Ja ben vooral benieuwd naar morgen qua stroom. Als het daar sowieso lager uitkomt in de middaguren, dan vraag ik me dus af of dat aangepast wordt. We houden het in de gaten.jurgen purgen schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:17:
[...]
Ik denk dat jij ons dat maandag moet vertellen. Ik krijg al tijden geen GR op de laadpaal.
Mijn boefje is liev!
Ik heb in ieder geval nog nooit bewust gezien dat té vroeg volladen wordt gecompenseerd. Maar de informatie daaromheen is ook niet heel transparant.
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Omdat Grid Rewards zijn ter ondersteuning van het netwerk, en er dan gekeken wordt naar de laagste volgende bekende prijs en dus niet zozeer aan de hand van de prijs zoveel dagen verderop omdat die simpelweg niet bekend is. Wil je niet laden moet je of slim laden uit zetten of je auto eenvoudig weg niet aan de lader hangen.JB schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:38:
Hoe werken die grid rewards mbt aankomend weekend? De auto zit al aangesloten met eindtijd maandag 8:00 uur en ik zie nu dat de accu alweer bijna vol is omdat er grid rewards zijn. Gemiddeld kom ik nu op zo'n 15 cent uit. Hoe kan Tibber nu al weten dat het weekend duurder gaat zijn of wordt dit gecompenseerd indien dat niet zo is?
Enjoy the silence...
Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Dan zouden mensen bij wijze van de auto de hele week aan de lader kunnen hebben hangen zodat de prijs wordt aangepast naar de laagste prijs van die week.JB schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:23:
[...]
Ja ben vooral benieuwd naar morgen qua stroom. Als het daar sowieso lager uitkomt in de middaguren, dan vraag ik me dus af of dat aangepast wordt. We houden het in de gaten.
Enjoy the silence...
Ja begrijpelijk natuurlijk maar ik heb dus vanochtend een laadsessie achter de rug terwijl Tibber ook weet dat het in weekend lage prijzen zijn. Nu staan ze er voor morgen met 13,6 cent. Dus eigenlijk had ik ‘m dan pas morgen aan moeten sluiten, want ik denk dat Tibber er primair nu alleen beter van wordt door meteen te laden ipv morgen of overmorgen. Ik word te weinig/niet beloond in deze?13art schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:29:
[...]
Omdat Grid Rewards zijn ter ondersteuning van het netwerk, en er dan gekeken wordt naar de laagste volgende bekende prijs en dus niet zozeer aan de hand van de prijs zoveel dagen verderop omdat die simpelweg niet bekend is. Wil je niet laden moet je of slim laden uit zetten of je auto eenvoudig weg niet aan de lader hangen.
Mijn boefje is liev!
Maar waarom zou je dan nog werken met geen specifieke vertrektijd? In mijn geval werkt het in mijn nadeel zo lijkt.13art schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:32:
[...]
Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Dan zouden mensen bij wijze van de auto de hele week aan de lader kunnen hebben hangen zodat de prijs wordt aangepast naar de laagste prijs van die week.
Mijn boefje is liev!
Je wordt wel degelijk beloond, daarvoor zijn de Grid Rewards. Dat je mogelijk morgen goedkoper kan laden, die gok is geheel aan jou en dan inderdaad de auto maar niet aan de lader hangen en die gok nemen.JB schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:13:
[...]
Ja begrijpelijk natuurlijk maar ik heb dus vanochtend een laadsessie achter de rug terwijl Tibber ook weet dat het in weekend lage prijzen zijn. Nu staan ze er voor morgen met 13,6 cent. Dus eigenlijk had ik ‘m dan pas morgen aan moeten sluiten, want ik denk dat Tibber er primair nu alleen beter van wordt door meteen te laden ipv morgen of overmorgen. Ik word te weinig/niet beloond in deze?
Waarom zou Tibber alleen Grid Rewards geven bij de verwachting dat het weekend mogelijk de prijzen lager zijn? Dan is toch het hele nut van de Grid Rewards weg? Grid rewards betekend niet automatisch de goedkoopste prijs tot aan de ingestelde vertrektijd. Waar zou dan de grens moeten komen liggen? Vanaf 48 uur vooraf aan de ingestelde vertrektijd? 72 uur? 120 uur? Dan moet Tibber maar gaan gokken naar wat de mogelijke prijs zou zijn en zelf het verlies nemen wanneer ze verkeerd gegokt hebben? Het is en blijft een bedrijf dat zelf ook moet verdienen, geen liefdadigheidsinstelling.
[ Voor 9% gewijzigd door 13art op 11-09-2026 13:34 ]
Enjoy the silence...
Omdat je dan zeker weet dat je auto volgeladen is wanneer jij hem weer nodig hebt.JB schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:14:
[...]
Maar waarom zou je dan nog werken met geen specifieke vertrektijd? In mijn geval werkt het in mijn nadeel zo lijkt.
Logisch dat iedereen zo goedkoop mogelijk uit wil zijn. Wil ik uiteraard ook, en met het plannen van het laadschema wordt daar ook rekening mee gehouden (kan overigens ook wel eens mis gaan omdat dat wel gepland wordt aan de hand van verwachte prijzen) maar Grid Rewards zijn dus voornamelijk ter ondersteuning van het net. De gok nemen dat het morgen/overmorgen goedkoper is om te laden zodat dat die prijzen bekend zijn is geheel voor eigen rekening, niet voor Tibber.
[ Voor 50% gewijzigd door 13art op 11-09-2026 13:38 ]
Enjoy the silence...
Het is meer naïviteit vanuit mij denk ik. Ik plug in en ga er vanuit dat er toch pas morgen of zondag wordt geladen omdat goedkoper (normaliter).13art schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:32:
[...]
Omdat je dan zeker weet dat je auto volgeladen is wanneer jij hem weer nodig hebt.
Logisch dat iedereen zo goedkoop mogelijk uit wil zijn. Wil ik uiteraard ook, en met het plannen van het laadschema wordt daar ook rekening mee gehouden (kan overigens ook wel eens mis gaan omdat dat wel gepland wordt aan de hand van verwachte prijzen) maar Grid Rewards zijn dus voornamelijk ter ondersteuning van het net. De gok nemen dat het morgen/overmorgen goedkoper is om te laden zodat dat die prijzen bekend zijn is geheel voor eigen rekening, niet voor Tibber.
Mijn boefje is liev!
Voor het standaard laadplan kan je daar min of meer ook wel vanuit gaan. Maar Grid Rewards werkt net even anders 🙂JB schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:43:
[...]
Het is meer naïviteit vanuit mij denk ik. Ik plug in en ga er vanuit dat er toch pas morgen of zondag wordt geladen omdat goedkoper (normaliter).
Enjoy the silence...
Over de hoogte van die rewards kan je overigens hele lange andere discussies voeren
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Ja daar zit de fout in mijn denkwijze. Het is klaarblijkelijk nodig geweest, waardoor ik nu iets duurder heb geladen dan morgen, omdat vanochtend de prijzen nog niet bekend waren.13art schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:50:
[...]
Voor het standaard laadplan kan je daar min of meer ook wel vanuit gaan. Maar Grid Rewards werkt net even anders 🙂
Mijn boefje is liev!
You win some, you lose some.
Bij tarieven in de app gewoon Tibber als leverancier selecteren?ChUcKiE schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:32:
Weet iemand hier wat je precies bij HomeWizard aan tarieven van Tibber moet instellen?
Ik heb nu dit, maar weet niet of dat klopt
[Afbeelding]
Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Import .11641ChUcKiE schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:32:
Weet iemand hier wat je precies bij HomeWizard aan tarieven van Tibber moet instellen?
Ik heb nu dit, maar weet niet of dat klopt
[Afbeelding]
Export .09161
Klopt, maar het ging me met name om de tarieven die jezelf handmatig moet invoeren.revolution-nl schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:37:
[...]
Bij tarieven in de app gewoon Tibber als leverancier selecteren?
Staat hier nu op 15 cent voor 32 kWh, sinds gister ingeplugd. Niks mis mee toch?
Vandaag zie ik ineens de tussenliggende dagen tm gisteren er weer bij. Alleen lijkt het alsof ze die data zelf gegenereerd hebben en niet aan de hand van mijn standen..
Er staat ook mooi bij 'bevat geschatte waardes'.
Verbruik laat alle dagen een dip zien in de nacht en een piek op de avond (normaal stroomverbruik), teruglevering een oplopende curve rond de middag.
Alleen... ik heb geen zonnepanelen en laad mijn accu alleen in de middag (laagste tarieven) en lever 's avonds terug (deze week zelfs met 60-80ct als piek).
Ik heb alleen nergens een bericht gehad van een storing, of dat ze niet kunnen uitlezen. Leuk, maar dat betekend dus 5-8 euro verbruik per dag, en 1-2 euro opleveren, terwijl dat dus 2-4 euro verbruik zou moeten zijn, en 5-10 euro opbrengst..
Ben ik de enige die dat ziet?
[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 11-09-2026 20:36 ]
Ik kwam uit op 16 cent uiteindelijk. Zeker niks mis mee, maar dan heb je dus 2 opties omdat de tarieven nog niet bekend waren voor de zaterdag (die 99% afgekapt wordt op zo'n 13,5 cent de laatste tijd tijdens de gunstige uren);Beekforel schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 20:21:
@JB waar heb je volgens je huidige sessie voor geladen dan?
Staat hier nu op 15 cent voor 32 kWh, sinds gister ingeplugd. Niks mis mee toch?
- aankoppelen voor grid ondersteuning != goedkoopste moment laden
- meteen aankoppelen en 'm gewoon nemen als ie minder gunstig uitvalt, maar wel gridondersteuning
Mijn boefje is liev!
Wij pluggen hem altijd in, vind het allemaal wel prima. Moet er niet teveel over na hoeven denken. Misschien dat ik komend jaar wel wat kritischer ga worden en meer zelf op solar ga laden.JB schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 20:44:
[...]
Ik kwam uit op 16 cent uiteindelijk. Zeker niks mis mee, maar dan heb je dus 2 opties omdat de tarieven nog niet bekend waren voor de zaterdag (die 99% afgekapt wordt op zo'n 13,5 cent de laatste tijd tijdens de gunstige uren);
- aankoppelen voor grid ondersteuning != goedkoopste moment laden
- meteen aankoppelen en 'm gewoon nemen als ie minder gunstig uitvalt, maar wel gridondersteuning
[Afbeelding]
Je kunt https://energie.theoxygent.nl/ wel iets verder vooruit een schatting bekijken en op basis daarvan inpluggen. Maar wel veel gedoe om een paar cent...
Tibber gebruikt ook wel meer voorspelling dan alleen de volgende dag. Alleen valt het soms mee en soms tegen.Beekforel schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:23:
[...]
Wij pluggen hem altijd in, vind het allemaal wel prima. Moet er niet teveel over na hoeven denken. Misschien dat ik komend jaar wel wat kritischer ga worden en meer zelf op solar ga laden.
Je kunt https://energie.theoxygent.nl/ wel iets verder vooruit een schatting bekijken en op basis daarvan inpluggen. Maar wel veel gedoe om een paar cent...
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Enjoy the silence...
Dus, ja het is zo dat je niet "extra vergoed" wordt voor de lagere prijs X dagen later, maar voor mijn persoonlijke gevoel is het wel zo dat de prijs voor de GR sessies vaak rond de 11/12 cent schommelt en dat is dan wel weer erg goedkoop (12 cent incl de belastingen zoals dat vermeld staat in de ap).
Mijn ervaring is dat het heel erg afhankelijk is van wanneer je de auto aansluit en wat dan de laagste prijs is. Ook wel eens ruim boven de 12 cent uitgekomen met Grid Rewards wanneer de marktprijs ergens op de 30 cent zat. Maar aangezien ik er een gewoonte van heb gemaakt de auto aan te sluiten wanneer de volgende dag lagere prijzen zijn kom ik over het algemeen op een prima prijs uit voor het laden onder Grid Rewards.tcw82 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:28:
@13art @JB ik had jullie conversatie even gelezen net (die van gisteren) en ik herken wel wat JB schrijft, echter, als ik kijk naar mijn gemiddelde prijs per kwh die door de App wordt gerapporteerd komt die voor het laden uit op ca. 12 cent. Dat is 1 cent lager dan de prijs van het dal van vandaag. Zo ook de GR sessie van gisteren.
Dus, ja het is zo dat je niet "extra vergoed" wordt voor de lagere prijs X dagen later, maar voor mijn persoonlijke gevoel is het wel zo dat de prijs voor de GR sessies vaak rond de 11/12 cent schommelt en dat is dan wel weer erg goedkoop (12 cent incl de belastingen zoals dat vermeld staat in de ap).
Waar ik de laatste paar keer wel tegenaan ben gelopen is dat wat Tibber denkt in de auto te stoppen niet uit komt met wat er daadwerkelijk in moet om op 100% uit te komen waardoor er aan het einde alsnog ingepland geladen wordt tegen een duurdere prijs. Of er ergens een verlies is of dat het aan het accu management van de auto ligt geen idee.
Sowieso zou de auto vandaag de gehele lage prijs periode laden tot 100%, maar zag later dat dit opeens aangepast was en er maar een gedeelte van de lage prijs periode geladen zou worden. Nu was hij weer ongepland aan het laden. Gekeken, stond de accu pas op 85%. Wat op zich niet gek is gezien de vele onderbrekingen vanwege Grid Rewards. Maar wel gek gezien de prijzen morgen een stuk hoger liggen.
Edit:
De Kia app liep wat achter. Accu bleek tot 99% opgeladen te zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door 13art op 12-09-2026 21:14 ]
Enjoy the silence...
Herkenbaar, volgens mij komt dit omdat de auto veel minder stroom opneemt wanneer die in de buurt van 100% komt. Hier los ik dat op door wanneer ik naar 100% wil het tijdstip dat de auto vol zou moeten zijn twee uur zet voordat de kWh prijs weer omhoog gaat. Dan haalt die hier de 100% wel voordat de prijs hoger wordt omdat die daar 2 uur extra voor heeft.13art schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:34:
[...]
Waar ik de laatste paar keer wel tegenaan ben gelopen is dat wat Tibber denkt in de auto te stoppen niet uit komt met wat er daadwerkelijk in moet om op 100% uit te komen waardoor er aan het einde alsnog ingepland geladen wordt tegen een duurdere prijs. Of er ergens een verlies is of dat het aan het accu management van de auto ligt geen idee.
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Normaal gesproken houdt Tibber daar wel rekening mee. Tibber weet natuurlijk hoeveel er ongeveer in de accu moet en kan zien hoeveel er in gestuurd wordt. Sowieso is er logischerwijs altijd wat verlies, maar het valt nu de laatste tijd op dat Tibber er wel behoorlijk naast lijkt te zitten.Henielma schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:40:
[...]
Herkenbaar, volgens mij komt dit omdat de auto veel minder stroom opneemt wanneer die in de buurt van 100% komt. Hier los ik dat op door wanneer ik naar 100% wil het tijdstip dat de auto vol zou moeten zijn twee uur zet voordat de kWh prijs weer omhoog gaat. Dan haalt die hier de 100% wel voordat de prijs hoger wordt omdat die daar 2 uur extra voor heeft.
Enjoy the silence...
Tot ongeveer 90% vol laden rekent Tibber dat voor mijn auto goed uit, wanneer ik verder wil schat Tibber in mijn geval de benodigde tijd te kort in.13art schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:42:
[...]
Normaal gesproken houdt Tibber daar wel rekening mee. Tibber weet natuurlijk hoeveel er ongeveer in de accu moet en kan zien hoeveel er in gestuurd wordt. Sowieso is er logischerwijs altijd wat verlies, maar het valt nu de laatste tijd op dat Tibber er wel behoorlijk naast lijkt te zitten.
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Nu paar dagen verder en eerlijk? Ik snap er even helemaal niets van. zie screenshots
Accu niet een gebruikt tijdens piek tarieven? Maar “wachten op piektarief” maar daar zit het nu al op. En nu wacht zelfs tot vannacht 3u ? Dan is het tarief nog lager! Dit kan nooit en te nimmer kloppen…
In Solaredge staat nu ook ingesteld: uitgeschakeld tussen 20:00 - 19:00
![]() | ![]() |
[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 13-09-2026 20:32 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Ik weet het niet zeker (heb zelf geen accu), maar op je screenshot staat wachten op lagere tarieven. Om 3uur vannacht is de prijs tussen 3 en 5 het laagste van de nacht zodat daarna de piek van verbruik in de ochtend opgevangen worden door de accu. Dus dat is niet zo gek mbt volladen.Crazy- schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:22:
Onlangs kon ik m’n auto & batterij van SolarEdge koppelen en Slim laden & Grid Rewards activeren. Leuk om eens te testen
Nu paar dagen verder en eerlijk? Ik snap er even helemaal niets van. zie screenshots
Accu niet een gebruikt tijdens piek tarieven? Maar “wachten op piektarief” maar daar zit het nu al op. En nu wacht zelfs tot vannacht 3u ? Dan is het tarief nog lager! Dit kan nooit en te nimmer kloppen…
~[Afbeelding] ~[Afbeelding]
Dat je accu nu niet gebruikt wordt om te ontladen zou gevoelsmatig gek zijn. Heb je in de SolarEdge app zelf ook gekeken of daar nul activiteit te zien is?
[ Voor 8% gewijzigd door 13art op 13-09-2026 20:34 ]
Enjoy the silence...
Ja maar is totaal onlogisch? Het is nu piek uur. Daar is juist de accu voor. Maar die staat uitschakelt nu.13art schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:33:
[...]
Ik weet het niet zeker (heb zelf geen accu), maar op je screenshot staat wachten op lagere tarieven. Om 3uur vannacht is de prijs tussen 3 en 5 het laagste van de nacht zodat daarna de piek van verbruik in de ochtend opgevangen worden door de accu.
en als tarief dus lager is gaat ie hem inschakelen. Je maakt mij niet wijs dat dat logisch is of hoort
De accu wordt inderdaad NIET gebruikt. We draaien dus vol op het net
[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 13-09-2026 20:36 ]
Geen idee hoe de verwoording binnen Tibber is. De accu laden met lage tarieven is ook een vorm van actief toch? 😉Crazy- schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:36:
[...]
Ja maar is totaal onlogisch? Het is nu piek uur. Daar is juist de accu voor. Maar die staat uitschakelt nu.
en als tarief dus lager is gaat ie hem inschakelen. Je maakt mij niet wijs dat dat logisch is of hoort
De accu wordt inderdaad NIET gebruikt. We draaien dus vol op het net
Verder met je eens hoor, dat je nu zou verwachten dat opgeslagen energie vanuit de accu gebruikt wordt.
[ Voor 9% gewijzigd door 13art op 13-09-2026 20:49 ]
Enjoy the silence...
Actief wel ja. Maar het principe van je accu voordeel is weg. Je ontlast het net niet (hoog tarief). vind het maar wat raar…. Maar iets instellen kan niet. En “de exacte reden” Of een planning is er ook niet. Beetje een teveel black box13art schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:48:
[...]
Geen idee hoe de verwoording binnen Tibber is. De accu laden met lage tarieven is ook een vorm van actief toch? 😉
Hiervoor volledig SolarEdge de sturing laten doen, dat werkte prima. maar eens verder verdiepen wat de redenatie is van Tibber hierin
[ Voor 13% gewijzigd door Crazy- op 13-09-2026 20:52 ]
Slim laden en grid rewards zeg je.Crazy- schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:51:
Hiervoor volledig SolarEdge de sturing laten doen, dat werkte prima. maar eens verder verdiepen wat de redenatie is van Tibber hierin
Wat zegt je overzicht met grid rewards over de periode waarover je het hebt?
Doel je op het dag resultaat? Want behalve dat is er geen enkel overzicht zover ik zie.Bezzerk schreef op maandag 14 september 2026 @ 08:17:
[...]
Slim laden en grid rewards zeg je.
Wat zegt je overzicht met grid rewards over de periode waarover je het hebt?
daar was het gisteren 24ct. voor de batterij, 0,02 voor de auto
Met de Homevolt van Tibber had je eerder de keuze om te wisselen tussen ondersteuning of verdiensten. Nu is die ondersteuning optie inmiddels uit de software gehaald en kan je alleen nog de verdiensten modus kiezen.Crazy- schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:51:
[...]
Actief wel ja. Maar het principe van je accu voordeel is weg. Je ontlast het net niet (hoog tarief). vind het maar wat raar…. Maar iets instellen kan niet. En “de exacte reden” Of een planning is er ook niet. Beetje een teveel black box
Hij zal dus maximaal gaan op Grid Rewards en laag opladen en hoog ontladen. Nu heeft Backpacker eerder ooit aangegeven dat vanaf 2027 dit wel gaat veranderen aangezien dan salderen gaat verdwijnen. Dan zal de Homevolt meer weer richting ondersteuning aan en pieken en dure momenten gaan opvangen.
Ik ga er gemakshalve er even vanuit dat alle batterijen met de dezelfde strategie aangestuurd worden maar dat kan ik ook helemaal mis hebben.
/f/image/rGoSsLoLOnoJ5VDRsKVVYaaz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qY66tCpEehRHSRMQeYjoNiTz.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/rUIGHp3Tz1zaETTfarlZq30G.png?f=fotoalbum_tile)