[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 61 ... 82 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:48
jeroenjarino schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:56:
Je kan volgens een reddit gebruiker de NR7302 firmware updaten met de Zyxel Air App.
https://www.reddit.com/r/.../1elpk41/comment/lxfau2p/
Heb ik ook gedaan, werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:15
Polyphemus schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:25:
[...]

Heb ik ook gedaan, werkt prima :)
Zag je verbeteringen, nieuwe functies e.d.?

Ik ben van de “if it ain’t broken don’t fix it”. En mijn NR7302 werkt nu prima.

Onlangs een wat oudere iPad geüpdatet. Kon daarna naar MP voor onderdelen. Dat werk. Updates zijn leuk, maar ze moeten wel nut hebben. Er was iets met Zyxel devices rond security. Dat is dan weer wel belangrijk.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-09 14:09
Ik krijg net ineens een mailtje dat mijn Klantvoordeel vervallen zou zijn? Ondanks dat we niks aan de abonnementen hebben gedaan, noch verhuisd zijn of wat dan ook. Iemand ervaringen mee?

Vrouwlief zit bij Ben, zelfde huisadres andere bankrekening.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
mk1992 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:50:
Ik krijg net ineens een mailtje dat mijn Klantvoordeel vervallen zou zijn? Ondanks dat we niks aan de abonnementen hebben gedaan, noch verhuisd zijn of wat dan ook. Iemand ervaringen mee?

Terugbladerend las ik dat je glasvezel ging opzeggen. Als dat gebeurt is dan is dat het wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-09 14:09
ernstoud schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:56:
[...]

Terugbladerend las ik dat je glasvezel ging opzeggen. Als dat gebeurt is dan is dat het wellicht?
Lijkt het op, is verwarring tussen de 3 mailadressen die nu bij odido bekend zijn. als ik onlog zie ik dat alles nog in orde is.
Althans, als we het smsje van Ben dan ook maar negeren...

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:20
mk1992 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:16:
[...]

Lijkt het op, is verwarring tussen de 3 mailadressen die nu bij odido bekend zijn. als ik onlog zie ik dat alles nog in orde is.
Althans, als we het smsje van Ben dan ook maar negeren...
Bij Ben krijg je alleen klant voordeel als je vast internet hebt van Odido of een meerdere Ben abonnementen. Wel krijg je 5€ korting op Klik en Klaar als je alleen Ben en Klik en Klaar combineert. Odido ziet Klik en Klaar als “vast” internet maar Ben niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
ernstoud schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:33:
[...]

Zag je verbeteringen, nieuwe functies e.d.?

Ik ben van de “if it ain’t broken don’t fix it”. En mijn NR7302 werkt nu prima.

Onlangs een wat oudere iPad geüpdatet. Kon daarna naar MP voor onderdelen. Dat werk. Updates zijn leuk, maar ze moeten wel nut hebben. Er was iets met Zyxel devices rond security. Dat is dan weer wel belangrijk.
Ik merk geen verschil, heb alleen geüpdatet omdat ik volgens mij de initiële releaseversie had en vermoedde dat er misschien nog wat bugs in zaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
Polyphemus schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:35:
[...]

Ik merk geen verschil, heb alleen geüpdatet omdat ik volgens mij de initiële releaseversie had en vermoedde dat er misschien nog wat bugs in zaten.
Hier ook denk 2 maanden geleden ge-updated om dezelfde reden en geen enkel probleem ermee gehad.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:39
Even voor de experts qua masten.

Ik heb de 7302 buiten hangen aan een paal, zodat ik hem weer kan uitrichten. Echter komen de nummers van Cell ID e.d. niet overeen met een mast. Ik krijg een KPN mast ruim 100km verderop te zien, wat onmogelijk is natuurlijk. (Antenne kaart)

Site ID 448 kan ik niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
mk1992 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:50:

Hier precies hetzelfde, naar de winkel gegaan, die begrepen het ook niet en ze hebben de kwestie doorgestuurd, volgende dag kreeg ik bericht dat de korting er weer op stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:53
Ik krijg met mijn K&K nu op stand-by alleen B1 (20Mhz) en N78 geen B3 en B7. Als ik nu download start krijg ik alleen B3 (10Mhz) erbij voorheen beide B3 spectrum (10+20Mhz).

Zijn er anderen die dit ook ervaren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:40
Ik kijk nooit naar de banden, maar zelden onder de 150Mbit.

Net een speedtest gedaan bij Dordrecht Willemsdorp....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoDB4nGLwxvT-8peU9uHCWNwJUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmYiOvcQ0vsUEvOSogwI0ksp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Laatst online: 11:32

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ikbenjoeri schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:56:
Ik krijg met mijn K&K nu op stand-by alleen B1 (20Mhz) en N78 geen B3 en B7. Als ik nu download start krijg ik alleen B3 (10Mhz) erbij voorheen beide B3 spectrum (10+20Mhz).

Zijn er anderen die dit ook ervaren?
Ja, het netwerk verlaagt je prio als je geen actieve data doet. Dit geldt voor alle mobiele 4G+ en 5G netwerken en abonnementen. Om zo spectrum vrij te houden voor andere gebruikers.

Het weer inschakelen gebeurd dynamisch en instant bij gebruik.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
BiG-GuY schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:32:
[...]

Ja, het netwerk verlaagt je prio als je geen actieve data doet. Dit geldt voor alle mobiele 4G+ en 5G netwerken en abonnementen. Om zo spectrum vrij te houden voor andere gebruikers.

Het weer inschakelen gebeurd dynamisch en instant bij gebruik.
Behalve bij Vodafone. Dat “dynamisch” is bij hen vrijwel “statisch”. In de avonduren en nacht kan ik doen wat ik wil (parallelle SpeedTests via twee aparte verbindingen e.d.) maar de snelheid blijft bagger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

ernstoud schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:38:
[...]

Behalve bij Vodafone. Dat “dynamisch” is bij hen vrijwel “statisch”. In de avonduren en nacht kan ik doen wat ik wil (parallelle SpeedTests via twee aparte verbindingen e.d.) maar de snelheid blijft bagger.
Daar zetten ze de hogere banden volledig uit ja, in de nacht. Volgens mij wel vooral b7 (2600Mhz) waar dat actief is. Of zetten ze ook b3 en b1 uit?

Bij Odido en KPN gebeurd dat dynamisch in gebieden waar dat mogelijk is qua gebruik. Dus hele dunbevolkte gebieden kan het ook daar gebeuren in de nacht.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-09 08:33
Hoi allemaal, ik heb een nieuwbouwwoning in een wijkje waar nog glasvezel aangelegd moet worden, dus ik heb nu ook tijdelijk Klik & Klaar van Odido.

