Het door NLZiet stug vasthouden aan links-rechts voor zappen is onnodig tegendraads en slechte UX. Vooral in combinatie met de mogelijkheid om TV te pauzeren.
Om te beginnen snap ik niet waarom err voor een links-rechts optie gekozen is. Op alle (recente) televisie afstandsbedieningen die ik ken is P of CH voor het kiezen van kanalen verticaal op de afstandsbediening geplaatst. En veelal doen de omhoog-omlaag pijltjestoetsen tevens dienst om te zappen. De combinatie links-rechts dubbelt vaker voor volume, maar dat is bij de NLZiet app niet van toepassing.
Daarbij komt nog dat er een horizontale zoekbalk weergegeven wordt wanneer de UI in de speler opgeroepen wordt (hoe dat gebeurt is irrelevant). Ik vind dat NLZiet daarmee mij de hint geeft dat ik kan zoeken met... links-rechts. Wat mij betreft werkt zoiets ongeacht of de zoekbalk in beeld staat, immers zou een dergelijke balk alleen maar een hulpmiddel moeten zijn. Het zappen breekt voor mij dan een logische UX flow.
Echter zijn ze bij NLZiet ook niet bijster consequent. Er is namelijk zapper UI - in ieder geval in Android TV. Die kan opgeroepen worden door in een actief programma het pictogram rechtsonder aan te toetsen. Die zapper is overigens verdomd handig en werkt verticaal. Met dus de omhoog-omlaag toetsen

.
En dan zijn er ook nog onbedoelde neveneffecten. Zit je bijvoorbeeld uitgesteld Sporza te kijken die eigenlijk al af is gelopen en zap je per ongeluk? Pech gehad! Dit programma is nu niet (meer) beschikbaar op NLZiet omdat het al afgelopen is

. Of wanneer je uitgesteld de ontknoping van Wie is de Mol? kijkt, per ongeluk zapt, vlug weer terugzapt en daarmee dus naar het live moment wordt gebracht

.
Het argument
PEBCAT is dan snel gemaakt, maar wat mij betreft onterecht. Als je namelijk met de zoek UI open naar een moment aan het spoelen of zoeken bent en je te lang treuzelt waardoor de interface verdwijnt, kan het dus zijn dat je per abuis zapt en in een van bovenstaande situaties terecht komt.
Het enige argument om dit gedrag te behouden zou gewenning kunnen zijn, maar dat vind ik zwak. Eén aanvullende instelling met een if-then in de player controls zou door een stagiair opgepakt kunnen worden.
Bedankt voor het uitgebreid linken @
TexMex. Ik heb mijn posts niet teruggelezen, maar o.a. bovenstaande is bij ons thuis nog echt wel een heet hangijzer. Daarnaast merken we regelmatig regressies op die niet of nauwelijks worden opgelost. Bijvoorbeeld het handmatig doorklikken naar de volgende aflevering start de video sinds een paar maanden twee keer

. Of dat het op Android TV onmogelijk is om een vaste videokwaliteit te kiezen, waardoor op vakantie met wat onbetrouwbare, semi-trage wifi de kwaliteit constant wisselt en er dus geen buffer opgebouwd wordt.
Melden doen we nog nauwelijks omdat we altijd een generiek antwoord zonder terugkoppeling krijgen.
Ik heb soms het vermoeden dat de ontwikkelaars bij NLZiet te slim willen zijn voor de oplossing die ze bouwen en/of het eigen product niet gebruiken. Als je NLZiet namelijk (dagelijks) gebruikt kom je bovenstaande dingen binnen een week gewoon tegen.