• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:18
Situatie: 3x25A, Tibber + Pulse, 4,2 kWp SolarEdge, Wallbox Pulsar Max, Tesla Model 3 SR+ 2021. Load balancing is voor mij een must (5 personen in huis...). Ik wil ERE gaan doen (via Joulo?).

Ik twijfel momenteel tussen een Easee Charge Max en een Zaptec Go 2.

Mijn twijfel zit vooral in de toekomst:

- Easee lijkt voor Tibber + Pulse + Joulo prima, maar hoe zit het als ik ooit via een werkgever mijn thuisladen moet laten vergoeden? Kan dat dan naast Tibber, of loop je tegen de "één operator"-beperking van Easee aan?

- Zaptec lijkt hierin wat flexibeler met meerdere backoffice/API-koppelingen, maar is dat in de praktijk ook zo?

- Zijn er nog andere voor- of nadelen die ik over het hoofd zie? De huidige non-ERE setup met de Wallbox werkt rock-solid, en dat wil heel graag zou houden.

Wat zouden jullie nu kiezen, en vooral: waarom?

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:36

JB

Cédric roelt!

@catchingfire Bij Easee gaat het NIET werken incl. een backoffice. Dat kan met Zaptec dus wel. Zonneladen lijkt dan weer beter te werken bij Easee, dus hopelijk komt die integratie met Zaptec snel en werkt die dan ook beter dan nu.

Mijn boefje is liev!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:25
catchingfire schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:13:
Situatie: 3x25A, Tibber + Pulse, 4,2 kWp SolarEdge, Wallbox Pulsar Max, Tesla Model 3 SR+ 2021. Load balancing is voor mij een must (5 personen in huis...). Ik wil ERE gaan doen (via Joulo?).

Ik twijfel momenteel tussen een Easee Charge Max en een Zaptec Go 2.

Mijn twijfel zit vooral in de toekomst:

- Easee lijkt voor Tibber + Pulse + Joulo prima, maar hoe zit het als ik ooit via een werkgever mijn thuisladen moet laten vergoeden? Kan dat dan naast Tibber, of loop je tegen de "één operator"-beperking van Easee aan?

- Zaptec lijkt hierin wat flexibeler met meerdere backoffice/API-koppelingen, maar is dat in de praktijk ook zo?

- Zijn er nog andere voor- of nadelen die ik over het hoofd zie? De huidige non-ERE setup met de Wallbox werkt rock-solid, en dat wil heel graag zou houden.

Wat zouden jullie nu kiezen, en vooral: waarom?
Gewoon met de werkgever afspreken dat zij een laadpaal plaatsen op hun kosten of jou de echte gemaakte laadkosten laat declareren.

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:18
JB schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:50:
@catchingfire Bij Easee gaat het NIET werken incl. een backoffice. Dat kan met Zaptec dus wel. Zonneladen lijkt dan weer beter te werken bij Easee, dus hopelijk komt die integratie met Zaptec snel en werkt die dan ook beter dan nu.
Oke... dat is met het oog het wegvallen van het salderen wel prettig lijkt me.
ASS-Ware schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:48:
[...]

Gewoon met de werkgever afspreken dat zij een laadpaal plaatsen op hun kosten of jou de echte gemaakte laadkosten laat declareren.
Dat werkgevers-ding is meer een hypothetisch probleem. Ik rij nu gewoon prive en en wil vooral dat alles supersmooth werkt, maar dan gebruik makend van de ERE regeling. Het zou fijn zijn als het wel wat toekomst-proof is.

De balans nu opmakend geeft me het gevoel dat de Easee Charge Max "nu" (alles prive) het beste werkt icm Tibber??

Nu ik wat verder kijk lees ik echter op verschillende plekken dat ik m'n Wallbox niet zelf kan/mag vervangen omdat een Easee een installateurscode nodig heeft om geactiveerd te kunnen worden?
Bij de Zaptec Go 2 zou je "kunnen doen alsof je de installateur bent" door een QR code te scannen?

