Ik heb geen Klik en Klaar maar een normale abonnement die heb ik getest in Acer PredatorX5 5G, een Zte F50 en een ZTEMu5120, Die laatste 2 kunnen wel een dag draaien op een 74Wh powerbank omdat deze al als mobiele router bedoeld zijn.W1ck1e schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:46:
[...]
Ben jij dan het type dat zo'n powerbank bestelt, even test, en dan terugstuurt naar de webwinkel als het niet voldoende goed werkt ?
Ik denk dat de vraag van @BrbZrk is gericht aan mensen die beide al hebben: "Odido klik en klaar" en zo'n powerbank. Bijvoorbeeld @Roy Tollenaar
In de categorie don't fix it if it ain't broken wat ik jou een keer heb zien zeggen in dit topic: ik heb besloten dat ik het voor nu even laat zitten. Mijn internet werkt prima met het standaard K&K-modem. Ben tevreden over downloaden en uploaden en videobellen werkt ook zonder haperingen. Ik houd de NR7302 wel voor de zekerheid, mocht het later toch minder worden. Kan die tzt altijd weer verkopenernstoud schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:51:
[...]
Niet. Status groen betekent WiFi disabled. Geen idee hoe dat kan, tenzij je WiFi in de NR7302 ergens in de instellingen uit hebt gezet.
Maar Signal oranje betekent dat er 5G ontvangst is.
MacBook via ethernet in LAN poort van PoE adapter. Dat dus als eerste proberen.
Ik weet zeker dat je de NR7302 wel voor een goede prijs op MP of hier op op Tweakers bij V&A kunt verkopen.renskerenske schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:01:
[...]
In de categorie don't fix it if it ain't broken wat ik jou een keer heb zien zeggen in dit topic: ik heb besloten dat ik het voor nu even laat zitten. Mijn internet werkt prima met het standaard K&K-modem. Ben tevreden over downloaden en uploaden en videobellen werkt ook zonder haperingen. Ik houd de NR7302 wel voor de zekerheid, mocht het later toch minder worden. Kan die tzt altijd weer verkopenDeco stuur ik voor nu retour.
Succes!
Hier wordt volgende week KPN glasvezel (1Gb/1Gb) actief.
Ik houd vooralsnog K&K (NR7302) er nog bij als fallback vanwege 90% thuiswerken.
Mocht KPN uiterst stabiel blijken dan kan ik K&K nog altijd opzeggen en, zoals je zegt, dan is verkoop van de NR7302 geen probleem.
Ik houd vooralsnog K&K (NR7302) er nog bij als fallback vanwege 90% thuiswerken.
Mocht KPN uiterst stabiel blijken dan kan ik K&K nog altijd opzeggen en, zoals je zegt, dan is verkoop van de NR7302 geen probleem.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Ik heb sinds vandaag ook Klik en Klaar internet.
Verwachte snelheid volgens de website postcodechecker: UP 156Mb/s, DOWN: 29MB/s
Vandaag over de dag meerdere metingen gedaan en vrijwel constant boven de 200Mb/s met uitschieters tot 600Mb/s, dus tot nu toe erg tevreden.
Ik maak gebruik van een eigen (TP-link) router. Heb deze een vast IP adres gegeven en in de DMZ gezet.
Helaas kan ik mijn home assistant niet meer bereiken (ingesteld met duckdns en Lets encrypt certificaat)
DuckDNS domein verwijst nu naar de inlogpagina van het Zyxel modem.
Bij het toewijzen van een andere externe poort (2400, 2401, 3389) die volgens dit topic (https://community.odido.n...tten-klik-en-klaar-369433) wel beschikbaar zou moeten zijn, krijg ik geen verbinding. De poort is wel open volgens CanYouSeeMe.org, maar ik kan mijn home assistant dus niet bereiken. (via domein.duckdns.org:externepoort).
Is er iemand anders met dit probleem of met een oplossing hiervoor?
Vandaag over de dag meerdere metingen gedaan en vrijwel constant boven de 200Mb/s met uitschieters tot 600Mb/s, dus tot nu toe erg tevreden.
Ik maak gebruik van een eigen (TP-link) router. Heb deze een vast IP adres gegeven en in de DMZ gezet.
Helaas kan ik mijn home assistant niet meer bereiken (ingesteld met duckdns en Lets encrypt certificaat)
Bij het toewijzen van een andere externe poort (2400, 2401, 3389) die volgens dit topic (https://community.odido.n...tten-klik-en-klaar-369433) wel beschikbaar zou moeten zijn, krijg ik geen verbinding. De poort is wel open volgens CanYouSeeMe.org, maar ik kan mijn home assistant dus niet bereiken. (via domein.duckdns.org:externepoort).
Volgens mij hetzelde als wat ik had, kan het iets te maken hebben met hairpin nat? Ben geen expert. Heb toen het modem in bridge moeten zetten om eigen domein te bereiken. Nu Deco als volledige router. Werkt sindsdien prima.darasta schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:56:
...
Bij het doorspitten van dit topic kwam ik tegen dat iemand poort 55555 gebruikte. Die heb ik nu insteld en daarmee werkt het. Niet alle poorten die gemeld zijn in het topic waarna ik linktr zijn dus daadwerkelijk te gebruiken.darasta schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:56:
Ik heb sinds vandaag ook Klik en Klaar internet.
------------
Aanvulling: Helaas niet helemaal opgelost. De Zyxel lijkt NAT-hairpin te blokkeren. Vanaf het eigen netwerk dus niet mogelijk om via de externe url home assistant te openen.
Daarnaast wordt dit via het mobiele netwerk van BEN (dus ook odido) ook geblokkeerd.
De eerder genoemde poorten die werken dus wel, maar niet vanaf het eigen netwerk of vanaf mobiele netwerk van odido. Ik had toevallig een VPN aanstaan, waardoor poort 55555 wel doorkwam.
@Gotez Hoe heb jij het modem van klik en klaar in bridge modus gekregen?
[ Voor 17% gewijzigd door darasta op 18-03-2025 22:16 ]
Poorten als 55555 of 1194 openen van buitenaf werkt in IP passthrough mode met bijvoorbeeld eigen 5g router. Echter, alleen maar als je niet vanaf Odido 5G-netwerk komt. Als ik bijvoorbeeld Plex wil benaderen via mijn telefoon welke ook op Odido 5G-netwerk zit, dan krijg ik geen connectie. Doe ik dat van een niet Odido extern netwerk, dan kom ik er wel bij.
Meer mensen die dit kunnen bevestigen?
------------------------------x
Klopt. Al vaker benoemd. Komt omdat (veel te simpel gezegd) je normaal van mobiele telefoon naar mobiele telefoon geen poorten gaat openen.SleutelBos schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:17:
Poorten als 55555 of 1194 openen van buitenaf werkt in IP passthrough mode met bijvoorbeeld eigen 5g router. Echter, alleen maar als je niet vanaf Odido 5G-netwerk komt. Als ik bijvoorbeeld Plex wil benaderen via mijn telefoon welke ook op Odido 5G-netwerk zit, dan krijg ik geen connectie. Doe ik dat van een niet Odido extern netwerk, dan kom ik er wel bij.
Odido is wel bezig met kijken of ze dat kunnen oplossen maar is een aardige wijziging.
Zelf Tailscale ingesteld. Daarmee VPN naar huis en dan geen issue. Maar da's natuurlijk lastig als je Plex met familie deelt die ook Odido heeft
Ik heb het scriptje gebruikt in de console van de admin omgeving. Staat ergens eerder in dit topic. Ik had zelfs met de high inlogmethode zoals beschreven in een andere post geen tabje om dit in te stellen.darasta schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:46:
[...]
Bij het doorspitten van dit topic kwam ik tegen dat iemand poort 55555 gebruikte. Die heb ik nu insteld en daarmee werkt het. Niet alle poorten die gemeld zijn in het topic waarna ik linktr zijn dus daadwerkelijk te gebruiken.
------------
Aanvulling: Helaas niet helemaal opgelost. De Zyxel lijkt NAT-hairpin te blokkeren. Vanaf het eigen netwerk dus niet mogelijk om via de externe url home assistant te openen.
Daarnaast wordt dit via het mobiele netwerk van BEN (dus ook odido) ook geblokkeerd.
De eerder genoemde poorten die werken dus wel, maar niet vanaf het eigen netwerk of vanaf mobiele netwerk van odido. Ik had toevallig een VPN aanstaan, waardoor poort 55555 wel doorkwam.
@Gotez Hoe heb jij het modem van klik en klaar in bridge modus gekregen?
En inderdaad kan je vanaf een odido sim geen verbinding maken naar the thuis netwerk. Ik ben bijna alles van odidio en dus erg irritant. Gebruik dus vpn om dit op te lossen. Hopelijk kan odido dit anders inrichten, maar ik twijfel of ze dat gaan doen.
Dit is inderdaad al meerdere keren gemeld. Er is een probleem in de core van de Odido infra naar ik begrepen heb met firewall rules o.i.d., zie o.a.:SleutelBos schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:17:
bons in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
BiG-GuY in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Aanvulling hierop: van een klik & Klaar naar een andere Klik & klaar werkt wel bedenk ik me nu. Dus enkel van mobiel naar klik en klaar werkt nietGotez schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:23:
[...]
Ik heb het scriptje gebruikt in de console van de admin omgeving. Staat ergens eerder in dit topic. Ik had zelfs met de high inlogmethode zoals beschreven in een andere post geen tabje om dit in te stellen.
En inderdaad kan je vanaf een odido sim geen verbinding maken naar the thuis netwerk. Ik ben bijna alles van odidio en dus erg irritant. Gebruik dus vpn om dit op te lossen. Hopelijk kan odido dit anders inrichten, maar ik twijfel of ze dat gaan doen.
Mijn ervaring met Powerbank van MiBrbZrk schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:39:
Hoe lang zou zo'n powerbank van Mi bijv het uithouden met K&K, enig idee?
9 uur aan de k&k gehangen met een stroomverbruik van 7W, 15V 0,5A:
- 3 van de 4 ledjes waren uit dus zou de powerbank voor 75% leeg zijn
- elk uur een paar keer een speedtest gedaan gem. 240down/60up
- antenne in de kerktoren ong. 850m afstand en geen zichtverbinding
- 5g verbinding en het maakt weinig uit in welke positie het modem staat.
- 74 Wh batterij 20.000 mAh bij nominaal 3.7 V
- powerpak nieuw en nog maar 1 keer opgeladen
Ik ben er wel tevreden mee.
Nog een update van mijn probleem met klik& klaar. Ik zit hemelsbreed op een kilometer van de antenne en de verbindingswaarden zijn stabiel oké. Het lijkt dus een capaciteitsprobleem van Odido wat door de klantenservice wordt bevestigd. Kennelijk is het product klik & klaar in mijn regio iets te populair.
Waarom ik me hier nog druk over maak? Maandag constateerde de monteur dat mijn glasvezelaansluiting (ook abo via Odido) geen licht heeft, dus ik ben in afwachting van Delta om dit te fiksen.
Waarom ik me hier nog druk over maak? Maandag constateerde de monteur dat mijn glasvezelaansluiting (ook abo via Odido) geen licht heeft, dus ik ben in afwachting van Delta om dit te fiksen.
Morgen zou mijn klik&klaar geleverd worden, echter nog geen e-mail gehad dat het ook aan gaat komen morgen. 
Onlangs nog de klantenservice gebeld maar ik zou wel in het systeem staan
Edit:
2 uur later bericht
Onlangs nog de klantenservice gebeld maar ik zou wel in het systeem staan

Edit:
2 uur later bericht
[ Voor 8% gewijzigd door elektriekert op 19-03-2025 17:11 ]
Ok. Mooi dat bij rustig gebruik de Zyxel maar 7 Watt verbruikt. Dan is 9 - 10 uur met deze power bank haalbaar dus.Hatman schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:17:
[...]
Mijn ervaring met Powerbank van Mi
9 uur aan de k&k gehangen met een stroomverbruik van 7W, 15V 0,5A:
- 3 van de 4 ledjes waren uit dus zou de powerbank voor 75% leeg zijn
- elk uur een paar keer een speedtest gedaan gem. 240down/60up
- antenne in de kerktoren ong. 850m afstand en geen zichtverbinding
- 5g verbinding en het maakt weinig uit in welke positie het modem staat.
- 74 Wh batterij 20.000 mAh bij nominaal 3.7 V
- powerpak nieuw en nog maar 1 keer opgeladen
Ik ben er wel tevreden mee.
Net ook geinstalleerd. Erg tevreden over de uploadsnelheid! Momenteel achter dubbelglas met direct zicht op de zend mast op 200meter via een bladloze boom. Moet nog even kijken of ik een vrij pad kan vinden. Hoe goed isoleert golfplaat het 5G signaal?
https://www.speedtest.net/result/i/6518856437
Je zou veel hoger moeten halen met de download aangezien upload wel goed is.woutervt schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:55:
Net ook geinstalleerd. Erg tevreden over de uploadsnelheid! Momenteel achter dubbelglas met direct zicht op de zend mast op 200meter via een bladloze boom. Moet nog even kijken of ik een vrij pad kan vinden. Hoe goed isoleert golfplaat het 5G signaal?
Zal nog eens via de kabel proberen. Dit was op mijn telefoondunkiegaming schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:01:
[...]
Je zou veel hoger moeten halen met de download aangezien upload wel goed is.
Ik heb een uitdaging, al jaren klooi ik lekker aan met al m'n routers, voorheen had ik 2x TP-Link Archer AX50, maar ben overgestapt op de Asus GS-AX5400's omdat AiMesh goed werkte.
Nu heb ik sinds een paar weken de Zyxel NR5307 voor Odido Klik&Klaar, en omdat we nog maar gedeeltelijk verhuisd waren, en op 2 adressen internet wilde hebben, had ik tijdelijk de Archers weer van zolder gehaald en deze geïnstalleerd in onze nieuwe woning. Inmiddels volledig verhuisd, wil ik terug naar mijn standaard setup met de Asus' routers, en nu krijg ik het niet werkend.
Bij de TP Link routers is het een kwestie van kabel in de Zyxel, kabel in de WAN poort van de TP Link, en het draait onmiddelijk.
Als ik diezelfde kabel in de Asus stop, geeft hij een rood lampje en 'Your ISP's DHCP does not function properly'.
Ik heb elke truc die ik ken uit de doos gehaald, maar ik krijg het niet werkend. Om de Zyxel niet in de weg te laten zitten heb ik voor de zekerheid de LAN IP range op 192.168.10.1 staan. Nu heb ik inmiddels in de Zyxel het MAC adres van de Asus op een statisch IP staan, hem toegevoegd aan de DMZ, in de Asus in plaats van dynamisch IP alles handmatig ingevuld, en nu krijg ik (na opnieuw opstarten) een wit lampje op de Asus, en een melding dat hij verbonden is.
Dat is hij echter niet, tenminste, wel met de Zyxel lijkt het (ookal kan ik die niet benaderen als ik aan de Asus gekoppeld ben), maar niet met internet. Geen verbinding...
Wat zie ik over het hoofd???
Tips iemand?
Nu heb ik sinds een paar weken de Zyxel NR5307 voor Odido Klik&Klaar, en omdat we nog maar gedeeltelijk verhuisd waren, en op 2 adressen internet wilde hebben, had ik tijdelijk de Archers weer van zolder gehaald en deze geïnstalleerd in onze nieuwe woning. Inmiddels volledig verhuisd, wil ik terug naar mijn standaard setup met de Asus' routers, en nu krijg ik het niet werkend.
Bij de TP Link routers is het een kwestie van kabel in de Zyxel, kabel in de WAN poort van de TP Link, en het draait onmiddelijk.
Als ik diezelfde kabel in de Asus stop, geeft hij een rood lampje en 'Your ISP's DHCP does not function properly'.
Ik heb elke truc die ik ken uit de doos gehaald, maar ik krijg het niet werkend. Om de Zyxel niet in de weg te laten zitten heb ik voor de zekerheid de LAN IP range op 192.168.10.1 staan. Nu heb ik inmiddels in de Zyxel het MAC adres van de Asus op een statisch IP staan, hem toegevoegd aan de DMZ, in de Asus in plaats van dynamisch IP alles handmatig ingevuld, en nu krijg ik (na opnieuw opstarten) een wit lampje op de Asus, en een melding dat hij verbonden is.
Dat is hij echter niet, tenminste, wel met de Zyxel lijkt het (ookal kan ik die niet benaderen als ik aan de Asus gekoppeld ben), maar niet met internet. Geen verbinding...
Tips iemand?
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
Ook via de ethernet kabel kom ik niet hoger dan +/- 180up en 180 down. Signaal is goed. Wat zou het kunnen zijn dat de download dan zo knijpt? Ergens anders nog geen beter signaal gevonden in het huis.dunkiegaming schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:01:
[...]
Je zou veel hoger moeten halen met de download aangezien upload wel goed is.
Je hebt dus een set Asus GS-AX5400 die niet goed werkt? Dat is niet K&K gerelateerd denk ik dus lijkt me een eigen topic waard.jevin20 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:00:
Ik heb een uitdaging, al jaren klooi ik lekker aan met al m'n routers, voorheen had ik 2x TP-Link Archer AX50, maar ben overgestapt op de Asus GS-AX5400's omdat AiMesh goed werkte.
Tips iemand?
Maar stel het spul eerst eens terug naar fabrieksinstellingen check je IP ranges en begin vanaf daar lijkt me.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat is wel héél kort door de bocht. Voorheen had ik op mijn vorige adres glasvezel (van Odido) en dat werkte perfect. Geen enkel probleem. Maar ook met een reset naar fabrieksinstellingen werkt het niet hoor, en nogmaals, de TP Link werkt out of the box.franssie schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:29:
[...]
Je hebt dus een set Asus GS-AX5400 die niet goed werkt? Dat is niet K&K gerelateerd denk ik dus lijkt me een eigen topic waard.
Maar stel het spul eerst eens terug naar fabrieksinstellingen check je IP ranges en begin vanaf daar lijkt me.
En daarnaast ook nog: de Zyxel ziet de TP Link router meteen, maar de ASUS maar sporadisch in het overzicht met clients.
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
3n juist daarom is het dus een ASUS probleem. Zoek daar verder op of koop een set die wel werkt. Heeft weinig met K&K te maken lijkt me .jevin20 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:17:
[...]
M,
En daarnaast ook nog: de Zyxel ziet de TP Link router meteen, maar de ASUS maar sporadisch in het overzicht met clients.
edit: ik heb twee sites draaien op K&K, eentje op Omada en eentje op Ubuiquity Unifi, draaien beide probleemloos zonder gekke dingen, wel op DMZ maar dat zou niet moeten uitmaken in je geval.
[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 19-03-2025 23:31 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Glasvezel is in ons appartementengebouw nog een hele grote uitdaging. Diverse pogingen zijn ondernomen doro diverse partijen om fiber naar binnen te krijgen, zonder succes. Waarschijnlijk wordt er tzt een route langs de buitenkant gekozen, afwachten.
Tot die tijd zou ik graag verder gaan met klik-en-klaar. Ik zie nog op tegen het TV gedeelte, mijn vrouw heeft geen behoefte aan "iets" moeten streamen via de NPO app. Dus ik zoek een streaming apparaat dat minimaal de NPO app ondersteunt. Van chromecast / google TV kan ik niet achterhalen of daarop die app draait.
Mijn vraag: welk dedicated toestel voor NPO Start?
Tot die tijd zou ik graag verder gaan met klik-en-klaar. Ik zie nog op tegen het TV gedeelte, mijn vrouw heeft geen behoefte aan "iets" moeten streamen via de NPO app. Dus ik zoek een streaming apparaat dat minimaal de NPO app ondersteunt. Van chromecast / google TV kan ik niet achterhalen of daarop die app draait.
Ik heb het even voor je gegooled maar volgens Odido kan dat gewoon via je Chromecast. Graag gedaan.Ramon 73 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:10:
Glasvezel is in ons appartementengebouw nog een hele grote uitdaging. Diverse pogingen zijn ondernomen doro diverse partijen om fiber naar binnen te krijgen, zonder succes. Waarschijnlijk wordt er tzt een route langs de buitenkant gekozen, afwachten.
De NPO app doet het op mijn chromecast met google tv 2k (en ook op de 4k). Ik neem aan ook op de streamerRamon 73 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:10:
... Van chromecast / google TV kan ik niet achterhalen of daarop die app draait.
Ja, het kán. Maar dan moet je de stream starten vanaf de telefoon. Mijn huisgenoten willen/kunnen dat niet.Miglow schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:17:
[...]
Ik heb het even voor je gegooled maar volgens Odido kan dat gewoon via je Chromecast. Graag gedaan.
Ik heb een kastje nodig met een afstandsbediening, TV aan, AB pakken, zender kiezen en kijken tot je erbij neervalt. Telefoon moet niet nodig zijn om TV te kijken.
Die pagina van Odido ad ik ook al gevonden. Ik heb ook omschreven dat ik niet wil streamen vanaf een telefoon cq starten vanaf een telefoon.
Dus nogmaals: TV kijken met Odido klik en klaar, ZONDER gsm/smartphone
[ Voor 0% gewijzigd door Ramon 73 op 20-03-2025 11:29 . Reden: typo ]
Koop een google tv met chromecast (eol) of een andere android box. Dan werkt het met afstandsbediening
De uitvoering: Google Chromecast met Google TV (4K) Wit 8GB draait gewoon een volwaardige versie van Google TV. Dus kan je gewoon met de bijgeleverde afstandsbediening bedienen en kan je veel apps op installeren.Ramon 73 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:28:
[...]
Ja, het kán. Maar dan moet je de stream starten vanaf de telefoon. Mijn huisgenoten willen/kunnen dat niet.
Ik heb een kastje nodig met een afstandsbediening, TV aan, AB pakken, zender kiezen en kijken tot je erbij neervalt. Telefoon moet niet nodig zijn om TV te kijken.
Die pagina van Odido ad ik ook al gevonden. Ik heb ook omschreven dat ik niet wil streamen vanaf een telefoon cq starten vanaf een telefoon.
Dus nogmaals: TV kijken met Odido klik en klaar, ZONDER gsm/smartphone
Bij m’n ouders ook aangesloten op hun nu 16jaar oude Panasonic plasma TV en ze gebruiken alle recente apps, in dit geval dan via Ziggo. Maar Odido, NPO, NLZiet werken er allemaal op zonder je telefoon aan te raken.
Net als de uitvoering: Google TV Streamer Wit 32GB
Alternatief zou de Apple TV zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 20-03-2025 12:39 ]
Maar vergeet de OdidoTV app met K&K. Die werkt niet.karakedi schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:31:
Koop een google tv met chromecast (eol) of een andere android box. Dan werkt het met afstandsbediening
Dus TV kijken via een andere aanbieder.
:strip_exif()/f/image/z2X1iAD0mgAYJGBoFKDokkTR.png?f=user_large)
[ Voor 21% gewijzigd door LooneyTunes op 20-03-2025 14:03 ]
Die eerste is uit de handel gehaald en nergens meer op voorraad... gaat ook niet meer komen.BiG-GuY schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:35:
[...]
De uitvoering: Google Chromecast met Google TV (4K) Wit 8GB draait gewoon een volwaardige versie van Google TV. Dus kan je gewoon met de bijgeleverde afstandsbediening bedienen en kan je veel apps op installeren.
Bij m’n ouders ook aangesloten op hun nu 16jaar oude Panasonic plasma TV en ze gebruiken alle recente apps, in dit geval dan via Ziggo. Maar Odido, NPO, NLZiet werken er allemaal op zonder je telefoon aan te raken.
Net als de uitvoering: Google TV Streamer Wit 32GB
Alternatief zou de Apple TV zijn.
Dus je moet het met de Streamer doen tegenwoordig. Wel een flinke meerprijs tov de eerste chromecasts

Imo is de NPO start discussie wat offtopic, en kan de vraag bijvoorbeeld hier beter gesteld worden: [Ervaringen / Discussie] NPO Start [Plus]
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
als ik het goed begrijp: Wireguard werkt sowieso niet van Klik en Klaar naar Odido Mobiel toch?
Heb nu tailscale, maar merk dat mijn Immich erg traag videos laad via 5G mobiel over tailscale. Via wifi geen issues... Dus zou graag kijken of dat aan tailscale ligt. Maar helaas enkel Odido-abbonementen hier
Heb nu tailscale, maar merk dat mijn Immich erg traag videos laad via 5G mobiel over tailscale. Via wifi geen issues... Dus zou graag kijken of dat aan tailscale ligt. Maar helaas enkel Odido-abbonementen hier
Ik heb vandaag Klik&klaar geïnstaleerd.F.Baarda schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:38:
Probleempje hier...
Mijn LAN1 poort werkt niet meer. Het ledje knippert wel...
Op de configuratiepagina van de router kun je ook zien dat hij op bedraad geen apparaat detecteerd.
Ik had hier mijn intergas gateway hier op aangesloten, ik kon via de app mijn cv niet meer bereiken en kreeg een foutmelding. Dus even op onderzoek uit. Andere kabel proberen had geen resultaat. De laptop bekabelt er aan hangen ook niet. Toen de tweede LAN poort gebrobeerd en die werkt prima. Er zijn geen instellingen veranderd. Kan ik er vanuitgaan dat de poort stuk is?
Ik kom van Ziggo af met 250mbit doen ongeveer.
Met klik&klaar trek ik via de eigen wifi van het modem ff 800mbit naar mijn telefoon toe. Het gaat zo snel dat de koolmeesjes door de 5G uit de boom worden gefrituurd
Alleen bekabeld op LAN1 of 2 heb ik geen internet.
Volgens het modem zou ik 1000 mbit moeten hebben, mijn laptop geeft ook aan dat ik verbonden ben met het internet maar ik kan hem een pagina bereiken, behalve de webinterface van het modem zelf.
Morgen ga ik nog even een andere kabel proberen maar heeft tot nu toe nog geen problemen gegeven.
Toevallig een bekend probleem van de Lan poorten?
Hierzo gewoon werkende LAN poorten met switch in gebruik...elektriekert schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:41:
[...]
Ik heb vandaag Klik&klaar geïnstaleerd.
Met klik&klaar trek ik via de eigen wifi van het modem ff 800mbit naar mijn telefoon toe. Het gaat zo snel dat de koolmeesjes door de 5G uit de boom worden gefrituurd
Volgens het modem zou ik 1000 mbit moeten hebben, mijn laptop geeft ook aan dat ik verbonden ben met het internet maar ik kan hem een pagina bereiken, behalve de webinterface van het modem zelf.
Morgen ga ik nog even een andere kabel proberen maar heeft tot nu toe nog geen problemen gegeven.
Vandaag ook mijn K&K opgehaald en aangesloten.elektriekert schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:41:
[...]
Op mijn telefoon tik ik de 900Mbit aan.
Met mijn PC op de LAN port van het K&K modem werkt alles ook gewoon.
Ik haal zelfs 1.2-1.3Gbit..
Dit is thuis getest in een stedelijke omgeving.
Van het weekend de verbinding testen op een buitengebied lokatie waar ik van plan ben K&K voor internet te gebruiken.
Tot zover ben ik tevreden.
Ik vind het vreemd dat mijn laptop rechtstreeks erop niet werkt. Maar morgen ff het een en ander uitsluiten.BoulaMouzer schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:01:
[...]
Hierzo gewoon werkende LAN poorten met switch in gebruik...
Uiteindelijk gaat het modem in Bridge en zal ik mijn Unifi apparatuur erachter hangen.
Deze morgen ff andere kabel geprobeerd, hetzelfde probleem.elektriekert schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:41:
[...]
Vervolgens steek ik de LAN-kabel achter in het Ziggo modem en heb meteen internet.
Heel vreemd dit

Kun je wil pingen? En een DNS lookup, lukt dat?
Klinkt een beetje alsof de DHCP instellingen bekabeld niet helemaal lekker lopen. Wat als je na inpluggen die ip-instellingen bekijkt.
Ander apparaat dan een laptop erin pluggen, of iemand anders zijn laptop? Het doel is een beetje uit te sluiten welk component nou het issue veroorzaakt.
Is het de K&K modem, of de laptop?
Klinkt een beetje alsof de DHCP instellingen bekabeld niet helemaal lekker lopen. Wat als je na inpluggen die ip-instellingen bekijkt.
Ander apparaat dan een laptop erin pluggen, of iemand anders zijn laptop? Het doel is een beetje uit te sluiten welk component nou het issue veroorzaakt.
Is het de K&K modem, of de laptop?
Ik krijg ik het buitenland via roaming ook geen verbinding met eigen netwerk/ddns. Zodra ik ergens op wifi kom dan weer wel. Apart.Waah schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:28:
[...]
Aanvulling hierop: van een klik & Klaar naar een andere Klik & klaar werkt wel bedenk ik me nu. Dus enkel van mobiel naar klik en klaar werkt niet
Ik denk dat je een fixed IP hebt ingesteld op je laptop dan?elektriekert schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:50:
[...]
Deze morgen ff andere kabel geprobeerd, hetzelfde probleem.
Vervolgens steek ik de LAN-kabel achter in het Ziggo modem en heb meteen internet.
Heel vreemd dit
Who's general failure, and why is he reading my disk?
DNS of gateway mist? Ping eens naar 1.1.1.1elektriekert schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:50:
[...]
Deze morgen ff andere kabel geprobeerd, hetzelfde probleem.
Heel vreemd dit
Er wordt cliënt isolation toegepast op het netwerk van mobiele apparaten.Gotez schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:49:
[...]
Ik krijg ik het buitenland via roaming ook geen verbinding met eigen netwerk/ddns. Zodra ik ergens op wifi kom dan weer wel. Apart.
Oei!Ora et Labora schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:52:
[...]
Ik denk dat je een fixed IP hebt ingesteld op je laptop dan?
Dat zou zo maar eens kunnen,
Voorheen heb ik wel wat MAC adressen van mijn Ubiquiti apparatuur fixed gezet in het Ziggo modem,
Het kan goed zijn dat mijn laptop daar ook bij zit.
Ik zal straks eens kijken! Goeie tip
@Keypunchie , @Ora et Labora , @jadjongelektriekert schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:40:
[...]
Oei!
Dat zou zo maar eens kunnen,
Voorheen heb ik wel wat MAC adressen van mijn Ubiquiti apparatuur fixed gezet in het Ziggo modem,
Het kan goed zijn dat mijn laptop daar ook bij zit.
Ik zal straks eens kijken! Goeie tip
Bingo!
Ik heb ooit (een paar jaar geleden) handmatig de DNS server op het IP van het ziggo modem gezet.
192.168.178.1 is toch echt wat anders
Bedankt allen voor het meedenken!

Ik zit te kijken of ik mijn modem nog beter kan positioneren. Ik haal al 200-200 down-up. Maar hoeveel kan de zendmast hier uberhaupt aan? Ik zie dat ie een straalverbinding heeft. Kunnen we ergens zien hoeveel capaciteit die straalverbinding heeft?
Provider Odido
Gemeente Smallingerland
Site ID 35922
Type Vakwerkmast
Transmissie Microwave
Provider Odido
Gemeente Smallingerland
Site ID 35922
Type Vakwerkmast
Transmissie Microwave
Zit je met (moderne) telefoon ook bij Odido? Zoja, ga dichtbij de mast staan en doe een speedtest. Zoniet even zoeken in dit forum op term 'antennekaart' meen ik. Overigens, ik vind je upload hoogwoutervt schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:38:
Ik zit te kijken of ik mijn modem nog beter kan positioneren. Ik haal al 200-200 down-up. Maar hoeveel kan de zendmast hier uberhaupt aan? Ik zie dat ie een straalverbinding heeft. Kunnen we ergens zien hoeveel capaciteit die straalverbinding heeft?
Provider Odido
Gemeente Smallingerland
Site ID 35922
Type Vakwerkmast
Transmissie Microwave
[ Voor 11% gewijzigd door vdr01 op 21-03-2025 15:11 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Of diegene zit op een mast met microwave uplink.vdr01 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:06:
[...]
Zit je met (moderne) telefoon ook bij Odido? Zoja, ga dichtbij de mast staan en doe een speedtest. Zoniet even zoeken in dit forum op term 'antennekaart' meen ik. Overigens, ik vind je upload hoogt.o.v. download. Zit zelf 900 meter van de mast, weinig in de weg staande bebouwing, en ik haal bedraad down 800+ en up 130 mbps.
Microwave straalverbinding heeft een max doorvoersnelheid van 300mbps.woutervt schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:38:
Provider Odido
Gemeente Smallingerland
Site ID 35922
Type Vakwerkmast
Transmissie Microwave
Goed om te weten. Zag in mijn homeassistant al dat ik ergens 260-115 snachts heb gehaald. Dan zit ik dus al tegen de max aan.dunkiegaming schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:44:
[...]
Microwave straalverbinding heeft een max doorvoersnelheid van 300mbps.
Maar ze zijn heel veel aan het upgraden naar glas met een 10Gb bandbreedte, kwestie van tijd wellicht.woutervt schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:10:
[...]
Goed om te weten. Zag in mijn homeassistant al dat ik ergens 260-115 snachts heb gehaald. Dan zit ik dus al tegen de max aan.
De langzaamste versies.dunkiegaming schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:44:
[...]
De snellere straalverbindingen zijn 1 Gbps; ongeveer 850 Mbps in de praktijk.
En er zijn 4 Gbps straalverbindingen (10 Gbps interface) die halen de gelimiteerde cap van 1100-1200 Mbps!
Edit:
@woutervt Site ID 35922 lijkt inderdaad een oude straalverbinding te hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door neeecht op 21-03-2025 17:32 ]
De oude types wel, de nieuwere die ook al op veel plekken hangen doen zonder moeite zo’n 4Gbps. Maar aangezien het symptoom een trage verbinding is en deze mast een straalverbinding heeft is dat waarschijnlijk de reden.dunkiegaming schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:44:
[...]
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Ik was ook aangesloten op deze mast maar ik kwam gemiddeld nooit hoger dan 200/250 down ondanks ik zicht heb op de mast. Een paar keer had ik zelfs 290 down. Inmiddels k&k opgezegd omdat het op een gegeven moment gemiddeld eerder 100/150 down werd met haperingen in de verbinding op oa nlziet en Teams. Gelukkig had ik mijn dsl verbinding nogwoutervt schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:38:
Provider Odido
Gemeente Smallingerland
Site ID 35922
Type Vakwerkmast
Transmissie Microwave
[ Voor 5% gewijzigd door kielkiel op 22-03-2025 11:23 ]
Hi hallo,
Ik gebruik af en toe Usenet, en gebruik daar bij SABnzb, maar als ik iets binnenhaal kom ik niet boven de 6,2mb/s (gebruik xsnews die heb ik ook al een mailtje gestuurd)
Ik heb verder uitstekende snelheid zoals vele hier, woon ergens in het gooi.
Ik heb in de Sabnzb instellingen gekeken, poorten etc... Chatgpt om raad gevraagd 😉😜
Snap er niets van. Heeft iemand hier enig idee?
Thanks alvast!
Ik gebruik af en toe Usenet, en gebruik daar bij SABnzb, maar als ik iets binnenhaal kom ik niet boven de 6,2mb/s (gebruik xsnews die heb ik ook al een mailtje gestuurd)
Ik heb in de Sabnzb instellingen gekeken, poorten etc... Chatgpt om raad gevraagd 😉😜
Thanks alvast!
Wat bedoel je met "6,2mb/s" ? MByte/s of Mbit/s ?Mediumdigitum schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:45:
Hi hallo,
Thanks alvast!
Wat geeft speedtest.net ?
Hoe snel was je download op de verbinding die je had voordat je Odido klik en klaar had ?
