Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrei90
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:06
Direct gebruik maken van de opgewekte stroom kan bij mij niet. Als de zon schijnt (maart t/m oktober, want november t/m februari is er bijna geen zon) ben ik doordeweeks niet thuis ivm werk of vakantie. Dan kan ik geen elektrische auto opladen omdat ik daarmee juist aan het werk ben. Omdat ik niet thuis ben kan ik maar 1 ronde was draaien en evt. 1 ronde droger, want er is verder niemand aanwezig om een andere ronde was of gewassen kleding in en uit te doen. Misschien een grote boiler kopen, maar dan is dat maar een klein beetje van al de opgewekte stroom. Airco's de hele dag door laten koelen kan wel, maar voor wie als er niemand thuis is? En dan in de winter normale tarief betalen bij gebruik warmtepomp, dus geen opgewekte stroom van de zomer.

Enige oplossing is thuisbatterij, maar dat is ook een dure grap en hoelang is dat houdbaar voordat er nieuwe aangeschaft moeten worden?

Ik denk dynamisch contract en bij negatieve prijzen omvormer uitdoen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:52
Ben vooral benieuwd wat in 2027 gaat gebeuren, salderen draait vooral om belastingen en BTW. Benieuwd of ze het aandurven een hogere TLB te rekenen dan de TLV.

Dan mag je gaan betalen voor je overschot...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-07 16:56
hoevenpe schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:36:
Ben vooral benieuwd wat in 2027 gaat gebeuren, salderen draait vooral om belastingen en BTW. Benieuwd of ze het aandurven een hogere TLB te rekenen dan de TLV.

TLB gaat over alle kWhs die je invoed op het net
TLV alleen over rest kWhs na salderen (administratief wegstrepen van je afname)

Ook bij een TLB lager dan TLV komt het vaak voor dat je mag betalen voor je "overschot" als je relatief veel gebruik maakt van salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:12
andrei90 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:28:
Direct gebruik maken van de opgewekte stroom kan bij mij niet.
Direct 100% gebruik maken van je opgewekte stroom kan bij jou niet. Dat is de nieuwe realiteit voor 99% van Nederland. Daar moeten we even aan wennen, maar het is onvermijdelijk.
Als de zon schijnt (maart t/m oktober, want november t/m februari is er bijna geen zon) ben ik doordeweeks niet thuis ivm werk of vakantie. Dan kan ik geen elektrische auto opladen omdat ik daarmee juist aan het werk ben. Omdat ik niet thuis ben kan ik maar 1 ronde was draaien en evt. 1 ronde droger, want er is verder niemand aanwezig om een andere ronde was of gewassen kleding in en uit te doen. Misschien een grote boiler kopen, maar dan is dat maar een klein beetje van al de opgewekte stroom. Airco's de hele dag door laten koelen kan wel, maar voor wie als er niemand thuis is? En dan in de winter normale tarief betalen bij gebruik warmtepomp, dus geen opgewekte stroom van de zomer.

Enige oplossing is thuisbatterij, maar dat is ook een dure grap en hoelang is dat houdbaar voordat er nieuwe aangeschaft moeten worden?
Dat lijkt een oplossing, maar kan niet uit. Dus komt het er op neer dat alle stroom die naar toch het net gaat minder waarde heeft voor de opwekker.
Ik denk dynamisch contract en bij negatieve prijzen omvormer uitdoen en klaar.
Een dynamische contract is extra 'werk' om het verbruik goed te plannen, dat schuif ik nu nog even vooruit. Ondertussen ga ik rustig aan eens kijken hoe ik zaken kan sturen op de dynamische prijzen terwijl ik nog een modelcontract heb dit (half)jaar.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel

Zullen we stoppen met "alles is duur", "ik ben zielig", "ik word genaaid", "het is niet rendabel"?

Accepteer het dat je een verkeerde inschatting hebt gemaakt / wat te veel risico hebt genomen door volledig afhankelijk te zijn van een regeling die al jaren op het menu staat om geschrapt te worden. Alls je echt met geen mogelijkheid die kWhs zelf kunt gebuiken en in de afgelopen 2 a 3 jaar wel geinvesteerd hebt in PV dan was dat wellicht een te groot risico. Maar omdat dit soort berichten al voldoende gepost zijn voegt het niets toe aan de discussie in dit topic.

Of probeer het positief te benaderen. Steek je energie vooral in positieve dingen. Probeer hier te leren van mensen die opzoek zijn naar handige mogelijkheden of inzichten bieden waarom het nog steeds interessant is.
Direct gebruik maken van de opgewekte stroom kan bij mij niet. Als de zon schijnt (maart t/m oktober, want november t/m februari is er bijna geen zon)
Om je direct een mooi inzicht te geven: Van november t/m februari staat gelijk aan ~15% van je opwek. Daarnaast heb je van maart t/m oktober zonder moeite wat sluipverbruik wat opgevangen wordt door PV en kun je zoals je eerder al schreef best wat sturen met een boiler, vaatwasser en wasmachine. Bovendien kan je airco ook verwarmen wat iedere zonnige dag in de winter weer meetelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6Wf4oiKI8PORUJ0ikTHrB6LeX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PF7gNWdAZVd5wlP9qlgwgsST.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast is het ook altijd mogelijk om je panelen te verkopen. Reken eens uit hoeveel ze je tot nu hebben opgeleverd. Er blijft vast een mooi zakcentje over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
denneappel schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:25:
Daarnaast is het ook altijd mogelijk om je panelen te verkopen. Reken eens uit hoeveel ze je tot nu hebben opgeleverd. Er blijft vast een mooi zakcentje over.
Gebruikte panelen zijn praktisch waardeloos, kijk maar op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
@hoevenpe Als ik voor mijn eigen situatie reken dan zou ik zelfs als ik niets krijg voor mijn panelen een aardig zakcentje over houden van mijn investering. In 2023 was mijn ROI 9 maanden (!!).
Er zijn de afgelopen jaren echt hele mooie rendemenen gescoord met PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:45
hoevenpe schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:36:

Dat kan nog niet geheel zonder glazen bol. Zonnestroom heeft meestal waarde, maar niet altijd. Het gaat vooral om waar de mensen klant worden die nu heel veel opwek hebben. De laatste paar jaren is het voor die mensen een race to the Bottom geweest. Geen enkele leverancier had daar een winstgevende oplossing voor en verlaagden hun TLV.
Dat kan na 1 jan 2027 wel doorgaan. Totdat er een redelijke markt komt, zodat ze op een winstgevende aankoopprijs zitten.
Dat kan zeker gebeuren als vele van de veelopwekkers voor een dynamisch contract gaat. Dat is nu al voor de meesten winstgevend ipv een vast contract of een modelcontract.

[ Voor 1% gewijzigd door Gerardus1956 op 25-02-2025 12:16 . Reden: iets meer ontopic gemaakt. ]

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andrei90
[...]

Zullen we stoppen met "alles is duur", "ik ben zielig", "ik word genaaid", "het is niet rendabel"?

Accepteer het dat je een verkeerde inschatting hebt gemaakt / wat te veel risico hebt genomen door volledig afhankelijk te zijn van een regeling die al jaren op het menu staat om geschrapt te worden. Alls je echt met geen mogelijkheid die kWhs zelf kunt gebuiken en in de afgelopen 2 a 3 jaar wel geinvesteerd hebt in PV dan was dat wellicht een te groot risico. Maar omdat dit soort berichten al voldoende gepost zijn voegt het niets toe aan de discussie in dit topic.

Of probeer het positief te benaderen. Steek je energie vooral in positieve dingen. Probeer hier te leren van mensen die opzoek zijn naar handige mogelijkheden of inzichten bieden waarom het nog steeds interessant is.

[...]

Om je direct een mooi inzicht te geven: Van november t/m februari staat gelijk aan ~15% van je opwek. Daarnaast heb je van maart t/m oktober zonder moeite wat sluipverbruik wat opgevangen wordt door PV en kun je zoals je eerder al schreef best wat sturen met een boiler, vaatwasser en wasmachine. Bovendien kan je airco ook verwarmen wat iedere zonnige dag in de winter weer meetelt.

[Afbeelding]

Mijn bedoeling is niet om te klagen. Enige wat ik aangeef is dat er zoveel werd gezegd dat wij energiezuinig moeten worden door diverse aanpassingen, waarvoor ook subsidie werd gegeven, hier ook een redelijke terugleververgoeding inbegrepen. En achteraf na alle aanpassingen is er een ellende geworden, zodat nu energiezuinig = extra kosten betekent. Mijn mening is dat er van alles gewenst is, alles draait om steeds meer hiervan te verdienen. Zo zijn warmtepompen, elektrische auto's enz. nog steeds niet zo acceptabel qua prijs zodat iedereen dit zomaar kan aanschaffen. Was echt de bedoeling om zonder veel moeite allemaal energiezuinig te worden en van fossiele energie af te gaan, dan had het nooit over extra verdienmodellen over te gaan. Maar dit is echt alleen maar een geldklopperij geworden!

