De btw teruggave kan meestal dan toch nog worden aangevraagd als je de mogelijkheid hebt om het energiecontract om te laten zetten naar de naam van je partner die nog niet eerder van deze mogelijkheid gebruik heeft gemaakt.egbertbrinks schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:30:
Goedemiddag allen,
Ik volg dit onderwerp nu al een tijdje en stond/sta op het punt om een nexus aan te schaffen maar door alle reacties ben ik niet meer zeker van de zaak.
Oké, het huishouden:
- Wij hebben zonnepanelen met een jaaropbrengst van zo’n 3.5MWh per jaar.
- Wij verbruiken bijna geen gas meer (verwarmen het huis met airco, elektrische kookplaat, etc.) Wij verbruiken zo’n 5000 kWh per jaar nadat de zonnepanelen er al af zijn gehaald.
De vraag is, heeft het nog wel nut om een Nexus 20kWh aan te schaffen, mijn overweging was namelijk, eerste jaren nog handelen, daarna eigen gebruik ivm grote hoeveelheid eigen verbruik. Het doel was/is wel gewoon om uiteindelijk de investering om te zetten in een winstgevende situatie. Lees: de nexus moet zijn geld terug verdienen en daarna meer opbrengen.
Andere vraag, wat zou een goed alternatief zijn i.p.v. de Nexus?
Laatste vraag, hoe zit het met de btw teruggave? Want ik heb voor mijn zonnepanelen ook al gebruik gemaakt van de wetgeving KOR.
Alvast bedankt!
Als je partner vervolgens de thuisbatterij aankoopt kan op die naam de btw ook nog een keer teruggevraagd worden.
Het energiecontract moet wel voor de aankoop eerst op naam van de partner gezet worden om eventuele problemen met de belastingdienst te voorkomen.