Hier hetzelfde. Ik had B1 als upload band en heb dat veranderd. Upload nu vrij stabiel rond de 18 Mbps. Dat was 2 Mbps. of nog lager (download gemiddeld 205 Mbps.).pribo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:50:
Ik heb gisteren in de software van het Odido modem het LTE kanaal B1 uitgeschakeld en draait het modem nu alleen nog op kanaal N78, B3, B7 en B3....Sinds die uitschakeling is ineens mijn download en upload stabieler geworden qua snelheid. Het zit nu elke keer rond de 350 down en 110 up.
Zou dit inderdaad te maken kunnen hebben dat kanaal B1 nu uitstaat, zo ja......waarom?
Eens, ik zie ook maar 2 taalfouten, niet spelfouten.ernstoud schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:46:
[...]
Bij mij heet het 5g-internet-hardware-specificaties-voorwaarden.pdf
Niks mis mee toch?
:strip_exif()/f/image/HlUDw2PU9QUzp5v4Njwhy3EH.png?f=user_large)
Lijkt ook een nieuw modem te zijn.
Lijkt een ZTE 5G modem te zijn (gevonden met google images):

Op hun site staat hetzelfde plaatje maar dan zonder het logo en dat is ook terug te zien in de bestandsnaam:
/f/image/VfxaZg2hxjKVBFQzRShjcNjo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cgs6LacIRvLoDrEKa7pLwKWP.png?f=fotoalbum_large)
Gevonden op AliExpress:
/f/image/KmNPNFi3nldEutrC6iOCkmuy.png?f=fotoalbum_large)
Het nieuwe modem lijkt dus een ZTE 5G AI CPE G5 Pro MC8512 te zijn.
Interessant, het lijkt aansluitingen te hebben voor externe antennes:
:strip_exif()/f/image/Z9eWFd6ewf45KeyffkeryW0U.png?f=user_large)
Productpagina van ZTE: https://www.ztedevices.co.../5g-fwa/zte-g5-ultra.html
[ Voor 33% gewijzigd door dunkiegaming op 27-03-2025 18:33 . Reden: extra info ]
Hij heet hier nog hetzelfde.ernstoud schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:46:
[...]
Bij mij heet het 5g-internet-hardware-specificaties-voorwaarden.pdf
Niks mis mee toch?
:strip_exif()/f/image/PRBcr92SGWvEiBW5XlaUV82s.png?f=user_large)
Je bedoelt dus dat het in PowerPoint gemaakt is en er vervolgens met Acrobat een pdf van gemaakt is? Wat is daar dan mis aan? Ik heb jarenlang hetzelfde gedaan. Of met Word of Excel. Geweldige tools.ikbenjoeri schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:26:
[...]
Hij heet hier nog hetzelfde.
[Afbeelding]
Wel erg off-topic dit.
Die prijsdunkiegaming schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 18:21:
[Afbeelding]
Lijkt ook een nieuw modem te zijn.
Lijkt een ZTE 5G modem te zijn (gevonden met google images): [Afbeelding]
Op hun site staat hetzelfde plaatje maar dan zonder het logo en dat is ook terug te zien in de bestandsnaam:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gevonden op AliExpress: [Afbeelding]
Het nieuwe modem lijkt dus een ZTE 5G AI CPE G5 Pro MC8512 te zijn.
Interessant, het lijkt aansluitingen te hebben voor externe antennes:
[Afbeelding]
Productpagina van ZTE: https://www.ztedevices.co.../5g-fwa/zte-g5-ultra.html
Mijn ouders (85 jr) zitten met een knetter duur Ziggo abonnement in een wooncomplex waar men schijnbaar de KPN lijnen gedemonteerd heeft.
Hier kwamen we op een pijnlijke manier achter toen we een overstap naar Youphone geregeld hadden en die installatie met geen mogelijkheid online kwam.
Meerdere keren een monteur er bij gehad (want ogenschijnlijk kwamen de draden wel gewoon de meterkast binnen) en uiteindelijk een heel aardige KPN monteur die ronduit noemde "Die draden gaan nergens meer naar toe en nieuwe draden trekken is nagenoeg onmogelijk hier. Ik vrees dat ze alleen Ziggo kunnen krijgen hier"
Oké, tot zover mijn ietwat lange inleiding op mijn vraag.
Odido Klik&Klaar is een geweldig en uitermate flexibel product en de zenmast staat met een directe zichtlijn op nog geen 150 meter op hun woonkamer te stralen. Maar Klik&Klaar biedt helaas geen optie om hun vaste telefoonnummer te behouden. Dat vaste telefoonnummer is hun heel wat waard (maar er zijn grenzen vind ik).
- Kan hun huidige vaste nummer geporteerd worden naar een VOIP aanbieder?
- Welke aanvullende apparatuur is er dan nodig?
- Wat is een goede/betrouwbare VOIP dienst? Want als ik google krijg ik allemaal vertaalde buitenlandse resultaten.
Qua TV aanbod kunnen ze wel op NL-Ziet.
Alvast bedankt voor de reacties
Hier kwamen we op een pijnlijke manier achter toen we een overstap naar Youphone geregeld hadden en die installatie met geen mogelijkheid online kwam.
Meerdere keren een monteur er bij gehad (want ogenschijnlijk kwamen de draden wel gewoon de meterkast binnen) en uiteindelijk een heel aardige KPN monteur die ronduit noemde "Die draden gaan nergens meer naar toe en nieuwe draden trekken is nagenoeg onmogelijk hier. Ik vrees dat ze alleen Ziggo kunnen krijgen hier"
Odido Klik&Klaar is een geweldig en uitermate flexibel product en de zenmast staat met een directe zichtlijn op nog geen 150 meter op hun woonkamer te stralen. Maar Klik&Klaar biedt helaas geen optie om hun vaste telefoonnummer te behouden. Dat vaste telefoonnummer is hun heel wat waard (maar er zijn grenzen vind ik).
- Wat is een goede/betrouwbare VOIP dienst? Want als ik google krijg ik allemaal vertaalde buitenlandse resultaten.
Ja, je kan een vast nummer portieren naar een voip aanbieder. Je bent dan een 4G/5G modem nodig met een RJ11 aansluiting voor voip. Een beetje modem kun je zelf kopen voor 100 euro waar dan al zo’n aansluiting op zit. Bijvoorbeeld iets als dit.Middenberm schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 05:06:
Mijn ouders (85 jr) zitten met een knetter duur Ziggo abonnement in een wooncomplex waar men schijnbaar de KPN lijnen gedemonteerd heeft.
https://www.bol.com/nl/nl...s-modem/9300000146670153/
Cheapconnect werkt prima voor voip.
Enige dingetje waar je rekening mee moet houden is dat er mogelijk een kleine delay op telefoongesprekken te merken kan zijn, je belt immers over een mobiel netwerk met een iets hogere latency dan op de kabel zelf.
Het is even een paar uurtjes prutsen maar het kan de moeite waard zijn.
@Middenbermkrakendmodem schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:33:
[...]
Ja, je kan een vast nummer portieren naar een voip aanbieder. Je bent dan een 4G/5G modem nodig met een RJ11 aansluiting voor voip. Een beetje modem kun je zelf kopen voor 100 euro waar dan al zo’n aansluiting op zit. Bijvoorbeeld iets als dit.
https://www.bol.com/nl/nl...s-modem/9300000146670153/
Cheapconnect werkt prima voor voip.
Enige dingetje waar je rekening mee moet houden is dat er mogelijk een kleine delay op telefoongesprekken te merken kan zijn, je belt immers over een mobiel netwerk met een iets hogere latency dan op de kabel zelf.
Het is even een paar uurtjes prutsen maar het kan de moeite waard zijn.
Dat heb ik hier getest voor een dementerende oude dame, die nog wel met haar oude toestel overweg kan, met Cheapconnect als VoIP dienst. Werkt prima, geen merkbare last van latency of vertraging. Getest met het standaard K&K modem, met een 2e hands Fritzbox om de RJ11 beschikbaar te maken. Werkt prima. Alleen geen idee als je ook TV wil kijken, wat dat met je datagebruik doet en of dat onderbrekingsloos werkt.
Toevoeging n.a.v. @BiG-GuY zijn respons: Inderdaad ondersteunt Cheapconnect "andere" poorten (ik heb 5080 gebruikt dacht ik) om dat probleem met poort 5060 bij Odido te omzeilen, de nieuwere Fritzboxen kennen ook een soort "keep-alive" in de VoIP instellingen om het pad zelf actief open te houden waardoor je zelf niets hoeft in te stellen op de Fritzbox.
[ Voor 12% gewijzigd door Houtenklaas op 28-03-2025 09:08 ]
@Middenberm
Nummerportering naar een VoIP provider kan sowieso. Je hebt dan dit soort kastjes die VoIP naar RJ11 omzetten:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1976602;1600570/
Er zijn meerdere merken die ze maken, maar deze kwam ik tegen op Tweakers. Heb in het verleden vaker de Cisco ATA191/192 gebruikt hiervoor, die werken nog steeds prima.
Als ze al een draadloze met DECT gebruiken of daarmee overweg zouden kunnen kan je ook kijken naar Gigaset, die hebben vele basisstations met VoIP en DECT in een.
Let op dat het Odido netwerk poort 5060 blokkeert, maar je kan bij praktisch alle VoIP providers ook over andere poorten connectie maken.
Bovenstaande kan je dan gewoon aansluiten aan de standaard Odido router, als die verder voldoet. Of een FritzBox met 5G en RJ11/DECT zodat de telefoon daar direct op kan, in de FritzBox kan je dan de VoIP instellen.
Vele 5G routers met RJ11 kunnen geen VoIP, die gebruiken de simkaart om mee te bellen, wat dus niet kan met K&K want is een Data only SIM.
Nummerportering naar een VoIP provider kan sowieso. Je hebt dan dit soort kastjes die VoIP naar RJ11 omzetten:
Er zijn meerdere merken die ze maken, maar deze kwam ik tegen op Tweakers. Heb in het verleden vaker de Cisco ATA191/192 gebruikt hiervoor, die werken nog steeds prima.
Als ze al een draadloze met DECT gebruiken of daarmee overweg zouden kunnen kan je ook kijken naar Gigaset, die hebben vele basisstations met VoIP en DECT in een.
Let op dat het Odido netwerk poort 5060 blokkeert, maar je kan bij praktisch alle VoIP providers ook over andere poorten connectie maken.
Bovenstaande kan je dan gewoon aansluiten aan de standaard Odido router, als die verder voldoet. Of een FritzBox met 5G en RJ11/DECT zodat de telefoon daar direct op kan, in de FritzBox kan je dan de VoIP instellen.
Vele 5G routers met RJ11 kunnen geen VoIP, die gebruiken de simkaart om mee te bellen, wat dus niet kan met K&K want is een Data only SIM.
Heb je hier een voorbeeld van? Zo eentje zou voor mij goed uitkomenBiG-GuY schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:08:
Grandstream in combinatie met CheapConnect en Klik&Klaar werkt perfect.BiG-GuY schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:08:
@Middenberm
.....
Alle bovenstaanden bedankt voor de reacties. Ik ga er even induiken.
Ze kunnen ook internet en telefonie (met nummerbehoud) opzeggen bij Ziggo en TV signaal behouden.Middenberm schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 05:06:
[ Voor 3% gewijzigd door Harry720A op 28-03-2025 11:06 ]
Uit frustratie rondom de aanleg van glasvezel heb ik maar een K&K pakket besteld. Ik heb al een 5G abbo bij ben.nl, en ik woon in de binnenstad in line-of-sight van een antenne (3500Mhz & 10gbit) op 50m afstand. Getest met mijn mobiel haal ik binnenshuis makkelijk 300 - 500 mbit/s. K&K zou dus ideaal zijn, dacht ik! Niet dus.
Ik krijg ten hoogste 100mbit/s met de K&K router, terwijl ik er pal naast met mijn mobiel gewoon 300mbit/s haal. Het slaat helemaal nergens op. Doe ik soms iets verkeerd?
Ik krijg ten hoogste 100mbit/s met de K&K router, terwijl ik er pal naast met mijn mobiel gewoon 300mbit/s haal. Het slaat helemaal nergens op. Doe ik soms iets verkeerd?
Ik denk dat het netwerk gewoon druk is, je mobiel (en die van andere) krijgt voorrang over Klik en Klaar. Test gewoon even op verschilde momenten per dag, is het in de avond en ochtend wel snel, dan is het netwerk gewoon te druk. Mocht je een lage snelheid houden zou ik gewoon contact opnemen met Odido of zij iets kunnen doen.iLaurens schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:20:
Uit frustratie rondom de aanleg van glasvezel heb ik maar een K&K pakket besteld. Ik heb al een 5G abbo bij ben.nl, en ik woon in de binnenstad in line-of-sight van een antenne (3500Mhz & 10gbit) op 50m afstand. Getest met mijn mobiel haal ik binnenshuis makkelijk 300 - 500 mbit/s. K&K zou dus ideaal zijn, dacht ik! Niet dus.
Zoek de beste plek in huis voor het modem. En de beste richting. Zonder dat je telefoon er NIET naast ligt (misschien stoort die wel) Overal waar je het modem op je bedrade infrastructuur kunt aansluiten is een optie. Test bedraad. En wat @Roy Tollenaar schrijft.iLaurens schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:20:
[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 28-03-2025 11:27 ]
Godverdikkeme, de LAN kabel erin gestoken en haal plots 400mbit/s. Ik had toch iets geduldiger moeten zijn haha!W1ck1e schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:26:
[...]
Zoek de beste plek in huis voor het modem. En de beste richting. Zonder dat je telefoon er NIET naast ligt (misschien stoort die wel) Overal waar je het modem op je bedrade infrastructuur kunt aansluiten is een optie. Test bedraad. En wat @Roy Tollenaar schrijft.
Volgens de app moet je het modem met de achterkant richting het raam zetten. Als ik in de app de positie bepaal moet je het modem dan met de voorkant of achterkant richting de zendmast richten?
Ik wil eigenlijk van het dure Ziggo abonnement af en overweeg Odido klik en klaar. Ben mij er nu in aan het verdiepen o.a. dit topic door aan het lezen en ook de productpagina. Op de productpagina vind je een dekkingskaart om te zien welke snelheid je kunt verwachten. Nu valt mijn huis zo wat in 3 verschillende categorieën van zeer snel tot zeer langzaam. Dus erg onduidelijk wat ik kan verwachten.
De Odido zendmast staat 525 meter van het huis en heeft 1 GB glas verbinding. Zou dat onder normale omstandigheden een fatsoenlijke verbinding moeten opleveren?
De Odido zendmast staat 525 meter van het huis en heeft 1 GB glas verbinding. Zou dat onder normale omstandigheden een fatsoenlijke verbinding moeten opleveren?
Of je probeert het een maand, heeft ook te maken met line of sight en dergelijke. Je kan het maandelijks opzeggen dus het beste is altijd gewoon proberen.
Die dekkingskaart kan je met een korreltje zout nemen.
Ik zit ongeveer 600 meter van de mast
Volgens die dekkingskaart zou ik een verwachte snelheid kunnen krijgen van 134 Mbit/s download en 26 Mbit/s upload
Net ff een speedtest gedaan en kom uit op bijna 400 down en 100 up.
En ik heb ook veel hogere uploadsnelheden gehaald
Ik zit ongeveer 600 meter van de mast
Volgens die dekkingskaart zou ik een verwachte snelheid kunnen krijgen van 134 Mbit/s download en 26 Mbit/s upload
Net ff een speedtest gedaan en kom uit op bijna 400 down en 100 up.
En ik heb ook veel hogere uploadsnelheden gehaald
[ Voor 6% gewijzigd door Bergenfietsen op 28-03-2025 14:47 ]
Ik zat in een vergelijkbare situatie, gewoon zoals @g00gle aangeeft een maand proberen, dat had ik ook gedaan. Betaal je een of twee maanden iets meer maar. dat weegt niet op met de besparing en opluchting die je voelt als je Ziggo opzegt. Hou er rekening mee dat je nog wel een additioneel abonnement moet afsluiten voor live TV want dat heb je dan niet meer.Mirved schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:27:
Ik wil eigenlijk van het dure Ziggo abonnement af en overweeg Odido klik en klaar. Ben mij er nu in aan het verdiepen o.a. dit topic door aan het lezen en ook de productpagina. Op de productpagina vind je een dekkingskaart om te zien welke snelheid je kunt verwachten. Nu valt mijn huis zo wat in 3 verschillende categorieën van zeer snel tot zeer langzaam. Dus erg onduidelijk wat ik kan verwachten.
En als je Ziggo opzegt komt degene aan de lijn met een "scherpe" aanbieding (met een contract uiteraard)Mirved schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:27:
En zelfs een week later bellen ze je nog eens met een mooie aanbieding

Dikke doei

Goedemorgen! 
Mijn buurman en ik hebben allebei tijdelijk Klik & Klaar tot er een glasvezelverbinding wordt aangelegd. Nu heeft hij issues met z'n beveilingscamera's. Die doen het de ene keer top en de andere keer (zoals de laatste dagen) prut. En zojuist was mijn Sensibo offline, sterker nog: het hele wifi was weg, dus ik moest opnieuw opstarten en het wachtwoord opnieuw invoeren.
Ik vermoed dat deze issues te maken hebben met het feit dat Odido elke 24 uur het mailadres wijzigt. Is hier een oplossing voor te vinden of moeten we hier maar mee leren leven tot we glasvezel hebben?
Ik las iets over een VPN met een vast IP-adres?
Mijn buurman en ik hebben allebei tijdelijk Klik & Klaar tot er een glasvezelverbinding wordt aangelegd. Nu heeft hij issues met z'n beveilingscamera's. Die doen het de ene keer top en de andere keer (zoals de laatste dagen) prut. En zojuist was mijn Sensibo offline, sterker nog: het hele wifi was weg, dus ik moest opnieuw opstarten en het wachtwoord opnieuw invoeren.
Ik vermoed dat deze issues te maken hebben met het feit dat Odido elke 24 uur het mailadres wijzigt. Is hier een oplossing voor te vinden of moeten we hier maar mee leren leven tot we glasvezel hebben?
Zijn die camera’s bedraad aangesloten? Bekend is dat van het K&K device de WiFi soms totaal instort en een reboot de enige oplossing is.renskerenske schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:36:
Goedemorgen!
Ik vermoed dat deze issues te maken hebben met het feit dat Odido elke 24 uur het mailadres wijzigt. Is hier een oplossing voor te vinden of moeten we hier maar mee leren leven tot we glasvezel hebben?Ik las iets over een VPN met een vast IP-adres?
Het IP adres verandert inderdaad elke 24 uur. Dat is voor sommige dienst goed te omzeilen door DDNS te gebruiken of een VPN inderdaad.
Toch merk ik er niets van dat het ip elke 24u wijzigt. Heb 's nachts altijd een videobel verbinding open staan en die doet het gewoon nog als ik wakker word.
Die deurbel zal dan gewoon naar buiten een connectie herstellen richting een cloud service. Dat werkt prima als het device in je netwerk technisch zo door de fabrikant gebouwd is. Dat is verkeer geïnitieerd van binnen naar buiten. Werkt altijd, immers verkeer van binnen naar buiten is altijd toegestaan over welk WAN IP adres dan ook, afgezien van mogelijke firewall rules.Miglow schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:50:
Toch merk ik er niets van dat het ip elke 24u wijzigt. Heb 's nachts altijd een videobel verbinding open staan en die doet het gewoon nog als ik wakker word.
Problematisch is echter verkeer dat geïnitieerd wordt van buiten naar binnen. Je IP is veranderd dus dan kan de service buiten opeens je device binnen niet meer benaderen. Denk bijvoorbeeld aan een SSH sessie van buiten naar een device in je LAN.
[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 29-03-2025 17:25 ]
Het is gewoon WhatsApp, dat vaak genoeg zonder reden ineens het gesprek beeindigd, maar ik snap wat je bedoelt.ernstoud schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:10:
[...]
Die deurbel zal dan gewoon naar buiten een connectie herstellen richting een cloud service. Dat werkt prima als het device in je netwerk technisch zo door de fabrikant gebouwd is. Dat is verkeer geïnitieerd van binnen naar buiten. Werkt altijd, immers verkeer van binnen naar buiten is altijd toegestaan over welk WAN IP adres dan ook, afgezien van mogelijke firewall rules.
Problematisch is echter verkeer dat geïnitieerd wordt van buiten naar binnen. Je IP is veranderd dus dan kan de service buiten opeens je device binnen niet meer benaderen. Denk aan een SSH sessie van buiten naar een device in je LAN.
Waarom ik deurbel las weet ik dus echt nietMiglow schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:25:
[...]
Het is gewoon WhatsApp, dat vaak genoeg zonder reden ineens het gesprek beeindigd, maar ik snap wat je bedoelt.

Hier ook!ernstoud schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:03:
[...]
Waarom ik deurbel las weet ik dus echt niet

Even een vraag aan de kenners:
Welke band is beter te gebruiken voor LTE, is dat band 3 of band 7
Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Dat verschilt namelijk compleet per locatie.pribo schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:30:
Even een vraag aan de kenners:
Als het signaal van b7 te zwak is, kan er wel connectie mee gemaakt worden, maar kan de snelheid slechter zijn. Tegelijkertijd kan b3 voller zitten, waardoor je meer snelheid uit b7 kan halen.
Voor upload heb je vooral b1 of b3 nodig. De primaire 4G band wordt voor upload gebruikt, dus ook als je met meerdere banden connectie maakt, werkt alleen de eerste voor upload.
Odido heeft op b1 20Mhz landelijk beschikbaar
Odido heeft op b3 30Mhz landelijk beschikbaar
Odido heeft op b7 20Mhz beperkter beschikbaar, omdat het bereik niet verder komt dan 1-1,5km van de mast.
https://antennekaart.nl/tools/4g-speed-calculator
https://antennekaart.nl/page/frequencies
[ Voor 29% gewijzigd door BiG-GuY op 30-03-2025 12:11 ]
Bedankt voor je snelle reactie, ik ben een beetje aan het experimenteren met het Klik en Klaar modem instelling. Het viel mij op toen ik band 1 uitgezet had alles wat stabieler was geworden qua snelheid.BiG-GuY schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:59:
[...]
Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Dat verschilt namelijk compleet per locatie.
Als het signaal van b7 te zwak is, kan er wel connectie mee gemaakt worden, maar kan de snelheid slechter zijn. Tegelijkertijd kan b3 voller zitten, waardoor je meer snelheid uit b7 kan halen.
Voor upload heb je vooral b1 of b3 nodig. De primaire 4G band wordt voor upload gebruikt, dus ook als je met meerdere banden connectie maakt, werkt alleen de eerste voor upload.
Odido heeft op b1 20Mhz praktisch landelijk beschikbaar
Odido heeft op b3 30mhz landelijk beschikbaar
Odido heeft op b7 20mhz beperkter beschikbaar, omdat het bereik niet verder komt dan 1-1,5km van de mast.
https://antennekaart.nl/tools/4g-speed-calculator
https://antennekaart.nl/page/frequencies
Ik zit op ongeveer 500/600 meter van de hoge Odido zendmast af, ik heb de boel nu eens ingesteld op N78 en B7......nu even aanzien wat de gemiddelde snelheden zijn.
Nee, beide draadloosernstoud schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:34:
[...]
Zijn die camera’s bedraad aangesloten? Bekend is dat van het K&K device de WiFi soms totaal instort en een reboot de enige oplossing is.
Het IP adres verandert inderdaad elke 24 uur. Dat is voor sommige dienst goed te omzeilen door DDNS te gebruiken of een VPN inderdaad.
Ik was het zat om als trouwe Ziggo-klant geen korting te krijgen, terwijl nieuwe klanten allerlei aanbiedingen krijgen. Ik betaalde 59 euro per maand voor een oud Internet Only pakket en zelfs hun eigen pakket voor nieuwe klanten was goedkoper.
Hierover gesproken met de klantenservice maar we kwamen er niet uit. Daarom besloot ik over te stappen naar Klik & Klaar van Odido. In theorie een win-win: als Odido goed beviel, mooi meegenomen. En zo niet, dan kon ik terug naar Ziggo als ‘nieuwe klant’ mét korting.
Helaas begon de ellende meteen op dag één. Het modem heb ik op alle mogelijke plekken in huis geprobeerd en slechts één plek gaf goed bereik: het raamkozijn in de woonkamer. Maar zelfs daar, terwijl de bank ernaast staat, kan ik niet eens fatsoenlijk een Instagram-reel kijken zonder haperingen. Laat staan een Netflix film op de tv.
Uiteraard heb ik contact opgenomen met de klantenservice van Odido. Ze doen een ‘test’ en rebooten je router, maar eerlijk gezegd vraag ik me af of ze dat daadwerkelijk doen. Het voelt eerder alsof ze je gewoon even in de wacht zetten. Hoe dan ook, het had geen enkel effect. De medewerkster kon verder niets voor me betekenen en zette het probleem door naar de technische dienst. Hoe lang die erover doet om te reageren? Geen idee. Of ze het probleem überhaupt kunnen oplossen? Ook geen idee.
Uiteraard ga ik dit niet afwachten dus ben direct weer teruggegaan naar Ziggo, letterlijk de dag nadat mijn oude abonnement daar afliep. Gelukkig wordt de aansluiting snel geregeld. Maar ondertussen zit ik dus wel één week vast aan Odido, en het voelt als de langste week van mijn leven.
Kortom: les geleerd. Goedkoop is duurkoop, en klantvriendelijkheid is alleen om nieuwe klanten te werven.
Hierover gesproken met de klantenservice maar we kwamen er niet uit. Daarom besloot ik over te stappen naar Klik & Klaar van Odido. In theorie een win-win: als Odido goed beviel, mooi meegenomen. En zo niet, dan kon ik terug naar Ziggo als ‘nieuwe klant’ mét korting.
Helaas begon de ellende meteen op dag één. Het modem heb ik op alle mogelijke plekken in huis geprobeerd en slechts één plek gaf goed bereik: het raamkozijn in de woonkamer. Maar zelfs daar, terwijl de bank ernaast staat, kan ik niet eens fatsoenlijk een Instagram-reel kijken zonder haperingen. Laat staan een Netflix film op de tv.
Uiteraard heb ik contact opgenomen met de klantenservice van Odido. Ze doen een ‘test’ en rebooten je router, maar eerlijk gezegd vraag ik me af of ze dat daadwerkelijk doen. Het voelt eerder alsof ze je gewoon even in de wacht zetten. Hoe dan ook, het had geen enkel effect. De medewerkster kon verder niets voor me betekenen en zette het probleem door naar de technische dienst. Hoe lang die erover doet om te reageren? Geen idee. Of ze het probleem überhaupt kunnen oplossen? Ook geen idee.
Uiteraard ga ik dit niet afwachten dus ben direct weer teruggegaan naar Ziggo, letterlijk de dag nadat mijn oude abonnement daar afliep. Gelukkig wordt de aansluiting snel geregeld. Maar ondertussen zit ik dus wel één week vast aan Odido, en het voelt als de langste week van mijn leven.
Kortom: les geleerd. Goedkoop is duurkoop, en klantvriendelijkheid is alleen om nieuwe klanten te werven.
Jammer voor de slechte ervaring, heb nu al 4 maanden klik&klaar en werkelijk waar het werkt meer dan uitstekend...xmchllx schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:00:
Ik was het zat om als trouwe Ziggo-klant geen korting te krijgen, terwijl nieuwe klanten allerlei aanbiedingen krijgen. Ik betaalde 59 euro per maand voor een oud Internet Only pakket en zelfs hun eigen pakket voor nieuwe klanten was goedkoper.
Met streaming en internet tot nu toe geen problemen ervaren.
Als je de tijd die je in een relaas en waarschijnlijk aan de telefoon hebt gegeven had gestopt in kijken waar het probleem zit, was je waarschijnlijk een stuk verder gekomen. Of, hier een vraag had gesteld.xmchllx schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:00:
Je doet al heel veel aannames (doen ze wel echt een reset) waardoor je geen stap verder gaat komen.
Wat dat betreft zou ik inderdaad snel terug naar Ziggo gaan. En aangezien het de langste week van je leven was, weet je dan direct weer waarom je 59 euro per maand betaald bij Ziggo: stukje gemak kost geld.
Hier werkt het nog altijd prima. Enige nadeel blijft het feit dat je niet van andere Odido abbonementen naar jezelf kan. Zelf kan ik nog wel tailscale doen op mijn telefoon. Voor miss Waah is het al wat lastiger, maar voor mijn ouders is het eigenlijk geen optie. Dus ik hoop echt dat Odido serieus bezig gaat om de odido K&K klanten achter een aparte firewall te zetten met open poorten.
Sorry dat ik zeg (zie het als een andere lessons learned 😊) als je het forum had doorgelezen dat had je geconcludeerd dat k&k erg afhankelijk is van ds locatie van het modem. Dan had je ook gelezen dat je het eerst moet uitproberen en daarna pas je abonnement bij je huidige provider moet opzeggen. Binnen 14 dagen gratis opzeggen.xmchllx schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:00:
Pot verwijt de ketel betreft aannames. Wie zegt dat ik geen onderzoek heb gedaan? En kreeg jij wel een melding dat mijn netwerk down was tijdens de reset?Waah schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:50:
[...]
Als je de tijd die je in een relaas en waarschijnlijk aan de telefoon hebt gegeven had gestopt in kijken waar het probleem zit, was je waarschijnlijk een stuk verder gekomen. Of, hier een vraag had gesteld.
Je doet al heel veel aannames (doen ze wel echt een reset) waardoor je geen stap verder gaat komen.
Wat dat betreft zou ik inderdaad snel terug naar Ziggo gaan. En aangezien het de langste week van je leven was, weet je dan direct weer waarom je 59 euro per maand betaald bij Ziggo: stukje gemak kost geld.
Hier werkt het nog altijd prima. Enige nadeel blijft het feit dat je niet van andere Odido abbonementen naar jezelf kan. Zelf kan ik nog wel tailscale doen op mijn telefoon. Voor miss Waah is het al wat lastiger, maar voor mijn ouders is het eigenlijk geen optie. Dus ik hoop echt dat Odido serieus bezig gaat om de odido K&K klanten achter een aparte firewall te zetten met open poorten.
En door mijn eigen ervaringen in de technical support zou ik nooit naar doen tegen klantenservice medewerkers.
Heel blij dat het voor jou wel werkt en ze daardoor aan jou zo'n goede brand ambassador hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door xmchllx op 30-03-2025 21:17 ]
Gek dat je er met de klantenservice niet uit kwam, bij het opzeggen begonnen ze nog net niet op handen en knieën te smeken (lees: 1 jaar lang 50% i.c.m. 2 jarig abonnement)xmchllx schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:00:
Kon een paar maandjes korting krijgen maar dat zou aan het eind van de streep minder opleveren dan wanneer Odido een (tijdelijke) leuke oplossing zou zijn.elektriekert schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:14:
[...]
Gek dat je er met de klantenservice niet uit kwam, bij het opzeggen begonnen ze nog net niet op handen en knieën te smeken (lees: 1 jaar lang 50% i.c.m. 2 jarig abonnement)
Vreemd, wellicht ligt het er ook maar net aan wie aan de lijn zit of hoe je verhaal is, ik was 100% zeker maar omdat ik vriendelijk aan de telefoon bleef heeft het opzeggen een kwartier mogen duren.xmchllx schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:19:
[...]
Kon een paar maandjes korting krijgen maar dat zou aan het eind van de streep minder opleveren dan wanneer Odido een (tijdelijke) leuke oplossing zou zijn.
Maargoed, ik ben ook te spreken over K&K, de antenne staat nog net niet in de achtertuin
Jammer dat het niet werkt, het had wel leerzaam geweest om te ontdekken waarom niet. Ik heb in mijn huis ook even moeten zoeken naar de juiste plek en dat bleek de plek met het "slechtste" raam te zijn, die de meeste warmte kwijtraakt. Daar gaat het signaal veel beter doorheen dan in mijn nieuwere ramen. Maar goed, het is inmiddels achter de rug en een done deal.xmchllx schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:14:
[...]
Pot verwijt de ketel betreft aannames. Wie zegt dat ik geen onderzoek heb gedaan? En kreeg jij wel een melding dat mijn netwerk down was tijdens de reset?
En door mijn eigen ervaringen in de technical support zou ik nooit naar doen tegen klantenservice medewerkers.
Heel blij dat het voor jou wel werkt en ze daardoor aan jou zo'n goede brand ambassador hebben.
Klantservice medewerkers zijn nooit opgestaan die dag om ons het leven zuur te maken, dus lief doen is altijd 10 punten
Ik twijfel daar soms sterk aan.Houtenklaas schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:57:
[...]Klantservice medewerkers zijn nooit opgestaan die dag om ons het leven zuur te maken,
[ Voor 7% gewijzigd door Harry720A op 31-03-2025 22:57 ]
@jk-5 … antennekaart.nl heeft storing? Kaarten werken niet (blank scherm), tools menu doet niets…
Hier (nu) werkt alles.ernstoud schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:49:
@jk-5 … antennekaart.nl heeft storing? Kaarten werken niet (blank scherm), tools menu doet niets…
Niet op mijn iPad met Safari of Chrome en niet met Opera op Windows 10, maar wel met Edge. Bijzonder; dacht dat het eerder wel werkte op deze iPad.
Werkt hier prima dus ik vermoed dat het aan jouw kant zit. FF win 11 recent.ernstoud schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 00:19:
[...]
Niet op mijn iPad met Safari of Chrome en niet met Opera op Windows 10, maar wel met Edge. Bijzonder; dacht dat het eerder wel werkte op deze iPad.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Hier sinds een aantal maanden K&K. Zitten zo'n 500 meter van een mast en hadden een stabiele verbinding van ~700up/100down/15ping (bedraad, HA speedtest elke 20 min). Nu hebben we sinds een dag dat de upload is teruggevallen naar 30Mbit. Niet lekker voor de online backup.
- Download en ping gelijk gebleven.
- Niets veranderd aan netwerk/modem etc.
- Meerdere resets gedaan.
- Verbindingswaarden van de modem niet anders.
- Op meerdere devices getest.
- Geen werkzaamheden aan de mast gemeld.
/f/image/bLQjmENwbT9D0jkUViyGRUVM.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door everb op 01-04-2025 07:50 ]
@everb Het lijkt bijna een ratelimit. Zo plots boem van 100 naar 40. Zoude ze dat misschien aan het doen zijn bij Odido, omdat K&K een beetje (te) populair is en daardoor het mobiel netwerk voltrekt?
Verdacht grafiekje is het in ieder geval wel.
Dat 24h reset (Nog niet eens per se door IP refresh) was al een ding met T-mobile voor thuis. (ook zogenaamd vast internet via 4G modem, met een gare databundel van 50GB of 100GB per maand wat natuurlijk niet te doen is).
m.a.w. als dit tijdstip verkeerd valt verlies je simpelweg de verbinding met bepaalde services. Heel leuk als je online gamed waar bijna alle games UDP streams gebruiken. Een disconnect is simpelweg niet te herstellen in dit geval.
Ik kan mij voorstellen dat Odido klik en klaar helemaal niks kan zijn voor vast internet, want je gaat ongetwijfelt meerdere keren ontbrekingen ondervinden van signaal, recovery tijd e.d. (En nog niet eens door die 24h window). Misschien leuk voor de gemiddelde 'surfer' of spotifyer waar er wordt gebufferd, maar voor enige realtime toepassingen gaat dit gewoon een hel aan irritatie zijn.
(Een waarschuwing voor iedereen die denkt dat dit een oplossing is icm. realtime toepassingen, bespaar jezelf de ergernis.)
m.a.w. als dit tijdstip verkeerd valt verlies je simpelweg de verbinding met bepaalde services. Heel leuk als je online gamed waar bijna alle games UDP streams gebruiken. Een disconnect is simpelweg niet te herstellen in dit geval.
Ik kan mij voorstellen dat Odido klik en klaar helemaal niks kan zijn voor vast internet, want je gaat ongetwijfelt meerdere keren ontbrekingen ondervinden van signaal, recovery tijd e.d. (En nog niet eens door die 24h window). Misschien leuk voor de gemiddelde 'surfer' of spotifyer waar er wordt gebufferd, maar voor enige realtime toepassingen gaat dit gewoon een hel aan irritatie zijn.
(Een waarschuwing voor iedereen die denkt dat dit een oplossing is icm. realtime toepassingen, bespaar jezelf de ergernis.)
[ Voor 10% gewijzigd door Marctraider op 01-04-2025 08:15 ]
Ja, typisch he? Je ziet na de eerste terugval de upload nog verder afnemen naar zo'n 30-35 Mbit. Daar zit 'ie nu stabiel. Als het een cap op 40 zou zijn zou ik verwachten dat de upload in de nacht daar weer heen zou kruipen (ivm weinig actief verkeer op de mast). Als dit blijft ga ik me toch maar eens melden op het Odido forum (jeeh...).g00gle schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 07:54:
@everb Het lijkt bijna een ratelimit. Zo plots boem van 100 naar 40. Zoude ze dat misschien aan het doen zijn bij Odido, omdat K&K een beetje (te) populair is en daardoor het mobiel netwerk voltrekt?
Zou het volgende kunnen: door een forse belasting in jouw omgeving wordt je klik&klaar internet naar een ander kanaal gezet met lage upload. En na herstel van de capaciteit blijf je hangen?everb schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:10:
[...]
Ja, typisch he? Je ziet na de eerste terugval de upload nog verder afnemen naar zo'n 30-35 Mbit. Daar zit 'ie nu stabiel. Als het een cap op 40 zou zijn zou ik verwachten dat de upload in de nacht daar weer heen zou kruipen (ivm weinig actief verkeer op de mast). Als dit blijft ga ik me toch maar eens melden op het Odido forum (jeeh...).
Het is een product waarbij je de restcapaciteit van het mobiele netwerk toegewezen krijgt, dus jouw verbinding heeft een lage prioriteit bij drukte.
Ik denk dat T-Mobile daar naar klanten wel duidelijker over moet zijn. Het is een oplossing die meestal goed en snel is, maar bij hoge belasting van het netwerk ben je 2e rangs gebruiker en kan het opeens tegenvallen. Een 100% gelijke vast internet vervanger is het dus niet. Eerder een backup voor gebieden die slecht internet hebben en dit 9 van de 10 keer prima aanvullen met klik&klaar.
Zou zomaar kunnen. De vraag is of ik iets kan doen om de situatie terug te draaien?ucsdcom schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:35:
[...]
Zou het volgende kunnen: door een forse belasting in jouw omgeving wordt je klik&klaar internet naar een ander kanaal gezet met lage upload. En na herstel van de capaciteit blijf je hangen?
Het is een product waarbij je de restcapaciteit van het mobiele netwerk toegewezen krijgt, dus jouw verbinding heeft een lage prioriteit bij drukte.
Ik denk dat T-Mobile daar naar klanten wel duidelijker over moet zijn. Het is een oplossing die meestal goed en snel is, maar bij hoge belasting van het netwerk ben je 2e rangs gebruiker en kan het opeens tegenvallen. Een 100% gelijke vast internet vervanger is het dus niet. Eerder een backup voor gebieden die slecht internet hebben en dit 9 van de 10 keer prima aanvullen met klik&klaar.
Dat de verbinding niet zo stabiel is als bijvoorbeeld glas is natuurlijk duidelijk. Dat er af en toe wat fluctuatie in zit is voor ons ook geen probleem. Deze sprong in upload vind ik wel typisch.
Ik werkte ook altijd met wifi-bellen voor kpn aangezien dat bereik hier heel slecht is. Nu merk ik dat dat niet meer werkt op K&K, ligt dit aan het ontbreken van een VOIP functie op het standaard modem? Hoe zou ik dit wel werkend kunnen krijgen? Een ander modem? Of wellicht een poort open zetten?
Heb je het zelf of kom je vooral negativiteit verspreiden over een product dat bedoeld is voor de gemiddelde surfer/Netflixer voor een prijs die geen enkele landelijke aanbieder kan evenaren?Marctraider schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:09:
Dat 24h reset (Nog niet eens per se door IP refresh) was al een ding met T-mobile voor thuis. (ook zogenaamd vast internet via 4G modem, met een gare databundel van 50GB of 100GB per maand wat natuurlijk niet te doen is).
Die 24u IP-reset is overigens wel heel makkelijk omheen te werken. Gewoon voor het naar bed gaan een keertje stekker d'ruit/d'rin.
Mijn use case is nogal lui. Ik heb hem op zolder gezet en dat was het. Dat betekent dat ik soms op de "gewone" wifi zit en soms op de Klik&Klaar. (Ja, dat is soms beetje onhandig met roamen in huis, dat is het moment waarop ik het me realiseer dat ik hier toch nog wat aan moet doen).
Die setup betekent dat hij ergens tussen de 30-60% van het wekelijkse thuiswerken voor 2 personen verzorgd. Maar het werkt dusdanig ok voor die, relatief weinig-eisende, maar ook niet triviale, use case, dat ik dus totaal niet gepusht voel om de boel eens recht te trekken.
De ideale set-up waar ik heen zou willen, is om in een Ubiquity een multi-wan setup te maken. Maar goed, haast is er niet bij.
Mijn use case is nogal lui. Ik heb hem op zolder gezet en dat was het. Dat betekent dat ik soms op de "gewone" wifi zit en soms op de Klik&Klaar. (Ja, dat is soms beetje onhandig met roamen in huis, dat is het moment waarop ik het me realiseer dat ik hier toch nog wat aan moet doen).
Die setup betekent dat hij ergens tussen de 30-60% van het wekelijkse thuiswerken voor 2 personen verzorgd. Maar het werkt dusdanig ok voor die, relatief weinig-eisende, maar ook niet triviale, use case, dat ik dus totaal niet gepusht voel om de boel eens recht te trekken.
De ideale set-up waar ik heen zou willen, is om in een Ubiquity een multi-wan setup te maken. Maar goed, haast is er niet bij.
Dat is jouw mening. Hier in huis draait het als 'vast internet' met 2 thuiswerkers (RDP, Teams, diverse internet toepassingen) en 2 pubers die online gamen, diverse streamingdiensten gebruiken etc.Marctraider schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:09:
In de praktijk is het - in mijn geval - super stabiel. Alles valt of staat natuurlijk met de verbinding die je met het netwerk (van Odido) hebt.
Die sessie wissel elke 24 uur is bij mij na bedtijd en gaat zo snel dat ik er eigenlijk niets van merk. De rest van de dag zijn er geen onderbrekingen. Overigens draai ik een Tailscale tunnel met kantoor en kan ik je zeggen dat zelfs bij compleet wisselen van ISP (en bijbehorende IP's) de tunnel zich gewoon weer herstelt.
Gamen doe ik zelf op Geforce Now, dus 4K streaming naar mijn machine en ook dat is super stabiel.
Hier in huis merken ze geen verschil tussen KPN Glas en Odido Klik en Klaar.
YMMV uiteraard, zeker als je prut bereik hebt naar het mobiele netwerk toe. Daar kun je echter niet heel over zeggen en zeker niet in generieke termen. Voor de 1 zal het prima werken terwijl de ander zeer marginaal 4G bereik heeft met timeouts, hoge latencies en misschien wel onderbrekingen. Daarom wordt hier ook steevast geadviseerd het zelf even te testen.
Hier in huis draait het prima. 5 personen, 3 pubers. Thuiswerken, streaming, online gaming (fortnite) en paar home-server dingetjes. Nergens last van. Alleen vervelend dat je van buiten niet je eigen poorten kan benaderen met een odido SIM. Dat mogen ze van mij wel aanpassen.Marctraider schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:09:
Met fijne hulp van een mede Tweaker met familie in Oostenrijk via de provider A1 een tafelstandaard (annex houder voor montage aan een ruit binnen) aangeschaft.
Zie https://shop.a1.net/handy...isch__Fensterinnenmontage
Belangstelling om er meerdere aan te schaffen bleek er hier niet te zijn enkele weken geleden, maar goed toch even de foto's:
Binnen aanzicht:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AUnngudXO1y44qyd0refhIVz.jpg?f=user_large)
Inclusief NR7302, voorzijde richting zendmast:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jgss0F4YVwMjPh0rsCBkfTO8.jpg?f=user_large)
Inclusief NR7302, achterzijde:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/P9sbCkhKUcPtucRmM6DUALRE.jpg?f=user_large)
Netjes hoor. Er zit een 3M sticker bij zodat je het hele constructie tegen glas kunt plakken.
De houder bestaat uit drie aan elkaar geklikte delen maar het plastic is zo hard dat losmaken, voor een eventuele scan om hem 3D te printen, risicovol is.
Omdat hier de zendmast via microwave 300 Mbps. ontsloten is heeft de NR7302 buiten monteren weinig meerwaarde dus zo kan hij mooi voor het raam.
Belangstelling om er meerdere aan te schaffen bleek er hier niet te zijn enkele weken geleden, maar goed toch even de foto's:
Binnen aanzicht:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AUnngudXO1y44qyd0refhIVz.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jgss0F4YVwMjPh0rsCBkfTO8.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/P9sbCkhKUcPtucRmM6DUALRE.jpg?f=user_large)
Netjes hoor. Er zit een 3M sticker bij zodat je het hele constructie tegen glas kunt plakken.
De houder bestaat uit drie aan elkaar geklikte delen maar het plastic is zo hard dat losmaken, voor een eventuele scan om hem 3D te printen, risicovol is.
Omdat hier de zendmast via microwave 300 Mbps. ontsloten is heeft de NR7302 buiten monteren weinig meerwaarde dus zo kan hij mooi voor het raam.
Niet eens zijn mening, maar zijn aanname
Geen ervaring dus met het product.Ik kan mij voorstellen dat Odido klik en klaar helemaal niks kan zijn voor vast internet
Je kunt deze toch sowieso ophangen aan een raam met de meegeleverde spullen?ernstoud schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:30:
Met fijne hulp van een mede Tweaker met familie in Oostenrijk via de provider A1 een tafelstandaard (annex houder voor montage aan een ruit binnen) aangeschaft.
Binnen aanzicht:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja. Maar ik wil hem in deze standaard neerzetten. Andere dingen geprobeerd maar dat stond niet stabiel. Dit wel.Waah schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:49:
[...]
Je kunt deze toch sowieso ophangen aan een raam met de meegeleverde spullen?
Tja. Ik heb thuis wat te kiezen/ Freedom op ODF glas, zakelijke bonded VDSL aansluiting en sinds de start van het product Klik en Klaar. En het werkt gewoon verpletterend goed, ik kan niet anders zeggen. Ik laat huisgenoten ongevraagd weleens rouleren tussen de verschillende providers en geen mens die het merkt. Gamen, Teams meetings, VoIP, niemand hier in huis merkt het verschil. Puber 1 doet dienst als internet-outage-detector, die heeft dat na circa 1 nanoseconde door. En die hoor ik nooit.Marctraider schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:09:
Meetbaar zie ik wel verschil, latency van K&K schommelt tussen de 20-40ms, afhankelijk van het tijdstip van de dag, waar glas strak op 3-4ms zit en BVDSL op zo'n 11ms. Maar in de praktijk merkt werkelijk niemand hier in huis daar iets van.
Nu ben ik uiteraard n=1, maar het zou prettig zijn als je feitelijk kunt onderbouwen wat je geconstateerd hebt, hoever je van de mast zit (en welke) en zo. Een feitelijke onderbouwing van wat je meldt. Ik ken eigenlijk niemand die alleen maar realtime toepassingen gebruikt. Vergeet niet dat ook glas en koper dik overboekt zijn, ook daar geen enkele garantie. Dat glas en koper over het algemeen minder "jitter" kennen (variatie in latency) dan data over 4G/5G, zeker waar. Heb je daar last van? Ik neig in mijn (n=1) geval naar "niet" tot "nauwelijks"
Het lijkt toch wel degelijk een upload cap te zijn op 30-35 Mbit. Met mijn telefoon (odido 5g) haal ik op dezelfde plek als de modem hogere uploads in de orde van 50 Mbit. Buiten en dichterbij de mast hoger. Iemand anders ook 'last' van een cap?everb schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:10:
[...]
Ja, typisch he? Je ziet na de eerste terugval de upload nog verder afnemen naar zo'n 30-35 Mbit. Daar zit 'ie nu stabiel. Als het een cap op 40 zou zijn zou ik verwachten dat de upload in de nacht daar weer heen zou kruipen (ivm weinig actief verkeer op de mast). Als dit blijft ga ik me toch maar eens melden op het Odido forum (jeeh...).
Overigens hebben we maar een mast in de buurt, dus zowel modem als telefoon hebben weinig keus waar ze mee verbinden.
[ Voor 7% gewijzigd door everb op 02-04-2025 07:49 ]
Zijn het modem en je telefoon op dezelfde primaire 4G band verbonden? Hier haal ik op B3 50-75Mbps upload en op B1 niet meer dan 25-35Mbps upload terwijl signaalwaarde voor beide banden vergelijkbaar is.everb schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:47:
[...]
Het lijkt toch wel degelijk een upload cap te zijn op 30-35 Mbit. Met mijn telefoon (odido 5g) haal ik op dezelfde plek als de modem hogere uploads in de orde van 50 Mbit. Buiten en dichterbij de mast hoger. Iemand anders ook 'last' van een cap?
Overigens hebben we maar een mast in de buurt, dus zowel modem als telefoon hebben weinig keus waar ze mee verbinden.
Dat is dus geen cap, maar simpelweg wat er over is in die band op mijn locatie.
De meeste 5G/4G modems ondersteunen enkel CA op de download, niet de upload.
Hier ook opeens veel tragere upload, van ~115 naar 30. Dat eerste is een schatting, heb geen plotter lopen of dat moet standaard aan staan in het modem. In ieder geval liep ik er tegenaan toen een bestand uploaden opeens wel heel traag ging.
Moet daarbij wel zeggen dat ik de download dan weer nog nooit zo snel gezien heb.
:strip_exif()/f/image/d5kJqF2SCWkmO1g2rBagfOeu.png?f=user_large)
Toevallig wel een aantal dagen geleden voor het eerst in een aantal maanden de stroom er af gehad. Had al even gekeken of er niet stiekem een firmware update in zat, maar die is nog steeds 0806.
Hier hetzelfde. Ik heb even zitten testen met speedtestjes. Wat mij opvalt is dat de upload eerst omhoog schiet naar 60 Mb/s en (soms zelfs) hoger en dan inzakt en op 30 Mb/s blijft hangen.WinterEFG schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:25:
[...]
Hier ook opeens veel tragere upload, van ~115 naar 30. Dat eerste is een schatting, heb geen plotter lopen of dat moet standaard aan staan in het modem. In ieder geval liep ik er tegenaan toen een bestand uploaden opeens wel heel traag ging.
Heeft Odido een upload snelheid cap ingesteld?
Als ik even tijd heb, zal ik met de MiFi in de auto stappen en bij verschillende masten een testje doen.
Ik merk dat mijn downloadsnelheid blijft hangen rond de 10–20 Mbps wanneer ik bestanden download of games op mijn Xbox. Dit terwijl ik met mijn eigen Odido sim (hotspot) normaal gesproken snelheden richting de 200 Mbps haal.
Wat opvallend is: via Speedtest.net krijg ik wél een hoge downloadsnelheid te zien van ongeveer 200 Mbps (de uploadsnelheid valt dan weer tegen):
https://www.speedtest.net...96-4d49-abd1-29311e18f6bb
Het lijkt er dus op dat de werkelijke downloadsnelheid ergens wordt afgeremd, want de speedtest geeft goede resultaten, maar in de praktijk kom ik niet boven de 10–20 Mbps. Volgens mij wordt er ergens flink geknepen.
Tests met Klik Klaar is bekabeld gedaan.
:strip_exif()/f/image/tYLLdhQDm8n396g0WBMUJG8s.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/vRkWxFqz4PoE2q3F3CBNLLeH.png?f=user_large)
Ik zal vanavond eens test doen met een andere 5G modem.
Wat opvallend is: via Speedtest.net krijg ik wél een hoge downloadsnelheid te zien van ongeveer 200 Mbps (de uploadsnelheid valt dan weer tegen):
Het lijkt er dus op dat de werkelijke downloadsnelheid ergens wordt afgeremd, want de speedtest geeft goede resultaten, maar in de praktijk kom ik niet boven de 10–20 Mbps. Volgens mij wordt er ergens flink geknepen.
:strip_exif()/f/image/tYLLdhQDm8n396g0WBMUJG8s.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/vRkWxFqz4PoE2q3F3CBNLLeH.png?f=user_large)
Hebben jullie (mensen die throttling ervaren) geprobeerd de SIM in jullie toestel te testen?
Of op andere locaties en dan checken of je daar ook mindere resultaten krijgt, vergeleken met je reguliere Odido SIM? Dat zou wel eens interessant kunnen zijn..
Of op andere locaties en dan checken of je daar ook mindere resultaten krijgt, vergeleken met je reguliere Odido SIM? Dat zou wel eens interessant kunnen zijn..
Ik heb ook hetzelfde.Siira schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:45:
[...]
Hier hetzelfde. Ik heb even zitten testen met speedtestjes. Wat mij opvalt is dat de upload eerst omhoog schiet naar 60 Mb/s en (soms zelfs) hoger en dan inzakt en op 30 Mb/s blijft hangen.
Klik & Klaar in Zyxel:Yousif schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:39:
Hebben jullie (mensen die throttling ervaren) geprobeerd de SIM in jullie toestel te testen?
Speedtest 800-900 down/30-35 up
Steam ~650 down
Ubuntu ISO ~400 down
Usenet ~100 down
Klik & Klaar in mobiel
Speedtest 900 down/115 up
Ben (Odido netwerk) in mobiel
Speedtest 600 down/115 up
Steam zie ik als volle snelheid, Ubuntu download kan aan de server liggen, usenet is normaal gesproken wel een stuk sneller. Maar hier dus wel de normale upload buiten het Zyxel modem om.
Edit: op verzoek Odido klantenservice factory reset van het modem gedaan. Heeft nauwelijks geholpen, schiet even naar 60mbit wat hiervoor niet te zien was, om uiteindelijk op ~40mbit up uit te komen.
[ Voor 14% gewijzigd door WinterEFG op 02-04-2025 16:42 ]
Ik zit hier volgens mij nog op de eerste firmware (0528)WinterEFG schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:25:
[...]
Toevallig wel een aantal dagen geleden voor het eerst in een aantal maanden de stroom er af gehad. Had al even gekeken of er niet stiekem een firmware update in zat, maar die is nog steeds 0806.
Ik kan zo snel niet vinden waar ik dit op mijn telefoon kan terugvinden (Pixel8). Mocht je een tip hebben....BiG-GuY schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:54:
[...]
Zijn het modem en je telefoon op dezelfde primaire 4G band verbonden? Hier haal ik op B3 50-75Mbps upload en op B1 niet meer dan 25-35Mbps upload terwijl signaalwaarde voor beide banden vergelijkbaar is.
Dat is dus geen cap, maar simpelweg wat er over is in die band op mijn locatie.
De meeste 5G/4G modems ondersteunen enkel CA op de download, niet de upload.
Dat zie ik hier ook. Upload begint hoog en daalt dan naar ~30Mbit. Zie de paarse lijn.
/f/image/G0QqPdLpWwGHwJwB5cbGRQvw.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door everb op 02-04-2025 17:34 ]
Wellicht worden drukke masten wat geknepen ... "Mijn" locatie 690Mb download, 67Mb upload op dit moment ... (1Gb glas op de mast)BiG-GuY schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:38:
Officieel is de dienst ook tot 300/30Mbps. Maar ik ervaar geen 'geknepen' snelheid in Utrecht.
[Afbeelding]
Hoeft overigens geen QoS te zijn, het kan ook zijn dat er simpelweg niet meer bandbreedte beschikbaar is op de mast en de snelheid wordt gewoon verdeeld over alle gebruikers op de mast.
Hier ook merk ik een tragere verbinding, 300 om 30 met een piek in het begin welke naar een strakke lijn 300d 30u gaat. Volgens mij zijn ze inderdaad gefaseerd aan het knijpen. Voorheen altijd 500 om 160
Mobiel op odido geeft wel 500 om 150
Mobiel op odido geeft wel 500 om 150
[ Voor 8% gewijzigd door plaspvd op 02-04-2025 18:28 ]
Ik heb mijn eigen Odido sim in de K&K gedaan en de snelheid is prima. (mast heeft straalverbinding 300Mbps cap)ikbenjoeri schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:09:
Ik merk dat mijn downloadsnelheid blijft hangen rond de 10–20 Mbps wanneer ik bestanden download of games op mijn Xbox. Dit terwijl ik met mijn eigen Odido sim (hotspot) normaal gesproken snelheden richting de 200 Mbps haal.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/RCaV4GRICg5Hym8TzvpPV2x1.jpg?f=fotoalbum_large)
De K&K simkaart in mijn Oppo 5G router gedaan daar is de snelheid prima niet zo snel als Odido sim maar dat komt vast door de lagere prioriteit.
/f/image/uHkHRrvFyxZIt2cHwXrMEcnV.png?f=fotoalbum_large)
Update
K&K simkaart weer in de K&K router gedaan. Snelheid begon goed maar zakt nu weer in.
/f/image/QPoZx81fBz0hDeZxW8nCnLV6.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door ikbenjoeri op 02-04-2025 18:48 ]
Ik vind het echt gek dat ik in heel het land zonder uitrichten eigenlijk altijd 100+Mbit upload heb.
Hier sinds kort hetzelfde gedrag te zien in de K&K. Voorheen kon ik rustig vele GBs downloaden zonder problemen nu wordt ik gelijk gecapped.
/f/image/mgasABm7wed61XigrabpozWL.png?f=fotoalbum_large)
Speedtest laat wel volle download snelheid zien, maar sinds kort ook maar rond de 30Mbps upload, dit was voorheen ook 120-150up. Het klopt dat ik hier nog achter een oude straalverbinding zit maar die is vrij rustig en zal gewoon ten alle tijden 200Mbps moeten kunnen geven.
:strip_exif()/f/image/gMgBOWNXgKFr74NGWtqJYrfA.png?f=user_large)
Nu heb ik ook even een steam download geprobeert en daar lijk ik meer succes mee te hebben, deze begint zeer langzaam op 10Mbps maar werkt zichzelf naar de max snelheid van rond de 280Mbps.
/f/image/zZPTIRBB41ewiMPxOVw4uVkS.png?f=fotoalbum_large)
Blijft daarna ook steady op snelheid:
/f/image/mgasABm7wed61XigrabpozWL.png?f=fotoalbum_large)
Speedtest laat wel volle download snelheid zien, maar sinds kort ook maar rond de 30Mbps upload, dit was voorheen ook 120-150up. Het klopt dat ik hier nog achter een oude straalverbinding zit maar die is vrij rustig en zal gewoon ten alle tijden 200Mbps moeten kunnen geven.
:strip_exif()/f/image/gMgBOWNXgKFr74NGWtqJYrfA.png?f=user_large)
Nu heb ik ook even een steam download geprobeert en daar lijk ik meer succes mee te hebben, deze begint zeer langzaam op 10Mbps maar werkt zichzelf naar de max snelheid van rond de 280Mbps.
/f/image/zZPTIRBB41ewiMPxOVw4uVkS.png?f=fotoalbum_large)
Blijft daarna ook steady op snelheid:
/f/image/9vHpRpRPapoVuraqChXF0Eii.png?f=fotoalbum_large)
Hier begint ook steeds meer een cap zich voor te doen, meer op de upload dan de download. It was fun while it lasted. Ligt overigens niet aan de zyxel, mn zte hotspot heeft precies hetzelfde. En vermoedelijk als ik de sim in mn toestel stop is het daar ook hetzelfde. Qua banden is er niks veranderd, gewoon volledige 5ca + 5g n78.
Helaas niks tegen in te brengen ze bieden aan wat ze beloven, 300/30, binnenkort het zooitje maar terug sturen.
Daarnaast hebben jullie sinds deze cap ook een erg instabiele ping?
Helaas niks tegen in te brengen ze bieden aan wat ze beloven, 300/30, binnenkort het zooitje maar terug sturen.
Daarnaast hebben jullie sinds deze cap ook een erg instabiele ping?
[ Voor 68% gewijzigd door netblade op 03-04-2025 09:02 ]
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Ik kan mij hier totaal niet in vinden...ik haal continu een snelheid tussen 350/450 mbps down en tussen de 80/110 mbps up......en dat allemaal via wifi gemeten.
Ik start mijn Odido modem elke morgen om 7 uur automatisch even opnieuw op, net als mijn tp-link ax55 router.
Mijn Odido modem staat overigens op een zolder onder een zwaar geïsoleerd schuin dak, de router is trouwens verbonden met 35 meter FTP kabel.
Er zijn zelf uitschieters naar 525 mbps down en 150 mbps up.
Verder heb ik wel wat aangepast qua instellingen in het Odido modem.
Ik start mijn Odido modem elke morgen om 7 uur automatisch even opnieuw op, net als mijn tp-link ax55 router.
Mijn Odido modem staat overigens op een zolder onder een zwaar geïsoleerd schuin dak, de router is trouwens verbonden met 35 meter FTP kabel.
Het is erg wisselend merk ik op, net kreeg ik wel weer een upload van 90 naar een KPN lijn toe. Ik houd t in de gaten.pribo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:13:
Ik kan mij hier totaal niet in vinden...ik haal continu een snelheid tussen 350/450 mbps down en tussen de 80/110 mbps up......en dat allemaal via wifi gemeten.
Ik was tot een paar dagen terug ook helemaal blij met de snelheden (~700/100). Met de cap (of wat het ook is) nu is mijn upload effectief een factor drie lager. Nu strak 30 Mbit met slechts heel weinig fluctuatie. Herstarts helpen niets hier. Het lijkt nu een kwestie van geluk hebben of je wel/niet een cap krijgt.pribo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:13:
het verschilt echt per uur, nu is het weer redelijk normaal met upload snelheden tot 100mbiteverb schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:30:
[...]
Ik was tot een paar dagen terug ook helemaal blij met de snelheden (~700/100). Met de cap (of wat het ook is) nu is mijn upload effectief een factor drie lager. Nu strak 30 Mbit met slechts heel weinig fluctuatie. Herstarts helpen niets hier. Het lijkt nu een kwestie van geluk hebben of je wel/niet een cap krijgt.
Ik heb geen idee wat jij allemaal op internet doet.....ik gebruik het om wat te internetten, te mailen, radio luisteren en wat tv te kijken.....misschien ben jij een groot gebruiker en knijpen ze je daarom een beetje af, je zou eens een mailtje kunnen sturen naar Odido en om opheldering vragen.everb schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:30:
[...]
Ik was tot een paar dagen terug ook helemaal blij met de snelheden (~700/100). Met de cap (of wat het ook is) nu is mijn upload effectief een factor drie lager. Nu strak 30 Mbit met slechts heel weinig fluctuatie. Herstarts helpen niets hier. Het lijkt nu een kwestie van geluk hebben of je wel/niet een cap krijgt.
Verder heb ik ook het geluk dat ik in een niet drukke omgeving woon.
Ons gebruik is heel vergelijkbaar. Het enige waar de upload echt bij helpt is de online backup en een beetje voor thuiswerken. Niet perse een probleem dus maar wel jammerpribo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:59:
[...]
Ik heb geen idee wat jij allemaal op internet doet.....ik gebruik het om wat te internetten, te mailen, radio luisteren en wat tv te kijken.....misschien ben jij een groot gebruiker en knijpen ze je daarom een beetje af, je zou eens een mailtje kunnen sturen naar Odido en om opheldering vragen.
Verder heb ik ook het geluk dat ik in een niet drukke omgeving woon.
Kennelijk heeft Odido voor een deel van de gebruikers de dienst aangepast en dat lijkt me goed voor mensen die hier (mee)lezen om te weten.
Hier helaas continue rond de 30 Mbit.netblade schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:58:
[...]
het verschilt echt per uur, nu is het weer redelijk normaal met upload snelheden tot 100mbit
/f/image/VFxE7TPHsS6tztokavc0XvbI.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door everb op 03-04-2025 10:10 ]
Nouja ze bieden nog steeds aan wat ze beloven over het algemeen, TOT 300Mbit down en 30Mbit up. Die 300 down haal ik wel. Maar het is wisselend ik ga het de komende dagen eens in de gaten houden. Wellicht dat ze op piekmomenten wat knijpen. Nu zit ik ook op een drukke locatie naast het station hier.everb schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:04:
[...]
Ons gebruik is heel vergelijkbaar. Het enige waar de upload echt bij helpt is de online backup en een beetje voor thuiswerken. Niet perse een probleem dus maar wel jammer
Kennelijk heeft Odido voor een deel van de gebruikers de dienst aangepast en dat lijkt me goed voor mensen die hier (mee)lezen om te weten.
Hoeveel speedtest doe je en hoe lang duren deze? Heb je inzicht hoeveel data het verbruikt?everb schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:04:
[...]
Ons gebruik is heel vergelijkbaar. Het enige waar de upload echt bij helpt is de online backup en een beetje voor thuiswerken. Niet perse een probleem dus maar wel jammer
[...]
Hier helaas continue rond de 30 Mbit.
[Afbeelding]
Een speedtest bij mij is 600-1000MB download en 300-500 uploadikbenjoeri schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:25:
[...]
Hoeveel speedtest doe je en hoe lang duren deze? Heb je inzicht hoeveel data het verbruikt?
En hoe vaak? want als ik je grafiek zie, en hoeveel datapoint die op een dag lijkt te hebben, zie ik denk ik wel waarom ze je snelheid knijpenMiglow schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:42:
[...]
Een speedtest bij mij is 600-1000MB download en 300-500 upload

"Ik doe niets bijzonders, enkel wat speedtests"
Stel je doet elk uur een speedtest, dan zit je al op maximaal 1.5GB per uur. Dat is 1.5*24*30=1TB per maand.
En als ik je grafiekje zie, denk ik eerder dat je meerdere keren per uur test...
Misschien eens 3x per dag een speedtestje doen als je het echt wil bijhouden....

Goed punt! Wellicht de cap zelf veroorzaakt ....Waah schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:55:
[...]
En hoe vaak? want als ik je grafiek zie, en hoeveel datapoint die op een dag lijkt te hebben, zie ik denk ik wel waarom ze je snelheid knijpen![]()
Stel je doet elk uur een speedtest, dan zit je al op maximaal 1.5GB per uur. Dat is 1.5*24*30=1TB per maand.
En als ik je grafiekje zie, denk ik eerder dat je meerderekeren per uur test...
Misschien eens 3x per dag een speedtestje doen als je het echt wil bijhouden....Of gewoon geen speedtest en kijken hoe het bevalt, ipv continu testen

[ Voor 5% gewijzigd door everb op 03-04-2025 11:06 ]
Ik werd destijds gebeld door Odido. "Weet je zelf waardoor het hoge dataverbruik komt?"everb schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:05:
[...]
Goed punt! Wellicht de cap zelf veroorzaakt ....
"Nee, geen idee meneer

Ik zit hier 600 meter van de mast, die is inmiddels van 1gb naar 10gb gegaan,
De router zit met een kabel aan mijn PC, waardoor ik vanaf oktober 2024 altijd prima snelheden heb.
Snelheden waren 500-700 mbps down en 40 mbps up en de laatste week 900 mbps down en 70 up.
Ik had direct 2 extra punten besteld, maar die deden eigenlijk helemaal niks, deze teruggestuurd en mesh uitgezet. Ook heb ik de bandbreedte naar 20/40/80 Mhz gezet en op een ander kanaal gezet.
De router bereikt het hele huis.
Wifi was (en is) erg variabel en gaat soms naar nauwelijks verbinding, router uit en aan en weer opgelost.
De laatste maand draait echter een stuk beter.
De router zit met een kabel aan mijn PC, waardoor ik vanaf oktober 2024 altijd prima snelheden heb.
Snelheden waren 500-700 mbps down en 40 mbps up en de laatste week 900 mbps down en 70 up.
Ik had direct 2 extra punten besteld, maar die deden eigenlijk helemaal niks, deze teruggestuurd en mesh uitgezet. Ook heb ik de bandbreedte naar 20/40/80 Mhz gezet en op een ander kanaal gezet.
De router bereikt het hele huis.
Wifi was (en is) erg variabel en gaat soms naar nauwelijks verbinding, router uit en aan en weer opgelost.
De laatste maand draait echter een stuk beter.
Ik doe geen grafiekjes 😉 Beetje scheef gezien denk ik. Ik rij door heel Nederland en doe af en toe eens een speedtestje.Waah schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:55:
[...]
En hoe vaak? want als ik je grafiek zie, en hoeveel datapoint die op een dag lijkt te hebben, zie ik denk ik wel waarom ze je snelheid knijpen![]()
En als ik je grafiekje zie, denk ik eerder dat je meerdere keren per uur test...
Misschien eens 3x per dag een speedtestje doen als je het echt wil bijhouden....Of gewoon geen speedtest en kijken hoe het bevalt, ipv continu testen
Verkeerde gequote inderdaadMiglow schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:47:
[...]
Ik doe geen grafiekjes 😉 Beetje scheef gezien denk ik. Ik rij door heel Nederland en doe af en toe eens een speedtestje.
Buiten piekmomenten (lees na de spits) keert de upload en download weer op hun normale niveau terug. Toch soort traffic shaping, waarschijnlijk is het netwerk toch een stuk drukker geworden met al die k&k abonnees.
Ping blijft wel hoger, zo laag als eerst (13 ~ 15 ms) haal ik niet meer
Edit na enkele speedtestjes en een reboot kakt het weer in
[ Voor 9% gewijzigd door netblade op 03-04-2025 19:38 ]
Ik heb een vraag uitstaan bij Odido. Mocht daar wat nuttigs uitkomen dan meld ik het hier even.netblade schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:28:
Buiten piekmomenten (lees na de spits) keert de upload en download weer op hun normale niveau terug. Toch soort traffic shaping, waarschijnlijk is het netwerk toch een stuk drukker geworden met al die k&k abonnees.
Inmiddels is de ping hier ook aanzienlijk hoger en de upload is nog verder ingekakt. Download blijft hoog. Ben benieuwd wat er nou aan de hand is.
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.