Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Martin7182 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:23:
@Faraz ik bedoelde dat je m.b.t. salderen het best kunt overstappen rond 1 Januari en/of 1 Juli omdat je meestal in het eerste en laatste kwartaal minder opwek hebt dan je verbruik en in het tweede en derde kwartaal juist andersom. Zowel aan het begin als op de helft van het kalenderjaar heb je minder of geen last van een saldeertekort. Als je over een heel jaar tenminste genoeg opwekt. Maar bij een specifiek stroomverbruik kan het natuurlijk anders lopen, met name afhankelijk van gebruik EV.
Ah, op die fiets. Helder.
Het is inderdaad met name lastig te berekenen met een EV (heb ik dus ook), al is het duidelijk dat het stroomverbruik in de winter een stuk hoger ligt van & door de EV.
Hetzelfde geldt overigens voor de bodemwarmtepomp (LT-verwarming), maar dat valt in verhouding tot de % toename van de EV (winter versus zomer) mss wel weer meer mee.

Kortom, ik vind het lastig te berekenen of bedenken of ik met dynamisch gunstiger uitkom dan met een modelcontract. Ik kan met m’n all-electric woning (dus met het eerdergenoemde PV systeem plus laadpaal etc) wel vrij goed sturen richting goedkoop verbruik, én ook eigen verbruik als de zon schijnt. Eigenlijk wel met alles in en rond huis, als ik me niet vergis, behalve de inductieplaat (‘rush hour’ or ‘prime-time’ cooking 😉).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-06 22:26

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Het is en blijft een gok, maar wel de gok waard. En bevalt het niet, dan ben je binnen een maand weg….

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-06 22:03
brambo123 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:34:
[...]

Ja, het Google Spreadsheets staat online.
Alleen kan niet iedereen bewerken, alleen eigen verbruik invoeren is vrijgegeven.
Check vooral dit topic: Wat is nu de beste terugleververgoeding?
Super vergelijkingstabel, eigenlijk zouden de energieleveranciers verplicht moeten worden om de prijzen via een API beschikbaar te stellen zodat we die zonder monikkenwerk in sheets kunnen trekken.

Een opmerking:

De terugleverkosten van Pure zijn niet 0. Ik ben al jaren tevreden niet al te veel betalende vaste contract klant maar ik moet er vanaf april ook aan geloven dus ik was gaan kijken of ik het bestaande vaste contract dan gewoon af zou laten lopen.

In het modelcontract staat:

De volledige aanvullende voorwaarden voor terugleveren kan je vinden op onze website.

Vervolgens staat er op de website:
Een nieuw of lopend variabel energiecontract
De terugleverbijdrage voor zonnepanelen geldt ook voor alle Pure Energie klanten met een variabel contract. Klanten ontvangen uiterlijk 30 dagen van te voren een e-mail als de terugleverkosten tussentijds wijzigen.
De staffelprijzen krijg ik niet gevonden maar als ik bij een vaste contract een teruglevering opgeef:

2000kWh komt de TLK op 282 euro, Als je niks saldeert krijg je 280 euro terug.
7000kWh komt de TLK 964 euro. als je niks saldeert krijg je 980 euro terug.

De TLK is dus 14/13ct per kWh.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
MiBe schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:58:
[...]

Nee, dat is niet mijn argument. Je ziet mij nergens zeggen dat je niet kunt salderen met dynamisch, maar het kan veel ongunstiger uitpakken als je je verbruik weg wil salderen. Bij dynamisch werk je immers continu met verschillende tarieven, waardoor alleen de belasting op jaarbasis wordt gesaldeerd en de rest per uur. Als je je verbruik niet goed kunt sturen - en vooral op goedkope momenten teruglevert en op dure momenten verbruikt - valt dit dus veel minder gunstig uit dan een modelcontract.
Ja, klopt & mee eens. Echter vraag ik me af hoe groot het verschil (ongeveer) zou worden als je juist wél je verbruik vrij goed kan sturen en dus op vooral goedkope momenten kunt verbruiken. Valt het kwartje dan ‘significant meer’ richting dynamisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
Next energy staat nog niet in het overzicht/in de sheet!

En daarnaast: wisten jullie dat gaslicht.com de modelcontracten ook kan (mee)berekenen en tonen? Dan moet je het wel in de filters zelf aanzetten. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZWUhBl6tzp3OATvP2nCYDMbEOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uLy08EeZ5MmvdnnK65gKxuC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:20
maarten_NL schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:18:
[...]

Super vergelijkingstabel, eigenlijk zouden de energieleveranciers verplicht moeten worden om de prijzen via een API beschikbaar te stellen zodat we die zonder monikkenwerk in sheets kunnen trekken.

Een opmerking:

De terugleverkosten van Pure zijn niet 0. Ik ben al jaren tevreden niet al te veel betalende vaste contract klant maar ik moet er vanaf april ook aan geloven dus ik was gaan kijken of ik het bestaande vaste contract dan gewoon af zou laten lopen.

In het modelcontract staat:

De volledige aanvullende voorwaarden voor terugleveren kan je vinden op onze website.

Vervolgens staat er op de website:

[...]

De staffelprijzen krijg ik niet gevonden maar als ik bij een vaste contract een teruglevering opgeef:

2000kWh komt de TLK op 282 euro, Als je niks saldeert krijg je 280 euro terug.
7000kWh komt de TLK 964 euro. als je niks saldeert krijg je 980 euro terug.

De TLK is dus 14/13ct per kWh.
Modelcontract heeft geen terugleverkosten, punt uit.
Het modelcontract moet exact voldoen aan de model voorwaarden die zijn vastgelegd door ACM.

Edit:
Kan voorwaarden voor modelcontract niet eens vinden op hun website.
Knop met voorwaarden verwijst naar hun eigen voorwaarden i.p.v. modelcontract.
Terwijl ze ook netjes op de website vertellen dat voorwaarden gelijk zijn bij alle leveranciers.

[ Voor 8% gewijzigd door brambo123 op 29-12-2024 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
Faraz schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:08:
Next energy staat nog niet in het overzicht/in de sheet!

En daarnaast: wisten jullie dat gaslicht.com de modelcontracten ook kan (mee)berekenen en tonen? Dan moet je het wel in de filters zelf aanzetten. :)

[Afbeelding]
Moet inderdaad nog enkele toevoegen.
Vervelende is dat sommige nogal laat zijn met nieuwe tarieven bekend maken.
Zal er straks weer even langslopen.

Heb even snel bij gaslicht.com gekeken.
Ze hebben inderdaad modelcontracten er op staan, maar echt niet allemaal.
Zo heeft bijvoorbeeld Vandebron een redelijk goed modelcontract, maar die vind je niet.
Waarschijnlijk bepalen de energieleveranciers zelf of hun modelcontract getoond mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
brambo123 schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:37:
[...]

Moet inderdaad nog enkele toevoegen.
Vervelende is dat sommige nogal laat zijn met nieuwe tarieven bekend maken.
Zal er straks weer even langslopen.

Heb even snel bij gaslicht.com gekeken.
Ze hebben inderdaad modelcontracten er op staan, maar echt niet allemaal.
Zo heeft bijvoorbeeld Vandebron een redelijk goed modelcontract, maar die vind je niet.
Waarschijnlijk bepalen de energieleveranciers zelf of hun modelcontract getoond mag worden.
Klopt. Viel mij ook op. Ik vermoed dat ze die zelf moeten ‘aanmelden’ (en commissie/referral fees moeten betalen aan vergelijkingssites als gaslicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

@brambo123 Bedankt voor de sheet, gaf in 1 overzicht alle mogelijkheden! Top!

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brambo123
PeepPeepPeep schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:45:
@brambo123 Bedankt voor de sheet, gaf in 1 overzicht alle mogelijkheden! Top!
Dank
Vergeet ook @The Source niet, die heeft zich ook als vrijwilliger aangemeld om het wat bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

brambo123 schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:20:
[...]

Het modelcontract moet exact voldoen aan de model voorwaarden die zijn vastgelegd door ACM.

Edit:
Terwijl ze ook netjes op de website vertellen dat voorwaarden gelijk zijn bij alle leveranciers.
Ik denk zelf dat ze verplicht zijn een modelcontract aan te bieden maar dit helemaal niet willen verkopen. De onwetendheid van velen rondom het modelcontract (hoorde ik ook tot maand geleden toe) en de terugleverboete zorgt hier ook voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

brambo123 schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:47:
[...]

Dank
Vergeet ook @The Source niet, die heeft zich ook als vrijwilliger aangemeld om het wat bij te houden.
@brambo123 en @The Source : TOPPERS! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:28
Thanks voor de excel sheet met modelcontracten.

Blijf toch (ook met het modelcontract) in het gevoel hangen dat de energieboeren je linksom of rechtsom een poot proberen uit te draaien. Je hebt dan geen terugleverboete, maar van 2 cent tlv in combinatie met de hoge stroom/gasprijzen scheelt het volgens mij onder de streep niet zo veel.

Het gaat ondertussen niet meer over waar je nog wat centjes terugkrijgt voor je opgewekte stroom, maar waar je het minste boete betaalt of benadeeld wordt.
Kijkende naar de Excel sheet, klopt het dan dat van de bron een redelijk goed modelcontract heeft? Zie een aantal betere staan, maar ik ken die energieleveranciers verder niet.

[ Voor 25% gewijzigd door sahinasappelsap op 29-12-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:12
Faraz schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:19:
[...]

Ja, klopt & mee eens. Echter vraag ik me af hoe groot het verschil (ongeveer) zou worden als je juist wél je verbruik vrij goed kan sturen en dus op vooral goedkope momenten kunt verbruiken. Valt het kwartje dan ‘significant meer’ richting dynamisch?
Het kwartje valt al snel richting dynamisch, ook als je niets stuurt en al helemaal als je wat stroom over hebt. Het is heus niet zo dat alle zon-momenten goedkoop zijn en alle donkere momenten duur. Ik heb het voor heel 2023 eens uitgerekend en we zouden voor onze situatie goedkoper uit geweest zijn met dynamisch. Toen hielden we nauwelijks rekening met het verbruik.
Dynamisch is wel risicovoller. Daarom gemiddeld ook voordeliger, want je hoeft het risico niet af te kopen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Martin7182 op 29-12-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:19
Martin7182 schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:25:
[...]

Het kwartje valt al snel richting dynamisch, ook als je niets stuurt en al helemaal als je wat stroom over hebt. Het is heus niet zo dat alle zon-momenten goedkoop zijn en alle donkere momenten duur. Ik heb het voor heel 2023 eens uitgerekend en we zouden voor onze situatie goedkoper uit geweest zijn met dynamisch. Toen hielden we nauwelijks rekening met het verbruik.
Deels eens. Maar dynamisch is vooral interessant als je geen stroom over hebt. Heb je veel stroom over kom je veel eerder goedkoper uit met een modelcontract. Model contracten zijn duur als je stroom moet inkopen. Als je veel opwekt ontloop je mooi de TLK want de vaste kosten zijn echt vast.
Daarom is die Excel zo mooi voor mensen om te rekenen.
Al schuilt daar ook een gevaar in. Als velen zo bij één leverancier uitkomen, zal die zijn tarieven vast wel verhogen. Dan krijg je een domino-effect, omdat de volgende de goedkoopste is. Zo is de afbouw van de TLV ook in korte tijd gegaan en de opbouw van de TLK.
Zo heb ik wel voor dynamisch gekozen, maar besef ik ook dat deze maand niet zo'n winstbrenger is. Je moet dat ook over een heel jaar bekijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Gerardus1956 op 29-12-2024 10:37 . Reden: aanvulling ]

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
[...]

Edit:
Ik heb Pure gemaild om de terugleverkosten opmerking icm modelcontract/variabelcontract uit te leggen.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Gerardus1956 schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:30:
[...]

Deels eens. Maar dynamisch is vooral interessant als je geen stroom over hebt. Heb je veel stroom over kom je veel eerder goedkoper uit met een modelcontract. Model contracten zijn duur als je stroom moet inkopen. Als je veel opwekt ontloop je mooi de TLK want de vaste kosten zijn echt vast.
Al schuilt daar ook een gevaar in. Als velen zo bij één leverancier uitkomen, zal die zijn tarieven vast wel verhogen. Dan krijg je een domino-effect, omdat de volgende de goedkoopste is. Zo is de afbouw van de TLV ook in korte tijd gegaan en de opbouw van de TLK.
Zo heb ik wel voor dynamisch gekozen, maar besef ik ook dat deze maand niet zo'n winstbrenger is. Je moet dat ook over een heel jaar bekijken.
Ik ken jouw situatie niet, maar hoe meer stroom ik over heb, hoe voordeliger dynamisch wordt. Want gemiddeld over een heel jaar zou ik per kWh meer dan €0.02 krijgen. Veel meer. Bij mijn aanstaande modelcontract krijg ik maar €0.02 / kWh. Daar klagen we niet over want ik hoef helemaal niet te verdienen aan stroom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
Martin7182 schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:25:
[...]

Dynamisch is wel risicovoller. Daarom gemiddeld ook voordeliger, want je hoeft het risico niet af te kopen :)
Dank voor je reactie.

Hoe heb je dat eigenlijk retrospectief uitgerekend, wetende dat de prijzen per uur enorm schommelen? Dan moet je vrij exact hebben bijgehouden wanneer je X Wh hebt verbruikt. Ook ‘ongeveer’ dat uitrekenen lijkt me dat nauwelijks te doen…
Ik heb overigens zelf al een hele tijd dynamisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:48
[...]
[...]
Dit topic heeft 7.439 views en is een van de weinige plekken op het internet waar echt neutraal dit onderwerp besproken kan worden. Als in, zonder dat een energieboer er aan verdient. Dit geeft mij het idee dat mensen er wel 'mee bezig zijn' maar niet te veel moeite er in steken.
Dat een nieuwe speler de prijzen laag houdt om marktaandeel te veroveren en daarna de prijzen verhoogt, dat principe is zo oud als de weg naar Rome :p. Kijk naar streamingsdiensten, internetproviders, maaltijd pakket diensten, BTW - overval verhogen ze de prijzen als men eenmaal een klantenbestand heeft. Van de Bron was ~8 jaar geleden ook aanzienlijk goedkoper, tot Essent ze in 2019 overnam.

'Wij' overstappers blijven niet plakken, maar ~80% doet dat wel. Daar veranderd een dominosteen of twee niks aan. :p

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
[...]

Ah, je hebt dus een vergelijkbare situatie als ik. Ik ben het met jouw uitleg en conclusie deels eens, want je kunt niet voorspellen of een modelcontract per def. goedkoper is dan dynamisch als je stroom over hebt na 12 maanden. Het ligt er maar net aan wanneer je precies terug kan leveren met dynamisch, en dus op welk tijdstip en welke dag/maand van het jaar het toevallig zonnig is. Statistisch gezien is nov-jan niet al te best qua zon, maar als het zonnig is ontvang je wel direct een hogere vergoeding.

Wat ik overigens interessant vind is dat, bij een verlelijking op gaslicht.com tussen 5 MWh beide kanten op versus 5 MWh verbruik & 6 MWh terugleveringen, de modelcontracten er steeds minder voordelig uitkomen in vergelijking met dynamisch (€40 verschil tov bijna €100). Dus dynamisch loopt volgens hen in, naar mate je méér teruglevert. Dat staat haaks op wat jij zei en dacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Faraz schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:12:
[...]

Dank voor je reactie.

Hoe heb je dat eigenlijk retrospectief uitgerekend, wetende dat de prijzen per uur enorm schommelen? Dan moet je vrij exact hebben bijgehouden wanneer je X Wh hebt verbruikt. Ook ‘ongeveer’ dat uitrekenen lijkt me dat nauwelijks te doen…
Ik heb overigens zelf al een hele tijd dynamisch.
Met de data uit de slimme meter. Via de P1 poort log ik het verbruik en teruglevering per seconde. Voor heel 2023 heb ik die fracties (60 × 60 × 24 × 365) vermenigvuldigd met de actuele dynamische prijs en opgeteld. Met dank aan @jeroenpuntnl _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:48
Faraz schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:24:
[...]
Statistisch gezien is nov-jan niet al te best qua zon, maar als het zonnig is ontvang je wel direct een hogere vergoeding.
In de wintermaanden leveren de zonnepanelen slechts 10% van de jaaropbrengst op. Persoonlijk zou ik deze maanden volledig buiten beschouwing laten als je je oriënteert voor een contract, want de wintermaanden meerekenen is in mijn ogen centenwerk en maakt het vergelijken tussem contracten nòg ingewikkelder.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
Martin7182 schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:05:
[...]

Ik ken jouw situatie niet, maar hoe meer stroom ik over heb, hoe voordeliger dynamisch wordt. Want gemiddeld over een heel jaar zou ik per kWh meer dan €0.02 krijgen. Veel meer. Bij mijn aanstaande modelcontract krijg ik maar €0.02 / kWh. Daar klagen we niet over want ik hoef helemaal niet te verdienen aan stroom :)
Exact dit dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08

Sorcerer8472

Mens sana?

sahinasappelsap schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:12:
Kijkende naar de Excel sheet, klopt het dan dat van de bron een redelijk goed modelcontract heeft? Zie een aantal betere staan, maar ik ken die energieleveranciers verder niet.
Ben hier ook benieuwd naar. Op hun website staan nog de oude tarieven (iig zo lijkt het) en iig de leveringskosten per dag lijken exact hetzelfde te zijn? Maar er staat wel bij dat hij geüpdate is per 1-1-2025?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Martin7182 schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:05:
[...]

Je hebt gelijk. Ik heb dat niet goed beschreven. Ik bedoelde als er veel gebruik en opwek is en redelijk in evenwicht is, dat een modelcontract gauw goedkoper is. Tegen 1 op 1 salderen kan weinig tegen op.

Zelf koop ik netto in en wordt het duur door de hoge modeltarieven. In jouw situatie verdien je meer aan de hogere teruglever tarieven. Tenminste als je het goed doet.
Een modelcontract is voor mij dan ook nooit een overweging geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
Faraz schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:24:
[...]

g.

Wat ik overigens interessant vind is dat, bij een verlelijking op gaslicht.com tussen 5 MWh beide kanten op versus 5 MWh verbruik & 6 MWh terugleveringen, de modelcontracten er steeds minder voordelig uitkomen in vergelijking met dynamisch (€40 verschil tov bijna €100). Dus dynamisch loopt volgens hen in, naar mate je méér teruglevert. Dat staat haaks op wat jij zei en dacht.
Klopt, dat heb ik zo net ook verwoord in een bericht hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 22:29
Ik zit dit topic te lezen en dacht alles op een rijtje te hebben, maar volgens mij is het alweer veranderd. In november heb ik model bij greenchoice afgesloten die ingaat op 1-1-2025. De dagelijkse leveringskosten kosten waren 13 euro per maand en ik zie dat het nu 40 per maand gaat worden. Die tarieven gelden ondanks mijn eerdere tarieven toch? Dan moet ik toch maar gaan switchen of zoals een aantal aangeven dynamisch gaan en met accu's beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brambo123
Vandaag weer lekker bezig geweest...
Nu een mooie dropdown voor om je netbeheerkosten te kiezen 8)
En natuurlijk wat prijzen geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
Martin7182 schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:31:
[...]

Met de data uit de slimme meter. Via de P1 poort log ik het verbruik en teruglevering per seconde. Voor heel 2023 heb ik die fracties (60 × 60 × 24 × 365) vermenigvuldigd met de actuele dynamische prijs en opgeteld. Met dank aan @jeroenpuntnl _/-\o_
Oh kijk! Wat een precieze log heb je dan! Dat moest haast ook wel.
Hoe ziet jouw situatie eruit qua verbruik en teruglevering?

En puur uit nieuwsgierigheid: Hoe heb je de historische prijzen per uur exact ernaast geplot?

En dan de hamvraag: Hoeveel scheelde het uiteindelijk per jaar tov een modelcontract? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
martijnr17 schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:24:
Ik zit dit topic te lezen en dacht alles op een rijtje te hebben, maar volgens mij is het alweer veranderd. In november heb ik model bij greenchoice afgesloten die ingaat op 1-1-2025. De dagelijkse kosten waren 13 euro per maand en ik zie dat het nu 40 per maand gaat worden. Die tarieven gelden ondanks mijn eerdere tarieven toch? Dan moet ik toch maar gaan switchen of zoals een aantal aangeven dynamisch gaan en met accu's beginnen.
Dat is inderdaad een beetje rot, maar ze mogen inderdaad de prijzen nog aanpassen.
Maar een voorschot is niet gelijk aan de tarieven.
Grootste verschil zat volgens mij in leveringskosten, dus zijn die verhoogd?

Voorschot wordt uiteindelijk berekend op basis van verbruik uit een of ander landelijk register, niet op basis van wat jij zelf aangeeft.
Dus daar kan ook best een verschil in zitten.
Had ik begin dit jaar zelf gehad, zou 55 euro per maand moeten gaan betalen.
Maar even laten aanpassen, en heb nu nog zo'n 800kWh over dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
5pë©ïàál_Tèkén schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:46:
[...]

In de wintermaanden leveren de zonnepanelen slechts 10% van de jaaropbrengst op. Persoonlijk zou ik deze maanden volledig buiten beschouwing laten als je je oriënteert voor een contract, want de wintermaanden meerekenen is in mijn ogen centenwerk en maakt het vergelijken tussem contracten nòg ingewikkelder.
Klopt. Ik probeer nov-feb voor de vergelijking buiten beschouwing te laten, behalve als ik nadenk over de vraag of het interessant kan zijn om in bepaalde periodes / maanden juist een modelcontract te hebben (voor vaste prijzen bij relatief veel verbruik) en in andere maanden dynamisch (bij relatief lage prijzen en meer TLV).. volgens mij heb ik die gedachtenspinsel hier ook al eens gedeeld, maar weet even niet meer zeker of dat in dit specifieke topic was.

iemand daar al over nagedacht, of zelfs ooit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
Heeft iemand trouwens enig idee wat er met de partij genaamd “ OpenSource Energie / LiveEnergy / Shave Energy” is gebeurd?
Die staat ook op het lijstje, maar met data uit 2022 en sindsdien is hun modelcontract (ook volgens de website) ongewijzigd…
Heeft iemand ervaring met deze partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Faraz schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:21:
Heeft iemand trouwens enig idee wat er met de partij genaamd “ OpenSource Energie / LiveEnergy / Shave Energy” is gebeurd?
Die staat ook op het lijstje, maar met data uit 2022 en sindsdien is hun modelcontract (ook volgens de website) ongewijzigd…
Heeft iemand ervaring met deze partij?
Zal weinig ervaring mee zijn, maar....
Het is een energieleverancier die voornamelijk dynamische contracten bied.
Is gewoon ooit een tarief bedacht omdat het moest, op website gezet, en nooit meer naar gekeken.
Toen bedacht als lekker hoog, dan wil niemand het hebben.
Maar nu veranderd de markt natuurlijk.

HalloStroom was precies hetzelfde.
Jaren prijzen niet geüpdate, dankzij dit topic in ene een hoop aanvragen voor modelcontracten.
En dan worden ze wakker, passen prijzen aan, en is het niet interessant meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InvisibleSky
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-06 01:30
Dank voor de informatie! Ik neem het gokje en stap over naar Energiek (modelcontract zoals hier gedeeld), scheelt in mijn situatie toch een aardige duit bij niet te gekke prijsschommelingen van met name de gastarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 22:29
brambo123 schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:01:
[...]

Dat is inderdaad een beetje rot, maar ze mogen inderdaad de prijzen nog aanpassen.
Maar een voorschot is niet gelijk aan de tarieven.
Grootste verschil zat volgens mij in leveringskosten, dus zijn die verhoogd?

Voorschot wordt uiteindelijk berekend op basis van verbruik uit een of ander landelijk register, niet op basis van wat jij zelf aangeeft.
Dus daar kan ook best een verschil in zitten.
Had ik begin dit jaar zelf gehad, zou 55 euro per maand moeten gaan betalen.
Maar even laten aanpassen, en heb nu nog zo'n 800kWh over dit jaar.
Sorry ik bedoel inderdaad de leveringskosten, deze waren in het modelcontract in november 13 euro en nu 30 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
brambo123 schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:46:
[...]

Zal weinig ervaring mee zijn, maar....
Het is een energieleverancier die voornamelijk dynamische contracten bied.
Is gewoon ooit een tarief bedacht omdat het moest, op website gezet, en nooit meer naar gekeken.
Toen bedacht als lekker hoog, dan wil niemand het hebben.
Maar nu veranderd de markt natuurlijk.

HalloStroom was precies hetzelfde.
Jaren prijzen niet geüpdate, dankzij dit topic in ene een hoop aanvragen voor modelcontracten.
En dan worden ze wakker, passen prijzen aan, en is het niet interessant meer.
Zou je het aandurven? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
@brambo123 Er lijkt iets niet helemaal goed te gaan als ik sommige prijzen vergelijk met de prijzen van dezelfde modelcontracten op gaslicht.com (in ieder geval bij een opwekkingstekort, dus na salderen nog X kWh moeten afnemen).

Bijvoorbeeld bij:
Levering Enkel
Normaal 1.915
Dal 1.800
Teruglevering Enkel
Normaal 2.315
Dal 1.000
(Dus met saladeren 400 kWh 'dal extra levering')

Ik krijg met deze gegevens in de sheet een totaalprijs van EUR 110 bij Next energy te zien, en volgens gaslicht.com het dubbele bedrag (100-102% verschil) met exact dezelfde gegevens.
Ook die van Coolblue en Eneco blijken 25-33% lager te worden ingeschat dan op Gaslicht.com.

Enig idee waar deze verschillen door kunnen worden veroorzaakt (en welke nou klopt :))?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
Faraz schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:38:
@brambo123 Er lijkt iets niet helemaal goed te gaan als ik sommige prijzen vergelijk met de prijzen van dezelfde modelcontracten op gaslicht.com (in ieder geval bij een opwekkingstekort, dus na salderen nog X kWh moeten afnemen).

Bijvoorbeeld bij:
Levering Enkel
Normaal 1.915
Dal 1.800
Teruglevering Enkel
Normaal 2.315
Dal 1.000
(Dus met saladeren 400 kWh 'dal extra levering')

Ik krijg met deze gegevens in de sheet een totaalprijs van EUR 110 bij Next energy te zien, en volgens gaslicht.com het dubbele bedrag (100-102% verschil) met exact dezelfde gegevens.
Ook die van Coolblue en Eneco blijken 25-33% lager te worden ingeschat dan op Gaslicht.com.

Enig idee waar deze verschillen door kunnen worden veroorzaakt (en welke nou klopt :))?
Oeps, energiebelasting miste in mijn formule |:(
Denk dat die nu iets beter zal zijn.
Gelukkig wel vast prijsverschil tussen alle partijen :9

Edit: En normaal / dal omgedraaid :X
Nadeel van die onleesbare formules verdeelt over verschillende velden

[ Voor 5% gewijzigd door brambo123 op 30-12-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
brambo123 schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:56:
[...]

Oeps, energiebelasting miste in mijn formule |:(
Denk dat die nu iets beter zal zijn.
Gelukkig wel vast prijsverschil tussen alle partijen :9

Edit: En normaal / dal omgedraaid :X
Nadeel van die onleesbare formules verdeelt over verschillende velden
Haha, kan gebeuren. Ik zag al wat in een (zeer) recente comment staan over de EB en de cel die daarover gaat.

Echter klopt de uitkomst nu al helemaal niet meer bij mij (hij is van 110 EUR naar 567 EUR gesprongen in het geval van Next energy bijv. :9 ), maar wellicht ben je er nu nog (of weer) mee bezig. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
Faraz schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:16:
[...]

Haha, kan gebeuren. Ik zag al wat in een (zeer) recente comment staan over de EB en de cel die daarover gaat.

Echter klopt de uitkomst nu al helemaal niet meer bij mij (hij is van 110 EUR naar 567 EUR gesprongen in het geval van Next energy bijv. :9 ), maar wellicht ben je er nu nog (of weer) mee bezig. ;)
Energiebelasting moet natuurlijk wel over verbruik na salderen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piforce
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-06 20:15
waar kan ik de excel vinden? Ben hem niet tegengekomen in het topic of ik heb in de haast van de 6 pagina's eroverheen gelezen.
Over 2 maand loopt mijn contract af maar zie dat het wel een zooitje aan het worden is met alle opties. Lijkt inmiddels wel zowat hogere wiskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-06 20:31
piforce schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:33:
waar kan ik de excel vinden? Ben hem niet tegengekomen in het topic of ik heb in de haast van de 6 pagina's eroverheen gelezen.
Over 2 maand loopt mijn contract af maar zie dat het wel een zooitje aan het worden is met alle opties. Lijkt inmiddels wel zowat hogere wiskunde.
Op pagina 1 van dit topic te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piforce
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-06 20:15
Volgens mij kloppen de tarieven van noordenergie niet meer. Kan wel kloppen gezien de update staat op juli.

Dit is wat ik nu aan huidige tarieven op hun site te zien krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
piforce schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:58:
Volgens mij kloppen de tarieven van noordenergie niet meer. Kan wel kloppen gezien de update staat op juli.

Dit is wat ik nu aan huidige tarieven op hun site te zien krijg.
Klopt, staan er pas sinds vandaag op.
Overigens is TLV nog steeds onduidelijk.
En hun rekentool maakt er helemaal potje van, die rekent op achtergrond alsnog met terugleverkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
-

[ Voor 100% gewijzigd door brambo123 op 01-01-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsp
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-06 11:05
TLV bij noordenergie is gelijk aan het levertarief, aldus de dame van de helpdesk (20~24 ct)
De maandelijkse vaste kosten zijn wel stevig: 45 ex btw, 54,45 inc BTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
[...]

Edit:
Ik heb het antwoord van Pure terug:
Model contract
Bij een modelcontract betaal je op dit moment een leveringstarief van €0,36 per kWh, ook deze tarieven zijn variabel. De leveringstarieven en leveringskosten van een modelcontract zijn een stuk hoger dan bij bijvoorbeeld een variabel contract. Ondanks er geen terugleverbijdrage van toepassing is, wil dit niet altijd zeggen dat een model contract goedkoper is. Zie hier de tarieven voor een modelcontract.
Dan kijk je in het tarievenblad en dan staat er toch een paragraaf over de terugleverbijdrage, ik heb ze nog maar eens terug gemaild of het blad wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

fritsp schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:38:
TLV bij noordenergie is gelijk aan het levertarief, aldus de dame van de helpdesk (20~24 ct)
De maandelijkse vaste kosten zijn wel stevig: 45 ex btw, 54,45 inc BTW
Tsja, dat is dus een verborgen TLboete…. Hooguit voordelig als je meer dan 6000 teruglever omdat het een vast bedrag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
Vraagje:

Volgens de sheet zou ik per jaar circa €114 kwijt zijn bij Energiek (met hun modelcontract), maar via hun eigen website bieden ze een variabel ‘contract’ aan voor slechts €43 per jaar, en lagere tarieven (o.a. de vaste leveringskosten zijn dan zo te zien lager).
Dit geldt voor de situatie meer 500kWh verbruik versus opwekking.

Ik weet dat variabel kan betekenen dat ze theoretisch gezien vaker dan 2 keer per jaar de tarieven mogen wijzigen, maar zitten er nog (andere?) addertjes onder het gras? Zie ik iets over het hoofd en/of moet ik nog ergens specifiek op letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:34
Sarpo schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:04:

MEGA
Enkel € 0,24879
Normaal € 0,26851
Dal € 0,21692
Vaste leveringskosten € 10,08 per maand
TLV € 0,05
Link https://www.mega.nl/modelcontract
Bron:
[Afbeelding]
De tarieven van MEGA kloppen niet, je toont nu de prijzen zonder Energiebelasting en ODE. Correcte tarieven:

Enkel € 0,37165
Normaal € 0,39137
Dal € 0,33978
TLV € 0,05

Modelcontract H1 2025

MEGA is dus helemaal niet zo voordelig.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Faraz schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 00:01:
Vraagje:

Volgens de sheet zou ik per jaar circa €114 kwijt zijn bij Energiek (met hun modelcontract), maar via hun eigen website bieden ze een variabel ‘contract’ aan voor slechts €43 per jaar, en lagere tarieven (o.a. de vaste leveringskosten zijn dan zo te zien lager).

Ik weet dat variabel kan betekenen dat ze theoretisch gezien vaker dan 2 keer per jaar de tarieven mogen wijzigen, maar zitten er nog (andere?) addertjes onder het gras? Zie ik iets over het hoofd en/of moet ik nog ergens specifiek op letten?
Als je standaard via de startsite aan de slag gaat, laten ze de optie modelcontract niet zien.
Je moet naar https://www.energiek.nl/modelcontract en daar gegevens (via “ik kies voor modelcontract” invullen. Maar de tarieven staan op die pagina al genoemd dus kan je al ermee rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
PASware schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:35:
[...]

De tarieven van MEGA kloppen niet, je toont nu de prijzen zonder Energiebelasting en ODE. Correcte tarieven:

Enkel € 0,37165
Normaal € 0,39137
Dal € 0,33978
TLV € 0,05

Modelcontract H1 2025

MEGA is dus helemaal niet zo voordelig.
Als je je verbruik volledig saldeert maken die tarieven niet uit. De vaste leveringskosten zijn laag en de TLV is €0,05. Met mijn gegevens, de goedkoopste optie op dit moment. Heb zo'n 3000kwh over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 22:34
storm-biker schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:06:
[...]

Als je je verbruik volledig saldeert maken die tarieven niet uit. De vaste leveringskosten zijn laag en de TLV is €0,05. Met mijn gegevens, de goedkoopste optie op dit moment. Heb zo'n 3000kwh over.
Dat is wel waar! Voor mij zou het niet interessant zijn, ik heb nu de dure maanden en mijn zonnepanelen doen nu praktisch niks.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:02
Vraagje:

Terugleverkosten?

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Zijn er niet bij een modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
PeepPeepPeep schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:26:
[...]

Zijn er niet bij een modelcontract.
Daarom kan dat juist het verschil zijn met het 'reguliere' variabele contract ;)

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

MiBe schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:27:
[...]

Daarom kan dat juist het verschil zijn met het 'reguliere' variabele contract ;)
Juist, @Faraz zocht het modelcontract, maar bij een standaard sitebezoek wordt dit na invullen gegevens niet voorgesteld. Een variabel contract is geen modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:28
storm-biker schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:06:
[...]

Als ik het contract open zie ik rechtsboven variabele groene stroom en gas staan. Is dit een variabel modelcontract dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
PeepPeepPeep schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:34:
[...]

Juist, @Faraz zocht het modelcontract, maar bij een standaard sitebezoek wordt dit na invullen gegevens niet voorgesteld. Een variabel contract is geen modelcontract.
Volgens mij probeerde @Faraz er juist achter te komen wat de verschillen waren tussen het modelcontract en het reguliere variabele contract van Energiek, ongeacht de route erheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

MiBe schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:02:
[...]

Volgens mij probeerde @Faraz er juist achter te komen wat de verschillen waren tussen het modelcontract en het reguliere variabele contract van Energiek, ongeacht de route erheen.
Okee, heb ik dan gemist….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:07
PASware schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:35:
[...]

Enkel € 0,37165
Normaal € 0,39137
Dal € 0,33978
TLV € 0,05
Scherp. Gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Vraagje:

Terugleverkosten gaat natuurlijk wel over bruto teruglevering voor het salderen.
Vaste leveringskosten zijn welliswaar wat lager, maar prijs per kWh is gek genoeg hoger dan modelcontract.
Dus komt het op de terugleverkosten aan.
Heb je meer als 1000kWh per jaar teruglevering, dan is modelcontract goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:32
@Sarpo de tarieven van vandebron kloppen ook niet (meer?).

Bedragen (ex btw):
Enkel: € 0,26523
Normaal: € 0,28067
Dal: € 0,25029

Leveringskosten: € 0,24437

TLV klopt nog :)

https://vandebron.nl/modelcontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:31

greatgonzo

schit-te-rend!

Is een modelcontract op elk moment opzegbaar?

Ik wil uiteindelijk wel naar vast, maar wil nu iig de tijd overbruggen tot de gasprijs weer wat zakt na de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-06 19:07

Tao

DPC DE_KOMETEN

PeepPeepPeep schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:01:
[...]

Als je standaard via de startsite aan de slag gaat, laten ze de optie modelcontract niet zien.
Je moet naar https://www.energiek.nl/modelcontract en daar gegevens (via “ik kies voor modelcontract” invullen. Maar de tarieven staan op die pagina al genoemd dus kan je al ermee rekenen.
Das waar. Alleen kun je dan alleen invullen Normaal / Dal verbruik.
Enkeltarief kun je niet kiezen (ik heb een digitale meter, geen slimme).
Daar zul je de klantenservice voor moeten bellen / appen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tao op 03-01-2025 13:26 ]

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

greatgonzo schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:24:
Is een modelcontract op elk moment opzegbaar?

Ik wil uiteindelijk wel naar vast, maar wil nu iig de tijd overbruggen tot de gasprijs weer wat zakt na de winter.
Het is op elk moment opzegbaar (net als bij alle andere contracten).
Maar je opzegtermijn is 30 dagen :)

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:55
brambo123 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:34:
[...]

Ja, het Google Spreadsheets staat online.
Alleen kan niet iedereen bewerken, alleen eigen verbruik invoeren is vrijgegeven.
Check vooral dit topic: Wat is nu de beste terugleververgoeding?
Kan je netbeheerkosten aanpassen? Diverse komen met 475. Gisteren offerte binnen van Vandebron en daar is het 476,25. Tarief voor enkeltarief is 0,32093/kWh. Vast leveringskosten 108. Deze springt er bij mij ook positief uit.
Overigens ook offerte van Innova maar die kwamen met terugleverkosten. Daar ben ik nog even in de slag, want dat zou bij modelcontract toch niet mogen. Plus ze wilden al allerhande informatie waaronder mijn IBAN. Dat vind ik erg voorbarig en hebben ze ook (nog niet) gekregen. Zonder modelcontract kwam deze er het gunstigst uit.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
DikkieDick schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:39:
[...]

Kan je netbeheerkosten aanpassen? Diverse komen met 475. Gisteren offerte binnen van Vandebron en daar is het 476,25. Tarief voor enkeltarief is 0,32093/kWh. Vast leveringskosten 108. Deze springt er bij mij ook positief uit.
Overigens ook offerte van Innova maar die kwamen met terugleverkosten. Daar ben ik nog even in de slag, want dat zou bij modelcontract toch niet mogen. Plus ze wilden al allerhande informatie waaronder mijn IBAN. Dat vind ik erg voorbarig en hebben ze ook (nog niet) gekregen. Zonder modelcontract kwam deze er het gunstigst uit.
Ik heb tarieven allemaal rechtstreeks van website netbeheerder gehaald.
Alleen moest ik bij sommige allemaal losse bedragen optellen, dus kan natuurlijk foutje gemaakt hebben.
Welke netbeheerder gaat het in jouw geval om?

Netbeheerkosten is natuurlijk iets wat netbeheerder bepaald, niet de energieleverancier.
Ik gok dat nog niet alle leveranciers de prijzen van 2025 in hun systeem hebben verwerkt.
Ergens in de voorwaarden zal staan dat netbeheerkosten 1-op-1 worden doorberekend, en dus zijn sommige ook zo lui dat ze alleen een schatting geven.

Edit: Gezien je profiel val je onder Enexis.
Die hebben zelf toch echt €475,92 op hun website staat.
Dat is dus echt het tarief wat je moet betalen, bedrag op offerte is dus incorrect.

En Innova probeert gewoon je een normaal variabel contract aan te smeren.
Gezien de vast leveringskosten van bijna 1000 euro per jaar op het modelcontract is dat waarschijnlijk ook een goedkoper optie :X

[ Voor 15% gewijzigd door brambo123 op 03-01-2025 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Tao schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:26:
[...]

Das waar. Alleen kun je dan alleen invullen Normaal / Dal verbruik.
Enkeltarief kun je niet kiezen (ik heb een digitale meter, geen slimme).
Daar zul je de klantenservice voor moeten bellen / appen.
Met oude digitale meter heb je toch automatisch enkel tarief?
Zitten welliswaar 2 tarieven op meter, maar omschakelen werkt niet meer, dus wordt er maar 1 gebruikt.
En dus kun je op site gewoon het vinkje van dubbele meter uitzetten, krijg je netjes enkel tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

brambo123 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:18:
[...]

Met oude digitale meter heb je toch automatisch enkel tarief?
Zitten welliswaar 2 tarieven op meter, maar omschakelen werkt niet meer, dus wordt er maar 1 gebruikt.
En dus kun je op site gewoon het vinkje van dubbele meter uitzetten, krijg je netjes enkel tarief.
Mijn denkfout 8)7
Ik dacht dat ik dubbele meter moest aankruisen om de teruglevering van zonne-energie te kunnen invullen. (Zoals bij andere leveranciers.)
I stand corrected. ;)

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
MiBe schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:02:
[...]

Exact. ;)

Ik begreep al niet waar de reactie van @PeepPeepPeep vandaan kwam. Dat werd niet gevraagd. :)

Maar @MiBe, als er terugleverkosten bij dat variabele contract zouden zitten, waarom is die dan alsnog zoveel goedkoper? Zie mijn post hierboven.. ik denk dat jij dacht dat ik de prijzen andersom had beschreven, maar variabel is bij hen juist weer een stuk goedkoper dan model. Dat zou juist toch niet moeten, als bij model geen TLK worden gerekend en bij variabel wel? :?
Vandaar dat ik vroeg naar het eventuele addertje onder het gras..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
brambo123 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:01:
[...]

Terugleverkosten gaat natuurlijk wel over bruto teruglevering voor het salderen.
Vaste leveringskosten zijn welliswaar wat lager, maar prijs per kWh is gek genoeg hoger dan modelcontract.
Dus komt het op de terugleverkosten aan.
Heb je meer als 1000kWh per jaar teruglevering, dan is modelcontract goedkoper.
Het gaat mij er juist om dat variabel goedkoper is dan model bij hen. Wat je aangeeft over TLK is toch wat je juist nu niet terug ziet? Dan zou variabel juist duurder moeten zijn dan model bij Energiek. Zoals ik in m’n post van hierboven al aan gaf is dat juist niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
Faraz schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:46:
[...]

Het gaat mij er juist om dat variabel goedkoper is dan model bij hen. Wat je aangeeft over TLK is toch wat je juist nu niet terug ziet? Dan zou variabel juist duurder moeten zijn dan model bij Energiek. Zoals ik in m’n post van hierboven al aan gaf is dat juist niet zo.
Even wat getest...
Bij variabel contract wordt hele terugleveringskosten vergeten me te nemen in de totaalprijs.
Daardoor lijkt het goedkoper, totdat de eindafrekening komt :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
brambo123 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:06:
[...]

Even wat getest...
Bij variabel contract wordt hele terugleveringskosten vergeten me te nemen in de totaalprijs.
Daardoor lijkt het goedkoper, totdat de eindafrekening komt :F
Ik zie het ook nu! Wat slecht!

En als het bewust is gedaan: enorm misleidend.

Het zou namelijk €240 meer kosten die ze ‘even vergeten’ waren mee te nemen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
Inmiddels contact gehad met Energiek:

Reactie:
Goedenavond, je hebt inderdaad gelijk dat voor een enkele levering met teruglevering de simulatie de terugleverkosten incorrect niet meeneemt. Bedankt om dit de melden, we bekijken hoe we dit rechtgezet krijgen. Voor een dubbele meter met teruglevering, wat bij de meeste klanten het geval is, worden de terugleverkosten wel correct meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarpo
Jesse- schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:24:
@Sarpo de tarieven van vandebron kloppen ook niet (meer?).
Je ziet de screendump. Het spijt me, maar ik ga niet continu de contracten af of ze wel/niet meer kloppen. De energieboeren passen ze te pas en te onpas aan.

[ Voor 26% gewijzigd door Sarpo op 03-01-2025 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:32
Sarpo schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:14:
[...]

Je ziet de screendump. Het spijt me, maar ik ga niet continu de contracten af of ze wel/niet meer kloppen. De energieboeren passen ze te pas en te onpas aan.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met de screendump. Ik meld alleen gewijzigde tarieven omdat ik ze zelf niet aan kan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
brambo123 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:10:
[...]

Ik heb tarieven allemaal rechtstreeks van website netbeheerder gehaald.
Alleen moest ik bij sommige allemaal losse bedragen optellen, dus kan natuurlijk foutje gemaakt hebben.
Welke netbeheerder gaat het in jouw geval om?

Netbeheerkosten is natuurlijk iets wat netbeheerder bepaald, niet de energieleverancier.
Ik gok dat nog niet alle leveranciers de prijzen van 2025 in hun systeem hebben verwerkt.
Ergens in de voorwaarden zal staan dat netbeheerkosten 1-op-1 worden doorberekend, en dus zijn sommige ook zo lui dat ze alleen een schatting geven.

Edit: Gezien je profiel val je onder Enexis.
Die hebben zelf toch echt €475,92 op hun website staat.
Dat is dus echt het tarief wat je moet betalen, bedrag op offerte is dus incorrect.

En Innova probeert gewoon je een normaal variabel contract aan te smeren.
Gezien de vast leveringskosten van bijna 1000 euro per jaar op het modelcontract is dat waarschijnlijk ook een goedkoper optie :X
Klopt. Wellicht had vandebron dat niet door dat het Enexis moest zijn. Kan me dan wel weer voorstellen dat Inova vraagt om postcode en huisnummer. Dan is het idd vreemd dat de netbeheerkosten pakweg een euro hoger zijn en zal vast bij definitief contract vast goed komen.
Had zelf de waardes in een spreadsheet gezet welke ik tegenkwam voor ik die van jou tegenkwam om goed de leveranciers te kunnen vergelijken, maar dan ook met de vaste/variabele contracten afgezet tegen de modelcontracten.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
DikkieDick schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:36:
[...]

Klopt. Wellicht had vandebron dat niet door dat het Enexis moest zijn. Kan me dan wel weer voorstellen dat Inova vraagt om postcode en huisnummer. Dan is het idd vreemd dat de netbeheerkosten pakweg een euro hoger zijn en zal vast bij definitief contract vast goed komen.
Had zelf de waardes in een spreadsheet gezet welke ik tegenkwam voor ik die van jou tegenkwam om goed de leveranciers te kunnen vergelijken, maar dan ook met de vaste/variabele contracten afgezet tegen de modelcontracten.
Kun je die andere sheet ook even delen? Dan kunnen anderen ook de vergelijking maken met de andere type contracten (en evt. deze sheet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Faraz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:27:
[...]

Kun je die andere sheet ook even delen? Dan kunnen anderen ook de vergelijking maken met de andere type contracten (en evt. deze sheet).
Daar heb je in principe de vergelijkingssites voor, dan weet je zeker dat je ook de goede gegevens hebt. De modelcontract-sheet is juist specifiek gemaakt omdat de modelcontracten niet in vergelijkingssites mee worden genomen.

Denk ik.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
Jesse- schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 07:32:
[...]

Ik begrijp niet wat je bedoelt met de screendump. Ik meld alleen gewijzigde tarieven omdat ik ze zelf niet aan kan passen.
Van ieder modelcontract die ik of andere ontvangen hebben, heb ik in het eerste bericht gezet zodat een ieder kan zien wat de tarieven zijn/waren. De vorige tarieven klopte wel, maar zijn tzt veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
Faraz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:27:
[...]

Ik wil hem best beschikbaar stellen maar het is geen net spreadsheet. Gebruik alleen geen Googledocs of whatever dus even zien hoe ik dit dan makkelijk ga doen. Via PB mag ook.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:51:
[...]

Daar heb je in principe de vergelijkingssites voor, dan weet je zeker dat je ook de goede gegevens hebt. De modelcontract-sheet is juist specifiek gemaakt omdat de modelcontracten niet in vergelijkingssites mee worden genomen.

Denk ik.... :)
Zoals eerder al een aantal maal vermeld hier neemt Gaslicht wél (een deel van de) modelcontracten mee in de vergelijking. Alleen klopt de prijs niet helemaal met ‘onze’ sheet (in ieder geval niet bij next energy).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Overigens, op Gaslicht zie je dat je bij bepaalde vaste contracten bijvoorbeeld een bonus krijgt (na overstap). Geldt dit ook bij modelcontracten? Want als ik bijvoorbeeld zie dat een vast contract van een jaar bij Vandebron 345 euro bonus oplevert doet dat de terugleverkosten weer ruim te niet.

aka pluim003

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MiBe
DikkieDick schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:10:
Overigens, op Gaslicht zie je dat je bij bepaalde vaste contracten bijvoorbeeld een bonus krijgt (na overstap). Geldt dit ook bij modelcontracten? Want als ik bijvoorbeeld zie dat een vast contract van een jaar bij Vandebron 345 euro bonus oplevert doet dat de terugleverkosten weer ruim te niet.
Nee, modelcontracten zijn maandelijks opzegbaar dus daar gaan ze die 'welkomstbonus' niet op geven. Wat goedkoper is hangt echt van je situatie af. Als ik even naar Vandebron kijk zou ik bijvoorbeeld in schaal 6 vallen, wat gelijk staat aan 46 p/m aan terugleverkosten. Op jaarbasis is dat 552 euro, significant meer dan de bonus dus. Als je minder teruglevert kan het inderdaad gunstiger uitpakken om voor een vast contract te kiezen, maar dat zal je echt even met je eigen situatie uit moeten rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
@MiBe dan wordt het een heel ander verhaal. Had in mijn vergelijkingen nog geen rekening gehouden met die bonussen maar dan dat ook maar eens doen. Dan wordt de vergeijking wat anders. Afgelopen jaar zo’n 1350 teruggeleverd. Over een paar dagen hoop ik een batterij binnen te krijgen waardoor de teruglevering naar verwachting met zo’n 400-500 af zal nemen.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corboessenkool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-05 15:40
.

[ Voor 106% gewijzigd door corboessenkool op 08-01-2025 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

corboessenkool schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:49:
Allen,

In het laatste kwartaal van 2024 heb ik de energieprijzen, terugleverkosten, vaste leveringskosten in de gaten gehouden en zo ook de modelcontracten in de gaten gehouden.

Vanwege drukte, vakantie etc afgelopen weken niet meer aan toegekomen.

Wij hebben de volgende situatie:
Verbruik: circa 8000 KWh
Teruglevering: circa 4500 KWh
Netto verbruik na saldering: circa 3500 KWh

Onderdeel van Verbruik = Zakelijk lease auto: E-verbruik = circa 4500 KWh
Feitelijk komt het er op neer dat we zonder e-verbruik van de leaseauto minder zouden gebruiken dan dat we opwekken.

Vanwege de elektrische lease auto verbruiken we dus nu circa 3500 KWh meer stroom dan dat we terugleveren, we salderen dus maximaal. Als we kijken naar de gewone energiecontracten, zouden we met onze teruglevering van circa 4500 KWh op een slordige € 500,- a € 600,- aan terugleverkosten zitten (ene wat meer dan de andere).

Omdat we een zakelijke lease auto hebben, krijgen we leveringstarief van het stroomverbruik van de auto via de leasemaatschappij terug. Een hogere leveringsprijs per/KWh is dus niet per definitie slecht (want we krijgen het leveringstarief vergoed en we hebben zonnepanelen).

Nadat ik vanmiddag telefonisch contact heb gehad met Van de Bron, kwam ik uit op het volgende met betrekking tot een modelcontract:
Leveringstarief enkeltarief: € 0,44379/KWh (incl heffingen, is de hoogste van alle leveranciers overigens)
Leveringskosten: € 108,- per jaar
Terugleverkosten: Geen (want modelcontract)
Overige heffingen (netbeheerder etc): idem aan vast contract

Hoewel ik misschien aan VandeBron een hoger bedrag moet betalen vanwege het hogere leveringstarief, krijgen we via de leasemaatschappij ook een hoger bedrag terug, naar rato kom ik dan volgens mij beter uit.

Het feit dat Van de Bron bij modelcontracten geen hogere vaste leveringskosten heeft, geen terugleverkosten berekent, maar dit via de variabele leveringskosten (per KWh) berekent maakt dit volgens mij voor ons het meest rendabel (omdat we zonnepanelen hebben, maximaal gebruik maken van de salderingsregeling, en e-verbruik van de lease-auto per KWh vergoed krijgen, vergoeding is overigens gebaseerd op het leveringstarief (inclusief belastingen).

Ik ben echter bang dat ik iets over het hoofd zie en bedrogen uit kom, maar als ik alle andere maatschappijen bereken kom ik echt uit op circa 500 euro hoger, dat zit dan voornamelijk in hogere vaste leveringskosten en/of vaste terugleverkosten (bij vaste contracten).

Zie ik iets over het hoofd?

Onderstaand een berekening van alleen VandeBron:
[Afbeelding]
Beetje vreemd verhaal…. Je vraagt ons om je te helpen je baas een zo groot mogelijke poot uit te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
corboessenkool schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:49:
[...]

Zie ik iets over het hoofd?

[...]
Nou, in ieder geval dat je nog niet de duurste partij gevonden hebt, bij lange na niet.
Maar buiten dat:
Weet je heel erg zeker dat je onbeperkt vergoed krijgt?
Leasemaatschappij kan ook zeggen: je stroom thuis is te duur, je krijgt max €x.xx vergoedt, anders ga je maar ergens anders laden.
En als je toch al niet netjes bezit bent: je kunt ook thuisaccu maken die je oplaad met je laadstation, betaald je baas mooi voor je prive gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Nu online
brambo123 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:05:
[...]

En als je toch al niet netjes bezit bent: je kunt ook thuisaccu maken die je oplaad met je laadstation, betaald je baas mooi voor je prive gebruik.
Hoe zou dat eruit moeten zien dan? :?

De leasemaatschappij meet en vergoedt het middels de interne kWh meter van de laadpaal, dus dan zou je je thuisaccu aan je laadpaal moeten koppelen (met de type 2 stekker :p)? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Faraz schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:19:
[...]

Hoe zou dat eruit moeten zien dan? :?

De leasemaatschappij meet en vergoedt het middels de interne kWh meter van de laadpaal, dus dan zou je je thuisaccu aan je laadpaal moeten koppelen (met de type 2 stekker :p)? 8)7
Ja, precies.
Er zijn zelfs kant en klare verlopen om van type 2 naar normaal Schuko contactdoos te gaan.
Handig als je bijvoorbeeld de auto wil stofzuigen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corboessenkool
.

[ Voor 99% gewijzigd door corboessenkool op 08-01-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corboessenkool
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corboessenkool
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1456812

PeepPeepPeep schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:13:
[...]

Beetje vreemd verhaal…. Je vraagt ons om je te helpen je baas een zo groot mogelijke poot uit te draaien?
Haha precies mijn eerste gedachte ook, een duurder modelcontract nemen om paar luttele euro’s per jaar winst te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 11:45
Jullie praten hier bij Dynamisch contract over "overschot" . Is dit na salderen of voor salderen?

Hier het modelcontract van BudgetThuis: https://www.budgetthuis.nl/energie/modelcontract

Wat is nu de grens om voor Dynamisch of Model te kiezen?

Ik heb in 2024 het volgende verbruik gehad:

- solar opbrengst: 8850kw
- Solar naar net: 5050kw
- Van net afgehaald: 5900kw
- Totaal verbruik: 9700kw
- gas: 150m3

Ik zit nu bij BudgetThuis. En ze bieden nu een nieuw contract aan met:
Electra: 0.27 vaste kosten 9,-
Gas: 1.36 vaste kosten 9,-
Boete: Schaal 6 ( 5000 - 7500 kWh )€ 55,20 p/m

Die boete zit ik dus niet op te wachten. Maar ik kom niet uit de Dynamisch of Model keuze nu.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 21:25
Mijn probleem met model contracten is de 6 maanden termijn. Dat komt zeer nadelig uit met mijn periode. Ik heb een contract tot 1 april. Dus model zou on gaan van 1 april tot 1 Oct. Dat is zo ongeveer 85% van mijn opwek in een termijn periode van 6 maanden. Als we dat per 6 maanden gaan salderen komt je veel duurder uit.

Verder wordt er ook vaak vaag gedaan over de teruglever vergoeding. Ik wil gewoon het exacte bedrag wetem.maar meerdere vermelden dat niet.
Zo staat er bij budget energie :
*Als de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit in een tariefperiode die van de afgenomen elektriciteit overschrijdt, ontvangt u een vergoeding voor de teruggeleverde elektriciteit. De terugleververgoeding is exclusief btw.
Leuk maar daar kunnen we niets mee. Moeten we dan hopen en er vanuit gaan dat dit hetzelfde is als bij gewone contracten.

Verder is voor kleinere setups model igenlij niet boeiend. De prijzen altijd hoger en de boete van de kleine setups vaak even hoog als de honderden euro's korting die je via vergelijkings websites krijgt waar je dus op nul boete uit kan komen.
Ik lever bijvoorbeeld 1800-2350 terug aan het net (slecht jaar zoals 2024 of wat een top jaar als 2022 zou geven). Bij velen kom je dan uit op een boete van 240-290 euro en ik kan kortingen krijgen tot 250-300 euro. Dan heb ik gemiddeld dus bijna of geen boete. Zo belangrijk is een boete rekenen dus echt voor de boekhouding...we worden gewoon genept als je het mij vraagt.
Heel de model contracten zijn dan ook een wassen neus geworden nu iedere leverancier maximaal vastrecht vraagt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbbsEtPlaHcfMJtkObUNJ3sLgv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H7TkrwqyA5kpTfHZgT06ilau.jpg?f=fotoalbum_large

Met dit contract zou ik een effectieve boete hebbe van -25 euro. Dus geen boete en na salderen 25 euro extra door de 300 euro korting. De boete compenseert het 8 euro hogere vastrecht en de 11.62 cent keer 1950 afgelopen jaar. En geeft me 9.5 cent meer voor het 550 kWh overschot. Beter dan elk model contract dat ik gezien heb. Ze hebben effectief alle model contracten om zeep geholpen.

[ Voor 19% gewijzigd door computerjunky op 08-01-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
water_escape schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:25:
Jullie praten hier bij Dynamisch contract over "overschot" . Is dit na salderen of voor salderen?

Hier het modelcontract van BudgetThuis: https://www.budgetthuis.nl/energie/modelcontract

Wat is nu de grens om voor Dynamisch of Model te kiezen?

Ik heb in 2024 het volgende verbruik gehad:

- solar opbrengst: 8850kw
- Solar naar net: 5050kw
- Van net afgehaald: 5900kw
- Totaal verbruik: 9700kw
- gas: 150m3

Ik zit nu bij BudgetThuis. En ze bieden nu een nieuw contract aan met:
Electra: 0.27 vaste kosten 9,-
Gas: 1.36 vaste kosten 9,-
Boete: Schaal 6 ( 5000 - 7500 kWh )€ 55,20 p/m

Die boete zit ik dus niet op te wachten. Maar ik kom niet uit de Dynamisch of Model keuze nu.
Jij hebt zonnestroom op overschot na salderen. Om precies te zijn 3300 kWh. Bij een model contract krijg je daar een enkele centen voor. Bij dynamisch kun je daar meer van maken. Dat zal het grote verschil zijn.
Je moet dynamisch wel aandurven en soms ook kunnen en willen sturen voor de grote winst. Maar dat hoeft natuurlijk niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Het is simpel: modelcontract heeft geen terugleverboete. Vast en variabel wel. Vaste kosten per maand zijn wel hoger (compenseren ze mee).

Dus bij modelcontract vaste kosten 24 x 30 Euro = 720,00 euro
Bij nieuw contract 24 x 9 Euro = 216,00 euro + 12 x 55,20 Euro = 662,40 euro dus totaal 878,40 Euro

Dan kan je zelf aan de hand van levertarieven uitrekenen wat je bij jouw verbruik in beide situaties kwijt bent en wat dus dan het gunstigst is. Let wel: modelcontract tarief is tot en met juni, dan nieuwe tarieven.

Maar tip: er zijn goede leveranciers met modelcontract met lage vaste kosten per maand. Ik heb zelf bij Energiek een modelcontract, vaste kosten stroom 145 euro per jaar, gas 72 euro per jaar. Tarieven stroom en gas ook stuk lager dan BudgetThuis.

https://www.energiek.nl/modelcontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
computerjunky schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:50:
Mijn probleem met model contracten is de 6 maanden termijn. Dat komt zeer nadelig uit met mijn periode. Ik heb een contract tot 1 april. Dus model zou on gaan van 1 april tot 1 Oct. Dat is zo ongeveer 85% van mijn opwek in een termijn periode van 6 maanden. Als we dat per 6 maanden gaan salderen komt je veel duurder uit.
Er is geen 6 maanden termijn zoals jij beschrijft. Je salderings termijn gaat over een jaar (van 1 april tot 1 april) of totdat je opzegt, wat waarschijnlijk bij een tarief wijziging zou zijn, dus per 1 juli of 1 januari (even de tariefwijzigingen in bijzondere marktomstandigheden buiten beschouwing gelaten).

Als je in jouw geval per die data opzegt heb je geen problemen met saldering, die krijg je wel als je contract na de zomer ingaat.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste