[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 60 ... 74 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
W1ck1e schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:53:
[...]Gisteren gedaan, vandaag bijgeschreven op mijn rekening.[...]
Je vraagt om ellende. Zo krijg je een forum wel vol met spannende verhalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Harry720A op 25-02-2025 12:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:12
Harry720A schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:55:
[...]
Je vraagt om ellende. Zo krijg je een forum wel vol met spannende verhalen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Zonder deze ervaringen is mijn verhaal met betrekking tot Odido Klik & Klaar niet compleet.

[ Voor 16% gewijzigd door W1ck1e op 25-02-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
W1ck1e schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:01:
[...]Ik houd jullie op de hoogte.
Over hoe blij je bent met een paar euro en een bak narigheid?
Verstand komt meestal met de jaren.

[ Voor 8% gewijzigd door Harry720A op 25-02-2025 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Harry720A schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:10:
[...]
Over hoe blij je bent met een paar euro en een bak narigheid?
Verstand komt meestal met de jaren.
Als dat de uitkomst is dan meld ik dat ook.
Die boot heb ik gemist. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door W1ck1e op 25-02-2025 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewDust
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-06 16:49
Gehaald en toch tegengevallen in vergelijking met de telefoon, wellicht door de uitgeschakelde band op het modem. Slechts 73Mbit down en een schamele 2,5Mbit up. Dat gaat terug en dan toch maar proberen of ik een leuke actie voor mijn glas kan lospeuteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
NewDust schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:47:
Gehaald en toch tegengevallen in vergelijking met de telefoon, wellicht door de uitgeschakelde band op het modem. Slechts 73Mbit down en een schamele 2,5Mbit up. Dat gaat terug en dan toch maar proberen of ik een leuke actie voor mijn glas kan lospeuteren.
dus niet ?
Dank. Ik zal van de week maar eens langs de winkel lopen en dan gaan we het op zijn minst een maandje uit proberen.
Geef het even een paar dagen. Je hebt er 14.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-06 11:31

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Hier snel....schommelt tussen de 350 en 500+ download en tussen de 50 en 100 upload.
Het is wel belangrijk dat je in de buurt zit van een Odido mast en ga eens goed opzoek naar de beste plek voor je modem, bij was dat de zolder.
Beneden was het ook kut met peren en 6 meter hoger is het perfect ondanks dat ik in een zwaar geïsoleerde woon.
Maar de juiste plek vinden is het belangrijkste en zelfs met een paar millimeter verschuiven of draaien kan je verbinding 100% beter worden, maar ook helemaal in duigen vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewDust
W1ck1e schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:54:
[...]

dus niet ?

[...]

Geef het even een paar dagen. Je hebt er 14.
Ik zal wel moeten, ik was zo snel dat ze het nog niet op konden zeggen :P
pribo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:57:
[...]

Hier snel....schommelt tussen de 350 en 500+ download en tussen de 50 en 100 upload.
Het is wel belangrijk dat je in de buurt zit van een Odido mast en ga eens goed opzoek naar de beste plek voor je modem, bij was dat de zolder.
Beneden was het ook kut met peren en 6 meter hoger is het perfect ondanks dat ik in een zwaar geïsoleerde woon.
Maar de juiste plek vinden is het belangrijkste en zelfs met een paar millimeter verschuiven of draaien kan je verbinding 100% beter worden, maar ook helemaal in duigen vallen.
Echt een veel betere plek uitzoeken zal het niet worden, appartement, begane grond in stedelijk gebied en aan slechts een kant ramen. En tegenover mij een 4-laags complex. Nogmaals, ik ging ervan uit dat de resultaten die ik met mijn telefoon kon halen ook zeker met K&K kon halen. Down is nog niet zo'n probleem, maar de upspeed is echt dramatisch, als dat niet zo was had ik het iig twee maanden aangehouden om voor een nieuwe klantenkorting op glas te gaan.

Even in de routerconfig gekeken, en alleen de N78 idd, die masten staan voor mij dus precies aan de verkeerde kant.

[ Voor 4% gewijzigd door NewDust op 25-02-2025 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:54
Hoever zit je van de mast? Als je inderdaad door de afstand geen n78 ontvangt dan heb je nu alleen 4G. Optie is een eigen 5G router. Goedkoop via eBay bijvoorbeeld, zoek maar op NR7302.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewDust
Misschien toch wat te vroeg gesproken? Geen idee wat ik gedaan heb behalve de gastnetwerken uitgeschakeld, de netwerk switch aangesloten en het SSID en WW aangepast. Ik trek nu wel ruim 500mbit down en 50+Mbit.. Zelfs even over een gigabit gegaan.

En terwijl ik dit typ krijg ik de bevestiging dat mijn abonnement is beëindigd en direct ben afgesloten, terwijl ik daar nog voor terug moest bellen.... Argh....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je kunt hem toch weer opnieuw bestellen?

Denk eerlijk gezegd dat vooral het modem je parten speelt (als je ervaring op je mobiel zoveel beter is). Dan is het een kwestie van investeren in een ander modem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
NewDust schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:27:
Misschien toch wat te vroeg gesproken? Geen idee wat ik gedaan heb behalve de gastnetwerken uitgeschakeld, de netwerk switch aangesloten en het SSID en WW aangepast. Ik trek nu wel ruim 500mbit down en 50+Mbit.. Zelfs even over een gigabit gegaan.

En terwijl ik dit typ krijg ik de bevestiging dat mijn abonnement is beëindigd en direct ben afgesloten, terwijl ik daar nog voor terug moest bellen.... Argh....
Jammer, tja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Vooral als je 14 dagen kosteloos kunt testen :F .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Ik trek nu wel ruim 500mbit down en 50+Mbit.. Zelfs even over een gigabit gegaan.
Dat lappen ze wel vaker bij Odido ter afscheid van mensen die gelijk mopperen en geen geduld hebben.
Luizenstreek hoor.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NewDust
Zo serieus is het allemaal niet hoor. Inderdaad wat snel afgehaakt omdat ik nou eenmaal graag doorpak. Ik heb een leuk verhaal, wat extra stappen en een nieuw nieuw K&K abonnement. De jongens in de winkel hebben er ook om kunnen lachen.

Simmetje omgewisseld en het draait weer als een tierelier. Morgen de modem/router even omwisselen en wat meer geduld hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
NewDust schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:22:
Zo serieus is het allemaal niet hoor. Inderdaad wat snel afgehaakt omdat ik nou eenmaal graag doorpak. Ik heb een leuk verhaal, wat extra stappen en een nieuw nieuw K&K abonnement. De jongens in de winkel hebben er ook om kunnen lachen.

Simmetje omgewisseld en het draait weer als een tierelier. Morgen de modem/router even omwisselen en wat meer geduld hebben.
Kijk, een stukje zelfreflectie en -relativering. Daar worden we beter van. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:32

franssie

Save the albatross

Het WiFi deel van deze router is nogal zwak (komt meerdere keren voor in dit topic) dus het kan terugkomen (de lage snelheden). Door je instellingen te wijzigen is het wifi gedeelte herstart en dan werkt het weer eventjes.

Ik draai twee van deze modems maar met de wifi helemaal uit en een eigen backbone (router en AP's) en dat werkt al sinds introductie probleemloos.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 25-02-2025 17:32 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
W1ck1e schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:27:
[...]Kijk, een stukje zelfreflectie en -relativering. Daar worden we beter van.
Hear hear. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:56
NewDust schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:22:

Zo is dat. Je weet dat de WiFi uitzonderlijk brak is van dat ding he? Bedraad aansluiten en eigen WiFi gebruiken ... @franssie was me uiteraard voor :(

[ Voor 3% gewijzigd door Houtenklaas op 25-02-2025 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Houtenklaas Sorry :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:43
Ik zat helemaal in dubio wat te doen zolang we nog geen glasvezel hebben en wij ons helemaal de schompus betalen aan Ziggo met tv erbij wat we nooit gebruiken.
Dit is een uitkomst.
Met een mast van O.a. Odido op 70 meter ga ik dit wel proberen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dave1972
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-06 05:32
elektriekert schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:26:
Ik zat helemaal in dubio wat te doen zolang we nog geen glasvezel hebben en wij ons helemaal de schompus betalen aan Ziggo met tv erbij wat we nooit gebruiken.
Dit is een uitkomst.
Ik kan het je alleen maar aanraden ik heb alles eruit geflikkerd, vast internet TV en ben nu voor 2 tientjes helemaal klaar 👌🏼

Pixel 9 Pro XL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Dit is een uitkomst.
Als het niet meteen werkt, NIET meteen terugbrengen. Je hebt 2 weken de tijd. Maar op 70 meter zal het vast loslopen. Veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36
W1ck1e schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:29:
[...]

Als het niet meteen werkt, NIET meteen terugbrengen. Je hebt 2 weken de tijd. Maar op 70 meter zal het vast loslopen. Veel succes.
In theorie is 70 meter een ideale situatie voor hoge snelheden, mits de antenne jouw kant opstraalt. Ik had op 400 meter afstand maar 200 mb download omdat de antennes langs mijn huis straalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik heb ook een Tp-link Deco X3000-5G via Duitsland aangeschaft. Hoop dat ik doormiddel van de externe antennes wat beter bereik kan krijgen. Centrum Rotterdam, maar door bebouwing zakt het aardig in. Gemiddeld zo rond de 400mbit en 60mbit up. Geen line of sight met de Odido mast die op zo'n 300 meter afstand staat.

Edit: iets met teveel tabbladen open en apparaten die veel op elkaar lijken. Het moet de X3000-5G zijn, niet de X50.

[ Voor 17% gewijzigd door Beta op 26-02-2025 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Beta Met bereik bedoel je WiFi bereik binnen? Dat zal wel lukken met die X50 set.
Je 5G bereik lijkt me met 400/60 prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:56
Beta schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:50:
Ik heb ook een Tp-link Deco X50 via Duitsland aangeschaft. Hoop dat ik doormiddel van de externe antennes wat beter bereik kan krijgen. Centrum Rotterdam, maar door bebouwing zakt het aardig in. Gemiddeld zo rond de 400mbit en 60mbit up. Geen line of sight met de Odido mast die op zo'n 300 meter afstand staat.
Ik ken mensen die bedraad op 10Mb download zitten en nog geen 1Mb upload (ADSL2+) op 3km afstand van de centrale. Dan is 400/60 zo slecht nog niet. 't Is allemaal relatief :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:12
Houtenklaas schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:14:
[...]

Ik ken mensen die bedraad op 10Mb download zitten en nog geen 1Mb upload (ADSL2+) op 3km afstand van de centrale. Dan is 400/60 zo slecht nog niet. 't Is allemaal relatief :)
Hier gebruiken we het ook alweer een ruime tijd, de vrouw kan er mee thuis werken, en op afgelopen week na, door onderhoud toch een enorme snelheid met een 7302. Het is of 25 voor 250/400-25-50mbit, het wisselt, op 6km van de mast. Of 40+ voor 12/1 DSL. Of 4750euro betalen voor een glasvezel, en dan weer 50 euro pm betalen.

Voor ons is het echt een zegen dat het er is. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:30
Dit is een uitkomst.
Kennis het laatst geholpen. Zelfde afstand. 1.100down en 150up 🤐

Was helemaal verbaasd.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Beta schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:50:
Ik heb ook een Tp-link Deco X50 via Duitsland aangeschaft.
Ok. Mooie mesh set.
Hoop dat ik doormiddel van de externe antennes wat beter bereik kan krijgen.
Externe antennes? Waarop dan? Wat bedoel je?
Centrum Rotterdam, maar door bebouwing zakt het aardig in. Gemiddeld zo rond de 400mbit en 60mbit up. Geen line of sight met de Odido mast die op zo'n 300 meter afstand staat.
Dat is toch een mooie snelheid? Met een NR7302 buiten zit er misschien meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online
ernstoud schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:40:
[...]

Ok. Mooie mesh set.

[...]

Externe antennes? Waarop dan? Wat bedoel je?

[...]

Dat is toch een mooie snelheid? Met een NR7302 buiten zit er misschien meer in.
Mea Culpa ik heb niet de X50 besteld maar de X3000! Dat was ook de bedoeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_WTCC8P6pQeUWkBKvSONYcQHiw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3ZwZU9sgUKwdAJgfj6FLrBpO.png?f=user_large

Via wat Deco mesh AP's hoop ik een goed dekkend WIFI binnenshuis te creeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Beta schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:00:
[...]

Mea Culpa ik heb niet de X50 besteld maar de X3000! Dat was ook de bedoeling.
[Afbeelding]

Via wat Deco mesh AP's hoop ik een goed dekkend WIFI binnenshuis te creeren.
Ok. @franssie was er niet zo tevreden over:

franssie in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

Ben benieuwd welke externe 5G/4G je wilt gebruiken. Te lange kabels heeft geen zin, dat geeft dan demping waardoor de winst weer weg is.

Prijzig ook.

Benieuwd naar de ervaringen.

[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 26-02-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:45:
[...]

Ok. @franssie was er niet zo tevreden over:

Ben benieuwd welke externe 5G/4G je wilt gebruiken. Te lange kabels heeft geen zin, dat geeft dan demping waardoor de winst weer weg is.
Prijzig ook.

Benieuwd naar de ervaringen.
klopt, ik heb met enige moeite deze kunnen retourneren. waardeloos ding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
Ik heb een Deco M5 en deze draait in de router modus in met als ip reeks a.b.1.1. De k&k modem hangt eraan in de a.b.2.1 reeks.. Nu kan ik de modem in de dmz modus zetten.

Hoe is het dan met de beveiliging gesteld voor de apparaten die rechtstreeks aan het k&k modem hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:25
kielkiel schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:43:
Ik heb een Deco M5 en deze draait in de router modus in met als ip reeks a.b.1.1. De k&k modem hangt eraan in de a.b.2.1 reeks.. Nu kan ik de modem in de dmz modus zetten.

Hoe is het dan met de beveiliging gesteld voor de apparaten die rechtstreeks aan het k&k modem hangen?
DMZ gaat naar 1 ip. Dit is je deco. Je deco heeft al een firewall en dat is een beveiliging. De apparatuur verder op Klik n klaar hebben niet dat ip en daar wordt mits goed ingesteld geen buitenaf verkeer zomaar heen gestuurd.

Je kan het eens testen met poort scanners. Onlangs in dit topic zijn er een paar opgenoemd. Ik zou persoonlijk niet helemaal veilig voelen op deze manier van netwerk opzetten. Waarom dan niet die andere apparatuur ook achter de deco? Of ander een router? ( Beste oplossing 1)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:14:
[...]

klopt, ik heb met enige moeite deze kunnen retourneren. waardeloos ding
Haha OK dan, dat is duidelijk. Ik neem het risico niet en order geannuleerd.

Maar lekker onduidelijk: er is dus een X50 en een X3000 die lijken als twee druppels water op elkaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Beta op 26-02-2025 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Beta schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:59:
[...]

Haha OK dan, dat is duidelijk. Ik neem het risico niet en order geannuleerd.

Maar lekker onduidelijk: er is dus een X50 en een X3000 die lijken als twee druppels water op elkaar.
Deco X50 : https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-x50/

X3000 : https://www.amazon.nl/TP-...llatie/dp/B0D1KF6B9R?th=1

De X50 is een WiFi mesh set met 802.11ax tot max 3000 Mbps., TP-Link noemt dat AX3000.

De X3000 is een 5G router. Dat is heel wat anders. En daar had je het over. En de WiFi die het model X3000 biedt is dus ook max AX3000.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RU5GGquhpAwjPTIoesMktTAFbU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqHEB9Jc0rwPfcVJ073iGmAK.jpg?f=fotoalbum_large

Of we begrijpen elkaar niet, of je moet je beter oriënteren voordat je tot aanschaf overgaat :) .

[ Voor 21% gewijzigd door ernstoud op 26-02-2025 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

kielkiel schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:43:

DMZ is vergelijkbaar met bridge/pass-trough. Op zich zou een moderne router voldoende bescherming moeten bieden lijkt mij.
Zelf heb ik twee sites, eentje TP-link Omada, eentje Unifi met elk een eigen router die ontworpen zijn om direct aan internet te hangen dus daar maak ik me niet veel zorgen over.

• ernstoud
franssie schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 23:53:
[...]

DMZ is vergelijkbaar met bridge/pass-trough. Op zich zou een moderne router voldoende bescherming moeten bieden lijkt mij.
Zelf heb ik twee sites, eentje TP-link Omada, eentje Unifi met elk een eigen router die ontworpen zijn om direct aan internet te hangen dus daar maak ik me niet veel zorgen over.
Confucius zei al: “Wie niet bang is wordt door het gebaard verrast”. Dus log files bekijken en dan conclusies trekken. Ik zie dagelijks tussen de 5000 en 10000 port scans. Zie ik opeens veel scans naar een bepaalde poort dan kijk ik wat dat is, en of ik iets moet doen. FW strakker zetten o.i.d., maar vrijwel nooit is dat het geval. De firewall in mijn glasvezel modem staat goed.

Zodra de NR7302 live gaat ben ik benieuwd wat ik op Odido zal zien.

• Dyon1996
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-03 01:54
Hey ,

Ik heb ook odido klik en klaar maar ik heb een probleempje elke 24 uur moet ik hem resetten ( stekker erin en eruit) omdat me internet dan maar 1-2 mb/s is . Als die opnieuw is opgestart dan weer tussen de 500/600 mb/s .
Is er iemand die dit probleem ook heeft gehad en hoe is het opgelost ?

Groetjes Dyon

• ernstoud
Dyon1996 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 00:37:
Hey ,

Ik heb ook odido klik en klaar maar ik heb een probleempje elke 24 uur moet ik hem resetten ( stekker erin en eruit) omdat me internet dan maar 1-2 mb/s is . Als die opnieuw is opgestart dan weer tussen de 500/600 mb/s .
Is er iemand die dit probleem ook heeft gehad en hoe is het opgelost ?

Groetjes Dyon
Via WiFi? Dan is het een bekend probleem. Hebben meer gebruikers gemeld. Alleen een reboot helpt.

• cli_kneus
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 28-05 12:48
Ik zal er wel de ballen verstand van hebben, maar mijn zyxel staat nog steeds in router mode, maar de Fritzbox 7530 die er achter zit functioneert gewoon.
Dus niks in bridge gezet.

Op de Fritzbox 7530
"Connecting to a cable modem (cable connection)
Select this kind of connection if the "LAN 1" port of the FRITZ!Box is to be connected to a cable modem that establishes the internet connection."

Snelheid is zeer goed. tot 500mbit down en 30 a 40mbit up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
cli_kneus schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:13:
Ik zal er wel de ballen verstand van hebben, maar mijn zyxel staat nog steeds in router mode, maar de Fritzbox 7530 die er achter zit functioneert gewoon.

Op de Fritzbox 7530
"Connecting to a cable modem (cable connection)
Select this kind of connection if the "LAN 1" port of the FRITZ!Box is to be connected to a cable modem that establishes the internet connection."

Berichten waarin staat dat "router achter router niet goed is" zijn vaak overdreven. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dnereb
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17-06 13:27
Goedemorgen,

Heb nu een dikke week klik en klaar in huis. als vervanger voor glasvezel.
En ben meer dan dik te vreden.

Klik en klaar in een kast staan, met wifi uitgeschakeld en een Asus RT-A88U in AP mode. En ondanks dat het in de kast staat haal ik gewoon 600 mbps down en ruim 100 mbps up en dat op 1 km van de mast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAx32_BLKj5fDyRSG6AqEYDhiu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKuxs0FGkG4mMJlvcaWK3OCo.jpg?f=fotoalbum_large

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:00
Ik zal er wel de ballen verstand van hebben

Als het werkt, dan werkt het.

• Keypunchie
  • Niet online
Dubbele NAT. Vroeger was er software die er slecht mee omging. Op zich betekent het dat je niet kunt port-forwarden. Maar als je geen servers draait (bvb. gaming), dan is dat helemaal niet erg.

Voor huis-, tuin en keuken is het doorgaans geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Keypunchie schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:23:

Dubbele NAT. Vroeger was er software die er slecht mee omging. Op zich betekent het dat je niet kunt port-forwarden. Maar als je geen servers draait (bvb. gaming), dan is dat helemaal niet erg.

Voor huis-, tuin en keuken is het doorgaans geen probleem.
Port-forwarden kan wel met een beetje extra werk.

Naast dat je op je eigen router de poorten forward naar de juiste apparaten ook op de router van de provider alle of alleen de gebruikte poorten forwarden naar je eigen router. Tenminste, zo doe ik het.

• cli_kneus
port-forwarding doe ik allemaal niet.

Ik ben recht-toe-recht-aan gebruiker. Internet + playstation. Geen ge-hobby

• W1ck1e
cli_kneus schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:38:
port-forwarding doe ik allemaal niet.

Ik ben recht-toe-recht-aan gebruiker. Internet + playstation. Geen ge-hobby
Mocht je bij het gamen merken dat niet alles goed werkt dan kan je alsnog port-forwarding (dubbel) instellen. Maar blijkbaar heb jij dat niet nodig. Dat kan natuurlijk, ik heb geen playstation.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cli_kneus
Ik heb het Odido modem nu alsnog in passthrough gezet.
Publieke ip hangt nu aan de Fritzbox

The FRITZ!Box is using a direct IP connection to an internet service provider
IPv4 address: xxx.xxx.xxx.xxx

• elektriekert
CaptainEvillian schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:01:
Gisteren heb ik deze buitenrouter aangeschaft:
https://www.amazon.nl/Zyx...it-latentie/dp/B0DL5LGNRT

Installatie is super makkelijk op het raam zelf of te bevestigen op een buis.

De binnenantenne had een goede locatie voor het zelfde raam waar nu de buitenantenne hangt. Afstand tot de mast is 400 meter, line of sight, woon op 2 hoog.

Het scheelt 20db, ik ben van ~-88 naar ~-67 dBm gegaan. Niet slecht voor 400 meter.

[Afbeelding]

Maandag ga ik gelijk Ziggo opzeggen, merk nu geen verschil meer.

Modem komt trouwens met een PoE injector en een platte utp kabel die prima door de scharnierkant van een raam kan. Heb gelijk een goede Wifi 7 access point gekocht (Unifi) voor aan het plafond. De wifi op het buiten modem is alleen voor installatie bedoeld.
Succes met opzeggen, ik was vanmiddag aan de beurt :+ .
Ik ben heel vriendelijk gebleven tegen de beste man maar hij haalde echt alles uit de kast om ons als klant te behouden.
Hij was uiteraard aan het vissen wie de nieuwkomer was en na het over de prijs met korting te hebben gehad wist hij had het al wel.
Ik gaf hem mijn complimenten waarop hij zei dat het niet zijn eerste keer was.

Maargoed hij kon me dezelfde prijs aanbieden voor voor 12 maanden lang.
Toen ik vroeg naar de contractsduur (je raad het al) 2 jaar.
Waarop ik hem vriendelijk heb bedankt.
Ik wil minimaal 300mbit down maar dat kon hij niet bieden.
Wel 200 mbit down met een stabiele VASTE verbinding, maar dan werd het tweede jaar weer 48€ per maand.

Want ja 5G kan toch wel problemen hebben met bijvoorbeeld slecht weer….
Van begin tot eind 20 minuten geouwehoerd, was wel een grappig gesprek.

Echt alles uit de kast gehaald.
Mocht je geen vaste telefonie hebben van Ziggo.
Dan kan je bellen met: 088 121 2817.

Dat nummer moet je bellen vanuit het buitenland (of als je geen 0900 wil bellen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:02
Iemand die ook deze ervaring heeft? Odido klik en klaar besteld in januari. Optijd geannuleerd omdat ik het op een later moment wil bestellen. Hier een bevestiging van gekregen op de mail. Gisteren een mail gekregen uw klik en klaar is onderweg, gebeld met odido. Nee ja die mail kan u negeren, heel veel mensen krijgen vandaag emails die niet kloppen. Die klantenservice medewerker gaf ook aan in het systeem te zien dat het inderdaad geannuleerd is. Nou oke dan foutje zal je denken. Krijg ik net weer een update mail met uw pakket wordt vandaag geleverd met DHL en een tijd venster :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:15:
Iemand die ook deze ervaring heeft? Odido klik en klaar besteld in januari. Optijd geannuleerd omdat ik het op een later moment wil bestellen. Hier een bevestiging van gekregen op de mail. Gisteren een mail gekregen uw klik en klaar is onderweg, gebeld met odido. Nee ja die mail kan u negeren, heel veel mensen krijgen vandaag emails die niet kloppen. Die klantenservice medewerker gaf ook aan in het systeem te zien dat het inderdaad geannuleerd is. Nou oke dan foutje zal je denken. Krijg ik net weer een update mail met uw pakket wordt vandaag geleverd met DHL en een tijd venster :?
Pakketje weigeren aan de deur lijkt me nog het meest handige. Dat bespaart je gedoe met terugsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Weigeren aan de deur klinkt leuk, maar is niet altijd haalbaar. Bij mij zet de DHL pakketten gewoon voor de deur en zet zelf de handtekening wel…. en door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Keypunchie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:35:
Weigeren aan de deur klinkt leuk, maar is niet altijd haalbaar. Bij mij zet de DHL pakketten gewoon voor de deur en zet zelf de handtekening wel…. en door!
En dan komt "iemand anders" en die heeft gratis internet. ;)
@dutchnltweaker Dus zorg maar dat je het pakketje aanneemt, en zelf terug stuurt.

[ Voor 16% gewijzigd door W1ck1e op 28-02-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
W1ck1e schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:49:
[...]

En dan komt "iemand anders" en die heeft gratis internet. ;)
@dutchnltweaker Dus zorg maar dat je het pakketje aanneemt, en zelf terug stuurt.
Of bij een pakketpunt laten bezorgen en automatisch laten terugsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
dutchnltweaker schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:00:
[...]

Of bij een pakketpunt laten bezorgen en automatisch laten terugsturen?
Als ik jou was zou ik niet nog een wijziging in het proces willen hebben. De odido medewerkers willen/kunnen ook niet alles. Als je geschoren wordt, stilzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
elektriekert schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:10:
[...]Succes met opzeggen, ik was vanmiddag aan de beurt :+ .
Daar heb ik een afdeling gezeur voor geopend. Prepaid nummer met telefoon op stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
zacht schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:26:
[...]

Pakketje weigeren aan de deur lijkt me nog het meest handige. Dat bespaart je gedoe met terugsturen.
Helaas hebben andereburen het aangenomen zie ik net..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
dutchnltweaker schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:39:
[...]

Helaas hebben andereburen het aangenomen zie ik net..
Ik begrijp die suggestie van pakket weigeren ook niet. Er staat in de administratie van Odido dat vandaag je abonnement in gaat. Dat moet gecorrigeerd. Pakket terugsturen zonder die correctie leidt vrijwel zeker tot betalen na 14 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 14:58
Intussen 2 weken tevreden gebruiker.
IP Pass-through aangezet zodat m'n Draytek een publiek IP krijgt.
Script via Home Assistant dat de Zyxel elke nacht wordt herstart.
Domeinen verhuist naar OVH en DDNS voor m'n mail en webserver.
M'n draytek updated iedere 180 minuten deze gegevens dus m'n mail en web-server zijn ook gewoon bereikaar, behalve in de nacht een korte periode maar het is niks bijzonders wat daarop draait.

Snelheid rond de 200-300, prima.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
ernstoud schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:49:
[...]

Ik begrijp die suggestie van pakket weigeren ook niet. Er staat in de administratie van Odido dat vandaag je abonnement in gaat. Dat moet gecorrigeerd. Pakket terugsturen zonder die correctie leidt vrijwel zeker tot betalen na 14 dagen.
Net odido telefonisch gesproken, man man man.. Kan de beste klantenservice medewerker niks aan doen, maar komt er op neer dat het toch niet geannuleerd was terwijl ik zwart op wit een annulering heb.. Gisteren zelfs telefonisch nog gesproken met odido, jahoor is gewoon geannuleerd.. Niet dus. Kreeg ik de vraag of ik het misschien toch niet wilde activeren, nee waarom heb ik het anders geannuleerd. Moet het nu dus laten annuleren met het nummer van odido klik en klaar en terug sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door dutchnltweaker op 28-02-2025 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
dutchnltweaker schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:02:
[...]

Net odido telefonisch gesproken, man man man.. Kan de beste klantenservice medewerker niks aan doen, maar komt er op neer dat het toch niet geannuleerd was terwijl ik zwart op wit een annulering heb.. Gisteren zelfs telefonisch nog gesproken met odido, jahoor is gewoon geannuleerd.. Niet dus. Kreeg ik de vraag of ik het misschien toch niet wilde activeren, nee waarom heb ik het anders geannuleerd. Moet het nu dus laten annuleren met het nummer van odido klik en klaar en terug sturen.
Scheelt hen weer werk als je het alsnog activeert :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

elektriekert schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:48:
[...]

Scheelt hen weer werk als je het alsnog activeert :p
Wat echt veel werk scheelt is fouten zoveel mogelijk voorkomen i.p.v. deze steeds maar weer individueel op te lossen. Er gaat iets fout, onderzoek waarom het is fout gegaan, los het op en zet stappen hoe je deze fout in de toekomst gaat voorkomen. De tijd die je daarmee vrijmaakt kan vervolgens voor nuttigere zaken worden aangewend. Dit geldt uiteraard niet exclusief voor Odido. En ik droomde rustig verder.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

vdr01 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:00:
[...]

Wat echt veel werk scheelt is fouten zoveel mogelijk voorkomen i.p.v. deze steeds maar weer individueel op te lossen. Er gaat iets fout, onderzoek waarom het is fout gegaan, los het op en zet stappen hoe je deze fout in de toekomst gaat voorkomen. De tijd die je daarmee vrijmaakt kan vervolgens voor nuttigere zaken worden aangewend. Dit geldt uiteraard niet exclusief voor Odido. En ik droomde rustig verder.
Het probleem is dat Odido met mensen te maken heeft, en voor elke "fout" die opgelost wordt, er weer drie nieuwe bij komen. Niet alles is in een proces vast te leggen, vooral niet als je met consumenten te maken hebt.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb het net binnen en geinstalleerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ho-1Uu4M9gtmfmHOEF9EZxCJcy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3jE90AcJDcGKvOfQmbZUJXYP.png?f=fotoalbum_large

Dit is zelfs met dubbel NAT, heb gewoon de kabel omgeplugd van de glasvezel in de Zyxel.
Ik ben tevreden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
[...]

Tja, first time right. Veel mee te winnen. Als ISO9001 (kwaliteitsborging) altijd veel op gelet. En shit happens, corrigeren en er van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:39:
[...}Helaas hebben andereburen het aangenomen zie ik net..
Abonnement of proeftijd van 14 dagen gaat in op het moment van aflevering pakket zo heb ik begrepen.
Loopt via een terugkoppeling van de vervoerder pakket.

[ Voor 3% gewijzigd door Harry720A op 28-02-2025 18:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim_gerr
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-03 11:40
Heeft er al iemand geprobeerd om de router te demonteren en te kijken of de externe antenne-aansluiting aanwezig is op de printplaat? Wellicht is dat een simpele manier om toch externe (buiten)antennes aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
[...]

Je ziet bij heel veel bedrijven dat men 'brandjes blust' i.p.v. ze proberen te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenjarino
  • Registratie: Oktober 2023
Tim_gerr schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:13:
Heeft er al iemand geprobeerd om de router te demonteren en te kijken of de externe antenne-aansluiting aanwezig is op de printplaat? Wellicht is dat een simpele manier om toch externe (buiten)antennes aan te sluiten.
Dit is hoe ver tweakers zijn gekomen qua demonteren voor zover ik weet:

@topaj https://gathering.tweaker...message/80505938#80505938
@mbreet https://gathering.tweaker...message/81244662#81244662

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Tim_gerr schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:13:
Is al vaker hier genoemd. Op 3500 MHz. is de demping - zelfs in hele goede, dure en dikke coax - zo hoog dat de winst van een externe antenne door verlies in de coax minimaal is. Tenzij je praat over zeg minder dan een meter, device binnen met coax door de sponning en antenne buiten.

Vandaar zoiets als de NR7302. Alle electronica en antennes in de buiten unit, gevoed via PoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Soldaatje schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:26:
Ik heb het net binnen en geinstalleerd:

[Afbeelding]

Dit is zelfs met dubbel NAT, heb gewoon de kabel omgeplugd van de glasvezel in de Zyxel.
Ik ben tevreden. :)
Zit je ook heel dicht bij een zendmast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
elektriekert schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:14:
[...]

Zit je ook heel dicht bij een zendmast?
Ik weet niet wat dichtbij is maar volgens Google maps en antennekaart ongeveer 238 meter.
Moet wel zeggen dat net geen internet meer had, toen heb ik het modem herstart en nou weer ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Soldaatje schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:30:
[...]

Ik weet niet wat dichtbij is maar volgens Google maps en antennekaart ongeveer 238 meter.
Moet wel zeggen dat net geen internet meer had, toen heb ik het modem herstart en nou weer ok.
Ik krijg hem hier over een paar weken binnen, volgens de antennekaart zou ik hier razendsnel internet moeten hebben.
Zo’n 150 meter van de antenne af, ik dacht dat het minder was maar helaas. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:26
Hier de NR7302 zyxel modem buiten gezet. Via het dakraam naar buiten, kabel is dun genoeg dat het raam gewoon open en dicht kan. Dus geen gat hoeven maken in het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyOQryMy3jayrfNdVMEn9PiApkI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IRFDqaElD1CJoHof98js7s7e.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwzYwTtgZw2VFtTr2O0OBbOfcJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7rRevGhUrB5mqBhC0pB8QDgD.png?f=fotoalbum_large

Ik klaag niet. Voor 20 euro per maand. En beide mobiele abbo's verlengt voor 15 euro per maand voor onbeperkt data en bellen.

Voor 50 euro is 2x mobiel en thuisinternet afgedekt. Via glasvezel heb ik dan alleen thuisinternet :+ als ze de kabel eens gaan activeren want de glaskabel is bijnen maar signaal staat er niet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrbZrk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-06 08:59
Dan ga ik ook maar eens een screenshot posten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOh-uLEt-VFIO7RZQkACGj9GsYs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oL9IjdhqGkrH0of4REA9mC2f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Lekkah, lekkah!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico66
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-06 14:33
Ik hen tijdelijk een Klik en Klaar gekregen omdat mijn glasvezel een storing heeft.
Ben er natuurlijk blij mee en even gered.

Wat mij wel opvalt is dat het lijkt dat de Klik en Klaar geen contact houd met apparaten die je niet geopend hebt in een app of zo.
Als ik bv mijn slimme stekker app open, duurt het even voordat ze online verschijnen (nooit gehad)
En ook de automatische functies zoals in en uitschakelen volgens bepaalde protocollen werkt niet meer.

En zo heb ik dit meer met slimme aangesloten apparaten.

Zou het kunnen dat een en ander te maken heeft met het beperken van het data gebruik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Rico66 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:43:
Ik hen tijdelijk een Klik en Klaar gekregen omdat mijn glasvezel een storing heeft.
Ben er natuurlijk blij mee en even gered.

Wat mij wel opvalt is dat het lijkt dat de Klik en Klaar geen contact houd met apparaten die je niet geopend hebt in een app of zo.
Als ik bv mijn slimme stekker app open, duurt het even voordat ze online verschijnen (nooit gehad)
En ook de automatische functies zoals in en uitschakelen volgens bepaalde protocollen werkt niet meer.

En zo heb ik dit meer met slimme aangesloten apparaten.

Zou het kunnen dat een en ander te maken heeft met het beperken van het data gebruik ?
Lijkt me dat die devices poorten gebruiken die Odido K&K gesloten houdt. Heeft niets met data gebruik te maken.

Zie de Topic Start onder het kopje “Welke poorten kan ik voor de buitenwereld open zetten?”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rico66
Als die bepaalde poorten gesloten zou houden, dan had ik toch helemaal geen toegang tot die devices ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Rico66 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:34:
Als die bepaalde poorten gesloten zou houden, dan had ik toch helemaal geen toegang tot die devices ?
Gebruik je de WiFi van het modem of je eigen backbone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico66
Ik gebruik de wifi van het modem

[ Voor 12% gewijzigd door Rico66 op 02-03-2025 21:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:15
Voor de liefhebbers, Odido heeft eind vorige week weer een upload gedaan met nieuwe data voor Antennekaart. Hierin zijn dus alle aanpassingen zichtbaar die ze in de laatste 2 maanden aan het netwerk hebben gedaan. Best wat nieuwbouw, maar ook upgrades naar Ericsson om 3500MHz te ondersteunen: https://antennekaart.nl/k...63-460a-b84b-911b4243f92e

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandaelus
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-03 21:43
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen 4G/5G vast internet en mobiel internet.
Zodanig dat ik begrijp waarom een mifi router niet werkt met bijvoorbeeld een Klik en Klaar simkaart?

Is er een protocol dat verschilt, of is het de mobiele band/frequentie wat verschillend is en niet door zo'n draagbare hotspot wordt gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:15
Grandaelus schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:43:
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen 4G/5G vast internet en mobiel internet.
Zodanig dat ik begrijp waarom een mifi router niet werkt met bijvoorbeeld een Klik en Klaar simkaart?

Is er een protocol dat verschilt, of is het de mobiele band/frequentie wat verschillend is en niet door zo'n draagbare hotspot wordt gebruikt?
Je moet de APN met K&K instellen op 'fwainternet'

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Grandaelus schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:43:

In essentie geen verschil maar Odido mobiel heeft bijvoorbeeld vermoedelijk op de mast hogere prioriteit dan K&K (Fixed Wireless Access). En SMS werkt op K&K niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Voor mijn vakantiewoning in een buitengebied heb ik op het moment een Vodafone multidatasim die gekoppeld is aan mijn hoofdsim met een 150GB databundel. Dat is afgelopen jaar in de vakantieperiode soms net even wat krap aan geweest, opgelost door een Odido prepaid sim te gebruiken met iedere keer een dag bundel onbeperkt internet.
Dit jaar wil ik de 5G K&K gaan proberen.

Huidige setup is een Siërra Wireless 4G LTE gateway en op het dak een Poynting XPOL2 5G/LTE 2x2 MiMo antenne. Een UniFi USG3p router en een UniFi 6mesh Pro WiFi AP.

Ik neem aan, dat de simkaart met de juiste instellingen gewoon gaat werken in de huidige setup, alleen dan even de richtantenne opnieuw uitrichten naar de dichtstbijzijnde Odido mast.

Vraag ik me alleen af, hoe is doorgaans het snelheidsverschil tussen 4G en 5G met Odido ?
Van Vodafone heb ik ondervonden dat het in de praktijk nauwelijks iets uitmaakt. (Beiden doen +/- 150mbit)

Zou het de moeite waard zijn om de Siërra Wireless 4G modem te vervangen voor een 5G modem met externe antenne aansluitingen?
Zoja, welke zouden jullie adviseren? (Router en WiFi hardware heb ik al)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Madshark schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:21:
Voor mijn vakantiewoning in een buitengebied heb ik op het moment een Vodafone multidatasim die gekoppeld is aan mijn hoofdsim met een 150GB databundel. Dat is afgelopen jaar in de vakantieperiode soms net even wat krap aan geweest, opgelost door een Odido prepaid sim te gebruiken met iedere keer een dag bundel onbeperkt internet.
Dit jaar wil ik de 5G K&K gaan proberen.

Huidige setup is een Siërra Wireless 4G LTE gateway en op het dak een Poynting XPOL2 5G/LTE 2x2 MiMo antenne. Een UniFi USG3p router en een UniFi 6mesh Pro WiFi AP.

Ik neem aan, dat de simkaart met de juiste instellingen gewoon gaat werken in de huidige setup, alleen dan even de richtantenne opnieuw uitrichten naar de dichtstbijzijnde Odido mast.

Vraag ik me alleen af, hoe is doorgaans het snelheidsverschil tussen 4G en 5G met Odido ?
Van Vodafone heb ik ondervonden dat het in de praktijk nauwelijks iets uitmaakt. (Beiden doen +/- 150mbit)

Zou het de moeite waard zijn om de Siërra Wireless 4G modem te vervangen voor een 5G modem met externe antenne aansluitingen?
Zoja, welke zouden jullie adviseren? (Router en WiFi hardware heb ik al)
Hoe ver zit je van de Odido mast? Dat heeft de meeste invloed, zie www.antennekaart.nl.

5G dicht bij de mast met n28 en n78 en een met glas ontsloten mast heeft potentie van richting gigabit download.

Maar of je dat nodig hebt is door ons niet te beantwoorden. Zo niet, dan K&K SIM in het bestaande 4G device, APN aanpassen naar fwainternet en klaar.

Op eBay is een mooie aanbieding van de Zyxel NR7302. Zoek maar even hier in de thread met de zoekfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
Hoe ver zit je van de Odido mast? Dat heeft de meeste invloed, zie www.antennekaart.nl.
Huidige situatie met Vodafone, hier staat mijn antenne op gericht: ( rode X is mijn positie, rode pijl is de Vodafone mast, op de kaart net onder de Odido mast)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxT8TnOPO8rfas0SuaWB7K4YDi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIzrjIEVmzg1qtQbKWHHtkDe.jpg?f=fotoalbum_large

De Odido mast, stukje noordelijker, heeft als 0 graden beam:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNIuYyvmsM6V8eleHVKldfI8gb0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6TB17QNfHHtuWRB8KK8RqYjp.jpg?f=user_large

En is inderdaad met glas ontsloten.
Maar of je dat nodig hebt is door ons niet te beantwoorden. Zo niet, dan K&K SIM in het bestaande 4G device, APN aanpassen naar fwainternet en klaar.
Eh ja, had het even moeten melden in mijn vorige post. De bedoeling is dat we de verbinding ook gaan delen met onze buren, 3 extra huishoudens. Al zou het nog steeds overkill kunnen zijn, ik kom nog steeds uit de tijd van meer bandbreedte = altijd beter ;)
Op eBay is een mooie aanbieding van de Zyxel NR7302. Zoek maar even hier in de thread met de zoekfunctie.
Klopt, had hem al een paar keer voorbij zien komen in dit topic, maar de unit heeft geen externe MiMo antenne aansluiting ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Madshark schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 00:08:
[...]

Huidige situatie met Vodafone, hier staat mijn antenne op gericht: ( rode X is mijn positie, rode pijl is de Vodafone mast, op de kaart net onder de Odido mast)

[Afbeelding]

De Odido mast, stukje noordelijker, heeft als 0 graden beam:

[Afbeelding]

En is inderdaad met glas ontsloten.
Maar dat is 4G, wat zegt de 5G kaart over de dichtst bij gelegen Odido mast?
[...]

Eh ja, had het even moeten melden in mijn vorige post. De bedoeling is dat we de verbinding ook gaan delen met onze buren, 3 extra huishoudens. Al zou het nog steeds overkill kunnen zijn, ik kom nog steeds uit de tijd van meer bandbreedte = altijd beter ;)
Volgens mij volgens de voorwaarden is dit niet toegestaan.
[...]

Klopt, had hem al een paar keer voorbij zien komen in dit topic, maar de unit heeft geen externe MiMo antenne aansluiting ?
Dat is ook niet nodig, want deze router is voor montage buiten, is dus antenne en electronica in één device. Voeding over ethernet.

Op de hoge n78 band, waar 5G het grote voordeel van snelheid biedt, is het verlies in coax snel ms net zo groot als de winst van een externe antenne. Dat heeft dan dus geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 00:15:
[...]

Maar dat is 4G, wat zegt de 5G kaart over de dichtst bij gelegen Odido mast?
Eh jah, goed punt 8)7 , verkeerde screenshot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsx5Qh96tPPiyPDk3-7gx4BVxGg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yw4ENsBxudFRSklrdkeh7i8M.jpg?f=user_large

Volgens mij volgens de voorwaarden is dit niet toegestaan.
Administratief gezien is het allemaal hetzelfde huisadres, we zitten op een recreatiepark.
Het zijn gelukkig ook geen zwaar torrende buren. Beetje Netflix, Youtube en voor de rest Facebook.
'Vroeger', dus lang geleden, mocht je ook niet je kabelinternet verbinding delen met andere apparaten in hetzelfde huishouden O-)
Maar ik begrijp je punt, echter kunnen we nu 12 maanden per jaar een K&K laten draaien, ipv 4 huishoudens die het anders 3 maanden per jaar zouden afnemen. De provider gaat er in principe niet op achteruit.
[...]

Dat is ook niet nodig, want deze router is voor montage buiten, is dus antenne en electronica in één device. Voeding over ethernet.

Op de hoge n78 band, waar 5G het grote voordeel van snelheid biedt, is het verlies in coax snel ms net zo groot als de winst van een externe antenne. Dat heeft dan dus geen nut.
Ik betwijfel of deze router wel voldoende signaal gaat krijgen.
De afstand van deze Odido mast t.o.v. de huidige Vodafone is redelijk minimaal.
Met de Vodafone mast, ooit eens met een Huawei LTE router, was er een verschil tussen 0% en nauwelijks 1 blokje signaal, naar 90 tot 100% toen ik de Poynting XPOL2 had geplaatst.
Afstand is grofweg 2500 meter, maar er zitten aardig wat bomen en gebouwen in de weg.

Onze mobiele telefoons idem, 1 blokje ontvangst, en telefoongesprekken zijn vaak slecht, zowel Vodafone als Odido (wederhelft).
VoWiFi is dan echt een geschenk uit de hemel.

[ Voor 4% gewijzigd door Madshark op 04-03-2025 01:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 20:58
@Madshark Je kan linksboven op Antennekaart bij 'Layout' de optie 'Sectorlayout' aanzetten, dan kun je precies zien welke kant een mast op straalt.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 04-03-2025 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:26

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Madshark
Heb je de XPOL-2-V2 (9dBi) of de XPOL-2-5G (11dBi)? Ze ogen hetzelfde maar de laatste heeft wel ondersteuning voor frequenties tot 4200Mhz en heeft 11dBi Gain wat op een grotere afstand wel een verschil kan maken. Ook is het enkel 2x2 MIMO, dus niet ideaal voor 5G connecties en zelfs 4G+ connecties kunnen flink profiteren van 4x4 MIMO bij CAT18 en hoger.

Normaal werken we met 2x XPOL-2-5G per 5G modem, zodat we wel 4x4 MIMO kunnen gebruiken. Met n78 is dat wel lastiger geworden als de mast op een grotere afstand zit. Het verlies op de 5m Coax kabel is dan te hoog om n78 nog goed te kunnen gebruiken. Tot 1KM lukt het nog om rond de 100dBm te zitten, zonder line of sight, wat prima bruikbaar is.

Op deze locatie zitten we qua downloadsnelheid op Odido 5G rond de 350Mbps, Odido 4G rond de 140Mbps en op Vodafone 4G rond de 60Mbps.

De snelheid fluctueert wel over de dag en de masten zitten op dezelfde afstand op 1 opstelpunt. Signaalsterkte is ook vergelijkbaar, Odido heeft simpelweg meer banden/frequentieruimte actief.

Vodafone heeft in het grootste deel van het land enkel 5G actief op een gedeelde band die voor 4G en 5G gebruikt wordt. Waardoor ze meer banden actief hebben op 4G dan op 5G. Vanuit mijn werk is mijn ervaring dat Vodafone daardoor in veel gebieden sneller is op 4G dan op 5G.

Je kan het natuurlijk proberen hoe de performance is met je bestaande router. Welke 4G CAT standaard ondersteund deze? De K&K simkaart is gewoon te gebruiken in een andere router zolang je de APN goed zet. Ook kan je dan wel op alle banden verbinding maken die je modem ondersteund.

Op 2.5KM verwacht ik niet dat je nog een goede verbinding kan maken op n78, ongeacht welke antenne je zou gebruiken. Met een binnen router en losse buiten antenne is dat sowieso onmogelijk door het verlies op de Coax kabel. Dus ook bij Odido heb je dan waarschijnlijk een hogere snelheid op 4G dan op 5G.

Die NR7302 die hier eerder is genoemd is een buiten router met geïntegreerde 9 dBi antenne die je in bridge/passthrough kan aansluiten aan een willekeurige router binnen. Heb deze zelf nog niet getest, maar de ervaringen van anderen zijn positief.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-06 11:31

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ik las dat de aangeboden Zyxel NR7302 modems via Ebay en dergelijke een oude en niet gebruikte partij is van een Duitse mobiele telefoon en internet aanbieder is...... Ook schijnt het bijna onmogelijk te zijn (althans wat ik gelezen heb) om updates voor deze NR7302 te verkrijgen. Zyxel schijnt nogal moeilijk te doen wat nieuwe software betreft voor dit modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
BiG-GuY schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:57:
@Madshark
Heb je de XPOL-2-V2 (9dBi) of de XPOL-2-5G (11dBi)? Ze ogen hetzelfde maar de laatste heeft wel ondersteuning voor frequenties tot 4200Mhz en heeft 11dBi Gain wat op een grotere afstand wel een verschil kan maken. Ook is het enkel 2x2 MIMO, dus niet ideaal voor 5G connecties en zelfs 4G+ connecties kunnen flink profiteren van 4x4 MIMO bij CAT18 en hoger.
Ik heb inderdaad de 11dBi XPOL-2-5G.
De 5 meter coax kabel is ingekort naar ongeveer 1.2m, die met silver soldeertin zijn gesoldeerd op N connectors, en vervolgens met een verloop naar SMA worden gebracht. (zowel de N connectors als de SMA verloopjes zijn wat higher-end, geen standaard Amazon/AliExpress spul.

Normaal werken we met 2x XPOL-2-5G per 5G modem, zodat we wel 4x4 MIMO kunnen gebruiken. Met n78 is dat wel lastiger geworden als de mast op een grotere afstand zit. Het verlies op de 5m Coax kabel is dan te hoog om n78 nog goed te kunnen gebruiken. Tot 1KM lukt het nog om rond de 100dBm te zitten, zonder line of sight, wat prima bruikbaar is.

Op deze locatie zitten we qua downloadsnelheid op Odido 5G rond de 350Mbps, Odido 4G rond de 140Mbps en op Vodafone 4G rond de 60Mbps.

De snelheid fluctueert wel over de dag en de masten zitten op dezelfde afstand op 1 opstelpunt. Signaalsterkte is ook vergelijkbaar, Odido heeft simpelweg meer banden/frequentieruimte actief.

Vodafone heeft in het grootste deel van het land enkel 5G actief op een gedeelde band die voor 4G en 5G gebruikt wordt. Waardoor ze meer banden actief hebben op 4G dan op 5G. Vanuit mijn werk is mijn ervaring dat Vodafone daardoor in veel gebieden sneller is op 4G dan op 5G.
Interessante info 👍
Je kan het natuurlijk proberen hoe de performance is met je bestaande router. Welke 4G CAT standaard ondersteund deze? De K&K simkaart is gewoon te gebruiken in een andere router zolang je de APN goed zet. Ook kan je dan wel op alle banden verbinding maken die je modem ondersteund.
Afaik gaat de huidige Siërra tot LTE CAT7.

Op 2.5KM verwacht ik niet dat je nog een goede verbinding kan maken op n78, ongeacht welke antenne je zou gebruiken. Met een binnen router en losse buiten antenne is dat sowieso onmogelijk door het verlies op de Coax kabel. Dus ook bij Odido heb je dan waarschijnlijk een hogere snelheid op 4G dan op 5G.
Ik ga het op jullie advies het inderdaad eerst even proberen met de huidige 4G setup en de K&K simkaart. Als de snelheid al meteen zoveel hoger is dan met de Vodafone simkaart, zal ik het waarschijnlijk voorlopig dan even zo laten.
Die NR7302 die hier eerder is genoemd is een buiten router met geïntegreerde 9 dBi antenne die je in bridge/passthrough kan aansluiten aan een willekeurige router binnen. Heb deze zelf nog niet getest, maar de ervaringen van anderen zijn positief.
Persoonlijk denk ik dat de NR7302 het voor mij niet gaat worden. De 9dBi antenne is vanwege de veel grotere openingshoek een stuk minder sterk dan de XPOL dat een echte beamforming richtantenne is.
Het is dat.de Siërra Wireless 5G modems nog aardig aan de prijs zijn, anders had ik er zo 1 besteld. Mijn huidige 4G versie is super stabiel, kan er maanden probleemloos op draaien zonder enige hickup en herstarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Madshark schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 01:05:
[...]

Administratief gezien is het allemaal hetzelfde huisadres, we zitten op een recreatiepark.
Uit de voorwaarden van K&K:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0NqkD8_N0yM42XTGz52bGKOGnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLw5aJqJFommSnHocSTpxHbR.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede bullet. Zal natuurlijk geen vaart lopen maar dan weet je dat Odido zou kunnen ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
pribo schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:49:
Ook schijnt het bijna onmogelijk te zijn (althans wat ik gelezen heb) om updates voor deze NR7302 te verkrijgen. Zyxel schijnt nogal moeilijk te doen wat nieuwe software betreft voor dit modem.
Noem je bron even, dat is gewenst/verplicht op Tweakers.

Voor geen enkele via ISP’s aangeboden 4G/5G routers van Zyxel is firmware “los” verkrijgbaar. En mijn ervaringen met door ISP’s wel aangeboden firmware is uiterst negatief. Dus tja, de NR7302 is spotgoedkoop, PoE is erg fijn, ding werkt prima dus gewoon doen. Firewall in de router er achter goed instellen, dan zie ik geen (security) risico’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:26

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
pribo schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:49:
Ik las dat de aangeboden Zyxel NR7302 modems via Ebay en dergelijke een oude en niet gebruikte partij is van een Duitse mobiele telefoon en internet aanbieder is...... Ook schijnt het bijna onmogelijk te zijn (althans wat ik gelezen heb) om updates voor deze NR7302 te verkrijgen. Zyxel schijnt nogal moeilijk te doen wat nieuwe software betreft voor dit modem.
De prijs is ook enorm laag. Dit type modem zou normaal rond de €400-500 kosten, zie de FWA710 die wel voor de vrije handel bedoeld is en dus wel direct updates vanuit Zyxel krijgt.

In hoeverre je wat hebt aan de updates is een tweede. Zeker als je hem enkel als modem gebruikt. Zou hem zelf niet standalone gebruiken, maar met een degelijke router erachter, wat ik nu ook doe met de NR5307.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenjarino
  • Registratie: Oktober 2023
Je kan volgens een reddit gebruiker de NR7302 firmware updaten met de Zyxel Air App.
https://www.reddit.com/r/.../1elpk41/comment/lxfau2p/
Pagina: 1 ... 60 ... 74 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.