[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 59 ... 82 Laatste
Acties:

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-08 13:43
ernstoud schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:39:
[...]

Je zoekt wel een beetje naar spijkers… waarom denk je dat die EUR 200 bij niet retourneren ingesteld is? Juist omdat Odido ze wil refurbishen en weer in wil zetten bij nieuwe klanten.

En voor minder dan EUR 200 is er een veel betere optie: https://www.ebay.nl/itm/167130432021

De NR5307 van Odido heeft geen n28, en het is daardoor niet duidelijk wat hij zal doen in het buitenland. APN staat op Odido, er zit een tweede APN voor beheer in en verborgen settings in de GUI zijn alleen met trucs vrij te schakelen.

Ik vind het een raar verhaal. Waarom betaalt iemand die EUR 200 terwijl je hem gewoon terug kunt sturen? Of is hij “van de vrachtwagen gevallen”?

Enfin, succes ermee.
Heb hem inmiddels hier. Werkend met een Vodafone sim.
Inderdaad ontbreekt de n28 band.

Door via de webpagina het login level op high te zetten kon ik makkelijk de APN aanpassen, ook het beheer APN van Odido er maar af gegooid. Verwacht dat ze daardoor geen fimrware meer kunnen pushen.

Ook roaming aan kunnen zetten, en gezien ik op de Duitse grens woon dit ook al kunnen testen, en ook dat werkt.

De enige belemmering met een andere simkaart is dus de n28 band die niet in de firmware zit. Wie weet komt daar ooit nog een aanpassing op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yousif
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:22
Als ik m'n vnstats check, zit ik ook al boven de 1.5TB voor februari : -) (op m'n Ziggo verbinding).
Ik weet van de 2TB 'FUP' en hou er rekening mee, is voor mij een non-issue.

Ik ben echter wel geïnteresseerd in wat de grootverbruiker heeft ervaren met de Odido klantenservice.
Ofwel dit is een anomalie, en gaat het niet om die 10TB/FUP, ofwel Odido heeft dit simpelweg niet goed op orde?

Als er beperkte access is en jij vreet het merendeel van de bandbreedte op, begrijp ik het wel dat ze je afknijpen. Als er voldoende radio resources + bandbreedte is, is het dan nog redelijk om klanten te knijpen?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 19:09
W1ck1e schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:23:
[...]

Ik heb het modem niet meer, maar ik kan mij herinneren dat op een "scherm verder" de getallen nog een keer staan (eventueel andere waarden) en dat F5 ook nog wel eens iets deed. En bij een herstart gaan volgens mij de tellers weer naar nul.

in principe is meer verstuurd dan ontvangen wel raar, misschien dat er een overflow waarde is (32 bits teller of zo) en dat hij dan weer "langs start" gaat ;)
Er is alleen een sub onderdeel LAN. Maar dat is niet het WAN deel wat je juist wilt weten.

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:52
Magicw00b schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:35:
[...]
De enige belemmering met een andere simkaart is dus de n28 band die niet in de firmware zit. Wie weet komt daar ooit nog een aanpassing op.
Reken er maar niet op. Zyxel publiceert voor deze apparatuur geen firmware.

RIPE Atlas probe: 1005104

• ernstoud
Yousif schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:37:
Als er voldoende radio resources + bandbreedte is, is het dan nog redelijk om klanten te knijpen?
Wat “redelijk” is bepaalt Odido. Je bent niet de enige op de mast. Mobiel verkeer, telemetrie, FWA, 4GvT, K&K… etc.

Ik kan harder dan 100/130 op de snelweg maar de wetgever staat dat niet toe. Is dat redelijk?

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:41
Ik zie mijn wens zo gauw niet terug via de zoekfunctie. Wij hebben hier twee verschillende 5G routers met ook 2 verschillende abonnementen actief. Is het mogelijk om via de wanpoort de ene als fallback te gebruiken voor de ander zonder het gebruik van een dual wan switch?

De wens is dus om 1 router als 2e wan via utp kabel te verbinden met de andere unit, waarbij de 1e unit de 5G lijn ook gebruikt als hoofdsignaal. Mocht die dan niet werken, zorgt de 2e router voor een actieve lijn (ook via 5G), maar bekabeld door gelust.

Web Enrichment

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Wietsee. schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:42:
Ik zie mijn wens zo gauw niet terug via de zoekfunctie. Wij hebben hier twee verschillende 5G routers met ook 2 verschillende abonnementen actief. Is het mogelijk om via de wanpoort de ene als fallback te gebruiken voor de ander zonder het gebruik van een dual wan switch?

De wens is dus om 1 router als 2e wan via utp kabel te verbinden met de andere unit, waarbij de 1e unit de 5G lijn ook gebruikt als hoofdsignaal. Mocht die dan niet werken, zorgt de 2e router voor een actieve lijn (ook via 5G), maar bekabeld door gelust.
Niet met de NR5307 in ieder geval, maar je geeft geen info welke routers je hebt. Er zijn 5G router met fallback opties zoals de Gl.iNet Spitz (https://www.gl-inet.com/products/gl-x3000/).

Met de N5307 ontkom je niet aan een dual WAN switch met fall back functie.

Maar waarom zou je dit willen? Als Odido een probleem heeft werken ze beide niet. Of heb je twee verschillende providers dan?

• Magicw00b
  • Laatst online: 21-08 13:43
ernstoud schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:05:
[...]

Reken er maar niet op. Zyxel publiceert voor deze apparatuur geen firmware.
Odido kan toch weer met een update komen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebasFM
  • Laatst online: 16-09 23:44

SebasFM

BOFH

ernstoud schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:46:
[...]

Maar we hebben geen voorbeeld en geen 3D CAD design.
Ik zal eens kijken of er ergens een kant-en-klaar design te vinden is.
Mijn 3D printer staat te popelen om het uit te printen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:52
Magicw00b schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:16:
[...]

Ja maar het is zeer onwaarschijnlijk dat ze met een firmware update komen die n28 weer inschakelt.
(misschien wel als 5G SA een ding wordt en n78/n28 met andere banden gecombineerd kan worden voor een hogere down/up.)

@jk-5 weet jij wanneer Odido 5G SA gaat aanzetten?

[ Voor 25% gewijzigd door dunkiegaming op 20-02-2025 21:09 ]

RIPE Atlas probe #1008427

• ernstoud
Magicw00b schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:16:
[...]

Ja, maar de Tweaker die ernaar vroeg heeft hem niet op Odido draaien ;) .

• ernstoud
SebasFM schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:44:
[...]

Ik zal eens kijken of er ergens een kant-en-klaar design te vinden is.
Mijn 3D printer staat te popelen om het uit te printen. ;)
Zou mooi zijn. Omdat er dus een ethernetkabel onderuit komt, staat hij rechtop erg wankel. En met alle standaards die ik gezien heb (en geprobeerd) helt hij naar achteren, ook niet ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:05
dunkiegaming schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:37:
[...]

Ja maar het is zeer onwaarschijnlijk dat ze met een firmware update komen die n28 weer inschakelt.
(misschien wel als 5G SA een ding wordt en n78/n28 met andere banden gecombineerd kan worden voor een hogere down/up.)

@jk-5 weet jij wanneer Odido 5G SA gaat aanzetten?
Helaas niet. Ik heb wél meerdere signalen opgevangen dat KPN er waarschijnlijk deze zomer mee komt.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Snip3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-07 22:27
XhaiKhaL schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:45:
[...]

Als je HA OS gebruikt zijn curl en jq als het goed is al geïnstalleerd en hoef je dus niks te doen.

Klopt de locatie van je script zoals opgegeven in je configuration.yml wel? De map "scripts" moet in dezelfde map (/config) als je configuration.yml staan.

Je kunt bij Developer Tools > Actions handmatig het script aftrappen en dan krijg je als het goed is ook wat output.
Helaas werkte het script bij mij aanvankelijk ook niet in HAOS:
curl: (3) URL using bad/illegal format or missing URL

Na alle apostrofs opnieuw in te geven, werkte het.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Snip3r op 20-02-2025 21:49 ]

• ernstoud
The_Snip3r schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:46:
[...]

