@
Madshark
Heb je de XPOL-2-V2 (9dBi) of de XPOL-2-5G (11dBi)? Ze ogen hetzelfde maar de laatste heeft wel ondersteuning voor frequenties tot 4200Mhz en heeft 11dBi Gain wat op een grotere afstand wel een verschil kan maken. Ook is het enkel 2x2 MIMO, dus niet ideaal voor 5G connecties en zelfs 4G+ connecties kunnen flink profiteren van 4x4 MIMO bij CAT18 en hoger.
Normaal werken we met 2x XPOL-2-5G per 5G modem, zodat we wel 4x4 MIMO kunnen gebruiken. Met n78 is dat wel lastiger geworden als de mast op een grotere afstand zit. Het verlies op de 5m Coax kabel is dan te hoog om n78 nog goed te kunnen gebruiken. Tot 1KM lukt het nog om rond de 100dBm te zitten, zonder line of sight, wat prima bruikbaar is.
Op deze locatie zitten we qua downloadsnelheid op Odido 5G rond de 350Mbps, Odido 4G rond de 140Mbps en op Vodafone 4G rond de 60Mbps.
De snelheid fluctueert wel over de dag en de masten zitten op dezelfde afstand op 1 opstelpunt. Signaalsterkte is ook vergelijkbaar, Odido heeft simpelweg meer banden/frequentieruimte actief.
Vodafone heeft in het grootste deel van het land enkel 5G actief op een gedeelde band die voor 4G en 5G gebruikt wordt. Waardoor ze meer banden actief hebben op 4G dan op 5G. Vanuit mijn werk is mijn ervaring dat Vodafone daardoor in veel gebieden sneller is op 4G dan op 5G.
Je kan het natuurlijk proberen hoe de performance is met je bestaande router. Welke 4G CAT standaard ondersteund deze? De K&K simkaart is gewoon te gebruiken in een andere router zolang je de APN goed zet. Ook kan je dan wel op alle banden verbinding maken die je modem ondersteund.
Op 2.5KM verwacht ik niet dat je nog een goede verbinding kan maken op n78, ongeacht welke antenne je zou gebruiken. Met een binnen router en losse buiten antenne is dat sowieso onmogelijk door het verlies op de Coax kabel. Dus ook bij Odido heb je dan waarschijnlijk een hogere snelheid op 4G dan op 5G.
Die NR7302 die hier eerder is genoemd is een buiten router met geïntegreerde 9 dBi antenne die je in bridge/passthrough kan aansluiten aan een willekeurige router binnen. Heb deze zelf nog niet getest, maar de ervaringen van anderen zijn positief.