[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 58 ... 82 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:11:
In mijn geval blijft de Auto stand de beste performance leveren.

Hij kiest dan:
n78+ b1+b3+b7+b3 .

En haal rond de 600/60Mbps.
Als ik handmatig dezelfde banden kies, is de snelheid gelijk als hij ook daadwerkelijk op die banden connectie maakt.
Ik moet zeggen dat ik van carrier aggregation niet zoveel begrijp bij mijn Huawei H122. Met de LTEHMonitor tolling voor Huawei 4G/5G kan ik banden (de)selecteren maar het lijkt er toch op dat hij zodra de mast een gunstiger combinatie “kiest”, het weer die combinatie wordt.

Voorbeeld; n78 ontvangst leidde tot winst in download maar dramatische upload. Dus heb ik n78 disabled in router. Toch kwam n78 steeds weer terug, dan kan de tooling dat wel detecteren en weer n78 disablen maar dat gaf iedere keer, meerdere keren per uur, een minuut downtime.

Zal wel een Huawei issue zijn dan?

Met router kwart slag gedraaid heb ik met n28 bijna de snelheid van n78 en wordt n78 niet meer ontvangen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:26

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ernstoud schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:28:
[...]

Ik moet zeggen dat ik van carrier aggregation niet zoveel begrijp bij mijn Huawei H122. Met de LTEHMonitor tolling voor Huawei 4G/5G kan ik banden (de)selecteren maar het lijkt er toch op dat hij zodra de mast een gunstiger combinatie “kiest”, het weer die combinatie wordt.

Voorbeeld; n78 ontvangst leidde tot winst in download maar dramatische upload. Dus heb ik n78 disabled in router. Toch kwam n78 steeds weer terug, dan kan de tooling dat wel detecteren en weer n78 disablen maar dat gaf iedere keer, meerdere keren per uur, een minuut downtime.

Zal wel een Huawei issue zijn dan?

Met router kwart slag gedraaid heb ik met n28 bijna de snelheid van n78 en wordt n78 niet meer ontvangen.
Denk dat die tool dan niet volledig werkt met je specifieke model.

Toen we vroeger nog werkten met de Huawei B618 en daarvoor de B315 werkte de tool die we toen gebruikten wel goed. Als we een band uitzette kon hij er nooit connectie mee maken. Als je dan teveel banden uitzette kon je hem niet meer online krijgen zonder de banden weer aan te zetten of een full reset te doen.

CA blijft wel een 'lastige', omdat het netwerk uiteindelijk nog steeds bepaalt welke banden aangeboden worden en in welke volgorde. Door banden uit te zetten in je modem rapporteert je modem aan het netwerk welke banden hij wel/niet ondersteund en de mast geeft je dan een set banden.

Doordat er nog geen 4G upload CA wordt toegepast ben je dan afhankelijk van de eerste 4G band die hij 'vanzelf' kiest. En daar zit dus een groot verschil tussen b1, b3 of b7 voor upload.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:44:
[...]

Dat zou wel moeten volgens de developer. Zal hem nog eens contacten.

Dank voor je uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 08:07
franssie schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:25:
@lexen dank voor je moeite maar ik krijg het niet gereproduceerd.

Je geeft engelstalige instructies met NL screenshots, wat prima is normaal maar gek genoeg lijkt Chrome een iets andere menu structuur te hebben afhankelijk van de taal.

Hoe dan ook, eenmaal in het developper scherm krijg ik dit niet te zien/voor elkaar. Ik neem dan aan dat de Console de Java console is, er is geen andere.

[...]

edit: niet als kritiek maar ik snap de ballen van Chrome, gebruik dat werkelijk nooit, slechts firefox, en ook daar de onderwater editor eigenlijk nooit.
We hebben de omschrijving nu wat compacter gemaakt, wil je eens kijken of het daarmee wel lukt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Sinds afgelopen vrijdag ook in het bezit.
Eerste wat mij opviel, als ik de NR5307 op pass trough zet, krijgt mijn Draytek 2925 wel een publiek IP maar de pingtijden zijn echt enorm, tussen de 50-100ms.
Dus ik heb pass trhough maar weer uitgezet en m'n Draytek als DMZ opgevoerd, dan gaat het redelijk.

Ik heb de meterkast naast m'n voordeur, aan de buitenkant, met een aparte houten deur. Met de deur open haal ik goede snelheden, 300-400. Met de deur dicht, varieert dit enorm, zie hieronder.
Toch maar eens verplaatsen naar zolder, voor een raam met de poorten richting de mast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BPVqrYkksCvbZtXwHdcKnf5n0A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pfshYAH2vqpmKHFIED8ynY98.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNig2NlYL3ZvNYU66l4UK-BlJdI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dBRe9bWvrVwr5yZMQ89W7LOx.png?f=user_large

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-08 10:27

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Heeft iemand enig idee of er vaste tijden zijn wanneer we elke dag een ander ip-adres krijgen.?
Ik wil dit graag weten i.v.m. dagelijks automatisch opnieuw opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@pribo Als je het topic iets beter had doorzocht dan had je gevonden dat de ervaring is dat het erop lijkt dat je 24 uur na het verkrijgen van het IP-adres automatisch een nieuwe krijgt.

De reden waarom flink wat mensen een nachtelijke reboot uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
pribo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:02:
Heeft iemand enig idee of er vaste tijden zijn wanneer we elke dag een ander ip-adres krijgen.?
idd, ben ook wel benieuwd hoe dit precies werkt. Merkte idd een keer overdag dat de verbinding even helemaal wegviel, wat niet wenselijk is bij thuiswerken. Dat was precies 24 uur nadat ik het modem aan het stroom heb gezet. Heb daarom het modem een keer rond 0:00 uur 's nachts opnieuw even van het stroom af gehaald en opnieuw aangezet, in de veronderstelling dat de onderbreking dan elke nacht rond 0:00 uur is. Weet alleen niet of het ook echt zo werkt ;) iig vooralsnog geen problemen gehad. En zo wel, dan zet ik er wel een smart plug op die elke nacht om 5:00 uur oid een reboot doet.

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 17-02-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Keypunchie schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:06:
@pribo Als je het topic iets beter had doorzocht dan had je gevonden dat de ervaring is dat het erop lijkt dat je 24 uur na het verkrijgen van het IP-adres automatisch een nieuwe krijgt.

De reden waarom flink wat mensen een nachtelijke reboot uitvoeren.
Als je misschien iets beter gelezen had, dan was mijn vraag of daar een vaste tijd voor is.....is dat bv. 00:00 uur of 01:00 uur.
Dat hij om de 24 uur een ander ip-adres krijgt was allang bekend....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:29
pribo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:15:
[...]

Als je misschien iets beter gelezen had, dan was mijn vraag of daar een vaste tijd voor is.....is dat bv. 00:00 uur of 01:00 uur.
Dat hij om de 24 uur een ander ip-adres krijgt was allang bekend....
Nope geen vaste tijd, ongeveer 24 uur naar de laatste verversing van het ip adres

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

kielkiel schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:17:
[...]

Nope, ongeveer 24 uur naar de laatste verversing van het ip adres
Dank je wel.... (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb prima gelezen. Daarom ook het antwoord: na 24 uur. Uit de context mag je prima zelf halen dat *precies* 24 uur is. Anders had je je vraag maar zelf beter moeten stellen. Het antwoord is (zie ook de andere antwoorden) namelijk al meerdere keren in de thread voorbij gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siira
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
pribo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:02:
De sessie van je modem op het mobiele netwerk is 24 uur, dus precies 24 uur na het opzetten van de verbinding wordt de verbinding verbroken, waarna je modem die weer opbouwt.

Door het opnieuw opbouwen krijg je ook een nieuw IP adres welke dynamisch wordt toegekend.

Als je het modem herstart op een bepaald moment, zal mits er niets anders gebeurt, iedere dag op dat moment de verbinding even kort verbreken en opnieuw worden opgebouwd. Als je om een andere reden de sessie kwijtraakt, wordt dat het nieuwe 'tijdstip', immers 24 uur nadat de verbinding tot stand is gekomen wordt je sessie weer beëindigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik lees hier verschillende downloadsnelheden, maar welke speedtest gebruiken jullie eigenlijk? Ik deed het aldoor met google speedtest (die bovenaan de zoekresultaten staat als je zoekt op speedtest google). Maar ik kwam ook een andere tegen, deze: https://fiber.google.com/speedtest/. Toen nog even een derde getest: https://www.speedtest.net/nl. De resultaten zijn nogal verschillend:

Google speedtest: 362 / 50
Fiber google: 707 / 86
Speedtest Ookla: 650 / 87

Die verschillen krijg ik meerdere keren achter elkaar. Wel een beetje appels met peren vergelijk zo ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
speedtest-cli is meer betrouwbaar dan een speedtest via de browser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

ThinkPad schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:04:
speedtest-cli is meer betrouwbaar dan een speedtest via de browser.
Speedtest-cli geeft bij mij ook niet heel betrouwbare waarden, op mijn gbit lijn tussen de 100 en 150 mbit te laag vergeleken met een iperf3 test. Als je toch op de cli gaat testen zou ik iperf3 gebruiken.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zer0 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:26:
[...]

Speedtest-cli geeft bij mij ook niet heel betrouwbare waarden, op mijn gbit lijn tussen de 100 en 150 mbit te laag vergeleken met een iperf3 test. Als je toch op de cli gaat testen zou ik iperf3 gebruiken.
Met Worldstream als server behaal ik met Ookla CLI heel betrouwbare resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Zer0 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:26:
[...]

Klopt, lastige met iperf3 is alleen het vinden van een server die beschikbaar is. De publiek bekende servers zijn vaak continu bezet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThinkPad schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:35:
[...]

Klopt, lastige met iperf3 is alleen het vinden van een server die beschikbaar is. De publiek bekende servers zijn vaak continu bezet :+
Eigen iPerf3 server in de cloud op een VM installeren. Oracle Free Tier met 24 Gb RAM, 4 core Ampere CPU, 200 Gb. disk en 4 Gbps. naar internet; geheel gratis. Staat in Amsterdam, 4 ms. latency.

In de firewall je eigen IP specificeren dan heb jij alleen toegang.

Wel is de beschikbaarheid van Ampere cores gelimiteerd. Kan zijn dat je het aanmaken meerdere keren moet proberen.

De ook gratis AMD VM’s zijn helaas maar met 50 Mbps. naar internet ontsloten.

Of een niet gratis account maken, per core krijg je 1 Gbps. naar internet, dus 2 cores, 1 Gb. memory en 100 Gb. disk is meer dan voldoende. Ubuntu Core er op, iPerf3 server instellen en klaar.

Laat je hem hele maand draaien kost dat plm. EUR 18 per maand. Maar via de OCI Shell kun je hem volledig automatisch opstarten, snelheidstest met iPerf3 doen en dan weer stoppen. Dan kost het misschien een euro per maand.

Zie: https://www.oracle.com/nl/cloud/free/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:45
ernstoud schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:45:
[...]

Eigen iPerf3 server in de cloud op een VM installeren. Oracle Free Tier met 24 Gb RAM, 4 core Ampere CPU, 200 Gb. disk en 4 Gbps. naar internet; geheel gratis. Staat in Amsterdam, 4 ms. latency.

In de firewall je eigen IP specificeren dan heb jij alleen toegang.

Wel is de beschikbaarheid van Ampere cores gelimiteerd. Kan zijn dat je het aanmaken meerdere keren moet proberen.

De ook gratis AMD VM’s zijn helaas maar met 50 Mbps. naar internet ontsloten.

Of een niet gratis account maken, per core krijg je 1 Gbps. naar internet, dus 2 cores, 1 Gb. memory en 100 Gb. disk is meer dan voldoende. Ubuntu Core er op, iPerf3 server instellen en klaar.

Laat je hem hele maand draaien kost dat plm. EUR 18 per maand. Maar via de OCI Shell kun je hem volledig automatisch opstarten, snelheidstest met iPerf3 doen en dan weer stoppen. Dan kost het misschien een euro per maand.

Zie: https://www.oracle.com/nl/cloud/free/
Die free tier zit ramvol Ampere hardware, ik draai een script om een Ampere CPU Instance aan te vragen maar zag in de logs dat API call 4695 nog steeds als antwoord geeft dat er geen ruimte is. Ik vraag in het script zowel grote en kleine sizing aan om de kans op een Instance te verhogen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
[2025-02-17 16:09:13] 
Maar weer eens vers gestart:

Attempt 3
Waiting 8.4 minutes before trying...
Trying with configuration: 4 OCPUs, 12GB Memory

Service error occurred: {'target_service': 'compute', 'status': 500, 'code': 'InternalError', 'opc-request-id': ', 'message': 'Out of host capacity.', 

No capacity available, will keep trying...

