Ah. Ook wel mooi dat ze dat precies doen op het circuit waar Ocon vorig jaar zoveel problemen door had! Die moest nog in de laatste ronde pitten, en moest daar bijna slalommen om de mensen heen!Aardappelbakker schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:58:
[...]
Te vroeg met mensen/materiaal de pits in lopen richting Parc Ferme terwijl er nog gepit werd (in dit geval door Verstappen).
niet elke sport.... bijv. IJshockey finale Olympische spelen 2014 bij de mannen. Zweden - Canada. Eén van de twee scheidsrechters was Canadees, en beide linesmen waren ook Canadees.Charles Hill schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:08:
[...]
Ik had elke andere sport kunnen nemen als voorbeeld, want ik kan mij geen sport bedenken waar een jury mag oordelen wat direct invloed heeft op een kampioenschap van een landgenoot.
Nog eens de herhaling vanuit verschillende hoeken gezien en het was gewoon 100% een fout van Sainz. Ik ben absoluut geen fan van Perez die de oorzaak altijd buiten zijn eigen invloedssfeer zoekt, maar hier had Sainz gewoon gestraft moeten worden.siggy schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:04:
[...]
Sainz komt toch overduidelijk van over de witte lijn naar Perez toe. Snap niet dat daar enige twijfel over is. Sainz kijkt niet, en geeft zelf duidelijk aan dat ie geen flauw idee had wat er gebeurde, of hij had zelf geen idee dat Perez daar zat. Dat is toch duidelijk zat. Hij had geen flauw idee, dus deed maar wat. Dus fout van Sainz. Nu verwacht men blijkbaar dat Perez helemaal tot de linker muur geduwd mag worden voordat Sainz moet erkennen dat Perez ernaast zat? Nah. Bizar.
50/50 is het zeker niet. 80/20 at best.
Ja, Perez had aan zijn linker kant ruimte, maar liet ook zat ruimte voor Sainz. Hij stuurde niet richting Sainz. Het was Sainz die in de slipstream van Leclerc wilde sturen, maar daar reed Perez al.
Deze uitspraak van de stewards wekt een precedent dat je in feite alles kan maken en ermee weg komt als de tegenpartij geen moeite doet om een incident te voorkomen.
En toch kan ik mij helemaal vinden in die uitleg van de stewards. Op geen enkel moment zie je Sainz actief in de richting van Perez sturen en blijkbaar is dat zijn normale lijn tijdens vorige ronden ook geweest. Bijkomend had Perez een perfect zicht op de afstand tussen hem en Sainz waarbij ook Perez naar links aan het bewegen was, waarom liet Perez dat gat zo klein worden dat een botsing onvermijdelijk was? Je kan perfect zeggen dat Perez dit perfect had kunnen voorkomen.siggy schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:04:
[...]
Sainz komt toch overduidelijk van over de witte lijn naar Perez toe. Snap niet dat daar enige twijfel over is. Sainz kijkt niet, en geeft zelf duidelijk aan dat ie geen flauw idee had wat er gebeurde, of hij had zelf geen idee dat Perez daar zat. Dat is toch duidelijk zat. Hij had geen flauw idee, dus deed maar wat. Dus fout van Sainz. Nu verwacht men blijkbaar dat Perez helemaal tot de linker muur geduwd mag worden voordat Sainz moet erkennen dat Perez ernaast zat? Nah. Bizar.
Je doet hier alsof Sainz met opzet op hem heeft ingestuurd of een beweging heeft gemaakt die onlogisch is, maar de onboard beelden geven duidelijk aan dat Sainz zijn stuur neutraal hield en helemaal niets verkeerd deed. Sainz heeft ook aangegeven dat hij wist dat Perez naast hem zat, maar het is niet zo dat Perez zoveel meer snelheid had dat Sainz de deur moest toedoen. Of ga jij nu werkelijk beweren dat als wagen A de tip van zijn voorvleugel naast wagen B krijgt, dat wagen B de ruimte op de baan dan zo breed mogelijk moet maken voor wagen A?
Dus ja, beide hadden voorzichtiger kunnen zijn, beide hadden het incident kunnen voorkomen. Dit is gewoon een racing incident.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Recenter voorbeeld is Oostenrijk. Daar moest Max blijkbaar wel voor gestraft worden en hoefde Norris op geen enkele wijze uit te wijken. Of Hongarije Max vs Hamilton.Blokker_1999 schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:51:
[...]
En toch kan ik mij helemaal vinden in die uitleg van de stewards. Op geen enkel moment zie je Sainz actief in de richting van Perez sturen en blijkbaar is dat zijn normale lijn tijdens vorige ronden ook geweest. Bijkomend had Perez een perfect zicht op de afstand tussen hem en Sainz waarbij ook Perez naar links aan het bewegen was, waarom liet Perez dat gat zo klein worden dat een botsing onvermijdelijk was? Je kan perfect zeggen dat Perez dit perfect had kunnen voorkomen.
Je doet hier alsof Sainz met opzet op hem heeft ingestuurd of een beweging heeft gemaakt die onlogisch is, maar de onboard beelden geven duidelijk aan dat Sainz zijn stuur neutraal hield en helemaal niets verkeerd deed. Sainz heeft ook aangegeven dat hij wist dat Perez naast hem zat, maar het is niet zo dat Perez zoveel meer snelheid had dat Sainz de deur moest toedoen. Of ga jij nu werkelijk beweren dat als wagen A de tip van zijn voorvleugel naast wagen B krijgt, dat wagen B de ruimte op de baan dan zo breed mogelijk moet maken voor wagen A?
Dus ja, beide hadden voorzichtiger kunnen zijn, beide hadden het incident kunnen voorkomen. Dit is gewoon een racing incident.
Het is gewoon willekeur met de uitleg. Zelfde situaties, andere uitleg, ander resultaat. En ja, je kunt niet zomaar een kant op gaan als er iemand naast je rijdt. Dat is pertinente onzin om te beweren dat dat gewoon okay is. Sainz gaat duidelijk van de rechterkant van de baan, naar links. Op welk moment was het te veel? Als Perez nog een meter over had naar de muur aan de linkerkant? Driekwart meter? 5 cm? En omgekeerd. Wanneer moet Perez meegaan met de richting van Sainz? En tot hoever? Perez zit er ver genoeg naast om ruimte volgens de regels afgedwongen te hebben. Sainz gaat van de ene kant van de baan naar de andere kant. Niet andersom. Dus Perez, of iemand in zijn positie, kan dus gewoon geduwd worden? In Oostenrijk en in Hongarije was het niet het geval in een zelfde situatie dat er 'niet gestuurd' werd. En toch waren de resultaten anders.
Vervang de coureurs naar Ocon en Magnussen en niemand zal zich er om verbazen dat een van die 2 wel een penalty had gekregen.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
@siggy eens dat het niet consequent is. Maar dat doet voor mij weinig af aan de schuldvraag. Blijf erbij dat ze er beiden een bende van maakten.
Vreemde beslissing Sainz niet te straffen. De analyse op SKY Sports kon echt niet duidelijker. Daarin is duidelijk te zien dat Sainz in Perez stuurt, en Perez zelfs nog wat naar links stuurt, weg van Sainz. Moet Perez dan de ideale racelijn maar weggeven terwijl Sainz zelf naar de niet ideale lijn is gegaan? Daarbij kan Sainz zijn eigen lijn houden, of afremmen. Ja, dan is hij zijn plek kwijt, maar nu hebben ze beide niets, door de actie van Sainz.
En hij heeft ook nog eens een hoop schade veroorzaakt, wat grote invloed heeft op het budget van Red Bull.
Deze beslissing slaat nergens op.
En ik ben verbaasd dat Verstappen geen straf krijgt. Fijn natuurlijk, maar had rekening gehouden met een andere uitkomst.
En hij heeft ook nog eens een hoop schade veroorzaakt, wat grote invloed heeft op het budget van Red Bull.
En ik ben verbaasd dat Verstappen geen straf krijgt. Fijn natuurlijk, maar had rekening gehouden met een andere uitkomst.
Voor een situatie waarvoor eigenlijk niet echt rekening mee gehouden is?Charles Hill schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:40:
Dat is ook weer zo. Maar gevoelsmatig klopt het voor mij niet hoe het in F1 is geregeld. Maar dat is dan mijn mening.Mog schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:15:
[...]
Met andere woorden: een jury met diverse nationaliteiten, zoals bij vrijwel elke jury sport.
Blijkbaar is er wel rekening voor gehouden? Anders konden ze niet straffen. Ze schrijven zelfs dat dit andere races niet is opgemerkt en ze daardoor nu vergeeflijk zijn en niet straffen. Een volgende keer wordt dit dus (zeer zeker) een straf. En nouja, buiten het "kapstok artikel" kunnen ze niet straffen tenzij het daadwerkelijk in de regels staat dat het niet mag.MikeyMan schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:45:
[...]
Voor een situatie waarvoor eigenlijk niet echt rekening mee gehouden is?
Leuk, en hopelijk RBR succes. Veel plezier!alienfruit schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:49:
Ik ben er zelf bij in Singapore dus hopelijk komt RBR daar sterker terug.
Vind het gek waarom Sainz de schuld krijgt. Er wordt in F1 veel meer om baan positie gestreden. Degene die achter rijdt is degene die een ongeluk kan voortkomen. Je kan zeggen dat Perez 1 auto breedte over liet aan de rechterkant, maar waarom kan je dan niet zeggen dat Sanz meer dan 2 auto breedtes ruimte liet voor Perez aan de linkerkant.siggy schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:04:
[...]
Waarom heeft Perez het recht op de race lijn als hij achter Sainz rijdt? In het oordeel van de FIA reed Sainz namelijk ook op de race lijn zoals zijn vorige ronde. Om dat geval heeft de voorste rijder het recht op de keuze lijkt me.Charles Hill schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:40:
Vreemde beslissing Sainz niet te straffen. De analyse op SKY Sports kon echt niet duidelijker. Daarin is duidelijk te zien dat Sainz in Perez stuurt, en Perez zelfs nog wat naar links stuurt, weg van Sainz. Moet Perez dan de ideale racelijn maar weggeven terwijl Sainz zelf naar de niet ideale lijn is gegaan? Daarbij kan Sainz zijn eigen lijn houden, of afremmen. Ja, dan is hij zijn plek kwijt, maar nu hebben ze beide niets, door de actie van Sainz.
[ Voor 8% gewijzigd door Z___Z op 15-09-2024 20:39 ]
Wat behoorlijk sneu is, is dat Lando meteen in de boordradio kruipt om Max te naaienRobertMe schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:15:
[...]
Best een raar verhaal v.w.b. SC na de finish? Ik kijk nooit F2, maar vandaag wel eens gedaan. En daarbij...
spoiler:Is er ook een late SC, en komt er een "SC ending" melding in de laatste ronde. Terwijl de baan nog niet 100% is opgeruimd (er ligt nog een vleugel op de baan tussen T15 & T16, en de auto zelf wordt pas net met de tractor/kraan weggereden). Dus ook daar had de SC dan tot na de finish moeten duren omdat de baan duidelijk niet groen kon zijn tijdens de in-lap. En de P1 rijder leek naar mijn idee zelfs daadwerkelijk een "backing up the pack, en SC herstart" te doen, terwijl de finish dus de finish was?! En er uiteraard niet ingehaald mag worden onder SC voor de finish lijn. Dat vond ik persoonlijk zelfs gevaarlijker. Omdat er juist onder een geneutraliseerde race, tot aan de finish, een accordeon effect ontstond met eerst iedereen die semi afremde, en gezien "finish onder SC" het dan best wel raar is dat ineens iedereen weer accelereert tot aan de streep.
En ja, ik weet dat F2 niet in dit topic hoort. Maar het gaat om de vergelijking. En ik zet het al extra in spoiler tekst voor diegenen die F2 nog niet gezien hebben.
Ik weet alleen niet hoe het gecommuniceerd is bij andere F1 races met een SC finish. Of er daar ook een "SC ending" verscheen, of dat het gewoon "full" SC bleef maar de SC fysiek de pitstraat in ging.

Max rijdt Lando en George voorbij om ze een thumbs up te geven.
Mijn boefje is liev!
Leclerc heeft de winst verspeeld door niet op te letten. Dan kan je hem IMHO geen 9 geven, maar hooguit een 6. Maakt niet uit hoe goed/slecht de rest van zijn race was.Speedster schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:42:
Geweldige race! Piastri een 10. Leclerq een 9. Noris een 8. Jammer van de botsing tussen Sainz en Perez.
Jammer genoeg zoals gewoonlijk hier Max wint niet of zit niet in de top 3 dan worden de reacties nogal zuur.
Piastri heeft de kwaliteiten van een toekomstig kampioen. Hij is veel gretiger dan Norris.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Inderdaad, hij was niet de enige die de radio opzocht daarover, maar dat viel mij als Norris fan ook erg tegen.JB schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:46:
[...]
Wat behoorlijk sneu is, is dat Lando meteen in de boordradio kruipt om Max te naaien
Ik ben ze toevallig nu allemaal aan het kijken. Maar Marcus Dudly(?, race engineer Russell dus) roept ook meteen van "not sure what Verstappen was doing there", dus ook die zegt er meteen wat van.JB schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:46:
[...]
Wat behoorlijk sneu is, is dat Lando meteen in de boordradio kruipt om Max te naaien
En Verstappen rijdt er natuurlijk langs, of dat is om een thumbs up of middelvinger te geven maakt natuurlijk niet uit
De race teruggekeken, mooie spannende race!
Veel gevechten en mooie momenten.
Perez die weer zijn eigen ruiten ingooit pff.. waarom laat je die auto onnodig naar buiten lopen? Het stuur van Sainz bleef duidelijk recht en vraagt ook vol verbazing van wat is er gebeurd? Dit doet Red Bull weer ontzettend veel pijn en het gaat al zo slecht bij Verstappen..
Norris gaat dit jaar kampioen worden als het zo doorgaat, dat voorspel ik nu al na als ze niks gaan vinden bij Red Bull..
Veel gevechten en mooie momenten.
Perez die weer zijn eigen ruiten ingooit pff.. waarom laat je die auto onnodig naar buiten lopen? Het stuur van Sainz bleef duidelijk recht en vraagt ook vol verbazing van wat is er gebeurd? Dit doet Red Bull weer ontzettend veel pijn en het gaat al zo slecht bij Verstappen..
Norris gaat dit jaar kampioen worden als het zo doorgaat, dat voorspel ik nu al na als ze niks gaan vinden bij Red Bull..
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Hier zoals altijd wat mooie foto's van de race! geweldige en verdiende overwinning van Piastri!
:strip_exif()/f/image/3q4ooAgOp77WHlRUwssnzfyw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qBnqFoHcaVaC0F1wssNfb4ar.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fZlbrjrCHt6ET8xH3SZllKdC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VS6hh2BhRLrD6mgMp6W07W5D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GRNL6eMR5RHO8HMHvT8b8Z1T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3kUNlPnwhXYoujgMGoKJpFge.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZP6OLPkIbLNKofLe9t9EcSJ0.jpg?f=fotoalbum_large)
De clash tussen Perez en Sainz
:strip_exif()/f/image/gVJWmhkBGD6TZGrrAY2qKVWZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HCA4TmGh0PTPj0iisNvVxkrm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zFC2tzSXBryQ8bGUi34aLBWc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LR6SHOF8ULZjuSprb92EK6LK.jpg?f=fotoalbum_large)
De stand
:strip_exif()/f/image/cRa8fA2uPqiL3OQO8y4sQZNt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L3xARYjJuxnriONi87nDH37p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3q4ooAgOp77WHlRUwssnzfyw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qBnqFoHcaVaC0F1wssNfb4ar.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fZlbrjrCHt6ET8xH3SZllKdC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VS6hh2BhRLrD6mgMp6W07W5D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GRNL6eMR5RHO8HMHvT8b8Z1T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3kUNlPnwhXYoujgMGoKJpFge.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZP6OLPkIbLNKofLe9t9EcSJ0.jpg?f=fotoalbum_large)
De clash tussen Perez en Sainz
:strip_exif()/f/image/gVJWmhkBGD6TZGrrAY2qKVWZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HCA4TmGh0PTPj0iisNvVxkrm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zFC2tzSXBryQ8bGUi34aLBWc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LR6SHOF8ULZjuSprb92EK6LK.jpg?f=fotoalbum_large)
De stand
:strip_exif()/f/image/cRa8fA2uPqiL3OQO8y4sQZNt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L3xARYjJuxnriONi87nDH37p.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/EaiW3pnk1u8LYiwW9piN1i7I.png?f=fotoalbum_large)
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Hij reed natuurlijk al naast Sainz met zijn voorbanden, anders had Sainz hem niet kunnen aanrijden. Maar als jij het beter denkt te weten dan SKY die de analyse deed met de beelden erbij, geen probleem. Ik heb gezien hoe het echt zit.Z___Z schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:38:
[...]
Waarom heeft Perez het recht op de race lijn als hij achter Sainz rijdt? In het oordeel van de FIA reed Sainz namelijk ook op de race lijn zoals zijn vorige ronde. Om dat geval heeft de voorste rijder het recht op de keuze lijkt me.
[ Voor 6% gewijzigd door Charles Hill op 15-09-2024 21:29 ]
Vreemde tekst. Op SKY laten ze zien dat Sainz van zijn lijn gaat, en Perez absoluut niets fout doet, blijft netjes op de racelijn, stuurt zelfs net voor het ongeluk nog wat weg van Sainz.G_Dragon schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:14:
Sainz had moeten blijven waar hij zat, of remmen. Als iemand ernaast zit, kan een coureur natuurlijk niet gaan insturen.
Sainz wilde de ideale racelijn op, waar Perez al reed, en wilde overduidelijk niet remmen om zijn positie op te geven. Fout van Sainz, met financiële gevolgen voor Red Bull. Is gewoon schandalig.
Je kan ook alleen iemand knijpen als die al naast je rijdt en de voorste mag knijpen tot 1 wagen breedte ruimte. Maar goed Sainz reed gewoon dezelfde lijn als Leclerc, dus ook als het om de racing line ging deed Sainz niks fout. SKY doet alsof Carlos iets heel raar deed door van de rechter muur af te bewegen, terwijl dit de normale race lijn is. Dat maakt IMHO die analyse al discutabel.Charles Hill schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:27:
[...]
Hij reed natuurlijk al naast Sainz met zijn voorbanden, anders had Sainz hem niet kunnen aanrijden. Maar als jij het beter denkt te weten dan SKY die de analyse deed met de beelden erbij, geen probleem. Ik heb gezien hoe het echt zit.
Degene achter moet de crash voorkomen tenzij er geen ruimte meer is om uit te wijken.
Nouja het lijkt wel een omissie in de regels te zijn. Er is niet direct rekening gehouden met een finish in deze situatie. Zal nu wel verduidelijkt gaan worden.RobertMe schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:52:
[...]
Blijkbaar is er wel rekening voor gehouden? Anders konden ze niet straffen. Ze schrijven zelfs dat dit andere races niet is opgemerkt en ze daardoor nu vergeeflijk zijn en niet straffen. Een volgende keer wordt dit dus (zeer zeker) een straf. En nouja, buiten het "kapstok artikel" kunnen ze niet straffen tenzij het daadwerkelijk in de regels staat dat het niet mag.
Het klopt gewoon niet wat je zegt. Geen idee waarom je dat doet. Kijk de analyse van Sky, dan weet je hoe het zit.Z___Z schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:35:
[...]
Je kan ook alleen iemand knijpen als die al naast je rijdt en de voorste mag knijpen tot 1 wagen breedte ruimte. Maar goed Sainz reed gewoon dezelfde lijn als Leclerc, dus ook als het om de racing line ging deed Sainz niks fout. SKY doet alsof Carlos iets heel raar deed door van de rechter muur af te bewegen, terwijl dit de normale race lijn is. Dat maakt IMHO die analyse al discutabel.
Degene achter moet de crash voorkomen tenzij er geen ruimte meer is om uit te wijken.
Ik vraag mij af of die omissie er is. In de regels staat dat de VSC kan worden ingezet tijdens de vrije trainingen, kwalificatie, sprint, en race. Je kunt hoogstens discussiëren of ze met "race" bedoelen van "lights out" tot "chequered flag" of dat de laps to the grid, formation lap, en in-lap, mee tellen. En ik heb zo'n vermoeden dat de regels ambigue zijn en "race" in beide betekenissen gebruikt wordt in verschillende regels.MikeyMan schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:36:
[...]
Nouja het lijkt wel een omissie in de regels te zijn. Er is niet direct rekening gehouden met een finish in deze situatie. Zal nu wel verduidelijkt gaan worden.
Edit:
Daarnaast kun je overigens ook stellen dat het nogal gek is dat VSC nog op de panelen knippert terwijl de VSC niet meer actief zou zijn. Dan kun je toch maar beter het zekere voor het onzekere nemen. Het kost immers niks om tijdens de in-lap aan de VSC regels te voldoen.
[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 15-09-2024 21:43 ]
Net pas de race kunnen terugkijken, wel gave race. Viel me wel op dat Piastri er gewoon voor bleef ondanks DRS.
Hij had dan zelf ook DRSBoerenlater schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:45:
Net pas de race kunnen terugkijken, wel gave race. Viel me wel op dat Piastri er gewoon voor bleef ondanks DRS.
DaniëlWW2 in "[F1] Seizoen 2024"
Verder discussieren over de flexibele achtervleugel dus in het algemene topic, en niet het race topic
Je moet nog een behoorlijke overspeed hebben om er voorbij te komen (of een goede dive bomb doen), en Leclerc had dat gewoon niet. Hetzelfde zag je met de RBR op diverse momenten, wel DRS maar niet genoeg snelheid om er voorbij te komen.Boerenlater schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:45:
Transportman schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:03:
[...]
Je moet nog een behoorlijke overspeed hebben om er voorbij te komen (of een goede dive bomb doen), en Leclerc had dat gewoon niet. Hetzelfde zag je met de RBR op diverse momenten, wel DRS maar niet genoeg snelheid om er voorbij te komen.
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/H1cZMpHBlcG32YSSx2IOPeeg.gif?f=user_large)
Mijn boefje is liev!
Dat ben ik niet met eens. Piastri remde Leclerq erop een geniale manier uit. Vervolgens wachte Leclerq rustig zijn kans af, die kans kwam niet, de Mclaren was te snel en Piastri bleef koel. Menig coureur had koste wat kost Piastri geprobeerd in te halen. (met een "duik bom")Z___Z schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:47:
[...]
Leclerc heeft de winst verspeeld door niet op te letten. Dan kan je hem IMHO geen 9 geven, maar hooguit een 6. Maakt niet uit hoe goed/slecht de rest van zijn race was.
Dat ben ik wel met je eens.Piastri heeft de kwaliteiten van een toekomstig kampioen.
Daar verschillen we wederom van mening. Piastri is veel rustiger en berekender dan Norris.Piastri is veel gretiger dan Norris.
never argue with a moderator, he will shut your account down.
Ik las dit ergens en ik heb het terug zitten kijken, maar Max haalde inderdaad Russel en Norris is, zwaaide naar beide. Lando meldt vervolgens bij zijn engineer dat Max aan het inhalen is terwijl de VSC nog geldig was. Een beetje sneu om iemand zo een oor aan proberen te naaien net voordat je de pit in rijdt.
Ah Max fan ipv racefan? Als de voorste rijder de achtervolger niet meer mag knijpen tot 1 wagenbreedte van de weg, dan worden de races heel anders.Charles Hill schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:35:
[...]
Vreemde tekst. Op SKY laten ze zien dat Sainz van zijn lijn gaat, en Perez absoluut niets fout doet, blijft netjes op de racelijn, stuurt zelfs net voor het ongeluk nog wat weg van Sainz.
Sainz had moeten blijven waar hij zat, of remmen. Als iemand ernaast zit, kan een coureur natuurlijk niet gaan insturen.
Sainz wilde de ideale racelijn op, waar Perez al reed, en wilde overduidelijk niet remmen om zijn positie op te geven. Fout van Sainz, met financiële gevolgen voor Red Bull. Is gewoon schandalig.
FIA heeft uiteindelijk gekozen voor race incident want allebei waren uitgeschakeld. Vind het sowieso gek dat de F1 regels officieel geen rekening houden met consequenties. Als een actie geen gevolg heeft op de uitslag dan zou het IMHO veel minder zwaar moeten tellen dan acties waar in of beide schade krijgen. Een beetje het verschil tussen een overtreding in het strafschopgebied en er buiten. Voor strafpunten op de licentie zou dat verschil er dan weer niet moeten zijn zoals gele en rode kaarten.
De uitleg van de stewards was iets in de trent dat Sainz geen goed zicht had op Perez, terwijl Perez wel goed zicht had op Sainz.Charles Hill schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:35:
[...]
Vreemde tekst. Op SKY laten ze zien dat Sainz van zijn lijn gaat, en Perez absoluut niets fout doet, blijft netjes op de racelijn, stuurt zelfs net voor het ongeluk nog wat weg van Sainz.
Dus ja Sainz zat (een beetje) fout, echter had hij niet goed zicht op Perez.... maar Perez had ook makkelijk iets naar links kunnen gaan om problemen te voorkomen omdat hij beter zicht had op de situatie.
Vandaar racing incident.
https://wren.co/join/Devian
Je had het ook hier kunnen lezen: RobertMe in "[F1 2024] Race 17 GP van Azerbeidzjan" Dan wist je ook meteen dat de race engineer van Russell er ook meteen een opmerking over maaktcodex schreef op maandag 16 september 2024 @ 06:15:
Ik las dit ergens en ik heb het terug zitten kijken, maar Max haalde inderdaad Russel en Norris is, zwaaide naar beide. Lando meldt vervolgens bij zijn engineer dat Max aan het inhalen is terwijl de VSC nog geldig was. Een beetje sneu om iemand zo een oor aan proberen te naaien net voordat je de pit in rijdt.
Daarnaast zijn Hulkenberg en beide Alpines er ook voor onderzocht, en er met een waarschuwing vanaf gekomen.
En v.w.b. alle drie de dingen terecht. Overal wordt nog gewezen op VSC, dan mag je er toch ook vanuit gaan dat die nog actief is, of het zekere voor het onzekere nemen. Dat er over geklaagd wordt is ook volkomen terecht, want het is (mogelijk) een illegale actie. Dat ze er allemaal dit keer met een waarschuwing vanaf zijn gekomen is ook terecht, want dit is al veel vaker voorgekomen incl dit jaar, en toen is het niet eens geconstateerd. Maar vanaf nu "mag het dus echt niet meer".
Wat me ook wel een belangrijke vraag lijkt, als VER heeft ingehaald, onder VSC, reden de andere dan niet onnodig langzaamRobertMe schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:31:
[...]
Je had het ook hier kunnen lezen: RobertMe in "[F1 2024] Race 17 GP van Azerbeidzjan" Dan wist je ook meteen dat de race engineer van Russell er ook meteen een opmerking over maakt
Daarnaast zijn Hulkenberg en beide Alpines er ook voor onderzocht, en er met een waarschuwing vanaf gekomen.
En v.w.b. alle drie de dingen terecht. Overal wordt nog gewezen op VSC, dan mag je er toch ook vanuit gaan dat die nog actief is, of het zekere voor het onzekere nemen. Dat er over geklaagd wordt is ook volkomen terecht, want het is (mogelijk) een illegale actie. Dat ze er allemaal dit keer met een waarschuwing vanaf zijn gekomen is ook terecht, want dit is al veel vaker voorgekomen incl dit jaar, en toen is het niet eens geconstateerd. Maar vanaf nu "mag het dus echt niet meer".
BasvanS schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:42:
[...]
Wat me ook wel een belangrijke vraag lijkt, als VER heeft ingehaald, onder VSC, reden de andere dan niet onnodig langzaam![]()
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
ik heb de after race analyse van Sky niet gezien, maar zo op de beelden vanuit de lucht leek het alsof er wat kapot ging aan de auto van Sainz. Ze leken elkaar niet te raken, maakten geen stuur bewegingen, maar opeens ging Sainz haaks linksaf. In zijn boardradio daarna hoor je hetzelfde. 'i don't know wat happened'
Links achter raakte rechts voor van PER. Dan heeft er inneens nog maar 1 achterband grip op het asfalt. als je alleen met rechts achter grip hebt schiet je naar links denk ik, zeker als links niet meer verder kan.jmderonde schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:19:
ik heb de after race analyse van Sky niet gezien, maar zo op de beelden vanuit de lucht leek het alsof er wat kapot ging aan de auto van Sainz. Ze leken elkaar niet te raken, maakten geen stuur bewegingen, maar opeens ging Sainz haaks linksaf. In zijn boardradio daarna hoor je hetzelfde. 'i don't know wat happened'
Ik denk ook eerlijk gezegd dat Norris alleen dit jaar een kans heeft om WDC te worden. Als de situatie volgend jaar nog hetzelfde is, dan is Piastri hem de baasSpeedster schreef op maandag 16 september 2024 @ 05:15:
[...]
Dat ben ik niet met eens. Piastri remde Leclerq erop een geniale manier uit. Vervolgens wachte Leclerq rustig zijn kans af, die kans kwam niet, de Mclaren was te snel en Piastri bleef koel. Menig coureur had koste wat kost Piastri geprobeerd in te halen. (met een "duik bom")
[...]
Dat ben ik wel met je eens.
[...]
Daar verschillen we wederom van mening. Piastri is veel rustiger en berekender dan Norris.
Vaak bu'j te bang!
Gaan we nu ook winnaars aanklagen voor dingen als weaving en het loslaten van het stuur? Het begint een beetje een kleuterklasje te worden zo.
Je kan ook het document lezen waarin de redenering staat uitgelegd. Er was gewoon nog VSC op de baan. Het ongeluk waren ze voorbij gereden maar dat wil niet zeggen dat er elders op de baan geen ander ongeluk gebeurd is of mensen of machines aanwezig zijn onderweg erheen. Dus dan moet je je ook na de finish aan VSC-regels houden waaronder dus niet inhalen. Zeker op een stratencircuit met veel blinde bochten.drfruit schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:41:
Gaan we nu ook winnaars aanklagen voor dingen als weaving en het loslaten van het stuur? Het begint een beetje een kleuterklasje te worden zo.
Het is niet alsof er na de finish nog nooit iets gebeurd is.
[ Voor 8% gewijzigd door DataGhost op 16-09-2024 09:46 ]
Speedster schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:42:
Leclerq een 9.
Leclerc.Speedster schreef op maandag 16 september 2024 @ 05:15:
[...]
Piastri remde Leclerq erop een geniale manier uit. Vervolgens wachte Leclerq rustig zijn kans af
Norris is er echt niet leuker op geworden. Hele nare actie.codex schreef op maandag 16 september 2024 @ 06:15:
Bij F1TV werd ie er naar gevraagd... super ongemakkelijk "yeah just facts..." Dit icm de "simply lovely" juist op Zandvoort, maakt voor mij ook wel eea duidelijk. Dat is de reden dat ik denk, dat PIA hem ook nog voorbij gaat. Hij kan het mentaal niet bolwerken op de momenten dat het moet.d0s schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:47:
[...]
Norris is er echt niet leuker op geworden. Hele nare actie.
Mijn boefje is liev!
Hopelijk blijven de gevechten dit hele seizoen zo, lekker veel spanning tijdens de race!
Stiekem was ik ook wel blij met de crash of is dat raar zeggen? Want dat hebben we dit seizoen op een paar na nog amper gezien, Pirelli heeft sowieso die banden iets te veilig gemaakt. Want de klapbanden lijken wel verleden tijd te zijn, wat zeker voor de veiligheid wel heel goed is maar voor de onverwachte twist in een wedstrijd soms niet.
Ik heb nog even wat meer beeldmateriaal bekeken van de clash tussen Perez en Sainz en zag inderdaad dat Sainz een heel klein beetje naar de kant van Perez beweegt om op de racelijn te willen komen, vind het wel terecht dat ze dit afsluiten met een race-incident en niet een van hun de schuld geven. Het gooit in ieder geval wel de plannen van Red Bull in de war, want die auto van Perez heeft weer flinke schade. Ook die van Sainz, maar over de plannen van Ferrari heb ik nog weinig gelezen.
Op naar Singapore!
Stiekem was ik ook wel blij met de crash of is dat raar zeggen? Want dat hebben we dit seizoen op een paar na nog amper gezien, Pirelli heeft sowieso die banden iets te veilig gemaakt. Want de klapbanden lijken wel verleden tijd te zijn, wat zeker voor de veiligheid wel heel goed is maar voor de onverwachte twist in een wedstrijd soms niet.
Ik heb nog even wat meer beeldmateriaal bekeken van de clash tussen Perez en Sainz en zag inderdaad dat Sainz een heel klein beetje naar de kant van Perez beweegt om op de racelijn te willen komen, vind het wel terecht dat ze dit afsluiten met een race-incident en niet een van hun de schuld geven. Het gooit in ieder geval wel de plannen van Red Bull in de war, want die auto van Perez heeft weer flinke schade. Ook die van Sainz, maar over de plannen van Ferrari heb ik nog weinig gelezen.
Op naar Singapore!

Ach, zoek er niet teveel achter. Lando vliegt nog steeds samen met Max. Het hoort een beetje bij het spelletje.JB schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:50:
[...]
Bij F1TV werd ie er naar gevraagd... super ongemakkelijk "yeah just facts..." Dit icm de "simply lovely" juist op Zandvoort, maakt voor mij ook wel eea duidelijk. Dat is de reden dat ik denk, dat PIA hem ook nog voorbij gaat. Hij kan het mentaal niet bolwerken op de momenten dat het moet.
"When you grow up your heart dies"
Zeer zeker, maar ik denk dan, je maakt jezelf er niet populair mee. Max kan dat handelen, maar Lando zie ik dat niet zo makkelijk opsoppen. Die lijkt gevoeliger voor _meningen_ van anderensjaool schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:56:
[...]
Ach, zoek er niet teveel achter. Lando vliegt nog steeds samen met Max. Het hoort een beetje bij het spelletje.
Mijn boefje is liev!
Je wilt er een tombola van maken? Banden moeten gewoon gelijk zijn en iedereen dezelfde "kansen" geven. Een willekeurige klapband doet willekeurig het resultaat van de race beïnvloeden. Leuk als een coureur uitvalt door een mechanisch probleem waar het team zelf verantwoordelijk voor is. Het blijft immers een mechanische sport en de teams bouwen hun eigen spullen en problemen zijn dus voornamelijk hun eigen schuld (tenzij klantenmotor of ingekochte versnellingsbak). Maar Pirelli maakt de banden voor 20 auto's en moet er gewoon voor zorgen dat die 20 auto's gelijke kansen hebben en geen invloed hebben op de kansen van een goed resultaat.G_Dragon schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:52:
Het idee dat er dus maar willekeurig wat klapbanden moeten komen is dan ook belachelijk.
Waarbij een willekeurige klapband nu al bijna de WDC van 2021 heeft bepaalt. Het is dat Hamilton zo lief was ook maar een 0 score te maken in die race, anders was hij in 2021 WDC geweest door Pirelli.
Je kan ook gewoon nadenken, en kijken wat er in feite gebeurde. De winnaars reden heel langzaam waardoor Max er wel voorbij moest, en hij zwaaide naar ze om ze te feliciteren. Er was geen andere auto of personeel in de buurt die in gevaar zou kunnen komen.DataGhost schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:45:
[...]
Je kan ook het document lezen waarin de redenering staat uitgelegd. Er was gewoon nog VSC op de baan. Het ongeluk waren ze voorbij gereden maar dat wil niet zeggen dat er elders op de baan geen ander ongeluk gebeurd is of mensen of machines aanwezig zijn onderweg erheen. Dus dan moet je je ook na de finish aan VSC-regels houden waaronder dus niet inhalen. Zeker op een stratencircuit met veel blinde bochten.
Het is niet alsof er na de finish nog nooit iets gebeurd is.
Maar als je graag mensen wilt vangen op regeltjes, ga je gang. Mijn sympathie ligt elders en die heeft Lando al even geleden verspeeld, al trekt hij nog zoveel oranje aan.
Hoezo moest hij erlangs? Waren de remmen kapot dan? Had hij het fornuis aan laten staan thuis?drfruit schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:11:
[...]
Je kan ook gewoon nadenken, en kijken wat er in feite gebeurde. De winnaars reden heel langzaam waardoor Max er wel voorbij moest, en hij zwaaide naar ze om ze te feliciteren.
Dat kan je dus niet zomaar zien, en volgens mij is het al heel lang zo dat de FIA niet wil dat coureurs dat op eigen houtje gaan beslissen maar dienen ze zich gewoon te houden aan de gegeven signalen. Dat het nu inderdaad niet zo was wil niet zeggen dat het niet zo had kunnen zijn, nu of een volgende keer. Of wie weet waren verderop op de baan fans over de hekken geklommen ofzo. Dat kan je allemaal niet weten op het moment zelf. Achteraf is mooi wonen.Er was geen andere auto of personeel in de buurt die in gevaar zou kunnen komen.
Het is nu opgemerkt zodat het bij iedereen weer vers in het geheugen zit. Dat heeft als het goed is als gevolg dat dit niet weer gebeurt, mocht de situatie weer voorkomen in een van de komende races.Maar als je graag mensen wilt vangen op regeltjes, ga je gang. Mijn sympathie ligt elders en die heeft Lando al even geleden verspeeld, al trekt hij nog zoveel oranje aan.
Je hebt ook gezien dat Verstappen dit doet bij blinde bochten? Diezelfde blinde bochten als waar Norris zijn kwalificatie ronde moest afbreken omdat er onterecht een gele vlag was voor de langzaam rijdende Ocon? En Norris perfect kon zien dat er verder niks aan de hand was leek te zijn.drfruit schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:11:
[...]
Je kan ook gewoon nadenken, en kijken wat er in feite gebeurde. De winnaars reden heel langzaam waardoor Max er wel voorbij moest, en hij zwaaide naar ze om ze te feliciteren. Er was geen andere auto of personeel in de buurt die in gevaar zou kunnen komen.
Maar als je graag mensen wilt vangen op regeltjes, ga je gang. Mijn sympathie ligt elders en die heeft Lando al even geleden verspeeld, al trekt hij nog zoveel oranje aan.
En Verstappen moest er helemaal niet voorbij. Of heeft de Red Bull een minimum snelheid van 100KM/u en slaat die anders af? (Veel succes dan in de hairpin in Monaco). En Norris zat al meteen achter Russell (IIRC rond T2, T3). En die kon er wel gewoon de rest van de ronde langzaam achter blijven rijden.
Dat laatste vind ik heel erg vreemd. Dat betekend dat een coureur de racelijn moet gaan opgeven om een ongeluk te voorkomen, die in eerste instantie voorkomen had kunnen worden als de coureur die het ongeluk veroorzaakt gewoon op zijn eigen lijn was gebleven.Devian schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:30:
[...]
De uitleg van de stewards was iets in de trent dat Sainz geen goed zicht had op Perez, terwijl Perez wel goed zicht had op Sainz.
Dus ja Sainz zat (een beetje) fout, echter had hij niet goed zicht op Perez.... maar Perez had ook makkelijk iets naar links kunnen gaan om problemen te voorkomen omdat hij beter zicht had op de situatie.
Vandaar racing incident.
Daarbij heb ik in een interview gelezen dat elke coureur weet waar de ander zit. Dit is hun werk, zij doen dit al letterlijk hun hele leven, racen. Gevoelsmatig weten ze waar anderen zitten, en dan hebben ze ook nog hun spiegels. Sainz had dit alles kunnen voorkomen. Hij wist echt wel dat Perez er dicht op zat, dat was duidelijk bij het ingaan en uitkomen van de bocht voor het ongeluk. De uitkomst van de stewards is ook maar een mening, op SKY was goed te zien waar ik mijn mening op baseer.
Wat een hoop 'ik ga je pakken op elk detail van je reactie' reacties, jammer. Misschien is een algemene conclusie wel dat het constante poging tot verlinken tussen rijders en teams onderling eens gedaan moet zijn. Het voelt voor mij als schwalbe bij het voetbal of het vragen om een kaart bij de scheids, naaierij.
Als FIA misschien eens iets doen aan deze vorm van communicatie? En ook iets in de broadcasting veranderen waardoor dit soort dingen niet weer nodeloos de hoofden van 'fans' gaan vullen met haatzaaierig gedrag richting degene die ze niet mogen op de grid. Alles voor de kijkcijfers lijkt het wel (is het ook).
Verstappen is door GP onlangs al aangesproken tijdens een race om zich te focussen op het racen en niet op wat zijn concurrenten mogelijk fout doen op de baan. Er op vertrouwen dat de engineer en zijn collega's dit zien en melden bij de race directie in plaats van elkaar dingen aannaaien. Adrenaline, sure, maar het lijntje tussen 'heat of the moment' en gewoon onsportief gedrag is wel erg richting het laatste geschoven afgelopen jaren. Norris met zijn opmerking over Max zegt niks over Norris zijn zorgen over de veiligheid op de baan. Hij ziet gewoon een kans om zijn directe rivaal een straf aan te naaien.
Als FIA misschien eens iets doen aan deze vorm van communicatie? En ook iets in de broadcasting veranderen waardoor dit soort dingen niet weer nodeloos de hoofden van 'fans' gaan vullen met haatzaaierig gedrag richting degene die ze niet mogen op de grid. Alles voor de kijkcijfers lijkt het wel (is het ook).
Verstappen is door GP onlangs al aangesproken tijdens een race om zich te focussen op het racen en niet op wat zijn concurrenten mogelijk fout doen op de baan. Er op vertrouwen dat de engineer en zijn collega's dit zien en melden bij de race directie in plaats van elkaar dingen aannaaien. Adrenaline, sure, maar het lijntje tussen 'heat of the moment' en gewoon onsportief gedrag is wel erg richting het laatste geschoven afgelopen jaren. Norris met zijn opmerking over Max zegt niks over Norris zijn zorgen over de veiligheid op de baan. Hij ziet gewoon een kans om zijn directe rivaal een straf aan te naaien.
En als Sainz niet wist waar Perez reed was het natuurlijk ook zijn foutCharles Hill schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:29:
[...]
Dat laatste vind ik heel erg vreemd. Dat betekend dat een coureur de racelijn moet gaan opgeven om een ongeluk te voorkomen, die in eerste instantie voorkomen had kunnen worden als de coureur die het ongeluk veroorzaakt gewoon op zijn eigen lijn was gebleven.
Daarbij heb ik in een interview gelezen dat elke coureur weet waar de ander zit. Dit is hun werk, zij doen dit al letterlijk hun hele leven, racen. Gevoelsmatig weten ze waar anderen zitten, en dan hebben ze ook nog hun spiegels. Sainz had dit alles kunnen voorkomen. Hij wist echt wel dat Perez er dicht op zat, dat was duidelijk bij het ingaan en uitkomen van de bocht voor het ongeluk. De uitkomst van de stewards is ook maar een mening, op SKY was goed te zien waar ik mijn mening op baseer.
En ondanks dat de motoren niet meer zo luidt als vroeger zijn hoort een coureur het echt nog wel als er een tweede motor dicht in de buurt is. Dat Perez waarschijnlijk naast hem zat had hij dus ook kunnen horen.
Dus Sainz moet wel zijn racelijn opgeven? Hij was er voorbij, die witte lijn loopt niet evenwijdig met de muur dus logisch dat hij naar links 'drif't'. Het is een race incident, ze waren beiden liever gefinished dan zo uit de race gestapt.Charles Hill schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:29:
[...]
Dat laatste vind ik heel erg vreemd. Dat betekend dat een coureur de racelijn moet gaan opgeven om een ongeluk te voorkomen, die in eerste instantie voorkomen had kunnen worden als de coureur die het ongeluk veroorzaakt gewoon op zijn eigen lijn was gebleven.
Andersom zou het precies zo gaan.d0s schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:47:
[...]
Norris is er echt niet leuker op geworden. Hele nare actie.
Toch wijkt de analyse van Sky blijkbaar af ten opzichte van de analyse van stewards, die zowel beelden als de telemetrie en andere data hebben voor hun analyse. Of jij meent gezien te hebben feitelijk dus wel klopt staat dus zeker niet vast. Goede kans dat Sky 'te snel' of 'te makkelijk' was in hun conclusie op basis van waarschijnlijk enkel de beelden. Telemetrie lijkt bijvoorbeeld als ik de Steward analyse doorneem erop te wijzen dat Sainz geen stuur bewegingen heeft gemaakt met de auto die je daar niet zou verwachten op basis van zijn positie op de baan. Dat soort telemetrie heeft Sky denk ik niet voorhanden bij zo'n vlotte analyse net na het incident.Charles Hill schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:27:
[...]
Hij reed natuurlijk al naast Sainz met zijn voorbanden, anders had Sainz hem niet kunnen aanrijden. Maar als jij het beter denkt te weten dan SKY die de analyse deed met de beelden erbij, geen probleem. Ik heb gezien hoe het echt zit.
[ Voor 25% gewijzigd door Dennism op 16-09-2024 10:50 ]
Heel makkelijk om het op 'maxfan' te gooien. Dat is echt een vreselijke dooddoener.Z___Z schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:04:
[...]
Ah Max fan ipv racefan? Als de voorste rijder de achtervolger niet meer mag knijpen tot 1 wagenbreedte van de weg, dan worden de races heel anders.
FIA heeft uiteindelijk gekozen voor race incident want allebei waren uitgeschakeld. Vind het sowieso gek dat de F1 regels officieel geen rekening houden met consequenties. Als een actie geen gevolg heeft op de uitslag dan zou het IMHO veel minder zwaar moeten tellen dan acties waar in of beide schade krijgen. Een beetje het verschil tussen een overtreding in het strafschopgebied en er buiten. Voor strafpunten op de licentie zou dat verschil er dan weer niet moeten zijn zoals gele en rode kaarten.
Jij vindt dat een coureur de ander van de racelijn mag drukken, en de coureur die daar zit dit maar moet accepteren en anders schuldig is aan het veroorzaken van een ongeluk, of medeschuldig. Ondanks dat de coureur die het ongeluk veroorzaakt, degene die instuurt, genoeg ruimte heeft om op zijn eigen, minder ideale lijn, te blijven.
Dit was niet een auto wat laten uitlopen na het nemen van een bocht en de ander dwingen te remmen, dit was op een practisch recht stuk insturen waar een ander zit, om de ideale racelijn over te willen nemen, waar Perez al reed. En Perez hield zich keurig aan de regels, gaf de auto naast hem gewoon de ruimte daar te mogen zijn, heeft nooit Sainz de weg afgesneden en hem richting een muur gedrukt. De enige die verantwoordelijk was niet op de ideale racelijn te zitten was toch echt Sainz.
Maar goed, meningen verschillen, al ben ik verbaasd dat de stewards dit besluiten, terwijl de beelden duidelijk zijn.
Wat jij schrijft over dat een ongeluk geen invloed heeft op de uitslag, klopt niet. Dat gaat helaas niet. Een ongeluk binnen de top 10 heeft altijd gevolgen op de uitslag, en als je kijkt naar het kampioenschap, waar het uiteindelijk om gaat, dan hebben nog veel meer ongelukken daar invloed op.
Het enige dat kan werken is te oordelen met schuld. Als er een coureur schuldig is aan het veroorzaken van een ongeluk, dan zou het team dat daar slachtoffer van is, daar nooit de financiële gevolgen van moeten voelen. Maar het probleem daarmee is; zie wat er gebeurd is tussen Sainz en Perez. Horner zal zich nooit neerleggen bij het oordeel van een paar stewards dat dit een race incident is, met deze financiële gevolgen voor het team.
Het is een wedstrijd. Zoals Doornbos zegt, het is niet dat iemand gaat zeggen, na u, na u. Nee je kiest de beste positie om te rijden voor de race. Of dit nu midden op het rechte stuk is of aan het eind vlak voor de bocht.Charles Hill schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:51:
[...]
Heel makkelijk om het op 'maxfan' te gooien. Dat is echt een vreselijke dooddoener.
Jij vindt dat een coureur de ander van de racelijn mag drukken, en de coureur die daar zit dit maar moet accepteren en anders schuldig is aan het veroorzaken van een ongeluk, of medeschuldig. Ondanks dat de coureur die het ongeluk veroorzaakt, degene die instuurt, genoeg ruimte heeft om op zijn eigen, minder ideale lijn, te blijven.
Dit was niet een auto wat laten uitlopen na het nemen van een bocht en de ander dwingen te remmen, dit was op een practisch recht stuk insturen waar een ander zit, om de ideale racelijn over te willen nemen, waar Perez al reed. En Perez hield zich keurig aan de regels, gaf de auto naast hem gewoon de ruimte daar te mogen zijn, heeft nooit Sainz de weg afgesneden en hem richting een muur gedrukt. De enige die verantwoordelijk was niet op de ideale racelijn te zitten was toch echt Sainz.
Maar goed, meningen verschillen, al ben ik verbaasd dat de stewards dit besluiten, terwijl de beelden duidelijk zijn.
Wat jij schrijft over dat een ongeluk geen invloed heeft op de uitslag, klopt niet. Dat gaat helaas niet. Een ongeluk binnen de top 10 heeft altijd gevolgen op de uitslag, en als je kijkt naar het kampioenschap, waar het uiteindelijk om gaat, dan hebben nog veel meer ongelukken daar invloed op.
Het enige dat kan werken is te oordelen met schuld. Als er een coureur schuldig is aan het veroorzaken van een ongeluk, dan zou het team dat daar slachtoffer van is, daar nooit de financiële gevolgen van moeten voelen. Maar het probleem daarmee is; zie wat er gebeurd is tussen Sainz en Perez. Horner zal zich nooit neerleggen bij het oordeel van een paar stewards dat dit een race incident is, met deze financiële gevolgen voor het team.
Als Max, Charles, Lando of Lewis daar had gereden ipv Perez was het 100% zeker geen ongeluk geweest. Zoals de stewards hebben geschreven, Carlos heeft geen stuurbeweging gemaakt. Dus het pad wat Carlos aflegde was 100% voorspelbaar voor Sergio. Als hij dan z'n kop in het zand steekt en gewoon de ideale lijn probeert te houden, tja...
Volgens de stewards laat de telemetrie van de auto zien dat Sainz niet heeft ingestuurd. Dus dan kun je wel een andere mening hebben, maar de data liegt natuurlijk niet.Charles Hill schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:51:
[...]
Dit was niet een auto wat laten uitlopen na het nemen van een bocht en de ander dwingen te remmen, dit was op een practisch recht stuk insturen
[...]
Het 'makkelijke' van deze situatie is, is dat de lijnen er al liepen. Sainz reed over een witte lijn die gelijk loopt met de muur, Perez reed op de middenstrepen op de weg. Met deze lijnen is heel goed te zien dat Sainz degene is die daar vanaf wijkt, instuurt richting Perez. En voor het moment dat Perez nog wat naar links stuurt, weg van Sainz, rijdt hij nog altijd precies op dezelfde lijn, over de strepen op het midden van de weg.Dennism schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:46:
[...]
Toch wijkt de analyse van Sky blijkbaar af ten opzichte van de analyse van stewards, die zowel beelden als de telemetrie en andere data hebben voor hun analyse. Of jij meent gezien te hebben feitelijk dus wel klopt staat dus zeker niet vast. Goede kans dat Sky 'te snel' of 'te makkelijk' was in hun conclusie op basis van waarschijnlijk enkel de beelden. Telemetrie lijkt bijvoorbeeld als ik de Steward analyse doorneem erop te wijzen dat Sainz geen stuur bewegingen heeft gemaakt met de auto die je daar niet zou verwachten op basis van zijn positie op de baan. Dat soort telemetrie heeft Sky denk ik niet voorhanden bij zo'n vlotte analyse net na het incident.
Dat de stewards mogelijk data hebben die wij niet weten en wel belangrijk is voor dit besluit, zou kunnen. Maar op het oog is het echt duidelijk wie wat doet voor het moment van het ongeluk. Kijk het moment maar eens terug, zowel op snelheid als vertraagd, dan zie je dat dit is wat er op het oog te zien is vanaf het moment dat de 3 coureurs de bocht nemen, hoe zij daar uitkomen, wie dan op welke lijn rijdt en wie er volgens van zijn lijn gaat.
Dat zullen we nooit (meer) weten. Maar ik denk van niet.
Volgens mij probeerde Sainz de slipstream van Leclerc te pakken en reed zo dus van z’n lijn af (immers Leclerc reed al in het midden van de baan). Perez zag dit natuurlijk ook wel en gunde hem dit niet (bekende reactie in een gevecht). Perez had na z’n startcrash in Monaco wel wat beter moeten weten cq voorzichtiger moeten zijn. Sainz gebruikt wel een beetje de kaart van de vermoordde onschuld m.i. met z’n reactie over de radio.
Bovenal ongelukkig dat Perez net met z’n wiel iets voor de achterband van Sainz zat en zo in het gat tussen wiel en sidepod kwam.
Bovenal ongelukkig dat Perez net met z’n wiel iets voor de achterband van Sainz zat en zo in het gat tussen wiel en sidepod kwam.
Het valt me overigens mee dat Russell geen aanklacht heeft ingediend omdat Max hem in de opwarmronde op het laatste moment voorbij reed en voor hem zijn startpositie innam.
Max HOEFDE inderdaad niet de racewinnaars te passeren nadat ze de finish al lang en breed hadden gepasseerd en bezig waren het resultaat te vieren, maar dit gebeurt zo vaak en er zijn zelfs coureurs geweest die ver buiten de baan reden om dichter bij hun fans te komen. Nu gaan we op alle slakken zout strooien? Niet mijn idee van sport.
Max HOEFDE inderdaad niet de racewinnaars te passeren nadat ze de finish al lang en breed hadden gepasseerd en bezig waren het resultaat te vieren, maar dit gebeurt zo vaak en er zijn zelfs coureurs geweest die ver buiten de baan reden om dichter bij hun fans te komen. Nu gaan we op alle slakken zout strooien? Niet mijn idee van sport.
Als bestaat niet, speculeren heeft echt geen zin.Z___Z schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:58:
[...]
Het is een wedstrijd. Zoals Doornbos zegt, het is niet dat iemand gaat zeggen, na u, na u. Nee je kiest de beste positie om te rijden voor de race. Of dit nu midden op het rechte stuk is of aan het eind vlak voor de bocht.
Als Max, Charles, Lando of Lewis daar had gereden ipv Perez was het 100% zeker geen ongeluk geweest. Zoals de stewards hebben geschreven, Carlos heeft geen stuurbeweging gemaakt. Dus het pad wat Carlos aflegde was 100% voorspelbaar voor Sergio. Als hij dan z'n kop in het zand steekt en gewoon de ideale lijn probeert te houden, tja...
En de stewards denken er anders over, net als jij en anderen, ik vind het een foute beslissing en vind Sainz schuldig.
Dit besluit kan nog wel eens vervelende gevolgen gaan hebben voor coureurs van de ideale racelijn mogen drukken, en de anderen die ernaast zit deze dan maar moet opgeven terwijl die goed zit.
Ik vermoed dat de regels iets zeggen over dat ze op de start grid wel mogen inhalen of iets dergelijks. Maar ja, dat viel mij op de onboard ook op. Maar komt volgens mij wel vaker voor.drfruit schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:07:
Het valt me overigens mee dat Russell geen aanklacht heeft ingediend omdat Max hem in de opwarmronde op het laatste moment voorbij reed en voor hem zijn startpositie innam.
Er gold een VSC, en dat is nu niet echt standaard aan het eind van de race. Daarom dat er nu op deze slak zout wordt gelet. Als die VSC er niet was was er niks aan de hand geweest, maar die VSC was er wel.Max HOEFDE inderdaad niet de racewinnaars te passeren nadat ze de finish al lang en breed hadden gepasseerd en bezig waren het resultaat te vieren, maar dit gebeurt zo vaak en er zijn zelfs coureurs geweest die ver buiten de baan reden om dichter bij hun fans te komen.
Het is inderdaad normaal voor coureurs om anderen na een race in te halen om hun te feliciteren, dat gebeurd volgens mij altijd.drfruit schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:07:
Wat wel vreemd is, is om te gaan inhalen als de borden langs de weg nog VSC aangeven, wat duidelijk te zien was op beelden, dus ook zeker voor Verstappen. Er zijn mensen op de weg bezig, die moeten altijd veilig zijn.
Volgens mij de juiste beslissing dat het deze keer bij een waarschuwing blijft, omdat er onduidelijkheid kon zijn over hoe te handelen nadat de vlag al is gevallen. Dat zal nu voor iedereen duidelijk zijn.
En, wat ik bij de meeste mensen mis, Max rijdt 41 seconden later dan Russell over de finishlijn, maar heeft hem in de uitloopronde waarin hij echt niet hard rijdt, bij bocht 16/17 achterhaald. Als de VSC reglementen correct worden nageleefd hebben Russell (en defacto Norris, maar die kan claimen dat hij werd opgehouden) niet voldaan aan de richttijd voor de VSC situatie.RobertMe schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:11:
[...]
Ik vermoed dat de regels iets zeggen over dat ze op de start grid wel mogen inhalen of iets dergelijks. Maar ja, dat viel mij op de onboard ook op. Maar komt volgens mij wel vaker voor.
[...]
Er gold een VSC, en dat is nu niet echt standaard aan het eind van de race. Daarom dat er nu op deze slak zout wordt gelet. Als die VSC er niet was was er niks aan de hand geweest, maar die VSC was er wel.
Mes snijdt aan 2 kanten. Dat RBR aan het slapen was (geen radio gedurende uitloopronde) hielp niet mee
Hij had iig niet te snel gereden onder de VSC, anders was hij wel gepingt voor te snel rijden onder VSC.Holk schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:15:
[...]
En, wat ik bij de meeste mensen mis, Max rijdt 41 seconden later dan Russell over de finishlijn, maar heeft hem in de uitloopronde waarin hij echt niet hard rijdt, bij bocht 16/17 achterhaald. Als de VSC reglementen correct worden nageleefd hebben Russell (en defacto Norris, maar die kan claimen dat hij werd opgehouden) niet voldaan aan de richttijd voor de VSC situatie.
Mes snijdt aan 2 kanten. Dat RBR aan het slapen was (geen radio gedurende uitloopronde) hielp niet mee
PSN
Er is tijdens een VSC geen minimum snelheid? Maar alleen een maximum snelheid (/minimum doorkomsttijd). Dus Russell mag in principe zo langzaam rijden als die wilt. Alleen in het geval van duidelijke problemen mag er ingehaald worden. En hoewel Russell langzaam rijdt lijkt hij geen probleem te hebben (wat je ook zou kunnen opmaken uit het feit dat Norris er achter rijdt, of ze moeten al beiden een probleem hebben).Holk schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:15:
[...]
En, wat ik bij de meeste mensen mis, Max rijdt 41 seconden later dan Russell over de finishlijn, maar heeft hem in de uitloopronde waarin hij echt niet hard rijdt, bij bocht 16/17 achterhaald. Als de VSC reglementen correct worden nageleefd hebben Russell (en defacto Norris, maar die kan claimen dat hij werd opgehouden) niet voldaan aan de richttijd voor de VSC situatie.
Met een 'vriend' als Norris heb je geen vijanden nodig.
De ideale lijn loopt vanaf de muur naar het midden van de baan, omdat het rechte stuk niet helemaal recht is. Niet alleen naar de video kijken van de crash, maar kijk ook eens naar de quali lap door dat stuk. Als je beide met de helft van de auto op de ideale lijn rijdt, tja wie moet dan wijken. Ik vind dus dat degene die achter rijdt moet wijken, tenzij die al aan de rand van de baan rijdt, want dan kan die niet uitwijken.Charles Hill schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:59:
[...]
Het 'makkelijke' van deze situatie is, is dat de lijnen er al liepen. Sainz reed over een witte lijn die gelijk loopt met de muur, Perez reed op de middenstrepen op de weg. Met deze lijnen is heel goed te zien dat Sainz degene is die daar vanaf wijkt, instuurt richting Perez. En voor het moment dat Perez nog wat naar links stuurt, weg van Sainz, rijdt hij nog altijd precies op dezelfde lijn, over de strepen op het midden van de weg.
Dat de stewards mogelijk data hebben die wij niet weten en wel belangrijk is voor dit besluit, zou kunnen. Maar op het oog is het echt duidelijk wie wat doet voor het moment van het ongeluk. Kijk het moment maar eens terug, zowel op snelheid als vertraagd, dan zie je dat dit is wat er op het oog te zien is vanaf het moment dat de 3 coureurs de bocht nemen, hoe zij daar uitkomen, wie dan op welke lijn rijdt en wie er volgens van zijn lijn gaat.
Sainz hoefde niets op te geven, beide zaten waar ze zaten.w00Dy schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:41:
[...]
Dus Sainz moet wel zijn racelijn opgeven? Hij was er voorbij, die witte lijn loopt niet evenwijdig met de muur dus logisch dat hij naar links 'drif't'. Het is een race incident, ze waren beiden liever gefinished dan zo uit de race gestapt.
En je ziet gewoon dat Sainz van de witte lijn richting Perez gaat, terwijl Perez letterlijk op dezelfde plek blijft rijden, de strepen van de weg gaan op dezelfde plek onder hem door. En hij zat er al naast, Perez kwam niet pas net aanrijden. Het is zo duidelijk op beeld te zien!
Nee, er is een delta en je moet er bij blijven (range). Langzamer of sneller dan de delta mag nietRobertMe schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:20:
[...]
Er is tijdens een VSC geen minimum snelheid? Maar alleen een maximum snelheid (/minimum doorkomsttijd). Dus Russell mag in principe zo langzaam rijden als die wilt. Alleen in het geval van duidelijke problemen mag er ingehaald worden. En hoewel Russell langzaam rijdt lijkt hij geen probleem te hebben (wat je ook zou kunnen opmaken uit het feit dat Norris er achter rijdt, of ze moeten al beiden een probleem hebben).
56.3
No car may be driven unnecessarily slowly, erratically or in a manner which could be deemed
potentially dangerous to other drivers or any other person at any time whilst the VSC procedure
is in use. This will apply whether any such car is being driven on the track, the pit entry or the
pit lane.
56.4
When initiated during a sprint session or a race, no car may enter the pits whilst the VSC
procedure is in use unless it is for the purpose of changing tyres.
56.5
All competing cars must reduce speed and stay above the minimum time set by the FIA ECU at
least once in each marshalling sector and at both the first and second safety car lines (a
marshalling sector is defined as the section of track between each of the FIA light panels).
Grappig; ze hadden de pitstraat niet in mogen rijden
[ Voor 39% gewijzigd door Holk op 16-09-2024 11:27 ]
Ik heb de analyse op SKY gekeken en ook de onboard van Leclerc. Wat opvalt is dat uitkomen bocht er ruim een meter zit tussen de muur en de witte lijn. Bij het punt waar ze elkaar raken zit een opening, waarna de ruimte heel snel terugloopt naar nauwelijks 15cm tussen de muur en de witte lijn. De normale racelijn is daar dan ook om al daarvoor weer volledig binnen de witte lijn te rijden. Dat dwingt die aankomende muur af.Charles Hill schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:29:
[...]
Perez volgt keurig recht een stippellijn. Maar al bij het uitkomen van de bocht is te zien dat Sainz nooit binnen de witte lijn en Perez gaat passen op deze koers.
Dus tja, de muur beweegt naar binnen. Sainz beweegt met de muur mee (zoals iedereen dat elke ronde moet doen). En Checo gaat rechtdoor. Dan houdt het ergens op.
Dus ik denk dat Checo het had kunnen voorkomen met een klein beetje ruimte als hij in the heat of the moment niet even was vergeten dat de baan niet zo recht liep als zijn eigen stippellijntje.
Oeh dat zou handig zijn! Hypothetisch: Max rijd voorop, Perez daarachter maar Norris zit met nieuwe softs achter ze. VSC komt buiten, en Max houd zich aan de delta, Perez rijd 8 seconden per ronden langzamer en Norris mag niet inhalenRobertMe schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:20:
[...]
Er is tijdens een VSC geen minimum snelheid? Maar alleen een maximum snelheid (/minimum doorkomsttijd). Dus Russell mag in principe zo langzaam rijden als die wilt. Alleen in het geval van duidelijke problemen mag er ingehaald worden. En hoewel Russell langzaam rijdt lijkt hij geen probleem te hebben (wat je ook zou kunnen opmaken uit het feit dat Norris er achter rijdt, of ze moeten al beiden een probleem hebben).

Nee, er is wel een minimum snelheid bij de VSC en dit is de reden

Dat inderdaad ook. Sainz heeft de bocht daarvoor slecht genomen, anders had Perez er zeker achter gezeten en nooit ernaast. Als Sainz met de snelheid waarmee hij de bocht ging nemen wel de lijn van Leclerc en Perez had genomen, had hij Leclerc eraf gereden.Thinlanet schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:07:
Volgens mij probeerde Sainz de slipstream van Leclerc te pakken en reed zo dus van z’n lijn af (immers Leclerc reed al in het midden van de baan). Perez zag dit natuurlijk ook wel en gunde hem dit niet (bekende reactie in een gevecht). Perez had na z’n startcrash in Monaco wel wat beter moeten weten cq voorzichtiger moeten zijn. Sainz gebruikt wel een beetje de kaart van de vermoordde onschuld m.i. met z’n reactie over de radio.
Dit is al voorgevallen en IIRC onbestraft gebleven. Dat dus de ene teamgenoot tijdens een VSC langzamer rijdt zodat de andere teamgenoot een groter gat heeft / pitstop kan maken.Waah schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:37:
[...]
Oeh dat zou handig zijn! Hypothetisch: Max rijd voorop, Perez daarachter maar Norris zit met nieuwe softs achter ze. VSC komt buiten, en Max houd zich aan de delta, Perez rijd 8 seconden per ronden langzamer en Norris mag niet inhalenNa 3 rondes kan Max ook nieuwe Softs pakken
![]()
Nee, er is wel een minimum snelheid bij de VSC en dit is de reden
Nog los van al die keren dat Mercedes een double stack deed onder een SC en Bottas elke keer het gat zo groot mogelijk moest laten worden.
De volle witte lijn loopt niet evenwijdig met de muur, waar net na de bocht Leclerc nog tussen witte lijn en muur zit heb je naar de volgende bocht geen halve meter meer. Waar had je graag dat Sainz naartoe ging?Charles Hill schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:24:
[...]
Sainz hoefde niets op te geven, beide zaten waar ze zaten.
En je ziet gewoon dat Sainz van de witte lijn richting Perez gaat, terwijl Perez letterlijk op dezelfde plek blijft rijden, de strepen van de weg gaan op dezelfde plek onder hem door. En hij zat er al naast, Perez kwam niet pas net aanrijden. Het is zo duidelijk op beeld te zien!
Telemetrie toont aan dat Sainz niet aan zijn stuur draait. Hij kiest zijn lijn na de bocht in de slipstream van Charles.
/f/image/ZaQSE56ElEPMGokvHxOWOXDQ.png?f=fotoalbum_large)
Perez wijkt trouwens ook licht af nr links van de onderbroken witte lijn. (voor het contact, hij wil hem ook niet in de muur rijden) Het is gewoon een incident, Sainz heeft hier geen fout aan. Perez ook niet. We zijn nog altijd aan't racen.
Dat 2 mensen een rechte lijn rijden en niet insturen wil niet zeggen dat die 2 rechte lijnen elkaar niet kunnen kruisen.
Het is gewoon race incident, maar waar Perez gezien de rest van het jaar misschien gewoon het wat slimmer aan had kunnen pakken, maar goed elke coureur wil natuurlijk het uiterste uit de kan halen.
Het is gewoon race incident, maar waar Perez gezien de rest van het jaar misschien gewoon het wat slimmer aan had kunnen pakken, maar goed elke coureur wil natuurlijk het uiterste uit de kan halen.
Setting a new @F1 record ✍️🏁
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) 16 september 2024
Yesterday Ollie became the first-ever driver to score points for two different teams in his first two races! 👏#HaasF1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/LcQQkJibGj
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Mensen, wat is dat toch met het aan willen wijzen van een schuldige? Er bestaat ook nog zoiets als een race incident, wat dit gewoon was.
Sainz had het kunnen voorkomen door terug naar de racelijn te sturen, Perez had het kunnen voorkomen door naar links te sturen.
Verder is het heel persoonlijk of je de één wat meer schuldig vindt dan de ander. Persoonlijk vind ik het iets meer de schuld van Sainz, maar ik vind het het domst van Perez.
Sainz had het kunnen voorkomen door terug naar de racelijn te sturen, Perez had het kunnen voorkomen door naar links te sturen.
Verder is het heel persoonlijk of je de één wat meer schuldig vindt dan de ander. Persoonlijk vind ik het iets meer de schuld van Sainz, maar ik vind het het domst van Perez.
Moeten we het eigenlijk niet eens hebben over de olifant in de kamer? 
Wat zijn Red Bull en Verstappen toch dom
Hebben al meerdere races een "onbetrouwbare" auto v.w.b. balans en zo. Op vrijdag zijn ze vervolgens super tevreden, en wat gaan ze dan doen? Toch nog even wat aan de setup tunen in de hoop dat het nog beter wordt. Met als gevolg een shit kwalificatie en een shit race.
Nu kan het uiteraard gebeuren dat er tijdens een weekend nog een setup change wordt gedaan die beter of slechter uitpakt. Maar als je een auto hebt waarvan je intussen al meerdere races weet dat de setup changes altijd een verrassing zijn v.w.b. de gevolgen dan blijf je toch overal vanaf als je eindelijk een setup hebt waar je (redelijk) tevreden over bent?
Wat zijn Red Bull en Verstappen toch dom

Nu kan het uiteraard gebeuren dat er tijdens een weekend nog een setup change wordt gedaan die beter of slechter uitpakt. Maar als je een auto hebt waarvan je intussen al meerdere races weet dat de setup changes altijd een verrassing zijn v.w.b. de gevolgen dan blijf je toch overal vanaf als je eindelijk een setup hebt waar je (redelijk) tevreden over bent?
Ik denk dat je in je laatste zin, tussen de haakjes, zelf al het antwoord hebt gegeven. Ze gaan niet voor 'redelijk'. Of dat slim is...tja...RobertMe schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:19:
Wat zijn Red Bull en Verstappen toch domHebben al meerdere races een "onbetrouwbare" auto v.w.b. balans en zo. Op vrijdag zijn ze vervolgens super tevreden, en wat gaan ze dan doen? Toch nog even wat aan de setup tunen in de hoop dat het nog beter wordt. Met als gevolg een shit kwalificatie en een shit race.
Dit inderdaad, ze proberen het maximale eruit te halen, en nu pakt dat heel slecht uit. Jammer ook dat Perez uitviel, want die ging gewoon goed. Denk ook doordat Norris zover naar achteren moest starten) dat ze dit wel konden proberen, met de verwachting dat als het iets minder wordt, ze nog wel voor Norris eindigen en als het er beter van wordt, ze het goed voor elkaar hebben voor een volgende race.albino71 schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:21:
[...]
Ik denk dat je in je laatste zin, tussen de haakjes, zelf al het antwoord hebt gegeven. Ze gaan niet voor 'redelijk'. Of dat slim is...tja...
Met Perez zover naar voren, hadden ze daar natuurlijk al iemand op een mooie plek zitten. Dus het leek (verwacht ik) een redelijk veilige keuze te zijn op het moment dat die werd gemaakt.
Helaas pakte het (mede door de crash van Perez) volledig verkeerd uit voor RB dit weekend. Wel denk ik dat ze dus iets gevonden hebben aan/ bij de vloer waardoor de grip en banden degradatie een stuk beter voor elkaar zijn. Dat maakt wel dat het allemaal lekker spannend blijft dit seizoen.
Maar met wat ze vrijdag hadden waren ze bekend, en dat was zeker niet slecht als of zelfs goed. En zeker beter dan de afgelopen races. Take the win, zou ik dan toch zeggen. Nee, nu converteren ze de win weer in een verlies.jbdeiman schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:30:
[...]
Dit inderdaad, ze proberen het maximale eruit te halen, en nu pakt dat heel slecht uit.
Parc fermeDenk ook doordat Norris zover naar achteren moest starten) dat ze dit wel konden proberen, met de verwachting dat als het iets minder wordt, ze nog wel voor Norris eindigen en als het er beter van wordt, ze het goed voor elkaar hebben voor een volgende race.
En ook die mooie Q uitslag van Perez konden ze bij de start van de Q niet weten.Met Perez zover naar voren, hadden ze daar natuurlijk al iemand op een mooie plek zitten. Dus het leek (verwacht ik) een redelijk veilige keuze te zijn op het moment dat die werd gemaakt.
Tsja, ze hadden er blijkbaar genoeg vertrouwen in dat die aanpassing het zou verbeteren.RobertMe schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:34:
[...]
Maar met wat ze vrijdag hadden waren ze bekend, dn dat was zeker niet slecht als niet goed. En zeker beter dan de afgelopen races. Take the win, zou ik dan toch zeggen. Nee, nu converteren ze de win weer in een verlies.
Is gewoon onderdeel van proberen de beste te zijn, soms gaat het mis, maar meestal leken deze last-minute'jes in het verleden goed uit te pakken.
PSN
Een setup met goede balans op vrijdag is geen garantie voor een goede setup en balans op zondagRobertMe schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:19:
Wat zijn Red Bull en Verstappen toch domHebben al meerdere races een "onbetrouwbare" auto v.w.b. balans en zo. Op vrijdag zijn ze vervolgens super tevreden, en wat gaan ze dan doen? Toch nog even wat aan de setup tunen in de hoop dat het nog beter wordt. Met als gevolg een shit kwalificatie en een shit race.
Vraagje...stel, stel nou dat er halverwege een rode vlag was geweest. Had Verstappen zijn team dan tijdens deze periode de wagen om kunnen en mogen bouwen naar de setup van Perez?
Ze mogen niet naar de garagebox volgens mij, dus als dat in de pit straat kan lijkt het me van wel. Maar als je het hele ding open moet halen waar iedereen het kan zien dan zet je je ontwerp wel ff flink in de schijnwerpers.Siebeh schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:59:
Vraagje...stel, stel nou dat er halverwege een rode vlag was geweest. Had Verstappen zijn team dan tijdens deze periode de wagen om kunnen en mogen bouwen naar de setup van Perez?
Sure, maar dat zal voornamelijk zitten in track evolution / meer grip. Waardoor je minder downforce kunt rijden maar wel nog net zoveel grip hebt (als vrijdag).Holk schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:51:
[...]
Een setup met goede balans op vrijdag is geen garantie voor een goede setup en balans op zondag
Terwijl Verstappen het nu had over dat regelmatig een wiel los kwam van de grond. Dan hebben ze waarschijnlijk dus (flink) aan de (hardheid van) de vering zitten sleutelen of de geometrie van de ophanging. En dat lijkt mij iets dat niet (zo fors) nodig is puur van een vrijdag naar zondag.
Nog los van dat Verstappen het ook had over proberen wat dingen te verbeteren. Het anticiperen van vrijdag naar zondag is meer finetunen en niet "proberen te verbeteren".
Volgens mij gelden Parc Fermé rules ook gewoon tijdens de race, maar er zijn iig sowieso regels tijdens een rode vlag:Siebeh schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:59:
:fill(white):strip_exif()/f/image/BxyZ2XNVaJKVqgmdpwE4N6L0.png?f=user_large)
Dus dan zou dat niet mogen.
Ik reageer alleen op je eigen woordenRobertMe schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:17:
[...]
Sure, maar dat zal voornamelijk zitten in track evolution / meer grip. Waardoor je minder downforce kunt rijden maar wel nog net zoveel grip hebt (als vrijdag).
Terwijl Verstappen het nu had over dat regelmatig een wiel los kwam van de grond. Dan hebben ze waarschijnlijk dus (flink) aan de (hardheid van) de vering zitten sleutelen of de geometrie van de ophanging. En dat lijkt mij iets dat niet (zo fors) nodig is puur van een vrijdag naar zondag.
Nog los van dat Verstappen het ook had over proberen wat dingen te verbeteren. Het anticiperen van vrijdag naar zondag is meer finetunen en niet "proberen te verbeteren".
Zoals je nu ook zelf aangeeft, dat doen ze allemaal omdat de baan anders wordt namate er meer gereden wordt of weersomstandigheden veranderen. Nu viel dat kwartje de verkeerde kant op. En voor een team als RBR heeft het op dit moment geen zin om met dezelfde setup te blijven rijden, want dan leer je ook niets. Pakt het gokje goed uit is hij de koning, nu de slemiel.Op vrijdag zijn ze vervolgens super tevreden, en wat gaan ze dan doen? Toch nog even wat aan de setup tunen in de hoop dat het nog beter wordt. Met als gevolg een shit kwalificatie en een shit race
Nouja, wat ik met de reactie bedoelde is dat de bewoording suggereert dat ze niet alleen setup changes gedaan hebben om te anticiperen op track evolution of zo. Maar dat ze daadwerkelijk meer wijzigingen gedaan hebben. De wijzigingen voor de track evolution zullen relatief minuscuul zijn en de auto waarschijnlijk niet slechter maken, hoogstens dat het nog beter kon. Maar daarmee zul je de auto niet in een driewieler veranderen, zoals nu wel gebeurt is.Holk schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:22:
[...]
Ik reageer alleen op je eigen woorden
[...]
Zoals je nu ook zelf aangeeft, dat doen ze allemaal omdat de baan anders wordt namate er meer gereden wordt of weersomstandigheden veranderen. Nu viel dat kwartje de verkeerde kant op. En voor een team als RBR heeft het op dit moment geen zin om met dezelfde setup te blijven rijden, want dan leer je ook niets. Pakt het gokje goed uit is hij de koning, nu de slemiel.
Zodra de race start mag je doen en laten wat je wilt. Alleen verder dan bandenspanning meer of minder vleugel is er nagenoeg geen tijd voor die zaken. Of kiezen om vannuit de pitsstraat te starten na de kwalificatie. Maar dat is op dit moment een zeer hoog risico. Wellicht hadden ze het deze race wel moeten doen, Perez had goede snelheid én Norris stond net zo goed achteren. De laatste 8 laten toch nagenoeg altijd snellere makkelijk voorbij, dus die top 10 was net zo snel gehaald als Norris.Oaquasis schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:22:
[...]
Volgens mij gelden Parc Fermé rules ook gewoon tijdens de race, maar er zijn iig sowieso regels tijdens een rode vlag:
[Afbeelding]
Dus dan zou dat niet mogen.
Maar goed, geen idee wat de afweging van RB elke keer is. Max probeerd uiteraard de auto sneller te maken tussen elke sessie. Als ie echt tevreden was, zou die niks veranderen. En met een wispelturige auto is het sowieso lastig afstellen. Dat gaat dan wel wat verder dan gevoel en ervaring. Max is wellicht wat dat betreft te gretig, hij/men mag zich afvragen hoeveel punten het gescheeld had (aka hoeveel snelheid) als hij de setup van q2 gehouden had.
Dat Norris maar blijft aanprutsen geeft me een beetje het 1999 gevoel. Hakkinen bleef maar fouten maken en Irvine kwam maar dichtterbij en dichterbij. En onze vrolijke Frentzen niet vergeten bijna weg kunnen komen met een kampioenschap. In een ffing Jordan. Zo'n gepruts was het vooraan
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Het leek wel of Max en Perez van auto gewisseld hebben /s
Ik denk dat ze bij Perez iets nieuws geprobeerd hebben. Ze lieten de achterkant van de auto van Perez ook niet zien tijdens de gridwalk.
Ik denk dat ze bij Perez iets nieuws geprobeerd hebben. Ze lieten de achterkant van de auto van Perez ook niet zien tijdens de gridwalk.
[ Voor 56% gewijzigd door Arjantje72 op 16-09-2024 17:12 ]
Ik heb de analyse op SKY nogmaals een aantal keer gekeken (de link of verwijzing naar deze video hier posten is niet toegestaan), en het is wat minder zwart-wit zoals ik in eerste instantie vond, maar in mijn ogen blijft Sainz degene die dit had moeten voorkomen, ook omdat hij fout de bocht uitkwam en daardoor uit positie was en Perez er al naast was gekomen.w00Dy schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:48:
[...]
De volle witte lijn loopt niet evenwijdig met de muur, waar net na de bocht Leclerc nog tussen witte lijn en muur zit heb je naar de volgende bocht geen halve meter meer. Waar had je graag dat Sainz naartoe ging?
Telemetrie toont aan dat Sainz niet aan zijn stuur draait. Hij kiest zijn lijn na de bocht in de slipstream van Charles.
[Afbeelding]
Perez wijkt trouwens ook licht af nr links van de onderbroken witte lijn. (voor het contact, hij wil hem ook niet in de muur rijden) Het is gewoon een incident, Sainz heeft hier geen fout aan. Perez ook niet. We zijn nog altijd aan't racen.
Maar goed, Perez is nu alles kwijt, wat hij ook had kunnen voorkomen. En mogelijk achteraf een klacht indienen.
Ben wel benieuwd wat dit voor een gevolgen gaat hebben. Bij bochten is er een duidelijke regel gekomen wie wie voor moet laten gaan, in deze situatie bestaat die niet.
Ik zie nu ook nog een keer het handje en de duim van Verstappen voor Norris en Russell. Blijft vreemd dat Norris meteen de radio gebruikt om dit te melden. Maar er is nu wel duidelijkheid voor de toekomst. Al vermoed ik dat ook zonder het melden van Norris dit besproken zou worden, de raceleiding ziet dit ook.
En anders de race engineer van Russell wel. Na de finish "so no overtaking". En als Verstappen langs komt "not sure what Verstappen was doing". Naar Norris wijzen als verklikker is dus gewoon onzinnig. Andere teams hebben het net zo goed gezien.Charles Hill schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:50:
Ik zie nu ook nog een keer het handje en de duim van Verstappen voor Norris en Russell. Blijft vreemd dat Norris meteen de radio gebruikt om dit te melden. Maar er is nu wel duidelijkheid voor de toekomst. Al vermoed ik dat ook zonder het melden van Norris dit besproken zou worden, de raceleiding ziet dit ook.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XdgvikZuN8TAo1QTt3x4SRgv.webp?f=user_large)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Huisregels van dit topic:
Overige topics:
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
- Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2024
- Andere race categorieën zijn hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 3 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
- De budgetcap: [F1] De budgetcap
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |