• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

TexMex schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:09:
Dat is juist het probleem.

Links en rechts worden gebruikt om te zappen, maar (nadat je op OK hebt gedrukt) ook om te spoelen. Veel logischer zou zijn om omhoog en omlaag te gebruiken voor het zappen, zoals dat in andere tv-apps ook gebruikelijk is. En links en rechts kunnen dan direct de 'spoelbalk' oproepen zonder eerst omslachtig op OK te hoeven drukken.

[knip]
Yep. Bij de meeste (IP)TV apps die ik ken, gaat het door de zenders/programmagids bladeren omlaag/omhoog. Wat NLZiet gebruikt is echt niet prettig als opzet en voor het gebruik.

Laat ze even naar de directe concurrent kijken of naar andere apps voor TV kijken gebruik.

Testing, one, two ...

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:20
TexMex schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Ik bedoel dat OK klikken nodig is om de spoelbak op te roepen. Daarna kun je spoelen met links/rechts, zolang de overlay in beeld is. Klik je niet eerst op OK (en verschijnt er dus geen overlay) dan kun je links/rechts inderdaad gebruiken om te zappen.

Hoe het ook zij, het blijft een zwaar gemankeerde en totaal niet intuïtieve toepassing van de pijltoetsen, die door NLZIET extreem simpel is op te lossen als ze het volgende zouden toepassen:
- omhoog/omlaag voor zappen
- links/rechts voor spoelen
Ik begrijp je reactie niet zo goed. Je reageerde op mijn post over het zappen, ik heb daar niks over de OK knop gezegd. Met een beperkt aantal knoppen zul je altijd in verschillende situaties verschillende functies hebben voor dezelfde knoppen.Maar zappen gaat dus gewoon zonder problemen en in 1 keer zonder omwegen.

Dit zegt overigens niks over hoe ik de algehele bediening ervaar, dat is een drama. Zo heb ik vaak genoeg problemen met de return knop en is vaak de app opeens afgesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door ratzz op 15-01-2026 12:25 ]

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@ratzz Ik denk dat we hier inderdaad met een kleine spraakverwarring te maken hebben. :p Maar ik begon dus hier in de tweede alinea al met mijn punt (en vervolgens in mijn verdere berichten). Het zappen an sich werkt inderdaad prima, maar dat is het issue niet. Het gaat erom dat de pijltoetsen links/rechts op Android TV voor twee verschillende zaken gebruikt worden (spoelen en zappen). Dat leidt voor sommige kijkers tot problemen die ik niet beter kan uitleggen dan @alex3305 hier, hier, hier en hier heeft gedaan.

Ondanks het beperkte aantal knoppen is dit probleem nog steeds zeer simpel op te lossen door de functie 'zappen' toe te kennen aan de pijltoetsen omhoog/omlaag in plaats van links/rechts. Omhoog/omlaag heeft nu namelijk geen nuttige functie tijdens live tv kijken, terwijl links/rechts juist een onnodige dubbelfunctie heeft die voor sommige kijkers (afhankelijk van hoe je NLZIET gebruikt) erg irritant kan zijn. In de nieuwe situatie zijn omhoog/omlaag dan voor zappen en OK/links/rechts voor zaken als spoelen en pauzeren.

Niet iedereen zal dit probleem (met Android TV en dan vooral met de Chromecast afstandsbediening) herkennen. Het is een beetje afhankelijk van hoe je de app gebruikt en of je wel of niet pauzeert/terugspoelt tijdens live tv. Maar het issue is vaak genoeg langsgekomen in dit topic en eigenlijk dus heel simpel op te lossen.

Zie dit dus als een algemeen kritiekpunt dat ik heb op NLZIET op Android TV en niet op iets wat jij gezegd/geschreven hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door TexMex op 15-01-2026 14:19 ]

• jigalvh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:44
TexMex schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:56:
Verder is de bediening niet op elk platform even handig. Kijk je bijvoorbeeld met een Chromecast met Google TV dan worden de pijltoetsen naar links en rechts zowel voor spoelen als zappen gebruikt. Dat leidt geregeld tot onbedoeld zappen. Zappen zou natuurlijk gewoon met de pijltoetsen omhoog en omlaag moeten gebeuren, zoals andere tv-apps dat ook doen, maar NLZIET weigert halsstarrig dat aan te passen.
Misschien zouden fabrikanten van devices zoals Chromecast / AppleTv / andere sticks eens wat meer toetsen moeten toevoegen. Ook tv's krijgen steeds minder nuttige toetsen (behalve gesponsorde meuk).
De afstandsbediening van m'n LG tv heeft nog aparte knoppen voor zappen (die werken in NLZIET) en ook de cijfertoetsen zijn te gebruiken tijdens live kijken. Maar ook LG heeft de afgelopen jaren afscheid genomen van de pause en play toetsen, en onlangs ook bij sommige afstandsbedieningen van de cijfertoetsen.
Omdat we met maar één AB die "magic" cursor (een beetje zoals de Wii) kunen gebruiken moet ik de cursortoetsen inzetten om te navigeren.

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
jigalvh schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:13:
[...]

Misschien zouden fabrikanten van devices zoals Chromecast / AppleTv / andere sticks eens wat meer toetsen moeten toevoegen. Ook tv's krijgen steeds minder nuttige toetsen (behalve gesponsorde meuk).
De afstandsbediening van m'n LG tv heeft nog aparte knoppen voor zappen (die werken in NLZIET) en ook de cijfertoetsen zijn te gebruiken tijdens live kijken. Maar ook LG heeft de afgelopen jaren afscheid genomen van de pause en play toetsen, en onlangs ook bij sommige afstandsbedieningen van de cijfertoetsen.
Omdat we met maar één AB die "magic" cursor (een beetje zoals de Wii) kunen gebruiken moet ik de cursortoetsen inzetten om te navigeren.
Mee eens ja. Dat de cijfertoetsen verdwijnen kan ik me bij losse mediaplayers nog wel voorstellen. Maar aparte toetsen voor pauze/play/spoelen zijn vrij essentieel voor streamingdiensten. Bij Android TV zie je ze ook niet veel meer. Fire Stick afstandsbedieningen hebben ze gelukkig nog wel. Die hebben dan ook mijn voorkeur boven die van de Chromecast.

Desalniettemin weten andere tv-apps zelfs met de gebrekkige Chromecast-afstandsbediening een veel betere bediening te creëren dan NLZIET.

• Penthe
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02:51
Sinds vandaag heb ik dat NLZiet in herhaling valt, net alsof je een plaat afspeelt die overslaat. Is het van het begin afspelen opgelost krijgen we dit als kado terug. Het gebeurd niet continu maar zeg maar 3 tot 4 keer in uitzendingen die bezig zijn maar vanaf begin worden gestart.

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:14
Penthe schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 00:21:
Sinds vandaag heb ik dat NLZiet in herhaling valt, net alsof je een plaat afspeelt die overslaat. Is het van het begin afspelen opgelost krijgen we dit als kado terug. Het gebeurd niet continu maar zeg maar 3 tot 4 keer in uitzendingen die bezig zijn maar vanaf begin worden gestart.
Same here. Viel me op in een (ontiegelijk lange) reclame van DierenLot. Tenzij het in het bronmateriaal van de reclame zelf zit natuurlijk.

• Penthe
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02:51
crunchytail schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 00:23:
[...]

Same here. Viel me op in een (ontiegelijk lange) reclame van DierenLot. Tenzij het in het bronmateriaal van de reclame zelf zit natuurlijk.
In 24 uur in de A & E is het overslaan het geval en ook in de 112 aflevering erna. Het valt dan ook meer op omdat er flink gesproken wordt in beide programmas.
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste