The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Het enige wat ik wel leuk vond was met mijn toenmalige nogal luide uitlaat door de inpandige garage te rijden, dat knalde genoeg om een hoop bijkijks te krijgen, maar of dat nou de hele beurstrip waard was?
Voor mij is de BigTwin beurs in oktober(?) veel leuker, maar dat is omdat mijn interesse veel meer die kant opgaat.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Als je nog nooit bent geweest gewoon gaan!TakeItToTheMax schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:00:
[...]
Is die echt zo slecht? Ik wilde als kersverse motorrijder en dit jaar is heen gaan.
Je hebt een top dag hoe dan ook en vanaf dat moment snap je ook alle opmerkingen
Het is echt wel lachen, maar na een paar keer ben je er absoluut klaar mee. Ik heb denk ik veel occasions elk jaar weer zien staan en ook zelfde kramen met dezelfde “tijdelijke” aanbiedingen.
Heel af en toe een echt deal.
En ja je kan als beginner mooi veel zien en leren/proberen en passen etc.
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Worden deze examens door overmacht niet met voorrang ingeroosterd?RBH schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:31:
[...]
In theorie staat aanstaande dinsdag AVB op de planning, maar ik ben er bang voor dat hij wéér niet door gaat, net als de vorige keer dat het weer te slecht was om te rijden, 2 maanden geleden…
Ja, in principe wel, echter geeft het CBR 2 data en dan moet je maar net kunnen. Er was een andere mogelijkheid eind december, maar toen kon ik niet. Als je beide data niet kunt sluit je gewoon weer achteraan in de rij.ll roel j schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:26:
[...]
Worden deze examens door overmacht niet met voorrang ingeroosterd?
Hoor net dat het code oranje is zelfs, dus ik ga er vanuit dat het hem niet wordt morgen. 😅
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Het is een grote en drukke bedoening met behoorlijk wat afstanden lopen.Chevy454 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:37:
Is die motorbeurs ook iets om te bezoeken met een klein kind?
Dus dat ligt aan het kind
Zelf zou ik er onder de 10 jaar niet snel aan beginnen.
Meta Quest 3
Dat is dan wel wat jammer dan.Aldoendex schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:41:
Het is een grote en drukke bedoening met behoorlijk wat afstanden lopen.
Dus dat ligt aan het kind
Zelf zou ik er onder de 10 jaar niet snel aan beginnen.
De openingsdag vrijdag zal dan de rustigste dag van het weekend zijn dan?
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
De openingsdag is de rustigste dag.Chevy454 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:44:
[...]
Dat is dan wel wat jammer dan.
De weekenddagen het drukste.
Meta Quest 3
Ah op die manier.RBH schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:30:
[...]
Ja, in principe wel, echter geeft het CBR 2 data en dan moet je maar net kunnen. Er was een andere mogelijkheid eind december, maar toen kon ik niet. Als je beide data niet kunt sluit je gewoon weer achteraan in de rij.
Hoor net dat het code oranje is zelfs, dus ik ga er vanuit dat het hem niet wordt morgen. 😅
Nee ik acht die kans klein. Vandaag is ook alles voor brommer en motor geannuleerd las ik net, dit triggerde mijn vraag aan je. 😁
Vorig jaar rondgestruind met de kleine in de buggy. Je bezoek wordt er wel iets korter door en je kan niet overal makkelijk kijken. Maar daar had ik me op ingesteld, en heb me een paar uurtjes prima vermaakt.Chevy454 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:37:
De laatste jaren werd het steeds slechter, maar ik heb het idee dat ze vorig jaar wel weer een stijgende lijn te pakken hebben. Helaas niet meer binnen parkeren met de motor, maar wel weer alle grote merken aanwezig en veel ruimte voor kleding (ja, zelfs nog motorschoenen gekocht). Voorgaande jaren waren het alleen nog B- en C-merken (was net Ali Express Motoreditie), maar vorig jaar ook gewoon weer de bekende merken qua kleding en schoeisel.botoo schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:57:
Ik ben er drie jaar geleden weer eens geweest, stond 30 min in de rij voor de motorgarage, heb 10 min in die garage rondgekeken wat er allemaal stond, was na 30 min op de beurs de onzin kraampjes wel zat en zat op iets meer dan een uur weer op de weg naar huis.
Het enige wat ik wel leuk vond was met mijn toenmalige nogal luide uitlaat door de inpandige garage te rijden, dat knalde genoeg om een hoop bijkijks te krijgen, maar of dat nou de hele beurstrip waard was?
Voor mij is de BigTwin beurs in oktober(?) veel leuker, maar dat is omdat mijn interesse veel meer die kant opgaat.
Ik ga ieder jaar, en na wat mindere jaren nu steeds weer leuker. En neem zelf een flesje cola en een paar krentenbollen mee, want de prijzen voor eten overtreffen de Efteling nog.
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Je ziet er wel meer lopen met kleine kinderen hoor. Meestal is er buiten nog een stuntshow of 'race'-achtige demo, wat voor kinderen ook wel leuk is om te zien. Ieder jaar hetzelfde, maar toch wel even grappig.Chevy454 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:37:
Neem wel oordoppen/kleppen mee voor je kleine.
De openingsdag is op donderdag 19 februariChevy454 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:44:
[...]
Dat is dan wel wat jammer dan.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Het een en ander is al gezegd, de motorbeurs is voornamelijk heel veel eettentjes. Marketing. Ontzettend druk (in het weekend dan). Echt dealtjes scoren is mij niet gelukt.Chevy454 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:37:
Dit jaar wil ik er met een 8-jarige naar toe. Voor hem zal het wel leuk zijn. Want groots, veel, hij kijkt zijn ogen wel uit. Anders zou ik het niet meer doen.
Vorig jaar mijn Klim helm gekocht op de beurs. Meer omdat er weinig winkels zijn waar je de Klim helmen kunt passen en op de beurs was die mogelijkheid er dus wel.
[ Voor 14% gewijzigd door c-nan op 05-01-2026 09:11 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Ah ja, ik zie het nu ook inderdaad. Wel logisch ook, net met de auto was het op sommige plekken in de wijk ook best glad..ll roel j schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:51:
[...]
Ah op die manier.
Nee ik acht die kans klein. Vandaag is ook alles voor brommer en motor geannuleerd las ik net, dit triggerde mijn vraag aan je. 😁
Ik avd dinsdag, maar ik heb mijn vrije dag alweer ingeroosterd. Geloof er niks meer vanRBH schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:31:
[...]
In theorie staat aanstaande dinsdag AVB op de planning, maar ik ben er bang voor dat hij wéér niet door gaat, net als de vorige keer dat het weer te slecht was om te rijden, 2 maanden geleden…
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Nee, snap ik. Waar zou je AVD hebben? Ik zie net dat het weer hier in het noorden morgen nog wat slechter is dan vandaag, dus ik denk een slimme keuze van je.silverball schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:28:
[...]
Ik avd dinsdag, maar ik heb mijn vrije dag alweer ingeroosterd. Geloof er niks meer van
Emmeloord. Valt dat onder 'het noorden'RBH schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:41:
[...]
Nee, snap ik. Waar zou je AVD hebben? Ik zie net dat het weer hier in het noorden morgen nog wat slechter is dan vandaag, dus ik denk een slimme keuze van je.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Oh donderdag... Misschien wel de moeite om de kleine man (4yo) van school mee te nemen dan
Wel een mooie electro motor met indrukwekkende stats!
[ Voor 28% gewijzigd door Leviathius op 05-01-2026 10:18 ]
Wij geven alleen helemaal niks om ADV motoren of andere hoogpoters, maar daar zijn wij de uitzondering, dat is ons wel bewust. Daarvoor blijven wij dan bijv een uur naast de Moto2 machine van Colin Veijer kwijlen
Moet je een aantal video's van Marc Travels kijken. Hij heeft er een tijd mee gereden:Leviathius schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:18:
[YouTube: World’s First Solid-State Production Vehicle | Say Goodbye to Range Anxiety]
Iemand 30K over om stuk te slaan hierop en je bevindingen te delen?
Kan iemand me vertellen of zo'n (gebrek aan) achteras ook maar enig voordeel heeft? Of is dit alleen maar voor de cool-factor?Leviathius schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:18:
[YouTube: World’s First Solid-State Production Vehicle | Say Goodbye to Range Anxiety]
Ik zou zoiets best willen rijden voor woon-werk trouwens, als ik nog maar iets brullends erbij mag voor het weekend dan.
Jaren geleden (dat moet ergens in het begin van de jaren '90 zijn geweest) heb ik ooit eens een motor met zijspan combinatie gezien waarvan de motor zowel voor als achter geen assen had. De voor- en achtervork zaten vastgemaakt aan de velg.geert_s schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:35:
[...]
Kan iemand me vertellen of zo'n (gebrek aan) achteras ook maar enig voordeel heeft? Of is dit alleen maar voor de cool-factor?
Ik zou zoiets best willen rijden voor woon-werk trouwens, als ik nog maar iets brullends erbij mag voor het weekend dan.
Geen flauw idee welk merk het was, volgens mij een Yamaha of Kawasaki ofzo. Was in elk geval een sporttour model.
Wat ik vooral gaaf vond, was dat het drie gezinnen waren. Allemaal met een zijspan mét kinderen en drie types motoren. De bovengenoemde sport-tour, een Goldwing achtige en een (semi) retro motor (dacht ik), wellicht een Triumph of een Honda CB serie.
Het was in Hongarije ergens tussen 1990 en 1993. Misschien dat @harley weet waar ik het over heb gezien zijn ervaring met zijspancombinaties?
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
30k vanaf ja! De duurste €54k. Mooie marketing wel, de range is wat beter dan de Zero SR/F, maar niet enorm, de grootste accu is wel een 50% groter?Leviathius schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:18:
Ik verwacht ~200km snelweg bereik, wat op zich al een heel eind is, maar dan leg je wel meer neer dan een full options BMW R1300GS Adventure, en heb je precies niks behalve een motor. Geen koffers, geen elektronische vering. Zit er uberhaupt wel handvatverwarming op ofzo?
Ik ben duidelijk niet de doelgroep
![]() | ![]() |
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik denk inderdaad dat de doelgroep de motorrijders zijn die al een dikke wagen rijden, dikke motor hebben en ook geld over hebben om een zuinige electro motor erbij te nemen voor woon-werk bijvoorbeeld. Beetje de early-Tesla adoptors publiek zeg maar._eLMo_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:07:
[...]
30k vanaf ja! De duurste €54k. Mooie marketing wel, de range is wat beter dan de Zero SR/F, maar niet enorm, de grootste accu is wel een 50% groter?
Ik verwacht ~200km snelweg bereik, wat op zich al een heel eind is, maar dan leg je wel meer neer dan een full options BMW R1300GS Adventure, en heb je precies niks behalve een motor. Geen koffers, geen elektronische vering. Zit er uberhaupt wel handvatverwarming op ofzo?
Ik ben duidelijk niet de doelgroep
[Afbeelding] [Afbeelding]
Mochten er meer tweakers op donderdag gaan en het leuk lijken te meeten, laat het weten, wellicht kunnen we er een motortopic groepsuitje van maken.
Ik ga ook donderdag.Leviathius schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:08:
Over de motorbeurs gesproken, daar ging het daarstraks ook al over, ik ben voornemens om op de donderdag te gaan overdag. Lekker rustig (relatief) en alle standmedewerkers hebben er nog zin in.
Mochten er meer tweakers op donderdag gaan en het leuk lijken te meeten, laat het weten, wellicht kunnen we er een motortopic groepsuitje van maken.
Ik probeer dit jaar ook te gaan, op donderdag, met hem. Alleen even kijken hoe we dat logistiek gaan indelen.
Ik wil zelf vooral gaan zitten op een nieuwer model CBR1000RR, een S1000RR en een R1 om te bekijken wat er beter zit voor op het circuit
Dan moet junior maar even er naast staan, vindt hij ook niet erg.
K to the KillaZ
Denk dat je doelt op een krauser domaniVrijdag schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:06:
[...]
Jaren geleden (dat moet ergens in het begin van de jaren '90 zijn geweest) heb ik ooit eens een motor met zijspan combinatie gezien waarvan de motor zowel voor als achter geen assen had. De voor- en achtervork zaten vastgemaakt aan de velg.
Geen flauw idee welk merk het was, volgens mij een Yamaha of Kawasaki ofzo. Was in elk geval een sporttour model.
Wat ik vooral gaaf vond, was dat het drie gezinnen waren. Allemaal met een zijspan mét kinderen en drie types motoren. De bovengenoemde sport-tour, een Goldwing achtige en een (semi) retro motor (dacht ik), wellicht een Triumph of een Honda CB serie.
Het was in Hongarije ergens tussen 1990 en 1993. Misschien dat @harley weet waar ik het over heb gezien zijn ervaring met zijspancombinaties?
:strip_exif()/f/image/rSGDBVwBMNmXRm8ItSG0aJy0.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JnqbUHicudqiyWpJy0iNFEV0.jpg?f=user_large)
Of eventueel een corda
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Ik zat ook in de richting te denken. Maar dan hebben we het in alle gevallen over naafbesturing en enkelzijdige wielophangingen. Niet over naafloze wielen.harley schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:58:
[...]
Denk dat je doelt op een krauser domani
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of eventueel een corda
[Afbeelding]
Naafloze wielen ben ik nog niet tegengekomen bij zijspancombinaties. Bij solo motoren hoogstens bij een conceptmodel, zelfs niet bij zelfbouw.
Als ik vrij krijg ga ik donderdag en als het goed is komt Motor-forum ook met een standjeLeviathius schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:08:
Over de motorbeurs gesproken, daar ging het daarstraks ook al over, ik ben voornemens om op de donderdag te gaan overdag. Lekker rustig (relatief) en alle standmedewerkers hebben er nog zin in.
Zie net op Instagram van het CBR dat ook dinsdag inderdaad de examens zijn afgelast.silverball schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:28:
[...]
Ik avd dinsdag, maar ik heb mijn vrije dag alweer ingeroosterd. Geloof er niks meer van
Ik heb wel minimaal 5 werkende hersencellen
Oh tnx, ik zat cbr.nl in de gaten te houden, waar het nog niet staat.RBH schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:23:
[...]
Zie net op Instagram van het CBR dat ook dinsdag inderdaad de examens zijn afgelast.
O god, waar houd het op? Rij-instructeur C of zien we je straks zelfs in een vliegtuig?
In werkelijkheid zal het wel een risicoherkenningstraining zijn.
Niet mijn foto, is van een collega. Maar ik zie de motorrijder in kwestie wel vaker voorbij komen hier in het dorp.WilbertNeems schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:30:
@HTT-Thalan
O god, waar houd het op? Rij-instructeur C of zien we je straks zelfs in een vliegtuig?![]()
In werkelijkheid zal het wel een risicoherkenningstraining zijn.
Ik moest vandaag meer zooi meenemen dan ik op de scooter zou kunnen vervoeren, dus dat werd toch een auto gebruiken.
Ik ben wel zo laat als mogelijk thuis vertrokken en zo snel als 't kon weer huiswaarts gegaan. Wat een bende op de weg hier en daar, en mensen die dan standaard minimaal 30km/u trager rijden dan normaal toegestaan. Om over redelijk plotselinge (af)remacties te zwijgen, dat alles ipv krap 70km/u ineens weer 30km/u rijdt
* Destruction is blij niet meer dagelijks de weg op te hoeven...
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Snelheid aanpassen is niet zo heel raar in deze omstandigheden. Als iedereen stug de maximumsnelheid blijft rijden, wordt het een veel grotere puinhoopDestruction schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:13:
[...]
Ik moest vandaag meer zooi meenemen dan ik op de scooter zou kunnen vervoeren, dus dat werd toch een auto gebruiken.
Ik ben wel zo laat als mogelijk thuis vertrokken en zo snel als 't kon weer huiswaarts gegaan. Wat een bende op de weg hier en daar, en mensen die dan standaard minimaal 30km/u trager rijden dan normaal toegestaan. Om over redelijk plotselinge (af)remacties te zwijgen, dat alles ipv krap 70km/u ineens weer 30km/u rijdt![]()
* Destruction is blij niet meer dagelijks de weg op te hoeven...
Deal with it
YouTube: Hubless Chopper, (The Hubless Monster) A Wicked Bike Without Rims th...
Het is sowieso. Niet zo wie zo, zws, of sowiezo. Of andere varianten. Dus gewoon sowieso.
Maar waarom dan zo'n woon-werk onvriendelijk ding? Geen koffers, geen windbescherming etc. Ok, niet iedereen woont in een nat klimaat, maar een groot deel van de doelgroep (mensen met geld) wel. Een tour-model is een stuk praktischer woonwerk. En kan ook breder worden ingezet dan alleen als speelgoed van particulieren, denk aan evenementen (bijv wielertours), overheid, hulpdiensten etc. waarbij stille en schone aandrijving een groter voordeel kunnen hebben (en/of eis vanuit overheid en/of marketing factor). Of desnoods als SUV/adventure, die zijn ook populair zat.Leviathius schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:12:
[...]
Ik denk inderdaad dat de doelgroep de motorrijders zijn die al een dikke wagen rijden, dikke motor hebben en ook geld over hebben om een zuinige electro motor erbij te nemen voor woon-werk bijvoorbeeld. Beetje de early-Tesla adoptors publiek zeg maar.
Voor elektrische motoren met beperkte range snap ik die overweging nog wel, van een tourmotor verwacht je dat je ermee kan touren. Zo heeft een R1200RT ook een 27l tank zodat je bijna 500km kan rijden voor je droog staat (27l * 18.5km/l = 499,5km). Maar als je met je elektrische motor ook 500+ km kan rijden vervalt dat argument weer. Lunchen/pauzeren moet je toch, veel rijders halen die 500km toch al niet op een dag. En daarna kan ie de hele avond/nacht weer aan de lader.
[ Voor 20% gewijzigd door noes op 05-01-2026 18:01 ]
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Dat ik geen risico ga lopen op een schuiver of aanrijding met schade en letsel tot gevolg (of erger), al helemaal niet voor die karige 17ct per km die mn werkgever vergoeden wil voor slechts ~80% van mn reis. Wie betaalt, bepaalt, en ik betaal mn reis grotendeels zelf
Sowieso, kom nu t bruggetje van mn oprit niet eens af (of weer terug op) met de auto, laat staan met de motor. Dus motoren staan warm en droog, auto's veilig op de oprit, ik werk lekker thuis. Ben ik nog productiever ook
Snelheid aanpassen is inderdaad het devies in dit soort omstandigheden. Maar waarom we richting de 70km/u kruipen en daarna weer afremmen tot 30km/u is me een raadsel. Als iedereen nou gewoon stabiel 50 rijdt dan komen we er ook zonder extra oponthoud en auto's die beginnen te glijden omdat er ineens geremd moet wordenJoris748 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:32:
[...]
Snelheid aanpassen is niet zo heel raar in deze omstandigheden. Als iedereen stug de maximumsnelheid blijft rijden, wordt het een veel grotere puinhoop
Deal with it
Als ik met m'n eigen auto was kon ik nog dashcam beelden delen, maar in de auto die ik bij me had zit zo'n ding niet. Vergelijkbaar met @noes, als de werkgever geen rendabele vergoeding wil betalen is het uitgesloten dat ik met mijn eigen auto ga rijden voor het werk. Dan regelt de WG die maar. En dat heeft de WG ook geregeld, incl. winterbanden zelfs.
[ Voor 13% gewijzigd door Destruction op 05-01-2026 17:58 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Heerlijk verhaal, nu pas rustig tijd gehad om het uit te lezen. Heel veel herkenbare plaatsen en foto's gezien, en ook een aantal punten die nu op m'n verlanglijstje staanAikon schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:29:
Eindelijk is m'n reisverslag van het rondje Fennoscandinavië in 50 daagjes klaar![]()
Hier te lezen: https://www.bmwgsclub.nl/...nnoscandinavi%C3%AB-2025/
Het is een hoop werk geweest, maar altijd leuk om later nog eens terug te lezen.
@Waaj
[Afbeelding]
Ik las ook nog je laatste tip over een account aanmaken bij ferrypass voor de veerboten, je kan er ook voor kiezen om dat niet te doen. Bij sommige veerboten moet je dan ter plekke afrekenen, maar bij een hoop andere wordt je kenteken geregistreerd en krijg je (als het goed is) de rekening thuis gestuurd. Maar heel vaak gaat dat niet goed en wij wachten nog steeds op de rekeningen van 2021, 2022 en 2025
Ik ben de kostwinnaar voor het gezin.
Voor mij wordt het ook de donderdag. Hopelijk op de motor
We hebben de f650 verkocht
Misschien is dit hem wel btw, want ik had het scherm zwart gemaakt en de stickers er ook afgehaald...
Nou dat weet je in ieder geval zeker dat de nieuwe eigenaar er goed gebruik van maaktkneusteun schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:09:
[...]
We hebben de f650 verkocht
Misschien is dit hem wel btw, want ik had het scherm zwart gemaakt en de stickers er ook afgehaald...
Bedankt. Met die ferry prepay krijg je trouwens ook 50% korting, en geen kosten voor de rekening zelf.Waaj schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:06:
[...]
Heerlijk verhaal, nu pas rustig tijd gehad om het uit te lezen. Heel veel herkenbare plaatsen en foto's gezien, en ook een aantal punten die nu op m'n verlanglijstje staan
Ik las ook nog je laatste tip over een account aanmaken bij ferrypass voor de veerboten, je kan er ook voor kiezen om dat niet te doen. Bij sommige veerboten moet je dan ter plekke afrekenen, maar bij een hoop andere wordt je kenteken geregistreerd en krijg je (als het goed is) de rekening thuis gestuurd. Maar heel vaak gaat dat niet goed en wij wachten nog steeds op de rekeningen van 2021, 2022 en 2025
Ik wilde gisteren met de motor gaan. Alleen twee wegen in het dorp is aangedrukt sneeuw, daarna zijn de wegen schoongeborsteld. Maar ik ging gisteren op die schone weg staan, spek glad! Terwijl de weg er nog schoner uitzag dan wanneer het regent. Als je de weg al niet kan vertrouwen, niet goed kan inschatten, is het voor mij een grote NOGO.
Ik zit al hoog op de motor, als ie gaat glijden is er geen houden aan.
Je kunt wel precies zien in de wijk wie hun stoep veegt en/of strooit. Eerste dag is leuk, tweede dag is geinig, derde dag wordt het minder en is alles aangestampt dus niet meer te verwijderen ;P
Ik heb natuurlijk wel eerst een sneeuwpop gebouwd met de kids
[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 07-01-2026 09:03 ]
Voordeel met de motor is wel dat je vier steunpunten hebt ipv twee_eLMo_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:02:
Ik ben vandaag te voet al onderuit gegleden op aangereden sneeuw / ijs in een bocht, ondanks dat ik voorzichtig liep en het er glad uit zag, haha. Geen last van verder, maar met de motor ga ik nu niet doen.
Je kunt wel precies zien in de wijk wie hun stoep veegt en/of strooit. Eerste dag is leuk, tweede dag is geinig, derde dag wordt het minder en is alles aangestampt dus niet meer te verwijderen ;P
Ik heb natuurlijk wel eerst een sneeuwpop gebouwd met de kids
Althans zo beredeneerde ik in mijn brommertijd
Ik rij normaal altijd door, ook als het een beetje vriest. Maar met dit weer doe ik hooguit een beetje handremdrifts met de vierwieler op de parkeerplaats en voor de rest blijft alles lekker binnen staan.
