[F1 2024] Race 18 GP van Singapore Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:
  • 66.094 views

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:29
f1bythenumbers schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:51:

Thanks for reading, have a great week everyone. Goodbye.

F1pace/F1bythenumbers
Kunnen we dit bericht even inlijsten ? Wat goed geschreven ! _/-\o_

Can we frame this post? What a great write up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
siggy schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:15:
Maar goed, 4 weekjes lang speculaas.
Over 4 weken weten we meer, dan is het Austin weekend net voorbij ;)
Dat weekend zijn veel punten te verdienen door de sprintrace daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-07 22:06

JB

Cédric roelt!

Zijn er geen beelden online van Max die na de race los gaat op de FIA? Begrijp dat hij behoorlijk duidelijk is geweest, maar kan op de usual kanalen niets terug vinden daarover. Wel van na de Q. Heb helaas niet kunnen kijken dit weekend dus moet nog even alles nalopen zodra ik thuis ben.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Holk schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:24:
Als ik de data van @f1bythenumbers bekijk, dan zal RBR en vooral Max toch tevreden moeten terugkijken op het afgelopen weekend. Op de harde band niet alleen als een metronoom constant, maar ook gewoon op de pace van Norris. Dezelfde Norris die op de medium band echt serieus harder ging dan iedereen en had niet het idee dat hij in spaarstand stond het tweede deel van de GP. Ben benieuwd of ze bij RBR nu ook weten waar de issues vandaan komen en of ze er een oplossing voor hebben voor de komende races
Norris reed het eerste deel van de stint op de hards nog steeds weg, en bouwde daarmee een gat op van 29 seconden. Vervolgens maande Will Joseph hem om rustig aan te doen en ging hij een heel stuk langzamer rijden, waardoor hij ook langzamer dan Verstappen reed.
@DaniëlWW2 plaatste gisteren al een overzicht van de rondetijden van Verstappen en Norris. En daarin zie je dat ook terug. Terwijl de gemiddelde rondetijd van de stint op de hards exact hetzelfde is (tot op de duizendste van een seconde).

Norris gaf dat ook op de persco aan. Dat hij een pitstopgat wilde opbouwen. Wat hij effectief dan ook gedaan heeft. Alleen vond het team het toen niet meer leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
JB schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:32:
Zijn er geen beelden online van Max die na de race los gaat op de FIA? Begrijp dat hij behoorlijk duidelijk is geweest, maar kan op de usual kanalen niets terug vinden daarover. Wel van na de Q. Heb helaas niet kunnen kijken dit weekend dus moet nog even alles nalopen zodra ik thuis ben.
Op de FIA persco zelf heeft hij er niks van gezegd. Hij denkt lang over zijn antwoorden maar antwoord wel (beperkt). Op het eind vraagt een journalist nog of ze hem weer na de persco kunnen spreken => "It has been a long day. Yeah." En tijdens de persco had de PR afdeling van RBR de schrijvende pers blijkbaar ook een bericht gestuurd dat ze na de persco welkom waren in de hun hospitality.

Vervolgens zijn er wel wat foto's van een 20-tal man aan pers die "mooi in een cirkel" staan in wat RBRs hospitality zou zijn. Maar that's it. Maar ook niet heel gek, dat er geen beelden van zijn. De TV zenders hebben er immers geen last van. In de TV pen mag gezegd worden wat eenieder wilt. En de FIA persco is in principe voor de schrijvende pers. Zij zijn dus de enige getroffenen hierdoor, en worden "gecompenseerd" door de RBR/Verstappen eigen persco.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:13

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Holk schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:15:
[...]

Op F1TV riepen ze het hele weekend dat ze de laatste ronde in de laatste race in gingen met exact dezelfde score als Norris nu alles wint, FL pakt en sprints wint (en Max altijd 2de wordt). Dus ergens zit er 7 puntjes verschil in je berekening
Dat zeiden ze inderdaad, en ze kunnen blijkbaar niet rekenen (hebben waarschijnlijk iets gemist).

Tot en met Qatar zijn 5 races waarvan er 3 ook een sprint race hebben.
Lando alles eerste en FL, (25+1)*5 + 8*3 = 154 + 279 = 433 punten
Max alles tweede, 18*5 + 3*7 = 111 + 331 = 442 punten
Dus we gaan Abu Dhabi dan in met 9 punten voorsprong voor Max.

Met Abu Dhabi wordt het dan Lando 433 + 25 + 1 = 459, Max 442 + 18 = 460.

Schiet maar lek die berekening.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 23-09-2024 09:48 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-07 16:14

sjaool

Every life should have 9 cats

Holk schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:24:
Als ik de data van @f1bythenumbers bekijk, dan zal RBR en vooral Max toch tevreden moeten terugkijken op het afgelopen weekend. Op de harde band niet alleen als een metronoom constant, maar ook gewoon op de pace van Norris. Dezelfde Norris die op de medium band echt serieus harder ging dan iedereen en had niet het idee dat hij in spaarstand stond het tweede deel van de GP. Ben benieuwd of ze bij RBR nu ook weten waar de issues vandaan komen en of ze er een oplossing voor hebben voor de komende races
Dit was gewoon een erg goed weekend voor Red Bull. Dat Norris weg kon rijden was denk ik verder ook bewust. Max kon de tijden verder op zich goed matchen en lag er niet eens zo heel ver achter. P2 was dan ook uitstekend gezien ze normaal gesproken heel slecht gaan op Singapore.

Ik kijk nu alweer uit naar Austin, er zitten namelijk flink wat weken tussen om nog meer zaken aan te pakken aan de wagen. Ik hoop dan ook op een spannen slot van dit seizoen en dat hoeft van mij niet om 1 puntje te draaien. Een overwinning van Max en de situatie is alweer totaal anders.

Ik denk ook dat mee gaat tellen hoe Lando met de druk om kan gaan. En vlak uiteindelijk Oscar en de Ferrari jongens ook niet uit.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-07 18:01
Maasluip schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:47:
[...]

Dat zeiden ze inderdaad, en ze kunnen blijkbaar niet rekenen (hebben waarschijnlijk iets gemist).

Ja, theoretisch zouden ze gelijk kunnen komen na de finish van het seizoen. Maar good old Danny Ric is de 2024 versie van Latifi 8)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 10:13

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En nu de 1e plek in de WCC ook al weg is voor RB kunnen ze Checo elke race opofferen voor de snelste ronde. Dat scheelt dus ook al 6 punten.

En ja, als Dannyric dat punt voor de snelste ronde niet had afgepakt hadden ze op die manier gelijk kunnen komen. Maar ik meen ook duidelijk gehoord te hebben "they go in the last corner equal on points".

[ Voor 42% gewijzigd door Maasluip op 23-09-2024 10:00 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Maasluip schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:55:
En nu de 1e plek in de WCC ook al weg is voor RB kunnen ze Checo elke race opofferen voor de snelste ronde. Dat scheelt dus ook al 6 punten.

En ja, als Dannyric dat punt voor de snelste ronde niet had afgepakt hadden ze op die manier gelijk kunnen komen. Maar ik meen ook duidelijk gehoord te hebben "they go in the last corner equal on points".
Alleen een probleempje, Checo is vaak niet eens in staat tot de snelste ronde in race.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11:50

Dan ga je er wel vanuit dat Perez snel genoeg kan gaan voor die fastest lap :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
En nu de 1e plek in de WCC ook al weg is voor RB kunnen ze Checo elke race opofferen voor de snelste ronde. Dat scheelt dus ook al 6 punten..
Dit wil ik wel zien, want in dit universum zie ik het Perez niet doen. Niet om negatief te zijn over hem maar meer hoe de werkelijkheid ervoor staat als je dit seizoen bekijkt :D

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-07 22:18
sjaool schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:01:
[...]

Alleen een probleempje, Checo is vaak niet eens in staat tot de snelste ronde in race.
In staat om het snelste rondje te rijden op een vers setje Softs denk ik wel (de pace is vrijwel altijd banden sparen, banden sparen, banden sparen), maar je moet wel in de top 10 rijden om dat punt te bemachtigen. En ja, dat lukt vaak wel, maar kantje boord soms en dan hebben we het nog niet over 20-30 seconden nodig hebben om die extra pitstop te maken en daarbij in de top 10 te blijven.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-07 21:54

DataGhost

iPL dev

Het punt zelf boeit niets. Hij hoeft er alleen maar voor te zorgen dat Norris dat punt niet krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:45
Met die twee 'foutjes' van Lando die we hebben gezien gisteren terwijl hij niet onder druk stond van Verstappen (al was het wel heel warm en vochtig natuurlijk wat niet meehelpt), denk ik dat hij nog niet consistent genoeg is om WDC te worden, met andere woorden, als het straks wel een keer echt spannend is denk ik dat er een grote kans is dat hij een keer de fout in gaat. Mogelijk heeft hij die ervaringen wel nodig om bijvoorbeeld volgend jaar wel consistenter te rijden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:10:
[...]