[2025-02-17 16:17:40] Attempt 4
Waiting 15.1 minutes before trying...
Trying with configuration: 4 OCPUs, 24GB Memory

Service error occurred: {'target_service': 'compute', 'status': 500, 'code': 'InternalError', 'opc-request-id': ', 'message': 'Out of host capacity.',

No capacity available, will keep trying...

[ Voor 20% gewijzigd door stormfly op 17-02-2025 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ThinkPad schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:35:
[...]

<knip> foutieve informatie

[ Voor 18% gewijzigd door stormfly op 17-02-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:00:
[...]

Die free tier zit ramvol Ampere hardware, ik draai een script om een Ampere CPU Instance aan te vragen maar zag in de logs dat API call 4695 nog steeds als antwoord geeft dat er geen ruimte is. Ik vraag in het script zowel grote en kleine sizing aan om de kans op een Instance te verhogen.
Maar als je je free tier omzet naar pay as you go dan kun je toch zoveel Ampere instances aanmaken als je wilt? Alleen is het dan niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ernstoud schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:06:
[...]

Maar als je je free tier omzet naar pay as you go dan kun je toch zoveel Ampere instances aanmaken als je wilt? Alleen is het dan niet gratis.
Klopt alleen is de tekst die je schreef dan wat misleidend door het woordje FreeTier, voordat het hier feedback regent dat het aanmaken niet lukt gaf ik een blik naar de huidige realiteit.

Met Pay as you Go is hij niet meer gratis toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:16:
[...]

Klopt alleen is de tekst die je schreef dan wat misleidend door het woordje FreeTier, voordat het hier feedback regent dat het aanmaken niet lukt gaf ik een blik naar de huidige realiteit.

Met Pay as you Go is hij niet meer gratis toch?
Als je je account upgrade naar Pay As You Go niet nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:44:
[...]

Toen we vroeger nog werkten met de Huawei B618 en daarvoor de B315 werkte de tool die we toen gebruikten wel goed. Als we een band uitzette kon hij er nooit connectie mee maken. Als je dan teveel banden uitzette kon je hem niet meer online krijgen zonder de banden weer aan te zetten of een full reset te doen.

CA blijft wel een 'lastige', omdat het netwerk uiteindelijk nog steeds bepaalt welke banden aangeboden worden en in welke volgorde. Door banden uit te zetten in je modem rapporteert je modem aan het netwerk welke banden hij wel/niet ondersteund en de mast geeft je dan een set banden.

Doordat er nog geen 4G upload CA wordt toegepast ben je dan afhankelijk van de eerste 4G band die hij 'vanzelf' kiest. En daar zit dus een groot verschil tussen b1, b3 of b7 voor upload.
Developer van LTEHMonitor meldt dat de mast inderdaad bepaalt welke banden gebruikt worden (zoals jij ook zegt) maar dat als je je router vastzet op bijvoorbeeld n28 door n78 te blokkeren op de router, de mast op een later moment kan besluiten te switchen van n28 naar n78. Op dat moment heb je dus een disconnect want n78 heb je disabled. De router vertelt vervolgens aan de mast dat hij n28 gebruikt en het spelletje herhaalt zich.

Kortom, een band disablen kan, maar de mast bepaalt en zeker als je op de wip zit tussen twee banden dan kan dat dus een continu heen en weer schakelen met drop-outs geven. Precies wat ik ervaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
XhaiKhaL schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:05:
[...]

Ja hoor, in configuration.yaml:
code:
1
2
shell_command:
  zyxel_modem_reboot: bash /config/scripts/zyxel_modem_reboot.sh
Hartelijk dank.
Het script kan ik inmiddels uitvoeren in een automatisering.
Mijn wachtwoord heb ik door https://www.base64encode.net/ gehaald om te coderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vn6HZSK84ChA8dAEHVEvXNFAl7s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UFj67cpXRJPN3uk9kILVTJxo.png?f=user_large

Het script:
YAML:
1
2
zyxel_session_key=$(curl 'https://192.168.1.1/UserLogin' -X POST --insecure --data-raw '{"Input_Account":"admin","Input_Passwd":"xxxxxxxxxx","currLang":"en","RememberPassword":0,"SHA512_password":false}' --cookie-jar /tmp/zyxel_modem_cookie.txt 2> /dev/null | jq '.sessionkey')
curl "https://192.168.1.1/cgi-bin/Reboot?sessionkey=${zyxel_session_key}" -X POST  --insecure --cookie /tmp/zyxel_modem_cookie.txt

En visueel, de plek in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgHyLAf0zBYCHdHO71sRwfXx47M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bV52OHcAYKp03PmtgBRNFGad.png?f=fotoalbum_large

Echter gebeurt er niks als ik dit uitvoer in een automatisering.
Wat bedoel je precies met:
Requirements zijn dus: curl en jq
Moet ik hier nog iets voor instellen?
Dank.

[ Voor 12% gewijzigd door Ora et Labora op 18-02-2025 08:42 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-08 13:43
Ik kan van een kennis een ZYXEL NR5307 router overnemen die door Odido is uitgeleverd.

Nu gebruik ik momenteel ene Huawei B818-263 voor mijn vakanties. Nu zou dit een mooie upgrade zijn.

Is die ZYXEL NR5307 voorzien van een simlock? ik gebruik hem namelijk voornamelijk in het buitenland met een locale simkaart, eventueel een e-sim?
En is het ding configureerbaar, zoals APN instellingen?

Mocht iemand weten waar ik tegenaan ga lopen, hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:43
@Magicw00b je kan via je browser in je locale storage je login level aanpassen en vervolgens in de desbetreffende pagina's APN en roaming aanpassen. Makkelijkste is om de oude versie van de Zyxel air app te downloaden op Android en via instellingen aanpassen. Uitleg is meerdere keren voorbij gekomen hiervoor. Dus het werkt wel.

[ Voor 5% gewijzigd door kadir76 op 18-02-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
kadir76 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:34:
@Magicw00b je kan via je browser in je locale storage je login level aanpassen en vervolgens in de desbetreffende pagina's APN en roaming aanpassen. Makkelijkste is om de oude versie van de Zyxel air app te downloaden op Android en via instellingen aanpassen. Uitleg is meerdere keren voorbij gekomen hiervoor. Dus het werkt wel.
Voor iemand die helemaal locked is in het Apple ecosysteem niet meteen het antwoord dat ik wilde horen.
Maar ik zie dat die app nog in de apple appstore staat. Dank. Ik ga het gewoon proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:43
Magicw00b schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:41:
[...]

Voor iemand die helemaal locked is in het Apple ecosysteem niet meteen het antwoord dat ik wilde horen.
Maar ik zie dat die app nog in de apple appstore staat. Dank. Ik ga het gewoon proberen.
Nieuwe versie van de app werkt helaas niet.

Het werkt ook met Safari. Na inloggen in de modem via 192.168.1.1 rechts klikken en inspecteer element kiezen. Vervolgens tabje opslag -> links in het menu lokale opslag kiezen. aan de rechter kant loginLevel aanpassen naar high. Pagina refreshen en je hebt iets meer opties. Je moet op de breedband pagina zijn voor APN aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
kadir76 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:46:
[...]

Nieuwe versie van de app werkt helaas niet.

Het werkt ook met Safari. Na inloggen in de modem via 192.168.1.1 rechts klikken en inspecteer element kiezen. Vervolgens tabje opslag -> links in het menu lokale opslag kiezen. aan de rechter kant loginLevel aanpassen naar high. Pagina refreshen en je hebt iets meer opties. Je moet op de breedband pagina zijn voor APN aanpassingen.
Dank ik ga er wel uitkomen, je gaat je bijna afvragen hoe dit toegestaan is. Want zonder kennis is het gewoon weer een stukje ewaste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Laatst online: 18:25
Magicw00b schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:21:
Ik kan van een kennis een ZYXEL NR5307 router overnemen die door Odido is uitgeleverd.

Nu gebruik ik momenteel ene Huawei B818-263 voor mijn vakanties. Nu zou dit een mooie upgrade zijn.

Is die ZYXEL NR5307 voorzien van een simlock? ik gebruik hem namelijk voornamelijk in het buitenland met een locale simkaart, eventueel een e-sim?

Is de NR5307 geen eigendom van Odido en in bruikleen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:26
Miglow schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:59:

Is de NR5307 geen eigendom van Odido en in bruikleen?
Totdat je "het niet terug inleveren" afkoopt met een bedrag. Daarmee koop je niet dat het modem blijft werken. Dus ik zou het niet doen. @Magicw00b

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Die kennis beseft dat hij een factuur van Odido van EUR 200 krijgt als de router niet retour gezonden wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
ernstoud schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:22:
[...]

Die kennis beseft dat hij een factuur van Odido van EUR 200 krijgt als de router niet retour gezonden wordt?
Die 200 euro is al betaald, dus die kennis zit er nu mee. Vandaar dat ik een kans zie om er nog iets leuks mee te doen. Maar goed ik ga het gewoon proberen, soms moet je gokken.
Zou het wel compleet idioot vinden als dat ding in de toekomst compleet onbruikbaar wordt. Dat staat loodrecht op de duurzaamheidsclaim van Odido.
https://www.odido.nl/voor-elkaar/duurzaamheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Magicw00b schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:26:
[...]
Zou het wel compleet idioot vinden als dat ding in de toekomst compleet onbruikbaar wordt. Dat staat loodrecht op de duurzaamheidsclaim van Odido.
Normaal wordt de modem terug genomen door Odido, waarschijnlijk gerefurbishd en weer opnieuw ingezet.. vrij duurzaam.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Magicw00b schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:26:
[...]

Die 200 euro is al betaald, dus die kennis zit er nu mee. Vandaar dat ik een kans zie om er nog iets leuks mee te doen. Maar goed ik ga het gewoon proberen, soms moet je gokken.
Je zoekt wel een beetje naar spijkers… waarom denk je dat die EUR 200 bij niet retourneren ingesteld is? Juist omdat Odido ze wil refurbishen en weer in wil zetten bij nieuwe klanten.

En voor minder dan EUR 200 is er een veel betere optie: https://www.ebay.nl/itm/167130432021

De NR5307 van Odido heeft geen n28, en het is daardoor niet duidelijk wat hij zal doen in het buitenland. APN staat op Odido, er zit een tweede APN voor beheer in en verborgen settings in de GUI zijn alleen met trucs vrij te schakelen.

Ik vind het een raar verhaal. Waarom betaalt iemand die EUR 200 terwijl je hem gewoon terug kunt sturen? Of is hij “van de vrachtwagen gevallen”?

Enfin, succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Zer0 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:35:
[...]

Normaal wordt de modem terug genomen door Odido, waarschijnlijk gerefurbished en weer opnieuw ingezet.. vrij duurzaam.
Inderdaad, wanneer individuen daar niet aan mee werken dan kan je dat Odido niet kwalijk nemen. Misschien willen ze juist daarom wel de hardware onbruikbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:57

Afhankelijk van het bedrag die je moet betalen aan de kennis, zou ik eerder deze modem kopen https://www.ebay.nl/itm/286102583547 . Het is unbranded,dus meer instel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
karakedi schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:42:
[...]

Afhankelijk van het bedrag die je moet betalen aan de kennis, zou ik eerder deze modem kopen https://www.ebay.nl/itm/286102583547 . Het is unbranded,dus meer instel mogelijkheden.
Inderdaad ja. Net boven jouw post al door mij genoemd ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
karakedi schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:42:
[...]

Ja, die kennis gaat natuurlijk niet akkoord met minder dan 200 euro. (indien hij het bewust niet heeft terug gestuurd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
W1ck1e schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Ja, die kennis gaat natuurlijk niet akkoord met minder dan 200 euro. (indien hij het bewust niet heeft terug gestuurd)
Of voor EUR 75 … https://link.marktplaats.nl/m2236288504

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
Door omstandigheden niet op tijd terug gestuurd, kan altijd gebeuren toch? En hij zal vast niet de enige zijn waarbij dat gebeurt.

En nee, hij hoeft er geen 200 euro voor te hebben. Eerder tientjes werk. Hij heeft zijn verlies al genomen.

[ Voor 13% gewijzigd door Magicw00b op 18-02-2025 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Magicw00b schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:51:
Door omstandigheden niet op tijd terug gestuurd, kan altijd gebeuren toch? En hij zal vast niet de enige zijn waarbij dat gebeurt.

En nee, hij hoeft er geen 200 euro voor te hebben. Eerder tientjes werk. Hij heeft zijn verlies al genomen.
Dat is dan netjes. Als het een vriend en geen kennis is kan je hem natuurlijk matsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:03

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

ernstoud schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:39:
[...]

Je zoekt wel een beetje naar spijkers… waarom denk je dat die EUR 200 bij niet retourneren ingesteld is? Juist omdat Odido ze wil refurbishen en weer in wil zetten bij nieuwe klanten.

En voor minder dan EUR 200 is er een veel betere optie: https://www.ebay.nl/itm/167130432021

De NR5307 van Odido heeft geen n28, en het is daardoor niet duidelijk wat hij zal doen in het buitenland. APN staat op Odido, er zit een tweede APN voor beheer in en verborgen settings in de GUI zijn alleen met trucs vrij te schakelen.

Ik vind het een raar verhaal. Waarom betaalt iemand die EUR 200 terwijl je hem gewoon terug kunt sturen? Of is hij “van de vrachtwagen gevallen”?

Enfin, succes ermee.
Op de eerste bulk NR5307 routers is N28 wel ingeschakeld. Bij mij werkt het wel.

Jamesbond007uk

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jamesbond007uk schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:00:
[...]

Op de eerste bulk NR5307 routers is N28 wel ingeschakeld. Bij mij werkt het wel.
Ik weet er alles van. Daarom staan mijn twee NR5307 device in de kast. Allebei b9 firmware zonder n28. Daardoor zijn het voor mij deur stoppers. Voor EUR 400 mag iemand ze hebben _O- .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 20:33

franssie

Save the albatross

jamesbond007uk schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:00:
[...]

Dat is iets genuanceerder, @ernstoud en ik waren dacht ik dag 1 klanten, en hebben een firmware update gekregen die N28 uitschakelde, daarna zijn ze gestopt met de firmware update, maar nieuwe klanten krijgen modems zonder N28. Er lijkt dus een groepje te zijn met wel N28.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Wat was de reden om met die update te stoppen.....ik heb sinds 15 januari klik en klaar en ik kreeg toen direct die update aangeboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pribo schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:43:
Wat was de reden om met die update te stoppen.....ik heb sinds 15 januari klik en klaar en ik kreeg toen direct die update aangeboden.
De wegen van Odido zijn ondoorgrondelijk. Bij b7 werken de WiFi extenders niet goed is gemeld op de Odido fora. Maar waarom dan de b9 uitrol gestopt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:03

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

franssie schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:33:
[...]

Dat is iets genuanceerder, @ernstoud en ik waren dacht ik dag 1 klanten, en hebben een firmware update gekregen die N28 uitschakelde, daarna zijn ze gestopt met de firmware update, maar nieuwe klanten krijgen modems zonder N28. Er lijkt dus een groepje te zijn met wel N28.
Heb ik echt gelukkig. N78 ook op antenne, maar richt niet richting mijn huis. Beheer APN heb ik dus ook uitgezet.

Jamesbond007uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1691
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-09 12:24

CR1691

Hero of Time

Verkeerde sub..

[ Voor 95% gewijzigd door CR1691 op 18-02-2025 17:59 ]

PSN: Finally_Chris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 08:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klik ik op de link wordt het EUR 179 :? , dat is duurder dan via eBay (EUR 159,90 https://www.ebay.nl/itm/286102583547) . Is dezelfde verkoper overigens.

[ Voor 14% gewijzigd door ernstoud op 18-02-2025 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:45
ernstoud schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:53:
[...]

Klik ik op de link wordt het EUR 179 :? , dat is duurder dan via eBay (EUR 159,90 https://www.ebay.nl/itm/286102583547) . Is dezelfde verkoper overigens.
Tweedehands op amazon is ie 129,99 euro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGWh6TSNetV8rDX1767LiaE4NTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xlvV5V8VEZAroziqriZlY9oa.png?f=fotoalbum_large

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
Ik heb op Amazon in afgelopen november ook de NR7302 gekocht als gebruikt voor €129,99.
Echter bij het uitpakken was alles zoals nieuw verpakt en duidelijk ongebruikt.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 18:15
Ora et Labora schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:40:
[...]

Hartelijk dank.
Het script kan ik inmiddels uitvoeren in een automatisering.
Mijn wachtwoord heb ik door https://www.base64encode.net/ gehaald om te coderen.
[Afbeelding]

Het script:
YAML:
1
2
zyxel_session_key=$(curl 'https://192.168.1.1/UserLogin' -X POST --insecure --data-raw '{"Input_Account":"admin","Input_Passwd":"xxxxxxxxxx","currLang":"en","RememberPassword":0,"SHA512_password":false}' --cookie-jar /tmp/zyxel_modem_cookie.txt 2> /dev/null | jq '.sessionkey')
curl "https://192.168.1.1/cgi-bin/Reboot?sessionkey=${zyxel_session_key}" -X POST  --insecure --cookie /tmp/zyxel_modem_cookie.txt

En visueel, de plek in HA:
[Afbeelding]

Echter gebeurt er niks als ik dit uitvoer in een automatisering.
Wat bedoel je precies met:

[...]

Moet ik hier nog iets voor instellen?
Dank.
Als je HA OS gebruikt zijn curl en jq als het goed is al geïnstalleerd en hoef je dus niks te doen.

Klopt de locatie van je script zoals opgegeven in je configuration.yml wel? De map "scripts" moet in dezelfde map (/config) als je configuration.yml staan.

Je kunt bij Developer Tools > Actions handmatig het script aftrappen en dan krijg je als het goed is ook wat output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 19:09
Ik heb zelf dan niet echt veel thuis draaien. Alleen home assistant en een wireguard server. Die laatste heb ik naar buiten toe.

Via no-ip heb ik keurig een dns ingesteld. Mijn naam doet die checken en updaten.

Als ik in mijn logs kijk ben ik zonder herstart gebeuren niet langer dan 30 tellen offline. Nu kan ik begrijpen voor een Teams vergadering niet fijn of een spelletje maar ik heb telkens midden in de nacht de nieuwe ips gehad. Overdag is maar 1x bij begin voorgekomen. Als ik de logs mag geloven dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Magicw00b schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:51:
Ik wist niet dat het tijdgebonden is.
Kan ik dat ergens lezen?

[ Voor 4% gewijzigd door Harry720A op 19-02-2025 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
Harry720A schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:42:
[...]
Kan ik dat ergens lezen?
6 weken:

https://assets.odido.nl/x...t-klik-klaar-internet.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Harry720A schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:42:
[...]
Kan ik dat ergens lezen?
Dacht je dan dat je er 5 jaar mee mocht wachten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Doe je dat niet, dan gaan wij er vanuit dat je de apparatuur wilt houden en zullen we de kosten van de apparatuur bij je in rekening brengen.
Gewoon laten weten dat het een verkeerde aanname is. (Opt-out)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Harry720A schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:13:
[...]Hoe meer internetaanbieders last van K&K krijgen, des te lager worden de tarieven bij hen. 8)
(Zelfs bij Odido glas.)
Toch verloor Ziggo in de laatste drie maanden van 2024 bijna 37.000 klanten.
Het tempo waarin Ziggo klanten verliest, is vorig jaar verder toegenomen. Over heel 2024 verloor Ziggo 137.100 klanten. Een jaar eerder zag het bedrijf 123.200 klanten vertrekken.
https://www.nu.nl/tech/63...pen-veel-klanten-weg.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
W1ck1e schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:53:
[...]Dacht je dan dat je er 5 jaar mee mocht wachten ?
Heb je niets beters?
Eerst lezen hoe het in de voorwaarden/tarievenlijst staat.

[ Voor 14% gewijzigd door Harry720A op 19-02-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Harry720A schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:09:
[...]
Heb je niets beters?
Eerst lezen hoe het in de voorwaarden/tarievenlijst staat.
Nadat ik opzegde kreeg ik een mail waarin staat dat je binnen bepaalde tijd moet opzeggen.
Zie dit bericht
2. Stuur de doos met apparatuur gratis terug. Deze ontvangen we graag binnen 30 dagen na het verwerken van je bestelling of verzoek. Versturen kan bij elk PostNL-punt: vind PostNL-punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Deze ontvangen we graag binnen 30 dagen na het verwerken van je bestelling of verzoek.
Ik zie geen dwingende eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Maar er staat wel dat het tijdgebonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Fout.
'Graag' is niet tijdgebonden.

[ Voor 75% gewijzigd door Harry720A op 19-02-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Harry720A schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:13:
Fout.
'Graag' is niet tijdgebonden.
binnen 30 dagen
wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Ik zie "graag binnen 30 dagen" net als "tot 300Mbit" Soms lukt het, soms niet, maar niet janken als het net niet gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Miglow schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:19:
[...]Ik zie "graag binnen 30 dagen" net als "tot 300Mbit"
Vreemd en onjuist vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Miglow schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:19:

Ik zie "graag binnen 30 dagen" net als "tot 300Mbit" Soms lukt het, soms niet, maar niet janken als het net niet gelukt is.
Ik denk niet dat je een rekening krijgt wanneer het iets later binnenkomt. Ik wacht trouwens nog steeds op de ontvangstbevestiging van Odido. De afleververklaring van PostNL heb ik wel allang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
W1ck1e schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:22:
[...]Ik denk niet dat je een rekening krijgt wanneer het iets later binnenkomt.
Ik denk dat je die vaak wel krijgt (ivm traagheid systeem) maar ze zullen die moeten crediteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Harry720A op 19-02-2025 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Even polsen. Voor gebruik van de NR7302 is vanuit Zyxel een standaard verkrijgbaar:

https://shop.a1.net/handy...isch__Fensterinnenmontage

Nergens verkrijgbaar, behalve dus bij A1 in Zwitserland en zij versturen niet naar het buitenland.

Via familie aldaar van een Tweaker hier in NL bestaat de mogelijkheid ze te laten kopen en dan door te sturen. Ik schat dat de kosten dan rond de EUR 17,50 per stuk komen met verzendkosten e.d. vanuit Zwitserland naar mij en van mij verder in NL.

Zijn er hier geïnteresseerden? Dan reageren voor vrijdag 21 februari 16:00 uur.

Is niet 100% zeker dat het lukt, pas bij het bestellen moet bijvoorbeeld blijken of er meer dan één besteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Hoe zijn de bevindingen van de NR7302 tot zover.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
Heel erg goed na 3 maanden gebruik.
Vooral de mogelijkheid om de unit buiten te positioneren zodat je voor de plek waar je woont de ontvangst kunt optimaliseren.
Ook is de mogelijkheid in de firmware aanwezig om eenvoudig deze in bridgemode te zetten.
Ik haal het dubbele wat ik binnen haalde met de NR5307 en wel rond de 625 down en 135 up.
Het is overigens geen router maar maakt verbinding via PPoE via een speciale kabel en een voeding die alles omzet naar een uitgang voor een ethernet kabel.
Er is wel 2.4G aanwezig maar alleen om bij de instellingen te kunnen komen via een wireless verbinding.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

snah001 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:43:
Heel erg goed na 3 maanden gebruik.
Vooral de mogelijkheid om de unit buiten te positioneren zodat je voor de plek waar je woont de ontvangst kunt optimaliseren.
Ook is de mogelijkheid in de firmware aanwezig om eenvoudig deze in bridgemode te zetten.
Ik haal het dubbele wat ik binnen haalde met de NR5307 en wel rond de 625 down en 135 up.
Het is overigens geen router maar maakt verbinding via PPoE via een speciale kabel en een voeding die alles omzet naar een uitgang voor een ethernet kabel.
Er is wel 2.4G aanwezig maar alleen om bij de instellingen te kunnen komen via een wireless verbinding.
Ik twijfel nog een beetje om eentje aan te schaffen, ik zit rond de 500 down en 100 up en ik heb de NR5703 op zolder staan onder een zwaar geïsoleerd dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:53

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:55
Zyxel 5G NR Outdoor router, ultrasnelle snelheden, grote capaciteit, lage latentie, serie NR7301/NR7302/NR7303

