Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:46
reneeke1970 schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:22:
[...]

Als je bij je huidige leverancier blijft heb je hetzelfde probleem, je krijgt nu een jaar rekening en gaat over naar variabel neem ik aan. Stap je vervolgens in 2027 over heb je hetzelfde probleem
Je ziet mij ook nergens zeggen dat ik dat probleem niet heb als ik mijn huidige om laat zetten naar variabel. Ik heb alleen dat probleem niet als ik per 1-11 over ga naar een aanbieder waar ik direct een jaar blijf.

[ Voor 9% gewijzigd door Pakhaas op 14-09-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:28
Pakhaas schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:48:
[...]

Je ziet mij ook nergens zeggen dat ik dat probleem niet heb als ik mijn huidige om laat zetten naar variabel. Ik heb alleen dat probleem niet als ik per 1-11 over ga naar een aanbieder waar ik direct een jaar blijf.
Met een jaar contract heb je dat niet nee, maar die valt waarschijnlijk wel wat duurder uit, of niet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
reneeke1970 schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:04:
[...]

Met een jaar contract heb je dat niet nee, maar die valt waarschijnlijk wel wat duurder uit, of niet?
Die kans is groot ja. Maar het ging nu even over die 2 maanden en niet kunnen salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:28
Pakhaas schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:08:
[...]

Die kans is groot ja. Maar het ging nu even over die 2 maanden en niet kunnen salderen.
Ja dat is gewoon een vast staand feit en heb je geen invloed op.
Ik zou niet zo bang zijn voor grote prijs sprongen. Energiek lijkt al een tijdje redelijk goed in de markt te staan met verschillende soorten contracten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:45
Misschien is het tzt, als er toch negatieve gevolgen zijn in het modelcontract, wel mogelijk om zonder al te veel moeite over te gaan naar hun normaal (variabel?) contract en dat ze zelfs bereid zijn die maanden te salderen. Dat ze het contract alleen omzetten, niet stoppen en opnieuw starten.
Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:48

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Truus01 schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:49:
Misschien is het tzt, als er toch negatieve gevolgen zijn in het modelcontract, wel mogelijk om zonder al te veel moeite over te gaan naar hun normaal (variabel?) contract en dat ze zelfs bereid zijn die maanden te salderen. Dat ze het contract alleen omzetten, niet stoppen en opnieuw starten.
Geen idee.
Wat let je om even per telefoon of mail contact met ze op te nemen?
Uit ervaring weet ik dat ze zeer soepel zijn. Ik kon probleemloos switchen van modelcontract naar dynamisch contract en gelijktijdig wisselen ven tenaamstelling (van mij naar mijn vrouw) na aanschaf batterij en BTW teruggave n.a.v. KOR. Geen gezeur, moeilijk doen of wachttijd, werd in 1 dag gedaan.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:11
Get!em schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:02:
[...]

Inderdaad afwachten en er is onzekerheid. Je ziet dat die onzekerheid ingeprijsd wordt op langere contracten (tarief 2 jarig contract duurder dan 1 jarig contract).

Vooralsnog is Energiek qua tarief in modelcontract (variabel) concurrerend met vaste contracten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twaOKrVfC-rpt1mXFkBNmEJBHVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8vVOeKA83k3MZY1NC53D0cSu.png?f=fotoalbum_large

Heb net mijn afrekening ontvangen van Greenchoice (modelcontract) , nu zie ik in mijn omgeving de aanstaande periode van 1jan tot juni weer ZONDER terugleverkosten staan.

Ga ervan uit dat ze voor 1 januari dit dan niet meer aanpassen en ook al zou de ACM de regels aanpassen (na 1 jan) ze dit niet eerder dan 1 juni mogen aanpassen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Cpt00kirk schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:58:
Ga ervan uit dat ze voor 1 januari dit dan niet meer aanpassen en ook al zou de ACM de regels aanpassen (na 1 jan) ze dit niet eerder dan 1 juni mogen aanpassen >:)
Houd er wel rekening mee, dat als ze per 1-1 nog geen terugleverkosten invoeren, maar per 1-7 wel en je dan zou overstappen, dat dat gevolgen heeft voor het salderen.
Je saldeert dan het stuk van voor de overstap ('nu' tot 1-7). En na de overstap is het salderen dan van 1-7 tot 1-1-2027, wanneer het salderen stopt.
Die knip kan net heel ongunstig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-10 14:01
Truus01 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:35:
[...]

Houd er wel rekening mee, dat als ze per 1-1 nog geen terugleverkosten invoeren, maar per 1-7 wel en je dan zou overstappen, dat dat gevolgen heeft voor het salderen.
Je saldeert dan het stuk van voor de overstap ('nu' tot 1-7). En na de overstap is het salderen dan van 1-7 tot 1-1-2027, wanneer het salderen stopt.
Die knip kan net heel ongunstig zijn.
Voor de meeste mensen is dat juist een vrij gunstige knip denk ik, omdat je zowel flinke verbruiksmaanden als flinke opwekmaanden hebt. Je zou maar nu een modelcontract afsluiten en per 1-1 worden er terugleverkosten geïntroduceerd, dan duik je maandenlang 'in de min' en kun je de terugleverkosten waarschijnlijk maar het beste slikken, om dat toch nog enigszins weg te kunnen salderen.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
MiBe schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:06:
Voor de meeste mensen is dat juist een vrij gunstige knip denk ik,
Geen idee of het voor de meeste mensen gunstig of ongunstig is, maar het is wel iets om naar te kijken en rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ons huidig contract bij Vattenfall loopt per 1-11 af. Nu hebben wij in november 2025 minder verbruik dan we in 2026 zullen hebben (ben zelf halve maand weg, en vrouw heeft EV niet nodig voor werk). Dus ik wil een tijdelijk stroomcontract nemen om zo in 2026 volledig te kunnen salderen. Gas ga ik loskoppelen van stroom en afnemen bij United Consumers met 215 euro korting op jaarbasis. Stroom heb ik aangemeld bij Energiek modelcontract. Mijn verbruik zal in november en december hoger zijn dan wat ik opwek, maar bij een terugleverboete bij andere energiecontracten wordt de schaal waar je in komt berekend op basis van je verwachte jaar opwek. Ook al is het variabel en blijf je er maar 1 of 2 maanden.

Stel ik blijf 1/1 bij Energiek Modelcontract. Kan ik dan salderen van 1/11 tot 1/1/2027 of zal het nooit langer zijn dan 12 maanden?

Edit: Bedoel Energiek Modelcontract

[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 08-10-2025 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Pakhaas 365 dagen na start zou de energieleverancier moeten toepassen voor salderen. Sommige leveranciers gebruiken een +/- van ongeveer 10 dagen. Als ze dat in je nadeel doen zou ik gewoon een nieuwe rekening vragen (lees: eisen).

Je kan proberen met een leverancier een afspraak maken over de datum die gebruikt wordt op de jaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
mrmrmr schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:49:
@Pakhaas 365 dagen na start zou de energieleverancier moeten toepassen voor salderen. Sommige leveranciers gebruiken een +/- van ongeveer 10 dagen. Als ze dat in je nadeel doen zou ik gewoon een nieuwe rekening vragen (lees: eisen).

Je kan proberen met een leverancier een afspraak maken over de datum die gebruikt wordt op de jaarrekening.
Bedankt. Ik bedoel uiteraard voor stroom modelcontract Energiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Truus01 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:35:
[...]

Geen idee of het voor de meeste mensen gunstig of ongunstig is, maar het is wel iets om naar te kijken en rekening mee te houden.
Klopt.

Voor de meeste mensen geld dat productie in eerste half jaar/ voor 1 juli hoger is dan 2de half jaar/na 1 juli.
Voor mensen met warmtepomp ligt consumptie echter in dat eerste half jaar ook flink hoger.

Saldo zal je zelf moeten nakijken of t gunstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:57
Is er al een nieuw topic voor dit onderwerp of moeten we de topictitel niet eens aanpassen?

Modelcontract Greenchoice per 1 juli 2025
https://www.greenchoice.nl/stroom-en-gas/modelcontract/
https://media.greenchoice...odelcontract-20250701.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8iTNEUqfxKUmBg8FZF6wO_LVe8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KbH5kB8I2viBN9Ma5KCXXx3a.png?f=user_large

Vaste leveringskosten a 1,31343 euro/dag, ofwel +/- 39.95 euro per maand. Ten opzichte van de 9,32 euro uit mijn verlengaanbod (incl terugleveren en terugleverboete) is dat best significant. Dan heb je het over 360 euro aan extra 'leverings'kosten per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Kanoet Zo staat Greenchoice ook al in de spreadsheet opgenomen. Zoek op "spreadsheet" op pagina 5 van dit topic.
Topic verdient inderaad wel een geupdate titel.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste