Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14-09 19:21

NvG

egbertbrinks schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:30:
Goedemiddag allen,

Ik volg dit onderwerp nu al een tijdje en stond/sta op het punt om een nexus aan te schaffen maar door alle reacties ben ik niet meer zeker van de zaak.

Oké, het huishouden:

- Wij hebben zonnepanelen met een jaaropbrengst van zo’n 3.5MWh per jaar.
- Wij verbruiken bijna geen gas meer (verwarmen het huis met airco, elektrische kookplaat, etc.) Wij verbruiken zo’n 5000 kWh per jaar nadat de zonnepanelen er al af zijn gehaald.

De vraag is, heeft het nog wel nut om een Nexus 20kWh aan te schaffen, mijn overweging was namelijk, eerste jaren nog handelen, daarna eigen gebruik ivm grote hoeveelheid eigen verbruik. Het doel was/is wel gewoon om uiteindelijk de investering om te zetten in een winstgevende situatie. Lees: de nexus moet zijn geld terug verdienen en daarna meer opbrengen.

Andere vraag, wat zou een goed alternatief zijn i.p.v. de Nexus?

Laatste vraag, hoe zit het met de btw teruggave? Want ik heb voor mijn zonnepanelen ook al gebruik gemaakt van de wetgeving KOR.

Alvast bedankt!
De btw teruggave kan meestal dan toch nog worden aangevraagd als je de mogelijkheid hebt om het energiecontract om te laten zetten naar de naam van je partner die nog niet eerder van deze mogelijkheid gebruik heeft gemaakt.

Als je partner vervolgens de thuisbatterij aankoopt kan op die naam de btw ook nog een keer teruggevraagd worden.
Het energiecontract moet wel voor de aankoop eerst op naam van de partner gezet worden om eventuele problemen met de belastingdienst te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Masterchiev schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:02:
[...]

Omdat 5000 op 1,5€ de return on investment is. Dan is de accu al uit de garantie overigens. 7 jaar of 6000 cycli. Zonneplan is er bij gebaat om in die 7 jaar de 6000 cycli niet te overschrijden.
Je rekent toch gewoon met 6000 of het totaal hoeveel je in 7 jaar qua cycli hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG

NvG

ApexAlpha schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:36:
[...]

Huh? Waarom?

Je batterij kan makkelijk meer dan 5000cycli mee, je krijgt zelfs fabrieksgarantie tot minimaal 6000 cycli.
Er is geen fabrieksgarantie. Zonneplan verkoopt een niet zelf gefabriceerde thuisbatterij onder de naam Nexus.
Mogelijk is de fabrieksgarantie afgekocht omdat daarmee vaak een aanzienlijke korting op het product te krijgen is en ze als leverancier toch al aansprakelijk zijn voor de garantieverlening.

Overigens houd na de garantietermijn hun aansprakelijkheid lang niet altijd op volgens het consumentenrecht.
Het non-conformiteitsbeginsel geeft je als afnemer vaak nog extra rechten op een coulante behandeling na deze termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxs
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-08 00:17
0xygen500 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:03:
[...]

Je rekent toch gewoon met 6000 of het totaal hoeveel je in 7 jaar qua cycli hebt
Als mijn totale vergoeding deel door het aantal cycli dan kom ik op 2,85 per cyclus (iets hoger dan mijn dagelijkse gemiddelde). Maal 6000 kom je op 17.000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:07

GaMbiNo

1337

Wel opvallend. De Nexus is vandaag nauwelijks opgeladen. Hopelijk komt er nog wat goedkope stroom voorbij. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schalkkie
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-08 12:37
Topdag vandaag 63 cent opbrengst😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Schalkkie schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:42:
Topdag vandaag 63 cent opbrengst😂😂
Het was in ieder geval niet de slechtste dag.

Er zijn ook dagen dat de opbrengst negatief kan zijn. Je moet het gemiddeld nemen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwinkuipers
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07:23
Ik ben sinds 1 augustus trotse bezitter van een 20kwh nexus batterij. Wat een mooie verhalen op voorhand. 1500 tot 1800euro per jaar. Dit is het gat in de energie markt. Nu had ik al mezelf al een kleine slag om de arm gegeven en vind 1200 euro ook een mooi bedrag. Maar met de 2.37 per dag die ik nu genereer zit ik op 865 per jaar. Gisteren had de batterij kennelijk een snipperdag en vandaag ook moeite met opstaan kennelijk, maar dit is toch wel erg mager en ver beneden verwachting. Zonneplan zegt, je moet het gemiddeld over een jaar bekijken, dus dat komt nog goed. We blijven hopen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-09 21:28
kazuka schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:29:
Zag overigens dat ze de portemonnee hebben getrokken en hoofd/shirtsponsor van PEC Zwolle zijn dit seizoen. Altijd benieuwd of dat zoiets netto wat oplevert qua nieuwe leden en toename van verkoop aan thuisbatterijen.
Zonneplan was in den beginnen net zo goedkoop omdat ze marketing beperkte. Nu zullen ze al wel genoeg verdient hebben. De charme is er wat af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DustPhyte
edwinkuipers schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:16:
Ik ben sinds 1 augustus trotse bezitter van een 20kwh nexus batterij. Wat een mooie verhalen op voorhand. 1500 tot 1800euro per jaar. Dit is het gat in de energie markt. Nu had ik al mezelf al een kleine slag om de arm gegeven en vind 1200 euro ook een mooi bedrag. Maar met de 2.37 per dag die ik nu genereer zit ik op 865 per jaar. Gisteren had de batterij kennelijk een snipperdag en vandaag ook moeite met opstaan kennelijk, maar dit is toch wel erg mager en ver beneden verwachting. Zonneplan zegt, je moet het gemiddeld over een jaar bekijken, dus dat komt nog goed. We blijven hopen.....
Stop maar met hopen! Ik heb krap aan de 1600 gehaald in mijn eerste jaar, en dan heb ik nog goede maanden meegemaakt van 250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

Ook al is het misschien nu nog niet helemaal volgens je verwachtingen, daarmee is niet gezegd dat het een slechte investering is.
Het levert al snel meer rendement op dan wanneer je het geld op een Nederlandse spaarrekening had gezet want dan was het, door een hogere inflatie dan het rentepercentage, over een jaar minder waard geweest.

De thuisbatterij vermindert door slijtage ook wel in waarde maar er zit misschien toch wel een heel leuk aspect aan.
Als jij in een eigen woning woont dan maakt de thuisbatterij, door de verbouwde installatie, nu deel uit van jouw woning en stijgt dus mee in waarde van die woning.

De woningwaarde stijgt al weer vele jaren meer dan het jaarlijkse inflatiepercentage en daarmee maak jij dus ook winst, belastingvrij, op het geïnvesteerde bedrag in de thuisbatterij. Een nadeeltje is wel dat je dat pas te zien krijgt als je woning een keer verkocht gaat worden.

Als door jouw gecombineerde investeringen in energiebesparing, zonnepanelen en eventueel een warmtepomp en thuisbatterij, jouw energielabel ook nog eens omhoog zou kunnen gaan dan gaat jouw woningwaarde daarmee ook nog eens minimaal 2% omhoog.

Het is misschien dus niet allemaal kommer en kwel op deze wat sombere zondagmorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Laatst online: 10:24
Of...
De verkoopprijs van een woning met verhuurde garage is doorgaans lager dan die van een gelijke woning zonder verhuurde garage.
... vul zelf in mbt de Zonneplan thuisbatterij ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinkuipers
Ik woon net een half jaar in dit huis dus verhuizen staat voor de komende jaren niet op de planning dus meer overwaarde niet belangrijk voor mij. Maar dat even ter zijde.

Ik kan zelf ook de positieve punten wel bedenken en ik heb zonnepanelen dus vanaf 2027 ga ik mogelijk de thuisgebruik functie inschakelen dus dat is sowieso prima. Echter is mij verteld dat powerplay mijn zonnepanelen bij negatieve prijzen uitschakeld, dat klopt deels, want ik heb geen zonneplan panelen dus daar heeft powerplay geen invloed op. Dat waren ze even vergeten te melden tijdens de intake 3 maanden geleden. Toen werd overigens ook nog steeds gesproken over een rendement van 1600 euro per jaar.

Ik had zoals gezegd zelf ook wel verzonnen dat het rendement af zou nemen naar mate meer mensen en bedrijven een batterij zouden nemen en onbalans afneemt. Mijn punt is alleen dat het rendement vanaf mijn installatie datum echt beneden verwachting is.

Maar ik heb zeker geen spijt van de aanschaf en ik weet zeker in combi met mijn zonnepanelen dat de batterij zich wel terugverdiend, maar iets meer rendement mag van mij best wel. Gewoon even een dagje van 5 euro of meer ipv 30 cent. Want om toch nog even terug te pakken naar de huizenmarkt, dan had ik net zo goed mijn hypotheek extra af kunen lossen, dan levert 7000 euro me 40 euro per maand op en dat wel voor 30 jaar lang. 14400 euro totaal en geen 7000 euro investering.

Maar nogmaals, we wachten af. Het zal vast beter worden dan dit.

In ieder geval dank voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

edwinkuipers schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:12:
Ik woon net een half jaar in dit huis dus verhuizen staat voor de komende jaren niet op de planning dus meer overwaarde niet belangrijk voor mij. Maar dat even ter zijde.

Ik kan zelf ook de positieve punten wel bedenken en ik heb zonnepanelen dus vanaf 2027 ga ik mogelijk de thuisgebruik functie inschakelen dus dat is sowieso prima. Echter is mij verteld dat powerplay mijn zonnepanelen bij negatieve prijzen uitschakeld, dat klopt deels, want ik heb geen zonneplan panelen dus daar heeft powerplay geen invloed op. Dat waren ze even vergeten te melden tijdens de intake 3 maanden geleden. Toen werd overigens ook nog steeds gesproken over een rendement van 1600 euro per jaar.

Ik had zoals gezegd zelf ook wel verzonnen dat het rendement af zou nemen naar mate meer mensen en bedrijven een batterij zouden nemen en onbalans afneemt. Mijn punt is alleen dat het rendement vanaf mijn installatie datum echt beneden verwachting is.

Maar ik heb zeker geen spijt van de aanschaf en ik weet zeker in combi met mijn zonnepanelen dat de batterij zich wel terugverdiend, maar iets meer rendement mag van mij best wel. Gewoon even een dagje van 5 euro of meer ipv 30 cent. Want om toch nog even terug te pakken naar de huizenmarkt, dan had ik net zo goed mijn hypotheek extra af kunen lossen, dan levert 7000 euro me 40 euro per maand op en dat wel voor 30 jaar lang. 14400 euro totaal en geen 7000 euro investering.

Maar nogmaals, we wachten af. Het zal vast beter worden dan dit.

In ieder geval dank voor jullie reacties.
Net verhuisd en een hypotheek met een rente van 6,85% voor dertig jaar??
Of die € 40,— per maand bij € 7000,— klopt niet, dat is 6,85% op jaarbasis, of je hebt niet goed gewinkeld bij het afsluiten van je hypotheek, of ik maak hier een gigantische rekenfout. Ik hoop maar op het eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egbertbrinks
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-09 20:56
NvG schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:45:
[...]

De btw teruggave kan meestal dan toch nog worden aangevraagd als je de mogelijkheid hebt om het energiecontract om te laten zetten naar de naam van je partner die nog niet eerder van deze mogelijkheid gebruik heeft gemaakt.

Als je partner vervolgens de thuisbatterij aankoopt kan op die naam de btw ook nog een keer teruggevraagd worden.
Het energiecontract moet wel voor de aankoop eerst op naam van de partner gezet worden om eventuele problemen met de belastingdienst te voorkomen.
Helder, dank voor je reactie. Zou je nog wat kunnen zeggen over de andere vragen? Is het nog rendabel voor onze situatie om een Nexus aan te schaffen, of zijn er alternatieven op de markt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwinkuipers
Dat klopt niet inderdaad, ik reken kennelijk met dezelfde marges als zonneplan :-). Het zal wellicht wat lager zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schalkkie
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-08 12:37
Ik heb sinds 5 augustus de Nexus 20. Bij mij rekende ze met een rendement van 1300 euro per jaar. Tot nog toe valt het allemaal wat tegen maar ik ga het allemaal rustig bekijken. We hebben nu natuurlijk goed voorspelbaar weer gehad en het is nog vakantie. Ik denk dat er meer pieken en dalen in de vraag komen als de maatschappij weer normaal gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

egbertbrinks schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:45:
[...]

Helder, dank voor je reactie. Zou je nog wat kunnen zeggen over de andere vragen? Is het nog rendabel voor onze situatie om een Nexus aan te schaffen, of zijn er alternatieven op de markt?
De alternatieven waren toen ik mijn keuze maakte, vanwege de onzekere bijkomende installatiekosten en soms benodigde programmatuur, allemaal duurder dan het aanbod van Zonneplan. Op onbalansmarkt.com scoort Zonneplan bijna altijd beter dan anderen bij het handelen op de onbalansmarkt.

Ik zou me niet meer blind staren op de mogelijke verdiensten op de onbalansmarkt omdat die een duidelijke tendens naar beneden laat zien.

Daardoor ontstaat de vraag of het nog verstandig is om een 20 kWh thuisbatterij aan te schaffen omdat dat concept hoofdzakelijk gebaseerd is op winst genereren via de onbalansmarkt.

Misschien is het verstandig om goed te kijken wat past bij je verbruik en teruglevering en daar een passende thuisbatterij voor aan te schaffen zonder dat die royaal overgedimensioneerd is. Iets overgedimensioneerd is niet erg omdat er natuurlijk wel door de tijd een degradatie in de opslagmogelijkheden ontstaat en er ook een grotere energiebehoefte kan ontstaan. Er zijn tenslotte ook de opties om een 10kwh of een 15 kWh thuisbatterij aan te schaffen tegen een lagere investering.

Er zijn nog een paar zaken die van belang kunnen zijn voor het beslissen.

Omdat een dynamisch energiecontract, gemiddeld over een heel jaar, goedkoper is dan een vast of variabel contract, daar betaal je een soort van extra verzekeringspremie tegen grote prijsschommelingen, is het gunstig om met een thuisbatterij deze energieprijs zodanig te nivelleren dat je altijd onder de prijs van een vast of variabel contract blijft.

Zie deze grafiek;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OszY8s4s79qTOuYh_33BCYlaBUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OdKMRq7yocNOdkCKiQuFGOlJ.png?f=fotoalbum_large

Zonneplan belooft daarnaast ook nog eens nooit terugleverkosten in rekening te gaan brengen als afsluitend argument, voor mij, om voor een Nexus thuisbatterij te kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLG6vOZOb1KysARPoBTFZUrpq98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRmr9b4Dk9nABqEjHs85xrW1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door NvG op 17-08-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gervanlierop
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-09 17:22
Kan iemand mij wat meer duidelijkheid verschaffen over het volgende:

De instelling van Powerplay met huisondersteuning/thuisgebruik heeft voor mij nog geen duidelijk beeld.

Tot heden lees ik vaak dat het leveren aan huis maximaal rond de 5 kWh per 24 uur ligt maar volgens Kiki ligt het anders.
Is er iets in de verhouding Powerplay/handelen/huisgebruik veranderd waardoor je in de avond/nacht (volgens Kiki) wel 15kWh aan stroom goedkoper kunt gebruiken?

Ik heb daarom de volgende vraag aan Kiki gesteld:

Vraag:
"Hoe zit het met het handelen op oa de onbalansmarkt als ik ca 10kWh per 24 uur voor mijn huis als huisgebruik in de avond en nacht nodig heb in de powerplay modus met huisgebruik ingeschakeld? Zal de 20 kWh Nexus in dat geval dan die 10kWh (die tijdens lagere tarieven goedkoop uit het net is geladen) aan het huis gaan leveren en met de overgebleven capaciteit gaan"

Antwoord:
"Helemaal goed gezien! Met een 20 kWh Nexus en huisondersteuning aan, reserveert Powerplay automatisch genoeg energie voor jouw avond- en nachtverbruik (die 10 kWh). Deze stroom wordt op het goedkoopste moment uit het net gehaald of met je zonnepanelen geladen. De resterende batterijcapaciteit (de andere 10 kWh) blijft beschikbaar om te handelen op de onbalansmarkt en andere energiemarkten.
Zo profiteer jij altijd van goedkope stroom én extra inkomsten door slim mee te doen op de markt. Je hoeft hier zelf niets voor in te stellen – alles gebeurt volledig automatisch."
Op een vervolgvraag bij een groter huisgebruik (ca 15kWh per 24 uur) geeft Kiki aan dat hetzelfde antwoord.

Ook geeft Kiki aan dat het huisgebruik altijd voorrang heeft:
"Ja, jouw huishouden krijgt altijd voorrang bij Powerplay. De Nexus zorgt er eerst voor dat je huis genoeg stroom heeft op de momenten die jij nodig hebt. Alleen wat overblijft wordt gebruikt om te handelen op de energiemarkten. Zo kom je nooit zonder stroom te zitten door het handelen! Wil je weten hoe dit in detail werkt met jouw verbruik?"

Als ik de antwoorden goed begrijp is er op dit moment dus m.b.t. de capaciteit van stroom leveren altijd voorrang voor het huishouden. (wat ik overigens alleen maar prettiger vind met afschaffing van de salderingsregeling)

Klopt dat nu of is de praktijk voor de huidige bezitters wel anders?
(Ik krijg mn Nexus pas in oktober omdat ik voor eenversie heb gekozen met noodstroom-optie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

gervanlierop schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:41:
Kan iemand mij wat meer duidelijkheid verschaffen over het volgende:

De instelling van Powerplay met huisondersteuning/thuisgebruik heeft voor mij nog geen duidelijk beeld.

Tot heden lees ik vaak dat het leveren aan huis maximaal rond de 5 kWh per 24 uur ligt maar volgens Kiki ligt het anders.
Is er iets in de verhouding Powerplay/handelen/huisgebruik veranderd waardoor je in de avond/nacht (volgens Kiki) wel 15kWh aan stroom goedkoper kunt gebruiken?

Ik heb daarom de volgende vraag aan Kiki gesteld:

Vraag:
"Hoe zit het met het handelen op oa de onbalansmarkt als ik ca 10kWh per 24 uur voor mijn huis als huisgebruik in de avond en nacht nodig heb in de powerplay modus met huisgebruik ingeschakeld? Zal de 20 kWh Nexus in dat geval dan die 10kWh (die tijdens lagere tarieven goedkoop uit het net is geladen) aan het huis gaan leveren en met de overgebleven capaciteit gaan"

Antwoord:
"Helemaal goed gezien! Met een 20 kWh Nexus en huisondersteuning aan, reserveert Powerplay automatisch genoeg energie voor jouw avond- en nachtverbruik (die 10 kWh). Deze stroom wordt op het goedkoopste moment uit het net gehaald of met je zonnepanelen geladen. De resterende batterijcapaciteit (de andere 10 kWh) blijft beschikbaar om te handelen op de onbalansmarkt en andere energiemarkten.
Zo profiteer jij altijd van goedkope stroom én extra inkomsten door slim mee te doen op de markt. Je hoeft hier zelf niets voor in te stellen – alles gebeurt volledig automatisch."
Op een vervolgvraag bij een groter huisgebruik (ca 15kWh per 24 uur) geeft Kiki aan dat hetzelfde antwoord.

Ook geeft Kiki aan dat het huisgebruik altijd voorrang heeft:
"Ja, jouw huishouden krijgt altijd voorrang bij Powerplay. De Nexus zorgt er eerst voor dat je huis genoeg stroom heeft op de momenten die jij nodig hebt. Alleen wat overblijft wordt gebruikt om te handelen op de energiemarkten. Zo kom je nooit zonder stroom te zitten door het handelen! Wil je weten hoe dit in detail werkt met jouw verbruik?"

Als ik de antwoorden goed begrijp is er op dit moment dus m.b.t. de capaciteit van stroom leveren altijd voorrang voor het huishouden. (wat ik overigens alleen maar prettiger vind met afschaffing van de salderingsregeling)

Klopt dat nu of is de praktijk voor de huidige bezitters wel anders?
(Ik krijg mn Nexus pas in oktober omdat ik voor eenversie heb gekozen met noodstroom-optie.)
Kiki zit er hier aardig naast volgens mij. Het handelen op de onbalansmarkt (en nog een aantal andere markten), krijgt in de praktijk altijd voorrang. Als er dan nog wat energie over is zorgt huisondersteuning ervoor dat je daarmee je verbruik wegpoetst. Althans dat is mijn beeld.

Kiki moet je niet ter serieus nemen. Als je dezelfde vraag op een andere wijze stelt kun je zomaar een totaal ander antwoord krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinkuipers
Even een ander vraagje. Mogelijk heeft iemand van jullie het antwoord.

Ik heb een thuisbatterij van zonneplan welke draait op powerplay en zonnepanelen van Enphase met een s metered envoy. Nu is mij verteld dat zonneplan de zonnepanelen niet aan kan sturen dus ook niet uit kan zetten als er negatieve prijzen zijn. Maar, mijn Enphase systeem (enlighten app) heeft ook een ai functie die de zonnepanelen ook uit kan zetten bij negatieve prijzen. Zonneplan geeft aan dat ik het beste de powerplay zonder huisondersteuning aan kan zetten en de ai functie van Enphase in de enlighten app. En dat ik dan geen negatieve prijzen betaal voor de teruglevering van opgewekte energie.

Kanttekening: sinds de batterij is geïnstalleerd kloppen de cijfers in de app niet meer door foutieve info van de meetspoelen in de meterkast. Zonneplan geeft aan dat dit niet uitmaakt, maar is dat ook zo? Heeft iemand hier ervaring mee en kan die mij bevestigen dat de 2 systemen los van elkaar werken ondanks foutieve info door toedoen van de thuisbatterij?

Hoor het graag, alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG

NvG

edwinkuipers schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:23:

Ik heb een thuisbatterij van zonneplan welke draait op powerplay en zonnepanelen van Enphase met een s metered envoy. Nu is mij verteld dat zonneplan de zonnepanelen niet aan kan sturen dus ook niet uit kan zetten als er negatieve prijzen zijn. Maar, mijn Enphase systeem (enlighten app) heeft ook een ai functie die de zonnepanelen ook uit kan zetten bij negatieve prijzen. Zonneplan geeft aan dat ik het beste de powerplay zonder huisondersteuning aan kan zetten en de ai functie van Enphase in de enlighten app. En dat ik dan geen negatieve prijzen betaal voor de teruglevering van opgewekte energie.

Kanttekening: sinds de batterij is geïnstalleerd kloppen de cijfers in de app niet meer door foutieve info van de meetspoelen in de meterkast. Zonneplan geeft aan dat dit niet uitmaakt, maar is dat ook zo? Heeft iemand hier ervaring mee en kan die mij bevestigen dat de 2 systemen los van elkaar werken ondanks foutieve info door toedoen van de thuisbatterij?

Rechts boven in de Enphase app kan je op een ? klikken waarna je op een pagina komt om vragen te stellen aan de Enphase community. Daar weten ze je vast verder te helpen.

Op tweakers staat ook een uitgebreid topic over Enphase. Via deze link Het grote Enphase topic - deel 2 kom je daar en kan je misschien ook antwoorden vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Nu online

Die enphase weet toch wanneer je stroom negatief is en wanneer je opwekt (stroom gaat eerst door de omvormer) dan schakelt die af. Wat je verder voor verbruik hebt laat die neem ik aan buiten beschouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinkuipers
Dank voor de antwoorden, hier kan ik verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Op de website van Zonneplan zie ik het onderstaande staan. Hoe zit dit opslaan en terugleveren er uit. Het opslaan proces komt overeen met normaal stroomverbruik. Bij het terugleveren verwacht je dan toch ook de prijs er voor te krijgen voor wat de stroom op dat moment waard is? Hoe moet ik in dit plaatje de vergoeding zien? Krijg je niet de eerlijke stroomprijs?

Met de Powerplay-modus draagt jouw thuisbatterij actief bij aan een stabiel energienet. De batterij slaat goedkope (vaak groene) stroom op en levert deze terug op momenten dat de prijs hoger is. Zonneplan stuurt dit automatisch aan via meerdere energiemarkten. Jij ontvangt een vergoeding voor deze inzet – zónder dat je er iets voor hoeft te doen. de afgelopen 12 maanden leverde dat tot wel € 1.501 op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09 11:05
Mooipraters. Als Zonneplan dat wilt. Zetten ze de epex open en de mogelijkheid zelf te laden en ontladen.

Oh nee…. Dan verdient Zonneplan niets…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte

Hassio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 11:16

ptjuh

New day, same old shit

Dus eigenlijk een home assistant nemen om dit fatsoenlijk te monitoren?

