Modelcontract is altijd half jaar, januari - juni en juli - december. Dus als jij 1 april in stap, geld het gerief tp 1 juli, daarna nieuwe tarieven.computerjunky schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:50:toon volledige bericht
Mijn probleem met model contracten is de 6 maanden termijn. Dat komt zeer nadelig uit met mijn periode. Ik heb een contract tot 1 april. Dus model zou on gaan van 1 april tot 1 Oct. Dat is zo ongeveer 85% van mijn opwek in een termijn periode van 6 maanden. Als we dat per 6 maanden gaan salderen komt je veel duurder uit.
Verder wordt er ook vaak vaag gedaan over de teruglever vergoeding. Ik wil gewoon het exacte bedrag wetem.maar meerdere vermelden dat niet.
Zo staat er bij budget energie :
[...]
Leuk maar daar kunnen we niets mee. Moeten we dan hopen en er vanuit gaan dat dit hetzelfde is als bij gewone contracten.
Verder is voor kleinere setups model igenlij niet boeiend. De prijzen altijd hoger en de boete van de kleine setups vaak even hoog als de honderden euro's korting die je via vergelijkings websites krijgt waar je dus op nul boete uit kan komen.
Ik lever bijvoorbeeld 1800-2350 terug aan het net (slecht jaar zoals 2024 of wat een top jaar als 2022 zou geven). Bij velen kom je dan uit op een boete van 240-290 euro en ik kan kortingen krijgen tot 250-300 euro. Dan heb ik gemiddeld dus bijna of geen boete. Zo belangrijk is een boete rekenen dus echt voor de boekhouding...we worden gewoon genept als je het mij vraagt.
Heel de model contracten zijn dan ook een wassen neus geworden nu iedere leverancier maximaal vastrecht vraagt.
[Afbeelding]
Met dit contract zou ik een effectieve boete hebbe van -25 euro. Dus geen boete en na salderen 25 euro extra door de 300 euro korting. De boete compenseert het 8 euro hogere vastrecht en de 11.62 cent keer 1950 afgelopen jaar. En geeft me 9.5 cent meer voor het 550 kWh overschot. Beter dan elk model contract dat ik gezien heb. Ze hebben effectief alle model contracten om zeep geholpen.
Voor terugleveren geldt voor alle soorten contracten hetzelfde. Wat ze betalen hangt af van het contract wat je hebt afgesloten.
Kijk op https://www.energiek.nl/modelcontract voor duidelijke info en een leverancier met zeer schappelijke vaste kosten.
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //