siggy schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:01:
[...]
Zeker. Maar aangezien veel meer teams deze problemen hebben.....Maar je data correleert niet met realiteit. Is het dan de CFD niet klopt, te positief is, of wat dan ook. Mij lijkt de extremere gevallen, zoals normaal in een computersimulatie die voor problemen zorgen. Die opzoeken en kijken hoe het reageert. Het is allemaal ziekelijk complex, maar hoe je het omschrijft lijkt het meer en sunken cost fallacy. We gaan maar door omdat we er al zoveel tegen aan hebben gegooid.
Troubleshooten voor een stap verder gaan lijkt me sowieso de enige logische stap.
Dat laatste ben ik het ook helemaal mee eens. Maar om het echt te begrijpen, moet je zien te achterhalen waar het mis is gegaan. Dat doet RBR nu gelukkig ook, en vanaf Monza gaan ze dat nog verder intensiveren.
Ik denk dat ik het niet helemaal goed heb omschreven in mijn vorige post, en bedoel zeker geen 'sunken cost fallacy' te omschrijven. Wat ik bedoel, is dat upgrades op de auto komen, zodra men denkt dat dit tijd gaat opleveren op de baan. Door middel van simulaties dus. Tegen de tijd dat de onderdelen zijn geproduceerd, ligt de volgende iteratie al in de simulator. Met andere woorden, die is gebaseerd op de aanname dat de vorige simulaties (en daaruit voortkomende onderdelen) kloppen. Daar ga je dus in principe mee verder.
Pas tegen de tijd dat blijkt dat je upgrade niet werkt - wat nog ontzettend lastig te bepalen kan zijn door de verschillende circuits, bijbehorende karakteristieken en het fluctueren van performance van andere teams - ga je maatregelen treffen. Eerst door andere afstellingen te nemen, later door onderdelen aan te passen. Maar als dat óók niet werkt, beland je eigenlijk in een vicieuze cirkel. Dan heb je dus een correlatieprobleem en dat is knap lastig te doorbreken.
Wat ze nu aan het doen zijn is denk ik goed. Meer, beter, en gecontroleerder valideren. Op circuits waar aero-efficiëntie ook een rol speelt. En daarom is Monza denk ik ook zo'n goed circuit om dat te gaan proberen. Behoorlijk op één kant van het spectrum (low downforce), maar toch. Tractie en ophanging spelen daar ook een grotere rol, zeker die laatste lijkt momenteel een zwakkere plek te zijn van RBR. Zandvoort leunt veel meer op laterale grip (maar ook tractie), maar snelheden zijn niet zo hoog, dus is daarom wat lastiger met validaties denk ik. Ik weet ook niet hoe goed je dat soort dingen (ophanging) kan simuleren trouwens.
En ondertussen ontwikkelen McLaren en andere teams door. Dus je achterstand wordt alleen maar groter. Tel daarbij op dat je ook nog eens te maken hebt met de cost-cap en time allocation die negatief uitvalt voor de leiders in het constructeurskampioenschap. Dat alles bij elkaar maakt het bijzonder lastig om 'even' bij te halen. Kortom, als je de afslag hebt gemist, moet je eerst terugrijden en dan de boel weer zien bij te halen.