Even met een harde schep wat lijntjes maken, dan breekt het zo open._eLMo_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:02:
En regelmatig scheppen zorgt dat het minder zwaar word, minder kans op aangevroren / samengedrukte sneeuw / ijs. Hier vegen we einde van de dag even, het is niet meer dan 5 min werk geweest steeds.
Hier heb ik vandaag pas voor het eerst een sneeuwschuiver gezien in de gemeente, zelfs de ambtenaren worden wakker hier.
De wegen hier in de wijk zijn een grote ijs plaat, niet doorheen te komen.
Wel jammer dat ik nu een leenmotor heb, de dagen tikken wel door zo. Gelukkig gister de monteur gesproken, 'we maken er wel een zacht prijsje van, want er zullen geen kilometers gemaakt worden'. Kerel snapt het wel.
[ Voor 24% gewijzigd door _Apache_ op 07-01-2026 09:19 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Gewoon na de regenbui even het wegdek likkenLoei123 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:19:
Iemand enig idee, voor over een maand of 2, hoe veel het geregend moet hebben voordat de pekel/zout echt goed weg is?
Het zijn niet alleen de mm’s maar ook de manier waarop, miezer of slagregen scheelt nogal. Gewoon afwachten en goed naar het wegdek kijken, dan leer je het vanzelf herkennen.
Haha, zelfs als de wegen volledig onbegaanbaar zijn kan je gewoon een pekeldiscussie startenLoei123 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:19:
Iemand enig idee, voor over een maand of 2, hoe veel het geregend moet hebben voordat de pekel/zout echt goed weg is?
Volgens mij zijn de wegen best aardig schoon na een dagje goed doorregenen.
@_eLMo_ Wegdek likken, goede tip!
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Slim van ze, kunnen ze in de winter lekker gepland onderhoud blijven doen._eLMo_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:21:
@_Apache_ mijn dealer heeft ophaal- en brengservice in de winter. Hij wordt vandaag opgepikt (10.000km beurt), ben benieuwd of ze daadwerkelijk komen haha.
Ja, nou dat was iig het goede nieuws._eLMo_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:21:
@_Apache_ mijn dealer heeft ophaal- en brengservice in de winter. Hij wordt vandaag opgepikt (10.000km beurt), ben benieuwd of ze daadwerkelijk komen haha.
Voor de 6e keer zijn mijn schijfremmen krom. Het hele wiel is naar een richter geweest en die bevestigd inderdaad 'dikte verschillen in de rechterremschijf'. En na onderzoek komen de dealer en de richter tot de conclusie 'pech'.
Deel van de schijven waren een slecht product. Dus een aantal van die wissels waren daar aan te herleiden.Maar sinds de laatste zijn er schijven van EBC onder. Premium spul, 320eu/ schijf (ipv 300eu/set), maar die heeft na een paar duizend km ook al run-out (dikte verschil). Ik geloof niet zo in pech.
Vandaar mijn eerdere bericht hier, dat ik op zoek ben naar een specialist om dit eens na te zien, elke 3-4k km een setje schijven vervangen... daar groeit mijn geldboom niet hard genoeg voor.
[ Voor 15% gewijzigd door _Apache_ op 07-01-2026 09:43 ]
Na 6x lijkt het me geen pech meer. Heb je een agressieve rijstijl? Veel bergritten? Kan in iets technisch zitten, maar kan ook net zo goed aan het gebruik liggen. En dan gaat die 7e en 8e er ook gewoon komen natuurlijk._Apache_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:38:
[...]
Ja, nou dat was iig het goede nieuws.
Voor de 6e keer zijn mijn schijfremmen krom. Het hele wiel is naar een richter geweest en die bevestigd inderdaad 'dikte verschillen in de rechterremschijf'. En na onderzoek komen de dealer en de richter tot de conclusie 'pech'.
Deel van de schijven waren een slecht product. Dus een aantal van die wissels waren daar aan te herleiden.Maar sinds de laatste zijn er schijven van EBC onder. Premium spul, 320eu/ schijf (ipv 300eu/set), maar die heeft na een paar duizend km ook al run-out (dikte verschil). Ik geloof niet zo in pech.
Eh, na 6x is dat toch geen pech meer? En als het blijkbaar merk-/type onafhankelijk is, zit er dan niet "gewoon" ergens anders een probleem? Net het aanlegvlak van de schijf niet goed uitgelijnd of iets dergelijks, de montagepunten van je klauw scheef, zoiets?_Apache_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:38:
[...]
Ja, nou dat was iig het goede nieuws.
Vandaar mijn eerdere bericht hier, dat ik op zoek ben naar een specialist om dit eens na te zien, elke 3-4k km een setje schijven vervangen... daar groeit mijn geldboom niet hard genoeg voor.
Of was ie daarvoor juist al naar de richter geweest?
Een agressieve rijstijl zorgt niet voor dikteverschillen. Hooguit voor sneller slijtende remschijven.geert_s schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:45:
[...]
Na 6x lijkt het me geen pech meer. Heb je een agressieve rijstijl? Veel bergritten? Kan in iets technisch zitten, maar kan ook net zo goed aan het gebruik liggen. En dan gaat die 7e en 8e er ook gewoon komen natuurlijk.
Ik zou het echt gaan zoeken in de uitlijning van componenten. Richten van wielen klinkt leuk, maar dat heeft geen invloed op de naaf (ik neem aan dat de remschijven op de naaf en niet op de velg gemonteerd zijn).
Vanuit mijn vakgebied (troubleshooting) zou ik eerst een fishbone op gaan stellen met alle mogelijke oorzaken en die vervolgens stuk voor stuk geen elimineren. Kun je ze niet elimineren, dan moet je ze aanpakken.
Hij is juist de richter gegaan om het hele plaatje na te zien. Wiellagers, wielhub, uitlijning van de schijven (staan ze recht), dikte verschil, hoogte verschil etc.Stalensnuitje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:46:
[...]
