[F1 2024] Race 17 GP van Azerbeidzjan Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 15 Laatste
Acties:
  • 54.867 views

Onderwerpen

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:03
binnen een minuut een beslissing? hij moest er pas om 19:30 zijn toch?

ahh wacht local time hehe :D

[ Voor 4% gewijzigd door Wognummer op 14-09-2024 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:11
Norris had dus ook beter vol gas doorgereden. Al had hij dan alsnog track limits gehad, denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Bijzonder..... dat is normaal een slam dunk penalty anders......

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
siggy schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:47:
Normaal maar als je de juiste documenten en argumenten hebt kan je ermee wegkomen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• siggy

siggy

Wait.... what?

Chevy454 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:49:
[...]

Normaal maar als je de juiste documenten en argumenten hebt kan je ermee wegkomen.
Een overijverige marshall is dat dus niet. Dus fuck veiligheid (en zo'n beetje een van de oudste regels in alle raceklasses) als........? Ben benieuwd naar die argumenten. Want dan kun je altijd alles wel wegpraten met argumenten, zolang de stewards het met je eens zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:27
siggy schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:47:
[...]

Maar we kijken even naar de lijst van de stewards dit weekend, zien Johnny Herbert er op staan en zeggen “aaah, de Britse coulance”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fyodor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:53
siggy schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:59:
[...]

Een overijverige marshall is dat dus niet. Dus fuck veiligheid (en zo'n beetje een van de oudste regels in alle raceklasses) als........? Ben benieuwd naar die argumenten. Want dan kun je altijd alles wel wegpraten met argumenten, zolang de stewards het met je eens zijn.
Idd wel bijzonder. Ik kan me herinneren dat Max jaren geleden bestraft werd omdat een marshall heel kort tijdens de quali met een gele vlag zwaaide, terwijl er geen gevaar (meer) was. De marshal was amper of niet te zien vanaf de baan, want ver weg. Die ene fysieke vlag was het enige, er was geen 'digitaal' geel. En toch werd er vrolijk een straf uitgedeeld. Blijft jammer, die willekeur.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:37
siggy schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:59:
[...]

Heb je het document gelezen? Het gaat over een incident met Sainz in de runoff area (= gele vlag), waarbij Russell al committed is onder het remmen en sturen en daardoor niet meer echt (meer) kan remmen zonder het nog gevaarlijker te maken (immers rijdt hij op de limiet op het moment dat de gele vlag verschijnt, extra remmen betekent lockup en dus geen controle over de auto). Daarnaast verschijnt de gele vlag "naast" hem? (Maar ook op zijn stuur, dus beetje kul argument). En de eerstvolgende marshalling post "staat op groen". Waarbij de stewards wel vinden dat die marshalling post erg ver weg is, waardoor het meteen accelereren uitkomen bocht van Russell ook iffy is.

Daarnaast geven de stewards ook aan dat dit bij de volgende drivers briefing besproken moet worden, en dit besluit geen precedent zet, dus gele vlaggen negeren mag nog steeds niet.

En v.w.b. het argument dat Russell niet kon reageren kan ik nog wel volgen. Vooral meenememde dat het dus ging om 1 gele vlag, voor een auto in de runoff area. En juist het moeten afremmen voor de gele vlag de situatie (mogelijk) gevaarlijker maakte, waardoor Russell dus juist (mogelijk) door een lockup ook zelf in de runoff area belande.
Dat Russell na de bocht ook weer accelereert is iffy. Maarja, de eerst volgende marshalling post is groen, en er zijn geen duidelijke grenzen? Het is dus niet dat ergens een streep staat en dat je bij geel tussen die twee strepen (/in de zone van die marshalling post) moet afremmen.

Ik lees dus nergens iets over een overijverige marshall. Die er waarschijnlijk dus wel was bij Ocon (& Norris). Maar daar ging dit hele ding van Russell niet over.

Edit:
@Fyodor, ook jij even lezen waar het daadwerkelijk over ging ;)

Als het daadwerkelijk over Ocon ging en een overijverige marshall die tegen de wens (/eis?) van race control / clerk of the course met geel stond te wapperen was er gezien het precedent van Verstappen in Qatar 2021 een straf "nodig" geweest. Maar daar ging het in dit geval helemaal niet over.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 14-09-2024 20:46 ]

• siggy

siggy

Wait.... what?

RobertMe schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:44:
[...]

Heb je het document gelezen?
Nee, dat schrijf ik lettterlijk. In mijn bericht in het voorgaande wat je quote.....
Het gaat over een incident met Sainz in de runoff area (= gele vlag), waarbij Russell al committed is onder het remmen en sturen en daardoor niet meer echt (meer) kan remmen zonder het nog gevaarlijker te maken (immers rijdt hij op de limiet op het moment dat de gele vlag verschijnt, extra remmen betekent lockup en dus geen controle over de auto). Daarnaast verschijnt de gele vlag "naast" hem? (Maar ook op zijn stuur, dus beetje kul argument). En de eerstvolgende marshalling post "staat op groen". Waarbij de stewards wel vinden dat die marshalling post erg ver weg is, waardoor het meteen accelereren uitkomen bocht van Russell ook iffy is.

Daarnaast geven de stewards ook aan dat dit bij de volgende drivers briefing besproken moet worden, en dit besluit geen precedent zet, dus gele vlaggen negeren mag nog steeds niet.

En v.w.b. het argument dat Russell niet kon reageren kan ik nog wel volgen. Vooral meenememde dat het dus ging om 1 gele vlag, voor een auto in de runoff area. En juist het moeten afremmen voor de gele vlag de situatie (mogelijk) gevaarlijker maakte, waardoor Russell dus juist (mogelijk) door een lockup ook zelf in de runoff area belande.
Dat Russell na de bocht ook weer accelereert is iffy. Maarja, de eerst volgende marshalling post is groen, en er zijn geen duidelijke grenzen? Het is dus niet dat ergens een streep staat en dat je bij geel tussen die twee strepen (/in de zone van die marshalling post) moet afremmen.

Ik lees dus nergens iets over een overijverige marshall. Die er waarschijnlijk dus wel was bij Ocon (& Norris). Maar daar ging dit hele ding van Russell niet over.

Edit:
@Fyodor, ook jij even lezen waar het daadwerkelijk over ging ;)

Als het daadwerkelijk over Ocon ging en een overijverige marshall die tegen de wens (/eis?) van race control / clerk of the course met geel stond te wapperen was er gezien het precedent van Verstappen in Qatar 2021 een straf "nodig" geweest. Maar daar ging het in dit geval helemaal niet over.
Was zijn snelste tijd onder geel gereden, ja of nee? Dat ie geen straf krijgt is prima, maar dat die tijd niet wordt afgepakt áls dat zijn snelste ronde was.......

Achteraf kun je alles goed praten. Zoals nu dus ook gebeurd. En nogmaals, ALS dat gewoon zijn snelste ronde was, was het nog altijd 100% correctt geweest om zijn tijd af te nemen. Dat is de norm naast eventueel een grid penalty.

• RobertMe
siggy schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:49:
[...]

Nee, dat schrijf ik lettterlijk. In mijn bericht in het voorgaande wat je quote.....
Oeps :P. En doordat ik later las was de post boven die met het X bericht mogelijk alweer bijgewerkt met het FIA document terwijl dat er mogelijk nog niet stond toen jij het las.
[...]

Was zijn snelste tijd onder geel gereden, ja of nee? Dat ie geen straf krijgt is prima, maar dat die tijd niet wordt afgepakt áls dat zijn snelste ronde was.......

Achteraf kun je alles goed praten. Zoals nu dus ook gebeurd. En nogmaals, ALS dat gewoon zijn snelste ronde was, was het nog altijd 100% correctt geweest om zijn tijd af te nemen. Dat is de norm naast eventueel een grid penalty.
Ik heb geen idee. Het staat me wel bij dat er een aantal rondetijden zijn verwijderd op een gegeven moment i.v.m. een gele vlag. Of dat Russell was, voor een gele vlag in T2, durf ik niet te zeggen.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

JB

Cédric roelt!

Jammer dat Q3 niet zo lekker ging voor Max. Ik had al bijna weer hoop dat ie voor pole mee ging doen :o

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
Blijkbaar is er beeld van in de Williams garage:
https://www.reddit.com/r/...nts/1fgoxh2/williams_bro/

Om de vraag van op Reddit hier maar te beantwoorden :P "Waarom hebben ze een radio en gebruiken ze die niet?" => Omdat een radio "traag" is. Als de Nr 1 mechanic oplette en de andere mechanic in paniek zag zwaaien had die mogelijk Albon nog kunnen gebaren te stoppen. Maar als die mechanic nog zijn radio (knop) moest zoeken, "up the chain" naar de engineer moest gaan, en die dan op de radio moest zeggen om te stoppen, dan... nouja, was Albon sowieso al de pitstraat uit geweest.

Daarom dat je ook nog steeds heel vaak ziet dat je met het tijdgevoelige "uitrijden pitstraat op exact het juiste moment" je nog wat handen ziet zwaaien. Bv de engineer in de pitbox met hand omhoog, waar de Nr 1 mechanic op let, en als de engineer hand naar beneden doet de nr 1 meteen naar de mechanics zwaait om dus de bandenwarmers er af te halen etc. Ook dat kun je via een radio doen, maar geeft vertraging, kan verstoord worden / "niet aan komen" etc etc.. (Hand) signalen werken altijd, techniek niet perse.

Edit:
Ik denk ook dat @siggy wel blij wordt van deze beelden ;) Bewijst dat Vowles onzin uitkraamde. Hij had het over "vergeten" te verwijderen in combinatie met een korte turn-around en dat deze koeler nooit vast geplaatst had mogen worden (sowieso nogal gek, gezien je toen Albon hem in zijn handen had nogal goed zag dat er toch wel wat vormen aan zaten voor "vaste plaatsing" en niet "moet je in handen blijven houden). Terwijl naar mijn idee uit de beelden toch wel blijkt dat de monteur het ding vast heeft, maar de auto wordt weggestuurd voordat deze verwijderd is (doordat er geen duidelijk signaal is gegeven om bv bandenwarmers en andere zaken weg te halen?)

[ Voor 22% gewijzigd door RobertMe op 14-09-2024 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

RobertMe schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:20:
Blijkbaar is er beeld van in de Williams garage:
https://www.reddit.com/r/...nts/1fgoxh2/williams_bro/

Om de vraag van op Reddit hier maar te beantwoorden :P "Waarom hebben ze een radio en gebruiken ze die niet?" => Omdat een radio "traag" is. Als de Nr 1 mechanic oplette en de andere mechanic in paniek zag zwaaien had die mogelijk Albon nog kunnen gebaren te stoppen. Maar als die mechanic nog zijn radio (knop) moest zoeken, "up the chain" naar de engineer moest gaan, en die dan op de radio moest zeggen om te stoppen, dan... nouja, was Albon sowieso al de pitstraat uit geweest.

Daarom dat je ook nog steeds heel vaak ziet dat je met het tijdgevoelige "uitrijden pitstraat op exact het juiste moment" je nog wat handen ziet zwaaien. Bv de engineer in de pitbox met hand omhoog, waar de Nr 1 mechanic op let, en als de engineer hand naar beneden doet de nr 1 meteen naar de mechanics zwaait om dus de bandenwarmers er af te halen etc. Ook dat kun je via een radio doen, maar geeft vertraging, kan verstoord worden / "niet aan komen" etc etc.. (Hand) signalen werken altijd, techniek niet perse.

Edit:
Ik denk ook dat @siggy wel blij wordt van deze beelden ;) Bewijst dat Vowles onzin uitkraamde. Hij had het over "vergeten" te verwijderen in combinatie met een korte turn-around en dat deze koeler nooit vast geplaatst had mogen worden (sowieso nogal gek, gezien je toen Albon hem in zijn handen had nogal goed zag dat er toch wel wat vormen aan zaten voor "vaste plaatsing" en niet "moet je in handen blijven houden). Terwijl naar mijn idee uit de beelden toch wel blijkt dat de monteur het ding vast heeft, maar de auto wordt weggestuurd voordat deze verwijderd is (doordat er geen duidelijk signaal is gegeven om bv bandenwarmers en andere zaken weg te halen?)
Dank je dat je aan me denkt oOo

Die engineer/mechanic die de pitsstraat inloopt om Albon de pitlane in te sturen lette niet goed op. Ik neem even aan dat het zijn taak is om te checken óf de pitlane vrij is én of de auto wel 'klaar' is om de pitlane in te gaan. Gevalletje meer haast dan opletten.

• RobertMe
siggy schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:35:
[...]

Dank je dat je aan me denkt oOo

Die engineer/mechanic die de pitsstraat inloopt om Albon de pitlane in te sturen lette niet goed op. Ik neem even aan dat het zijn taak is om te checken óf de pitlane vrij is én of de auto wel 'klaar' is om de pitlane in te gaan. Gevalletje meer haast dan opletten.
De Nr 1 mechanic (die de auto dus de pitstraat instuurt) is verantwoordelijk ja. Maar gezien de "gewone" monteur al met het ding in zijn handen staat "klaar om het te verwijderen" lijkt daar ook iets mis gegaan te zijn. Normaliter zwaait de nr 1 zijn armen open als signaal van "bandenwarmers weg" en is dat dus ook het teken voor andere zaken (of mogelijk al eerder, "voorbereiden op vertrekken" is er natuurlijk al rond het moment dat de Nr 1 naar buiten loopt, dan pakken ze ook schermen weg en dat soort zaken). Nu staat dat moment van "armen open" niet in de video (je ziet nog net een paar frames de bandenwarmers door de lucht gaan), maar dat had dus wel het (laatste) moment moeten zijn voor die monteur om de koeler er uit te pakken (als dat niet al iets eerder gedaan had moeten worden), terwijl die vervolgens een beetje blijft staan wachten en kijken, terwijl bij het volgende signaal natuurlijk de auto wegrijdt.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

JB

Cédric roelt!

Die monteur heeft ook geluk gehad, dat Albon niet met het achterwiel over zijn been reed :/ Had heel anders af kunnen lopen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ze zouden die fan fel geel moeten maken ofzo. Dan vergeten ze hem niet.

Oh wacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

RobertMe schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:40:
[...]

De Nr 1 mechanic (die de auto dus de pitstraat instuurt) is verantwoordelijk ja. Maar gezien de "gewone" monteur al met het ding in zijn handen staat "klaar om het te verwijderen" lijkt daar ook iets mis gegaan te zijn. Normaliter zwaait de nr 1 zijn armen open als signaal van "bandenwarmers weg" en is dat dus ook het teken voor andere zaken (of mogelijk al eerder, "voorbereiden op vertrekken" is er natuurlijk al rond het moment dat de Nr 1 naar buiten loopt, dan pakken ze ook schermen weg en dat soort zaken). Nu staat dat moment van "armen open" niet in de video (je ziet nog net een paar frames de bandenwarmers door de lucht gaan), maar dat had dus wel het (laatste) moment moeten zijn voor die monteur om de koeler er uit te pakken (als dat niet al iets eerder gedaan had moeten worden), terwijl die vervolgens een beetje blijft staan wachten en kijken, terwijl bij het volgende signaal natuurlijk de auto wegrijdt.
Ik zit me dat documentje over dit moment ff door te lezen en die redenatie is best bijzonder. Normaal gesproken is de verwachtin zsm te stoppen op een veilige plek, wat Albon niet deed en het zelfs nog zelf op de baan mieterde, maar omdat het (toevallig) juist geen run van iemand anders hinderde was het okay. 8)7

T zal me een worst wezen linksom of rechtsom, maar dat gehannes en naar een bepaald resultaat toeredeneren is om moedeloos van te worden. Directe meatball flag of zwarte vlag had net zo goed kunnen volstaan, of een order om langzaam naar de pits terug te keren (wat vrij standaard is bij loszittende onderdelen zoals een headrest ofzo). En het nog op de grond willen mieteren omdat de marshalls niet mee hielpen, geen probleem joh.......want dat is een simpele no go. Als ie dat nou in de pits had gedaan soit, maar op een live track.... omg....doet erniet toe dat er marshalls naast stonden. Zo kun je gewoon alles wel wegredeneren. En dat is en blijft gewoon een vet issue.

Het is omdat ie niet Brits is..... oh wacht. Je zou bijna een patroon kunnen zien :z

[ Voor 5% gewijzigd door siggy op 14-09-2024 22:00 ]

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:02
Het gevoel dat elk incident een vrije interpretatie aan het worden is. Met idd eens behoorlijk bias er in. Heb eens meegekregen dat de marshals putten uit een historisch archief? Mss maar een hun “bronnen” vermelden. We geven hier een penalty omdat we dat daar ook op die manier deden. In plaats van die continue sprookjes bedenken.

• RobertMe
siggy schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:57:
[...]

Ik zit me dat documentje over dit moment ff door te lezen en die redenatie is best bijzonder. Normaal gesproken is de verwachtin zsm te stoppen op een veilige plek, wat Albon niet deed en het zelfs nog zelf op de baan mieterde, maar omdat het (toevallig) juist geen run van iemand anders hinderde was het okay. 8)7

T zal me een worst wezen linksom of rechtsom, maar dat gehannes en naar een bepaald resultaat toeredeneren is om moedeloos van te worden. Directe meatball flag of zwarte vlag had net zo goed kunnen volstaan, of een order om langzaam naar de pits terug te keren (wat vrij standaard is bij loszittende onderdelen zoals een headrest ofzo). En het nog op de grond willen mieteren omdat de marshalls niet mee hielpen, geen probleem joh.......want dat is een simpele no go. Als ie dat nou in de pits had gedaan soit, maar op een live track.... omg....doet erniet toe dat er marshalls naast stonden. Zo kun je gewoon alles wel wegredeneren. En dat is en blijft gewoon een vet issue.

Het is omdat ie niet Brits is..... oh wacht. Je zou bijna een patroon kunnen zien :z
Nah. Heb hem nu ook maar eens gelezen. An zich nog een best prima beredenering, als ze dit ook consistent zouden toepassen (maar ik kan me geen vergelijkbaar incident herinneren).
Wat natuurlijk wel frappant is is dat ze het prima vinden dat die het uit de auto gooit en marshalls het moeten oprapen. Terwijl, nouja, een marshall het ook al had kunnen aannemen (moet de marshall het maar uit de airbox pakken? Tuurlijk niet, maar Albon het het ding al vrij snel in zijn handen, wat er daarna zou gebeuren kun je je wel indenken).

W.m.b. overigens hetzelfde als iemand hem in de grindbak zet er niet meer uit komt. Als de marshalls diegene weg kunnen duwen en daarmee een ("lange") rode vlag voorkomen wordt, vooral doen. Al dan niet met verplichting om bij eerste de beste opening in de muur alsnog te parkeren, of terug naar de pits en niet meer terug te keren op het circuit.

• siggy

siggy

Wait.... what?

RobertMe schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:07:
[...]

Nah. Heb hem nu ook maar eens gelezen. An zich nog een best prima beredenering, als ze dit ook consistent zouden toepassen (maar ik kan me geen vergelijkbaar incident herinneren).
Wat natuurlijk wel frappant is is dat ze het prima vinden dat die het uit de auto gooit en marshalls het moeten oprapen. Terwijl, nouja, een marshall het ook al had kunnen aannemen (moet de marshall het maar uit de airbox pakken? Tuurlijk niet, maar Albon het het ding al vrij snel in zijn handen, wat er daarna zou gebeuren kun je je wel indenken).

W.m.b. overigens hetzelfde als iemand hem in de grindbak zet er niet meer uit komt. Als de marshalls diegene weg kunnen duwen en daarmee een ("lange") rode vlag voorkomen wordt, vooral doen. Al dan niet met verplichting om bij eerste de beste opening in de muur alsnog te parkeren, of terug naar de pits en niet meer terug te keren op het circuit.
Ik zeg niet dat de beredenering niet klopt he. Het volgende:
- Unsafe release
- unsafe gaan rijden de pits uit
- unsafe blijven ipv direct te stoppen bij erkenning probleem
- stoppen bij marshall post en dan zelf het object op de baan gooien omdat de marshalls niet wilden of te langzaam waren

Er gaan dus maar liefst 4 dingen fout. Zou een beredenering richtin een DSQ niet net zo goed prima logisch kunnen klinken? Dat het effectief niemand anders heeft gehinderd maken 4 no-go's , waarvan 1 een foutje is en de rest bewust....., niet echt een case voor een 'foei'.

En het punt is dus dat zodra je een prima beredenering voor een DSQ of grid straf zou kunnen maken, dan is de beredenering in mijn ogen willekeurig. En dan zijn de stewards niks anders aan het doen dan naar een bepaald gewenst resultaat te beredeneren ipv de incidenten beoordelen aan de hand van de regels. Een bepaalde mate van inerpretatie is prima, maar er gaan 3 dingen bewust fout waarvan het object op de grond gooien echt onmogelijk ongestraft kon blijven.

In het verleden is er wel een paar keer geweest dat de headrest los is gekomen. En die zijn toch zover ik me kan herinneren allemaal de pits in moeten komen en geen van hen is op het idee gekomen om bij eenmarshall post ff te wachten tot een marshall een klap op die headrest gaf.

Hopelijk zijn de stewards morgen verzadigd van thee vóór de race, dan hebben ze wellicht minder last van willekeurige patriotisme. /whishfullthinking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
siggy schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:20:
[...]

- Unsafe release
- stoppen bij marshall post en dan zelf het object op de baan gooien omdat de marshalls niet wilden of te langzaam waren

Er gaan dus maar liefst 4 dingen fout. Zou een beredenering richtin een DSQ niet net zo goed prima logisch kunnen klinken? Dat het effectief niemand anders heeft gehinderd maken 4 no-go's , waarvan 1 een foutje is en de rest bewust....., niet echt een case voor een 'foei'.
Communicatie is traag. Het begint met een foutje, stoppen in de pits kan wel, maar waarom zou je stoppen als je nergens van weet? Vervolgens stopt die waarschijnlijk (vrijwel) direct na de pit exit dat best het moment kan zijn geweest dat er "STOP THE CAR" in zijn oren wordt geroepen (dat zal nog geen 10 sec na vertrek zijn, immers een van de laatste pitboxen). En ja, het op het circuit gooien is dan een bewuste fout/overtreding.

Waarbij ik mij tegelijkertijd afvraag of hij verder kon. Lijkt me niet bevorderlijk om met dit ding verder te rijden. Zowel v.w.b. veiligheid (hoe vast zit dit daadwerkelijk op de auto?) als de koeling. En dan moet je ook niet komen aanzetten met "hij kan parkeren bij het eerste gat in de muur". Want dan rijdt hij weer bewust (nog) verder dan die nu al deed ;). Voor zover dat uberhaupt praktisch is en niet alsnog een gele vlag geeft. Alhoewel er IIRC bij elke 90° bocht (T1, T2, T8(?, direct bij kasteel)) wel een uitloopstrook met slalom is? Dus hij kan daar zelfstandig tot achter de muur rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:07
siggy schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:20:
[...]

- Unsafe release

En het punt is dus dat zodra je een prima beredenering voor een DSQ of grid straf zou kunnen maken, dan is de beredenering in mijn ogen willekeurig. En dan zijn de stewards niks anders aan het doen dan naar een bepaald gewenst resultaat te beredeneren ipv de incidenten beoordelen aan de hand van de regels. Een bepaalde mate van inerpretatie is prima, maar er gaan 3 dingen bewust fout waarvan het object op de grond gooien echt onmogelijk ongestraft kon blijven.

In het verleden is er wel een paar keer geweest dat de headrest los is gekomen. En die zijn toch zover ik me kan herinneren allemaal de pits in moeten komen en geen van hen is op het idee gekomen om bij eenmarshall post ff te wachten tot een marshall een klap op die headrest gaf.

Hopelijk zijn de stewards morgen verzadigd van thee vóór de race, dan hebben ze wellicht minder last van willekeurige patriotisme. /whishfullthinking
Marshalls mogen niet zomaar de baan op komen tenzij er een rode vlag is, en de auto aanraken is ook uit den boze want dan is die gediskwalificeerd.
Albon moest het dus ook wel zelf oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:07
dutchgio schreef op zondag 15 september 2024 @ 00:16:
[...]

Marshalls mogen niet zomaar de baan op komen tenzij er een rode vlag is, en de auto aanraken is ook uit den boze want dan is die gediskwalificeerd.
Albon moest het dus ook wel zelf oplossen.
Ik vond het prima opgelost zo! Beetje bekrompen dat een Marshall niet iets van de auto mag afnemen wat niet tot auto behoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:17

BM

Moderator Spielerij
Thinlanet schreef op zondag 15 september 2024 @ 00:44:
[...]

Ik vond het prima opgelost zo! Beetje bekrompen dat een Marshall niet iets van de auto mag afnemen wat niet tot auto behoord.
Het is bij f1 wagens ook niet zomaar veilig om zo'n auto aan te raken. Daar staan speciale marshalls, met speciale uitrusting voor om dat eventueel te doen. Dus zo simpel als een marshall sturen om het op te halen

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Als VER vandaag uitloopt, zeg naar >70 ptn. voorsprong, wordt het dan spannender of minder spannend voor de WDC?

Met hierna nog 7 races en 3 sprints zijn er nog heleboel punten te halen. Maar zolang VER t.o.v. NOR niet veel DNF of andere pech pakt lijkt mij 70 punten genoeg voor VER, maar met het verschil van afgelopen races was 60 zelfs bijna weinig...

En ja, wheel-to-wheel elke race is andere spanning dan "voor de punten", maar voor laatste race(s) is voor de punten ook extreem spannend.

Moeten we voor die spanning nu hopen op NOR comeback vandaag of voor VER maximaliseren?

Al wordt het bij een >= P8 van NOR en en P1 van LEC (of PIA) ook wel stuk spannender voor P2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
BM schreef op zondag 15 september 2024 @ 07:35:
[...]

Het is bij f1 wagens ook niet zomaar veilig om zo'n auto aan te raken. Daar staan speciale marshalls, met speciale uitrusting voor om dat eventueel te doen. Dus zo simpel als een marshall sturen om het op te halen
Dat is niet waar, dat is alleen zo als het lampje op de wagen rood is ipv groen. Dat geeft aan dat de auto onder stroom staat van het hybride systeem. En dan mogen zelfs de Marshalls ze niet aanraken, dan komt het team langs om de auto op te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
[...]

Valt onder externe hulp. En dat mag volgens mij alleen niet in kwalificaties maar anders wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben ook benieuwd wat een winst voor Piastri voor de sfeer bij McLaren doet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:05:
Ben ook benieuwd wat een winst voor Piastri voor de sfeer bij McLaren doet :D
Niet meer dan nu, toch? Zover ik zie, is de sfeer dik in orde nu.

Het is zo jammer dat zijn eerste winst een schaduwkant heeft.
Als ie vandaag wint, zou meer gepast zijn voor een eerste overwinning.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

streamnl schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:13:
[...]

Niet meer dan nu, toch? Zover ik zie, is de sfeer dik in orde nu.

Het is zo jammer dat zijn eerste winst een schaduwkant heeft.
Als ie vandaag wint, zou meer gepast zijn voor een eerste overwinning.
Lijkt me wel. Als piastri dichter bij Norris komt gaat het echt wel weer kriebelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Het enige waar ik me “zorgen” om maak, is dat hij tussen 2 Ferrari’s inzit.
En dat plan a t/m z gaat tegenwoordig vaak goed gaat 😳

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik denk dat Leclerc deze wel gaat winnen vandaag, gezien ook hun goede bandenmanagement tegenwoordig. Dat betekent dat Max er nog een concurrent bij heeft, lijkt me ook niet dat Max het podium kan halen, gezien alle problemen dit weekend weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Holk schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:00:
[...]

Dat is niet waar, dat is alleen zo als het lampje op de wagen rood is ipv groen. Dat geeft aan dat de auto onder stroom staat van het hybride systeem. En dan mogen zelfs de Marshalls ze niet aanraken, dan komt het team langs om de auto op te halen.
Marshalls kunnen ook prima een auto "met rood lampje" weg duwen. Op de achtergrond bij Albon zag je zelfs een marshall staan met die dikke rubberen handschoenen aan. En op zijn minst bij een race op Spa is, op Kemmel straight, een auto stilgevallen met "een rood lampje". En die auto is gewoon onder gele vlaggen / VSC verwijderd door de marshalls.
Kan overigens wel best zijn dat het team langs gaat/moet voordat de auto op een truck wordt geladen. Maar marshalls mogen zeker wel de auto van het circuit weghalen, en hebben daarvoor ook soortgelijke rubberen handschoenen zoals ook de teams gebruiken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 16:40
De Pirelli strategy guide (bron):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mk-g-5q0I_Dgu449j8BuhMaWEu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhdpmvT3AI5ThSylmPIDXKYC.jpg?f=fotoalbum_large

Redelijk recht toe, recht aan qua strategie vandaag. M-H is het snelste, H-M zit daar maar een paar seconden achter. Er zijn echter een paar dingen die meespelen, zoals de redelijke kans op een SC. Ook is de undercut redelijk sterk vanwege de vrij hoge degradatie van de Mediums. De beste raceband zal de H zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OWo4HZSB-DpjItA81b5hWxO2uI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzdbJQEcTlS23s0Me1cLGGzP.jpg?f=fotoalbum_large
Qua beschikbare banden is het niet heel spannend, de meeste coureurs hebben nog 2x H. Vreemde eend in de bijt is natuurlijk Lando Norris. Als hij makkelijk naar voren wil rijden, kan het wel eens slim zijn om een afwijkende strategie te nemen. Een 2 stopper en/of out of sync met de rest is zeker mogelijk, zodat hij op een vrije baan kan racen en zijn eigen tempo rijdt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbIXb2MnUCLpZb_GLpMnSU0hXFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNRRFk1FybCMwPVkqBNqRLaY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJorr2JZ3yXyZJOoUGrrL2yPX1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLtCs4IsasksO74GyOVfqLkT.jpg?f=fotoalbum_large

Altijd kans op een (V)SC of rode vlag in Baku. De race kan zomaar de andere kant opvallen met een (on)gunstige interventie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Fauna schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:50:
Qua beschikbare banden is het niet heel spannend, de meeste coureurs hebben nog 2x H. Vreemde eend in de bijt is natuurlijk Lando Norris. Als hij makkelijk naar voren wil rijden, kan het wel eens slim zijn om een afwijkende strategie te nemen. Een 2 stopper en/of out of sync met de rest is zeker mogelijk, zodat hij op een vrije baan kan racen en zijn eigen tempo rijdt.
Met een twee stopper kun je wel sneller rijden maar verlies je ook twee keer plekken door de stop. En het middenveld is ook nog eens redelijk close. Dus daar wil je zeker niet twee keer doorheen moeten. Hard => Medium lijkt mij dan ook de enige juiste keuze. En dan gewoon zo lang mogelijk doorrijden op de Hard in hoop op een SC. En bij een vroege SC "mis" je niks omdat uitrijden op de Hard vanaf lap 1-10 waarschijnlijk toch niet kan, dus de medium starters hebben daar ook niks aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:08
In minder dan 2 uur om 11.00 om precies te zijn.

LIVE: Azerbaijan Grand Prix Build-Up and Drivers Parade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 06:14
Exocet schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:10:
[...]

Er is toch geen enkele aanleiding om te denken dat Red Bull naar voren gaat rijden? Wellicht alleen als er problemen bij anderen zijn.
De Red Bull is denk ik sneller dan de Mercedes, daarnaast zal Perez Verstappen voor laten gaan. Dan sta je al P4.

Norris nog een bedreiging vanuit achteren? Dat ligt eraan hoe makkelijk hij door het veld komt. Als hij vast komt te zitten in een DRS trein zie ik dat niet gebeuren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Probleem met deze baan is dat het ook verraderlijk is in hoeverre je kan inhalen.
Je zou denken enorm recht stuk en DRS, dat is een makkie. Realiteit is vaak anders. Je moet echt dichtbij een voorligger zitten als je bocht 16 uitkomt. Dan kan je die pas vaak tegen het einde van het rechte stuk inhalen met tow + DRS. Je moet een aanval opbouwen door in S1 en zeker S2, dichtbij te komen. Dat kost veel van je banden en vraagt om een auto die veel grip heeft. Dat is dus meestal meer neerwaartse druk en dat benadeelt je op het rechte stuk.

Daarom is je positie op de baan zo belangrijk hier. Idem voor hoe goed je banden blijven. In dat aspect heeft Mercedes denk ik al een probleem. Ze zijn nooit zo goed op hoge bandendruk en dit weekend hebben ze uit mijn hoofd 23+ PSI voor en 25 PSI achter. Dat is eigenlijk ongekend om ervoor te zorgen dat de banden niet ontploffen op het rechte stuk. Dan gaat het denk ik tussen Ferrari en Piastri met RBR er vlak erachter. Perez lijkt gewoon goed te zijn op deze baan, dus of hij zomaar aan de kant moet gaan of ingehaald kan worden, weet ik hier niet zeker. Uiteindelijk is RBR nu vermoedelijk meer bezig met het WCC dan WDC aangezien Norris bijna achteraan start.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Benieuwd of ze Perez gaan vragen om Max voorbij te laten mocht het op de baan zo zijn dat hij er voor ligt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Handiger als ze dat bij RB voor de race al hebben doorgesproken zodat ze het niet hoeven te vragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 15-09-2024 09:11 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:24
Waarom heb ik het gevoel dat VER wel naar het podium kan rijden? Merc heeft vermoedelijk te hoge bandenslijtage. PER laat hem wel voorbij en Ferrari verpest wel vaak strategie van eentje (SAI)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
Hoewel het bericht van @Fauna een afbeelding bevat van wie nog welke banden heeft vind ik deze van Pirelli iets prettiger om naar te kijken.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GXf69_3WIAAPLNZ?format=jpg&name=4096x4096

[ Voor 15% gewijzigd door Chocoball op 15-09-2024 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Treveo schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:13:
Waarom heb ik het gevoel dat VER wel naar het podium kan rijden? Merc heeft vermoedelijk te hoge bandenslijtage. PER laat hem wel voorbij en Ferrari verpest wel vaak strategie van eentje (SAI)
+ McLaren is strategisch vaak ook niet zo lekker bezig. O-)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

DaniëlWW2 schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:05:
Dan gaat het denk ik tussen Ferrari en Piastri met RBR er vlak erachter. Perez lijkt gewoon goed te zijn op deze baan, dus of hij zomaar aan de kant moet gaan of ingehaald kan worden, weet ik hier niet zeker. Uiteindelijk is RBR nu vermoedelijk meer bezig met het WCC dan WDC aangezien Norris bijna achteraan start.
Perez gaat een fout maken en sloopt zijn auto in zijn inspanning om Verstappen achter zich te houden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Dat Norris maar eens zonder kleerscheuren in de top 10 komt. Voot hetzelfde geld, heeft ie een slechte start en ligt hij na T1 laatste :+ :+

Leute, Leute was ein Schadefreude Heute :Y)

Anyway. Ben eerder benieuwd of Perez niet een dagje grootheidswaanzin weer gaat krijgen omdat ie voor het eerst in 33 _O- races weer eens voor Max gekwalificeerd heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
hjs schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:20:
[...]

Perez gaat een fout maken en sloopt zijn auto in zijn inspanning om Verstappen achter zich te houden >:)
Zoiets als dit? :)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.images.express.co.uk/img/dynamic/73/750x445/952790.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:40
Baku 2018? Zal het zeker niet worden. Checco zal zeer zeker het teamspelletje spelen al is het maar om aan te tonen dat hij nog steeds de beste 2e rijder voor RBR is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:25

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4amR65-Vetyrgd3hNndQJjWBn8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44fV95yF0mcsJbaIBLPe4m24.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDVmwyVfJWICCWrQX2VJGSgAcB4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnuM1IIr50MPmOMGIdcaylWG.jpg?f=fotoalbum_tile

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:11
Al signalen over een nieuwe motor voor Norris? Lijkt mij bijna een no brainer voor McLaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Hamilton start al achteraan met een nieuwe PU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

TheBrut3 schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:29:
Al signalen over een nieuwe motor voor Norris? Lijkt mij bijna een no brainer voor McLaren.
No brainer en Mclaren zijn dit jaar een slechte combinatie. In tegenstelling tot de alfabetsoepstrategie van Ferrari.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
DaniëlWW2 schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:33:
Hamilton start al achteraan met een nieuwe PU.
[Twitter]
Dus al een plekje winst voor Norris :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
RobertMe schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:39:
[...]

Dus al een plekje winst voor Norris :+
Al twee gezien Gasly zijn diskwalificatie. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:24

Pierre

Van nature lui!

knip ik weet het hoort niet hier maar in Algemeen race topic Deel 3
Dat hoort in het algemene topic. Verder graag geen spoilers.

[ Voor 41% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-09-2024 09:51 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 18:30
[...]

Omdat de hybride systemen aanstaan.
Wanneer het lampje bovenop niet groen is dan gebeurd er niks. In dit geval is deze auto "hot" en moet je er ten allen tijden vanaf blijven.

Eddie, in een filmpje zie ik dat er een groen lampje brand dus veilig.

[ Voor 7% gewijzigd door tlpeter op 15-09-2024 11:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
Nieuwe motoronderdelen voor Hamilton en Ocon.officieel bevestigd.
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/parc-ferm%C3%A9-issues-v0-ly9e9h86ixod1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=030fc699e4d7ccf768df8a2a76768109fb1855d9Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/parc-ferm%C3%A9-issues-v0-ljvxotd6ixod1.jpg?width=1488&format=pjpg&auto=webp&s=ae166582aaad68449be40443ea27eadca67c7ae5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:03
Chocoball schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:28:
Nieuwe motoronderdelen voor Hamilton en Ocon.officieel bevestigd.
[Afbeelding][Afbeelding]
Zou er een reden zijn dat ze Norris geen nieuwe motor geven? Dit is de beste kans die je krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:25

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Chocoball schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:27:
[...]

Lees nog even de laatste 2 pagina's :)
Oh haha oeps :p dan waren jullie er vroeg bij :)

Hier nog even de officiele documenten over de motor wissel van Hamilton die net gepost zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWKnN2KG_UMh1M40vSFb6CQGP_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exz2kHvnanOyyTlRmer7zyCE.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Stroll heef het in de driver's parade over het Alpha Tauri team. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chocoball schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:13:
Stroll heef het in de driver's parade over het Alpha Tauri team. :)
Hij had Toro Rosso moeten zeggen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

MikeyMan schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:21:
[...]

Hij had Toro Rosso moeten zeggen...
Minardi als we toch terug in de tijd gaan...

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Zeker geen uitverkocht huis aan de Kapische zee aangezien alle coureurs bij de start-finish werden geïnterviewd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HYPER--392
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:50

--HYPER--392