Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste
Acties:

• magic45
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-11 12:52
Dit is wel bijzondere timing.....

https://x.com/IntCyberDigest/status/1989682200866885683
https://x.com/DarkWebInformer/status/1989381805682954461

EDIT: content van cspreporter.nl
— Update bericht maandag 17 november 2025 09:45 uur — De leverancier heeft oorzaak herleidt naar een stroomstoring op een kritiek knooppunt. Experties is opgeschakeld. Volgende update volgt omstreeks 10:30...

[ Voor 45% gewijzigd door magic45 op 17-11-2025 09:52 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Eurofiber

— Update bericht maandag 17 november om 10:10 uur —

Engineers constateren herstel van verbindingen.
Business checks ter bevestiging van herstel worden uitgevoerd.

https://cspreporter.nl/storingen/#26747

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 17-11-2025 10:21 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Klik & klaar werkt nog steeds niet bij mij, Ben mobiel werkt gelukkig wel redelijk.

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:49

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Zuidwolde Groningen, weer internet met bijbehorende snelheden.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:45
Zojuist nog de wifi van K&K geprobeerd maar helaas pindakaas. Regio Moerdijk.

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Erg vreemd dat er geen melding is geweest op het journaal en ook niets op teletekst.....het zal wel niet belangrijk zijn denk ik.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Er was wel een melding op de pagina van Odido zelf, die is er nu af.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mijn K&K is weer terug. Ik moest wel even het modem herstarten.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:13
Ik run achter mijn K&K een paar ICMP ping probes die de latency bijhouden (min/max/avg voor elke over 30s, onafhankelijk van DNS, verschillende netwerken dus onwaarschijnlijk dat de andere kant issues had). Het is bij mij om 08:44 down gegaan, daarna zo'n 25 keer een spotty aan-uit flipperkast geweest tot ongeveer 10:49 en het lijkt sindsdien stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9DokgDvysH4xDHq5WFW3wad3gA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/LVQrNYkOERh41xLajsJfOhNE.png?f=fotoalbum_medium

Volgende maand wordt hopelijk mijn ODF-glasvezelaansluiting opgeleverd met een andere-dan-Odido ISP. Ik kan niet wachten tot ik van K&K af ben. :)

FWIW, zakelijk / op het werk met een dedicated fiber van Eurofiber tussen twee DCs/locaties zag het patroon er compleet anders uit. Gewoon down gedurende bijna een uur en in één keer weer up.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
hier K&K ook weer up and running

• BiG-GuY
  • Laatst online: 16:08

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
pribo schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:08:
Erg vreemd dat er geen melding is geweest op het journaal en ook niets op teletekst.....het zal wel niet belangrijk zijn denk ik.
Wel op de frontpage: nieuws: Odido meldt dat storing is opgelost - update 2

Vanuit onze zakelijk contract hebben we inderdaad ook om 11:42 melding ontvangen dat het nu opgelost is.

[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 17-11-2025 11:58 ]

Gallery V&A

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Room42 schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:10:
Mijn K&K is weer terug. Ik moest wel even het modem herstarten.
Het hapert hier en daar nog wel een beetje.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Miglow
gertvdijk schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:21:
Ik run achter mijn K&K een paar ICMP ping probes die de latency bijhouden (min/max/avg voor elke over 30s, onafhankelijk van DNS, verschillende netwerken dus onwaarschijnlijk dat de andere kant issues had). Het is bij mij om 08:44 down gegaan, daarna zo'n 25 keer een spotty aan-uit flipperkast geweest tot ongeveer 10:49 en het lijkt sindsdien stabiel.

[Afbeelding]

Volgende maand wordt hopelijk mijn ODF-glasvezelaansluiting opgeleverd met een andere-dan-Odido ISP. Ik kan niet wachten tot ik van K&K af ben. :)

FWIW, zakelijk / op het werk met een dedicated fiber van Eurofiber tussen twee DCs/locaties zag het patroon er compleet anders uit. Gewoon down gedurende bijna een uur en in één keer weer up.
Op ODF kan ik glasnet aanbevelen.

• s e k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:17
ernstoud schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:37:
[...]

Dank voor je info. Ik zoek nog even verder of er niet een model is met een ethernet poort.
Deze is met ethernet poort.

https://nl.aliexpress.com/item/1005009067938115.html

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-11 21:19
BiG-GuY schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:57:
[...]

Wel op de frontpage: nieuws: Odido meldt dat storing is opgelost - update 2

Vanuit onze zakelijk contract hebben we inderdaad ook om 11:42 melding ontvangen dat het nu opgelost is.
En dat was dan ook de tijd dat de odido weer stabiel was, maar toch blijven we met z'n allen odido de zwarte piet toeschuiven

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:02
Dank voor de tip, maar wel een risico of hij in de EU goed werkt, ook geen n3 en geen b20.

RIPE Atlas probe: 1005104

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

torretje2012 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:03:
[...]
maar toch blijven we met z'n allen odido de zwarte piet toeschuiven
Dat komt omdat het de zoveelste storing was. Nu konden ze dit maal er zelf niet veel aan doen (op alle storingen zag je ook peikjes bij andere dienstverleners) maar de communicatie was wederom minimaal (wel hulde dat ze tenminste de moeite namen een banner op de website te plaatsen, voorgaande keren was dat zelfs teveel gevraagd).
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard immers, Odido staat gewoon 3-0 achter.

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:19
franssie schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:33:
[...]

Dat komt omdat het de zoveelste storing was. Nu konden ze dit maal er zelf niet veel aan doen (op alle storingen zag je ook peikjes bij andere dienstverleners) maar de communicatie was wederom minimaal (wel hulde dat ze tenminste de moeite namen een banner op de website te plaatsen, voorgaande keren was dat zelfs teveel gevraagd).
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard immers, Odido staat gewoon 3-0 achter.
De stroomstoring zelf duurde maar kort, maar het laat opnieuw zien dat er geen redundantie in het netwerk zit of dat deze niet heeft gewerkt. Er zijn al eerdere gevallen geweest waarbij het uitvallen van één locatie direct een grote impact had en niet binnen enkele minuten kon worden opgelost. Daarnaast is het onduidelijk waarom de stroomvoorziening niet redundant was uitgevoerd terwijl switches en routers twee power supplies hebben en er bij Nikhef slechts één feed is uitgevallen.

Je mag verwachten dat bij dit soort incidenten het verkeer automatisch wordt overgenomen. Dit mag natuurlijk even tijd kosten, maar zeker geen uren als het proces geautomatiseerd is of met één handeling in gang kan worden gezet. Ook blijft de vraag waarom na het opstarten niet alles automatisch is hersteld en waarom er fysieke handelingen nodig waren.

• ernstoud
ikbenjoeri schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:42:
[...]

De stroomstoring zelf duurde maar kort, maar het laat opnieuw zien dat er geen redundantie in het netwerk zit of dat deze niet heeft gewerkt. Er zijn al eerdere gevallen geweest waarbij het uitvallen van één locatie direct een grote impact had en niet binnen enkele minuten kon worden opgelost. Daarnaast is het onduidelijk waarom de stroomvoorziening niet redundant was uitgevoerd terwijl switches en routers twee power supplies hebben en er bij Nikhef slechts één feed is uitgevallen.

Je mag verwachten dat bij dit soort incidenten het verkeer automatisch wordt overgenomen. Dit mag natuurlijk even tijd kosten, maar zeker geen uren als het proces geautomatiseerd is of met één handeling in gang kan worden gezet. Ook blijft de vraag waarom na het opstarten niet alles automatisch is hersteld en waarom er fysieke handelingen nodig waren.
Uit mijn ervaring als business continuity consultant (eerst Computer Uitwijk Centrum, later bij Deloitte) heb ik veel gevallen gezien waarbij redundantie er was maar als het er op aankomt niet werkt. Vaak omdat er gewoon niet goed getest is of de techniek werkt en de mensen weten wat ze moeten doen. Ook is er altijd ergens nog een single point of failure.

Bedenk ook dat redundantie en business continuity management veel geld kost. Dat betekent dat management rest risico moet benoemen en uiteindelijk accepteren. Wij vinden uitval van K&K hinderlijk, maar we weten niet wat het management van
Odido acceptabel vindt. Wellicht is dit gewoon een geaccepteerde downtime geweest.

En was dit wel hinderlijk voor je? Dan moet je zelf aan de slag. Dus een tweede of derde ISP, de zaak goed inrichten, oefenen of fail-over werkt en je rest risico beschouwen en accepteren. Als bijvoorbeeld in je hele regio de netspanning weg is werkt na enige tijd de zendmast ook niet meer. Kun je dat accepteren? Als consument denk ik wel, als ziekenhuis niet.

Is overigens een enorm leuk vak, business continuity manager of consultant. Bedrijfsprocessen analyseren, risico analyses doen, plannen maken etc. Er zijn ook normen voor zoals ISO22301.

Lang met de gedachte gespeeld om een boek over deze materie te schrijven maar kan de energie niet opbrengen, helaas. Heb ooit een boek geschreven over informatiebeveiliging en ISO27001 daarvoor dus weet hoeveel tijd dat kost ;) .

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@ernstoud denk dat de risk appetite bij Odido hoger ligt dan de rest van de markt. En het kost inderdaad (veel) geld

• ernstoud
franssie schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:03:
@ernstoud denk dat de risk appetite bij Odido hoger ligt dan de rest van de markt. En het kost inderdaad (veel) geld
Mogelijk. Of gewoon pech. En laten we wel zijn; Odido heeft in de korte tijd van hun zelfstandigheid veel nieuwe ontwikkelingen doorgezet zoals de op ander provider vooroplopende 5G ondersteuning, K&K particulier en K&K zakelijk. Dan neem je wel risico.

KPN is meer behoudend en Vodafone geniet van de nachtrust lijkt het wel.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:51:
[...]

Mogelijk. Of gewoon pech. En laten we wel zijn; Odido heeft in de korte tijd van hun zelfstandigheid veel nieuwe ontwikkelingen doorgezet zoals de op ander provider vooroplopende 5G ondersteuning, K&K particulier en K&K zakelijk. Dan neem je wel risico.

KPN is meer behoudend en Vodafone geniet van de nachtrust lijkt het wel.
Waarschijnlijk beide, Risk Appetite werkt twee kanten op - downside (uitval) en upside (innovatie). En vandaag lijkt op pech, al krijg ik toch sterk de indruk dat ze echt bezuinigen op alles wat onvoorzien is.

• ernstoud
franssie schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:57:
[...]

Waarschijnlijk beide, Risk Appetite werkt twee kanten op - downside (uitval) en upside (innovatie). En vandaag lijkt op pech, al krijg ik toch sterk de indruk dat ze echt bezuinigen op alles wat onvoorzien is.
Jij begrijpt het. Top. K&K is natuurlijk een enorme gok (geweest). Onontgonnen terrein, met het risico van verstoren van mobiele abonnementen bij een te groot succes. Toch wel goed gemanaged.

Daarentegen kijk eens naar KPN… duizenden Genexis ONT’s moeten vervangen, AC adapters die nu uitvallen, Super WiFi problemen na een FW update, alle settings weg na een FW update, etc., meer incidenten aan de client kant waar het bij Odido meer in de core lijkt te zitten.

Ik hou het nog op pech de laatste tijd, maar ze moeten wel betrouwbaarheid omarmen. En klanten vasthouden, wat dat betreft moet de communicatie verbeterd worden bij calamiteiten. Ruiterlijk toegeven dat er een issue was, klanten tegemoet komen, dat werk.

• Miglow
Voor mij maakt het maar deels uit, er is voor in de truck gewoon geen alternatief voor een consument. Unlimited is vaak xx GB per dag en dan verder gratis opwaarderen. Nou kijk ik vaak tv en ook veel videobellen met de vriendin in Engeland, dus die initiële dag limiet is er zo doorheen. Die is zelfs ingesteld om niet aantrekkelijk te zijn voor laptops en thuis toepassingen.

• ernstoud
Miglow schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:54:
Voor mij maakt het maar deels uit, er is voor in de truck gewoon geen alternatief voor een consument. Unlimited is vaak xx GB per dag en dan verder gratis opwaarderen. Nou kijk ik vaak tv en ook veel videobellen met de vriendin in Engeland, dus die initiële dag limiet is er zo doorheen. Die is zelfs ingesteld om niet aantrekkelijk te zijn voor laptops en thuis toepassingen.
Lijkt me dan niet “mission critical” toch? En met 22 Gb. per dag is unlimited best wel een aardig alternatief. Zeker met een automatisch script voor gratis weer 2 Gb. aanvullen (ahum).

TV en videobellen gaat wel snel natuurlijk. En Unlimited is 75% duurder.

• Siira
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Miglow schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:54:
Starlink zou een optie kunnen zijn. Zijn wel meer truckers die dat gebruiken en zeker als je met regelmaat buiteen de landsgrenzen komt ook wenselijker, want Klik en Klaar werkt niet buiten Nederland.

Ik ben het overigens niet oneens met wat hierboven geschreven is, je verwacht best wat redundantie en met de recente storingen op een rij kun je je afvragen hoe redundant het Odido netwerk is opgebouwd. Dat gezegd hebbende vind ik het eerlijk gezegd wel meevallen. Techniek kan stuk gaan en waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. We hebben niet te horen gekregen -- voor zover ik weet -- wat de oorzaak was van een powerrail die spanningsloos was in Nikhef, maar grote kans, ook gezien het tijdstip, dat het door een menselijke fout is veroorzaakt.

Punt met redundantie en andere veiligheden inbouwen is altijd dat het ook (veel) geld kost. Het is altijd een afweging tussen hoeveel risico je wilt nemen en hoeveel geld je er tegenaan wilt gooien.

Al met al ben ik niet niet ontevreden met Klik en Klaar. We hebben een paar grote storingen gehad, maar ook dat viel wel mee naar mijn mening. Moet er wel bij zeggen dat ik thuis ook glasvezel van KPN heb liggen en dat mijn beeld misschien een beetje scheef maakt. Ik ben niet 100% afhankelijk van Klik en Klaar.

Alhoewel gisteren ook via de glasvezel niet veel te doen was. Het halve internet (in ieder geval waar ik heen wilde) was niet bereikbaar of traag en op kantoor was de verbinding down, dus werken zat er ook even niet in.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:49

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Nu ze bij mij donderdag (als het goed is) eindelijk de glasvezel naar binnen komen leggen was die redundantie voor mij wel een afweging. Ik en mijn vrouw werken beiden veel thuis, en ik ben niet ontevreden over de prijs/kwaliteit verhouding van ODIDO qua mobiele abo's en K&K. Maar juist om die reden neem ik straks internet af via een andere provider, en heb ik straks ODIDO mobiele abo's, en eventueel nog K&K als backup. Niet feilloos, maar wel beter dan 90% van hoe andere mensen het geregeld hebben.

Bij mij hangt m'n hele netwerksupport dankzij PoE ook aan een UPS, dus zelfs in het geval van een stroomstoring zou ik nog even internet kunnen hebben. Zelfs als de glas- of 5G infra eruit ligt (maar niet beiden natuurlijk).

[ Voor 18% gewijzigd door --MeAngry-- op 18-11-2025 09:56 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• Miglow
Siira schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:24:
[...]

Starlink zou een optie kunnen zijn. Zijn wel meer truckers die dat gebruiken en zeker als je met regelmaat buiteen de landsgrenzen komt ook wenselijker, want Klik en Klaar werkt niet buiten Nederland.

Ik ben het overigens niet oneens met wat hierboven geschreven is, je verwacht best wat redundantie en met de recente storingen op een rij kun je je afvragen hoe redundant het Odido netwerk is opgebouwd. Dat gezegd hebbende vind ik het eerlijk gezegd wel meevallen. Techniek kan stuk gaan en waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. We hebben niet te horen gekregen -- voor zover ik weet -- wat de oorzaak was van een powerrail die spanningsloos was in Nikhef, maar grote kans, ook gezien het tijdstip, dat het door een menselijke fout is veroorzaakt.

Punt met redundantie en andere veiligheden inbouwen is altijd dat het ook (veel) geld kost. Het is altijd een afweging tussen hoeveel risico je wilt nemen en hoeveel geld je er tegenaan wilt gooien.

Al met al ben ik niet niet ontevreden met Klik en Klaar. We hebben een paar grote storingen gehad, maar ook dat viel wel mee naar mijn mening. Moet er wel bij zeggen dat ik thuis ook glasvezel van KPN heb liggen en dat mijn beeld misschien een beetje scheef maakt. Ik ben niet 100% afhankelijk van Klik en Klaar.

Alhoewel gisteren ook via de glasvezel niet veel te doen was. Het halve internet (in ieder geval waar ik heen wilde) was niet bereikbaar of traag en op kantoor was de verbinding down, dus werken zat er ook even niet in.
Starlink is mij te duur, rij alleen in Nederland. Ik rij afval en mijn wagen is veel te zwaar voor het buitenland. Zo'n 24,8-25,7 ton leeg afhankelijk van hoe vol de tank is en het leeggewicht van de containers. Loop in Nederland al vaak genoeg tegen de gewichtslimiet van 50 ton aan (lees, ik zit er vrij regelmatig wel wat overheen), laat staan met 40/44 ton voor het buitenland.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-11 22:12
m.z schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:54:
Dekking: Razend snel
Afstand mast: 1,1 km

[...]
*Deze snelheid is behaald vanaf mijn 2e router. Ik heb vervolgens de snelheid getest rechtstreeks vanaf de modem getest en zie dat de downloadsnelheid vele malen hoger ligt, desondanks ik de 2e router in DMZ heb gezet en via 1 Gbps-kabel loopt.
Gemeten vanaf mijn Asus GT-AC2900:

[Afbeelding]

Gemeten vanaf de Odido/Zyxel NR5307:
[Afbeelding]

Ik heb het forum doorgenomen, maar vroeg me af: Delen andere ook deze lagere snelheid ervaring, vanaf hun eigen router? De snelheden gaan wel hoger, als de 5G-LED van groen naar blauw gaat (raam dicht vs open), maar blijft steken op 1/3 van de snelheid via mijn eigen router :'(
Hey ik lijk hetzelfde probleem te hebben ook met Asus router.
Ik wilde bijna mijn abonnement opzeggen omdat ik al een maand lang maximaal 60mbit per seconde download haalde. Vandaag rechtstreeks mijn laptop verbonden met de Zyxel en ik haal tot mijn verbazing 900mbit/s download, zowel bedraad als draadloos.
Via de Asus ax88u haal ik vaak max nog steeds 89mbit down en een enkele uitschieter naar 160mbit/sec downloaden. Ik heb de firewall op Zyxel uitstaan, had deze eerst wel aan en toen met DMZ naar de Asus router. DNS van Zyxel staat op proxy.
De DNS van de Asus router had ik eerst op ISP, maar veranderd naar eigen 9.9.9.9 adres, maar helpt niet.
Ook de MTU size van 1500 naar 9000 gezet aan de WAN zijde van de Asus, (geen idee of Zyxel Jumbo frames lust en die door kan zetten over 5G). Ook dat helpt niet.
En als laatste de IPv6 op de Asus aan gezet en op native, omdat Odido via 5G wel ipv6 lijkt aan te bieden itt hun glasvezel aansluiting. Ook dat helpt niet.
UPNP op zowel Zyxel als Asus staat uit.
Dus lijkt een netwerk/ compatibility issue van Asus en Zyxel. Ik heb geen idee waar ik het nog kan zoeken.
Iemand een idee of hetzelfde probleem met een ander merk router?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@ditbenikecht met Unifi hetzelgde, dus de action switch van 9,99 ertussen gezet en het werkt.
Jammer van die paar Watt stroomverbruik maar soit.

• ernstoud
ditbenikecht schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:42:
[...]

Hey ik lijk hetzelfde probleem te hebben ook met Asus router.
Ik wilde bijna mijn abonnement opzeggen omdat ik al een maand lang maximaal 60mbit per seconde download haalde. Vandaag rechtstreeks mijn laptop verbonden met de Zyxel en ik haal tot mijn verbazing 900mbit/s download, zowel bedraad als draadloos.
Via de Asus ax88u haal ik vaak max nog steeds 89mbit down en een enkele uitschieter naar 160mbit/sec downloaden. Ik heb de firewall op Zyxel uitstaan, had deze eerst wel aan en toen met DMZ naar de Asus router. DNS van Zyxel staat op proxy.
De DNS van de Asus router had ik eerst op ISP, maar veranderd naar eigen 9.9.9.9 adres, maar helpt niet.
Ook de MTU size van 1500 naar 9000 gezet aan de WAN zijde van de Asus, (geen idee of Zyxel Jumbo frames lust en die door kan zetten over 5G). Ook dat helpt niet.
En als laatste de IPv6 op de Asus aan gezet en op native, omdat Odido via 5G wel ipv6 lijkt aan te bieden itt hun glasvezel aansluiting. Ook dat helpt niet.
UPNP op zowel Zyxel als Asus staat uit.
Dus lijkt een netwerk/ compatibility issue van Asus en Zyxel. Ik heb geen idee waar ik het nog kan zoeken.
Iemand een idee of hetzelfde probleem met een ander merk router?
Er zijn berichten dat de NR5307 met sommige routers er achter, dit gedrag vertoont en een simpele switch er tussen de oplossing is, zoiets: https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/.

Ik denk dat de auto-negotiation niet goed gaat en je 100 Mbps. hebt op de poort.

• ernstoud
franssie schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:46:
@ditbenikecht met Unifi hetzelgde, dus de action switch van 9,99 ertussen gezet en het werkt.
Jammer van die paar Watt stroomverbruik maar soit.
Twee zielen, één gedachte.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:48:
[...]

Twee zielen, één gedachte.
Dat is best knap op tweakers, normaal 2 zielen, minstens 3 gedachten :+

Maar dit punt is idd vaker voorbij gekomen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

IJsbeer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:13:
[...]

Dat is best knap op tweakers, normaal 2 zielen, minstens 3 gedachten :+

Maar dit punt is idd vaker voorbij gekomen.
en vier meningen :P

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-11 22:12
Bedankt voor het aanwijzen van het probleem. Ik heb dan toch de gedachte om de usb-lan adapter te pakken die ik al gebruikte om de laptop bedraad te meten. Deze is toevallig ook 2,5gbit dus misschien vinden die twee elkaar wel leuk. Deze verbonden met mijn router in de hoop dat het voorbij zou zijn, maar router gaat bij instellen van wan via usb zichzelf onzichtbaar maken op het netwerk, de NAT gaat automatisch uit. Ik denk dat die goedkope switch toch de makkelijkste oplossing is.
Na een herstart van mijn Asus router pakt hij alsnog de usb verbinding. Het logboek stroomt wel vol met meldingen. Geen disconnected melding maar wel elke seconde opnieuw een verbinding. Snelheid hangt nu nog op 190 mbit/s down en 70 up.
Nov 18 22:08:03 kernel: cdc_ncm 2-2:2.0 usb0: 2500 mbit/s downlink 2500 mbit/s uplink
Nov 18 22:08:03 kernel: cdc_ncm 2-2:2.0 usb0: network connection: connected
Nov 18 22:08:03 kernel: cdc_ncm 2-2:2.0 usb0: 2500 mbit/s downlink 2500 mbit/s uplink
Nov 18 22:08:03 kernel: cdc_ncm 2-2:2.0 usb0: network connection: connected

[ Voor 38% gewijzigd door ditbenikecht op 18-11-2025 22:11 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:49

--MeAngry--

aka Qonstrukt

ditbenikecht schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:42:
[...]

[...]
Ik denk dat je link-local IPv6 adressen ziet, want voor zover ik weet deelt ODIDO zowel via mobiel als vast nog geen IPv6 adressen uit. Niet via SLAAC, en niet via DHCPv6.

Tesla Model Y RWD (2024)

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:34

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

ernstoud schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:47:
[...]

Er zijn berichten dat de NR5307 met sommige routers er achter, dit gedrag vertoont en een simpele switch er tussen de oplossing is, zoiets: https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/.

Ik denk dat de auto-negotiation niet goed gaat en je 100 Mbps. hebt op de poort.
Nee het is flow control. Als je die aanzet is het probleem opgelost. Kun je het niet aanzetten dan doen de meeste (unmanaged/goedkope) switches dit al standaard. Vandaar dat een extra switch ertussen meestal ook werkt. Het heeft ook niets met routers te maken want het probleem licht dus wat lager (ethernet - ethernet).
Wel is dit probleem iets wat alleen die Odido box lijkt te hebben. Zonder flow control werken al mijn andere apparaten onderling wel prima met elkaar.

Theo

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

FF vraagje tussendoor: wat is verstandiger qua instelling ''auto negotiation'' of Full-duplex

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:34

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Dat maakt in de praktijk eigenlijk niets uit. Alleen als het mis gaat met auto, kan je het proberen te forceren. Ik heb het nog niet meegemaakt dat het nodig was. Tegenwoordig is alles full-duplex Gigabit ethernet. Als het toch niet goed gaat kan het ook nog aan slechte kabels liggen en zou daar dan eerder naar kijken.

Theo

• Flitskikker
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

Flitskikker

Forumkikker

Sinds de storing van maandag toch wel erg last van instabiel internet, op zowel Klik&Klaar als mobiel abo.
Om de ±30 minuten valt het internet steeds even (10 seconden tot 2 minuten) weg. Wel gewoon verbonden, maar nul gegevensoverdracht.
(Omgeving Leiden.)

Nog meer mensen die hier last van hebben?

Misschien iets op het netwerk algemeen, dus ondertussen een melding gemaakt bij Odido.

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Flitskikker schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:48:
Sinds de storing van maandag toch wel erg last van instabiel internet, op zowel Klik&Klaar als mobiel abo.
Om de ±30 minuten valt het internet steeds even (10 seconden tot 2 minuten) weg. Wel gewoon verbonden, maar nul gegevensoverdracht.
(Omgeving Leiden.)

Misschien iets op het netwerk algemeen, dus ondertussen een melding gemaakt bij Odido.
Grappig, ik heb exact dezelfde ervaring hier, ook in Leiden. Ga er dan toch maar een melding van maken.

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:25
Bij proshop is onderstaande 5g router in aanbieding. Handig als je flink mesh routers hebt.
https://www.proshop.nl/Mo...-external-antenna/3235418

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:05
Flitskikker schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:48:
(Omgeving Leiden.)

Hier in Landgraaf ook. Tenminste gisteren, vandaag nog niet zo gemerkt.

Werd regelmatig uit Warzone gegooid en streamingdiensten moesten regelmatig bufferen.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
pribo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:19:
FF vraagje tussendoor: wat is verstandiger qua instelling ''auto negotiation'' of Full-duplex
Auto negotation. Het is echt heel lang geleden dat dit niet het advies was. Toen Gigabit *net* op de markt kwam, ging het soms niet goed, want als de ene kant auto was en de andere was "hard" gezet, dan eindigde je op half-duplex.

Maar die dagen zijn lang voorbij, sinds 2005 ofzo is dit iig. geen probleem meer.

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Keypunchie schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:53:
[...]

Auto negotation. Het is echt heel lang geleden dat dit niet het advies was. Toen Gigabit *net* op de markt kwam, ging het soms niet goed, want als de ene kant auto was en de andere was "hard" gezet, dan eindigde je op half-duplex.

Maar die dagen zijn lang voorbij, sinds 2005 ofzo is dit iig. geen probleem meer.
Mijn Zyxel wma505 (IP Passthrough Mode) stond idd op 1000/half duplex en mijn router op negotation......dus net de router even aangepast naar 1000/full duplex en de boel opnieuw opgestart en nu zie in het Zyxel menu dat hij daar nu ook op 1000/full staat.
We gaan zien of dit wat verbetering geeft....

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:05
Incognitum schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:47:
[...]

Hier in Landgraaf ook. Tenminste gisteren, vandaag nog niet zo gemerkt.

Werd regelmatig uit Warzone gegooid en streamingdiensten moesten regelmatig bufferen.
Had ik maar niks gezegd. Zojuist weer alles voor 2/3 minuten plat. Zowel Klik&Klaar als 5G mobiel.

• Big-Opti
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:31
Bij mij (in Groningen) ook instabiel internet. Na toch maar zelf een rebootje te doen van de router zag ik heel even N1 in gebruik...met daadwerkelijke waardes van signaalsterkte e.d. alleen nu is het alweer (terug?) gesprongen naar N78 + N Bx banden.

En wat ik nog verbazingwekkender vond, was toen ik heel even geen internet had... er Vodafone in stond als naam i.p.v. Odido :s

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:13
Incognitum schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:11:
Zojuist weer alles voor 2/3 minuten plat. Zowel Klik&Klaar als 5G mobiel.
Van 14:08-14:41 (ruim 30 minuten) had ik een vreemde outage op K&K waarbij een deel van het verkeer leek te worden geblokkeerd. Op twee affected endpoints (DigitalOcean + Vultr Amsterdam) die ik monitor staan kijken wat er nou gebeurde. UDP pakketjes (Wireguard) die ik uitstuurde vanaf thuis/OdidoK&K kwamen wel aan, maar verkeer terug leek te worden gedropt. Althans, het kwam niet aan bij het device achter het ZyXel modem. Het gekke was dat simpel ICMP-ping-verkeer tussen de beide hosts wél goed ging evenals SSH. En ook een andere Wireguard tunnel naar een ander endpoint bleef gewoon up. Heel bijzonder; het leek alsof er een filter actief was bij Odido die een deel van het verkeer abusievelijk dropte of dat er routing issues waren in één richting en dat dit alleen voor een bepaalde port range of alleen voor UDP gold. Lokaal ZyXel NAT state tabel issues zou in theorie ook een oorzaak kunnen zijn, maar het correleert wel heel toevallig met een piekje op Allestoringen weer...

nogmaals:
gertvdijk schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:21:

[ Voor 22% gewijzigd door gertvdijk op 19-11-2025 15:14 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ontvang net weer melding via onze Odido Zakelijk account:
Goedemiddag,

Op dit moment is er sprake van een storing op onze mobiele diensten. Hierdoor kunnen gebruikers problemen ervaren met het gebruik van mobiel internet.

We werken aan een oplossing en houden jullie op de hoogte. Een volgende update volgt om 15.30.

Excuses voor het ongemak!

Gallery V&A

• Flitskikker
  • Nu online

Flitskikker

Forumkikker

Teleluvr schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:57:
Grappig, ik heb exact dezelfde ervaring hier, ook in Leiden. Ga er dan toch maar een melding van maken.
Bedankt voor het delen. Ergens wel blij dat het niet aan mij ligt.
Incognitum schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:11:
[...]

Had ik maar niks gezegd. Zojuist weer alles voor 2/3 minuten plat. Zowel Klik&Klaar als 5G mobiel.
Eerder vandaag maar PingPlotter aangezet en hier lag het er precies op dat moment ook uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3gjSs54.png

Daarvoor is de regelmatige uitval ook goed zichtbaar.

Nu gaat het al een uur lang goed. Duimen dat ze het gefixt hebben.

EDIT: Had ik ook maar niks gezegd. :+ Weer uitval van 15:23 tot 15:27.

[ Voor 4% gewijzigd door Flitskikker op 19-11-2025 15:30 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

En ondertussen weer melding gehad, dat het opgelost zou zijn:
Goedemiddag,

We hebben een storing gehad met betrekking tot onze mobiele diensten, waardoor sommige gebruikers mogelijk een tragere internetsnelheid hebben ervaren dan je van ons gewend bent.

Op dit moment zien we in ons netwerk een normale situatie. Mocht je toch problemen ervaren, neem dan contact op met je powerteam.

Excuses voor het ongemak!

Gallery V&A

• Flitskikker
  • Nu online

Flitskikker

Forumkikker

BiG-GuY schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:37:
En ondertussen weer melding gehad, dat het opgelost zou zijn:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BNT7GSZ.png

Hier helaas nog altijd regelmatig uitval.
Pagina: 1 ... 87 88 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.