Ah, op die fiets. Helder.Martin7182 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:23:
@Faraz ik bedoelde dat je m.b.t. salderen het best kunt overstappen rond 1 Januari en/of 1 Juli omdat je meestal in het eerste en laatste kwartaal minder opwek hebt dan je verbruik en in het tweede en derde kwartaal juist andersom. Zowel aan het begin als op de helft van het kalenderjaar heb je minder of geen last van een saldeertekort. Als je over een heel jaar tenminste genoeg opwekt. Maar bij een specifiek stroomverbruik kan het natuurlijk anders lopen, met name afhankelijk van gebruik EV.
Het is inderdaad met name lastig te berekenen met een EV (heb ik dus ook), al is het duidelijk dat het stroomverbruik in de winter een stuk hoger ligt van & door de EV.
Hetzelfde geldt overigens voor de bodemwarmtepomp (LT-verwarming), maar dat valt in verhouding tot de % toename van de EV (winter versus zomer) mss wel weer meer mee.
Kortom, ik vind het lastig te berekenen of bedenken of ik met dynamisch gunstiger uitkom dan met een modelcontract. Ik kan met m’n all-electric woning (dus met het eerdergenoemde PV systeem plus laadpaal etc) wel vrij goed sturen richting goedkoop verbruik, én ook eigen verbruik als de zon schijnt. Eigenlijk wel met alles in en rond huis, als ik me niet vergis, behalve de inductieplaat (‘rush hour’ or ‘prime-time’ cooking 😉).