• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

TexMex schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:09:
Dat is juist het probleem.

Links en rechts worden gebruikt om te zappen, maar (nadat je op OK hebt gedrukt) ook om te spoelen. Veel logischer zou zijn om omhoog en omlaag te gebruiken voor het zappen, zoals dat in andere tv-apps ook gebruikelijk is. En links en rechts kunnen dan direct de 'spoelbalk' oproepen zonder eerst omslachtig op OK te hoeven drukken.

[knip]
Yep. Bij de meeste (IP)TV apps die ik ken, gaat het door de zenders/programmagids bladeren omlaag/omhoog. Wat NLZiet gebruikt is echt niet prettig als opzet en voor het gebruik.

Laat ze even naar de directe concurrent kijken of naar andere apps voor TV kijken gebruik.

Testing, one, two ...

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:51
TexMex schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Ik bedoel dat OK klikken nodig is om de spoelbak op te roepen. Daarna kun je spoelen met links/rechts, zolang de overlay in beeld is. Klik je niet eerst op OK (en verschijnt er dus geen overlay) dan kun je links/rechts inderdaad gebruiken om te zappen.

Hoe het ook zij, het blijft een zwaar gemankeerde en totaal niet intuïtieve toepassing van de pijltoetsen, die door NLZIET extreem simpel is op te lossen als ze het volgende zouden toepassen:
- omhoog/omlaag voor zappen
- links/rechts voor spoelen
Ik begrijp je reactie niet zo goed. Je reageerde op mijn post over het zappen, ik heb daar niks over de OK knop gezegd. Met een beperkt aantal knoppen zul je altijd in verschillende situaties verschillende functies hebben voor dezelfde knoppen.Maar zappen gaat dus gewoon zonder problemen en in 1 keer zonder omwegen.

Dit zegt overigens niks over hoe ik de algehele bediening ervaar, dat is een drama. Zo heb ik vaak genoeg problemen met de return knop en is vaak de app opeens afgesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door ratzz op 15-01-2026 12:25 ]

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@ratzz Ik denk dat we hier inderdaad met een kleine spraakverwarring te maken hebben. :p Maar ik begon dus hier in de tweede alinea al met mijn punt (en vervolgens in mijn verdere berichten). Het zappen an sich werkt inderdaad prima, maar dat is het issue niet. Het gaat erom dat de pijltoetsen links/rechts op Android TV voor twee verschillende zaken gebruikt worden (spoelen en zappen). Dat leidt voor sommige kijkers tot problemen die ik niet beter kan uitleggen dan @alex3305 hier, hier, hier en hier heeft gedaan.

Ondanks het beperkte aantal knoppen is dit probleem nog steeds zeer simpel op te lossen door de functie 'zappen' toe te kennen aan de pijltoetsen omhoog/omlaag in plaats van links/rechts. Omhoog/omlaag heeft nu namelijk geen nuttige functie tijdens live tv kijken, terwijl links/rechts juist een onnodige dubbelfunctie heeft die voor sommige kijkers (afhankelijk van hoe je NLZIET gebruikt) erg irritant kan zijn. In de nieuwe situatie zijn omhoog/omlaag dan voor zappen en OK/links/rechts voor zaken als spoelen en pauzeren.

Niet iedereen zal dit probleem (met Android TV en dan vooral met de Chromecast afstandsbediening) herkennen. Het is een beetje afhankelijk van hoe je de app gebruikt en of je wel of niet pauzeert/terugspoelt tijdens live tv. Maar het issue is vaak genoeg langsgekomen in dit topic en eigenlijk dus heel simpel op te lossen.

Zie dit dus als een algemeen kritiekpunt dat ik heb op NLZIET op Android TV en niet op iets wat jij gezegd/geschreven hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door TexMex op 15-01-2026 14:19 ]

• jigalvh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:24
TexMex schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:56:
Verder is de bediening niet op elk platform even handig. Kijk je bijvoorbeeld met een Chromecast met Google TV dan worden de pijltoetsen naar links en rechts zowel voor spoelen als zappen gebruikt. Dat leidt geregeld tot onbedoeld zappen. Zappen zou natuurlijk gewoon met de pijltoetsen omhoog en omlaag moeten gebeuren, zoals andere tv-apps dat ook doen, maar NLZIET weigert halsstarrig dat aan te passen.
Misschien zouden fabrikanten van devices zoals Chromecast / AppleTv / andere sticks eens wat meer toetsen moeten toevoegen. Ook tv's krijgen steeds minder nuttige toetsen (behalve gesponsorde meuk).
De afstandsbediening van m'n LG tv heeft nog aparte knoppen voor zappen (die werken in NLZIET) en ook de cijfertoetsen zijn te gebruiken tijdens live kijken. Maar ook LG heeft de afgelopen jaren afscheid genomen van de pause en play toetsen, en onlangs ook bij sommige afstandsbedieningen van de cijfertoetsen.
Omdat we met maar één AB die "magic" cursor (een beetje zoals de Wii) kunen gebruiken moet ik de cursortoetsen inzetten om te navigeren.

• TexMex
  • Niet online
jigalvh schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:13:
[...]

Misschien zouden fabrikanten van devices zoals Chromecast / AppleTv / andere sticks eens wat meer toetsen moeten toevoegen. Ook tv's krijgen steeds minder nuttige toetsen (behalve gesponsorde meuk).
De afstandsbediening van m'n LG tv heeft nog aparte knoppen voor zappen (die werken in NLZIET) en ook de cijfertoetsen zijn te gebruiken tijdens live kijken. Maar ook LG heeft de afgelopen jaren afscheid genomen van de pause en play toetsen, en onlangs ook bij sommige afstandsbedieningen van de cijfertoetsen.
Omdat we met maar één AB die "magic" cursor (een beetje zoals de Wii) kunen gebruiken moet ik de cursortoetsen inzetten om te navigeren.
Mee eens ja. Dat de cijfertoetsen verdwijnen kan ik me bij losse mediaplayers nog wel voorstellen. Maar aparte toetsen voor pauze/play/spoelen zijn vrij essentieel voor streamingdiensten. Bij Android TV zie je ze ook niet veel meer. Fire Stick afstandsbedieningen hebben ze gelukkig nog wel. Die hebben dan ook mijn voorkeur boven die van de Chromecast.

Desalniettemin weten andere tv-apps zelfs met de gebrekkige Chromecast-afstandsbediening een veel betere bediening te creëren dan NLZIET.

• Penthe
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:06
Sinds vandaag heb ik dat NLZiet in herhaling valt, net alsof je een plaat afspeelt die overslaat. Is het van het begin afspelen opgelost krijgen we dit als kado terug. Het gebeurd niet continu maar zeg maar 3 tot 4 keer in uitzendingen die bezig zijn maar vanaf begin worden gestart.

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:45
Penthe schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 00:21:
Sinds vandaag heb ik dat NLZiet in herhaling valt, net alsof je een plaat afspeelt die overslaat. Is het van het begin afspelen opgelost krijgen we dit als kado terug. Het gebeurd niet continu maar zeg maar 3 tot 4 keer in uitzendingen die bezig zijn maar vanaf begin worden gestart.
Same here. Viel me op in een (ontiegelijk lange) reclame van DierenLot. Tenzij het in het bronmateriaal van de reclame zelf zit natuurlijk.

• Penthe
crunchytail schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 00:23:
[...]

Same here. Viel me op in een (ontiegelijk lange) reclame van DierenLot. Tenzij het in het bronmateriaal van de reclame zelf zit natuurlijk.
In 24 uur in de A & E is het overslaan het geval en ook in de 112 aflevering erna. Het valt dan ook meer op omdat er flink gesproken wordt in beide programmas.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:33
Het door NLZiet stug vasthouden aan links-rechts voor zappen is onnodig tegendraads en slechte UX. Vooral in combinatie met de mogelijkheid om TV te pauzeren.

Om te beginnen snap ik niet waarom err voor een links-rechts optie gekozen is. Op alle (recente) televisie afstandsbedieningen die ik ken is P of CH voor het kiezen van kanalen verticaal op de afstandsbediening geplaatst. En veelal doen de omhoog-omlaag pijltjestoetsen tevens dienst om te zappen. De combinatie links-rechts dubbelt vaker voor volume, maar dat is bij de NLZiet app niet van toepassing.

