AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G
lijkt mij een WiFI probleem. wellicht eigen topic starten?JinShepard schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:27:
Ik weet niet of dit de juiste plek js maar ik heb odido mobiel en ik loop al meer dan een jaar te klote met verbonden zonder internet. Ik dacht dat het aan ziggo lag maar kan het ook aan odido liggen omdat ik vaak genoeg max wifi signaal sterkte heb tegelijkertijd maar 1 a 2 bars signaal sterkte?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Beter hier vragen: [Odido Mobiel] Ervaringen & DiscussieJinShepard schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:27:
Ik weet niet of dit de juiste plek js maar ik heb odido mobiel en ik loop al meer dan een jaar te klote met verbonden zonder internet. Ik dacht dat het aan ziggo lag maar kan het ook aan odido liggen omdat ik vaak genoeg max wifi signaal sterkte heb tegelijkertijd maar 1 a 2 bars signaal sterkte?
Hier gaat het specifiek over het Odido Klik&Klaar product.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Hier inderdaad ook aangezet. Omgeving Hilversum.jk-5 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:26:
Goedemorgen! Het lijkt erop dat Odido afgelopen nacht n1 heeft aangezet in (een deel van?) Noord-Holland. Krijg van gebruikers in Amsterdam en regio Huizen meldingen dat het daar live is. Wat zien jullie?
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Ik zie bij klanten van ons in Haarlem en Amsterdam dat b1 idd verdwenen is. Maar ze maken geen connectie met n1. Als ik n78 aan heb, pakt die enkel n78+b banden en als ik n78 uitzet pakt hij n28+b banden. Wanneer ik n28 en n78 uitzet, pakt hij enkel b banden.jk-5 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:26:
Goedemorgen! Het lijkt erop dat Odido afgelopen nacht n1 heeft aangezet in (een deel van?) Noord-Holland. Krijg van gebruikers in Amsterdam en regio Huizen meldingen dat het daar live is. Wat zien jullie?
Nu weet ik niet zeker of het modem type wel CA op 5G banden kan. Zit een Thales MV31-W modem chip in die routers.
Ik zie in het standaard modem dat N78, N1, B7 en B3 in gebruik zijn.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
In tegenstelling tot wat ik hierboven beweerde lijkt N1 niet aangezet vooralsnog. Althans ik neem aan dat onderstaand plaatje dat aangeeft. Plaatje is 5 minuten oud.vdr01 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:07:
[...]
Hier inderdaad ook aangezet. Omgeving Hilversum.
Het feit dat je hem ziet is een teken dat het wel aan is. Dat modem is niet heel goed met het rapporteren van signaalsterktes voor carriers die niet primair zijn. Dus alle nullen en n/a daaronder zijn verwachtvdr01 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:50:
[...]
In tegenstelling tot wat ik hierboven beweerde lijkt N1 niet aangezet vooralsnog. Althans ik neem aan dat onderstaand plaatje dat aangeeft. Plaatje is 5 minuten oud.
[Afbeelding]
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Omdat ik bij alle andere banden wel waarden zag kwam ik dus tot de verkeerde conclusie. Ik was in de veronderstelling dat N1 was toegevoegd maar (nog) niet aangezet. Bedankt voor de uitleg!jk-5 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:17:
[...]
Het feit dat je hem ziet is een teken dat het wel aan is. Dat modem is niet heel goed met het rapporteren van signaalsterktes voor carriers die niet primair zijn. Dus alle nullen en n/a daaronder zijn verwacht
[ Voor 9% gewijzigd door vdr01 op 25-11-2025 15:54 ]
/edit: te vroeg gegild, hij maakt alleen gebruik van BC3,BC7,BC3,N78. Dus tweemaal B3.
[ Voor 27% gewijzigd door Polyphemus op 25-11-2025 19:20 ]
Ik heb de Zyxel FWA505 handmatig ingesteld op N78 en BC3......dit geeft voor mij de meest stabiele en snelste verbinding.Polyphemus schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:18:
Ik heb hier in mijn NR7302 B3, B7, N1 en N78 handmatig geselecteerd, maar dan zet ie in zijn geheel geen verbinding op.
/edit: te vroeg gegild, hij maakt alleen gebruik van BC3,BC7,BC3,N78. Dus tweemaal B3.
b3,b7,b3,n78,n28flaskk schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:44:
Hier 1x n78 en 2x b3.
In potentie erg goed. Maar helaas mast met 300 Mbps microwave, kom niet hoger dan dat. En upload slechts 20 Mbps. door 2,3 km. naar mast.
Sinds vandaag:
BC7,BC3,N1,N78
Nu nog naar Glas en dan ben ik helemaal blij.
PS. Ik gebruik de buitenantenne 7302.
Jamesbond007uk
Merken jullie ook wat van N1? Betere snelheid? Betere kwaliteit?jk-5 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:26:
Mijn mast heeft geen N1, dus ik zou het je niet kunnen vertellenkielkiel schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:14:
[...]
Merken jullie ook wat van N1? Betere snelheid? Betere kwaliteit?
Weinig merkbaars, denk omdat N78 hier primair is nog steeds. Ik heb nog wel een site waar ik recentelijk ben overgestapt op glas en ik zou het modem dar nog eens kunnen aanzetten (omdat ik daar nooit N78 kreeg) - misschien morgen even doen.kielkiel schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:14:
[...]
Die vraag is al vaker voorbij gekomen, heb hem zelf ook al gasteldkielkiel schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:14:
[...]
Maar antwoord: Alleen upload merk je er iets van zolang je in de buurt zit van de mast.
Op B3 heeft Odido 30 MHz. bandbreedte, op N1 20 MHz. Dus een aggregatie met upload op B3, ook gezien de wat lagere frequentie en dus verder bereik, lijkt me beter dan met N1.IJsbeer schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:49:
[...]
Die vraag is al vaker voorbij gekomen, heb hem zelf ook al gasteld![]()
Maar antwoord: Alleen upload merk je er iets van zolang je in de buurt zit van de mast.
Ik woon 6km van alle masten af, ik ontvang N1 en ik ben van 30/40mbit up naar 80/120 mbit gegaan. Hangt en beetje af van de drukte. Geeft mega veel ruimte.IJsbeer schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:49:
[...]
Die vraag is al vaker voorbij gekomen, heb hem zelf ook al gasteld![]()
Verwijderd
Top, dit is idd gelukt, heb nu ook het mesh systeem losgekoppeld van odido, zodat ik nu ook 160mhz kan gebruiken op 5ghz, en dat levert mooie resultaten opKyle schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 07:59:
[...]
Dat soort problemen zijn op te lossen door instellingen te veranderen terwijl je tijdelijk met ethernet kabel verbonden bent.
Heb even jullie hulp of bevestiging nodig svp; ik ben om 12u in Haarlem de Odido-shop ingestapt en weer naar buiten met een nieuw Klik& Klaar-podje.
Het lijkt dat de 5G-SIM card nog niet is geactiveerd, zou dat kunnen met een k&K-podje die ze daar op voorraad hebben staan? Het 5G-data lampje knippert blauw.
Van boven naar beneden heb ik de volgende leds: Power: groen, wereldbolletje: rood, 5G data: Knipperend blauw en daaronder de WPS led groen.
Ik ben er van overtuigd dat de Nano-simcard er perfect in zit.
Mijn vraag: Is het gewoon een kwestie van wachten en af en toe opnieuw inschakelen van het apparaat, of heeft de Odido-shop nog een handmatige activatie te doen?
(Of misschien is het geheel iets anders ;-)
Dank voor het meedenken hier, merci
Het heet Klik&Klaar, inpluggen en het werkt. Zo ging het bij mij. Simkaart erin, opstarten en het werkte. 🤷🏼♂️RoRoNL schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:48:
Hallo beste mede-tweakers hier,
Heb even jullie hulp of bevestiging nodig svp; ik ben om 12u in Haarlem de Odido-shop ingestapt en weer naar buiten met een nieuw Klik& Klaar-podje.
Het lijkt dat de 5G-SIM card nog niet is geactiveerd, zou dat kunnen met een k&K-podje die ze daar op voorraad hebben staan? Het 5G-data lampje knippert blauw.
Van boven naar beneden heb ik de volgende leds: Power: groen, wereldbolletje: rood, 5G data: Knipperend blauw en daaronder de WPS led groen.
Mijn vraag: Is het gewoon een kwestie van wachten en af en toe opnieuw inschakelen van het apparaat, of heeft de Odido-shop nog een handmatige activatie te doen?
(Of misschien is het geheel iets anders ;-)
Heb je het sim-houdertje van het modem gebruikt ?RoRoNL schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:48:
...
...
Ik heb het idee dat het abonnement nog niet geheel administratief verwerkt is, iemand daar ervaring mee?
Maar ook ik had eerst de simkaart in het modem gestopt zonder houder, past wel maar werkt niet
Klopt, want de contactjes zitten dan niet op de goede plek. Zo wordt je gedwongen die te gebruiken en niet de generieke adapter waarin een nano sim geleverd wordt. Met misschien bedenkelijke kwaliteit.franssie schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:11:
@RoRoNL Kan je wel inloggen? Wat zie je dan onder Mobiele Informatie bij simkaartststaus?
Maar ook ik had eerst de simkaart in het modem gestopt zonder houder, past wel maar werkt niet![]()
Je kan nog 12minuten bellen en vragen of je abbo al gestart is?RoRoNL schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:55:
@W1ck1e Dank, ik heb het zwarte sim-houdertje wat er leeg in zat, gebruikt om te de nano-sim netjes in te leggen, en samen in de router te schuiven. Zit zoals het hoort geloof ik.
Ik heb het idee dat het abonnement nog niet geheel administratief verwerkt is, iemand daar ervaring mee?
Bedankt om mij te tippen om via de browser in te loggen op de 5G-router.franssie schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:11:
@RoRoNL Kan je wel inloggen? Wat zie je dan onder Mobiele Informatie bij simkaartststaus?
Maar ook ik had eerst de simkaart in het modem gestopt zonder houder, past wel maar werkt niet![]()
Daar staat:
SIM Status
SIM Card Status
Beschikbaar
Mobiele status
Mobiele Status DOWN
- Ik heb vanmiddag contact gehad met de Technische ondersteuning, daar zag hij wel de order, maar nog niet het definitieve abonnement. Meestal volgt dit elkaar snel op.
-Om een kink in de kabel bij het abonnement wat zo te zien blijft hangen op te lossen, mag ik morgen de administratie bellen.
Maar goed, zo te zien is het niet iets technisch, maar iets administratiefs... Toch vooruitgang..
Morgen maar eens zien op te lossen met Odido afdeling 'ingewikkelde bugs in de administratie'.
En als je de sim uit je telefoon in de Odido router stopt en de Klik en klaar sim in je telefoon(wel even apn aanpassen) dan zie je direct waar het aan ligt.RoRoNL schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:33:
@IJsbeer Wat fijn, ik gun het je, net zoals ikzelf, maar er lijkt iets mis te zijn gegaan met het abonnement, technisch doet het ding het geloof ik wel, maar de 5g-data led blijft knipperen, en het abonnement is geloof ik nog niet goed 'bijgeschreven' op mijn account. Wel jammer zo op een hotspotje.
Morgen maar eens zien op te lossen met Odido afdeling 'ingewikkelde bugs in de administratie'.
Joh, dat is creatief, die bewaar ik voor de volgende keer!Roy Tollenaar schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:02:
[...]
En als je de sim uit je telefoon in de Odido router stopt en de Klik en klaar sim in je telefoon(wel even apn aanpassen) dan zie je direct waar het aan ligt.
Maar mijn vraag is verholpen na vanochtend met welgeteld vier mensen van Odido te hebben gestoeid.
Hele toestand tussen de Admin en de Tech dienst die naar elkaar wezen, ik had het apparaat al bijna terug naar de winkel gebracht toen er opeens dingen verschenen in het online account.
(Het lag aan de SIM-card en dat het niet juist en automatisch was geactiveerd en gekoppeld aan mijn abonnement.)
Kortom het werkt nu, hij staat op de eerste verdieping naar buiten te kijken en het voelt aan als glasvezel.
Was even twee dagdelen mee bezig, ach ja.
Dank voor het meedenken allen!
[ Voor 6% gewijzigd door RoRoNL op 01-12-2025 15:59 ]
Goedemorgen, hier ook Klik&klaar opgehaald en NR7302 te pakken weten te krijgen.ernstoud schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:23:
[...]
Stekker er uit, of zoals ik zei de RJ-45 naar de NR7302 even ontkoppelen.
De APN vul je in op de plek die je noemde.
Wachtwoord resetten (dan reset je alles weer terug, dus moet je APN ook weer opnieuw invoeren):
[Afbeelding]
Net opgestart, nu wil ik inloggen en vind ik een ander netwerk id dan op de sticker vermeld staat. Sticker lijkt niet origineel, hoekjes wippen op. Inloggen lukt dan ook niet: wachtwoord onjuist. Is er een mogelijkheid het goede wachtwoord te achterhalen?
Kan je een hardware reset doen? En dan het sticker wachtwoord nemen?henkaarnoutse schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:32:
[...]Is er een mogelijkheid het goede wachtwoord te achterhalen?
Of zit je daar al in?
Wifi SSID op sticker: Zyxel_44F3
Wifi SSID bij beschikbare netwerken: Zyxel_CF9F
Ik denk dat de sticker vervangen is, maar dus niet meer matcht met het netwerk dat de Zyxel creëert.
Ik zou even met een netwerkkabel verbinden. Dan kan je als het goed is aanloggen en zaken aanpassen. Tenzij dat wachtwoord ook niet klopt. In dat geval bellen met odido.henkaarnoutse schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:40:
Reset haalt niets uit.
Ik denk dat de sticker vervangen is, maar dus niet meer matcht met het netwerk dat de Zyxel creëert.
Gemist dat het niet het modem van odido is.
[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 02-12-2025 09:57 ]
Maar ik zie het somber in als de stichter overdaad niet origineel is
Enige dat ik me kan voorstellen is dat er op *heel* lange termijn kan zijn dat er netwerk/firmware compatibiliteit issues komen. Maar dan hebben we het echt pas over het moment dat Odido naar stand-alone 5G zou gaan of iets dergelijks.
Bij Prepaid heb je het wel dat als je heel lang niks doet, dat ze het nummer weer gaan terugnemen, maar bij een abbo: zolang je betaalt....
Op zich zou ik wel aanraden, vanuit praktisch oogpunt, om met enige regelmaat het modem eens in te schakelen. Puur om er zeker van te zijn dat het apparaat *zelf* nog functioneert.
Ja, zolang je betaald inderdaad, maakt het Odido niet uit als je het toestel langere tijd niet gebruikt.robertpNL schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:59:
Even een vraag: Is het mogelijk om de Klik&Klaar-modem voor langere tijd (bijvoorbeeld een half jaar) volledig uitgeschakeld te laten? Ik houd het abonnement actief, maar ik vraag me af of de verbinding direct weer werkt zodra ik de modem weer aanzet. Of is er een vereiste dat de modem regelmatig verbinding moet maken met het netwerk om actief te blijven?
