Dat klopt. De auto stopt. Alleen in mijn geval stopt Tibber (klaarblijkelijk )wel zelf, want de auto meldt ook "laden onderbroken, controleer laadpaal" (of iets van die strekking).Schnarfle schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:23:
[...]
Dit is een veel gemaakte denkfout. Tibber zal nooit stoppen met laden op basis van SOC. Sterker nog, als Tibber denkt dat de auto vol is zet ie de laadpaal permanent aan. Stoppen met laden op basis van SOC zal ALTIJD door de auto moeten gebeuren.
Hoi, wij hebben sinds afgelopen zaterdag een Pylontech 30kwh batterij met 15kw Solis omvormer. Geïntegreerd in Tibber met de bridge. Werkt echt naadloos samen en de opbrengsten verrassen me echt positief. Hadden al 3700kwh opwek per jaar en een EV met Zaptec Go 2.edraket19 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:38:
Hallo allen, Ik ben nieuw op dit forum. Ben in bezit van ev. Laad vooral nacht en weekend. Ongeveer 27kwh per keer. Verbruik ev 5200kwh/jaar. Elektra verbruik totaal incl. ev 9200kwh. Heb warmte pomp en zonnepanelen. Opwek 3500kwh waarvan ikzelf ongeveer 1/3 verbruik. Ben zelf klant bij tibber en overweeg een batterij via hen aan te schaffen. heeft iemand ervaring met de pilon batterij ism solis omvormer.
Alvast bedankt.
Ik heb het team van mijnbatterij.nl gemaild dat ik graag mijn data wil delen via de API token. Daar zijn ze nu mee aan de slag, waren erg enthousiast.
[ Voor 8% gewijzigd door AvE84 op 19-09-2026 19:32 . Reden: Typfout en aanvulling ]
Hoe werken de autolader en de thuisbatterij samen? Laadt de auto uit de batterij? Ook bij grid rewards?AvE84 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:19:
[...]
Hoi, wij hebben sinds afgelopen zaterdag een Pylontech 30kwh batterij met 15kw Solis omvormer. Geïntegreerd in Tibber met de bridge. Werkt echt naadloos samen en de opbrengsten verrassen me echt positief. Hadden al 3700kwh opwek per jaar en een EV met Zaptec Go 2.
Ik heb het team van mijnbatterij.nl gemaild dat ik graag mijn data wil delen via de API token. Daar zijn ze nu mee aan de slag, waren erg enthousiast.
Mooie setup! Is hierbij de bridge en p1 meter voldoende of moet je ook nog die ct klemmen hebben (die ook op de tibber site bij de accu staan)?AvE84 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:19:
[...]
Hoi, wij hebben sinds afgelopen zaterdag een Pylontech 30kwh batterij met 15kw Solis omvormer. Geïntegreerd in Tibber met de bridge. Werkt echt naadloos samen en de opbrengsten verrassen me echt positief. Hadden al 3700kwh opwek per jaar en een EV met Zaptec Go 2.
Maak je ook gebruik van de noodstroom functionaliteit?
Wat is HA?Judge Ming schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:59:
[...]
Als elk apparaat individueel een ontsluit mogelijkheid naar HA heeft, dan lijkt me dat de aangewezen weg. De kans dat een installateur een 'ratjetoe' aan merken aan elkaar gaat knopen is klein of bijzonder duur.
Meeste installateurs kiezen een select aantal leveranciers waarvan de producten dan 'altijd' aanbevolen worden. Is ook ondoenlijk om van alle producten in de markt het naatje van de kous te weten. Helaas zijn adviezen van installateurs dan ook vaak niet erg onafhankelijk.
De auto laadt in principe niet uit de batterij, tenzij de auto voor de bepaalde tijd vol moet zijn en er stroom tekort is of de huidige prijs te hoog. Donderdag kregen we bijv eerst Grid Rewards om de batterij te laden en vervolgens om de batterij te ontladen. Omdat de auto vol moest ging die stroom rechtstreeks de auto in.Schnarfle schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:35:
[...]
Hoe werken de autolader en de thuisbatterij samen? Laadt de auto uit de batterij? Ook bij grid rewards?
Wij hebben er CT klemmen bij en Eastron meters. De CT klemmen zorgen samen met de pulse voor Dynamic Load balancing. De Eastron meters meten de realtime opwek van de zonnepanelen.mattdice schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 20:24:
[...]
Mooie setup! Is hierbij de bridge en p1 meter voldoende of moet je ook nog die ct klemmen hebben (die ook op de tibber site bij de accu staan)?
Maak je ook gebruik van de noodstroom functionaliteit?
Noodstroom functie hebben we nog niet voor gekozen op dit moment maar kan altijd nog met wat extra aanpassingen in de meterkast.
Inderdaad lukt het mij ook nog niet om op mijnbatterij.nl te delen. Je ziet ook nog geen Pylontech batterijen daar delenAvE84 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:19:
[...]
Heb ik nog niet gezien. Bij mij eerst auto en dan pas batterijSchnarfle schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:35:
[...]
Hoe werken de autolader en de thuisbatterij samen? Laadt de auto uit de batterij? Ook bij grid rewards?
Wij zijn over hetzelfde aan het nadenken, maar ben nog even op zoek naar ervaringen/voorbeelden van anderen zoals dit.Laroil schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:03:
[...]
Ik heb nu sinds 26 augustus een 20 kWh Pylon batterij met Solis en alle rand apparatuur en was onder de indruk van de complexe installatie. Directe verbinding met de meetapparatuur in meterkas en geen verbindingsproblemen met wifi wat je vaak leest bij installaties.
Met mijn zonnepanelen zie ik dat de AI de hele dag aan het beoordelen is wat er moet gebeuren. Opladen bijvoorbeeld bij onbalans op dure stroomprijs, maar dan gridawards die wel lijken te kloppen al is het nog moeilijk te zien. Iedere dag is er "winst". Deze maand tot nu toe zegt de app 122 euro bespaard te hebben door de batterij.
Opladen doe ik meestal in weekend als de exclusieve stroomprijs 0 cent is, gridawards nog maar 0,22 euro daar. Lijkt eerst auto op te laden en dan pas batterij als je aangeeft 's avonds auto nodig hebt.
Alom erg tevreden en wacht de wintermaanden af en zeker na 1 januari. Als de besparing meer dan 80 euro per maand is zou batterij over 7 jaar afgeschreven zijn.
Wat was jullie verbruik/teruglevering/opwek per jaar voordat jullie de batterij kregen? Ben namelijk wel benieuwd op basis van wat die €122 besparing is. Is die €122 trouwens dus van 1 tm 18 sept?
bij mij moet ik "slim aansturen" van de accu in de Tibber app uitschakelen en in de SE-app op pauze zetten, om mijn auto tijdens de goedkoopste monenten (dit weekend als voorbeeld) langzaam te laden.Laroil schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:59:
[...]
Heb ik nog niet gezien. Bij mij eerst auto en dan pas batterij
Er zijn GR-momenten die ik dus mis hierdoor, maar ik wil gewoon vanaf het begin vd dip dat mn auto de laatste 30% erin kan laat lopen, en daarna mag de accu de vrije ruimte krijgen.
Ook samsam werkt niet. Ze zullen bij Tibber niet de Auto en de Accu op beiden 8A of 9A laten laden. Ze gaan beiden volstroom (heeft toch niet dezelfde dekking als volgas)
Ik laad op zaterdag en op zondag. Dit om zoveel mogelijk eigen opwek in de auto te krijgen en op teruglevering te voorkomen. Dus met 3,4 kW is zat. Maar dat kan weer niet over drie fasen voor de auto. Daarom dus tijdens de dip laden want dan is de overige stroom het goedkoopst.
Ik hoop dat hier wel een aanpassing voor komt in de aansturing van Tibber want GR krijgen voor je eigen auto laden klinkt leuk maar ik moet rijden en wil ook graag in de avond nog van de stroom uit de accu gebruik kunnen maken.
Ik heb mn EVCC al ingeladen in HA. Maar tijd heb ik er nog niet voor gehad. Daarmee schijn wel je accu en laadpaal zo te kunnen regelen. Dan wel buiten Tibber om en dus ook geen GR.. En dat is nou net waarom je bij Tibber zit in mijn optiek.
edit:
Sorry, spuit 11
Sorry, spuit 11
[ Voor 90% gewijzigd door yohan op 20-09-2026 15:46 ]
"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]
Weet iemand waarom een Tibber Pulse P1 meter €85 kost en een Home Wizard P1 slechts €25? Ik zie verder geen verschil tussen deze twee meters.
Ik gok dat onder andere Tibber het niet in dezelfde hoeveelheden kan afnemen zoals Home Wizard dat kan doen. En Home Wizard verkoopt ook abonnementen dus de verkopen de P1 meters misschien tegen kostprijs om zo te verdienen op de abonnementen. En zo zullen er nog wel een paar redenen te bedenken zijn.LordOfThePings schreef op zondag 20 september 2026 @ 16:25:
Weet iemand waarom een Tibber Pulse P1 meter €85 kost en een Home Wizard P1 slechts €25? Ik zie verder geen verschil tussen deze twee meters.
Het "probleem" lijkt opgelost. Het lijkt gezeten hebben in een connectie probleem dat niet goed om kan gaan met een auto die initieel een wens soc van 80 had, daarom " einde laden " zonder blokkade uit de auto zelf triggerde in de Tibber omgeving. En daarna omgezet was naar wens soc van 100 en die kwam niet binnen, de auto blokkeerde niet, (rode lijn in laadtijdlijn).tcw82 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:05:
Das jammer, gooi je 840 euro stuk om een mid meter paal op te hangen, krijg je er "geen slim laden" voor terug.
De charge amps dawn hangt sinds het middag uur aan de .uur en ben eigenlijk sinds dat moment in gesprek met een collega van backpacker omdat slim laden niet werkt, de wens soc van de auto niet in de Tibber app komt en de slimladen optie niet aangezet kan worden. (De knop is wel zichtbaar, maar je kan er niks mee, en het schuifje kan wel aan en uit maar lijkt niks te doen ).
Het wordt nu binnen Tibber verder opgepakt, maar het zou even kunnen gaan duren was de waarschuwing al.
Na een ritje van huis naar Leerdam en daarna door naar werk, is hij vanmorgen weer ingeplugd en is er vandaag keurig met gridrewards "slim" geladen en zijn er volgende Joulo ere certificaten gesprokkeld.
So far so good.
@Backpacker Ben zei dat je waarschijnlijk de case zou krijgen, het lijkt erop dat het nu weer werkt. Ik heb nog niet het getest wat er gebeurd als ik nu naar wens soc van 100% ga schakelen.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het de retail prijs niet waard vind. Geen negatieve fase-belasting en geen USB-C voeding (waarvan ik veronderstelde dat dat ondertussen een Europese verplichting was).LordOfThePings schreef op zondag 20 september 2026 @ 16:25:
Het is dat ik hoop dat het zonneladen er beter door gaat, maar de eerste indrukken waren nog niet geweldig.
Homewizard is ondertussen ook wel een beetje dé P1 standaard geworden in mijn ogen.
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Dat zonneladen ben ik het met je eens.Ethirty schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:52:
[...]
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het de retail prijs niet waard vind. Geen negatieve fase-belasting en geen USB-C voeding (waarvan ik veronderstelde dat dat ondertussen een Europese verplichting was).
Het is dat ik hoop dat het zonneladen er beter door gaat, maar de eerste indrukken waren nog niet geweldig.
Homewizard is ondertussen ook wel een beetje dé P1 standaard geworden in mijn ogen.
Ik zie vaak zat dat hij zonneladen doet en dan nog 4kW uit het net trekt of 2kW teruglevert tijdens het laden.
Vandaag vanaf 11u zo’n 2-4kw non-stop maar laden ho maar. Ik zou willen dat hij het verschil uit het net zou pakken. Ipv daarvan zette hij alleen de Tesla van 5 naar 6A. Alleen niet starten. Mooie maar nogal beperkte functie vooralsnog.
Onder druk van tijd en prijs is hij uiteindelijk wel gaan laden maar moest wel de laad snelheid gaan ophogen omdat ik anders in de avond nog kon gaan lopen laden om vol te komen.
Het is jammer dat het zo’n black-box is. Denk dat er voor verschillende mensen verschillende scenario’s nodig zijn. Ik wil bijv elke druppel zon in de auto maar als de prijs laag is mag hij dat best uit het net trekken. Nu heb ik 30% zon “weggegooid” (ik beredeneer nu al volgens 2027).
Onder druk van tijd en prijs is hij uiteindelijk wel gaan laden maar moest wel de laad snelheid gaan ophogen omdat ik anders in de avond nog kon gaan lopen laden om vol te komen.
Het is jammer dat het zo’n black-box is. Denk dat er voor verschillende mensen verschillende scenario’s nodig zijn. Ik wil bijv elke druppel zon in de auto maar als de prijs laag is mag hij dat best uit het net trekken. Nu heb ik 30% zon “weggegooid” (ik beredeneer nu al volgens 2027).
Had je geen vertrektijd ingesteld dan?Ethirty schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:49:
Vandaag vanaf 11u zo’n 2-4kw non-stop maar laden ho maar. Ik zou willen dat hij het verschil uit het net zou pakken. Ipv daarvan zette hij alleen de Tesla van 5 naar 6A. Alleen niet starten. Mooie maar nogal beperkte functie vooralsnog.
Jij beredeneert nu al volgens 2027, maar Tibber doet dat volgend jaar pas.
Soms lever je terug voor 13 cent en laad je later met GR voor 10 cent.
Dat is winst.
[ Voor 8% gewijzigd door ASS-Ware op 20-09-2026 22:20 ]
Inderdaad die 122 euro was van 1 t/m 18 sept. Nu staat die op 147 euro. Volgens de app is dat bedrag het opbrengst van inkoop verkoop stroom plus de grid rewards. Ik krijg deze maand meer terug omdat ook dan de verkoop zonne energie erbij komt plus kosten en btw. Ik schat zo'n 250 euro. Komende maand wordt de neutrale maand bij mij (opwek=verbruik) en dan beter te zien wat het handelen opbrengt.YinYang schreef op zondag 20 september 2026 @ 13:24:
[...]
Wij zijn over hetzelfde aan het nadenken, maar ben nog even op zoek naar ervaringen/voorbeelden van anderen zoals dit.
Wat was jullie verbruik/teruglevering/opwek per jaar voordat jullie de batterij kregen? Ben namelijk wel benieuwd op basis van wat die €122 besparing is. Is die €122 trouwens dus van 1 tm 18 sept?
Tibber heb ik pas paar maanden en moeilijk te zien wat echt door de batterij bijgedragen wordt. Bij mij met 28 zonnepanelen oost/west netto gebruik 2980 kWh en teruglevering 6518 kWh. Zat hiervoor bij Engie variabel contract en zat laatste jaar netto op 0 euro.
Jawel maandag ochtend. Maar Tibber kijkt alleen naar gemiddelde laadsnelheid van vorige sessies, dus als ik dan op zondag op 6A ga laden en daarvoor op 14A klopt de hele tijdslijn niet meer. Of misschien houden ze er nu wel ineens rekening mee, maar wat ik al zei: black-box.ASS-Ware schreef op zondag 20 september 2026 @ 22:18:
[...]
Had je geen vertrektijd ingesteld dan?
Jij beredeneert nu al volgens 2027, maar Tibber doet dat volgend jaar pas.
Soms lever je terug voor 13 cent en laad je later met GR voor 10 cent.
Dat is winst.
Misschien had ik het gewoon met rust moeten laten, maar ik wilde weten of en hoe goed het zonneladen zou werken.
Ik heb geen idee wat je bedoelt met "Tibber kijkt alleen naar gemiddelde laadsnelheid van vorige sessies".Ethirty schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:30:
[...]
Jawel maandag ochtend. Maar Tibber kijkt alleen naar gemiddelde laadsnelheid van vorige sessies, dus als ik dan op zondag op 6A ga laden en daarvoor op 14A klopt de hele tijdslijn niet meer. Of misschien houden ze er nu wel ineens rekening mee, maar wat ik al zei: black-box.
Misschien had ik het gewoon met rust moeten laten, maar ik wilde weten of en hoe goed het zonneladen zou werken.
Volgens mij kijkt Tibber naar het meest voordelige tarief.
Geen USB-c nee, maar er wordt toch gewoon USB-A meegeleverd?Ethirty schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:52:
[...]
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het de retail prijs niet waard vind. Geen negatieve fase-belasting en geen USB-C voeding (waarvan ik veronderstelde dat dat ondertussen een Europese verplichting was).
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Klopt. Ik heb ze gemaild en aangeboden als Bèta tester te fungeren qua data. Ze waren heel enthousiast dus ik heb ze de API token gestuurd en kreeg het antwoord dat men ermee aan de slag gaat. Ben erg benieuwd!Laroil schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:58:
[...]
Inderdaad lukt het mij ook nog niet om op mijnbatterij.nl te delen. Je ziet ook nog geen Pylontech batterijen daar delen
Klopt, maar om te bepalen hoe lang er geladen moet worden kijken ze ( bij Tesla) naar de accu status en naar de gemiddelde voorgaande laadsnelheid om te bepalen hoe lang ze moeten laden.ASS-Ware schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:37:
[...]
Ik heb geen idee wat je bedoelt met "Tibber kijkt alleen naar gemiddelde laadsnelheid van vorige sessies".
Volgens mij kijkt Tibber naar het meest voordelige tarief.
In tegenstelling tot een gekoppelde laadpaal konden ze tot voor kort niks met de laadsnelheid in de auto zelf.
Een vraag voor de mensen die een EV laden, ERE certificaten laten uitbetalen en Tibber als energieleverancier gebruiken:
Hoe regelen jullie de ERE certificaten?
Doen jullie dat via Tibber, met korting indirect bij Joulo, of via een andere?
En als dat een andere is, is daar dan een speciale reden voor?
Verschillende bekeken, uiteindelijk bij Joulo terechtgekomen.ASS-Ware schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:57:
Een vraag voor de mensen die een EV laden, ERE certificaten laten uitbetalen en Tibber als energieleverancier gebruiken:
Stappenplan van Joulo volgen, 30 mins werk. Dag wachten en dan is alles geregeld.
Te weinig geld voor alle gadgets.
Joulo, want laagste afdracht en snelste/simpelste plug-and-play integratie (Tesla Wall Connector).ASS-Ware schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:57:
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Via Tibber of direct?Richh schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:32:
[...]
Joulo, want laagste afdracht en snelste/simpelste plug-and-play integratie (Tesla Wall Connector).
Zijn er mensen hier die hun besparing/opbrengst per jaar (als het kan uitgesplitst in besparing door zelfverbruik, grid rewards etc) zouden willen delen + wat je opwek/verbruik was vóórdat je de batterij had, zodat ik die kan vergelijken met onze situatie?
Onze situatie:
Ben namelijk van plan een Solis S6 + Pylontech 20kWh aan te schaffen.
Onze situatie:
- 2400kWh verbruik - Normaal
- 2100kWh verbruik - Dal
- 1500kWh teruglevering - Normaal
- 700kWh teruglevering - Dal
- We hebben 12 zonnepanelen à 325Wp = 3900Wp totaal op het zuiden
- Géén EV
Direct bij Joulo heb ik 't gedaan.
Misschien even checken, maar ik zie dat je via Tibber slechts 10% servicekosten betaalt en rechtstreeks is dat meer.
Ik krijg volgende week 2 nieuwe laadpalen en denk dat ik het via Tibber ga doen.
Ik weet niet hoe handig je bent met Ai, maar als je een export maakt van je p1 en PV data , dan kan je hier op basis van de epex over deze periode wel een aardig beeld krijgen bij de TVT voor de beoogde situatie.YinYang schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:25:
Zijn er mensen hier die hun besparing/opbrengst per jaar (als het kan uitgesplitst in besparing door zelfverbruik, grid rewards etc) zouden willen delen + wat je opwek/verbruik was vóórdat je de batterij had, zodat ik die kan vergelijken met onze situatie?
