Ook op Videoland was het een drama bij "the masked singer"wiigamer schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:23:
Beeld bij the masked singer was echter weer drama. Beloofd wat tijdens het WK of de OS.
Bij een beetje beweging is NLZiet waardeloos beeld.
Ach, bij de andere "buren" is het ook niet veel beter. Geprobeerd wat dingen te kijken via de KIJK-app op de LG tv maar na de eindeloze reclames aan het begin volgde er alleen een spinner.
Op de iPhone volgde er wel beeld maar dat konden we niet via AirPlay naar de tv doorsturen.
Op de iPhone volgde er wel beeld maar dat konden we niet via AirPlay naar de tv doorsturen.
Aangezien het OKT Schaatstoernooi voor mij op nogal ongelukkige tijden is kijk ik die graag in de avond terug. Wie heeft verzonnen om bij het terugkijken van sportprogramma's hoofdstukken toe te voegen waarin winnaars en tijden al in de hoofdstuktitels staan die tijdens het scrollen zichtbaar zijn ? 
Ook heb ik het idee dat sinds die hoofdstuktoevoegingen de app (Google tv - shield pro) constant vastloopt tijdens het scrollen.
Ook heb ik het idee dat sinds die hoofdstuktoevoegingen de app (Google tv - shield pro) constant vastloopt tijdens het scrollen.
Ik weet dat de NOS die optie ook heeft op de website van hun. Geen idee of het daarvandaan komt of van NLziet zelf.noodgang schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:23:
Aangezien het OKT Schaatstoernooi voor mij op nogal ongelukkige tijden is kijk ik die graag in de avond terug. Wie heeft verzonnen om bij het terugkijken van sportprogramma's hoofdstukken toe te voegen waarin winnaars en tijden al in de hoofdstuktitels staan die tijdens het scrollen zichtbaar zijn ?
....
Ik heb hier ook al (zeker) een week last van. Philips Android TV met NLZiet app.stelling schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:25:
Sinds een paar dagen werkt 'Vanaf begin' niet meer op mijn Philips Android TV. Ook niet bij de NPO. Heeft altijd prima gewerkt. Ik kan wel zelf terug naar het begin 'spoelen', maar dat is uiteraard minder makkelijk. Hebben meer mensen dit probleem?
Elk programma dat nog bezig is en die we vanaf het begin willen kijken wordt toch live gestart. Je kunt vervolgens wel links onderin de live uitzending alsnog terug schakelen naar het begin. Dus het lijkt puur in die eerste keuze mis te gaan, want de functionaliteit an sich werkt nog.
Ja hier op de Shield ook last van, elk programma wat nog live is lukt niet om (in eerste instantie) vanaf het begin te starten. Zal eens een berichtje sturen.Farmerwood schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:50:
[...]
Ik heb hier ook al (zeker) een week last van. Philips Android TV met NLZiet app.
Elk programma dat nog bezig is en die we vanaf het begin willen kijken wordt toch live gestart. Je kunt vervolgens wel links onderin de live uitzending alsnog terug schakelen naar het begin. Dus het lijkt puur in die eerste keuze mis te gaan, want de functionaliteit an sich werkt nog.
Zoals @DON PAPA ook al constateerde, wordt de VOD content rechtstreeks door de omroephuizen/zenderhuizen aangeleverd (vandaar dat het ook op zowel NLZiet als Videoland beiden even 'slecht' of 'goed' is ).wiigamer schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:23:
Beeld bij the masked singer was echter weer drama. Beloofd wat tijdens het WK of de OS.
Bij een beetje beweging is NLZiet waardeloos beeld.
Overigens afgelopen kerstweekend bij mijn ouders doorgebracht. Die hebben Ziggo, met een Mediabox 'Next'. En ik durf nu wel te stellen dat NLZiet eigenlijk heel zo slecht niet is, zeker niet nu 'live' en 'begingemist' weer goed lijken.
Bij Ziggo zie je bij 'begin gemist' / vertraagde live TV net zo hard artefacts bij snelle bewegingen, bijvoorbeeld bij het OKT schaatsen. Ook het grijze/'gedimde' NPO logo wordt dan vaag, net zoals bij NLZiet ook opvalt.
Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ziggo heeft de bitrates dit jaar ook verlaagd... Zo onstaat er meer ruimte voor high speed abonnementen die niemand wil (want lage upload).
Schandalig dat in 2025 de kwaliteit wordt teruggeschoeft in plaats van opgewaardeerd.
Je zou denken dat we langzaam richting 4K moeten gaan, maar in Nederland doen we daar niet aan en gaan we juist beknibbelen op de streams. Zowel NLZiet als Ziggo doen dat dus gewoon zonder blikken of blozen.
En het WK of de OS... lekker kijken op het brakke 1080i in 2026
Schandalig dat in 2025 de kwaliteit wordt teruggeschoeft in plaats van opgewaardeerd.
Je zou denken dat we langzaam richting 4K moeten gaan, maar in Nederland doen we daar niet aan en gaan we juist beknibbelen op de streams. Zowel NLZiet als Ziggo doen dat dus gewoon zonder blikken of blozen.
En het WK of de OS... lekker kijken op het brakke 1080i in 2026
'Start vanaf begin' werkt inderdaad niet op een shield of google streamer, en bij de live stream kun je daarna wel kiezen om vanaf begin te starten.
Hier ook veel problemen gehad na zappen ('er ging iets mis), draaiende cirkels (buffering), stotterend geluid etc, en dat is nu gelukkig voorbij. Gisteren bij een live uitzending wel dat het beeld wat hakkelde/haperde, maar geluid liep vloeiend door en geen buffering. Even twee seconden op pauze gezet, en daarna niet meer gezien, dus er lijkt nog wel een verschil tussen live en net-niet-live.
Maar zeker een grote verbetering, gelukkig.
Hier ook veel problemen gehad na zappen ('er ging iets mis), draaiende cirkels (buffering), stotterend geluid etc, en dat is nu gelukkig voorbij. Gisteren bij een live uitzending wel dat het beeld wat hakkelde/haperde, maar geluid liep vloeiend door en geen buffering. Even twee seconden op pauze gezet, en daarna niet meer gezien, dus er lijkt nog wel een verschil tussen live en net-niet-live.
Maar zeker een grote verbetering, gelukkig.
het lijkt idd een stuk beter bij ons laatste dagen (op shield tv ding). ook schakelen tussen kanalen loopt soepeler. Ik heb het idee dat ze de stream snel starten op lage bitrate en dan pas hogere bitrate activeren. Daarrdoor loopt iig de ervaring soepeler. Dit zie je ook bij F1 tv app, best ok aanpak, beter dan zo'n spinner zonder dat stream start.rkraats schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:41:
Hoe is het met het bufferprobleem. Is dit inmiddels opgelost?
Persoonlijk heb ik liever dat een stream iets later start en meteen goede kwaliteit heeft, die eerste paar seconden zijn soms echt niet om aan te zien.dooiedodo schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:38:
[...]
best ok aanpak, beter dan zo'n spinner zonder dat stream start.
Ik moet zeggen dat ik sinds een paar weken eigenlijk helemaal geen klachten meer heb op mijn Google Chromecast HD TV. Geen herhaaldelijk laden, geen artefacten etc. etc. terwijl ik bijna mijn jaar abonnement hiervoor had willen opzeggen na 5 jaar. Mijn ergernis gaat nu uit naar de 19 items van het homescreen uiteenlopende van " voor jou, aanbevolen, top 10 etc etc" terwijl het erdoorheen bladeren aan alle kanten hapert of verkeerd terugschiet en dan heb ik het nog niet eens over "Nu op tv" dat nog meer fratsen vertoont. Volgens mij krijgt degene die verantwoordelijk is voor de layout betaald per item wat hij/zij erin propt.
Met de 3 puntjes in de rechter bovenhoek kun je de kwaliteit vast zetten op 1080p 50HzOverspark schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:46:
[...]
Persoonlijk heb ik liever dat een stream iets later start en meteen goede kwaliteit heeft, die eerste paar seconden zijn soms echt niet om aan te zien.
Je hebt het over de shield dan?just4testing schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:08:
[...]
Met de 3 puntjes in de rechter bovenhoek kun je de kwaliteit vast zetten op 1080p 50Hz
Kreeg ook een mail dat nick music stopt in het extra pakket. Kijk verder niks van het extra pakket, maar hoort er dan niet iets voor in de plaats te komen dan?
Ik heb geen shield, dus ik weet niet of de 3 puntjes daar ook zichtbaar zijn tijdens afspelen, maar bij browser en android app wel.jaaoie17 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:25:
[...]
Je hebt het over de shield dan?
Kreeg ook een mail dat nick music stopt in het extra pakket. Kijk verder niks van het extra pakket, maar hoort er dan niet iets voor in de plaats te komen dan?
NLZiet is feitelijk alleen maar een 'doorgeefluik ' wat de streaming diensten van verschillende omroepen gebundeld heeft in 1 interface.
Als een bepaalde aanbieder met de dienst stopt, of de reclame voorwaardes aanpast, kan NLZiet daar meestal niks aan veranderen.
Wij hebben hetzelfde probleem hier op twee verschillende devices. Waar heb je het gemeld?Jef61 schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:20:
[...]
Ja hier op de Shield ook last van, elk programma wat nog live is lukt niet om (in eerste instantie) vanaf het begin te starten. Zal eens een berichtje sturen.
Ik heb via help.nlziet.nl contact gezocht (email) en krijg snel bericht dat het ontwikkelteam op de hoogte is van dit probleem en aan een oplossing werkt.Paul! schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:47:
[...]
Wij hebben hetzelfde probleem hier op twee verschillende devices. Waar heb je het gemeld?
Op een MS Surface Pro met browsers Firefox / Edge / Chrome krijg ik steevast de melding: "Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog een keer." . Zowel bij live als bij terugkijken. Ik wordt er een beetje moedeloos van, het is een betalende dienst die ik niet kan gebruiken.... (Op de Android TV gaat alles goed)
Hoi
Het lijkt geen algemeen platform issue, want op Android TV heb je gevalideerd dat het daar wel werkt.roelieboelie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:28:
Op een MS Surface Pro met browsers Firefox / Edge / Chrome krijg ik steevast de melding: "Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog een keer." . Zowel bij live als bij terugkijken. Ik wordt er een beetje moedeloos van, het is een betalende dienst die ik niet kan gebruiken.... (Op de Android TV gaat alles goed)
Heb je al contact opgenomen met de helpdesk?
Waarschijnlijk gaat het om een edge‑case door je tablet die draait op Windows i.p.v. Android of iPadOS/iOS. Mogelijk kan NLZiet je apparaat niet goed categoriseren, waardoor bepaalde functies niet werken.
Ik ben benieuwd of NLZiet jou ziet als pc‑gebruiker of als mobiele gebruiker die via een mobiele browser kijkt. Mobiele browsers worden nauwelijks gebruikt of getest omdat op smartphones/tablets de Android‑ en iOS‑apps de meeste populariteit en focus hebben.
Als je DevTools kunt openen deel dan ook eventuele foutmeldingen per browser uit de ‘Console’ en ‘Netwerk’ tabs met de helpdesk.
Mi 9T Pro • CCwGTV 4K • Soundcore Motion+
Ik heb dezelfde foutmelding op Google TV. Vooral in de avonduren.Ruiten_Wisser schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:37:
[...]
Het lijkt geen algemeen platform issue, want op Android TV heb je gevalideerd dat het daar wel werkt.
Heb je al contact opgenomen met de helpdesk?
Waarschijnlijk gaat het om een edge‑case door je tablet die draait op Windows i.p.v. Android of iPadOS/iOS. Mogelijk kan NLZiet je apparaat niet goed categoriseren, waardoor bepaalde functies niet werken.
Ik ben benieuwd of NLZiet jou ziet als pc‑gebruiker of als mobiele gebruiker die via een mobiele browser kijkt. Mobiele browsers worden nauwelijks gebruikt of getest omdat op smartphones/tablets de Android‑ en iOS‑apps de meeste populariteit en focus hebben.
Als je DevTools kunt openen deel dan ook eventuele foutmeldingen per browser uit de ‘Console’ en ‘Netwerk’ tabs met de helpdesk.
[ Voor 3% gewijzigd door crunchytail op 02-01-2026 19:53 ]
toevallig een adblocker in gebruik? dit zorgde bij mij voor deze meldingen op mijn MacBook. kan ook een dns filter zijn, deze was bij mij de oorzaak.roelieboelie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:28:
Zoals hierboven ook al gezegd, mogelijk veroorzaakt de cookiewall icm een adblocker dit… Je kunt dit oplossen door deze domeinen te whitelisten:roelieboelie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:28:
licensing.bitmovin.com
cookie-cdn.cookiepro.com
Malthus in "[Ervaringen / Discussie] NLZIET"
jigalvh in "[Ervaringen / Discussie] NLZIET"
Ook enig idee wat een oplossing voor Android TV / Google TV kan zijn? Gebruik NLZiet al jaren en krijg sinds kort deze error.Martinique schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:40:
[...]
Zoals hierboven ook al gezegd, mogelijk veroorzaakt de cookiewall icm een adblocker dit… Je kunt dit oplossen door deze domeinen te whitelisten:
licensing.bitmovin.com
cookie-cdn.cookiepro.com
Malthus in "[Ervaringen / Discussie] NLZIET"
jigalvh in "[Ervaringen / Discussie] NLZIET"
Geen DNS filters of andere wijzigingen aangebracht.
[ Voor 4% gewijzigd door crunchytail op 03-01-2026 00:00 ]
Wat nog een andere mogelijke oorzaak kan zijn van 'er is iets mis gegaan ':
Als de wifi lease-tijd in je router heel kort staat. Als je device opnieuw het wifi IP adres moet ophalen, kan de DRM key ongeldig worden.
Ik heb dit zelf een keer gehad met een VPN verbinding voor thuiswerken, en vorige week in een hotel in Parijs.
In de EuroStar trein heb ik een Topgear special zitten kijken, via m'n mobiel als hotspot.
Dat ging best goed,. 2x een 'er is iets mis' melding gehad, beide keren bij de grens overgang, en dus omschakeling naar andere provider.
Als de wifi lease-tijd in je router heel kort staat. Als je device opnieuw het wifi IP adres moet ophalen, kan de DRM key ongeldig worden.
Ik heb dit zelf een keer gehad met een VPN verbinding voor thuiswerken, en vorige week in een hotel in Parijs.
In de EuroStar trein heb ik een Topgear special zitten kijken, via m'n mobiel als hotspot.
Dat ging best goed,. 2x een 'er is iets mis' melding gehad, beide keren bij de grens overgang, en dus omschakeling naar andere provider.
[ Voor 25% gewijzigd door just4testing op 03-01-2026 11:47 ]
Gek van het probleem dat ‘vanaf begin’ afspelen niet werkt. Tevens slechte refresh van live tv overzicht. Begrijp hier dat ze er al van op de hoogte zijn. Maar irritant is het wel! Google streamer, google chromecast met google tv devices op meerdere locaties.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
Ligt NLZiet er bij jullie ook uit? Zowel op de LG televisie als op Android laadt hij niet
Krijgt steeds gegevens ophalen mislukt. In de browser werkt het ook niet bij mij.Sjurm schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:14:
Ligt NLZiet er bij jullie ook uit? Zowel op de LG televisie als op Android laadt hij niet
Werkt hier nog steeds niet op AndroidTV
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Helaas hier ook issues
2250 WP Zuid PVoutput
NL ziet niets bij LG en IPAD, gegevens ophalen mislukt, op de nlziet pagina geen storingen bekend.. en nu weer wel
[ Voor 7% gewijzigd door ppdebeet op 07-01-2026 20:24 ]
Hmm, had ik dan net geluk qua GoogleTV ?
Probeerde om 19:36 het RTL Nieuws 'vanaf het begin' te kijken. Eerst een foutmelding dat er iets mis ging. Maar bij een tweede poging gewoon de hele uitzending storingsvrij kunnen kijken, en de reclame doorspoelen richting het weer.
Probeerde om 19:36 het RTL Nieuws 'vanaf het begin' te kijken. Eerst een foutmelding dat er iets mis ging. Maar bij een tweede poging gewoon de hele uitzending storingsvrij kunnen kijken, en de reclame doorspoelen richting het weer.
"Vanaf het begin" werkt gewoon hoor, alleen helaas nog niet direct als je het kiest. Als je in de live uitzending naar het icoon gaat voor afspelen vanaf het begin, werkt het welJapie.G schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:59:
Gek van het probleem dat ‘vanaf begin’ afspelen niet werkt. Tevens slechte refresh van live tv overzicht. Begrijp hier dat ze er al van op de hoogte zijn. Maar irritant is het wel! Google streamer, google chromecast met google tv devices op meerdere locaties.
[ Voor 50% gewijzigd door eymey op 07-01-2026 20:27 ]
Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Had vanavond ook af en toe korte storingen. Helaas hebben ze de app nog altijd niet geupdate. Homepagina ververst nog steeds niet en de directe knop ‘kijken vanaf begin’ voordat je een uitzending start zegmaar,: die werkt ook nog altijd niet..
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
Leuke ontdekking, NLZiet lijkt te werken aan functionaliteit om Radio te kunnen luisteren
/f/image/bOAXCwTZAl83mTUYs0lKbwLa.png?f=fotoalbum_large)
Het ziet er naar uit dat het om een 'experiment' gaat, en met wat front-end magie kan je deze zelf altijd op aan forceren. Als je een van de zenders wilt gaan luisteren werkt dat vooralsnog niet.
Daarnaast is https://beta.nlziet.nl publiek
/f/image/bOAXCwTZAl83mTUYs0lKbwLa.png?f=fotoalbum_large)
Het ziet er naar uit dat het om een 'experiment' gaat, en met wat front-end magie kan je deze zelf altijd op aan forceren. Als je een van de zenders wilt gaan luisteren werkt dat vooralsnog niet.
[ Voor 29% gewijzigd door xvilo op 07-01-2026 21:44 ]
Ik zie radio optie niet.xvilo schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:33:
Leuke ontdekking, NLZiet lijkt te werken aan functionaliteit om Radio te kunnen luisteren
[Afbeelding]
Voor radio heb je toch niet echt beeld nodig, als je Foobar2000(gratis) op je PC zet heb je ook mega veel radiozenders, Shortwave onder Linux zelfde verhaal en als je zender mist kun je stream gewoon zelf toevoegen, van mij hoeven er geen radio zenders bij NLZiet.
Ze kunnen zich beter bezig houden met het oplossen van fouten want die stapelen zich op momenteel.
Radio is op dit moment een "feature" die NLZiet in de UI kan toggelen, zonder hier en daar wat javascript van ze te wijzigen zie de optie inderdaad niet, maar je kan 'm wel zelf aanzetten.
Ben ik tot op zekere hoogte met je eens, maar als extra toevoeging kan het geen kwaad. Nu luister ik niet zoveel radio, maar het is wel interessant dat ze hier mee bezig zijn (geweest)Penthe schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 01:41:
[...]
Voor radio heb je toch niet echt beeld nodig, als je Foobar2000(gratis) op je PC zet heb je ook mega veel radiozenders, Shortwave onder Linux zelfde verhaal en als je zender mist kun je stream gewoon zelf toevoegen, van mij hoeven er geen radio zenders bij NLZiet.
Ze kunnen zich beter bezig houden met het oplossen van fouten want die stapelen zich op momenteel.
NPO biedt ook videostreams voor hun radiozenders aan. Daar kijk ik wel eens naar, ik zou dat liever via NLZiet kijken, dat scheelt weer een app op m’n telefoon en Apple TV.
Wat @jorikc zegt.
Zelf luister ik heel veel radio, maar dat doe ik via DAB+. Had toch nog in heel het huis coax liggen uit de tijd dat ik via glasvezel nog een heel pakket aan DVB-C en FM kon krijgen. En dat netwerk hangt nu aan een actieve antenne binnen in de nok van het dak. In de werkkamer en huiskamer heb ik DAB+ ontvangst op de hi-fi, plus ook DVB-T2 op de TV aangesloten (handig voor 'real time' events of als internet er een keer uit ligt, de mux van de NPO en regionale zenders is FTA ).
Maar heb zo nu en dan ook nog wel eens visual radio streams van 3FM of Veronica aan. Zou best fijn zijn om die via NLZiet aan te kunnen zetten, ook omdat er van de NPO Luister app geen GoogleTV/AndroidTV versie is.
Maar ben het ook wel met @Penthe eens: Laat ze nu eerst maar de behoorlijks bugs/regressies in de app oplossen en de stabiliteit van platform en streams.
Zelf luister ik heel veel radio, maar dat doe ik via DAB+. Had toch nog in heel het huis coax liggen uit de tijd dat ik via glasvezel nog een heel pakket aan DVB-C en FM kon krijgen. En dat netwerk hangt nu aan een actieve antenne binnen in de nok van het dak. In de werkkamer en huiskamer heb ik DAB+ ontvangst op de hi-fi, plus ook DVB-T2 op de TV aangesloten (handig voor 'real time' events of als internet er een keer uit ligt, de mux van de NPO en regionale zenders is FTA ).
Maar heb zo nu en dan ook nog wel eens visual radio streams van 3FM of Veronica aan. Zou best fijn zijn om die via NLZiet aan te kunnen zetten, ook omdat er van de NPO Luister app geen GoogleTV/AndroidTV versie is.
Maar ben het ook wel met @Penthe eens: Laat ze nu eerst maar de behoorlijks bugs/regressies in de app oplossen en de stabiliteit van platform en streams.
[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 08-01-2026 12:18 ]
De Masked Singer is weer niet naar te kijken, allemaal artifacts
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Inderdaad op momenten niet om aan te zien.MichielFRL schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:41:
Ik vraag mij alleen wel af of dit echt door NLZiet veroorzaakt wordt, want ook op Videoland zag het er vorige week (de aflevering van vanavond nog niet gekeken) totaal niet uit.MichielFRL schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:41:
Dat was vorige keer bij Videoland en C+ eveneens al slecht, en de bron was daar de oorzaak van. Het zal nu niet anders zijn verwacht ik, in beschamend lage bitrate aangeleverd.MichielFRL schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:41:
Testing, one, two ...
Ik ook niet niet in de beta pagina.
Maar simpel url aanpassen met radio heb je de pagina..
https://beta.nlziet.nl/radio
Klopt het als je op een zender klikt er niks gebeurt?PatRamon schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:21:
[...]
Ik ook niet niet in de beta pagina.
Maar simpel url aanpassen met radio heb je de pagina..
https://beta.nlziet.nl/radio
Dat klopt, dat heb ik ook aangegeven in mijn initiele postjaaoie17 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:40:
[...]
Klopt het als je op een zender klikt er niks gebeurt?
Sorry overheen gelezen.xvilo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:25:
[...]
Dat klopt, dat heb ik ook aangegeven in mijn initiele post
Geen idee of mijn Chromecast nog een oudere versie heeft, maar gisteren nog problemen gehad dat het vanaf het begin afspelen totaal niet werkt en gewoon de live uitzending laat zien.crunchytail schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:07:
9 januari de volgende update (5.13.2) uitgebracht in de Play Store:
[Afbeelding]
Even uitgetest op de Shield en het gaat nu min of meer goed. Hij begint in eerste instantie op live maar springt daarna meteen naar het begin.
Het spelen vanaf het begin gaat hier nu goed maar sinds de update op GC HD TV heb ik weer minimaal 1 keer per uitzending een hapering bij het terug kijken. De app is er zelfs een keer helemaal uitgeklapt
Hier ook. KPN-glasvezel. Ubiquiti wifi. Google Chromecast TV. Gemeld bij NLziet. Na 10x heen en weer mailen met de support heb ik nu bericht gekregen dat het bekend probleem is en eraan wordt gewerkt. Hopelijk gaan we snel resultaat zien...crunchytail schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:10:
Ik krijg de laatste dagen constant deze melding bij het starten van verschillende on demand programma's:
[Afbeelding]
Betreft de Google TV app, op een Google TV Streamer. Werkte eerder prima.
Verbinding is 1Gb/s Odido glasvezel, bedraad aangesloten. Reeds verschillende DNS-servers geprobeerd.
Meer mensen met hetzelfde probleem?
Is die nlziet app inmiddels een goede vervanger van het android bakkie van odido en kpn? Of is het toch net niet wat beeld betreft en snelheid in het zappen dus alleen leuk voor erbij.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
@merlin1201 beeld is goed, zeker live waar de bitrate hoger is dan bij terugkijken. Snelheid zappen is persoonlijk en zal je zelf moeten ondervinden. Waarom niet een maand proberen?
Op wat bugs en storing na, de laatste tijd, ben ik nog steeds tevreden met NLZiet. Op een Google TV Streamer of NVidia Shield gaat zappen sneller dan ik 'vroeger' gewend was van provider-kastjes. En net zo snel als wat ik bij bv. mijn ouders hun Ziggo Next box zie.merlin1201 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:51:
Is die nlziet app inmiddels een goede vervanger van het android bakkie van odido en kpn? Of is het toch net niet wat beeld betreft en snelheid in het zappen dus alleen leuk voor erbij.
Echter, ik heb dan ook helemaal geen TV bij een 'gewone' provider mee. Ik gebruik al zeker 6 jaar NLZiet als hoofdmanier van TV kijken.
NLZiet kan nog steeds wel wat toevoegen als je programma's veel langer terug wil kijken dan bij de meeste 'gewone' providers kan (al geldt dat voordeel met name voor NPO programma's ). Maar an sich heb je niet heel veel meer toegevoegde waarde dan via de apps of boxjes van je traditionele provider.
Het grote voordeel van NLziet is dat je afleveringen vooruit (en heel lang terug) kan kijken.merlin1201 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:51:
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Zoals al genoemd is vooruitkijken, als bingewatcher, inderdaad erg fijn.merlin1201 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:51:
Verder vinden wij het prettig dat NLZIET onafhankelijk werkt van je provider, dus geen gedoe wanneer je overstapt of er iets fout gaat met het verlengen of wijzigen van je contract.
Bij ons zijn er in het verleden nog wel eens 'opnames' verdwenen. Dan moet je nog maar net weten wat je nog moest/wilde kijken en dan moet het ook nog beschikbaar zijn.
Ook komen bij NLZIET afleveringen van een nieuw seizoen automatisch in je 'Nieuw in mijn Series' lijst en dat was in het verleden niet zo bij KPN. Ik heb geen recente ervaring met KPN (wij kijken al weer een paar jaar alleen NLZIET), dus wellicht dat dat tegenwoordig wel zo is (?)
Wij Zappen eigenlijk helemaal niet meer, we kijken alles terug of vooruit, of via 'kijk later'.merlin1201 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:51:
Dan is het meestal zonder reclame, en kan het ook in het buitenland.
Ik wil niet meer terug naar Ziggo, zelfs niet terug naar de Humax HardDisk recorder.
Ik kijk via een oude laptop die permanent met hdmi aan de tv hangt. Geen haperingen, geen foutmeldingen, starten vanaf begin heeft altijd gewerkt. Heel makkelijk te bedienen met een airmouse remote van b.v. Boxput.
Android TV.
Eerder:
Bij een live programma kon ik na het selecteren van “vanaf begin” het programma direct vanaf het begin bekijken.
Nu:
Bij hetzelfde live programma start het direct live wanneer ik “vanaf begin” kies.
Om het programma daadwerkelijk vanaf het begin te bekijken, moet ik daarna nogmaals de knop “vanaf begin” (de tweede knop van links onderin) kiezen.
Kortom: de actie “vanaf begin” werkt niet meer direct; er is nu een extra stap nodig.
Herkenbaar?
Eerder:
Bij een live programma kon ik na het selecteren van “vanaf begin” het programma direct vanaf het begin bekijken.
Nu:
Bij hetzelfde live programma start het direct live wanneer ik “vanaf begin” kies.
Om het programma daadwerkelijk vanaf het begin te bekijken, moet ik daarna nogmaals de knop “vanaf begin” (de tweede knop van links onderin) kiezen.
Kortom: de actie “vanaf begin” werkt niet meer direct; er is nu een extra stap nodig.
Herkenbaar?
Scroll even naar boven. Is veelvuldig besproken.technorabilia schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:47:
Android TV.
Eerder:
Nu:
Herkenbaar?
Na de laatste update van deze week werkt dat weer gewoon.technorabilia schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:47:
Android TV.
Eerder:
Nu:
Herkenbaar?
Dat zal erg van je kijkgedrag afhangen. Ik gebruik sinds ik me kan herinneren (ergens tussen 5 en 10 jaar) alleen maar NLziet. Ik zap niet, ik kijk af en toe een paar dagen terug en vooruit en de gids en dingen die me leuk lijken voeg ik toe voor 'kijk later'. En vervolgens kijk ik dus 'later' van alles waar ik op dat moment zin in heb. Voor mij werkt dat ideaal. Plus natuurlijk dat dit overal werkt, ook op telefoon, iPad, buitenland (soms met VPN). Ik begin soms te kijken op de TV. Stop 'm, ga in bad en kijk een stuk op de iPad. En in bed kijk ik nog even de laatste 10 minuten op de telefoon.merlin1201 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:51:
Exact expert nodig?
Bij ons is NLZiet ook al zo'n driekwart jaar de vervanger voor het Ziggo-kastje. Toegegeven, met de Ziggo Mediabox Next was de kijkervaring wel iets beter. Bijv. zappen gaat sneller en het beeld is vloeiender (NLZiet lijkt een beetje alsof de refreshrate 10fps is. Na een tijdje merk je dat niet meer, maar als je net ergens anders tv hebt gekeken en dan op NLZiet dan voelt het niet zo vloeiend). Verder kijken we gewoon tv zoals anders en zien we geen redenen om over te stappen naar iets anders.
Voor mij heeft de overstap naar NLZiet ook als doel om ISP-onafhankelijk te zijn voor tv-kijken, zodat niet het hele gezin weer aan een nieuwe mediabox of app moet wennen (incl,. opnieuw instellen profielen/voorkeuren/kijkgeschiedenis) als ik (hypothetisch) elk jaar van ISP zou switchen vanwege een betere deal.
Voor mij heeft de overstap naar NLZiet ook als doel om ISP-onafhankelijk te zijn voor tv-kijken, zodat niet het hele gezin weer aan een nieuwe mediabox of app moet wennen (incl,. opnieuw instellen profielen/voorkeuren/kijkgeschiedenis) als ik (hypothetisch) elk jaar van ISP zou switchen vanwege een betere deal.
[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 15-01-2026 08:53 ]
Ok nou ik ga zeker die app proberen maar moet zeggen dat ik wel heel gevoelig ben van slecht happerend beeld zei door de fps of dat de bitrate laag is, ook traag zappen vind ik echt wel vervelend.
De kpn en odido boxjes vind ik ook best slecht en dat beeld is ook niet heel mooi en vloeiend ondanks een glasvezel verbinding, toevallig ook dat ziggo boxje kunnen bewonderen en daarvan lijkt de beeldkwaliteit beter, maar of dat echt zo is geen idee.
Eigelijk vind ik de oude kabel kwaliteit van ziggo het best, heb nog steeds signaal op die kabel, maar alles wat via het netwerk gaat vind ik toch anders aanvoelen en of dat aan mij ligt geen idee.
Maar goed over 4 mnd stap ik over van odido naar kpn en zal voor die tijd eens een vergelijking maken.
De kpn en odido boxjes vind ik ook best slecht en dat beeld is ook niet heel mooi en vloeiend ondanks een glasvezel verbinding, toevallig ook dat ziggo boxje kunnen bewonderen en daarvan lijkt de beeldkwaliteit beter, maar of dat echt zo is geen idee.
Eigelijk vind ik de oude kabel kwaliteit van ziggo het best, heb nog steeds signaal op die kabel, maar alles wat via het netwerk gaat vind ik toch anders aanvoelen en of dat aan mij ligt geen idee.
Maar goed over 4 mnd stap ik over van odido naar kpn en zal voor die tijd eens een vergelijking maken.
gewoon gratis een maandje proberen. Ik hoor verder niemand anders over niet-vloeiend beeld, dus misschien ben ik ook wel een pietlutmerlin1201 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:18:
Ok nou ik ga zeker die app proberen maar moet zeggen dat ik wel heel gevoelig ben van slecht happerend beeld zei door de fps of dat de bitrate laag is, ook traag zappen vind ik echt wel vervelend.
De beeldkwaliteit kan inderdaad wel degelijk een issue zijn. Het is hier maandenlang gegaan over problemen met snelle beelden bij live tv (bijvoorbeeld vaak bij sport). En de beeldkwaliteit van sommige kleinere of extra zenders zit echt tegen de ondergrens, zowel qua bitrate als framerate. Ook heeft NLZIET nogal eens capaciteitsproblemen bij de echt grote evenementen die veel kijkers trekken.
Verder is de bediening niet op elk platform even handig. Kijk je bijvoorbeeld met een Chromecast met Google TV dan worden de pijltoetsen naar links en rechts zowel voor spoelen als zappen gebruikt. Dat leidt geregeld tot onbedoeld zappen. Zappen zou natuurlijk gewoon met de pijltoetsen omhoog en omlaag moeten gebeuren, zoals andere tv-apps dat ook doen, maar NLZIET weigert halsstarrig dat aan te passen.
Maar probeer het inderdaad gewoon een maand gratis. Kijk je vooral terug dan heb je van deze issues sowieso weinig last.
Verder is de bediening niet op elk platform even handig. Kijk je bijvoorbeeld met een Chromecast met Google TV dan worden de pijltoetsen naar links en rechts zowel voor spoelen als zappen gebruikt. Dat leidt geregeld tot onbedoeld zappen. Zappen zou natuurlijk gewoon met de pijltoetsen omhoog en omlaag moeten gebeuren, zoals andere tv-apps dat ook doen, maar NLZIET weigert halsstarrig dat aan te passen.
Maar probeer het inderdaad gewoon een maand gratis. Kijk je vooral terug dan heb je van deze issues sowieso weinig last.
Ik 'zap' eigenlijk altijd door helemaal rechtsonder op het zenderlogootje te klikken, dan kun je razendsnel door 'nu en straks op tv' bladeren, wat veel sneller is dan gewoon zappen.TexMex schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:56:
De beeldkwaliteit kan inderdaad wel degelijk een issue zijn. Het is hier maandenlang gegaan over problemen met snelle beelden bij live tv (bijvoorbeeld vaak bij sport). En de beeldkwaliteit van sommige kleinere of extra zenders zit echt tegen de ondergrens, zowel qua bitrate als framerate. Ook heeft NLZIET nogal eens capaciteitsproblemen bij de echt grote evenementen die veel kijkers trekken.
Dat kan ook ja, maar ook dat vind ik toch nog enigszins verstopt zitten. Het moet echt makkelijker en sneller kunnen.Palomar schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:14:
[...]
Ik 'zap' eigenlijk altijd door helemaal rechtsonder op het zenderlogootje te klikken, dan kun je razendsnel door 'nu en straks op tv' bladeren, wat veel sneller is dan gewoon zappen.
Sowieso zie ik geen enkele reden om de functie van 'ouderwets' zappen niet toe te kennen aan de pijltoetsen omhoog en omlaag. Nu is het zowel zappen als spoelen met de pijltoetsen naar links en rechts (wat nogal eens tot onbedoeld zappen leidt), terwijl omhoog en omlaag geen functie hebben tijdens live tv. Naar mijn mening is dat gewoon een ontwerpfout.
NLZIET zou echt eens moeten kijken naar tv-apps van de concurrentie, want het kan allemaal een stuk intuïtiever.
[ Voor 20% gewijzigd door TexMex op 15-01-2026 10:46 ]
Je kunt ook zappen door naar links of rechts te klikken om voor of achteruit in de zenders te gaan. Dit kan als je live kijkt en naar de volgende of vorige zender wilt gaan.
Dat is juist het probleem.ratzz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:47:
Je kunt ook zappen door naar links of rechts te klikken om voor of achteruit in de zenders te gaan. Dit kan als je live kijkt en naar de volgende of vorige zender wilt gaan.
Links en rechts worden gebruikt om te zappen, maar ook om te spoelen (nadat je op OK hebt gedrukt). Veel logischer zou zijn om omhoog en omlaag te gebruiken voor het zappen, zoals dat in andere tv-apps ook gebruikelijk is. En links en rechts kunnen dan direct de 'spoelbalk' oproepen zonder eerst omslachtig op OK te hoeven drukken.
Op die manier hebben links en rechts geen dubbelfunctie, wat nu dikwijls tot onbedoeld zappen leidt en daarmee ook het verlies van je voortgang als je iets achterliep op live tv.
@alex3305 heeft het problematische van deze dubbelfunctie op Android TV eerder al eens mooi uitgelegd.
[ Voor 5% gewijzigd door TexMex op 15-01-2026 12:15 ]
Ik zal die chromecast ook eens proberen maar dat betekent weer een apparte ab das ook niks.
Wat wel jammer is, dat als ik de kosten nlziet tegenover kpn zet dan betaal ik doorgerekend 6.25 pm voor kpn tv, (kpn tv is 6mnd gratis en daarna 6 mnd 12,50 pm = 75/12 ) dus 6.25 wat goedkoper is dan nlziet van 10,- pm en nog een gratis kastje erbij ook.
Dus eigelijk loont het niet tenzij je tv recent is en snel zodat je 1 remote kan gebruiken.
Mmm keuzes
Wat wel jammer is, dat als ik de kosten nlziet tegenover kpn zet dan betaal ik doorgerekend 6.25 pm voor kpn tv, (kpn tv is 6mnd gratis en daarna 6 mnd 12,50 pm = 75/12 ) dus 6.25 wat goedkoper is dan nlziet van 10,- pm en nog een gratis kastje erbij ook.
Dus eigelijk loont het niet tenzij je tv recent is en snel zodat je 1 remote kan gebruiken.
Mmm keuzes
Nee hoor, je hoeft niet op OK te klikken maar als je meteen gaat zappen voordat de overlay is verdwenen dan heb je gelijk. Maar als je even wacht en als de overlay weg is kun je probleemloos zappen, de volgende zenders hebben dan geen overlay zodat je ook niet meer hoeft te wachten en gewoon door kunt klikken/zappen.TexMex schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:09:
[...]
Dat is juist het probleem.
Links en rechts worden gebruikt om te zappen, maar (nadat je op OK hebt gedrukt) ook om te spoelen. Veel logischer zou zijn om omhoog en omlaag te gebruiken voor het zappen, zoals dat in andere tv-apps ook gebruikelijk is. En links en rechts kunnen dan direct de 'spoelbalk' oproepen zonder eerst omslachtig op OK te hoeven drukken.
Op die manier hebben links en rechts geen dubbelfunctie, wat nu dikwijls tot onbedoeld zappen leidt en daarmee ook het verlies van je voortgang als je iets achterliep op live tv.
@alex3305 heeft het problematische van deze dubbelfunctie op Android TV eerder al eens mooi uitgelegd.
Ik bedoel dat OK klikken nodig is om de spoelbak op te roepen. Daarna kun je spoelen met links/rechts, zolang de overlay in beeld is. Klik je niet eerst op OK (en verschijnt er dus geen overlay) dan kun je links/rechts inderdaad gebruiken om te zappen.ratzz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:42:
[...]
Nee hoor, je hoeft niet op OK te klikken maar als je meteen gaat zappen voordat de overlay is verdwenen dan heb je gelijk. Maar als je even wacht en als de overlay weg is kun je probleemloos zappen, de volgende zenders hebben dan geen overlay zodat je ook niet meer hoeft te wachten en gewoon door kunt klikken/zappen.
Hoe het ook zij, het blijft een zwaar gemankeerde en totaal niet intuïtieve toepassing van de pijltoetsen, die door NLZIET extreem simpel is op te lossen als ze het volgende zouden toepassen:
- omhoog/omlaag voor zappen
- links/rechts voor spoelen
Yep. Bij de meeste (IP)TV apps die ik ken, gaat het door de zenders/programmagids bladeren omlaag/omhoog. Wat NLZiet gebruikt is echt niet prettig als opzet en voor het gebruik.TexMex schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:09:
Dat is juist het probleem.
Links en rechts worden gebruikt om te zappen, maar (nadat je op OK hebt gedrukt) ook om te spoelen. Veel logischer zou zijn om omhoog en omlaag te gebruiken voor het zappen, zoals dat in andere tv-apps ook gebruikelijk is. En links en rechts kunnen dan direct de 'spoelbalk' oproepen zonder eerst omslachtig op OK te hoeven drukken.
[knip]
Laat ze even naar de directe concurrent kijken of naar andere apps voor TV kijken gebruik.
Testing, one, two ...
Ik begrijp je reactie niet zo goed. Je reageerde op mijn post over het zappen, ik heb daar niks over de OK knop gezegd. Met een beperkt aantal knoppen zul je altijd in verschillende situaties verschillende functies hebben voor dezelfde knoppen.Maar zappen gaat dus gewoon zonder problemen en in 1 keer zonder omwegen.TexMex schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:58:
[...]
Ik bedoel dat OK klikken nodig is om de spoelbak op te roepen. Daarna kun je spoelen met links/rechts, zolang de overlay in beeld is. Klik je niet eerst op OK (en verschijnt er dus geen overlay) dan kun je links/rechts inderdaad gebruiken om te zappen.
Hoe het ook zij, het blijft een zwaar gemankeerde en totaal niet intuïtieve toepassing van de pijltoetsen, die door NLZIET extreem simpel is op te lossen als ze het volgende zouden toepassen:
- omhoog/omlaag voor zappen
- links/rechts voor spoelen
Dit zegt overigens niks over hoe ik de algehele bediening ervaar, dat is een drama. Zo heb ik vaak genoeg problemen met de return knop en is vaak de app opeens afgesloten.
[ Voor 8% gewijzigd door ratzz op 15-01-2026 12:25 ]
@ratzz Ik denk dat we hier inderdaad met een kleine spraakverwarring te maken hebben.
Maar ik begon dus hier in de tweede alinea al met mijn punt (en vervolgens in mijn verdere berichten). Het zappen an sich werkt inderdaad prima, maar dat is het issue niet. Het gaat erom dat de pijltoetsen links/rechts op Android TV voor twee verschillende zaken gebruikt worden (spoelen en zappen). Dat leidt voor sommige kijkers tot problemen die ik niet beter kan uitleggen dan @alex3305 hier, hier, hier en hier heeft gedaan.
Ondanks het beperkte aantal knoppen is dit probleem nog steeds zeer simpel op te lossen door de functie 'zappen' toe te kennen aan de pijltoetsen omhoog/omlaag in plaats van links/rechts. Omhoog/omlaag heeft nu namelijk geen nuttige functie tijdens live tv kijken, terwijl links/rechts juist een onnodige dubbelfunctie heeft die voor sommige kijkers (afhankelijk van hoe je NLZIET gebruikt) erg irritant kan zijn. In de nieuwe situatie zijn omhoog/omlaag dan voor zappen en OK/links/rechts voor zaken als spoelen en pauzeren.
Niet iedereen zal dit probleem (met Android TV en dan vooral met de Chromecast afstandsbediening) herkennen. Het is een beetje afhankelijk van hoe je de app gebruikt en of je wel of niet pauzeert/terugspoelt tijdens live tv. Maar het issue is vaak genoeg langsgekomen in dit topic en eigenlijk dus heel simpel op te lossen.
Zie dit dus als een algemeen kritiekpunt dat ik heb op NLZIET op Android TV en niet op iets wat jij gezegd/geschreven hebt.
Ondanks het beperkte aantal knoppen is dit probleem nog steeds zeer simpel op te lossen door de functie 'zappen' toe te kennen aan de pijltoetsen omhoog/omlaag in plaats van links/rechts. Omhoog/omlaag heeft nu namelijk geen nuttige functie tijdens live tv kijken, terwijl links/rechts juist een onnodige dubbelfunctie heeft die voor sommige kijkers (afhankelijk van hoe je NLZIET gebruikt) erg irritant kan zijn. In de nieuwe situatie zijn omhoog/omlaag dan voor zappen en OK/links/rechts voor zaken als spoelen en pauzeren.
Niet iedereen zal dit probleem (met Android TV en dan vooral met de Chromecast afstandsbediening) herkennen. Het is een beetje afhankelijk van hoe je de app gebruikt en of je wel of niet pauzeert/terugspoelt tijdens live tv. Maar het issue is vaak genoeg langsgekomen in dit topic en eigenlijk dus heel simpel op te lossen.
Zie dit dus als een algemeen kritiekpunt dat ik heb op NLZIET op Android TV en niet op iets wat jij gezegd/geschreven hebt.
[ Voor 10% gewijzigd door TexMex op 15-01-2026 14:19 ]
Misschien zouden fabrikanten van devices zoals Chromecast / AppleTv / andere sticks eens wat meer toetsen moeten toevoegen. Ook tv's krijgen steeds minder nuttige toetsen (behalve gesponsorde meuk).TexMex schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:56:
De afstandsbediening van m'n LG tv heeft nog aparte knoppen voor zappen (die werken in NLZIET) en ook de cijfertoetsen zijn te gebruiken tijdens live kijken. Maar ook LG heeft de afgelopen jaren afscheid genomen van de pause en play toetsen, en onlangs ook bij sommige afstandsbedieningen van de cijfertoetsen.
Omdat we met maar één AB die "magic" cursor (een beetje zoals de Wii) kunen gebruiken moet ik de cursortoetsen inzetten om te navigeren.
Mee eens ja. Dat de cijfertoetsen verdwijnen kan ik me bij losse mediaplayers nog wel voorstellen. Maar aparte toetsen voor pauze/play/spoelen zijn vrij essentieel voor streamingdiensten. Bij Android TV zie je ze ook niet veel meer. Fire Stick afstandsbedieningen hebben ze gelukkig nog wel. Die hebben dan ook mijn voorkeur boven die van de Chromecast.jigalvh schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:13:
[...]
Misschien zouden fabrikanten van devices zoals Chromecast / AppleTv / andere sticks eens wat meer toetsen moeten toevoegen. Ook tv's krijgen steeds minder nuttige toetsen (behalve gesponsorde meuk).
De afstandsbediening van m'n LG tv heeft nog aparte knoppen voor zappen (die werken in NLZIET) en ook de cijfertoetsen zijn te gebruiken tijdens live kijken. Maar ook LG heeft de afgelopen jaren afscheid genomen van de pause en play toetsen, en onlangs ook bij sommige afstandsbedieningen van de cijfertoetsen.
Omdat we met maar één AB die "magic" cursor (een beetje zoals de Wii) kunen gebruiken moet ik de cursortoetsen inzetten om te navigeren.
Desalniettemin weten andere tv-apps zelfs met de gebrekkige Chromecast-afstandsbediening een veel betere bediening te creëren dan NLZIET.
Sinds vandaag heb ik dat NLZiet in herhaling valt, net alsof je een plaat afspeelt die overslaat. Is het van het begin afspelen opgelost krijgen we dit als kado terug. Het gebeurd niet continu maar zeg maar 3 tot 4 keer in uitzendingen die bezig zijn maar vanaf begin worden gestart.
Same here. Viel me op in een (ontiegelijk lange) reclame van DierenLot. Tenzij het in het bronmateriaal van de reclame zelf zit natuurlijk.Penthe schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 00:21:
Sinds vandaag heb ik dat NLZiet in herhaling valt, net alsof je een plaat afspeelt die overslaat. Is het van het begin afspelen opgelost krijgen we dit als kado terug. Het gebeurd niet continu maar zeg maar 3 tot 4 keer in uitzendingen die bezig zijn maar vanaf begin worden gestart.
In 24 uur in de A & E is het overslaan het geval en ook in de 112 aflevering erna. Het valt dan ook meer op omdat er flink gesproken wordt in beide programmas.crunchytail schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 00:23:
[...]
Same here. Viel me op in een (ontiegelijk lange) reclame van DierenLot. Tenzij het in het bronmateriaal van de reclame zelf zit natuurlijk.
Het door NLZiet stug vasthouden aan links-rechts voor zappen is onnodig tegendraads en slechte UX. Vooral in combinatie met de mogelijkheid om TV te pauzeren.
Om te beginnen snap ik niet waarom err voor een links-rechts optie gekozen is. Op alle (recente) televisie afstandsbedieningen die ik ken is P of CH voor het kiezen van kanalen verticaal op de afstandsbediening geplaatst. En veelal doen de omhoog-omlaag pijltjestoetsen tevens dienst om te zappen. De combinatie links-rechts dubbelt vaker voor volume, maar dat is bij de NLZiet app niet van toepassing.
Daarbij komt nog dat er een horizontale zoekbalk weergegeven wordt wanneer de UI in de speler opgeroepen wordt (hoe dat gebeurt is irrelevant). Ik vind dat NLZiet daarmee mij de hint geeft dat ik kan zoeken met... links-rechts. Wat mij betreft werkt zoiets ongeacht of de zoekbalk in beeld staat, immers zou een dergelijke balk alleen maar een hulpmiddel moeten zijn. Het zappen breekt voor mij dan een logische UX flow.
Echter zijn ze bij NLZiet ook niet bijster consequent. Er is namelijk zapper UI - in ieder geval in Android TV. Die kan opgeroepen worden door in een actief programma het pictogram rechtsonder aan te toetsen. Die zapper is overigens verdomd handig en werkt verticaal. Met dus de omhoog-omlaag toetsen
.
En dan zijn er ook nog onbedoelde neveneffecten. Zit je bijvoorbeeld uitgesteld Sporza te kijken die eigenlijk al af is gelopen en zap je per ongeluk? Pech gehad! Dit programma is nu niet (meer) beschikbaar op NLZiet omdat het al afgelopen is
. Of wanneer je uitgesteld de ontknoping van Wie is de Mol? kijkt, per ongeluk zapt, vlug weer terugzapt en daarmee dus naar het live moment wordt gebracht
.
Het argument PEBCAT is dan snel gemaakt, maar wat mij betreft onterecht. Als je namelijk met de zoek UI open naar een moment aan het spoelen of zoeken bent en je te lang treuzelt waardoor de interface verdwijnt, kan het dus zijn dat je per abuis zapt en in een van bovenstaande situaties terecht komt.
Het enige argument om dit gedrag te behouden zou gewenning kunnen zijn, maar dat vind ik zwak. Eén aanvullende instelling met een if-then in de player controls zou door een stagiair opgepakt kunnen worden.
Bedankt voor het uitgebreid linken @TexMex. Ik heb mijn posts niet teruggelezen, maar o.a. bovenstaande is bij ons thuis nog echt wel een heet hangijzer. Daarnaast merken we regelmatig regressies op die niet of nauwelijks worden opgelost. Bijvoorbeeld het handmatig doorklikken naar de volgende aflevering start de video sinds een paar maanden twee keer
. Of dat het op Android TV onmogelijk is om een vaste videokwaliteit te kiezen, waardoor op vakantie met wat onbetrouwbare, semi-trage wifi de kwaliteit constant wisselt en er dus geen buffer opgebouwd wordt.
Melden doen we nog nauwelijks omdat we altijd een generiek antwoord zonder terugkoppeling krijgen.
Ik heb soms het vermoeden dat de ontwikkelaars bij NLZiet te slim willen zijn voor de oplossing die ze bouwen en/of het eigen product niet gebruiken. Als je NLZiet namelijk (dagelijks) gebruikt kom je bovenstaande dingen binnen een week gewoon tegen.
Om te beginnen snap ik niet waarom err voor een links-rechts optie gekozen is. Op alle (recente) televisie afstandsbedieningen die ik ken is P of CH voor het kiezen van kanalen verticaal op de afstandsbediening geplaatst. En veelal doen de omhoog-omlaag pijltjestoetsen tevens dienst om te zappen. De combinatie links-rechts dubbelt vaker voor volume, maar dat is bij de NLZiet app niet van toepassing.
Daarbij komt nog dat er een horizontale zoekbalk weergegeven wordt wanneer de UI in de speler opgeroepen wordt (hoe dat gebeurt is irrelevant). Ik vind dat NLZiet daarmee mij de hint geeft dat ik kan zoeken met... links-rechts. Wat mij betreft werkt zoiets ongeacht of de zoekbalk in beeld staat, immers zou een dergelijke balk alleen maar een hulpmiddel moeten zijn. Het zappen breekt voor mij dan een logische UX flow.
Echter zijn ze bij NLZiet ook niet bijster consequent. Er is namelijk zapper UI - in ieder geval in Android TV. Die kan opgeroepen worden door in een actief programma het pictogram rechtsonder aan te toetsen. Die zapper is overigens verdomd handig en werkt verticaal. Met dus de omhoog-omlaag toetsen
En dan zijn er ook nog onbedoelde neveneffecten. Zit je bijvoorbeeld uitgesteld Sporza te kijken die eigenlijk al af is gelopen en zap je per ongeluk? Pech gehad! Dit programma is nu niet (meer) beschikbaar op NLZiet omdat het al afgelopen is
Het argument PEBCAT is dan snel gemaakt, maar wat mij betreft onterecht. Als je namelijk met de zoek UI open naar een moment aan het spoelen of zoeken bent en je te lang treuzelt waardoor de interface verdwijnt, kan het dus zijn dat je per abuis zapt en in een van bovenstaande situaties terecht komt.
Het enige argument om dit gedrag te behouden zou gewenning kunnen zijn, maar dat vind ik zwak. Eén aanvullende instelling met een if-then in de player controls zou door een stagiair opgepakt kunnen worden.
Bedankt voor het uitgebreid linken @TexMex. Ik heb mijn posts niet teruggelezen, maar o.a. bovenstaande is bij ons thuis nog echt wel een heet hangijzer. Daarnaast merken we regelmatig regressies op die niet of nauwelijks worden opgelost. Bijvoorbeeld het handmatig doorklikken naar de volgende aflevering start de video sinds een paar maanden twee keer
Melden doen we nog nauwelijks omdat we altijd een generiek antwoord zonder terugkoppeling krijgen.
Ik heb soms het vermoeden dat de ontwikkelaars bij NLZiet te slim willen zijn voor de oplossing die ze bouwen en/of het eigen product niet gebruiken. Als je NLZiet namelijk (dagelijks) gebruikt kom je bovenstaande dingen binnen een week gewoon tegen.
Ik heb de laatste tijd gemerkt, op shield tv, dat per ongeluk zappen bij terugkijken niet meer kan. Paar weken terug was dat wel nog het geval en bloedirritant idd. Er is naar mijn ervaring wel verbetering aan het doorkomenalex3305 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:10:
En dan zijn er ook nog onbedoelde neveneffecten. Zit je bijvoorbeeld uitgesteld Sporza te kijken die eigenlijk al af is gelopen en zap je per ongeluk? Pech gehad! Dit programma is nu niet (meer) beschikbaar op NLZiet omdat het al afgelopen is. Of wanneer je uitgesteld de ontknoping van Wie is de Mol? kijkt, per ongeluk zapt, vlug weer terugzapt en daarmee dus naar het live moment wordt gebracht
.
Het argument PEBCAT is dan snel gemaakt, maar wat mij betreft onterecht. Als je namelijk met de zoek UI open naar een moment aan het spoelen of zoeken bent en je te lang treuzelt waardoor de interface verdwijnt, kan het dus zijn dat je per abuis zapt en in een van .
Irritant dat ze op de Apple TV de “vanaf begin” toets (pijltje omlaag) hebben weggehaald bij lopende programma’s. Het werkt alleen bij programma’s die al zijn afgelopen.
[ Voor 45% gewijzigd door sheepdog op 18-01-2026 23:27 ]
Sinds terugkijken (vanaf het begin) weer werkt, duurt het zo'n 45 seconden voordat het programma start bij terugkijken of starten vanaf het begin. Bij live kijken duurt het slechts enkele seconden.
Dat was eerst niet zo en begon terugkijken supersnel.
Dat is via de Android app op een Sony Bravia. Cache legen en opnieuw installeren hielpen niet.
Meer mensen deze ervaring?
Update: na een restart van de Delta modem werkt alles weer normaal. Blijkbaar was dat nodig nadat ik een static IP aan de switch had toegekend (?).
Dat is via de Android app op een Sony Bravia. Cache legen en opnieuw installeren hielpen niet.
Update: na een restart van de Delta modem werkt alles weer normaal. Blijkbaar was dat nodig nadat ik een static IP aan de switch had toegekend (?).
[ Voor 16% gewijzigd door Frup op 20-01-2026 21:33 ]
Ik herken het op een Google Streamer en op een "Chromecast with GoogleTV" niet.Frup schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:54:
Sinds terugkijken (vanaf het begin) weer werkt, duurt het zo'n 45 seconden voordat het programma start bij terugkijken of starten vanaf het begin. Bij live kijken duurt het slechts enkele seconden.
Heb wel een Sony Bravia hangen, maar vanwege gebrek aan support voor kinderaccounts alsnog losse streamer aan de TV.
Bij daadwerkelijk terugkijken (dus van een programma dat al is afgelopen) kon je toch sowieso al nooit zappen? Je zit dan namelijk niet live 'op de zender'. Maar bij vertraagd kijken van live tv (dus na pauzeren of terugspoelen), leidt een klik naar links of rechts als de voortgangsbalk al is verdwenen nog steeds tot onbedoeld zappen. In ieder geval met Android TV en Fire TV. En dat heeft inderdaad vervelende gevolgen: alex3305 in "[Ervaringen / Discussie] NLZIET".dooiedodo schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:26:
[...]
Ik heb de laatste tijd gemerkt, op shield tv, dat per ongeluk zappen bij terugkijken niet meer kan. Paar weken terug was dat wel nog het geval en bloedirritant idd. Er is naar mijn ervaring wel verbetering aan het doorkomen
Het blijft gewoon extreem onhandig om de functies zappen en spoelen aan dezelfde knoppen (pijltoets links/rechts) toe te kennen. Zappen met pijltoets omhoog/omlaag en direct spoelen met pijltoets links/rechts (zonder eerst op OK te hoeven drukken) zou enorm veel irritatie schelen...
Afgelopen week nog even getest, maar op mijn Shield kan het nog steeds.dooiedodo schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:26:
[...]
Ik heb de laatste tijd gemerkt, op shield tv, dat per ongeluk zappen bij terugkijken niet meer kan. Paar weken terug was dat wel nog het geval en bloedirritant idd. Er is naar mijn ervaring wel verbetering aan het doorkomen
Het dubbelen van functies of toetsen is (helaas) niet ongewoon. Bij Apple doen ze enorm veel dingen enorm goed, maar ook daar gaat de UX ook weleens flink de mist in. Bijvoorbeeld het kunnen wegswipen van list items. Vroeger was dat 'logisch' omdat er nog verdelers tussen de elementen stonden, maar nu die weg zijn is dat soms niet heel voordehand liggend. Vooral niet als een long press geen context menu geeft. Of als zo'n functie ineens op Android verschijnt, waar die constructie ongewoon is.TexMex schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:57:
[...]
Het blijft gewoon extreem onhandig om de functies zappen en spoelen aan dezelfde knoppen (pijltoets links/rechts) toe te kennen. Zappen met pijltoets omhoog/omlaag en direct spoelen met pijltoets links/rechts (zonder eerst op OK te hoeven drukken) zou enorm veel irritatie schelen...
Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik begrijp dat zoiets gebouwd wordt, maar niet begrijp dat zo'n UX-blunder niet aangepakt wordt. Als je namelijk de normale functies van NLZiet gebruikt kom je dit binnen een paar weken tegen. De huidige iteratie van de app is nu bijna 5 jaar oud. Dan moet er toch ergens iets misgaan in het proces.
dit issue lijkt bij ons opgelost overigens.woekele schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:54:
[...]
Hier ook. KPN-glasvezel. Ubiquiti wifi. Google Chromecast TV. Gemeld bij NLziet. Na 10x heen en weer mailen met de support heb ik nu bericht gekregen dat het bekend probleem is en eraan wordt gewerkt. Hopelijk gaan we snel resultaat zien...
Oh, zeker waar. Maar juist in dit geval is het dubbelen volkomen onnodig. Want waarom zou je pijltoets link/rechts twee functies geven (zappen en spoelen), terwijl pijltoets omhoog/omlaag tijdens live tv überhaupt geen functie heeft? Nou vooruit, pijltoets omlaag roept dan nog de user interface op (wat al een onlogische keuze is), maar pijltoets omhoog doet echt helemaal niets tijdens live tv. Die is dus nog vrij voor een 'eigen' functie.alex3305 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:37:
[...]
Het dubbelen van functies of toetsen is (helaas) niet ongewoon. [...]
Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik begrijp dat zoiets gebouwd wordt, maar niet begrijp dat zo'n UX-blunder niet aangepakt wordt. Als je namelijk de normale functies van NLZiet gebruikt kom je dit binnen een paar weken tegen. De huidige iteratie van de app is nu bijna 5 jaar oud. Dan moet er toch ergens iets misgaan in het proces.
De functie zappen zou dan ook prima toegekend kunnen worden aan pijltoets omhoog/omlaag. Dan laat je het oproepen van de UI/pauzeren/spoelen over aan de OK-toets en pijltoets links/rechts.
Maar het zou inderdaad zomaar kunnen dat NLZIET vooral met en voor Apple ontwikkeld wordt, waardoor er op Android TV totaal onlogische functies ontstaan.
@TexMex Ik ben het 100% met je eens verder
. Ik probeer me vooral te verplaatsen in de gedachtengang of het motief achter de keuzes. En dan is er het bekende spreekwoord met een ezel
, vandaar dat ik mijzelf er moeilijk in kan verplaatsen.
Tip: NLZiet heeft vanaf nu een winteraanbieding waarmee je 3 maanden lang 50% korting krijgt. De aanbieding is geldig op nieuwe accounts en accounts die in het verleden een actief abonnement hebben gehad.
NLZiet Premium kost met de actie 4,95 per maand.
NLZiet Extra kost met de actie 5,95 per maand.
De actieperiode is van 2 februari t/m 1 maart 2026.
Misschien toch maar eens proberen om te kijken of de problemen nu echt zijn opgelost.crunchytail schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:55:
Tip: NLZiet heeft vanaf nu een winteraanbieding waarmee je 3 maanden lang 50% korting krijgt. De aanbieding is geldig op nieuwe accounts en accounts die in het verleden een actief abonnement hebben gehad.
/f/image/X4shMHq60hj6ijvGKx2xjtGz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gHSeb9zCkTieLl4no1rw31Cg.png?f=fotoalbum_large)