Daarbij komt nog dat er een horizontale zoekbalk weergegeven wordt wanneer de UI in de speler opgeroepen wordt (hoe dat gebeurt is irrelevant). Ik vind dat NLZiet daarmee mij de hint geeft dat ik kan zoeken met... links-rechts. Wat mij betreft werkt zoiets ongeacht of de zoekbalk in beeld staat, immers zou een dergelijke balk alleen maar een hulpmiddel moeten zijn. Het zappen breekt voor mij dan een logische UX flow.

Echter zijn ze bij NLZiet ook niet bijster consequent. Er is namelijk zapper UI - in ieder geval in Android TV. Die kan opgeroepen worden door in een actief programma het pictogram rechtsonder aan te toetsen. Die zapper is overigens verdomd handig en werkt verticaal. Met dus de omhoog-omlaag toetsen 8)7.

En dan zijn er ook nog onbedoelde neveneffecten. Zit je bijvoorbeeld uitgesteld Sporza te kijken die eigenlijk al af is gelopen en zap je per ongeluk? Pech gehad! Dit programma is nu niet (meer) beschikbaar op NLZiet omdat het al afgelopen is :). Of wanneer je uitgesteld de ontknoping van Wie is de Mol? kijkt, per ongeluk zapt, vlug weer terugzapt en daarmee dus naar het live moment wordt gebracht :').

Het argument PEBCAT is dan snel gemaakt, maar wat mij betreft onterecht. Als je namelijk met de zoek UI open naar een moment aan het spoelen of zoeken bent en je te lang treuzelt waardoor de interface verdwijnt, kan het dus zijn dat je per abuis zapt en in een van bovenstaande situaties terecht komt.

Het enige argument om dit gedrag te behouden zou gewenning kunnen zijn, maar dat vind ik zwak. Eén aanvullende instelling met een if-then in de player controls zou door een stagiair opgepakt kunnen worden.

Bedankt voor het uitgebreid linken @TexMex. Ik heb mijn posts niet teruggelezen, maar o.a. bovenstaande is bij ons thuis nog echt wel een heet hangijzer. Daarnaast merken we regelmatig regressies op die niet of nauwelijks worden opgelost. Bijvoorbeeld het handmatig doorklikken naar de volgende aflevering start de video sinds een paar maanden twee keer 8)7. Of dat het op Android TV onmogelijk is om een vaste videokwaliteit te kiezen, waardoor op vakantie met wat onbetrouwbare, semi-trage wifi de kwaliteit constant wisselt en er dus geen buffer opgebouwd wordt.

Melden doen we nog nauwelijks omdat we altijd een generiek antwoord zonder terugkoppeling krijgen.

Ik heb soms het vermoeden dat de ontwikkelaars bij NLZiet te slim willen zijn voor de oplossing die ze bouwen en/of het eigen product niet gebruiken. Als je NLZiet namelijk (dagelijks) gebruikt kom je bovenstaande dingen binnen een week gewoon tegen.

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-02 18:25
alex3305 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:10:

En dan zijn er ook nog onbedoelde neveneffecten. Zit je bijvoorbeeld uitgesteld Sporza te kijken die eigenlijk al af is gelopen en zap je per ongeluk? Pech gehad! Dit programma is nu niet (meer) beschikbaar op NLZiet omdat het al afgelopen is :). Of wanneer je uitgesteld de ontknoping van Wie is de Mol? kijkt, per ongeluk zapt, vlug weer terugzapt en daarmee dus naar het live moment wordt gebracht :').

Het argument PEBCAT is dan snel gemaakt, maar wat mij betreft onterecht. Als je namelijk met de zoek UI open naar een moment aan het spoelen of zoeken bent en je te lang treuzelt waardoor de interface verdwijnt, kan het dus zijn dat je per abuis zapt en in een van .
Ik heb de laatste tijd gemerkt, op shield tv, dat per ongeluk zappen bij terugkijken niet meer kan. Paar weken terug was dat wel nog het geval en bloedirritant idd. Er is naar mijn ervaring wel verbetering aan het doorkomen

• sheepdog
  • Laatst online: 24-02 09:56
Irritant dat ze op de Apple TV de “vanaf begin” toets (pijltje omlaag) hebben weggehaald bij lopende programma’s. Het werkt alleen bij programma’s die al zijn afgelopen.

[ Voor 45% gewijzigd door sheepdog op 18-01-2026 23:27 ]

• Frup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:25
Sinds terugkijken (vanaf het begin) weer werkt, duurt het zo'n 45 seconden voordat het programma start bij terugkijken of starten vanaf het begin. Bij live kijken duurt het slechts enkele seconden.
Dat was eerst niet zo en begon terugkijken supersnel.
Dat is via de Android app op een Sony Bravia. Cache legen en opnieuw installeren hielpen niet.
Meer mensen deze ervaring?

Update: na een restart van de Delta modem werkt alles weer normaal. Blijkbaar was dat nodig nadat ik een static IP aan de switch had toegekend (?).

[ Voor 16% gewijzigd door Frup op 20-01-2026 21:33 ]

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-02 15:37
Frup schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:54:
Sinds terugkijken (vanaf het begin) weer werkt, duurt het zo'n 45 seconden voordat het programma start bij terugkijken of starten vanaf het begin. Bij live kijken duurt het slechts enkele seconden.
Dat was eerst niet zo en begon terugkijken supersnel.
Dat is via de Android app op een Sony Bravia. Cache legen en opnieuw installeren hielpen niet.
Meer mensen deze ervaring?
Ik herken het op een Google Streamer en op een "Chromecast with GoogleTV" niet.

Heb wel een Sony Bravia hangen, maar vanwege gebrek aan support voor kinderaccounts alsnog losse streamer aan de TV.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• TexMex
  • Niet online
dooiedodo schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:26:
[...]

Ik heb de laatste tijd gemerkt, op shield tv, dat per ongeluk zappen bij terugkijken niet meer kan. Paar weken terug was dat wel nog het geval en bloedirritant idd. Er is naar mijn ervaring wel verbetering aan het doorkomen
Bij daadwerkelijk terugkijken (dus van een programma dat al is afgelopen) kon je toch sowieso al nooit zappen? Je zit dan namelijk niet live 'op de zender'. Maar bij vertraagd kijken van live tv (dus na pauzeren of terugspoelen), leidt een klik naar links of rechts als de voortgangsbalk al is verdwenen nog steeds tot onbedoeld zappen. In ieder geval met Android TV en Fire TV. En dat heeft inderdaad vervelende gevolgen: alex3305 in "[Ervaringen / Discussie] NLZIET".

Het blijft gewoon extreem onhandig om de functies zappen en spoelen aan dezelfde knoppen (pijltoets links/rechts) toe te kennen. Zappen met pijltoets omhoog/omlaag en direct spoelen met pijltoets links/rechts (zonder eerst op OK te hoeven drukken) zou enorm veel irritatie schelen...

• alex3305
dooiedodo schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:26:
[...]

Afgelopen week nog even getest, maar op mijn Shield kan het nog steeds.

• alex3305
TexMex schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:57:
[...]

Het blijft gewoon extreem onhandig om de functies zappen en spoelen aan dezelfde knoppen (pijltoets links/rechts) toe te kennen. Zappen met pijltoets omhoog/omlaag en direct spoelen met pijltoets links/rechts (zonder eerst op OK te hoeven drukken) zou enorm veel irritatie schelen...
Het dubbelen van functies of toetsen is (helaas) niet ongewoon. Bij Apple doen ze enorm veel dingen enorm goed, maar ook daar gaat de UX ook weleens flink de mist in. Bijvoorbeeld het kunnen wegswipen van list items. Vroeger was dat 'logisch' omdat er nog verdelers tussen de elementen stonden, maar nu die weg zijn is dat soms niet heel voordehand liggend. Vooral niet als een long press geen context menu geeft. Of als zo'n functie ineens op Android verschijnt, waar die constructie ongewoon is.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik begrijp dat zoiets gebouwd wordt, maar niet begrijp dat zo'n UX-blunder niet aangepakt wordt. Als je namelijk de normale functies van NLZiet gebruikt kom je dit binnen een paar weken tegen. De huidige iteratie van de app is nu bijna 5 jaar oud. Dan moet er toch ergens iets misgaan in het proces.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

woekele schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:54:
[...]

Hier ook. KPN-glasvezel. Ubiquiti wifi. Google Chromecast TV. Gemeld bij NLziet. Na 10x heen en weer mailen met de support heb ik nu bericht gekregen dat het bekend probleem is en eraan wordt gewerkt. Hopelijk gaan we snel resultaat zien...
dit issue lijkt bij ons opgelost overigens.

• TexMex
  • Niet online
alex3305 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:37:
[...]

Het dubbelen van functies of toetsen is (helaas) niet ongewoon. [...]

Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik begrijp dat zoiets gebouwd wordt, maar niet begrijp dat zo'n UX-blunder niet aangepakt wordt. Als je namelijk de normale functies van NLZiet gebruikt kom je dit binnen een paar weken tegen. De huidige iteratie van de app is nu bijna 5 jaar oud. Dan moet er toch ergens iets misgaan in het proces.
Oh, zeker waar. Maar juist in dit geval is het dubbelen volkomen onnodig. Want waarom zou je pijltoets link/rechts twee functies geven (zappen en spoelen), terwijl pijltoets omhoog/omlaag tijdens live tv überhaupt geen functie heeft? Nou vooruit, pijltoets omlaag roept dan nog de user interface op (wat al een onlogische keuze is), maar pijltoets omhoog doet echt helemaal niets tijdens live tv. Die is dus nog vrij voor een 'eigen' functie.

De functie zappen zou dan ook prima toegekend kunnen worden aan pijltoets omhoog/omlaag. Dan laat je het oproepen van de UI/pauzeren/spoelen over aan de OK-toets en pijltoets links/rechts.

Maar het zou inderdaad zomaar kunnen dat NLZIET vooral met en voor Apple ontwikkeld wordt, waardoor er op Android TV totaal onlogische functies ontstaan.

• alex3305
@TexMex Ik ben het 100% met je eens verder :). Ik probeer me vooral te verplaatsen in de gedachtengang of het motief achter de keuzes. En dan is er het bekende spreekwoord met een ezel :+, vandaar dat ik mijzelf er moeilijk in kan verplaatsen.

• crunchytail
Tip: NLZiet heeft vanaf nu een winteraanbieding waarmee je 3 maanden lang 50% korting krijgt. De aanbieding is geldig op nieuwe accounts en accounts die in het verleden een actief abonnement hebben gehad.

NLZiet Premium kost met de actie 4,95 per maand.
NLZiet Extra kost met de actie 5,95 per maand.

De actieperiode is van 2 februari t/m 1 maart 2026.

• rkraats
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-02 14:12
crunchytail schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:55:
Tip: NLZiet heeft vanaf nu een winteraanbieding waarmee je 3 maanden lang 50% korting krijgt. De aanbieding is geldig op nieuwe accounts en accounts die in het verleden een actief abonnement hebben gehad.

NLZiet Premium kost met de actie 4,95 per maand.
NLZiet Extra kost met de actie 5,95 per maand.

De actieperiode is van 2 februari t/m 1 maart 2026.
Misschien toch maar eens proberen om te kijken of de problemen nu echt zijn opgelost.

• wiigamer
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-02 18:25
Problemen lijken echt opgelost. Prima beeld nu bij de Olympische Spelen 👍🏻

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Als je je abo opzegt, dan krijg je een mail om weer te activeren, en dan krijg je een aanbod voor 2 maanden voor de helft van de prijs.

Gisteren nog gedaan (maar ik ga verder wel echt weg bij nlziet).

• rkraats
Heerlijk beeld bij de Olympische Spelen inderdaad.

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:52
Ik merk sinds kort dat wanneer ik een programma terugkijk (Chromecast 4K) de eerste aantal seconden versneld worden afgespeeld en daarna zakt de snelheid terug naar een normaal niveau.

Momenteel ook haperingen in de uitzendingen van NPO 1 en 2 bij het terugkijken.

Het zonder reclame kijken vind ik echt een pluspunt maar de regelmatige problemen/verstoringen doen mij wel twijfelen als mijn jaarabonnement erop zit.

• rkraats
Tevreden over het beeld maar helaas toch weer regelmatig lipsync problemen.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:15
Heb net een nieuwe miniled tv maar ik zou graag willen dat 4k streams wordt ondersteund. Heb een bedrade google tv met glasvezel internet maar soms schakelt het algoritme toch terug naar lagere bitrate.

En de onlogische interface qua zappen kan er niet aan wennen. Wil doorspoelen komt ik op andere zender uit.

• crunchytail
Vaevictis_ schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:56:
Heb net een nieuwe miniled tv maar ik zou graag willen dat 4k streams wordt ondersteund. Heb een bedrade google tv met glasvezel internet maar soms schakelt het algoritme toch terug naar lagere bitrate.

En de onlogische interface qua zappen kan er niet aan wennen. Wil doorspoelen komt ik op andere zender uit.
Als ik de app start, dan heeft de stream de eerste seconden een lage kwaliteit. Daarna is de kwaliteit goed en deze blijft goed. Ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat er wordt teruggeschakeld. Hier ook bedrade Google TV met glasvezel.

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Even wat verdiende complimenten voor het technische staaltje van NLZiet vandaag.
Zojuist op NPO1 met de Olympische spelen en de shorttrack-helden: het beeld was ruim voldoende.
Er keken vast enorm veel mensen, en op een paar mili-haperingentjes na was beeld & geluid hier prima.
Fijn hoor.

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:38

GerkeP

Vragen mag altijd........

Even onderweg schaatsen kijken.
En ja hoor, de Android app is stuk, geen live tv 🤬

GerkeP

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
GerkeP schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:07:
Even onderweg schaatsen kijken.
En ja hoor, de Android app is stuk, geen live tv 🤬
Niets aan de hand hier met de Android app en NPO1 stream via 5g

• GerkeP

GerkeP

Kalentum schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:18:
[...]

Niets aan de hand hier met de Android app en NPO1 stream via 5g
Klopt, ze hadden het net opgelost.
Maar er was wel degelijk een storing.
Gelukkig hebben ze wel direct gereageerd op mijn melding

GerkeP

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb sinds een aantal weken een zeer irritant probleem met de NLZiet app op mijn Philips AndroidTV waar ik verder nergens iets over lees en me dus ga afvragen of het niet toch ergens anders zit.

Als ik in de NLZIET app een programma wil starten, live of terug kijken, dan reageert de knop regelmatig verkeerd en krijg ik de vraag of ik het aan de favorieten toe wil voegen i.p.v. dat de uitzending start.
Je kan dan wel 1000x proberen, maar je gaat nooit beeld krijgen. Enige optie is tv helemaal uit en hopen dat hij het daarna wel doet.

Wat erbij opvalt:
- Het is alleen in de NLziet app
- Verder werkt de ‘bevestig’ knop wel overal goed. Aka kan prima door de gids een paar dagen terug bladeren en een specifieke dag selecteren. Het gaat pas mis als ik een uitzending start.
- Omdat onze afstandsbediening al half uit elkaar viel na wat valpartijen gaf ik die eerst de schuld heb ik een nieuwe gekocht. Die doet helaas precies hetzelfde waardoor de puzzel nu opnieuw begint.
- De TV zit ook in mijn Homey en via die weg kan de tv wel bedienen op het moment dat de afstandsbediening verkeerd reageert.

Het irriteert inmiddels zo erg dat ik overweeg om naast de TV bv een AppleTV te zetten.

Iemand die dit gedrag herkent of kan verklaren?

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-02 00:30
Ik zie op KIJK. Dat je sommige programma's voorruit kunt kijken. Maar die programma's kun je op NLZIET niet vooruitkijken.

• CBX1047
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-02 19:43
Wanneer gaat NLziet, wat in de basis best goed werkt, eens over op DD+ of DD+ Atmos uitzendingen ?
Zoals het nu is, alleen maar Stereo invoer, is wel erg jaren 90.........
Kijk naar alle streamers, allemaal minimaal DD, Nerflix, Disney en HBO DD+ Atmos.

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:11
CBX1047 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:47:
Wanneer gaat NLziet, wat in de basis best goed werkt, eens over op DD+ of DD+ Atmos uitzendingen ?
Kijk naar alle streamers, allemaal minimaal DD, Nerflix, Disney en HBO DD+ Atmos.
Wel een beetje appels met peren vergelijken toch? NLZIET biedt primair NL TV aan en is daarbij afhankelijk van de audio die ze aangeleverd krijgen, meestal stereo dus, op sommige films en grote sportevenementen daargelaten. Ik zou lekker die andere diensten die je noemt gebruiken voor films / series in 4K en Dolby Atmos etc.

• Penthe
Meer wensen is hogere abonnements gelden, en volgens mij kun je die wensen wel bij een andere provider krijgen. Houd NLZiet als een goedkope bron inplaats er een alles ondersteunende provider van te maken met uiteraard een abonnement van ruim 20 euro per maand. voor een streamings dienst als NLZiet die enkel de basis zenders levert is 2.0 stereo voldoende, 1080p video kwaliteit is ook voldoende. En het is toch al geweldig dat je voor zo'n betaalbaar bedrag reclame vrij kunt terug kijken en er zelfs keurig ondertitels geleverd worden. Dus heb je meer eisen of wensen zoek een andere provider die dit al aanbied.

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:33
Ik ben al jaren klant hier en het bevalt uitstekend!

Ik hoop dat er ooit nog eens Animal Planet en National Geographic aan het zenderaanbod wordt toegevoegd.
Ik denk tegen beter weten in want dat hoop ik al jaren.

Verder zeer tevreden, maar dat zou wel de kers op de taart zijn :)

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:39
Wat mij betreft nooit (heb maar twee oren dus ook twee zuilspeakers ;) ).
Wordt er alleen maar duurder van en voor een dienst als NLZiet voldoet stereo prima.

• eymey
Vaevictis_ schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:56:

Welke Nederlandse TV provider ondersteunt wél 4K streams? Dit zou totaal onzinnig zijn, want op een handvol test kanalen en een kanaal tijdens voetbaltoernooien na, wordt er in TV-land 0,0 4K geproduceerd en al helemaal niet live uitgezonden.

Terugschakelen naar lage kwaliteit gebeurt hier eigenlijk nooit (Google TV-streamer bedraad met een Freedom Internet 1 Gbps verbinding, Unifi Cloud Gateway Fiber als router).
DD+ of Atmos voegt bij TV niets toe. Je vergelijking met andere streamingdiensten is appels met peren vergelijken.

TV-uitzendingen worden in Nederland (en volgens mij ook in andere landen) bij mijn weten zelden 'opgenomen' met meerkanaals geluid aan de bron.

Wellicht dat er met ingekochte films en series nog eens native Dolby Digital+ soundtracks mee komen, maar in alle andere gevallen is het beste wat je krijgt een soor uit stereo opgewaardeerd 5.1 geluid (bij de providers die het wel doorgeven).

[ Voor 33% gewijzigd door eymey op 15-02-2026 22:07 ]

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• jigalvh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:24
jaaoie17 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:47:
Ik zie op KIJK. Dat je sommige programma's voorruit kunt kijken. Maar die programma's kun je op NLZIET niet vooruitkijken.
Klopt. De laatste maanden is het aantal programma's van RTL en KIJK dat je vooruit kunt kijken enorm afgenomen. Als je dit bij NLZIET navraagt komt altijd als antwoord dat ze "helaas de rechten daarvoor niet hebben". Met in het achterhoofd dat NLZIET een "uniek samenwerkingsverband is tussen NPO, RTL en KIJK (nu: Talpa)" zou je verwachten dat die rechten uit dat samenwerkingsverband wel goed zitten. Maar RTL wil liever abonnementen voor Videoland verkopen en Talpa lijkt de programma's of op Videoland te zetten of meer te verdienen aan alle recalames die ze erin proppen op hun eigen KIJK platform.

• Penthe
In princiepe is NLZiet UNIEK, kijk eens naar alle andere landen daar liggen de omroepen continu met elkaar in de clinch. NLZiet geeft het goede voorbeeld dat samenwerking beter is voor de consument. Hopelijk blijft dat ook zo. Dat men in deze huidige tijden naar deuren zoekt meer geld te verdienen of verlies te beperken is normaal. Op dit moment moet iedereen inleveren lijkt het wel, ook een groot teken dat het Europees beleid zwaar faalt.

• Penthe
knorde schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:26:
Ik ben al jaren klant hier en het bevalt uitstekend!

Ik hoop dat er ooit nog eens Animal Planet en National Geographic aan het zenderaanbod wordt toegevoegd.
Ik denk tegen beter weten in want dat hoop ik al jaren.

Verder zeer tevreden, maar dat zou wel de kers op de taart zijn :)
National Geographic is tegenwoordig onderdeel van Disney+ en Animal PLanet van Discovery, als beide zenders bij NLZiet zouden komen dan zijn enkel die 2 zenders per maand al duurder dan het voledig aanbod wat NLZiet nu aanbied. Dus maar gewoon heel snel vergeten, en er ook niet meer op hopen.

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-02 21:12
Het lijkt er op dat NLZiet inmiddels — naast aanbod van anderen — exclusieve uitzendrechten heeft voor bepaalde series. Bijzondere ontwikkeling.

• crunchytail
TheVivaldi schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:09:
Het lijkt er op dat NLZiet inmiddels — naast aanbod van anderen — exclusieve uitzendrechten heeft voor bepaalde series. Bijzondere ontwikkeling.
Heb je wat voorbeelden? Ben wel benieuwd :)

• TheVivaldi
crunchytail schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:30:
[...]

Heb je wat voorbeelden? Ben wel benieuwd :)
Badgast. Als ik de VRT Max-app open en de serie daar wil kijken, krijg ik de melding dat de VRT de uitzendrechten voor Nederland niet heeft. Maar op NLZiet kan ik de serie gewoon kijken. Dat moet dus betekenen dat NLZiet de exclusieve uitzendrechten voor Nederland heeft.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
TheVivaldi schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:45:
[...]

Badgast. Als ik de VRT Max-app open en de serie daar wil kijken, krijg ik de melding dat de VRT de uitzendrechten voor Nederland niet heeft. Maar op NLZiet kan ik de serie gewoon kijken. Dat moet dus betekenen dat NLZiet de exclusieve uitzendrechten voor Nederland heeft.
Dat met Tom Waes? Dat gaat via NPO.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:39
TheVivaldi schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:45:
[...]

NLZiet zelf heeft denk ik geen rechten. NLZiet is een dochter van de publieke omroepen, RTL en SBS.

Badgast is een co-productie van de VRT en KRO-NRCV. De laatste heeft de rechten in Nederland en is mede-eigenaar van NLZiet.

Dat verklaart dit dus.

• TheVivaldi
La1974 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:50:
[...]

NLZiet zelf heeft denk ik geen rechten. NLZiet is een dochter van de publieke omroepen, RTL en SBS.

Badgast is een co-productie van de VRT en KRO-NRCV. De laatste heeft de rechten in Nederland en is mede-eigenaar van NLZiet.

Dat verklaart dit dus.
A, zo zit dat dus. Bedankt voor de verduidelijking. :)

• TheVivaldi
Enige vervelende van een Vlaamse serie via NLZiet kijken is die irritante ondertiteling, maar goed. Ik snap wel dat Nederlanders die niet zo goed Vlaams kunnen er wat aan hebben, maar geef dan minstens de optie om hem uit te zetten voor de Nederlanders die wél Vlaams kennen.

• just4testing
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 25-02 08:40
TheVivaldi schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:35:
[...]

A, zo zit dat dus. Bedankt voor de verduidelijking. :)
Ondertitel kun je uit zetten met de 3 puntjes rechtsboven, tijdens afspelen

• TheVivaldi
just4testing schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:51:
[...]

Ondertitel kun je uit zetten met de 3 puntjes rechtsboven, tijdens afspelen
Niet bij Badgast, in elk geval.

• just4testing
TheVivaldi schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:52:
[...]

Niet bij Badgasten, in elk geval.
Wel bij Flo

• eddje1983
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:43
Net even gecheckt bij NLZiet op de iPhone. Als ik Badgast wil kijken bij NLZiet dan staat de optie ondertiteling op grijs. Standaard staat de ondertiteling aan en is met geen mogelijkheid uit te zetten.

• just4testing
eddje1983 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:07:
Net even gecheckt bij NLZiet op de iPhone. Als ik Badgast wil kijken bij NLZiet dan staat de optie ondertiteling op grijs. Standaard staat de ondertiteling aan en is met geen mogelijkheid uit te zetten.
Dan zit bij badgast de ondertitel waarschijnlijk 'ingebrand' in de videostream.
Bij Flo is het een aparte overlay.
Ingebrande ondertitel kan je inderdaad alleen met ducktape uitschakelen. 8)7

• ustinov
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:42
Hebben meer mensen er de laatste dagen last van dat zowel live als replay regelmatig gaan bufferen? Gebeurt hier echt meer keren per dag vooral bij olympische spelen.

• crunchytail
ustinov schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:13:
Hebben meer mensen er de laatste dagen last van dat zowel live als replay regelmatig gaan bufferen? Gebeurt hier echt meer keren per dag vooral bij olympische spelen.
Hier geen last van (Google TV op Youfone/KPN glasvezel).

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:39
Ik herken dat ook niet. KPN Glasvezel via Apple TV

• just4testing
Hier ook helemaal geen last van, KPN glasvezel, via edge browser met lan kabel.

• knorde
Ik maak al jaren gebruik van NLZiet.

Ervaren meerdere mensen dat het beeld en geluid vaak niet synchroon lopen?
Het is niet extreem storend maar ik ben wel benieuwd of daar wat aan te doen is.

Andere apps zoals YouTube, Netflix, Videoland etc. hebben daar geen last van.

• crunchytail
knorde schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:39:

Het is niet extreem storend maar ik ben wel benieuwd of daar wat aan te doen is.

Al geprobeerd of het aanzetten van Multimedia Tunneling in de instellingen verschil maakt?

• rkraats

Precies de reden dat ik weg ben. Alleen bij Nlziet heb ik dit probleem. Van alles geprobeerd maar bleef terug komen.

• knorde
crunchytail schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:46:
[...]

Al geprobeerd of het aanzetten van Multimedia Tunneling in de instellingen verschil maakt?
Is dat een instelling in de NLziet app?
Ik zie deze instelling namelijk niet.

• eymey

Van beiden totaal geen last. Niet op een "Google TV Streamer" en ook niet op een "Chromecast met GoogleTV 4k".

[ Voor 5% gewijzigd door eymey op 22-02-2026 19:09 ]

• crunchytail
knorde schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:06:
[...]

Is dat een instelling in de NLziet app?
Ik zie deze instelling namelijk niet.
Is een optie in de Android TV / Google TV app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfSEbVwVZGj_HOzVkJ2j89wbDRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GrFSaapFA7nZ5VSDujRQo6t.jpg?f=fotoalbum_large

• knorde
crunchytail schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:13:
[...]

Is een optie in de Android TV / Google TV app.

[Afbeelding]
Ik heb een Samsung tv waar de NLziet app op staat.

• Penthe
Ik heb sinds vandaag ineens weer dat hikken van het geluid, alsof een plaat overslaat. Dat was paar maanden geleden ook het geval en schijnt nu ineens weer terug te zijn. Meer dit opgevallen? Het is niet alleen het geluid maar ook het beeld ziet ik net.

[ Voor 13% gewijzigd door Penthe op 24-02-2026 00:01 ]

• sheepdog
Ik heb sinds kort een nieuwe tv, maar merk het hikken vooral in het beeld. Misschien ook omdat mijn Samsung niet de beste beeldverwerking heeft, maar vooral bij snelle bewegingen merk je echt dat de stream te weinig frames heeft.

Het gekke is dat ik het vooral merk bij het journaal en talkshows. De Hans Zimmer documentaire die vanavond werd uitgezonden was prima en zonder hikjes, misschien omdat ze daar minder compressie op loslaten. Ik ga nu denk ik toch maar eens bij Ziggo kijken voor televisie.

• crunchytail
sheepdog schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 00:13:
Ik heb sinds kort een nieuwe tv, maar merk het hikken vooral in het beeld. Misschien ook omdat mijn Samsung niet de beste beeldverwerking heeft, maar vooral bij snelle bewegingen merk je echt dat de stream te weinig frames heeft.

Het gekke is dat ik het vooral merk bij het journaal en talkshows. De Hans Zimmer documentaire die vanavond werd uitgezonden was prima en zonder hikjes, misschien omdat ze daar minder compressie op loslaten. Ik ga nu denk ik toch maar eens bij Ziggo kijken voor televisie.
Koop een streaming box. Een wereld van verschil tov de apps die op mijn Samsung TV draaiden.

0 hikken hier met een Google TV Streamer 4K. :)

• Penthe
Heb ook Google TV op externe box maar er is duidelijk een oud probleem terug bij NLZiet, en probleem is bij programma wat op dat moment wordt uitgezonden en je vanaf het begin start. Bij het terug kijken van een afgelopen uitzending heb ik het probleem niet. Dus 0 hikken met wat? beetje duidelijker zou wel handig zijn.

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Penthe schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 01:53:
Heb ook Google TV op externe box maar er is duidelijk een oud probleem terug bij NLZiet, en probleem is bij programma wat op dat moment wordt uitgezonden en je vanaf het begin start.
Nou ik heb gister naar "Vandaag Inside" met een vertraging van ongeveer 15 minuten, maar heb niks gemerkt van hikjes in geluid of beeld met mijn AppleTV kastje.

• sheepdog
crunchytail schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 00:18:
[...]

Koop een streaming box. Een wereld van verschil tov de apps die op mijn Samsung TV draaiden.

Ook met mijn Apple TV zie ik het helaas! Ik ga nog eens proberen met wat instellingen te klooien.

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Wel vreemd dat de ene er last van heeft en de ander niet, ik zit nu ook vertraagd naar "nieuwsuur" op NPO2 aan het kijken en dat ziet er gewoon super strak uit zonder enig hikje

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:12
crunchytail schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 00:18:
[...]

Ik heb juist mijn AppleTV aan de kant gesmeten omdat ik er constant audiosync issues mee had (niet specifiek met NLZiet overigens). Draai nu alle apps, inclusief NLZiet, op mijn Samsung TV en ik heb het idee dat ik een strakker beeld heb dan ooit.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• waltervl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:56
Penthe schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:49:
Ik heb sinds vandaag ineens weer dat hikken van het geluid, alsof een plaat overslaat. Dat was paar maanden geleden ook het geval en schijnt nu ineens weer terug te zijn. Meer dit opgevallen? Het is niet alleen het geluid maar ook het beeld ziet ik net.
Ik had hier gisteravond ook last van bij Live TV kijken op NPO1 en RTL4 (andere zenders niet gecontroleerd).
Zinnen werden herhaald, uiterst irritant. Dat was inderdaad een paar maanden geleden ook. Geen storing bij NLZiet volgens NLZiet. Op mijn melding werd door NLZiet gereageerd dat het waarschijnlijk aan mijn Internet verbinding lag. Ik vermoed echter van niet, zeker omdat er hier mensen ook opeens weer last van hebben.

Vanavond maar weer eens kijken.....

• jeron
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 12:54
Momenteel, test ik NLziet, ik heb de premium variant genomen.
Nu heb ik van afgelopen week de serie Baantjer zitten kijken op RTL Crime, tot mijn verbazing, zit dit vol met reclamen, en als ik dat wil doorspoelen, krijg ik de melding dat dit niet is toegestaan.

Volgens de site van NLziet, heb je bij premium, oa RTL ZONDER reclame.

hoe zit dit precies?

• crunchytail
jeron schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:53:
Momenteel, test ik NLziet, ik heb de premium variant genomen.
Nu heb ik van afgelopen week de serie Baantjer zitten kijken op RTL Crime, tot mijn verbazing, zit dit vol met reclamen, en als ik dat wil doorspoelen, krijg ik de melding dat dit niet is toegestaan.

Volgens de site van NLziet, heb je bij premium, oa RTL ZONDER reclame.

hoe zit dit precies?
Je keek een tv-uitzending terug die niet beschikbaar is als serie op het on demand platform:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CEJmETmUjZ_hiW4CKiy79YGTPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyC2NeSZzjZGJTNb8CfYhy5o.jpg?f=fotoalbum_largeBij de abonnementen wordt overigens al vermeld dat er soms reclame is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUmODv6GO-u9SFi3poKhoWCm128=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79QkPBFbczZix33MsYTxpwKK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door crunchytail op 24-02-2026 14:15 ]

• GerkeP

GerkeP

Ik heb eindelijk ontdekt waarom ik op Mijn Pixel meer niet dan wel kon streamen.
Dat heeft alles te maken met cookies. Kennelijk kun je cookies weigeren maar moet je dan elke 14 dagen uitloggen en opnieuw inloggen om die cookies weer te kunnen weigeren.

Tja, ik merk dat ik steeds meer fan wordt van Canal Digitaal, waar alles gewoon werkt zoals het zou moeten in plaats van iedere keer trucjes moeten uithalen om zaken werkend te houden.

misschien dat ze eerst bij NLZiet het deksel op de neus moeten krijgen om te realiseren dat klanten andere wensen hebben dan wat zij bepalen.

Mijn jaarabonnement is volgende maand ten einde, en dan is het wegwezen.

GerkeP

• Drardollan
Wat een gekke houding @GerkeP , je zit zelf om onduidelijke redenen van alles aan te passen en het is logisch dat dingen dan stoppen met werken. Als je zelf stopt met gekke trucjes uithalen dan zal het allemaal gewoon werken zoals verwacht. Ik denk ook niet dat er naast jou heel veel klanten zijn die dergelijke wensen hebben. De gemiddelde klant wil gewoon TV kijken en logt daarom in via een apparaat.

Denk overigens dat je het over Canal Plus hebt in dit geval, maar let goed op dat de mogelijkheden daar beperkter zijn. Wat geen probleem hoef te zijn als je het nooit gebruikt uiteraard.

• GerkeP

GerkeP

Drardollan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:35:
Wat een gekke houding @GerkeP , je zit zelf om onduidelijke redenen van alles aan te passen en het is logisch dat dingen dan stoppen met werken. Als je zelf stopt met gekke trucjes uithalen dan zal het allemaal gewoon werken zoals verwacht. Ik denk ook niet dat er naast jou heel veel klanten zijn die dergelijke wensen hebben. De gemiddelde klant wil gewoon TV kijken en logt daarom in via een apparaat.

Denk overigens dat je het over Canal Plus hebt in dit geval, maar let goed op dat de mogelijkheden daar beperkter zijn. Wat geen probleem hoef te zijn als je het nooit gebruikt uiteraard.
Kijk eens naar de waarderingen van de NLZiet app in de stores 😉
Zolang je alle privacy opgeeft werkt het prima.
NLZiet geeft gewoon de mogelijkheid om cookies te weigeren, maar dan krijg je dus de ellende.
Als klant van het eerste uur ben ik best wel geduldig geweest en heb ik veel geholpen om zaken uit te zoeken 😉

Maar goed dat jij tevreden bent, hopelijk heb je nog wat privacy over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJDnVLvHnoOBerPCbQF64_uE0Gw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l3KLpB6dbDjiuNtx3PVCFwXV.png?f=fotoalbum_large

GerkeP

• crunchytail
GerkeP schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:59:
[...]

NLZiet geeft gewoon de mogelijkheid om cookies te weigeren, maar dan krijg je dus de ellende.
Als klant van het eerste uur ben ik best wel geduldig geweest en heb ik veel geholpen om zaken uit te zoeken 😉

[Afbeelding]
Ik heb de cookies ook geweigerd, maar ervaar hier geen problemen door (Samsung telefoons & Google TV).

• GerkeP

GerkeP

crunchytail schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:07:
[...]

Ik heb de cookies ook geweigerd, maar ervaar hier geen problemen door (Samsung telefoons & Google TV).
Zoals ik al aangaf, het probleem speelt alleen op mijn beide Pixels met Android 16.
Waarschijnlijk speelt de default browser (Firefox) ook nog een rol daarin.
Maar goed, jarenlang redelijk geduldig geweest en vanaf volgende maand dus niet meer.
Erg jammer, maar het geduld raakt een keer op.

GerkeP

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:46
[...]

Ik weiger systematisch cookies en alle verkeer op mijn netwerk gaat door een vrij agressief DNS filter. Geen problemen op Samsung, Google TV en Android. Enkel via de browser op Windows moet ik de filtering even uitzetten om een stream te starten, daarna kan hij gewoon weer aan.

Bij mijn vriendin op haar LG loopt daarentegen het geluid regelmatig niet synchroon of is het met vlagen pixels tellen. Ook daar zijn cookies geblokkeerd, verder niets. Aan de verbinding kan het niet liggen, zit nog geen meter tussen de TV en de router.

• Drardollan
[...]

[Afbeelding]
Privacy noemen en een Google Pixel met Android gebruiken, logisch wel.

Gelukkig zorgen andere partijen zoals Odido, waar je je hele doopcel moet achterlaten zo ongeveer, wel voor je privacy zullen we maar denken.

Tip: koop een simpele player die je aan je TV hangt en enkel daarvoor gebruikt.

Of accepteer een inlogcookie, scheelt je een hoop ongemak.

[ Voor 16% gewijzigd door Drardollan op 24-02-2026 22:45 ]

• GerkeP

GerkeP

Drardollan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:41:
[...]

Privacy noemen en een Google Pixel met Android gebruiken, logisch wel.

Gelukkig zorgen andere partijen zoals Odido, waar je je hele doopcel moet achterlaten zo ongeveer, wel voor je privacy zullen we maar denken.

Tip: koop een simpele player die je aan je TV hangt en enkel daarvoor gebruikt.

Of accepteer een inlogcookie, scheelt je een hoop ongemak.
*knip*
We gaan off-topic en het wordt onvriendelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 25-02-2026 10:12 ]

GerkeP

• waltervl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:56
waltervl schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:20:
[...]

Ik had hier gisteravond ook last van bij Live TV kijken op NPO1 en RTL4 (andere zenders niet gecontroleerd).
Zinnen werden herhaald, uiterst irritant. Dat was inderdaad een paar maanden geleden ook. Geen storing bij NLZiet volgens NLZiet. Op mijn melding werd door NLZiet gereageerd dat het waarschijnlijk aan mijn Internet verbinding lag. Ik vermoed echter van niet, zeker omdat er hier mensen ook opeens weer last van hebben.

Vanavond maar weer eens kijken.....
Na 22:30 weer herhaalde zinnen op Live RTL4 en NPO1

• Drardollan
*off-topic*

[ Voor 97% gewijzigd door tweakduke op 25-02-2026 10:12 ]

• Penthe
Ik zit 24 uur in de A&E te kijken vanaf het begin gestart en niks anders dan overslaan , je hoort elke keer iemand 2x zelfde zeggen, het is vandaag vele malen erger dan gisteren.

• GerkeP

GerkeP

*knip*
En nu weer naar het oorspronkelijke probleem waar het hier over gaat.
NLziet heeft teveel issues, is nooit stabiel en het blijkt dat ze het zelfs niet voor elkaar krijgen om op alle platformen waar ze op aanbieden de zelfde beleveing te geven.

Nu bijvoorbeeld weer stotterend beeld en geluid op diverse zenders , zowel in de Samsung TV app als op de Google Streamer.

Het blijft een speeltuin, fantastisch goed concept, slechte uitwerking helaas.

[ Voor 33% gewijzigd door tweakduke op 25-02-2026 10:14 . Reden: Quote en reactie aangepast. ]

GerkeP

• Drardollan
GerkeP schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 23:24:
[...]

*knip*
En nu weer naar het oorspronkelijke probleem waar het hier over gaat.
NLziet heeft teveel issues, is nooit stabiel en het blijkt dat ze het zelfs niet voor elkaar krijgen om op alle platformen waar ze op aanbieden de zelfde beleveing te geven.

Nu bijvoorbeeld weer stotterend beeld en geluid op diverse zenders , zowel in de Samsung TV app als op de Google Streamer.

Het blijft een speeltuin, fantastisch goed concept, slechte uitwerking helaas.
Ik heb hier al een uur SBS6 aanstaan zonder hapering?

[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 25-02-2026 10:15 . Reden: quote aangepast ]

• GerkeP

GerkeP

Drardollan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 23:34:
[...]

Ik heb hier al een uur SBS6 aanstaan zonder hapering?
BBC NL, Paramount hebben beide stotteren en zie ook de andere gebruikers die last hebben van stotteren etc

GerkeP

• alex3305
Ik moet NLZiet toch een compliment maken. Als je nu van een live / replay uitzending naar een on-demand uitzending gaat. Of heel kort door de bocht, van de groene zoekbalk naar de roze zoekbalk. Dan onthoudt de app eindelijk waar je was gebleven!

Tegelijkertijd hebben we hier tijdens de Olympische Spelen de beeldkwaliteit vergeleken met andere bronnen en was het duidelijk zichtbaar wanneer NLZiet gebruikt werd. Ook wanneer ik of mijn vrouw niet wisten welke app er gebruikt werd. De kwaliteit van de streams zijn duidelijk nog steeds een stuk minder dan bij de concurrentie.

• rkraats
alex3305 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:54:
Ik moet NLZiet toch een compliment maken. Als je nu van een live / replay uitzending naar een on-demand uitzending gaat. Of heel kort door de bocht, van de groene zoekbalk naar de roze zoekbalk. Dan onthoudt de app eindelijk waar je was gebleven!

Tegelijkertijd hebben we hier tijdens de Olympische Spelen de beeldkwaliteit vergeleken met andere bronnen en was het duidelijk zichtbaar wanneer NLZiet gebruikt werd. Ook wanneer ik of mijn vrouw niet wisten welke app er gebruikt werd. De kwaliteit van de streams zijn duidelijk nog steeds een stuk minder dan bij de concurrentie.
Wie bedoel je met de concurrentie? Ik vond het beeld tijdens de Olympische Spelen erg goed. Enige probleem wat ik (alleen bij Nlziet) heb zijn de lipsync problemen.

• alex3305
rkraats schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:23:
[...]

Wie bedoel je met de concurrentie? Ik vond het beeld tijdens de Olympische Spelen erg goed. Enige probleem wat ik (alleen bij Nlziet) heb zijn de lipsync problemen.
Ik heb een zicht van 20% en zag de artifacts door het beeld vliegen bij de sporten met grote vlakken met dezelfde kleur, lees sneeuw. Idem voor snelle sporten zoals schaatsen alleen viel het daar minder op. Tijdens de Olympische Spelen kon ik de huiskamer binnenlopen wist ik 100% van de tijd of mijn vrouw via NLZiet keek of niet.

Met concurrentie bedoel ik alternatieve streams van bijvoorbeeld Canal+, Odido of HBO Max. Dat waren streams met een bitrate van zo'n 7.5-12.5Mbit/s ongeacht de uitzender, maar in alle gevallen duidelijk beter met minder artifacts.

• Penthe
Vandaag geen overslaan meer, alles lijkt opgelost en het was ook beetje RTL ding denk ik want op SBS of NPO was het probleem er gewoon niet. Nu ziet alles er weer zeer goed uit en werkt vlekkenloos.

• eymey
waltervl schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 23:07:
[...]

Na 22:30 weer herhaalde zinnen op Live RTL4 en NPO1
Merk ik de afgelopen dagen ook weer op vooral RTL4.

Lubach, live of met een kleine vertraging met "begin gemist" gaat goed. Maar als ik daarna nog even 112Vandaag terugkijk en daarna nog even snel door de onderwerpen bij "RTL Tonight" heen wil scrollen, is het heel veel herhaalde zinnen.

Google TV Streamer, Multimedia tunneling aan, Bedraad achter een UCG-Fiber.
alex3305 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:31:
[...]

Ik heb een zicht van 20% en zag de artifacts door het beeld vliegen bij de sporten met grote vlakken met dezelfde kleur, lees sneeuw. Idem voor snelle sporten zoals schaatsen alleen viel het daar minder op. Tijdens de Olympische Spelen kon ik de huiskamer binnenlopen wist ik 100% van de tijd of mijn vrouw via NLZiet keek of niet.

Met concurrentie bedoel ik alternatieve streams van bijvoorbeeld Canal+, Odido of HBO Max. Dat waren streams met een bitrate van zo'n 7.5-12.5Mbit/s ongeacht de uitzender, maar in alle gevallen duidelijk beter met minder artifacts.
Ik heb ook 20% zicht en links zelfs maar 3% (Maar dat terzijde :D ) . Maar zit in ieder geval altijd dicht genoeg bij de tijd om artefacts ook vrij snel te zien.

Maar ook ik zag bij NLZiet geen of weinig artefacts hoor. En de concurrentie? Bij mijn ouders met hun Ziggo Mediabox-Next leek het beeld tot mijn verrassing duidelijk slechter met schaatsen.

HBO Max lijkt me een beetje een slecht vergelijk (tenzij zij nu ook live streams uitzenden). Je kan een streamingdienst die series of films laat streamen en daarmee uitgebreid de tijd heeft om met meerdere passes te encoden, niet vergelijken met een dienst die dit semi-realtime moet aanbieden. Canal+ heb ik recent niet meer geprobeerd (ook niet zo'n behoefte aan, want ik wil langer terug kunnen kijken dan een schamel aantal dagen). Odido ken ik ook niet.

Maar zoals gezegd zie ik het zelfs bij Ziggo tegenwoordig slechter dan NLZiet nu.

[ Voor 59% gewijzigd door eymey op 26-02-2026 12:28 ]

• alex3305
eymey schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:23:
[...]

Ik heb ook 20% zicht en links zelfs maar 3% (Maar dat terzijde :D ) . Maar zit in ieder geval altijd dicht genoeg bij de tijd om artefacts ook vrij snel te zien.
Toevallig :+. Ik zag het duidelijk op zo'n 2.5m afstand op 65". Het was zeker niet zo erg als pak-em-beet een half jaar geleden. Toen was het niet te kijken. Inmiddels is het best te kijken, maar wat mij betreft was het verschil nog (te) groot. Vooral als je het naast elkaar kunt vergelijken.
Maar ook ik zag bij NLZiet geen of weinig artefacts hoor. En de concurrentie? Bij mijn ouders met hun Ziggo Mediabox-Next leek het beeld tot mijn verrassing duidelijk slechter met schaatsen.
De beeldkwaliteit van Ziggo was ooit de gouden standaard in Nederland, maar dat is al een paar jaar niet meer het geval. Toen ik bij Ziggo vertrok een aantal jaar geleden vond ik de kwaliteit ook niet zo best. Toen was het beeld bij NLZiet beter.
HBO Max lijkt me een beetje een slecht vergelijk (tenzij zij nu ook live streams uitzenden).
De fusie van Discovery en Warner Bros is al een tijdje achter ons. Na de fusie is Discovery+ verdwenen en vervangen door HBO Max. De Eurosport Player is eveneens in HBO Max opgegaan. De on-demand live-uitzendingen vanuit Eurosport werden dus verzorgd door HBO Max.
Je kan een streamingdienst die series of films laat streamen en daarmee uitgebreid de tijd heeft om met meerdere passes te encoden, niet vergelijken met een dienst die dit semi-realtime moet aanbieden.
Dat doe ik dus ook niet. Aan dit onderwerp heb ik in dit topic al meermaals uitgebreid aandacht aan gegeven.

Overigens is het niet zo dat VOD content altijd betere kwaliteit heeft. VOD content bij SBS (ook via NLZiet) gebruikt bijvoorbeeld maar 25fps of 30fps, terwijl de NLZiet live variant op 50fps of 60fps wordt uitgezonden.
Canal+ heb ik recent niet meer geprobeerd (ook niet zo'n behoefte aan, want ik wil langer terug kunnen kijken dan een schamel aantal dagen). Odido ken ik ook niet.
Wij kijken de meeste televisie uit andere bron en gebruiken NLZiet met name voor het terugkijken. Vroeger ook voor het vooruitkijken, maar sinds RTL daar mee gestopt is gebruiken we dat nog nauwelijks.

De bitrate bij NLZiet volgens de Unifi router is lager dan die bij de andere bronnen. Dat zie je met name tijdens uitzendingen die niet goed gaan op de gebruikte compressiealgoritmes zoals vele sporten. IJshockey was bijvoorbeeld niet te kijken omdat de puck niet of nauwelijks te volgen was. Voor mijn vrouw (die wel goed ziet) gold hier hetzelfde en zag het verschil ook. Dat was tot een jaar of twee jaar geleden niet zo.

Als ik tot slot dan de aanbevelingen van YouTube erbij pak, dan blijkt ook dat de bitrate van NLZiet mager is met 7.5Mbps. En dan staat YouTube ook niet echt bekend om de fantastische beeldkwaliteit.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Waar ik last van heb met NLziet (google streamer) is dat als je een kanaal bekeken hebt, bijv. NL1, en terug gaat naar de lijst, dat die terugspringt naar boven ipv de kanalen lijst en, als je daarna door de kanalenlijst gaat, naar rechts bijv., dat die dan na een poosje scrollen, terugspringt naar het laatst bekeken kanaal.

Verder ververst, in de kanalenlijst, het volgende programma niet. Je moet dan echt uit de app en er weer terug in.

Dit is niet vanuit de gids dus, maar vanuit 'Home'.

Ik heb dit fenomeen op beide Google streamers; heel irritant

Te koop....

• eymey
alex3305 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:47:

[...]

De beeldkwaliteit van Ziggo was ooit de gouden standaard in Nederland, maar dat is al een paar jaar niet meer het geval. Toen ik bij Ziggo vertrok een aantal jaar geleden vond ik de kwaliteit ook niet zo best. Toen was het beeld bij NLZiet beter.
Tsja, zelfs de lineaire DVB-C streams schijnen bij Ziggo tegenwoordig al slechter te zijn dan de 'gouden standaard' van vroeger. En ook die worden steeds minder gekeken. De huidige "next mini" van ze heeft niet eens meer een tuner ingebouwd, dus doet ook alles al OTT, via IP.
De fusie van Discovery en Warner Bros is al een tijdje achter ons. Na de fusie is Discovery+ verdwenen en vervangen door HBO Max. De Eurosport Player is eveneens in HBO Max opgegaan. De on-demand live-uitzendingen vanuit Eurosport werden dus verzorgd door HBO Max.

[...]

Dat doe ik dus ook niet. Aan dit onderwerp heb ik in dit topic al meermaals uitgebreid aandacht aan gegeven.
Duidelijk, dank voor de aanvulling :)
Overigens is het niet zo dat VOD content altijd betere kwaliteit heeft. VOD content bij SBS (ook via NLZiet) gebruikt bijvoorbeeld maar 25fps of 30fps, terwijl de NLZiet live variant op 50fps of 60fps wordt uitgezonden.
Uiteraard betekent 'tijd om het te processen' niet automatisch dat de kwaliteit beter is. Uiteindelijk hangt het er maar net van af hoe veel moeite en capaciteit je als 'producent' van zulke streams in wil steken. Bij NLZiet hangt het er ontzettend van af bij welke producent/zenderhuis je de content opvraagt. Bij Talpa is de VOD content dramatisch, wat mij betreft. RTL valt goed naar te kijken, netals de content van de NPO.

Bij lineaire streams is het weer een heel ander verhaal, want die worden niet door NLZiet of de zenders geëncodeerd, maar door een andere partij, in opdracht van..... Tot een poosje terug, toen het even heel slecht werd, was het (volgens mij) in handen van Redbee (voorheen NOB/Ericsson/Technicolor en weet ik hoe veel namen die partij al heeft gehad) in de 'mediagateway'. Ik weet niet in handen van wie het nu is, maar kennelijk wilde men nog meer gaan bezuinigen op bandbreedte.
Wij kijken de meeste televisie uit andere bron en gebruiken NLZiet met name voor het terugkijken. Vroeger ook voor het vooruitkijken, maar sinds RTL daar mee gestopt is gebruiken we dat nog nauwelijks.

De bitrate bij NLZiet volgens de Unifi router is lager dan die bij de andere bronnen. Dat zie je met name tijdens uitzendingen die niet goed gaan op de gebruikte compressiealgoritmes zoals vele sporten. IJshockey was bijvoorbeeld niet te kijken omdat de puck niet of nauwelijks te volgen was. Voor mijn vrouw (die wel goed ziet) gold hier hetzelfde en zag het verschil ook. Dat was tot een jaar of twee jaar geleden niet zo.

Als ik tot slot dan de aanbevelingen van YouTube erbij pak, dan blijkt ook dat de bitrate van NLZiet mager is met 7.5Mbps. En dan staat YouTube ook niet echt bekend om de fantastische beeldkwaliteit.
Uiteindelijk valt of staat het gewoon met hoe veel bandbreedte een partij 'kwijt' wil zijn aan streams. Youtube heeft dan weer het voordeel dat ze veel groter zijn en waarschijnlijk ook een flink content delivery netwerk hebben, en goede deals met grote transitpartijen of zelfs ISP's. Zelfde als bij HBO MAX.

Bij NLZiet, of diens streaming partner kan dat een stuk minder gunstig liggen, waardoor elke Mbit/s per klant ze gewoon meer geld kost. Zeker sinds ze behoorlijk gegroeid zijn in aantal abonnees. Maar wat je meldt, dat het ongeveer 2 jaar geleden beter was, geeft wel te denken. Want dat was nog op 1080p50 aan 7,5 Mbps, uit het Tweakers artikel dat je aanhaalde. En dat was van 2019 tot pak 'm beet vorig jaar dus prima in orde.

Hoe het bij Canal+ zit en waar zij hun lineaire streams (laten) encoderen weet ik niet. Maar dikke kans dat je daar hetzelfde gaat zien, mochten zij groeien qua aantallen abonnees.

Als je ziet dat zelfs Ziggo al aan het bezuinigen is op bitrates, terwijl zij notabene het hele netwerk van bron tot aan de (decoder van de) klant in handen hebben....

Het zal waarschijnlijk voor elke aanbieder op een gegeven moment een tradeoff worden tussen hoe veel ze kwijt zijn aan bandbreedte, en hoeveel kwaliteitsverleis de consument 'pikt' bij het terugschroeven van de bitrate.

Hoe dan ook, voor ons thuis is NLZiet op dit moment nog steeds de beste keus, ondanks dat er ongetwijfeld bronnen zijn die het beter zullen doen. Maar daar kleven dan weer andere (voor ons belangrijke) nadelen aan.

[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 26-02-2026 15:37 ]

• alex3305
eymey schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:26:
[...]

Hoe dan ook, voor ons thuis is NLZiet op dit moment nog steeds de beste keus, ondanks dat er ongetwijfeld bronnen zijn die het beter zullen doen. Maar daar kleven dan weer andere (voor ons belangrijke) nadelen aan.
Dit is het precies voor ons ook. Maar het blijven uitkleden van functies geeft wel een wrange, nare bijsmaak. En dan heb ik het dus over vooruitkijken of gedeeltelijk reclame. Of het ontbreken van zoiets als meerkanaals-audio. Tegelijkertijd besef ik me ook dat de propositie voor de VOD diensten simpelweg te rooskleurig was en niet / nauwelijks rendabel kon zijn. Al helemaal niet in Nederland.

De diensten die ik test komen veelal uit alternatieve bronnen. Als ik dan echter een HEVC stream van 12.5Mbps in 4K mét HDR én Dolby Atmos test is de kwaliteit zo belachelijk veel beter dat het niet alleen maar bitrate kan zijn. Iets anders is er niet helemaal lekker in de verwerkingsstraat bij NLZiet. Ik ben en blijf nog steeds het sterke vermoeden houden dat er een te agressieve VBR wordt toegepast. Of dat dan uiteindelijk via CBR bij de set top box terecht komt vind ik dan niet heel belangrijk.

Uiteindelijk vind ik het gewoon jammer.
Pagina: 1 ... 20 21 Laatste