij te vullen.

Al vind ik de Osco variant ook wel interessant door zijn eenvoud.

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

[...]

Met een kettingborstel is het zo gedaan. Wel even iets eronder leggen om het vuil makkelijk op te ruimen.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:25

_Apache_

For life.

Chevy454 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:08:
Soms ben ik blij dat ik cardan / riem heb. Maarja, die splines even invetten :X

De ketting van de SV650S heb ik na 400km gesteld, tijd om die in het voorjaar even te reinigen en in te vetten.
Ik ben ook blij met de riem, alleen als ie gaat, gaat ie plotseling.. Zoals gister.
Trek op bij een stoplicht, piewww... geen drive meer.. :X

Afgesleept, word vandaag hersteld.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:20
Ben zelf heel erg te spreken over de 'Tutoro' geen ingewikkelde aansluitingen op de motor electronica of handmatige acties benodigd. Het is in het begin even goed instellen en daarna alleen maar bijvullen. Ik heb er zelfs nog twee liggen als we ooit nog (weg)motoren nemen met een ketting.

Zelf gooide ik er kettingzaagolie in wat echt goed werkte. Ketting zag er altijd schoon uit en er hoopte geen meuk op wat je vaak wel hebt met die spuitbussen.

Dit was na 25.000km zonder 1x te hoeven stellen. Vuil op het wiel was nog van spuitbus gebruik en kreeg ik er amper meer af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWQ_4gfIZFTHgrnbUDCSfh7uJfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saPcJAMAJaBMZuXiyeKNU9zs.jpg?f=fotoalbum_large

• s020506
jeroenathome schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:31:
[...]

Met een kettingborstel is het zo gedaan. Wel even iets eronder leggen om het vuil makkelijk op te ruimen.
Zo'n ding heb ik. Ik gebruik hem alleen nooit. Ik spuit er wel wat s100 op elke 500 km, of als het geregend heeft. Maar ik ben niet zo'n poetser....

Hij staat nu bij de garage voor de jaarlijkse beurt, en die zeiden dat de tandwielen op waren. En omdat ik ff geen tijd ervoor heb, hebben ze die maar gelijk gedaan.

PVoutput

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-02 19:15
cyntax schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:35:
Ben zelf heel erg te spreken over de 'Tutoro' geen ingewikkelde aansluitingen op de motor electronica of handmatige acties benodigd. Het is in het begin even goed instellen en daarna alleen maar bijvullen. Ik heb er zelfs nog twee liggen als we ooit nog (weg)motoren nemen met een ketting.

Zelf gooide ik er kettingzaagolie in wat echt goed werkte. Ketting zag er altijd schoon uit en er hoopte geen meuk op wat je vaak wel hebt met die spuitbussen.

Dit was na 25.000km zonder 1x te hoeven stellen. Vuil op het wiel was nog van spuitbus gebruik en kreeg ik er amper meer af.
[Afbeelding]
Ik smeer mijn ketting altijd in met duckhams keenol grease. Werkt goed, maar is wel wat te vettig. En ik kan geen gouden ketting monteren want het spul maskeert toch alles. Die spuitbussen vind ik echter veel te ineffectief en duur. En met de goeie spuitbussen zit gelijk je motor onder de witte meuk als je uitschiet...

Ik ga hier eens naar kijken. Ik kende dit niet. Alleen systemen die werken met vaccuum of elektronica. Ziet er veel belovend uit.

Wat bedoel je precies met "even goed instellen?" zat je ketting de eerste dag compleet onder de olie of?
En waar zit hij op jouw motor? Ik zie hem op de foto niet direct zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door youridv1 op 23-01-2026 09:56 ]

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-02 19:15
[...]

Beter niet te vaak doen. Je doet snel meer kwaad dan goed. Gewoon je ketting netjes vet houden is eigenlijk het enige wat je bij moet houden. Schoonmaken doe ik zelf eigenlijk nooit en ik zou het ook niet aanraden om dat vaker dan een keer of twee per seizoen te doen.

Het verhaal van schoonmaken is altijd dat je anders zand en zooi op je ketting krijgt en dat dat de levensduur van je ketting verkort. Probleem wat ik ervaar met die redenatie is dat mensen die mij aanraden mijn ketting regelmatig schoon te maken altijd véél vaker hun ketting moeten vervangen dan ik. Eerst een heel verhaal afsteken over hoe goed ze bovenop hun ketting onderhoud zitten en daarna zeggen dat ze iedere 15-20.000 km hun ketting vervangen 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door youridv1 op 23-01-2026 10:02 ]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

cyntax schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:35:

[Afbeelding]
Ingewikkelde aansluitingen op de motorelektronica? Er zit aan de elektronische scottoiler een kabeltje, met 2 oogjes. Een zwarte, die op de zwarte min-aansluiting van de accu gaat, en een rode, die op de rode plus-aansluiting van de accu gaat.
Geen aftakblokjes nodig (brr :X ), geen solderen, geen krimpverbinding. Als je zwart op zwart en rood op rood kunt aansluiten, ben je al geslaagd.

• Stalensnuitje
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:00:
[...]

Ingewikkelde aansluitingen op de motorelektronica? Er zit aan de elektronische scottoiler een kabeltje, met 2 oogjes. Een zwarte, die op de zwarte min-aansluiting van de accu gaat, en een rode, die op de rode plus-aansluiting van de accu gaat.
Geen aftakblokjes nodig, geen solderen, geen krimpverbinding. Als je zwart op zwart en rood op rood kunt aansluiten, ben je al geslaagd.
Kleur op kleur en je bent elektromonteur :+ Maar inderdaad, heb zelf een Pro-oiler op de Tiger en aansluiten is echt super easy.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:01

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

[...]

Geen aftakblokjes nodig (brr :X ), geen solderen, geen krimpverbinding. Als je zwart op zwart en rood op rood kunt aansluiten, ben je al geslaagd.
Ik heb in de ruimte onder de pillion een power station zitten daar kan ik van alles op aansluiten. Er zijn permanente en contact aansluitingen en nog ruimte zat voor een oiler. Misschien op de beurs eens kijken naar wat moois.

• Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:22
[...]

Het is nodig om de kettingset zolang mogelijk mee te laten gaan, doe je er niets aan kom je vroeg of laat jezelf tegen. Toen ik de F700GS kocht heb ik het kapje van het voorste tandwiel eraf gehaald, absurd wat voor zwarte smurrie daaraan plakte. De ketting die daarin loopt schraapt als het ware de rommel mee.
Uiteindelijk doe je het voor behoud van top conditie, doen wat je kunt doen en als iets versleten is gewoon vervangen.

Zelf rij ik ook in de winter behalve dan bij ijs of sneeuw maar de zand van nat wegdek welke opspat en op/in de ketting terecht komt is wat je niet wilt. Helaas is vaker schoon maken dan het enige wat je kunt doen.
Zelf leg ik altijd een groot stuk karton onder het achterwiel wanneer de motor op de middenbok staat. Dat spaart rommel op de oprit.

Ik zou zeggen, niet te bang en begin met de aanschaf van een kettingborstel, ketting spray en schoonmaak spray dan heb je alle benodigdheden in huis. Een middenbok maakt het makkelijker maar is niet vereist, kunt natuurlijk de motor een beetje vooruit/achteruit duwen.

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:20
youridv1 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:53:
[...]

Ik smeer mijn ketting altijd in met duckhams keenol grease. Werkt goed, maar is wel wat te vettig. En ik kan geen gouden ketting monteren want het spul maskeert toch alles. Die spuitbussen vind ik echter veel te ineffectief en duur. En met de goeie spuitbussen zit gelijk je motor onder de witte meuk als je uitschiet...

Ik ga hier eens naar kijken. Ik kende dit niet. Alleen systemen die werken met vaccuum of elektronica. Ziet er veel belovend uit.

Wat bedoel je precies met "even goed instellen?" zat je ketting de eerste dag compleet onder de olie of?
En waar zit hij op jouw motor? Ik zie hem op de foto niet direct zitten.
Op mijn Husqvarna TR650 Terra zat die gemonteerd boven het voorste kettingwiel op de plek waar vroeger de spanningsregelaar zat die ik weer heb verplaatst naar voren, wat meer in de rijwind. Nippel van de oiler had ik ook boven het voorste kettingwiel geplaatst wat goed werkte. Die motor heb ik overigens al jaren niet meer al mis ik haar af en toe nog steeds.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FO5j6QY9zKqKSDkrA0fgZ8G79GQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o9mGSJaINPtoYif1oeq1HTHb.png?f=fotoalbum_large

Op mijn RSV vroeger zat die wat meer op een conventionele manier gemonteerd met de nippel op het grote kettingwiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WteqauDXKaF6W841M5ojYdQsWi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EA0ZxnKZPSgo4u9P3jdFWkue.jpg?f=fotoalbum_large

Op de Tutoro zit een kleine draaiknop waarmee de dosering kan aanpassen. Het is dus even experimenteren wat je zelf het fijnst vindt werken wat natuurlijk motor(trillings)afhankelijk en montage afhankelijk is, niet teveel en niet te weinig.
[...]

Ik ben persoonlijk niet zo fan van alles direct op de accu aansluiten :P. Ik weet dat het meestal wel goed gaat maar ik probeer waar het kan altijd alles wel geschakeld aan te sluiten en/of gebruik te maken van een geschakelde verdeler.

• Bommes
  • Laatst online: 10:00

Bommes

Capo del formaggio

@ketting discussie.
Ik maak het ding niet speciaal schoon, na offorad rijden met de HD reiniger, wat sop en een borstel de motor schoon, en dat is het wel.
Smeren van de ketting, als ik het niet vergeet :o wat ik meestal wel doe, vergeten bedoel ik dan.
Nou ja laat het ding dan 15.000km mee gaan in plaats van 20.000 of nog meer.
Dat is met mijn gereden kilometers een jaar of 3? Zo lang heb ik mijn motoren meestal niet :P

De Vespa heeft een riem, die elke 10.000 moet, verder geen enkel onderhoud aan die aandrijflijn nodig.
Geen viezigheid, of vieze vingers, rond vliegende olie, ideaal.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

cyntax schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:20:
Ik ben persoonlijk niet zo fan van alles direct op de accu aansluiten :P. Ik weet dat het meestal wel goed gaat maar ik probeer waar het kan altijd alles wel geschakeld aan te sluiten en/of gebruik te maken van een geschakelde verdeler.
We delen die mening, heeft ook een stukje met mijn vak te maken.
Maar juist vanwege het feit dat het sluipverbruik écht te verwaarlozen is, en er na een paar centimeter al gelijk een zwevende zekering in zit, is dit imho de beste oplossing. En voor iedereen te doen.

• s020506
Mijn kettingset is nu op na ongeveer 24k kms. De vraag is hoe op, want de dealer is altijd wat overenthousiast in dit soort dingen.

Gebaseerd op de verschillende mening hier en de KM stand, ben ik tevreden met mijn huidige kettingonderhoud :p

PVoutput

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-03 23:55

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

A13X schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:34:
[...]

Een deel van die groep is later nog 2x(3?) een weekend weg geweest en meet af en toe nog steeds. Probleem is vaak afstand, agenda's en wie regelt de route. Het leven zit vaak in de weg.

Rond die periode zijn er een aantal groepsritten geweest. Dus er zullen vast gegadigden zijn als je iets wilt organiseren, want dat is uiteindelijk vaak het hekelpunt. Iedereen wilt wel, maar niemand wil het organiseren.

Also, de kale kop voorop ben ik zie ik nu. Spot m'n oude FZ1N maar tussen de motoren.
En ik sta naast je. :P
Wie staat er op de tweede foto naast mij met zijn PD10 Transalp naast mijn PD06 Transalp?

Ik moet wat aan mijn motoren gaan doen, over 2 weken is de leaseauto weer ingeleverd.

[ Voor 5% gewijzigd door Grubeater op 23-01-2026 11:39 ]

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

• Joris748
s020506 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:39:
Mijn kettingset is nu op na ongeveer 24k kms. De vraag is hoe op, want de dealer is altijd wat overenthousiast in dit soort dingen.

Gebaseerd op de verschillende mening hier en de KM stand, ben ik tevreden met mijn huidige kettingonderhoud :p
Wat mij vertelt is dat de kettinglengte (of beter gezegd de lengte van een schakel) het belangrijkste is. Ontstaat er speling op de pinnen/bussen dan wordt een ketting langer en past deze niet meer netjes in het tandprofiel van het kettingwiel. Met slijtage van het kettingwiel als gevolg.

Dus hoe langer je de ketting in goede conditie weet te houden, des te langer de kettingwielen in goede conditie blijven.

Is de slijtage van de kettingwielen een kritiek punt voorbij, dan gaat het enorm hard met slijtage van de hele set. Dan kan het zomaar binnen 1000 km van redelijk conditie naar totaal versleten gaan.

Heb zo in 1 dag (van 1500 km) een kettingsetje van redelijk naar helemaal op (als in de ketting een paar mm van het achterste kettingwiel kunnen trekken en een voorste kettingwiel wat meer op een werpster leek).

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:51

lord_fh

PS5

Na lang ontkennen, want makkelijker om 1 op 1 te vervangen als ze van ouderdom afbreken en tja tis origineel. Nu toch maar over naar LED knippers op mijn 2003 DL1000... De nieuwe gaan ook snel hangen (zie de rechtse op de foto, wat het triestig qua aanblik maakt en ze zijn wel erg lomp... mooi winterklusje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttmbUA8DI5G9-j0y9hfTjlwqUDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FtFXMlIIXJXyOxOjfZtvAuld.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een verschil, motor.zal er stuk moderner uitzien straks :9 :+ :7

[ Voor 15% gewijzigd door lord_fh op 23-01-2026 12:25 ]

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

s020506 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:42:
[...]

Zo'n ding heb ik. Ik gebruik hem alleen nooit. Ik spuit er wel wat s100 op elke 500 km, of als het geregend heeft. Maar ik ben niet zo'n poetser....

Hij staat nu bij de garage voor de jaarlijkse beurt, en die zeiden dat de tandwielen op waren. En omdat ik ff geen tijd ervoor heb, hebben ze die maar gelijk gedaan.
Ik heb het ding ook nog niet vaak gebruikt. In de wasbox spuit ik de ketting vaker af.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Wat een gedoe ook met die kettingen en riemen, neem er dan eentje zonder al die zooi! :+

1200Nm onder je kont! :o :7

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• geert_s

geert_s

SpongeRob schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:05:
Wat een gedoe ook met die kettingen en riemen, neem er dan eentje zonder al die zooi! :+

1200Nm onder je kont! :o :7
Ik ben wel benieuwd of mijn garagist om de hoek hier fatsoenlijk een band om gaat kunnen leggen :+
Ach, tegen die prijs komen ze vast langs om het voor je te doen.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
Ora et Labora schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:23:
Iemand ervaring met dit?
Ik rij sinds juli dit jaar woon-werk-verkeer, 2 dagen per week, zo'n 70km enkele reis.
Eerst met een motorscooter (Sym Fiddle 125CC), nu met een Honda NTV650.
Ik ben sowieso al geen fan van snelweg rijden op de motor, ik moet mijzelf echt dwingen rustig te blijven de eerste paar km. Meestal is het de eerste paar km een soort van spannend, daarna gaat het meestal wel. Muziekje in de helm en gewoon doorrijden.

Maar hoge bruggen over water blijft lastig. Het is niet zo dat ik in paniek raak maar de spanning stijgt behoorlijk.
Bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
Nu heb ik ook wel aardig last van hoogtevrees in het dagelijkse leven, geen idee of dat er mee te maken kan hebben.

Overigens rij ik wel gewoon snelweg en ook over hoge bruggen over het water met de motor maar ik zou wel graag die spanning eraf willen hebben.
Iemand tips daarvoor?

(Met de auto geen enkel probleem in geen enkele omstandigheid overigens).
Nog even teurgkomend op deze post en de vele goede tips, waarvoor dank.
Even wat eten, banaantje ofzo, werkt zeker. Als een zoutzak op de motor in plaats van hard knijpen, werkt zeker. Niet te dicht achter een vrachtwagen/busje, helpt ook.
Ik ben er denk ik ook achter waar de spanning in zit/zat:

Wind:
Ik had een heel klein windschermpje op m'n NTV650 waardoor m'n bovenlichaam vol in de wind zat en ook bewoog. Ik heb een verlengstuk gekocht via Temu zodat ik voor 90% met m'n lichaam achter de ruit zit en met iets bukken, ook m'n hoofd, en dit scheelt al enorm veel. Ik kan nu gerust in wat hardere wind rijden zonder problemen.
Het ziet er niet uit maar als test werkt het prima, een goed windscherm kan ik later nog zoeken.

Hoogtevrees:
Op de uiterst rechtse baan komt dat voor. Als ik in het midden ga rijden, gaat het al een stuk beter, uiteraard wel op snelheid dat ik aan het inhalen ben, anders rij ik onnodig links.
In het donker, geen enkel probleem, waar ik ook rij.

Al met al, mede dankzij jullie tips waarvoor dank, gaat het voor 90% beter.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:30
Bij mijn KTM 1290 sas smeer ik de ketting eigenlijk na elke rit met S100 wit ketting vet uit een spuitbuis. Zo nu en reinig ik de ketting ook met S100 ketting reiniger. 1x per seizoen maak ik de ruimte bij het voor kettingwiel schoon met dieselolie en een kwast. Goed ketting onderhoud loont. Ik haal altijd 30 k uit een set.
Pagina: 1 ... 108 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.