Wel een beetje appels met peren vergelijken toch? NLZIET biedt primair NL TV aan en is daarbij afhankelijk van de audio die ze aangeleverd krijgen, meestal stereo dus, op sommige films en grote sportevenementen daargelaten. Ik zou lekker die andere diensten die je noemt gebruiken voor films / series in 4K en Dolby Atmos etc.CBX1047 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:47:
Wanneer gaat NLziet, wat in de basis best goed werkt, eens over op DD+ of DD+ Atmos uitzendingen ?
Zoals het nu is, alleen maar Stereo invoer, is wel erg jaren 90.........
Kijk naar alle streamers, allemaal minimaal DD, Nerflix, Disney en HBO DD+ Atmos.
Meer wensen is hogere abonnements gelden, en volgens mij kun je die wensen wel bij een andere provider krijgen. Houd NLZiet als een goedkope bron inplaats er een alles ondersteunende provider van te maken met uiteraard een abonnement van ruim 20 euro per maand. voor een streamings dienst als NLZiet die enkel de basis zenders levert is 2.0 stereo voldoende, 1080p video kwaliteit is ook voldoende. En het is toch al geweldig dat je voor zo'n betaalbaar bedrag reclame vrij kunt terug kijken en er zelfs keurig ondertitels geleverd worden. Dus heb je meer eisen of wensen zoek een andere provider die dit al aanbied.CBX1047 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:47:
Wanneer gaat NLziet, wat in de basis best goed werkt, eens over op DD+ of DD+ Atmos uitzendingen ?
Kijk naar alle streamers, allemaal minimaal DD, Nerflix, Disney en HBO DD+ Atmos.
Ik ben al jaren klant hier en het bevalt uitstekend!
Ik hoop dat er ooit nog eens Animal Planet en National Geographic aan het zenderaanbod wordt toegevoegd.
Ik denk tegen beter weten in want dat hoop ik al jaren.
Verder zeer tevreden, maar dat zou wel de kers op de taart zijn
Ik hoop dat er ooit nog eens Animal Planet en National Geographic aan het zenderaanbod wordt toegevoegd.
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
Wat mij betreft nooit (heb maar twee oren dus ook twee zuilspeakersCBX1047 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:47:
Wordt er alleen maar duurder van en voor een dienst als NLZiet voldoet stereo prima.
Welke Nederlandse TV provider ondersteunt wél 4K streams? Dit zou totaal onzinnig zijn, want op een handvol test kanalen en een kanaal tijdens voetbaltoernooien na, wordt er in TV-land 0,0 4K geproduceerd en al helemaal niet live uitgezonden.Vaevictis_ schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:56:
Heb net een nieuwe miniled tv maar ik zou graag willen dat 4k streams wordt ondersteund. Heb een bedrade google tv met glasvezel internet maar soms schakelt het algoritme toch terug naar lagere bitrate.
En de onlogische interface qua zappen kan er niet aan wennen. Wil doorspoelen komt ik op andere zender uit.
Terugschakelen naar lage kwaliteit gebeurt hier eigenlijk nooit (Google TV-streamer bedraad met een Freedom Internet 1 Gbps verbinding, Unifi Cloud Gateway Fiber als router).
DD+ of Atmos voegt bij TV niets toe. Je vergelijking met andere streamingdiensten is appels met peren vergelijken.CBX1047 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:47:
TV-uitzendingen worden in Nederland (en volgens mij ook in andere landen) bij mijn weten zelden 'opgenomen' met meerkanaals geluid aan de bron.
Wellicht dat er met ingekochte films en series nog eens native Dolby Digital+ soundtracks mee komen, maar in alle andere gevallen is het beste wat je krijgt een soor uit stereo opgewaardeerd 5.1 geluid (bij de providers die het wel doorgeven).
[ Voor 33% gewijzigd door eymey op 15-02-2026 22:07 ]
Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Klopt. De laatste maanden is het aantal programma's van RTL en KIJK dat je vooruit kunt kijken enorm afgenomen. Als je dit bij NLZIET navraagt komt altijd als antwoord dat ze "helaas de rechten daarvoor niet hebben". Met in het achterhoofd dat NLZIET een "uniek samenwerkingsverband is tussen NPO, RTL en KIJK (nu: Talpa)" zou je verwachten dat die rechten uit dat samenwerkingsverband wel goed zitten. Maar RTL wil liever abonnementen voor Videoland verkopen en Talpa lijkt de programma's of op Videoland te zetten of meer te verdienen aan alle recalames die ze erin proppen op hun eigen KIJK platform.jaaoie17 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:47:
Ik zie op KIJK. Dat je sommige programma's voorruit kunt kijken. Maar die programma's kun je op NLZIET niet vooruitkijken.
In princiepe is NLZiet UNIEK, kijk eens naar alle andere landen daar liggen de omroepen continu met elkaar in de clinch. NLZiet geeft het goede voorbeeld dat samenwerking beter is voor de consument. Hopelijk blijft dat ook zo. Dat men in deze huidige tijden naar deuren zoekt meer geld te verdienen of verlies te beperken is normaal. Op dit moment moet iedereen inleveren lijkt het wel, ook een groot teken dat het Europees beleid zwaar faalt.
National Geographic is tegenwoordig onderdeel van Disney+ en Animal PLanet van Discovery, als beide zenders bij NLZiet zouden komen dan zijn enkel die 2 zenders per maand al duurder dan het voledig aanbod wat NLZiet nu aanbied. Dus maar gewoon heel snel vergeten, en er ook niet meer op hopen.knorde schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:26:
Ik ben al jaren klant hier en het bevalt uitstekend!
Het lijkt er op dat NLZiet inmiddels — naast aanbod van anderen — exclusieve uitzendrechten heeft voor bepaalde series. Bijzondere ontwikkeling.
Heb je wat voorbeelden? Ben wel benieuwdTheVivaldi schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:09:
Het lijkt er op dat NLZiet inmiddels — naast aanbod van anderen — exclusieve uitzendrechten heeft voor bepaalde series. Bijzondere ontwikkeling.
Badgast. Als ik de VRT Max-app open en de serie daar wil kijken, krijg ik de melding dat de VRT de uitzendrechten voor Nederland niet heeft. Maar op NLZiet kan ik de serie gewoon kijken. Dat moet dus betekenen dat NLZiet de exclusieve uitzendrechten voor Nederland heeft.crunchytail schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:30:
[...]
Heb je wat voorbeelden? Ben wel benieuwd
Dat met Tom Waes? Dat gaat via NPO.TheVivaldi schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:45:
[...]
Badgast. Als ik de VRT Max-app open en de serie daar wil kijken, krijg ik de melding dat de VRT de uitzendrechten voor Nederland niet heeft. Maar op NLZiet kan ik de serie gewoon kijken. Dat moet dus betekenen dat NLZiet de exclusieve uitzendrechten voor Nederland heeft.
NLZiet zelf heeft denk ik geen rechten. NLZiet is een dochter van de publieke omroepen, RTL en SBS.TheVivaldi schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:45:
[...]
Badgast. Als ik de VRT Max-app open en de serie daar wil kijken, krijg ik de melding dat de VRT de uitzendrechten voor Nederland niet heeft. Maar op NLZiet kan ik de serie gewoon kijken. Dat moet dus betekenen dat NLZiet de exclusieve uitzendrechten voor Nederland heeft.
Badgast is een co-productie van de VRT en KRO-NRCV. De laatste heeft de rechten in Nederland en is mede-eigenaar van NLZiet.
Dat verklaart dit dus.
A, zo zit dat dus. Bedankt voor de verduidelijking.La1974 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:50:
[...]
NLZiet zelf heeft denk ik geen rechten. NLZiet is een dochter van de publieke omroepen, RTL en SBS.
Badgast is een co-productie van de VRT en KRO-NRCV. De laatste heeft de rechten in Nederland en is mede-eigenaar van NLZiet.
Dat verklaart dit dus.
Enige vervelende van een Vlaamse serie via NLZiet kijken is die irritante ondertiteling, maar goed. Ik snap wel dat Nederlanders die niet zo goed Vlaams kunnen er wat aan hebben, maar geef dan minstens de optie om hem uit te zetten voor de Nederlanders die wél Vlaams kennen.
Ondertitel kun je uit zetten met de 3 puntjes rechtsboven, tijdens afspelenTheVivaldi schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:35:
[...]
A, zo zit dat dus. Bedankt voor de verduidelijking.
Niet bij Badgast, in elk geval.just4testing schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:51:
[...]
Ondertitel kun je uit zetten met de 3 puntjes rechtsboven, tijdens afspelen
Net even gecheckt bij NLZiet op de iPhone. Als ik Badgast wil kijken bij NLZiet dan staat de optie ondertiteling op grijs. Standaard staat de ondertiteling aan en is met geen mogelijkheid uit te zetten.
Dan zit bij badgast de ondertitel waarschijnlijk 'ingebrand' in de videostream.eddje1983 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:07:
Net even gecheckt bij NLZiet op de iPhone. Als ik Badgast wil kijken bij NLZiet dan staat de optie ondertiteling op grijs. Standaard staat de ondertiteling aan en is met geen mogelijkheid uit te zetten.
Bij Flo is het een aparte overlay.
Ingebrande ondertitel kan je inderdaad alleen met ducktape uitschakelen.
Hebben meer mensen er de laatste dagen last van dat zowel live als replay regelmatig gaan bufferen? Gebeurt hier echt meer keren per dag vooral bij olympische spelen.
Hier geen last van (Google TV op Youfone/KPN glasvezel).ustinov schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:13:
Hebben meer mensen er de laatste dagen last van dat zowel live als replay regelmatig gaan bufferen? Gebeurt hier echt meer keren per dag vooral bij olympische spelen.
Ik herken dat ook niet. KPN Glasvezel via Apple TVustinov schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:13:
Hier ook helemaal geen last van, KPN glasvezel, via edge browser met lan kabel.ustinov schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:13:
Ik maak al jaren gebruik van NLZiet.
Ervaren meerdere mensen dat het beeld en geluid vaak niet synchroon lopen?
Het is niet extreem storend maar ik ben wel benieuwd of daar wat aan te doen is.
Andere apps zoals YouTube, Netflix, Videoland etc. hebben daar geen last van.
Het is niet extreem storend maar ik ben wel benieuwd of daar wat aan te doen is.
Al geprobeerd of het aanzetten van Multimedia Tunneling in de instellingen verschil maakt?knorde schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:39:
Precies de reden dat ik weg ben. Alleen bij Nlziet heb ik dit probleem. Van alles geprobeerd maar bleef terug komen.knorde schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:39:
Is dat een instelling in de NLziet app?crunchytail schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:46:
[...]
Al geprobeerd of het aanzetten van Multimedia Tunneling in de instellingen verschil maakt?
Ik zie deze instelling namelijk niet.
ustinov schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:13:
Van beiden totaal geen last. Niet op een "Google TV Streamer" en ook niet op een "Chromecast met GoogleTV 4k".knorde schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:39:
[ Voor 5% gewijzigd door eymey op 22-02-2026 19:09 ]
Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Is een optie in de Android TV / Google TV app.knorde schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:06:
[...]
Is dat een instelling in de NLziet app?
Ik zie deze instelling namelijk niet.
Ik heb een Samsung tv waar de NLziet app op staat.crunchytail schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:13:
[...]
Is een optie in de Android TV / Google TV app.
[Afbeelding]
Ik heb sinds vandaag ineens weer dat hikken van het geluid, alsof een plaat overslaat. Dat was paar maanden geleden ook het geval en schijnt nu ineens weer terug te zijn. Meer dit opgevallen? Het is niet alleen het geluid maar ook het beeld ziet ik net.
[ Voor 13% gewijzigd door Penthe op 24-02-2026 00:01 ]
Ik heb sinds kort een nieuwe tv, maar merk het hikken vooral in het beeld. Misschien ook omdat mijn Samsung niet de beste beeldverwerking heeft, maar vooral bij snelle bewegingen merk je echt dat de stream te weinig frames heeft.
Het gekke is dat ik het vooral merk bij het journaal en talkshows. De Hans Zimmer documentaire die vanavond werd uitgezonden was prima en zonder hikjes, misschien omdat ze daar minder compressie op loslaten. Ik ga nu denk ik toch maar eens bij Ziggo kijken voor televisie.
Het gekke is dat ik het vooral merk bij het journaal en talkshows. De Hans Zimmer documentaire die vanavond werd uitgezonden was prima en zonder hikjes, misschien omdat ze daar minder compressie op loslaten. Ik ga nu denk ik toch maar eens bij Ziggo kijken voor televisie.
Koop een streaming box. Een wereld van verschil tov de apps die op mijn Samsung TV draaiden.sheepdog schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 00:13:
Ik heb sinds kort een nieuwe tv, maar merk het hikken vooral in het beeld. Misschien ook omdat mijn Samsung niet de beste beeldverwerking heeft, maar vooral bij snelle bewegingen merk je echt dat de stream te weinig frames heeft.
0 hikken hier met een Google TV Streamer 4K.
Heb ook Google TV op externe box maar er is duidelijk een oud probleem terug bij NLZiet, en probleem is bij programma wat op dat moment wordt uitgezonden en je vanaf het begin start. Bij het terug kijken van een afgelopen uitzending heb ik het probleem niet. Dus 0 hikken met wat? beetje duidelijker zou wel handig zijn.
Nou ik heb gister naar "Vandaag Inside" met een vertraging van ongeveer 15 minuten, maar heb niks gemerkt van hikjes in geluid of beeld met mijn AppleTV kastje.Penthe schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 01:53:
Heb ook Google TV op externe box maar er is duidelijk een oud probleem terug bij NLZiet, en probleem is bij programma wat op dat moment wordt uitgezonden en je vanaf het begin start.
Ook met mijn Apple TV zie ik het helaas! Ik ga nog eens proberen met wat instellingen te klooien.crunchytail schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 00:18:
[...]
Koop een streaming box. Een wereld van verschil tov de apps die op mijn Samsung TV draaiden.
Wel vreemd dat de ene er last van heeft en de ander niet, ik zit nu ook vertraagd naar "nieuwsuur" op NPO2 aan het kijken en dat ziet er gewoon super strak uit zonder enig hikje
Ik heb juist mijn AppleTV aan de kant gesmeten omdat ik er constant audiosync issues mee had (niet specifiek met NLZiet overigens). Draai nu alle apps, inclusief NLZiet, op mijn Samsung TV en ik heb het idee dat ik een strakker beeld heb dan ooit.crunchytail schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 00:18:
[...]
Koop een streaming box. Een wereld van verschil tov de apps die op mijn Samsung TV draaiden.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Ik had hier gisteravond ook last van bij Live TV kijken op NPO1 en RTL4 (andere zenders niet gecontroleerd).Penthe schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:49:
Ik heb sinds vandaag ineens weer dat hikken van het geluid, alsof een plaat overslaat. Dat was paar maanden geleden ook het geval en schijnt nu ineens weer terug te zijn. Meer dit opgevallen? Het is niet alleen het geluid maar ook het beeld ziet ik net.
Zinnen werden herhaald, uiterst irritant. Dat was inderdaad een paar maanden geleden ook. Geen storing bij NLZiet volgens NLZiet. Op mijn melding werd door NLZiet gereageerd dat het waarschijnlijk aan mijn Internet verbinding lag. Ik vermoed echter van niet, zeker omdat er hier mensen ook opeens weer last van hebben.
Vanavond maar weer eens kijken.....
Momenteel, test ik NLziet, ik heb de premium variant genomen.
Nu heb ik van afgelopen week de serie Baantjer zitten kijken op RTL Crime, tot mijn verbazing, zit dit vol met reclamen, en als ik dat wil doorspoelen, krijg ik de melding dat dit niet is toegestaan.
Volgens de site van NLziet, heb je bij premium, oa RTL ZONDER reclame.
hoe zit dit precies?
Nu heb ik van afgelopen week de serie Baantjer zitten kijken op RTL Crime, tot mijn verbazing, zit dit vol met reclamen, en als ik dat wil doorspoelen, krijg ik de melding dat dit niet is toegestaan.
hoe zit dit precies?
Je keek een tv-uitzending terug die niet beschikbaar is als serie op het on demand platform:jeron schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:53:
Momenteel, test ik NLziet, ik heb de premium variant genomen.
hoe zit dit precies?
Bij de abonnementen wordt overigens al vermeld dat er soms reclame is:
[ Voor 3% gewijzigd door crunchytail op 24-02-2026 14:15 ]
Ik heb eindelijk ontdekt waarom ik op Mijn Pixel meer niet dan wel kon streamen.
Dat heeft alles te maken met cookies. Kennelijk kun je cookies weigeren maar moet je dan elke 14 dagen uitloggen en opnieuw inloggen om die cookies weer te kunnen weigeren.
Tja, ik merk dat ik steeds meer fan wordt van Canal Digitaal, waar alles gewoon werkt zoals het zou moeten in plaats van iedere keer trucjes moeten uithalen om zaken werkend te houden.
misschien dat ze eerst bij NLZiet het deksel op de neus moeten krijgen om te realiseren dat klanten andere wensen hebben dan wat zij bepalen.
Mijn jaarabonnement is volgende maand ten einde, en dan is het wegwezen.
Dat heeft alles te maken met cookies. Kennelijk kun je cookies weigeren maar moet je dan elke 14 dagen uitloggen en opnieuw inloggen om die cookies weer te kunnen weigeren.
Tja, ik merk dat ik steeds meer fan wordt van Canal Digitaal, waar alles gewoon werkt zoals het zou moeten in plaats van iedere keer trucjes moeten uithalen om zaken werkend te houden.
misschien dat ze eerst bij NLZiet het deksel op de neus moeten krijgen om te realiseren dat klanten andere wensen hebben dan wat zij bepalen.
Mijn jaarabonnement is volgende maand ten einde, en dan is het wegwezen.
GerkeP
Wat een gekke houding @GerkeP , je zit zelf om onduidelijke redenen van alles aan te passen en het is logisch dat dingen dan stoppen met werken. Als je zelf stopt met gekke trucjes uithalen dan zal het allemaal gewoon werken zoals verwacht. Ik denk ook niet dat er naast jou heel veel klanten zijn die dergelijke wensen hebben. De gemiddelde klant wil gewoon TV kijken en logt daarom in via een apparaat.
Denk overigens dat je het over Canal Plus hebt in dit geval, maar let goed op dat de mogelijkheden daar beperkter zijn. Wat geen probleem hoef te zijn als je het nooit gebruikt uiteraard.
Denk overigens dat je het over Canal Plus hebt in dit geval, maar let goed op dat de mogelijkheden daar beperkter zijn. Wat geen probleem hoef te zijn als je het nooit gebruikt uiteraard.
Kijk eens naar de waarderingen van de NLZiet app in de stores 😉Drardollan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:35:
Wat een gekke houding @GerkeP , je zit zelf om onduidelijke redenen van alles aan te passen en het is logisch dat dingen dan stoppen met werken. Als je zelf stopt met gekke trucjes uithalen dan zal het allemaal gewoon werken zoals verwacht. Ik denk ook niet dat er naast jou heel veel klanten zijn die dergelijke wensen hebben. De gemiddelde klant wil gewoon TV kijken en logt daarom in via een apparaat.
Zolang je alle privacy opgeeft werkt het prima.
NLZiet geeft gewoon de mogelijkheid om cookies te weigeren, maar dan krijg je dus de ellende.
Als klant van het eerste uur ben ik best wel geduldig geweest en heb ik veel geholpen om zaken uit te zoeken 😉
Maar goed dat jij tevreden bent, hopelijk heb je nog wat privacy over.
GerkeP
Ik heb de cookies ook geweigerd, maar ervaar hier geen problemen door (Samsung telefoons & Google TV).GerkeP schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:59:
[...]
Kijk eens naar de waarderingen van de NLZiet app in de stores 😉
NLZiet geeft gewoon de mogelijkheid om cookies te weigeren, maar dan krijg je dus de ellende.
Als klant van het eerste uur ben ik best wel geduldig geweest en heb ik veel geholpen om zaken uit te zoeken 😉
[Afbeelding]
Zoals ik al aangaf, het probleem speelt alleen op mijn beide Pixels met Android 16.crunchytail schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:07:
[...]
Ik heb de cookies ook geweigerd, maar ervaar hier geen problemen door (Samsung telefoons & Google TV).
Waarschijnlijk speelt de default browser (Firefox) ook nog een rol daarin.
Maar goed, jarenlang redelijk geduldig geweest en vanaf volgende maand dus niet meer.
Erg jammer, maar het geduld raakt een keer op.
GerkeP
Ik weiger systematisch cookies en alle verkeer op mijn netwerk gaat door een vrij agressief DNS filter. Geen problemen op Samsung, Google TV en Android. Enkel via de browser op Windows moet ik de filtering even uitzetten om een stream te starten, daarna kan hij gewoon weer aan.GerkeP schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:59:
[...]
Bij mijn vriendin op haar LG loopt daarentegen het geluid regelmatig niet synchroon of is het met vlagen pixels tellen. Ook daar zijn cookies geblokkeerd, verder niets. Aan de verbinding kan het niet liggen, zit nog geen meter tussen de TV en de router.
Privacy noemen en een Google Pixel met Android gebruiken, logisch wel.GerkeP schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:59:
[...]
[Afbeelding]
Gelukkig zorgen andere partijen zoals Odido, waar je je hele doopcel moet achterlaten zo ongeveer, wel voor je privacy zullen we maar denken.
Tip: koop een simpele player die je aan je TV hangt en enkel daarvoor gebruikt.
Of accepteer een inlogcookie, scheelt je een hoop ongemak.
[ Voor 16% gewijzigd door Drardollan op 24-02-2026 22:45 ]
*knip*Drardollan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:41:
[...]
Privacy noemen en een Google Pixel met Android gebruiken, logisch wel.
Gelukkig zorgen andere partijen zoals Odido, waar je je hele doopcel moet achterlaten zo ongeveer, wel voor je privacy zullen we maar denken.
Tip: koop een simpele player die je aan je TV hangt en enkel daarvoor gebruikt.
Of accepteer een inlogcookie, scheelt je een hoop ongemak.
We gaan off-topic en het wordt onvriendelijk.
[ Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 25-02-2026 10:12 ]
GerkeP
Na 22:30 weer herhaalde zinnen op Live RTL4 en NPO1waltervl schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:20:
[...]
Ik had hier gisteravond ook last van bij Live TV kijken op NPO1 en RTL4 (andere zenders niet gecontroleerd).
Zinnen werden herhaald, uiterst irritant. Dat was inderdaad een paar maanden geleden ook. Geen storing bij NLZiet volgens NLZiet. Op mijn melding werd door NLZiet gereageerd dat het waarschijnlijk aan mijn Internet verbinding lag. Ik vermoed echter van niet, zeker omdat er hier mensen ook opeens weer last van hebben.
Vanavond maar weer eens kijken.....
Ik zit 24 uur in de A&E te kijken vanaf het begin gestart en niks anders dan overslaan , je hoort elke keer iemand 2x zelfde zeggen, het is vandaag vele malen erger dan gisteren.
*knip*
En nu weer naar het oorspronkelijke probleem waar het hier over gaat.
NLziet heeft teveel issues, is nooit stabiel en het blijkt dat ze het zelfs niet voor elkaar krijgen om op alle platformen waar ze op aanbieden de zelfde beleveing te geven.
Nu bijvoorbeeld weer stotterend beeld en geluid op diverse zenders , zowel in de Samsung TV app als op de Google Streamer.
Het blijft een speeltuin, fantastisch goed concept, slechte uitwerking helaas.
[ Voor 33% gewijzigd door tweakduke op 25-02-2026 10:14 . Reden: Quote en reactie aangepast. ]
GerkeP
Ik heb hier al een uur SBS6 aanstaan zonder hapering?GerkeP schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 23:24:
[...]
*knip*
En nu weer naar het oorspronkelijke probleem waar het hier over gaat.
NLziet heeft teveel issues, is nooit stabiel en het blijkt dat ze het zelfs niet voor elkaar krijgen om op alle platformen waar ze op aanbieden de zelfde beleveing te geven.
Nu bijvoorbeeld weer stotterend beeld en geluid op diverse zenders , zowel in de Samsung TV app als op de Google Streamer.
Het blijft een speeltuin, fantastisch goed concept, slechte uitwerking helaas.
[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 25-02-2026 10:15 . Reden: quote aangepast ]
BBC NL, Paramount hebben beide stotteren en zie ook de andere gebruikers die last hebben van stotteren etcDrardollan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 23:34:
[...]
Ik heb hier al een uur SBS6 aanstaan zonder hapering?
GerkeP
Ik moet NLZiet toch een compliment maken. Als je nu van een live / replay uitzending naar een on-demand uitzending gaat. Of heel kort door de bocht, van de groene zoekbalk naar de roze zoekbalk. Dan onthoudt de app eindelijk waar je was gebleven!
Tegelijkertijd hebben we hier tijdens de Olympische Spelen de beeldkwaliteit vergeleken met andere bronnen en was het duidelijk zichtbaar wanneer NLZiet gebruikt werd. Ook wanneer ik of mijn vrouw niet wisten welke app er gebruikt werd. De kwaliteit van de streams zijn duidelijk nog steeds een stuk minder dan bij de concurrentie.
Tegelijkertijd hebben we hier tijdens de Olympische Spelen de beeldkwaliteit vergeleken met andere bronnen en was het duidelijk zichtbaar wanneer NLZiet gebruikt werd. Ook wanneer ik of mijn vrouw niet wisten welke app er gebruikt werd. De kwaliteit van de streams zijn duidelijk nog steeds een stuk minder dan bij de concurrentie.
Wie bedoel je met de concurrentie? Ik vond het beeld tijdens de Olympische Spelen erg goed. Enige probleem wat ik (alleen bij Nlziet) heb zijn de lipsync problemen.alex3305 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:54:
Ik moet NLZiet toch een compliment maken. Als je nu van een live / replay uitzending naar een on-demand uitzending gaat. Of heel kort door de bocht, van de groene zoekbalk naar de roze zoekbalk. Dan onthoudt de app eindelijk waar je was gebleven!
Ik heb een zicht van 20% en zag de artifacts door het beeld vliegen bij de sporten met grote vlakken met dezelfde kleur, lees sneeuw. Idem voor snelle sporten zoals schaatsen alleen viel het daar minder op. Tijdens de Olympische Spelen kon ik de huiskamer binnenlopen wist ik 100% van de tijd of mijn vrouw via NLZiet keek of niet.rkraats schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:23:
[...]
Wie bedoel je met de concurrentie? Ik vond het beeld tijdens de Olympische Spelen erg goed. Enige probleem wat ik (alleen bij Nlziet) heb zijn de lipsync problemen.
Met concurrentie bedoel ik alternatieve streams van bijvoorbeeld Canal+, Odido of HBO Max. Dat waren streams met een bitrate van zo'n 7.5-12.5Mbit/s ongeacht de uitzender, maar in alle gevallen duidelijk beter met minder artifacts.
Vandaag geen overslaan meer, alles lijkt opgelost en het was ook beetje RTL ding denk ik want op SBS of NPO was het probleem er gewoon niet. Nu ziet alles er weer zeer goed uit en werkt vlekkenloos.
Merk ik de afgelopen dagen ook weer op vooral RTL4.waltervl schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 23:07:
[...]
Na 22:30 weer herhaalde zinnen op Live RTL4 en NPO1
Lubach, live of met een kleine vertraging met "begin gemist" gaat goed. Maar als ik daarna nog even 112Vandaag terugkijk en daarna nog even snel door de onderwerpen bij "RTL Tonight" heen wil scrollen, is het heel veel herhaalde zinnen.
Google TV Streamer, Multimedia tunneling aan, Bedraad achter een UCG-Fiber.
Ik heb ook 20% zicht en links zelfs maar 3% (Maar dat terzijdealex3305 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:31:
[...]
Ik heb een zicht van 20% en zag de artifacts door het beeld vliegen bij de sporten met grote vlakken met dezelfde kleur, lees sneeuw. Idem voor snelle sporten zoals schaatsen alleen viel het daar minder op. Tijdens de Olympische Spelen kon ik de huiskamer binnenlopen wist ik 100% van de tijd of mijn vrouw via NLZiet keek of niet.
Met concurrentie bedoel ik alternatieve streams van bijvoorbeeld Canal+, Odido of HBO Max. Dat waren streams met een bitrate van zo'n 7.5-12.5Mbit/s ongeacht de uitzender, maar in alle gevallen duidelijk beter met minder artifacts.
Maar ook ik zag bij NLZiet geen of weinig artefacts hoor. En de concurrentie? Bij mijn ouders met hun Ziggo Mediabox-Next leek het beeld tot mijn verrassing duidelijk slechter met schaatsen.
HBO Max lijkt me een beetje een slecht vergelijk (tenzij zij nu ook live streams uitzenden). Je kan een streamingdienst die series of films laat streamen en daarmee uitgebreid de tijd heeft om met meerdere passes te encoden, niet vergelijken met een dienst die dit semi-realtime moet aanbieden. Canal+ heb ik recent niet meer geprobeerd (ook niet zo'n behoefte aan, want ik wil langer terug kunnen kijken dan een schamel aantal dagen). Odido ken ik ook niet.
Maar zoals gezegd zie ik het zelfs bij Ziggo tegenwoordig slechter dan NLZiet nu.
[ Voor 59% gewijzigd door eymey op 26-02-2026 12:28 ]
Toevalligeymey schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:23:
[...]
Ik heb ook 20% zicht en links zelfs maar 3% (Maar dat terzijde) . Maar zit in ieder geval altijd dicht genoeg bij de tijd om artefacts ook vrij snel te zien.
De beeldkwaliteit van Ziggo was ooit de gouden standaard in Nederland, maar dat is al een paar jaar niet meer het geval. Toen ik bij Ziggo vertrok een aantal jaar geleden vond ik de kwaliteit ook niet zo best. Toen was het beeld bij NLZiet beter.Maar ook ik zag bij NLZiet geen of weinig artefacts hoor. En de concurrentie? Bij mijn ouders met hun Ziggo Mediabox-Next leek het beeld tot mijn verrassing duidelijk slechter met schaatsen.
De fusie van Discovery en Warner Bros is al een tijdje achter ons. Na de fusie is Discovery+ verdwenen en vervangen door HBO Max. De Eurosport Player is eveneens in HBO Max opgegaan. De on-demand live-uitzendingen vanuit Eurosport werden dus verzorgd door HBO Max.HBO Max lijkt me een beetje een slecht vergelijk (tenzij zij nu ook live streams uitzenden).
Dat doe ik dus ook niet. Aan dit onderwerp heb ik in dit topic al meermaals uitgebreid aandacht aan gegeven.Je kan een streamingdienst die series of films laat streamen en daarmee uitgebreid de tijd heeft om met meerdere passes te encoden, niet vergelijken met een dienst die dit semi-realtime moet aanbieden.
Overigens is het niet zo dat VOD content altijd betere kwaliteit heeft. VOD content bij SBS (ook via NLZiet) gebruikt bijvoorbeeld maar 25fps of 30fps, terwijl de NLZiet live variant op 50fps of 60fps wordt uitgezonden.
Wij kijken de meeste televisie uit andere bron en gebruiken NLZiet met name voor het terugkijken. Vroeger ook voor het vooruitkijken, maar sinds RTL daar mee gestopt is gebruiken we dat nog nauwelijks.Canal+ heb ik recent niet meer geprobeerd (ook niet zo'n behoefte aan, want ik wil langer terug kunnen kijken dan een schamel aantal dagen). Odido ken ik ook niet.
De bitrate bij NLZiet volgens de Unifi router is lager dan die bij de andere bronnen. Dat zie je met name tijdens uitzendingen die niet goed gaan op de gebruikte compressiealgoritmes zoals vele sporten. IJshockey was bijvoorbeeld niet te kijken omdat de puck niet of nauwelijks te volgen was. Voor mijn vrouw (die wel goed ziet) gold hier hetzelfde en zag het verschil ook. Dat was tot een jaar of twee jaar geleden niet zo.
Als ik tot slot dan de aanbevelingen van YouTube erbij pak, dan blijkt ook dat de bitrate van NLZiet mager is met 7.5Mbps. En dan staat YouTube ook niet echt bekend om de fantastische beeldkwaliteit.
Waar ik last van heb met NLziet (google streamer) is dat als je een kanaal bekeken hebt, bijv. NL1, en terug gaat naar de lijst, dat die terugspringt naar boven ipv de kanalen lijst en, als je daarna door de kanalenlijst gaat, naar rechts bijv., dat die dan na een poosje scrollen, terugspringt naar het laatst bekeken kanaal.
Verder ververst, in de kanalenlijst, het volgende programma niet. Je moet dan echt uit de app en er weer terug in.
Dit is niet vanuit de gids dus, maar vanuit 'Home'.
Ik heb dit fenomeen op beide Google streamers; heel irritant
Verder ververst, in de kanalenlijst, het volgende programma niet. Je moet dan echt uit de app en er weer terug in.
Tsja, zelfs de lineaire DVB-C streams schijnen bij Ziggo tegenwoordig al slechter te zijn dan de 'gouden standaard' van vroeger. En ook die worden steeds minder gekeken. De huidige "next mini" van ze heeft niet eens meer een tuner ingebouwd, dus doet ook alles al OTT, via IP.alex3305 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:47:
[...]
De beeldkwaliteit van Ziggo was ooit de gouden standaard in Nederland, maar dat is al een paar jaar niet meer het geval. Toen ik bij Ziggo vertrok een aantal jaar geleden vond ik de kwaliteit ook niet zo best. Toen was het beeld bij NLZiet beter.
Duidelijk, dank voor de aanvullingDe fusie van Discovery en Warner Bros is al een tijdje achter ons. Na de fusie is Discovery+ verdwenen en vervangen door HBO Max. De Eurosport Player is eveneens in HBO Max opgegaan. De on-demand live-uitzendingen vanuit Eurosport werden dus verzorgd door HBO Max.
[...]
Dat doe ik dus ook niet. Aan dit onderwerp heb ik in dit topic al meermaals uitgebreid aandacht aan gegeven.
Uiteraard betekent 'tijd om het te processen' niet automatisch dat de kwaliteit beter is. Uiteindelijk hangt het er maar net van af hoe veel moeite en capaciteit je als 'producent' van zulke streams in wil steken. Bij NLZiet hangt het er ontzettend van af bij welke producent/zenderhuis je de content opvraagt. Bij Talpa is de VOD content dramatisch, wat mij betreft. RTL valt goed naar te kijken, netals de content van de NPO.Overigens is het niet zo dat VOD content altijd betere kwaliteit heeft. VOD content bij SBS (ook via NLZiet) gebruikt bijvoorbeeld maar 25fps of 30fps, terwijl de NLZiet live variant op 50fps of 60fps wordt uitgezonden.
Bij lineaire streams is het weer een heel ander verhaal, want die worden niet door NLZiet of de zenders geëncodeerd, maar door een andere partij, in opdracht van..... Tot een poosje terug, toen het even heel slecht werd, was het (volgens mij) in handen van Redbee (voorheen NOB/Ericsson/Technicolor en weet ik hoe veel namen die partij al heeft gehad) in de 'mediagateway'. Ik weet niet in handen van wie het nu is, maar kennelijk wilde men nog meer gaan bezuinigen op bandbreedte.
Uiteindelijk valt of staat het gewoon met hoe veel bandbreedte een partij 'kwijt' wil zijn aan streams. Youtube heeft dan weer het voordeel dat ze veel groter zijn en waarschijnlijk ook een flink content delivery netwerk hebben, en goede deals met grote transitpartijen of zelfs ISP's. Zelfde als bij HBO MAX.Wij kijken de meeste televisie uit andere bron en gebruiken NLZiet met name voor het terugkijken. Vroeger ook voor het vooruitkijken, maar sinds RTL daar mee gestopt is gebruiken we dat nog nauwelijks.
De bitrate bij NLZiet volgens de Unifi router is lager dan die bij de andere bronnen. Dat zie je met name tijdens uitzendingen die niet goed gaan op de gebruikte compressiealgoritmes zoals vele sporten. IJshockey was bijvoorbeeld niet te kijken omdat de puck niet of nauwelijks te volgen was. Voor mijn vrouw (die wel goed ziet) gold hier hetzelfde en zag het verschil ook. Dat was tot een jaar of twee jaar geleden niet zo.
Als ik tot slot dan de aanbevelingen van YouTube erbij pak, dan blijkt ook dat de bitrate van NLZiet mager is met 7.5Mbps. En dan staat YouTube ook niet echt bekend om de fantastische beeldkwaliteit.
Bij NLZiet, of diens streaming partner kan dat een stuk minder gunstig liggen, waardoor elke Mbit/s per klant ze gewoon meer geld kost. Zeker sinds ze behoorlijk gegroeid zijn in aantal abonnees. Maar wat je meldt, dat het ongeveer 2 jaar geleden beter was, geeft wel te denken. Want dat was nog op 1080p50 aan 7,5 Mbps, uit het Tweakers artikel dat je aanhaalde. En dat was van 2019 tot pak 'm beet vorig jaar dus prima in orde.
Hoe het bij Canal+ zit en waar zij hun lineaire streams (laten) encoderen weet ik niet. Maar dikke kans dat je daar hetzelfde gaat zien, mochten zij groeien qua aantallen abonnees.
Als je ziet dat zelfs Ziggo al aan het bezuinigen is op bitrates, terwijl zij notabene het hele netwerk van bron tot aan de (decoder van de) klant in handen hebben....
Het zal waarschijnlijk voor elke aanbieder op een gegeven moment een tradeoff worden tussen hoe veel ze kwijt zijn aan bandbreedte, en hoeveel kwaliteitsverleis de consument 'pikt' bij het terugschroeven van de bitrate.
Hoe dan ook, voor ons thuis is NLZiet op dit moment nog steeds de beste keus, ondanks dat er ongetwijfeld bronnen zijn die het beter zullen doen. Maar daar kleven dan weer andere (voor ons belangrijke) nadelen aan.
[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 26-02-2026 15:37 ]
Dit is het precies voor ons ook. Maar het blijven uitkleden van functies geeft wel een wrange, nare bijsmaak. En dan heb ik het dus over vooruitkijken of gedeeltelijk reclame. Of het ontbreken van zoiets als meerkanaals-audio. Tegelijkertijd besef ik me ook dat de propositie voor de VOD diensten simpelweg te rooskleurig was en niet / nauwelijks rendabel kon zijn. Al helemaal niet in Nederland.eymey schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:26:
[...]
Hoe dan ook, voor ons thuis is NLZiet op dit moment nog steeds de beste keus, ondanks dat er ongetwijfeld bronnen zijn die het beter zullen doen. Maar daar kleven dan weer andere (voor ons belangrijke) nadelen aan.
De diensten die ik test komen veelal uit alternatieve bronnen. Als ik dan echter een HEVC stream van 12.5Mbps in 4K mét HDR én Dolby Atmos test is de kwaliteit zo belachelijk veel beter dat het niet alleen maar bitrate kan zijn. Iets anders is er niet helemaal lekker in de verwerkingsstraat bij NLZiet. Ik ben en blijf nog steeds het sterke vermoeden houden dat er een te agressieve VBR wordt toegepast. Of dat dan uiteindelijk via CBR bij de set top box terecht komt vind ik dan niet heel belangrijk.
Uiteindelijk vind ik het gewoon jammer.
Dat speelt al een paar maanden. Ik heb het toen gemeld bij NLziet. Er was even verbetering waarbij de nu te zien programma's wel weer synchroon liepen en de "cursor" wel normaal reageerde i.p.v. naar boven maar het probleem lijkt zich weer te herhalen.albino71 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:01:
Waar ik last van heb met NLziet (google streamer) is dat als je een kanaal bekeken hebt, bijv. NL1, en terug gaat naar de lijst, dat die terugspringt naar boven ipv de kanalen lijst en, als je daarna door de kanalenlijst gaat, naar rechts bijv., dat die dan na een poosje scrollen, terugspringt naar het laatst bekeken kanaal.
Het is niet zo vreemd vanuit het bedrijf gezien. Ze zijn tegenwoordig meer ISP dan tv provider. Klanten nemen een internetabonnement en kiezen tv/telefoon erbij.eymey schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:26:
Tsja, zelfs de lineaire DVB-C streams schijnen bij Ziggo tegenwoordig al slechter te zijn dan de 'gouden standaard' van vroeger. En ook die worden steeds minder gekeken. De huidige "next mini" van ze heeft niet eens meer een tuner ingebouwd, dus doet ook alles al OTT, via IP.
Eerst hebben ze de analoge tv uitgefaseerd om die bandbreedte te kunnen hergebruiken. Nu blijkt dat DVB-C streams minder gebruikt te worden zullen die ook minder ruimte krijgen.
Mooi, dan ligt het niet aan mij/onsratzz schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:53:
[...]
Dat speelt al een paar maanden. Ik heb het toen gemeld bij NLziet. Er was even verbetering waarbij de nu te zien programma's wel weer synchroon liepen en de "cursor" wel normaal reageerde i.p.v. naar boven maar het probleem lijkt zich weer te herhalen.
Heb ook een bug ingeschoten; wie weet...
edit: Inmiddels reactie van NLziet. Best snel vind ik.
[ Voor 5% gewijzigd door albino71 op 27-02-2026 12:22 ]
@alex3305 Gewoon uit interesse, bij welke alternatieve bron heb je bijvoorbeeld die HEVC stream met 12,5Mbps in 4K met HDR en Dolby Atmos?
. Voor een deel zijn die laatste 3 natuurlijk zinloos, want er wordt in Nederland nauwelijks TV 'gemaakt' waar die features in zitten. Maar 12,5 Mbps zou wel lekker zijn, zeker op 1080p50 met HEVC
Er zal ongetwijfeld iets veranderd zijn in de verwerkingsstraat bij NLZiet. In ieder geval voor live streams, want die waren jarenlang gewoon prima in orde ( 1080p50, 7,5 Mbps HEVC ). Waarom die bron ineens vervangen moest worden voor iets anders, weten ze waarschijnlijk alleen bij NLZiet. En de VOD streams komen gewoon bij resp. NPO, RTL en Talpa vandaan.
Dat weghalen van bv. vooruitkijken of toch gedeeltelijk reclame invoeren, dat is denk ik helaas niet de keuze van NLZiet. Want die bieden het bij de NPO wel gewoon nog aan. Dat blijft ook het nadeel voor NLZiet, ze zijn uiteindelijk gewoon afhankelijk van de commerciele keuzes die RTL en Talpa maken. Net zoals RTL er dus bij hun kijkcijferkanonnen ook voor kiest om toch reclame voor te schotelen.
Sterker nog, als RTL morgen denkt dat ze geen commercieel voordeel meer uit de samenwerking in NLZiet halen en denken dat ze het met alleen Videoland kunnen rooien, is het denk ik einde NLZiet. En ook dat is nog nieteens ondenkbaar, nu RTL onder het grote boze DPG Media valt.
Er zal ongetwijfeld iets veranderd zijn in de verwerkingsstraat bij NLZiet. In ieder geval voor live streams, want die waren jarenlang gewoon prima in orde ( 1080p50, 7,5 Mbps HEVC ). Waarom die bron ineens vervangen moest worden voor iets anders, weten ze waarschijnlijk alleen bij NLZiet. En de VOD streams komen gewoon bij resp. NPO, RTL en Talpa vandaan.
Dat weghalen van bv. vooruitkijken of toch gedeeltelijk reclame invoeren, dat is denk ik helaas niet de keuze van NLZiet. Want die bieden het bij de NPO wel gewoon nog aan. Dat blijft ook het nadeel voor NLZiet, ze zijn uiteindelijk gewoon afhankelijk van de commerciele keuzes die RTL en Talpa maken. Net zoals RTL er dus bij hun kijkcijferkanonnen ook voor kiest om toch reclame voor te schotelen.
Sterker nog, als RTL morgen denkt dat ze geen commercieel voordeel meer uit de samenwerking in NLZiet halen en denken dat ze het met alleen Videoland kunnen rooien, is het denk ik einde NLZiet. En ook dat is nog nieteens ondenkbaar, nu RTL onder het grote boze DPG Media valt.
Dat is iets te off-topc hier, maar wilde vooral de vergelijking maken dat ze bij NLZiet nogal achterblijven momenteeleymey schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:45:
@alex3305 Gewoon uit interesse, bij welke alternatieve bron heb je bijvoorbeeld die HEVC stream met 12,5Mbps in 4K met HDR en Dolby Atmos?. Voor een deel zijn die laatste 3 natuurlijk zinloos, want er wordt in Nederland nauwelijks TV 'gemaakt' waar die features in zitten. Maar 12,5 Mbps zou wel lekker zijn, zeker op 1080p50 met HEVC
Er zijn overigens wereldwijd meerdere uitzenders die daadwerkelijk in 4K met HDR uitzenden. Dolby Atmos was nieuw tijdens de Olympische Spelen. Toen viel het direct op dat ook de meerkanaals mix in Nederland behoorlijk beroerd was. De mix bij de NPO leek van een geupmixte stereo af te komen
In Nederland hebben we tijdens het vorige voetbal WK ook gebruik kunnen maken van NPO1 in 1080p met HLG. Dat werd toen '''UHD''' genoemd. Zie ook EK & OS 2024 in 4K (HDR). Ik heb toen bij KPN gekeken omdat NLZiet deze stream niet overnam.
Overigens wel interessant, want zelfs met mijn beperkte zicht voegde de definitie (dan wel resolutie, dan wel HDR) echt wel iets toe. Het is alleen jammer dat de broadcaster veelal de HUD ook meteen meeschaalt naar de resolutie.
Ik ben ervan overtuigd dat het niet alleen aan de bitrate ligt. Ik heb het al vaker gezegd, en dit is ook vooral een gevoel, het encoding profiel lijkt ergens niet lekker te zijn. Veel te agressief. Of niet geoptimaliseerd voor snel bewegende beelden of sportwedstrijden. Dat bespaart natuurlijk bandbreedte, maar ik kan mij niet voorstellen dat zo'n besparing 'het waard is'. Immers gaat er van de verwerkingsstraat naar NLZiet en van NLZiet naar de CDN toch maar 1 stream per zender.Er zal ongetwijfeld iets veranderd zijn in de verwerkingsstraat bij NLZiet. In ieder geval voor live streams, want die waren jarenlang gewoon prima in orde ( 1080p50, 7,5 Mbps HEVC ). Waarom die bron ineens vervangen moest worden voor iets anders, weten ze waarschijnlijk alleen bij NLZiet.
Tja, dan maar de stekker eruit. Maar DPG was nog geen eigenaar van RTL toen deze keuzes werden gemaakt hè. Met de groei van Videoland als platform zal de propositie van NLZiet steeds minder aantrekkelijk worden voor RTL. Ik geloof het dus best dat RTL geen heil meer ziet in NLZiet. In ieder geval niet meer voor VOD content. Alhoewel ik altijd hoop heb gehouden dat NLZiet het als platform zou overleven, ben ik altijd sceptisch gebleven om 3 kapiteins op het schip te zetten.Dat weghalen van bv. vooruitkijken of toch gedeeltelijk reclame invoeren, dat is denk ik helaas niet de keuze van NLZiet. Want die bieden het bij de NPO wel gewoon nog aan. Dat blijft ook het nadeel voor NLZiet, ze zijn uiteindelijk gewoon afhankelijk van de commerciele keuzes die RTL en Talpa maken. Net zoals RTL er dus bij hun kijkcijferkanonnen ook voor kiest om toch reclame voor te schotelen.
@alex3305 Ik ben het grotendeels met je eens hoor.
Maar ik denk dat in het algemeen de dingen die je noemt (zoals geen 4k en HDR gebruiken, slechte mix bij NPO, etc. ) eigenlijk voornamelijk generiek voor de broadcast wereld in NL gelden. En dat NLZiet hier maar in beperkte mate wat aan kan doen. Zeker voor het maandbedrag dat ze voor de dienst vragen.
Natuurlijk, dat de lineaire en 'begin gemist' televisie slechter is, is helemaal aan hun te wijten. En de rommelig werkende UX ook. Maar ik betwijfel of, áls er al veel klanten weg gaan lopen, dit ook duidelijk genoeg met alleen dat als reden is.
Any way, we zullen zien. In het uiterste geval, als NLZiet weg valt of ook wij het zat zijn, kijken we TV via NPO Start en RTL programma's via Videoland. Talpa kijken we echt zelden.
edit: Oh ja, ook ik merk wat jij merkt: Zelfs (of juist?) met slecht zicht voegen een hogere definitie en HDR echt wat toe aan de 'kijkbaarheid' van het beeld. Helaas heb ik daarbij wel weer het probleem dat mijn ogen veel moderne TV's niet kunnen verdragen. Ik ben extreem gevoelig voor flickering door PWM-(local)dimming, of verschillende FRC en andere dithering technieken.
Maar ik denk dat in het algemeen de dingen die je noemt (zoals geen 4k en HDR gebruiken, slechte mix bij NPO, etc. ) eigenlijk voornamelijk generiek voor de broadcast wereld in NL gelden. En dat NLZiet hier maar in beperkte mate wat aan kan doen. Zeker voor het maandbedrag dat ze voor de dienst vragen.
Natuurlijk, dat de lineaire en 'begin gemist' televisie slechter is, is helemaal aan hun te wijten. En de rommelig werkende UX ook. Maar ik betwijfel of, áls er al veel klanten weg gaan lopen, dit ook duidelijk genoeg met alleen dat als reden is.
Any way, we zullen zien. In het uiterste geval, als NLZiet weg valt of ook wij het zat zijn, kijken we TV via NPO Start en RTL programma's via Videoland. Talpa kijken we echt zelden.
edit: Oh ja, ook ik merk wat jij merkt: Zelfs (of juist?) met slecht zicht voegen een hogere definitie en HDR echt wat toe aan de 'kijkbaarheid' van het beeld. Helaas heb ik daarbij wel weer het probleem dat mijn ogen veel moderne TV's niet kunnen verdragen. Ik ben extreem gevoelig voor flickering door PWM-(local)dimming, of verschillende FRC en andere dithering technieken.
[ Voor 19% gewijzigd door eymey op 27-02-2026 14:36 ]
@eymey De Nederlandse broadcast wereld heeft regelmatig de plank misgeslagen. Ik moest het even terugzoeken, maar in 2010 zond de NOS destijds de Olympische Spelen nog in SD uit:
Het toevoegen van de extra zenders heeft voor ons ook zeer weinig meerwaarde. Behalve de VRT, maar die zenders hebben dan weer andere gare beperkingen.
Ik kan me vaag herinneren dat het er destijds - of misschien bij een andere editie - ook om ging dat de NOS goedkoop camera's kon regelen. Dat was logisch omdat de SD camera's niet meer in trek waren. Want een hele boel broadcasters maakte toen wel de overstap naar HD of Full HD.Nederlandse HD-kijkers hebben geen goed woord over voor de keuze van de NOS om gisteren het Olympisch schaatsen niet in native HD uit te zenden. Andere Europese omroepen als Eurosport en ARD gaven deze schaatswedstrijd wel in native HD door.
[...] De NOS zond deze schaatswedstrijd slechts in SD+, opgewaardeerd SD, uit omdat men naast de internationale HD-beeldaanvoer tijdens de live-uitzending ook gebruik maakte van eigen beeldmateriaal. De NOS heeft slechts de beschikking over 6 SD-camera’s in het Canadese Vancouver. [...] Frappant is overigens in deze wel dat juist de NOS in Vancouver, in opdracht van de Olympische broadcaster OBS, verantwoordelijk is voor de HD-beeldregistratie van de internationale beeldaanvoer van alle Olympische schaatswedstrijden.
Ik vermoed totaal niet. Sterker nog, ik vermoed dat 99% van de klanten tevreden is met de kwaliteit van NLZiet. Ik zeg daarbij ook niet dat de dienstverlening slecht is hè. Het valt mij alleen op dat de dienstverlening stukje bij beetje uit wordt gekleed. Of dit dan met functionaliteit is of kwaliteit, het gebeurt. Net zoals dat bij veel streamingdiensten gebeurt.Ik betwijfel of, áls er al veel klanten weg gaan lopen, dit ook duidelijk genoeg met alleen dat als reden is.
Het toevoegen van de extra zenders heeft voor ons ook zeer weinig meerwaarde. Behalve de VRT, maar die zenders hebben dan weer andere gare beperkingen.
Het is niet zozeer tevreden zijn met NLZIET maar eerder het gebrek aan alternatieven voor een vergelijkbare prijs. Er zijn momenteel welgeteld drie aanbieders van tv die zonder verplichte combinatie met een internetabonnement leveren. Eentje heeft als nadeel dat RTL-zenders niet op te nemen zijn, een ander levert DVB-C (en dus moet je zelf apparatuur regelen om op te nemen). De afgelopen weken is duidelijk geworden dat de keuze van ISP best belangrijk kan zijn.alex3305 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:03:
Ik vermoed totaal niet. Sterker nog, ik vermoed dat 99% van de klanten tevreden is met de kwaliteit van NLZiet. Ik zeg daarbij ook niet dat de dienstverlening slecht is hè. Het valt mij alleen op dat de dienstverlening stukje bij beetje uit wordt gekleed. Of dit dan met functionaliteit is of kwaliteit, het gebeurt. Net zoals dat bij veel streamingdiensten gebeurt.
Bij streamingsdiensten kijkt een klant meer naar het aanbod. Je hebt hierbij ook geen alternatief. Als je de UX/UI van Disney+/Videoland/Netflix/HBO/... niet handig vindt dan kun je nergens anders terecht voor dezelfde content.
Heeft iemand een idee hoe het komt dat ik Nlziet niet live kan kijken maar wel terug kijken, op een Samsung tablet.
Dit is van het een op het ander gegaan,zonder instellingen te veranderen
Op mijn croombook en Samsung telefoon werkt het wel.
Hoor graag de oplossing.
Hoor graag de oplossing.
Krijg je een foutmelding?Camperdak schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:23:
Heeft iemand een idee hoe het komt dat ik Nlziet niet live kan kijken maar wel terug kijken, op een Samsung tablet.
Hoor graag de oplossing.
Wat heb je al geprobeerd? 1e wat je bij problemen kunt proberen is het apparaat opnieuw starten. Als 2e de app opnieuw installeren.Camperdak schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:23:
Hoor graag de oplossing.
Welke tablet heb je exact, met welke Android versie er op?
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ik had gisteravond op een Apple TV iets soortgelijks maar dat heb ik nog maar even als bug genegeerd verder. Ik kon live niet naar NPO1 Flikken Maastricht toe. In de gids stond NOS Journaal 20:00 en Slimste mens 21:30. Daartussen niets. Ik heb dit omzeild door live naar NPO2 te gaan en toen te zappen naar NPO1.Camperdak schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:23:
Hoor graag de oplossing.
Dit gebeurt wel vaker, ook op Google TV. Bij mij vooral op VRT en omroep Brabant.Martinique schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:17:
[...]
Ik had gisteravond op een Apple TV iets soortgelijks maar dat heb ik nog maar even als bug genegeerd verder. Ik kon live niet naar NPO1 Flikken Maastricht toe. In de gids stond NOS Journaal 20:00 en Slimste mens 21:30. Daartussen niets. Ik heb dit omzeild door live naar NPO2 te gaan en toen te zappen naar NPO1.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ja ik heb alles opnieuw opgestart app opnieuw geïnstalleerd
Maar ff verder kijken, als er nog ideeën zijn altijd welkom
App opnieuw installeren én cookies toestaan.Camperdak schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:08:
Ja ik heb alles opnieuw opgestart app opnieuw geïnstalleerd
Probeer ook even andere DNS-servers: Instellingen > (zoeken op) Privé DNS > dns.quad9.net
Gebruik je AdGuard / Pi-hole?
Dit ervaar ik ook op Android TV. Niet heel storend, maar het was meer dat ik eerst dacht dat het aan mezelf lag, maar toen begon mijn vrouw er ook over. Kon er verder niks over vinden, maar jouw reactie getuigt ervan dat het vaker voorkomt.maniac2003 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:55:
Ik merk sinds kort dat wanneer ik een programma terugkijk (Chromecast 4K) de eerste aantal seconden versneld worden afgespeeld en daarna zakt de snelheid terug naar een normaal niveau.
Verder bevalt NLZiet op dit moment goed
Dat had ik dus ook, maar ben gelukkig niet de enige. Hier tevreden maar met een gemengd gevoel. Toch regelmatig wat vreemde storingen, beperkte zenderkeuze (vooraf bekend). Maar zonder reclame terugkijken is heerlijk. Voor nu is het goed genoeg.Palomar schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:29:
[...]
Dit ervaar ik ook op Android TV. Niet heel storend, maar het was meer dat ik eerst dacht dat het aan mezelf lag, maar toen begon mijn vrouw er ook over. Kon er verder niks over vinden, maar jouw reactie getuigt ervan dat het vaker voorkomt.
Verder bevalt NLZiet op dit moment goed
Hebben jullie ook bij de Android TV versie dat als je een zender een tijdje op hebt staan dat de info (pijl naar beneden) nog steeds de info van het eerste programma wat je op hebt gezet laat zien en niet de info van het programma wat je nu aan het kijken bent?
En als je een beetje gezapt hebt tussen de zenders je niet snel terug kan naar het Home scherm, je moet met de back knop weer helemaal terug zappen....
En ook als je in het Home scherm een zender kiest dat die dan niet meteen begint af te spelen maar dat je eerst moet kiezen live of vanaf begin... Op web en gewone app begint hij wel meteen af te spelen.
En als je een beetje gezapt hebt tussen de zenders je niet snel terug kan naar het Home scherm, je moet met de back knop weer helemaal terug zappen....
En ook als je in het Home scherm een zender kiest dat die dan niet meteen begint af te spelen maar dat je eerst moet kiezen live of vanaf begin... Op web en gewone app begint hij wel meteen af te spelen.
1. Ja, heel irritantwaltervl schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:45:
Hebben jullie ook bij de Android TV versie dat als je een zender een tijdje op hebt staan dat de info (pijl naar beneden) nog steeds de info van het eerste programma wat je op hebt gezet laat zien en niet de info van het programma wat je nu aan het kijken bent?
2. Zappen doe ik amper, geen last van.
3. Ja, vind ik prima zo.
Yes. Dat werkt nog steeds beroerd...waltervl schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:45:
Nee, dat herken ik niet. Terug gaat dan terug naar het programma.En als je een beetje gezapt hebt tussen de zenders je niet snel terug kan naar het Home scherm, je moet met de back knop weer helemaal terug zappen....
Dat is niet eens zo erg. Misschien irritant. De laatste tijd zorgt Live ervoor dat het programma soms vanaf het begin start en Vanaf Begin begint bij soms LiveEn ook als je in het Home scherm een zender kiest dat die dan niet meteen begint af te spelen maar dat je eerst moet kiezen live of vanaf begin... Op web en gewone app begint hij wel meteen af te spelen.
Andere bugs of missende functies (zo even uit mijn hoofd) in de Android TV app zijn o.a.:
- De cursor of selectie die soms buiten beeld is
- De cursor die soms zonder input verspringt
- De cursor die soms bij OK verspringt naar een ander programma (o.a. bij de gids)
- De gids wordt telkens ververst bij het openen
- Terug werkt heel vaak niet
- De kwaliteit kan niet vastgezet worden
- De zoekbalk verdwijnt niet bij pauze, maar wel bij een tweede keer pauze in korte periode
- Thumbnails in de zoekbalk werken niet
- Niet alle lettertypegroottes schalen voor toegankelijkheid (hier heeft de NPO ook last van)
- Bij grotere lettertypes wordt tekst afgesneden in kaders
- Android TV Screensaver / daydream werkt niet bij langdurig pauzeren
Bedankt, ben in ieder geval niet alleen.....
Dat herken ik ook op mijn Google HD TV, heel vervelend als je op het eind van een lijst zit en als je niet uitkijkt met de return knop sluit je ook nog de app onbedoeld af.waltervl schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:45:
...
Ik heb vanavond Winter vol liefde op terug gekeken op rtl4. Ik heb nog nooit zo'n scherp beeld gehad om de een of andere reden. Op dit moment ben ik dus blij met de geleverde kwaliteit maar de navigatie in het menu op Android tv is weer eens niet om over naar huis te schrijven, met name het verspringen van het actieve veld is heel hinderlijk.
Op welk platform heb je hier last van?Frup schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:15:
Momenteel is lipsync mijn grootste ergernis.
XBL gamertag StayingPow3r
Ik ben momenteel NLziet aan het overwegen in plaats van KPN TV en de eerste indruk is goed. De Samsung TV app maakt dat je op een normale manier kan zappen en ik kan in alles wat ik terug kijk doorspoelen. De beeldkwaliteit is ook een stuk hoger dan ik verwacht. De hoge-bitraite 'Glas' zenders van KPN zijn vast beter maar ik heb niet het gevoel dat ik iets mis. Programma's als het NOS journaal zijn echt scherp. Ik heb alleen nog geen sport gekeken.
Helaas zie ik ook dat de lipsync er af en toe naast zit, terwijl ik daar met andere apps geen last van heb. Maar ik lijk de enige in huis te zijn die zich daar aan ergert, dus ik neem het maar voor lief.
Helaas zie ik ook dat de lipsync er af en toe naast zit, terwijl ik daar met andere apps geen last van heb. Maar ik lijk de enige in huis te zijn die zich daar aan ergert, dus ik neem het maar voor lief.
Hier ook, Google TV, op de 4K streamer en Chromecast is het erger dan op de HD variant.
Op de Samsung TV app is het ook aanwezig, maar minimaal.
Alleen een probleem bij NLZiet, op andere platformen speelt het niet (ook niet bij NPO start en Kijk)
GerkeP
Vandaag ineens (ergens na 10 uur vanmorgen) op de LG tv het probleem gekregen dat streams niet meer willen starten ( "Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw"). 'k Had natuurlijk meteen de app uit geheugen gegooid, updates van app en WebOS gecontroleerd, tv een tijdje uitgeschakeld, app opnieuw geïnstalleerd, maar geen verbetering. De NLZIET helpdesk ziet meldingen over dat er iets met DRM misgaat, maar vermoedt dat er iets blokkeert in onze internetverbinding (die zal weer eens niet de schuld krijgen).
Freedom internet blokkeert niets en in de Fritz!Box modem kan ik ook geen schuldige vinden.
De iOS app werkt zonder problemen.
Heeft iemand hier dezelfde ervaring en een oplossingsrichting?
Freedom internet blokkeert niets en in de Fritz!Box modem kan ik ook geen schuldige vinden.
De iOS app werkt zonder problemen.
Heeft iemand hier dezelfde ervaring en een oplossingsrichting?
Wij krijgen die melding om de haverklap op een update apple tv 4k kastje. Via Wifi kijken we naar bijvoorbeeld wie is de mol, ergens halverwege klapt ie er uit. 20x op het hervatten knopje drukken en ineens werkt het weer. Mega irritant en heb het nooit kunnen achterhalen. Heb ooit een poging gedaan om support bij nlziet aan te vragen en kreeg een on-tweakers-waardig antwoord. Kijk nu alles terug via de canal+ app…
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Uutloggen en opnieuw inloggen. Ik heb dat ook op Android en ook Freedom.
GerkeP
Een nieuwe update voor de NLZiet app op Google TV...
Live TV start nu steeds versneld afgespeeld en na een seconde of 15 loopt de stream weer normaal. Superirritant bij het zappen.
Loopt de app sinds tijden weer normaal, dan verknallen ze het weer door iets te veranderen. Waarom kan NLZiet niet eens lange tijd stabiel zijn?
Live TV start nu steeds versneld afgespeeld en na een seconde of 15 loopt de stream weer normaal. Superirritant bij het zappen.
Loopt de app sinds tijden weer normaal, dan verknallen ze het weer door iets te veranderen. Waarom kan NLZiet niet eens lange tijd stabiel zijn?
@ratzz wat bedoel je precies met “het verspringen van het actieve veld” ?
Verder eens met de beeldkwaliteit, wat mij betreft. De bediening vind ik niet altijd handig, maar als je het eenmaal doorhebt werkt het wel. Dat ligt misschien ook wel aan onze afstandsbediening.
Verder eens met de beeldkwaliteit, wat mij betreft. De bediening vind ik niet altijd handig, maar als je het eenmaal doorhebt werkt het wel. Dat ligt misschien ook wel aan onze afstandsbediening.
Ik heb een GC HD TV met de originele afstandsbediening.Frup schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:39:
@ratzz wat bedoel je precies met “het verspringen van het actieve veld” ?
Ik leg het ook niet goed uit, als ik op een item klik om de info te bekijken en klik op terug dan is de regel waar ik op zat naar onderen geschoven, bijna uit het kijkveld en kijk ik naar de regel erboven en de actieve tegel zit dan onder ergens verstopt net niet buiten het kijkveld.