Even een vraagje:

Aan het begin van dit topic waren veel mensen behoorlijk enthousiast over Zonneplan. Maar in de laatste tien pagina’s die ik heb gelezen, lijkt het enthousiasme flink af te nemen — post na post wordt het minder positief.

Is Zonneplan echt zo teleurstellend? Of hadden mensen gewoon hogere verwachtingen qua opbrengsten, waardoor het nu tegenvalt?

Als ik naar het aanbod van Zonneplan kijk en de berekening erbij neem, zou ik juist minder gaan betalen voor mijn energiekosten. Volgens hun inschatting betaal ik €2.633,41 per jaar aan stroom (tegen een tarief van €0,26/kWh). Daarbovenop komt nog een geschatte opbrengst van €1.400,00 via Powerplay — verdiensten die mijn thuisbatterij realiseert door slim in te spelen op energieprijzen en het stroomnet stabiel te houden.

Dat betekent dat mijn netto kosten uitkomen op €1.233,41 per jaar. En met een investering van ongeveer €7.000 (inclusief btw-teruggave) voor de installatie, komt het rendement uit op 25,27% per jaar.

Als ik dat vergelijk met mijn huidige nettokosten die richting de €3.000 gaan, dan ga ik er toch gewoon op vooruit? Of zie ik iets over het hoofd?

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Nu online
ptjuh schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:51:
[...]

Even een vraagje:

Aan het begin van dit topic waren veel mensen behoorlijk enthousiast over Zonneplan. Maar in de laatste tien pagina’s die ik heb gelezen, lijkt het enthousiasme flink af te nemen — post na post wordt het minder positief.

Is Zonneplan echt zo teleurstellend? Of hadden mensen gewoon hogere verwachtingen qua opbrengsten, waardoor het nu tegenvalt?

Als ik naar het aanbod van Zonneplan kijk en de berekening erbij neem, zou ik juist minder gaan betalen voor mijn energiekosten. Volgens hun inschatting betaal ik €2.633,41 per jaar aan stroom (tegen een tarief van €0,26/kWh). Daarbovenop komt nog een geschatte opbrengst van €1.400,00 via Powerplay — verdiensten die mijn thuisbatterij realiseert door slim in te spelen op energieprijzen en het stroomnet stabiel te houden.

Dat betekent dat mijn netto kosten uitkomen op €1.233,41 per jaar. En met een investering van ongeveer €7.000 (inclusief btw-teruggave) voor de installatie, komt het rendement uit op 25,27% per jaar.

Als ik dat vergelijk met mijn huidige nettokosten die richting de €3.000 gaan, dan ga ik er toch gewoon op vooruit? Of zie ik iets over het hoofd?
De onbalansopbrengsten zijn afgelopen jaar minder dan het jaar ervoor. Waarschijnlijk valt dit gebruikers tegen en zijn ze daarom wat minder enthousiast.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-09 21:13
Mensen zijn Zonneplan wat zat.
Ik persoonlijk wel, vorig jaar kregen we regelmatig mail over hoe goed hun AI wel niet was als de opbrengsten flink waren.
Men schermde met verdiensten van 1800 - 1900 euro.
Vorig jaar augustus was de verdienste 240 euro. Zo’n 8 euro per dag.

Dit jaar stuurde Zonneplan weer mails, men had een manier gevonden om op nog meer meer markten te handelen. Als eerste aanbieder. Men schetste dat er 4 verschillende markten zouden komen. Het was er 1, en nu net nog een. Men is niet transparant.

Dit jaar is de opbrengst in augustus tot nu toe 44 euro, net 2,31 euro per dag.
En dan hoor je niets van Zonneplan, maar in hun marketingstrategie passen ze de verwachte jaaropbrengsten iets aan. Daarnaast maken ze er een koppelverkoop van, wie een Nexus laat afnemen verdient 200 euro en de Nexus zelf is ook voor nieuwe klanten voordeliger.
Men is ten opzichte van nieuwe klanten niet transparant over de nieuwste opbrengsten. En dat vind ik misdadig. 7900 euro is niet een bedrag wat mensen makkelijk ophoesten, je moet dan eerlijk zijn. Als een financiële dienstverlener hun prospectus op deze manier opstelt krijgen ze een tik over de vingers…

Ik vind dit soort praktijken bijzonder.
Je kan prima regelmatig over je product mailen, maar doe dat dan ook in mindere tijden. Dit lijkt een soort Pravda communicatie.

Even aanstippen voordat de slechte lezer er een andere conclusie uittrekt:

“Ik heb zelf gekozen voor de Nexus, gegokt en als deze trend zich voortzet gegokt en verloren”

Hier op het forum worden mensen die negatief over de Nexus zijn nog wel eens als zeurpieten weggezet en wordt er gezegd dat men naar het gemiddelde gekeken moet worden.
Ik heb net geschetst wat het gemiddelde doet de laatste maand. Over een jaar is dat nog steeds 4 euro per maand, maar het mooie van gemiddelden is dat een vliegende start een gemiddelde lang hoog kan houden…

Voor mensen die een Nexus overwegen of in bestelling hebben staan kan er maar 1 eerlijk advies zijn.
Begin er niet aan, hoewel je veel KWH krijgt per euro biedt de Nexus geen tot weinig mogelijkheden tot zelfaansturing. Concurrentie die duurder is heeft dat wel.
Ga niet uit van de verwachte terugverdientijd, het voorgestelde jaarlijkse rendement ga je op basis van de laatste maanden niet halen. Nooit niet.

De opbrengsten van augustus heb ik geschetst.
Voor juli was de opbrengst 3,01 per dag, maar daar zat een uitschieter van 1x 14 euro bij die het gemiddelde opkrikte van 2,65 naar de 3 euro.
De dag met de op een na hoogste opbrengst was net 7 euro… dat zet even eea in perspectief

Voor wat betreft de verwachte jaaropbrengst, die zal nu (op basis van juli en augustus) eerder rond de 900 euro tot 1000 euro liggen dan door Zonneplan geschetste 1600 euro per jaar.
Dát is het eerlijke verhaal, en die weet Zonneplan nog niet uit te dragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Guidoweb55 op 19-08-2025 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
ptjuh schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:51:
[...]

Even een vraagje:

Zoals in het zie:

Ik was al klant voor de nexus, die heb ik uiteindelijk gekocht om het net te helpen en uiteraard met de terugverdien verhalen. Het net helpen zie ik eerlijk gezegd niet, er is / was niks lokaal.

Mijn mening nu: ze hebben de afgelopen jaren dik aan marketing gedaan wat ze nooit deden, zonneplan was de allergoedkoopste net doordat ze niet veel uitgaven aan onzin als marketing.
Als ik geen klant met een nexus was hadden ze het mogen bekijken.

Waar geld is komt toch weer de mentaliteit: “overal praatjes, niks meer waarmaken”.

Ze zijn groot geworden en dat merk je.

Je het het veel over schattingen, niet schatten, rekenen.

Ik heb mijn Nexus nog gekocht voor de prijsdaling dus ik loop in theorie qua terugverdienen op niemand voor die hem 4 maanden later voor 7500 gekocht heeft.

Het is de afgelopen maanden stiller en stiller, toch merk je dat hier mensen blijven komen met vragen.

Het was een mooi verhaal. Het was even goed, nu zou ik het niet meer doen.

[ Voor 5% gewijzigd door DustPhyte op 19-08-2025 18:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DustPhyte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zEZR93r9d_mEizH4uRWTFoNKNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K24KOhdvx9k8UDXhc1Iy33eW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVaeUzgexihI1rK5i6_43AImsCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qoPHdDGPfdKgn6BZGU2vyJK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidoweb55
DustPhyte schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:56:
[...]

Zoals in het zie:

Ik was al klant voor de nexus, die heb ik uiteindelijk gekocht om het net te helpen en uiteraard met de terugverdien verhalen. Het net helpen zie ik eerlijk gezegd niet, er is / was niks lokaal.
Jawel, ze doen wel “lokaal”.
Kan je je de mail nog herinneren?

Zonneplan introduceert “grid guard” om te helpen het stroomnetwerk tijdens de spits te helpen.
Fancy naam en nobel streven. Tot je goed las en de je je realiseerde dat de Nexus gewoon niet meer handelde tussen deze spitstijden. Zonder vergoeding, in ieder geval zonder vergoeding voor de consument. Niets geen AI of op basis van inzichten. Gewoon een ordinair tijdslot waarop je accu niets doet.

https://www.zonneplan.nl/...rd?utm_source=chatgpt.com

[ Voor 11% gewijzigd door Guidoweb55 op 19-08-2025 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Guidoweb55 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:10:
[...]

Zonneplan introduceert “grid guard” om te helpen het stroomnetwerk tijdens de spits te helpen.
Fancy naam en nobel streven. Tot je goed las en de je je realiseerde dat de Nexus gewoon niet meer handelde tussen deze spitstijden. Zonder vergoeding, in ieder geval zonder vergoeding voor de consument. Niets geen AI of op basis van inzichten. Gewoon een ordinair tijdslot waarop je accu niets doet.

Die onzin herinner ik mij zeker nog, nexus staat meer flat line 12 uur niks te doen dan ooit. +1 voor het sarcasme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Nu online
Guidoweb55 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:10:
[...]

Zou Zonneplan daar zelf een vergoeding voor opstrijken van Tennet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
De mooiste vond ik nog: “de zomer komt er aan”. Weinig van gemerkt.

Print screens in chatgpt geladen, geen zin meer om veel bezig te zijn met dit topic.

Ik raad het af, zelfs de wijziging van 5 naar 2 minuten heeft niet het gewenste effect gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cgjx3yPpDiM6RmRNTZYYiJrKaz0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gO1wTUAGlIOQDMEeH6jBZXHC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door DustPhyte op 19-08-2025 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Nu online
DustPhyte schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:43:
De mooiste vond ik nog: “de zomer komt er aan”. Weinig van gemerkt.
Zomer? Amper een zonnige dag gehad dit jaar. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidoweb55
0xygen500 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:27:
[...]

Het zou mij verbazen als dat niet gebeurde.

Zou jij voor niets je auto laten staan voor een paar uur per dag als Rijkswaterstaat dat van je vraagt om het file probleem op te lossen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masterchiev
Zonneplan is 1 grote grap.
Soort noord Korea van de energiemarkten.

Ze zijn niet transparant:
- hoeveel verdienen ze aan jouw geladen kWh, ook van je panelen als je huisondersteuning aan hebt staan.
- geen openheid hoeveel ze verdienen aan jouw powerplay per maand. Geldt ook powerplay op de panelen.
- geen zichtbaarheid in de app hoeveel kWh er per markt is geladen/ontladen en de bijbehorende inkomsten.
- geen zelf sturing aan de batterij op de epex.
- geen zelf sturing op grootverbruikers
- geen changelogs met updates
- vendor lock-in je kan niet overstappen. Ja kan wel dan heb je alleen huisverbruik. Kan je nog niets.
- zadelen mensen op met een omvormer die erg beperkt is.

Daarnaast vloeit die niet transparantie verder in de bedrijfsvoering. Ik weet niet of jullie wel is Zonneplan hebben gebeld. Dan leest de telefonist(e) een Word documentje voor over powerplay, vraag je een beetje door. Dan slaan ze om naar bladzijde 2 van het Word documentje. Daar staat dat ze het doorgeven aan de development afdeling.

Via de mail is helemaal lachwekkend. Je krijgt copy paste berichten terug.

Ik raad een ieder aan om de nexus niet te nemen. Het is een fiasco. Al komen er nu maanden van 200€ per maan aan. Dat doet de ontransparante houding niet verbeteren.

AI marketing gooien ze er ook nog soms tegen aan🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Edit

[ Voor 93% gewijzigd door Guidoweb55 op 19-08-2025 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Nu online
Masterchiev schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:15:
Zonneplan is 1 grote grap.
Soort noord Korea van de energiemarkten.

Ze zijn niet transparant:
- hoeveel verdienen ze aan jouw geladen kWh, ook van je panelen als je huisondersteuning aan hebt staan.
- geen openheid hoeveel ze verdienen aan jouw powerplay per maand. Geldt ook powerplay op de panelen.
- geen zichtbaarheid in de app hoeveel kWh er per markt is geladen/ontladen en de bijbehorende inkomsten.
- geen zelf sturing aan de batterij op de epex.
- geen zelf sturing op grootverbruikers
- geen changelogs met updates
- vendor lock-in je kan niet overstappen. Ja kan wel dan heb je alleen huisverbruik. Kan je nog niets.
- zadelen mensen op met een omvormer die erg beperkt is.

Daarnaast vloeit die niet transparantie verder in de bedrijfsvoering. Ik weet niet of jullie wel is Zonneplan hebben gebeld. Dan leest de telefonist(e) een Word documentje voor over powerplay, vraag je een beetje door. Dan slaan ze om naar bladzijde 2 van het Word documentje. Daar staat dat ze het doorgeven aan de development afdeling.

Via de mail is helemaal lachwekkend. Je krijgt copy paste berichten terug.

Ik raad een ieder aan om de nexus niet te nemen. Het is een fiasco. Al komen er nu maanden van 200€ per maan aan. Dat doet de ontransparante houding niet verbeteren.

AI marketing gooien ze er ook nog soms tegen aan🤪
Zonneplan heeft niet verteld hoeveel van de onbalansvergoeding voor de klant is en hoeveel in de zakken van zonneplan verdwijnt? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
0xygen500 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:22:
[...]

Zonneplan heeft niet verteld hoeveel van de onbalansvergoeding voor de klant is en hoeveel in de zakken van zonneplan verdwijnt? :o
Dat heeft u goed. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLNyekCi_2Ise2-bdjCr6j3vL4g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X5bTvxwBqiYZ9bvNSH7TkVMN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Nu online
Haha wat een blackbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiBo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:58
Kunnen we het niet hebben over hoe je het beste Enphase kan combineren met de Nexus? De api van Enphase rapporteert maar een keer in de 15 minuten, dus heb een homewizzard kWh meter besteld zodat ik realtime info in Home Assistant heb. Wie heeft er al slimme dingen gedaan en wil dat delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxs
Wij hebben de batterij pas sinds dit jaar (kennelijk het jaar van de tegenvallende resultaten als ik de reacties moet geloven) en als ik de vergoeding deel door het aantal cycli verdienen wij € 2,83 per cycli. De batterij zou goed moeten zijn voor 6000 laadcycli, reken maar uit wat je ROI dan is. Pas als je in de contreien van € 1,25 komt te zitten speel je break-even. Daarnaast effectueer je zonnestroom die je overdag oplaadt en anders ‘s avonds had moeten inkopen. Ik ben nog niet zo negatief, maar meer mag altijd. Wel eens dat weinig transparant is, en de batterij ook op het oog onlogische keuzes maakt. Pas geleden was het verschil tussen de dal en de piek prijs van de day-ahead nagenoeg € 0,25 per kWh, toch hebben wij met een 20kWh batterij maar een lage vergoeding gemaakt op die bewuste dag ver buiten het geen wat je zou verwachten gezien de ruime prijsverschillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guidoweb55
Hij werkt dus niet op de day ahead markt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

er zijn wat moddergooi berichtjes en de aanloop er naar toe "gearchiveerd". Als er iets teveel is verdwenen, excuses.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxs
Guidoweb55 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:18:
Hij werkt dus niet op de day ahead markt.
Dat snap ik, vandaar de disclaimer dan het ogenschijnlijk lage opbrengsten zijn en er een gebrek aan transparantie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:08
waxs schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:00:
Wij hebben de batterij pas sinds dit jaar (kennelijk het jaar van de tegenvallende resultaten als ik de reacties moet geloven) en als ik de vergoeding deel door het aantal cycli verdienen wij € 2,83 per cycli. De batterij zou goed moeten zijn voor 6000 laadcycli, reken maar uit wat je ROI dan is. Pas als je in de contreien van € 1,25 komt te zitten speel je break-even.
Besef dat het overgrote deel van je toekomstige laadcycli na 2027 zullen zijn, zonder salderen ziet het plaatje er heel anders uit.

Is al meer bekend hoe Zonneplan denkt om te gaan met BTW en belastingen tegen die tijd? Als je voor elke kWh die je heen en weer pompt 15-20 cent aan Den Haag moet overmaken wordt het een prijzige hobby lijkt me.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidoweb55
Zonneplan is er zelf heilig van overtuigd dat ze een dusdanig goede administratieve backoffice hebben dat ze dit met vertrouwen tegemoet zien.
Update februari 2025: Minister Hermans geeft aan nog geen oplossing te hebben voor het voorkomen van dubbele energiebelasting en verwacht ook geen oplossing vóór 2027. Bij Zonneplan zijn we technisch volledig in staat om dubbele energiebelasting te voorkomen. We gaan daarom de gesprekken aan om onze oplossingen te delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxs
hoevenpe schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:02:
[...]

