[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 62 ... 82 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:04
Palomar schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:45:
Heb klik&klaar nu alweer ruim een maand in gebruik. Echt superstabiel en nog geen enkele uitval gehad. Tot vandaag toen ik thuiskwam en al aan de thermostaat zag dat er een wifi-probleem was en mijn telefoon geen wifi-icoontje toonde. Bleek dat onze schoonmaakster kennelijk het power stekkertje van het modem had aangetikt, waardoor die los hing :+ Zat er nog eens naar te kijken en zo'n usb-c stekkertje gaat ook wel makkelijk los. Eens kijken of dat nog wat wat meer fool proof kan worden gemaakt, want kan dat modem vanwege het bereik ook niet wegstoppen in een kast.
</firstworldproblems>
USB-C hoort toch het laatste stukje met een lichte klik vast te zitten. Bijzonder.

Zit achter mijn iPad en dat is zeker zo met de USB-C connector aan de AC Adapter. Gaat echt niet makkelijk los.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:19
Heb klik&klaar nu alweer ruim een maand in gebruik. Echt superstabiel en nog geen enkele uitval gehad. Tot vandaag toen ik thuiskwam en al aan de thermostaat zag dat er een wifi-probleem was en mijn telefoon geen wifi-icoontje toonde. Bleek dat onze schoonmaakster kennelijk het power stekkertje van het modem had aangetikt, waardoor die los hing :+ Zat er nog eens naar te kijken en zo'n usb-c stekkertje gaat ook wel makkelijk los. Eens kijken of dat nog wat wat meer fool proof kan worden gemaakt, want kan dat modem vanwege het bereik ook niet wegstoppen in een kast.
</firstworldproblems>
<Thirdworldsolution>
Alufolie eromheen zodat ie niet meer los schiet
</Thirdworldsolution>

Weet je zeker dat de stekker er wel helemaal in zat? Eens een stekker van je telefoon oplader erin geduwd om te kijken of het de router is of je stekker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:42
</firstworldproblems>
Grote Ty wrap en dan kort lusje en dan doe je ty wrap om het modem met die kabel ertussen. Heb je soort trek beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Cave_Boy schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:11:
[...]

Grote Ty wrap en dan kort lusje en dan doe je ty wrap om het modem met die kabel ertussen. Heb je soort trek beveiliging.
Of: https://www.onlinemacwink...3t1i9rEAQYByABEgJb1vD_BwE

Vraag is wel of het beter is dat de connector los gaat of dat het hele device naar beneden dondert ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:38
Erg tevreden tot dusver, hang as we speak met Ziggo aan de lijn om de huidige verbinding op te zeggen.

Vraagje nog , ik heb wireguard op mijn servertje draaien achter het k&k modem. Ik begrijp dat ik elke dag een nieuw op adres krijg. Wireguard is mogelijk via DDNS. Welke aanrader hebben jullie hiervoor?

Op mijn server (proxmox) draait ook Cloudflared.

Oooo inmiddels al aan de praat, het was makkelijker dan gedacht. Op mijn Home Assistant de DuckDNS addon installeren. Inloggen in DuckDNS, nieuwe "DuckDNS" subdomein aanmaken. De DuckDNS gegevens invoeren in Home Assistant DuckDNS addon en vervolgens alleen nog maar de Peer Remote Endpoint veranderen naar de DuckDNS subdomein in WireGuard en vervolgens de WireGuard poort in de K&K modem naar buiten toe openzetten.

[ Voor 52% gewijzigd door Bakkertje_01 op 12-03-2025 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:29
Bakkertje_01 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:34:
Erg tevreden tot dusver, hang as we speak met Ziggo aan de lijn om de huidige verbinding op te zeggen.

Vraagje nog , ik heb wireguard op mijn servertje draaien achter het k&k modem. Ik begrijp dat ik elke dag een nieuw op adres krijg. Wireguard is mogelijk via ddns. Welke aanrader hebben jullie hiervoor?

Op mijn server (proxmox) draait ook Cloudflared.
Heb het met het bijgeleverde modem nooit aan de praat gekregen.
O.a. daarom een NR7302 aangeschaft, DMZ ingesteld en hoppa Wireguard server werkt.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zoals ik bijna 2 weken geleden schreef, wil ik mijn 4G Vodafone internetverbinding op mijn vakantiewoning vervangen voor een Odido 5G K&K.

Intussen de set binnengekregen, en ben ik naar de lokatie gegaan om het ea. uit te testen.
Zoals je op mijn eerdere plaatjes kan zien, zit ik niet heel erg gunstig qua afstand tot de masten, en dat is helaas ook wel wat gebleken.
Met de meegeleverde modemrouter, de unit buiten op het dak (+/- 3 meter hoogte) haal ik ongeveer 5 tot 9 Mbit met speedtests. Dat is dus niet veel.

Simkaart hierna in mijn reeds bestaande Siera Wireless 4G met XPOL-2-5G buitenantenne gestoken, en na wat nieuw richtwerk, haal ik er nu ongeveer 65Mbit uit, op 4G wel te verstaan.
Dat is inderdaad beter dan de <10Mbit met de meegeleverde Zyxel, maar niet het nivo wat ik haalde met Vodafone (100 tot soms wel 140Mbit).

Nu vraag ik me af, zijn de 4G masten van Odido trager dan de 4G masten van Vodafone?

Nu zou ik kunnen proberen om een 5G router aan te schaffen, daar mijn XPOL antenne op aansluiten, en hopen op het beste.
Echter, zover mij bekend zijn de Odido 5G banden op mijn locatie, n28 en n78 niet zo heel erg geschikt voor langere afstanden, ik zit op +/- 2500 meter en geen LoS. Of zou ondanks de afstand toch de moeite waard zijn om tegen forse meerprijs een 5G router aan te schaffen ?

Dus of het zinvol is?

Anderzijds, mits de 4G mast van Odido toch wel degelijk hogere snelheden zou moeten kunnen halen (ik moet het eigenlijk on-site een keer benchmarken naast de mast), wellicht even handig om voorlopig nog op 4G te blijven, echter met een nieuwe router met ingebouwde 17 dBi antenne ? (huidig is 11 dBi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vodafone zendt zes to acht dB harder jouw kant op en de Zyxel doet niets met de 800MHz B20 band die Odido recht op je af stuurt. B1/B3/B8/B32 snapt hij wel. Hoe hoger de frequentie, hoe meer last deze heeft van demping op afstand, daarom zal je ook geen N78 op 5G hebben, maar hooguit N28 die weer minder bandbreedte heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Madshark schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 01:28:
Echter, zover mij bekend zijn de Odido 5G banden op mijn locatie, n28 en n78 niet zo heel erg geschikt voor langere afstanden, ik zit op +/- 2500 meter en geen LoS. Of zou ondanks de afstand toch de moeite waard zijn om tegen forse meerprijs een 5G router aan te schaffen ?
De n28 band op 700 MHz. is juist heel geschikt voor de grotere afstanden. Maar Odido heeft om de een of andere reden besloten die band in hun modem te disablen.

Ik zit op ruim 2 km. van de mast en haal met mijn Huawei H122 modem met n28 actief (en CA met b3 en b20) gemiddeld 200/20 down/up overdag en 160/20 in de nacht. Modem op 1e verdieping en erg veel hoge bomen tussen hier en de mast.

Kortom; ik denk dat je met een 5G modem met n28 (als je die band ontvangt, dus sector antennes jouw kant op staan) meer kunt halen dan nu gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-09 08:33
Vandaag de simkaartadapter binnengekregen en in de NR7302 gedaan, maar ik krijg het nog niet werkend.
  • Simkaart zit er goed in
  • Ethernetkabel zit in POE stekker
  • LAN-kabel zit in POE stekker en router
  • Er branden twee oranje lampjes (signal en status, branden allebei constant dus niet knipperen)
  • Ik zie in de app wel dat mijn signaal 'excellent' is (binnen nog)
Maar als ik naar de getallen achterop m'n modem ga in een browser gebeurt er niks. Ik heb in de Zyxel-app ook ANP settings gevonden en daar fwainternet ingevuld, maar daar gebeurt ook niks.

Wat doe ik fout? Het zou toch niet zo ingewikkeld moeten zijn? Ik heb dit geprobeerd op m'n mobiel en op m'n MacBook (hebben beide geen ethernetaansluiting, is dat het issue, dat het via ethernet moet omdat ik nog geen wifi-verbinding tot stand heb kunnen brengen?).

Edit: reguliere modem weer even opgestart. Nu kan ik wel op 192.168.1.1. komen via wifi, maar dat lijkt weer niet te kunnen met de gebruikersnaam en het wachtwoord van de NR7302... Oftewel: ik kan blijkbaar niet via wifi de boel aanpassen.

Iemand enig idee hoe ik dit het snelst en gemakkelijkst kan oplossen?

Edit 2:

Weer een stap verder. Ik bedacht me dat ik nog een adapter had liggen waar LAN-kabel in kan. Ene kant in POE stekker, andere kant in adapter, maar ik kom nog steeds niet op 192.168.1.1. Statuslampje is nu oranje, signallampje groen.

[ Voor 24% gewijzigd door renskerenske op 13-03-2025 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:39
renskerenske schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:43:
Vandaag de simkaartadapter binnengekregen en in de NR7302 gedaan, maar ik krijg het nog niet werkend.
  • Simkaart zit er goed in
  • Ethernetkabel zit in POE stekker
  • LAN-kabel zit in POE stekker en router
  • Er branden twee oranje lampjes (signal en status, branden allebei constant dus niet knipperen)
  • Ik zie in de app wel dat mijn signaal 'excellent' is (binnen nog)
Maar als ik naar de getallen achterop m'n modem ga in een browser gebeurt er niks. Ik heb in de Zyxel-app ook ANP settings gevonden en daar fwainternet ingevuld, maar daar gebeurt ook niks.

Wat doe ik fout? Het zou toch niet zo ingewikkeld moeten zijn? Ik heb dit geprobeerd op m'n mobiel en op m'n MacBook (hebben beide geen ethernetaansluiting, is dat het issue, dat het via ethernet moet omdat ik nog geen wifi-verbinding tot stand heb kunnen brengen?).

Edit: reguliere modem weer even opgestart. Nu kan ik wel op 192.168.1.1. komen via wifi, maar dat lijkt weer niet te kunnen met de gebruikersnaam en het wachtwoord van de NR7302... Oftewel: ik kan blijkbaar niet via wifi de boel aanpassen.

Iemand enig idee hoe ik dit het snelst en gemakkelijkst kan oplossen?

Edit 2:

Weer een stap verder. Ik bedacht me dat ik nog een adapter had liggen waar LAN-kabel in kan. Ene kant in POE stekker, andere kant in adapter, maar ik kom nog steeds niet op 192.168.1.1. Statuslampje is nu oranje, signallampje groen.
Je kan alleen de NR7302 beheren via de ingebouwde wifi, niet via ethernet.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:42

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Open deur maar goed bedoeld. Heeft die nieuwe router ook daadwerkelijk 192.168.1.1. als ip adres? In theorie zou het ook een andere range kunnen zijn b.v. 192.168.178.1 of zoiets.

Update: ik heb ook even naar de handleiding gezocht en het is inderdaad adres 192.168.1.1 met user: admin en het wachtwoord zou op het modem moeten staan.

[ Voor 31% gewijzigd door vdr01 op 13-03-2025 14:22 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renskerenske
dunkiegaming schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:16:
[...]

Hoe kom ik op die ingebouwde wifi dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
vdr01 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:16:
Open deur maar goed bedoeld. Heeft die nieuwe router ook daadwerkelijk 192.168.1.1. als ip adres? In theorie zou het ook een andere range kunnen zijn b.v. 192.168.178.1 of zoiets.
Nee, is echt deze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
renskerenske schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:18:
[...]

Hoe kom ik op die ingebouwde wifi dan?
@ernstoud ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Als ik mijn modem scan zie ik hem niet direct tussen de wifi-netwerken staan en als ik naar opgeslagen netwerken ga staat eronder 'Opgeslagen door Camera / Kan geen verbinding maken. Probeer het later opnieuw'. Dus ik loop even vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
vdr01 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:16:

Update: ik heb ook even naar de handleiding gezocht en het is inderdaad adres 192.168.1.1 met user: admin en het wachtwoord zou op het modem moeten staan.
Klopt, maar als ik niet eens op dat adres kom via dit modem heb ik ook niks aan admin en password :) Zo ver ben ik dus nog niet gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
renskerenske schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:30:
[...]

Klopt, maar als ik niet eens op dat adres kom via dit modem heb ik ook niks aan admin en password :) Zo ver ben ik dus nog niet gekomen.
Al geprobeerd om hem via ethernet te koppelen aan je laptop en je ip statisch in te stellen op 192.168.1.2 en het modem dan te benaderen?

[ Voor 3% gewijzigd door dunkiegaming op 13-03-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
dunkiegaming schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:35:
[...]

Al geprobeerd om hem via ethernet te koppelen aan je laptop en je ip statisch in te stellen op 192.168.1.2 en het modem dan te benaderen?
Nee. Heb de simkaart net weer in de K&K modem gestopt, want ben al sinds 12.00 uur bezig en er moet ook nog gewerkt worden O-) Ik wacht even af wat @ernstoud zegt voor ik verder ga klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
renskerenske schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:09:
[...]

Nee. Heb de simkaart net weer in de K&K modem gestopt, want ben al sinds 12.00 uur bezig en er moet ook nog gewerkt worden O-) Ik wacht even af wat @ernstoud zegt voor ik verder ga klooien.
Resetknopje gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renskerenske
Waarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Zo, ik heb de NR7302 gereset (dank voor de tip @Miglow ) en daarna kwam ik wel in de modem. Maar waar moet ik nu APN aanpassen? Ik heb dit nu gedaan onder Broadband --> Cellular APN en dan de eerste, maar ik ben nog steeds niet verbonden.

Signal en status branden allebei constant oranje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
renskerenske schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:58:
Zo, ik heb de NR7302 gereset (dank voor de tip @Miglow ) en daarna kwam ik wel in de modem. Maar waar moet ik nu APN aanpassen? Ik heb dit nu gedaan onder Broadband --> Cellular APN en dan de eerste, maar ik ben nog steeds niet verbonden.

Signal en status branden allebei constant oranje.
Bijzonder dat je eerst geen WiFi had want status = oranje betekent dat WiFi aan is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_RWGspOoLzBj3AuOaeB4wzLZ_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81k71996sPFW9XcGbiUBqNu8.jpg?f=fotoalbum_large

APN moet dus fwainternet zijn zonder hoofdletters. En volgens mij moet je dan een herstart doen, dus even de RJ-45 naar de 7302 onderbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Hoe verder ik kom, hoe groter de hele bende wordt. Moest m'n wachtwoord aanpassen maar omdat ik natuurlijk niet met regulier internet was verbonden natuurlijk heeft m'n password manager het niet opgeslagen. Dus het standaard ww is nu gewijzigd in een heel ingewikkeld wachtwoord dat ik niet meer ga kunnen achterhalen. ZUCHT.

Ik weet het even niet meer hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
ernstoud schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:07:
[...]

Bijzonder dat je eerst geen WiFi had want status = oranje betekent dat WiFi aan is:

[Afbeelding]

APN moet dus fwainternet zijn zonder hoofdletters. En volgens mij moet je dan een herstart doen, dus even de RJ-45 naar de 7302 onderbreken.
En waar vul ik dat APN dan precies in?

En wat bedoel je met restart? Reset? Of gewoon even stekker eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Krijg ondanks meerdere keren resetten weer de melding 'Geen internet' als ik 192.168.1.1. invoer. Ik geef het even op voor vandaag, denk ik. Had niet verwacht dat dit uren in beslag zou nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
renskerenske schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:13:
[...]

En waar vul ik dat APN dan precies in?

En wat bedoel je met restart? Reset? Of gewoon even stekker eruit?
Stekker er uit, of zoals ik zei de RJ-45 naar de NR7302 even ontkoppelen.

De APN vul je in op de plek die je noemde.

Wachtwoord resetten (dan reset je alles weer terug, dus moet je APN ook weer opnieuw invoeren):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PKg-ht442Ez1Mf6dXVSplroIB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXJpo3HAITV5azu7w3c1eHeS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
renskerenske schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:20:
Krijg ondanks meerdere keren resetten weer de melding 'Geen internet' als ik 192.168.1.1. invoer. Ik geef het even op voor vandaag, denk ik. Had niet verwacht dat dit uren in beslag zou nemen.
Ik geloof dat je je dag niet hebt… ;) , volgens mij was ik in tien minuten klaar.

- Aanmelden op WiFi: Zyxel_abcd (juiste SSID staat op sticker)
- Wachtwoord voor WiFi staat op de sticker (WiFi Key)
- Ga naar 192.168.1.1 en log in met admin en wachtwoord op de sticker (Password)
- APN aanpassen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kbx1Jeocvgn0Vwinww0koPJkTqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2wSsFhg4E6Fp4n7PN2WS0rH.jpg?f=fotoalbum_large

Handleiding: https://spdl.zyxel.com/NR..._V1.00_Ed5_2023-09-25.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
ernstoud schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:33:
[...]

Ik geloof dat je je dag niet hebt… ;) , volgens mij was ik in tien minuten klaar.

- Aanmelden op WiFi: Zyxel_abcd (juiste SSID staat op sticker)
- Wachtwoord voor WiFi staat op de sticker (WiFi Key)
- Ga naar 192.168.1.1 en log in met admin en wachtwoord op de sticker (Password)
- APN aanpassen:

[Afbeelding]

Handleiding: https://spdl.zyxel.com/NR..._V1.00_Ed5_2023-09-25.pdf
Thx!

Die stappen heb ik dus doorlopen, maar ik kwam dus niet in de modem.

Heb nu de APN weer aangepast, daarna stekker uit modem gehaald, nu weer twee oranje lampjes maar nog steeds geen internet :?

Edit: moet ik nou verbinding maken met de Zyxel of met de Deco? En moet ik nog iets met de Deco doen nu? De Deco is om te testen ook al gekoppeld geweest met de K&K-modem, wellicht moet ik deze opnieuw instellen?

[ Voor 9% gewijzigd door renskerenske op 13-03-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
renskerenske schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:37:
[...]

Thx!

Die stappen heb ik dus doorlopen, maar ik kwam dus niet in de modem.

Heb nu de APN weer aangepast, daarna stekker uit modem gehaald, nu weer twee oranje lampjes maar nog steeds geen internet :?

Edit: moet ik nou verbinding maken met de Zyxel of met de Deco? En moet ik nog iets met de Deco doen nu?
De Zyxel fungeert nu als router. Als je aan de Deco X10 genoeg hebt kun je die instellen als access point voor WiFi. Standaard staat hij denk ik ook als router af fabriek. Dat is niet erg, twee routers achter elkaar is nu even niet het probleem. Eerst moet je internet zien te krijgen.

Je hebt geen PC o.i.d. met RJ-45 die dan rechtstreeks op de PoE adapter kan? Dan kunnen we zien of je wel internet hebt en de Deco de schuldige is.

Handleiding: https://static.tp-link.co...User%20Guide_REV1.0.0.pdf

[ Voor 25% gewijzigd door ernstoud op 13-03-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
ernstoud schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:41:
[...]

Ik denk dat we het dan in de configuratie van de Deco router moeten zoeken, aangenomen dat je die aangesloten hebt op de PoE adapter.

Je hebt geen PC o.i.d. met RJ-45 die dan rechtstreeks op de PoE adapter kan? Dan kunnen we zien of je wel internet hebt en de Deco de schuldige is.
Ik heb idd de Deco aangesloten op de PoE adapter. En ik heb geen pc met RJ-45 (weet niet eens wat dat is haha). Heb alleen een MacBook met een adapter met ethernetpoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
renskerenske schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:43:
[...]

Ik heb idd de Deco aangesloten op de PoE adapter. En ik heb geen pc met RJ-45 (weet niet eens wat dat is haha). Heb alleen een MacBook met een adapter met ethernetpoort.
RJ-45 is de naam voor de connector die aan je ethernet kabels zit. Maar je kunt dus met die adapter met Ethernet-poort je MacBook aansluiten aan de PoE adapter LAN poort.

Dus zonder Deco. Krijg je dan internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
ernstoud schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:49:
[...]

RJ-45 is de naam voor de connector die aan je ethernet kabels zit. Maar je kunt dus met die adapter met Ethernet-poort je MacBook aansluiten aan de PoE adapter LAN poort.

Dus zonder Deco. Krijg je dan internet?
Ja, dat heb ik dus gedaan vandaag, op die manier kwam ik uiteindelijk wel in het modem.

Qua Deco: knippert blauw, is verbonden met mijn smartphone maar geen internet...

Ik voel dat ik er bijna ben, maar krijg intussen wel zin om de hele bende uit het HR++ raam te gooien ;)

[ Voor 9% gewijzigd door renskerenske op 13-03-2025 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
ernstoud schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:41:
[...]

De Zyxel fungeert nu als router. Als je aan de Deco X10 genoeg hebt kun je die instellen als access point voor WiFi. Standaard staat hij denk ik ook als router af fabriek. Dat is niet erg, twee routers achter elkaar is nu even niet het probleem. Eerst moet je internet zien te krijgen.

Handleiding: https://static.tp-link.co...User%20Guide_REV1.0.0.pdf
Ik heb idd de Deco X10 gekocht als access point voor internet. Heb er maar 1 want mijn huis is ook maar 28 m2 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
renskerenske schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:03:
[...]

Ik heb idd de Deco X10 gekocht als access point voor internet. Heb er maar 1 want mijn huis is ook maar 28 m2 ;-)
Begrijp uit de handleiding van de Deco dat je voor beheer daarvan een app moet installeren.

Maar eerst maar eens zorgen dat je internet krijgt op de MacBook verbonden via ethernet aan de PoE adapter. Ik denk dat je dan op de MacBook WiFi moet disablen. Wellicht krijgt dat prioriteit op ethernet en WiFi staat wellicht nog aangemeld bij de Zyxel NR7302 of het K&K modem.

Gedoe zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Ik heb de Deco app idd al geïnstalleerd :) Hij werkte icm het vorige modem. Ik begrijp gewoon niet waarom de Deco niet niet gekoppeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Deco staat gewoon tussen m'n wifi-netwerken op MacBook alsof ik verbonden ben, maar hij knippert nog steeds blauw. Status op modem is groen, signal oranje. Staat ook geen slotje achter, dus hij is niet beveiligd nu.

[ Voor 18% gewijzigd door renskerenske op 13-03-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
renskerenske schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:12:
Deco staat gewoon tussen m'n wifi-netwerken op MacBook alsof ik verbonden ben, maar hij knippert nog steeds blauw. Status op modem is groen, signal oranje. Staat ook geen slotje achter, dus hij is niet beveiligd nu.
Maar… nogmaals: probeer of je internet hebt met de Deco er tussen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Ik ben er nu even klaar mee en ga nu naar huis, morgen weer proberen met een frisse blik ;) Thanks voor je hulp tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Ik dacht: nog even snel proberen, maar ik zie de Zyxel niet staan tussen mijn Wifi-dingesen. Signal oranje, status groen. Hoe maak ik nou verbinding dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:20
Heb je wel internet als je de meegeleverde modem gebruikt van Odido? Het kan ook zijn dat je simkaart nog niet is geactiveerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
kadir76 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:29:
Heb je wel internet als je de meegeleverde modem gebruikt van Odido? Het kan ook zijn dat je simkaart nog niet is geactiveerd..
Ja, die heb ik al een week of twee in gebruik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
renskerenske schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:25:
Ik dacht: nog even snel proberen, maar ik zie de Zyxel niet staan tussen mijn Wifi-dingesen. Signal oranje, status groen. Hoe maak ik nou verbinding dan?
Niet. Status groen betekent WiFi disabled. Geen idee hoe dat kan, tenzij je WiFi in de NR7302 ergens in de instellingen uit hebt gezet.

Maar Signal oranje betekent dat er 5G ontvangst is.

MacBook via ethernet in LAN poort van PoE adapter. Dat dus als eerste proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:29
dunkiegaming schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:16:
[...]

Vreemd, ik kan wel via ethernet mijn NR7302 compleet beheren.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:47:
[...]

De n28 band op 700 MHz. is juist heel geschikt voor de grotere afstanden. Maar Odido heeft om de een of andere reden besloten die band in hun modem te disablen.

Ik zit op ruim 2 km. van de mast en haal met mijn Huawei H122 modem met n28 actief (en CA met b3 en b20) gemiddeld 200/20 down/up overdag en 160/20 in de nacht. Modem op 1e verdieping en erg veel hoge bomen tussen hier en de mast.

Kortom; ik denk dat je met een 5G modem met n28 (als je die band ontvangt, dus sector antennes jouw kant op staan) meer kunt halen dan nu gemeten.
Oh top!, dat is goede info waar ik iets mee kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsx5Qh96tPPiyPDk3-7gx4BVxGg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yw4ENsBxudFRSklrdkeh7i8M.jpg?f=user_large

Ik zit aldus Google Earth op 2° van deze mast af, dus dat is op zich perfect.
Nu alleen nog een 5G modem zien te vinden met 2 SMA connectors en de juiste band ondersteuning heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Vandaag toch de modem moeten rebooten (iets van 80 dagen uptime). Ping was dramatisch hoog (100ms) en thuiswerken (remote desktop) was geen plezier meer. Na reboot was de ping weer 15ms en download ging van 10Mb/s naar 600Mb/s. En dit was niet de WiFi. Ik zit bekabeld aangesloten direct op de modem. Nog even de mast gecheckt en dat was ook de gebruikelijke. Niets aan veranderd.
Nu moet ik niet vergeten om de reboot vannacht nog eens te herhalen anders komt er elke dag in de morgen de bekende IP vernieuw hickup :(
Ik heb Odido nu 4 maanden en dit is de tweede keer dat ik een probleem ervaar.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@xah5kiDe Eerlijk gezegd vind ik dit een acceptabele “prestatie” van deze 5G techniek (in het algemeen), het is nog vrij nieuw en wanneer je de meeste waarde hecht aan stabiliteit kan ik mij voorstellen dat Odidio je zal aanraden gebruik te maken van glasvezel. Het zal de komende jaren wel stabieler worden uiteraard, maar voor de huidige prijs en bestaansgeschiedenis vind ik dit persoonlijk zeer acceptabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Laatst online: 23:32

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een modem voor een vaste aansluiting moet ook van tijd tot tijd geherstart worden... Als ze nou gewoon zouden inbakken dat die dingen eens per maand een automatische herstart doen in de nacht, ben je waarschijnlijk af van de problemen die je daarmee zou hebben.

Bij Ziggo is het zelfs zo dom dat ze dan wel nachtelijk onderhoud doen, maar dan zeggen ze er wel bij, dat als je problemen ervaart na het onderhoud dat je dan zelf je modem moet herstarten. Terwijl zij dat op afstand kunnen...

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
RoRoNL schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:31:
@xah5kiDe Eerlijk gezegd vind ik dit een acceptabele “prestatie” van deze 5G techniek (in het algemeen), het is nog vrij nieuw en wanneer je de meeste waarde hecht aan stabiliteit kan ik mij voorstellen dat Odidio je zal aanraden gebruik te maken van glasvezel. Het zal de komende jaren wel stabieler worden uiteraard, maar voor de huidige prijs en bestaansgeschiedenis vind ik dit persoonlijk zeer acceptabel.
Idem, 80 dagen uptime is heel goed te overleven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
xah5kiDe schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:40:
Vandaag toch de modem moeten rebooten (iets van 80 dagen uptime). Ping was dramatisch hoog (100ms) en thuiswerken (remote desktop) was geen plezier meer. Na reboot was de ping weer 15ms en download ging van 10Mb/s naar 600Mb/s. En dit was niet de WiFi. Ik zit bekabeld aangesloten direct op de modem. Nog even de mast gecheckt en dat was ook de gebruikelijke. Niets aan veranderd.
Nu moet ik niet vergeten om de reboot vannacht nog eens te herhalen anders komt er elke dag in de morgen de bekende IP vernieuw hickup :(
Ik heb Odido nu 4 maanden en dit is de tweede keer dat ik een probleem ervaar.
Ik heb ook eenmalig zoiets gemerkt dat de snelheid rond de 10 mbit/s vertraagde met een hoge ping, toen heb ik niet het modem herstart maar tien minuten gewacht en toe herstelde de snelheid zich weer. Als het niet te vaak gebeurd is het voor mij geen probleem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Soldaatje schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:45:
[...]

Ik heb ook eenmalig zoiets gemerkt dat de snelheid rond de 10 mbit/s vertraagde met een hoge ping, toen heb ik niet het modem herstart maar tien minuten gewacht en toe herstelde de snelheid zich weer. Als het niet te vaak gebeurd is het voor mij geen probleem. :)
Verschil in stabiliteit tussen Klik&Klaar en glasvezel:

Klik&Klaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuCp-ODZVbAgTZL0mmyDr8FF4es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zF6UfIZFnJF9sGET7qiJFFih.jpg?f=fotoalbum_large

In de nacht duidelijk lagere snelheid door energiebesparing. En afgelopen twee dagen niet boven de 200 Mbps., nu weer wel.

Gigabit glasvezel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMly3-dXmoOpNvRQcNRzuhXcZDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVli4u67q8Ov6Ob9qVMkywab.jpg?f=fotoalbum_large

(Rode lijn hou ik aan als “onder grenswaarde”, op dat moment start er een iPerf3 naar eigen VM ter verificatie, in 99,99% van de gevallen is de betreffende SpeedTest server de “boosdoener”.)

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 14-03-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wij staan het hele kampeerseizoen op een seizoensplek op de camping. Tot nu toe gebruik ik een MiFi-router met een KPN Unlimited50-simkaart, wat over het algemeen prima werkt. Af en toe moet ik extra GB’s bijklikken zodra de limiet bereikt is. Toch blijf ik het gevoel houden dat K&K een betere oplossing zou kunnen zijn, al kan ik dat niet goed onderbouwen. Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Imperium schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:46:
Wij staan het hele kampeerseizoen op een seizoensplek op de camping. Tot nu toe gebruik ik een MiFi-router met een KPN Unlimited50-simkaart, wat over het algemeen prima werkt. Af en toe moet ik extra GB’s bijklikken zodra de limiet bereikt is. Toch blijf ik het gevoel houden dat K&K een betere oplossing zou kunnen zijn, al kan ik dat niet goed onderbouwen. Wat zouden jullie adviseren?
Wat kost de huidige oplossing per maand dat u het gebruikt? K&K kost EUR 25,-

Update: ik zie dat Unlimited 50 dus EUR 21,50 kost.

Als u tevreden bent met de huidige oplossing en de kosten lijkt hem K&K dan weinig voordelen te geven. Misschien hogere snelheid en u bent van dat GB opwaarderen af.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 14-03-2025 17:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miglow
Imperium schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:46:
Sowieso Klik&Klaar. Ik heb in het verleden honderden euro's uitgegeven aan mifi routers, maar eigenlijk is het met een consumenten sim-kaart toch behelpen (En volgens de letter van de voorwaarden oneigenlijk gebruik).

Dit is eenvoud. USB-C erin, al dan niet van een dikke powerbank of 230V adapter en het werkt zolang je alleen wat wil surfen of streamen. Hier in het topic zitten veel enthousiastelingen met servers, VPN verbindingen etc, dan is er wel wat hack en slash werk nodig en je kunt er bijna een dagtaak van maken om optimaal uit te richten op "jouw" mast, maar ik gebruik het bijvoorbeeld in de vrachtwagen en dat werkt eigenlijk gewoon altijd prima. Regelmatig 600-700Mbit download met uitschieters van 200 of lager soms, maar ook boven de 1000Mbit. Dus als je niet in een bos zit met een mast op 3km afstand, werkt het waarschijnlijk gewoon. En mocht dat niet zo zijn zeg je het gewoon weer op.

In het verleden van T-Mobile wel 4G voor thuis gehad, maar daar was 100GB per maand voor mij een behoorlijk beperkende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

RoRoNL schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:31:
Ik ben ook zeker niet ontevreden. Ik rapporteer slechts mijn ervaring over een nu veel langere tijd.
Glaspoort is druk aan het graven in het dorp. De intake is al geweest en ik vermoed dat het nog wel een jaartje kan duren voordat ik aan beurt ben. Tegen die tijd ga ik de balans opmaken. Door met Odido klik&klaar of voor iets meer rock-solid internet. Het mobiele karakter voor vakantie spreekt me namelijk ook wel aan :+
Soldaatje schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:45:
[...]

Ik heb ook gewacht, maar na een half uur (en ondertussen uitzoeken of het de VPN van de baas is of iets anders) vond ik het te lang duren. Na reboot (en kopje koffie) was het gelijk opgelost.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievl
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-03 12:40
Ik ben geswitcht naar klik&klaar omdat Delta geen enkele update gaf over de status van het aangevraagde glasvezel (heeft 2,5 jaar geduurd hier waarbij er het laatste jaar complete radiostilte was) en ik Ziggo als monopolist goed beu was.

Wat een hel. Overdag lijkt het leuk. Snel geïnstalleerd en snelheden van 115+ mb/s. Maar dan gaat iedereen na het avondeten streamen (denk ik) en haal ik tussen 20 en 22u nog snelheden van 1,5 mb/s... Het verval is enorm. Een ping die oploopt tot 180 ms. Twee keer met screenshots van de snelheidsmeting met de klantenservice besproken. Een alleraardigst "bel ons als het zich voordoet" (wat lastig is als het probleem zich na 20u voordoet en de klantenservice tot 20u aanwezig is), maar verder geen inhoudelijke reactie. Gelukkig is wonderwel de glasvezel aansluiting ineens aangelegd, dus maandag is het klaar met klik&klaar. Ik kan het oprecht niemand aanraden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:25
arievl schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:34:
Ik ben geswitcht naar klik&klaar omdat Delta geen enkele update gaf over de status van het aangevraagde glasvezel (heeft 2,5 jaar geduurd hier waarbij er het laatste jaar complete radiostilte was) en ik Ziggo als monopolist goed beu was.

Wat een hel. Overdag lijkt het leuk. Snel geïnstalleerd en snelheden van 115+ mb/s. Maar dan gaat iedereen na het avondeten streamen (denk ik) en haal ik tussen 20 en 22u nog snelheden van 1,5 mb/s... Het verval is enorm. Een ping die oploopt tot 180 ms. Twee keer met screenshots van de snelheidsmeting met de klantenservice besproken. Een alleraardigst "bel ons als het zich voordoet" (wat lastig is als het probleem zich na 20u voordoet en de klantenservice tot 20u aanwezig is), maar verder geen inhoudelijke reactie. Gelukkig is wonderwel de glasvezel aansluiting ineens aangelegd, dus maandag is het klaar met klik&klaar. Ik kan het oprecht niemand aanraden.
*knip*. Dit voegt echt niks toe en mag je achterwege laten.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 15-03-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud

Op de n78 band zou voldoende bandbreedte moeten zijn. Hoe ver zit u van de mast?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 11:18
Zouden ze weten dat het inmiddels zaterdag is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyRmEHY1u231r4gSS3tJBGc_j-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y5e1dEERUx2MNsNuNZnQM36Q.png?f=fotoalbum_large
;)

[ Voor 23% gewijzigd door LooneyTunes op 15-03-2025 02:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@arievl Vervelend om te horen en ik denk wel gezond om in achterhoofd te houden voor meelezers dat dit echt geen ideale oplossing voor iedereen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miglow

Gelukkig kan ik het oprecht iedereen aanraden, vooral de mensen die het goedkoopste internet abonnement hebben en zich toch blauw betalen. Eigenlijk weinig snelheid nodig hebben, maar ja, de grote providers verhogen nu eenmaal steeds de prijzen en snelheden. Toen Vodafone nog thuis glasvezel aan bood kon je via de klantenservice (of ja, service...) een 25/25 abonnement krijgen voor weinig. Veel mensen hebben geen behoefte aan een hoge snelheid, maar het goedkoopste abonnement is nou eenmaal nog steeds snel en duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Miglow schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:28:
[...]

Gelukkig kan ik het oprecht iedereen aanraden, vooral de mensen die het goedkoopste internet abonnement hebben en zich toch blauw betalen. Eigenlijk weinig snelheid nodig hebben, maar ja, de grote providers verhogen nu eenmaal steeds de prijzen en snelheden. Toen Vodafone nog thuis glasvezel aan bood kon je via de klantenservice (of ja, service...) een 25/25 abonnement krijgen voor weinig. Veel mensen hebben geen behoefte aan een hoge snelheid, maar het goedkoopste abonnement is nou eenmaal nog steeds snel en duur.
Ik deel deze mening. De snelheid zakt momenteel wel behoorlijk maar zelf met internet en het gebruik merk ik er weinig van.

Bijvoorbeeld een snelheidtest en dan haal ik ruim 600Mbit/s download en 130Mbit upload. Maar het kan 5 min later ook opeens 150Mbit/s download zijn en dan 60Mbit/s upload. Deze dalingen had ik in het begin niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-08 10:27

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Cave_Boy schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:51:
[...]

Ik deel deze mening. De snelheid zakt momenteel wel behoorlijk maar zelf met internet en het gebruik merk ik er weinig van.

Bijvoorbeeld een snelheidtest en dan haal ik ruim 600Mbit/s download en 130Mbit upload. Maar het kan 5 min later ook opeens 150Mbit/s download zijn en dan 60Mbit/s upload. Deze dalingen had ik in het begin niet.
Wil je een constante snelheid hebben dan zou je toch echt glasvezel of kabel internet moeten nemen.
Ik persoonlijk heb geen snel internet nodig en dat de snelheden fluctueren van 400 naar 100 down en 110 naar 25 upload maakt mij ook niet zoveel uit......ik wil voordelig internet en eentje die in principe altijd werkt.
Ik heb die dure Ziggo de deur uitgedaan en ik ben nu meer dan de 60% goedkoper uit en tot nu toe is het ook nog 4x sneller, niet dat ik het nodig heb maar het is er wel. Veel ouderen die geen kinderen meer (studerende) kinderen meer thuis hebben, hebben geen 1000/1000 internet nodig.....uitzonderingen daargelaten.
Ik heb Odido klik en klaar en ik ben er tot nu toe 100% tevreden over.
Dit komt misschien ook omdat ik in een klein kut dorpje woon met een Odido zendmast op 5 of 600 meter afstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:28

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

pribo schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:16:
[...]

Wil je een constante snelheid hebben dan zou je toch echt glasvezel of kabel internet moeten nemen.
....

Ik heb Odido klik en klaar en ik ben er tot nu toe 100% tevreden over.
Dit komt misschien ook omdat ik in een klein kut dorpje woon met een Odido zendmast op 5 of 600 meter afstand.
Tsja, ik zit toch echt midden in de randstad en al maanden tevreden gebruiker. Mijn speedtest resultaten zijn zelfs langzaam opgekropen van 800/100 naar 900/125 download/upload de afgelopen maanden. En dat is ongeacht het tijdstip, het fluctueert af en toe maar in de avond is het net zo prima, misschien een keer 700/90 ofzo maar lager niet.

Het is gewoon heel erg afhankelijk van waar je precies zit, in mijn geval is het gewoon prijs/kwaliteit een onverslaanbare deal voor €20 inclusief klantenkorting. Tenzij je enorme uploadsnelheden nodig hebt, is er echt geen enkele reden voor iets anders te kiezen bij huis/tuin/keukengebruik. Hopen dus dat ze de markt langzaam open kunnen gaan breken.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:26:
[...]Hopen dus dat ze de markt langzaam open kunnen gaan breken.
Ik vermoed dat o.a. Ziggo er behoorlijk ziek van geworden is. Helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Hmm klein nadeeltje ontdekt van de beperkte hoeveelheid open poorten. Heb jaren lang inmiddels een Helium miner in een kast staan en die deed keurig minen. Al was het letterlijk een mini bedrag het haalde wel nog wat leuks binnen. Nu is die poort dus dicht en ja opbrengst is in relay modus bedroevend. Het viel mij eigenlijk nu pas op omdat ja .. het apparaat draaide zo lang stabiel. Het is dat ik weer eens keek in de app.

Ik hoop dat poort 44518 TCP open wordt gezet (heb al vraag gesteld naar Odido).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievl
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-03 12:40
Keypunchie schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:02:
@arievl Vervelend om te horen en ik denk wel gezond om in achterhoofd te houden voor meelezers dat dit echt geen ideale oplossing voor iedereen is.
Je probeert eens wat he. Als het dan anders uitpakt is het niet erg, ik switch zoals gezegd morgen naar glasvezel. En ik geloof dat het bij anderen echt top werkt. Maar net wisselde bij mij de verbinding ineens van 50 mb/s down en een ping van 43ms naar circa een kwartier lang 0,45 mb/s down en een ping van 543 ms. Probeer dan maar eens nlziet te kijken ;) Ik geef het signaal graag mee, zodat anderen weten dat het goed uit kan pakken maar ook minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:42

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Het product K&K wordt door Odido ook niet aan de man (m/v) gebracht als oplossing voor iedereen. Daar zijn ze open en eerlijk over wat mij betreft. Daarom mag je het ook twee weken gratis uitproberen. Voor degene bij wie het goed werkt is de prijs natuurlijk erg aantrekkelijk met als bonus dat je de verbinding mee kan nemen als je tijdelijk op een andere plek in Nederland vertoeft.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:12
franssie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:58:
[...]

USB is 5V. Alleen via Power Delivery kan dat omhoog naar 12, 15, 18 en hoger. Die kabeltjes kunnen maar 3A aan dus bij 60 A of hoger zal het echt boven de 20V moeten.

Maar soit, hij werkt op mijn 60W powerbank (daar type ik het nu op) maar, en wellicht bedoel je dat, zou ie ook op 12V/10V moeten kunnen werken. Denk dat dat ding max 20W trekt (nog niet gemeten maar mijn starlink mini zit daar in de buurt en dat zijn andere afstanden).

Kan ook zijn dat ze een standaard PD chipje ingekocht hebben voor een hoger vermogen.

uGreen 65W 12V adapter ligt in de camper, misschien dat ik daar nog even langkom om te testen.
Het is al een tijdje terug dat je dit geplaatst heb maar mijn vraag is: welke powerbank heb jij gebruikt?
Natuurlijk mag ook iemand die er ook ervaring mee heeft reageren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
vdr01 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:12:
Het product K&K wordt door Odido ook niet aan de man (m/v) gebracht als oplossing voor iedereen. Daar zijn ze open en eerlijk over wat mij betreft. Daarom mag je het ook twee weken gratis uitproberen. Voor degene bij wie het goed werkt is de prijs natuurlijk erg aantrekkelijk met als bonus dat je de verbinding mee kan nemen als je tijdelijk op een andere plek in Nederland vertoeft.
Klopt ik ben dan ook nog steeds een zeer tevreden gebruiker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:33

franssie

Save the albatross

Hatman schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:43:
[...]

Het is al een tijdje terug dat je dit geplaatst heb maar mijn vraag is: welke powerbank heb jij gebruikt?
Natuurlijk mag ook iemand die er ook ervaring mee heeft reageren :)
Deze https://www.mi.com/global/product/mi-50w-power-bank-20000/ (PB2050SZM)

Werkt alleen op de USB-C poort met een USB-C naar USB-C kabel.

edit: Haal gewoon 360/50 wat zeer vergelijkbaar is met wat ie op de eigen voeding doet.
edit2: @stormfly had het dacht ik ook met een powerbank werkend, daar ontstond deze sub discussie ook door.

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 16-03-2025 16:12 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
vdr01 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:12:
Daarom mag je het ook twee weken gratis uitproberen.
Nee, die twee weken is wettelijk verplicht, zie: https://www.rijksoverheid...is-belangrijk-om-te-weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat is met name gericht op producten, internet is echter een dienst.
https://www.consuwijzer.n...wanneer-heb-ik-bedenktijd
De dienstverlener of dienst mag beginnen tijdens de bedenktijd. U kunt dan nog steeds van het contract af. Maar het is dan niet zeker of u al uw geld terugkrijgt:

Gaf u toestemming om te beginnen tijdens de bedenktijd? En ging u ermee akkoord om te betalen voor de gebruikte diensten? Dan betaalt u de dienstverlener voor het werk dat hij al deed, en de kosten die hij maakte. Gaat het om een dienst, bijvoorbeeld een abonnement? Dan betaalt u wat u gebruikte tijdens de bedenktijd.
Gaf u geen toestemming om te beginnen tijdens de bedenktijd? Dan hebt u recht op al uw geld terug.
Maakt uw dienstverlener het werk helemaal af tijdens de bedenktijd? Gaf u hiervoor toestemming? En ging u ermee akkoord dat de bedenktijd zou vervallen als het werk eerder klaar is? Dan hebt u geen recht op bedenktijd. U moet alles betalen.
Veel providers laten de dienst namelijk pas starten NA de bedenktijd. Odido K&K is hierin een uitzondering door wel geld terug te storten ook al heb je wel degelijk gebruik gemaakt van de dienst, daartoe zijn ze niet verplicht.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:01:
[...]

Dat is met name gericht op producten, internet is echter een dienst.
https://www.consuwijzer.n...wanneer-heb-ik-bedenktijd
Grappig, want wat staat er:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvIf73c5yI5Mbbvpzkz-ESCcI4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QXOsWucnxc9dRLBltkpO7bt.jpg?f=fotoalbum_large

Ook bij een dienst heb je dus wettelijk bedenktijd. En tja, het is moeilijk evalueren als je de dienst niet start. Dat is natuurlijk anders dan bij een fysiek ding dar je goed kunt bekijken.

[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 16-03-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:08:
[...]

<>
Ook bij een dienst heb je dus wettelijk bedenktijd.
Ja, maar niet als de dienst met je toestemming al gestart is. Staat er vrij duidelijk lijkt me, maar heb het nog even in vet gedrukt gezet.

edit daarnaast, VIA internet is iets anders dan Internet.

edit 2 : evalueren is dan inderdaad niet mogelijk gek genoeg, maar zo werkt het bij bijvoorbeeld glas of coax wel. En dan zit je met een abbonement van 2 jaar vawege de korting. K&K is een zegen in het internetproviderlandschap.

[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 16-03-2025 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:09:
[...]

Ja, maar niet als de dienst met je toestemming al gestart is. Staat er vrij duidelijk lijkt me, maar heb het nog even in vet gedrukt gezet.

edit 2 : evalueren is dan inderdaad niet mogelijk gek genoeg, maar zo werkt het bij bijvoorbeeld glas of coax wel. En dan zit je met een abbonement van 2 jaar vawege de korting. K&K is een zegen in het internetproviderlandschap.
Inderdaad, uit de AV van Odido:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CS12rtvYecWQI9WYDij9T_gnPVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKVbThpDAbAJokFGBvS6AWJY.jpg?f=fotoalbum_large

Waar is nou te vinden dat Odido de eerste 14 dagen geen kosten berekent? Want dat voorbehoud maken ze dus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:09:
[...]
Uiteraard, maar je oorspronkelijke opmerking was te interpreteren dat je bij de aanschaf van een dienst geen bedenktijd zou hebben, daar reageerde ik op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:20:
[...]

Inderdaad, uit de AV van Odido:

[Afbeelding]

Waar is nou te vinden dat Odido de eerste 14 dagen geen kosten berekent? Want dat voorbehoud maken ze dus wel.
Dit lijkt dan weer met name om mobiele telefonie te gaan.

Maar die twee weken waren er in het begin wel maar lijken nu van de website verdwenen (als ik kan het niet meer vinden maar in het begin van dit topic was daar veel discussie over ivm retourneren etc).

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 16-03-2025 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:23:
[...]

Uiteraard, maar je oorspronkelijke opmerking was te interpreteren dat je bij de aanschaf van een dienst geen bedenktijd zou hebben, daar reageerde ik op.
Duidelijk dat ik dan wat onduidelijk was :P

Maar het blijft apart dat ze de dienst dus niet hoeven te starten en je geen idee hebt of ze die kunnen waarmaken. Dan zou je gelijk een heel juridisch proces in moeten.

Hoe dan ook is K&K voor mij de het beste aanbod momenteel, heb glas en starlink de deur uitgedaan en ik zie later wel of het zo blijft als Odido verkocht is of naar de beurs gaat. tot die tijd is het voor twee sites prima à EUR25 per maand, betaalde ik eerst per maand voor een enkele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:28
franssie schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:07:
[...]

edit: Haal gewoon 360/50 wat zeer vergelijkbaar is met wat ie op de eigen voeding doet.
edit2: @stormfly had het dacht ik ook met een powerbank werkend, daar ontstond deze sub discussie ook door.
Klopt hij vereist 15 volt meen ik, staat op de onderkant van de router. Het was even zoeken naar de juiste USB omvormer voor in de auto. Heb hem toen gepost hier in het topic welke ik getest heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

ernstoud schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:08:
[...]

Grappig, want wat staat er:

[Afbeelding]

Ook bij een dienst heb je dus wettelijk bedenktijd. En tja, het is moeilijk evalueren als je de dienst niet start. Dat is natuurlijk anders dan bij een fysiek ding dar je goed kunt bekijken.
Maar wel ff verder lezen:
Gaf u toestemming om te beginnen tijdens de bedenktijd? En ging u ermee akkoord om te betalen voor de gebruikte diensten? Dan betaalt u de dienstverlener voor het werk dat hij al deed, en de kosten die hij maakte. Gaat het om een dienst, bijvoorbeeld een abonnement? Dan betaalt u wat u gebruikte tijdens de bedenktijd.

Je hebt inderdaad bedenktijd, maar er kan dus wel om een vergoeding gevraagt worden voor de geleverde dienst in die bedenktijd.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Zer0 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:06:
[...]

Je hebt inderdaad bedenktijd, maar er kan dus wel om een vergoeding gevraagt worden voor de geleverde dienst in die bedenktijd.
Klopt - waar het uiteindelijk in essentie na veel omwegen om gaat is dat je K&K nu niet meer twee weken kan proberen maar eerst wel, althans dat was bij de start mijn beleving en staat nu niet meer op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Zer0 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:06:
[...]

Zoals ik citeerde uit de AV van Odido inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Ik heb de openingspost gelezen maar wat mij nog niet duidelijk is hoe andere partijen in de markt hierop reageren? Zijn er inmiddels providers die onder het K&K abonnement van Odido zijn gaan zitten?
Wat ik zie op vergelijkingssites is dat (vast) internet in Nederland ontzettend duur blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
KaasOmelet schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:07:
Ik heb de openingspost gelezen maar wat mij nog niet duidelijk is hoe andere partijen in de markt hierop reageren? Zijn er inmiddels providers die onder het K&K abonnemnt van Odido zijn gaan zitten?
Wat ik zie op vergelijkingssites is dat (vast) internet in Nederland ontzettend duur blijft.
Nee. En ik denk dat dat ook niet gaat gebeuren. K&K is goedkoop maar heeft beperkingen zoals dekking, gesloten poorten, instabiliteit inherent aan draadloze communicatie, latency, beperkte upload, etc. en last not least slechte WiFi stabiliteit. Het is gewoon een extra dienst in het provider landschap en dat is altijd welkom.

Vodafone heeft de benodigde 5G bandbreedte niet en KPN focusseert op glasvezel uitrol. De overige ISP’s hebben geen eigen mobiel netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
franssie schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:34:
[...]

Klopt - waar het uiteindelijk in essentie na veel omwegen om gaat is dat je K&K nu niet meer twee weken kan proberen maar eerst wel, althans dat was bij de start mijn beleving en staat nu niet meer op de website.
Maar je hebt nog steeds de bedenktijd van twee weken, dat staat wel op de website, is ook wettelijk dus zal wel moeten. Als je binnen twee weken opzegt dan krijg je je geld terug van de eerste termijn maar dit kan wel enkele maanden duren volgens ervaringen op de communitysite van Odido. Theoretisch zouden ze dan dus alleen € 12,50 terug hoeven storten want er is wel gebruik gemaakt van de dienst maar ze storten € 25 terug voor zover ik gelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Soldaatje schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:46:
[...]

Maar je hebt nog steeds de bedenktijd van twee weken, dat staat wel op de website, is ook wettelijk dus zal wel moeten. Als je binnen twee weken opzegt dan krijg je je geld terug van de eerste termijn maar dit kan wel enkele maanden duren volgens ervaringen op de communitysite van Odido. Theoretisch zouden ze dan dus alleen € 12,50 terug hoeven storten want er is wel gebruik gemaakt van de dienst maar ze storten € 25 terug voor zover ik gelezen heb.
Het staat er dus nog op? Ik kon het niet meer vinden namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
franssie schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:49:
[...]

Het staat er dus nog op? Ik kon het niet meer vinden namelijk.
Ja kijk maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfmoUwrW3HW8gjZiqoV9OoEk_9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sRMOSREbvwUvGcFIqE48gyQA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:55
ernstoud schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:17:
[...]

Nee. En ik denk dat dat ook niet gaat gebeuren. K&K is goedkoop maar heeft beperkingen zoals dekking, gesloten poorten, instabiliteit inherent aan draadloze communicatie, latency, beperkte upload, etc. en last not least slechte WiFi stabiliteit. Het is gewoon een extra dienst in het provider landschap en dat is altijd welkom.

Vodafone heeft de benodigde 5G bandbreedte niet en KPN focusseert op glasvezel uitrol. De overige ISP’s hebben geen eigen mobiel netwerk.
Voor de welbekende Tweaker die zijn eigen router er achter gooit en het modem in Bridge zet lijkt me de gesloten poorten geen probleem meer. :)

Mocht ik het fout hebben dan laat ik mij graag corrigeren natuurlijk.

Edit: helaas ben ik al gecorrigeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
elektriekert schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:42:
[...]

Voor de welbekende Tweaker die zijn eigen router er achter gooit en het modem in Bridge zet lijkt me de gesloten poorten geen probleem meer. :)

Mocht ik het fout hebben dan laat ik mij graag corrigeren natuurlijk.
De poorten worden vanuit het netwerk geblokkeerd, niet door de zyxel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:55
dunkiegaming schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:59:
[...]

Oké, dan zit ik duidelijk dus fout :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:12
franssie schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:07:
[...]

Ik heb deze powerbank nu ook in gebruik en het werkt goed. Ik zie geen verschil met de originele voeding en de powerbank qua snelheid van de K&K.
Wat lastig is dat veel powerbanks die te koop zijn nauwelijks in hun advertenties aangeven wat elke in/uitgang van de usb-poort voor spanningen en vermogen leveren. Erg lastig om de juiste te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:34

backupdevice

No Risk , Full Push

8 weken K&K in het buitengebied in gebruik en zeer tevreden. Dichtsbijzijnde mast staat op 2KM en de bandbreedte is altijd rond de 200Mbit . Dus zeer tevreden.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 23:31
Hoe lang zou zo'n powerbank van Mi bijv het uithouden met K&K, enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-08 10:27

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

BrbZrk schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:39:
*knip*. Dit voegt niets toe.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 19-03-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
dunkiegaming schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:59:
[...]

Welke poorten zoal?
Ik heb een eigen webserver en mailserver en VPN-server erachter hangen en nog wat andere poorten voor HomeAssistant en Bitwarden.
Deze verwijzen allemaal naar een DDNS welke m'n Draytek, die een publiek IP heeft ivm IP passthrough, elke X minuten updated.
K&K herstart elke nacht, dus in de nacht een nieuw publiek IP en via DDNS werkt web, mail, vpn-server bijna direct weer.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:15
Andere 5G routers houden het op een 74wh powerbank met lichte belasting wel 7 uur vol maar ga je zitten downloaden/streamen (of uploaden is helemaal een energie slurper) dan kun je er met 3 uur al doorheen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:43
*knip*

Ik denk dat de vraag van @BrbZrk is gericht aan mensen die beide al hebben: "Odido klik en klaar" en zo'n powerbank. Bijvoorbeeld Of anders @Roy Tollenaar die iets vergelijkbaars tot zijn beschikking heeft.

[ Voor 31% gewijzigd door rens-br op 19-03-2025 10:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ernstoud
74 Wh batterij 20.000 mAh bij nominaal 3.7 V). Rendement zal iets van 80% zijn, zeg 60 Wh netto. (Met de opmerking erbij dat Chinese fabrikanten altijd de capaciteit overdrijven.)

Ik schat dat de K&K Zyxel iets van 15 Watt gemiddeld verbruikt (piek wordt in het datasheet aangegeven als 38,4 Watt).

Dus reken op een uur of 4.

[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 18-03-2025 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Ora et Labora schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:43:
[...]

Welke poorten zoal?
Ik heb een eigen webserver en mailserver en VPN-server erachter hangen en nog wat andere poorten voor HomeAssistant en Bitwarden.
Deze verwijzen allemaal naar een DDNS welke m'n Draytek, die een publiek IP heeft ivm IP passthrough, elke X minuten updated.
K&K herstart elke nacht, dus in de nacht een nieuw publiek IP en via DDNS werkt web, mail, vpn-server bijna direct weer.
Zie topic start.

Pagina: 1 ... 62 ... 82 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.