Lurker hier die zich ineens bedacht dat hij ooit een Tweakers account heeft aangemaakt.
In januari 2024 had ik (na 2 jaar inlezen/vergelijken) de knoop doorgehakt om elektrisch te gaan rijden. Die vernieuwde Model 3 zag er wel heel fraai uit, en veel waar voor je geld. Volvo C30 verkocht en twee dagen later kwamen de geruchten dat er tegen de zomer een vernieuwde Model Y zou komen. Met het oog op genieten van de auto d.m.v. roadtrips door Europa, leek mij de extra bagageruimte en fatsoenlijke achterklep wel waard om nog 6 maanden te wachten.
Enfin, anderhalf jaar van fietsen door weer en wind naar het werk en soms een auto lenen, kwam daar dan toch eindelijk de nieuwe Model Y in zicht. Blij dat de richtingaanwijzer er nog op zat, maar teleurgesteld dat er niets aan de accu/motor veranderd was. Ondertussen escaleerde ook nog de Trump/Musk situatie waardoor mensen hakenkruizen op Tesla's begonnen te krassen.
Terwijl ik aan het wachten was tot de Launch versie overging op normale varianten, kwam ik bij toeval de video van Autogefühl over de 7X tegen. Dat leek toch wel op een heleboel auto voor hetzelfde geld als een Long Range Y! Toch de reviews uit Portugal afgewacht (respect voor de mensen die eerder durfden te bestellen) en na een dagje binge watchen alleen maar enthousiaster geworden.
Eindresultaat: met anderhalf jaar extra sparen staat er sinds 19 april een Privilege in forest green in de bestelling

Nog net op tijd voordat de opties niet meer gratis inbegrepen waren.
In verhouding tot een Tesla is er natuurlijk heel weinig informatie beschikbaar over deze auto. Vandaar bij deze mijn bedankje aan iedereen die zijn/haar ervaringen hier heeft gedeeld. In het bijzonder @
iRenik die de auto onlangs meerdere dagen tot zijn beschikking heeft gehad.
Nu alleen nog een goede 'night drive' zien te vinden, maar dat wordt denk ik wachten op Bjørn Nyland.
Op dit moment voor mij nog geen leverdatum (ik heb alleen rubberen matten als extra optie), maar ik mag hopen dat dit voor de regenachtige herfst wel gaat gebeuren. Voorlopig blijf ik nog lekker dagelijks deze thread checken.
P.S. Ik baalde wel toen ik erachter kwam dat de Stargate aan de voorkant niet door de EU richtlijnen was gekomen. Was toch leuk geweest om daar 'doorrijden' op te zetten, of koplampen te simuleren. De Hyundai Tucson heeft ten slotte ook een hele rits verlichting aan de voorkant?
Tevens hoop ik dat de autopilot goed werkt, ondanks het ontbreken van Lidar. Gelukkig hou ik zelf van sturen, dus zal voornamelijk de cruise control gebruiken