👍😉

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toon700
  • Laatst online: 16-09 13:44
Ik heb sinds twee weken klik en klaar en sinds vandaag geen internet meer, eerder was mijn vrouw gebeld met de mededeling dat er wel erg veel data werd verbruikt dus heb ik ietsje rustiger aan gedaan. Dus ik bel vandaag odido dat ik geen internet meer heb en werd mijn modem uitgelezen en er werd het een en ander uitgezocht, ook werd er gesproken over een nieuwe modem toe te sturen omdat aan hun kant alles goed zou zijn. Na het vermelden van de waarschuwing die ik gehad heb werd ik in de wacht gezet en werd mij verteld dat ik nog steeds trager internet zou hebben maar dat het voor mij zou kunnen voelen dat ik geen internet zou hebben. Krijg je nu na 10TB nog steeds een traag internet zoals de klantenservice beweert of helemaal niets zoals ik nu ervaar? Ik word straks teruggebeld. Na meer dan een uur met odido te bellen en met meerde medewerkers gesproken te hebben zit ik nu nog in onduidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
ernstoud schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:06:
Even polsen. Voor gebruik van de NR7302 is vanuit Zyxel een standaard verkrijgbaar:
[...]
Nergens verkrijgbaar, behalve dus bij A1 in Zwitserland en zij versturen niet naar het buitenland.
[...]
Dit lijkt mij bij uitstek iets om met een 3D-printer te fabriceren ala sebastius in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:45
toon700 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:41:
Ik heb sinds twee weken klik en klaar en sinds vandaag geen internet meer, eerder was mijn vrouw gebeld met de mededeling dat er wel erg veel data werd verbruikt dus heb ik ietsje rustiger aan gedaan. Dus ik bel vandaag odido dat ik geen internet meer heb en werd mijn modem uitgelezen en er werd het een en ander uitgezocht, ook werd er gesproken over een nieuwe modem toe te sturen omdat aan hun kant alles goed zou zijn. Na het vermelden van de waarschuwing die ik gehad heb werd ik in de wacht gezet en werd mij verteld dat ik nog steeds trager internet zou hebben maar dat het voor mij zou kunnen voelen dat ik geen internet zou hebben. Krijg je nu na 10TB nog steeds een traag internet zoals de klantenservice beweert of helemaal niets zoals ik nu ervaar? Ik word straks teruggebeld. Na meer dan een uur met odido te bellen en met meerde medewerkers gesproken te hebben zit ik nu nog in onduidelijkheid.
Volgensmij wordt bij 10TB de verbinding afgesloten totdat je nieuwe maand ingaat.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
toon700 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:41:
Ik doe dit even uit mijn blote hoofd, maar 10TB in twee weken tijd, dat is iets van 30 GB per uur? 8)7 Dan zit het met de snelheid in ieder geval wel goed. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:52
dunkiegaming schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:50:
[...]

Volgensmij wordt bij 10TB de verbinding afgesloten totdat je nieuwe maand ingaat.
Dan zou het niet onbeperkt zijn en had dit ook gewoon in de voorwaarde moeten staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:38

rvk

Roy Tollenaar schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:04:
[...]
Dan zou het niet onbeperkt zijn en had dit ook gewoon in de voorwaarde moeten staan.
Dit staat in de voorwaarden van Klik&Klaar.
Als je in een maand 2 Terabyte (2000 GB) of meer aan data hebt verbruikt, krijg je tijdens congestie een lagere prioriteit dan dan andere gebruikers van Odido met Klik&Klaar Internet die nog niet zoveel data hebben verbruikt. Dit kan je merken als er sprake is van congestie.
Tevens staat er:
Wat houdt redelijk gebruik in
• Met de Dienst kun je gebruik maken van onbeperkte data op basis van normaal en persoonlijk datagebruik. Dat noemen wij ‘redelijk gebruik’ van ons mobiele netwerk: wel zo eerlijk tegenover al onze klanten, die zo ook kunnen blijven genieten van de best mogelijke gebruikerservaring. Maak je misschien onbedoeld geen redelijk gebruik van de Dienst? Dan zullen wij natuurlijk eerst contact met je opnemen en je hierover informeren. Helpt dat niet, dan kunnen wij uiteindelijk de levering van de Dienst beperken, de Dienst opschorten, opzeggen en/ of andere maatregelen treffen.
Ze hebben dus ook netjes gebeld.

En:
Voorbeelden van gebruik dat leidt tot een abnormale belasting voor ons
mobiele netwerk of de ervaring van andere klanten negatief kan beïnvloeden:
• Het gebruik van permanent openstaande verbindingen, zoals verbindingen zonder menselijke tussenkomst voor bewakingscamera’s en gateway apparaten.
• Het downloaden en/ of uploaden van veel zeer grote bestanden, zoals intensief gebruik van nieuwsgroepen en torrentwebsites. Twijfel je of je datagebruik valt onder ‘redelijk gebruik’, neem dan contact met onze Service: www.odido.nl/service.
Zijn de voorwaarden dan niet duidelijk genoeg?? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
[...]

Ik vermoed dat 10TB voor een mobiel netwerk redelijk excessief is en daar vast wel een regeltje over staat in de voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toon700
zacht schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:03:
[...]

Ik doe dit even uit mijn blote hoofd, maar 10TB in twee weken tijd, dat is iets van 30 GB per uur? 8)7 Dan zit het met de snelheid in ieder geval wel goed. :P
Ietsje langer maar haal hier 1100/100 dus ging vrij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toon700
rvk schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:19:
[...]

Dit staat in de voorwaarden van Klik&Klaar.

[...]

Tevens staat er:

[...]

Ze hebben dus ook netjes gebeld.

En:

[...]

Zijn de voorwaarden dan niet duidelijk genoeg?? 8)7
Tja… alleen weet de odido klantenservice nergens van. Willen me nog steeds een nieuwe modem toesturen. En word er nog steeds beweerd dat beperkt internet mogelijk is na de 10TB. Dus als ze gewoon duidelijk communiceren wat de Max is heb ik er geen moeite mee…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:38

rvk

toon700 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:26:
[...]
Tja… alleen weet de odido klantenservice nergens van. Willen me nog steeds een nieuwe modem toesturen. En word er nog steeds beweerd dat beperkt internet mogelijk is na de 10TB. Dus als ze gewoon duidelijk communiceren wat de Max is heb ik er geen moeite mee…
Ja, een duidelijke melding dat je onder een blokkade zit zou wel handig zijn. Mijn ervaring is dat de helpdesk ook niet deskundig is (lees: compleet ondeskundig). Dan kunnen ze op de community veel meer en reageren ze beter (alleen weer niet zo snel).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:06
[...]

Dit noemen we fair use policy. En op een mobiel netwerk met honderden aansluitingen is het niet fair om de complete capaciteit voor langere tijd zo te benutten. Ze gaan echt niet zeuren om een game van 30GB die je af en toe downloadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar we hebben geen voorbeeld en geen 3D CAD design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
toon700 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:20:
[...]

Ietsje langer maar haal hier 1100/100 dus ging vrij goed.
Kun je nog wel zoiets als een ping doen?

Ik vermoed dat je nu 64 kbps. hebt en dat ervaart als geen internet omdat websites, email e.d. gewoon in een time-out komen. Ik heb op 1 plaats waar ik veel kom met KPN daar Edge. En dan kan ik echt niets doen hoewel hypothetisch er dan 384 kbps snelheid is. Niets werkt dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
ernstoud schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:50:
[...]Kun je nog wel zoiets als een ping doen?
Lekker laten tobben. Toon verpest het voor iedereen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

[...]

Misschien dan even de voorwaarden goed lezen, want het staat er in.

22024-0015-3
Algemene voorwaarden • Klik&klaar Internet vanaf 5 september 2024
• Met de Dienst kun je gebruik maken van onbeperkte data op basis van normaal en persoonlijk datagebruik.
Dat noemen wij ‘redelijk gebruik’ van ons mobiele netwerk: wel zo eerlijk tegenover al onze klanten, die zo
ook kunnen blijven genieten van de best mogelijke gebruikerservaring. Maak je – misschien onbedoeld –
geen redelijk gebruik van de Dienst? Dan zullen wij natuurlijk eerst contact met je opnemen en je hierover
informeren. Helpt dat niet, dan kunnen wij uiteindelijk de levering van de Dienst beperken, de Dienst
opschorten, opzeggen en/ of andere maatregelen treffen.
Voorbeelden van onredelijk gebruik:
• Gebruik voor zakelijke en/of commerciële doeleinden, zoals het doorverkopen van de Dienst.
• De Dienst delen met meerdere huishoudens.
• Gebruik dat een abnormale belasting voor ons mobiele netwerk vormt of de ervaring van de andere klanten
negatief kan beïnvloeden.
• Gebruik van robots of scripting.

https://assets.odido.nl/x...n-klik-klaar-internet.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zer0 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:28:
[...]

Misschien dan even de voorwaarden goed lezen, want het staat er in.

22024-0015-3
Algemene voorwaarden • Klik&klaar Internet vanaf 5 september 2024
• Met de Dienst kun je gebruik maken van onbeperkte data op basis van normaal en persoonlijk datagebruik.
Dat noemen wij ‘redelijk gebruik’ van ons mobiele netwerk: wel zo eerlijk tegenover al onze klanten, die zo
ook kunnen blijven genieten van de best mogelijke gebruikerservaring. Maak je – misschien onbedoeld –
geen redelijk gebruik van de Dienst? Dan zullen wij natuurlijk eerst contact met je opnemen en je hierover
informeren. Helpt dat niet, dan kunnen wij uiteindelijk de levering van de Dienst beperken, de Dienst
opschorten, opzeggen en/ of andere maatregelen treffen.
Voorbeelden van onredelijk gebruik:
• Gebruik voor zakelijke en/of commerciële doeleinden, zoals het doorverkopen van de Dienst.
• De Dienst delen met meerdere huishoudens.
• Gebruik dat een abnormale belasting voor ons mobiele netwerk vormt of de ervaring van de andere klanten
negatief kan beïnvloeden.
• Gebruik van robots of scripting.

https://assets.odido.nl/x...n-klik-klaar-internet.pdf
En er staat dat bij abnormale belasting je afgesloten kan worden. Dat is hier aan de orde dus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dvoorn028
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:42
Een andere odido-er zal wellicht opgelucht zijn dat je uit de lucht bent !!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dvoorn028 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:56:
Een andere odido-er zal wellicht opgelucht zijn dat je uit de lucht bent !!!!
Inderdaad, de uplink van de mast is hier 300 Mbps., dan moet je dus niet een abonnee hebben die 24/7 dat vol trekt, oftewel ruim 3 TB per dag. Dat gebruikt mijn glasvezel ongeveer per half jaar :| .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuhJVFAks9ureiF-Yh2jxxrYJyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mgp5qpJagzNswqB8tYJxLxKF.jpg?f=fotoalbum_large

In 2.5 jaar nog geen 17 TB.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Snip3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-07 22:27
Mijn muurbeugel van @sebastius hangt inmiddels ook. Heel handig! 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHdfjSxpWxLcWAXht1HrqTIB8vM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8hr33MS4nWEY6X2kVikLaGa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNZWl_tKZ8pdCYrA9t52MQ4IT_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRsaDH06YAFqQ3bDGfkUh059.jpg?f=fotoalbum_large

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 19:09
Er is inmiddels een paar keer wat over verbruik gemeld. En ja ik snap ook dat dit systeem niet voor zwaar downloaden is.

Het eigen verbruik nakijken kan ook. Dit is een paar pagina's terug ook gemeld (toen vroeg ik het voor de zekerheid) (Antwoord was inloggen op het modem --> Hamburgermenu rechts bovenin --> Systeemmonitor --> Verkeersstatus.

Kan iemand mij uitleggen of deze teller dagelijks gereset wordt ofzo?

Ik zet mijn modem niet dagelijks even uit (blijft gewoon aan).
Krijgt wel dagelijks een ander IP.

Ik vind de waarde erg laag die ik daar heb staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tO5T15WtAGW3tjMCLp7b4hF3FrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o9X2BryiWTuaeSSIvmsz45Nh.png?f=fotoalbum_large

• W1ck1e
Cave_Boy schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:10:
...

Het eigen verbruik nakijken kan ook. Dit is een paar pagina's terug ook gemeld (toen vroeg ik het voor de zekerheid) (Antwoord was inloggen op het modem --> Hamburgermenu rechts bovenin --> Systeemmonitor --> Verkeersstatus.

Kan iemand mij uitleggen of deze teller dagelijks gereset wordt ofzo?
...

Ik vind de waarde erg laag die ik daar heb staan.
[Afbeelding]
Ik heb het modem niet meer, maar ik kan mij herinneren dat op een "scherm verder" de getallen nog een keer staan (eventueel andere waarden) en dat F5 ook nog wel eens iets deed. En bij een herstart gaan volgens mij de tellers weer naar nul.

in principe is meer verstuurd dan ontvangen wel raar, misschien dat er een overflow waarde is (32 bits teller of zo) en dat hij dan weer "langs start" gaat ;)

[ Voor 8% gewijzigd door W1ck1e op 20-02-2025 14:26 ]

Pagina: 1 ... 58 ... 82 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.