Ik krijg de indruk dat deze aanpassing puur is gedaan
om te kunnen zeggen dat je in 1080p / Full HD uitzendt. Maar alle overige specificaties zijn totaal 1080p onwaardig, gezien de lage bitrate maar zeker ook de lage framerate van 25 frames per seconde.
Het is niet voor niets dat NLZIET, Ziggo en KPN in hun smart tv apps allemaal uitzenden met
50 frames per seconde en een veel
hogere bitrate. Ik vraag me af of ze bij de NPO zelf weleens hun live voetbal-streams bekijken. Die zijn op een tv werkelijk niet om aan te gluren. Met de NOS-app is de bitrate
iets hoger, maar nog steeds diezelfde lage framerate van 25 per seconde.
Bij tv op de ouderwetse manier wordt er uitgezonden in 1080i25 in plaats van 1080p25. Met 1080i25 (met de i van
interlaced) krijg je alsnog 50
fields per seconde, waardoor het beeld gewoon vloeiend blijft. Maar met 1080p25 (met de p van
progressive) houd je 25
fields per seconde. En dat is simpelweg te weinig voor een vloeiende kijkervaring.
De Belgische publieke omroep heeft dat wel begrepen. Daar wordt via de VRT MAX-app alles in 1080p50 AVC uitgezonden met een bitrate van 5 Mb/s. En dat kijkt vele malen prettiger. 50 frames per seconde én een hogere bitrate zijn in 2025 eigenlijk gewoon een vereiste.
Of kijk eens naar de efficiënte HEVC-codec, die de NPO
wel gebruikt voor Digitenne en die Ziggo gebruikt in zijn smart tv-app (1080p50 HEVC). Die codec is een stuk efficiënter en levert zelfs bij lagere bitrates een redelijk plaatje op. AVC kun je daarnaast gewoon blijven gebruiken voor apparaten die geen HEVC ondersteunen.
Ik snap dat de budgetten niet onbeperkt zijn, maar er moet toch meer mogelijk zijn dan er nu geleverd wordt...
[
Voor 3% gewijzigd door
TexMex op 24-07-2025 17:34
]