In staat om het snelste rondje te rijden op een vers setje Softs denk ik wel (de pace is vrijwel altijd banden sparen, banden sparen, banden sparen), maar je moet wel in de top 10 rijden om dat punt te bemachtigen. En ja, dat lukt vaak wel, maar kantje boord soms en dan hebben we het nog niet over 20-30 seconden nodig hebben om die extra pitstop te maken en daarbij in de top 10 te blijven.
Je hoeft niet in de top 10 te rijden om dat punt weg te houden bij NOR toch? Ook al ligt PER op P18, als hij de snelste ronde pakt heeft niemand een punt extra, goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:24
Moi_in_actie schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:10:
[...]

Dat is niet zo belangrijk als enkel het doel is om Lando dat punt te ontnemen.

Echter vraag ik me wel af hoe ver RBR wil afzakken in de constructors lijst door Checo constant op te offeren en dus wellicht hoop punten te verspelen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-07 22:18
Razr schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:11:
[...]

Je hoeft niet in de top 10 te rijden om dat punt weg te houden bij NOR toch? Ook al ligt PER op P18, als hij de snelste ronde pakt heeft niemand een punt extra, goed genoeg.
Owja, goedemorgen... heb duidelijk nog niet genoeg koffie gehad... *slurpt aan z'n 2e kopje* :+

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-07 17:02
Martijn schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:12:
[...]

Dat is niet zo belangrijk als enkel het doel is om Lando dat punt te ontnemen.

Echter vraag ik me wel af hoe ver RBR wil afzakken in de constructors lijst door Checo constant op te offeren en dus wellicht hoop punten te verspelen...
Opzich zou het voor RB (los van eergevoel) wellicht beter zijn om lager te eindigen, opzich hoeven ze het voor het prijzengeld niet direct te doen gok ik (huidige uitgaves zijn gelimiteerd door de budgetcap, niet door het gebrek aan inkomsten) en lager eindigen zorgt natuurlijk voor meer windtunneltijd..

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjaool schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:01:
[...]

Ook Checo rijdt in de race heel veel langzamer dan in de Quali. Dus dat is op zich geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:00
Ik ben heel benieuwd hoe dit kampioenschap zich ontvouwt.

De McLaren is duidelijk de snellere auto. Is de opleving van RB in Singapore eenmalig of hebben ze een klein lek gedicht? Traditiegetrouw deed de RB het namelijk nooit echt goed in Singapore.

Ik acht McLaren in staat om elke race die hierna volgt te winnen, misschien wel 1-2. Met de kennis van nu zie ik RB/Max niet zomaar winnen en ook echt niet zomaar altijd P2 te pakken.

Zolang Max P2 blijft pakken is er niets aan de hand, maar zelfs dat is spannend. Tegelijkertijd zie ik Norris echt niet alles winnen en als de druk van een WK nog wat verder oploopt zie ik hem ook nog wel wat foutjes maken.

Aan de andere kant, als Norris P1 pakt en Max haalt het podium niet dan verdampt de voorsprong in het WK met rasse schreden.

Kortom, gaat akelig spannend worden vermoed ik :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:43
Ik zie nu pas de video van RIC. Ik hou het niet droog... damn the feels.

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:57
Jasphur schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:17:
Ik zie nu pas de video van RIC. Ik hou het niet droog... damn the feels.
helaas 1 mooie outfit minder in Austin.

Opdat wij niet vergeten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrsBWWXF1UAd95OIGX2tITHvqbY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WM59BGP4EWv0cSZMs2vf47BI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:42
B-Real schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:14:
Ik ben heel benieuwd hoe dit kampioenschap zich ontvouwt.

De McLaren is duidelijk de snellere auto. Is de opleving van RB in Singapore eenmalig of hebben ze een klein lek gedicht? Traditiegetrouw deed de RB het namelijk nooit echt goed in Singapore.

Ik acht McLaren in staat om elke race die hierna volgt te winnen, misschien wel 1-2. Met de kennis van nu zie ik RB/Max niet zomaar winnen en ook echt niet zomaar altijd P2 te pakken.

Zolang Max P2 blijft pakken is er niets aan de hand, maar zelfs dat is spannend. Tegelijkertijd zie ik Norris echt niet alles winnen en als de druk van een WK nog wat verder oploopt zie ik hem ook nog wel wat foutjes maken.

Aan de andere kant, als Norris P1 pakt en Max haalt het podium niet dan verdampt de voorsprong in het WK met rasse schreden.

Kortom, gaat akelig spannend worden vermoed ik :)
Met hoe Norris de races heeft gereden sinds ie ruim de snelste auto heeft, zie ik hem nog wel een keer uitvallen of heel slecht presteren. Deze race had ie al een paar keer heel veel geluk, er zijn auto's met mindere klappen uitgevallen.

Dus hopelijk wordt het spannend, maar ik zie Norris er wel toe in staat om met een paar stomme fouten het kampioenschap weg te gooien.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

breew schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:21:
[...]

Opdat wij niet vergeten

[Afbeelding]
Al rijdt hij niet, kan hij er nog wel bij zijn. Wellicht schuift hij naar een reserve/sim rijder rol? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

breew schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:21:
[...]

Opdat wij niet vergeten

[Afbeelding]
Ik denk dat hij er gewoon bij zal zijn als coureur of niet. Sky F1 of F1TV zal hem er ook graag bij willen hebben al was het alleen maar om de fanbase in Amerika.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:38

BM

Moderator Spielerij
Mwoah, ik denk niet dat ie er bij is als hij niet rijdt. Als ie nu gewisseld word krijgt ie gegarandeerd in Austin de hele pers over zich heen. Als ie nog bij RB/VCARB betrokken blijft denk ik dat ze 'm voorlopig even uit de wind gaan houden

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
In het interview met Sky gaf Ricciardo aan dat hij eerst goed rust gaat pakken als dit zijn laatste race was. En dan daarna eens gaat nadenken wat zijn vervolgstap wordt.

Dus nee, ik denk niet dat hij er bij is in Austin als hij niet rijdt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Topicstarter
Farewell, Singapore! 👋

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDLTUPTcFsfNcNWBoJ6dIPXrOCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCRppYLZqEYiMDWEFhmJtZm0.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:45
Maasluip schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:47:
[...]

Klopt helemaal

Was inderdaad Verstappens punten voor de P2's in de sprints vergeten :X.

Verschil is bijna niet te zien, maar grafiek wordt dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyqQMyIq3vUjFSpSQv1UYXIRHFc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WnX8EKo2nZ41xIQ32rRkjI0g.png?f=user_large

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• B-Real
redwing schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:27:
[...]

Met hoe Norris de races heeft gereden sinds ie ruim de snelste auto heeft, zie ik hem nog wel een keer uitvallen of heel slecht presteren. Deze race had ie al een paar keer heel veel geluk, er zijn auto's met mindere klappen uitgevallen.

Dus hopelijk wordt het spannend, maar ik zie Norris er wel toe in staat om met een paar stomme fouten het kampoenschap weg te gooien.
Die mening deel ik.
Gelijk in het begin van de race vond ik het tempo van Norris al opmerkelijk. Verstappen reed ruim sneller dan de coureurs achter hem, maar Norris ging daar nog bijna een seconde per ronde onder zitten. Waarom? Was (zeker met de hoge kans op een SC) helemaal niet nodig. Plus dat een kostbaar foutje in Singapore zomaar op de loer ligt.

Het ging dan inderdaad ook een paar keer bijna mis waarvan hij achteraf zelf aan gaf dat hij de hele race gepusht heeft om met zoveel mogelijk voorsprong te winnen. Is wat voor te zeggen, maar niet de mindset die je moet hebben als je kampioen wilt worden.

Ik denk dat Verstappen dat ook wel doorhad en lekker zijn eigen race op gepast tempo heeft gereden, daarbij zijn eventuele kans met een SC heeft afgewacht (die niet kwam). Verstappen weet ook wel dat met het huidige verschil in auto's het een zware dobber gaat worden, dus dan maar berekend rijden elke race, zoveel mogelijk punten scoren en hopen dat Norris onderweg nog wat foutjes maakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 28-07 07:47

Damian

Insane Obtrusion

Waarom is iedereen zo emotioneel over een eventueel vertrek van RIC?

Hij heeft rare en domme keuzes gemaakt en rijdt de laatste tijd geen deuk meer in een pakje boter.

Qua persoon was het een goede gast natuurlijk, maar daar merk je op de baan niets van, daar wil ik actie zien!