Zat ook de antenne kaart eens te bekijken en ik zie dat daar geen N78 wordt op uitgezonden, maar ik zie het wel in de router staan?
Heb ik dan wel de N78 band?
Moet ik trouwens nog iets specifiek instellen in de router om de snellere N1 optimaal werkend te krijgen?
edit: ik kijk net even op de kaart, en bij NH zie ik geen N1 (meer?) staan, mijn modem connect wel met N78 én N1. @jk-5 ik dacht dat ik N1 eerder wel zag op de 5G kaart?
[ Voor 68% gewijzigd door franssie op 02-12-2025 17:24 ]
Ik heb nogmaals gekeken en ik zie ze nu wel inderdaad staan, zowel N1 als N78.franssie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:10:
@NicoHF heb je de kaart wel op 5g staan?
edit: ik kijk net even op de kaart, en bij NH zie ik geen N1 (meer?) staan, mijn modem connect wel met N78 én N1. @jk-5 ik dacht dat ik N1 eerder wel zag op de 5G kaart?
Moet ik nog wat instellen?
Ik zie dat het al verder loopt in NR7302 topichenkaarnoutse schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:40:
Reset haalt niets uit.
[ Voor 10% gewijzigd door jamesbond007uk op 02-12-2025 21:33 ]
Jamesbond007uk
neuh, lijkt mij niet, laat het modem en de mast het onderling maar regelen, op je telefoon zit je immers ook niet altijd en continue je banden de bekijken (als dat al kan).NicoHF schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:53:
[...]
Ik heb nogmaals gekeken en ik zie ze nu wel inderdaad staan, zowel N1 als N78.
Moet ik nog wat instellen?
Op de NR5307 kun je vrijwel niets instellen.franssie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:21:
[...]
neuh, lijkt mij niet, laat het modem en de mast het onderling maar regelen, op je telefoon zit je immers ook niet altijd en continue je banden de bekijken (als dat al kan).
In regio Noord-Holland nog niet op de kaart, hoewel het daar inmiddels wel live isfranssie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:10:
@NicoHF heb je de kaart wel op 5g staan?
K&K als ook mobiel liggen er hier zo goed als helemaal uit. Regio 020
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
i5-11400 - 32GB DDR4 - Club3D R9 290 - Gigabyte Auorus B560M Elite- PNY XLR8 500GB - Corsair RM750 - CM HAF X
[ Voor 11% gewijzigd door --MeAngry-- op 03-12-2025 10:53 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
soortgelijk in Zmeer. K&K geeft geen enkele afwijking in de latencies en werkt zoals normaal.kadir76 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:55:
In Zoetermeer werkt Klik en Klaar wel, maar mobiel geen bereik.
Mobiele telefoon geeft gewoon bereik met VoLTE aan, maar als ik dan wil bellen wordt 'gelijk opgehangen' om het zo maar te omschrijven. Dus stilletjes onbereikbaar met VoLTE, lekker dan.
Work-around gevonden! 3G-only forceren (WCDMA-only) in debug menu op Android (dialer *#*#4636#*#*), dan kan ik wel bellen. Via 3G heb je namelijk geen VoLTE. Het 'oude' systeem ligt er dus niet uit, maar het VoLTE-deel van hun netwerk wel.
update: 11:59 getest en VoLTE is nu wisselend wel/niet werkend hier. terug naar 3G-only.
[ Voor 16% gewijzigd door gertvdijk op 03-12-2025 12:00 ]
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
[ Voor 19% gewijzigd door _Bailey_ op 03-12-2025 11:36 ]
Theo
https://www.youtube.com/shorts/CkVUxX8gVnc
[ Voor 13% gewijzigd door Kyle op 03-12-2025 11:55 ]
Ding even van de stroom halen heeft bij mij geholpen. Blijft k.u.t.flaskk schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:50:
Klik en ik BEN er klaar mee... Hier Utrechtse heuvelrug Ben en odido helemaal plat, dus weer naar kantoor verhuisd om te werken.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik zag dat IP Passthrough eerder wel mogelijk was, maar m'n Zyxel zit al op de nieuwe firmware dus als ik 't goed begrijp heb ik dan gewoon dikke pech.
Kan ik ergens zien met welke mast de modem verbinding maakt? Er zitten er 3 op ongeveer gelijke afstand, maar met ééntje heb ik een line-of-sight, dus lijkt me dat deze de beste resultaten zou geven ...
Kan ik gewoon de Site ID geven? 2650, 17559 en 343 zijn allemaal dichtbij, maar ik heb een line-of-sight met de eerste.
Ja met de calculator op de antennekaart.nl het site ID van je modem invoeren, dan komt daaronder, naar de ID die de kaart gebruikt, ook een klikbare link naar de kaart toe. Dan weet je zelf waarschijnlijk wel welke mast het is die je aanstraalt en of dat die met LOS is.RSP schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:36:
[...]
Kan ik gewoon de Site ID geven? 2650, 17559 en 343 zijn allemaal dichtbij, maar ik heb een line-of-sight met de eerste.
Ik weet dat Tele2 (toen nog eigen netwerk) dit altijd deed: nieuws: Tele2 schakelt 2600MHz op masten 's nachts uit om stroom te besparen ....RSP schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:23:
Nog maar één nachtje gehad, maar zag dat de latency tussen 8 uur s'avonds en 8 uur s'morgens veel hoger is dan de rest van de tijd. Zou dit iets te maken kunnen hebben met de priority? Het lijkt me namelijk een externe factor. Ik heb er geen last van gehad overigens, maar het is wel opmerkelijk ...
[Afbeelding]
Bij Odido en veel actieve K&K-klanten vind ik het een slecht idee om dit zo vroeg in de avond al te activeren, ja.
[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 04-12-2025 10:55 ]
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
https://eu.store.ui.com/e...u?variant=u5g-max-outdoor
Voor de Unifi gebruikers onder ons...
À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille
Deze ziet er interessanter uit: https://eu.store.ui.com/e...ys/products/udr-5g-max-euNiek schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:31:
https://blog.ui.com/article/introducing-unifi-5g
https://eu.store.ui.com/e...u?variant=u5g-max-outdoor
Voor de Unifi gebruikers onder ons...
EUR 630,-Roy Tollenaar schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:42:
[...]
Deze ziet er interessanter uit: https://eu.store.ui.com/e...ys/products/udr-5g-max-eu
Maar is wel een indoor model.Zou ik niet aan een zendmast hangenRoy Tollenaar schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:42:
[...]
Deze ziet er interessanter uit: https://eu.store.ui.com/e...ys/products/udr-5g-max-eu
Ja ik zou het nooit voor een router geven ander had ik nu ook wel een netgear nighthawk m6 gehad
Een indoor model is ook veel handiger, kun je nog eens meenemen, en thuis gewoon voor het raam plaatsen.franssie schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:55:
[...]
Maar is wel een indoor model.Zou ik niet aan een zendmast hangen
Ik denk dat daarom de meesten ook het stock modem gebruiken.Roy Tollenaar schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:57:
[...]
Een indoor model is ook veel handiger, kun je nog eens meenemen, en thuis gewoon voor het raam plaatsen.
Een outdoor gebruik je als je beschikking hebt oven een mast(je) - en dat is veelal in landelijk gebied omdat dat nodig is voor betere ontvangst - kan ook zijn dat de isolatie van het huis dermate is dat het beter is het modem buiten te plaatsen.
Deze dan: https://eu.store.ui.com/e...u?variant=u5g-max-outdoorfranssie schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:55:
[...]
Maar is wel een indoor model.Zou ik niet aan een zendmast hangen
EUR 498,-
En: “The UniFi 5G Max Outdoor must be adopted by a UniFi Cloud Gateway or UniFi Gateway and cannot function independently as a router or modem.”
Dus alleen bruikbaar in het Unifi eco systeem.
Ben dus erg blij met mijn NR7302 voor 1/3 van die prijs.
[ Voor 19% gewijzigd door ernstoud op 04-12-2025 19:19 ]
Is een tijdje geleverd door tmobile/Odido als 4G voor Thuis router. Weinig info over te vinden.Roy Tollenaar schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:31:
Heb via marktplaats trouwens voor €60 een WNC DL5M2 op de kop getikt, presteert thuis hopelijk wat beter dan de ZTEMu5120.
Hier wat over de binnenkant e.d.: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic4137154.html
[ Voor 15% gewijzigd door ernstoud op 04-12-2025 20:06 ]
[ Voor 155% gewijzigd door NLM1K op 04-12-2025 20:39 ]
Ik denk dat die persoon hem daar ook van heeft, maar toen hadden zo geen eigen firmware met uitgeschakelde banden.ernstoud schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:59:
[...]
Is een tijdje geleverd door tmobile/Odido als 4G voor Thuis router. Weinig info over te vinden.
Hier wat over de binnenkant e.d.: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic4137154.html
Packet loss?Polyphemus schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:29:
Hier ook weer feest (onderste lijn):
[Afbeelding]
Beetje uitleg wat we zien is altijd handig!
Net wel wat hoge latency, maar dat was toen ik 9 GB van usenet trok, dus dat vergeet ik 5G wel
Hoe meet zo’n controller packet loss? Aantal keren ping naar een site of iets anders? Dat is wat ik doe en dan een grafiekje maken. En dan zie ik in het geheel geen packet loss (behalve dan rond de dagelijkse reset van de NR7302).franssie schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:37:
Dit zijn wel meldingen die ik vaak in mijn unifi controller zie. Heb er over het algemeen wening last van overigens.
Net wel wat hoge latency, maar dat was toen ik 9 GB van usenet trok, dus dat vergeet ik 5G wel
[Afbeelding]
Maandag wordt ik als alles goed gaat (eindelijk) aangesloten op glasvezel en kan K&K de deur uit, maar het K&K-avontuur was over het algemeen beter dan ik had gedacht van tevoren. Het is tof dat je het maandelijks opzegbaar hebt ook zonder hoge kosten. Nu zit ik met 3 N78-masten op korte afstand ook wel op een erg goede locatie. Mochten ze ooit een budgetversie aanbieden is het leuk als backupverbinding en mochten ze ooit een betere versie aanbieden (vast IP, IPv6 en iets minder storingen etc.) dan zou het nog best iets zijn dat ik anderen zou kunnen aanraden of zelf zou nemen als goede tweede verbinding als ik het geld ervoor over zou hebben.
Unifi pint dacht ik naar een server of drie, en meent daar iets van. Maar het systeem is niet enorm transparant hoe dit soort dingen gemeten worden.ernstoud schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:09:
[...]
Hoe meet zo’n controller packet loss? Aantal keren ping naar een site of iets anders? Dat is wat ik doe en dan een grafiekje maken. En dan zie ik in het geheel geen packet loss (behalve dan rond de dagelijkse reset van de NR7302).
Het blijft dus een soort indicatie, wel ergens op gebaseerd, maar wat?
Klopt als je het op auto laat staan. Maar je kunt ook je eigen "SLA profiel" maken en daarin een of meerdere servers en test types definiëren incl. je eigen thresholdsfranssie schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:16:
[...]
Unifi pint dacht ik naar een server of drie, en meent daar iets van. Maar het systeem is niet enorm transparant hoe dit soort dingen gemeten worden.
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Ik realiseerde me dat ik natuurlijk ook een RIPE Atlas probe op K&K heb, dus even daar gekeken:franssie schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:16:
[...]
Unifi pint dacht ik naar een server of drie, en meent daar iets van. Maar het systeem is niet enorm transparant hoe dit soort dingen gemeten worden.
/f/image/Rhc9rg1f2btlKdAgwo0SGyyH.png?f=fotoalbum_large)
Naar de a root servers een packet loss vandaag tussen 12:39-12:47 … maar ja, was dat K&K of die root servers of iets ertussen.
@gertvdijk Jij noemt 14:49-14:51, was dat Nederlandse wintertijd? Tijd komt nl. overeen met wat ik hier toon met 2 uur verschil.
Inderdaad; dit soort metingen zijn indicaties maar wat @gertvdijk ervaart, stilstaand video, is natuurlijk veel belangrijkere informatie.
[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 05-12-2025 19:42 ]
Maar het is dan pingen? Toch wel arbitrair, eigenlijk zou je ICMP en Traceroute moeten combineren, zodat je ziet waar de packet loss dan zit. Misschien kan nmap dat.Mirabis schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:22:
[...]
Klopt als je het op auto laat staan. Maar je kunt ook je eigen "SLA profiel" maken en daarin een of meerdere servers en test types definiëren incl. je eigen thresholds
2025-12-04 12:10:29 netwatch,info event down [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-04 12:11:26 netwatch,info event up [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-05 09:47:36 netwatch,info event down [ type: simple, host: 1.1.1.1 ] <-- WiFi outage
2025-12-05 09:48:33 netwatch,info event up [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-05 10:23:36 netwatch,info event down [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-05 10:26:33 netwatch,info event up [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-05 12:42:37 netwatch,info event down [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-05 12:45:34 netwatch,info event up [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-05 14:47:37 netwatch,info event down [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-05 14:50:34 netwatch,info event up [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-05 17:20:38 netwatch,info event down [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-05 17:22:35 netwatch,info event up [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-05 17:24:38 netwatch,info event down [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-05 17:25:35 netwatch,info event up [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans
RouterOS netwatch?nescafe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:39:
Vandaag was het inderdaad gatenkaas, vergeleken met gisteren:
[...]
Maar als je 1 host pingt kan het natuurlijk zijn dat 1.1.1.1 hikt…
[ Voor 14% gewijzigd door ernstoud op 05-12-2025 19:46 ]
Ik dacht dat de Unifi monitoring in dit topic zo zachtjes aan wel bekend was, maar het is dus een compleet verlies van verbinding, viermaal, te zien aan de rode blokjes op de onderste lijn.ernstoud schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:19:
[...]
Packet loss?
Beetje uitleg wat we zien is altijd handig!
Inderdaadernstoud schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:45:
[...]
RouterOS netwatch?
Maar als je 1 host pingt kan het natuurlijk zijn dat 1.1.1.1 hikt…
Overigens houd ik rekening met het feit dat deze storingen lokaal kunnen zijn, aangezien twee devices op dezelfde mast tegelijkertijd uitvallen. Maar met de pingplots in deze thread lijkt het dus (weer) een landelijk probleem.
* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans
En op dit moment werkt “ping 8.8.8.8” bij mij ook niet.nescafe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:15:
[...]
InderdaadDit is uit de log. Daarnaast monitor ik de MT vanaf Hetzner en vanaf mijn huisaansluiting; het regende alerts vandaag.. Op de een of andere manier krijgt Odido het platform niet stabiel.
Overigens houd ik rekening met het feit dat deze storingen lokaal kunnen zijn, aangezien twee devices op dezelfde mast tegelijkertijd uitvallen. Maar met de pingplots in deze thread lijkt het dus (weer) een landelijk probleem.
Ligt gewoon weer onderuit.
[ Voor 13% gewijzigd door plaspvd op 05-12-2025 20:37 ]
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
/f/image/moKeCorvx4iiX7VS7JgK8nu4.png?f=fotoalbum_large)