Eh, na 6x is dat toch geen pech meer? En als het blijkbaar merk-/type onafhankelijk is, zit er dan niet "gewoon" ergens anders een probleem? Net het aanlegvlak van de schijf niet goed uitgelijnd of iets dergelijks, de montagepunten van je klauw scheef, zoiets?
Of was ie daarvoor juist al naar de richter geweest?
Die kwam terug met 'alleen dikte verschil waargenomen in rechterschijf, geen andere bijzonderheden'.
'Motor lijkt een buitenslaper', wat deels klopt, hij staat buiten, maar onder een overkapping, word wel in de regen meegereden. Dus hij krijgt wat van de seizoenen mee, maar niets bijzonders imho, moet ie gewoon kunnen doen.
Ik bedoel, de halve wereld en zn moeder heeft een motor in de buitenlucht, en die hebben nergens last van, dus die gaat bij mij niet op.
Heb nu mail contact met iemand van EBC zelf, en die gaf ook wel aan dat het abnormaal is, en gefixt moet worden. Maar hij kwan vooralsnog weinig betekenen over de mail, anders dan - als ik de motor terug heb - wat detail foto's moet gaan sturen.
[ Voor 17% gewijzigd door _Apache_ op 07-01-2026 09:56 ]
Heb je de schijven ook laten meten voordat ze erop gingen? Bij het volgende setje zou ik dat wel aanraden._Apache_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:53:
[...]
Hij is juist de richter gegaan om het hele plaatje na te zien. Wiellagers, wielhub, uitlijning van de schijven (staan ze recht), dikte verschil, hoogte verschil etc.
Die kwam terug met 'alleen dikte verschil waargenomen in rechterschijf, geen andere bijzonderheden'.
Motor lijkt een buitenslaper, wat deels klopt, hij staat buiten, maar onder een overkapping, word wel in de regen meegereden. Dus hij krijgt wat van de seizoenen mee, maar niets bijzonders imho, moet ie gewoon kunnen doen.
Ze kwamen nieuw uit de verpakking. Verzegeld vanuit de fabriek.Joris748 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:55:
[...]
Heb je de schijven ook laten meten voordat ze erop gingen? Bij het volgende setje zou ik dat wel aanraden.
De klachten zijn ook weg met nieuwe schijven, maar komen overtijd (3-5k km) weer terug.
Voorheen was het zelfs zo erg dat ABS ingreep bij hard remmen op snelheid.
Op lage snelheid is het irritant, want als ik bij een auto wil voor sorteren bij het stoplicht, remt hij plots harder.
Rem ik harder op snelheid, is het alsof ik over een wasbordje rij, dan voel je in het stuur echt 'brrrrrrrrr'
[ Voor 40% gewijzigd door _Apache_ op 07-01-2026 09:58 ]
Dit ; WiLLoW_TieN in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 127"
Ik ben 1x naar de moezel gereden, that's is, voor de rest zijn het forens ritten van 25km / stuk. Niets bijzonders.geert_s schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:45:
[...]
Na 6x lijkt het me geen pech meer. Heb je een agressieve rijstijl? Veel bergritten? Kan in iets technisch zitten, maar kan ook net zo goed aan het gebruik liggen. En dan gaat die 7e en 8e er ook gewoon komen natuurlijk.
Dus dat is garantie dat ze perfect waren?_Apache_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:56:
[...]
Ze kwamen nieuw uit de verpakking. Verzegeld vanuit de fabriek.
De klachten zijn ook weg met nieuwe schijven, maar komen overtijd (3-5k km) weer terug.
Voorheen was het zelfs zo erg dat ABS ingreep bij hard remmen op snelheid.
Op lage snelheid is het irritant, want als ik bij een auto wil voor sorteren bij het stoplicht, remt hij plots harder.
Rem ik harder op snelheid, is het alsof ik over een wasbordje rij, dan voel je in het stuur echt 'brrrrrrrrr'
Hoe groot was het dikteverschil?
Wat is de toegestande tolerantie?
Het is taai probleem taaie uitdaging
Het kan zijn dat er extreem veel/hard geremd wordt, oververhitting optreed, gevolgd door bijvoorbeeld het vasthouden van een (oververhitte) rem bij het verkeerslicht. Het lijkt me ook onwaarschijnlijk, maar 6x een kromme schijf is ook onwaarschijnlijk.Joris748 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:53:
[...]
Een agressieve rijstijl zorgt niet voor dikteverschillen. Hooguit voor sneller slijtende remschijven.
Ik zou het echt gaan zoeken in de uitlijning van componenten. Richten van wielen klinkt leuk, maar dat heeft geen invloed op de naaf (ik neem aan dat de remschijven op de naaf en niet op de velg gemonteerd zijn).
Vanuit mijn vakgebied (troubleshooting) zou ik eerst een fishbone op gaan stellen met alle mogelijke oorzaken en die vervolgens stuk voor stuk geen elimineren. Kun je ze niet elimineren, dan moet je ze aanpakken.
De schijf is niet krom, de schijf heeft een onregelmatige diktegeert_s schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:05:
[...]
Het kan zijn dat er extreem veel/hard geremd wordt, oververhitting optreed, gevolgd door bijvoorbeeld het vasthouden van een (oververhitte) rem bij het verkeerslicht. Het lijkt me ook onwaarschijnlijk, maar 6x een kromme schijf is ook onwaarschijnlijk.
Bij kromme schijven zou je theorie kunnen kloppen, voor onregelmatige dikte niet.
Daarom is een goede probleembeschrijving belangrijk
[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 07-01-2026 10:08 ]
De motor rolt wel makkelijk, dus moet hem wel licht inknijpen bij een stoplicht. Ik zou er eens op moeten letten als ik hem terug heb, maar dit issue heb ik nooit zo gehad met mijn rijstilj met de FJR (zwaarder) en FZS.geert_s schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:05:
[...]
Het kan zijn dat er extreem veel/hard geremd wordt, oververhitting optreed, gevolgd door bijvoorbeeld het vasthouden van een (oververhitte) rem bij het verkeerslicht. Het lijkt me ook onwaarschijnlijk, maar 6x een kromme schijf is ook onwaarschijnlijk.
Lijkt me met jouw omschreven rijstijl en kilometers ook niet van toepassing. Daar heb je veel te snel problemen voor. Iets zit er niet goed._Apache_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:10:
[...]
De motor rolt wel makkelijk, dus moet hem wel licht inknijpen bij een stoplicht. Ik zou er eens op moeten letten als ik hem terug heb, maar dit issue heb ik nooit zo gehad met mijn rijstilj met de FJR (zwaarder) en FZS.
Ik neem aan dat je vanaf nummer 3 al niet meer betaald voor wat dan ook. Als iemand het niet weet moet die dat toegeven en overdragen aan een specialist en niet telkens de rekening sturen._Apache_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:38:
Wat zei Einstein ook alweer, als je telkens op dezelfde manier een probleem probeert op te lossen denk je dat het de derde keer dan wel lukt?
Een vrije vertaling van mij van zijn quote:
Problemen kunnen niet worden opgelost op hetzelfde denkniveau als waarop ze veroorzaakt zijn
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Stel dat het dikteverschil van je schijf binnen tolerantie valt, zijn de schijven misschien niet eens de oorzaak. Maar een symptoom.
Geen enkele van de set schijven is uit mijn portemonnee gekomen, gelukkig. Maar nu zegt Zero 'we doen het niet meer', terwijl het probleem aanblijft. Hier en daar wel een setje blokken nieuw betaald. Want Zero deed echt alleen de schijf zelf, terwijl een nieuw setje blokken er ook bij hoort. Om die discussie (oude blokken, nieuwe schijven) voor te zijn, vind ik het geen bezwaar om 6-7 tientjes voor frisse blokken te betalen.ollie1965 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:22:
[...]
Ik neem aan dat je vanaf nummer 3 al niet meer betaald voor wat dan ook. Als iemand het niet weet moet die dat toegeven en overdragen aan een specialist en niet telkens de rekening sturen.
Wat zei Einstein ook alweer, als je telkens op dezelfde manier een probleem probeert op te lossen denk je dat het de derde keer dan wel lukt?
Een vrije vertaling van mij van zijn quote:
[...]
Ik heb ook altijd tegen de monteurs gezegd 'ga zelf even rijden, en trek je conclusie en vervang / corrigeer wat nodig is'. Ik ga niet roepen 'dit en dat moet vervangen worden'. Laat de monteur maar die conclusie trekken.
[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 07-01-2026 10:34 ]
Kwaliteits importeur dat_Apache_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:33:
[...]
Geen enkele van de set schijven is uit mijn portemonnee gekomen, gelukkig. Maar nu zegt Zero 'we doen het niet meer', terwijl het probleem aanblijft. Hier en daar wel een setje blokken nieuw betaald. Want Zero deed echt alleen de schijf zelf, terwijl een nieuw setje blokken er ook bij hoort. Om die discussie (oude blokken, nieuwe schijven) voor te zijn, vind ik het geen bezwaar om 6-7 tientjes voor frisse blokken te betalen.
Ik heb ook altijd tegen de monteurs gezegd 'ga zelf even rijden, en trek je conclusie en vervang / corrigeer wat nodig is'. Ik ga niet roepen 'dit en dat moet vervangen worden'. Laat de monteur maar die conclusie trekken.
Je hebt continu problemen, dat zijn we beu, dus zoek het maar uit
Schrijf je rechtsbijstand maar aan, gezien dit gewon voort duurt en het probleem niet opgelost is, hetzelfde probleem als wat zich in de garantie manifesteerde valt dit onder garantie. En elke 4000km nieuwe schijven kan je niet onder "producteigenschap" scharen. De afwijking is meetbaar!
[ Voor 14% gewijzigd door _eLMo_ op 07-01-2026 11:04 ]
Het ABS systeem is voor zover ik weet niet nagezien.Joris748 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:26:
Is er al ooit naar de ABS unit gekeken? Zorgt die misschien voor een pulserende remdruk?
Stel dat het dikteverschil van je schijf binnen tolerantie valt, zijn de schijven misschien niet eens de oorzaak. Maar een symptoom.
Ik verwacht dat schommelende schijfdikte een resultaat is van een onderliggend probleem, maar wat voor probleem..
- Want bij elke nieuw schijf is het probleem even weg.
- Maar komt in alle gevallen vrij snel (3-5k km) weer terug.
- Meerdere dealers hebben dit probleem al proberen aan te pakken, en trekken dezelfde conclusie "schijf is krom, moet vervangen worden". En zien verder geen reden waarom dit zo ontstaat.
Ja, ik sta bijna op het punt om hem naar een specialist te brengen, en doe mij maar nieuwe schijven, klauwen, blokken._eLMo_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:03:
[...]
Kwaliteits importeur dat![]()
Maar ik weet gewoon niet zeker of dat het probleem wegneemt, en ik verwacht dat je met materiaal en arbeid gerust richting de 1200-1400 euro gaat voor dit geintje. En dat vertik ik gewoon te betalen als het zo snel weer mis gaat. Wat vertelt mij dat het dan ook niet mis gaat na een paar maanden met die set.
Ondanks dat ik 'basis dekking: conflict bij aankoop of garantie' heb, zeggen ze 'een motorfiets hoort bij de module verkeer en die is niet actief'. Nu terplekke activeren gaat ook niet werken voor een al lopende case. Dus ondanks dat je al 15j klant bent laten ze je gewoon vallen._eLMo_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:03:
[...]
Kwaliteits importeur dat![]()
Schrijf je rechtsbijstand maar aan, gezien dit gewon voort duurt en het probleem niet opgelost is, hetzelfde probleem als wat zich in de garantie manifesteerde valt dit onder garantie. En elke 4000km nieuwe schijven kan je niet onder "producteigenschap" scharen. De afwijking is meetbaar!
Nee dat was het ook niet. Het was echt een sporttourfiets met aandrijving/bevestiging op de velgen.harley schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:58:
[...]
Denk dat je doelt op een krauser domani
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of eventueel een corda
[Afbeelding]
Fun fact, in de strip "De Brozems" kwam een dergelijke motor ook al eens voorbij en dat was ook begin jaren '90
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Als die Zero van mij was zou ik 'm ook weg doen inderdaad. Elke 4k km dit soort gelazer wil je niet en zeker als je zo'n ding nieuw gekocht hebt mag je toch verwachten dat je dit soort problemen niet krijgt en als je ze krijgt, dat ze dan naar behoren worden opgelost..cyntax schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:25:
@_Apache_ Lijkt echt een Zero probleem. Vriend van me met een Zero SR heeft ook regelmatig problemen gehad met zijn remmen. Eerst schrijven en blokken vervangen en vervolgens de ABS sensoren en zelfs een klauw. Weet niet of het uiteindelijk nou permanent opgelost was of niet. Hij heeft de motor uiteindelijk toch weer ingeruild voor een BMW. Valt ook veel over te vinden als je er naar zoekt op het internet.
Ook wel karig van de verzekeraar. Ze kunnen je toch wel een advies geven? Je vraagt toch niet direct of ze er een leger advocaten naartoe willen sturen?
Hier staan alle 2 wielers momenteel stil. Zelfs met de Harley Pedaalson (aka de gewone fiets) ging ik gisteren al bijna onderuit. Dan mag de scooter ook blijven staan.
Ja, nou hun advies was 'in gebreke stelle', dat is al gebeurd, en de dealer belde mij woest op, met dat het al onder garantie vervangen was, en dat alles was wat hij kon doen.Destruction schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:38:
[...]
Ook wel karig van de verzekeraar. Ze kunnen je toch wel een advies geven? Je vraagt toch niet direct of ze er een leger advocaten naartoe willen sturen?
Maar dat heeft het onderliggende probleem dus niet weggenomen.
Let wel, hier zijn twee dealers in het verhaal. Ene waar ik hem gekocht heb - die woest is geworden-, en een ander - hier dichterbij - die echt z'n stinkende best doen, maar er ook niet uit komt.
[ Voor 16% gewijzigd door _Apache_ op 07-01-2026 13:39 ]
Ja, een mooi verhaal dat die dealer woest werd, maar hoe zit dat met jou? Uiteindelijk heb jij een motor gekocht met problemen die zij maar niet opgelost krijgen. Dat is een dieper gelegen probleem en daar mogen ze jou niet zomaar mee opzadelen onder het mom van "We hebben iets geprobeerd"._Apache_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:35:
[...]
Ja, nou hun advies was 'in gebreke stelle', dat is al gebeurd, en de dealer belde mij woest op, met dat het al onder garantie vervangen was, en dat alles was wat hij kon doen.
Maar dat heeft het onderliggende probleem dus niet weggenomen.
Let wel, hier zijn twee dealers in het verhaal. Ene waar ik hem gekocht heb - die woest is geworden-, en een ander - hier dichterbij - die echt z'n stinkende best doen, maar er ook niet uit komt.
Het terugdraaien van de koop - minus kosten van gebruik - lijkt me al een stuk redelijker. Dan sturen zij 't ding maar terug naar de importeur/partij waar zij het mee moeten uitvechten.
Mmmm, dit is ook nog wel een juridische angel als..._Apache_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:35:
De zaak waar je hem bij gekocht hebt is verantwoordelijk voor de oplossing, Als je die onvoldoende de mogelijkheid bied om te kunnen herstellen en daarna zelf (zonder afspraken) een andere partij inschakelt dan is er wel in gaatje in je verdediging om je recht te halen om het op te lossen/de kosten van oplossen te verhalen.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Verzin je dat of kan dit echt? Want dat wat van een remblokje afslijt, wordt toch gewoon gruis/fijnstof? Het is niet dat er nieuw staal wordt gevormd ofzo.Chevy454 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:16:
Onregelmatige dikte (en niet krom) komt door afzettingen van de remblokken. Dus of de remzuigers komen niet voldoende terug bij stilstand maar blijft lichtjes hangen en het materiaal zet zich af op de schijf. Of je remmateriaal is slecht.
Dat is waarschijnlijk gewoon merk-garantie. Als jij een nieuwe (of premium selection gebruikte) BMW motor koopt bij een BMW-dealer kan je ook bij een andere BMW-dealer met garantie kwesties.ollie1965 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:47:
[...]
Mmmm, dit is ook nog wel een juridische angel als...
De zaak waar je hem bij gekocht hebt is verantwoordelijk voor de oplossing, Als je die onvoldoende de mogelijkheid bied om te kunnen herstellen en daarna zelf (zonder afspraken) een andere partij inschakelt dan is er wel in gaatje in je verdediging om je recht te halen om het op te lossen/de kosten van oplossen te verhalen.
Ik heb ze vaak gebeld, 3 keer langs geweest voor een schijfwissel, en ook ruim de tijd gehad voor analyse.ollie1965 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:47:
[...]
Mmmm, dit is ook nog wel een juridische angel als...
De dealer waar ik hem gekocht heb, heeft meer dan genoeg ruimte / tijd / kans gehad om tot een oplossing te komen.
Zij blijven bij hun standpunt 'wij kunnen niets meer dan schijven wisselen'..
En dan kan je woest worden na een ingebrekestelling, maar het probleem blijft.
En er kan geroepen worden dat fabrieksgarantie eindig is, maar als je schijven vervangt en het onderliggende probleem lijkt niet weggenomen zijn, kan je niet iemand zomaar laten vallen onder het mom van 'buiten garantie.'
[ Voor 16% gewijzigd door _Apache_ op 07-01-2026 14:25 ]
/f/image/hp5za02XCNW0f0qGJq07B92U.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/g2SGKkN3Y8tIrHB5A0eHvcr3.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Lyj58NnYeVjLSjMOtkETlM0p.png?f=fotoalbum_large)