huiz schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:51:
Bij ons waren haperingen misschien te wijten aan een grote gietijzeren kachel die naast de tv staat. Ik heb nu een repeater in de muur geprikt zodat er tussen modem, repeater en tv een driehoek ontstaat waar de kachel geen blokkade meer kan vormen. Gaat al een heel stuk beter nu.
Maar zeker weten doe ik het niet, omdat bijvoorbeeld Netflix nooit problemen geeft en de XBox ook niet. Dus ergens vraagt NLZiet toch meer van je draadloze verbinding dan andere streams.
Toch wel echt bijzonder dat zulke storingsfactoren tegenwoordig zo'n direct merkbare impact op de live streams hebben.
Dan moeten ze tegenwoordig toch wel echt héél erg 'realtime' willen streamen, met zo weinig mogelijk buffer. Ja, dan heeft welke kleine 'micro-verstoring' in de data flow inderdaad meteen z'n effect. Dat lijkt me bij "OTT" (over internet) TV toch echt niet handig. Het is niet voor niets dat bv. KPN voor de lineaire streams naar hun STB's nog steeds gebruik maakt van een apart VLAN aan de WAN zijde, om multicast overheen te doen (ok, dat is ook gewoon kwestie van bandbreedte besparen omdat het kan).
Het kan heel goed zijn, ook bij mensen die bv. bij een speedtest zeggen dat ze 600/600 halen, dat op een paar niveaus lager in het OSI model er toch het een en ander niet lekker zit, packets gedropt worden, of wat dan ook. Waarbij TCP retransmits dat met de huidige apparatuur heel snel en bijna ongemerkt kunnen gladstrijken, waar sommige streaming technieken dat niet zo goed kunnen.
Ik krijg toch steeds meer de neiging om eens even mijn google TV streamer aan een switch te hangen die port mirroring ondersteunt, en dan met Wireshark gaan kijken wat er nou precies gebruikt wordt en of er iets zichtbaar mis gaat op l3/l4 niveau. Ook ik ervaar, ondanks wat ik een pagina of wat geleden meldde, nu toch ook wel die buffering bij live TV. Die buffering rond de eerste 10de seconde snap ik nog deels, want dat is wrs het switchen naar de best beschikbare kwaliteit. Maar dat ging vroeger ongemerkt.
"PCAP, or it didn't happen"

hoakz schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:58:
[...]
Ik heb de rest van de avond zowel live als terug kunnen kijken.
Incl. het programma dat live, met terug naar het begin niet wou. Nu wel, omdat het niet meer live-terug naar het begin is, maar gewoon terugkijken.
Je kan simpelweg niet zelf bepalen wanneer je wat gaat kijken.
Vandaar mijn frustratie naat NLziet.
vanaf januari naar KPN glas, wellicht bied dat betere danwel meer mogelijkheden
Waarschijnlijk zal sowieso de kwaliteit van KPN Glas (als je met settopbox kijkt) een stuk beter zijn. Maar 'betere' of 'meer' mogelijkheden? Betwijfel het. Bij geen enkele aanbieder kan je zo lang terugkijken als bij NLZiet. Maar als je eigenlijk altijd binnen het 'window' van live kijken, begin kijken of X weken terugkijken blijft, zal het mogelijk beter zijn
Aan de andere kant, als jouw problemen worden veroorzaakt door 1 of andere weirde incomopatibiliteit met Windows 11 (wat zo lijkt te zijn als ik ervaringen van anderen met Windows 10 en Linux zie), dan heb je kans dat bij kijken via de PC bij KPN, je dezelfde problemen krijgt. Want ook daar zullen zaken als DRM en mogelijk dezelfde streamingtechniek gebruikt worden. En ja, het klinkt onlogisch dat alleen "live uitzending vanaf het begin" terugkijken een probleem zou zijn en "echt live" of "on demand" niet, maar het zal je nog eens kunnen verbazen dat daar echt andere streamingmechanismen voor worden gebruikt en dat dat dus specifieke problemen kan geven.
Toen ik 5 jaar geleden bij Canal Digitaal zat kwam lineaire TV over IGMP multicast, kijken vanaf het begin via UDP streams geïnitieerd met RTSP (incl nodige firewall/connection tracking gezeik met gebruik eigen router) en On Demand via TCP sessies.
[
Voor 54% gewijzigd door
eymey op 12-11-2025 11:28
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.