[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 66 ... 83 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:57
Hier in Zoetermeer is mobiel unlimited zelfs super traag en niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-08 10:27

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Gotez schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:21:
Hier (omgeving Gouda) opeens ook nog maar 2-3mbit down. Dramatisch. Opvallend dat odido sim in telefoon wel goed werkt. Die haalt gewoon 250mbit down. Hopelijk snel opgelost. Vreemd dat odido verder geen melding geeft op hun site.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjJljQ5GyHlZ-gIlqdkCPGQdo_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZgFu6ZRofApgGhE0VqN5YDwE.png?f=fotoalbum_large

Ik heb 5G uitgezet in het modem en hij draait nu op 4G en op de foto is de huidige snelheid te zien die ik haal op de laptop op zo`n 8 meter van de router af.
Het moet dus haast wel een 5G storing wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 13:53
Hier in Alphen aan den Rijn ook slechts 2Mb down...na een reboot van het modem lijkt het nu weer goed te gaan...wel een ander IP uiteraard, maar wel in een geheel andere range nu (91.x.x ipv 178.x.x.x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

idef1x schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:29:
wel een ander IP uiteraard, maar wel in een geheel andere range nu (91.x.x ipv 178.x.x.x)
Dat is normaal, ik heb al diverse ranges voorbij zien komen op mijn router.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 13:53
pribo schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:28:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb 5G uitgezet in het modem en hij draait nu op 4G en op de foto is de huidige snelheid te zien die ik haal op de laptop op zo`n 8 meter van de router af.
Het moet dus haast wel een 5G storing wezen.
Ik zie nergens een optie om 5G uit te zetten? Niet in ee NR5307 iig. Wel voor Wifi, maar dat is niet de Odido link.
Zer0 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:32:
[...]

Dat is normaal, ik heb al diverse ranges voorbij zien komen op mijn router.
Weet ik maar misschien is het een routeringsprobleem binnen Odido en niet zozeer het draadloze deel.

[ Voor 19% gewijzigd door idef1x op 10-04-2025 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

idef1x schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:35:
[...]

Ik zie nergens een optie om 5G uit te zetten? Niet in ee NR5307 iig. Wel voor Wifi, maar dat is niet de Odido link.
[...]
Via een omslachtige manier is er een mogelijkheid om in het installateurs-menu te komen en daar diverse dingen aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:42

Gotez

42

https://community.odido.n...met-mobiel-netwerk-375154

Storing op mobiele netwerk.

edit 10:18: hier is probleem weer verholpen.

[ Voor 17% gewijzigd door Gotez op 10-04-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Gotez schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:05:
https://community.odido.n...met-mobiel-netwerk-375154

Storing op mobiele netwerk.

edit 10:18: hier is probleem weer verholpen.
Hier is de snelheid er ook weer op 5G Klik en Klaar. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Hier klik&klaar inmiddels draaiend ivm het verdwijnen van ADSL. Test af en toe en haal ca. 180/25 met een ping van ca. 30ms.

Heb een restart ingesteld mbv een slimme stekker, elke nacht om 3.16u om te voorkomen dat ik een nieuw IP krijg, maar dat werkt niet.
Is er uberhaupt een manier om je IP adres vast te houden?

[ Voor 3% gewijzigd door albino71 op 10-04-2025 11:42 ]

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

albino71 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:39:
Heb een restart ingesteld, elke nacht om 3.16u om te voorkomen dat ik een nieuw IP krijg, maar dat werkt niet.
Nee, daar is geen manier voor. Het dagelijks herstarten, gedurende de nacht, zorgt er alleen voor dat het niet gebeurt terwijl je gebruik maakt van de verbinding en hinder ondervind.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 16:39

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Hier klik&klaar inmiddels draaiend ivm het verdwijnen van ADSL. Test af en toe en haal ca. 180/25 met een ping van ca. 30ms.

Heb een restart ingesteld, elke nacht om 3.16u om te voorkomen dat ik een nieuw IP krijg, maar dat werkt niet.
Nee, dat is niet mogelijk. Iedereen krijgt een nieuw extern IP als de lease na 24 uur verloopt of als je de modem zelf reset. Niets aan te doen helaas.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ah, duidelijk, dank!

Heb wel wat externe toegang nodig af en toe, maar dat is inmiddels opgelost met no-ip, dus niet heel erg.

Te koop....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:38

Heb een restart ingesteld mbv een slimme stekker, elke nacht om 3.16u om te voorkomen dat ik een nieuw IP krijg, maar dat werkt niet.
Hoeft geen probleem te zijn toch? Gewoon gebruik maken van DDNS.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:05
Bijzonder, hier was vanmorgen K&K helemaal normaal bij beide abonnementen.

Wel ligt het oude 4GvT van Odido er in de nacht soms helemaal uit, vannacht zelfs 4 uur lang.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

Iemand met een NR7302 die weet wat hun firmware is?
Ik heb namelijk 1.00(ACHA.4)b5_F0

Volgens de Zyxel Air app is dit de laatste.

Echter mis ik opties zoals passthrough in broadband (net de reden waarom ik deze gekocht heb) en het lukt gek genoeg ook niet om mijn Omada gateway een vast IP adres te geven voor bijvoorbeeld DMZ.

bijvoorbeeld handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xaYTp7XI5odwQ3eCZ7KS_StL60I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qQOq2PCYBqggcZgaSKaNgA2i.png?f=fotoalbum_large

Maar actueel in mijn modem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yup94HnQWSaBskjmrnY_YjitrMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K5EKjvyprc04iHGcFqgd9Ptk.png?f=fotoalbum_large

Ik snap er nu even weinig meer van?

Overigens wel de 'verboden' banden uitgezet in het modem, die hebben bij mij toch relatief weinig nut.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:58:

Echter mis ik opties zoals passthrough in broadband (net de reden waarom ik deze gekocht heb) en het lukt gek genoeg ook niet om mijn Omada gateway een vast IP adres te geven voor bijvoorbeeld DMZ.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Overigens wel de 'verboden' banden uitgezet in het modem, die hebben bij mij toch relatief weinig nut.
Ik heb FW versie 1.00(ACHA.3)F0

“Auto Online Upgrade” stond enabled, ik heb het snel maar uitgezet.

Ik heb de genoemde setting uit de manual ook niet (meer?). :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:58
Ik wil over 2 weken Klik&Klaar gaan proberen en waarschijnlijk dan mijn ziggo verbinding de deur uit doen als het bevalt. Ik heb altijd mijn eigen router achter het modem gehangen en daar mijn netwerk op gezet. Eigenlijk zonder poespas, lan kabel van het modem naar de router, klaar.

Nu zie ik in de startpost een heel andere omschrijving om de router aan het modem te hangen:

"Router vast IP adres geven (Dit kan je doen via het menu rechtsboven in: Network Setting --> Home Networking --> Static DHCP), daarna IP adres van je router in de DMZ zetten (Network Setting --> NAT --> DMZ). Zorg ervoor dat de interne IP reeks van de router die je achter je modem zet niet hetzelfde is als die van het Klik & Klaar modem (192.168.1.1 /24)"

Is dit echt noodzakelijk of kan ik toch gewoon mijn router aansluiten op de lan uitgang van het modem zoals ik al 26 jaar met diverse modems van ziggo gedaan heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:45

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ratzz schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:06:
Ik wil over 2 weken Klik&Klaar gaan proberen en waarschijnlijk dan mijn ziggo verbinding de deur uit doen als het bevalt. Ik heb altijd mijn eigen router achter het modem gehangen en daar mijn netwerk op gezet. Eigenlijk zonder poespas, lan kabel van het modem naar de router, klaar.

Nu zie ik in de startpost een heel andere omschrijving om de router aan het modem te hangen:

"Router vast IP adres geven (Dit kan je doen via het menu rechtsboven in: Network Setting --> Home Networking --> Static DHCP), daarna IP adres van je router in de DMZ zetten (Network Setting --> NAT --> DMZ). Zorg ervoor dat de interne IP reeks van de router die je achter je modem zet niet hetzelfde is als die van het Klik & Klaar modem (192.168.1.1 /24)"

Is dit echt noodzakelijk of kan ik toch gewoon mijn router aansluiten op de lan uitgang van het modem zoals ik al 26 jaar met diverse modems van ziggo gedaan heb?
Het originele modem doet officieel geen Bridge mode. Dat is weggestopt in de firmware.

Als je in het topic zoekt naar bridge of passthrough vindt je verschillende oplossingen om dit wel te kunnen gebruiken met het originele modem.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ah, gevonden. Zie blz. 47 van het manual. Bij de specificatie van de APN (fwainternet) kun je aangeven of IP Passthrough gewenst is. Als je daar het aan zet, zal het submenu verschijnen bij Network Settings->Broadband (vermoed ik).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBpAMGFP1oizZACcgSDvDT2AvNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HHcTT8YuNA9QXaqxFNRMUu9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 07:18
Mijn snelheid is al een paar dagen lager dan normaal en met name de uploadheid wordt problematisch. Wat doen jullie om hem op te krikken? Modem aan en uit of echt resetten?

Edit: dit was dus al voor de storing van vanochtend ;) Daar heb ik trouwens niks van gemerkt.

[ Voor 21% gewijzigd door renskerenske op 10-04-2025 18:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
renskerenske schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:20:
Mijn snelheid is al een paar dagen lager dan normaal en met name de uploadheid wordt problematisch. Wat doen jullie om hem op te krikken? Modem aan en uit of echt resetten?

Edit: dit was dus al voor de storing van vanochtend ;) Daar heb ik trouwens niks van gemerkt.
Uit- en aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:17:
[...]

Ah, gevonden. Zie blz. 47 van het manual. Bij de specificatie van de APN (fwainternet) kun je aangeven of IP Passthrough gewenst is. Als je daar het aan zet, zal het submenu verschijnen bij Network Settings->Broadband (vermoed ik).

[Afbeelding]
Ik had dat ook al gezien en even met zitten spelen en klooien.
Maar dat is de insteliing inderdaad.
Probleem dat ik niet zag was dat mijn gateway natuurlijk lekker aan zijn interne lease bleef hangen, en laat de Omada lastig intern te benaderen te zijn, dus eerst daar lokaal ingelogd met U/ww en 2FA, daarna de NR7302 in passthrough gezet, lokaal op het netwerk connectie behouden met de Omada OC200 en daar een wan disconnect en connect gedaan - en het werkt.
Dank voor het meedenken!

edit: het submenu verschijnt overigens niet, maar fuck it, het werkt! :P
Nu eens weer dingen testen die ik gewend was met lokale VPN etc en dan op site twee ook een NR7302

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 10-04-2025 18:43 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ratzz schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:06:

Waarschijnlijk wel, want wat ik lees dat je je nooit druk gemaakt hebt over dubbel-nat of wat dan ook en dat het gewerkt heeft, dan zal het bij Odido K&K ook moeten werken. Die beschrijving is meer als je dingen in huis remote wil kunnen benaderen, maar zoals ik je post lees zou je daar eerder ook last van gehad moeten hebben.

Dus gewoon gaan, loop je echt ergens op vast tijdens je testperiode, laat het ons weten. En werkt het zoals je had gehoopt, dan ook!

edit: zou je bijvoorbeeld ooit je Ziggo modem om een reden in Bridge modus gezet hebben, dan is dat een andachtspunt

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 10-04-2025 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
franssie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:47:
[...]

Waarschijnlijk wel, want wat ik lees dat je je nooit druk gemaakt hebt over dubbel-nat of wat dan ook en dat het gewerkt heeft, dan zal het bij Odido K&K ook moeten werken. Die beschrijving is meer als je dingen in huis remote wil kunnen benaderen, maar zoals ik je post lees zou je daar eerder ook last van gehad moeten hebben.

Dus gewoon gaan, loop je echt ergens op vast tijdens je testperiode, laat het ons weten. En werkt het zoals je had gehoopt, dan ook!

edit: zou je bijvoorbeeld ooit je Ziggo modem om een reden in Bridge modus gezet hebben, dan is dat een andachtspunt
Bedankt voor de info, ik laat het weten!
Het Ziggo modem heeft nooit in Bridge modus gestaan dus dan zou het goed moeten komen, de router zelf heeft ook nooit in de Bridge modus gestaan. Verder maak ik ook inderdaad geen gebruik van remote acces. Het is gewoon een gezellig kneuterig thuis netwerkje dat doet wat het doen moet :)

[ Voor 3% gewijzigd door ratzz op 10-04-2025 19:04 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-08 08:37
renskerenske schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:20:

Een paar pagina's terug hebben meerdere mensen (waaronder ikzelf) hun ervaring gedeeld met een tijdelijk significant lagere uploadsnelheid. Er leek sprake van een cap van 30Mbit (ipv ~100Mbit bij mij). Reden onbekend. Overschrijden FUP van 2Tb zou kunnen, maar niet zeker. Inmiddels heb ik na wat horten en stoten weer een aantal dagen de oorspronkelijke upload snelheid terug. Op de community aan Odido voorgelegd maar helaas niks (bruikbaars) teruggehoord.

everb in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 9% gewijzigd door everb op 10-04-2025 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaissah
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-04 03:47
Reclame maken is niet toegestaan en zeker niet voor een (mogelijk) illegale aanbieder.

[ Voor 83% gewijzigd door MasterL op 11-04-2025 08:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 14:54
In Bellingwolde lijkt de boel hersteld nu. We zitten weer op +/- 200Mbps down zonder packet loss. 8)

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:29
Heb eigenlijk nog steeds geen problemen met Odido K&K en dat voor €20, mij hoor je niet klagen voor dat bedrag... (Hoogvliet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__G9YyqF3VctrNwImaPVX7P6d80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CUmGtuwDPEHro0bPxBXEW0P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-09 20:50
mvdklip schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 07:52:
In Bellingwolde lijkt de boel hersteld nu. We zitten weer op +/- 200Mbps down zonder packet loss. 8)
Als die hoogspanningsmast bij Oudeschans nou wordt omgebouwd zit je veel beter. Die heeft een glasvezelverbinding. Duurt vast niet lang meer voordat ze daar bezig gaan.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 01:07
jk-5 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:41:
[...]

Als die hoogspanningsmast bij Oudeschans nou wordt omgebouwd zit je veel beter. Die heeft een glasvezelverbinding. Duurt vast niet lang meer voordat ze daar bezig gaan.
In Onstwedde had ik gisteren ook weer een prima verbinding. Direct maar een Zyxel NR7301/NR7302/NR7303 besteld. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Bakkertje_01 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:44:
[...]

In Onstwedde had ik gisteren ook weer een prima verbinding. Direct maar een Zyxel NR7301/NR7302/NR7303 besteld. Ben benieuwd.
Ja, soms is het moeilijk in het leven om keuzes te maken oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
jk-5 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:41:
Helaas straalt die mast maar op laag vermogen mijn kant op. Volgens meerdere kaartjes kan ik het echt wel vergeten om daar contact mee te krijgen. Mede daarom toch de glasvezel maar aangevraagd. Binnen drie maanden worden we aangesloten.

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakkertje_01
ernstoud schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:23:
[...]

Ja, soms is het moeilijk in het leven om keuzes te maken oOo
Ik dacht ik doe ze direct alle drie :P. Nee het wordt de NR7302

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Bakkertje_01 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:44:
[...]

Ik krijg eerder glasvezel dan verwacht (volgende maand al), dus mijn 7302 gaat binnenkort op Marktplaats :*) Of ik wacht even tot-ie niet meer via de huidige kanalen verkrijgbaar is 8)

[ Voor 9% gewijzigd door renskerenske op 11-04-2025 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-08 08:37
renskerenske schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:57:
[...]

Ik krijg eerder glasvezel dan verwacht (volgende maand al), dus mijn 7302 gaat binnenkort op Marktplaats :*) Of ik wacht even tot-ie niet meer via de huidige kanalen verkrijgbaar is 8)
Mocht je 'm verkopen dan heb ik wel interesse :)

(sorry...offtopic)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Toch ook maar die laatste FW geïnstalleerd. Schrok wel even, daarna was de verbinding vrij lang down en in de GUI staat na de update een slider om ‘Individual” of “Standard” settings te hebben voor “Telekom”.

Duidelijk dus dat deze batch NR7302 van eBay voor Deutsche Telekom was. Maar goed, op stand “Individual” kun je alles weer zelf instellen.

Ben de NR7302 performance live aan het vergelijken met mijn Huawei H122. Dus twee K&K abonnementen, beide devices naast elkaar en ze doen vrijwel direct na elkaar regelmatig een SpeedTest. Vooralsnog lijkt de Huawei een veel stabielere snelheid te geven met zelfde CA van banden B1, B3, B7, B32 en n28.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renskerenske
everb schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:17:
[...]

Mocht je 'm verkopen dan heb ik wel interesse :)

(sorry...offtopic)
Ik zal het onthouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:07:
[...]

Toch ook maar die laatste FW geïnstalleerd. Schrok wel even, daarna was de verbinding vrij lang down en in de GUI staat na de update een slider om ‘Individual” of “Standard” settings te hebben voor “Telekom”.

Duidelijk dus dat deze batch NR7302 van eBay voor Deutsche Telekom was. Maar goed, op stand “Individual” kun je alles weer zelf instellen.

Ben de NR7302 performance live aan het vergelijken met mijn Huawei H122. Dus twee K&K abonnementen, beide devices naast elkaar en ze doen vrijwel direct na elkaar regelmatig een SpeedTest. Vooralsnog lijkt de Huawei een veel stabielere snelheid te geven met zelfde CA van banden B1, B3, B7, B32 en n28.
Ben benieuwd naar je bevindingen, ik had in passthrough alleen maar problemen, kan deels aans mijn Omadat set liggen, maar direct aan de laptop met UTP (die dus ook keurig het externe IP kreeg) bleef het internet steeds wegvallen.
Vast DHCP is me nog niet gelukt in welke configuratie dan ook (individual of standard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotez
  • Laatst online: 08:42

Gotez

42

Ik heb nu al sinds donderdag zelfde ip adres. Foutje misschien?

Edit: hij springt net over. Excuus

[ Voor 23% gewijzigd door Gotez op 12-04-2025 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 05:34
Gotez schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 07:06:
Ik heb nu al sinds donderdag zelfde ip adres. Foutje misschien?
Zojuist even in mijn logs gekeken... Heb dusver elke dag een nieuw ip mogen ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chili
  • Laatst online: 27-08 17:16
Hmm hier in Utrecht (Overvecht) toch hele wisselende ervaringen met Klik en Klaar, enorme schommelingen in snelheid. Op een goede dag richting de 700 Mbps download, maar zojuist kwam hij niet boven de 7 Mbps uit, met behoorlijke haperingen tot gevolg.. Na resetten van het modem wordt met pijn en moeite 30 Mbps gehaald.. En een kwartiertje later weer richting de 500 Mbps..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bakkertje_01
Vandaag de NR7302 binnengekregen en ingesteld, direct een verbetering van de verbinding en dan heb ik hem nog niet eens buiten hangen. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 15:14

netblade

Sunrise

Vandaag na een week lang stabiel te hebben gedraaid is de snelheid ook weer flink aan het wisselen. Upload komt nu zelfs niet eens boven de 5mbit uit

edit rebootje en ip uit de 91.x.x.x range lost het op

[ Voor 16% gewijzigd door netblade op 12-04-2025 14:51 ]

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Siira
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Bij rapporten van lage snelheid / instabiliteit zou het handig zijn als je even vermeld:
  • Globale lokatie
  • Modem dat je gebruikt
  • Bedraad / WiFi (en is dit 5 GHz of 2,4 GHz)
  • Goede/matige/slechte ontvangst n78
Recent leek er een 'probleem' te zijn dat wellicht te maken heeft met de lancering van "Klik en Klaar Business" waarbij diverse mensen niet meer boven de 30 Mbit/s kwamen wat upload betreft. Dat lijkt nu weer 'opgelost' te zijn.

Zelf draait alles weer prima hier.
  • Modem: ZTE MU5120
  • Verbinding: Wifi 5 GHz, vol bereik (ca. 2 meter van mijn computer)
  • Ontvangst n78: Goed, -83 dBm, SINR: 24,5 dB
Snelheid: 930 / 118 Mbit/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
Heel Odido draadloos internet lijkt er in oost Groningen weer uit te liggen 😑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
@Bakkertje_01 Wij hadden tot 13:30 (we zijn nu van huis) prima internet in Bellingwolde, dus in ieder geval niet in heel Oost-Groningen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door mvdklip op 13-04-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
netblade schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:37:

edit rebootje en ip uit de 91.x.x.x range lost het op
Hoe zit dat eigenlijk? Krijg je naast de standaard dagelijkse ip-wissel vanuit Odido ook een nieuw ip-adres bij een reboot die je zelf doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yousif
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-09 20:48
zacht schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:21:
[...]

Hoe zit dat eigenlijk? Krijg je naast de standaard dagelijkse ip-wissel vanuit Odido ook een nieuw ip-adres bij een reboot die je zelf doet?
Wanneer je op het netwerk komt, zet je een sessie op, hier zit een timer op van 24h. Met het rebooten, reset je de sessie manueel en zet je een nieuwe op (ie. het netwerk deelt je een nieuw IP uit), dan gaat de timer van 24h opnieuw lopen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ernstoud
Voor de met Linux bekende NR7302 Tweakers... root account !

Met het "admin" account in de GUI kun je de NR7302 beheren. Er is echter ook een "root" account. Alleen is het password daarvan niet bekend en voor elke NR7302 verschillend, want gerelateerd aan het serienummer.

Echter, met dank aan: https://forum.fibra.click...zyxel-nr7302-opinioni/224 en de translate functie in Edge van Italiaans naar Engels (Google Translate crasht op deze pagina) kun je het root account achterhalen. Ja, ik heb de ruim 1400 posts vandaag gelezen, u mag mij bedanken :) .

Maak via de GUI eerst een backup van je NR7302 configuratie!

Maintenance -> Backup/Restore, kies Backup... er wordt dan een bestand gemaakt "Backup_Restore" in je download folder, die kun je in datzelfde scherm altijd terugzetten mocht er wat fout gaan.

Wat je moet doen (alle onderstaande stappen zijn nog ongevaarlijk, maar alles op eigen risico!):

TIP: gebruik een SSH client die een logfile o.i.d. maakt, bijvoorbeeld PuTTY of KiTTY.

- met een SSH client inloggen op het device (IP adres van de GUI) met "admin" en het GUI wachtwoord
- je krijgt nu een "ZySH>" prompt
- tik in : zycli cfgget
- je krijgt nu het configuratiebestand van de NR7302 in het log van je SSH client, kopieer dit naar een editor
- zoek in deze lap tekst naar:

"Username":"root"
"Password":"_encrypt_EAuhFjE1+HCX53WT2icdeQ=="

Waarbij uiteraard bij jou hier wat anders staat, dit is het encrypte root password. (En nee, dit is ook niet mijn root password :) .)

- ga in de GUI van de NR7302 naar Network Setting -> DNS en kies Dynamic DNS
- enable Dynamic DNS en vul voor hostname en username iets in (niet belangrijk wat)
- kopieer het encrypte root wachtwoord in het "Password" veld

Dat moet dan zijn in het bovenstaande voorbeeld: _encrypt_EAuhFjE1+HCX53WT2icdeQ== dus de tekst zonder de aanhalingstekens.

Let op: staat er in het encrypte wachtwoord een \/ dus een \ gevolgd door een / haal dan de \ weg, dus:

_encrypt_EAuhFjE1+H\/53WT2icdeQ==

wordt:

_encrypt_EAuhFjE1+H/X53WT2icdeQ==

- klik op "Apply"

Als alles goed gegaan is, kun je nu op het oogje icon klikken naast het veld "Password" en zie je daar het root wachtwoord !

Et voila:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Xnj4qCgPK6ApPxb3MX_aerqaQ4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KNCbAhHGkmngCEuYZqcDVMz6.jpg?f=user_large

En uiteraard vanaf hier is het WEL gevaarlijk. Doe dit niet als je niet weet wat je aan het doen bent en onbekend met Linux bent. Alles op eigen risico. Doe je hier wat fout kun je je NR7302 als deurstopper gebruiken.

Aanmelden met het root account in de GUI levert overigens wat extra menu's maar die werken niet.

Ik wil nu verder zoeken naar nuttige instellingen, met name logging van SINR, RSSI e.d.

Voor mensen met voldoende kennis en de firmware willen uitpluizen, die staat hier:

http://fw-acs.telekom.de/...R7302WZ/100ACHA4b5_F0.bin

Er is ook een Oostenrijkse versie met eSIM functionaliteit. Voor K&K niet zinvol.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ernstoud
Ook een leuke hack voor de NR7302, realtime informatie over de 4g en 5G ontvangstkwaliteit. Handig bij uitrichten bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GC8pLgKtcDrztNk5LmNctJ2ijKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LS1TV6TDuQcr1G5tNIVtJOmj.jpg?f=fotoalbum_large

- Open in Edge of Chrome deze pagina: https://miononno.it/files/zyxel/hack/zyxel-hack-2.0.min.js
- Schrik niet; je ziet een pagina vol JavaScript.
- Selecteer en kopieer (copy) deze hele JavaScript tekst.
- Maak in Edge of Chrome een favorite bookmark aan naar een willekeurige webpagina.
- Geef die bookmark een naam, bijvoorbeeld "Toon NR7302 ontvangstkwaliteit".
- Met je muis op de gemaakte favorite bookmark, rechtermuisklik en kies "Edit".
- In het veld URL van die bookmark kopieer (paste) je de hele JavaScript tekst.
- Klik op "Save".

Open de GUI van de NR7302 en op de home page open je nu de gemaakte bookmark. In plaats van een nieuwe webpagina wordt de JavaScript code uitgevoerd en die toont dus bovenstaande informatie boven de home page (en elke andere pagina). Niet blijvend, er wordt niets op de NR7302 veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@ernstoud ik blijf hangen op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bu4yh-ryXijN2FFghlxJfRNvFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i9i59JHxQAkobMwBZX3W6Vcf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Merkwaardig, moet wel zeggen dat ik Edge gebruikt heb, maar in het Italiaanse forum waar ik deze tip vond, werd Chrome genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:02:
[...]

Merkwaardig, moet wel zeggen dat ik Edge gebruikt heb, maar in het Italiaanse forum waar ik deze tip vond, werd Chrome genoemd.
Ik zal edge dan ook eens proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alha
  • Niet online
Ook in Safari werkt het, bedankt voor het doorgeven van de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Nu met beide modems dat ze de connectie neerleggen, modems nog wel bereikbaar op 192.168.1.1 maar pingen werkt geeneens meer naar een ip adres, laat staan een DNS request.
Zo instabiel heb ik het met $G voor Thuis zelfs niet meegemaakt. Dit speelt al de hele avond. En ik hb serieus geen zin om terug te gaan naar Starlink, maar moet ook iets werkbaars hebben natuurlijk.

Ik type dit nu even nu het weer werkt na een herstart - dit is bizar. Zit op een mast richting Weesp overigens, maar het modem heeft 5G en is bereikbaar, het Odido internet lijkt juist kapot.

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 14-04-2025 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:01
franssie schreef op maandag 14 april 2025 @ 00:44:
Nu met beide modems dat ze de connectie neerleggen, modems nog wel bereikbaar op 192.168.1.1 maar pingen werkt geeneens meer naar een ip adres, laat staan een DNS request.
Zo instabiel heb ik het met $G voor Thuis zelfs niet meegemaakt. Dit speelt al de hele avond. En ik hb serieus geen zin om terug te gaan naar Starlink, maar moet ook iets werkbaars hebben natuurlijk.

Ik type dit nu even nu het weer werkt na een herstart - dit is bizar. Zit op een mast richting Weesp overigens, maar het modem heeft 5G en is bereikbaar, het Odido internet lijkt juist kapot.
Hoe ver komt een traceroute/mtr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09:06

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Hier in Feanwalden (Friesland) is de ping en snelheid ook bedroevend slecht. Eigenlijk al weken...Terwijl de modem op dezelde plaats staat. Voor zover ik kan zien krijgt de mast (op ca 400 meter afstand van mij) zijn signaal via een straalverbinding die start in Leeuwarden. Deze straalverbinding loopt over verschillende masten voordat hij bij ons is.

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

F.Baarda schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:07:
Hier in Feanwalden (Friesland) is de ping en snelheid ook bedroevend slecht. Eigenlijk al weken...Terwijl de modem op dezelde plaats staat. Voor zover ik kan zien krijgt de mast (op ca 400 meter afstand van mij) zijn signaal via een straalverbinding die start in Leeuwarden. Deze straalverbinding loopt over verschillende masten voordat hij bij ons is.
Misschien toch even opzoek gaan naar een andere plek voor je modem.
De mijne staat op zolder en is verbonden via een ftp kabel naar de woonkamer waar ik een tp-link router heb staan.
Ook het uitrichten van het Odido modem is zeer belangrijk......als ik de mijne een paar millimeter verdraai dan zakt het hele ontvangst in elkaar.
Zoek een goede plek en neem er je tijd voor om dat ding zo goed mogelijke uit te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

stormfly schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:22:
[...]

Hoe ver komt een traceroute/mtr?
niet tot het modem gek genoeg. ping op IP werkt oo kniet, laat staan via een hostname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Siira schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:01:
Bij rapporten van lage snelheid / instabiliteit zou het handig zijn als je even vermeld:
  • Globale lokatie
  • Modem dat je gebruikt
  • Bedraad / WiFi (en is dit 5 GHz of 2,4 GHz)
  • Goede/matige/slechte ontvangst n78
Recent leek er een 'probleem' te zijn dat wellicht te maken heeft met de lancering van "Klik en Klaar Business" waarbij diverse mensen niet meer boven de 30 Mbit/s kwamen wat upload betreft. Dat lijkt nu weer 'opgelost' te zijn.

Zelf draait alles weer prima hier.
  • Modem: ZTE MU5120
  • Verbinding: Wifi 5 GHz, vol bereik (ca. 2 meter van mijn computer)
  • Ontvangst n78: Goed, -83 dBm, SINR: 24,5 dB
Snelheid: 930 / 118 Mbit/s
Nou het grappige is dat ik exact dezelfde hotspot heb als jij, in deze hotspot komt sinds enkele weken de upload niet meer boven de 50 of soms 75 uit. Vaak rond de 20. Gaat de sim weer in het K&K modem is alles weer afdoende.
N78 ontvangst is rond de 80dBm.
Nu draait het allemaal alweer een paar dagen stabiel in het k&k modem, zal straks eens kijken wat er gebeurt als die weer in de mifi gestopt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siira
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
netblade schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:11:
[...]

Nou het grappige is dat ik exact dezelfde hotspot heb als jij, in deze hotspot komt sinds enkele weken de upload niet meer boven de 50 of soms 75 uit. Vaak rond de 20. Gaat de sim weer in het K&K modem is alles weer afdoende.
Was dat voorheen wel gelijk dan? Ik merk dat als ik de MiFi op dezelfde plaats "leg" als waar het Klik en Klaar modem staat ik vergelijkbare resultaten haal, al zijn zowel download als upload gemiddeld genomen een heel klein beetje lager.

Ik heb geprobeerd de specs naar boven te halen van beide modems en het lijkt er wel op dat ze beiden 4x4 MIMO ondersteunen op n78 en 3GPP release 16.

Dat gezegd hebbende, de antennes zitten minder efficient in de MiiFi simpelweg omdat ze veel dichter tegen elkaar aan zitten vanwege het gebrek aan ruimte. De NR5307 van Zyxel heeft de antennes in de hoeken zitten van de vierkante doos. Voor MiMo is dat wel van belang.

Is er een reden dat je liever de MiFi gebruikt dan het standaard modem? Mijn reden is dat ik hem vaak meeneem en ik eigenlijk bang ben dat de grote NR5307 kapot gaat als ik hem steeds mee sleep. Het steeds wisselen van de SIM kaart vind ik niet zo handig, dus gebruik ik thuis ook gewoon de MiFi. Aangezien het bij mij prima snelheden en stabiliteit geeft is dat prima voor mij, maar nogmaals, de NR5307 doet het wel iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Siira schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:10:
[...]

Was dat voorheen wel gelijk dan? Ik merk dat als ik de MiFi op dezelfde plaats "leg" als waar het Klik en Klaar modem staat ik vergelijkbare resultaten haal, al zijn zowel download als upload gemiddeld genomen een heel klein beetje lager.

Ik heb geprobeerd de specs naar boven te halen van beide modems en het lijkt er wel op dat ze beiden 4x4 MIMO ondersteunen op n78 en 3GPP release 16.

Dat gezegd hebbende, de antennes zitten minder efficient in de MiiFi simpelweg omdat ze veel dichter tegen elkaar aan zitten vanwege het gebrek aan ruimte. De NR5307 van Zyxel heeft de antennes in de hoeken zitten van de vierkante doos. Voor MiMo is dat wel van belang.

Is er een reden dat je liever de MiFi gebruikt dan het standaard modem? Mijn reden is dat ik hem vaak meeneem en ik eigenlijk bang ben dat de grote NR5307 kapot gaat als ik hem steeds mee sleep. Het steeds wisselen van de SIM kaart vind ik niet zo handig, dus gebruik ik thuis ook gewoon de MiFi. Aangezien het bij mij prima snelheden en stabiliteit geeft is dat prima voor mij, maar nogmaals, de NR5307 doet het wel iets beter.
Voorheen lag het inderdaad erg gelijk, de K&k modem is iets stabieler qua snelheden maar veel scheelt het niet.

Ik gebruik hem onderweg ook nog wel eens inderdaad, zeker als ik standby dienst heb en niet thuis ben gebruik ik hem met enige regelmaat. Goed de normale zaakjes kan ik wel uitvoeren, maar als ik even een file wil uploaden duurt dat wel eventjes met 20 a 30mbit.
De weken dati k geen standby heb staat die als fallback modem aan mn servertje gekoppeld (die heeft 2 netwerkpoorten).

[ Voor 3% gewijzigd door netblade op 14-04-2025 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:09:
[...]

Ik zal edge dan ook eens proberen.
Zojuist met de laatste versie van Chrome geprobeerd en dat werkt gewoon. Ik zie ook in jouw schermafdruk “Edit shortcut”. Maar je moet een bookmark maken, geen shortcut. Bij mij staat daar als ik met rechtermuisknop op “Edit” klik dan ook “Edit bookmark”.

Dus maak een bookmark aan door een willekeurige website te laden en op het sterretje te klikken in de URL balk. Dan van die bookmark naam aanpassen en in URL veld de JavaScript plakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/251ypB2Rgh5zoaFJ-Gs_1_pPloU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZ5MfAF3WioRnYV4LzoazNp9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
BiG-GuY schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 08:54:
@Dani_!
Heel erg bedankt voor deze mogelijkheid. Werkt hier ook top.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn UDM-SE erachter had direct een nieuw DHCP-adres opgevraagd van de Zyxel na toepassen en werkt direct via het publieke IP dat ik zie in mijn router erachter.

Moet nog kijken of ik een optie kan vinden voor de UDM-SE om naar het oude lokale adres te gaan van de Zyxel, want na het aanzetten heb ik geen toegang meer tot de router interface omdat hij nu geen route meer heeft naar dat subnet.

Voor de vragen van anderen over banden, vermoed dat het wel mogelijk moet zijn om de banden ook aan te passen, als je kan achterhalen welke API commando’s daarvoor gebruikt worden.

Vroeger met Huawei modems ook gewerkt met .bat files met scripts om verschillende banden te kiezen.
Zag overigens wat aparts toen ik gisteren inlogde op mijn K&K router. Ik zag dat hij volgens de status verbinding had met n78+n28+b3 . Zit er dan toch een X65 chipset in de NR5307?
Ik ben hobbymatig ook even aan het verdiepen in chipsets, is jouw vermoeden toch dat er een X65 in de Zyxel van Odido zit? Waar vind jij de verschillen tussen een X62 chipset, kom zelf niet helemaal tot een clue?

EDIT zag later nog een gesprek van jou waarin blijkt dat 5GCA mogelijk nog niet aanstond bij Odido. Toch zou ik wat meer over de chipsets willen leren :P Heb heel wat datasheets en screenshots van mijn Odido Zyxel in AI gestopt en AI is er van overtuigd dat er een X65 in zit vanwege de snelheden.

Toen vroeg ik dit ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDuPQpkWmPRPK3ozWHwLoPheEH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ua2ruvnxwDAxYuz2KPL1ifVv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door stormfly op 14-04-2025 15:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
Nog een update om die band parameters in je browser te krijgen voor Chrome (e.a. browsers) zonder bookmark e.d.:

- kopieer de hele JavaScript tekst van https://miononno.it/files/zyxel/hack/zyxel-hack-2.0.min.js
- log in op de GUI van de NR7302
- ga in je browser naar de developer tools (Chrome: drie puntjes menu -> More tools -> Developer tools
- ga naar Console
- paste de Javascript tekst en druk op Enter

Kan zijn dat er bij de laatste stap een warning komt en je (Chrome) moet toestaan via de console Javascript te pasten, type dan "allow pasting" en doe de laatste stap nogmaals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:31:
Nog een update om die band parameters in je browser te krijgen voor Chrome (e.a. browsers) zonder boomark e.d.:

- kopieer de hele JavaScript tekst van https://miononno.it/files/zyxel/hack/zyxel-hack-2.0.min.js
- log in op de GUI van de NR7302
- ga in je browser naar de developer tools (Chrome: drie puntjes menu -> More tools -> Developer tools
- ga naar Console
- paste de Javascript tekst en druk op Enter

Kan zijn dat er bij de laatste stap een warning komt en je (Chrome) moet toestaan via de console Javascript te pasten, type dan "allow pasting" en doe de laatste stap nogmaals.
Dit werkt perfect.
Mijn netwerk werkt overigens ook weer, lijkt er wat op dat ik ergens toch een IP conflict had hoewel de router/modem op 192.168.1.x stond en mijn netwerk op 192.168.0.x
, nu Modem/router op 192.168.10.x en netwerk op 192.168.20.x

Als de vriendin weer eens een hele dag op pad is (ze werkt veel thuis) weer eens kijken of ik die NR7302 weer in pass through kan krijgen, stabiel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ernstoud
Voor de liefhebber met root access naar de NR7302; alle bandinformatie staat elke seconde geupdate in het bestand /var/log/mmm.log maximaal 5 minuten dan roteert het bestand naar mmm.log.1 en komt er een nieuw bestand mmm.log.

Als je zelf grafiekjes wil maken; met root access en scp dat bestand ophalen, juiste info parsen en grafiek produceren.

KiTTY SCP kan geheel zonder vragen naar user id en password dat doen vanaf de command line. Dus zonder interactie, leuk als je het wil scripten.

Dus: kscp -q -pw [rootpassword] -scp root@192.168.0.1:/var/log/mmm.log mmm.log en met unix2dos of unix2mac maak je er een leesbaar bestand van.

Mijn oplossingen daarvoor zijn altijd enorm houtje-touwtje (KiTTY, FreeBasic, ploticus e.d.) dus niet zo geschikt om door leken gebruikt te worden maar ik zal e.e.a. binnenkort hier posten.

Geen idee of hier belangstelling voor is, is misschien alles bij elkaar teveel nerdism en ego tripperij :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 14:06

Niek

f.k.a. The_Surfer

ernstoud schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:57:
Voor de met Linux bekende NR7302 Tweakers... root account !

Met het "admin" account in de GUI kun je de NR7302 beheren. Er is echter ook een "root" account. Alleen is het password daarvan niet bekend en voor elke NR7302 verschillend, want gerelateerd aan het serienummer.

Echter, met dank aan: https://forum.fibra.click...zyxel-nr7302-opinioni/224 en de translate functie in Edge van Italiaans naar Engels (Google Translate crasht op deze pagina) kun je het root account achterhalen. Ja, ik heb de ruim 1400 posts vandaag gelezen, u mag mij bedanken :) .

Maak via de GUI eerst een backup van je NR7302 configuratie!

Maintenance -> Backup/Restore, kies Backup... er wordt dan een bestand gemaakt "Backup_Restore" in je download folder, die kun je in datzelfde scherm altijd terugzetten mocht er wat fout gaan.

Wat je moet doen (alle onderstaande stappen zijn nog ongevaarlijk, maar alles op eigen risico!):

TIP: gebruik een SSH client die een logfile o.i.d. maakt, bijvoorbeeld PuTTY of KiTTY.

- met een SSH client inloggen op het device (IP adres van de GUI) met "admin" en het GUI wachtwoord
- je krijgt nu een "ZySH>" prompt
- tik in : zycli cfgget
- je krijgt nu het configuratiebestand van de NR7302 in het log van je SSH client, kopieer dit naar een editor
- zoek in deze lap tekst naar:

"Username":"root"
"Password":"_encrypt_EAuhFjE1+HCX53WT2icdeQ=="

Waarbij uiteraard bij jou hier wat anders staat, dit is het encrypte root password. (En nee, dit is ook niet mijn root password :) .)

- ga in de GUI van de NR7302 naar Network Setting -> DNS en kies Dynamic DNS
- enable Dynamic DNS en vul voor hostname en username iets in (niet belangrijk wat)
- kopieer het encrypte root wachtwoord in het "Password" veld

Dat moet dan zijn in het bovenstaande voorbeeld: _encrypt_EAuhFjE1+HCX53WT2icdeQ== dus de tekst zonder de aanhalingstekens.

Let op: staat er in het encrypte wachtwoord een \/ dus een \ gevolgd door een / haal dan de \ weg, dus:

_encrypt_EAuhFjE1+H\/53WT2icdeQ==

wordt:

_encrypt_EAuhFjE1+H/X53WT2icdeQ==

- klik op "Apply"

Als alles goed gegaan is, kun je nu op het oogje icon klikken naast het veld "Password" en zie je daar het root wachtwoord !

Et voila:

[Afbeelding]

En uiteraard vanaf hier is het WEL gevaarlijk. Doe dit niet als je niet weet wat je aan het doen bent en onbekend met Linux bent. Alles op eigen risico. Doe je hier wat fout kun je je NR7302 als deurstopper gebruiken.

Aanmelden met het root account in de GUI levert overigens wat extra menu's maar die werken niet.

Ik wil nu verder zoeken naar nuttige instellingen, met name logging van SINR, RSSI e.d.

Voor mensen met voldoende kennis en de firmware willen uitpluizen, die staat hier:

http://fw-acs.telekom.de/...R7302WZ/100ACHA4b5_F0.bin

Er is ook een Oostenrijkse versie met eSIM functionaliteit. Voor K&K niet zinvol.
Moet je nog iets speciaals doen om de SSH poort open te zetten?
code:
1
ssh admin@192.168.1.1
krijgt een timeout bij mij, en met nmap zie ik dat poort 22 filtered is. Firewall staat wel uit bij mij.

*edit*: Bij de /RemoteManagement pagina zie ik ook alleen Ping en HTTPS staan, geen SSH.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:45

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
stormfly schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:23:
[...]

[...]

Ik ben hobbymatig ook even aan het verdiepen in chipsets, is jouw vermoeden toch dat er een X65 in de Zyxel van Odido zit? Waar vind jij de verschillen tussen een X62 chipset, kom zelf niet helemaal tot een clue?

EDIT zag later nog een gesprek van jou waarin blijkt dat 5GCA mogelijk nog niet aanstond bij Odido. Toch zou ik wat meer over de chipsets willen leren :P Heb heel wat datasheets en screenshots van mijn Odido Zyxel in AI gestopt en AI is er van overtuigd dat er een X65 in zit vanwege de snelheden.

Toen vroeg ik dit ;-)
[Afbeelding]
Volgens mij had ik dat uit de datasheets gehaald toen. Die 300Mhz totale 5G/4G CA is ook wat ik daarin tegengekomen was. Dat is ook de reden dat de performance van de NR5307 hoger kan zijn dan andere 5G modem/routers die een ouder modem type hebben, zoals de NR7302 die hier vaker voorbij komt.

Weet alleen niet hoe het precies werkt qua limitatie, want heb ook hardware die we zakelijk inzetten waar X55 generatie (3GPP Release 15) modems in zitten en die kunnen ook gewoon n78+b1+b3+b3+b7 connectie maken, maar mogelijk dat de bruikbare bandbreedte dan niet de volle 100Mhz van n78 kan gebruiken.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Niek schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:24:
[...]

Moet je nog iets speciaals doen om de SSH poort open te zetten?
code:
1
ssh admin@192.168.1.1
krijgt een timeout bij mij, en met nmap zie ik dat poort 22 filtered is. Firewall staat wel uit bij mij.

*edit*: Bij de /RemoteManagement pagina zie ik ook alleen Ping en HTTPS staan, geen SSH.
Hebben we het wel over de NR7302? En niet de NR5307 (K&K)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 14:06

Niek

f.k.a. The_Surfer

ernstoud schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:26:
[...]

Hebben we het wel over de NR7302? En niet de NR5307 (K&K)?
Ah sorry, dacht inderdaad dat het over de NR5307 ging.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Niek schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:30:
[...]

Ah sorry, dacht inderdaad dat het over de NR5307 ging.
De NR5307 is dus meer afgeschermd. De openheid van de NR7302 verbaast me, je kunt er zelfs met telnet (!) op inloggen. Ik ga ook de iptables firewall rules van dit device bekijken want dit geeft niet veel vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@ernstoud welke optie gebruik jij momenteel in de NR7302?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiZOxW_-A5DRrvDCCVW54E4ZZMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6w4ODDlTpewk8IQJ6ZfMxwH5.png?f=fotoalbum_large

Ik heb er wat mee zitten spelen maar heb er nog geen gevoel bij kunnen krijgen. Jij zit een stuk dieper in de materie van de modemtechniek dan ik.