Onze situatie:Ik probeer een ruwe inschatting te maken wat de TVT zo ongeveer zal zijn, dus ben op zoek naar praktijkvoorbeelden
- 2400kWh verbruik - Normaal
- 2100kWh verbruik - Dal
- 1500kWh teruglevering - Normaal
- 700kWh teruglevering - Dal
- We hebben 12 zonnepanelen à 325Wp = 3900Wp totaal op het zuiden
- Géén EV
![]()
Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Je kan als je eenmaal een account hebt bij Joulo, bij hun aangeven dat je Tibber hebt. Op die manier betaal ik dus ook 10% servicekosten. De route hoe je het doet maakt dus niet echt uit (althans, je kan via mijn route iemand zonder Tibber helpen aan een 1% lagere servicekosten bij JouloASS-Ware schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:30:
[...]
Misschien even checken, maar ik zie dat je via Tibber slechts 10% servicekosten betaalt en rechtstreeks is dat meer.
Ik krijg volgende week 2 nieuwe laadpalen en denk dat ik het via Tibber ga doen.
[ Voor 15% gewijzigd door Richh op 22-09-2026 16:34 ]
Je kunt het gewoonweg rechtstreeks bij Joulo registreren. Zodra je registreert, kun je Tibber als energieleverancier opgeven en val je meteen terug naar 10% fee ipv 20%ASS-Ware schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:30:
[...]
edit:
hmm pagina stond nog open, niet helemaal refreshed zie ik. Spuit 11 dus
hmm pagina stond nog open, niet helemaal refreshed zie ik. Spuit 11 dus
[ Voor 8% gewijzigd door JB op 22-09-2026 16:50 ]
Mijn boefje is liev!
Er zijn ook een paar handige sites die iets in die richting doen:revolution-nl schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:31:
[...]
Ik weet niet hoe handig je bent met Ai, maar als je een export maakt van je p1 en PV data , dan kan je hier op basis van de epex over deze periode wel een aardig beeld krijgen bij de TVT voor de beoogde situatie.
joulo heb ik gebruikt, werkte super makkelijk met aanmelden.ASS-Ware schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:57:
uitbetalen weet ik niet, ik ben letter 4 dagen voorzien van een MID meter paal
30 minuten? 3 misschienMasuchievo schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:07:
[...]
Verschillende bekeken, uiteindelijk bij Joulo terechtgekomen.
Stappenplan van Joulo volgen, 30 mins werk. Dag wachten en dan is alles geregeld.
Het is wel zo dat de laadsessie pas binnenkomen nadat je de kabel ontkoppelt. (althans dat is mijn persoonlijke ervaring als ervaring specialist met 3 hele dagen ervaring).
[ Voor 20% gewijzigd door tcw82 op 22-09-2026 18:22 ]
Dat klopt, en het moment van inpluggen van de kabel is het registratietijdstip. Heb de auto wel eens 2 dagen nonstop aan de lader gehad (Grid Rewards bij Tibber immers) en dan staan ze in het overzicht op het moment van inpluggen, terwijl ik het gros van de kilowatts dus 2 dagen later afnam.tcw82 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:18:
[...]
30 minuten? 3 misschienwas echt aangenaam verrast hoe soepel het ging.
Het is wel zo dat de laadsessie pas binnenkomen nadat je de kabel ontkoppelt. (althans dat is mijn persoonlijke ervaring als ervaring specialist met 3 hele dagen ervaring).
[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 22-09-2026 18:50 ]
Ik heb geen P1, dus dat wordt lastig, vandaar dat ik vooral naar praktijk voorbeelden op zoek was.revolution-nl schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:31:
[...]
Ik weet niet hoe handig je bent met Ai, maar als je een export maakt van je p1 en PV data , dan kan je hier op basis van de epex over deze periode wel een aardig beeld krijgen bij de TVT voor de beoogde situatie.
Het gaat er ook alleen om dat ik een idee krijg van de globale besparing/opbrengst, want ik snap dat ieder huishouden natuurlijk anders is qua opbrengst/verbruik.
Dus mocht iemand het nog willen delen graag
Je doet niks “via Tibber”. Je meldt je gewoon aan bij Joulo en zegt dat Tibber je leverancier is en instant korting. Hoe ze dat valideren geen idee. Maar binnen een paar minuten liep het geld hier al binnenASS-Ware schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:30:
[...]
Gok dat het te maken heeft met je EAN die je op moet geven.Ethirty schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 21:14:
[...]
Je doet niks “via Tibber”. Je meldt je gewoon aan bij Joulo en zegt dat Tibber je leverancier is en instant korting. Hoe ze dat valideren geen idee. Maar binnen een paar minuten liep het geld hier al binnen
Is de fittie met Jeroen opgelost? : https://jeroen.nl/blog/waarom-je-een-aanbieder-niet-meer-op-deze-site-zal-vinden
Ik zie Tibber wel in z'n dynamische aanbieders-overzicht?
Ik zie Tibber wel in z'n dynamische aanbieders-overzicht?
Ik was niet boos. Was oprecht niet op de hoogte van die stappen. En mijn laadpaal kan ook helemaal niet connected met Tibber. Dus mijn kader was anders.ASS-Ware schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:41:
[...]
Niet gelijk boos worden.
Ik doelde op dit stappenplan.
[Afbeelding]
Nou lekker dan, deze verhalen over ERE trokken mij ook
Dus eens uitgezocht wat voor lader ik heb, blijkt het een Easee Lite te zijn
Geen mid meter
Maar volgens de site van Easee was dat geen probleem, gewoon ruilen voor
Een Max was hun voorstel…
Dus ik ga mee met dat verhaal, vervolgens blijkt dat “ruilen” €850 kost
Jaja zo kan ik ook ruilen
Het spreekwoord : “van ruilen komt huilen “. Blijkt maar weer eens waar te zijn
Geen mid meter
Je hebt niet echt een vraag gesteld, maar ik geef toch een ongevraagd antwoord / advies / hart onder de riem: zoek eens naar "Webasto" op het ERE topic.Muintwie schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:43:
Geen mid meter
Dank,Batilan schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:45:
[...]
Je hebt niet echt een vraag gesteld, maar ik geef toch een ongevraagd antwoord / advies / hart onder de riem: zoek eens naar "Webasto" op het ERE topic.
klopt niet echt een vraag , Maar af en toe je hart luchten is ook wel lekker
Dat ruilen is inderdaad b****hit. Je kunt met een beetje geluk voor 750-800 piek ergens online wel een nieuwe Max vinden.Muintwie schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:43:
Geen mid meter
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Weekje geleden hier ook over gehad:Muintwie schreef op woensdag 23 september 2026 @ 21:17:
[...]
Dank,
klopt niet echt een vraag , Maar af en toe je hart luchten is ook wel lekker
Recentelijk zelf een easee charge max gekocht bij Galaxus. 649, Nu ineens 879‽
Maar zelfs met een prijsverhoging (wallboxdiscounter heeft m voor 739) kom je nog met een prima terugverdientijd. 739 met een ERE vs 0.10 cent/kWh (relatief laag ingeschat) = 7390 kWh.
Bekijk hoeveel je afgelopen jaar geladen hebt en dan zal je deze waarschijnlijk binnen 2 jaar terugverdiend hebben.
Ergens had ik ook al geredeneerd dat de “cost uyt hart voor de baet “
Nu maar ff kijken welke optie ik ga volgen
Wel jammer dat de opbrengsten pas gaan lopen na installatie 9 maanden ping ping kwijt is jammer
Tis nie anders
Nu maar ff kijken welke optie ik ga volgen
Wel jammer dat de opbrengsten pas gaan lopen na installatie 9 maanden ping ping kwijt is jammer
Tis nie anders
Zonder verder de context van je bericht te kennen even een ongevraagde praktijk ervaring van mijn kant. Ik had ook ERE FOMO, en heb de goedkoopste Charge Max die ik online kon vinden besteld, voor 720 euro thuisbezorgd.Muintwie schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:43:
Geen mid meter
Omdat van mijn vorige model en de Charge Max de "backplate" compatible zijn was het een kwestie van 10 minuten om de Easee om te wisselen. De oude Easee kan op marktplaats. Of je het makkelijk terugverdient, dat valt inderdaad te bezien en ligt er maar aan hoeveel je eigenlijk rijdt.
En van of je de oude lader nog goed weet te verkopen, zie ze regelmatig voor 150 euro op MP staan.feelthepower schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:43:
[...]
De oude Easee kan op marktplaats. Of je het makkelijk terugverdient, dat valt inderdaad te bezien en ligt er maar aan hoeveel je eigenlijk rijdt.
Als je dan eerst nog 600 euro moet terugverdienen met ERE's dan zijn de meeste mensen wel even bezig voordat ze überhaupt quitte spelen, laat staan eraan verdienen.
Ik rij 6000 kWh per jaar weg met twee EV's. Op basis van 10 cent is dat één jaar rijdenASW1 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:45:
[...]
En van of je de oude lader nog goed weet te verkopen, zie ze regelmatig voor 150 euro op MP staan.
Als je dan eerst nog 600 euro moet terugverdienen met ERE's dan zijn de meeste mensen wel even bezig voordat ze überhaupt quitte spelen, laat staan eraan verdienen.
Ja als je meer rijdt en meer auto's hebt gaat het een stuk sneller, maar het gemiddelde huishouden rijdt 12k per jaar ofzo.Pr088 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 17:02:
[...]
Ik rij 6000 kWh per jaar weg met twee EV's. Op basis van 10 cent is dat één jaar rijden(ik heb nog geen Charge Max, vrouwlief vind het niet nodig)
Iedereen kan de terugverdientijd voor de eigen situatie uitrekenen, waarbij je rekening moet houden dat een lader zonder MID op marktplaats weinig oplevert.
Het gaat goedkomen
Een Max op de kop getikt, incl inruil van de lite, kost het me 540
Dus ik ben wel tevreden
Dus ik ben wel tevreden
WaarMuintwie schreef op donderdag 24 september 2026 @ 22:02:
Het gaat goedkomen
Dus ik ben wel tevreden
Ik krijg de Tibber integratie niet aan de gang voor het laden van onze auto. Situatie: hebben al een tijd een Tesla 3, werkt al die tijd goed met slim opladen via Tibber, nooit problemen gezien. Sinds gisteren een 2e Tesla erbij, nieuwe Y. Toegevoegd in Tibber app, en sleutel gedeeld zoals aanbevolen. Het enige wat er gebeurd is dat de Tibber app de melding “laden wordt gestart” geeft, verder gebeurd er niks, dit blijft gewoon zo staan. Op dit moment kan ik ook niet het laden starten vanuit de Tesla app, de paal lijkt geblokkeerd door Tibbers verzoek?
Pas als ik de Tesla loskoppel/verwijder uit de Tibber app kan ik weer het laden starten vanuit de Tesla app.
Iemand een idee? Dus met Tesla 3 werkte slim laden altijd prima, nu een Y erbij en krijg het niet aan de gang. De Y al een keer verwijderd en weer toegevoegd in de Tibber app, maar probleem blijft hetzelfde.
Pas als ik de Tesla loskoppel/verwijder uit de Tibber app kan ik weer het laden starten vanuit de Tesla app.
Iemand een idee? Dus met Tesla 3 werkte slim laden altijd prima, nu een Y erbij en krijg het niet aan de gang. De Y al een keer verwijderd en weer toegevoegd in de Tibber app, maar probleem blijft hetzelfde.
Ook al een ticket aangemaakt bij Tibber?Stokertje schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:30:
Ik krijg de Tibber integratie niet aan de gang voor het laden van onze auto. Situatie: hebben al een tijd een Tesla 3, werkt al die tijd goed met slim opladen via Tibber, nooit problemen gezien. Sinds gisteren een 2e Tesla erbij, nieuwe Y. Toegevoegd in Tibber app, en sleutel gedeeld zoals aanbevolen. Het enige wat er gebeurd is dat de Tibber app de melding “laden wordt gestart” geeft, verder gebeurd er niks, dit blijft gewoon zo staan. Op dit moment kan ik ook niet het laden starten vanuit de Tesla app, de paal lijkt geblokkeerd door Tibbers verzoek?
En wat als je alleen de laadpaal laat aansturen?
Ik heb beide auto’s en laadpaal verwijdert uit Tibber. Maar heb het idee dat er toch nog een sturing komt vanuit Tibber op een of andere manier. Het schuifje van laadplanning in de instellingen van de laadpaal gaat elke keer vanzelf aan en er wordt een laad window ingesteld van exact een half uur. Als ik de schuif weer op uit zet gaat de auto weer laden, maar even later gaat de schuif weer opnieuw aan en stopt de auto met laden. Snap er niks van, elke keer als ik schuif op uit zet gaat ie even later weer op aan….ASS-Ware schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:47:
[...]
Ook al een ticket aangemaakt bij Tibber?
En wat als je alleen de laadpaal laat aansturen?
Het automatisch aanzetten en genereren van een laadschema lijkt nu gestopt te zijn na het installeren van een nieuwe firmware in de Tesla wall connector/laadpaal. Heel vreemd…Stokertje schreef op zondag 27 september 2026 @ 11:40:
[...]
Ik heb beide auto’s en laadpaal verwijdert uit Tibber. Maar heb het idee dat er toch nog een sturing komt vanuit Tibber op een of andere manier. Het schuifje van laadplanning in de instellingen van de laadpaal gaat elke keer vanzelf aan en er wordt een laad window ingesteld van exact een half uur. Als ik de schuif weer op uit zet gaat de auto weer laden, maar even later gaat de schuif weer opnieuw aan en stopt de auto met laden. Snap er niks van, elke keer als ik schuif op uit zet gaat ie even later weer op aan….
[Afbeelding]
Eerst maar een dagje afwachten of het blijft werken zoals het moet, en dan de integratie met Tibber weer instellen. Ik had alle Power Ups verwijderd
Vandaag is mijn Easee Lite vervangen voor 2 x een Easee Max.
Laat ik Tibber slim laden, dan krijg ik een melding "Charging on low prices" en er wordt geladen met 4,5-5,2kW.
Hmm.
Zet ik slim laden uit, dan laadt de Easee Max met 11kW.
Beide laders staan in de Tibber app en beide laders staan in de Tibber app op max 16A.
Ik heb er maar een ticket voor aangemaakt.
Laat ik Tibber slim laden, dan krijg ik een melding "Charging on low prices" en er wordt geladen met 4,5-5,2kW.
Hmm.
Beide laders staan in de Tibber app en beide laders staan in de Tibber app op max 16A.
Dit heb ik de laatste weken ook gemerkt. Laadsnelheid wordt vaak geknepen tot 4.2kw. De reden hier achter heb ik nog niet kunnen vinden, het heeft in ieder geval niets met de zonnepanelen/load balancing te maken want 's nachts laad hij vaak niet sneller.ASS-Ware schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:39:
Hmm.
De setup hier is een Tesla model 3 met Zaptec Go.
[ Voor 4% gewijzigd door Dountoun op 28-09-2026 15:52 ]
Aha, ik ben niet de enige.Dountoun schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:51:
[...]
Dit heb ik de laatste weken ook gemerkt. Laadsnelheid wordt vaak geknepen tot 4.2kw. De reden hier achter heb ik nog niet kunnen vinden, het heeft in ieder geval niets met de zonnepanelen/load balancing te maken want 's nachts laad hij vaak niet sneller.
De setup hier is een Tesla model 3 met Zaptec Go.
Gek genoeg had ik er met mijn Easee Lite nooit last van.
Tibber laadt soms op lager vermogen als dit past in je laadplanning en qua prijs ook niet uit maakt. Dan pak je namelijk relatief meer van je eigen PV. Heeft het daar niet mee te maken? Of heb je in deze gevallen 11kW perse nodig?ASS-Ware schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:39:
Hmm.
Als ik naar buiten kijk, dan zie ik alleen maar regen en de opbrengst van de panelen is zo'n 300 Watt en dat wordt door andere apparaten in huis al opgemaakt.Pr088 schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:18:
[...]
Tibber laadt soms op lager vermogen als dit past in je laadplanning en qua prijs ook niet uit maakt. Dan pak je namelijk relatief meer van je eigen PV. Heeft het daar niet mee te maken? Of heb je in deze gevallen 11kW perse nodig?
Edit:
Laadsessie is klaar en heeft 30 cent per kWh gekost.
Hoezo "Charging on low prices"?
Hoop dat dat op een later tijdstip wordt aangepast.
[ Voor 12% gewijzigd door ASS-Ware op 28-09-2026 16:43 ]
Wat was de vertrektijd die je hebt ingesteld? Tot morgenmiddag wordt het niet goedkoper dan 30 cent...ASS-Ware schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:19:
[...]
Als ik naar buiten kijk, dan zie ik alleen maar regen en de opbrengst van de panelen is zo'n 300 Watt en dat wordt door andere apparaten in huis al opgemaakt.
Edit:
Laadsessie is klaar en heeft 30 cent per kWh gekost.
Hoezo "Charging on low prices"?
Hoop dat dat op een later tijdstip wordt aangepast.
Morgenochtend 08:00 uur.Pr088 schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:46:
[...]
Wat was de vertrektijd die je hebt ingesteld? Tot morgenmiddag wordt het niet goedkoper dan 30 cent...
Daar zal het hoge tarief dan aan liggen ja.
Wat is de status van Tibber mbt Kia/Hyundai? Is deze integratie opgelost of zitten er nog altijd storingen in?
Heb hier vorig jaar veel problemen mee gehad, maar merk nu toch dat ik iets wil doen aan de load balancing (moet dus nu handmatig in de gaten houden, en dat is erg vervelend).
Heb hier vorig jaar veel problemen mee gehad, maar merk nu toch dat ik iets wil doen aan de load balancing (moet dus nu handmatig in de gaten houden, en dat is erg vervelend).
Is bij jou de load zo hoog als je wilt laden?darkfujita schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:07:
Wat is de status van Tibber mbt Kia/Hyundai? Is deze integratie opgelost of zitten er nog altijd storingen in?
Ik heb nog nooit gehad dat ik een hoog verbruik had en daarnaast wilde laden.
Bij een 3x25A aansluiting en 11kW laden blijft er nog altijd 9A per fase over, dus zo'n 2070W per fase.
En los daarvan, heeft je lader geen load balancer?
Ja hoor, al best snel.ASS-Ware schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:36:
[...]
Is bij jou de load zo hoog als je wilt laden?
Ik heb nog nooit gehad dat ik een hoog verbruik had en daarnaast wilde laden.
Bij een 3x25A aansluiting en 11kW laden blijft er nog altijd 9A per fase over, dus zo'n 2070W per fase.
En los daarvan, heeft je lader geen load balancer?
Volle bak laden, icm warmtepomp die SWW run draait, icm kookplaat die aan is, en op dat moment de oven en waterkoker, nee dat gaat echt niet. Zit al redelijk snel met 1 fase dan boven de 25A.
Helaas niet, heb de zaptec go, heb geen load balancer gekocht, omdat ik de pulse al had gekocht initieel.
Oh, en je hebt op de Pulse wel load balancing aangezet, maar dat gaat niet goed?darkfujita schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:39:
[...]
Ja hoor, al best snel.
Volle bak laden, icm warmtepomp die SWW run draait, icm kookplaat die aan is, en op dat moment de oven en waterkoker, nee dat gaat echt niet. Zit al redelijk snel met 1 fase dan boven de 25A.
Helaas niet, heb de zaptec go, heb geen load balancer gekocht, omdat ik de pulse al had gekocht initieel.
De layout van de 'gemiddelde prijs' lijkt wat veranderd te zijn. Maar de gegevens lijken me ook niet te kloppen.
/f/image/Ynly74nb9jvdBzCCvLSnJXnz.png?f=fotoalbum_large)
De prijs is gisteren en vandaag helemaal niet in de buurt geweest van de 97,89ct/kWh dus hoe ze bij Tibber toch aan deze waarde komen is me een raadsel.
@Backpacker enig idee?
Edit:
En dat tabelletje is alweer verdwenen
/f/image/Ynly74nb9jvdBzCCvLSnJXnz.png?f=fotoalbum_large)
De prijs is gisteren en vandaag helemaal niet in de buurt geweest van de 97,89ct/kWh dus hoe ze bij Tibber toch aan deze waarde komen is me een raadsel.
@Backpacker enig idee?
Edit:
En dat tabelletje is alweer verdwenen
[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 03-10-2026 07:14 ]
Enjoy the silence...
Kreeg gisteren opeens de vraag via een pop up screen of mijn batterij en zonnepanelen van hetzelfde merk waren, waarop ik daarna het merk van de batterijen kon invullen. Tibber dus druk bezig om te zoeken naar de effectiefste manier om te verbreden qua powerups?
Nee heb die dus hele tijd niet geïntegreerd gehad. Dus heb niet de zaptec gekoppeld aan tibber adhv de integratie (vanwege de problemen). De zaptec laadpaal kreeg namelijk een time out, door een te hoog aantal verzoeken (vanuit de Pulse/tibber).ASS-Ware schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:55:
[...]
Oh, en je hebt op de Pulse wel load balancing aangezet, maar dat gaat niet goed?
Met gevolg; een lege auto sochtends.
Nu bijna jaartje later dus ik wil het wel weer eens proberen als ik de auto niet nodig heb! Kijken of issues zijn opgelost.
Ik ben nieuwsgierig naar de mening/ervaring van Tweakers, i.p.v. het marketingbureau van Tibber. Binnenkort krijg ik de sleutel van een volgende woning en ik kan nu best makkelijk overstappen van Eneco naar een andere partij. Zelf heb ik al een EV en verwacht ik binnen 12-18 maanden zonnepanelen, airco's en een batterij te plaatsen. Ik heb al een dynamisch contract en met een EV is dat een goede manier om de prijs te drukken.
Volgens mij zijn alle energieleveranciers, obv. dynamisch, allemaal hetzelfde, maar Tibber is wat meer tweaker-plus en biedt een welkomstbonus aan. Als jullie niet positief over Tibber zouden zijn, zaten jullie hier niet. Maar toch de vraag: Tibber lijkt de beste, al doet NextEnergy het ook leuk, maar biedt wat meer welkomstbonus. GreenChoice ook een leuke bonus, maar niet zo tech-stack focused.
Hoe is daarom jullie ervaring van Tibber t.o.v. de andere partijen, hetzij een Eneco of Greenchoice of juist een NextEnergy?
Volgens mij zijn alle energieleveranciers, obv. dynamisch, allemaal hetzelfde, maar Tibber is wat meer tweaker-plus en biedt een welkomstbonus aan. Als jullie niet positief over Tibber zouden zijn, zaten jullie hier niet. Maar toch de vraag: Tibber lijkt de beste, al doet NextEnergy het ook leuk, maar biedt wat meer welkomstbonus. GreenChoice ook een leuke bonus, maar niet zo tech-stack focused.
Hoe is daarom jullie ervaring van Tibber t.o.v. de andere partijen, hetzij een Eneco of Greenchoice of juist een NextEnergy?
Ik ben wel te spreken over hoe Tibber het laden van de auto start op goedkopere momenten en op duurdere momenten laadt met compensatie middels grid rewards.Sjeefr schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:37:
Ik ben nieuwsgierig naar de mening/ervaring van Tweakers, i.p.v. het marketingbureau van Tibber. Binnenkort krijg ik de sleutel van een volgende woning en ik kan nu best makkelijk overstappen van Eneco naar een andere partij. Zelf heb ik al een EV en verwacht ik binnen 12-18 maanden zonnepanelen, airco's en een batterij te plaatsen. Ik heb al een dynamisch contract en met een EV is dat een goede manier om de prijs te drukken.
Ik wacht echter even af wat er volgend jaar gebeurt om te zien of ik ook een batterij neem, geen idee hoe Tibber dat gaat aanpakken.
Tibber heeft de laadplanning voor EV's goed op orde is mijn beeld. Zonneplan is de grootste concurrent wat mij betreft. Is voordeliger met de Zonnebonus, maar de laadpaalintegratie vind ik minder -van wat ik heb gezien bij mijn schoonouders- en Zonneplan 'verplicht' min of meer hun eigen (dure!) laadpaal. Ik ben tevreden klant.Sjeefr schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:37:
Hmm jammer dat als ik slim laden actief heb, maar wil stoppen omdat de auto vol genoeg is (ik wil niet tot 100% laden), dat dan de gehele slimme sessie niet meer zichtbaar is, in je overzicht. Kan nu niet meer zien hoeveel en waar ik grid rewards pakte mbt de laatste sessie.
Doe ik iets fout, of is dat by design?
Mijn boefje is liev!
Bij mij zie ik het nog wel in de power-up van de laadpaal en bij Laadtijdlijn en daar ook specificatie van kosten en hoeveel rewards. Goed gedetailleerdJB schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 12:52:
Hmm jammer dat als ik slim laden actief heb, maar wil stoppen omdat de auto vol genoeg is (ik wil niet tot 100% laden), dat dan de gehele slimme sessie niet meer zichtbaar is, in je overzicht. Kan nu niet meer zien hoeveel en waar ik grid rewards pakte mbt de laatste sessie.
Heb je een screenshot, hoe dat eruit ziet? Ik zie alleen kosten en aantal kWh per dag?Laroil schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:01:
[...]
Bij mij zie ik het nog wel in de power-up van de laadpaal en bij Laadtijdlijn en daar ook specificatie van kosten en hoeveel rewards. Goed gedetailleerd
Mijn boefje is liev!
Elke aanpassing tijdens een lopende sessie lijkt een reset te geven in je laadplan is mijn ervaring.JB schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 12:52:
Sowieso zijn die sessies niet historisch terug te kijken. En dat is jammer, want ik heb in de Tibber app hun cijfers iets te vaak zien wijzigen tov wat ikzelf had vastgelegd. Terwijl mijn auto 1 van de grootste verbruikers is waar prijs en GR inzicht juist essentieel zijn om te verifiëren of alles wel klopt.
JB schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:17:
[...]
Heb je een screenshot, hoe dat eruit ziet? Ik zie alleen kosten en aantal kWh per dag?
Hier zit ik dus ook mee. Ik voel geen transparantie. De screenshot hierboven mist na het “pauzeren/stoppen” slim laden omdat de auto “vol” genoeg is. Ik kan nu nergens meer nagaan wat die stroom mij precies gekost heeft, terwijl het tarief juist nu vrij hoog is.Ethirty schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:24:
[...]
Elke aanpassing tijdens een lopende sessie lijkt een reset te geven in je laadplan is mijn ervaring.
Sowieso zijn die sessies niet historisch terug te kijken. En dat is jammer, want ik heb in de Tibber app hun cijfers iets te vaak zien wijzigen tov wat ikzelf had vastgelegd. Terwijl mijn auto 1 van de grootste verbruikers is waar prijs en GR inzicht juist essentieel zijn om te verifiëren of alles wel klopt.
Mijn boefje is liev!
Deze zondag ging de auto volle bak laden tegen het hoge ochtendtarief terwijl zonneladen aanstond (en gepland was). Ik dacht, ik hoef geen volle auto voor deze prijs en sowieso zou de auto vol zijn voor het dal over was 8)7. Dan is het daarna allemaal maar raden of het eerlijk/goed is gegaan. Maar wel duur geladen in de ochtend en in de middag mijn PV goedkoop verkochtJB schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:58:
[...]
Hier zit ik dus ook mee. Ik voel geen transparantie. De screenshot hierboven mist na het “pauzeren/stoppen” slim laden omdat de auto “vol” genoeg is. Ik kan nu nergens meer nagaan wat die stroom mij precies gekost heeft, terwijl het tarief juist nu vrij hoog is.
Nu snap ik ook wel dat als ik op basis van menselijk inzicht een wijziging aanbreng het algoritme daar geen rekening mee houdt, maar terugkijken zou ik wel fijn vinden. Net als dat ik nu met het nieuwe "tesla-zonneladen" al helemaal niet meer weet of de starttijd wel klopt aangezien ze alleen naar gemiddelde laadsnelheid kijken en niet naar ingestelde snelheid. Zoals hierboven te lezen is, vind ik het nog niet zo betrouwbaar overkomen.
Als je laadschema 'gekke' dingen doet, dan even een screenshot met toelichting sturen naar de helpdesk. Dat werkt in mijn ervaring prima, als de fout aan Tibbers zijde zit, dan corrigeren ze het.Ethirty schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:40:
[...]
Deze zondag ging de auto volle bak laden tegen het hoge ochtendtarief terwijl zonneladen aanstond (en gepland was). Ik dacht, ik hoef geen volle auto voor deze prijs en sowieso zou de auto vol zijn voor het dal over was 8)7. Dan is het daarna allemaal maar raden of het eerlijk/goed is gegaan. Maar wel duur geladen in de ochtend en in de middag mijn PV goedkoop verkocht![]()
Nu snap ik ook wel dat als ik op basis van menselijk inzicht een wijziging aanbreng het algoritme daar geen rekening mee houdt, maar terugkijken zou ik wel fijn vinden. Net als dat ik nu met het nieuwe "tesla-zonneladen" al helemaal niet meer weet of de starttijd wel klopt aangezien ze alleen naar gemiddelde laadsnelheid kijken en niet naar ingestelde snelheid. Zoals hierboven te lezen is, vind ik het nog niet zo betrouwbaar overkomen.
Dat valt toch niet bij te houden? Verder kan ik nu niet eens meer een screenshot maken. De gehele slim laden sessie van vandaag is weg. Terwijl ik 12,33 kWh geladen heb.Pr088 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:44:
[...]
Als je laadschema 'gekke' dingen doet, dan even een screenshot met toelichting sturen naar de helpdesk. Dat werkt in mijn ervaring prima, als de fout aan Tibbers zijde zit, dan corrigeren ze het.
Mijn boefje is liev!
Wat is er raar aan? Ik verbaas me meer over het feit dat je i4 op 0% batterij staat? Werkt de koppeling met BMW powerup wel goed?ASS-Ware schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:44:
Deze snap ik ook niet:
Tibber zegt:
[Afbeelding]
De lader zegt:
[Afbeelding]
En blijkbaar al een tijdje:
[Afbeelding]
Dit is niet de eerste keer.
Ik ben benieuwd of ik die grid rewards krijg.
Wat ik er raar aan vind is dat Tibber bijna 40 min aangeeft dat het laden gaat starten, maar dat het laden al 40 min aan de gang is.
Dat is ook raar, inderdaad.Ik verbaas me meer over het feit dat je i4 op 0% batterij staat? Werkt de koppeling met BMW powerup wel goed?
Hij geeft nu 60% aan.
Misschien mis ik iets, maar je kan toch na de laadessie in de lader of in de auto kijken en in de history kijken?JB schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:45:
[...]
Dat valt toch niet bij te houden? Verder kan ik nu niet eens meer een screenshot maken. De gehele slim laden sessie van vandaag is weg. Terwijl ik 12,33 kWh geladen heb.
Tenzij er een nieuwe laadsessie is gestart. Dan verdwijnt de oude sessie. Dat gebeurt weleens als je een laadsessie zelf onderbreekt en herstart.ASS-Ware schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:03:
[...]
Misschien mis ik iets, maar je kan toch na de laadessie in de lader of in de auto kijken en in de history kijken?
Waarschijnlijk een verbindingsprobleem tussen Tibber en laadpaal. Is de internetverbinding met je Easee goed?ASS-Ware schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:02:
[...]
Wat ik er raar aan vind is dat Tibber bijna 40 min aangeeft dat het laden gaat starten, maar dat het laden al 40 min aan de gang is.
[...]
Dat is ook raar, inderdaad.
Hij geeft nu 60% aan.
En dat is een logisch gevolg, maar dit is pauzeren/stoppen. Waarom zie ik dan de laatste laadsessie niet meer. Er is niks nieuws gestart. De data is gewoon weg.Pr088 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:14:
[...]
Tenzij er een nieuwe laadsessie is gestart. Dan verdwijnt de oude sessie. Dat gebeurt weleens als je een laadsessie zelf onderbreekt en herstart.
Mijn boefje is liev!
Oh, nooit eerder gezien hier.Pr088 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:14:
[...]
Tenzij er een nieuwe laadsessie is gestart. Dan verdwijnt de oude sessie. Dat gebeurt weleens als je een laadsessie zelf onderbreekt en herstart.
/f/image/DMBPap95h2PPTJcjjeYyRd2F.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/ukyNJ50uywZUEsWB20t5EXxp.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/yW98EtwaKyokeEabV4Dc4Wvp.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/AvGMPUIjHjw7nsNIQTtGRnDw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/35mq8MpLW0Lw5Ks2ETBAZlCG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hfPKyfP6Eku8L43k2iHdZGme.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YymZw5JRELqphFgjE3DC688O.png?f=fotoalbum_large)