Bekend dingetje, een ‘ is niet hetzelfde als ` en curl onder Windows is met scripting helemaal een gedoe, elke quote moet je escapen dus zoiets /‘…./‘, gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
The_Snip3r schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:46:
[...]

Ik krijg hem ook nog niet aan de gang, maar je hebt dus exact hetzelfde script gebruikt maar alleen de apostrofs verwijderd en opnieuw toegevoegd?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Snip3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-07 22:27
Ora et Labora schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:22:
[...]

Ik krijg hem ook nog niet aan de gang, maar je hebt dus exact hetzelfde script gebruikt maar alleen de apostrofs verwijderd en opnieuw toegevoegd?
Ja, zo ziet het script er bij mij uit. Ik kan het je eventueel ook per email sturen als je me je email doorgeeft.

code:
1
2
3
4
5
#!/bin/bash

zyxel_session_key=$(curl "https://192.168.1.1/UserLogin" -X POST --insecure --data-raw '{"Input_Account":"admin","Input_Passwd":"xxxxxxxxxxx","currLang":"en","RememberPassword":0,"SHA512_password":false}' --cookie-jar /tmp/zyxel_modem_cookie.txt 2> /dev/null | jq '.sessionkey')

curl "https://192.168.1.1/cgi-bin/Reboot?sessionkey=${zyxel_session_key}" -X POST --insecure --cookie /tmp/zyxel_modem_cookie.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
The_Snip3r schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:34:
[...]

Ja, zo ziet het script er bij mij uit. Ik kan het je eventueel ook per email sturen als je me je email doorgeeft.

code:
1
2
3
4
5
#!/bin/bash

zyxel_session_key=$(curl "https://192.168.1.1/UserLogin" -X POST --insecure --data-raw '{"Input_Account":"admin","Input_Passwd":"xxxxxxxxxxx","currLang":"en","RememberPassword":0,"SHA512_password":false}' --cookie-jar /tmp/zyxel_modem_cookie.txt 2> /dev/null | jq '.sessionkey')

curl "https://192.168.1.1/cgi-bin/Reboot?sessionkey=${zyxel_session_key}" -X POST --insecure --cookie /tmp/zyxel_modem_cookie.txt
Dank. Ik krijg het nog niet voor elkaar, ik krijg terug:
YAML:
1
2
3
4
5
6
stdout: ""
stderr: |-
  /config/scripts/zyxel_modem_reboot4.sh: line 2: $'\r': command not found
  /config/scripts/zyxel_modem_reboot4.sh: line 4: $'\r': command not found
  curl: (3) URL rejected: Malformed input to a URL function
returncode: 3

Script:
YAML:
1
2
3
4
5
#!/bin/bash

zyxel_session_key=$(curl "https://192.168.1.1/UserLogin" -X POST --insecure --data-raw '{"Input_Account":"admin","Input_Passwd":"xxx","currLang":"en","RememberPassword":0,"SHA512_password":false}' --cookie-jar /tmp/zyxel_modem_cookie.txt 2> /dev/null | jq '.sessionkey')

Eventueel emailadres is tweakers at ejvl.nl
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Ora et Labora schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:40:
[...]

Dank. Ik krijg het nog niet voor elkaar, ik krijg terug:
YAML:
1
2
3
4
5
6
stdout: ""
stderr: |-
  /config/scripts/zyxel_modem_reboot4.sh: line 2: $'\r': command not found
  /config/scripts/zyxel_modem_reboot4.sh: line 4: $'\r': command not found
  curl: (3) URL rejected: Malformed input to a URL function
returncode: 3

Script:
YAML:
1
2
3
4
5
#!/bin/bash

zyxel_session_key=$(curl "https://192.168.1.1/UserLogin" -X POST --insecure --data-raw '{"Input_Account":"admin","Input_Passwd":"xxx","currLang":"en","RememberPassword":0,"SHA512_password":false}' --cookie-jar /tmp/zyxel_modem_cookie.txt 2> /dev/null | jq '.sessionkey')

Eventueel emailadres is tweakers at ejvl.nl
Thanks!
Lijkt het aloude MS dos vs. Unix te zijn.. de lege regels die de fout genereren bevatten een carriage return (\r) waar het script over struikelt. Waarschijnlijk moet je de file van DOS naar unix tekstformaat omzetten.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-09 07:21
ernstoud schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:15:
[...]
Zou mooi zijn. Omdat er dus een ethernetkabel onderuit komt, staat hij rechtop erg wankel. En met alle standaards die ik gezien heb (en geprobeerd) helt hij naar achteren, ook niet ideaal.
Als je hem omdraait doet ie het ook goed, en staat ie redelijk stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
MartinPTweak schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:07:
[...]

Als je hem omdraait doet ie het ook goed, en staat ie redelijk stabiel.
In mijn setup niet fraai maar inderdaad dat kan. Heb ook dit geprobeerd:

https://dehaakfabriekwebs...den-standaard-ca-5cm-wit/

Gammel en dan helt hij achterover. Kan weinig kwaad maar kan dan omvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Snap weinig van de verbruik tellerstand. Hij blijft eigenlijk erg laag ondanks dat ik als test bijvoorbeeld even grote 10GB testbestand heb gedownload. Iemand een idee waar je de juiste tellerstand kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:59:
[...]

In mijn setup niet fraai maar inderdaad dat kan. Heb ook dit geprobeerd:

https://dehaakfabriekwebs...den-standaard-ca-5cm-wit/

Gammel en dan helt hij achterover. Kan weinig kwaad maar kan dan omvallen.
En ophangen met zoiets?

https://amzn.eu/d/3VuBvMH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• richard-5
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:43
Harry720A schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:40:
[...]
Geef even een seintje als je in de lucht bent. Wil ook graag over naar een andere manier van TV kijken en zie door de bomen het bos niet meer.
Topic over live TV streamen is klaar: [Ervaringen / Discussie] Live TV streamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siira
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Cave_Boy schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:27:
Snap weinig van de verbruik tellerstand. Hij blijft eigenlijk erg laag ondanks dat ik als test bijvoorbeeld even grote 10GB testbestand heb gedownload. Iemand een idee waar je de juiste tellerstand kan vinden?
Net even een testje gedaan. Een download van 1 GB.bin heeft dit resultaat bij mij:

Van: 1598727089 bytes
Naar: 2739689792 bytes

Verschil: 1140962703 bytes

De file die ik heb gekregen is deze:

1gb.bin 1.073.741.824 21/02/2025 15:27 -a--

....en ik was niet alleen op het netwerk, er loopt ook nog een RDP sessie (alhoewel die vrij rustig is als ik er niet actief op werk) en een radiostream en nog wat kleine dingetjes.

Overigens is deze teller gereset als je het modem een reset geeft, net als de uitgebreide logs die je kunt downloaden. Bij een reset is het allemaal leeg, het staat op een ramdisk in het modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Siira schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:44:
[...]

Net even een testje gedaan. Een download van 1 GB.bin heeft dit resultaat bij mij:

Van: 1598727089 bytes
Naar: 2739689792 bytes

Verschil: 1140962703 bytes

De file die ik heb gekregen is deze:

1gb.bin 1.073.741.824 21/02/2025 15:27 -a--

....en ik was niet alleen op het netwerk, er loopt ook nog een RDP sessie (alhoewel die vrij rustig is als ik er niet actief op werk) en een radiostream en nog wat kleine dingetjes.

Overigens is deze teller gereset als je het modem een reset geeft, net als de uitgebreide logs die je kunt downloaden. Bij een reset is het allemaal leeg, het staat op een ramdisk in het modem.
Lijkt bij jou aardig goed te gaan dus.
Mijn modem blijft aan. Ik snap niet hoe die getallen zo raar gaan bij mij. Is er ergens anders een kijkplek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
Zer0 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:05:
[...]

Lijkt het aloude MS dos vs. Unix te zijn.. de lege regels die de fout genereren bevatten een carriage return (\r) waar het script over struikelt. Waarschijnlijk moet je de file van DOS naar unix tekstformaat omzetten.
Thanks.
@The_Snip3r heeft mij het script gemaild en die werk wel dus ik denk inderdaad DOS/UNIX.
Thanks @The_Snip3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
Cave_Boy schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:53:
[...]
Lijkt bij jou aardig goed te gaan dus.
Mijn modem blijft aan. Ik snap niet hoe die getallen zo raar gaan bij mij. Is er ergens anders een kijkplek?
Menu → Systeemmonitor → Verkeersstatus en dan het tabblad Wan uiteraard (eerste die naar boven komt):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9Pmh0kUXAzyeU2djK88IFaKcUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pwEKyJu72ct5Nbd9bP78GSvs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Laatst online: 16-09 23:44

SebasFM

BOFH

Als ik naar het verloop van het derde octet in de toegewezen IPv4 adressen bekijk, gaat het de laatste dagen wel hard met aanwas van nieuwe abonnees. Aannemende dat bij een DHCP lease opeenvolgende adressen worden uitgedeeld.

Kreeg vannacht bijna weer uit dezelfde reeks 178.231.244.x dus zou mij niks verbazen dat vannacht/nu al een nieuw IPv4 blok wordt aangesproken. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hggHN9EDI9Ys08MRg3EH-N3Ju8Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IyC89qJqRRXPJyaKrcLK38ae.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Ook een idee, maar slechte WAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
SebasFM schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:04:
Aannemende dat bij een DHCP lease opeenvolgende adressen worden uitgedeeld.
Ik zie bij de dagelijkse IP verandering weinig logica. Lijkt me dat hetzelfde gebeurt bij nieuwe klanten. Opeenvolgend lijkt me dus zeker niet.

In de begintijd vorig jaar was het bestel nr. wel een indicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
ernstoud schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:06:
Even polsen. Voor gebruik van de NR7302 is vanuit Zyxel een standaard verkrijgbaar:

https://shop.a1.net/handy...isch__Fensterinnenmontage

Nergens verkrijgbaar, behalve dus bij A1 in Zwitserland en zij versturen niet naar het buitenland.

Via familie aldaar van een Tweaker hier in NL bestaat de mogelijkheid ze te laten kopen en dan door te sturen. Ik schat dat de kosten dan rond de EUR 17,50 per stuk komen met verzendkosten e.d. vanuit Zwitserland naar mij en van mij verder in NL.

Zijn er hier geïnteresseerden? Dan reageren voor vrijdag 21 februari 16:00 uur.

Is niet 100% zeker dat het lukt, pas bij het bestellen moet bijvoorbeeld blijken of er meer dan één besteld kan worden.
Ok. Geen interesse dus. Ik ga proberen er één naar NL te krijgen. Als die er is maak ik een tekening. Wellicht is er dan iemand die hem kan 3D printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
ernstoud schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:45:
[...]

Ok. Geen interesse dus. Ik ga proberen er één naar NL te krijgen. Als die er is maak ik een tekening. Wellicht is er dan iemand die hem kan 3D printen.
Is besteld! Komt eind maart naar NL, dan neemt een Tweaker hem mee als hij bij familie in Oostenrijk is (ik noemde eerst per abuis Zwitserland).

Zodra ik hem heb maak ik een gedetailleerde tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
@Cave_Boy Op welke poort heb jij je Wireguard thuis nu draaien?
Ik ben een overstap naar K&K aan het overwegen (heb op zolder een line-of-sight naar een mast met glas uplink op 1km. Voor €25 haal ik dan heel wat bandbreedte in huis verwacht ik, betaal nu €40 voor Odido 400/400 glas). Maar zou wel graag van buitenaf bij m'n thuisnetwerk kunnen.

Ik heb Wireguard op 443/udp draaien, maar ook op 53/udp. Die laatste heeft mij onlangs nog geholpen toen 443/udp uitgaand geblokkeerd bleek te zijn op het gasten wifi in een kinderspeeltuin.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 22-02-2025 07:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaptainEvillian
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-02 13:19
Gisteren heb ik deze buitenrouter aangeschaft:
https://www.amazon.nl/Zyx...it-latentie/dp/B0DL5LGNRT

Installatie is super makkelijk op het raam zelf of te bevestigen op een buis.

De binnenantenne had een goede locatie voor het zelfde raam waar nu de buitenantenne hangt. Afstand tot de mast is 400 meter, line of sight, woon op 2 hoog.

Het scheelt 20db, ik ben van ~-88 naar ~-67 dBm gegaan. Niet slecht voor 400 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMzMrRhwKeZvswc6Ah_5NljWICA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5PPAAMroOTEwfHIqtx9UeEy.jpg?f=fotoalbum_large

Maandag ga ik gelijk Ziggo opzeggen, merk nu geen verschil meer.

Modem komt trouwens met een PoE injector en een platte utp kabel die prima door de scharnierkant van een raam kan. Heb gelijk een goede Wifi 7 access point gekocht (Unifi) voor aan het plafond. De wifi op het buiten modem is alleen voor installatie bedoeld.

[ Voor 15% gewijzigd door CaptainEvillian op 22-02-2025 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
CaptainEvillian schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:01:Maandag ga ik gelijk Ziggo opzeggen, merk nu geen verschil meer.
Kan ook vandaag https://www.ziggo.nl/opzeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
ThinkPad schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:33:
@Cave_Boy Op welke poort heb jij je Wireguard thuis nu draaien?
Ik ben een overstap naar K&K aan het overwegen (heb op zolder een line-of-sight naar een mast met glas uplink op 1km. Voor €25 haal ik dan heel wat bandbreedte in huis verwacht ik, betaal nu €40 voor Odido 400/400 glas). Maar zou wel graag van buitenaf bij m'n thuisnetwerk kunnen.

Ik heb Wireguard op 443/udp draaien, maar ook op 53/udp. Die laatste heeft mij onlangs nog geholpen toen 443/udp uitgaand geblokkeerd bleek te zijn op het gasten wifi in een kinderspeeltuin.
Ik gebruik poort 1194UDP. Werkt vlekkeloos. Had bij mijn vorige provider het via TCP draaien maar dat was een setup die eigenlijk al lang draaide en nu met UDP heb ik ook minder CPU kracht op de routers nodig (zo ervaar ik het althans).
Gister bij een vriend geweest die ook K&K heeft genomen. Die wilde ook poort openen. Daar was de poort direct open. Terwijl ik een behoorlijke uitdaging heb gehad. Maar er is in de tussentijd ook een update geweest ik weet niet of dat een effect daarin heeft gehad.

De keuze tussen glas en 5G die je nu maakt snap ik volkomen. Zelf heb ik dan hier geen glas liggen. Op het moment dat het komt ga ik wel kijken naar welke prijs dit is maar ik vind dit eigenlijk voldoende en prima werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
Met de NR7302 hier werkt alles prima maar zo gauw over 1 tot 2 maanden KPN glas beschikbaar komt dan ga ik over op glas maar blijf K&K als fallback gebruiken.
Betaal (vanwege Ben tel abo) maar €20,- pmnd en dat is heel weinig voor een fallback.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 18:15
Ik heb her en der al gelezen dat het niet mogelijk is om verbinding te maken met andere mobiele Odido aansluitingen, wat iets te maken zou hebben met de opzet/ontwerp van het netwerk door Odido.

Zo ver ik nu heb kunnen testen werkt Odido vast naar Odido K&K wel gewoon maar vanaf Odido mobiel naar K&K werkt inderdaad niet.

Ik neem aan dat een mobiele Odido verbinding technisch hetzelfde is als een K&K verbinding en dat het dus ook niet mogelijk is om verbinding te maken vanaf de ene K&K aansluiting naar een andere K&K aansluiting?

Dat is toch wel een vervelende beperking, zeker als ik meer mensen in mijn omgeving zou aansporen over te stappen naar K&K dus ik vroeg mij af of er al meer bekend is vanuit Odido over dit probleem en of ze voornemens zijn dit aan te pakken of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-08 10:27

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

XhaiKhaL schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:03:
Ik heb her en der al gelezen dat het niet mogelijk is om verbinding te maken met andere mobiele Odido aansluitingen, wat iets te maken zou hebben met de opzet/ontwerp van het netwerk door Odido.

Zo ver ik nu heb kunnen testen werkt Odido vast naar Odido K&K wel gewoon maar vanaf Odido mobiel naar K&K werkt inderdaad niet.

Ik neem aan dat een mobiele Odido verbinding technisch hetzelfde is als een K&K verbinding en dat het dus ook niet mogelijk is om verbinding te maken vanaf de ene K&K aansluiting naar een andere K&K aansluiting?

Dat is toch wel een vervelende beperking, zeker als ik meer mensen in mijn omgeving zou aansporen over te stappen naar K&K dus ik vroeg mij af of er al meer bekend is vanuit Odido over dit probleem en of ze voornemens zijn dit aan te pakken of niet.
Mooi verhaal, maar ik begrijp er geen reet van......hoe verbinding maken naar andere mobiele odido aansluitingen.
|:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
CaptainEvillian schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:01:
Gisteren heb ik deze buitenrouter aangeschaft:
https://www.amazon.nl/Zyx...it-latentie/dp/B0DL5LGNRT

Installatie is super makkelijk op het raam zelf of te bevestigen op een buis.

De binnenantenne had een goede locatie voor het zelfde raam waar nu de buitenantenne hangt. Afstand tot de mast is 400 meter, line of sight, woon op 2 hoog.

Het scheelt 20db, ik ben van ~-88 naar ~-67 dBm gegaan. Niet slecht voor 400 meter.

[Afbeelding]

Maandag ga ik gelijk Ziggo opzeggen, merk nu geen verschil meer.

Modem komt trouwens met een PoE injector en een platte utp kabel die prima door de scharnierkant van een raam kan. Heb gelijk een goede Wifi 7 access point gekocht (Unifi) voor aan het plafond. De wifi op het buiten modem is alleen voor installatie bedoeld.
Als je zoekt in deze thread op NR7302 dan lees je dat al meerdere Tweakers (ik ook) deze 5G router in gebruik hebben.

Mooie snelheden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
pribo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:15:
[...]

Mooi verhaal, maar ik begrijp er geen reet van......hoe verbinding maken naar andere mobiele odido aansluitingen.
|:(
Zoals hij schrijft, vanaf een mobiele telefoon op Odido naar Odido K&K. Dat werkt dus niet door wellicht de firewall rules in de core van Odido.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:26

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Concreet voorbeeld: Je draait thuis een VPN server achter je Odido K&K router. Je bent zelf niet thuis maar op pad met je Odido mobieltje. Dan lukt het niet om een VPN verbinding te krijgen met je VPN achter het Odido K&K modem thuis. Terwijl het wel lukt indien het mobieltje een andere provider heeft dan Odido. Toch?

[ Voor 14% gewijzigd door vdr01 op 22-02-2025 13:41 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

vdr01 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:40:
Concreet voorbeeld: Je draait thuis een VPN server achter je Odido K&K router. Je bent zelf niet thuis maar op pad met je Odido mobieltje. Dan lukt het niet om een VPN verbinding te krijgen met je VPN achter het Odido K&K modem thuis. Terwijl het wel lukt indien het mobieltje een andere provider heeft dan Odido. Toch?
Dit maakt het verhaal wat duidelijker.......maar ik denk dat Klik en klaar hier ook niet voor bedoeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:00

rvk

[...]
maar ik denk dat Klik en klaar hier ook niet voor bedoeld is.
K&K is daar inderdaad niet voor bedoeld. Maar het blijft natuurlijk raar dat poorten tussen Odido mobiel en K&K gesloten zijn terwijl die tussen een andere mobiele provider en K&K wel openstaan.

Het zou natuurlijk ook de uitgaande poorten bij Odido mobiel kunnen zijn die geblokkeerd zijn maar dan zou je daarmee helemaal geen VPN e.d. kunnen doen. Dus het is echt alleen het onderling verhaal en dat is toch apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

rvk schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:57:
[...]

K&K is daar inderdaad niet voor bedoeld. Maar het blijft natuurlijk raar dat poorten tussen Odido mobiel en K&K gesloten zijn terwijl die tussen een andere mobiele provider en K&K wel openstaan.

Het zou natuurlijk ook de uitgaande poorten bij Odido mobiel kunnen zijn die geblokkeerd zijn maar dan zou je daarmee helemaal geen VPN e.d. kunnen doen. Dus het is echt alleen het onderling verhaal en dat is toch apart.
Misschien zou je die vraag op het officiële Odido klik en klaar forum kunnen stellen, ik denk dat je daar wel een reactie kan ontvangen van een Odido moderator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XhaiKhaL
pribo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:42:
[...]

Dit maakt het verhaal wat duidelijker.......maar ik denk dat Klik en klaar hier ook niet voor bedoeld is.
Waarom niet? :)

Voor mij is K&K gewoon vast internet voor thuis, dat het toevallig over het 5G netwerk van Odido gaat maakt mij verder niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

XhaiKhaL schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:06:
[...]
Voor mij is K&K gewoon vast internet voor thuis, dat het toevallig over het 5G netwerk van Odido gaat maakt mij verder niks uit.
Je krijgt elke dag een nieuw IP nummer. Nu is dat met DDNS goed op te vangen maar je bent zeker tot max. 5 minuten niet bereikbaar van buiten na die wisseling (wegens de TTL). Ik meen dat het moment van wisseling ook niet vast staat.

Maar goed, voor thuisgebruik zal dat verder wel prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
pribo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:42:
[...]
Hoezo dat? Genoeg mensen die graag bijvoorbeeld hun NAS of camera, deurbel etc. thuis willen benaderen als ze mobiel zijn. Heel normaal gebruik. Staat ook geen enkele voorwaarde over in het contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy

Zelf kan ik als ik thuis ben met mijn mobiel via Wifi wel een Wireguard connectie maken. Ga ik met mijn mobiel via het Ben netwerk (Odido) dan krijg ik geen connectie.

Ga ik met mijn mobiel op een andere wifi met andere provider dan krijg ik ook keurig Wireguard connectie.

Dit probleem is in de forums hier op Tweakers maar ook op Odido meermaals aangegeven. Net zoals poorten zijn dit punten waar wel aandacht voor is maar bepaalde onderdelen kosten nu eenmaal tijd omdat oorspronkelijk dit niet zo geheel was ontworpen (alleen mobieltjes waren altijd het idee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ik kan alles benaderen via mijn Simpel abonnement....camera`s, deurbel, alarm, Homey, mijn geroote Toon thermostaat en zelfs mijn router die achter de Klik en Klaar zit.
Vreemd dat het met Simpel geen problemen geeft ondanks dat die werken op de mast van Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
rvk schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:15:
[...]

Je krijgt elke dag een nieuw IP nummer. Nu is dat met DDNS goed op te vangen maar je bent zeker tot max. 5 minuten niet bereikbaar van buiten na die wisseling (wegens de TTL). Ik meen dat het moment van wisseling ook niet vast staat.

Exact elke 24 uur. En duurt niet langer dan een minuut.

Als je zelf een keer die wisseling forceert op een geschikt moment, zeg 00:30 uur, dan gebeurt het vanaf dat moment altijd op die tijd. En met een DDNS client kun je dat veranderende IP adres via een vast DNS adres benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:25
ernstoud schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:16:
[...]

Hoezo dat? Genoeg mensen die graag bijvoorbeeld hun NAS of camera, deurbel etc. thuis willen benaderen als ze mobiel zijn. Heel normaal gebruik. Staat ook geen enkele voorwaarde over in het contract.
Ik denk dat dat toch weer een andere orde is en gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

ernstoud schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:23:
[...]
Exact elke 24 uur. En duurt niet langer dan een minuut.
De verbinding is in een paar seconden hersteld. Dat is het probleem niet. Het gaat om de refresh van de DDNS. Die wordt ook direct gedaan maar het is afhankelijk van de TTL hoe lang het duurt voordat de andere DNS servers dit adres overnemen. Dit kan tot max 300 seconden duren (en bij bepaalde DNS servers staat dit op een minimum van bv 600 zelfs als je zelf die TTL op 300 zet). In die tijd krijg je op een ander netwerk dus mogelijk nog het oude IP adres voorgeschoteld. Voor kritische diensten kan dat behoorlijk vervelend zijn ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
rvk schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:15:
[...]

Daarvoor heb ik dit script op mijn OpenWRT router draaien. Die checkt elke $CHECK_INTERVAL seconden of de DNS records nog overeenkomen met mijn IP-adres. Zo niet, direct even updaten bij No-IP:

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
cat noip-ip-change-monitor
#!/bin/ash

# Load (source) config file
CONFIG_FILE='/root/noip-ip-change-monitor.config'

if [ ! -f "$CONFIG_FILE" ]; then
  echo "Config file not found: $CONFIG_FILE"
  exit 1
fi

. $CONFIG_FILE

# PID file location
PID_FILE='/var/run/noip-ip-change-monitor.pid'

# Function to get current public IP
get_current_ip() {
  /bin/uclient-fetch -q -T 5 -O- -Y off 'https://api.ipify.org/' || echo "IP_FETCH_ERROR"
}

# Log function
log_message() {
  echo "$(date '+%Y-%m-%d %H:%M:%S') - $1" >> "$LOG_FILE"
}

# Check if another instance is already running
if [ -f "$PID_FILE" ] && kill -0 "$(cat "$PID_FILE")" 2>/dev/null; then
  echo "Another instance of the script is already running."
  exit 1
fi

# Write the current PID to the PID file
echo $$ > "$PID_FILE"

# Trap to remove the PID file on exit
trap 'rm -f "$PID_FILE"; exit' INT TERM EXIT

# Initialize old IP to empty
OLD_IP="[UNKNOWN]"

# Log the script start
log_message "Starting No-IP IP change monitor."

while true; do
  # Get current IP
  NEW_IP=$(get_current_ip)

# Check for error in fetching IP
  if [ "$NEW_IP" = "IP_FETCH_ERROR" ]; then
    log_message "Error fetching public IP."
  elif [ "$NEW_IP" != "$OLD_IP" ]; then
    log_message "IP changed from $OLD_IP to $NEW_IP, updating No-IP."

# Perform No-IP update and capture the output
    UPDATE_OUTPUT=$(/bin/uclient-fetch -q -O- -Y off 'http://'$NOIP_USER':'$NOIP_PASSWORD'@dynupdate.noip.com/nic/update?hostname='$NOIP_HOSTNAME'&myip='$NEW_IP)

# Log the output of the update
    log_message "No-IP update response: $UPDATE_OUTPUT"

# Write the new IP to the DDNS IP file
    echo "$NEW_IP" > "$DDNS_IP_FILE"
    log_message "New IP written to $DDNS_IP_FILE."

# Update the old IP
    OLD_IP=$NEW_IP
  fi

# Wait for the specified interval
  sleep $CHECK_INTERVAL
done

En de bijbehorende config file:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# No-IP details
NOIP_USER="mydomain"
NOIP_PASSWORD="no-ip-update-password"
NOIP_HOSTNAME="mydomain.ddns.net"

# Set the interval (in seconds)
CHECK_INTERVAL=5

# DDNS Profile name
DDNS_PROFILE="myddns_ipv4"

# Log file path
LOG_FILE="/root/noip-$NOIP_HOSTNAME.log"
DDNS_IP_FILE="/var/run/ddns/$DDNS_PROFILE.ip"

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Waar ik nog over nadenk is om dit bij Cloudflare (of andere provider met API) te doen, zodat ik ook de TTL omlaag kan brengen. Mijn self-hostdomeinen stel ik in als CNAME naar het DDNS-domein.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Room42 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:45:
[...]
Daarvoor heb ik dit script op mijn OpenWRT router draaien. Die checkt elke $CHECK_INTERVAL seconden of de DNS records nog overeenkomen met mijn IP-adres. Zo niet, direct even updaten bij No-IP:
Dit kun je ook in de router zelf instellen. Dan gaat die update direct. Maar daar gaat het niet om. De DNS servers in de wereld nemen die gegevens niet direct over. Er is een TTL van 300 of 600 seconden. Dat betekend dat ze die oude gegevens uit hun cache kunnen gebruiken. Jij kunt die servers niet dwingen die gegevens eerder te updaten. En als je dus van buiten af jouw DDNS hostname gebruikt, binnen enkele seconden tot minuten na een wisseling, kun je nog je oude IP voorgeschoteld krijgen.

Het lager instellen van de TTL werkt dus niet altijd want veel DNS servers houden een minimum van 300 of 600 seconden aan, ondanks wat jij als TTL opgeeft.

[ Voor 8% gewijzigd door rvk op 22-02-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
rvk schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:54:
[...]

Dit kun je ook in de router zelf instellen. Dan gaat die update direct. Maar daar gaat het niet om. De DNS servers in de wereld nemen die gegevens niet direct over. Er is een TTL van 300 of 600 seconden. Dat betekend dat ze die oude gegevens uit hun cache kunnen gebruiken. Jij kunt die servers niet dwingen die gegevens eerder te updaten. En als je dus van buiten af jouw DDNS hostname gebruikt, binnen enkele seconden tot minuten na een wisseling, kun je nog je oude IP voorgeschoteld krijgen.
Met een lage TTL is dat niet zo'n probleem (je app wordt alleen wel traag door de vele DNS requests). Plus als je een open verbinding hebt (VPN) dan zal ie toch eerst een time-out moeten krijgen, de verbinding verbreken, DNS request doen en dan pas weer verbinden. Dan ben je ook al snel een minuut verder.

Als je echt 99.99999% online moet zijn, moet je niet thuis hosten. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 22-02-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XhaiKhaL
pribo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:20:
Ik kan alles benaderen via mijn Simpel abonnement....camera`s, deurbel, alarm, Homey, mijn geroote Toon thermostaat en zelfs mijn router die achter de Klik en Klaar zit.
Vreemd dat het met Simpel geen problemen geeft ondanks dat die werken op de mast van Odido.
Dat is inderdaad wel interessant: MVNO's maken dus blijkbaar geen gebruik van de transportlaag (OSI level 4) van Odido, alleen van de onderliggen infra. Was mooi geweest als Odido van K&K een soort MVNO had gemaakt (met dan ook aparte simkaarten?) om zo het netwerk beter te kunnen inrichten voor thuisgebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Maar de beste tip voor het omgaan met het dynamische IP-adres van Odido is om de router op een moment te rebooten dat de minste mensen gebruikmaken van je publieke IP-adres. Het vernieuwen gebeurt namelijk altijd exact elke 24 uur na de reboot. Dus als je 3:00 uur 's nachts een keer reboot, zal ie elke nacht om 3:00 uur vernieuwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

Room42 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:00:
[...]
Met een lage TTL is dat niet zo'n probleem (je app wordt alleen wel traag door de vele DNS requests). Plus als je een open verbinding hebt (VPN) dan zal ie toch eerst een time-out moeten krijgen, de verbinding verbreken, DNS request doen en dan pas weer verbinden. Dan ben je ook al snel een minuut verder.
Je bent dan 300 seconden verder want dat is de minimale TTL van de meeste DNS servers in de wereld. Vandaar dat het kan zijn dat je maximaal 5 minuten niet wachten voordat je weer verbinding hebt (dat bedoelde ik).

's-nachts rebooten is dan inderdaad het beste zodat dat alleen 's-nachts voor kan komen.

[ Voor 6% gewijzigd door rvk op 22-02-2025 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yousif
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:22
XhaiKhaL schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:05:
[...]

Dat is inderdaad wel interessant: MVNO's maken dus blijkbaar geen gebruik van de transportlaag (OSI level 4) van Odido, alleen van de onderliggen infra. Was mooi geweest als Odido van K&K een soort MVNO had gemaakt (met dan ook aparte simkaarten?) om zo het netwerk beter te kunnen inrichten voor thuisgebruik.
Voor mij werkt het niet met Simpel, zelfde verhaal als met Odido. Mogelijk heeft deze persoon een VPN aan op het toestel, dan werkt het.
Dat is ook de beste manier om dit 'probleem' te verhelpen.

Denk dat Simpel gewoon het (EPC) core netwerk van Odido gebruikt (met dezelfde internet breakout), en meer een merk is dan een 'echte' MVNO (of een soort light MVNO).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Laatst online: 23:53

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit

Heeft inderdaad niks te maken met K&K specifiek. Het gaat om het hele mobiele Odido netwerk, inclusief alle andere aanbieders via het mobiele Odido netwerk. Enkel als je een aanbieder hebt die eigen IP-adressen aanbiedt via een eigen APN, zou je hier omheen kunnen.

Wanneer je van IP op SIM A naar IP op SIM B wilt communiceren is dit simpelweg niet mogelijk door hoe het netwerk opgebouwd is. Het verkeer verlaat het Odido netwerk niet, het is simpelweg volledig geblokkeerd dat simkaarten elkaar kunnen bereiken op IP niveau, omdat dit normaal gesproken ook niet nodig is.

Verkeer tussen mobiel en vast kan wel gewoon, omdat dit losse netwerken zijn. Storing in de enge is ook niet persé een storing in de andere. De masten worden niet gevoed uit de glasvezels die gebruikt wordt voor de FttH aansluitingen.

Odido heeft wel aangegeven in hun Community dat ze aan het kijken zijn of dit veranderd kan worden voor K&K, maar dat is niet een simpele wijziging en is hoe het netwerk altijd al opgebouwd was.

Grote kans dat hetzelfde gebeurd binnen het mobiele KPN en het mobiele Vodafone netwerk wanneer je tussen twee simkaarten communiceert.

Als je eigen verkeer via een third party VPN loopt, zal het wel werken, omdat je internet dan gerouteerd wordt via een third party netwerk. Iets als Tailscale zal ook mogelijk zijn, omdat je server dan niet lokaal hoeft te draaien, die zou je op een VPS kunnen doen.

[ Voor 18% gewijzigd door BiG-GuY op 22-02-2025 16:03 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Yousif schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:27:
[...]

Voor mij werkt het niet met Simpel, zelfde verhaal als met Odido. Mogelijk heeft deze persoon een VPN aan op het toestel, dan werkt het.
Dat is ook de beste manier om dit 'probleem' te verhelpen.

Denk dat Simpel gewoon het (EPC) core netwerk van Odido gebruikt (met dezelfde internet breakout), en meer een merk is dan een 'echte' MVNO (of een soort light MVNO).
nee hoor ik heb geen VPN (geen idee hoe ik dat moet opzetten), verder heb ik het klik en klaar Odido modem in bridge modus (IP Passthrough Modus) met daarachter gewoon een eigen TP-Link AX3000 router en het werkt allemaal als een trein.
Ook kan ik gewoon via afstand bijvoorbeeld via OKE GOOGLE mijn lampen aan en uitzetten, tv bedienen enz enz....

[ Voor 7% gewijzigd door pribo op 22-02-2025 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hoezo dat? Genoeg mensen die graag bijvoorbeeld hun NAS of camera, deurbel etc. thuis willen benaderen als ze mobiel zijn
De meeste van die diensten benader je (ook om dit soort redenen) niet direct, maar via de servers van een dienstverlenende partij.

Alleen diensten die je zelf op je eigen thuisnetwerk host en *direct* wil benaderen en dan ook nog vanaf een Odido mobiel abbo, zullen om netwerktechnische reden niet werken.

(En wie het over een kritische dienst had, die geen 5 minuten downtime mag hebben, die moet je uiteraard sowieso niet op je thuisnetwerk hosten. Dat is gekkigheid.)

[ Voor 15% gewijzigd door Keypunchie op 22-02-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XhaiKhaL
BiG-GuY schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:58:
[...]

Heeft inderdaad niks te maken met K&K specifiek. Het gaat om het hele mobiele Odido netwerk, inclusief alle andere aanbieders via het mobiele Odido netwerk. Enkel als je een aanbieder hebt die eigen IP-adressen aanbiedt via een eigen APN, zou je hier omheen kunnen.

Wanneer je van IP op SIM A naar IP op SIM B wilt communiceren is dit simpelweg niet mogelijk door hoe het netwerk opgebouwd is. Het verkeer verlaat het Odido netwerk niet, het is simpelweg volledig geblokkeerd dat simkaarten elkaar kunnen bereiken op IP niveau, omdat dit normaal gesproken ook niet nodig is.

Verkeer tussen mobiel en vast kan wel gewoon, omdat dit losse netwerken zijn. Storing in de enge is ook niet persé een storing in de andere. De masten worden niet gevoed uit de glasvezels die gebruikt wordt voor de FttH aansluitingen.

Odido heeft wel aangegeven in hun Community dat ze aan het kijken zijn of dit veranderd kan worden voor K&K, maar dat is niet een simpele wijziging en is hoe het netwerk altijd al opgebouwd was.

Grote kans dat hetzelfde gebeurd binnen het mobiele KPN en het mobiele Vodafone netwerk wanneer je tussen twee simkaarten communiceert.

Als je eigen verkeer via een third party VPN loopt, zal het wel werken, omdat je internet dan gerouteerd wordt via een third party netwerk. Iets als Tailscale zal ook mogelijk zijn, omdat je server dan niet lokaal hoeft te draaien, die zou je op een VPS kunnen doen.
Volgende maand installeer ik K&K bij familie waar ik ook al Tailscale heb draaien, dus ik ben benieuwd of en hoe dat gaat werken. Volgens mij zou het verkeer dan automatisch via een Tailscale DERP relay moeten lopen, ben ook wel benieuwd wat voor performance je dan krijgt. Ook ben ik wel benieuwd of AnyDesk goed zal werken bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
XhaiKhaL schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:46:
[...]

Volgende maand installeer ik K&K bij familie waar ik ook al Tailscale heb draaien, dus ik ben benieuwd of en hoe dat gaat werken. Volgens mij zou het verkeer dan automatisch via een Tailscale DERP relay moeten lopen, ben ook wel benieuwd wat voor performance je dan krijgt. Ook ben ik wel benieuwd of AnyDesk goed zal werken bijv.
Heb eerder Tailscale getest. Werkte bij mij probleemloos. Anydesk werkt ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
  • Laatst online: 23:31
Vandaag de hele dag, vooral nu in de avond extreem trage internet. Mn hele tv avond is verpest hierdoor. Ik haal 5-30Mbs wat blijkbaar niet genoeg is voor de video streams...

Voordat ik K&K nam keek ik op odidos websites en zat ik in de supersnelle dekking. Nu Ik klik en klaar thuis heb is de dekking map opeens veranderd en zit ik in een trageren categorie. Dat is aan de ene kant balen... Maar een weekend geen tv kunnen kijken door supertrage 5G ... Is wel weer van een ander kaliber balen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:14
BrbZrk schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:44:
Vandaag de hele dag, vooral nu in de avond extreem trage internet. Mn hele tv avond is verpest hierdoor. Ik haal 5-30Mbs wat blijkbaar niet genoeg is voor de video streams...

Voordat ik K&K nam keek ik op odidos websites en zat ik in de supersnelle dekking. Nu Ik klik en klaar thuis heb is de dekking map opeens veranderd en zit ik in een trageren categorie. Dat is aan de ene kant balen... Maar een weekend geen tv kunnen kijken door supertrage 5G ... Is wel weer van een ander kaliber balen.
Bekabeld aangesloten? WiFi is een bekend euvel bij K&K ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Vandaag de hele dag, vooral nu in de avond extreem trage internet.
Weersomstandigheden? Schijnt van invloed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
Houtenklaas schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:08:
[...]

Bekabeld aangesloten? WiFi is een bekend euvel bij K&K ...
Bekabeld tv en mobiele telefoons wifi. Alles dus
Harry720A schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:10:
[...]
Weersomstandigheden? Schijnt van invloed te zijn.
Het is toch opzich "normaal" weer? ... Als zulke snelheden geaccepteerd moeten worden kan ik morgen per direct K&k stopzetten want dit is waardeloos. Ik ga tóch uit van een storing/ tijdelijk iets.

Want hij is praktisch onbruikbaar. Alleen voor het surfen ok

Update: ik merk nu dat mn mobiel bij Simpel ook super traag is. Nog erger dan K&K. 1Mbps ofzo .. raar dat niemand online bij allestoringen.nl oid het meldt.

[ Voor 58% gewijzigd door BrbZrk op 23-02-2025 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

franssie

Save the albatross

De dekkinkskaart doet niets met je verbinding, lees het topic door en je leest overal dat die eigenlijk slaat op een tang op een varken.

Als je verder leest, zie je dat de plaatsing van het moden erg nauw komt.
Maar als je in een bunker zit en de mast staat 6km verderop, dan wordt het nooit wat natuurlijk.

Dus als je wil dat mensen meedenken, deel info. Wilde je even je gal spuwen, ook prima.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
franssie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:21:
[...]
Dus als je wil dat mensen meedenken, deel info. Wilde je even je gal spuwen, ook prima.
Ik heb k&k al sinds december en het was nooit zo erg.
Normaal haal ik 500/40 en uitschieters naar de 700/50

Ik merkte al wel snel dat het niet zo stabiel was als glasvezel natuurlijk maar zoals vandaag heb ik het niet eerder meegemaakt. De modem staat " gewoon" waar hij altijd heeft gestaan op de vensterbank aan de voorkant van de woning bij het raam. Dus de snelheden waar ik het over heb heeft hij ook hier gewoon gehaald Ik lig niet in een bunker. Midden in de stad dus de dekkingskaart zou in mijn geval wel ergens op moeten slaan.

Wat wil je dat ik nog deel? Ik ben niet zo technisch onderlegd dus kan je misschien niet helpen daarin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
BrbZrk schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:26:
[...]Wat wil je dat ik nog deel?
Reset gedaan? Apparaat spanningsloos gemaakt?
Vaak simpel maar doeltreffend.

[ Voor 7% gewijzigd door Harry720A op 23-02-2025 01:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Laatst online: 23:53

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
BrbZrk schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:26:
[...]

Ik heb k&k al sinds december en het was nooit zo erg.
Normaal haal ik 500/40 en uitschieters naar de 700/50

Ik merkte al wel snel dat het niet zo stabiel was als glasvezel natuurlijk maar zoals vandaag heb ik het niet eerder meegemaakt. De modem staat " gewoon" waar hij altijd heeft gestaan op de vensterbank aan de voorkant van de woning bij het raam. Dus de snelheden waar ik het over heb heeft hij ook hier gewoon gehaald Ik lig niet in een bunker. Midden in de stad dus de dekkingskaart zou in mijn geval wel ergens op moeten slaan.

Wat wil je dat ik nog deel? Ik ben niet zo technisch onderlegd dus kan je misschien niet helpen daarin
Aangezien het ook op je mobiel speelt, is de kans groot dat er iets in het Odido netwerk speelt in specifiek jouw gebied. Zoals al vaker aangegeven in dit topic kan dit enorm verschillen per regio.

Al gekeken op de Storingskaart of er wat bekend is voor jou gebied? https://www.odido.nl/netwerk/storing je kan ook zien of hij in onderhoud is en/of dit in de planning staat voor de komende weken.

Een mast kan altijd overbelast raken of een storing hebben. Afhankelijk van je mast kan het ook zijn dat hij nog onderhoud moet hebben voor de overstap van de oudere Huawei naar de nieuwe Ericcson masten.

Wanneer een mast in onderhoud gaat, gaat hij soms een korte periode grotendeels uit, waardoor je overschakelt naar een volgende mast, wat zie je aan signaalsterkte en is dat nu anders dan eerst?

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
BiG-GuY schreef op zondag 23 februari 2025 @ 01:43:
[...]
.... naar een volgende mast, wat zie je aan signaalsterkte en is dat nu anders dan eerst?
Signaalsterkte is nu groen, normaal ook groen of blauw.
Niks anders dan gewoon dus. Heb vandaag al keer of 10 gereset/ stekker eruit getrokken.

Website geeft geen storing aan.
Wat me wel opviel is dat als ik via odidos eigen website snelheidstest doe hij 200Mbps haalt.. maar upload wel weer 2-3Mbps.
Maar die 200 klopt niet als ik verder ga surfen of downloaden.

Iets verderop heb ik voor mn moeder ook K&K, in dezelfde straat. Kan morgen kijken of het daar hetzelfde is. Mocht mijn probleem nog aanhouden.

[ Voor 18% gewijzigd door BrbZrk op 23-02-2025 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:38

Gotez

42

XhaiKhaL schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:46:
[...]

Tailscale werkt prima. Heb ik voor het benaderen van mijn home assistant vanuit werk. Vpn inderdaad niet vanuit mijn odido mobiel. Wel vanaf wifi netwerk van mijn werk. Hopelijk passen ze dat nog aan. Verder geen gekke dingen. Vpn cliënt op deco werkt ook gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:01

backupdevice

Boeh!

Hier nu 6 weken verder en super blij met K&K. In het buitengebied met op 1000 meter een mast. Alles 200Mbit plus down en 35 up.

Zo blij dat ik geen geld richting Elon heb gestuurd

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:27
Beetje vaag. Sinds een paar dagen is mijn verbinding met de 7302 opeens veel langzamer. Nu blijkt dat ik opeens met een andere mast verbonden ben, waar mijn zorgvuldig uitgerichte modem dus niet op gericht staat. Van 350mbit op 6km naar krap 30mbit.

Kijk ik op de antennekaart, is de hele odido mast verdwenen en hangt er alleen nog vodafone?

Gebeurt dat vaker? Kan de 7302 wel opnieuw plaatsen, maar dan heb ik weer voor niets gaten in mn gevel zitten. Dan zou ik eerder voor een minder permanente oplossing kiezen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRKgDUNSIQtVTBCSvAd8f2Hi8Wg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3uewvDEVIEeLWXzB7LOr6Ur.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
backupdevice schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:26:
Ach, Odido is in handen van andere rijke stinkerds. Maak je maar geen illusies :F .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 08:03
Ik vind K&K maar dramatisch. Kunnen momenteel geeneens iets Casten naar een Chromecast. Chromecast wordt wel gezien maar er iets heen sturen wilt niet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Errieseeka schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:12:
Ik vind K&K maar dramatisch. Kunnen momenteel geeneens iets Casten naar een Chromecast. Chromecast wordt wel gezien maar er iets heen sturen wilt niet lukken.
Nou, nou, dramatisch? Grote woorden.

Casten waar vanaf? Beide systemen draadloos op WiFi van het K&K device?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:01

backupdevice

Boeh!

ernstoud schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:10:
[...]

Ach, Odido is in handen van andere rijke stinkerds. Maak je maar geen illusies :F .
Absoluut geen illusie dat ik heeeeel blij ben om Elon niet te sponsoren

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
backupdevice schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:26:
Hier nu 6 weken verder en super blij met K&K. In het buitengebied met op 1000 meter een mast. Alles 200Mbit plus down en 35 up.

Waar kan ik zien hoe ver ik ben van een mast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:13
Doesnotcompute schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:56:
Beetje vaag. Sinds een paar dagen is mijn verbinding met de 7302 opeens veel langzamer. Nu blijkt dat ik opeens met een andere mast verbonden ben, waar mijn zorgvuldig uitgerichte modem dus niet op gericht staat. Van 350mbit op 6km naar krap 30mbit.

Kijk ik op de antennekaart, is de hele odido mast verdwenen en hangt er alleen nog vodafone?