Ik heb gelukkig niks voor de zonnepanelen betaalt, zo heb ik het huis gekocht. Maar het gaat om de principe gewoon. Wat mij betreft ga ik ze uitzetten en klaar als er geen omweg meer is van hogere terugleverkosten dan gekregen terugleververgoeding. Velen zullen dit doen en dan hoe zit het met de energiezuinigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrei90
P5ycho schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:22:
[...]

Direct 100% gebruik maken van je opgewekte stroom kan bij jou niet. Dat is de nieuwe realiteit voor 99% van Nederland. Daar moeten we even aan wennen, maar het is onvermijdelijk.

[...]

Dat lijkt een oplossing, maar kan niet uit. Dus komt het er op neer dat alle stroom die naar toch het net gaat minder waarde heeft voor de opwekker.

[...]

Een dynamische contract is extra 'werk' om het verbruik goed te plannen, dat schuif ik nu nog even vooruit. Ondertussen ga ik rustig aan eens kijken hoe ik zaken kan sturen op de dynamische prijzen terwijl ik nog een modelcontract heb dit (half)jaar.
Ben benieuwd hoe het zal gaan als die 99% de zonnepanelen uit zetten omdat ze ansers moeten betalen. Ik denk flink hoge stroomprijzen en de vraag of elektrisch verwarmen nog rendabel is.

Ja, met dynamisch zou niks schelen alleen opletten wanneer je zonnepanelen uit moeten. Bij een modelcontract is al veel werk voor 170 euro per jaar bij mij. Beter geen gedoe ik zonnepanelen uit.

[ Voor 4% gewijzigd door andrei90 op 25-02-2025 15:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:15
Accepteer het dat je een verkeerde inschatting hebt gemaakt / wat te veel risico hebt genomen door volledig afhankelijk te zijn van een regeling die al jaren op het menu staat om geschrapt te worden.
Er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen een geleidelijke afbouw van de salderingsregeling en een abrupte afschaffing, waarbij ook in de periode tót die afschaffing nog een ordinaire cash grab middels terugleverkosten wordt toegestaan. Als consument kun je ook geen goede inschatting maken op het moment dat er geen beleid is, het is maar net hoe de wind op dat moment staat. Dat weerhoudt mij er in ieder van verdere investeringen in verduurzaming te staken. Ik was van plan om de CV er komend jaar uit te gooien en er een warmtepomp voor terug te plaatsen, maar zolang de energiemarkt het wilde westen blijft gaat dat voorlopig niet plaatsvinden.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Toen ik mijn panelen legde eind 2017 zou de salderingsregeling per 1-1-2020 beeindigd worden. Dat is ook niet veel terugverdientijd. Het is altijd al een gok geweest.

Ik heb de warmtepomp juist als versterker ingezet om nog meer rendement uit de panelen te halen. In 2019 was dat ook spannend allemaal, er was nog geen installateur die zich eraan waagde.

Ik heb geluk gehad, maar ik had net zo goed kans om aan het kortste eind te trekken. Nu 50MWh verder, en ik had de laatste 3 jaar echt niet verwacht, laat staan voorspellen. Het overheidsgedrag daarentegen... Niets nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
MiBe schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:51:
Er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen een geleidelijke afbouw van de salderingsregeling en een abrupte afschaffing, waarbij ook in de periode tót die afschaffing nog een ordinaire cash grab middels terugleverkosten wordt toegestaan.
Het oorspronkelijke plan ging uit van afbouw vanaf 2025 tot niets in 2031, onder de streep is niets in 2027 niet zo'n groot verschil.

Het zijn terugleverkosten die niemand heeft zien aankomen in z'n businesscase, dat maakt nieuw te leggen PV zelden interessant meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrei90
En als je informatie hierover online wil vinden, kun je bijna niks vinden, alleen op fora zoals tweakers. Het lijkt net alsof expres gewenst is dat je niet zomaar omwegen kan vinden. Behalve de 2 bovengenoemde artikels over binnenkort terugleverkosten bij modelcontracten helemaal niks anders. Gelukkig hebben wij de tweakers forum waar mensen helemaal slim omgaan en met anderen oplossingen delen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
andrei90 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:36:
[...]

Mijn bedoeling is niet om te klagen. Enige wat ik aangeef is dat er zoveel werd gezegd dat wij energiezuinig moeten worden door diverse aanpassingen, waarvoor ook subsidie werd gegeven, hier ook een redelijke terugleververgoeding inbegrepen. En achteraf na alle aanpassingen is er een ellende geworden, zodat nu energiezuinig = extra kosten betekent.
Die verandering komt doordat wij daarvoor stemmen tijdens de Tweede Kamerverkiezingen. Voor die verandering van beleid zijn we echt zelf verantwoordelijk als je kijkt naar de enorme politieke verschuiving.

Dit maakt overheidsbeleid dan ook gevoelig voor veranderingen. Een terugverdientijd van 7 jaar is leuk maar als je persoonljk echt 7 jaar lang voor 100% afhankelijk bent van een tijdelijke regeling zou ik voorzichtig zijn met de investering. In 7 jaar kan veel veranderen hebben we gezien.

Salderen is trouwens sinds 2004 al een tijdelijke regeling geweest. Daarnaast is het een regeling waarvan je zelf kunt zien dat die onhoudbaar zou zijn op de lange termijn bij groeiend aanbod van PV. Combineer dat met de massale aanschaf van PV vanwege de energiecrisis die in 2022 zijn intrede deed en je weet gewoon dat het einde sneller op ons af komt.

Vorig jaar schreef ik er wat uitleg over: denneappel in "De toekomst van de saldeer-wetgeving"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
MiBe schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:51:
[...]

Er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen een geleidelijke afbouw van de salderingsregeling en een abrupte afschaffing, waarbij ook in de periode tót die afschaffing nog een ordinaire cash grab middels terugleverkosten wordt toegestaan. Als consument kun je ook geen goede inschatting maken op het moment dat er geen beleid is, het is maar net hoe de wind op dat moment staat. Dat weerhoudt mij er in ieder van verdere investeringen in verduurzaming te staken. Ik was van plan om de CV er komend jaar uit te gooien en er een warmtepomp voor terug te plaatsen, maar zolang de energiemarkt het wilde westen blijft gaat dat voorlopig niet plaatsvinden.
Zoals ik hierboven schreef zijn we inderdaad voor ander beleid gaan stemmen. Politiek is er veel verandert. Als we gewoon weer het opvolgende VVD kabinet op het bordes hadden geholpen was de geleidelijke afbouw vast realiteit geworden.

De "cash grab" is inderdaad naar. Ik vind er ook wat van. Blijkbaar mag het. Ook hier geldt wel dat we er zelf wat aan konden doen. Nog lange tijd kon je (zelfs met overschot) gewoon een 3 jars contract afsluiten zonder terugleverkosten een een prima TLV van ~9 cent.

Voor verdere investeringen zou ik mij niet teveel laten tegenhouden door een vervelend onderbuik gevoel. ISDE subsidie (warmtepomp enisolatie) is een eenmalig bedrag bij aanschaf ipv een regeling waar je jaren lang gebruik van wilt kunnen maken (salderen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
TLB is gewoon een cashgrab geworden van de leveranciers. Maar als je het ze zou vragen dan zijn ze allemaal green en hebben ze het beste met het milieu voor. Totdat het de eigen zakken raakt dan is het niet meer belangrijk. Ik wil een thuisbatterij aanschaffen maar durf het niet. Zodra men daar te veel op geld misloopt wanneer iedereen zelf zijn energie opslaat wordt er 100% zeker iets op verzonnen, misschien wel een soort van een "energieopslag belasting". We leven in een samenleving waar kapitalisme heerst, zodra men te veel misloopt zal men iets bedenken om de misgelopen inkomsten te compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:14
magnifor schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:24:
TLB is gewoon een cashgrab geworden van de leveranciers. Maar als je het ze zou vragen dan zijn ze allemaal green en hebben ze het beste met het milieu voor. Totdat het de eigen zakken raakt dan is het niet meer belangrijk. Ik wil een thuisbatterij aanschaffen maar durf het niet. Zodra men daar te veel op geld misloopt wanneer iedereen zelf zijn energie opslaat wordt er 100% zeker iets op verzonnen, misschien wel een soort van een "energieopslag belasting". We leven in een samenleving waar kapitalisme heerst, zodra men te veel misloopt zal men iets bedenken om de misgelopen inkomsten te compenseren.
Die battery gewoon geheim houden....

En inderdaad, over twintig jaar betaald idereen gewoon 1500 euro vaste kosten en klaar......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:03
Oh zie nu pas dat ze ook bij model contracten terug lever kosten willen gaan rekenen :(
Zit nu 2 maanden tevreden bij Energiek. Kreeg mailtje na 2k kWh verbruik in die maanden of mijn voorschot van 28e p/m niet omhoog moest. Maar omdat ik antwoorde genoeg zonnepanelen heb en nagenoeg geen gas meer verbruik ivm een warmtepomp blijft het bij dit voorschot.

Terugleveren is een keuze.
- Bitcoin miners verbruiken veel
- Mijn zwembad warmte pomp kan ook in de winter bij teveel zon aan
- Een kabel trekken naar de buurman zal wel niet mogen
- Panelen kunnen bij overproductie uitgeschakeld worden

We gaan het zien. Mocht een model contract niet meer interessant zijn dan ga ik naar een dynamisch waarbij ik negatief terug leveren ga voorkomen.

Een batterij klinkt aantrekkelijk maar is niet terug te verdienen. In belgie zat daar subsidie op, dus daar wacht ik in NL op. En daarbij verzinnen de energie maatschappijen wel weer een tarief om lokaal energie opslag te belasten zodat ze kunnen verdienen.

[ Voor 14% gewijzigd door The Source op 03-03-2025 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
brambo123 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:34:
Ja, het Google Spreadsheets staat online.
Alleen kan niet iedereen bewerken, alleen eigen verbruik invoeren is vrijgegeven.
Die speadsheet is kapot geraakt: #REF fouten. Kan iemand met toegang hem repareren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 22:51
mrmrmr schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:07:
[...]

Die speadsheet is kapot geraakt: #REF fouten. Kan iemand met toegang hem repareren?
Doet het weer :Y)
Komt omdat er dan er dan iemand een cel versleept, dan worden formules gesloopt.
Gelukkig houd Google netjes alles wijzigingen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Wat is de kans dat de terugleverboete vanaf 1 jun wordt doorgevoerd ? Heb tot 1 mei een vast contract dus wil daarna nog pakken wat ik pakken kan. Stiekem hoop ik op een papieren tijger en dat de tarieven pas na de zomer aangepast worden ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door magnifor op 10-03-2025 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Laatst online: 04-07 21:37
magnifor schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:50:
Wat is de kans dat de terugleverboete vanaf 1 jun wordt doorgevoerd ? Heb tot 1 mei een vast contract dus wil daarna nog pakken wat ik pakken kan. Stiekem hoop ik op een papieren tijger en dat de tarieven pas na de zomer aangepast worden ofzo.
hier hetzelfde. maar dan op 4 mei aflopend contract zonder terugleverboete....
Als ik de sheet gebruik, is Energiek inderdaad wel heel erg interessant. en als je nergens aan vast zit verder.....
dan is iedere maand meegenomen

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
magnifor schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:50:
Eerst moet ACM een voorstel doen, dan moeten belanghebbende (ook particulieren) nog tijd hebben om er op te reageren, dan moet ACM nog alle reacties door, dan pas komt er een definitief besluit.
Denk dat het nog wel even duurt.
In 2016 kwam voorstel in februari en kwam pas in november een definitief besluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
brambo123 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:19:
[...]

Eerst moet ACM een voorstel doen, dan moeten belanghebbende (ook particulieren) nog tijd hebben om er op te reageren, dan moet ACM nog alle reacties door, dan pas komt er een definitief besluit.
Denk dat het nog wel even duurt.
In 2016 kwam voorstel in februari en kwam pas in november een definitief besluit.
Volgens allerlei berichtgeving willen ze het nog in 2025 doorvoeren dus laten we maar hopen eind dit jaar op zijn vroegst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

magnifor schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:38:
[...]

Volgens allerlei berichtgeving willen ze het nog in 2025 doorvoeren dus laten we maar hopen eind dit jaar op zijn vroegst.
Mogelijk tegelijkertijd met de nieuwe energiewet.

Ben wel benieuwd hoe ze daar coöperatief/ postcoderoos weer nieuw leven in gaan blazen voor productie/invoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
magnifor schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:38:
[...]

Met het invoeren van terugleverkosten waren sommige bedrijven ook erg traag en/of websites waren niet goed aangepast.
Wellicht dat bij sommigen tzt dit ook 'vertraging' oploopt bij de modelcontracten en dat er nog een aantal zullen zijn waar je nog wel enigszins gunstig terecht kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zijn er nog mensen die het aandurven een modelcontract aan te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger Beurskens
Get!em schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:46:
Waarom niet, voordeel is dat je er niet aan vast zit. al is het dus maar voor een maandje of 3 a 4 dat je voordeel zou hebben, alles is meegenomen lijkt me.

Ik "moet" per 4 mei ook kijken voor wat anders. want bij Oxxio blijven zitten is echt niet interessant met zo'n 6000kWh teruglevering welke allemaal gesaldeerd worden tegen 9000kWh verbruik.

In de tussentijd inmiddels wel een slimme laadpaal thuis geplaats met EVCC zodat ik zoveel mogelijk tegen zonne-overschot kan laden tegen een normale vergoeding door de werkgever ipv er geld op meot toeleggen als ik wat terug lever.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Hier is de weg naar een electrische auto ook in gang gezet. Wellicht dat een dynamisch contract ook interessant gaat zijn, maar voor nu denk ik dat ik de zonnepanelen van 6720Wp naar ~9000Wp ga brengen om deze kilometers af te dekken. Een dynamisch contract zou ook interessant kunnen worden, maar voor nu houd ik dit modelcontract nog even. Overstappen in de zomer kan altijd nog, er is geen opzegtermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Man man, wat zijn we toch een lemmingen.... hier ook net een electrische auto gekocht en op zoek naar een EVCC aanstuurbare laadpaal.... ;) LoL

lastige is dat hier de EV gelijkertijd toegevoegd wordt aan ons huishouden als ook de start van een nieuw contract. Ik "weet" mijn toekomstig verbruik dus niet. Het inschatten van de gevolgen van veel extra laden moet ik dus op gevoel doen, en dat maakt de puzzel voor modelcontract of dynamisch extra lastig.
Hier ook 7 tot 8000 export en 5500kWh import afgelopen jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Lemming, tsjah, het kan gewoon uit :). Als het economisch haalbaar is en milieutechnisch voordelig, dan spring ik er wel in.
Jammer dat het tegenwoordig allemaal zo complex moet zijn met energiecontrecten, maar ik maak er het beste van.
De besparing van die 50MWh die ik opgewekt heb heb ik gebruikt voor gratis stoken met een warmtepomp, die besparing steek ik nu weer in een elektrische 2e auto (wel net te laat, had ik eigenlijk vorig jaar moeten doen), en zo gaan we lekker door...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger Beurskens
Get!em schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:57:
Man man, wat zijn we toch een lemmingen.... hier ook net een electrische auto gekocht en op zoek naar een EVCC aanstuurbare laadpaal.... ;) LoL

lastige is dat hier de EV gelijkertijd toegevoegd wordt aan ons huishouden als ook de start van een nieuw contract. Ik "weet" mijn toekomstig verbruik dus niet. Het inschatten van de gevolgen van veel extra laden moet ik dus op gevoel doen, en dat maakt de puzzel voor modelcontract of dynamisch extra lastig.
Hier ook 7 tot 8000 export en 5500kWh import afgelopen jaar.
beetje offtopic, ik ben voor een Alfen gegaan.

Verder heb ik ook over Dynamisch nagedacht maar denk dat onder de streep een modelcontract zonder terugleverkosten (zolang het nog duurt) interessanter is zolang we nog kunnen salderen.
Dit mede omdat ik niet alle dagen thusi ben om de auto te laden.
Ook heb ik maar beperkt de mogelijkheid om heel veel af te toppen, auto is een PHEV die max 2 fasen (6.3kw) kan laden met een accucapaciteit van 18kw. en ik werk niet alle dagen thuis.
Maar zoals gezegd, we gaan wellicht wat oftopic.

Denk dat ik maar gewoon in het diepe spring en electriciteit bij Energiek ga afnemen. voor het gas ( ja alleen voor bad/douchewater nog) moet ik wel nog wat verzinnen kwa contract.
Al zou daar in de toekomst eventueel een warmtepompboiler met extra verwarmingselement en aansturing via domotica nog kunnen helpen. Dan snijdt het mes aan 2 kanten, en geen vaste kosten voor de gasaansluiting meer en extra mogelijkheid om terug levering te beperken/energie op te slaan.

Het is momenteel gewoon echt een wespennest met al die aanbieders en graag zou ik een beetje zekerheid willen hebben zover het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb zojuist ook maar energiek gedaan.
a) zekerheid voor in iedergeval 2 maanden (mei / juni)
b) "lage" tarieven in modelcontract (25ct incl btw)
c) geen terugleverkosten

nadeel:
Relatief hoge vaste kosten (145eur / jaar) (bij dynamisch kan dit naar €84/jaar)

maandbedrag voorschot is wel gek aangepast. Op basis van mijn ingegeven waardes zou ik op €-5 komen, nadat ze mijn adres checkten werd dit €62....
Erg benieuwd waar dat vandaan komt.

Ik bel wel als ik de jaarfactuur van Greenchoice straks heb en de getallen zwart op wit heb (ipv in app), in iedergeval ook daar de CSV van gedownload van afgelopen jaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 25-03-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Vandaag bij Energiek model afgesloten wat ingaat op 2 mei aanstaande. Pakken wat ik pakken kan. Vaste leveringskosten etc maakt mij niet uit, ik wek meer op dan wat ik verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-07 23:25
Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien.

In de loop van volgende maand verhuizen wij naar een andere (klus)woning, waar het e.e.a. aan verduurzaming plaats gaat vinden, met mogelijk ook zonnepanelen, echter gezien de omvang van de verbouwing zal dat niet voor einde zomer geinstalleerd zijn.

Ik moet nu natuurlijk wel de nutsvoorzieningen in orde gaan maken. In de zomermaanden zal weinig gestookt worden (blijft voorlopig CV ketel), we houden de gasaansluiting, en er zijn nog geen zonnepanelen. Er wordt in ieder geval in een losstaand gastenverblijf (~30m2) wel een airco geinstaleerd voor warmen/koelen/drogen van die ruimte. Daarnaast zal de gasrekening omlaag gaan en de elektra omhoog, mede door betere isolatie, WTW systemen, etc.

Het lijkt mij dan verstandig om het eerste jaar voor een dynamisch contract te gaan, omdat er door de verbouwing de komende 6 maanden een hoop gaat veranderen en een hoop nog niet uitgezocht is (wel/geen warmtepomp, etc.). Is dat de logische keuze, of is een 1-jarig vast contract logischer? Met de hoeveelheid variaties in de contracten zie ik de bomen door het bos even niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
magnifor schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:09:
Vandaag bij Energiek model afgesloten wat ingaat op 2 mei aanstaande. Pakken wat ik pakken kan. Vaste leveringskosten etc maakt mij niet uit, ik wek meer op dan wat ik verbruik.
Ik heb net ook de knoop dorgehakt.
per 5-5 gaat hij bij mij in.
zie het echt niet zitten om dik 1200 euro op jaar basis aan terugleverkosten te betalen bij Oxxio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Spherix schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:42:
Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien.

In de loop van volgende maand verhuizen wij naar een andere (klus)woning, waar het e.e.a. aan verduurzaming plaats gaat vinden, met mogelijk ook zonnepanelen, echter gezien de omvang van de verbouwing zal dat niet voor einde zomer geinstalleerd zijn.

Ik moet nu natuurlijk wel de nutsvoorzieningen in orde gaan maken. In de zomermaanden zal weinig gestookt worden (blijft voorlopig CV ketel), we houden de gasaansluiting, en er zijn nog geen zonnepanelen. Er wordt in ieder geval in een losstaand gastenverblijf (~30m2) wel een airco geinstaleerd voor warmen/koelen/drogen van die ruimte. Daarnaast zal de gasrekening omlaag gaan en de elektra omhoog, mede door betere isolatie, WTW systemen, etc.

Het lijkt mij dan verstandig om het eerste jaar voor een dynamisch contract te gaan, omdat er door de verbouwing de komende 6 maanden een hoop gaat veranderen en een hoop nog niet uitgezocht is (wel/geen warmtepomp, etc.). Is dat de logische keuze, of is een 1-jarig vast contract logischer? Met de hoeveelheid variaties in de contracten zie ik de bomen door het bos even niet meer.
Maandelijks opzegbaar modelcontract. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-07 04:46
Get!em schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:46:
Net gedaan en het modelcontract bij Energiek gaat op 3 april in. *knip* spam ;)

Waarom zou je het niet durven?

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 01-04-2025 20:32 ]

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 15:04
magnifor schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:09:
Energiek heeft wel een goedkoop modelcontract met slechts € 145 leveringskosten per jaar. Veelal is dat 400-500 euro.

Ik moet per juni een nieuw contract. Verbruik netto zo'n 5K kwh uit het net en lever dat ook ongeveer terug. Ik lever netto niet terug, tenzij het een heel zonnig jaar is.

Edit: Energiek is wel echt een nobrainer. Per 1 juni aangevraagd.

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 09-04-2025 12:20 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Hulleman schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:04:
[...]

Energiek heeft wel een goedkoop modelcontract met slechts € 145 leveringskosten per jaar. Veelal is dat 400-500 euro.

Ik moet per juni een nieuw contract. Verbruik netto zo'n 5K kwh uit het net en lever dat ook ongeveer terug. Ik lever netto niet terug, tenzij het een heel zonnig jaar is.

Pakken wat je pakken kan. Surf the wave. Daarna naar dynamisch en na 2027 yolo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:56
Hulleman schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:04:
[...]

Van de Bron is goedkoper met €108 p.j. Maar waarschijnlijk alleen als je minstens zoveel teruglevert als afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:25

Pocketware

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWINxfja5InQGJbOizNBh7dl4-o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zL79OeKhM5H6Y06jyrBSzLGs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardus1956
11 leveranciers aan de schandpaal. Dat valt nogal mee. Dat zijn (bijna) allemaal firma's die graag dynamische contracten aanbieden. Verplicht moeten ze ook modelcontracten aanbieden. Die maken ze bewust niet interessant om maar geen modelklanten te krijgen.
Mag dat?

conclusie: click beat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Gerardus1956 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:18:
[...]

11 leveranciers aan de schandpaal. Dat valt nogal mee. Dat zijn (bijna) allemaal firma's die graag dynamische contracten aanbieden. Verplicht moeten ze ook modelcontracten aanbieden. Die maken ze bewust niet interessant om maar geen modelklanten te krijgen.
Mag dat?

conclusie: click beat!
Ja, de voorwaarden van een modelcontract moeten gelijk zijn, alleen de tarieven niet. De vergelijkbaarheid moet dan makkelijker zijn, maar in de praktijk is het dat helemaal niet. De belangrijkste voorwaarde voor de consument is volgens mij nog altijd de prijs en juist daar zit echt honderden euro's per jaar verschil in. Nu snap ik ook wel dat je tarieven niet gaat voorschrijven, omdat er dan geen marktwerking is. Er zijn heel veel leveranciers die het modelcontract wel aanbieden (verplicht), maar de tarieven daarvoor zijn dan alleen telefonisch op te halen....... over drempels gesproken.

Ik zit nu bij Vattenfall, omdat zij vorig jaar als een van de laatste geen TLK rekende. Het modelcontract bij Vattenfall zou mij € 530 per jaar kosten. Bij Energiek € 172 per jaar 8)7 Het verschil zit hem in de vaste leveringskosten. Bij de meeste partijen zijn die zo maar € 500 per jaar (verkapte terugleverkosten). Bij Energiek € 145 en bij van de Bron blijkbaar € 108 volgens @Martin7182 , maar dat modelcontract kan ik online niet vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 09-04-2025 15:27 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Hulleman schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:25:
[...]

... en bij van de Bron blijkbaar € 108 volgens @Martin7182 , maar dat modelcontract kan ik online niet vinden.
https://vandebron.nl/modelcontract
En dan klikken op tarieven halverwege de pagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:38:
[...]

Klopt inderdaad ik heb dat contract.

Nu alvast weer vooruit kijken naar wat er komen gaat halverwege het jaar.

2 januari begonnen nu verbruik min opwek al bijna nul.
Dus kan dan wel weer overstappen naar wat anders.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Martin7182 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:38:
[...]

Top thnx! Niet goed genoeg gezocht blijkbaar. De variabele tarieven zijn 30% hoger dan bij Energiek, wat de lagere vaste kosten bij vd Bron voor mij teniet doet. Maar ook vd Bron hanteert prima prijzen! Ook een aanbieder om na 1 juli in de gaten te houden qua modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ronald.42 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:46:
[...]

Klopt inderdaad ik heb dat contract.

Nu alvast weer vooruit kijken naar wat er komen gaat halverwege het jaar.

2 januari begonnen nu verbruik min opwek al bijna nul.
Dus kan dan wel weer overstappen naar wat anders.
Hier bijna zelfde verhaal; 1 Jan begonnen en nu al op nog maar -75 kWh (gasloos). Ik blijf nog even, misschien komt er een leuk affakkelfeestje eind juni of anders een dubbel feestje met kerst. Of ik geef het kWh overschot weg op MP; gratis af te halen met stekkerauto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:23

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik denk erover om toch ook voor een combinatie Gas voor één jaar, en stroom via modelcontract te gaan.
Als ik snel reken scheelt me dat in ons geval (5500 verbruik, 5000 opwek, 1100 gas) bijna €250 per jaar.

Maar gelden aan een modelcontract dezelfde voorwaarden als bijvoorbeeld variabel? Oftewel, het energiebedrijf kan de bedragen (en vooral terugleverkosten) éénzijdig weer erop zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 09:36

Tao

DPC DE_KOMETEN

greatgonzo schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:42:
Ik denk erover om toch ook voor een combinatie Gas voor één jaar, en stroom via modelcontract te gaan.
Als ik snel reken scheelt me dat in ons geval (5500 verbruik, 5000 opwek, 1100 gas) bijna €250 per jaar.

Maar gelden aan een modelcontract dezelfde voorwaarden als bijvoorbeeld variabel? Oftewel, het energiebedrijf kan de bedragen (en vooral terugleverkosten) éénzijdig weer erop zetten?
Nee, er worden nog geen terugleverkosten gehanteerd. Dat staat niet in de modelcontract voorwaarden, zoals die voor elke stroomleverancier geldt. De ACM doet overigens wel onderzoek naar de optie om die ook bij modelcontracten te laten gelden.

Voor de rest zijn er gelijksoortige voorwaarden als bij variabel: bijv. 2 x per jaar prijsaanpassingen, en 1 maand opzegtermijn. Dus als die tlk er toch gaat komen bij modelcontracten, kun je na 1 maand overstappen naar een concurrent.

Diablo3

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• brambo123
Zojuist spreadsheet eens geupdate, zijn toch best een hoop tussentijdse aanpassingen.
Er springt er nu wel eentje heel erg uit, in negatieve zin.
Over de 3000 euro vast leveringskosten 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger Beurskens
brambo123 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:02:
Zojuist spreadsheet eens geupdate, zijn toch best een hoop tussentijdse aanpassingen.
Er springt er nu wel eentje heel erg uit, in negatieve zin.
Over de 3000 euro vast leveringskosten 8)7
En dat is geen typo?
Die willen dus echt GEEN modelcontract klanten, daar zijn ze heel duidelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Roger Beurskens schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:11:
[...]

En dat is geen typo?
Die willen dus echt GEEN modelcontract klanten, daar zijn ze heel duidelijk in.
Nee, geen type.
7 euro per dag excl. btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 13:18
...en 20,000 cent als leveringstarief per kWh (ex EB) klinkt ook niet alsof daar echt een kosten/rekenmodel achter zit haha

[ Voor 3% gewijzigd door mdvmine op 15-04-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudi-assauer
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 03-07 15:15
Hoeveel dagen van te voren moeten energiemaatschappijen hun nieuwe tarieven van 1 juli bekend maken?

Ik wil per 1 juli overstappen, want dan loopt mijn vaste af, maar als ik nu voor de goedkoopste kies kan die natuurlijk nog de prijzen per 1 juli verhogen?

Met andere woorden, wanneer kan ik met zekerheid een contract uitzoeken voor in ieder geval de periode 1 juli 1 januari?

Driving a van, solving mysteries, with my dog, Mr. Doo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
rudi-assauer schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:34:
Hoeveel dagen van te voren moeten energiemaatschappijen hun nieuwe tarieven van 1 juli bekend maken?

Ik wil per 1 juli overstappen, want dan loopt mijn vaste af, maar als ik nu voor de goedkoopste kies kan die natuurlijk nog de prijzen per 1 juli verhogen?

Met andere woorden, wanneer kan ik met zekerheid een contract uitzoeken voor in ieder geval de periode 1 juli 1 januari?
Ik heb mijn huidige modelcontract per 1 januari afgesloten en in mijn ervaring zijn leveranciers hier ontzettend laat mee, ik dacht op uiterlijk 1 december de knoop door te kunnen hakken maar toen waren er nog behoorlijk wat leveranciers die hun tarieven voor 1 januari niet bekend hadden gemaakt (of die verschillende tarieven communiceerden, met alle onduidelijkheid van dien). Ik verwacht dus dat je medio juni pas écht met enige zekerheid kunt vergelijken.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
Volgens mij is het zo dat ze ze voor bestaande klanten het nieuwe tarief een maand van te voren moeten communiceren.
Maar... en dat weet ik niet heel zeker... mogen ze in die tussentijd voor nieuwe klanten het tarief net zo goed aanpassen. Wat ik bedoel is dat ze dus 1 juni (of 31 mei, weet ik even niet zeker) aan bestaande klanten kunnen communiceren dat het tarief X wordt, maar dat het tarief voor nieuwe klanten tot juli (en wellicht zelfs tot december) nog wijzigt. En dat als jij op 7 juni een contract wilt afsluiten tarief Y krijgt te zien.
Dus je hebt pas zekerheid op het moment dat je een contract hebt.

Maar de kans lijkt me niet heel groot dat ze dat voor modelcontracten zo doen. Ik denk dat ze daarvoor één tarief stellen en dat voor alle klanten zo hebben en houden t/m december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Misschien is het een idee om modelcontracten tarieven in dit topic te melden die persoonlijk zijn doorgegeven door leveranciers. Dan weten we eerder wat de nieuwe tarieven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
rudi-assauer schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:34:

Volgens mij is het ook zoals Truus01 in "Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025" met daarbij nog dat je 14 dagen bedenktijd hebt, je zou dus ongeveer 14 dagen voor 1 juni kunnen afsluiten.
Truus01 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:07:
Maar de kans lijkt me niet heel groot dat ze dat voor modelcontracten zo doen. Ik denk dat ze daarvoor één tarief stellen en dat voor alle klanten zo hebben en houden t/m december.
Ik meen mij te herinneren dat afgelopen 1 januari er nogal wat verschillen zaten in de tarieven die Vattenfall had voor modelcontracten, zelfs tussen bestaande klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Novax schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:48:
[...]

Volgens mij is het ook zoals Truus01 in "Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025" met daarbij nog dat je 14 dagen bedenktijd hebt, je zou dus ongeveer 14 dagen voor 1 juni kunnen afsluiten.
Voor 1 juli bedoel je denk ik.

Logischerwijze is er maar 1 modelcontract per leverancier. De ACM verplicht publicatie op de website, waardoor persoonlijke tarieven niet mogelijk zijn. Leveranciers kunnen deze tarieven ook op een optionele persoonlijke pagina laten inzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:10:
Voor 1 juli bedoel je denk ik.
Nee, 1 juni omdat ze 30 dagen van tevoren een prijswijziging moeten aankondigen. Nu weet ik niet helemaal zeker of dit ook op nieuwe klanten van toepassing is waar het contract nog van in moet gaan of dat niet alle energieleveranciers zich daaraan houden.
Logischerwijze is er maar 1 modelcontract per leverancier. De ACM verplicht publicatie op de website, waardoor persoonlijke tarieven niet mogelijk zijn. Leveranciers kunnen deze tarieven ook op een optionele persoonlijke pagina laten inzien.
Zoek de verschillen :+
Tao in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

Krus in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Novax schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:32:
[...]

Nee, 1 juni omdat ze 30 dagen van tevoren een prijswijziging moeten aankondigen. Nu weet ik niet helemaal zeker of dit ook op nieuwe klanten van toepassing is waar het contract nog van in moet gaan of dat niet alle energieleveranciers zich daaraan houden.
Ja, dat moeten ze strikt genomen doen want in het modelcontract staat dat de prijzen gepubliceerd moeten worden op de website. Ik denk dat meeste leveranciers redeneren dat dat pas hoeft als de prijzen gelden. Vandaar dat het handig is als mensen hun modelcontractprijswijziging posten, dan weten we het eerder.
Tja, ACM mag hierop handhaven. Vattenfall houd zich niet aan de regels:

"Vattenfall moet prijsstijging in variabel contract terugdraaien, massaclaim dreigt"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
mrmrmr schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:05:
[...]

Ja, dat moeten ze strikt genomen doen want in het modelcontract staat dat de prijzen gepubliceerd moeten worden op de website. Ik denk dat meeste leveranciers redeneren dat dat pas hoeft als de prijzen gelden. Vandaar dat het handig is als mensen hun modelcontractprijswijziging posten, dan weten we het eerder.

[...]

Tja, ACM mag hierop handhaven. Vattenfall houd zich niet aan de regels:

"Vattenfall moet prijsstijging in variabel contract terugdraaien, massaclaim dreigt"
Als de energieleverancier op, ik noem maar iets, 5 augustus, de prijzen op de website wijzigt en dat die voor nieuwe klanten gelden, dan denk ik dat dat gewoon mag. Ze mogen alleen de prijzen voor bestaande klanten op dat moment niet wijzigen.

Daarom denk ik dat ze dus zelfs tot december de prijzen voor nieuwe klanten mogen 'wijzigen' (maar het is voor nieuwe klanten geen wijzigen, maar vaststellen/aanbieden).
Zodra de klant die prijzen accepteert en een contract krijgt, mogen die prijzen in het contract niet meer zomaar tussentijds aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanversteeg90
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14:19
Graag jullie mening: mijn huidige contract loopt tm 31/8 bij energiedirect (0,24 dal-piek) en is zonder boete opzegbaar, maar dan loop ik de 300 euro welkomstbonus mis.

Zonnepanelen worden geplaatst begin mei. Ik verbruik op jaarbasis ca 10000 kwh en ga zo’n 7000 kwh opwekken. we zijn vaak niet thuis overdag, en laden van elektrische auto gebeurt vaak snachts.

Ik besef me dat ik (gezien ik in dit forum de percentages opbrengst zag), veel ga terugleveren in mei tm augustus, maar daar dus ook TLK over ga betalen. Er van uitgaande dat ik zo’n 40% opwek in die maanden, komen de totale terugleverkosten bij energiedirect uit op zo’n 30 euro per maand- 360 euro op jaarbasis

Mijn simpele conclusie zou zijn: wegwezen bij energiedirect ondanks de bonus en overstappen naar een modelcontract (Energiek) of dynamisch (Tibber). Zie ik nog iets over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Heb je wel nagedacht over het terugverdienen van die zonnepanelen dan? Je bent vaak niet thuis als je opbrengst hebt, en wat je teruglevert levert niets op vanwege de terugleverboetes. Blijft besparing door direct verbruik over. Dat is niet zo heel veel, tenzij je je auto laadt in het weekend.

Je zult inderdaad een ander contract moeten zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:14
daanversteeg90 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 02:17:
Graag jullie mening: mijn huidige contract loopt tm 31/8 bij energiedirect (0,24 dal-piek) en is zonder boete opzegbaar, maar dan loop ik de 300 euro welkomstbonus mis.

Zonnepanelen worden geplaatst begin mei. Ik verbruik op jaarbasis ca 10000 kwh en ga zo’n 7000 kwh opwekken. we zijn vaak niet thuis overdag, en laden van elektrische auto gebeurt vaak snachts.

Ik besef me dat ik (gezien ik in dit forum de percentages opbrengst zag), veel ga terugleveren in mei tm augustus, maar daar dus ook TLK over ga betalen. Er van uitgaande dat ik zo’n 40% opwek in die maanden, komen de totale terugleverkosten bij energiedirect uit op zo’n 30 euro per maand- 360 euro op jaarbasis

Mijn simpele conclusie zou zijn: wegwezen bij energiedirect ondanks de bonus en overstappen naar een modelcontract (Energiek) of dynamisch (Tibber). Zie ik nog iets over het hoofd ?
Wat je over het hoofd ziet, is dat je eerst je contract eens goed moet uitpluizen hoeveel kosten je moet betalen, en hoeveel vergoeding je krijgt voor terug levering.
Je reageerd op dingen die je hier wel eens leest, maar misschien niet voor jou van toepassing zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
@daanversteeg90 €30 boete per maand gaat je toch maar 4×€30 = €120 kosten? Of in het slechtste geval als de boete berekend wordt per kWh: 50% van €360 = €180. (40% klopt denk ik niet, je werkt in mei t/m aug doorgaans resp. 13%/13%/13%/11% van je jaaropbrengst op, in totaal dus 50%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
daanversteeg90 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 02:17:

Aanvullend op de post van @Martin7182. Wat dacht je van de auto overdag op te laden. In ieder geval in weekend en vrije dagen. Na 31/8 richting een dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tactiturnus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-07 11:07
@brambo123 @The Source

Hartelijk dank voor het opstellen en updaten van het Google Sheet! Zeer verhelderend en overzichtelijk!

Ik zag op de site van de consumentenbond https://www.consumentenbo...vergelijken/modelcontract een overzicht van Modelcontracten per energieleverancier. Mogelijk bij jullie bekend, maar anders handig bij het updaten van het Sheet.

Over updaten van het Sheet gesproken, wanneer verwachten jullie dat het Sheet kan worden geupdate met de prijzen vanaf 1 juli 2025?

Mijn jaarcontract (nu nog zonder terugleverkosten) loopt op 29 juni a.s. af. Vanaf 30 juni wil ik overstappen naar een modelcontract. Jullie zullen begrijpen dat ik wil overstappen naar een leverancier die ook per 1 juli a.s. de beste aanbieding heeft.

Iemand nog tips m.b.t. moment van overstappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Tactiturnus schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:32:
@brambo123 @The Source

Hartelijk dank voor het opstellen en updaten van het Google Sheet! Zeer verhelderend en overzichtelijk!

Ik zag op de site van de consumentenbond https://www.consumentenbo...vergelijken/modelcontract een overzicht van Modelcontracten per energieleverancier. Mogelijk bij jullie bekend, maar anders handig bij het updaten van het Sheet.

Over updaten van het Sheet gesproken, wanneer verwachten jullie dat het Sheet kan worden geupdate met de prijzen vanaf 1 juli 2025?

Mijn jaarcontract (nu nog zonder terugleverkosten) loopt op 29 juni a.s. af. Vanaf 30 juni wil ik overstappen naar een modelcontract. Jullie zullen begrijpen dat ik wil overstappen naar een leverancier die ook per 1 juli a.s. de beste aanbieding heeft.

Zijn wel meer die lijstjes maken, maar helaas zijn ze vaak niet compleet.
Zo mist de bij hun Energiek, terwijl die juist hier best vaak als goedkoopste er uit komt.

Updaten gebeurt als prijzen bekent worden.
Ik gok dat eind mei/begin juni de prijzen wat binnen beginnen te druppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tactiturnus schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:32:
@brambo123 @The Source

De hier best vaak gekozen optie Energiek staat er niet tussen :)
Wacht eerst of modelcontracten na 1 juli nog gunstig zijn: dwz, wacht even of er een terugleverkosten component in komt door de wijziging van de modelcontracten door ACM https://solarmagazine.nl/...gstarief-grootverbruikers

Mogelijk volgt de wijziging nog voor 1 juli, mogelijk pas erna. Grootste kans dat hij ervoor al komt en dat alle aanbieders ineens veel duurder worden als je PV hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:13
Get!em schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:39:
[...]

De hier best vaak gekozen optie Energiek staat er niet tussen :)

[...]

Wacht eerst of modelcontracten na 1 juli nog gunstig zijn: dwz, wacht even of er een terugleverkosten component in komt door de wijziging van de modelcontracten door ACM https://solarmagazine.nl/...gstarief-grootverbruikers

Mogelijk volgt de wijziging nog voor 1 juli, mogelijk pas erna. Grootste kans dat hij ervoor al komt en dat alle aanbieders ineens veel duurder worden als je PV hebt.
Mijn theorie :
Ik kan toch voor 14 mei voor model contract gaan en mocht na 1 juli iets wijzigen dan naar jaar contract gaan van zelfde aanbieder ?

Zo omzeil je toch paar maanden de terugleveren boete(model heeft het "nog niet")

Stel na 1 Juli hebben ze het niet voor elkaar dan kan ik door tot zeg oktober/september en dan jaar vast.
Dan heb ik nog maximaal geprofiteerd van saldering 2027? Bedoel jaarafrekening blijft staan op ingangs maand van 1e contract die wijzigd niet tussen soorten contracten tussendoor? Toch.

Of ben ik te ingewikkeld aan het doen en gewoon jaar vast nemen

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Offens1490

Wat je ook kan doen is per nu een modelcontractleverancier uitkiezen. Je krijgt dat tot 1 januari ~2 extra maanden zonopbrengst als een buffer.

Vervolgens per 1 januari 2026 overstappen voor een jaar op een andere leverancier. Het modelcontract wordt opgezegd en wordt afgerekend over iets meer dan een half jaar. Wat hopelijk goed saldeert.

Daarna heb een volledig jaar tot 2027 als salderen wordt afgeschaft.

Er zijn wel kanttekeningen te plaatsen bij dit scenario:
• komen er per 1 juli al terugleverkosten bij een modelcontract? ACM is bezig met een nieuw modelcontract, mij is niet bekend per wanneer dat ingevoerd wordt.
• In zo'n geval verlies je de misschien die 2 maanden opbrengst.
• Het is mogelijk dat salderen toch niet per 1 januari 2027 wordt afgeschaft (wet is echter al aangenomen door eerste kamer). Bijvoorbeeld als de regering regeringspartijen eindelijk eens tot inzicht komen dat ze toch echt iets actief moet doen aan de milieumaatregelen en dat uitstellen en op de lange baan schuiven geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
ACM moet eerst nog met voorstel van nieuw modelcontract komen.
Dan moet iedereen dit kunnen bestuderen en kunnen reageren, dat kost al weer minimaal 4 weken.
Daarna moet ACM alle reacties verwerken, wat toch ook minimaal een maand duurt.

Het is ook niet alleen stukje terugleverkosten, ook model jaarcontract komt er aan.
En dat is misschien nog wel een grotere wijziging dan alleen het stukje terugleverkosten.
Dus een behoorlijke wijziging waar waarschijnlijk ook veel reacties op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@brambo123

Ik zie bij ACM geen aankondigingen of verzoeken om commentaar op een plan, het zou inderdaad langer kunnen duren. Dan is dat potentieel probleem weg.

Het idee/scenario is dat je uitkomt op een contractreeks tot 1 januari 2027.

Wat voor kostenverschil zou een jaarcontract maken in plaats van een half jaar voor zonnepaneelhouders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
mrmrmr schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:30:
[...]
Wat voor kostenverschil zou een jaarcontract maken in plaats van een half jaar voor zonnepaneelhouders?
Het huidige modelcontract is variabel, dus kun je altijd opzeggen.
Een jaarcontract is voor heel jaar, dus kun je ook niet meer tussentijds opzeggen.
Dat geeft de energiemaatschappij natuurlijk de mogelijkheid om op de lange termijn markt in te kopen.
En ze hebben de zekerheid dat je niet alleen even bij de zomerdag voor goede prijs teruglevert om daarna weer over te stappen naar goedkopere leverancier.
Daardoor kunnen de prijzen wat anders liggen, al zal het het vast geen groot verschil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:13
mrmrmr schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:07:
@Offens1490

Wat je ook kan doen is per nu een modelcontractleverancier uitkiezen. Je krijgt dat tot 1 januari ~2 extra maanden zonopbrengst als een buffer.

Vervolgens per 1 januari 2026 overstappen voor een jaar op een andere leverancier. Het modelcontract wordt opgezegd en wordt afgerekend over iets meer dan een half jaar. Wat hopelijk goed saldeert.

Daarna heb een volledig jaar tot 2027 als salderen wordt afgeschaft.

Er zijn wel kanttekeningen te plaatsen bij dit scenario:
• komen er per 1 juli al terugleverkosten bij een modelcontract? ACM is bezig met een nieuw modelcontract, mij is niet bekend per wanneer dat ingevoerd wordt.
• In zo'n geval verlies je de misschien die 2 maanden opbrengst.
• Het is mogelijk dat salderen toch niet per 1 januari 2027 wordt afgeschaft (wet is echter al aangenomen door eerste kamer). Bijvoorbeeld als de regering regeringspartijen eindelijk eens tot inzicht komen dat ze toch echt iets actief moet doen aan de milieumaatregelen en dat uitstellen en op de lange baan schuiven geen optie is.
Het is me al e.e.a helder.
Kun je me uitleggen als modelcontract niet rigoureus veranderd ik hem niet door trek tot mei 2026 evt langer?
Mei is mijn vaste maand van jaarafrekening in dit geval ed. (Wij zitten vast ed/Essent vrouw werkt ervoor maar niet op die afdeling lees geen idee/intresse energie/prijzen contracten etc :X )
Dus om WAF tevreden te houden regel ik het zonder haar input :) niet geheel onbelangrijk wekrijgen nog redelijke vergoeding als we bij 1 van beide contract hebben vanuit werkgever.

[ Voor 3% gewijzigd door Offens1490 op 30-04-2025 19:04 ]

AnimeAdicted

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Offens1490 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:01:
Kun je me uitleggen als modelcontract niet rigoureus veranderd ik hem niet door trek tot mei 2026 evt langer?
Een modelcontract heeft nu nog 2x per jaar een mogelijkheid voor prijsaanpassing met de mogelijkheid tot maandelijkse opzegging. Althans, zo hoort het te zijn. Vattenfall schijnt zich daar qua prijsaanpassing niet aan te houden.

Het modelcontract kun je door laten lopen, maar per 1 januari worden nu nog onzekere veranderingen verwacht, met name terugleverkosten. Als die erbij komen is het misschien beter om een variabel contract met lage terugleverkosten te kiezen. In dit topic wordt Energiek genoemd. Die hebben alleen maandelijks variabel, geen jaarcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• comep
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:51
Ik wil het graag toch nog eens aanhalen;

je zegt dat er per 1 januari onbekende veranderingen worden verwacht,
maar geldt dat ook voor lopende modelcontracten?
Met andere woorden, kan een energieleverancier de voorwaarden van een lopend contract wijzigen,
naast de tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Sarpo

De energieleverancier kan mag geen voorwaarden wijzigen van een modelcontract.

Een modelcontract is een variabel contract met onbepaalde tijd, opgesteld door de overheid. De tarieven worden bepaald door de leverancier.

Als zodanig is het contract bijzonder omdat de voorwaarden door de overheid worden bepaald. Als de overheid een bestaand contract aanpast of afschaft, gelden de nieuwe voorwaarden dan ook voor bestaande contracten?

Of omgekeerd geformuleerd: kunnen bestaande modelcontracten ongewijzigd blijven bestaan? Ik vermoed dat het niet het geval is. De ACM zou hier eens een heldere uitspraak over kunnen doen.

ACM heeft enkele voorgenomen wijzigingen waaronder voorwaarden over terugleverkosten in februari 2025 aangekondigd. In 2016 werd een modelcontract ingetrokken en een nieuwe vastgesteld.

In principe is het zo dat tarieven van bijvoorbeeld jaarcontracten doorgaans niet echt vaststaan omdat de overheid (ongeveer jaarlijks) wijzingen kan aanbrengen in bijvoorbeeld belasting en het niveau van teruggaaf ("vermindering energiebelasting"). Je betaalt dus de actuele belastingtarieven, tenzij het een (zeldzaam) contract voor particulieren is waarbij de energiemaatschappij die contractueel voor z'n rekening neemt.

TLDR;
Vermoedelijk moeten bestaande contracten worden aangepast.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 30-04-2025 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
mrmrmr schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:11:
ACM heeft enkele voorgenomen wijzigingen waaronder voorwaarden over terugleverkosten in februari 2026 aangekondigd.
Kleine correctie; 2026 -> 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Dat teruglever component gaat hopelijk een papieren tijger worden, met een beetje geluk kom je de zomer mee door en daarna lekker over naar dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Truus01

In het modelcontract staat:
"De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op de website [www.[leverancier].nl] onder het kopje 'Modelcontract' [en op uw persoonlijke pagina "www.[pagina].nl"]."
Regeling

Dit houdt in dat de tarieven publiek zijn en dat tarieven niet persoonlijk kunnen afwijken, anders kunnen die niet ook op de pagina van het modelcontract staan. Ik zie geen mogelijkheid tarieven op deze twee locaties te laten afwijken. Dat Vattenfall kennelijk wel persoonlijke prijzen hanteert lijkt mij tegen de regeling van de ACM.

De opsteller van de tekst begreep niet zo goed hoe e.e.a. technisch werkt, maar de bedoeling is wel voldoende duidelijk. Het overgrote deel van leveranciers heeft /modelcontract op hun site.

Overigens vraag ik me af hoeveel energieleveranciers de voorgeschreven contracttekst werkelijk gebruiken. Ik denk dat je als belanghebbende (klant of energieleverancier zoekende) er wel rechten uit mag afleiden als er licht zit tussen wat de leverancier in een contract zet en wat de toezichthouder heeft besloten. ACM mag een aanwijzing geven. Uiteindelijk beslist de rechter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
mrmrmr schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:50:
@Truus01

In het modelcontract staat:
"De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op de website [www.[leverancier].nl] onder het kopje 'Modelcontract' [en op uw persoonlijke pagina "www.[pagina].nl"]."
Regeling
Ik heb die regeling niet doorgelezen, maar even vanuit je quote redenerend en hoe ik dacht (dat energieleveranciers denken/eventueel handelen).

De meest recente tarieven staan online. Dus ik ga een contract met ze aan, op basis van die tarieven.
Een week later verhogen ze de tarieven*, die zetten ze online, waarmee nog altijd de meest recente tarieven online staan. Mijn buurman gaat een contract met ze aan op basis van die tarieven.
Dan hebben mijn buurman en ik een verschil in tarief, maar is er wel voldaan aan de eis dat de meest recente tarieven online staan. (En de oude wellicht ook nog wel ergens.)
Het zijn dan op zich geen persoonlijke tarieven, maar er zit een verschil in wanneer mijn buurman en ik het contract zijn aangegaan.

*Voor de duidelijkheid, ik doel dan niet op de halfjaarlijkse wijziging. De tarieven die ik en de buurman krijgen in het contract staan dan vast tot dat punt.

De tarieven van vaste contracten wijzigen toch ook op deze manier? Het is toch ook niet zo dat de tarieven van een 1-jarig contract nu binnen dat jaar niet wijzigen?
Ze staan een jaar vast op het moment dat er een contract is, maar op de website, voor nieuwe contracten, wijzigen die tarieven voortdurend.
En bij variabel al helemaal.
En modelcontract zit daar een soort van tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Truus01 Ik begrijp jouw redenering, maar ik denk dat de meest recente tarieven slaat op de tarieven die op 1 januari en 1 juli worden gewijzigd zoals in het contract vermeldt. Of eventueel een uitzonderlijke tussentijdse wijziging per de voorwaarden in het modelcontract van de overheid. Nergens in de regeling voor het modelcontract wordt vermeldt dat prijzen vaker kunnen worden aangepast.

Andere contracten en werkwijzen van leveranciers hebben geen invloed op het modelcontract. Dat is de opzet van de overheid (ACM). Modelcontracten hebben o.a. als doel om contracten vergelijkbaar te maken en leveranciers te verplichten ze aan te bieden. Als ze om de haverklap op onvoorspelbare momenten zouden wijzigen is aan de vergelijkbaarheidseis niet voldaan.

De huidige is wel door de tijd ingehaald, bijvoorbeeld door de invoering van de AVG in 2018, het contract noemt nog Wbp. Maar dat maakt niet zoveel uit, leveranciers horen zich aan nieuwe wetten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
@mrmrmr Ik begrijp jou ook. En hoop/denk dat het ook zo is.
mrmrmr schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:47:
Dat is de opzet van de overheid (ACM). Modelcontracten hebben o.a. als doel om contracten vergelijkbaar te maken en leveranciers te verplichten ze aan te bieden. Als ze om de haverklap op onvoorspelbare momenten zouden wijzigen is aan de vergelijkbaarheidseis niet voldaan.
Maar de vergelijkbaarheid wordt volgens mij niet minder met wijzigende tarieven. De vergelijkbaarheid zit (zat) hem in vergelijkbare contractonderdelen te hebben. Er werd enorm gerommeld in het presenteren van allerlei kosten, waardoor je niet puur verbruikstarief met verbruikstarief kon vergelijken. Bij een modelcontract kan dat wel. En dat dat tarief dan wijzigt, maakt geen verschil. Je kunt op het moment dat je kijkt nog altijd goed vergelijken. Je kan het alleen niet vergelijken met een week eerder (zogezegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elimborgh
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18-06 09:22
Beste @Sarpo @brambo123 ,

het lijkt inmiddels of er ergens iets is mis gegaan met de formules in de "sheet"
hij geeft foute parameters aan bij het invoegblad.

kan daar naar gekeken worden.

bij voorbaat dank en uiteraard voor het mooie overzicht.

[ Voor 3% gewijzigd door elimborgh op 05-05-2025 19:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brambo123
elimborgh schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:54:
Beste @Sarpo @brambo123 ,

het lijkt inmiddels of er ergens iets is mis gegaan met de formules in de "sheet"
hij geeft foute parameters aan bij het invoegblad.

kan daar naar gekeken worden.

bij voorbaat dank en uiteraard voor het mooie overzicht.
Hij doet het weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Even vraagje voor degene die al langer bij Energiek zitten. In het verbruiksoverzicht zie ik (per 1 mei klant) nu een aantal dagen, waarin ik meer teruglever dan verbruik. De waardes kloppen met mijn eigen metingen (0.0xx kWh verschil bij import en export)

Ik kan er echter niet geheel achter komen hoe ze tot een berekening komen op het maand/dag overzicht.
Even een voorbeeld van eergisteren:
23,88kWh import/afname
49,22kWh export/teruglevering
Wordt afgerekend als €3 kosten voor die dag.

Vaste kosten zijn €1,25 en €0,40 per dag.
Tarieven zijn
Enkeltarief
€ 0,25744 per kWh
Normaaltarief
€ 0,26322 per kWh
Daltarief
€ 0,25112 per kWh

En teruglever € 0,05445 per kWh

Weten jullie hoe ze aan de €3 dagkosten komen in hun overzicht?
Nu snap ik dat je niet per dag kunt salderen, maar in hun maandkosten tellen nu wel elke dag individueel op, dus daar doen ze op die manier iets mee.

Als ik zelf bereken:
Salderen op de dag: 49,22kWh - 23,88kWh = netto terugleveren
Netto teruglevering * 0,05445 = -€1,37
Vaste kosten erbij optellen €1,65
-€1,37 + 1,65 = €0,28
Eventueel nog Energiebelastingverrekening ofzo...

Uiteraard moet salderen over hele contractsperiode (tenminste, daar ga ik van uit, gezien ze een dergelijke disclaimer ook plaatsen boven het overzicht), maar ik hou me even aan hoe ze het in het overzicht per dag communiceren.

Hebben jullie een idee?

Op het dag/uur overzicht zie ik dat ze gewoon elk uur * teruglevertarief of levertarief pakken en dat als totaal € per uur zetten. Zonder vastekosten.

Op een dagoverzicht / kosten kan ik gewoon niet bedenken hoe ze het wel doen.
23,88kWh x 0,26 = €6,2
49,22kWh x -,05445 = -€2,68
Wordt dus ongeveer €3,50 zit ik er alsnog 0,50 te hoog / naast en daar zitten de vaste kosten nog niet bij in.

----
Edit, die laatste berekening is wel hoe ze het nu berekenen volgens hun klantenservice, incl vaste dagkosten en Teruggave Energiebelasting per dag. Ik kom dan alsnog niet helemaal uit, maar zit er in iedergeval dichter bij. Saldering doen ze niet in deze berekening, die komt pas op eindfactuur.

----

Uiteindelijk moet het op eindfactuur goed komen, maar op deze manier communiceren op een dashboard is wel onhandig, zeker in combinatie met het verwachtte maandbedrag. (kan helaas niet lager dan €50, terwijl ik netto teruglevering ga hebben).

--
Edit 2, maandbedrag alsnog naar €10 kunnen zetten mbv klantenservice en vernieuwen van de info die ze via netbeheerder binnenkrijgen obv afgelopen jaar.

[ Voor 33% gewijzigd door Get!em op 06-05-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Get!em In afwachting van iemand met de gevraagde ervaring:

Is de aftrek energiebelasting opgeteld in plaats van afgetrokken? Verkeerd aansluitingstarief?

Energiek vraagt momenteel € 10 per maand als voorschot bij een een netto nul jaarresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 19:23

greatgonzo

schit-te-rend!

Kan het kloppen dat (als je gas erbij neemt), het inmiddels minder interessant wordt?
Onze gegevens:
levering: 3700+1800
teruglevering: 3300+1700
Gas: 1100

Dan kom ik via een modelcontract bij Energiek op €152 per maand.
Bij een jaarcontract (via Gaslicht) bij energiedirect is het nog maar €171.

Ok, blijft nog wel €228 verschil. Maar als ze toch de terugleverkosten gaan doorberekenen ben ik dat weer kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@greatgonzo Bij gas worden grote eenmalige kortingen gegeven. Olieprijzen dalen, en daardoor daalt de gasprijs ook (+ het wordt zomer). Je mag er wel van uit gaan dat die korting van € 290 vervalt na dat jaar.

Je kan stroom en gas van verschillende leveranciers krijgen. Bij gaslicht.com vul je bij stroom nullen in en dan krijg je alleen gas te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik heb gas apart afgesloten voor een jaar, met 100 euro korting. We gebruiken maar 36 m3 int jaar, was een betere deal dan bij het modelcontract in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Is er nog steeds geen nieuws over het component voor het terugleveren? Bijna half mei en er moet nog een voorstel komen. Dit gaat men toch nooit meer halen voor 1 jul? Uiteraard kunnen ze de voorwaarden en tarieven ook tussentijds aanpassen maar met een beetje geluk is de zomer afgelopen voordat de wijzigingen daadwerkelijk worden doorgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Laatst online: 19:28
P5ycho schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:45:
Ik heb gas apart afgesloten voor een jaar, met 100 euro korting. We gebruiken maar 36 m3 int jaar, was een betere deal dan bij het modelcontract in.
Volgens mij is opzeggen de beste deal. Dit zijn hele dure kuubjes.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
hesselbeertje schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:21:
[...]

Volgens mij is opzeggen de beste deal. Dit zijn hele dure kuubjes.
Ik heb een reden om die kuubjes te gebruiken, het alternatief is duurder. Ik ben echt wel slim genoeg om die afweging te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-07 23:08
Tarieven van de bron zijn binnen (per 1 juli 2025)
Stroom
De totaalprijs per kWh voor enkeltarief is € 0,53895, voor normaaltarief € 0,55291 en voor daltarief € 0,52475 (incl. 21% btw). De totaalprijs is berekend door het leveringstarief per telwerk en de energiebelasting bij elkaar op te tellen.

Tarief incl. 21% btw per 1-7-2025
Stroom enkeltarief per kWh1 € 0,41615
Stroom normaaltarief per kWh1 € 0,43011
Stroom daltarief per kWh1 € 0,40195
Vaste leveringskosten per dag (stroom) € 0,29569
Energiebelasting stroom per kWh € 0,12280
Vermindering energiebelasting per dag € -1,73906

Teruglevering

Tarief incl. 21% btw per 1-7-2025
Terugleververgoeding standaard € 0,004
tot 2.000 kWh teruglevering
Terugleververgoeding verlaagd € 0,004
bij meer dan 2.000 kWh teruglevering
Tarieven flink toegenomen, maar dat maakt mij niets uit want saldeer toch.
Helaas teruglevertarief terug van 2 cent naar 0,4 cent. Maar vaste leverkosten blijven laag, dus nog steeds een ideaal modelcontract om terugleverkosten te beperken. Vanuitgaande dat er geen gekke dingen gebeuren door ACM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Frankvbr schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:02:
Tarieven van de bron zijn binnen.

Helaas teruglevertarief terug van 2 cent naar 0,4 cent. Maar vaste leverkosten blijven laag, dus nog steeds een ideaal modelcontract om terugleverkosten te beperken. Vanuitgaande dat er geen gekke dingen gebeuren door ACM
Deze cijfers zijn hetzelfde als die nu online staan. Interessant dat ze nu al cijfers geven voor 1 juli. Kennelijk gaan ze er van uit dat er niets verandert voor 1 juli.

Iedereen heeft andere verbruik- en opbrengstcijfers, daarom is met eigen cijfers vergelijken het beste. Zeker als je verbruik ongeveer even groot of groter is dan de opbrengst.

Rekening houden met de gevolgen van een eventueel defect van je PV installatie lijkt mij verstandig. Je kan wel binnen een maand van een contract af, maar dat komt misschien niet goed uit met salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-07 14:58
Frankvbr schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:02:
Tarieven van de bron zijn binnen.

[...]

Hmm, ik zit nu ook bij van de bron met mijn modelcontract; heb hiervan echter nog geen bericht gehad. Hebben ze je per e-mail geinformeerd?

Zoals het er bij mij naar uit ziet saldeer ik naar gemiddeld naar '0'. Mik op een klein overschot.
Met een elektrische auto voor de deur op basis van leasewagen van de zaak ('tankpas') is een hoger tarief eigenlijk alleen maar beter. Voor iedere kwh zou dit ~0,53895 per declarabele kwh betekenen.

[ Voor 20% gewijzigd door Dix0r op 21-05-2025 09:03 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste