12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Ok. Dat kan ik doen. Ideeën voor een "handige" titel?Get!em schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:00:
@Sarpo , topictitel kan mogelijk al aangepast worden naar 31 dec? Het is bijna 1 juli en nog geen bericht dat de modelcontracten met TLK komen.
Wat is nu het beste modelcontract?Sarpo schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:37:
[...]
Ok. Dat kan ik doen. Ideeën voor een "handige" titel?
Dus beetje als die van de TLV.
hier geen ervaringen, maar ook overgestapt ivm overcapaciteit en 5ct terugleververgoeding. We gaan het zien....MLtweakers schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:57:
Hi allen,
Het valt mij op dat niemand het hier nog heeft over Mega.
Ja, ze hebben in eerste instantie een fout gemaakt door wel terugleverkosten in hun modelcontracttarieven te zetten. Maar dat hebben ze ook weer snel weggehaald.
Op zich zijn ze voor mensen met overproductie van zonnepanelen nog steeds de meest gunstige leverancier. In financiële zin.
Zijn er hier slechte ervaringen met Mega (zie best veel negatieve reviews online)? Zouden die s.v.p. dan gedeeld kunnen worden?
Want ik zit toch te twijfelen om naar hun modelcontract over te stappen. Ik zit nu nog bij Eneco variabel - en daar wil ik dus weg.
In eerste versie van aanbod 2 fouten:
- verkeerd aantal kWh teruglevering opgenomen
- in de berekening gerekend met een terugleververgoeding inclusief BTW. Dus met €0,05 x 1,21 = €0,0605.
In tweede versie helemaal niet te achterhalen met welk bedrag ze rekenden voor terugleververgoeding. En ook de maandelijkse netbeheerkosten klopten niet helemaal.
Ben benieuwd naar versie 3.
Maar eerlijk gezegd: hoop dat dit geen standaard is, wand dan weinig vertrouwen in een correcte jaarafrekening.
AnimeAdicted
Ik zit nu nog bij Vattenfall en dat contract loopt tot eind september maar eind juli heb ik wel meer teruggeleverd dan gebruikt. Ik wil dan graag overstappen aangezien we eind januari gaan verhuizen. Op deze manier kan ik de energie van de augustus, september e.d. nog meepakken i.v.m. een all electric huishouden.
Ja.Wollie91 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:51:
Saldeert de leverancier Energiek keurig op jaarbasis (of eerder bij overstappen)?
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
/f/image/LCdxHhH7HWJ4T1Vxs8SyOOEX.png?f=fotoalbum_large)
17.440Wp totaal: 16x 365 Wp Oost op dak 40 graden, 16x 365 Wp West op dak 40 graden, 16 x 360 Wp Zuid op schans. 10 graden
Eventjes terugbladeren naar pagina 18.Pim H. schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:58:
Ik heb het modelcontract van Mega ontvangen. Vreemd genoeg hebben zij het in dit contract over terugleverkosten. Ik heb hen gevraagd naar uitleg. Terugleverkosten zijn namelijk niet van toepassing bij een modelcontract.[Afbeelding]
Ik zit op pagina 11, waar is 18?
Een link naar de post was handiger geweest.
*Edit: Blijkbaar was dat voor mij pagina 9 geweest.
[ Voor 12% gewijzigd door Truus01 op 01-07-2025 15:52 . Reden: daarom ]
Dat geldt dan voor contracten die nu afgesloten worden, toch niet voor de al lopende contracten, lijkt me.jongbj schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:45:
Zie net dat Energiek de maandkosten naar 12,50 verhoogd heeft en de terugleververgoeding verlaagd naar 0,04/kWh. Dat lijkt Mega nu de goedkoopste te maken.
Boefjes, kan de excel weer anders worden.jongbj schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:45:
Zie net dat Energiek de maandkosten naar 12,50 verhoogd heeft en de terugleververgoeding verlaagd naar 0,04/kWh. Dat lijkt Mega nu de goedkoopste te maken.
Ik heb even de app geopend en daar mijn persoonlijke tarieven meteen gescreenshot. Want er gaat iets niet helemaal goed.
Als je namelijk direct kijkt, krijg je de tarieven die ze in juni publiceerden.
Switch je 1x naar de vorige periode (1 januari 2025), en dan weer naar vanaf 1 juli 2025, dan krijg je ineens die nieuwere hogere vaste kosten en lagere teruglevering.
Dit lijkt een foutje te zijn. Servicedesk en IT afdeling van Energiek kijken ernaar. Ze zeggen tevens dat ze de tarieven niet hebben aangepast.Get!em schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:57:
[...]
Boefjes, kan de excel weer anders worden.
Ik heb even de app geopend en daar mijn persoonlijke tarieven meteen gescreenshot. Want er gaat iets niet helemaal goed.
Als je namelijk direct kijkt, krijg je de tarieven die ze in juni publiceerden.
Switch je 1x naar de vorige periode (1 januari 2025), en dan weer naar vanaf 1 juli 2025, dan krijg je ineens die nieuwere hogere vaste kosten en lagere teruglevering.
De tarieven na het heen en weer switchen zijn de juiste.
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 01-07-2025 17:36 ]
Dan zat een oude pagina nog in je cache….Get!em schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:19:
[...]
Dit lijkt een foutje te zijn. Servicedesk en IT afdeling van Energiek kijken ernaar. Ze zeggen tevens dat ze de tarieven niet hebben aangepast.
De tarieven na het heen en weer switchen zijn de juiste.
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Nee, ze hebben het zelf ook kunnen reproduceren.PeepPeepPeep schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:21:
[...]
Dan zat een oude pagina nog in je cache….
Mogen leveranciers (last minute) terugkomen op hun prijsaankondiging? Hoewel ik inmiddels meer redenen heb om naar Energiek te gaan, is vorige maand mijn besluit om over te stappen op de prijsaankondiging gebaseerd die ze vorige maand gaven over de prijzen vanaf 01 juli 2025.jongbj schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:45:
Denk het niet, maar er is niets gewijzigd.iwanovich schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:03:
[...]
Mogen leveranciers (last minute) terugkomen op hun prijsaankondiging? Hoewel ik inmiddels meer redenen heb om naar Energiek te gaan, is vorige maand mijn besluit om over te stappen op de prijsaankondiging gebaseerd die ze vorige maand gaven over de prijzen vanaf 01 juli 2025.
Heb in het spreadsheet de prijzen aangepast zodra deze bekend werden.
Deze prijzen komen nog steeds overeen met prijzen zoals op website.
Vanmorgen een mail gestuurd dat ik mijn contract wil omzetten naar enkel tarief ipv dubbel.
Krijg ik vanmiddag antwoord dat dat niet kan omdat ik een dubbele meter heb.
Bij mijn voorgaande leveranciers wat het geen probleem.
Of saldeert Energiek ook tussen normaal en dal tarief?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Raar dat het niet kan.ron321 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:37:
Had me aangemeld bij Energiek voor een modelcontract.
Vanmorgen een mail gestuurd dat ik mijn contract wil omzetten naar enkel tarief ipv dubbel.
Krijg ik vanmiddag antwoord dat dat niet kan omdat ik een dubbele meter heb.
Bij mijn voorgaande leveranciers wat het geen probleem.
Of saldeert Energiek ook tussen normaal en dal tarief?
Maar ze salderen sowieso tussen normaal en dal tarief, zoals de meeste (1 leverancier uitgezonderd?)
En met zonnepanelen is dubbel tarief dan meest wel voordeliger, eventueel verbruik zit immers meer in dal tarief.
Edit: Pure Energie (met partner United Consumers) enige met per telwerk salderen?
[ Voor 5% gewijzigd door brambo123 op 02-07-2025 19:10 ]
we salderen eerst binnen elk telwerk (normaal of dal), en daarna ook nog tussen de telwerken. Zo halen we er het maximale voordeel voor je uit.
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Ik heb sinds half april zonnepanelen liggen (11,5 kWp) en heb nu mijn jaarverbruik vanaf augustus 2024 teruggeleverd. Ik heb een variabel contract bij Essent, dus nu is een handig moment om over te stappen. De terugleververgoeding is bij Essent wel omhoog gegaan van € 0,055 naar € 0,15 per kW, maar onder aan de streep krijg je vanwege de terugleverkosten iets van € 0,023 per kWh.
Energieverbruik van het huis relatief is laag. Nog geen EV / warmtepomp. Dus veel overschot. Ik heb daarom een aanvraag gedaan bij Mega. ’t Voelt wat minder professioneel dat dit via de e-mail moet.
Ik heb begrepen dat ik ’t aanbod goed moet controleren. Zijn de ervaringen verder positief qua facturatie? Anders kijk ik liever naar een andere energieleverancier, want ik wil daar geen gedoe mee.
Heb contact gehad met Energiek, er is sinds juni niks aangepast aan de tarieven, en ze komen overeen met de tarieven zoals in de excelsheet hier zijn vastgelegd in juni.iwanovich schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:03:
[...]
Mogen leveranciers (last minute) terugkomen op hun prijsaankondiging? Hoewel ik inmiddels meer redenen heb om naar Energiek te gaan, is vorige maand mijn besluit om over te stappen op de prijsaankondiging gebaseerd die ze vorige maand gaven over de prijzen vanaf 01 juli 2025.
Wat er wel misging, was dat per 1 juli de tarieven op de website en app, ook in je persoonlijke profiel, niet goed werden weergegeven en ze de tarieven van 1 januari toonden. En na even browsen, toonden ze dan alsnog de tarieven van 1 juli, wat dus leek op een laatste moment verandering.
Dat hebben ze nu dus gefixt na mijn melding.
Dat komt omdat het een modelcontract is, ze zijn verplicht die aan te bieden maar doen dat liever niet, vandaar dat je dit bij veel leveranciers op een omslachtige wijze moet doen.M-ThijZ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:07:!
Energieverbruik van het huis relatief is laag. Nog geen EV / warmtepomp. Dus veel overschot. Ik heb daarom een aanvraag gedaan bij Mega. ’t Voelt wat minder professioneel dat dit via de e-mail moet.
Als ze het liever niet aanbieden, waarom hanteren ze dan tarieven voor de modelcontracten die gunstiger zijn dan de reguliere tarieven?Novax schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:11:
[...]
Dat komt omdat het een modelcontract is, ze zijn verplicht die aan te bieden maar doen dat liever niet, vandaar dat je dit bij veel leveranciers op een omslachtige wijze moet doen.
Ik heb inmiddels een aanbod van Mega ontvangen. Dat hebben ze vrij snel gedaan. De tarieven zijn hetzelfde als in de spreadsheet. Over terugleverkosten zie ik niets staan, dus volgens mij is dit in orde.
/f/image/mISXdc2lu7HXfKo95a7G2p5H.png?f=fotoalbum_large)
De vraag die hierboven gesteld werd over verschillende telwerken heb ik voor de zekerheid ook uitgezet bij hun klantenservice.
De reviews bij de Consumentenbond zijn niet denderend: https://www.consumentenbo...eder/mega-energie/reviews
Omdat ze de tarieven van modelcontracten maar twee keer per jaar mogen aanpassen. Dat de tarieven nu gunstiger zijn is des te meer reden voor de leverancier om het liever niet aan te bieden.M-ThijZ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:41:
Als ze het liever niet aanbieden, waarom hanteren ze dan tarieven voor de modelcontracten die gunstiger zijn dan de reguliere tarieven?
Wel raar dat ze het bij Tarieven hebben over "een contract met vaste looptijd", bij een modelcontract zijn de tarieven wel vast voor een bepaalde tijd, maar het is geen contract met een vaste looptijd.M-ThijZ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:41:
Ik heb inmiddels een aanbod van Mega ontvangen. Dat hebben ze vrij snel gedaan. De tarieven zijn hetzelfde als in de spreadsheet. Over terugleverkosten zie ik niets staan, dus volgens mij is dit in orde.
[Afbeelding]
Volgens mij mogen ze het wel vaker aanpassen, zo lang ze klant maar 30 dagen van tevoren informeren. Dat de tarieven nu gunstig zijn bepalen ze toch zelf? Ze kunnen toch ook ongunstige tarieven per 1 juli 2025 hanteren om ervoor te zorgen dat de consument eerder kiest voor een regulier variabel contract?Novax schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:40:
[...]
Omdat ze de tarieven van modelcontracten maar twee keer per jaar mogen aanpassen. Dat de tarieven nu gunstiger zijn is des te meer reden voor de leverancier om het liever niet aan te bieden.
Of is het puur dat een modelcontract nog geen terugleverkosten mag hebben, en ze hun tarieven voor het modelcontract (van de ACM?) niet teveel mogen laten afwijken van de reguliere contracten?
Ja, viel mij ook op. Op de pagina ervoor in de overeenkomst staat wel dat het gaat om een contract met variabele looptijd. Ik lees het gewoon als los feit: ‘bij een vast contract, zouden deze tarieven vast staan’ ... dit is een variabel contract, dus de tarieven staan niet vast.Novax schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:44:
[...]
Wel raar dat ze het bij Tarieven hebben over "een contract met vaste looptijd", bij een modelcontract zijn de tarieven wel vast voor een bepaalde tijd, maar het is geen contract met een vaste looptijd.
Het mag verder alleen bij uitzonderlijke omstandigheden in de energiemarkt.M-ThijZ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:51:
Volgens mij mogen ze het wel vaker aanpassen, zo lang ze klant maar 30 dagen van tevoren informeren.
Ik zie overigens niet dat de tarieven bij het reguliere variabele contract hoger zijn. Daar krijg ik:Dat de tarieven nu gunstig zijn bepalen ze toch zelf? Ze kunnen toch ook ongunstige tarieven per 1 juli 2025 hanteren om ervoor te zorgen dat de consument eerder kiest voor een regulier variabel contract?
- Enkeltarief € 0,12364
- Normaaltarief € 0,12540
- Daltarief € 0,11571
Al maken de tarieven niet veel uit als je alles in een half jaar saldeert, dan gaat het meer om de vaste kosten per maand en die zijn bij Mega met €10 erg laag ten opzichte van andere modelcontracten.
[ Voor 4% gewijzigd door Novax op 08-07-2025 16:22 ]
Vaste kosten €35,49 voor EnergieDirectNovax schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:47:
De TLV op de webpagina van het modelcontract bij Essent (en EnergieDirect) is nu €0,15. Vaste kosten zijn €34,99 (€34,49 voor EnergieDirect) per maand.
Is aangepast in spreadsheet.
Dan kom ik nog net op een klein verbruik uit (2 persoon's huishouden, warmtepomp, houtkachel, geen gas, elektrische bus met 20.000 km/Y, en totaal 63 panelen meest oudjes, en op elk dak, dus ook noord)
Dan kom ik op uit bij energiek voor een kleine 190,- per jaar. dat heb ik ook op de site ingevuld en komt behoorlijk in de buurt uit van wat het spreadsheet zegt (E2 verschil ofzo).
Ik zat tot 1 juli bij GC, maar dit scheelt toch E350,00. hulde aan de makers en updaters van het spreadsheet!
Bij sommige maatschappijen kun je ook nog iemand blij maken als je via diegene overstapt, iemand aandraagt, kan dat bij Energiek ook ?
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
We hebben slechts 1600 kWh verbruik en leveren 3400 kWh terug aan het net. Overschot van zo’n 1800 kWh dus. Bij veel leveranciers heb ik al een boete van 160 euro of meer.
Bij het modelcontract van Energiek kom ik nog in de min per maand, maar mijn stroomcontract loopt tot 5-1-2026. Dan heeft het vast geen zin om dit nu vast te leggen en zal ik moeten wachten tot januari tarieven bekend zijn?
Denken jullie dat het ondanks eventuele verhoging van de tarieven nog altijd gunstiger is dan een vast contract met 1 cent TLV en 160 euro vaste TLK? Want dan neem ik de gok tot het najaar.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Ik denk dat je het best kan wachten totdat je huidige contract is verlopen en dan kijken hoe de zaken er voor staan. Zodra je contractvrij bent kan je altijd nog voor een modelcontract (variabel tarief, maandelijks opzegbaar) gaan. Als de tarieven ongunstig zijn kan je dynamisch overwegen en je verbruik/ terug levering zoveel mogelijk sturen.THE_BASE schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:50:
Ik zit in dubio om voor een modelcontract te gaan, had nu VEH/BE aangevraagd. Kan tot dinsdag annuleren.
We hebben slechts 1600 kWh verbruik en leveren 3400 kWh terug aan het net. Overschot van zo’n 1800 kWh dus. Bij veel leveranciers heb ik al een boete van 160 euro of meer.
Bij het modelcontract van Energiek kom ik nog in de min per maand, maar mijn stroomcontract loopt tot 5-1-2026. Dan heeft het vast geen zin om dit nu vast te leggen en zal ik moeten wachten tot januari tarieven bekend zijn?
Denken jullie dat het ondanks eventuele verhoging van de tarieven nog altijd gunstiger is dan een vast contract met 1 cent TLV en 160 euro vaste TLK? Want dan neem ik de gok tot het najaar.
Dat kun je toch met de Excel-sheet heel makkelijk uitrekenen?THE_BASE schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:50:
Ik zit in dubio om voor een modelcontract te gaan, had nu VEH/BE aangevraagd. Kan tot dinsdag annuleren.
..............................
Je neemt enerzijds de kosten van je vaste contract, en anderzijds De Excelsheet uitkomst.
Corrigeer beide nog voor je geschatte verbruik en de betreffende kW-prijs (zij het dat je stelt dat dit 0 is), en je weet wat het meest goedkope is.
(En evt. een verschil in vaste leverkosten vzv dat bestaat).
Aangezien je kunt annuleren, heb je geen kosten bij overstappen.
Een dynamisch contract en meer terugleveren dan verbruiken, is tijdens de salderingsregeling nog gunstig. Daarna niet of nauwelijks, tenzij je tegen die tijd een thuisbatterij neemt en verbruik verplaatst c.q. erbij handelt.
Ik zou het risico te groot vinden dat er zelfs terugleverkosten (en of hogere vaste kosten) in het het modelcontract komen per 1-1-2026 en dan heb je die keuze dus voor niks gemaakt.THE_BASE schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:50:
In jouw geval zou ik gaan voor een hoge korting ergens die de terugleverkosten (grotendeels) teniet doen. Nu alvast vastleggen, om per 5-1 van te kunnen 'genieten'.
Geen stress, geen gedoe, je weet waar je aan toe bent (en je hoeft ook geen omvormers uit te zetten).
Ontzettend bedankt voor het meedenken, heel erg fijn. Ik vind het echt een lastige keuze, zoals je merkt. De tarieven zijn nu gunstig in de zomerperiode, dat kan in het najaar anders zijn.Truus01 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:06:
[...]
Ik zou het risico te groot vinden dat er zelfs terugleverkosten (en of hogere vaste kosten) in het het modelcontract komen per 1-1-2026 en dan heb je die keuze dus voor niks gemaakt.
In jouw geval zou ik gaan voor een hoge korting ergens die de terugleverkosten (grotendeels) teniet doen. Nu alvast vastleggen, om per 5-1 van te kunnen 'genieten'.
Geen stress, geen gedoe, je weet waar je aan toe bent (en je hoeft ook geen omvormers uit te zetten).
In principe komt het er op neer dat we nu nog een contract hebben zonder terugleverboete en dus onderaan de streep iets over houden. Als ik de rekensommen mag geloven van VEH/BE betalen we straks 8 euro per maand, maar door die 100 euro bonus komen we ook rond de 0 euro uit. Ik laat het zo, na 1-1-2027 is de wereld ineens heel anders en zien we dan wel weer.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
- Energiek kan eenzijdig het tarief aanpassen toch, en vooral de voorwaarden (als in: toch terugleverkosten gaan berekenen)
- Salderen gaat nog steeds per jaar, of tot de volgende aanpassing van de tarieven?
Nee, een modelcontract aanpassen op voorwaarden: dan is het geen model contract meer. Terugleverkosten zitten niet in huidige modelcontracten.greatgonzo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:18:
even voor de zekerheid: heb een modelcontract bij Energiek:
- Energiek kan eenzijdig het tarief aanpassen toch, en vooral de voorwaarden (als in: toch terugleverkosten gaan berekenen)
- Salderen gaat nog steeds per jaar, of tot de volgende aanpassing van de tarieven?
Binnen huidige modelcontracten zijn er 2 momenten per jaar dat de tarieven aangepast mogen wordend
Salderen is inderdaad per jaar, of per einde (en of wijziging) contract als dat eerder valt. Start van jaar, is meestal de startdatum van je contract.
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 13-08-2025 08:33 ]
Ok, dus ook al wordt het bij wijze van spreken €1,00 per kWh, omdat ik nu geen terugleverkosten heb en ik net zoveel opwek als afneem, blijft dit gelijkGet!em schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:33:
[...]
Nee, een modelcontract aanpassen op voorwaarden: dan is het geen model contract meer. Terugleverkosten zitten niet in huidige modelcontracten.
Binnen huidige modelcontracten zijn er 2 momenten per jaar dat de tarieven aangepast mogen wordend
Enige addertje zou kunnen zijn dat ze de vaste leveringskosten omhoog schroeven natuurlijk
Klopt. En eerstvolgende moment van tarief aanpassen is eind december.greatgonzo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:36:
[...]
Ok, dus ook al wordt het bij wijze van spreken €1,00 per kWh, omdat ik nu geen terugleverkosten heb en ik net zoveel opwek als afneem, blijft dit gelijk
Enige addertje zou kunnen zijn dat ze de vaste leveringskosten omhoog schroeven natuurlijk
Er zijn twee momenten waarop de kosten kunnen worden aangepast: per 1 januari en 1 juli. Het is dus een halfjaarcontract met maandelijkse opzegging, hoewel het officieel een contract voor onbepaalde tijd is.
Per 1 januari 2026 zijn er ook modelcontracten voor een jaar zegt de consumentenbond.
Het kWh-tarief wordt gesaldeerd. Dus als je meer opwekt dan afneemt is het kWh-tarief niet van belang. Het is wel van belang als je bijvoorbeeld een EV aanschaft en meer gaat verbruiken dan je opwekt.
Het is de vraag hoe er wordt afgerekend als je per 1 september een modelcontract aangaat en op 1 januari dit omzet in een jaarcontract. Krijg je dan een jaarafrekening in september 2026?
ACM heeft iets gezegd over terugleverkosten in modelcontracten, maar dat is er nu nog niet.
Ben benieuwd.mrmrmr schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:13:
Per 1 januari 2026 zijn er ook modelcontracten voor een jaar zegt de consumentenbond.
De consumentenbond kan wel van alles zeggen, maar ACM is degene die de knoop moet doorhakken.mrmrmr schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:13:
@greatgonzo
Er zijn twee momenten waarop de kosten kunnen worden aangepast: per 1 januari en 1 juli. Het is dus een halfjaarcontract met maandelijkse opzegging, hoewel het officieel een contract voor onbepaalde tijd is.
Het kWh-tarief wordt gesaldeerd. Dus als je meer opwekt dan afneemt is het kWh-tarief niet van belang. Het is wel van belang als bijvoorbeeld een EV aanschaft en meer gaat verbruiken dan je opwekt.
Het is de vraag hoe er wordt afgerekend als je per 1 september een modelcontract aangaat en op 1 januari dit omzet in een jaarcontract. Krijg je dan een jaarafrekening in september 2026?
ACM heeft iets gezegd over terugleverkosten in modelcontracten, maar dat is er nu nog niet.
Bij de ACM zijn ze bezig om een voorstel te maken voor een nieuw modelcontract met zowel jaarcontract als terugleverkosten.
Pas als voorstel er ligt, iedereen daarop gereageerd kan hebben, dat allemaal besproken is, dan pas wordt het actief.
De kans dat die heel toevallig op 1 januari actief wordt schat ik klein.
Huidige versie is 7 december 2016 gepubliceerd, 8 december actief. (En dat voorstel lag er al in januari)
Ze gaan vast niet op oudejaarsdag (of sowieso al rond de feestdagen) hier mee bezig.
Zal denk ik ook wel in de lijn der verwachtingen liggen daarnaast hoeveel mensen hebben een model contract en hoeveel mensen weten het ? Bedoel er zijn genoeg die a jarenlang bij zelfde maatschappij blijven.brambo123 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:24:
[...]
De consumentenbond kan wel van alles zeggen, maar ACM is degene die de knoop moet doorhakken.
Bij de ACM zijn ze bezig om een voorstel te maken voor een nieuw modelcontract met zowel jaarcontract als terugleverkosten.
Pas als voorstel er ligt, iedereen daarop gereageerd kan hebben, dat allemaal besproken is, dan pas wordt het actief.
De kans dat die heel toevallig op 1 januari actief wordt schat ik klein.
Huidige versie is 7 december 2016 gepubliceerd, 8 december actief. (En dat voorstel lag er al in januari)
Ze gaan vast niet op oudejaarsdag (of sowieso al rond de feestdagen) hier mee bezig.
Toen ik me aanmelden voor model contract bij ED moesten ze ook even nadenken/terugbellen
Gewoon aanzien en kijken wat er gebeurd zelf verwacht ik dat 2027 alles op de schop gaat.
AnimeAdicted
De Autoriteit Consument en Markt stelt ter bescherming van de belangen van eindafnemers met een kleine aansluiting een modelcontract vast: a. voor een bepaalde tijd van tenminste twaalf maanden met vaste tarieven; en b. voor een onbepaalde tijd met variabele tarieven.
De invoerdatum van het artikel staat er niet letterlijk bij. Bij de behandeling van de wet in de Eerste Kamer is aangegeven dat de invoerdatum van de wet per Koninklijk Besluit wordt geregeld. Die is er inmiddels: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2025-40.html, daarin staat dat de wet (dit artikel) in werking treedt op 1 januari 2026. De ACM moet het contract opstellen en dat wordt dan ook weer een Koninklijk Besluit.
Ik kan zien dat eind vorig jaar het tarief inderdaad €177,03 per jaar was, dit is per 5 december 2024 verhoogd.martijnr17 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:44:
Ik zit sinds begin dit jaar bij het greenchoice modelcontract. Zat hiervoor al 15 jaar bij greenchoice. Maar de leveringskosten komen niet overeen met de excel ik betaal 0,48635 wat 177 per jaar is ipv 479 in de excel. Ik twijfelde om over te stappen maar het verschil met andere aanbieders is dan ineens een heel stuk kleiner.
Of jij mazzel hebt en nog het tarief van vorig jaar mag behouden, of dat je straks toch wel een rekening krijgt voor de 'nieuwe' €479,40 durf ik niet te zeggen.
Oef, dan moet ACM wel aan de bakmrmrmr schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:45:
Het jaarmodelcontract staat in de nieuwe energiewet, artikel 2.23, lid 2.
De Autoriteit Consument en Markt stelt ter bescherming van de belangen van eindafnemers met een kleine aansluiting een modelcontract vast: a. voor een bepaalde tijd van tenminste twaalf maanden met vaste tarieven; en b. voor een onbepaalde tijd met variabele tarieven.
De invoerdatum van het artikel staat er niet letterlijk bij. Bij de behandeling van de wet in de Eerste Kamer is aangegeven dat de invoerdatum van de wet per Koninklijk Besluit wordt geregeld. Die is er inmiddels: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2025-40.html, daarin staat dat de wet (dit artikel) in werking treedt op 1 januari 2026. De ACM moet het contract opstellen en dat wordt dan ook weer een Koninklijk Besluit.
In 2016 hadden ze immers bijna een jaar nodig om van een voorstel naar definitief besluit te gaan.
Heb dit bedrag van 0,48635 wat 177 per jaar is ook staan, afgesloten op 1 november 2024. Is wel een goede om in de gaten te houden bij de eindafrekening.brambo123 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:23:
[...]
Ik kan zien dat eind vorig jaar het tarief inderdaad €177,03 per jaar was, dit is per 5 december 2024 verhoogd.
Of jij mazzel hebt en nog het tarief van vorig jaar mag behouden, of dat je straks toch wel een rekening krijgt voor de 'nieuwe' €479,40 durf ik niet te zeggen.
Vooral belangrijk goed op te letten of ze een wijziging hebben aangekondigd.Cpt00kirk schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:36:
[...]
Heb dit bedrag van 0,48635 wat 177 per jaar is ook staan, afgesloten op 1 november 2024. Is wel een goede om in de gaten te houden bij de eindafrekening.
Op zich mogen ze dat tarief, net als de kWh prijs, gewoon aanpassen.
Zou wel erg slordig zijn als in het contract deze prijzen staan en ze iets anders gaan hanteren. Dan heb ik gelukkig nog rechtsbijstand. Verwacht het eerlijk gezegd niet van een partij als Greenchoice, maar misschien ben ik te goed van vertrouwen.brambo123 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:59:
[...]
Vooral belangrijk goed op te letten of ze een wijziging hebben aangekondigd.
Op zich mogen ze dat tarief, net als de kWh prijs, gewoon aanpassen.
In modelcontract staat netjes dat prijzen kunnen wijzigen.martijnr17 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:30:
[...]
Zou wel erg slordig zijn als in het contract deze prijzen staan en ze iets anders gaan hanteren. Dan heb ik gelukkig nog rechtsbijstand. Verwacht het eerlijk gezegd niet van een partij als Greenchoice, maar misschien ben ik te goed van vertrouwen.
Natuurlijk moeten ze dit wel aankonden.
Als ze je een mailtje sturen met: "prijzen zijn gewijzigd, check onze website" is dat genoeg.
Greenchoice is al een paar keer veroordeeld tot een boete/vergoedingen wegens greenwashing en misleidende verkopen. Tevens hebben ze lange tijd niet correct gesaldeerd bij variabele contracten.martijnr17 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:30:
[...]
Zou wel erg slordig zijn als in het contract deze prijzen staan en ze iets anders gaan hanteren. Dan heb ik gelukkig nog rechtsbijstand. Verwacht het eerlijk gezegd niet van een partij als Greenchoice, maar misschien ben ik te goed van vertrouwen.
Dus vertrouwen? Nee.
Ik houd het zeker in de gaten, maar als ik deze tarieven overal in mijn dossier zie en er bij het verbruik ook mee gerekend wordt geloof ik het voor nu wel. Uiteraard klopt het onderstaande voor terug levering niet omdat ze hier rekenen met saldering, maar ik lever teveel terug.Wolly schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:13:
[...]
Greenchoice is al een paar keer veroordeeld tot een boete/vergoedingen wegens greenwashing en misleidende verkopen. Tevens hebben ze lange tijd niet correct gesaldeerd bij variabele contracten.
Dus vertrouwen? Nee.
/f/image/aiWcvQsYCMATumsMq91TsdHS.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q2SULvKW9QD4FTVCK0DeyiGl.png?f=user_large)
Verbruik normaal: 2000kWh
Verbruik dal: 2000kWh
Teruglevering normaal: 2000kWh
Teruglevering dal: 1850kWh
Kortom verbruik 4000kWh en teruglevering: 3850kWh. Per saldo na saldering verbruik 150kWh
Ik kreeg een mooi aanbod van €2,32 per maand.
Maar ik zie dat onderaan andere levertarieven staan voor de prijs per kWh als in de spreadsheet met update 1 juli 2025 nml €0,55297/kWh normaal en €0,52481/kWh dagtarief.
Hoe kan dit en wat is wijsheid?
/f/image/mckzf5Ncuo2kAWEOOWC5ppQ6.png?f=fotoalbum_large)
Ik weet niet welke netbeheerder jij hebt, maar er is volgens mij geen enkele die € 476,25 per jaar rekentTilhorn schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:59:
Als ik in de spreadsheet kijk zijn de tarieven geupdate op 01 juli 2025 voor Van de Bron. Vandaag heb ik contact gehad met Van de Bron voor een modelcontract met de volgende gegevens;
Verbruik normaal: 2000kWh
Verbruik dal: 2000kWh
Teruglevering normaal: 2000kWh
Teruglevering dal: 1850kWh
Kortom verbruik 4000kWh en teruglevering: 3850kWh. Per saldo na saldering verbruik 150kWh
Ik kreeg een mooi aanbod van €2,32 per maand.
Maar ik zie dat onderaan andere levertarieven staan voor de prijs per kWh als in de spreadsheet met update 1 juli 2025 nml €0,55297/kWh normaal en €0,52481/kWh dagtarief.
Hoe kan dit en wat is wijsheid?
[Afbeelding]
Gokje, Enexis? Is toch echt € 475,92 per jaar volgens hun website.
Prijzen in spreadsheet zijn zoals al genoegd excl. energiebelasting en BTW.
Vul je jouw verbruik in, dan kom je op paar cent na op die €2,32 per maand zoals jou ook aangeboden is.
Zal verschil in afronding zijn, zo ronden ze hun leveringskosten af op hele euro's.
En natuurlijk netbeheerkosten die niet lijken te kloppen.
Via de vergelijkings sites zou ik zo'n 200 per jaar meer kwijt zijn dan met een berekening met het model contract.
Bedankt voor het voorwerk in iedergeval, nu de vergelijkings sites nog mee krijgen dat ze dit gewoon inbouwen als optie.
Nu eens een jaartje aanzien hoe het verbruik echt is.. heb sinds kort een EV er bij, ik merk dat we daardoor al veel meer zonne-energie verbruiken dan voorheen (we proberen alleen te laden als de zon schijnt en we genoeg stroom over hebben, dat lukt aardig met op en neer lopen naar de laadpaal om deze hoger, lager, aan of uit te zetten…).
[ Voor 42% gewijzigd door mjl op 30-08-2025 09:52 ]
-------
Ik denk dat dit het gevolg is van terugrekenen naar een prijs per dag.brambo123 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:07:
Ik weet niet welke netbeheerder jij hebt, maar er is volgens mij geen enkele die € 476,25 per jaar rekent
Gokje, Enexis? Is toch echt € 475,92 per jaar volgens hun website.
Het €1.2114 gastarief van het modelcontract van Energiek is best goed voor een modelcontract, maar daar zitten nu wel een aantal leveranciers met losse jaar contracten onder (Engie €1,1875). En die vaste contracten hebben dan ook nog een bonus die je bij modelcontracten niet krijgt, afhankelijk van je verbruik kan dat een groot verschil zijn in wat je per jaar betaalt, zie bijvoorbeeld ook Ruben0s in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"mjl schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:53:
Ik heb nog gekeken of gas los ergens afnemen voordeliger is maar de gas prijzen zitten al rond de model prijs van Energiek (zelfs 2 ct hoger).
Daar komt dan ook nog bij dat het gastarief van het modelcontract per 1 januari weer kan wijzigen.
In mijn persoonlijke geval is het modelcontract wel een stuk goedkoper, maar ook als het (iets) duurder is: Het is duidelijker, transparanter en beter te vergelijken dan alle mooie commerciële marketingconstructies van de geadverteerde (jaar) contracten.Novax schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:53:
[...]
Het €1.2114 gastarief van het modelcontract van Energiek is best goed voor een modelcontract, maar daar zitten nu wel een aantal leveranciers met losse jaar contracten onder (Engie €1,1875). En die vaste contracten hebben dan ook nog een bonus die je bij modelcontracten niet krijgt, afhankelijk van je verbruik kan dat een groot verschil zijn in wat je per jaar betaalt, zie bijvoorbeeld ook Ruben0s in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Daar komt dan ook nog bij dat het gastarief van het modelcontract per 1 januari weer kan wijzigen.
Wel fijn dat je deze scherp opgemerkte situatie met ons deelt! Uiteindelijk zijn velen van ons op zoek naar "de beste deal"
Bij het zoeken naar een los gas abonnement kwam ik niet lager dan 1.22 /m3 in januari zien we dan wel weer of we overstappen.Novax schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:53:
[...]
Het €1.2114 gastarief van het modelcontract van Energiek is best goed voor een modelcontract, maar daar zitten nu wel een aantal leveranciers met losse jaar contracten onder (Engie €1,1875). En die vaste contracten hebben dan ook nog een bonus die je bij modelcontracten niet krijgt, afhankelijk van je verbruik kan dat een groot verschil zijn in wat je per jaar betaalt, zie bijvoorbeeld ook Ruben0s in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
-------
Ik had het dan ook specifiek over gas, dat je los kan afsluiten zoals mjl al aangaf. Over het algemeen zijn de gastarieven bij modelcontracten veel te hoog en is het, afhankelijk van je verbruik, niet aan te raden om bij een modelcontract voor stroom ook het gas te nemen, Energiek is daarop een positieve uitzondering.iwanovich schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:47:
In mijn persoonlijke geval is het modelcontract wel een stuk goedkoper, maar ook als het (iets) duurder is: Het is duidelijker, transparanter en beter te vergelijken dan alle mooie commerciële marketingconstructies van de geadverteerde (jaar) contracten.
ohh, tnx! Inderdaad, mijn beleving is gebaseerd op alleen stroom. Daarnaast viel het gastarief me niet op, omdat ik toevallig bij Energiek zit. Weer iets geleerd vandaagNovax schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:21:
[...]
Ik had het dan ook specifiek over gas, dat je los kan afsluiten zoals mjl al aangaf. Over het algemeen zijn de gastarieven bij modelcontracten veel te hoog en is het, afhankelijk van je verbruik, niet aan te raden om bij een modelcontract voor stroom ook het gas te nemen, Energiek is daarop een positieve uitzondering.
Vooralsnog is de modelcontract prima en voordelig, maar na afschaffing salderen is dat natuurlijk meteen over (in de huidige vorm).Switch nog één keer
Stap nu over naar Energiek en ervaar waarom zoveel switchers eindelijk settelen.
Het is ook nog opletten of de ACM voor 1 januari 2026 al het modelcontract met terugleverkosten introduceert.Get!em schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:27:
Vooralsnog is de modelcontract prima en voordelig, maar na afschaffing salderen is dat natuurlijk meteen over (in de huidige vorm).
Klopt, maar zelfs dan.... Energiek schermt met:Novax schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:40:
[...]
Het is ook nog opletten of de ACM voor 1 januari 2026 al het modelcontract met terugleverkosten introduceert.
https://www.energiek.nl/voordelen/scherp-tarief
Wat dat betreft prima marketing... nu nog waarmaken als de terugleverkosten in de modelcontracten terecht gaan komen.Betaal tot 3x minder aan terugleverkosten door te kiezen voor Energiek.
Als ik zo naar die website kijk, dan denk ik dat het een klein (marketing) team is als onderdeel van een regulier Belgische energie-toko (Luminus). Ben benieuwd of Luminus ook zo 'eerlijk' is. Ik heb goede ervaringen tot nu toe hoor, maar ik vrees altijd een beetje voor de enshitification wanneer er voldoende (slapende) klanten zijn. Daarom wel interessant om te weten hoe het moederbedrijf in het veld staat en toch alert te blijven (met elkaar hier op GoT).Get!em schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:46:
[...]
Klopt, maar zelfs dan.... Energiek schermt met:
https://www.energiek.nl/voordelen/scherp-tarief
[...]
Wat dat betreft prima marketing... nu nog waarmaken als de terugleverkosten in de modelcontracten terecht gaan komen.
[ Voor 3% gewijzigd door iwanovich op 01-09-2025 17:16 ]
[ Voor 12% gewijzigd door WiseGuy! op 04-09-2025 09:55 ]
we only make way for the man who boldly pushes past us
image
Energiek Modelcontract
1.350 kWh p/j
Elektriciteit
1.850 kWh p/j
Teruglevering
Elektriciteit
(p/m incl. btw)
€ -4,41
Tarieven
Excl. btwIncl. btwAll-in tarief
Elektriciteit
Enkeltarief
€ 0,12022
per kWh
Normaaltarief
€ 0,12500
per kWh
Daltarief
€ 0,11500
per kWh
Teruglevering enkeltarief
€ 0,04000
per kWh
Teruglevering normaal
€ 0,04000
per kWh
Teruglevering dal
€ 0,04000
per kWh
Vaste leveringskosten
€ 123,97
per jaar
Gas
Leveringstarief
€ 0,42300
per m3
Vaste leveringskosten
€ 59,40
per jaar
Wat Luminus betreft lees ik hier net dit, Fluffybeast in "De energierekening - kroegtopic"iwanovich schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:16:
[...]
Als ik zo naar die website kijk, dan denk ik dat het een klein (marketing) team is als onderdeel van een regulier Belgische energie-toko (Luminus). Ben benieuwd of Luminus ook zo 'eerlijk' is. Ik heb goede ervaringen tot nu toe hoor, maar ik vrees altijd een beetje voor de enshitification wanneer er voldoende (slapende) klanten zijn. Daarom wel interessant om te weten hoe het moederbedrijf in het veld staat en toch alert te blijven (met elkaar hier op GoT).
Is maar één specifiek geval natuurlijk.
Ik verbruik ongeveer 3430 van het net, moeilijk stuurbaar omdat ik met airco's verwarm en koel.
Ik lever ongeveer 6670 terug aan het net.
Ik dacht eraan om nu al over te stappen op energiek, hopelijk veranderen op 1 januari de vaste kosten niet ineens gigantisch, prijzen levering maken niet uit want kan toch salderen.
En dan nadat ik de wintermaanden weer heb opgewekt en dus helemaal gesaldeerd zjin ergens in juli, overstappen op de leverancier met modelconteract met de hoogste terugleververgoeding, aangezien ik meer opwek dan vebruik.
Zie ook Novax in "Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025"jaricool schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:49:
Ik zit nu bij tibber, contract afgesloten op 19-11-2024 dus tot dan loopt de saldering. Maar ik het slim om gewoon nu al over te stappen op energiek.
Ik verbruik ongeveer 3430 van het net, moeilijk stuurbaar omdat ik met airco's verwarm en koel.
Ik lever ongeveer 6670 terug aan het net.
Ik dacht eraan om nu al over te stappen op energiek, hopelijk veranderen op 1 januari de vaste kosten niet ineens gigantisch, prijzen levering maken niet uit want kan toch salderen.
En dan nadat ik de wintermaanden weer heb opgewekt en dus helemaal gesaldeerd zjin ergens in juli, overstappen op de leverancier met modelconteract met de hoogste terugleververgoeding, aangezien ik meer opwek dan vebruik.
Zojuist ook Energiek genomen per 1 oktober. Helaas loopt dan m'n Greenchoice contract met €0,115 TLV af.
Voelt wel een beetje als een gokje overstappen naar deze kleine speler, zag referentie 940 staan, als dat het aantal klanten is...
Ben ook bang dat het maar t/m 31 december zal zijn, omdat ik toch verwacht dat er per 1 januari een ACM Modelcontact ligt met daarin terugleverkosten
Verwacht over die periode evengoed, net aan, netto terug te leveren. Maar voor de zekerheid toch voor Energiek gekozen ipv Mega omdat het levertarief bij Energiek zo'n €0,10 lager ligt per kWh.
Nu zit ik bij energiek (5500 afnemen, 5000 leveren), omdat dit ivm geen terugleverkosten de goedkoopste was.
Als ik nu ons "nieuwe verbruik" invul (10500 afnemen, 5000 leveren) is Energiek met €122 per maand nog steeds goedkoper dan bijvoorbeeld budget energie van €149
Het is natuurlijk afwachten wat de tarieven na 1 januari gaan doen, maar zou er uberhaubt een reden zijn om weer terug te gaan naar een vast contract? Ik denk alleen zekerheid voor 2026, toch?