Even vraagje voor degene die al langer bij Energiek zitten. In het verbruiksoverzicht zie ik (per 1 mei klant) nu een aantal dagen, waarin ik meer teruglever dan verbruik. De waardes kloppen met mijn eigen metingen (0.0xx kWh verschil bij import en export)
Ik kan er echter niet geheel achter komen hoe ze tot een berekening komen op het maand/dag overzicht.
Even een voorbeeld van eergisteren:
23,88kWh import/afname
49,22kWh export/teruglevering
Wordt afgerekend als €3 kosten voor die dag.
Vaste kosten zijn €1,25 en €0,40 per dag.
Tarieven zijn
Enkeltarief
€ 0,25744 per kWh
Normaaltarief
€ 0,26322 per kWh
Daltarief
€ 0,25112 per kWh
En teruglever € 0,05445 per kWh
Weten jullie hoe ze aan de €3 dagkosten komen in hun overzicht?
Nu snap ik dat je niet per dag kunt salderen, maar in hun maandkosten tellen nu wel elke dag individueel op, dus daar doen ze op die manier iets mee.
Als ik zelf bereken:
Salderen op de dag: 49,22kWh - 23,88kWh = netto terugleveren
Netto teruglevering * 0,05445 = -€1,37
Vaste kosten erbij optellen €1,65
-€1,37 + 1,65 = €0,28
Eventueel nog Energiebelastingverrekening ofzo...
Uiteraard moet salderen over hele contractsperiode (tenminste, daar ga ik van uit, gezien ze een dergelijke disclaimer ook plaatsen boven het overzicht), maar ik hou me even aan hoe ze het in het overzicht per dag communiceren.
Hebben jullie een idee?
Op het dag/uur overzicht zie ik dat ze gewoon elk uur * teruglevertarief of levertarief pakken en dat als totaal € per uur zetten. Zonder vastekosten.
Op een dagoverzicht / kosten kan ik gewoon niet bedenken hoe ze het wel doen.
23,88kWh x 0,26 = €6,2
49,22kWh x -,05445 = -€2,68
Wordt dus ongeveer €3,50 zit ik er alsnog 0,50 te hoog / naast en daar zitten de vaste kosten nog niet bij in.
----
Edit, die laatste berekening is wel hoe ze het nu berekenen volgens hun klantenservice, incl vaste dagkosten en Teruggave Energiebelasting per dag. Ik kom dan alsnog niet helemaal uit, maar zit er in iedergeval dichter bij. Saldering doen ze niet in deze berekening, die komt pas op eindfactuur.
----
Uiteindelijk moet het op eindfactuur goed komen, maar op deze manier communiceren op een dashboard is wel onhandig, zeker in combinatie met het verwachtte maandbedrag. (kan helaas niet lager dan €50, terwijl ik netto teruglevering ga hebben).
--
Edit 2, maandbedrag alsnog naar €10 kunnen zetten mbv klantenservice en vernieuwen van de info die ze via netbeheerder binnenkrijgen obv afgelopen jaar.
[
Voor 33% gewijzigd door
Get!em op 06-05-2025 16:06
]