Iemand ervaring met het zelf vervangen van een laadpunt??
Als ik een installateur moet laten komen is de potentiele winst er vanaf.

• ASS-Ware
catchingfire schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:40:
[...]

Oke... dat is met het oog het wegvallen van het salderen wel prettig lijkt me.

[...]

Dat werkgevers-ding is meer een hypothetisch probleem. Ik rij nu gewoon prive en en wil vooral dat alles supersmooth werkt, maar dan gebruik makend van de ERE regeling. Het zou fijn zijn als het wel wat toekomst-proof is.

De balans nu opmakend geeft me het gevoel dat de Easee Charge Max "nu" (alles prive) het beste werkt icm Tibber??

Nu ik wat verder kijk lees ik echter op verschillende plekken dat ik m'n Wallbox niet zelf kan/mag vervangen omdat een Easee een installateurscode nodig heeft om geactiveerd te kunnen worden?
Bij de Zaptec Go 2 zou je "kunnen doen alsof je de installateur bent" door een QR code te scannen?

Iemand ervaring met het zelf vervangen van een laadpunt??
Als ik een installateur moet laten komen is de potentiele winst er vanaf.
Mijn Easee is opgehangen en aangesloten door een elektriciën, die de Easee paal niet kende, dus de config heb ik zelf gedaan.
Maar ik heb niets hoeven activeren.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:11
Om een Easee lader te installeren heb je een pincode nodig, die wordt bij de lader geleverd. Het is bedoeld om diefstal tegen te gaan, verder is er niets spannends aan. Ik geloof dat zonneladen met tibber wel goed werkt, Easee kan het niet zelf (ten minste niet op 3 fasen, de functie is er wel maar dat werkt voor geen meter).

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:25
Backpacker schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:12:
[...]

Zoals gezegd kan dat gebeuren afhankelijk van de instellingen van je Zaptec maar dat gebeurd nog niet bewust door de aansturing van Tibber. Maar dat komt er dus wel aan :)

[Afbeelding]
Hoe zit dat met de ChargeAmps Halo, is daar ook nog kans op een automatische schakeling tussen 1 en 3 fasen?

SR+ sept 2019 wit

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kogel is door de kerk, heb gekozen voor Tibber na een grondig onderzoek in vergelijk met Frank Energie. En ook met vergelijk met voordelige aanbieders als Budget Energie en Pure Energy.

Integratie is me wel wat waard. Met Frank merk ik dat de klantenservice niet op het niveau is. Slechte recensies ook daarover. Ook de app vind ik prima, maar simpel.

Bij Tibber krijg ik € 132 cashback verdeelt per maand, een goede app, integratie laadpaal en straks als het goed is Goodwe zonnepanelen en daarnaast Grid Rewards.

Benieuwd of het werkt zoals ik hoop voor ons. Wil in deze dure tijden geen vast contract afsluiten en kan goed sturen met laden van de auto.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• ASS-Ware
*knip*

Ik zie vandaag weer eens wat bijzonders.

Ik zit even naar augustus te kijken.
Tel ik alle individuele laadkosten bij elkaar op, dan kom ik op €15,35.
De app zegt voor augustus €16, kan een kwestie van afronden zijn.
Het te downloaden laadkostenoverzicht zegt €14,90 ex BTW en €18,03 inclusief BTW.
Ja, wat is het nou?

Edit:

De uitleg van Tibber:

Ik snap je verwarring helemaal! Je ziet inderdaad drie verschillende bedragen voor augustus:

€15,35 - som van individuele laadsessies
€16,00 - in de app
€14,90 ex BTW (€18,03 incl BTW) - downloadbaar overzicht
Deze verschillende bedragen komen door verschillende rekenmethoden:

De individuele sessies tellen exact de kosten per laadbeurt op
Het downloadbare rapport toont geschatte laadkosten inclusief belastingen, maar exclusief netbeheerkosten en Grid Rewards-verdiensten
Dit rapport is alleen voor inzicht en niet gekoppeld aan je daadwerkelijke elektriciteitsrekening
Het belangrijkste om te weten: Tibber factureert op basis van je werkelijke meterverbruik, niet op de berekeningen uit het laadrapport. Daarom zie je deze verschillen tussen de geschatte kosten en daadwerkelijke gemeten verbruik met verschillende belastingbehandelingen.

[ Voor 51% gewijzigd door twain4me op 01-09-2026 20:09 ]

• HaraldBou
  • Laatst online: 02-09 09:33
THE_BASE schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:22:
Kogel is door de kerk, heb gekozen voor Tibber na een grondig onderzoek in vergelijk met Frank Energie. En ook met vergelijk met voordelige aanbieders als Budget Energie en Pure Energy.

Integratie is me wel wat waard. Met Frank merk ik dat de klantenservice niet op het niveau is. Slechte recensies ook daarover. Ook de app vind ik prima, maar simpel.

Bij Tibber krijg ik € 132 cashback verdeelt per maand, een goede app, integratie laadpaal en straks als het goed is Goodwe zonnepanelen en daarnaast Grid Rewards.

Benieuwd of het werkt zoals ik hoop voor ons. Wil in deze dure tijden geen vast contract afsluiten en kan goed sturen met laden van de auto.
Goodwe zonnepanelen? Staan die al in de powerups?

• THE_BASE
  • Niet online
HaraldBou schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:33:
[...]

Goodwe zonnepanelen? Staan die al in de powerups?
Nope. Stond op LinkedIn dat ze die willen gaan ondersteunen. Ze werken daarvoor samen met Goodwe.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-09 13:12
THE_BASE schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:11:
[...]

Nope. Stond op LinkedIn dat ze die willen gaan ondersteunen. Ze werken daarvoor samen met Goodwe.
Vorige week de batterij met smart system laten aanleggen. Complexere installatie dan ik ingeschat had. De installateurs raadden mij ter plekke aan om mijn zonnepanelen direct aan te sluiten op de Solis omvormer van de batterij en daarmee 8-10% aan verliezen te voorkomen. Slimme zet en ben er blij mee omdat Goodwe nog niet ondersteund werden.

Systeem werkt nu boven verwachting en is continue zijn strategie aan het aanpassen aan de omstandigheden. Grid-awards blijven een beetje vaag hoe ze berekend worden maar tellen wel aan; gisteren 4,50 euro.

De app werkt na paar dagen "leren" super en geeft bijna alle info die je kan krijgen en vooral leuk is de prognose hoe die in toekomstige periode gaat handelen

• THE_BASE
  • Niet online
Laroil schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:12:
[...]

Vorige week de batterij met smart system laten aanleggen. Complexere installatie dan ik ingeschat had. De installateurs raadden mij ter plekke aan om mijn zonnepanelen direct aan te sluiten op de Solis omvormer van de batterij en daarmee 8-10% aan verliezen te voorkomen. Slimme zet en ben er blij mee omdat Goodwe nog niet ondersteund werden.

Systeem werkt nu boven verwachting en is continue zijn strategie aan het aanpassen aan de omstandigheden. Grid-awards blijven een beetje vaag hoe ze berekend worden maar tellen wel aan; gisteren 4,50 euro.

De app werkt na paar dagen "leren" super en geeft bijna alle info die je kan krijgen en vooral leuk is de prognose hoe die in toekomstige periode gaat handelen
Grid Awards is inderdaad wel een lastige, geen idee hoe ze dit berekenen en volgens mij alleen voor laden van de auto. Gemiddeld komt men op € 106 volgens Tibber zelf. Moet je wel flink voor rijden.

• Schrobz
  • Laatst online: 23:25
Schrobz schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:07:
[...]

Hoe zit dat met de ChargeAmps Halo, is daar ook nog kans op een automatische schakeling tussen 1 en 3 fasen?
@Backpacker ?

[ Voor 4% gewijzigd door Schrobz op 02-09-2026 23:25 ]

SR+ sept 2019 wit

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste