Lekker op tijd ook... je zou 1 vd 2 gebruikers zijn..ubzY3.eMBstiLL schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:20:
Ehhhh, hebben jullie ook een mail ontvangen om een enquรชte in te vullen? Ja, mooi ben ik dus niet de enige. ๐
Nee, dan graag iedereen hier je feedback, ervaringen, ergernissen maar ook goed om vooral positieve dingen te melden. Natuurlijk een 2de of ze hiermee iets gaan doen maar laten we allemaal hier beginnen met de hoop dat ze op slakken tempo wat gaan verbeteren.
Voor de andere die vragen of ze updates kunnen forceren: nee, zie hier:
[Afbeelding]
Ook opvallend:
Calendar & Meetings en ZeekrGPT zijn niet langer beschikbaar voor nieuwe downloads. Bestaande gebruikers kunnen ze blijven gebruiken tot en met 31 juli 2026. Vanaf 1 augustus 2026 werken beide apps niet meer en kunnen ze worden verwijderd.
Precies ๐๐, ach gewoon op z'n Zeekrs.Rmaxx schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:27:
[...]
Lekker op tijd ook... je zou 1 vd 2 gebruikers zijn..
Zeekr 7X Core | Men and women alike. What we do, we do for the benefit of all.
Net eventjes via proton vpn naar NL server. Zelfde fout melding, Vodafone pagina met Failed authentication. Ik krijg zelfs mijn gsm nummer niet ingesteld op de zeekr webpaginaDutchie_NLD schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:22:
[...]
Ik heb een VPN aangezet, server naar Nederland opgezet en toen doorliep hij het proces in 1x
Is dat dat gesimuleerde geluid? Heb het helemaal naar achteren gezet. Hopelijk is dat voldoende. Een groen aanlopende dochter op de achterbank vind ik vervelender dan een geluidje.Freedive schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:39:
[...]
Ja geluid zit er in, meerdere geluiden zelfs, maar persoonlijk vind ik het niet best ๐
Het blijft allemaal maar zozo. Destijds heb ik die vpn gedaan, voila gelukt. Laatst gecheckt over info status vodafone, moest weer VPN gebruiken. Gek genoeg zonder kom ik er niet.Lyca schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:42:
[...]
Net eventjes via proton vpn naar NL server. Zelfde fout melding, Vodafone pagina met Failed authentication. Ik krijg zelfs mijn gsm nummer niet ingesteld op de zeekr webpagina
Probeer wat andere landen, Belgie, Australie. ANders sorry. Hier ging het .
Ik heb een abbo van 5 euro per maand bij Electra met de eerste 2 mnd gratis, nu nog 1e mnd gratis als je nieuw bent en ik betaalde in Frankrijk bij snelladers van Electra slechts 29 eurocent per kWh.Rmaxx schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:02:
[...]
Dat zijn idd betere prijzen( maar dan moet je wel abbo hebben dus.)
Dit heb ik dus ook. Zit wel in Belgiรซ nu, maar neem niet aan dat dat het verschil moet makenLyca schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:06:
Ik heb een mail dat ik een update heb, maar app nog niet up-to-date
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
Waarschijnlijk zodat ze na de deadline statistieken kunnen draaien en precies kunnen zien welk percentage voor welke optie heeft gekozen. Klinkt misschien wat omslachtig, maar goed... het blijft een relatief "nieuw bedrijf".
Ze zijn intern waarschijnlijk nog veel processen aan het opzetten en optimaliseren. Soms krijg je daardoor het gevoel dat ze het wiel opnieuw aan het uitvinden zijn....
[ Voor 5% gewijzigd door ubzY3.eMBstiLL op 31-07-2026 23:46 ]
De update is helemaal niet super bijzonder (voor mij) maar ik vind het wel irritant dat de uitrol zo random is ๐คฃ (heb hem dus nog niet)
Zeekr 7x Privilege AWD
Ik ken iemand die heeft zijn auto 4 weken en had meteen na de dag dat het niet gepost werd ontvangen en geรฏnstalleerd4v4t4r schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:58:
De update is helemaal niet super bijzonder (voor mij) maar ik vind het wel irritant dat de uitrol zo random is ๐คฃ (heb hem dus nog niet)
Zeekr 7GT Privilege AWD | OS 3.0.3
Ik ook nog geen update. Hoop wel dat ze onderhuids LCC hebben aangepast. Heb nog altijd het gevoel dat op een langere rit op de snelweg het stuurgedrag wordt beรฏnvloed door LCC. Bij begin op de snelweg is het goed maar na ongeveer 30 minuten wordt weerstand in de middenpositie groter en vervelend. Heb altijd alles uitstaan maar dan nog. Hopelijk geeft update hier verbetering. Van de week tijdje in de nieuwste BMW X3 30e gereden en qua stuurgedrag op de snelweg toch een stuk beter en met meer gevoel. Ik gebruik nooit LCC. Mag er van mij af. Gewoon een goed rijdende auto en zelf alles doen is voor mij voldoende.4v4t4r schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:58:
Eerste bevindingen na de update:
- De lcc lijkt iets stabieler dan voorheen. Ik had de automatische rijbaan wissel allang uitgezet omdat ik daar maar een รฉรฉn op 10 succes had. Gister van Frankrijk naar huis was het negen van de 10 keer goed, dus daar is echt iets aan verbeterd.
- de remote parking werkt leuk, maar mist slimmigheid. Uitrijden zal wel lukken, maar als je niet 100% recht staat heb je er niet veel aan. Ik zag dat de 7GT echt het vak uit kan rijden. En denk om je buren, ik reed naar voren en het alarm ging af.
- de Quick button om alles in 1x uit te zetten is fijn. Als ze alleen 2 seconden hadden nagedacht hadden ze de โokรฉโ ook via het stuur kunnen doen. Nu is het โklik op stuurโ - โklik okรฉ op schermโ. Shortcut stuur, okรฉ stuur had hem helemaal afgemaakt.
- de vertalingen zijn echt om te huilen. Dat was al niet best (ik kijk naar jou botsing waarschuwing โvroegyโ) maar alles โdichtbijโ snap ik niet hoe die door een QA komt.
Al met al tevreden. Heb de enquรชte ingevuld en hoop op snellere updates.
- De lcc lijkt iets stabieler dan voorheen. Ik had de automatische rijbaan wissel allang uitgezet omdat ik daar maar een รฉรฉn op 10 succes had. Gister van Frankrijk naar huis was het negen van de 10 keer goed, dus daar is echt iets aan verbeterd.
- de remote parking werkt leuk, maar mist slimmigheid. Uitrijden zal wel lukken, maar als je niet 100% recht staat heb je er niet veel aan. Ik zag dat de 7GT echt het vak uit kan rijden. En denk om je buren, ik reed naar voren en het alarm ging af.
- de Quick button om alles in 1x uit te zetten is fijn. Als ze alleen 2 seconden hadden nagedacht hadden ze de โokรฉโ ook via het stuur kunnen doen. Nu is het โklik op stuurโ - โklik okรฉ op schermโ. Shortcut stuur, okรฉ stuur had hem helemaal afgemaakt.
- de vertalingen zijn echt om te huilen. Dat was al niet best (ik kijk naar jou botsing waarschuwing โvroegyโ) maar alles โdichtbijโ snap ik niet hoe die door een QA komt.
Al met al tevreden. Heb de enquรชte ingevuld en hoop op snellere updates.
Be reasonable.... do it my way
De HUD in de Zeekr werkt volgens mij met gepolariseerd licht, Kan het zijn dat je folie ook een polafilter heeft (net als sommige zonnebrillen)? Wellicht helpt het dan om de folie te draaien.tbee schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:35:
Vraagje (omdat ik het me niet goed kan herinneren hoe was): stelt bij jullie de HUD's helderheid zich ook continue anders in tijdens het rijden? Ik had een folie op de voorruit en sindsdien last van dat ik de HUD op z'n helderste stand toch regelmatig niet (goed) kon zien. Dus ik heb die folie er maar weer vanaf gehaald (want daar gaan ze toch over miepen als je de auto zou brengen). Maar het zwabbert nog steeds behoorlijk qua felheid.
Iets anders: Ik rij nu al een paar weken in een 001 ter vervanging van mijn 7X die nog op een onderdeel wacht (marterschade). Ik moet zeggend dat ik dat een steeds prettigere auto vind worden. Vergeleken met de 7X stuurt ie wat minder zacht. Wat wel echt irritant is zijn de aanraakgevoelige bedieningen op de middenconsole. Het is me al een keer gebeurd dat ik voor het stoplicht stil sta en per ongeluk de achterklep open zet omdat ik met mijn hand langs het touchgedeelte ga. En hij is nog een paar centimeter breder dan de 7X wat in veel parkeergarages heel vervelend is.
gaan hier verschillend mee om. Waar merken zoals Zeekr en Volvo de cruise control volledig uitschakelen bij een aangesloten stekker, kiest XPENG sinds een recente software-update voor een tussenweg waarbij Adaptive Cruise Control (ACC) wel werkt, maar met een snelheidsbeperking. [1, 2, 3]WizzyBrown schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:48:
[...]
htsc.zeist@zeekr.eu
Nog even voor de verduidelijking: ik meld de issues met het zelf versnellen van mijn 7x privilege om te ontdekken of andere rijders iets soortgelijks ervaren, want gevaarlijk is het. Ik wil nog wel even benadrukken dat ik mijn 7x verder echt een fantastische auto vind om te rijden, ik heb ook geen problemen met de rechtuit stabiliteit. Maar Zeekr moet echt zijn klanten serieuzer gaan nemen (in de builders app, marketing communicatie over OTA updates) en een paar slechte features (ACC, LCC, max snelheid indicatie, cruise control met in gebruik zijnde trekhaak) oplossen. En dit moeten we blijven benoemen want het maakt onze auto's en degene die nog uitgeleverd moeten worden, beter.
Dus ik ben nog steeds een blije 7x rijder, maar er kunnen vele zaken beter.
Hoe zit dit bij XPENG?
Bij oudere softwareversies schakelde XPENG (zoals bij de G6 en G9) bijna alle rijhulpsystemen, inclusief ACC, volledig uit zodra de aanhangwagenmodus (Trailer Mode) actief was. [1, 2]
XPENG heeft dit echter via een over-the-air software-update (versie XOS 5.2.5) aangepast. Bij XPENG geldt nu: [1]
- ACC werkt wel in de Trailer Mode (of wanneer er een fietsendrager/aanhanger is gedetecteerd).
- De maximale snelheid waarmee je de ACC kunt instellen is in deze modus beperkt tot 90 km/u.
- Lane Centering Control (LCC, de actieve stuurhulp) blijft vaak wel uitgeschakeld of beperkt om gevaarlijke stuurbewegingen te voorkomen. [1, 2]
Waarom schakelen fabrikanten (zoals Zeekr) de cruise control uit?
Zodra je een stekker in de 13-polige aansluiting van de trekhaak steekt, herkent de auto dit direct. De computer weet echter niet of er een lichte fietsendrager achterop staat of een loodzware caravan. Uit veiligheidsoverwegingen treden er strenge softwarebeperkingen in werking vanwege de volgende redenen: [1, 2]
1. Veranderde remweg en gewichtsverdeling
Een auto is geprogrammeerd om met een specifiek gewicht en een bepaalde remkracht te stoppen. Als er een zware caravan achter hangt, klopt de remcalculatie van de computer niet meer. Als de ACC hard moet ingrijpen voor een voorganger, kan de combinatie gaan scharen of slippen. [1, 2]
2. Voorkomen van slingeren (Trailer Sway)
Systemen die de auto automatisch in het midden van de rijstrook houden (Lane Centering), sturen vaak heel direct. Als een caravan begint te slingeren en de auto gaat zelfstandig tegensturen, kan dit het slingeren juist verergeren.
3. Radars en sensoren die 'blind' zijn
De achteruitrijcamera en parkeersensoren worden geblokkeerd door de fietsendrager of caravan. Omdat de auto aan de achterzijde "blind" is, schakelt hij uit voorzorg de geavanceerde rijassistenten (ADAS) uit. Veel systemen weigeren ook achteruit te rijden tenzij de noodremfunctie handmatig wordt genegeerd. [1, 2, 3]
4. Regeneratief remmen bij EV's
Elektrische auto's remmen sterk af op de elektromotor om stroom terug te winnen (one-pedal driving). Als de cruise control gas loslaat, vertraagt de auto direct krachtig. Bij een zware aanhanger kan dit zorgen voor gevaarlijke situaties omdat de oplooprem van de aanhanger dan niet altijd direct of soepel mee-activeert. [1]
Samenvatting per merk
- Zeekr / Volvo (Geely-platform): Schakelt ACC en normale cruise control volledig uit zodra er een stekker is aangesloten. Dit leidt tot veel frustratie bij automobilisten met een fietsendrager. [1, 2, 3]
- XPENG: Stond vroeger ook volledig uit, maar staat nu ACC toe tot maximaal 90 km/u. [1, 2]
- Tesla / Hyundai / Kia: Bij deze merken blijft de ACC vaak wel gewoon werken, al schakelen ze wel de automatische stuurfuncties (Autopilot/Lane Assist) uit. [1, 2, 3]
Top al die merken die met je meedenken. Dus eigenlijk heb je nu Schrรถdingers ACC op je XPENG met een fietsendrager. Het is er wel, maar werkt niet op de snelweg. Ik hoop dat alle merken hier een goede oplossing voor gaan vinden. Zelfs met een aanhanger mag je 100 of 130 in andere landen.supersound schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:49:
[...]
gaan hier verschillend mee om. Waar merken zoals Zeekr en Volvo de cruise control volledig uitschakelen bij een aangesloten stekker, kiest XPENG sinds een recente software-update voor een tussenweg waarbij Adaptive Cruise Control (ACC) wel werkt, maar met een snelheidsbeperking. [1, 2, 3]
Hoe zit dit bij XPENG?
Bij oudere softwareversies schakelde XPENG (zoals bij de G6 en G9) bijna alle rijhulpsystemen, inclusief ACC, volledig uit zodra de aanhangwagenmodus (Trailer Mode) actief was. [1, 2]
XPENG heeft dit echter via een over-the-air software-update (versie XOS 5.2.5) aangepast. Bij XPENG geldt nu: [1]
- ACC werkt wel in de Trailer Mode (of wanneer er een fietsendrager/aanhanger is gedetecteerd).
- De maximale snelheid waarmee je de ACC kunt instellen is in deze modus beperkt tot 90 km/u.
- Lane Centering Control (LCC, de actieve stuurhulp) blijft vaak wel uitgeschakeld of beperkt om gevaarlijke stuurbewegingen te voorkomen. [1, 2]
Zodra je een stekker in de 13-polige aansluiting van de trekhaak steekt, herkent de auto dit direct. De computer weet echter niet of er een lichte fietsendrager achterop staat of een loodzware caravan. Uit veiligheidsoverwegingen treden er strenge softwarebeperkingen in werking vanwege de volgende redenen: [1, 2]
Een auto is geprogrammeerd om met een specifiek gewicht en een bepaalde remkracht te stoppen. Als er een zware caravan achter hangt, klopt de remcalculatie van de computer niet meer. Als de ACC hard moet ingrijpen voor een voorganger, kan de combinatie gaan scharen of slippen. [1, 2]
Systemen die de auto automatisch in het midden van de rijstrook houden (Lane Centering), sturen vaak heel direct. Als een caravan begint te slingeren en de auto gaat zelfstandig tegensturen, kan dit het slingeren juist verergeren.
De achteruitrijcamera en parkeersensoren worden geblokkeerd door de fietsendrager of caravan. Omdat de auto aan de achterzijde "blind" is, schakelt hij uit voorzorg de geavanceerde rijassistenten (ADAS) uit. Veel systemen weigeren ook achteruit te rijden tenzij de noodremfunctie handmatig wordt genegeerd. [1, 2, 3]
Elektrische auto's remmen sterk af op de elektromotor om stroom terug te winnen (one-pedal driving). Als de cruise control gas loslaat, vertraagt de auto direct krachtig. Bij een zware aanhanger kan dit zorgen voor gevaarlijke situaties omdat de oplooprem van de aanhanger dan niet altijd direct of soepel mee-activeert. [1]
Samenvatting per merk
- Zeekr / Volvo (Geely-platform): Schakelt ACC en normale cruise control volledig uit zodra er een stekker is aangesloten. Dit leidt tot veel frustratie bij automobilisten met een fietsendrager. [1, 2, 3]
- XPENG: Stond vroeger ook volledig uit, maar staat nu ACC toe tot maximaal 90 km/u. [1, 2]
- Tesla / Hyundai / Kia: Bij deze merken blijft de ACC vaak wel gewoon werken, al schakelen ze wel de automatische stuurfuncties (Autopilot/Lane Assist) uit. [1, 2, 3]
Als je toch al alle hulpsystemen uitschakelt, dan kan je toch best de cruise aanlaten
En ja, de HUD is gevoelig voor gepolariseerde zonnebrillen. Ik moet mijn hoofd kantelen om deze goed te kunnen uitlezen. Nu ben ik erg lang en kan in mijn zit positie sowieso nooit de hele HUD zien, dus ik maak me er niet al te druk om.leonardo1504 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:32:
[...]
De HUD in de Zeekr werkt volgens mij met gepolariseerd licht, Kan het zijn dat je folie ook een polafilter heeft (net als sommige zonnebrillen)? Wellicht helpt het dan om de folie te draaien.
Weheat flint P40 + Intergas 36/30 CW5 | 8,12 kWp Oost | Zeekr 7X LR | Zonneplan Charger 2 | Dynamisch
Gewone simpele ouderwetse cruisecontrol is voor mij voldoende. Alleen snelheid vasthouden is het enige dat ik vraag. De rest regel ik dan zelf wel. Ben weer terug in de jaren negentig met mijn caravan. Vanaf 1996 cruisecontrol met de caravan en in 2026 niet meer. Beetje armoedig.Pete80 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:22:
[...]
Top al die merken die met je meedenken. Dus eigenlijk heb je nu Schrรถdingers ACC op je XPENG met een fietsendrager. Het is er wel, maar werkt niet op de snelweg. Ik hoop dat alle merken hier een goede oplossing voor gaan vinden. Zelfs met een aanhanger mag je 100 of 130 in andere landen.
Als je toch al alle hulpsystemen uitschakelt, dan kan je toch best de cruise aanlaten![]()
[...]
En ja, de HUD is gevoelig voor gepolariseerde zonnebrillen. Ik moet mijn hoofd kantelen om deze goed te kunnen uitlezen. Nu ben ik erg lang en kan in mijn zit positie sowieso nooit de hele HUD zien, dus ik maak me er niet al te druk om.
Ja dat is ook prima. Het is niet alsof je ineens niet meer zelf kan rijden. Dat moet je zonder ook en die โoudeโ cruisecontrol werkte ook. Heb de hulp tegen de zware voet met caravan wel nodig ๐คฃ.RCZ schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:14:
[...]
Gewone simpele ouderwetse cruisecontrol is voor mij voldoende. Alleen snelheid vasthouden is het enige dat ik vraag. De rest regel ik dan zelf wel. Ben weer terug in de jaren negentig met mijn caravan. Vanaf 1996 cruisecontrol met de caravan en in 2026 niet meer. Beetje armoedig.
Ben het hiermee eens. Wij zijn op hele rustige dagen naar Sloveniรซ getrokken en heb hele lange stukken rond de 105 mโn snelheid stabiel proberen te houdenโฆ is op een andere manier ook weer vermoeiend en nog minder zuinig ook, want die voet is veel minder stabiel dan een simpele cruise control.RCZ schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:14:
[...]
Gewone simpele ouderwetse cruisecontrol is voor mij voldoende. Alleen snelheid vasthouden is het enige dat ik vraag. De rest regel ik dan zelf wel. Ben weer terug in de jaren negentig met mijn caravan. Vanaf 1996 cruisecontrol met de caravan en in 2026 niet meer. Beetje armoedig.
Maar wat ik het meeste mis: de toggle om dat externe โstart laadsessieโ geluid uit te kunnen zettenโฆ
Ik kan wel paarden, katten en trekkers laten horen, maar midden in de nacht geruisloos (met gebruik van Home Assistant / EVCC ivm dynamische prijzen) een laadsessie starten ho maarโฆ
Externe geluiden - zonder veiligheidsfunctie - moet de gebruiker toch ten alle tijden zelf kunnen uitzetten.
Simpelste fix ever, maar wordt dan toch niet meegenomen; gemiste kans en zegt mij dan wel veel over hoe belangrijk ze softwareverbetering helaas vinden bij Zeekr.
Te veel verschillende ballen in de lucht met al die modellen en markten ben ik bangโฆ
Ik heb de folie eraf gehaald (wat dat gaan ze meteen als oorzaak noemen) en het gedrag blijft. Als de zon schijnt schakelt hij continue in helderheid en uiteindelijk steeds minder fel. Bij bewolkt is het wel constant, dus ik gok een sensorprobleem. Ik ga een service afspraak inplannen bij Kien.leonardo1504 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:32:
[...]
De HUD in de Zeekr werkt volgens mij met gepolariseerd licht, Kan het zijn dat je folie ook een polafilter heeft (net als sommige zonnebrillen)? Wellicht helpt het dan om de folie te draaien.