Bedankt voor je snelle reactie, maar ik heb het al opgelost. Het lag aan het abonnement dat ik bij XS News had afgesloten. Met gierige ogen gekeken en iets over het hoofd gezien. Na aanpassing werkt alles nu zoals gewenst
Hier staat het modem nu in Bridge, volgens de speedtest van mijn UCG-Max heb ik een down van 1400+ mbit en 200 mbit up
Overigens heb ik dat bekabeld aan mijn laptop nog niet gezien.elektriekert schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:00:
Hier staat het modem nu in Bridge, volgens de speedtest van mijn UCG-Max heb ik een down van 1400+ mbit en 200 mbit up
Wifi is nog in constructie. (AP's over hevelen naar het nieuwe netwerk)
Wordt bekabeld lastig, tenzij je meer dan Gigabit poort aan LAN zijde hebt.
Sowieso haalt mijn laptop dat niet, die is ook alweer een aantal jaren oud.Keypunchie schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:47:
Wordt bekabeld lastig, tenzij je meer dan Gigabit poort aan LAN zijde hebt.
Edit: de laptop kwam niet over de 700mbit heen
[ Voor 8% gewijzigd door elektriekert op 23-03-2025 13:28 ]
Ja je kan goed merken dat die mast beperkte capaciteit heeft. In onderstaande grafiek zie je mijn down en upload op dsl, redelijk stabiel. Avond van 22 maart heb ik de 5G op het netwerk gezet.kielkiel schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:20:
[...]
Ik was ook aangesloten op deze mast maar ik kwam gemiddeld nooit hoger dan 200/250 down ondanks ik zicht heb op de mast. Een paar keer had ik zelfs 290 down. Inmiddels k&k opgezegd omdat het op een gegeven moment gemiddeld eerder 100/150 down werd met haperingen in de verbinding op oa nlziet en Teams. Gelukkig had ik mijn dsl verbinding nog
Maar wat je vooral nu op 5G K&K ziet is de wisselingen in behaalde snelheid. Snachts, wanneer iedereen ligt te slapen en geen 5G op zn telefoon gebruikt is de snelheid goed, maar overdag is het een stuk minder. Nog steeds wel boven de DSL snelheid, maar toch wel erg onvoorspelbaar.
Huidige RSSI is <70, dus het signaal is goed.
/f/image/HFEf6WpXoYsQb74EKJlyzRWc.png?f=fotoalbum_large)
Is dit een mast in een drukke stad, met een upload van >100Mbps zou ik meer down verwachten tenzij de mast zo druk is? Heb je gekeken of het een 1Gbps of 10Gbps mast is op antennekaart.nl?woutervt schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:42:
[...]
Ja je kan goed merken dat die mast beperkte capaciteit heeft. In onderstaande grafiek zie je mijn down en upload op dsl, redelijk stabiel. Avond van 22 maart heb ik de 5G op het netwerk gezet.
Maar wat je vooral nu op 5G K&K ziet is de wisselingen in behaalde snelheid. Snachts, wanneer iedereen ligt te slapen en geen 5G op zn telefoon gebruikt is de snelheid goed, maar overdag is het een stuk minder. Nog steeds wel boven de DSL snelheid, maar toch wel erg onvoorspelbaar.
[Afbeelding]
Nee het is in een klein dorp, en zoals we hierboven al hadden besproken is het een mast met oude straalverbinding van zo'n 300mbit. Site ID 35922.stormfly schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:48:
[...]
Is dit een mast in een drukke stad, met een upload van >100Mbps zou ik meer down verwachten tenzij de mast zo druk is? Heb je gekeken of het een 1Gbps of 10Gbps mast is op antennekaart.nl?
Straalverbinding wordt ook via meerdere andere dorpen verspreid. De eerste glasverbinding die ik zie is minstens een paar stappen verder.
Goedemorgen, ik hoop dat iemand wellicht een antwoord voor me heeft.
Op mijn Steamdeck speel ik af en toe een online spel, soms staat die nog aan als ik de Steamdeck weer aanzet en moet het spel weer herverbinden, vrij logisch maar ik merk toch op mijn klik en klaar netwerk dit erg lang duurt.
Op een regulier thuisnetwerk elders is de verbinding meestal direct weer opnieuw opgestart. Ik ben geen home networking expert, dus behalve dat ik zelf kan zien dat mijn internet goede snelheid en goede latency heeft weet ik dus niet waar het aan ligt.
Ik heb de settings doorgenomen in de router of ik wellicht iets zie wat ik zelf kan tweaken maar ik kwam er niet echt uit. Is dit een beperking van klik en klaar of er is toch iets in de router wat ik nog zelf kan proberen?
Op mijn Steamdeck speel ik af en toe een online spel, soms staat die nog aan als ik de Steamdeck weer aanzet en moet het spel weer herverbinden, vrij logisch maar ik merk toch op mijn klik en klaar netwerk dit erg lang duurt.
Op een regulier thuisnetwerk elders is de verbinding meestal direct weer opnieuw opgestart. Ik ben geen home networking expert, dus behalve dat ik zelf kan zien dat mijn internet goede snelheid en goede latency heeft weet ik dus niet waar het aan ligt.
Ik heb de settings doorgenomen in de router of ik wellicht iets zie wat ik zelf kan tweaken maar ik kwam er niet echt uit. Is dit een beperking van klik en klaar of er is toch iets in de router wat ik nog zelf kan proberen?
Ik herken het snelheidspatroon overdag van mijn eigen ad hoc speedtesten die ik heb uitgevoerd. Hoelang heb jij K&K? Ik heb K&K direct genomen bij de introductie in november (?) en toen was de snelheid overdag gemiddeld 200-230 down. In februari waren er werkzaamheden aan de mast en sindsdien is de snelheid overdag naar beneden gegaan, naar 100-150 down met s avonds te veel dropouts. Toen ik hierover belde naar Odido gaven ze aan 'niets geks te zien': alles werkt zoals het hoort, we kunnen niets doen. Dat was voor mij de druppel: ik heb direct opgezegd (en mijn verbinding werd 1 minuut later al verbrokenwoutervt schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:42:
[...]
Ja je kan goed merken dat die mast beperkte capaciteit heeft. In onderstaande grafiek zie je mijn down en upload op dsl, redelijk stabiel. Avond van 22 maart heb ik de 5G op het netwerk gezet.
[Afbeelding]

Iets mobielere optie dan het standaard modem → ZTE MiFi
Voor de mensen onder ons die iets mobieler willen zijn dan met het standaard Klik & Klaar modem....Ik heb naast mijn NR5307 standaard modem een uitvoering: ZTE MU5120 5G MiFi aangeschaft voor gebruik buitenshuis en ben daar zeer tevreden over.
Installatie
Deze werkt met een nano SIM, hetzelfde als wat in de houder van het Klik&Klaar modem gaat. Het installeren is een fluitje van een cent, alleen even fwainternet als APN instellen en het werkt!Opmerkingen over de opties/mogelijkheden
- Geen instellingen voor welke banden je wel of niet wilt toestaan
- Wel een generieke 3G, 4G of 3G/4G/5G switch
- Datagebruik bijhouden werkt wel fijn, niet dat het echt van belang is bij Klik&Klaar
- NFC is erg handig voor het verbinden met het WiFi netwerk vanaf een Android toestel
- WiFi coverage op "Short" (minste gebruik van de batterij) is zeer goed bruikbaar, kan ook op "Long" voor meer bereik
- Heeft een guest netwerk die je apart in en uit kunt schakelen
- Port forwarding en firewall is standaard, ik heb hier niets aangepast
- [De webinterface werkt prima, ook op mobiel. Er is ook een app van ZTE, maar die voegt weinig toe (is zelfs vrij beperkt)/li]
- Hij kan 32 clients aan op 2,4 GHz en 32 (andere) op 5 GHz
Resultaten / speedtests
Resultaten zijn prima. Vlak bij een mast haalde ik 1266,90 down en 164,22 up: https://www.speedtest.net/result/a/10768795796Thuis werkt het vrijwel even goed als het standaard modem. Ik heb goede ontvangst op zolder en zelfs op mijn bureau zonder uit te richten, ga ik makkelijk over de 600/150 heen. Beneden in de woonkamer is het nog steeds een ruime 300/100. Op exact dezelfde plek als waar het Klik & Klaar modem normaal staat haal ik vergelijkbare snelheden.
Alleen WiFi
Er is geen LAN aansluiting. Voor mij geen probleem.Batterijduur
Een hele dag thuiswerken (Remote Desktop, ongeveer 1 uur Teams vergaderingen, YouTube op de achtergrond met muziek / podcasts) gaat hij van 100% naar ongeveer 65%. Dat was alleen voor de test, met de USB laad-kabel aangesloten werkt het ook prima. Hij kan vrij snel laden, vooral als hij erg leeg is (het eerste stuk dus).Je kunt hem ook als powerbank gebruiken (USB A aansluiting). Dat werkt prima, maar vind ik niet zo zinvol omdat dat weer ten koste gaat van de tijd dat hij op zijn eigen batterij kan draaien en ik heb powerbanks genoeg
Voor nu gebruik ik deze MiFi als test een tijdje, maar uiteindelijk gaat de SIM thuis gewoon in het standaard modem en leg ik de MiFi in de la voor de vakantie of wat langere ritjes in de auto (voor de pubers voornamelijk).
Banden selecteren kan wel degelijk onder de developer options.Siira schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:41:Iets mobielere optie dan het standaard modem → ZTE MiFi
Voor de mensen onder ons die iets mobieler willen zijn dan met het standaard Klik & Klaar modem....
Ik heb naast mijn NR5307 standaard modem een uitvoering: ZTE MU5120 5G MiFi aangeschaft voor gebruik buitenshuis en ben daar zeer tevreden over.Installatie
Deze werkt met een nano SIM, hetzelfde als wat in de houder van het Klik&Klaar modem gaat. Het installeren is een fluitje van een cent, alleen even fwainternet als APN instellen en het werkt!Opmerkingen over de opties/mogelijkheden
- Geen instellingen voor welke banden je wel of niet wilt toestaan
- Wel een generieke 3G, 4G of 3G/4G/5G switch
- Datagebruik bijhouden werkt wel fijn, niet dat het echt van belang is bij Klik&Klaar
- NFC is erg handig voor het verbinden met het WiFi netwerk vanaf een Android toestel
- WiFi coverage op "Short" (minste gebruik van de batterij) is zeer goed bruikbaar, kan ook op "Long" voor meer bereik
- Heeft een guest netwerk die je apart in en uit kunt schakelen
- Port forwarding en firewall is standaard, ik heb hier niets aangepast
- [De webinterface werkt prima, ook op mobiel. Er is ook een app van ZTE, maar die voegt weinig toe (is zelfs vrij beperkt)/li]
- Hij kan 32 clients aan op 2,4 GHz en 32 (andere) op 5 GHz
Resultaten / speedtests
Resultaten zijn prima. Vlak bij een mast haalde ik 1266,90 down en 164,22 up: https://www.speedtest.net/result/a/10768795796
Thuis werkt het vrijwel even goed als het standaard modem. Ik heb goede ontvangst op zolder en zelfs op mijn bureau zonder uit te richten, ga ik makkelijk over de 600/150 heen. Beneden in de woonkamer is het nog steeds een ruime 300/100. Op exact dezelfde plek als waar het Klik & Klaar modem normaal staat haal ik vergelijkbare snelheden.Alleen WiFi
Er is geen LAN aansluiting. Voor mij geen probleem.Batterijduur
Een hele dag thuiswerken (Remote Desktop, ongeveer 1 uur Teams vergaderingen, YouTube op de achtergrond met muziek / podcasts) gaat hij van 100% naar ongeveer 65%. Dat was alleen voor de test, met de USB laad-kabel aangesloten werkt het ook prima. Hij kan vrij snel laden, vooral als hij erg leeg is (het eerste stuk dus).
Je kunt hem ook als powerbank gebruiken (USB A aansluiting). Dat werkt prima, maar vind ik niet zo zinvol omdat dat weer ten koste gaat van de tijd dat hij op zijn eigen batterij kan draaien en ik heb powerbanks genoeg
Voor nu gebruik ik deze MiFi als test een tijdje, maar uiteindelijk gaat de SIM thuis gewoon in het standaard modem en leg ik de MiFi in de la voor de vakantie of wat langere ritjes in de auto (voor de pubers voornamelijk).
/f/image/FyAQI5auRK4t2Y9GIE2n11N2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qyEYUGUtlaAWZrCIIObL7tGw.png?f=fotoalbum_large)
Thanks! Ik had er wel gekeken, maar vond de term "Network debug" kennelijk niet interessant genoeg om aan te klikken.Roy Tollenaar schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:14:
[...]
Banden selecteren kan wel degelijk onder de developer options.
Hebben mensen hier ervaring met het opzetten van een vast ip adres op de klik&klaar Zyxel NR5307?
Wil voor vrienden namelijk weer eens een minecraft server opzetten, maar aangezien het publieke ip adres op zn minst 1 keer per dag veranderd maakt dit het wel moeilijk om in te stellen waar mensen mee moeten verbinden.
Wil voor vrienden namelijk weer eens een minecraft server opzetten, maar aangezien het publieke ip adres op zn minst 1 keer per dag veranderd maakt dit het wel moeilijk om in te stellen waar mensen mee moeten verbinden.
Je ip-adres wordt 1x in de 24u gerefreshed. Mobiele netwerken kennen vooral voor consumenten geen vast-ip. Je zou een DDNS service kunnen gebruiken zoals: DuckDNS, no-ip, Cloudflare, etc.BoratNL_ schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:25:
Hebben mensen hier ervaring met het opzetten van een vast ip adres op de klik&klaar Zyxel NR5307?
In de router zijn er toch helemaal geen mogelijkheden om een DDNS in te stellen?dunkiegaming schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:33:
[...]
Je ip-adres wordt 1x in de 24u gerefreshed. Mobiele netwerken kennen vooral voor consumenten geen vast-ip. Je zou een DDNS service kunnen gebruiken zoals: DuckDNS, no-ip, Cloudflare, etc.
Het hoeft niet op de router zelf, het kan ook op een apparaat in je netwerk.BoratNL_ schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:08:
In de router zijn er toch helemaal geen mogelijkheden om een DDNS in te stellen?
Bijvoorbeeld een nas.
No-ip heeft een gratis tool daarvoor voor Windows, macOS en Linux: https://www.noip.com/download?page=win (onderaan de download voor macOS en Linux).W1ck1e schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:10:
[...]
Het hoeft niet op de router zelf, het kan ook op een apparaat in je netwerk.
Bijvoorbeeld een nas.
Hier nu ook 2 maanden K&K in gebruik. Zit op volgende mast
Provider Odido
Plaats De Lier
Gemeente Westland
Postcode 2678LX
Site ID 25373
Type Vakwerkmast
Transmissie Microwave
Merk met name in de ' piek uren ' een degradatie van de bandbreedte. 200/40
buiten deze tijden, strak en stabiel 500/40.
Ik ben wel verrast over de stabiliteit van het netwerk. Tot nu toe nog geen verstoring/uitval meegemaakt.
De kpn glas lijn wordt binnenkort beëindigt.
Provider Odido
Plaats De Lier
Gemeente Westland
Postcode 2678LX
Site ID 25373
Type Vakwerkmast
Transmissie Microwave
Merk met name in de ' piek uren ' een degradatie van de bandbreedte. 200/40
buiten deze tijden, strak en stabiel 500/40.
Ik ben wel verrast over de stabiliteit van het netwerk. Tot nu toe nog geen verstoring/uitval meegemaakt.
De kpn glas lijn wordt binnenkort beëindigt.
Field Service Engineer Mobile
Ik heb K&K sinds vorige week donderdag ongeveer. Dus het is nog even proberen. T is al snel beter dan de dsl verbinding van 60-8 down/up, maar dan moet het wel stabiel zijn. Gisteravond inderdaad ook op streaming tv soms enkele keren uitval. Mijn homeassistant pingt elke 30sec naar 1.1.1.1 om t te monitoren en dan zie je goed hoevaak de uitval voorkomt.kielkiel schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:32:
[...]
Ik herken het snelheidspatroon overdag van mijn eigen ad hoc speedtesten die ik heb uitgevoerd. Hoelang heb jij K&K? Ik heb K&K direct genomen bij de introductie in november (?) en toen was de snelheid overdag gemiddeld 200-230 down. In februari waren er werkzaamheden aan de mast en sindsdien is de snelheid overdag naar beneden gegaan, naar 100-150 down met s avonds te veel dropouts. Toen ik hierover belde naar Odido gaven ze aan 'niets geks te zien': alles werkt zoals het hoort, we kunnen niets doen. Dat was voor mij de druppel: ik heb direct opgezegd (en mijn verbinding werd 1 minuut later al verbroken. Niets geen opzegtermijn)
Afgelopen nacht trouwens geen hoge snelheden gezien. Zojuist met Odido gebeld en ze geven aan dat er in friesland grootschalige werkzaamheden bezig zijn wat betreft de zendmasten. Ik moest het een paar dagen geven zeiden ze. Dus dat doen we dan maar. Zal via homeassistant de prestaties wel blijven loggen, kijken of t beter wordt!
Vanochtend hield mijn K&K er opeens mee op. Internet en 5G signaal indicator werden rood en er kwam geen bitje meer binnen. Na bijna een uur testen tot de conclusie gekomen dat het modem of de simkaart een probleem moet hebben. Omwisselen van één enkele of beide gaat niet omdat Odido daar niet op voorbereid is, dus het wordt opgelost door opzegging en retournering van bijbehorende apparatuur en aanmaak van een nieuw abonnement en opsturen van nieuwe apparatuur. Er is geen communicatie met de winkels, dus ik ben al meermaals naar de winkel doorverwezen terwijl die aangeven niets te kunnen en niks op voorraad te hebben. Beetje omslachtig allemaal.
Overigens waren ze ook niet zo blij met mijn dataverbruik. Ik ben externe synchronisatie vergeten uit te zetten en strenge QoS vergeten toe te passen op alle apparaten voordat ik volledig over ging naar K&K met als gevolg dat mijn totale dataverbruik vorige maand 5+TB was. Je komt dan in een hoogverbruikerpool met snelheidsverlaging tot 20Mbits down en je wordt telefonisch vermanend aangesproken hierop.
Overigens waren ze ook niet zo blij met mijn dataverbruik. Ik ben externe synchronisatie vergeten uit te zetten en strenge QoS vergeten toe te passen op alle apparaten voordat ik volledig over ging naar K&K met als gevolg dat mijn totale dataverbruik vorige maand 5+TB was. Je komt dan in een hoogverbruikerpool met snelheidsverlaging tot 20Mbits down en je wordt telefonisch vermanend aangesproken hierop.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Das best bijzonder. Ik heb wel een telefoontje gehad of ik wist hoe dit kwam (niet vermanend, maar gewoon een vraag). Aangegeven dat ik bezig was met een grote backup. Werd wel verteld dat de snelheid verlaagt zou worden bij 10TB. Maar heb geen verlaging gehad tot noch toe. Ok niet de 10TB gehaald nog overigens.timmie1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:55:
Bedankt! Ik was op de verkeerde plek aan het zoeken, dit functioneert prima!W1ck1e schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:10:
[...]
Het hoeft niet op de router zelf, het kan ook op een apparaat in je netwerk.
Bijvoorbeeld een nas.
Bij mij deed de modem na 35 dagen ook niet. Na vele geprobeerd te hebben, toen toch de modem gereset. Daarna alles ok. Had al eerder backup gemaakt en deze ge-restored. alles ok.timmie1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:55:
Vanochtend hield mijn K&K er opeens mee op. Internet en 5G signaal indicator werden rood en er kwam geen bitje meer binnen. Na bijna een uur testen tot de conclusie gekomen dat het modem of de simkaart een probleem moet hebben. Omwisselen van één enkele of beide gaat niet omdat Odido daar niet op voorbereid is, dus het wordt opgelost door opzegging en retournering van bijbehorende apparatuur en aanmaak van een nieuw abonnement en opsturen van nieuwe apparatuur. Er is geen communicatie met de winkels, dus ik ben al meermaals naar de winkel doorverwezen terwijl die aangeven niets te kunnen en niks op voorraad te hebben. Beetje omslachtig allemaal.
Nu weer ca 40 dagen verder en tot nu toe geen problemen. Heb jij je modem al gereset?
Jamesbond007uk
Gebruik nu een maand Klik&Klaar. In het begin even met het bijgeleverde modem van Odido. Daarna overgestapt op een Fritz!Box 6850 5G omdat ik graag mijn vaste telefoonnummer wil behouden. Odido biedt die mogelijkheid niet via hun modem. Via CheapConnect een SIP account met nummerbehoud geregeld. DECT handheld is rechtstreeks aan te melden op de Fritzbox als je het geïntegreerde DECT basisstation activeert.
Fritzbox 6850 levert dezelfde snelheid als het Odido modem. Maar nu wel een stabiel en beter WIFI in huis dat niet meer inzakt en dus ook geen modem restart meer nodig.
Onlangs heeft Fritzbox de opvolger 6860 5G uitgebracht en die heb ik nu een week draaien. Ik kon namelijk de "oude" 6850 5G nog retourneren
. Nieuwe type heeft iets betere ontvangst en daardoor hogere snelheden. WIFI is ook uitstekend en stabiel, bovendien is het modem een stuk compacter en heeft geen losse antennes meer.
Voor de liefhebber een link naar een test van de FRITZ!Box 6860 5G
Inmiddels is Ziggo abo beëindigd en apparatuur teruggestuurd
Vind de snelheid via Odido prima
Fritzbox 6850 levert dezelfde snelheid als het Odido modem. Maar nu wel een stabiel en beter WIFI in huis dat niet meer inzakt en dus ook geen modem restart meer nodig.
Onlangs heeft Fritzbox de opvolger 6860 5G uitgebracht en die heb ik nu een week draaien. Ik kon namelijk de "oude" 6850 5G nog retourneren
Voor de liefhebber een link naar een test van de FRITZ!Box 6860 5G
Inmiddels is Ziggo abo beëindigd en apparatuur teruggestuurd
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/u6U0mKkp2SuEF9idB3JmuAKH.jpg?f=user_large)
Houdt er wel rekening mee dat poort 5060 door Odido geblokkeerd wordt. Wanneer je poort 5060 gebruikt, kun je wel uitbellen, maar gebeld worden werkt niet. CheapConnect adviseerde om poort 5080 te gebruiken en sindsdien werkt alles als een zonnetje. In de FritzBox achter de "Registar" :5080 zetten en klaar.IJpie schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:50:
Gebruik nu een maand Klik&Klaar. In het begin even met het bijgeleverde modem van Odido. Daarna overgestapt op een Fritz!Box 6850 5G omdat ik graag mijn vaste telefoonnummer wil behouden. Odido biedt die mogelijkheid niet via hun modem. Via CheapConnect een SIP account met nummerbehoud geregeld. DECT handheld is rechtstreeks aan te melden op de Fritzbox als je het geïntegreerde DECT basisstation activeert.
Dat is ook te bereiken i.c.m. bijvoorbeeld CheapConnect door een Grandstream Networks HandyTone HT801 of 802 voor 4 a 5 tientjes aan te schaffen.IJpie schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:50:
Daarna overgestapt op een Fritz!Box 6850 5G omdat ik graag mijn vaste telefoonnummer wil behouden.
[ Voor 11% gewijzigd door Harry720A op 26-03-2025 21:07 ]
Jongens,
Is er iemand die mij hiermee kan helpen. Dit scriptje werkt, maarr zodra er een nieuw ip hoort er een soortvan berichtje gestuurd te worden naar de router: he ik krijg een nieuw ip, bouw je huidige sessies af want dat ip werkt straks niet meer. Dit gebeurt dus niet zodra je onderstaande script uitvoert. Is er iemand die een fix hiervoor heeft??
Is er iemand die mij hiermee kan helpen. Dit scriptje werkt, maarr zodra er een nieuw ip hoort er een soortvan berichtje gestuurd te worden naar de router: he ik krijg een nieuw ip, bouw je huidige sessies af want dat ip werkt straks niet meer. Dit gebeurt dus niet zodra je onderstaande script uitvoert. Is er iemand die een fix hiervoor heeft??
Dani_! schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:19:
[...]
Dit lijkt inderdaad het geval te zijn
Ik heb een paar dagen geleden Klik&Klaar binnengekregen, en moest tot mijn grote teleurstelling uitvinden dat de Zyxel NR5307 niet in bridge modus kon worden gezet, ook al ondersteunt het modem dat wel degelijk. Net als velen van jullie gebruik ik mijn eigen router (ik draai OPNSense op een SFF Dell), en wil ik gewoon een directe WAN verbinding. Is dat nou te veel gevraagd?
Ik dus meteen dezelfde dag gaan neuzen in de code en API-calls. Door in local storage het "loginLevel" van "medium" naar "high" te veranderen krijg je al veel meer te zien. Zo verschijnt onder "Breedband" een tabblad voor het wijzigen van de APN-instellingen. Een tabblad voor "IP Passthrough Modus" (oftewel, bridge modus), wat bij andere gebruikers van de NR5307 wel aanwezig leek te zijn, ontbrak echter nog steeds.
Gelukkig kon ik in app.js alle API-calls terug te vinden. Blijkt dat bij het wijzigen van de APN-instellingen, ook informatie over "IP Passthrough Modus" wortdt meegestuurd. Door in de PUT request voor de eerste APN entry "Passthru_Mode" van "false" naar "true" te veranderen (en de huidige session key uit local storage toe te voegen), kon ik deze instelling succesvol veranderen. Mijn Zyxel draait inmiddels al meerdere dagen zonder problemen in bridge modus!
Ik heb vandaag pas de tijd gehad om een stukje Javascript te schrijven zodat geïnteresseerden makkelijk hetzelfde kunnen bewerkstelligen:
JavaScript:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 { // Enable (true) or disable (false) IP Passthrough Mode const ipPassthroughMode = true; // Set endpoint IP address from current hostname const ipAddress = window.location.hostname; // Retrieve session key from local storage const sessionKey = localStorage.getItem("zySessionKey"); // Send API request to enable dynamic IP passthrough fetch("https://" + ipAddress + "/cgi-bin/DAL?oid=cellwan_mapn&timedelay=1&sessionkey=" + sessionKey, { "headers": { "accept": "application/json, text/javascript, */*; q=0.01", "accept-language": "en-GB,en;q=0.9", "cache-control": "max-age=0", "content-type": "application/x-www-form-urlencoded; charset=UTF-8", "if-modified-since": "Thu, 01 Jun 1970 00:00:00 GMT", "sec-fetch-dest": "empty", "sec-fetch-mode": "cors", "sec-fetch-site": "same-origin", "x-requested-with": "XMLHttpRequest" }, "referrerPolicy": "no-referrer", "body": `{\"AP_Enable\":true,\"AP_APN\":\"fwainternet\",\"AP_Username\":\"\",\"AP_Password\":\"\",\"AP_Interface\":\"Cellular.Interface.1\",\"AP_ManualAPN\":true,\"AP_Auth_Type\":\"None\",\"AP_PDP_Type\":\"IPv4\",\"Passthru_Enable\":${ipPassthroughMode},\"Passthru_Mode\":\"Dynamic\",\"Passthru_MacAddr\":\"\",\"Passthru_SubnetPrefix\":null,\"Passthru_StaticGWIPEnable\":null,\"Passthru_StaticGWIP\":null,\"DHCP_LeaseTime\":null,\"Index\":1}`, "method": "PUT", "mode": "cors", "credentials": "include" }) // Catch JSON response .then((response) => { if (response.ok) { let logMsg = "Successfully enabled IP Passthrough Mode"; if (!ipPassthroughMode) logMsg = "Successfully disabled IP Passthrough Mode"; console.log(logMsg); return response.json(); }; if (504 === response.status) throw new Error("Your session probably expired. Refresh and login again."); if (401 === response.status) throw new Error("It doesn't seem like you're logged in. Log in first, then try again."); }) // Update session key in local storage so you don't have to log out and in again .then((json) => { localStorage.setItem("zySessionKey", json.sessionkey); console.log("Successfully updated session key in local storage"); }) // Log potential error .catch((error) => console.log(error)); }
Bovenstaande code kan in de console worden geplakt terwijl je op de webinterface bent ingelogd, en na uitvoering staat "IP Passthrough Modus" als het goed is aan. Wellicht dat je het modem vervolgens opnieuw op moet starten. Uiteindelijk moet je op het dashboard onder "Mobiele informatie" kunnen lezen dat het modem zich in "IP Passthrough Modus" bevindt. Wil je weer terug? Verander "ipPassthroughMode" in de code dan naar "false", en voer het opnieuw uit.