Gebeurt dat vaker? Kan de 7302 wel opnieuw plaatsen, maar dan heb ik weer voor niets gaten in mn gevel zitten. Dan zou ik eerder voor een minder permanente oplossing kiezen. [Afbeelding]
https://www.google.com/ma...xOS4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Daar heeft nooit Odido gehangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

neeecht schreef op maandag 24 februari 2025 @ 05:12:
[...]
Daar heeft nooit Odido gehangen?
Nee, dat is Vodafone ;)
Hoe kun je zien dat er Odido in die mast heeft gehangen?
(Ook onder revisies lijkt ie niet te staan)

https://antennekaart.nl/k...77&lng=6.99897766&zoom=14

[ Voor 35% gewijzigd door rvk op 24-02-2025 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Doesnotcompute schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:56:

Gebeurt dat vaker? Kan de 7302 wel opnieuw plaatsen, maar dan heb ik weer voor niets gaten in mn gevel zitten. Dan zou ik eerder voor een minder permanente oplossing kiezen. [Afbeelding]
Voor zover mij bekend heeft daar nooit Odido gehangen. Al helemaal geen snelle Odido site met 3500MHz. Het is een zwakke mast en een mast van Vodafone zelf, geen mastverhuurbedrijf. Ook op streetviewfoto's en de geschiedenis van Antennekaart geen Odido site daar.

Ik weet wel dat Odido vorige/deze week de site in de hoogspanningsmast vlak boven Stadskanaal aan het ombouwen is naar een moderne site met snel 5G (3500MHz). Ook is de grote zendmast in Stadskanaal helemaal doorgerot, waar ze nu bezig zijn met het plaatsen van een vervangende mast. Mogelijk heb je van een van die twee stukken onderhoud last.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EdbO
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-06 14:28
Na een aantal maanden K&K in gebruik te hebben ben ik zeer tevreden. Ik heb een Zyxel FWA510 op de kop kunnen tikken en deze staat in bridge-mode naar mijn pfSense router. Van daaruit gaat alles het thuis netwerk in. Ook Wireguard VPN werkt gewoon. Snelheden (down 250Mbps up 130Mbps) waren veel beter dan mijn ADSL verbinding. Rond begin februari is de download snelheid van K&K opeens naar 900Mbps gegaan. Niet dat ik het nodig heb, maar wel leuk.

Wel had ik nog problemen met VOIP, dat uitbellen wel ging, maar gebeld worden niet. Vermoedelijk gebruikt Odido zelf de 5060 poort en blokkeert de inkomende data. Nadat ik op mijn FritzBox de poort gewijzigd had werkte dit ook als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Heb idd niet goed gekeken, niet Alteveer, maar Alteveersteweg, hoogspanningsmast.

Wel vreemd dat mn modem opeens een andere mast verkiest. Bij series streamen merk ik steeds gewissel tussen kwaliteit, ondanks dat ik zojuist 500mbit had in de speedtest, veel beter dan de 200mbit voorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewDust
  • Laatst online: 08-09 10:19
Is de snelheid die ik op mijn 5G Odido mobiel krijg een goede lijdraad voor wat ik met K&K kan verwachten? Volgens de indicatie op website moet rekening houden met slechts 43 mbit, maar met de telefoon haal ik zojuist (op een piekmoment dus) een 480 mbit. En dan zit ik nog niet eens optimaal bij het raam ofzo. Lijkt mij niet dat het zover uit elkaar zal liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 08:03

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

NewDust schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:55:
Is de snelheid die ik op mijn 5G Odido mobiel krijg een goede lijdraad voor wat ik met K&K kan verwachten? Volgens de indicatie op website moet rekening houden met slechts 43 mbit, maar met de telefoon haal ik zojuist (op een piekmoment dus) een 480 mbit. En dan zit ik nog niet eens optimaal bij het raam ofzo. Lijkt mij niet dat het zover uit elkaar zal liggen?
Ja zeker. Waarschijnlijk zelfs beter ivm betere antennes in de modem. Bij mij in ieder geval hoger op dezelfde plek mobiel vs modem.

Jamesbond007uk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewDust
  • Laatst online: 08-09 10:19
jamesbond007uk schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:09:
[...]

Ja zeker. Waarschijnlijk zelfs beter ivm betere antennes in de modem. Bij mij in ieder geval hoger op dezelfde plek mobiel vs modem.
Dank. Ik zal van de week maar eens langs de winkel lopen en dan gaan we het op zijn minst een maandje uit proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
Doesnotcompute schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:52:
Heb idd niet goed gekeken, niet Alteveer, maar Alteveersteweg, hoogspanningsmast.

Wel vreemd dat mn modem opeens een andere mast verkiest. Bij series streamen merk ik steeds gewissel tussen kwaliteit, ondanks dat ik zojuist 500mbit had in de speedtest, veel beter dan de 200mbit voorheen.
Ja precies. Ze zijn vorige week de hele week en het weekend bezig geweest en hebben alle antennes van de mast getild, kabels weggehaald, kasten onder de mast weggehaald, om vervolgens alles helemaal nieuw te plaatsen. Het was dus even een weekje behelpen maar nu heb je een heerlijke snelheid. Als de straalverbinding nog wordt geüpgrade wordt de snelheid nog veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Denk dat ik idd maar gewoon even moet afwachten. Verbinding is echt niet meer zo stabiel als eerst.

Zal me benieuwen. Denk dat ik maar een wandbeugel in elkaar las, zodat ik de 7302 kan draaien op een pijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:58
W1ck1e schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:28:
[...]

Gebeld, mijn verhaal is bevestigd. Teveel gefactureerde bedrag wordt teruggeboekt. Kan even duren, is gelukkig niet veel geld.
Na 5 weken toch maar zelf het bedrag gestorneerd. Want nog niks gezien, behalve een nieuwe credit factuur met een bedrag dat te hoog is/zou zijn.

creatief met paint

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JD6gAojgnbC0lHaUV67FdIFsVl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gwVsv4vkr0puYCyZjpq8YSro.png?f=fotoalbum_large

de groene facturen zijn afboekingen, waarvan #3 ten onrechte
de rode facturen zijn credit facturen, #3 is precies de juiste correctie
#4 is/was een heel verrassende, met een te hoog bedrag.

Ik heb Odido maar geblokkeerd als incasso gemachtigde.

Wordt hopelijk niet vervolgd ;)

Technisch vind ik Odido Klik&klaar een goed product, maar de administratie kan nog wel wat beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Wacht nou eerste eens rustig af want de kans is nu heel groot dat ze jouw simkaart gaan blokkeren, maar dat is het risico dat jezelf neemt.
Het beste is dat je dit meld op het officiële Klik en Klaar forum van Odido zelf en als er een Odido winkel in de buurt is ga daar eens heen, dat werkt vaak veel beter.
Succes.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
pribo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:18:
Wacht nou eerste eens rustig af want de kans is nu heel groot dat ze jouw simkaart gaan blokkeren, maar dat is het risico dat jezelf neemt.
Het beste is dat je dit meld op het officiële Klik en Klaar forum van Odido zelf en als er een Odido winkel in de buurt is ga daar eens heen, dat werkt vaak veel beter.
Succes.....
Indien dit een reactie is op mijn nieuwste berichtje:
Klik daarin eens op mijn gelinkte berichtje. Dan kan je lezen dat ik mijn abonnement heb beeindigd (per 24 december).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

W1ck1e schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:23:
[...]

Indien dit een reactie is op mijn nieuwste berichtje:
Klik daarin eens op mijn gelinkte berichtje. Dan kan je lezen dat ik mijn abonnement heb beëindigd (per 24 december).
Dat had ik niet uit je bericht opgemaakt dat je opgezegd had......ga eens naar een Odido winkel als je daar de kans voor hebt. Ik heb mijn abonnement ook bij een winkel afgesloten en het gesprek opgenomen op de telefoon.
ik hoop voor je dat je die centen snel weer terug krijgt en anders je geld laten storneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
pribo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:39:
[...]

Dat had ik niet uit je bericht opgemaakt dat je opgezegd had......ga eens naar een Odido winkel als je daar de kans voor hebt. Ik heb mijn abonnement ook bij een winkel afgesloten en het gesprek opgenomen op de telefoon.
ik hoop voor je dat je die centen snel weer terug krijgt en anders je geld laten storneren.
Gisteren gedaan, vandaag bijgeschreven op mijn rekening.
Na 5 weken toch maar zelf het bedrag gestorneerd. Want nog niks gezien, behalve een nieuwe credit factuur met een bedrag dat te hoog is/zou zijn.
Koffie ? ;)
Pagina: 1 ... 59 ... 82 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.