En misschien toch maar eens een NR7302 topic? Het zal 95% van de lezers hier niet relevant zijn, en je waardevolle informatie staat nu erg verspreid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:58:
@ernstoud welke optie gebruik jij momenteel in de NR7302?
[Afbeelding]

Ik heb er wat mee zitten spelen maar heb er nog geen gevoel bij kunnen krijgen. Jij zit een stuk dieper in de materie van de modemtechniek dan ik.

En misschien toch maar eens een NR7302 topic? Het zal 95% van de lezers hier niet relevant zijn, en je waardevolle informatie staat nu erg verspreid.
Goede vraag. Ik heb die slider meteen op “Individual” gezet. In dat Italiaanse forum is er wel wat over genoemd maar zoeken daarin is wat moeilijk en om nu weer > 1400 posts te gaan doorbladeren…

Ik zal binnenkort een NR7302 topic aanmaken. Goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
BiG-GuY schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:57:
[...]

Volgens mij had ik dat uit de datasheets gehaald toen. Die 300Mhz totale 5G/4G CA is ook wat ik daarin tegengekomen was. Dat is ook de reden dat de performance van de NR5307 hoger kan zijn dan andere 5G modem/routers die een ouder modem type hebben, zoals de NR7302 die hier vaker voorbij komt.

Weet alleen niet hoe het precies werkt qua limitatie, want heb ook hardware die we zakelijk inzetten waar X55 generatie (3GPP Release 15) modems in zitten en die kunnen ook gewoon n78+b1+b3+b3+b7 connectie maken, maar mogelijk dat de bruikbare bandbreedte dan niet de volle 100Mhz van n78 kan gebruiken.
Inderdaad die NR5307 heeft echt een hele hoge performance voor een abonnement wat slechts 25euro kost.

Ik gebruik 100 MHz n78 (5G NR TDD). Daarnaast zijn er minstens 2 LTE-carriers actief (B1 20 MHz + B3 20 MHz + extra B3 10 MHz in SCC2). Totaal is er : 100 + 20 + 20 + 10 = 150 MHz actief in downlink.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ernstoud
Ik heb een apart topic voor de Zyxel NR7302 aangemaakt:

Ervaringen en discussie m.b.t de Zyxel NR7302 FWA router

Ik heb de leverancier op Amazon en eBay naar de voorraad gevraagd; er zijn er nog ruim 800 beschikbaar, dus een eigen topic is op zijn plaats en dan vervuilen we het Odido K&K topic niet verder.

Graag het topic daar aanvullen met kennis, tips en ervaringen.

@marktweakt ... kun jij een link naar deze post en het het hierboven genoemde topic aanmaken op de topic start hier?

[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 16-04-2025 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 15:30
ernstoud schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:37:
Ik heb een apart topic voor de Zyxel NR7302 aangemaakt:

Ervaringen en discussie m.b.t de Zyxel NR73202 FWA router

Ik heb de leverancier op Amazon en eBay naar de voorraad gevraagd; er zijn er nog ruim 800 beschikbaar, dus een eigen topic is op zijn plaats en dan vervuilen we het Odido K&K topic niet verder.

Graag het topic daar aanvullen met kennis, tips en ervaringen.

@marktweakt ... kun jij een link naar deze post en het het hierboven genoemde topic aanmaken op de topic start hier?
Link in TS is aangemaakt.

Misschien moet je nog wel even de titel van je topic aanpassen; er staat NR73202 wat volgens mij moet zijn NR7302.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Dank!
Misschien moet je nog wel even de titel van je topic aanpassen; er staat NR73202 wat volgens mij moet zijn NR7302.
Merkwaardig want ik had gewoon cut/paste gebruikt. Enfin, het is gecorrigeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 16-04-2025 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR25
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-09 15:59
Goedemorgen,

Ik heb sinds gisteren ook Klik & Klaar in huis, maar merk dat ik met name op de 1e verdieping en zolder erg slechte verbinding heb.

Nu heb ik een TP-Link Deco XE75 Pro (3-pack) beschikbaar. Ik ben technisch niet goed onderlegd, maar is het mogelijk om deze met het Klik & Klaar systeem te gebruiken en zo ja, is hier een handleiding o.i.d. voor?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JR25 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:53:
Goedemorgen,

Ik heb sinds gisteren ook Klik & Klaar in huis, maar merk dat ik met name op de 1e verdieping en zolder erg slechte verbinding heb.

Nu heb ik een TP-Link Deco XE75 Pro (3-pack) beschikbaar. Ik ben technisch niet goed onderlegd, maar is het mogelijk om deze met het Klik & Klaar systeem te gebruiken en zo ja, is hier een handleiding o.i.d. voor?

Alvast bedankt!
Plaats de odido modem op de plek in je huis waar je de beste 5g verbinding hebt.
Verbind de odido modem met de rest van je netwerk met behulp van een ethernet kabel
Zet wifi uit op je odido modem
Zet de deco's op de plekken in huis zodat je de beste wifi verbindingen in huis hebt. Gebruik accesspoint mode voor je deco's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenjarino
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-09 08:29
Joh, ik zie in de community 2 gebruikers met B11 firmware die ze mogelijk al een week draaien! Het betreft 2 routers waarvan de logfiles werden uitgelezen door Odido ivm de bekende WIFI problemen.

Maar vandaag staat er de opmerking "ik heb het modem zojuist moeten herstarten, thuiswerken was onmogelijk helaas.". Dus ik zou er nog niet te veel van verwachten...

https://community.odido.n...eboot-noodzakelijk-373058

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:00:
[...]

Plaats de odido modem op de plek in je huis waar je de beste 5g verbinding hebt.
Verbind de odido modem met de rest van je netwerk met behulp van een ethernet kabel
Zet wifi uit op je odido modem
Zet de deco's op de plekken in huis zodat je de beste wifi verbindingen in huis hebt. Gebruik accesspoint mode voor je deco's
zo lang de naam van je het wifi-netwerk op het Odido-modem anders is dan die van de Deco's zou je het in het
begin ook nog even aan kunnen laten staan. Het zit niet echt in de weg en je kunt even makkelijk terugvallen op je Odido wifi als de Deco's het toch nog niet goed doen.

Als het allemaal goed en stabiel werkt zou je de wifi van je Odido-modem uit kunnen zetten, zodat je er niet per ongeluk op connect en de kans kleiner wordt dat het elkaar stoort qua wifi kanalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Palomar schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:17:
[...]

zo lang de naam van je het wifi-netwerk op het Odido-modem anders is dan die van de Deco's zou je het in het
begin ook nog even aan kunnen laten staan. Het zit niet echt in de weg en je kunt even makkelijk terugvallen op je Odido wifi als de Deco's het toch nog niet goed doen.

Als het allemaal goed en stabiel werkt zou je de wifi van je Odido-modem uit kunnen zetten, zodat je er niet per ongeluk op connect en de kans kleiner wordt dat het elkaar stoort qua wifi kanalen.
Ik heb uit de berichten opgemaakt dat de wifi van het modem problemen oplevert, dus vandaar.
Ik schat de deco's beter in dan de wifi van het modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
Ik ben aan het denken om Klik&Klaar te nemen en heb het forum wat doorgespit voor informatie. Nu lees ik helaas veel over verbindings problemen maar in veel gevallen is het niet duidelijk of het nu de wifi van het modem betreft of de daadwerkelijke 5G verbinding die voor problemen zorgt. Ik hoop dan het eerste want ik wil gewoon mijn router koppelen aan het modem en die voor de wifi gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ratzz schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:42:
... Nu lees ik helaas veel over verbindings problemen maar in veel gevallen is het niet duidelijk of het nu de wifi van het modem betreft of de daadwerkelijke 5G verbinding die voor problemen zorgt. ...
Klopt, terwijl het zo makkelijk is om de verbinding expliciet te noemen. ;)
Dan maar in de antwoorden duidelijk zijn.
Ik vermoed echter inderdaad dat het vaak over de wifi gaat, gezien dat ook door veel gebruikers als internet wordt gezien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-09 21:24
ratzz schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:42:
Ik ben aan het denken om Klik&Klaar te nemen en heb het forum wat doorgespit voor informatie. Nu lees ik helaas veel over verbindings problemen maar in veel gevallen is het niet duidelijk of het nu de wifi van het modem betreft of de daadwerkelijke 5G verbinding die voor problemen zorgt. Ik hoop dan het eerste want ik wil gewoon mijn router koppelen aan het modem en die voor de wifi gebruiken.
Ligt een beetje aan de mast die bij jou in de buurt staat. Ik gebruikte de wifi van het modem niet maar had nog steeds meerdere keren per dag uitval. Waarschijnlijk door een mast met lage kwaliteit straalverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
woutervt schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:53:
[...]
Ligt een beetje aan de mast die bij jou in de buurt staat. Ik gebruikte de wifi van het modem niet maar had nog steeds meerdere keren per dag uitval. Waarschijnlijk door een mast met lage kwaliteit straalverbinding.
Volgens de dekkingsgraad moet ik gunstig wonen. Is de telefonische verbinding over 5G van Odido te vergelijken met de verbinding van het modem of is dat appels met peren vergelijken? Zoja dan zou het goed moeten komen, dan heb ik alleen een relatieve lage upload (schommelt tussen de 25 en 35 Mbps), de download is ongeveer 350 Mbps..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ratzz schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:39:
[...]

Volgens de dekkingsgraad moet ik gunstig wonen. Is de telefonische verbinding over 5G van Odido te vergelijken met de verbinding van het modem of is dat appels met peren vergelijken? Zoja dan zou het goed moeten komen, dan heb ik alleen een relatieve lage upload (schommelt tussen de 25 en 35 Mbps), de download is ongeveer 350 Mbps..
Is het zelfde netwerk dus zeker indicatief, met de opmerking dat het K&K modem bepaalde banden heeft uitgeschakeld.
Zie ook de TS en dan met name ook de link naar antennekaart.nl om te kijken wat je afstand is tot de masten om te schatten of je N78 nog goed kan gebruiken (dat is de snelste band voor download)

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 17-04-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
ratzz schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:39:
[...]

Tja, wij kunnen niet ruiken welke smartphone je hebt, maar een redelijk recente met 5G heeft dan vrijwel dezelfde techniek aan boord dan een Zyxel NR5307 of NR7302. Wel heeft een 5G router natuurlijk betere antennes en een smartphone in de hand schermt ook nog het signaal af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:44:
[...]

Tja, wij kunnen niet ruiken welke smartphone je hebt, maar een redelijk recente met 5G heeft dan vrijwel dezelfde techniek aan boord dan een Zyxel NR5307 of NR7302. Wel heeft een 5G router natuurlijk betere antennes en een smartphone in de hand schermt ook nog het signaal af.
Kortom, als je met een 5G-smartphone een redelijke goede verbinding hebt, mag je van van Odido K&Klaar dezelfde kwaliteit verbinding of iets beter verwachten als vuistregel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
ernstoud schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:44:
[...]

Het is ook lastig ruiken zo maar het is een Google Pixel 8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
RoRoNL schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:51:
[...]

Kortom, als je met een 5G-smartphone een redelijke goede verbinding hebt, mag je van van Odido K&Klaar dezelfde kwaliteit verbinding of iets beter verwachten als vuistregel?
Dat zou je wel denken. Wel is het zo dat mobiel op de mast vrijwel zeker een hogere prioriteit heeft dan K&K. Dus is het druk op de mast, zal K&K lager scoren dan je smartphone.

Ik zie dat sterk in de avondspits. Mijn mast staat vrij dicht bij een snelweg en secundaire wegen. In de spits stort de snelheid in van rond de 230 Mbps. naar rond de 100 Mbps. Kan natuurlijk ook een andere K&K gebruiker zijn die rond einde werktijd even de ICT backups maakt of zoiets.

Eigenlijk jammer dat je nooit kunt achterhalen wat de reden is van drops in snelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
RoRoNL schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:51:
[...]

Jee ofwel Ja en Nee. Je mag met K&K niet op de banden aanloggen die het diepste je woning binnen dringen de lage frequenties, die zijn voorbehouden aan mobiele gebruikers. Je mag met K&K alleen op de hogere banden, die minder ver je woning binnendringen. Omdat het K&K modem goede antennes heeft vlakt dit effect weer uit tot neutraal.

Je kan het nakijken op antennekaart.nl als je dan linksboven het sector vinkje inschakelt kan je zien hoe een sector over jouw locatie straalt. En of 5G band n78 daar ook in de mast is gemonteerd, zonder die band zakt je snelheid mogelijk in.

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 17-04-2025 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb een pand (loods/garage) waar ik internet in wil hebben (wil er een paar camera's in hangen, systeempje met HA en een vpnclient die naar thuis verbind), maar volgens de odido check:
Basis
De snelheid die je op dit adres kan halen ligt tussen de 5 Mbit/s en 50 Mbit/s. We kunnen geen minimale en maximale snelheid garanderen.
Dat pand heeft geen ramen, is steen met ook nog metalen gevelbeplating.

Wat denken jullie? Kansloos? Of gewoon proberen, want is toch na een maand weer op te zeggen? Ik neig naar het laatste.
Ik heb de odido klik-en-klaar app op mijn telefoon gezet in de hoop al te kunnen meten wat de beste plek en/of bereik zou zijn, maar dat werkt niet zonder eerst een 5G modem QR-code te scannen :-(

Zijn er andere (android) apps die een indicatie kunnen geven of dit kans van slagen heeft?

Edit: afstand tot mast is ca 420m (n28 / 783Mhz, n78 mast op ruim 900m)
@Cave_Boy Nee geen mobiel van Odido (ik heb Vodafone)

[ Voor 6% gewijzigd door u_nix_we_all op 18-04-2025 11:55 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 05:34
u_nix_we_all schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:28:
Ik heb een pand (loods/garage) waar ik internet in wil hebben (wil er een paar camera's in hangen, systeempje met HA en een vpnclient die naar thuis verbind), maar volgens de odido check:

[...]

Wat denken jullie? Kansloos? Of gewoon proberen, want is toch na een maand weer op te zeggen? Ik neig naar het laatste.
Ik heb de odido klik-en-klaar app op mijn telefoon gezet in de hoop al te kunnen meten wat de beste plek en/of bereik zou zijn, maar dat werkt niet zonder eerst een 5G modem QR-code te scannen :-(

Zijn er andere (android) apps die een indicatie kunnen geven of dit kans van slagen heeft?
Als je een mobiel hebt die op het Odido netwerk werkt dan is het een redelijke indicatie. Zelf merk ik dat dan vaak met het modem je wat meer ontvangst hebt en vaak hierdoor ook meer snelheid hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
u_nix_we_all schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:28:

[...]

Edit: afstand tot mast is ca 420m (n28 / 783Mhz, n78 mast op ruim 900m)
@Cave_Boy Nee geen mobiel van Odido (ik heb Vodafone)
Gewoon proberen. De dekkingskaart van Odido berust op fantasie. Op 400 meter van de mast zou het goed moeten werken. Staat een sector antenne jouw kant op? Zie antennekaart.nl, links in menu, sector layout aanzetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gAJqnCC-At34NkyxIpwFIcwjxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bo23168mJxVaIuV962YV0xq6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
@ernstoud Ja, sectorantenne staat de goede kant op. Ik ga het maar gewoon proberen, ben benieuwd!

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
u_nix_we_all schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:34:
@ernstoud Ja, sectorantenne staat de goede kant op. Ik ga het maar gewoon proberen, ben benieuwd!
Ik denk dat je verrast wordt.

Pagina: 1 ... 66 ... 83 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.