Nette heldere toelichting. Had hiervoor een Ev6 en kon je de trailermodus uitzetten en bleven de systemen wel actief. Maar LCC moest je wel echt uitzetten om slingeren te voorkomen. Verder werkte het eigenlijk echt wel super met een caravan eraan. Zelfs Blindspot werd eerder actief dan normaal.supersound schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:49:
[...]
gaan hier verschillend mee om. Waar merken zoals Zeekr en Volvo de cruise control volledig uitschakelen bij een aangesloten stekker, kiest XPENG sinds een recente software-update voor een tussenweg waarbij Adaptive Cruise Control (ACC) wel werkt, maar met een snelheidsbeperking. [1, 2, 3]
Hoe zit dit bij XPENG?
Samenvatting per merk
Van mij mag zeekr dit echt urgent oppakken. Vind het een veiligheidissue omdat je meer bezig bent met je snelheid en dus minder met in je spiegels of de weg. Daarnaast krijg je op een gegeven moment echt wel kramp in je been en voorheen kon je m even in zijn neutraal zetten en je been wapperen. Alleen nu gaat die meteen remmen. (Even snel in het menu de regeneratie uitzetten is dan weer veel afleiding, bij de ev6 had je flippers en kon je dat snel regelen)
Dus prio 1 zeekr. Gewoon Acc aan en lcc dan uitzetten. En als dat samengaat met afstand maximaal standje 2 of 3 en max snelheid tot 100km/h vind ik het prima.
Sterker nog ik heb liever zo min mogelijk hulpsystemen met mijn caravan (maar snap ook dat mensen met alleen een fietsendrager dat wel willen)JPoers83 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:50:
[...]
Nette heldere toelichting. Had hiervoor een Ev6 en kon je de trailermodus uitzetten en bleven de systemen wel actief. Maar LCC moest je wel echt uitzetten om slingeren te voorkomen. Verder werkte het eigenlijk echt wel super met een caravan eraan. Zelfs Blindspot werd eerder actief dan normaal.
Van mij mag zeekr dit echt urgent oppakken. Vind het een veiligheidissue omdat je meer bezig bent met je snelheid en dus minder met in je spiegels of de weg. Daarnaast krijg je op een gegeven moment echt wel kramp in je been en voorheen kon je m even in zijn neutraal zetten en je been wapperen. Alleen nu gaat die meteen remmen. (Even snel in het menu de regeneratie uitzetten is dan weer veel afleiding, bij de ev6 had je flippers en kon je dat snel regelen)
Dus prio 1 zeekr. Gewoon Acc aan en lcc dan uitzetten. En als dat samengaat met afstand maximaal standje 2 of 3 en max snelheid tot 100km/h vind ik het prima.
Ik heb vandaag voor de 4e keer in 1 week meegemaakt dat de auto uit zichzelf versnelde. Ik reed met 7km/u op een zijweg af die ik in wilde draaien. Halverwege de bocht voelde ik dat de auto uit zichzelf versnelde, waardoor ik op de rem trapte. Ik keek daarbij meteen op mijn scherm achter het stuur waar de melding 'cruise controle ge-deactiveerd' verscheen. Ongelofelijk dit. Van alle andere 3 keren heb ik dashcam opnames waarop je de versnelling ziet. Hoe kan deze auto bij een slakkengang van 7km per uur uit zichzelf een cruise control activeren? Ik heb dit zelf proberen te reproduceren door zachtjes te rijden en dan het linkerknopje op het stuurwiel in te drukken zoals je ook op de snelweg kunt om ACC weer te activeren met de laatste gebruikte snelheid, maar ik krijg dit niet voor elkaar zelf bij 7 km per uur. Wel een zorg. Ik ga dit melden bij de lease maatschappij en Zeekr maar wacht eerst af of het zich bij de nieuwe 2.2 software ook voordoet. Ik heb datums, tijdstippen en gps posities wanneer zich dit voordeed allemaal genoteerd, dus Zeekr zou uit de opgeslagen data dit voorval moeten kunnen isoleren.
Bjorn zegt in zn laatste filmpje dat de dealer norwegen hem vertelde dat zn bezig zijn met zn lijst van 30+ punten en er een aantal van oppakken. Hopen dat dit waar is en dan dat het ook naar de 7x komt en niet alleen gt.
Zeekr 7x Privilege AWD
Nogsteeds geen update hier ๐ตโ๐ซ
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
Bij mij ook nog niks.. Had de vorige gelijk binnen maar dat zegt dus niet veel..
Staat in de mail wel, fase uitrol. Zoveel Zeekr 7X rijders zijn er niet in Belgie ze :D
Maar het zal wel voor heel EU zijn
Maar het zal wel voor heel EU zijn
Polestar 2 van mij niet hoor.... Pilot assist, ACC en gewone CC werkt allemaal volledig. en ja originele trekhaak.
Het leek me ook een door AI gegenereerde lijst, met hier en daar denk ik wat hallucinatie.Tvdl2000 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:59:
[...]
Polestar 2 van mij niet hoor.... Pilot assist, ACC en gewone CC werkt allemaal volledig. en ja originele trekhaak.
RVMano schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:39:
Bij mij ook nog niks.. Had de vorige gelijk binnen maar dat zegt dus niet veel..
RVMano schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:39:
Had een vrij raar dingetje voor met regen braking.
Ik kwam van een heuvel afgereden, gas gelost en de wagen begon al wat af te remmen. Op het einde moest ik sowieso bijremmen en daar was de baan wat rommelig dus ineens heel veel feedback door de remmen en wat schuddend remmen zelfs.
Heel bizar, ofwel weer die banden die gewoon niet deftig grippen op dat moment. Wegdek kurkdroog en 34 graden buiten.
Ik kwam van een heuvel afgereden, gas gelost en de wagen begon al wat af te remmen. Op het einde moest ik sowieso bijremmen en daar was de baan wat rommelig dus ineens heel veel feedback door de remmen en wat schuddend remmen zelfs.
Heel bizar, ofwel weer die banden die gewoon niet deftig grippen op dat moment. Wegdek kurkdroog en 34 graden buiten.
Ik had precies hetzelfde in mijn ev6 een paar dagen terug, dus dat is denk ik een ev scenario en niet specifiek de 7x.
misschien de remmen die na een paar dagen hitte (en een bui een paar dagen eerder) met een roestlaagje die opeens even veel werk moeten doen en/of de abs sensor die niet goed kan sensen met die vuiligheid.
misschien de remmen die na een paar dagen hitte (en een bui een paar dagen eerder) met een roestlaagje die opeens even veel werk moeten doen en/of de abs sensor die niet goed kan sensen met die vuiligheid.
Ik heb het idee dat na de laatste update de sentrymodus onthouden wordt of zelf automatisch aangaat... meer mensen dit? Als hij maar niet aangaat als de 7x op het vliegveld staat deze zomer... dan loopt ie snel leeg
ABS sensor? je bedoelt de wielsnelheid sensor? die heeft 0 , nada te maken met roest of remschijven.1Mark schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:53:
Ik had precies hetzelfde in mijn ev6 een paar dagen terug, dus dat is denk ik een ev scenario en niet specifiek de 7x.
Hij gaat hier zelfs aan als we de auto unlocken om in te stappen eigenlijk. Dus als wij aankomen moet ik altijd onze eigen video nog deleten ook.Rmaxx schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:39:
Ik heb het idee dat na de laatste update de sentrymodus onthouden wordt of zelf automatisch aangaat... meer mensen dit? Als hij maar niet aangaat als de 7x op het vliegveld staat deze zomer... dan loopt ie snel leeg
Ik heb ook totaal geen idee of de USB stick in de middenconsole echt werkt, ik denk het eigenlijk niet. De man van de verdeler zei dat je hem alleen moet activeren als je echt denkt dat er risico is, want hij activeert heel snel en ja dan loop je het risico van uw batterij ermee te drainen.
Op dat vlak staat Tesla echt wel een jaar verder tbh
Geen idee, het leek alsof dat de wielen even hun grip kwijt waren op de ondergrond en dat het remmen dat niet meer doorhad. Of het was ABS dat ineens activeerde. Het voelde zeer raar aan.1Mark schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:53:
Ja die werkt, haal maat eens eruit staat alles op.. je kunt er ook mp4 van spelen (video)Lyca schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:58:
[...]
Hij gaat hier zelfs aan als we de auto unlocken om in te stappen eigenlijk. Dus als wij aankomen moet ik altijd onze eigen video nog deleten ook.
Ik heb ook totaal geen idee of de USB stick in de middenconsole echt werkt, ik denk het eigenlijk niet. De man van de verdeler zei dat je hem alleen moet activeren als je echt denkt dat er risico is, want hij activeert heel snel en ja dan loop je het risico van uw batterij ermee te drainen.
Ik vind het gewoon raar dat als ik de video bekijk in de auto, en ik duw daar op het icoontje van de stick er gewoon een fout uitkomt. Stick niet aanwezig... Ofwel is het menu daar gewoon zeer brakRmaxx schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:00:
[...]
Ja die werkt, haal maat eens eruit staat alles op.. je kunt er ook mp4 van spelen (video)
Ik denk dat hij de stick verwacht op de linker usbc ingang aan de bestuurderskant, daar staat ook een ssd icon bij geloof ik. Die onder het middenconsole is denk ik alleen voor systeem zaken zoals de sentry, maar je kunt wr meer op zetten. De mapjes worden automatisch aangemaakt.Lyca schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:03:
[...]
Ik vind het gewoon raar dat als ik de video bekijk in de auto, en ik duw daar op het icoontje van de stick er gewoon een fout uitkomt. Stick niet aanwezig... Ofwel is het menu daar gewoon zeer brak
Met de update frequentie van Zeekr, loopt Tesla daar een eeuw voor. ๐Lyca schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:58:
[...]
Nee die โverborgenโ is wel de juiste plek!Rmaxx schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 23:04:
[...]
Ik denk dat hij de atick vwrwacht op de linker usbc ingang aan de bestuurderskant, daar staat ook een ssd icon bij geloof ik. Die onder het middenconsole is denk ik alleen voor systeem zaken, maqr je kunt wr meer op zetten. De mapjes worden automatisch aangemaakt.
NiceEvs verkoopt een usbc stick om de 'dashcam functie' te gebruiken , die lijkt zo te zien alleen op die usbc poort te gaan. Ik weet dat de usba poort de juiste is voor sentry, maar dat wil ik geen dashcam noemen eigenlijk.. ik ga het eens uitproberen..Freedive schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:29:
[...]
Nee die โverborgenโ is wel de juiste plek!
Ja, soort van breken dat het gekleurde ding eraf gaat. Veel kracht, bij mij met tang gedaan uiteindelijk maar daardoor wel beschadigd ๐daniel223 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:40:
Iemand enig idee hoe ik dit parfum ding los krijg? [Afbeelding]
Maar dat was kosmetisch.
Ik kan het niet beter vertellen dan, beeld in dat je het letterlijk doormidden wilt breken.daniel223 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:40:
Zeekr 7GT Privilege AWD | OS 3.0.3
Don't Miss This Zeekr 7X Fragrance Refill Hack #zeekr7x #tipsdaniel223 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:40:
YouTube: Don't Miss This Zeekr 7X Fragrance Refill Hack #zeekr7x #tips
Wat mijn toch wel opvalt is dat mijn telefoon koeling eigenlijk nooit koelt. In de wintermaanden heb ik meerdere keren gevoeld dat er lucht uit de roostertjes komt. Maar nu met het warme weer in verschillende standen eco uit etc komt er nooit lucht uit komt? Iemand hier andere ervaring mee?
Wel ja en daar herkent hij hier alvast niets. De USB stick wordt in de usb C poort wel gewoon herkentFreedive schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:29:
[...]
Nee die โverborgenโ is wel de juiste plek!
Hier ook update nog niet binnen, maar veel belangrijker... tijdens het rijden ging mijn motorkap ineens uit het niets OPEN! Levensgevaarlijk! Ik dacht dit bij nog iemand gelezen te hebben hier, maar kan het niet terugvinden. Hopelijk een eenmalige bug??
|- Rotterdam -|
Wat Xpeng wel leuk voor elkaar heeft is de split screen van AA/CP en het eigen systeem
YouTube: 2400km in de Xpeng P7+ | Verdraaid zuinige en fijne daily
Als ik een jaar later had kunnen kiezen denk ik dat deze P7+ een serieus alternatief voor de 7x was geweest. Verder is hij heel positief over de auto. Voor het verbruik is toch wel goed. Ik krijg mijn 7x met moeite op de 19kwh/100km. Ik moet echt niet harder dan 100/90 rijden wil ik een redelijk verbruik halen. Wanneer ik gewoon mee rij met het verkeer is het snel 21kwh/100km
Als ik een jaar later had kunnen kiezen denk ik dat deze P7+ een serieus alternatief voor de 7x was geweest. Verder is hij heel positief over de auto. Voor het verbruik is toch wel goed. Ik krijg mijn 7x met moeite op de 19kwh/100km. Ik moet echt niet harder dan 100/90 rijden wil ik een redelijk verbruik halen. Wanneer ik gewoon mee rij met het verkeer is het snel 21kwh/100km
[ Voor 30% gewijzigd door bullseye1977 op 03-08-2026 12:04 ]
Niet echt een vergelijk een SUV tegen een hatchback, 100kw accu tegen 75kw. 2000kg trekgewicht vs 1500kg. Mindere range en ook de laadsnelheid is niet hoger. En op AC max 11 kw.bullseye1977 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:55:
Wat Xpeng wel leuk voor elkaar heeft is de split screen van AA/CP en het eigen systeem
Als ik een jaar later had kunnen kiezen denk ik dat deze P7+ een serieus alternatief voor de 7x was geweest. Verder is hij heel positief over de auto.
Klopt natuurlijk maar die 75Kwh batterij in combinatie met dit verbruik geeft dezelfde rangeJPoers83 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:05:
[...]
Niet echt een vergelijk een SUV tegen een hatchback, 100kw accu tegen 75kw. 2000kg trekgewicht vs 1500kg. Mindere range en ook de laadsnelheid is niet hoger. En op AC max 11 kw.
2de stick, nog steeds geen herkenning.Lyca schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:52:
[...]
Wel ja en daar herkent hij hier alvast niets. De USB stick wordt in de usb C poort wel gewoon herkent
Wat een brakke software man
Shit! Ik heb er 1x eerder van gehoord in Australiรซ. Waar reed je? Hoorde de kap ontgrendelen of was je er net zelf in geweest?npolm schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:37:
Hier ook update nog niet binnen, maar veel belangrijker... tijdens het rijden ging mijn motorkap ineens uit het niets OPEN! Levensgevaarlijk! Ik dacht dit bij nog iemand gelezen te hebben hier, maar kan het niet terugvinden. Hopelijk een eenmalige bug??
Was de reden dat je bent overgestapt van de getpairr dat die het niet meer deed?Hensley60 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:42:
[...]
Ik ben zelf zoโn zes maanden geleden overgestapt naar de (goudkleurige)CarlinKit Ultra box Android 15.0 SM6350 Tv Box CarPlay Draadloze Android Auto Draadloze Adapter. Sindien erg blij mee. Werkt snel en heel goed.
Een USB-stick moet aan verschillende eisen voldoen. De max opslag is gelimiteerd, en doorgaans moet de USB-A stick FAT32 geformatteerd zijn.Lyca schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:10:
[...]
2de stick, nog steeds geen herkenning.
Het wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat de eisen voor een USB-C stick gelijk zijn aan die van een USB-A stick. Dus bekijk eerst eens de handleiding. Die geeft doorgaans extra en voldoende informatie.
Ja man en zo kan je wel weer wat verderMario3 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:30:
[...]
Een USB-stick moet aan verschillende eisen voldoen. De max opslag is gelimiteerd, en doorgaans moet de USB-A stick FAT32 geformatteerd zijn.
Het wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat de eisen voor een USB-C stick gelijk zijn aan die van een USB-A stick. Dus bekijk eerst eens de handleiding. Die geeft doorgaans extra en voldoende informatie.
De stick is inmiddels FAT32 met MBR geformateerd en nog weigert hij het gewoon te zien.
Yes, exact die ervaring heb ik ook!bullseye1977 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:20:
Wat mijn toch wel opvalt is dat mijn telefoon koeling eigenlijk nooit koelt. In de wintermaanden heb ik meerdere keren gevoeld dat er lucht uit de roostertjes komt. Maar nu met het warme weer in verschillende standen eco uit etc komt er nooit lucht uit komt? Iemand hier andere ervaring mee?
Reset uitvoeren?Lyca schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:00:
[...]
Ja man en zo kan je wel weer wat verder![]()
De stick is inmiddels FAT32 met MBR geformateerd en nog weigert hij het gewoon te zien.
Precies hetzelfde, in de zomer nauwelijks koeling. Zelfde geldt overigens voor de bijrijders airflow rechts in dashboard, daar komt nauwelijks koude lucht uit, hebben jullie dat ook?
Net gedaan, geen verandering en nu gaan mijn deuren maar half open. zelfs al is er geen blokkade voor.
edit:
Ondertussen zijn de deuren opgelost door een 2de reset.
Ondertussen zijn de deuren opgelost door een 2de reset.
[ Voor 14% gewijzigd door Lyca op 03-08-2026 13:43 ]
Ik bracht de 7X recent voor airco-onderhoud bij een Service Partner vanwege het vermoeden dat er te weinig koudemiddel aanwezig zou zijn. Het was te weinig maar verwaarloosbaar. De monteur heeft mij toegelicht dat de auto 1 compressor heeft welke voorrang geeft voor het koelen van de batterij. Bij hoge temperaturen kan het soms zijn dat prestaties onder de maat zijn/lijken omdat hij dan eerst met het koelen van de batterij aan de gang gaat. Does this make sense?PVal24 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:19:
[...]
Precies hetzelfde, in de zomer nauwelijks koeling. Zelfde geldt overigens voor de bijrijders airflow rechts in dashboard, daar komt nauwelijks koude lucht uit, hebben jullie dat ook?
'The truth is not afraid for Questions
Ik heb ze vandaag bij 35 graden in Frankrijk gecheckt maar ze blazen lekker door. Bij mij werkt de airco overigens ook echt prima!
Bij mij ook in Spanje, als ik vergeet de koeling aan te zetten en in een warme auto stap dan is het binnen 5 minuten koel. Airco voor mijn vakantie laten bijvullen bij Zeekr Hth.TroX schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:17:
[...]
Ik heb ze vandaag bij 35 graden in Frankrijk gecheckt maar ze blazen lekker door. Bij mij werkt de airco overigens ook echt prima!
Koeling draadloze opladers werken helaas niet of nauwelijks. Laadpads staan ook vol in de zon via de voorruit. Telefoon gaat in de aircosleuf links en wordt met kabel opgeladen.
Tvdl2000 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:59:
[...]
Fijn dat dit nog even bevestigd wordt, ik had hetzelfde vermoeden. Ik zie (niet alleen hier btw) steeds vaker copy/paste dingen vanuit ChatGPT of andere AI voorbij komen. Iets aan AI vragen kan ik zelf ook, het antwoord posten heeft niet zoveel meerwaarde mijns inziens. Die reacties worden vervolgens maar als waarheid aangenomen, terwijl ze vaak toch net net kloppen. Gevaarlijke ontwikkeling als je het mij vraagt, we moeten wel zelf na blijven denken. En ik hoop eigenlijk dat Tweakers deze content op de een of andere manier gaat labelen als AI gegenereerd.WizzyBrown schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:19:
[...]
Het leek me ook een door AI gegenereerde lijst, met hier en daar denk ik wat hallucinatie.
Helemaal mee eens. Laten we de antwoorden hier kwalitatief houden en voorkomen dat hier AI slop, aannames en giswerk wordt gepost. Zo kunnen mensen dit als een soort Q&A gebruiken voor de issues. Wel graag eerst terugzoeken voor je je vraag stelt.jsiegmund schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:33:
[...]
[...]
Fijn dat dit nog even bevestigd wordt, ik had hetzelfde vermoeden. Ik zie (niet alleen hier btw) steeds vaker copy/paste dingen vanuit ChatGPT of andere AI voorbij komen. Iets aan AI vragen kan ik zelf ook, het antwoord posten heeft niet zoveel meerwaarde mijns inziens. Die reacties worden vervolgens maar als waarheid aangenomen, terwijl ze vaak toch net net kloppen. Gevaarlijke ontwikkeling als je het mij vraagt, we moeten wel zelf na blijven denken. En ik hoop eigenlijk dat Tweakers deze content op de een of andere manier gaat labelen als AI gegenereerd.
Het ligt zeekr niet aan de software + de auto. Jij doet iets fout of de USB stick is nog niet in orde. Niet zo negatief doen hรฉ, tis een geweldige auto ๐. (Behalve de software bugs ๐)Lyca schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:10:
[...]
2de stick, nog steeds geen herkenning.
Speciaal voor jou net ff e.e.a. getest, zie resultaat:
Zeekr eisen conform handleiding wat iedereen kan vinden in de Zeekr App > Service > User Manual > 18. Power outlets and wireless charger > 18.3 USB ports:
/f/image/wvvKvDJzUaS6gzbVdQTBxXVb.png?f=fotoalbum_large)
Mijn USB stick stond nog op NTFS, deze via PC laten formatteren naar exFAT. Hoe formateer je je USB stick, via een PC onder Verkenner > Deze PC: rechtermuis knop op je USB stick > Formateer/formatteren klikken:
File system aanpassen naar exFAT, de rest doet ie zelf en ook zo laten:
Na format krijg je:
Nu is ie al ready for Plug&Play in je 7X, gebruik de USB A port onder het middenconsole. (Heb zelf nog de USB C poorten niet kunnen testen ivm geen USB C stick in de buurt):
Dan op je main display zie je meteen dit, dan weetje dat ie word herkend en ready is om beelden te exporteren.
Open Sentry Mode > selecteer je video > klik rechtsboven op USB icoontje:
Dan zie je dit:
Na succesvol voltooid, regelt Zeekr de rest op je USB stick:
Je Sentry Mode beelden staan netjes in Zeekr Gallery:
Enjoy ๐
Heb het zelf al twee keer gehad. Beide keren wel een waarschuwing gekregen dat de motorkap loszat, ik dacht: vals alarm. Tot die plots aan 50km/h openklapte. Dus: wanneer je de waarschuwing ziet: niet wegrijden !tbee schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:18:
[...]
Shit! Ik heb er 1x eerder van gehoord in Australiรซ. Waar reed je? Hoorde de kap ontgrendelen of was je er net zelf in geweest?
ubzY3.eMBstiLL schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:30:
[...]
Het ligt zeekr niet aan de software + de auto. Jij doet iets fout of de USB stick is nog niet in orde. Niet zo negatief doen hรฉ, tis een geweldige auto ๐. (Behalve de software bugs ๐)
Zeekr eisen conform handleiding wat iedereen kan vinden in de Zeekr App > Service > User Manual > 18. Power outlets and wireless charger > 18.3 USB ports:
~[Afbeelding]
Mijn USB stick stond nog op NTFS, deze via PC laten formatteren naar exFAT. Hoe formateer je je USB stick, via een PC onder Verkenner > Deze PC: rechtermuis knop op je USB stick > Formateer/formatteren klikken:
[Afbeelding]
Na format krijg je:
[Afbeelding]
Nu is ie al ready for Plug&Play in je 7X, gebruik de USB A port onder het middenconsole. (Heb zelf nog de USB C poorten niet kunnen testen ivm geen USB C stick in de buurt):
~[Afbeelding]
Dan op je main display zie je meteen dit, dan weetje dat ie word herkend en ready is om beelden te exporteren.
~[Afbeelding]
~[Afbeelding]
Dan zie je dit:
~[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enjoy ๐
Werkt dus niet hier, volledig hetzelfde 3 aparte sticks, allemaal exFat met 128K geformatteerd.ubzY3.eMBstiLL schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:30:
[...]
Het ligt zeekr niet aan de software + de auto. Jij doet iets fout of de USB stick is nog niet in orde. Niet zo negatief doen hรฉ, tis een geweldige auto ๐. (Behalve de software bugs ๐)
~[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na format krijg je:
[Afbeelding]
~[Afbeelding]
~[Afbeelding]
~[Afbeelding]
Dan zie je dit:
~[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enjoy ๐
Ze worden zelfs niet herkent in die poort. Alleen in de USB-C poort daar onder
Ik ook niet terwijl ik 1 vd eersten in Nederland was die de zeekr 7x had.
Ik ook niet hier....RCZ schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:01:
Nog steeds geen update. Heeft iemand vandaag wel update gehad?
Hier ook (nog) niet.RCZ schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:01:
Wat voor USB stick gebruik je?Lyca schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:05:
[...]
[...]
Werkt dus niet hier, volledig hetzelfde 3 aparte sticks, allemaal exFat met 128K geformatteerd.
Merk? Model? USB2.0/3.0? Hoeveel opslag heeft ie?
Nog geen update 2.2 gehad. Maar het brengt je ook niet veel, dus ik zie het wel een keer.
Maarโฆ vandaag had ik iets vreemds. Ik reed met ACC/LCC en wilde dit uitzetten met de stuurhandel, maar dat deed โie niet. Ik kreeg hem alleen uit middels het rempedaal. Daarna nog eens getest, en weer hetzelfde probleem. Even later deed de stuurhandel het weer wel, maar dan zonder het zgn. off-geluid.
Een supergave auto met gekke bugs.
Maarโฆ vandaag had ik iets vreemds. Ik reed met ACC/LCC en wilde dit uitzetten met de stuurhandel, maar dat deed โie niet. Ik kreeg hem alleen uit middels het rempedaal. Daarna nog eens getest, en weer hetzelfde probleem. Even later deed de stuurhandel het weer wel, maar dan zonder het zgn. off-geluid.
Een supergave auto met gekke bugs.
[ Voor 3% gewijzigd door Karel Apple op 03-08-2026 18:43 ]
Voor zover ik heb kunnen nagaan klopt dit grotendeels, maar de uitleg is wel wat versimpeld. De Zeekr 7X heeft inderdaad รฉรฉn geรฏntegreerd thermisch managementsysteem waarbij de cabine, batterij en aandrijflijn dezelfde aircocompressor delen. Via kleppen wordt de beschikbare koelcapaciteit verdeeld tussen de batterij en de cabine.M13z1 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:25:
[...]
Ik bracht de 7X recent voor airco-onderhoud bij een Service Partner vanwege het vermoeden dat er te weinig koudemiddel aanwezig zou zijn. Het was te weinig maar verwaarloosbaar. De monteur heeft mij toegelicht dat de auto 1 compressor heeft welke voorrang geeft voor het koelen van de batterij. Bij hoge temperaturen kan het soms zijn dat prestaties onder de maat zijn/lijken omdat hij dan eerst met het koelen van de batterij aan de gang gaat. Does this make sense?
Als de batterij erg warm is (bijvoorbeeld na langdurig snelwegrijden, veel vermogen vragen, snelladen of bij zeer hoge buitentemperaturen), kan het systeem tijdelijk meer koelcapaciteit naar de batterij sturen om deze binnen een veilige temperatuur te houden. Daardoor kan de cabine tijdelijk iets minder krachtig koelen.
Dat zou echter niet moeten betekenen dat je in een normale Nederlandse zomer structureel nauwelijks koude lucht uit de ventilatieroosters krijgt. Zeker als bijvoorbeeld รฉรฉn specifiek rooster (zoals rechts in het dashboard) duidelijk minder koud blaast dan de rest, lijkt dat eerder te wijzen op een HVAC-afstelling, software-/kalibratieprobleem of een defect, dan op normale batterijkoeling. Een klein tekort aan koudemiddel kan uiteraard ook invloed hebben, maar een verwaarloosbaar tekort verklaart meestal niet waarom รฉรฉn rooster structureel minder koud is.
Kortom: dat de batterij en cabine dezelfde compressor delen en dat de batterij onder zware belasting tijdelijk prioriteit kan krijgen klopt. Maar dat dit de oorzaak is van bv een structureel slecht koelende ventilatie aan รฉรฉn kant van de auto, lijkt me geen normale eigenschap van de 7X.
Heb je je 7X al geupdate naar v2.2, hier wordt eindelijk de AUTO climate issue aangepakt en opgelost?
USB 3.2 SanDisk Gen2ubzY3.eMBstiLL schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:10:
[...]
Wat voor USB stick gebruik je?
Merk? Model? USB2.0/3.0? Hoeveel opslag heeft ie?
Hiksemi USB (Bij de levering gekregen), geen details
USB 3.2 SanDisk Gen2 SCSI Drive
Ik krijg hem alleen maar af via de remKarel Apple schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:11:
Nog geen update 2.2 gehad. Maar het brengt je ook niet veel, dus ik zie het wel een keer.
Gekke, maar supergave auto.
Er zit geen vaste volgorde in. Updates worden gefaseerd uitgerold in batches. Het enige wat je kunt doen is afwachten totdat je een e-mail ontvangt en de popup op het main display verschijnt.Frank_P schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:05:
Ik ook niet terwijl ik 1 vd eersten in Nederland was die de zeekr 7x had.
Persoonlijk heb ik wel het vermoeden dat een auto die langere tijd online en in standby staat, vaker contact maakt met de update servers om door te geven dat hij beschikbaar is voor een OTA-update. Of dat daadwerkelijk invloed heeft op wanneer je de update ontvangt weet ik niet, maar het zou mij vanuit technisch oogpunt niet verbazen.
Hoeveel opslag?Lyca schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:21:
[...]
USB 3.2 SanDisk Gen2
Hiksemi USB (Bij de levering gekregen), geen details
USB 3.2 SanDisk Gen2 SCSI Drive
Ik heb hem net gekregen. Maar durf hem niet te installeren. Zit nog in Frankrijk ๐ซฃRCZ schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:01:
Ik heb hem vrijdag in een parkeergarage in Lille gestart. Was even een beetje stressen toen de progress niet liep, maar na 10 min zag ik vooruitgang en was ik weer gerustTroX schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:32:
[...]
Ik heb hem net gekregen. Maar durf hem niet te installeren. Zit nog in Frankrijk ๐ซฃ
No guts, no updates!
Vandaag voor het eerst gebruik gemaakt van de remote park. Iemand naast me had er strak op geparkeerd. Even de app openen, naar voren rijden en instappen. Vind het wel vet
Be reasonable.... do it my way
Nou, die van mij staat al 3 dagen permanent aan het internet, zo beetje naast de router...ubzY3.eMBstiLL schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:23:
[...]
Persoonlijk heb ik wel het vermoeden dat een auto die langere tijd online en in standby staat, vaker contact maakt met de update servers om door te geven dat hij beschikbaar is voor een OTA-update. Of dat daadwerkelijk invloed heeft op wanneer je de update ontvangt weet ik niet, maar het zou mij vanuit technisch oogpunt niet verbazen.
[Afbeelding]
Ik heb hier een SanDisk 3.2Gen1 64GB en een 2de van Temu 32GB, beide werken op exFAT & FAT32.
Kan je joune 32GB 2x proberen met 2 configs:
1. FAT32 > test in de auto
2. exFAT > test in de auto
+ soft reset via stuur nog ff doen Incase.
[ Voor 7% gewijzigd door ubzY3.eMBstiLL op 03-08-2026 18:45 ]
De vorige update kreeg ik onmiddellijk binnen, nadat ik automatisch updaten had uitgezet.ubzY3.eMBstiLL schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:23:
[...]
Er zit geen vaste volgorde in. Updates worden gefaseerd uitgerold in batches. Het enige wat je kunt doen is afwachten totdat je een e-mail ontvangt en de popup op het main display verschijnt.
[Afbeelding]
Oh! Ik weet mogelijk het issue bij jou, check ff in de auto bij Settings > algemeen: hier je permission Settings, hier moet je mogelijk Sentry Modus en nog iets toestemming geven zodat ze mogen lezen/schrijven om te kunnen exporteren.
Weet ff niet hoe het precies heet want mijne is nu aan het updaten ๐
Nu ook geprobeerd waarschijnlijk, wat was het resultaat deze ronde?Karel Apple schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:47:
[...]
De vorige update kreeg ik onmiddellijk binnen, nadat ik automatisch updaten had uitgezet.
Auto helemaal uit of staat ie bv op camping modus aan ofso?tbee schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:41:
[...]
Nou, die van mij staat al 3 dagen permanent aan het internet, zo beetje naast de router...
Ik heb zojuist de update aangeboden gekregen. Maar ik twijfel of ik hem moet installeren omdat ik op vakantie ben. Geen zin in problemen met de auto tijdens de vakantie.RCZ schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:01:
Wat zouden jullie doen?
fsve schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:40:
[...]
Ik heb hem vrijdag in een parkeergarage in Lille gestart. Was even een beetje stressen toen de progress niet liep, maar na 10 min zag ik vooruitgang en was ik weer gerust
No guts, no updates!
Vandaag voor het eerst gebruik gemaakt van de remote park. Iemand naast me had er strak op geparkeerd. Even de app openen, naar voren rijden en instappen. Vind het wel vet
Vaak ben je te bang ofzo ๐ซฃ
Biij mij in de auto lag een USB stickjeLyca schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:05:
[...]
[...]
Werkt dus niet hier, volledig hetzelfde 3 aparte sticks, allemaal exFat met 128K geformatteerd.
Deze is als volgt geformatteerd en werkt zonder problemen
DOENAlboqa schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:12:
[...]
Ik heb zojuist de update aangeboden gekregen. Maar ik twijfel of ik hem moet installeren omdat ik op vakantie ben. Geen zin in problemen met de auto tijdens de vakantie.
Wat zouden jullie doen?
Doen ๐Alboqa schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:12:
[...]
Ik heb zojuist de update aangeboden gekregen. Maar ik twijfel of ik hem moet installeren omdat ik op vakantie ben. Geen zin in problemen met de auto tijdens de vakantie.
Wat zouden jullie doen?
Ik heb mijn getpairr misschien 3x gebruikt. Teveel gedoe om te connecten en een zeer trage interface. Raad deze box daarom niet aan.Djago schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:24:
[...]
Was de reden dat je bent overgestapt van de getpairr dat die het niet meer deed?
Afhankelijk van hoelang je nog weg bent, zou ik hem gewoon meteen updaten.Alboqa schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:12:
[...]
Wat zouden jullie doen?
Persoonlijk in jou situatie zou ik een OTA-update alleen overdag of in de ochtend starten. Mocht er onverhoopt iets misgaan tijdens het updaten, dan kun je direct contact opnemen met Zeekr Support. In dat geval is het hun verantwoordelijkheid om je verder te helpen, omdat je de update volgens hun instructies uitvoert.
Start je de update 's avonds en er gaat iets mis, dan zit je mogelijk tot de volgende ochtend zonder auto รฉn zonder support. Dat lijkt me persoonlijk minder prettig.
Verder zou ik me er niet te druk om maken. OTA-updates verlopen in de praktijk vrijwel altijd gewoon goed. Komt helemaal goed ๐
:strip_exif()/f/image/6EpGMSdskEetHeHQq7939ZCl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WFL19syGM7VMJvKqyytnPUVR.jpg?f=fotoalbum_large)