Let op, neem de code wel eerst even door: voer nooit zomaar onbekende code uit!
Is het verder nodig om een disclaimer te geven dat ik niet verantwoordelijk ben voor eventuele schade, en dat uitvoering van bovenstaande code op eigen risico is? Voor de zekerheid dan maar, bij dezen.
P.S. Ik ben geen Javascript-expert, dus mocht je opmerkingen hebben: feedback is welkom!
Odido heeft gisteren weer een update geplaatst op Antennekaart, waarmee de aanpassingen aan het netwerk van de laatste maand zichtbaar zijn. Weer een flink aantal locaties hebben 3500MHz erbij gekregen, waardoor de snelheid op K&K op die plekken flink hoger is. Zie: https://antennekaart.nl/k...972397680&providers=odido
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Modem is gereset met de klantenservice aan de lijn op hun instructie, maar ik blijf twee rode LEDjes hebben: wereldbolletje constant rood, 5G signaalindicator rood knipperend. Er zou een nieuw abonnement aangemaakt worden en een nieuwe set opgestuurd, tot nu toe enkel een bestelbevestiging en retourmail voor de oude set gehad.jamesbond007uk schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:40:
[...]
Bij mij deed de modem na 35 dagen ook niet. Na vele geprobeerd te hebben, toen toch de modem gereset. Daarna alles ok. Had al eerder backup gemaakt en deze ge-restored. alles ok.
Nu weer ca 40 dagen verder en tot nu toe geen problemen. Heb jij je modem al gereset?
Vreemd. Ik heb sowieso een tijd een constante downloadsnelheid van zo'n 20Mbit gehad(bedraad getest direct achter modem uiteraard), en ik heb de 10TB tot nu toe nog nooit aangetikt. SIP werkt bij mij trouwens ook gewoon via poort 5060, zowel met VOIP-toestel als ATA.Waah schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:00:
[...]
Das best bijzonder. Ik heb wel een telefoontje gehad of ik wist hoe dit kwam (niet vermanend, maar gewoon een vraag). Aangegeven dat ik bezig was met een grote backup. Werd wel verteld dat de snelheid verlaagt zou worden bij 10TB. Maar heb geen verlaging gehad tot noch toe. Ok niet de 10TB gehaald nog overigens.
Ik denk er nu wel serieus over om van K&K terug te gaan naar "traditioneel" bekabeld internet. Ik merk dat het 5G-modem eenmaal in de paar dagen een soft reset vereist, de servers thuis vaker als offline gemarkeerd worden en remote desktop en VPN niet meer zo stabiel zijn als voorheen. Ook o.a. mijn werkgever doet moeilijk vanwege de performance- en aansluiteisen van de verbinding, de verminderde performance van de verbinding die IT op afstand waarneemt en het dagelijks wijzigen van het IP-adres voor de whitelists. 100/30 Via koper voldeed ook wel, hetzij met wat QoS en planning voor uploadtaken en met een jaarlijkse overstap kun je een verbinding hebben die 1-op-1 wordt afgenomen bij KPN via een reseller voor minder dan K&K op jaarbasis(€17,33, wel met 1 jarig contract).
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Zoals ik al eerder had genoemd in dit topic. Komt Odido nu ook met een zakelijke variant hiervan.
Nu was K&K officieel enkel voor persoonlijk gebruik bedoeld, maar kon je hem natuurlijk wel gebruiken op een willekeurige locatie in NL.
https://www.odido.nl/zakelijk/oplossingen/5g-internet
Nu was K&K officieel enkel voor persoonlijk gebruik bedoeld, maar kon je hem natuurlijk wel gebruiken op een willekeurige locatie in NL.
[ Voor 31% gewijzigd door BiG-GuY op 27-03-2025 12:39 ]
Wat een spelfouten in de pdf met eisen voor een eigen 5G-modem zeg. Controleert niemand dat meer tegenwoordig of moet de AI die het geschreven heeft nog beter Nederlands leren?BiG-GuY schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:37:
Zoals ik al eerder had genoemd in dit topic. Komt Odido nu ook met een zakelijke variant hiervan.
Ook naam van het bestand, PowerPoint PresentationMiglow schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:08:
[...]
Wat een spelfouten in de pdf met eisen voor een eigen 5G-modem zeg. Controleert niemand dat meer tegenwoordig of moet de AI die het geschreven heeft nog beter Nederlands leren?
Ik heb gisteren in de software van het Odido modem het LTE kanaal B1 uitgeschakeld en draait het modem nu alleen nog op kanaal N78, B3, B7 en B3....Sinds die uitschakeling is ineens mijn download en upload stabieler geworden qua snelheid. Het zit nu elke keer rond de 350 down en 110 up.
Zou dit inderdaad te maken kunnen hebben dat kanaal B1 nu uitstaat, zo ja......waarom?
Zou dit inderdaad te maken kunnen hebben dat kanaal B1 nu uitstaat, zo ja......waarom?
In de PDF staat ook dit: Frequency bands to be de-activated in firmware* B8, B20, B28, n8, n20, n28
Wat gebeurt er eigenlijk dan als je die banden niet uitschakelt?
Dan heb je op meer plekken 5 streepjes bereik ten koste van lagere snelheden. Het zijn allemaal frequenties in de 700-800MHz range.
Dan is het gebied waar je bent op het Odido netwerk op B1 te vol belast of komt het signaal van die frequentie minder goed aan bij je modem. Dus dan helpt het om een specifieke band uit te zetten op die locatie.pribo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:50:
Ik heb gisteren in de software van het Odido modem het LTE kanaal B1 uitgeschakeld en draait het modem nu alleen nog op kanaal N78, B3, B7 en B3....Sinds die uitschakeling is ineens mijn download en upload stabieler geworden qua snelheid. Het zit nu elke keer rond de 350 down en 110 up.
Er is simpelweg een x bandbreedte te verdelen per band. Als die dan al door andere gebruikers op diezelfde mast belast worden kan het zijn dat je minder snelheid/stabiliteit overhoud.
[ Voor 25% gewijzigd door BiG-GuY op 27-03-2025 16:28 ]
Dank je wel voor je snelle reactie...BiG-GuY schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:23:
[...]
Dan is het gebied waar je bent op het Odido netwerk op B1 te vol belast of komt het signaal van die frequentie minder goed aan bij je modem. Dus dan helpt het om een specifieke band uit te zetten op die locatie.
Er is simpelweg een x bandbreedte te verdelen per band. Als die dan al door andere gebruikers op diezelfde mast belast worden kan het zijn dat je minder snelheid/stabiliteit overhoud.
Is dit ook ergens bij niet zakelijk vermeld?dunkiegaming schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:53:
In de PDF staat ook dit: Frequency bands to be de-activated in firmware* B8, B20, B28, n8, n20, n28
Bijzonder… verboden om n28 te gebruiken. Zou dat ook ooit voor consumenten gaan gelden? Hoe willen ze dat trouwens afdwingen bij een eigen modem op zakelijk 5G.BiG-GuY schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:37:
En dezelfde APN als K&K verbaast me ook wel. Zelfde dienst dus.
Welke spelfouten zie je dan? Ik zie er geen?Miglow schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:08:
[...]
Wat een spelfouten in de pdf met eisen voor een eigen 5G-modem zeg. Controleert niemand dat meer tegenwoordig of moet de AI die het geschreven heeft nog beter Nederlands leren?
https://assets.odido.nl/x...ificaties-voorwaarden.pdf
Bij mij heet het 5g-internet-hardware-specificaties-voorwaarden.pdfikbenjoeri schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:14:
[...]
Ook naam van het bestand, PowerPoint Presentation
Niks mis mee toch?
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.