Mijn grootste issue is de stabiliteit van de verbinding. Downloadsnelheid en uploadsnelheid zijn voldoende voor mijn niet heel veeleisende gebruik, maar het lampje bij 5G staat vrijwel continu op rood. Tenzij ik het raam openzet, dan is er niks aan de hand. Niet zo gek in een supergoed geïsoleerde nieuwbouwwoning, maar in dit geval wel een beetje onhandig ;)

Ik ga nog verschillende plekken in huis proberen de komende dagen, maar ben ook alvast aan het kijken naar de mogelijkheid van een router die ik buiten kan ophangen. Ik heb een buitenstopcontact, dus dat is geen probleem.

Hebben jullie nog aanraders qua modellen? Ik zag heel prijzige langskomen, maar ook de NR7302 die nog geen 200 euro is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
renskerenske schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:19:
Hoi allemaal, ik heb een nieuwbouwwoning in een wijkje waar nog glasvezel aangelegd moet worden, dus ik heb nu ook tijdelijk Klik & Klaar van Odido.

Mijn grootste issue is de stabiliteit van de verbinding. Downloadsnelheid en uploadsnelheid zijn voldoende voor mijn niet heel veeleisende gebruik, maar het lampje bij 5G staat vrijwel continu op rood. Tenzij ik het raam openzet, dan is er niks aan de hand. Niet zo gek in een supergoed geïsoleerde nieuwbouwwoning, maar in dit geval wel een beetje onhandig ;)

Ik ga nog verschillende plekken in huis proberen de komende dagen, maar ben ook alvast aan het kijken naar de mogelijkheid van een router die ik buiten kan ophangen. Ik heb een buitenstopcontact, dus dat is geen probleem.

Hebben jullie nog aanraders qua modellen? Ik zag heel prijzige langskomen, maar ook de NR7302 die nog geen 200 euro is.
Zeker omdat het tijdelijk is totdat je glasvezel hebt zou ik gezien de investering dan voor de NR7302 gaan. Wordt gevoed (met zwakstroom) door de ethernetkabel dus heeft geen buiten stopcontact nodig. Wel zo veilig.

Goed ding. Binnen op de voedingsadapter zit dan de ethernet aansluiting. Slechts 1 poort dus een kleine switch er achter als je meer poorten wil. En hij doet geen WiFi dus als je dat wil, op 1 van de poorten van de switch dan een accesspoint aansluiten.

eBay: https://www.ebay.nl/itm/286102583547 zegt wel “Almost gone”. Buitenkans grijpen :Y .

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 05-03-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Doesnotcompute schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:31:
Even voor de experts qua masten.

Ik heb de 7302 buiten hangen aan een paal, zodat ik hem weer kan uitrichten. Echter komen de nummers van Cell ID e.d. niet overeen met een mast. Ik krijg een KPN mast ruim 100km verderop te zien, wat onmogelijk is natuurlijk. (Antenne kaart)

Site ID 448 kan ik niet vinden.
Cell Identity is toch waar het om gaat? Als ik deze met de tool omreken, krijg ik een KPN mast met een andere physical Cell ID dan wat mijn 7302 aangeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mK6KlJY7MNaROgwNgiRdjg0lUtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8XexOv4RwG0tLbA8SDgSJAF.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn locatie is omgeving Gemeente Stadskanaal overigens. Geen enkele mast qua info komt overeen met de info die de Zyxel laat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:57
Doesnotcompute schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:14:
[...]

Cell Identity is toch waar het om gaat? Als ik deze met de tool omreken, krijg ik een KPN mast met een andere physical Cell ID dan wat mijn 7302 aangeeft.

[Afbeelding]

Mijn locatie is omgeving Gemeente Stadskanaal overigens. Geen enkele mast qua info komt overeen met de info die de Zyxel laat zien.
Wellicht kan de maker van Antennekaart @jk-5 wat voor je betekenen.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:02
@renskerenske als aanvulling, alles zit er dan bij. Ook een platte LAN-kabel, de enige kabel die naar het apparaat toe gaat (doet ook stroom met de bijgeleverde adapter voor binnen).

Werkt erg fijn moet ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
ernstoud schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:56:
[...]

Zeker omdat het tijdelijk is totdat je glasvezel hebt zou ik gezien de investering dan voor de NR7302 gaan. Wordt gevoed (met zwakstroom) door de ethernetkabel dus heeft geen buiten stopcontact nodig. Wel zo veilig.

Goed ding. Binnen op de voedingsadapter zit dan de ethernet aansluiting. Slechts 1 poort dus een kleine switch er achter als je meer poorten wil. En hij doet geen WiFi dus als je dat wil, op 1 van de poorten van de switch dan een accesspoint aansluiten.

eBay: https://www.ebay.nl/itm/286102583547 zegt wel “Almost gone”. Buitenkans grijpen :Y .
Dankjewel, ook voor de aanschaftip!
Wordt gevoed (met zwakstroom) door de ethernetkabel dus heeft geen buiten stopcontact nodig. Wel zo veilig.
Deze snap ik niet helemaal. Dat ding hangt buiten maar er gaat geen (stroom)kabel naar buiten? Hoe werkt dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
renskerenske schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:50:
[...]
Deze snap ik niet helemaal. Dat ding hangt buiten maar er gaat geen (stroom)kabel naar buiten? Hoe werkt dat dan?
Dat heet PoE, oftewel Power over Ethernet.

Zoals de afkorting zegt, de voeding van de NR7302 gaat over de bijgeleverde AC Adapter. In die adapter zitten twee Ethernet poorten. In één daarvan gaat de Ethernet kabel naar je PC (of als je meer poorten wil een switch), in de andere poort gaat de Ethernet kabel naar de NR7302.

Zoiets (niet helemaal het bijgeleverde type, maar bijna gelijk):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hI-5svAtK98YlEvxJjwmkZe3Il8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2Uelgb4u9pYZBsvkIyzv4qMX.jpg?f=user_large

Zelfde aanbieder, is misschien fijner om bij Amazon te bestellen, mocht je geen eBay account hebben: https://amzn.eu/d/bX3Z5CT

[ Voor 26% gewijzigd door ernstoud op 05-03-2025 21:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:48
Doesnotcompute schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:14:
[...]

[Afbeelding]

Ja wat je doet is goed. Cell identity 14169958 verwijst naar eNB 55351. Bij Odido is alles behalve het laatste cijfer altijd het site ID, in dit geval dus 5535. Site 5535 is de site in de hoogspanningsmast ten noorden van Stadskanaal. https://antennekaart.nl/k...53.0207291&lng=6.97099149

Bij Huawei eindigden de eNB nummers altijd met een 0, bij Ericsson is dit doorgaans met een 1 of 2 (dit is niet per definitie zo bij de netwerkvendoren, maar een configuratiekeuze van Odido). Die bewuste hoogspanningsmast is net vorige week omgebouwd en dat is nog niet verwerkt op Antennekaart. We moeten een maandje wachten tot Odido weer een update doet naar Antenneregister waar de nieuwe Ericsson data zichtbaar wordt, of iemand (lees: wellicht jij ;) ) moet hem scannen met NetMonster (zie https://antennekaart.nl/netmonster). Wanneer de locatie wordt gescand wordt ook zichtbaar op de kaart dat er iets is aangepast.

Het spectrum wat je ziet is allemaal aanwezig op die hoogspanningsmast. Odido sites in hoogspanningsmasten krijgen standaard altijd een 2.0m AIR3218 antenne, met op zijn allerminst b1, b3, b3, b8, b20, n28, n78 maar heel vaak ook b32 en b7.

Je doet dus niks verkeerd :)

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renskerenske
ernstoud schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:11:
[...]

Dat heet PoE, oftewel Power over Ethernet.

Zoals de afkorting zegt, de voeding van de NR7302 gaat over de bijgeleverde AC Adapter. In die adapter zitten twee Ethernet poorten. In één daarvan gaat de Ethernet kabel naar je PC (of als je meer poorten wil een switch), in de andere poort gaat de Ethernet kabel naar de NR7302.

Zoiets (niet helemaal het bijgeleverde type, maar bijna gelijk):

[Afbeelding]

Zelfde aanbieder, is misschien fijner om bij Amazon te bestellen, mocht je geen eBay account hebben: https://amzn.eu/d/bX3Z5CT
Ah helder. Maar dan heb ik wel een ethernetaansluiting nodig, toch? Die heb ik ook (nog) niet :)

Edit: sorry, ik snap hem al 8)7 Ethernetkabel gaat in die adapter, adapter gaat in het stopcontact. Ik ben gewend aan kabelinternet en dat ging altijd via zo'n speciale aansluiting, vandaar de verwarring.

[ Voor 9% gewijzigd door renskerenske op 05-03-2025 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
renskerenske schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:30:
[...]

Ah helder. Maar dan heb ik wel een ethernetaansluiting nodig, toch? Die heb ik ook (nog) niet :)

Edit: sorry, ik snap hem al 8)7 Ethernetkabel gaat in die adapter, adapter gaat in het stopcontact. Ik ben gewend aan kabelinternet en dat ging altijd via zo'n speciale aansluiting, vandaar de verwarring.
Yep. En dit is dus een voorbeeld van de switch als je meer poorten nodig hebt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfXqJh1KtGfWwAWxTovGyR90fVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JgZYkIL9fBWbSZRMehhhCRbv.jpg?f=fotoalbum_large

Kun je gelijk mee bestellen: https://amzn.eu/d/fYiqpFK

Heb je maar 1 vaste aansluiting nodig, dus geen wifi of zo, is dat niet nodig. PC gewoon aan de LAN poort van die voedingsadapter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:49

franssie

Save the albatross

@renskerenske en dia vn de action voor EUR 10 doet het ook, lekker switchen op 1 Gb.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
jk-5 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:14:
[...]

Ja wat je doet is goed. Cell identity 14169958 verwijst naar eNB 55351. Bij Odido is alles behalve het laatste cijfer altijd het site ID, in dit geval dus 5535. Site 5535 is de site in de hoogspanningsmast ten noorden van Stadskanaal. https://antennekaart.nl/k...53.0207291&lng=6.97099149

Bij Huawei eindigden de eNB nummers altijd met een 0, bij Ericsson is dit doorgaans met een 1 of 2 (dit is niet per definitie zo bij de netwerkvendoren, maar een configuratiekeuze van Odido). Die bewuste hoogspanningsmast is net vorige week omgebouwd en dat is nog niet verwerkt op Antennekaart. We moeten een maandje wachten tot Odido weer een update doet naar Antenneregister waar de nieuwe Ericsson data zichtbaar wordt, of iemand (lees: wellicht jij ;) ) moet hem scannen met NetMonster (zie https://antennekaart.nl/netmonster). Wanneer de locatie wordt gescand wordt ook zichtbaar op de kaart dat er iets is aangepast.

Het spectrum wat je ziet is allemaal aanwezig op die hoogspanningsmast. Odido sites in hoogspanningsmasten krijgen standaard altijd een 2.0m AIR3218 antenne, met op zijn allerminst b1, b3, b3, b8, b20, n28, n78 maar heel vaak ook b32 en b7.

Je doet dus niks verkeerd :)
Aah cool, duidelijk en bedankt voor de uitleg. Ik zal de app eens downloaden, klinkt best interessant.

Ik heb hem gescanned via mn telefoon en dit doorgegeven. Zit er wel kilometers vanaf hoor, weet niet of je nu wel alles ontvangt qua gegevens.

[ Voor 4% gewijzigd door Doesnotcompute op 06-03-2025 06:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:42
ernstoud schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:59:
[...]

Yep. En dit is dus een voorbeeld van de switch als je meer poorten nodig hebt:

[Afbeelding]

Kun je gelijk mee bestellen: https://amzn.eu/d/fYiqpFK

Heb je maar 1 vaste aansluiting nodig, dus geen wifi of zo, is dat niet nodig. PC gewoon aan de LAN poort van die voedingsadapter.
Laatst ook zo'n soort situatie gehad bij een vriend. Vaak staat er wel een apparaat bij waar de switch komt en heeft dat apparaat een USB aansluiting.

Daarom laatst een van dit soort modellen gekozen. Werkt erg fijn.
https://www.amazon.nl/s?k...2Caps%2C60&ref=nb_sb_noss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
renskerenske schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:19:
Hoi allemaal, ik heb een nieuwbouwwoning in een wijkje waar nog glasvezel aangelegd moet worden, dus ik heb nu ook tijdelijk Klik & Klaar van

Ik ga nog verschillende plekken in huis proberen de komende dagen, maar ben ook alvast aan het kijken naar de mogelijkheid van een router a aan ik buiten kan ophangen. Ik heb een buitenstopcontact, dus dat is geen probleem.

Eerst even op een droge dag kijken of *deze* router buiten het beter doet! Dus of het echt wel de isolatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:48
Doesnotcompute schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 06:18:
[...]

Aah cool, duidelijk en bedankt voor de uitleg. Ik zal de app eens downloaden, klinkt best interessant.

Ik heb hem gescanned via mn telefoon en dit doorgegeven. Zit er wel kilometers vanaf hoor, weet niet of je nu wel alles ontvangt qua gegevens.
Top! Bedankt voor de extra data. Je ziet dat er op de kaart nu +E bij staat, wat betekent dat hij sinds de laatste update is omgebouwd naar Ericsson, ook zijn de extra eNB gegevens nu aanwezig. Je moet hem nu ook kunnen vinden op het huidige cell ID.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Cave_Boy schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 06:57:
[...]

Laatst ook zo'n soort situatie gehad bij een vriend. Vaak staat er wel een apparaat bij waar de switch komt en heeft dat apparaat een USB aansluiting.

Daarom laatst een van dit soort modellen gekozen. Werkt erg fijn.
https://www.amazon.nl/s?k...2Caps%2C60&ref=nb_sb_noss
Ik heb er daar ook een paar van, die USB aansluiting is inderdaad fijn. Voor TP-Link switches heb ik USB 5V naar 9V adapter kabeltjes, werkt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Keypunchie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:34:
[...]

Eerst even op een droge dag kijken of *deze* router buiten het beter doet! Dus of het echt wel de isolatie is.
Zelf heb ik dit al getest en ik deed duidelijk wel een behoorlijk verschil ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renskerenske
Keypunchie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:34:
[...]

Thanks voor de tip! :) Ik heb hem gisteren in een open raam gezet en toen was de stabiliteit een stuk beter (de hele tijd groen lampje) en de uploadsnelheid ook. Qua downloadsnelheid merkte ik niet veel verschil. Het lijkt dus echt door de 35 cm dikke wanden (houtvezelisolatie) en HR++ ramen te komen. Ga zo weer naar het huis en dan test ik het nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
jk-5 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:17:
[...]

Top! Bedankt voor de extra data. Je ziet dat er op de kaart nu +E bij staat, wat betekent dat hij sinds de laatste update is omgebouwd naar Ericsson, ook zijn de extra eNB gegevens nu aanwezig. Je moet hem nu ook kunnen vinden op het huidige cell ID.
Geen probleem, best wel geinig. Zal eens kijken of ik dat vaker kan doen hier in het noorden des lands.

Idd gevonden met de juiste nummers. Kan ik weer gaan uitlijnen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Even een testje gedaan.

Ik heb de router bij het slaapkamerraam op het westen geplaatst. Ook de zendmast is in het westen. Het is een gelijkvloerse woning (tiny house) dus er is geen optie de router naar zolder te verplaatsen.

Bovenste is raam dicht en onderste is raam open. Maakt vooral uit qua uploadsnelheid dus. Die valt ook nog weleens tussen de 5 en de 10 mbps uit. Ik vind het lastig in te schatten of het nodig is om een buitenrouter aan te schaffen.

Ik gebruik mijn internet vooral om te streamen en om vanuit huis te werken. Ik heb een paar keer per week een korte videocall en daarvoor moet het wel stabiel genoeg zijn, terwijl ik dus een rood lampje bij 5G zie als raam dicht is. Dat zal ik eens moeten testen, denk ik. Verder ben ik geen heavy user.

Ik las ook dat het weer impact kan hebben op de ontvangst. Zou die NR7302 daar minder last van hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NBvLLLVNRWvOMAijubWlkuEsBM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E1YQ57VUzadFlfsqvaxMoPa8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHEVkXFZp-FCDbE0hp0mml15UV4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qg2RLfjeHadcnBwTP5QPKs9Z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door renskerenske op 06-03-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
renskerenske schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:36:
Even een testje gedaan.

Ik heb de router bij het slaapkamerraam op het westen geplaatst. Ook de zendmast is in het westen. Het is een gelijkvloerse woning (tiny house) dus er is geen optie de router naar zolder te verplaatsen.

Bovenste is raam dicht en onderste is raam open. Maakt vooral uit qua uploadsnelheid dus. Die valt ook nog weleens tussen de 5 en de 10 mbps uit. Ik vind het lastig in te schatten of het nodig is om een buitenrouter aan te schaffen.

Ik gebruik mijn internet vooral om te streamen en om vanuit huis te werken. Ik heb een paar keer per week een korte videocall en daarvoor moet het wel stabiel genoeg zijn, terwijl ik dus een rood lampje bij 5G zie als raam dicht is. Dat zal ik eens moeten testen, denk ik. Verder ben ik geen heavy user.

Ik las ook dat het weer impact kan hebben op de ontvangst. Zou die NR7302 daar minder last van hebben?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er eigenlijk wel goed uit. Gewoon even aanzien. Kans is alleen dan dat de NR7302 dan niet meer verkrijgbaar is. Die verkoper verkoopt een restpartij, Zyxel verkoopt dergelijke apparatuur niet aan consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
ernstoud schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:11:
[...]

Ziet er eigenlijk wel goed uit. Gewoon even aanzien. Kans is alleen dan dat de NR7302 dan niet meer verkrijgbaar is. Die verkoper verkoopt een restpartij, Zyxel verkoopt dergelijke apparatuur niet aan consumenten.
Ja, dat is ook een beetje mijn zorg haha wat dit is straks wel m'n enige internet. Ik kan hem voor de zekerheid ook bestellen en als het toch niet nodig blijkt (binnen 2 weken weet ik meer), kan ik hem altijd nog terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
renskerenske schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:31:
[...]

Ja, dat is ook een beetje mijn zorg haha wat dit is straks wel m'n enige internet. Ik kan hem voor de zekerheid ook bestellen en als het toch niet nodig blijkt (binnen 2 weken weet ik meer), kan ik hem altijd nog terugsturen.
Via Amazon wel, ik weet niet wat de eBay voorwaarden zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renskerenske
ernstoud schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:38:
[...]

Via Amazon wel, ik weet niet wat de eBay voorwaarden zeggen.
Ik bestel hem sowieso via Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Heb de NR7302 besteld! Als ik via wifi wil internetten heb ik nog een access point nodig, toch? Hebben jullie daar nog goede tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@renskerenske

Mensen overschatten *ruim* de bandbreedte eisen van moderne apps. Streaming apps zijn juist vele malen beter qua bandbreedte, omdat je niet eerst de hele film/liedje hoeft binnen te halen.

Microsoft stelt zijn minimum in kilobits:
https://learn.microsoft.c...rk#bandwidth-requirements

Maar komt er op neer: zo'n 4 Megabit up/down is wat het nodig heeft voor optimale performance. (en de andere videobel-apps als Facetime, Zoom, Google Meet en Slack zijn vergelijkbaar)

Voor video: Netflix: https://help.netflix.com/en/node/306

Voor 4K ultra-hd is 15 Mbps down voldoende (je hebt meer dan 10x die snelheid). Alhoewel in het verleden ik ook wel meen de waarde van 25 Mbps te hebben gezien. Nog steeds zit je ruim.

Kortom: voor huis/tuin/keuken gebruik is jouw bandbreedte voldoende. Die upload is niet hoog, maar zou zelfs bij 15 Mbps bij normaal gebruik geen ervaringsbottleneck moeten zijn.

Daar ga je wel tegenaan lopen als je veel (grote) bestanden wilt uploaden, bijvoorbeeld videobewerking. Of als je in hoge resolutie jezelf wilt live streamen.

[ Voor 11% gewijzigd door Keypunchie op 06-03-2025 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Keypunchie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:57:
@renskerenske

Mensen overschatten *ruim* de bandbreedte eisen van moderne apps. Streaming apps zijn juist vele malen beter qua bandbreedte, omdat je niet eerst de hele film/liedje hoeft binnen te halen.

Microsoft stelt zijn minimum in kilobits:
https://learn.microsoft.c...rk#bandwidth-requirements

Maar komt er op neer: zo'n 4 Megabit up/down is wat het nodig heeft voor optimale performance.

Netflix: https://help.netflix.com/en/node/306

Voor 4K ultra-hd is 15 Mbps down voldoende (je hebt meer dan 10x die snelheid). Alhoewel in het verleden ik ook wel meen de waarde van 25 Mbps te hebben gezien. Nog steeds zit je ruim.

Kortom: voor huis/tuin/keuken gebruik is jouw bandbreedte voldoende. Die upload is niet hoog, maar zou zelfs bij 15 Mbps bij normaal gebruik geen ervaringsbottleneck moeten zijn.

Daar ga je wel tegenaan lopen als je veel (grote) bestanden wilt uploaden, bijvoorbeeld videobewerking. Of als je in hoge resolutie jezelf wilt live streamen.
Dankjewel! Het is niet zozeer die upload- en downloadsnelheid waar ik me zorgen over maak (ik heb geen tv en kijk op laptop alles in full hd haha), maar de stabiliteit van de verbinding tijdens videovergaderingen voor het werk. Het lampje bij 5G kleurt namelijk vaak rood (en groen als het raam open is).

Videobewerking doe ik niet, live streamen ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
renskerenske schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:56:
Heb de NR7302 besteld! Als ik via wifi wil internetten heb ik nog een access point nodig, toch? Hebben jullie daar nog goede tips voor?
Je noemde een tiny house, dan denk ik dat dit al voldoende is:

https://amzn.eu/d/6ZLK0nU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dAF2000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 13:25
Wat betreft de NR7302: moet die ook uitgericht worden zoals bij de modem die normaal geleverd wordt?
Ik heb vanwege 4G voor thuis (vroeger, al opgezegd) al een kabel naar buiten lopen, maar wil niet een of andere draaibare constructie maken om dan ook nog de antenne/ontvanger buiten goed uit te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
dAF2000 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:11:
Wat betreft de NR7302: moet die ook uitgericht worden zoals bij de modem die normaal geleverd wordt?
Ik heb vanwege 4G voor thuis (vroeger, al opgezegd) al een kabel naar buiten lopen, maar wil niet een of andere draaibare constructie maken om dan ook nog de antenne/ontvanger buiten goed uit te richten.
Uiteraard. Eenmalig richten op de zendmast tot je de beste ontvangst hebt. En dan de bijgeleverde mastklem vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@dAF2000 heb je de oude 4g set nog wel liggen? Deze is namelijk perfect voor k&k, want deze ondersteunt ook de 5g banden. Deze moest ook gericht worden, net zoals de nr7302. Werkt zonder uitrichten, maar ver van optimaal.

[ Voor 28% gewijzigd door plaspvd op 06-03-2025 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
plaspvd schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:49:
@dAF2000 heb je de oude 4g set nog wel liggen? Deze is namelijk perfect voor k&k, want deze ondersteunt ook de 5g banden. Deze moest ook gericht worden, net zoals de nr7302. Werkt zonder uitrichten, maar ver van optimaal.
Een 4G set die 5G banden ondersteunt?

:?

Welke was dat? De WNC AF55?

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 06-03-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dAF2000
plaspvd schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:49:
Het ging om een B2368-66 en zover ik weet hoefde die niet uitgericht worden. Kon eigenlijk ook niet omdat er een pinnetje in zat waardoor het maar op één manier gemonteerd kon worden. Maar het is het experiment nog wel waard zonder dat pinnetje.
Toen ik 'em zonder uitrichten en zo probeerde schoot het niet echt op. Zo uit m'n hoofd geen LTE+ maar gewoon LTE. Wel wat sneller dan 4G voor thuis maar niet echt overtuigend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dAF2000
ernstoud schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:32:
[...]

Uiteraard. Eenmalig richten op de zendmast tot je de beste ontvangst hebt. En dan de bijgeleverde mastklem vastzetten.
Dank je. Ik ga even kijken of ik iets kan met de mastklem. Ik woon in een zeecontainer met HR++ ramen en dat beperkt nogal. Ben tevreden met de 100-200 Mbps en een beetje matige upload, maar als je weet dat buiten een paar keer sneller kan, dan wil je dat toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
@ernstoud klopt, die ja. 4g voor thuis werd geleverd met de af55. Tenminste als je de buitenrouter koos.

[ Voor 23% gewijzigd door plaspvd op 06-03-2025 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
@dAF2000 helaas dat is de gene die geen 5g ondersteunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
plaspvd schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:07:
@ernstoud klopt, die ja. 4g voor thuis werd geleverd met de af55. Tenminste als je de buitenrouter koos.
Aha. Die lijkt inderdaad ook 5G te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:17

Gotez

42

Ik krijg het niet voor elkaar om mijn nextcloud domein te laten werken. Kan dat te maken hebben met modem?

OMV met daarop docker met nextcloud. omv-ip:8080 laat netjes de nextcloud pagina zien.
Zyxel modem met DMZ naar mijn deco router. (op dmz pagina het modem IP adres van deco ingevuld).
In deco een ddns aangemaakt. DNSchecker laat zien dat deze naar mijn externe ip gaat.
In deco een port forward aangemaakt. Internal IP = omv-ip. interne 8080 en externe poort 443 ingevuld.
Maar als ik mijn ddns invul op de nextcloud pagina (laptop, zelfde netwerk) krijg ik een "Domain does not point to this server..." foutmelding.
Doe ik iets verkeerd? of begrijp ik het K&K modem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Gotez schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:44:
Ik krijg het niet voor elkaar om mijn nextcloud domein te laten werken. Kan dat te maken hebben met modem?

OMV met daarop docker met nextcloud. omv-ip:8080 laat netjes de nextcloud pagina zien.
Zyxel modem met DMZ naar mijn deco router. (op dmz pagina het modem IP adres van deco ingevuld).
In deco een ddns aangemaakt. DNSchecker laat zien dat deze naar mijn externe ip gaat.
In deco een port forward aangemaakt. Internal IP = omv-ip. interne en externe poort 443 ingevuld.
Maar als ik mijn ddns invul op de nextcloud pagina (laptop, zelfde netwerk) krijg ik een "Domain does not point to this server..." foutmelding.
Doe ik iets verkeerd? of begrijp ik het K&K modem niet.
Hairpin NAT werkt waarschijnlijk niet achter een DMZ en vraag me af of het überhaupt ondersteund wordt door de Zyxel.

Aangezien je een eigen router hebt kan je de Zyxel beter in Passthrough/Bridge zetten, zodat je eigen router het publieke IP krijgt en zelf de Hairpin NAT kan doen.

Zoek in het topic naar Passthrough/Bridge mode.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:17

Gotez

42

BiG-GuY schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:01:
[...]

Hairpin NAT werkt waarschijnlijk niet achter een DMZ en vraag me af of het überhaupt ondersteund wordt door de Zyxel.

Aangezien je een eigen router hebt kan je de Zyxel beter in Passthrough/Bridge zetten, zodat je eigen router het publieke IP krijgt en zelf de Hairpin NAT kan doen.

Zoek in het topic naar Passthrough/Bridge mode.
Dank. Ik kan het helaas niet doen via de loginlevel:high modus, ik krijg dan geen extra tabbladen om dit te wijzigen. ik ga even kijken of het werkt via het scriptje.

Vanaf een ander wifi werkt het inderdaad wel zoals het nu staat ingesteld. Ik ga even het hairpin nat inlezen en kijken of ik de bridge modus geactiveerd krijg. Dank voor de hulp

Alleen jammer dat vanaf een odido mobiel het niet zal werken

[ Voor 16% gewijzigd door Gotez op 07-03-2025 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c.lemmers
  • Laatst online: 15-09 15:53
jeroenjarino schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:56:
Je kan volgens een reddit gebruiker de NR7302 firmware updaten met de Zyxel Air App.
https://www.reddit.com/r/.../1elpk41/comment/lxfau2p/
ik heb zelf de NR7302 en deze kun je inderdaad via de zyxel air app updaten naar de laatste versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@marktweakt Voor de openingstekst:
Tevens lijkt het erop dat Odido ergens verderop in het netwerk bepaalde poorten blokkeert. Poorten die van buitenaf benaderbaar lijken: 80/tcp, 443/tcp, 1194/udp, ToDo: aanvullen Zie ook dit topic op het Odido Community Forum.
Overzicht van de tcp poorten die je kan openzetten volgens deze post: https://community.odido.n...-klaar-369433#post1826609. In latere reacties wordt door moderators benadrukt dat de lijst niet is veranderd.

code:
1
2
3
4
21, 22, 23, 25, 50, 80-90, 210, 211, 443, 502, 993, 1132, 1284, 1433, 1723, 2222, 
2332, 2400-2500, 2600, 2700, 3389, 4444, 5011, 5021, 5405, 5900, 7401, 8016, 8080, 
8080-8125, 8088, 8200-8205, 8642, 9191, 9999, 10000-10009, 10019, 12088, 
40000-40020, 42000-42005, 50000-60000

Uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat tcp 4444, 8016, 8080 en 39211 werken (dus dan zal de hele lijst wel kloppen :+)

[ Voor 33% gewijzigd door Blaise op 09-03-2025 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:45
Blaise schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:26:
@marktweakt Voor de openingstekst:

[...]

Overzicht van de tcp poorten die je kan openzetten volgens deze post: https://community.odido.n...-klaar-369433#post1826609. In latere reacties wordt door moderators benadrukt dat de lijst niet is veranderd.

code:
1
2
3
4
21, 22, 23, 25, 50, 80-90, 210, 211, 443, 502, 993, 1132, 1284, 1433, 1723, 2222, 
2332, 2400-2500, 2600, 2700, 3389, 4444, 5011, 5021, 5405, 5900, 7401, 8016, 8080, 
8080-8125, 8088, 8200-8205, 8642, 9191, 9999, 10000-10009, 10019, 12088, 
40000-40020, 42000-42005, 50000-60000

Uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat tcp 4444, 8016, 8080 en 39211 werken (dus dan zal de hele lijst wel kloppen :+)
Er staat al een verwijzing naar dat topic met de lijst met poorten onder "Welke poorten kan ik voor de buitenwereld open zetten?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
marktweakt schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:02:
[...]

Er staat al een verwijzing naar dat topic met de lijst met poorten onder "Welke poorten kan ik voor de buitenwereld open zetten?".
Dat weet ik, daar heb ik het van. Leek me praktischer als tekst en op volgorde gezet en direct in de OP ipv als externe verwijzing, en ik zag de "todo" als uitnodiging tot verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
@c.lemmers heb jij je nr7302 geüpdatet naar de laatste versie? Zo ja wat is je opgevallen kwa veranderingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miglow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoJzcqixYYtf-N_acVMsAZyyC20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFJsmBIqiT9JEQrFBkZX8Dsz.jpg?f=fotoalbum_large

Oss, Waalkade bij de Agrifirm. Afstand +/-200m

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miglow schreef op maandag 10 maart 2025 @ 06:28:
[Afbeelding]

Oss, Waalkade bij de Agrifirm. Afstand +/-200m
Allemaal verhuizen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Ummm, vrij weinig huizen hier, industriegebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:45
Blaise schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:46:
[...]

Dat weet ik, daar heb ik het van. Leek me praktischer als tekst en op volgorde gezet en direct in de OP ipv als externe verwijzing, en ik zag de "todo" als uitnodiging tot verbetering.
Ja snap ik maar ik wil eigenlijk voorkomen dat er allerlei informatie die elders staat hier wordt gedupliceerd. Je moet het dan namelijk ook bijhouden. Verwijzingen hebben dus mijn voorkeur als die info ergens anders beschikbaar is en daar wordt bijgehouden.

Daarnaast is de faq in het openingstopic een faq van veel gestelde vragen hier in dit topic en niet een faq voor heel Odido Klik&Klaar.

Ik heb de tekst wat aangepast en de link explicieter gemaakt en daarnaast de todo verwijderd. Akkoord?

[ Voor 6% gewijzigd door marktweakt op 10-03-2025 09:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c.lemmers
  • Laatst online: 15-09 15:53
plaspvd schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:15:
@c.lemmers heb jij je nr7302 geüpdatet naar de laatste versie? Zo ja wat is je opgevallen kwa veranderingen?
Ja ik heb hem geupdate naar de laatste versie.
Eigenlijk niets bemerkt aan veranderingen
Snelheden zijn hetzelfde gebleven.
Ook geen nieuwe opties gezien.

Ik draai in bridge mode met firewall uit.

[ Voor 5% gewijzigd door c.lemmers op 10-03-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:58
Net een storing gehad. (Amsterdam)
Heeft ongeveer een kwartiertje geduurd
Nu werkt alles weer naar behoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
c.lemmers schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:56:
[...]

Ja ik heb hem geupdate naar de laatste versie.
Eigenlijk niets bemerkt aan veranderingen
Snelheden zijn hetzelfde gebleven.
Ook geen nieuwe opties gezien.

Ik draai in bridge mode met firewall uit.
Hier idem.
Buiten aan een steunpilaar van ons balkon bevestigd, net geen direct zicht maar op 300m van de mast rond 650 down en 135 up.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzJ8ScQU4gnAnkXI8jV6j7bHti4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vj3VJEDCUb3HytX5kySTPUv9.jpg?f=fotoalbum_large

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
snah001 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:01:
[...]

Hier idem.
Buiten aan een steunpilaar van ons balkon bevestigd, net geen direct zicht maar op 300m van de mast rond 650 down en 135 up.

[Afbeelding]
Ik zou alleen geen tie-wraps gebruiken voor buitenmontage, want die zijn niet erg UV-bestendig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 14:49

franssie

Save the albatross

Polyphemus schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:04:
[...]

Ik zou alleen geen tie-wraps gebruiken voor buitenmontage, want die zijn niet erg UV-bestendig :P
Verschilt wel enorm per merk, maar inderdaad, het gaat het geen 20 jaar volhouden ook met de beste.

@snah001 Met een "slangklemmenset lang rvs" krijg je heel veel dingen best langdurig vast.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
[...]

Zelfde geldt natuurlijk voor die platte RJ-45 maar ach, is snel te vervangen en kost weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Ik wil deze week die NR7302 installeren en probeer te vinden wat ik moet instellen. Ik lees in de openingspost dit: je zal minimaal de APN (fwainternet) moeten instellen. Heb nog even verder gekeken, maar veel meer (voor mij begrijpelijke) info kom ik niet tegen.

Hoe doe ik dat als niet-Tweaker? En zijn er nog andere tips qua zaken om op te letten, als ik toch bezig ben?

Ik twijfel nog steeds of het echt nodig is. Ondanks dat ik continu een zwak signaal heb volgens Odido heb ik vanochtend toch twee keer prima kunnen videobellen met het standaardmodem. Maar ja, misschien dat als het een keer wat slechter weer is de NR7302 toch het verschil gaat maken. Nu heb ik dat modem iig in huis, kan hem later altijd weer verkopen.

[ Voor 7% gewijzigd door renskerenske op 11-03-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:57
renskerenske schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:27:
Ik wil deze week die NR7302 installeren en probeer te vinden wat ik moet instellen. Ik lees in de openingspost dit: je zal minimaal de APN (fwainternet) moeten instellen. Heb nog even verder gekeken, maar veel meer (voor mij begrijpelijke) info kom ik niet tegen.

Hoe doe ik dat als niet-Tweaker? En zijn er nog andere tips qua zaken om op te letten, als ik toch bezig ben?

Ik twijfel nog steeds of het echt nodig is. Ondanks dat ik continu een zwak signaal heb volgens Odido heb ik vanochtend toch twee keer prima kunnen videobellen met het standaardmodem. Maar ja, misschien dat als het een keer wat slechter weer is de NR7302 toch het verschil gaat maken. Nu heb ik dat modem iig in huis, kan hem later altijd weer verkopen.
De NR7302 wordt met POE(Als het goed is zit er een POE injector bij) gevoed en je hebt een eigen router nodig aangezien de wifi op de NR7302 alleen voor beheer is.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
dunkiegaming schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:50:
[...]

De NR7302 wordt met POE(Als het goed is zit er een POE injector bij) gevoed en je hebt een eigen router nodig aangezien de wifi op de NR7302 alleen voor beheer is.
Ik heb al een Deco X10 in huis, dus dat komt goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Hoe hebben degenen die al een NR7302 hebben de simkaart erin gedaan? In het Odido-modem gaat een nano-simkaart in een houdertje, maar die combinatie past hier niet in. Heb ik nog een ander houdertje nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
renskerenske schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:31:
Hoe hebben degenen die al een NR7302 hebben de simkaart erin gedaan? In het Odido-modem gaat een nano-simkaart in een houdertje, maar die combinatie past hier niet in. Heb ik nog een ander houdertje nodig?
Ik denk dat randje waar de nano sim in werd geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:20
Je krijgt een 3 in 1 simkaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renskerenske
W1ck1e schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:47:
[...]

Ik denk dat randje waar de nano sim in werd geleverd.
Oi, die heb ik al weggegooid, vrees ik. Dan een simkaartadapter bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Inderdaad zoals hierboven aangegeven kun je het originele plastic randje gebruiken van de SIM kaart waar je hem hebt uitgedrukt. Anders: https://www.bol.com/nl/nl...ZMRA.4_19.21.ProductTitle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
renskerenske schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:27:

Enige instelling die nodig is, is dus de APN (Access Point Name), zie hier het scherm waar je dat moet doen:

RV1973 in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
ernstoud schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:01:
[...]

Enige instelling die nodig is, is dus de APN (Access Point Name), zie hier het scherm waar je dat moet doen:

RV1973 in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Danku!

En waar vind ik dat scherm? Heb het nog niet eerder gezien.

Simkaartadapter is inmiddels besteld en komt hopelijk morgen binnen. Ben heel benieuwd naar de resultaten! Ik verwacht obv test met m'n huidige router in het raam met het mooie weer minimaal dat de verbinding stabiel is (3 streepjes) en dat de uploadsnelheid flink omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewDust
  • Laatst online: 08-09 10:19
Het even wat langer dan een uur geprobeerd alvorens op te zeggen, en...

opgezegd... de glasverbinding om precies te zijn. Tevreden met K&K

Enige waar ik niet over te spreken ben is de kwaliteit van de wifi, waar jullie al voor gewaarschuwd hadden. Soms zo een paar dagen geen problemen, soms drie keer op een resetten om weer een fatsoenlijke snelheid en stabiliteit te krijgen, dus toch maar even rondkijken voor een losse router of AP.

Oh, en het andere wat niet lijkt te werken is het streamen van games met PS+, maar dat is niet echt een gemis.

[ Voor 17% gewijzigd door NewDust op 11-03-2025 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
renskerenske schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:44:
[...]
En waar vind ik dat scherm? Heb het nog niet eerder gezien.
Oi, mijn NR7302 staat in de kast te wachten op een upgrade van de Odido mast. (Uplink is maar 300 Mbps. dus de NR7302 heeft op dit moment geen meerwaarde.)

Maar ergens onder breedband settings vind je dit scherm, misschien kan iemand hier even de juiste schermen tone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
NewDust schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:01:
Het even wat langer dan een uur geprobeerd alvorens op te zeggen, en...

opgezegd. Maar het vaste glas dan.
Ik spreek niet zoveel talen maar is dit Nederlands :+ ?

Geen idee wat hier staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewDust
  • Laatst online: 08-09 10:19
ernstoud schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:04:
[...]

Ik spreek niet zoveel talen maar is dit Nederlands :+ ?

Geen idee wat hier staat.
K&K blijft, glas er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
NewDust schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:06:
[...]

K&K blijft, glas er uit.
Hier ook, vandaag telefonisch Solcon glas opgezegd, hij probeerde niet eens wat aan te smeren nadat ik zei ja het is te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
ernstoud schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:02:
[...]

Oi, mijn NR7302 staat in de kast te wachten op een upgrade van de Odido mast. (Uplink is maar 300 Mbps. dus de NR7302 heeft op dit moment geen meerwaarde.)

Maar ergens onder breedband settings vind je dit scherm, misschien kan iemand hier even de juiste schermen tone.
Ja, mijn vraag is dus hoe ik bij die breedbandsettings kom, haha :+ Is dat een website ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:16

jurroen

Security en privacy geek

Tijdens het signup proces moet je een legitimatie opgeven (paspoort, rijbewijs, ID kaart). Dat vind ik best opvallend - want wat voegt dat toe?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
renskerenske schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:24:
[...]

Ja, mijn vraag is dus hoe ik bij die breedbandsettings kom, haha :+ Is dat een website ofzo?
Op het device zit een sticker met de inlogcode en het adres waar je naar toe moet gaan met een browser:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wu_pJYiwfmFDBkVKF6IIWHUDIE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6OaT8NXR5xGWizzk6Msgdpcl.jpg?f=user_large

Het beheer van de NR7302 gaat per WiFi. Dus een WiFi verbinding maken naar het SSID adres op die sticker en dan inloggen met de gegevens op die sticker. Et voila!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jurroen schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:25:
Tijdens het signup proces moet je een legitimatie opgeven (paspoort, rijbewijs, ID kaart). Dat vind ik best opvallend - want wat voegt dat toe?
Ik denk om te compenseren dat ze van jou geen geverifieerd installatie adres hebben, wat glas- en kabelboeren natuurlijk wel hebben, als ze de aansluiting realiseren. Het is natuurlijk wel fijin voor hen om te weten wie jij bent in het geval dat jij heel rare dingen gaat doen met jouw verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
jurroen schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:25:
Dat is erg raadzaam voor een provider: https://www.autoriteitper...foto%20zijn%20afgeschermd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkmNHULRoUFSskvui8nmUDQNcoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nf76XZKadYgnmC171EwuKo6X.jpg?f=fotoalbum_large

Als provider wil je toch echt wel zeker weten met wie je te maken hebt. Anders kan ik een abonnement op uw naam aanvragen.

Ook een kredietcontrole lijkt me aan de orde, dan wil je als provider wel de juiste persoon via BKR toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

W1ck1e schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:40:
[...]

Ik denk om te compenseren dat ze van jou geen geverifieerd installatie adres hebben, wat glas- en kabelboeren natuurlijk wel hebben, als ze de aansluiting realiseren. Het is natuurlijk wel fijin voor hen om te weten wie jij bent in het geval dat jij heel rare dingen gaat doen met jouw verbinding.
Dat is op zich best logisch - want die glasvezel kabel neem je niet even mee naar een ander adres toe :+

Maar goed, dan dus even verder zoeken hoe en waar ik mijn bulletproof hosting platform op wil gaan zetten. /s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

@W1ck1e was je te snel af
ernstoud schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:42:
[...]

Ook een kredietcontrole lijkt me aan de orde, dan wil je als provider wel de juiste persoon via BKR toetsen.
Dit staat los van het BKR of kredietcontrole, althans, dan moeten ze dat duidelijk aangeven - wat ze niet doen.

En daar gaat het bij mij al mis op, die vaagheid. Ik wil best meewerken aan die dingen - maar dan wil ik weten waarom, waarvoor ze 'm gebruiken (zoals KYC) en dat ze 'm ook alleen daarvoor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Ja en?
Dit staat los van het BKR of kredietcontrole, althans, dan moeten ze dat duidelijk aangeven - wat ze niet doen.

En daar gaat het bij mij al mis op, die vaagheid. Ik wil best meewerken aan die dingen - maar dan wil ik weten waarom, waarvoor ze 'm gebruiken (zoals KYC) en dat ze 'm ook alleen daarvoor gebruiken.
Meer info: https://www.preventel.nl/ en https://www.odido.nl/priv...aanpast%20of%20verwijdert.

Wil je dit niet, dan neem je K&K niet. Opgelost.

[ Voor 15% gewijzigd door ernstoud op 11-03-2025 20:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Misschien kun je jezelf beter afzijdig houden van een discussie als je niets toe te voegen hebt...

Nogmaals, ik vind het geen probleem om mee te werken met een KYC of credit check, mits ze er maar bij zeggen dat ze het gebruiken om fraude tegen te gaan (of iets in die trant).

Gewoon simpelweg en identiteitsbewijs eisen tijdens een bestelproces, zonder uitleg, daar vind ik wat van. En al helemaal als ik dan een PDF moet gaan zoeken om het daar "in de kleine lettertjes" te vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
jurroen schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:30:

Misschien kun je jezelf beter afzijdig houden van een discussie als je niets toe te voegen hebt...

Nogmaals, ik vind het geen probleem om mee te werken met een KYC of credit check, mits ze er maar bij zeggen dat ze het gebruiken om fraude tegen te gaan (of iets in die trant).

Gewoon simpelweg en identiteitsbewijs eisen tijdens een bestelproces, zonder uitleg, daar vind ik wat van. En al helemaal als ik dan een PDF moet gaan zoeken om het daar "in de kleine lettertjes" te vinden.
Misschien moet je jouw vraag dan niet hier stellen maar richten aan odido.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ernstoud
jurroen schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:30:
[...]
Niets toe te voegen? Ik verwijs je naar de pagina’s waar je exact kunt vinden waarom ELKE provider bij het afnemen van een abonnement een identiteitsbewijs en (soms) ook een credit check zal doen, (en een registratie bij het BKR als een toestel meer dan EUR 250 kost, en ik denk dat dit geldt voor de Zyxel NR5307 welke je in bruikleen krijgt).

Ik begrijp je issue niet en ik begrijp zeker niet waarom je op advies zo fel reageert. Ga je niet akkoord neem dan geen K&K. Wil je weten waarom een provider checks doet, lees de links, wil je weten wat Odido doet met je gegevens vraag het aan hun of lees hun privacy statement.

En hier nog meer kleine lettertjes: https://assets.odido.nl/x...-telefonische-verkoop.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 11-03-2025 22:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snah001
[...]

Deze wel, extra op uitgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
snah001 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:02:
[...]

Deze wel, extra op uitgezocht.
Niet verkeerd bedoeld maar mijn ervaring is met UV bestendige ty wraps dat ze wel beter werken dan de niet UV bestendige ty wraps maar dat dit eigenlijk alleen maar uitstel is. Ofwel als een normale ty wrap na 2 jaar los gaat dan zal dit misschien het dubbele zijn. Dit hangt ook sterk af van de hoeveelheid zon etc die erop komt.

Persoonlijk denk zou ik misschien ook wel voor deze oplossing gaan. Zeker voor het begin. Als de snelheid etc goed is maand a 2 maanden dan zou ik aan een metalen oplossing denken. Nu kun je namelijk ook nog vrij gemakkelijk de antenne iets anders richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Heb klik&klaar nu alweer ruim een maand in gebruik. Echt superstabiel en nog geen enkele uitval gehad. Tot vandaag toen ik thuiskwam en al aan de thermostaat zag dat er een wifi-probleem was en mijn telefoon geen wifi-icoontje toonde. Bleek dat onze schoonmaakster kennelijk het power stekkertje van het modem had aangetikt, waardoor die los hing :+ Zat er nog eens naar te kijken en zo'n usb-c stekkertje gaat ook wel makkelijk los. Eens kijken of dat nog wat wat meer fool proof kan worden gemaakt, want kan dat modem vanwege het bereik ook niet wegstoppen in een kast.
</firstworldproblems>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snah001
Andere schoonmaakster misschien? :+

[ Voor 5% gewijzigd door snah001 op 12-03-2025 18:44 ]

Pagina: 1 ... 61 ... 82 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.