[Roland] schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:41:
[...]
Zijn die kosten voor schades zo hoog dan?
Volgens mij zit het gros van de kosten in het ontwikkelen en dat is al gedaan. De kosten voor het opnieuw maken van onderdelen waarvan de specificaties al in de cnc machine zal toch wel meevallen?
Heb de video van Williams van het opbouwen van beide auto's na Sao Paulo (aanrader) gezien en volgens mij kost het vooral heel veel tijd.
Wordt geschat dat ze nu over de €10 miljoen zitten.
Maar het probleem is dat elk F1 team een basis aan kosten heeft. Ze moeten allemaal een fabriek met honderden medewerkers bekostigen. Dan de reiskosten, twee auto's laten rijden etc. Salarissen van coureurs, teambaas en paar technische topmensen is uitgezonderd. Uiteraard want de bazen en coureurs gaan zichzelf niet in salaris beperken.
Resultaat is dat een aanzienlijk deel van de budget cap, zeker tientallen miljoenen, gereserveerd is. Vervolgens werk je dus met de rest van het budget. Daarmee moet je daadwerkelijk de auto mee ontwerpen en maken. Dus je windtunnel opstarten, modellen maken met materialen, prototypes, leren hoe je iets he6t beste kan maken met CNC machines en natuurlijk heel wat experimenteren met materialen om een voordeel te behalen, al dan niet door "de grens van de regels op te zoeken". Want dit is Formule 1.
En als een voorvleugel al in de tonnen loopt, dan is een hele auto in de miljoenen. Die schade gaat ten koste van ontwikkelbudget.
Dit is ook mede waarom Mercedes zo'n belachelijk voordeel had van 2014 tot en met 2020, naarst de PU waarbij ze met slim gelobby, de anderen jarenlang hebben kunnen tegenhouden om flink door te ontwikkelen met het token systeem. Ze gaven vrij systematisch rond de €450 miljoen per jaar uit. Ferrari zat er iets onder en RBR zat eerder rond de €320 miljoen per jaar. Dan denk je dat ze 1/3 meer hadden, maar het is veel meer dan dit. Uit mijn hoofd had Mercedes een aerodynamische afdeling die tweemaal zo groot was als RBR. Dat is het verschil dat 1/3 budget maakte. Nu dat voordeel weg is, zie je ook wat het aangericht heeft bij Mercedes. Ferrari blijkt ondertussen best competent te zijn met minder mankracht. RBR bleek gewoon uitstekend te zijn meteen in 2022. Maar daar is ook iets enorm misgegaan zoals we allemaal kunnen zien nu. En ik vermoed ook dat dit mede is waarom Mclaren terug is gekomen. Er is nu een veel grotere ontwikkelbeperking en het was in 2022 al duidelijk dat RBR op de goede weg zat. McLaren heeft dat heel snel overgenomen, mede omdat ze helemaal verkeerd zaten in 2022. En als RBR dan de verkeerde kant op ontwikkeld en McLaren wat handige trucjes doet, dan is het verschil opeens weg. En dat weer omdraaien gaat lastig zijn gezien de enorme beperkingen in mankracht.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.