m.z schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:54:
Dekking: Razend snel
Afstand mast: 1,1 km
[...]
*Deze snelheid is behaald vanaf mijn 2e router. Ik heb vervolgens de snelheid getest rechtstreeks vanaf de modem getest en zie dat de downloadsnelheid vele malen hoger ligt, desondanks ik de 2e router in DMZ heb gezet en via 1 Gbps-kabel loopt.
Gemeten vanaf mijn Asus GT-AC2900:
[Afbeelding]
Gemeten vanaf de Odido/Zyxel NR5307:
[Afbeelding]
Ik heb het forum doorgenomen, maar vroeg me af: Delen andere ook deze lagere snelheid ervaring, vanaf hun eigen router? De snelheden gaan wel hoger, als de 5G-LED van groen naar blauw gaat (raam dicht vs open), maar blijft steken op 1/3 van de snelheid via mijn eigen router

Hey ik lijk hetzelfde probleem te hebben ook met Asus router.
Ik wilde bijna mijn abonnement opzeggen omdat ik al een maand lang maximaal 60mbit per seconde download haalde. Vandaag rechtstreeks mijn laptop verbonden met de Zyxel en ik haal tot mijn verbazing 900mbit/s download, zowel bedraad als draadloos.
Via de Asus ax88u haal ik vaak max nog steeds 89mbit down en een enkele uitschieter naar 160mbit/sec downloaden. Ik heb de firewall op Zyxel uitstaan, had deze eerst wel aan en toen met DMZ naar de Asus router. DNS van Zyxel staat op proxy.
De DNS van de Asus router had ik eerst op ISP, maar veranderd naar eigen 9.9.9.9 adres, maar helpt niet.
Ook de MTU size van 1500 naar 9000 gezet aan de WAN zijde van de Asus, (geen idee of Zyxel Jumbo frames lust en die door kan zetten over 5G). Ook dat helpt niet.
En als laatste de IPv6 op de Asus aan gezet en op native, omdat Odido via 5G wel ipv6 lijkt aan te bieden itt hun glasvezel aansluiting. Ook dat helpt niet.
UPNP op zowel Zyxel als Asus staat uit.
Dus lijkt een netwerk/ compatibility issue van Asus en Zyxel. Ik heb geen idee waar ik het nog kan zoeken.
Iemand een idee of hetzelfde probleem met een ander merk router?