alex3305 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:47:
[...]
De beeldkwaliteit van Ziggo was ooit de gouden standaard in Nederland, maar dat is al een paar jaar niet meer het geval. Toen ik bij Ziggo vertrok een aantal jaar geleden vond ik de kwaliteit ook niet zo best. Toen was het beeld bij NLZiet beter.
Tsja, zelfs de lineaire DVB-C streams schijnen bij Ziggo tegenwoordig al slechter te zijn dan de 'gouden standaard' van vroeger. En ook die worden steeds minder gekeken. De huidige "next mini" van ze heeft niet eens meer een tuner ingebouwd, dus doet ook alles al OTT, via IP.
De fusie van Discovery en Warner Bros is al een tijdje achter ons. Na de fusie is Discovery+ verdwenen en vervangen door HBO Max. De Eurosport Player is eveneens in HBO Max opgegaan. De on-demand live-uitzendingen vanuit Eurosport werden dus verzorgd door HBO Max.
[...]
Dat doe ik dus ook niet. Aan dit onderwerp heb ik in dit topic al
meermaals uitgebreid aandacht aan gegeven.
Duidelijk, dank voor de aanvulling

Overigens is het niet zo dat VOD content altijd betere kwaliteit heeft. VOD content bij SBS (ook via NLZiet) gebruikt bijvoorbeeld maar 25fps of 30fps, terwijl de NLZiet live variant op 50fps of 60fps wordt uitgezonden.
Uiteraard betekent 'tijd om het te processen' niet automatisch dat de kwaliteit beter is. Uiteindelijk hangt het er maar net van af hoe veel moeite en capaciteit je als 'producent' van zulke streams in wil steken. Bij NLZiet hangt het er ontzettend van af bij welke producent/zenderhuis je de content opvraagt. Bij Talpa is de VOD content dramatisch, wat mij betreft. RTL valt goed naar te kijken, netals de content van de NPO.
Bij lineaire streams is het weer een heel ander verhaal, want die worden niet door NLZiet of de zenders geëncodeerd, maar door een andere partij, in opdracht van..... Tot een poosje terug, toen het even heel slecht werd, was het (volgens mij) in handen van Redbee (voorheen NOB/Ericsson/Technicolor en weet ik hoe veel namen die partij al heeft gehad) in de 'mediagateway'. Ik weet niet in handen van wie het nu is, maar kennelijk wilde men nog meer gaan bezuinigen op bandbreedte.
Wij kijken de meeste televisie uit andere bron en gebruiken NLZiet met name voor het terugkijken. Vroeger ook voor het vooruitkijken, maar sinds RTL daar mee gestopt is gebruiken we dat nog nauwelijks.
De bitrate bij NLZiet volgens de Unifi router is lager dan die bij de andere bronnen. Dat zie je met name tijdens uitzendingen die niet goed gaan op de gebruikte compressiealgoritmes zoals vele sporten. IJshockey was bijvoorbeeld niet te kijken omdat de puck niet of nauwelijks te volgen was. Voor mijn vrouw (die wel goed ziet) gold hier hetzelfde en zag het verschil ook. Dat was tot een jaar of twee jaar geleden niet zo.
Als ik tot slot dan de
aanbevelingen van YouTube erbij pak, dan blijkt ook dat de bitrate van NLZiet mager is met
7.5Mbps. En dan staat YouTube ook niet echt bekend om de fantastische beeldkwaliteit.
Uiteindelijk valt of staat het gewoon met hoe veel bandbreedte een partij 'kwijt' wil zijn aan streams. Youtube heeft dan weer het voordeel dat ze veel groter zijn en waarschijnlijk ook een flink content delivery netwerk hebben, en goede deals met grote transitpartijen of zelfs ISP's. Zelfde als bij HBO MAX.
Bij NLZiet, of diens streaming partner kan dat een stuk minder gunstig liggen, waardoor elke Mbit/s per klant ze gewoon meer geld kost. Zeker sinds ze behoorlijk gegroeid zijn in aantal abonnees. Maar wat je meldt, dat het ongeveer 2 jaar geleden beter was, geeft wel te denken. Want dat was nog op 1080p50 aan 7,5 Mbps, uit het Tweakers artikel dat je aanhaalde. En dat was van 2019 tot pak 'm beet vorig jaar dus prima in orde.
Hoe het bij Canal+ zit en waar zij hun lineaire streams (laten) encoderen weet ik niet. Maar dikke kans dat je daar hetzelfde gaat zien, mochten zij groeien qua aantallen abonnees.
Als je ziet dat zelfs Ziggo al aan het bezuinigen is op bitrates, terwijl zij notabene het hele netwerk van bron tot aan de (decoder van de) klant in handen hebben....
Het zal waarschijnlijk voor elke aanbieder op een gegeven moment een tradeoff worden tussen hoe veel ze kwijt zijn aan bandbreedte, en hoeveel kwaliteitsverleis de consument 'pikt' bij het terugschroeven van de bitrate.
Hoe dan ook, voor ons thuis is NLZiet op dit moment nog steeds de beste keus, ondanks dat er ongetwijfeld bronnen zijn die het beter zullen doen. Maar daar kleven dan weer andere (voor ons belangrijke) nadelen aan.
[
Voor 4% gewijzigd door
eymey op 26-02-2026 15:37
]
Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.