• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

TexMex schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:09:
Dat is juist het probleem.

Links en rechts worden gebruikt om te zappen, maar (nadat je op OK hebt gedrukt) ook om te spoelen. Veel logischer zou zijn om omhoog en omlaag te gebruiken voor het zappen, zoals dat in andere tv-apps ook gebruikelijk is. En links en rechts kunnen dan direct de 'spoelbalk' oproepen zonder eerst omslachtig op OK te hoeven drukken.

[knip]
Yep. Bij de meeste (IP)TV apps die ik ken, gaat het door de zenders/programmagids bladeren omlaag/omhoog. Wat NLZiet gebruikt is echt niet prettig als opzet en voor het gebruik.

Laat ze even naar de directe concurrent kijken of naar andere apps voor TV kijken gebruik.

Testing, one, two ...

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:14
TexMex schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Ik bedoel dat OK klikken nodig is om de spoelbak op te roepen. Daarna kun je spoelen met links/rechts, zolang de overlay in beeld is. Klik je niet eerst op OK (en verschijnt er dus geen overlay) dan kun je links/rechts inderdaad gebruiken om te zappen.

Hoe het ook zij, het blijft een zwaar gemankeerde en totaal niet intuïtieve toepassing van de pijltoetsen, die door NLZIET extreem simpel is op te lossen als ze het volgende zouden toepassen:
- omhoog/omlaag voor zappen
- links/rechts voor spoelen
Ik begrijp je reactie niet zo goed. Je reageerde op mijn post over het zappen, ik heb daar niks over de OK knop gezegd. Met een beperkt aantal knoppen zul je altijd in verschillende situaties verschillende functies hebben voor dezelfde knoppen.Maar zappen gaat dus gewoon zonder problemen en in 1 keer zonder omwegen.

Dit zegt overigens niks over hoe ik de algehele bediening ervaar, dat is een drama. Zo heb ik vaak genoeg problemen met de return knop en is vaak de app opeens afgesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door ratzz op 15-01-2026 12:25 ]

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@ratzz Ik denk dat we hier inderdaad met een kleine spraakverwarring te maken hebben. :p Maar ik begon dus hier in de tweede alinea al met mijn punt (en vervolgens in mijn verdere berichten). Het zappen an sich werkt inderdaad prima, maar dat is het issue niet. Het gaat erom dat de pijltoetsen links/rechts op Android TV voor twee verschillende zaken gebruikt worden (spoelen en zappen). Dat leidt voor sommige kijkers tot problemen die ik niet beter kan uitleggen dan @alex3305 hier, hier, hier en hier heeft gedaan.

Ondanks het beperkte aantal knoppen is dit probleem nog steeds zeer simpel op te lossen door de functie 'zappen' toe te kennen aan de pijltoetsen omhoog/omlaag in plaats van links/rechts. Omhoog/omlaag heeft nu namelijk geen nuttige functie tijdens live tv kijken, terwijl links/rechts juist een onnodige dubbelfunctie heeft die voor sommige kijkers (afhankelijk van hoe je NLZIET gebruikt) erg irritant kan zijn. In de nieuwe situatie zijn omhoog/omlaag dan voor zappen en OK/links/rechts voor zaken als spoelen en pauzeren.

Niet iedereen zal dit probleem (met Android TV en dan vooral met de Chromecast afstandsbediening) herkennen. Het is een beetje afhankelijk van hoe je de app gebruikt en of je wel of niet pauzeert/terugspoelt tijdens live tv. Maar het issue is vaak genoeg langsgekomen in dit topic en eigenlijk dus heel simpel op te lossen.

Zie dit dus als een algemeen kritiekpunt dat ik heb op NLZIET op Android TV en niet op iets wat jij gezegd/geschreven hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door TexMex op 15-01-2026 14:19 ]

• jigalvh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-02 20:33
TexMex schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:56:
Verder is de bediening niet op elk platform even handig. Kijk je bijvoorbeeld met een Chromecast met Google TV dan worden de pijltoetsen naar links en rechts zowel voor spoelen als zappen gebruikt. Dat leidt geregeld tot onbedoeld zappen. Zappen zou natuurlijk gewoon met de pijltoetsen omhoog en omlaag moeten gebeuren, zoals andere tv-apps dat ook doen, maar NLZIET weigert halsstarrig dat aan te passen.
Misschien zouden fabrikanten van devices zoals Chromecast / AppleTv / andere sticks eens wat meer toetsen moeten toevoegen. Ook tv's krijgen steeds minder nuttige toetsen (behalve gesponsorde meuk).
De afstandsbediening van m'n LG tv heeft nog aparte knoppen voor zappen (die werken in NLZIET) en ook de cijfertoetsen zijn te gebruiken tijdens live kijken. Maar ook LG heeft de afgelopen jaren afscheid genomen van de pause en play toetsen, en onlangs ook bij sommige afstandsbedieningen van de cijfertoetsen.
Omdat we met maar één AB die "magic" cursor (een beetje zoals de Wii) kunen gebruiken moet ik de cursortoetsen inzetten om te navigeren.

• TexMex
  • Niet online
jigalvh schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:13:
[...]

Misschien zouden fabrikanten van devices zoals Chromecast / AppleTv / andere sticks eens wat meer toetsen moeten toevoegen. Ook tv's krijgen steeds minder nuttige toetsen (behalve gesponsorde meuk).
De afstandsbediening van m'n LG tv heeft nog aparte knoppen voor zappen (die werken in NLZIET) en ook de cijfertoetsen zijn te gebruiken tijdens live kijken. Maar ook LG heeft de afgelopen jaren afscheid genomen van de pause en play toetsen, en onlangs ook bij sommige afstandsbedieningen van de cijfertoetsen.
Omdat we met maar één AB die "magic" cursor (een beetje zoals de Wii) kunen gebruiken moet ik de cursortoetsen inzetten om te navigeren.
Mee eens ja. Dat de cijfertoetsen verdwijnen kan ik me bij losse mediaplayers nog wel voorstellen. Maar aparte toetsen voor pauze/play/spoelen zijn vrij essentieel voor streamingdiensten. Bij Android TV zie je ze ook niet veel meer. Fire Stick afstandsbedieningen hebben ze gelukkig nog wel. Die hebben dan ook mijn voorkeur boven die van de Chromecast.

Desalniettemin weten andere tv-apps zelfs met de gebrekkige Chromecast-afstandsbediening een veel betere bediening te creëren dan NLZIET.

• Penthe
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-02 00:08
Sinds vandaag heb ik dat NLZiet in herhaling valt, net alsof je een plaat afspeelt die overslaat. Is het van het begin afspelen opgelost krijgen we dit als kado terug. Het gebeurd niet continu maar zeg maar 3 tot 4 keer in uitzendingen die bezig zijn maar vanaf begin worden gestart.

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:43
Penthe schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 00:21:
Sinds vandaag heb ik dat NLZiet in herhaling valt, net alsof je een plaat afspeelt die overslaat. Is het van het begin afspelen opgelost krijgen we dit als kado terug. Het gebeurd niet continu maar zeg maar 3 tot 4 keer in uitzendingen die bezig zijn maar vanaf begin worden gestart.
Same here. Viel me op in een (ontiegelijk lange) reclame van DierenLot. Tenzij het in het bronmateriaal van de reclame zelf zit natuurlijk.

• Penthe
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-02 00:08
crunchytail schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 00:23:
[...]

Same here. Viel me op in een (ontiegelijk lange) reclame van DierenLot. Tenzij het in het bronmateriaal van de reclame zelf zit natuurlijk.
In 24 uur in de A & E is het overslaan het geval en ook in de 112 aflevering erna. Het valt dan ook meer op omdat er flink gesproken wordt in beide programmas.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:33
Het door NLZiet stug vasthouden aan links-rechts voor zappen is onnodig tegendraads en slechte UX. Vooral in combinatie met de mogelijkheid om TV te pauzeren.

Om te beginnen snap ik niet waarom err voor een links-rechts optie gekozen is. Op alle (recente) televisie afstandsbedieningen die ik ken is P of CH voor het kiezen van kanalen verticaal op de afstandsbediening geplaatst. En veelal doen de omhoog-omlaag pijltjestoetsen tevens dienst om te zappen. De combinatie links-rechts dubbelt vaker voor volume, maar dat is bij de NLZiet app niet van toepassing.

Daarbij komt nog dat er een horizontale zoekbalk weergegeven wordt wanneer de UI in de speler opgeroepen wordt (hoe dat gebeurt is irrelevant). Ik vind dat NLZiet daarmee mij de hint geeft dat ik kan zoeken met... links-rechts. Wat mij betreft werkt zoiets ongeacht of de zoekbalk in beeld staat, immers zou een dergelijke balk alleen maar een hulpmiddel moeten zijn. Het zappen breekt voor mij dan een logische UX flow.

Echter zijn ze bij NLZiet ook niet bijster consequent. Er is namelijk zapper UI - in ieder geval in Android TV. Die kan opgeroepen worden door in een actief programma het pictogram rechtsonder aan te toetsen. Die zapper is overigens verdomd handig en werkt verticaal. Met dus de omhoog-omlaag toetsen 8)7.

En dan zijn er ook nog onbedoelde neveneffecten. Zit je bijvoorbeeld uitgesteld Sporza te kijken die eigenlijk al af is gelopen en zap je per ongeluk? Pech gehad! Dit programma is nu niet (meer) beschikbaar op NLZiet omdat het al afgelopen is :). Of wanneer je uitgesteld de ontknoping van Wie is de Mol? kijkt, per ongeluk zapt, vlug weer terugzapt en daarmee dus naar het live moment wordt gebracht :').

Het argument PEBCAT is dan snel gemaakt, maar wat mij betreft onterecht. Als je namelijk met de zoek UI open naar een moment aan het spoelen of zoeken bent en je te lang treuzelt waardoor de interface verdwijnt, kan het dus zijn dat je per abuis zapt en in een van bovenstaande situaties terecht komt.

Het enige argument om dit gedrag te behouden zou gewenning kunnen zijn, maar dat vind ik zwak. Eén aanvullende instelling met een if-then in de player controls zou door een stagiair opgepakt kunnen worden.

Bedankt voor het uitgebreid linken @TexMex. Ik heb mijn posts niet teruggelezen, maar o.a. bovenstaande is bij ons thuis nog echt wel een heet hangijzer. Daarnaast merken we regelmatig regressies op die niet of nauwelijks worden opgelost. Bijvoorbeeld het handmatig doorklikken naar de volgende aflevering start de video sinds een paar maanden twee keer 8)7. Of dat het op Android TV onmogelijk is om een vaste videokwaliteit te kiezen, waardoor op vakantie met wat onbetrouwbare, semi-trage wifi de kwaliteit constant wisselt en er dus geen buffer opgebouwd wordt.

Melden doen we nog nauwelijks omdat we altijd een generiek antwoord zonder terugkoppeling krijgen.

Ik heb soms het vermoeden dat de ontwikkelaars bij NLZiet te slim willen zijn voor de oplossing die ze bouwen en/of het eigen product niet gebruiken. Als je NLZiet namelijk (dagelijks) gebruikt kom je bovenstaande dingen binnen een week gewoon tegen.

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:30
alex3305 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:10:

En dan zijn er ook nog onbedoelde neveneffecten. Zit je bijvoorbeeld uitgesteld Sporza te kijken die eigenlijk al af is gelopen en zap je per ongeluk? Pech gehad! Dit programma is nu niet (meer) beschikbaar op NLZiet omdat het al afgelopen is :). Of wanneer je uitgesteld de ontknoping van Wie is de Mol? kijkt, per ongeluk zapt, vlug weer terugzapt en daarmee dus naar het live moment wordt gebracht :').

Het argument PEBCAT is dan snel gemaakt, maar wat mij betreft onterecht. Als je namelijk met de zoek UI open naar een moment aan het spoelen of zoeken bent en je te lang treuzelt waardoor de interface verdwijnt, kan het dus zijn dat je per abuis zapt en in een van .
Ik heb de laatste tijd gemerkt, op shield tv, dat per ongeluk zappen bij terugkijken niet meer kan. Paar weken terug was dat wel nog het geval en bloedirritant idd. Er is naar mijn ervaring wel verbetering aan het doorkomen

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-02 12:31
Irritant dat ze op de Apple TV de “vanaf begin” toets (pijltje omlaag) hebben weggehaald bij lopende programma’s. Het werkt alleen bij programma’s die al zijn afgelopen.

[ Voor 45% gewijzigd door sheepdog op 18-01-2026 23:27 ]

• Frup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 17:45
Sinds terugkijken (vanaf het begin) weer werkt, duurt het zo'n 45 seconden voordat het programma start bij terugkijken of starten vanaf het begin. Bij live kijken duurt het slechts enkele seconden.
Dat was eerst niet zo en begon terugkijken supersnel.
Dat is via de Android app op een Sony Bravia. Cache legen en opnieuw installeren hielpen niet.
Meer mensen deze ervaring?

Update: na een restart van de Delta modem werkt alles weer normaal. Blijkbaar was dat nodig nadat ik een static IP aan de switch had toegekend (?).

[ Voor 16% gewijzigd door Frup op 20-01-2026 21:33 ]

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:41
Frup schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:54:
Sinds terugkijken (vanaf het begin) weer werkt, duurt het zo'n 45 seconden voordat het programma start bij terugkijken of starten vanaf het begin. Bij live kijken duurt het slechts enkele seconden.
Dat was eerst niet zo en begon terugkijken supersnel.
Dat is via de Android app op een Sony Bravia. Cache legen en opnieuw installeren hielpen niet.
Meer mensen deze ervaring?
Ik herken het op een Google Streamer en op een "Chromecast with GoogleTV" niet.

Heb wel een Sony Bravia hangen, maar vanwege gebrek aan support voor kinderaccounts alsnog losse streamer aan de TV.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• TexMex
  • Niet online
dooiedodo schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:26:
[...]

Ik heb de laatste tijd gemerkt, op shield tv, dat per ongeluk zappen bij terugkijken niet meer kan. Paar weken terug was dat wel nog het geval en bloedirritant idd. Er is naar mijn ervaring wel verbetering aan het doorkomen
Bij daadwerkelijk terugkijken (dus van een programma dat al is afgelopen) kon je toch sowieso al nooit zappen? Je zit dan namelijk niet live 'op de zender'. Maar bij vertraagd kijken van live tv (dus na pauzeren of terugspoelen), leidt een klik naar links of rechts als de voortgangsbalk al is verdwenen nog steeds tot onbedoeld zappen. In ieder geval met Android TV en Fire TV. En dat heeft inderdaad vervelende gevolgen: alex3305 in "[Ervaringen / Discussie] NLZIET".

Het blijft gewoon extreem onhandig om de functies zappen en spoelen aan dezelfde knoppen (pijltoets links/rechts) toe te kennen. Zappen met pijltoets omhoog/omlaag en direct spoelen met pijltoets links/rechts (zonder eerst op OK te hoeven drukken) zou enorm veel irritatie schelen...

• alex3305
dooiedodo schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:26:
[...]

Afgelopen week nog even getest, maar op mijn Shield kan het nog steeds.

• alex3305
TexMex schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:57:
[...]

Het blijft gewoon extreem onhandig om de functies zappen en spoelen aan dezelfde knoppen (pijltoets links/rechts) toe te kennen. Zappen met pijltoets omhoog/omlaag en direct spoelen met pijltoets links/rechts (zonder eerst op OK te hoeven drukken) zou enorm veel irritatie schelen...
Het dubbelen van functies of toetsen is (helaas) niet ongewoon. Bij Apple doen ze enorm veel dingen enorm goed, maar ook daar gaat de UX ook weleens flink de mist in. Bijvoorbeeld het kunnen wegswipen van list items. Vroeger was dat 'logisch' omdat er nog verdelers tussen de elementen stonden, maar nu die weg zijn is dat soms niet heel voordehand liggend. Vooral niet als een long press geen context menu geeft. Of als zo'n functie ineens op Android verschijnt, waar die constructie ongewoon is.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik begrijp dat zoiets gebouwd wordt, maar niet begrijp dat zo'n UX-blunder niet aangepakt wordt. Als je namelijk de normale functies van NLZiet gebruikt kom je dit binnen een paar weken tegen. De huidige iteratie van de app is nu bijna 5 jaar oud. Dan moet er toch ergens iets misgaan in het proces.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

woekele schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:54:
[...]

Hier ook. KPN-glasvezel. Ubiquiti wifi. Google Chromecast TV. Gemeld bij NLziet. Na 10x heen en weer mailen met de support heb ik nu bericht gekregen dat het bekend probleem is en eraan wordt gewerkt. Hopelijk gaan we snel resultaat zien...
dit issue lijkt bij ons opgelost overigens.

• TexMex
  • Niet online
alex3305 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:37:
[...]

Het dubbelen van functies of toetsen is (helaas) niet ongewoon. [...]

Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik begrijp dat zoiets gebouwd wordt, maar niet begrijp dat zo'n UX-blunder niet aangepakt wordt. Als je namelijk de normale functies van NLZiet gebruikt kom je dit binnen een paar weken tegen. De huidige iteratie van de app is nu bijna 5 jaar oud. Dan moet er toch ergens iets misgaan in het proces.
Oh, zeker waar. Maar juist in dit geval is het dubbelen volkomen onnodig. Want waarom zou je pijltoets link/rechts twee functies geven (zappen en spoelen), terwijl pijltoets omhoog/omlaag tijdens live tv überhaupt geen functie heeft? Nou vooruit, pijltoets omlaag roept dan nog de user interface op (wat al een onlogische keuze is), maar pijltoets omhoog doet echt helemaal niets tijdens live tv. Die is dus nog vrij voor een 'eigen' functie.

De functie zappen zou dan ook prima toegekend kunnen worden aan pijltoets omhoog/omlaag. Dan laat je het oproepen van de UI/pauzeren/spoelen over aan de OK-toets en pijltoets links/rechts.

Maar het zou inderdaad zomaar kunnen dat NLZIET vooral met en voor Apple ontwikkeld wordt, waardoor er op Android TV totaal onlogische functies ontstaan.

• alex3305
@TexMex Ik ben het 100% met je eens verder :). Ik probeer me vooral te verplaatsen in de gedachtengang of het motief achter de keuzes. En dan is er het bekende spreekwoord met een ezel :+, vandaar dat ik mijzelf er moeilijk in kan verplaatsen.

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:43
Tip: NLZiet heeft vanaf nu een winteraanbieding waarmee je 3 maanden lang 50% korting krijgt. De aanbieding is geldig op nieuwe accounts en accounts die in het verleden een actief abonnement hebben gehad.

NLZiet Premium kost met de actie 4,95 per maand.
NLZiet Extra kost met de actie 5,95 per maand.

De actieperiode is van 2 februari t/m 1 maart 2026.

• rkraats
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:29
crunchytail schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:55:
Tip: NLZiet heeft vanaf nu een winteraanbieding waarmee je 3 maanden lang 50% korting krijgt. De aanbieding is geldig op nieuwe accounts en accounts die in het verleden een actief abonnement hebben gehad.

NLZiet Premium kost met de actie 4,95 per maand.
NLZiet Extra kost met de actie 5,95 per maand.

De actieperiode is van 2 februari t/m 1 maart 2026.
Misschien toch maar eens proberen om te kijken of de problemen nu echt zijn opgelost.
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste