Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• kunai
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-11 22:00
Ik hoop dat mijn vraag terecht is in dit topic.

Ik heb sinds juni 2024 een modelcontract bij Vattenfall. Betaal vaste kosten van €14.99 per maand. Verder saldeer ik alles, en heb niet al teveel kWh over per jaar (100-200), dus dit is best gunstig.

Nu krijg ik net een mail met de nieuwe tarieven per 1-1-2026, en dan gaan de vaste kosten ineens naar €40,- per maand. Volgens mij lees ik in de algemene voorwaarden dat alleen variabele tarieven gewijzigd mogen worden. Klopt dit?

Dan mag dit dus niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oqz27ELzsRLKKI8ObeYV1Q194H8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aTwUQmS5dQ21fBZYe3oks5lR.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door kunai op 28-11-2025 12:06 . Reden: Extra info toegevoegd ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mag wel, er zijn zelfs aanbieders met nog hogere vaste kosten. Zie de excel / Google sheet in dit topic.

• kunai
Ja dat er aanbieders zijn met hogere tarieven weet ik, maar het gaat erom of ze tijdens de loopduur van het contract mogen wijzigen.

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Je hebt geen vast contract, dus dit mag gewoon. Omdat ze nog geen terugleverkosten mogen invoeren op het modelcontract gebruiken ze de vaste leveringskosten om je alsnog te laten betalen (of je weg te jagen).
Je moet even bekijken hoe je er nu voor staat qua salderen en het sommetje maken. Want het is waarschijnlijk de moeite om je contract op te zeggen en over te stappen naar een ander modelcontract met normale vaste leveringskosten, daar zit je dan igg weer "veilig" mee tot 1-7-2026.

• kunai
Ja als dit inderdaad gewoon mag, wordt het inderdaaad tijd om over te stappen vanaf 1 januari.

Zal eens puzzelen wat mijn opties zijn.

De overzichten van modelcontracten in de OP van dit topic, worden die nog bijgehouden?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Deze kreeg ik vandaag van Van De Bron.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlg5w2bGRqM5ddgBJW0GQyS0bmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1mCt81wJcRs9671GejPgIDw.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
kunai schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:37:
Ja als dit inderdaad gewoon mag, wordt het inderdaaad tijd om over te stappen vanaf 1 januari.

Zal eens puzzelen wat mijn opties zijn.

De overzichten van modelcontracten in de OP van dit topic, worden die nog bijgehouden?
Je moet dé sheet hebben. Link hieronder, staat altijd in de 2e gepinde post van dit topic.
https://docs.google.com/s...DnAJzBNI/edit?gid=0#gid=0

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

storm-biker schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:23:
Je hebt geen vast contract, dus dit mag gewoon. Omdat ze nog geen terugleverkosten mogen invoeren op het modelcontract gebruiken ze de vaste leveringskosten om je alsnog te laten betalen (of je weg te jagen).
Je moet even bekijken hoe je er nu voor staat qua salderen en het sommetje maken. Want het is waarschijnlijk de moeite om je contract op te zeggen en over te stappen naar een ander modelcontract met normale vaste leveringskosten, daar zit je dan igg weer "veilig" mee tot 1-7-2026.
Precies dit is mn plan, want ik kreeg ook de vattenfall mail. Ik kijk het komend jaar aan, en dan schuif ik ergens wel een accu in/aan/om mn huis.

Wise enough to play the fool

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:01
Hier modelcontract voor 2026 Energie direct.
Zelf nog aan nadenken wat we gaan doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiUMadsdkS2b_fyQg2R2Ky-5qCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zNlMSVakJz1Ows4NGCX27UYt.png?f=fotoalbum_large
Terugleveren vergoeden na verbruik = 0.15€

Essent zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn wel iets hoger dan Energie direct(dochter van)

AnimeAdicted

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tot en en met juni/juli nog lekker gratis stroom. Daarna YOLO. Met een beetje geluk lukt het het ze dan ook niet om tijdig terugleverkosten in te voeren maar deze keer ga ik er wel van uit. Surf the ride... en moet zeggen dat deze golf langer duurt dan ik had verwacht haha.

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Helaas hebben ze de vaste leveringskosten in lijn gebracht met de rest.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:10
@Jesse- €0.31 per dag is toch maar €9.50 per maand :)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Martin7182 schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:31:
@Jesse- €0.31 per dag is toch maar €9.50 per maand :)
Als je de netbeheerkosten en die vaste leveringskosten optelt en dat van de vermindering energiebelasting aftrekt blijft er 16,5 cent per dag over toch?

Of mis ik nog iets?
Als je dan netto meer terugleverd dan gebruikt zit je nog steeds met een rekening onder nul.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
@Martin7182 @Ronald.42 Ja, sorry. Helemaal verkeerd gekeken :)

• MLtweakers
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 12:59
Heeft iemand hier al iets gehoord van Mega modelcontracttarieven vanaf 1/1/2026?

Staat nog niet op hun website en ik heb zelf (als klant) nog geen bericht ontvangen…

• softmatic2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:07
storm-biker schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:23:
Je hebt geen vast contract, dus dit mag gewoon.
In mijn voorwaarden van mijn modelcontract bij Vattenfall staat dat het een contract voor onbepaalde tijd is. En er staat ook in dat de variabele leveringskosten kunnen wijzigen.

Mijn contract is uit 2023...
En mijn vaste leveringskosten zijn nog steeds 8,99

Ik heb ook nog geen mail gehad met wijzigingen voor 2026.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste