• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 19:38
Situatie: 3x25A, Tibber + Pulse, 4,2 kWp SolarEdge, Wallbox Pulsar Max, Tesla Model 3 SR+ 2021. Load balancing is voor mij een must (5 personen in huis...). Ik wil ERE gaan doen (via Joulo?).

Ik twijfel momenteel tussen een Easee Charge Max en een Zaptec Go 2.

Mijn twijfel zit vooral in de toekomst:

- Easee lijkt voor Tibber + Pulse + Joulo prima, maar hoe zit het als ik ooit via een werkgever mijn thuisladen moet laten vergoeden? Kan dat dan naast Tibber, of loop je tegen de "één operator"-beperking van Easee aan?

- Zaptec lijkt hierin wat flexibeler met meerdere backoffice/API-koppelingen, maar is dat in de praktijk ook zo?

- Zijn er nog andere voor- of nadelen die ik over het hoofd zie? De huidige non-ERE setup met de Wallbox werkt rock-solid, en dat wil heel graag zou houden.

Wat zouden jullie nu kiezen, en vooral: waarom?

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 11:18

JB

Cédric roelt!

@catchingfire Bij Easee gaat het NIET werken incl. een backoffice. Dat kan met Zaptec dus wel. Zonneladen lijkt dan weer beter te werken bij Easee, dus hopelijk komt die integratie met Zaptec snel en werkt die dan ook beter dan nu.

Mijn boefje is liev!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:03
catchingfire schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:13:
Situatie: 3x25A, Tibber + Pulse, 4,2 kWp SolarEdge, Wallbox Pulsar Max, Tesla Model 3 SR+ 2021. Load balancing is voor mij een must (5 personen in huis...). Ik wil ERE gaan doen (via Joulo?).

Ik twijfel momenteel tussen een Easee Charge Max en een Zaptec Go 2.

Mijn twijfel zit vooral in de toekomst:

- Easee lijkt voor Tibber + Pulse + Joulo prima, maar hoe zit het als ik ooit via een werkgever mijn thuisladen moet laten vergoeden? Kan dat dan naast Tibber, of loop je tegen de "één operator"-beperking van Easee aan?

- Zaptec lijkt hierin wat flexibeler met meerdere backoffice/API-koppelingen, maar is dat in de praktijk ook zo?

- Zijn er nog andere voor- of nadelen die ik over het hoofd zie? De huidige non-ERE setup met de Wallbox werkt rock-solid, en dat wil heel graag zou houden.

Wat zouden jullie nu kiezen, en vooral: waarom?
Gewoon met de werkgever afspreken dat zij een laadpaal plaatsen op hun kosten of jou de echte gemaakte laadkosten laat declareren.

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 19:38
JB schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:50:
@catchingfire Bij Easee gaat het NIET werken incl. een backoffice. Dat kan met Zaptec dus wel. Zonneladen lijkt dan weer beter te werken bij Easee, dus hopelijk komt die integratie met Zaptec snel en werkt die dan ook beter dan nu.
Oke... dat is met het oog het wegvallen van het salderen wel prettig lijkt me.
ASS-Ware schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:48:
[...]

Gewoon met de werkgever afspreken dat zij een laadpaal plaatsen op hun kosten of jou de echte gemaakte laadkosten laat declareren.
Dat werkgevers-ding is meer een hypothetisch probleem. Ik rij nu gewoon prive en en wil vooral dat alles supersmooth werkt, maar dan gebruik makend van de ERE regeling. Het zou fijn zijn als het wel wat toekomst-proof is.

De balans nu opmakend geeft me het gevoel dat de Easee Charge Max "nu" (alles prive) het beste werkt icm Tibber??

Nu ik wat verder kijk lees ik echter op verschillende plekken dat ik m'n Wallbox niet zelf kan/mag vervangen omdat een Easee een installateurscode nodig heeft om geactiveerd te kunnen worden?
Bij de Zaptec Go 2 zou je "kunnen doen alsof je de installateur bent" door een QR code te scannen?

Iemand ervaring met het zelf vervangen van een laadpunt??
Als ik een installateur moet laten komen is de potentiele winst er vanaf.

• ASS-Ware
catchingfire schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:40:
[...]

Oke... dat is met het oog het wegvallen van het salderen wel prettig lijkt me.

[...]

Dat werkgevers-ding is meer een hypothetisch probleem. Ik rij nu gewoon prive en en wil vooral dat alles supersmooth werkt, maar dan gebruik makend van de ERE regeling. Het zou fijn zijn als het wel wat toekomst-proof is.

De balans nu opmakend geeft me het gevoel dat de Easee Charge Max "nu" (alles prive) het beste werkt icm Tibber??

Nu ik wat verder kijk lees ik echter op verschillende plekken dat ik m'n Wallbox niet zelf kan/mag vervangen omdat een Easee een installateurscode nodig heeft om geactiveerd te kunnen worden?
Bij de Zaptec Go 2 zou je "kunnen doen alsof je de installateur bent" door een QR code te scannen?

Iemand ervaring met het zelf vervangen van een laadpunt??
Als ik een installateur moet laten komen is de potentiele winst er vanaf.
Mijn Easee is opgehangen en aangesloten door een elektriciën, die de Easee paal niet kende, dus de config heb ik zelf gedaan.
Maar ik heb niets hoeven activeren.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:18
Om een Easee lader te installeren heb je een pincode nodig, die wordt bij de lader geleverd. Het is bedoeld om diefstal tegen te gaan, verder is er niets spannends aan. Ik geloof dat zonneladen met tibber wel goed werkt, Easee kan het niet zelf (ten minste niet op 3 fasen, de functie is er wel maar dat werkt voor geen meter).

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:33
Backpacker schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:12:
[...]

Zoals gezegd kan dat gebeuren afhankelijk van de instellingen van je Zaptec maar dat gebeurd nog niet bewust door de aansturing van Tibber. Maar dat komt er dus wel aan :)

[Afbeelding]
Hoe zit dat met de ChargeAmps Halo, is daar ook nog kans op een automatische schakeling tussen 1 en 3 fasen?

SR+ sept 2019 wit

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kogel is door de kerk, heb gekozen voor Tibber na een grondig onderzoek in vergelijk met Frank Energie. En ook met vergelijk met voordelige aanbieders als Budget Energie en Pure Energy.

Integratie is me wel wat waard. Met Frank merk ik dat de klantenservice niet op het niveau is. Slechte recensies ook daarover. Ook de app vind ik prima, maar simpel.

Bij Tibber krijg ik € 132 cashback verdeelt per maand, een goede app, integratie laadpaal en straks als het goed is Goodwe zonnepanelen en daarnaast Grid Rewards.

Benieuwd of het werkt zoals ik hoop voor ons. Wil in deze dure tijden geen vast contract afsluiten en kan goed sturen met laden van de auto.

iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line

• ASS-Ware
*knip*

Ik zie vandaag weer eens wat bijzonders.

Ik zit even naar augustus te kijken.
Tel ik alle individuele laadkosten bij elkaar op, dan kom ik op €15,35.
De app zegt voor augustus €16, kan een kwestie van afronden zijn.
Het te downloaden laadkostenoverzicht zegt €14,90 ex BTW en €18,03 inclusief BTW.
Ja, wat is het nou?

Edit:

De uitleg van Tibber:

Ik snap je verwarring helemaal! Je ziet inderdaad drie verschillende bedragen voor augustus:

€15,35 - som van individuele laadsessies
€16,00 - in de app
€14,90 ex BTW (€18,03 incl BTW) - downloadbaar overzicht
Deze verschillende bedragen komen door verschillende rekenmethoden:

De individuele sessies tellen exact de kosten per laadbeurt op
Het downloadbare rapport toont geschatte laadkosten inclusief belastingen, maar exclusief netbeheerkosten en Grid Rewards-verdiensten
Dit rapport is alleen voor inzicht en niet gekoppeld aan je daadwerkelijke elektriciteitsrekening
Het belangrijkste om te weten: Tibber factureert op basis van je werkelijke meterverbruik, niet op de berekeningen uit het laadrapport. Daarom zie je deze verschillen tussen de geschatte kosten en daadwerkelijke gemeten verbruik met verschillende belastingbehandelingen.

[ Voor 51% gewijzigd door twain4me op 01-09-2026 20:09 ]

• HaraldBou
  • Laatst online: 23:15
THE_BASE schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:22:
Kogel is door de kerk, heb gekozen voor Tibber na een grondig onderzoek in vergelijk met Frank Energie. En ook met vergelijk met voordelige aanbieders als Budget Energie en Pure Energy.

Integratie is me wel wat waard. Met Frank merk ik dat de klantenservice niet op het niveau is. Slechte recensies ook daarover. Ook de app vind ik prima, maar simpel.

Bij Tibber krijg ik € 132 cashback verdeelt per maand, een goede app, integratie laadpaal en straks als het goed is Goodwe zonnepanelen en daarnaast Grid Rewards.

Benieuwd of het werkt zoals ik hoop voor ons. Wil in deze dure tijden geen vast contract afsluiten en kan goed sturen met laden van de auto.
Goodwe zonnepanelen? Staan die al in de powerups?

• THE_BASE
  • Niet online
HaraldBou schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:33:
[...]

Goodwe zonnepanelen? Staan die al in de powerups?
Nope. Stond op LinkedIn dat ze die willen gaan ondersteunen. Ze werken daarvoor samen met Goodwe.

iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06-10 13:50
THE_BASE schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:11:
[...]

Nope. Stond op LinkedIn dat ze die willen gaan ondersteunen. Ze werken daarvoor samen met Goodwe.
Vorige week de batterij met smart system laten aanleggen. Complexere installatie dan ik ingeschat had. De installateurs raadden mij ter plekke aan om mijn zonnepanelen direct aan te sluiten op de Solis omvormer van de batterij en daarmee 8-10% aan verliezen te voorkomen. Slimme zet en ben er blij mee omdat Goodwe nog niet ondersteund werden.

Systeem werkt nu boven verwachting en is continue zijn strategie aan het aanpassen aan de omstandigheden. Grid-awards blijven een beetje vaag hoe ze berekend worden maar tellen wel aan; gisteren 4,50 euro.

De app werkt na paar dagen "leren" super en geeft bijna alle info die je kan krijgen en vooral leuk is de prognose hoe die in toekomstige periode gaat handelen

• THE_BASE
  • Niet online
Laroil schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:12:
[...]

Vorige week de batterij met smart system laten aanleggen. Complexere installatie dan ik ingeschat had. De installateurs raadden mij ter plekke aan om mijn zonnepanelen direct aan te sluiten op de Solis omvormer van de batterij en daarmee 8-10% aan verliezen te voorkomen. Slimme zet en ben er blij mee omdat Goodwe nog niet ondersteund werden.

Systeem werkt nu boven verwachting en is continue zijn strategie aan het aanpassen aan de omstandigheden. Grid-awards blijven een beetje vaag hoe ze berekend worden maar tellen wel aan; gisteren 4,50 euro.

De app werkt na paar dagen "leren" super en geeft bijna alle info die je kan krijgen en vooral leuk is de prognose hoe die in toekomstige periode gaat handelen
Grid Awards is inderdaad wel een lastige, geen idee hoe ze dit berekenen en volgens mij alleen voor laden van de auto. Gemiddeld komt men op € 106 volgens Tibber zelf. Moet je wel flink voor rijden.

• Schrobz
  • Laatst online: 23:33
Schrobz schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:07:
[...]

Hoe zit dat met de ChargeAmps Halo, is daar ook nog kans op een automatische schakeling tussen 1 en 3 fasen?
@Backpacker ?

[ Voor 4% gewijzigd door Schrobz op 02-09-2026 23:25 ]

SR+ sept 2019 wit

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06-10 13:50
THE_BASE schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:22:
[...]

Grid Awards is inderdaad wel een lastige, geen idee hoe ze dit berekenen en volgens mij alleen voor laden van de auto. Gemiddeld komt men op € 106 volgens Tibber zelf. Moet je wel flink voor rijden.
Grid Awards komen bij mij alleen van de batterij binnen. De auto laad ik nog niet slim omdat ik van de 0 tarief uren gebruik maak in weekend, eerste ervaringen daar was die niet direct wilde opladen

• THE_BASE
  • Niet online
Laroil schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:40:
[...]

Grid Awards komen bij mij alleen van de batterij binnen. De auto laad ik nog niet slim omdat ik van de 0 tarief uren gebruik maak in weekend, eerste ervaringen daar was die niet direct wilde opladen
Het triggert, maar ben toch van de controle. Ik bepaal liever volledig zelf de voordelige uren met Slim Laden/Eco Mode van Zaptec icm Zonneplan. Daar krijg ik meer terug voor opwek. Vind de app er ook wat beter uitzien inclusief widgets voor iOS.

Maar snap best dat men voor Tibber kiest, alleen vertrouw ik het systeem niet helemaal. Lees ook hier en daar dat de auto niet vol zit op het gestelde tijd.

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01:29
Ik heb nog nooit in de afgelopen 1.5 jaar gehad, een storing uitgezonderd, dat de auto niet vol was bij het ingestelde vertrekmoment. Ter info

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-10 00:11
N0EL schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:04:
Ik kreeg sinds de 28ste opeens geen data meer binnen in de app van mijn SolarEdge. Hierdoor klopt het gemiddelde dat de app laat zien ook niet meer.

De Power-up van SolarEdge liet wel de opbrengst van de PV's zien, maar deed niks met deze data.

Nu las ik dat ik SolarEdge moest ontkoppelen van mijn account en daarna weer moest koppelen (iets met een nieuwe "Power-up").

Tijdens de setup zie ik wel de melding "Have your battery nearby and connected to the could".
Battery?? Euuuu. Die heb ik wel, maar heeft niks te maken met SolarEdge!

Ik heb het een aantal keer geprobeerd, maar na het invullen van de SolarEdge-gegevens (e-mail/wachtwoord) krijg ik het berichtje "Uw apparaat is gekoppeld". Daarna gaat de app weer terug naar het scherm "Accepteren en doorgaan".

Als ik accepteer, gaat hij door naar "Meld u aan bij uw SolarEdge-account". Als ik dan (weer) op inloggen klik, gebeurt er niks mee. Telefoon: Android.
Ik heb de app ook al een paarkeer opnieuw geïnstalleerd.

Iemand hier met een tip?
Probleem opgelost door Tibber.
Het probleem was dat er nog een inactief systeem in het account stond. Nadat dit verwijderd was, kon ik mijn SolarEdge weer koppelen aan mijn Tibber account.

Ik heb geen idee over welk inactief systeem ze het hadden, maar het werkt hier weer netjes.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:49
Laroil schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:40:
[...]

Met Grid Rewards kan het zijn dat op goedkope uren niet wordt geladen, bijvoorbeeld omdat er teveel vraag in de markt is, maar dat wordt gecompenseerd. Dus je bent altijd goedkoper uit na een sessie. Dus je kunt (als je financieel wilt sturen) beter GR gewoon aan laten staan en een passende vertrektijd instellen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:05

Ethirty

Who...me?

Gisteren mijn Pulse ontvangen. Ik had nog een extra referral nodig om het nogal dure P1 metertje te bestellen.

Wat schetst vandaag mijn verbazing: bij teruglevering laten ze een positieve fase belasting zien. Firmware is 0.1.x, klinkt ook niet als een ver ontwikkelde versie.

Hoe is jullie ervaring daarmee? Ik hoop namelijk op beter zonneladen maar als ze de fase belasting niet eens goed registreren vraag ik me af hoe dat moet gaan werken.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ethirty schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:23:
Gisteren mijn Pulse ontvangen. Ik had nog een extra referral nodig om het nogal dure P1 metertje te bestellen.

Wat schetst vandaag mijn verbazing: bij teruglevering laten ze een positieve fase belasting zien. Firmware is 0.1.x, klinkt ook niet als een ver ontwikkelde versie.

Hoe is jullie ervaring daarmee? Ik hoop namelijk op beter zonneladen maar als ze de fase belasting niet eens goed registreren vraag ik me af hoe dat moet gaan werken.
Veel P1 data geven geen richting mee in de fase belasting. Maar wees gerust, Slim Zonneladen wordt gestuurd op het totale vermogen dat wordt gezien (die negatieve is als je teruglevert) want dat is wat er toe doet :)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik snap wat je zegt en ben blij om te horen dat jullie het totale vermogen pakken.

Maar Homewizard laat me wel negatieve waarden zien per fase en zit op dezelfde poort. Dus mijn DSMR5 meter geeft het wel mee. Dan zou het wel netjes zijn dat jullie daar iets mee doen als de richting er wel is.

• JB

JB

Cédric roelt!

@Backpacker weet jij waarom Tibber gewoonweg door gaat met laden van de auto als je in de Powerup zichtbaar een streepje hebt staan op 90% :? Hoe kan ik het laden stoppen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w3bS9lGi8_KoEvFPuzIR4g5-fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZuIREun1bWBrfdJglFToUkl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door JB op 03-09-2026 22:37 ]

Mijn boefje is liev!

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:00
Ethirty schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:26:
Ik snap wat je zegt en ben blij om te horen dat jullie het totale vermogen pakken.

Maar Homewizard laat me wel negatieve waarden zien per fase en zit op dezelfde poort. Dus mijn DSMR5 meter geeft het wel mee. Dan zou het wel netjes zijn dat jullie daar iets mee doen als de richting er wel is.
Ik had er nooit naar gekeken, maar inderdaad laat de Tibber Pulse de stroomrichting niet zien per fase. Mijn Homewizard P1 meter laat dat wel zien bij mijn DSRM4.2 (helaas) meter. Toeval, of heeft Tibber het niet geïmplementeerd?

3x MTVenus V153/V147 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

• ASS-Ware
Bij mij laat Tibber 0 zien als er 1 fase teruglevert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbdoAOHuw2AKFYaGFQVeodpFMAg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EXYxfTeQl4brOJ8tUtIN1D12.png?f=fotoalbum_large

Domiticz, zie fase 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mutM4qbLmHg018MJTWPhsym3dWc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CJJIqAZAVkjFcO0wdk4sdLt0.png?f=fotoalbum_large

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxENrVUqfX2gWV_fnJLhHeVRTWY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PnBaWeMYwhIp87GlwH17Hi6O.png?f=fotoalbum_large

Dit is natuurlijk een prachtig plaatje. Behalve dan dat de ergens is besloten te stoppen met laden. Zonder dat de GR'S op waren en zonder dat de auto de gewenste SOC bereikt had.

Om 1714 is het laden gestopt. Soc wens is 100%, ook in de Tibber app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sg3GSYwbJzZOJ1ZyzDY1OGxpC-8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/36tfPN4OTgs3xNnnIQdumMxV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door tcw82 op 04-09-2026 17:53 ]

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:33
tcw82 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:51:
[Afbeelding]

Dit is natuurlijk een prachtig plaatje. Behalve dan dat de ergens is besloten te stoppen met laden. Zonder dat de GR'S op waren en zonder dat de auto de gewenste SOC bereikt had.

[Afbeelding]
Ik zie alleen het autootje bij de gewenste vertrektijd niet. Die staat ergens rechts buiten beeld (over een paar dagen?) met waarschijnlijk nog een laadsessie ervoor om van 81 naar 100% te gaan?

• tcw82
RF1000 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:45:
[...]

Ik zie alleen het autootje bij de gewenste vertrektijd niet. Die staat ergens rechts buiten beeld (over een paar dagen?) met waarschijnlijk nog een laadsessie ervoor om van 81 naar 100% te gaan?
Waarom wordt het laden dan geblokkeerd?

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:14

GVR

tcw82 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:44:
[...]

Zie ik hier ook, ik denk gewoon einde grid rewards op dat moment, Tibber besluit dat het niet meer nodig is om het net te ondersteunen.

• Pr088
tcw82 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:44:
[...]

Een blokkade ligt meestal aan je auto en de communicatie.

Het lijkt hier gewoon einde GR-laadmoment. Resterende 20% op een andere dag.

[ Voor 16% gewijzigd door Pr088 op 05-09-2026 08:06 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Hendrik A
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-09 20:47
Wat zijn de ervaringen met Tibber als je geen electrische auto, zonnepanelen, batterij hebt? De meerwaarde lijkt me dan verwaarloosbaar of mis ik iets?

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:25
Ik weet niet hoe slim een dynamisch contract is zonder accu. He moet ook de dure pieken door. Dan moet je of een accu hebben of slim kunnen plannen, zeker als de piek rond etenstijd ligt en je elektrisch kookt. Nu gaat dat ook niet om hele grote bedragen meestal. Zoveel khw kost koken niet. (0.4 tot 0.6kWh)

• ASS-Ware
Backpacker schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:53:
[...]

Ja, erg druk zowel qua werk als privé met gezinsuitbreiding en helaas is het aantal uur in een dag niet veranderd 😅

Ja al een tijdje live. Als je een Pulse hebt en de Easee hebt ingesteld op automatisch wisselen van fase dan zou het al moeten werken 🙂
Nou, ik merk er weinig van.

Ik zit in het “zonneladen” tarief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZbQfLeTqamzf28aG1eEOL3pQu4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nUkYZLtXAsClAsSgoEczifvG.png?f=fotoalbum_large

Maar hij volgt niet echt het zonneoverschot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYCbBWkQVvaCMjWfmpqeHREBqDI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6ibXddkOdkkUZGzemBBuMcCh.png?f=fotoalbum_large

• Pr088
Hendrik A schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:44:
Wat zijn de ervaringen met Tibber als je geen electrische auto, zonnepanelen, batterij hebt? De meerwaarde lijkt me dan verwaarloosbaar of mis ik iets?
Met hun P1 meter heb je goed inzicht in je verbruik. Maar dat kan ook met een andere P1 meter en zonder contract. Ik zou niet weten waarom je dynamisch zou willen zonder PV, EV, warmtepomp of batterij.

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 20:53

Flo

Zijn er (goede) ervaringen met twee laadpalen waarbij zowel facturatie naar de werkgever als slim laden met Tibber werkt?

Wij hebben nu een Easee laadpunt. Ik dacht naar 2x een Zaptec 2 te gaan. Binnenkort zijn er drie EVs om te laden. Twee voor puur zakelijk met doorfacturering naar de werkgevers via een laaddruppel van de baas, en eentje (de huidige auto) privé. De twee laadpunten dan op het bestaande punt aansluiten, wat op ~30m van de meterkast zit en met een alamat is afgezekerd.

Load balancing tussen de palen maar ook over de hoofdaansluiting is een must. Nu doet de tibber pulse dat samen met de easee lader.

Kan dat? Ik kom tot wisselende conclusies, vooral dat het niet werkt met de backends voor facturering omdat er “twee kapiteins op een schip zijn” met het slim laden van tibber.

Het factureren via de werkgever is nieuw voor mij. De huidige easee kan dat niet. En een enkel laadpunt zie ik ook niet zitten met drie EVs.

• 13art
  • Laatst online: 22:18

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Hendrik A schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:44:
Nee je mist niks. Meerwaarde is er dan niet.

Enjoy the silence...

• 13art
  • Laatst online: 22:18

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
tcw82 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:51:
~~~[Afbeelding]

~~~[Afbeelding]
Ben wel benieuwd hoe je er bij komt dat Grid rewards wel of niet 'op' kunnen zijn? Ik snap de term 'op' in deze context niet helemaal icm de grafiek waaruit je dat lijkt te concluderen.

[ Voor 7% gewijzigd door 13art op 06-09-2026 08:39 ]

Enjoy the silence...

• JB

JB

Cédric roelt!

13art schreef op zondag 6 september 2026 @ 08:23:
[...]

Nee je mist niks. Meerwaarde is er dan niet.
Gros van de mensen heeft zonnepanelen? Wel benieuwd hoe een WP zich verhoudt tov vaste prijzen. Zeker zonder accu’s etc.

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Flo schreef op zondag 6 september 2026 @ 07:48:
Zijn er (goede) ervaringen met twee laadpalen waarbij zowel facturatie naar de werkgever als slim laden met Tibber werkt?

Wij hebben nu een Easee laadpunt. Ik dacht naar 2x een Zaptec 2 te gaan. Binnenkort zijn er drie EVs om te laden. Twee voor puur zakelijk met doorfacturering naar de werkgevers via een laaddruppel van de baas, en eentje (de huidige auto) privé. De twee laadpunten dan op het bestaande punt aansluiten, wat op ~30m van de meterkast zit en met een alamat is afgezekerd.

Load balancing tussen de palen maar ook over de hoofdaansluiting is een must. Nu doet de tibber pulse dat samen met de easee lader.

Kan dat? Ik kom tot wisselende conclusies, vooral dat het niet werkt met de backends voor facturering omdat er “twee kapiteins op een schip zijn” met het slim laden van tibber.

Het factureren via de werkgever is nieuw voor mij. De huidige easee kan dat niet. En een enkel laadpunt zie ik ook niet zitten met drie EVs.
Volgens mij kan dat alleen met een Zaptec Go. Ik ken geen andere laadrobots die én slim laden én backoffice functie bieden. De Easee laat het niet toe. Er is (op dit
moment) maar 1 kapitein mogelijk. Wil je ook nog EREs, dan heb je een Zaptec Go 2 nodig.

Mijn boefje is liev!

• tcw82
13art schreef op zondag 6 september 2026 @ 08:36:
[...]

Ben wel benieuwd hoe je er bij komt dat Grid rewards wel of niet 'op' kunnen zijn? Ik snap de term 'op' in deze context niet helemaal icm de grafiek waaruit je dat lijkt te concluderen.
Goed punt. Op zijn is misschien niet de goede keuze.
de reden van mijn opmerking was gebaseerd op mijn verbazing dat de auto ging "blokkeren" en als ik auto schrijf bedoel ik mogelijk niet de auto, want ik weet dus niet waarom de zaak ging blokkeren (zo rode lijntje in de grafiek).

Het was mij gewoon niet duidelijk waarom mijn auto (weer) niet doorlaad (dat rode blokkeer lijntje is niet aan de orde als een GR periode normaal afloopt, anders komen er op een dag als deze heel veel rode lijntjes langs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhohBObJYGwZzTYb9YGrU5ffgZg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/p3jfZurJFGmcUe7mp0N7PPCI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTAdTpxyNDEhkAknjUUi_5n-ZLE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WcUdhproBXh8w4wR6MwPSaZU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWg9kAuzFwdm10uOTHBDJsyx_vI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Ux3H4vmBc95xtyIxcwKaGGp6.png?f=fotoalbum_tile
Dat ze "op" zijn is dan inderdaad niet de juiste keuze.

• Pr088
tcw82 schreef op maandag 7 september 2026 @ 00:05:
[...]

de reden van mijn opmerking was gebaseerd op mijn verbazing dat de auto ging "blokkeren" en als ik auto schrijf bedoel ik mogelijk niet de auto, want ik weet dus niet waarom de zaak ging blokkeren (zo rode lijntje in de grafiek).

Het was mij gewoon niet duidelijk waarom mijn auto (weer) niet doorlaad (dat rode blokkeer lijntje is niet aan de orde als een GR periode normaal afloopt, anders komen er op een dag als deze heel veel rode lijntjes langs:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Als ik de legenda zo zie is het rode lijntje niet 'blokkeren' maar 'pauzeren vanwege GR'. Dat kan voorkomen als het stroomnet overbelast is of de leverancier (Tibber) teveel vraag naar stroom heeft t.o.v. ingekochte of geproduceerd aanbod. Pauzeren levert je dan een vergoeding op en verschuift het laadmoment naar een later tijdstip binnen je ingestelde vertrektijd/kader. De 'dure' uren worden gecompenseerd als ware het laadmomenten op het kwartier van de pauze. Je kunt op het balkje klikken voor een korte omschrijving.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

JB schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:33:
[...]
Gros van de mensen heeft zonnepanelen? Wel benieuwd hoe een WP zich verhoudt tov vaste prijzen. Zeker zonder accu’s etc.
Dat is toch heel "simpel": in een koude winter met weinig zon is de stroom duur en de WP een grote verbruiker. Een WP is dan maar heel beperkt stuurbaar. Dus dan ben je die maanden zeer waarschijnlijk goedkoper uit met een vast contract. Mijn energie rekening in de winter is ook echt niet grappig.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:25
Dan is een accu handig, want ook in de winter heb je regelmatig lage tarieven.

Mijn duurste maand sinds Tibber is ongeveer 240 euro (stroom en gas), dat is altijd nog lager dan mijn maandtarief voor ik panelen (en een accu) had en een vast contract. Ik verwarm de woonkamer met een airco grotendeels en alleen bij hele koude nachten gaat de verwarming aan, en de badkamer gaat via de verwarming. O ja, ook nog 2 ev's.

Einde van de salderingsregeling zal nog wel wat roet in het eten gooien denk ik.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:20
Laatste week loopt het echt voor geen meter met het opladen van de auto's. Er is aan de zijde van Tibber iets veranderd waardoor zonladen wordt meegenomen, ook als je het schuifje om dit te activeren uit hebt staan. Hierdoor liggen m'n gemiddelde laadkosten 3-4x zo hoog als normaal gesproken. Al contact met Tibber via de chat, maar vind dit wel bijzonder. Hoe is jullie ervaring de laatste tijd?

• tcw82
Ethirty schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:52:
[...]

Dat is toch heel "simpel": in een koude winter met weinig zon is de stroom duur en de WP een grote verbruiker. Een WP is dan maar heel beperkt stuurbaar. Dus dan ben je die maanden zeer waarschijnlijk goedkoper uit met een vast contract. Mijn energie rekening in de winter is ook echt niet grappig.
Ik herken wel wat je schrijft. Als de temperatuur naar de 5 of lager gaat gaat de warmte inderdaad hard.

Zo hard dat hij helemaal op zijn kant gaat zie ik nu.
Het verbruik in de zomer is van het koelen van de vloeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8s0iqtQPtW87lHDuXB2QR_W1yc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XYIeVGtLRNweQQu2TEliRa7m.png?f=fotoalbum_large

• ASW1
Niek_ schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:47:
Er is aan de zijde van Tibber iets veranderd waardoor zonladen wordt meegenomen, ook als je het schuifje om dit te activeren uit hebt staan.
Waar kan ik dat schuifje vinden?

• tcw82
ASW1 schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:20:
[...]

Waar kan ik dat schuifje vinden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xD2QMV0Gvvp1sI4zAnq-Apntg6w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7Y3o0vmlS5Hrp9o3bCo9rf8I.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxB_9JZiYEbun88uK1wR-5FdH50=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4ZAk9ShPeeEwXTQyNkMeOxbO.png?f=fotoalbum_tile
Bij je auto het wieltje rechtsboven. Daar vind je het.

• ASW1
tcw82 schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:32:
[...]
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat schuifje heb ik niet, ik neem aan dat jij een oudere versie van de app draait?
Als dat zo is dan zal dat ook de verklaring zijn dat het niet meer werkt.

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:14

GVR

Niek_ schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:47:
Laatste week loopt het echt voor geen meter met het opladen van de auto's. Er is aan de zijde van Tibber iets veranderd waardoor zonladen wordt meegenomen, ook als je het schuifje om dit te activeren uit hebt staan. Hierdoor liggen m'n gemiddelde laadkosten 3-4x zo hoog als normaal gesproken. Al contact met Tibber via de chat, maar vind dit wel bijzonder. Hoe is jullie ervaring de laatste tijd?
Auto specifiek wellicht? Ik heb geen problemen hier met tesla integratie. Wel alleen de optie slim laden en niet apart voor zon.

• ASS-Ware
tcw82 schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:32:
[...]
[Afbeelding][Afbeelding]
Krijg je dat schuifje als je de omvormer van je zonnepanelen met Tibber hebt gekoppeld?
Ik heb hem niet.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik heb het schuifje al maanden. Misschien krijg je die inderdaad pas als de zonnepanelen toevoegt (heb ik wel)? Al had ik dus kennelijk nog een Pulse nodig voordat ze ook begrijpen wanneer de zon hier nu schijnt. Terwijl de app de zonnepanelen opbrengst ook al liet zien.

Geen idee of het dit weekend de eerste keer veel heeft uitgemaakt, want zolang de de laadsnelheid niet kunnen variëren is dit voor mij bijna net zo efficient als puur op prijs laden.

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:08
ASS-Ware schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:01:
[...]

Krijg je dat schuifje als je de omvormer van je zonnepanelen met Tibber hebt gekoppeld?
Ik heb hem niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpTqaEkMErUC2kX_PjkLuZKlJ58=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R6gzrS5Ew5oQunJDOYQX7yXi.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dat schuifje van zonne-energie meenemen dan wel niet maar bij slim laden staat dat zonne-energie met dat schuifje ook meeberkend wordt.

Andere vraag nog.
Hebben jullie de afgelopen weken tijden de goedkope uren ook gehad dat de omvormer werd getrimd. Er waren momenten dat de opwek even wegviel. Accu was idd vol en SE regeling staat op handmatig. dus geen werk vanuit SE want tibber heeft beheer..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcUd0h9gwos4LHKrwxaQyTM2QRE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mGj2M1yxGuFPQalOZgdmW5MN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2ZlvUM-3eZcDxAsC6WKTPFZcmA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gPRZCDaRfujitTSqG44DvhTP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pe_jRx1VQTS0_Q4qfWgWH3C_eJg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TqZGAvBJHRRnoBXhNctuAPu8.png?f=fotoalbum_tile
Als dit de toekomst gaat worden, is wel makkelijk toch? hoef je zelf niks meer te doen als de prijs voor jou negatief wordt gaan je set even uit. en ontlast je het net.

Ik wilde nog checken of ik GR kreeg voor die momenten maar die staan er alleen voor de accu en de auto

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• tcw82
ASW1 schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:39:
[...]

Dat schuifje heb ik niet, ik neem aan dat jij een oudere versie van de app draait?
Als dat zo is dan zal dat ook de verklaring zijn dat het niet meer werkt.
Dingen aannemen kan heel gevaarlijk zijn. Maar dit is mijn app versie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Mel0U1PPq-ShNzHybFMIG-dum0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/StD2gBoyKhDxA2v8FpgNtNPe.png?f=fotoalbum_large
Welke heb jij?

• tcw82
Ethirty schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:09:
Ik heb het schuifje al maanden. Misschien krijg je die inderdaad pas als de zonnepanelen toevoegt (heb ik wel)? Al had ik dus kennelijk nog een Pulse nodig voordat ze ook begrijpen wanneer de zon hier nu schijnt. Terwijl de app de zonnepanelen opbrengst ook al liet zien.

Geen idee of het dit weekend de eerste keer veel heeft uitgemaakt, want zolang de de laadsnelheid niet kunnen variëren is dit voor mij bijna net zo efficient als puur op prijs laden.
Uit (toevallige) ervaring weet ik dat het toevoegen van zp geen voorwaarde is voor het schuifje..
Ik had geen zp (volgens Tibber in de ap. Toch dat schuifje wel en zelfs op "zonnestroom meenemen"

• N0EL
Hier ook versie 26.34.0 (4) op mijn Android, en gewoon een schuifje.
iOS (26.28.1 (4) zie ik ook het schuifje.

Zit je misschien in het betaprogramma van Tibber?

[ Voor 19% gewijzigd door N0EL op 07-09-2026 15:07 ]

• ASW1
Merkwaardig. Ik heb dezelfde versie, maar geen schuifje dus. Dat was er ooit wel, maar op een gegeven moment niet meer, ik ging er vanuit dat het na een update verdwenen was.
Zonneladen wordt wel gewoon gepland bij mij.

Zou het er misschien mee te maken hebben vanaf wanneer je contract is gaan lopen? Volgens mij saldeert Tibber de opslag niet meer maar bij oudere contracten nog wel.

• Pr088
ASS-Ware schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:01:
[...]

Ik heb hem niet.
Ik heb een omvormer gekoppeld. Maar geen schuifje. Denk toch een oude versie. En 3-4x de prijs? Lijkt me heel sterk. Zonneladen in mijn ervaringen gewoon op de laagste/goedkoopste uren. Wat voor auto heb je @Niek_ ? En wat zei de helpdesk?

• Backpacker
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:14:
[...]

Nou, ik merk er weinig van.

Ik zit in het “zonneladen” tarief.

[Afbeelding]

Maar hij volgt niet echt het zonneoverschot.

[Afbeelding]
Er werd wel degelijk met maar 1-fase geladen anders had er, met je overschot op dat mometn, niet eens gestart kunnen worden met laden (op 3-fase).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHLnpY6LG5KzZyEZbZf1VQxrVzo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lrfoprd1TtnpyBCD2PNsD5Db.png?f=user_large

En helemaal 0 op de meter houden kan niet, zeker niet als er geen strak blauwe lucht is. We gaan/kunnen niet om de 10 seconden de laadsnelheid aanpassen van dan DDOS'en we de servers van de laadpalen (en Tesla) ;)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Backpacker
  • Niet online
JB schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:34:
@Backpacker weet jij waarom Tibber gewoonweg door gaat met laden van de auto als je in de Powerup zichtbaar een streepje hebt staan op 90% :? Hoe kan ik het laden stoppen?

[Afbeelding]
Het is de auto die moet stoppen met laden als het percentage is bereitkt. We krijgen die ook via de auto door.

Of heb je een Polestar? Dan heb je wel een instelling om aan te geven dat je het limiet op bijvoorbeeld 80% hebt ingesteld maar dan moet dat ook wel ingesteld worden in de auto zelf. De instelling in de Tibber app is alleen om de planningen te helpen, de auto moet altijd zelf stoppen.

Reden, als er de laadpaal uitzetten dan werken functies als voorverwarmen, koelen of bijvullen als er energie verloren is gegaan (door te lang stilstaan of verbruik door bijvoorbeeld camera's) nier meer.

• Backpacker
  • Niet online
tcw82 schreef op maandag 7 september 2026 @ 00:05:
[...]

Ik zie geen rode lijntjes (en ook niet dat er onder de laadtijdlijn blokkeringen worden gemeld). Bedoel je misschien de orangje lijnen die Grid Reward pauzes weergeven?

• Backpacker
  • Niet online
jurgen purgen schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:28:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb dat schuifje van zonne-energie meenemen dan wel niet maar bij slim laden staat dat zonne-energie met dat schuifje ook meeberkend wordt.

Andere vraag nog.
Hebben jullie de afgelopen weken tijden de goedkope uren ook gehad dat de omvormer werd getrimd. Er waren momenten dat de opwek even wegviel. Accu was idd vol en SE regeling staat op handmatig. dus geen werk vanuit SE want tibber heeft beheer..
Als dit de toekomst gaat worden, is wel makkelijk toch? hoef je zelf niks meer te doen als de prijs voor jou negatief wordt gaan je set even uit. en ontlast je het net.

Ik wilde nog checken of ik GR kreeg voor die momenten maar die staan er alleen voor de accu en de auto
We doen nog geen aansturing van zonneproductie. Dus dit lijkt of door aansturing van SolarEgde te komen of iets in combinatie met de aansturing van je batterij wat dan onbewust gebeurd.

• Backpacker
  • Niet online
Goeie vraag, ik heb geen idee of ChargeAmps die mogelijkheid heeft via hun API en hardware. Een even kijken of ik daar wat over kan vinden

• jurgen purgen
Lekker bezig weer @Backpacker 🖖

• tcw82
Backpacker schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:12:
[...]

Ik zie geen rode lijntjes (en ook niet dat er onder de laadtijdlijn blokkeringen worden gemeld). Bedoel je misschien de orangje lijnen die Grid Reward pauzes weergeven?
In mijn was, want er is geen geschiedenis weer gave waarmee je kunt controleren wat er allemaal is gebeurd, een rode lijn, de melding laden 1 keer geblokkeerd. Die rode lijn. Ik heb er geen schermafbeelding van.

Van de tekst wel, dat staat op de afbeelding van het bericht:
https://gathering.tweaker...message/86070436#86070436
En voor de volledigheid hier nogmaals: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxENrVUqfX2gWV_fnJLhHeVRTWY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PnBaWeMYwhIp87GlwH17Hi6O.png?f=fotoalbum_large

Even op de afbeelding klikken als bij niet alles toont.

[ Voor 35% gewijzigd door tcw82 op 07-09-2026 21:26 ]

• Backpacker
  • Niet online
N0EL schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:02:
[...]

Probleem opgelost door Tibber.
Het probleem was dat er nog een inactief systeem in het account stond. Nadat dit verwijderd was, kon ik mijn SolarEdge weer koppelen aan mijn Tibber account.

Ik heb geen idee over welk inactief systeem ze het hadden, maar het werkt hier weer netjes.
Ha, ja dat was een hele vreemd situatie dit ik zelf nog nooit eerder was tegen gekomen.
Dit was de letterlijke terugkoppeling die ik kreeg (de collega die jou hielp vroeg mij om hulp)

There appears to be a bug in our mapping logic if the user has an old/invalid site configured in their account. In some cases this seems to block the link UI flow completion. We are working on a fix

Dus het kan gewoon een kwestie zijn geweest van een tweede "installatie ID" op je adres per ongeluk aangemaakt door de installateur, maar nooit echt gebruikt.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Backpacker schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:39:
[...]

We gaan/kunnen niet om de 10 seconden de laadsnelheid aanpassen van dan DDOS'en we de servers van de laadpalen (en Tesla) ;)
Interessant, hoe kom ik daarvoor in aanmerking? En kan ik dat zelf parametriseren? Ik wil meestal of op 5/6A 3f laden of gewoon volle bak. Daartussen regelt de loadbalancer van de paal het maar. Ik heb een groot deel van het zon-seizoen 3 tot 5kW continue opwek en daar wil ik meer en slimmer mee omspringen dan het straks weggooien.

Of is het een laadpaal-only feature? Want dan val ik voor alle leuke dingen sowieso af.
offtopic:
Bedankt Shell dat jullie ook de dino onder de laadpalen hebben weten uit te buiten :P

• Backpacker
  • Niet online
tcw82 schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:22:
[...]

In mijn was, want er is geen geschiedenis weer gave waarmee je kunt controleren wat er allemaal is gebeurd, een rode lijn, de melding laden 1 keer geblokkeerd. Die rode lijn. Ik heb er geen schermafbeelding van.

Van de tekst wel, dat staat op de afbeelding van het bericht:
https://gathering.tweaker...message/86070436#86070436
En voor de volledigheid hier nogmaals: [Afbeelding]

Even op de afbeelding klikken als bij niet alles toont.
Hmm kan het zijn dat de auto ingesteld stond om maar tot 80% te laden? Het lijkt erop dat de auto stopte met laden en dat wij nog steeds wilde laden omdat we die 80% niet hebben doorgekregen.

En dat komt weer omdat Volkswagen twee plekken heeft om een maximaal laadpercentage door te geven. Een locatie gebonden en een algemene. Alleen de algemene wordt doorgestuurd naar Tibber via de API.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:13
Backpacker schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:39:
[...]
[Afbeelding]

En helemaal 0 op de meter houden kan niet, zeker niet als er geen strak blauwe lucht is. We gaan/kunnen niet om de 10 seconden de laadsnelheid aanpassen van dan DDOS'en we de servers van de laadpalen (en Tesla) ;)
Mja in dat geval zou ik dus graag gebruik maken van de lokale eco(+) modus van mijn Zappi, dan kun je echt 0 op de meter realiseren omdat deze aansturing lokaal gebeurd.
Daarnaast kun je met de Zappi sowieso niet zonneladen, omdat de laadsnelheid van de Zappi niet via de api aangestuurd kan worden.

Ik heb hiervoor een tijdje terug een ticket aangemaakt, of het ondersteunen van de eco modus bij de Zappi, niet kan worden ingebouwd (#122245341). Maar ik kreeg mijn verzoek niet duidelijk bij de behandelaar van het ticket. Ik heb het idee dat hij/zij me de hele tijd verkeerd begreep dus ik heb het toen maar even laten varen.

Wat denk jij?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP / 2x Zendure 3000 Mix AC+ (16kWh)

• jurgen purgen
@Backpacker nu we je weer even online hebben

wanneer verwacht je dat de koppeling met NIBE gerealiseerd zal worden? ik heb nog zat ruimte om energie af te nemen als jullie wat overschot hebben :P :9

• Backpacker
  • Niet online
Ethirty schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:38:
[...]

Interessant, hoe kom ik daarvoor in aanmerking? En kan ik dat zelf parametriseren? Ik wil meestal of op 5/6A 3f laden of gewoon volle bak. Daartussen regelt de loadbalancer van de paal het maar. Ik heb een groot deel van het zon-seizoen 3 tot 5kW continue opwek en daar wil ik meer en slimmer mee omspringen dan het straks weggooien.

Of is het een laadpaal-only feature? Want dan val ik voor alle leuke dingen sowieso af.
offtopic:
Bedankt Shell dat jullie ook de dino onder de laadpalen hebben weten uit te buiten :P
5A op 3-fase kan niet eens omdat er minimaal 6A nodig is per fase voordat een EV uberhaupt wilt gaan starten met laden. En sommige merken/modellen willen vaak nog hoger zien bij de eerste start (7A/8A) en daarna kan het wel naar beneden bijgesteld worden.

Maar nee, je kan niets daarvoor instellen. Er wordt gekeken hoeveel overschot er is en als dat op 1 fase met bijvoorbeeld 15A gehaald kan worden dan zal daarvoor gekozen worden.

Er zal altijd een gat blijven tussen 1 en 3 fase of je moet een automaat hebben van meer 20A of meer (maar dan moet je officieel ook een hogere aansluiting hebben van 3x35A, ik heb me laten vertellen dat door de selectiviteitsregel een laadpaal op een 3x25A aansluiting met een 16A automaat aangesloten moet worden)

• Backpacker
  • Niet online
jurgen purgen schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:48:
@Backpacker nu we je weer even online hebben

wanneer verwacht je dat de koppeling met NIBE gerealiseerd zal worden? ik heb nog zat ruimte om energie af te nemen als jullie wat overschot hebben :P :9
2027 wordt het jaar van de warmtepompen (als de roadmap doorgaat, maar die kans acht ik zeer groot). En voor Nibe wordt er een heel nieuwe integratie gemaakt.

• Backpacker
  • Niet online
Stefanovic45 schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:38:
[...]

Mja in dat geval zou ik dus graag gebruik maken van de lokale eco(+) modus van mijn Zappi, dan kun je echt 0 op de meter realiseren omdat deze aansturing lokaal gebeurd.
Daarnaast kun je met de Zappi sowieso niet zonneladen, omdat de laadsnelheid van de Zappi niet via de api aangestuurd kan worden.

Ik heb hiervoor een tijdje terug een ticket aangemaakt, of het ondersteunen van de eco modus bij de Zappi, niet kan worden ingebouwd (#122245341). Maar ik kreeg mijn verzoek niet duidelijk bij de behandelaar van het ticket. Ik heb het idee dat hij/zij me de hele tijd verkeerd begreep dus ik heb het toen maar even laten varen.

Wat denk jij?
Hmmm interessant. Het zou eventueel een "omweg" kunnen zijn om toch Slim Zonneladen te kunnen aanbieden. Ik zal het eens voorleggen, al zal daarin de integratiepartner ook een rol moeten gaan spelen. En dan moet het natuurlijk mogelijk zijn om de ECOmode+ via de apit te kunnen activeren en weer uit te zetten. En zal er alsnog een Pulse P1 nodig zijn.

Ik zal het eens voorleggen.

• Backpacker
  • Niet online
Ethirty schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:38:
[...]

offtopic:
Oeps, je laadpaal-only opmerking niet gezien. Ja voorlopig is zonneladen met het aanpassen van de laadsnelheid alleen mogelijk als je een gekoppelde laadpaal hebt die het aanpassen van de laadsnelheid (en het liefst ook het aantal fases) ondersteund. Óf je moet een Tesla hebben, daar zijn we het nu voor alle "standalone" auto's aan het uitrollen.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:20
Pr088 schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:05:
[...]

Ik heb een omvormer gekoppeld. Maar geen schuifje. Denk toch een oude versie. En 3-4x de prijs? Lijkt me heel sterk. Zonneladen in mijn ervaringen gewoon op de laagste/goedkoopste uren. Wat voor auto heb je @Niek_ ? En wat zei de helpdesk?
Helpdesk komt er niet uit en heeft de casus naar de 2e lijn doorgezet.

Mwah, van gemiddeld +0,7 cent in juni, -1,3 cent in juli en +3,5 cent in augustus naar +12,8 cent in september, misschien nog wel meer dan 4x de prijs… Auto’s (Tesla) laden op hele vreemde momenten op ‘zonoverschot’, bijvoorbeeld om 20:00 ‘s avonds en dan is er echt geen overschot. SolarEdge gekoppeld en zichtbaar in de Tibber app, dus Tibber weet dat er geen zonoverschot is. Daarnaast maakte hij zondag de keuze om midden op de dag niet te laden voor 12 cent maar ‘s nachts wel voor ongeveer 30 cent. Schiet mij maar lek. Maar de collega’s van @Backpacker duiken erin dus er zal vast iets boven water komen.

• Backpacker
  • Niet online
Niek_ schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:30:
[...]

Helpdesk komt er niet uit en heeft de casus naar de 2e lijn doorgezet.

Mwah, van gemiddeld +0,7 cent in juni, -1,3 cent in juli en +3,5 cent in augustus naar +12,8 cent in september, misschien nog wel meer dan 4x de prijs… Auto’s (Tesla) laden op hele vreemde momenten op ‘zonoverschot’, bijvoorbeeld om 20:00 ‘s avonds en dan is er echt geen overschot. SolarEdge gekoppeld en zichtbaar in de Tibber app, dus Tibber weet dat er geen zonoverschot is. Daarnaast maakte hij zondag de keuze om midden op de dag niet te laden voor 12 cent maar ‘s nachts wel voor ongeveer 30 cent. Schiet mij maar lek. Maar de collega’s van @Backpacker duiken erin dus er zal vast iets boven water komen.
Dan komt die op mijn bord (of een van mijn buitenlandse L2 collega's)

Als je Tesla al in de uitrol van "Slim Zonneladen" zit dan zal er niet daadwerkelijk om 20.00 uur geladen worden als er geen overschot is. En als dat er wel was dan was dat financieel de beste keuze om dan te gaan laden t.o.v. de ingestelde vertrektijd, hoeveel er geladen moest worden enz.

Als er overdag gepauzeerd was met laden dan is dat s'nachts ingehaald en ben je gecompenseerd. Daarnaast heb je´overdag je overschot kunnen verkopen voor die 12 cent en heb je dus alsnog kunnen laden voor 12 cents met daarboven op Grid Rewards. Slechter zal je er niet van zijn geworden :)

Edit: je ticket opgezocht en die zonneplanning van vrijdag was inderdaad wel vreemd. Aangemeld voor onderzoek

Edit 2: bug gevonden, Slim zonnelanden voor standalone Tesla's zal morgen waarschijnlijk tijdelijk uitgezet worden totdat de bug is gevonden en geplet. Vreemde is wel dat niet alle gebruikers last hebben van de bug, dus ben benieuwd waar de ontwikkelaars mee komen.

[ Voor 11% gewijzigd door Backpacker op 08-09-2026 15:31 ]

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01:29
Fijn dat je weer actief bent @Backpacker! Bedankt voor alle hulp hier, dat vind ik wel echt mooi van Tibber en van vooral van jou!

• Backpacker
  • Niet online
kerath schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 06:41:
Fijn dat je weer actief bent @Backpacker! Bedankt voor alle hulp hier, dat vind ik wel echt mooi van Tibber en van vooral van jou!
Bedankt, doe het graag en zou soms willen dat er meer uur in een dag zit ;)

• tcw82
Backpacker schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:38:
[...]

Hmm kan het zijn dat de auto ingesteld stond om maar tot 80% te laden? Het lijkt erop dat de auto stopte met laden en dat wij nog steeds wilde laden omdat we die 80% niet hebben doorgekregen.

En dat komt weer omdat Volkswagen twee plekken heeft om een maximaal laadpercentage door te geven. Een locatie gebonden en een algemene. Alleen de algemene wordt doorgestuurd naar Tibber via de API.
In de Tibber ap was de wens soc 100%
Normaal is dat 80% door in de ap de juiste in te stellen op 100% verschuift het balkje in de Tibber app naar 100%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHtfkk1fAI2xW2Clu1XnYq8yUSQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wkbmUMg1DBUrm8qsYf9xy1PQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door tcw82 op 08-09-2026 08:03 ]

• Backpacker
  • Niet online
tcw82 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 07:59:
[...]

In de Tibber ap was de wens soc 100%
Normaal is dat 80% door in de ap de juiste in te stellen op 100% verschuift het balkje in de Tibber app naar 100%.
[Afbeelding]
Maar de auto stond dus ingesteld op 80%? Die instelling hebben we dus niet doorgekregen dus ben benieuwd waar je dat precies hebt ingesteld in de VW app :)

• tcw82
Backpacker schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:29:
[...]

Maar de auto stond dus ingesteld op 80%? Die instelling hebben we dus niet doorgekregen dus ben benieuwd waar je dat precies hebt ingesteld in de VW app :)
Nee, de auto stond ingesteld op 100. Op alle mogelijke locaties in de vw ap. Anders komt hij ook nooit op 100 binnen bij jullie app

[ Voor 13% gewijzigd door tcw82 op 08-09-2026 08:36 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Backpacker schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:58:
[...]

Oeps, je laadpaal-only opmerking niet gezien. Ja voorlopig is zonneladen met het aanpassen van de laadsnelheid alleen mogelijk als je een gekoppelde laadpaal hebt die het aanpassen van de laadsnelheid (en het liefst ook het aantal fases) ondersteund. Óf je moet een Tesla hebben, daar zijn we het nu voor alle "standalone" auto's aan het uitrollen.
Tesla inderdaad. Vandaar ook de 5A laden, die lijkt dat prima te vinden.

Als je testers zoekt, hou me in je achterhoofd.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:42
Backpacker schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:51:
[...]

2027 wordt het jaar van de warmtepompen (als de roadmap doorgaat, maar die kans acht ik zeer groot). En voor Nibe wordt er een heel nieuwe integratie gemaakt.
Als jullie dan graag ook Daikin willen meenemen :) Deze zag ik helaas niet vermeld worden in de mail, maar voor zover ik weet hebben ze wel een API beschikbaar voor aansturing.

• Backpacker
  • Niet online
tcw82 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:36:
[...]

Nee, de auto stond ingesteld op 100. Op alle mogelijke locaties in de vw ap. Anders komt hij ook nooit op 100 binnen bij jullie app
Ok, Troubleshooting AI agent aan het werk gezet en in dit geval was het een timing issue in de backend (echt milliseconden werk). Er was een planning waarop het laden zou stoppen omdat geen Grid Reward event meer, maar gelijk daarna werd er wel weer gevraagd om toch nog even door te laden met Grid Rewards. Omdat de stop instructie eerder was ingepland maar later binnenkwam werd er toch gestopt, terwijl het systeem ook dacht dat er geladen moest worden want dat was qua timestamp een nieuwere planning -O-

Anyway, doorgezet naar de ontwikkelaars om verder te onderzoeken en te kijken of het verbeterd kan worden :)

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:13
Backpacker schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:54:
[...]

Hmmm interessant. Het zou eventueel een "omweg" kunnen zijn om toch Slim Zonneladen te kunnen aanbieden. Ik zal het eens voorleggen, al zal daarin de integratiepartner ook een rol moeten gaan spelen. En dan moet het natuurlijk mogelijk zijn om de ECOmode+ via de apit te kunnen activeren en weer uit te zetten. En zal er alsnog een Pulse P1 nodig zijn.

Ik zal het eens voorleggen.
Top! Dank je.
En ja, als het een Pulse vereist vind ik dat meer dan prima. De ECO+ kun je via de api gewoon aansturen. Ten minste, via home assistant kan dat ook, die ook werkt op basis van de api.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP / 2x Zendure 3000 Mix AC+ (16kWh)

• N0EL
Backpacker schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:27:
[...]

Ha, ja dat was een hele vreemd situatie dit ik zelf nog nooit eerder was tegen gekomen.
Dit was de letterlijke terugkoppeling die ik kreeg (de collega die jou hielp vroeg mij om hulp)

There appears to be a bug in our mapping logic if the user has an old/invalid site configured in their account. In some cases this seems to block the link UI flow completion. We are working on a fix

Dus het kan gewoon een kwestie zijn geweest van een tweede "installatie ID" op je adres per ongeluk aangemaakt door de installateur, maar nooit echt gebruikt.
Aha. Ja, dat kan mijn probleem verklaren.

Ik heb inderdaad nog een heel oud SE-systeem onder mijn account staan dat echt al jaren niet meer actief is. Ik heb SE gevraagd om dit uit mijn account te verwijderen, maar dat doen ze niet.

Wel vreemd dat het met de oude Power-Up altijd goed gewerkt heeft.

Hoe dan ook, dankjewel voor het fixen!

• Backpacker
  • Niet online
Backpacker schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:52:
[...]

Dan komt die op mijn bord (of een van mijn buitenlandse L2 collega's)

Als je Tesla al in de uitrol van "Slim Zonneladen" zit dan zal er niet daadwerkelijk om 20.00 uur geladen worden als er geen overschot is. En als dat er wel was dan was dat financieel de beste keuze om dan te gaan laden t.o.v. de ingestelde vertrektijd, hoeveel er geladen moest worden enz.

Als er overdag gepauzeerd was met laden dan is dat s'nachts ingehaald en ben je gecompenseerd. Daarnaast heb je´overdag je overschot kunnen verkopen voor die 12 cent en heb je dus alsnog kunnen laden voor 12 cents met daarboven op Grid Rewards. Slechter zal je er niet van zijn geworden :)

Edit: je ticket opgezocht en die zonneplanning van vrijdag was inderdaad wel vreemd. Aangemeld voor onderzoek

Edit 2: bug gevonden, Slim zonnelanden voor standalone Tesla's zal morgen waarschijnlijk tijdelijk uitgezet worden totdat de bug is gevonden en geplet. Vreemde is wel dat niet alle gebruikers last hebben van de bug, dus ben benieuwd waar de ontwikkelaars mee komen.
En de bug is opgelost *O*

• tcw82
Backpacker schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:44:
[...]

Ok, Troubleshooting AI agent aan het werk gezet en in dit geval was het een timing issue in de backend (echt milliseconden werk). Er was een planning waarop het laden zou stoppen omdat geen Grid Reward event meer, maar gelijk daarna werd er wel weer gevraagd om toch nog even door te laden met Grid Rewards. Omdat de stop instructie eerder was ingepland maar later binnenkwam werd er toch gestopt, terwijl het systeem ook dacht dat er geladen moest worden want dat was qua timestamp een nieuwere planning -O-

Anyway, doorgezet naar de ontwikkelaars om verder te onderzoeken en te kijken of het verbeterd kan worden :)
Ik trek rustig verder op mijn ezeltje, ten strijde tegen de windmolens.

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:33
Backpacker schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:51:
[...]

Toch wel een bijzondere keuze, op zich snap ik het omdat je daar ook wat meer en minder energie in kunt stoppen afhankelijk van de prijzen/onbalans, maar relatief tov een thuisaccu lijkt me dat effect een stuk slechter, en mogelijk voor de warmtepomp nadelig in verband met het (eventuele) onderbreken van een mooie lange run op zacht pitje.

Staan er nog veel thuisaccus op het programma? Deye inverter??? :-)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De huidige markt met reeds geïnstalleerde warmtepompen is veel groter dan er nu accu’s zijn. Een warmtepomp is ook een veel essentiëlere behoefte dan een accu.

En elke paar weken komt er weer een nieuw accu merk of nieuw model bij, niet altijd compatibel met het vorige model.

• Backpacker
  • Niet online
MarcoPolet schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:46:
[...]

Toch wel een bijzondere keuze, op zich snap ik het omdat je daar ook wat meer en minder energie in kunt stoppen afhankelijk van de prijzen/onbalans, maar relatief tov een thuisaccu lijkt me dat effect een stuk slechter, en mogelijk voor de warmtepomp nadelig in verband met het (eventuele) onderbreken van een mooie lange run op zacht pitje.

Staan er nog veel thuisaccus op het programma? Deye inverter??? :-)
Een thuisbatterij is 24/7 het hele jaar door beschikbaar, een warmtepomp niet ;)

Deye staat op de wannahave lijst maar nog geen zicht op wanneer de ontwikkeling gaat starten

• Backpacker
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:41:
De huidige markt met reeds geïnstalleerde warmtepompen is veel groter dan er nu accu’s zijn. Een warmtepomp is ook een veel essentiëlere behoefte dan een accu.

En elke paar weken komt er weer een nieuw accu merk of nieuw model bij, niet altijd compatibel met het vorige model.
Een thuisbatterij is 24/7 het hele jaar door beschikbaar, een warmtepomp niet ;) En een goed binnenklimaat is natuurlijk altijd prioriteit nummer 1 dus er valt minder mee te sturen.

• jurgen purgen
Backpacker schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:55:
[...]

Een thuisbatterij is 24/7 het hele jaar door beschikbaar, een warmtepomp niet ;)

Deye staat op de wannahave lijst maar nog geen zicht op wanneer de ontwikkeling gaat starten
Een warmtepomp is volgens mij net zo beschikbaar als een thuisbatterij. Alleen kan je maar 1 keer per dag het water verwarmen naar 70°C, omdat je moet wachten op een douche moment. Dus echt veel energie kunnen jullie niet kwijt. Maar als je zegt warmtepompen.... nemen jullie dan ook gek gezegd zwembad warmtepompen mee. En als dat dan, wss, niet kan kan je aangeven welke functies je vrijgeeft aan Tibber? Ik snap de SWW boost, lijkt me het meest logisch. Maar ik snap dat er weerstand zal zijn tegen de ruimteverwarming. Maar als ik dan bv ook mijn zwembad verwarm met de warmtepomp, kan je daar dan ook voor kiezen? Daar kan ik een bak energie in kwijt.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Backpacker schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:56:
[...]

Een thuisbatterij is 24/7 het hele jaar door beschikbaar, een warmtepomp niet ;) En een goed binnenklimaat is natuurlijk altijd prioriteit nummer 1 dus er valt minder mee te sturen.
Dan spreek je jezelf toch tegen? Althans, dan is de strategie van Tibber toch niet logisch?

Thuisbatterijen zijn in opkomst en kunnen met de juiste aansturing als VPP dienen en onbalans uit het net opvangen. Lijkt me dat een energieleverancier daar meer mee kan dan een warmtepomp slim aansturen.

Geen idee wat jullie oude Panasonic integratie kon voor hij permanent stuk ging, maar ik heb dat ding ondertussen zelf al slim gemaakt. Kleine kans dat ik hem nog aan Tibber ga koppelen mocht hij wel weer ondersteunt gaan worden.

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-10 15:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhE0fH2eQjLjV7-muQTZaX4mTZE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VXXQNbqD8veRM6SSZD9gtvrI.png?f=fotoalbum_large

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• JB

JB

Cédric roelt!

Mijn boefje is liev!

• jurgen purgen
Is de jaarlijkse bangmakerij van de olie en gaslobby.

Overstappers van gas naar FE angst inpraten.

Poster deelt het hier, maar ik heb het bericht al van twee kennissen doorgestuurd gekregen. Beiden geen wp

• JB

JB

Cédric roelt!

Hoe werken die grid rewards mbt aankomend weekend? De auto zit al aangesloten met eindtijd maandag 8:00 uur en ik zie nu dat de accu alweer bijna vol is omdat er grid rewards zijn. Gemiddeld kom ik nu op zo'n 15 cent uit. Hoe kan Tibber nu al weten dat het weekend duurder gaat zijn of wordt dit gecompenseerd indien dat niet zo is?

Mijn boefje is liev!

• jurgen purgen
JB schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:38:
Hoe werken die grid rewards mbt aankomend weekend? De auto zit al aangesloten met eindtijd maandag 8:00 uur en ik zie nu dat de accu alweer bijna vol is omdat er grid rewards zijn. Gemiddeld kom ik nu op zo'n 15 cent uit. Hoe kan Tibber nu al weten dat het weekend duurder gaat zijn of wordt dit gecompenseerd indien dat niet zo is?
Ik denk dat jij ons dat maandag moet vertellen. Ik krijg al tijden geen GR op de laadpaal.

• tcw82
Link dan naar het langer artikel. Kwh verbruikers blijven veruit de goedkoopste. Gas stokers de duurste. Alleen de steiging voor kwh verbruikers is groot (70%) maar die eindigen dan toch maar op 1200 per jaar voor energie en gas op 3600 oid.

Ik zoek het artikel op, moment.

Artikel met iets meer details:
Artikel met meer details over de prijs/kosten ontwikkeling

[ Voor 16% gewijzigd door tcw82 op 11-09-2026 11:33 ]

• tcw82
jurgen purgen schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:48:
[...]

Is de jaarlijkse bangmakerij van de olie en gaslobby.

Overstappers van gas naar FE angst inpraten.

Poster deelt het hier, maar ik heb het bericht al van twee kennissen doorgestuurd gekregen. Beiden geen wp
Stuur ze dan gelijk terug wat de jaarlijkse kosten van gas en wp zullen zijn (volgens het uitgebreidere artikel)
1200 per jaar voor Kwh
3600 voor gas.
Pagina: 1 ... 51 ... 54 Laatste