Besef dat het overgrote deel van je toekomstige laadcycli na 2027 zullen zijn, zonder salderen ziet het plaatje er heel anders uit.

Is al meer bekend hoe Zonneplan denkt om te gaan met BTW en belastingen tegen die tijd? Als je voor elke kWh die je heen en weer pompt 15-20 cent aan Den Haag moet overmaken wordt het een prijzige hobby lijkt me.
Die discussie heeft al plaatsgevonden op de voorgaande pagina’s. Kort samengevat, wettelijk gezien kan er niet meerdere malen belasting worden geheven over energie, daar moet (en gaat naar verwachting) dus een oplossing voor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:08
waxs schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:16:
Kort samengevat, wettelijk gezien kan er niet meerdere malen belasting worden geheven over energie, daar moet (en gaat naar verwachting) dus een oplossing voor komen.
Dan gaat Zonneplan dat dus voor je regelen, waarschijnlijk krijgt iedereen dan een veel hogere vergoeding om de energierekening met extra belasting en BTW te compenseren?

Als ze dat voor elkaar krijgen kan de Nexus imo interessant blijven, zeker als goedkope thuisbatterij om TLB te voorkomen. 7k voor 20 kWh is nog steeds voordeliger dan andere batterijen die nu op de markt zijn.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiBo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEa_p_09KtZFxeDYA7hYc4AkhgA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZlMV9VjuE9QJEs0p3lazlkLG.png?f=fotoalbum_large Bij mij lijkt de batterij offline. Bij jullie ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 21:41
JiBo schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 07:26:
[Afbeelding] Bij mij lijkt de batterij offline. Bij jullie ook?
Hier ook idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baskes
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-09 21:21
Hier ook
JiBo schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 07:26:
[Afbeelding] Bij mij lijkt de batterij offline. Bij jullie ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 07:06
Idem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 11:47
Yep, hier ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 21:50
Ik heb geen Nexus maar een laadpaal van Zonneplan en die is ook offline. Lijkt mij een storing bij de provider Vodafone.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 09:39
Gister ineens €4,20 verdiend, zal wel geschrokken zijn ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Je mist niet veel 😅 mijn nexus is nog in de lucht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxghFRiREbDf4uTdk_rqGd0oydo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5UdzL1onnHFsAwHFBspTSd5R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

DustPhyte schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:28:
Je mist niet veel 😅 mijn nexus is nog in de lucht.

[Afbeelding]
Volgens mij waren ze allemaal offline als ik de onbalans website zag. Maar alles is nu weer online. Iemand zal iets herstart hebben oid. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-09 09:19
ApexAlpha schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:18:
Gister ineens €4,20 verdiend, zal wel geschrokken zijn ervan.
En dan heb je de herberekening nog niet eens gehad 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 11:16

ptjuh

New day, same old shit

Iedereen bedankt voor de input en de eerlijke verhalen...

ik ga er eens goed overnadenken. Ook met het inzicht van 2027 in gedachten natuurlijk.

Wordt een drukke 2 weken voor mij om even een nieuwe energieleverancier te zoeken en of ik dat in combinatie wil met een thuisbatterij of niet.

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jumper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 19:07
ptjuh schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:14:
Iedereen bedankt voor de input en de eerlijke verhalen...

ik ga er eens goed overnadenken. Ook met het inzicht van 2027 in gedachten natuurlijk.

Wordt een drukke 2 weken voor mij om even een nieuwe energieleverancier te zoeken en of ik dat in combinatie wil met een thuisbatterij of niet.
Lees je goed in, bijna alles is al gezegd in youtube/media en de huidige 235 pagina's in dit forum.
Het is een investering maar voor mij ook "fun" om mee te spelen en wetende dat na 2027 ik de batterij eventueel kan tweaken en zelf kan aansturen.
Hier is mijn data om het transparant te maken wat batterij tot nu heeft opgeleverd en zover ik €0 meer heb hoeven betalen op mijn elec rekening
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSW_CrOXA9D8MIfXuwBKyvr3AsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfxrpazZ4o0Defy4YGWVTDXv.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAlgRvqpNHLhYhPQtXY9vUpIy5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJL0B5HLdlL8qWPJLIAjySrO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmAjA70N8R-PNeukvv8ZjzPjZnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRWNjHd07HjJ2gx8S2XOcRE8.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQkPdThGStyhJNmTGyax2x2-82M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WFxPozsFPrOMRpsDXQdgmejb.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door jumper op 20-08-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaboemwl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-09 10:16
De Nexus van zonneplan kan je zelf niet aansturen toch ?

als dit wel mogelijk is hoor ik dit heel graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Kaboemwl schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:54:
De Nexus van zonneplan kan je zelf niet aansturen toch ?

als dit wel mogelijk is hoor ik dit heel graag.
Niet out of the box, wel via modbus. Is terug te vinden in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaboemwl
kazuka schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:56:
[...]

Niet out of the box, wel via modbus. Is terug te vinden in dit topic.
Ja ik zag wel wat voor bij komen maar ik dacht dat dit alleen was om hem uit te lezen
ik zou hem graag zelf willen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Nu online
Waarom zou je de Nexus zelf willen aansturen? Neem aan dat je dan niet meer op de onbalansmarkt kan handelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jumper
0xygen500 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:23:
Waarom zou je de Nexus zelf willen aansturen? Neem aan dat je dan niet meer op de onbalansmarkt kan handelen?
Idd, je ontkoppeld je Nexus dan van het "AI algoritme" van zonneplan en stuurt middels modbus en HA of andere smarthome app de Nexus zelf aan.

Waarom? omdat het kan, Verstandig? moet iedereen zelf uitmaken, Leuk? zeker
Het is uiteindelijk je eigen accu die tot aan 2027 geld binnenharkt en daardoor vrij lage TCO heeft.
Je kunt dit alleen maar aanmoedigen want niemand kan ons garanderen dat de winst op de onbalansmarkt rendabel zal zijn.
Ik wil geen batterij cyclus verspillen per dag voor 1 euro winst. Dan zet ik hem liever in als volwaardige batterij

[ Voor 18% gewijzigd door jumper op 20-08-2025 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

0xygen500 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:23:
Klopt inderdaad. Zelf aansturen kan prima maar Zonneplan vind het niet leuk. Dan wordt het dus alleen nog maar gebruik maken van dynamische prijzen en geen powerplay meer. Je Nexus wordt uitgesloten van Powerplay vergoeding.

[ Voor 6% gewijzigd door GaMbiNo op 20-08-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Nu online
jumper schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:30:
[...]

Idd, je ontkoppeld je Nexus dan van het "AI algoritme" van zonneplan en stuurt middels modbus en HA of andere smarthome app de Nexus zelf aan.

Waarom? omdat het kan, Verstandig? moet iedereen zelf uitmaken, Leuk? zeker
Het is uiteindelijk je eigen accu die tot aan 2027 geld binnenharkt en daardoor vrij lage TCO heeft.
Je kunt dit alleen maar aanmoedigen want niemand kan ons garanderen dat de winst op de onbalansmarkt rendabel zal zijn.
Ik wil geen batterij cyclus verspillen per dag voor 1 euro winst. Dan zet ik hem liever in als volwaardige batterij
Kan je dan niet beter een ander soort batterij kopen die al geleverd wordt zonder slimme aansturing? Neem aan dat dit goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:20
waxs schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:16:
[...]

Die discussie heeft al plaatsgevonden op de voorgaande pagina’s. Kort samengevat, wettelijk gezien kan er niet meerdere malen belasting worden geheven over energie, daar moet (en gaat naar verwachting) dus een oplossing voor komen.
Welke wet zegt dat? Er wordt nu al dubbel belasting geheven. Namelijk energiebelasting en daarover weer BTW. Bovendien het heffen gaat alleen over wat er dan geleverd wordt. Er wordt geen belasting geheven over terug levering. De mogelijkheid tot salderen bestaat dan niet meer. maar dat is voor iedereen van toepassing. Dus waarom Zonneplan denkt daar een uitzondering voor te kunnen krijgen is een absoluut raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumper
0xygen500 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:42:
[...]

Kan je dan niet beter een ander soort batterij kopen die al geleverd wordt zonder slimme aansturing? Neem aan dat dit goedkoper is.
zou inderdaad kunnen maar mijn afweging is dat ik tot aan 2027 profiteer van onbalans. Eventueel heeft Zonneplan na die tijd ook nog iets sllim(mers) gebouwd waardoor nog steeds aantrekkelijk is en eventueel je iets meer zelf accu kunt gebruiken.
Voor de huidige prijssetting heb ik geen goedkoper alternatief gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Nu online
hanev001 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:02:
[...]

Welke wet zegt dat? Er wordt nu al dubbel belasting geheven. Namelijk energiebelasting en daarover weer BTW. Bovendien het heffen gaat alleen over wat er dan geleverd wordt. Er wordt geen belasting geheven over terug levering. De mogelijkheid tot salderen bestaat dan niet meer. maar dat is voor iedereen van toepassing. Dus waarom Zonneplan denkt daar een uitzondering voor te kunnen krijgen is een absoluut raadsel.
Btw is niet hetzelfde als energiebelasting. Daarom mag dat wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

jumper schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:07:
[...]

zou inderdaad kunnen maar mijn afweging is dat ik tot aan 2027 profiteer van onbalans. Eventueel heeft Zonneplan na die tijd ook nog iets sllim(mers) gebouwd waardoor nog steeds aantrekkelijk is en eventueel je iets meer zelf accu kunt gebruiken.
Voor de huidige prijssetting heb ik geen goedkoper alternatief gevonden.
Dat is een motief dat meer mensen in dit draadje hebben aangewend en daarom de Nexus hebben aangeschaft, zo ook ikzelf. Al vond ik dat onbalans gebeuren al snel nogal saai en heb ik alsnog een Victron systeem met 30kWh opslag ernaast gebouwd :+ .

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilbert-1980
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09:21
Ik heb een vraag over mijn factuur en daadwerkelijk opbrengst. Omdat Zonneplan alleen maar naar de powerplay vergoeding kijkt en niet naar de totale kosten heb ik het idee.

Ik zie het volgende in de app staan en op de factuur:

Powerplay geladen 664 KWH
Ontladen 572 KWH
vergoeding -96,42

Thuisgebruik geleverd 171,5 KWH
terug geleverd aan net 732,2 KWH
Kosten /opbrengst -122,56 (als ik geen Nexus had)

Factuur Juli geleverd 600,7 KWH
terug geleverd aan net 1032 KWH
Kosten/opbrengst -56,95

Als ik nu naar het totaal plaatje kijk, dan zijn mijn netto opbrengsten van de Nexus toch 96.42 + 56.95 (opbrengst powerplay + terugleveren stroom) = 153.37 MAAR als ik hiervan mijn zonnestroom teruglevering van af haal is dit maar (153.37-122.56)= 30.81

Reken ik verkeerd of heeft de Nexus daadwerkelijk maar 31,- gedaan in Juli?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxs
Gilbert-1980 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:50:
Ik heb een vraag over mijn factuur en daadwerkelijk opbrengst. Omdat Zonneplan alleen maar naar de powerplay vergoeding kijkt en niet naar de totale kosten heb ik het idee.

Ik zie het volgende in de app staan en op de factuur:

Powerplay geladen 664 KWH
Ontladen 572 KWH
vergoeding -96,42

Thuisgebruik geleverd 171,5 KWH
terug geleverd aan net 732,2 KWH
Kosten /opbrengst -122,56 (als ik geen Nexus had)

Factuur Juli geleverd 600,7 KWH
terug geleverd aan net 1032 KWH
Kosten/opbrengst -56,95

Als ik nu naar het totaal plaatje kijk, dan zijn mijn netto opbrengsten van de Nexus toch 96.42 + 56.95 (opbrengst powerplay + terugleveren stroom) = 153.37 MAAR als ik hiervan mijn zonnestroom teruglevering van af haal is dit maar (153.37-122.56)= 30.81

Reken ik verkeerd of heeft de Nexus daadwerkelijk maar 31,- gedaan in Juli?
Heb je het voorschot verrekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilbert-1980
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09:21
Nee, maar dan wordt het nog minder.
Maar dat zou voor de berekening ook niet kloppen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:08
0xygen500 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:27:
[...]

Zonder dat hebben ze al genoeg prikkel om dat te doen. De regionale netbeheerders beweerden steeds dat thuisbatterijen die 'handelden op onbalans' congestie veroorzaakten op het net, en probeerden zelfs de politiek te beinvloeden om dit in te perken of de verbieden. Door vrijwillig niet op onbalans te handelen in uren te handelen waarin er afnamecongestie optreedt op het regionale net, wordt de wind uit de zeilen gehaald van die discussie. Je verdienmodel beschermen is voorlopig belangrijker dan een extra beloning.

De ironie is natuurlijk dat thuisbatterijen in het algemeen natuurlijk uitstekend kunnen dienen als verzachters van congestie, of dat alleen een bepaalde richting in handelen op een bepaald moment tot het versterken van congestie leidt. Een beloningmodel daarvoor, in interactie met de vergoedingen op energiemarkten is echter zeer moeilijk maatschappelijk verantwoord in te richten.

• Masterchiev
thido schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:24:
[...]

Dat is een motief dat meer mensen in dit draadje hebben aangewend en daarom de Nexus hebben aangeschaft, zo ook ikzelf. Al vond ik dat onbalans gebeuren al snel nogal saai en heb ik alsnog een Victron systeem met 30kWh opslag ernaast gebouwd :+ .
Zit die op dezelfde automaat van de nexus?

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

Masterchiev schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:47:
[...]

Zit die op dezelfde automaat van de nexus?
Nee, die zit niet op dezelfde automaat als de Nexus.
En de Nexus zit op zijn beurt ook weer niet op de noodstroom voorziening ervan.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• NvG

NvG

@thido

Omdat het saai werd heb je het terugverdienplaatje dus maar helemaal losgelaten en een extra Victron van 30 kWh aangeschaft?
Hobby mag tenslotte desnoods “iets” kosten. (Toch al gauw € 13.000,— incl. btw. denk ik.)

Ik vraag me wel af in welke situaties je deze capaciteit van in totaal 50 kWh opslagruimte ooit nodig zal hebben?
Voor noodstroomvoorziening als je huis bijvoorbeeld anderhalve meter onder water komt te staan en de thuisbatterijen beneden staan is het ook niet geschikt. Een noodstroomaggregaat is dan een veel betere oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

NvG schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:40:
@thido

Omdat het saai werd heb je het terugverdienplaatje dus maar helemaal losgelaten en een extra Victron van 30 kWh aangeschaft?
Hobby mag tenslotte desnoods “iets” kosten. (Toch al gauw € 13.000,— incl. btw. denk ik.)

Ik vraag me wel af in welke situaties je deze capaciteit van in totaal 50 kWh opslagruimte ooit nodig zal hebben?
Voor noodstroomvoorziening als je huis bijvoorbeeld anderhalve meter onder water komt te staan en de thuisbatterijen beneden staan is het ook niet geschikt. Een noodstroomaggregaat is dan een veel betere oplossing.
Het 'terugverdienplaatje' van de Nexus blijft gewoon zoals hij is (althans het uitgangspunt daarvoor).
Ik ben vorig jaar overgestapt naar dynamisch omdat ik geen teruglever kosten wilde betalen en heb daarbij de Nexus genomen. Verder kun je daar zelf niets mee (als je onbalans handel wilt).
Om toch zelf wat te kunnen rommelen heb ik toen ook een 10kWh set gebouwd met de welbekende powerstreams (Eenvoudige thuisaccu samenstellen).

Van het een komt het ander en kwam daar een enkele Multiplus met 16kWh batterij bij.
Ik wilde graag een keer zelf zo'n batterij zelf in elkaar zetten.
Die set is vervolgens later weer uitgebreid naar 3x Multiplus met twee batterijen.
Daarbij zijn dan ook de nodige uitbreidingen in de meterkast gemaakt.
Kosten? geen idee. Terugverdienen? waarschijnlijk niet. Belangrijk? niet echt, heb er plezier van :-).

Edit: v.w.b. de capaciteit wordt de 10kWh set vnl ingezet om in de nacht NOM te houden.
De 30kWh set om verbruik van goedkope uren naar dure uren te verschuiven op momenten dat er meer stroom benodigd is, of gewoon leeg gooien als de prijs in de avond een keer erg hoog is.

[ Voor 8% gewijzigd door thido op 21-08-2025 16:46 ]

• NvG

NvG

@thido

Heerlijk zo’n hobby, en het dan eigenlijk in gang zetten omdat je geen terugleverkosten wilt betalen!!
Prachtig om te lezen.

• 0xygen500
  • Nu online
NvG schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:48:
@thido

Heerlijk zo’n hobby, en het dan eigenlijk in gang zetten omdat je geen terugleverkosten wilt betalen!!
Prachtig om te lezen.
Is toch zijn eigen keuze. Hobby kost geld. Je zelf een poot laten uitdraaien door een energiebedrijf is geen hobby.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Ik moet toegeven dat ik onder de indruk ben van hoe de energieleveranciers in staat zijn de onbalans te minimaliseren.
In augustus was de opbrengst vorig jaar tot nu toe Euro 198.22 en dit jaar in augustus tot nu toe Euro 57.55. Zou mooi zijn als dit geld ook terugvloeit naar de consumenten.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Nu online
John245 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:21:
Ik moet toegeven dat ik onder de indruk ben van hoe de energieleveranciers in staat zijn de onbalans te minimaliseren.
In augustus was de opbrengst vorig jaar tot nu toe Euro 198.22 en dit jaar in augustus tot nu toe Euro 57.55. Zou mooi zijn als dit geld ook terugvloeit naar de consumenten.
Bij de energiereuzen? Mwah denk het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwinkuipers
Het geld klotst hier via de meterkast naar binnen sinds 1 augustus! 2 euro en 29 cent gemiddeld per dag!!! Wat ben ik ontzettend blij met mijn investering. Over 9 jaar heb ik de batterij terugverdiend. Dat is 4.5 jaar langer dan me is verteld, maar ach, paar jaartjes meer of minder. Go zonneplan en powerplay! 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaboemwl
edwinkuipers schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:45:
Het geld klotst hier via de meterkast naar binnen sinds 1 augustus! 2 euro en 29 cent gemiddeld per dag!!! Wat ben ik ontzettend blij met mijn investering. Over 9 jaar heb ik de batterij terugverdiend. Dat is 4.5 jaar langer dan me is verteld, maar ach, paar jaartjes meer of minder. Go zonneplan en powerplay! 7(8)7
Ja als je ook nu nog een Nexus koopt dan snap je het niet helemaal deze batterij gaan we nooit meer terug verdienen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
edwinkuipers schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:45:
Die 4,5 jaar klopt ALS er een oplossing komt voor de dubbele belasting, ZP verwacht dat daar een oplossing voor komt. ( maar dat moeten ze wel anders word er geen Nexus meer verkocht) Maar niemand garandeert dat er een oplossing voor komt en zeker ZP niet.
Dan is het einde van Onbalanshandel voor particulieren.

[ Voor 4% gewijzigd door Peterhardenberg op 24-08-2025 13:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:49
Mensen hier lijken echt allemaal in de mooie praatjes van zonneplan te zijn gestonken zonder zelf verder te kijken dan hun neus lang is.

Als je dit topic vooraf had gevolgd dan had je al gelezen en gezien dat de opbrengsten minder zijn geworden.

Zonneplan heeft daarnaast altijd gesproken over verwachte opbrengst.
Dat betekend dat ze die opbrengst verwachten, dat is wat anders dan gegarandeerde opbrengst.
Bij gegarandeerde opbrengst verzekeren ze jouw die opbrengst.

Hou alstublieft op met klagen en doe voortaan zelf goed onderzoek ipv alleen de verkoper te geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Nu online
Bongoarnhem schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:01:
Mensen hier lijken echt allemaal in de mooie praatjes van zonneplan te zijn gestonken zonder zelf verder te kijken dan hun neus lang is.

Als je dit topic vooraf had gevolgd dan had je al gelezen en gezien dat de opbrengsten minder zijn geworden.

Dat betekend dat ze die opbrengst verwachten, dat is wat anders dan gegarandeerde opbrengst.

Hou alstublieft op met klagen en doe voortaan zelf goed onderzoek ipv alleen de verkoper te geloven.
Je mag niet je ongenoegen aangeven in een topic waar het over juist dat product gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte

Ik was er redelijk snel bij, ik verwachte niet de 2100 maar 1800, dat is niet gehaald. Het is en blijft crimineel dat ze blijven adverteren met beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwinkuipers

Ik heb echt wel onderzoek gedaan en ook dit forum gelezen, maar het is juist deze maand bij uitstek die echt belabberd is tov andere maanden. Dat is een feit. En als het positief is dan zal ik dat ook zeker benoemen. Maar als het wat minder is dan is dit inderdaad volgens mij de plek om dat ook te uiten zodat anderen na mij een nog betere keuze kunnen maken. Dat is dus niet alleen om mijn ongenoegen te uiten maar om ook anderen te behoeden. Dus hou ajb op met klagen over mijn klaagzang want de pot verwijt te ketel. We klagen allebei, we moeten beiden wat kwijt. Ik over de batterij en jij over mijn mening. Daar is een forum voor. Fijn toch en zeker als het op een respectvolle manier gebeurt waar we ruimte laten voor de mening van de ander. Dank voor je waardevolle bijdrage, ik voel me gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
edwinkuipers schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:32:
[...]

Ik heb echt wel onderzoek gedaan en ook dit forum gelezen, maar het is juist deze maand bij uitstek die echt belabberd is tov andere maanden. Dat is een feit. En als het positief is dan zal ik dat ook zeker benoemen. Maar als het wat minder is dan is dit inderdaad volgens mij de plek om dat ook te uiten zodat anderen na mij een nog betere keuze kunnen maken. Dat is dus niet alleen om mijn ongenoegen te uiten maar om ook anderen te behoeden. Dus hou ajb op met klagen over mijn klaagzang want de pot verwijt te ketel. We klagen allebei, we moeten beiden wat kwijt. Ik over de batterij en jij over mijn mening. Daar is een forum voor. Fijn toch en zeker als het op een respectvolle manier gebeurt waar we ruimte laten voor de mening van de ander. Dank voor je waardevolle bijdrage, ik voel me gehoord.
Het ging hiervoor vooral over de cycli, niet eens de opbrengst. Ondertussen maakt dat allemaal niet meer uit. Mensen die nu kopen zijn dom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
DustPhyte schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:33:
[...]

Het ging hiervoor vooral over de cycli, niet eens de opbrengst. Ondertussen maakt dat allemaal niet meer uit. Mensen die nu kopen zijn dom.
Dat is nogal een uitspraak. En waarom zijn de mensen die eerder gekocht hebben niet dom? Voor de introductie waren er ook genoeg artikelen met een waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinkuipers
DustPhyte schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:33:
[...]

Ik proef ook wat frustratie en dat is prima. Je baalt ook van je "domme" keuze. Alleen vind ik het nog steeds geen domme keuze. In 2027 schakel ik over naar eigen gebruik en dat voelt ook prima en zeker niet dom. Was alleen fijn geweest als ik nu al een mooie start zou hebben gehad. Maar wie weet komt dat nog. We blijven hopen. 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edwinkuipers
John245 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:03:
[...]

Dat is nogal een uitspraak. En waarom zijn de mensen die eerder gekocht hebben niet dom? Voor de introductie waren er ook genoeg artikelen met een waarschuwing.
Volledig met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
John245 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:03:
[...]

We zijn al meer dan een jaar verder, als je nu koopt hoop ik dat je je gezien hebt wat de echte opbrengsten zijn? Dom was waarschijnlijk een slechte term.

Als je dit topic al lang aan het volgen bent kan ik mij niet inbeelden dat je een Nexus zou aanschaffen.

1) totaal geen controle over de nexus tenzij je zelf gaat aansturen.
2) van 2100 euro per jaar naar 1600 en minder in enkele maanden.

[ Voor 22% gewijzigd door DustPhyte op 24-08-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
edwinkuipers schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:11:
[...]

Ik proef ook wat frustratie en dat is prima. Je baalt ook van je "domme" keuze. Alleen vind ik het nog steeds geen domme keuze. In 2027 schakel ik over naar eigen gebruik en dat voelt ook prima en zeker niet dom. Was alleen fijn geweest als ik nu al een mooie start zou hebben gehad. Maar wie weet komt dat nog. We blijven hopen. 😉
Geen frustratie, een waarschuwing. Hoe ziet dat eigen gebruik er uit naar jou mening? Met de hardware die je nu hebt van zonneplan?
Pagina: 1 ... 59 ... 63 Laatste