Mooi nieuw talent in die auto zetten!

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 08:53
B-Real schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:24:
[...]

Die mening deel ik.
Gelijk in het begin van de race vond ik het tempo van Norris al opmerkelijk. Verstappen reed ruim sneller dan de coureurs achter hem, maar Norris ging daar nog bijna een seconde per ronde onder zitten. Waarom? Was (zeker met de hoge kans op een SC) helemaal niet nodig. Plus dat een kostbaar foutje in Singapore zomaar op de loer ligt.

Het ging dan inderdaad ook een paar keer bijna mis waarvan hij achteraf zelf aan gaf dat hij de hele race gepusht heeft om met zoveel mogelijk voorsprong te winnen. Is wat voor te zeggen, maar niet de mindset die je moet hebben als je kampioen wilt worden.

Ik denk dat Verstappen dat ook wel doorhad en lekker zijn eigen race op gepast tempo heeft gereden, daarbij zijn eventuele kans met een SC heeft afgewacht (die niet kwam). Verstappen weet ook wel dat met het huidige verschil in auto's het een zware dobber gaat worden, dus dan maar berekend rijden elke race, zoveel mogelijk punten scoren en hopen dat Norris onderweg nog wat foutjes maakt.
Toen Norris zijn vleugel even de muur tikte was Max even actief. Maar al snel hadden ze door dat dit hem niet zou worden. Dan maar gewoon eigen race pace rijden. Laat Norris maar snel zijn. Tot de muur een keertje te dichtbij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:23
Imho omdat het een leuke gast was tussen heel veel inwisselbare karakters die er rond rijden.

Maar net zoals anderen. Op een gegeven moment is het wel op. Kimi was de laatste jaren ook een karikatuur van zichzelf. Idem als vettel en vele anderen.

[ Voor 45% gewijzigd door Edgenumber op 23-09-2024 12:50 ]

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
B-Real schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:14:
Hoeveel foutjes heeft Verstappen in 2021 gemaakt? Hij heeft wat (bewust?) domme acties uitgehaald, zoals in Monza en Jeddah. Maar dat heeft hem nergens wat gekost in het kampioenschap (in Monza heeft ie wel voorkomen dat Hamilton meer punten dan hemzelf scoorde, in Jeddah zou die toch tweede worden / blijven, etc). Hij heeft dus nergens echt fouten gemaakt die hem (onnodig) punten kostte.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 23-09-2024 13:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Bartske schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:11:
Met die twee 'foutjes' van Lando die we hebben gezien gisteren terwijl hij niet onder druk stond van Verstappen (al was het wel heel warm en vochtig natuurlijk wat niet meehelpt), denk ik dat hij nog niet consistent genoeg is om WDC te worden, met andere woorden, als het straks wel een keer echt spannend is denk ik dat er een grote kans is dat hij een keer de fout in gaat. Mogelijk heeft hij die ervaringen wel nodig om bijvoorbeeld volgend jaar wel consistenter te rijden.
Volgend jaar wordt die verslagen door Piastri, mark my words :p (waar al dan niet nog iemand boven staat)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:39
Damian schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:39:
Dat heet empathie. Hij is toch 13 jaar onderdeel geweest van het circus en wordt op een niet al te fijne manier aan de kant gezet. Dat raakt hem en dat raakt anderen ook weer.
DIt heeft verder niets te maken met zijn prestaties op de baan en/of nieuw talent wat instroomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 07:45
Blijft toch een bijzonder seizoen.

Red Bull lijkt de dominantie van de afgelopen 2 seizoenen in eerste instantie door te trekken en lijkt op 1/3e van het seizoen weer probleemloos alle prijzen te pakken. Dan begint de motor echter in eerste instantie enkel te haperen, waarna ze volledig instorten en een paar races zelfs maar het 4e team zijn.

Tegelijkertijd gebeurt bij McLaren het tegenovergestelde. Tot het midden van het seizoen 'slechts' het derde team met (na Spanje) een ogenschijnlijk onoverbrugbare achterstand van 93 punten in het WDC. Die achterstand is in 7 races omgebogen in een voorsprong.

Zoals vaker is gezegd is dit seizoen nog het best te vergelijken met 2009. Met wel het verschil dat de machtsverhoudingen tussen de concurrenten van Brawn toen wel zo ongeveer gelijk bleven, terwijl McLaren nu gedurende het seizoen Ferrari en Mercedes helemaal los heeft gereden.

Het blijft een bijzondere prestatie dat McLaren op het eind van een 'ontwikkelcyclus' nog zo ongelooflijk veel progressie weet te boeken.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
RobertMe schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:02:
[...]

Hoeveel foutjes heeft Verstappen in 2021 gemaakt? Hij heeft wat (bewust?) domme acties uitgehaald, zoals in Monza en Jeddah. Maar dat heeft hem nergens wat gekost in het kampioenschap (in Monza heeft ie wel voorkomen dat Hamilton meer punten dan hemzelf scoorde, in Jeddah zou die toch tweede worden / blijven, etc). Hij heeft dus nergens echt fouten gemaakt die hem (onnodig) punten kostte.
Met "hem" bedoelde ik ook Norris. Verstappen is één van de meest consistente en foutloze coureurs van het veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 28-07 07:47

Damian

Insane Obtrusion

jan390 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:20:
[...]

Dat heet empathie. Hij is toch 13 jaar onderdeel geweest van het circus en wordt op een niet al te fijne manier aan de kant gezet. Dat raakt hem en dat raakt anderen ook weer.
DIt heeft verder niets te maken met zijn prestaties op de baan en/of nieuw talent wat instroomt
Toch vooral zijn eigen fout?

Als je het in de F1 vooral moet hebben van je charme's en humor heb je er niets te zoeken...

[ Voor 10% gewijzigd door Damian op 23-09-2024 13:39 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Damian schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:39:

Hij heeft rare en domme keuzes gemaakt en rijdt de laatste tijd geen deuk meer in een pakje boter.

Qua persoon was het een goede gast natuurlijk, maar daar merk je op de baan niets van, daar wil ik actie zien!

Mooi nieuw talent in die auto zetten!
"Qua persoon was het een goede gast natuurlijk"

Je geeft zelf al het antwoord. Daniel heeft heel veel sympathie bij F1 liefhebbers. ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Britse media toont wederom haar gebalanceerde kijk op de F1:
https://www.the-race.com/...iculous-fastest-lap-rule/

Ik denk dat ze maar een world series moeten opzetten alleen toegankelijk voor Britten. Zijn we nu zo apart als Nederlands volk of zijn de Britten gewoon een kopie van de vs...

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
B-Real schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:37:
[...]

Met "hem" bedoelde ik ook Norris. Verstappen is één van de meest consistente en foutloze coureurs van het veld.
Woeps. Inderdaad niet goed gelezen. Je begon over Verstappen maar buogde het inderdaad weer om naar Norris.

* RobertMe had het stiekem wel grappig gevonden als Norris gisteren een iets grotere oepsie had gemaakt. Hoogmoed komt voor de val.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
alexbl69 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:32:

Red Bull lijkt de dominantie van de afgelopen 2 seizoenen in eerste instantie door te trekken en lijkt op 1/3e van het seizoen weer probleemloos alle prijzen te pakken. Dan begint de motor echter in eerste instantie enkel te haperen, waarna ze volledig instorten en een paar races zelfs maar het 4e team zijn.

Tegelijkertijd gebeurt bij McLaren het tegenovergestelde. Tot het midden van het seizoen 'slechts' het derde team met (na Spanje) een ogenschijnlijk onoverbrugbare achterstand van 93 punten in het WDC. Die achterstand is in 7 races omgebogen in een voorsprong.

Zoals vaker is gezegd is dit seizoen nog het best te vergelijken met 2009. Met wel het verschil dat de machtsverhoudingen tussen de concurrenten van Brawn toen wel zo ongeveer gelijk bleven, terwijl McLaren nu gedurende het seizoen Ferrari en Mercedes helemaal los heeft gereden.

Het blijft een bijzondere prestatie dat McLaren op het eind van een 'ontwikkelcyclus' nog zo ongelooflijk veel progressie weet te boeken.
Ik weet niet of het te vergelijken is met Brawn in 2009.
Brawn vond een easter eng in de reglementen waarmee ze het eerste deel van het seizoen een groot voordeel hadden. Het duurde even voordat de andere teams hun auto hadden aangepast. Tegelijkertijd stond de ontwikkeling door geldgebrek bij Brawn zo ongeveer stil.
Het hele seizoen was het Red Bull die een goede tweede was en later ook overwinningen pakte.

Dit seizoen ging Red Bull/Max voortvarend van start. Achter Red Bull waren het Ferrari, Mercedes en McLaren die elkaar afwisselden achter Red Bull. Als Verstappen niet maximaal scoorden dan was het telkens wel een andere coureur/team die voor hem finishte waardoor hij toch uitliep in het kampioenschap.

Ineens zien we dat Red Bull wat achter staat qua ontwikkeling (dat is misschien wel vergelijkbaar met Brawn), maar zien we duidelijk dat McLaren de smaak te pakken heeft. Mercedes en Ferrari blijven wisselvallig van weekend tot weekend.

Als ook Mclaren wisselvallig bleef en Red Bull in dezelfde situatie als nu bleef zitten dan was er geen vuiltje aan de lucht, dan werden ze zowel bij de coureur als constructeurs fluitend kampioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
B-Real schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:45:
[...]

Ik weet niet of het te vergelijken is met Brawn in 2009.
Brawn vond een easter eng in de reglementen waarmee ze het eerste deel van het seizoen een groot voordeel hadden. Het duurde even voordat de andere teams hun auto hadden aangepast. Tegelijkertijd stond de ontwikkeling door geldgebrek bij Brawn zo ongeveer stil.
Het hele seizoen was het Red Bull die een goede tweede was en later ook overwinningen pakte.

Dit seizoen ging Red Bull/Max voortvarend van start. Achter Red Bull waren het Ferrari, Mercedes en McLaren die elkaar afwisselden achter Red Bull. Als Verstappen niet maximaal scoorden dan was het telkens wel een andere coureur/team die voor hem finishte waardoor hij toch uitliep in het kampioenschap.

Ineens zien we dat Red Bull wat achter staat qua ontwikkeling (dat is misschien wel vergelijkbaar met Brawn), maar zien we duidelijk dat McLaren de smaak te pakken heeft. Mercedes en Ferrari blijven wisselvallig van weekend tot weekend.

Als ook Mclaren wisselvallig bleef en Red Bull in dezelfde situatie als nu bleef zitten dan was er geen vuiltje aan de lucht, dan werden ze zowel bij de coureur als constructeurs fluitend kampioen.
De vergelijking komt dan ook niet veel verder van "1 team / coureur dat aan het begin van het seizoen heel goed scoort en halverwege zoveel mogelijk punten moet zien binnen te sprokkelen om nog overeind te blijven, en pakt in die tijd geen overwinningen meer".

Saillant detail is overigens dat een Japanner van Honda deze loophole gevonden had. En dit ook al was voorgelegd bij de FIA/teams maar niemand hier een echte exploit in zag. Totdat Brawn dus een auto hiermee had en bewees dat het wel degelijk werkte en een groot voordeel opleverde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Damian schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:38:
[...]

Toch vooral zijn eigen fout?

Als je het in de F1 vooral moet hebben van je charme's en humor heb je er niets te zoeken...
8 overwinningen waarvan 1 in een McLaren die niks op het podium te zoeken had en 7 in een Red Bull die het toen moesten hebben van de kruimels die Mercedes liet liggen waarbij die het tegen een toekomstig drievoudig WDC moest opnemen?

Is het terecht dat die nu waarschijnlijk de laan uit wordt gestuurd? Natuurlijk. En niet goed genoeg en "oud". Maar om nu te doen of zijn hele carrière onverdiend / onverdienstelijk was gaat mij toch wat te ver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
Ricciardo is een prima coureur. Geen potentiële wereldkampioen als je het mij vraagt, al dacht hij daar naast Verstappen anders over. De frustratie dat hij werd verslagen door zijn teamgenoot heeft hem doen besluiten om ergens anders te gaan rijden (dat icm heel veel extra euro's).

Toen was de toekomstmuziek bij Renault nog allemaal hosanna en rozengeur en maneschijn, we weten inmiddels wat daar van terecht is gekomen. Al zagen velen dat ook toen al wel grotendeels aankomen.

Dan de overstap naar McLaren. De toekomstmuziek was daar iets zachter, maar de opwaartse lijn was er wel. Helaas (voor hem) aan de kant gezet voor Piastri. Goede keuze van McLaren, maar aan Ricciardo hadden ze ook een prima coureur gehad naast Norris en had hij nu ook leuk meegedaan in het kampioenschap.

Ricciardo had zich bij RB net zo in zijn rol moeten schikken als Perez, dan had hij een nog mooiere carrière gehad, heel wat extra WK punten, podiums en overwinningen. Misschien had Ricciardo het Verstappen ook wel moeilijker gemaakt dan dat Perez tot op heden heeft gedaan. Maarja, achteraf.....

Nu dooft het vlammetje langzaam bij RB Vcarb omdat hij het eigenlijk niet beter doet dan Tsunoda (is die dan toch niet zo slecht als velen denken/vinden?) én hij vorig door zijn blessure prima is vervangen door Lawson. Al met al gun ik het een coureur als Ricciardo niet dat hij er voor het einde van het seizoen uit gezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Albon viel uit met een kapotte auto. Is bekend wat er nu daadwerkelijk mee was?
Lees dat nergens.....

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
AvK schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:31:
Albon viel uit met een kapotte auto. Is bekend wat er nu daadwerkelijk mee was?
Lees dat nergens.....
RWA!

Koelingsproblemen (/oververhit). Toen die in de pits stond zagen we ook nog even hoe een monteur met een zaklamp in de sidepod scheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
siggy schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:41:

Ik denk dat ze maar een world series moeten opzetten alleen toegankelijk voor Britten. Zijn we nu zo apart als Nederlands volk of zijn de Britten gewoon een kopie van de vs...
Still They Cry

(Sorry voor de pun)

Britten zijn hier erg in bedreven, maar andere nationaliteiten kunnen dat ook prima. Andersom zouden we nu ook moord en brand roepen maar vinden het wel slim.

Newey maakte in z’n interview met High Performance een zeer correcte opmerking hierover. De Britse media heeft een enorme invloed op de mening en sfeer binnen de fanbase. En dat is geen goede invloed, vooral door de British Bias en daarmee de afgunst die ze portretteren op andere rijders en vooral Max. Dit is precies zo’n voorbeeld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:58
Als het waar is wat je zegt zou de Nederlandse media nu bol staan van FIA schandalen, manipulatie en toestaan dat de flex auto van MCL überhaupt mag rijden. in plaats daar van lees ik artikel na artikel hoe RBR de auto heeft verknald. De British bias is real, en de Nederlandse media is vooral kritisch op eigen prestaties.

Onvoorstelbaar hoe ze Norris zo hoog inschatten terwijl hij het seizoen fout na fout maakt. Als die auto niet zo idioot dominant was dan zou hij middenveld vulling blijven. Hij reed een seconde(!!!) per ronde weg bij Max en had met z’n ogen dicht uit kunnen rijden. Desondanks drukt ie het tot drie keer toe bijna in de barrière.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Het is ook wel opvallend dat sinds Miami toen McLaren met die grote update kwam die ze gelijkwaardig als niet beter dan RBR maakte qua auto, Norris net zoveel punten heeft gescoord als Verstappen. Dat zegt toch wel wat. Verstappen heeft aardig wat problemen met zijn auto gehad, Norris met zichzelf en het team...

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/l207jbjtnjqd1.jpeg

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:34
alexbl69 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:32:

Ik weet niet of dit ook echt waar is, maar Red Bull moest van de FIA een onderdeel aanpassen en sindsdien winnen ze niets meer:

https://gp33.nl/f1-nieuws...fia-en-verloor-prestaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
desalniettemin schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:05:
[...]

Ik weet niet of dit ook echt waar is, maar Red Bull moest van de FIA een onderdeel aanpassen en sindsdien winnen ze niets meer:

https://gp33.nl/f1-nieuws...fia-en-verloor-prestaties
Dat is allang ontkracht door nota bene de FIA die zelf gezegd hebben dat geen enkele team een asymmetrisch remsysteem gebruikte.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Lynx schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:02:
Als het waar is wat je zegt zou de Nederlandse media nu bol staan van FIA schandalen, manipulatie en toestaan dat de flex auto van MCL überhaupt mag rijden. in plaats daar van lees ik artikel na artikel hoe RBR de auto heeft verknald. De British bias is real, en de Nederlandse media is vooral kritisch op eigen prestaties.

Onvoorstelbaar hoe ze Norris zo hoog inschatten terwijl hij het seizoen fout na fout maakt. Als die auto niet zo idioot dominant was dan zou hij middenveld vulling blijven. Hij reed een seconde(!!!) per ronde weg bij Max en had met z’n ogen dicht uit kunnen rijden. Desondanks drukt ie het tot drie keer toe bijna in de barrière.
Ik vind Norris maar een klein kind. Laat hem eerst maar eens wereldkampioen worden. Tot die tijd neem ik hem totaal niet serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
DaniëlWW2 schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:08:
[...]

Dat is allang ontkracht door nota bene de FIA die zelf gezegd hebben dat geen enkele team een asymmetrisch remsysteem gebruikte.
Is dat zo? Wist ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Ja dat is zo. En daarnaast zou het ronduit illegaal zijn. Ze kwamen het tegen bij een opruimactie van de regels en hebben het toen herschreven.

Er zijn gewoon meerdere zaken aan elkaar geplakt en dat is groot nieuws geworden. Red Bull was al dan niet slechter na China. En dat is al een grote aanname (Miami had Verstappen gewonnen zonder SC, Imola heeft die sowieso gewonnen met de hakken over de sloot). Vervolgens is er gespeculeerd over dat Red Bull "iets" van de auto heeft moeten halen. En zo lang erna komt de FIA aan zetten met een regel die ze herschrijven voor 2025 of 2026 en roept iedereen "ZIE JE WEL!".

En v.w.b. "Red Bull die slechter is geworden". Die claimen zelf nu weer dat de upgrade van Spanje 2023 de auto slechter heeft gemaakt en Verstappen om de problemen heen reed maar Perez er eigenlijk meteen moeite mee had. Vervolgens hebben ze in Imola (2024) weer een upgrade gebracht, waardoor ook Verstappen er niet mee overweg kon. En dat sluit ook aan bij "Imola wint Verstappen met de hakken over de sloot".
Maar of het verhaal van Red Bull de waarheid is zullen we ook niet weten. Maar het is in ieder geval plausibeler dan het "illegale remsysteem" verhaal dat vele iteraties nodig had om tot een conclusie te komen ("er zat iets illegaals op de auto" => FIA doet regelwijziging v.w.b. remsysteem dat in principe altijd al illegaal was => "ZIE JE WEL!").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
DaniëlWW2 schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:05:
Het is ook wel opvallend dat sinds Miami toen McLaren met die grote update kwam die ze gelijkwaardig als niet beter dan RBR maakte qua auto, Norris net zoveel punten heeft gescoord als Verstappen. Dat zegt toch wel wat. Verstappen heeft aardig wat problemen met zijn auto gehad, Norris met zichzelf en het team...

[Afbeelding]
Puntenverschil is in deze plaatjes goed te zien (geupdate tm Bakoe)
Tripl3 D in "[F1] Seizoen 2024"

Na Miami 52 punten verschil en Max loopt uit. Na Hongarije is het verschil het grootst (84 punten) en nu is het dus weer 52.
Perez zijn lijn loopt maar een beetje op na Miami...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Iedereen heeft het over een langzame red bull, maar ik denk ook echt dat Mclaren stappen heeft gemaakt. Kijk eens naar ferrari, die waren de eerste wedstrijden ook sterk, maar zijn ook minder geworden. Mercedes ook stappen gemaakt.

Op sommige circuits waar je vorig jaar 2de stond op de grid zou je nu in het midden veld staan. Rb heeft met de rb20 zo'n 0.6 sec gewonnen ten opzichte van de rb19, maar een mclaren en mercedes hebben tot aan 1.5 sec gewonnen. Rb is stil blijven staan in ontwikkeling. Sommige updates zouden 0.05 winst opleveren, en daardoor vallen ze terug

Singapore wel veel belovend. Vorige jaar kansloos voor podium ( wel dikke remfout) en nu plek 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-07 23:00

Vuvuzela

My spire is forming

siggy schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:41:

Bwoah.. dat er nu over gezeurd wordt is wel Brits. Maar de argumenten waarom zijn helemaal niet gek. Vind het al langer een gek systeem, dat eigenlijk maar zelden wat toevoegt. Ik zou dan liever wat meer chaos zien doordat iedereen voor dat ene punt mag gaan. Liever een half puntje eigenlijk.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Peter F schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:53:
Iedereen heeft het over een langzame red bull, maar ik denk ook echt dat Mclaren stappen heeft gemaakt. Kijk eens naar ferrari, die waren de eerste wedstrijden ook sterk, maar zijn ook minder geworden. Mercedes ook stappen gemaakt.

Op sommige circuits waar je vorig jaar 2de stond op de grid zou je nu in het midden veld staan. Rb heeft met de rb20 zo'n 0.6 sec gewonnen ten opzichte van de rb19, maar een mclaren en mercedes hebben tot aan 1.5 sec gewonnen. Rb is stil blijven staan in ontwikkeling. Sommige updates zouden 0.05 winst opleveren, en daardoor vallen ze terug

Singapore wel veel belovend. Vorige jaar kansloos voor podium ( wel dikke remfout) en nu plek 2
Wat ik eigenlijk vermoed is dat de RB20 met Verstappen helemaal niet zo langzaam is.
Ik vermoed dat de auto mede door die ontwerpfout in de vloer, gewoon niet af te stellen of besturen meer was. Dan kan je de snelste zijn in langzame bochten, snelle bochten of rechte stukken, maar niet overal. En dan leg je het af. Neem bijvoorbeeld Spa. Dat is toch vooral snelle bochten en rechte stukken. Verstappen pakte er alsnog makkelijk pole want die auto zat toen wel in een setup window.

Dit is wat ik me echt afvraag als we naar Austin gaan. De kans dat RBR nu ook met een flexibele voorvleugel gaat komen is enorm. Dat wordt ook steevast niet begrepen of goed naar gekeken. Het gaat niet om de flap, maar om de vleugel zelf. Wat McLaren, Mercedes en nu ook Ferrari doen is de hele vleugelstructuur laten bewegen. Hierdoor maken ze de vleugel minder sterk in snelle bochten. Vervolgens kunnen ze hun auto afstellen zodat die overstuur heeft in langzame bochten. Dat wil je namelijk want zo kan je snel insturen. Maar in snelle bochten krijg je normaal gesproken dan te veel overstuur. Tenzij je een freak zoals Verstappen bent, ga je zo crashen. Maar omdat die vleugel doorbuigt, heb je juist wat onderstuur.

Bijkomend effect is dat dit de voorbanden behoorlijk lijkt te sparen in langzame bochten en de achterbanden in snelle bochten. Ook maakt het de auto afstellen gewoon veel simpeler. Precies wat we steeds met McLaren zien.

Kijk alleen hier naar. Deze is van Singapore. Negeer de flap en kijk naar de vleugel zelf. Het is zo overduidelijk nu met Ferrari, ook met McLaren en juist niet met RBR die wel zijn vorm aanhoud.

En dat wil ik dus zien in Austin. Wat gebeurd er als RBR ook zo'n vleugel heeft, ze meer overstuur kunnen rijden in langzame bochten en beter met hun banden om kunnen gaan? Wat gaat een freak talent zoals Verstappen dan doen? Gaat hij dan opeens extreem veel overstuur rijden? Of meer op bandenmanagement zitten? En krijgen we dan wel consistent te zien wat de RB20 kan in alle delen van een circuit in plaats van een deel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Vuvuzela schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:06:
[...]

Bwoah.. dat er nu over gezeurd wordt is wel Brits. Maar de argumenten waarom zijn helemaal niet gek. Vind het al langer een gek systeem, dat eigenlijk maar zelden wat toevoegt. Ik zou dan liever wat meer chaos zien doordat iedereen voor dat ene punt mag gaan. Liever een half puntje eigenlijk.
Een punt voor snelste ronde is bagger met de Pirelli bandjes. Het is alleen maar managen managen managen. Een punt voor pole position is wat dat betreft logischer. Ik weet niet eens meer wat het idee achter dat punt voor snelste ronde was, maar in de Pirella -era is het gewoon bullshit. Het gaat wat dat betreft iets te veel richting 'vernieuwen om te vernieuwen' op, imo.

Kijk, het is er eenmaal en de regels erover zijn ook duidelijk. Daar valt niks te flexen, dus het is nu zo. Als Magnussen de FL had afgepakt had er geen haai naar gekraait, terwijl het dezelfde situatie is: Norris verliest het puntje. Hoe ver willen we gaan in die onzin? Misschien dat Magnussen wel ooit een Nederlandse vriendin had, of misschien de zeik met Brown wil nemen of misschien had ie nog eenappeltje te schillen met Mclaren. Who knows. Als we elke keer zo te keer gaan is het einde gewoon zoek. De regels zijn voor iedereen gelijk, deal with it. Norris wilt het extra puntje, dan moet je maar harder rijden of gewoon naar binnen komen voor wat rode bandjes. Die keuze was er ook. Niet gedaan, dan niet zeuren over het verlies.

Het punt blijft gewoon het Britse gebagger. Het is zo overduidelijk, ik kan me niet voorstellen dat de Britten het zelf niet ook zien. We hebben het jarenlang meegemaakt met 'meeeuh Abu Dahbi was stolen', maar dat werd jarenlang niet gezien als 'putting the sport in disrepute'. Terwjil het niet bepaald een positief beeld was wat keer op keer geschept werd. Zonder einde. En Max roept een paar keer te veel het f woord en hij moet gaan bezemen? 8)7

Er moet nodig de bezem door de fia en de media daar. Ook het gedoe met Ricciardo hangt mij persoonlijk echt de keel uit. En dan doel ik niet op DR zelf of ie prima is of niet, maar het hele circus lijkt wat te weten, maar niemand durft het te zeggen. Hoe vaak hebben we zoiets niet al meegemaakt? De media is een lachertje daar, het is gewoon een clique en zodra je niet meegaat ben je niet meer welkom.

Ik weet niet wat de oplossing is voor die belachelijke Britse bias, maar ik denk vooral dat de media nogal te veel invloed heeft. Het is te gek voor woorden dat ze zichzelf journalisten durven te noemen terwijl ze niet eens de moeite nemen om een schijn van onpartijdigheid op te werpen. Het is gewoon een clique. Ons kent ons. Zolang daar geen consequent tegengeluid bijkomt, zal het zo blijven. Het heeft weinig met sport te maken. Het enige wat te hopen is dat er in da nabije toekomst zo min als mogelijk Britse coureurs kans maken op het wk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

DaniëlWW2 schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:10:

Kijk alleen hier naar. Deze is van Singapore. Negeer de flap en kijk naar de vleugel zelf. Het is zo overduidelijk nu met Ferrari, ook met McLaren en juist niet met RBR die wel zijn vorm aanhoud.
[Twitter]
En dat wil ik dus zien in Austin. Wat gebeurd er als RBR ook zo'n vleugel heeft, ze meer overstuur kunnen rijden in langzame bochten en beter met hun banden om kunnen gaan? Wat gaat een freak talent zoals Verstappen dan doen? Gaat hij dan opeens extreem veel overstuur rijden? Of meer op bandenmanagement zitten? En krijgen we dan wel consistent te zien wat de RB20 kan in alle delen van een circuit in plaats van een deel?
Wat ik niet snap, Vettel bij Red Bull, dus ca 12 jaar geleden, had een voorvleugel waarvan de uiteinden o pde grond kwamen. Is die techniek van fabriceren niet meer relevant of weten ze niet meer hoe het moet? Zo frappant dat hét team die er min of meer om bekend stond het zelf niet meer voor elkaar krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door siggy op 23-09-2024 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

siggy schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:53:
[...]

Wat ik niet snap, Vettel bij Red Bull, dus ca 12 jaar geleden, had een voorvleugel waarvan de uiteinden o pde grond kwamen. Is die techniek van fabriceren niet meer relevant of weten ze niet meer hoe het moet? Zo frappant dat hét team die er min of meer om bekend stond het zelf niet meer voor elkaar krijgt.
Het gaat niet om buigen op zich.

Het gaat om weinig buigen tot een bepaalde snelheid en daarna ineens veel meer.

En daarnaast moet de rest de Aero package er op afgestemd worden. Dat zal voor de achtervleugel misschien minder een ding zijn, maar voor de voorvleugel wel belangrijk.

Als je nu de voorvleugel van McLaren op de red bull schroeft zal ie het ook niet ineens goed gaan doen.

Tel daarbij op dat er beperkt budget en ruimte om te testen is en het feest is compleet.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 23-09-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
En bovendien moet de vleugel buigen, maar nog wel door de testen heen komen. Want anders is het een flexiwing. Alles wat door de testen heen komt is geen flexiwing. Dus het woord flexiwing gebruiken is niet terecht, want een flexiwing komt niet door de testen om flexiwing te verbieden.

Dit noemen de Britten “aero-elasticity” en dat is wat anders dan de flexiwings waar RBR de afgelopen decennia vals mee heeft gespeeld. Want die kwamen uiteindelijk niet door de tests die flexiwings moesten verbieden, of althans waren niet in de geest van de regels die flexiwings moesten verbieden en daardoor dus illegaal want een flexiwing. Aero-elasticity komt wel door de testen en de geest van de regels is op vakantie en dus is dit geen flexiwing.

Duidelijk toch?

[ Voor 40% gewijzigd door Lynx op 23-09-2024 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Lynx schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:36:
En bovendien moet de vleugel buigen, maar nog wel door de testen heen komen. Want anders is het een flexiwing. Alles wat door de testen heen komt is geen flexiwing. Dus het woord flexiwing gebruiken is niet terecht, want een flexiwing komt niet door de testen om flexiwing te verbieden.
Huh :?
Dit noemen de Britten “aero-elasticity” en dat is wat anders dan de flexiwings waar RBR de afgelopen decennia vals mee heeft gespeeld.
Want die kwamen uiteindelijk niet door de tests die flexiwings moesten verbieden, of althans waren niet in de geest van de regels die flexiwings moesten verbieden en daardoor dus illegaal want een flexiwing. Aero-elasticity komt wel door de testen en de geest van de regels is op vakantie en dus is dit geen flexiwing.
Huh,zover ik weet zijn ze altijd door de tests gekomen. Anders was Vettel nooit 4x wcc geworden.
Duidelijk toch?
Zeer duidelijk als je 8)7 hebt gedaan.

Verder alles goed ? :(:) :9B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
siggy schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:57:
[...]

[...]

[...]

Huh,zover ik weet zijn ze altijd door de tests gekomen. Anders was Vettel nooit 4x wcc geworden.

[...]

Zeer duidelijk als je 8)7 hebt gedaan.

Verder alles goed ? :(:) :9B
/s ;) (mag ik toch hopen dat de post van @Lynx is)

Edit:
Of ja, het is een parodie op de Britse pers, mag ik toch aannemen.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 23-09-2024 21:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lynx
Siggy z’n humor past niet in de geest van de regels

Just to be sure:
🤡

[ Voor 20% gewijzigd door Lynx op 23-09-2024 22:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Lynx schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:00:
Siggy z’n humor past niet in de geest van de regels

Just to be sure:
🤡
Na 22.00 's avonds komen mijn Duitse genen bovendrijven. Was soll die Scheisse!! O-)

Sorry dude, ikke snappe es jetzt.

[ Voor 6% gewijzigd door siggy op 23-09-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
  • Laatst online: 12:27
RobertMe schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:20:
[...]
Maar het is in ieder geval plausibeler dan het "illegale remsysteem" verhaal dat vele iteraties nodig had om tot een conclusie te komen ("er zat iets illegaals op de auto" => FIA doet regelwijziging v.w.b. remsysteem dat in principe altijd al illegaal was => "ZIE JE WEL!").[/small]
Was het niet zo dat als de Red Bull zo'n soort systeem had, het er eentje was die niet was beschreven in de regels tot de aanpassing. Ze zouden een systeem bedacht hebben (heb de term ooit gelezen op reddit wat ze werkelijk zouden doen, iets met "brake vector" of zo). Het geeft het resultaat van een asymmetrisch remsysteem, maar het is geen asymmetrisch remsysteem zoals beschreven in de regels (voor de aanpassing).

Dus als de FIA zegt "niemand heeft het gebruikt". Dat klopt, niemand heeft een asymmetrisch remsysteem gebruikt :+ maar een ander systeem dat hetzelfde resultaat geeft? Who knows? Technisch liegt er niemand in dit scenario en het zou precies in het F1 straatje passen van "ok, de regels zeggen dat dit niet mag, maar wat nou als ik iets anders verzin dat hetzelfde effect geeft?" Staat nergens dat dat niet mag. Bouwen! :D

Ik wil niet zeggen dat dit bij RBR het geval was, maar uitsluiten wil ik het ook niet. Daarvoor vind ik sommige dingen net te toevallig, zoals de loss of pace na de aanpassing van dat stukje in de reglementen en het simpele feit dat je een auto kan bouwen met heel weinig drag, waar de RBR18-20 om bekend stond/staat, omdat je toch de bochten kan nemen op basis van de rembalans tussen het wiel links en rechts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Topicstarter
Pfff wat reedt hij constant zeg!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9FX5Adl7xm7wil3rcNoTbDKLeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRNE9wlBnwQpaHU3hO8qtuqX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:41
DaniëlWW2 schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:08:
[...]

Dat gerucht over asymmetrische remsysteem kwam pas later. Toen dit gerucht voor het eerst de wereld in kwam zou het gaan om een rijhoogte systeem aan de achterkant van de auto.
Ik vind dit nog steeds zeer plausibel.
Er is redelijk wat (indirect) bewijs dat ze al sinds 2022 met een dergelijk systeem reden.

Dat begon bij een veel te zware auto, en de FIA die tijdens de wintertests uitgebreid achter-ophanging gechecked hebben omdat daar opvallende zaken waren.

Hoe vaak je ook niet las dat het geheim van de snelheid van RB in ophanging zat.

Maar goed, speculaas :)

[ Voor 19% gewijzigd door ZeromaNoiS op 23-09-2024 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
  • Laatst online: 12:27
ZeromaNoiS schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:29:
[...]

Dat gerucht over asymmetrische remsysteem kwam pas later. Toen dit gerucht voor het eerst de wereld in kwam zou het gaan om een rijhoogte systeem aan de achterkant van de auto.
Er is redelijk wat (indirect) bewijs dat ze al sinds 2022 met een dergelijk systeem rijden.
In de zin van dat de ophanging achter zou squatten bij een hoge snelheid/load op de achtervleugel?

Zo ja, dat is een "truukje" dat ook al bij de vorige generaties auto's mogelijk was en o.a. werd gebruikt door Mercedes. Was geloof ik ook de reden dat RBR in Monza 2022 met een hoge downforce vleugel reed terwijl de rest koos voor de (logische) low downforce vleugel. RBR's achtervleugel leuk voor het squatten en beter voor de bandjes (want minder glijden met zo'n vleugel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Vuvuzela schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:06:
[...]

Maar begreep dat MAG ook voor die FL wilde gaan? Waarom Haas ook? Of reed MAG op dat moment (nog) in de punten?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 11:57
JB schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:25:
[...]

Maar begreep dat MAG ook voor die FL wilde gaan? Waarom Haas ook? Of reed MAG op dat moment (nog) in de punten?
Wanneer dan, want volgens mij is hij uitgevallen in de 57e ronde met een lekke band.

Steam

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holk
Extigo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:39:
[...]

Wanneer dan, want volgens mij is hij uitgevallen in de 57e ronde met een lekke band.
Nee, hij is naar de pit gereden, rode banden gepakt, FL gepakt maar omdat hij bocht 2 afsneed was die weer afgenomen. Uiteindelijk 3 ronden voor de finish de pit in gereden om te stoppen wat weer voordeel oplevert bij de volgende GP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Extigo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:39:
[...]

Ronde 51 heeft ie een rondje < 1:35 gereden, maar vanwege tracklimits is die afgepakt. Op TV was ook te zien dat indicatie voor Fastest Lap kortstondig achter MAG stond.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Holk schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:44:
[...]

Uiteindelijk 3 ronden voor de finish de pit in gereden om te stoppen wat weer voordeel oplevert bij de volgende GP
Wat voor voordeel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

BM schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:46:
[...]

Ronde 51 heeft ie een rondje < 1:35 gereden, maar vanwege tracklimits is die afgepakt. Op TV was ook te zien dat indicatie voor Fastest Lap kortstondig achter MAG stond.
Hmm, lijkt erop dat ie lek reed? Dus geen bewuste actie wellicht om voor die FL te gaan.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:41
Toch wel opmerkelijk om te zien dat Max zijn snelste rondes zet in ronde 59 en 61. Ik snap dat de auto dan het minst zwaar is, maar de banden gaan dan toch ook al zo'n 30 rondes mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Topicstarter
TheBrut3 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:05:
[...]

Toch wel opmerkelijk om te zien dat Max zijn snelste rondes zet in ronde 59 en 61. Ik snap dat de auto dan het minst zwaar is, maar de banden gaan dan toch ook al zo'n 30 rondes mee.
Ja denk inderdaad dat het gewicht van de auto wel een heel belangrijk factor is! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:45
[...]

Dat is bandenmanagement, hij zal in die stint nooit op de limiet gereden hebben. Norris was namelijk niet meer in te halen op pace, en je wil je banden goed houden voor een evt onverwachtte situatie zodat je aan het einde van de grand prix nog wat kan geven. Dat maakte het ook een relatief saaie race, als niemand echt kans heeft op een plek hoger gaat iedereen managen en gebeurd er dus weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Onderdelen wisselen, niet onder parc ferme zitten. Was iets mee, daarom zie je ze ook vaak een ronde of 3 voor het einde zeggen 'we have to retire the car'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
[...]

Norris heeft afgelopen races ook de fastest lap gereden in de laatste ronde op een afgeragde band. Nu was het bij Verstappen natuurlijk geen fastest lap, maar toch. Kan ook gewoon een vorm zijn van nog even laten zien dat er toch nog iets in het vat zat en zijn tempo niet het maximale was? Maar gezien die alle ronden binnen 1 seconden reed denk ik dat het sowieso wel duidelijk was dat hij een semi target lap time reed en niet bezig was met zo snel mogelijk rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Holk schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:10:
[...]

Onderdelen wisselen, niet onder parc ferme zitten. Was iets mee, daarom zie je ze ook vaak een ronde of 3 voor het einde zeggen 'we have to retire the car'
Was iets mee ja. Enige dat ik mij kan herinneren is de oude regel dat de versnellingsbak X opvolgende races mee moest gaan, tenzij je uitviel, dan kon je wel "gratis" een nieuwe pakken. Maar de regels daaromtrent zijn al een aantal seizoenen terug veranderd. Versnellingsbakken zitten nu ook in een pool, net zoals de motoren. Waarbij je dus kunt kiezen welke je wanneer gebruikt. Zomaar een vervangen omdat je bent uitgevallen is er AFAIK dan ook niet meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Vroeger de versnellingsbak, dat is ook al bijna drie jaar niet meer het geval.
niet onder parc ferme zitten
Ik weet niet wat voor nut dat heeft
Was iets mee, daarom zie je ze ook vaak een ronde of 3 voor het einde zeggen 'we have to retire the car'
Dat zie ik dus helemaal niet vaak meer, soms is het wel zo dat je een toch al verloren race maar beter kan laten gaan als er iets met de auto aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
ZeromaNoiS schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:29:
[...]

Er is redelijk wat (indirect) bewijs dat ze al sinds 2022 met een dergelijk systeem reden.

Dat begon bij een veel te zware auto, en de FIA die tijdens de wintertests uitgebreid achter-ophanging gechecked hebben omdat daar opvallende zaken waren.

Hoe vaak je ook niet las dat het geheim van de snelheid van RB in ophanging zat.

Maar goed, speculaas :)
De aproblemen van RBR zitten in onderstuur. Aanpassingen op dit vlak hebben invloed op straight line speed. Zie niet in hoe dit effect heeft op insturen. Zelfs als de kont weer omhoog komt heeft dat meer effect algemene tractie en op de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Treveo schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:47:
[...]

True, hoeveel high downforce banen komen er? Mexico? Daar heeft VER mogelijk wel motor voordeel omdat Honda beter loopt op de hoogte.
Volgens mij zei men dat ook altijd over de Renault motor destijds... Dus ik weet niet in hoeverre deze uitspraak blijft gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:39

codex

Geen OpenAI agent :)

Volgens mij zat het probleem er met name in dat het gebrek aan vermogen van de Renault werd gecompenseerd door de ijle lucht omdat er sowieso amper drag is, wat de uitstekende aero van de vroegere Red Bull tot zijn recht liet komen. Nu is dat voordeel qua aërodynamica totaal niet aanwezig naar mijn idee, ik zie ook in Mexico Max niet als favoriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
CH4OS schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:11:
[...]

Volgens mij zei men dat ook altijd over de Renault motor destijds... Dus ik weet niet in hoeverre deze uitspraak blijft gelden.
In de Renault tijd was het volgens mij omdat motoren op hoogte een x-percentage performance verliezen, aangezien Renault al minder vermogen had, verloren ze relatief minder, en kwamen de motoren daardoor wat dichter bij elkaar te liggen. (en wat mijn bovenbuurman zegt :p)

Honda schijnt een turbo te hebben die op grote hoogte juist wat effectiever is dan die van de andere fabrikanten. Maar volgens mij zijn al die effecten wat minder heftig dan een paar jaar geleden.

Xbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Is dat hele Honda turbo is beter op hoogte ooit gestaafd met feiten? Van wat ik mij er van herinner, was het meer een klok-klepel verhaal. HRC heeft voor het ontwikkelen van de turbo van de huidige F1 PU samengewerkt met de helicopterafdeling van Honda. Van daaruit zei "men": dan zal die het op grote hoote ook wel goed/beter doen. En daarop lijkt het verhaal eeen eigen leven te zijn gaan leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-07 15:58
CH4OS schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:11:
[...]

Hmm, ik dacht dat ik vaker heb gelezen dat de Honda's voordeel hebben op de hoogte door hun grotere turbo? Misschien heb k het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Treveo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:26:
[...]

Hmm, ik dacht dat ik vaker heb gelezen dat de Honda's voordeel hebben op de hoogte door hun grotere turbo? Misschien heb k het mis.
Bij mij is ook de Renault versie bekend. In Mexico deed Max het altijd goed ten tijden van Renault tijdperk.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
BM schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:40:
[...]

In de Renault tijd was het volgens mij omdat motoren op hoogte een x-percentage performance verliezen, aangezien Renault al minder vermogen had, verloren ze relatief minder, en kwamen de motoren daardoor wat dichter bij elkaar te liggen. (en wat mijn bovenbuurman zegt :p)

Honda schijnt een turbo te hebben die op grote hoogte juist wat effectiever is dan die van de andere fabrikanten. Maar volgens mij zijn al die effecten wat minder heftig dan een paar jaar geleden.
Dat was ook precies wat gebeurde.
Elke natuurlijk aanzuigende verbrandingsmotor heeft fundamenteel te weinig zuurstof voor volledige verbranding van benzine. Er zit gewoon niet genoeg zuurstof in de lucht. Hierom hebben F1 PU's zowel een compressor als turbolader. Beiden doen wat de namen al zeggen: compressie en laden. Ze zorgen ervoor dat er meer lucht, onder hogere druk in de cilinders word geïnjecteerd voor elke verbrandingscyclus. Ook zorgen ze ervoor dat meer uitlaatgassen uit de cilinder worden geduwd voor optimale verbranding. Vervolgens rijden ze met een zo brandstof arm mengsel als mogelijk om geen brandstof te verspillen. Het ratio tussen lucht en brandstof optimaliseren is de truc.

Wat er in Mexico gebeurd is dat de lucht veel dunner is. Om dan hetzelfde vermogen te behalen, moet je veel meer compressie van lucht bereiken. De compressor is verbonden aan de krukas en kan dus niet zomaar sneller gaan draaien. Blijft dus de turbolader over. En we hebben vaak genoeg gezien dat die ontploffen als ze te hard draaien. Resultaat is dus dat de PU's vermogen verliezen omdat de turbolader het anders niet trekt. Ze worden meer gelijkgetrokken omdat optimale verbranding gewoon niet lukt. Dus een betere PU verliest zijn voordeel.

Dan gaat het om wie de beste auto heeft. Daarom wint RBR er dus vaak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@DaniëlWW2 de perfecte uitleg waar de Mercedes dominantie dus veelal vandaan kwam? Je leest dat eigenlijk weinig (althans mij is het weinig opgevallen in al die jaren, behalve "dat RBR hier wel goed zou zijn"), want dit is perfect te begrijpen voor een leek.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
JB schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:47:
@DaniëlWW2 de perfecte uitleg waar de Mercedes dominantie dus veelal vandaan kwam? Je leest dat eigenlijk weinig (althans mij is het weinig opgevallen in al die jaren, behalve "dat RBR hier wel goed zou zijn"), want dit is perfect te begrijpen voor een leek.
De echte grap is dat ik zelf heel goed ben gaan begrijpen hoe motoren werken, door een F1 motoringenieur van Mercedes die dit boek heeft geschreven terwijl hij daar destijds werkte. :P
https://www.calum-douglas...e-secret-horsepower-race/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Treveo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:26:
[...]

dat was het verhaal dat ik ook mee kreeg idd.
Iets groter volume aan lucht in de turbo waardoor ook op grotere hoogte meer zuurstof de motor in geduwd kon worden op het iets lagere toerental dat ze de turbo ivm de hoogte cq warmte door minder koeling op de turbo daar konden draaien.

maar het zal ergens bij de klok/klepel liggen :P

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 24-09-2024 13:53 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:38:
[...]
Hierom hebben F1 PU's zowel een compressor als turbolader. [..] De compressor is verbonden aan de krukas en kan dus niet zomaar sneller gaan draaien. Blijft dus de turbolader over.
Umm, beschrijf je nu een supercharger? Ik kan de officiële regels niet zomaar vinden maar voor zover ik weet zijn die verboden in de huidige motoren. Tenminste, het enige wat ik erover zie is dat het wel mag maar of of is, niet en en. En alle fabrikanten hebben er turbo's op geschroefd. Lijkt me anders ook onhandig want met een supercharger zitten je MGU-K en MGU-H op dezelfde as waardoor je er niet zoveel voordeel aan hebt.

Toch wel in de Technical Regulations:
5.2.6 Pressure charging may only be effected by the use of a sole single stage compressor with a single Inlet linked to a sole single stage exhaust turbine by a shaft assembly parallel to the engine crankshaft and inboard of Y=25. [..] an electrical motor generator (MGU-H) may be directly coupled to
it. The shaft may not be mechanically linked to any other device.
Ben je misschien in de war met het split turbo design? Normaal is een turbo een heel klein, compact dingetje met dus ook de in- en uitlaat dicht bij elkaar, nadeel daarvan is dat een van beide dan weer met buizen om heel de motor heen moet en dat een MGU-H het geheel groter zal maken aangezien deze op de as gemonteerd is. Met een split turbo design hebben ze gewoon de as die beide zijden verbindt verlengd en dwars door het motorblok laten lopen zodat de inlaat- en uitlaatzijden aan hun respectievelijke kanten zitten. Scheelt ruimte en er blijft meer plek voor de MGU-H, maar het is nog steeds maar een enkele turbo.

[ Voor 57% gewijzigd door DataGhost op 24-09-2024 14:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
DataGhost schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:28:
[...]

Umm, beschrijf je nu een supercharger? Ik kan de officiële regels niet zomaar vinden maar voor zover ik weet zijn die verboden in de huidige motoren. Tenminste, het enige wat ik erover zie is dat het wel mag maar of of is, niet en en. En alle fabrikanten hebben er turbo's op geschroefd. Lijkt me anders ook onhandig want met een supercharger zitten je MGU-K en MGU-H op dezelfde as waardoor je er niet zoveel voordeel aan hebt.

Toch wel in de Technical Regulations:

[...]

Ben je misschien in de war met het split turbo design? Normaal is een turbo een heel klein, compact dingetje met dus ook de in- en uitlaat dicht bij elkaar, nadeel daarvan is dat een van beide dan weer met buizen om heel de motor heen moet en dat een MGU-H het geheel groter zal maken aangezien deze op de as gemonteerd is. Met een split turbo design hebben ze gewoon de as die beide zijden verbindt verlengd en dwars door het motorblok laten lopen zodat de inlaat- en uitlaatzijden aan hun respectievelijke kanten zitten. Scheelt ruimte en er blijft meer plek voor de MGU-H, maar het is nog steeds maar een enkele turbo.
Dat is toch een compressor en een turbolader? :P
De lucht gaat dus eerst een luchtinlaat in, vervolgens door de compressor, dan de turbolader en dan de motorcilinders in. Wat ik alleen miste was dat de compressor niet aan de krukas mag hangen. Die hangt dus aan de MGU-H. Dat is een generator die verbonden is aan de aandrijfstang die draait op basis van de turbo. Die kan zowel energie genereren of de turbo laten doordraaien. Zo voorkom je turbo lag. Ook laat de MGU-H de compressor draaien omdat die dus niet aan de krukas mag zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:38:
[...]

Dat is toch een compressor en een turbolader? :P
Nee. Een turbolader ís een compressor, of tenminste de compressor is een deel van een turbolader ("in" in plaats van "en"). Het zijn geen aparte dingen, maar zo beschreef je het wel, als een aparte compressor aan de krukas (wat dus een supercharger zou zijn) en een aparte turbo niet aan de krukas. Het geheel turbinewiel + as + compressorwiel (+ behuizing) wordt de turbolader ("turbo") genoemd.
De lucht gaat dus eerst een luchtinlaat in, vervolgens door de compressor, dan de turbolader en dan de motorcilinders in.
Dat is niet een logisch pad om te volgen als het hetzelfde onderdeel is, tenzij het een >100% efficiënte perpetuum mobile betreft. De lucht gaat via de luchtinlaat langs de compressorzijde van de turbo waar deze gecomprimeerd wordt door het draaiende compressorwiel, door de intercooler, de cilinders in, krijgt daar meer energie vanwege de explosie van het brandstofmengsel, gaat vervolgens langs de turbinezijde van dezelfde turbo waar de lucht de turbine (en dus ook het compressorwiel) versnelt, en dan verder naar de uitlaat. Het compressorwiel en het turbinewiel zijn aan elkaar verbonden door middel van een starre as, en aan diezelfde as zit de MGU-H gemonteerd. De uitlaatgassen die langs de turbinezijde gaan laten de turbo draaien en daarmee kan de MGU-H energie opwekken, of deze kan meehelpen de turbo te laten draaien als de hoeveelheid uitlaatgassen op enig moment te laag is om deze op snelheid te houden inderdaad.

Dit is ook wat je video uitlegt dus ik snap niet helemaal hoe je dan alsnog bij deze beschrijving komt?

[ Voor 8% gewijzigd door DataGhost op 25-09-2024 09:27 ]

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
  • Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord