Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:28
Ik heb die van mij in Juni aangeschaft.
Via zo'n medewerker, die je telefonisch benaderd. Toen dacht ik eerst, zo'n thuisbatterij, daar begin ik nooit aan. Veel te duur en het duurt te lang voor je hem terug hebt verdiend.
Toen ben ik gaan lezen op internet en ook dit forum. Daaruit bleek dat er wel degelijk rond de 1600 per jaar te verdienen viel. Dus ik heb ze terug gebeld om er toch mee door te gaan. Na belasting teruggave kost hij mij 7000 euro. Vond dat veel geld, maar voor een 20kWh batterij eigenlijk wel ok (en met de gedachte dat hij mogelijk binnen 4,5 jaar terug te verdienen is, hoewel dat na 2027 onzeker is). En Juni zag er ook nog prima uit. Alleen daarna ging het snel bergafwaarts. Dat had ik niet ingecalculeerd. Nog geen 100 euro per maand schiet gewoon niet op.
Ik zie het echter ook als investering en vind het leuk wat ermee te stoeien. Eventueel ga ik hem later via homeassistant aansturen. Er komen vast wel wat interessante mogelijkheden.

Dus ik ben misschien 1 van die domme mensen, maar ik heb er nog steeds geen spijt van. Wel hoop ik dat zonneplan uiteindelijk met wat software komt, waar we als consument wat meer invloed op de batterij kunnen uitoefenen. Op dit moment zou ik hem zo ook niemand aanraden

[ Voor 4% gewijzigd door Pirelly op 24-08-2025 19:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:18
Ach. Ik heb nooit de illusie gehad hem 100% terug te verdienen.
Het was nog steeds een scherpe prijs voor de kWh. En alles wat ik terugverdiende was mooi meegenomen. Er zullen zat mensen op dit forum zitten die NIET zo negatief zijn, zoals ik.
Een prima apparaat, voor een prima prijs. En in 2027 zijn er geheid tal van scripts en mogelijkheden om hem zelf te sturen. Wellicht zelfs turnkey oplossingen door wat slimme jongens, voor de minder technische mensen onder ons die iets willen. Ik ben alles behalve pessimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05:21
edwinkuipers schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:32:
[...]

Ik heb echt wel onderzoek gedaan en ook dit forum gelezen, maar het is juist deze maand bij uitstek die echt belabberd is tov andere maanden. Dat is een feit. En als het positief is dan zal ik dat ook zeker benoemen. Maar als het wat minder is dan is dit inderdaad volgens mij de plek om dat ook te uiten zodat anderen na mij een nog betere keuze kunnen maken. Dat is dus niet alleen om mijn ongenoegen te uiten maar om ook anderen te behoeden. Dus hou ajb op met klagen over mijn klaagzang want de pot verwijt te ketel. We klagen allebei, we moeten beiden wat kwijt. Ik over de batterij en jij over mijn mening. Daar is een forum voor. Fijn toch en zeker als het op een respectvolle manier gebeurt waar we ruimte laten voor de mening van de ander. Dank voor je waardevolle bijdrage, ik voel me gehoord.
Opbrengst is niet het ding. Garantie icm cycli is het ding.
Als je 2€ per dag pakt met een halve cycli hoor je mij niet. Garantie is 100% op dag 1 en gaat dan per cycli naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:55
<knip> Nergens voor nodig

[ Voor 85% gewijzigd door Septillion op 24-08-2025 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:33
Hier ook een tevreden Nexus eigenaar :) (en al 35% terugverdiend ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
jojost1 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:49:
Hier ook een tevreden Nexus eigenaar :) (en al 35% terugverdiend ook)
Dan heb je je nexus al van het begin en ben je niet eerlijk over de opbrengsten nu voor nieuwe eigenaren. Hou toch op.

Of je hebt de lagere prijs gehad, de paar laatste goede maanden. Je kan dit product niemand meer aanraden. Vraag me soms af wie hier eerlijk is.

[ Voor 19% gewijzigd door DustPhyte op 24-08-2025 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uuQxf5Qmx0wLygiY9tokRiwisg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Apm0OwCwB8bIgkICPipTQzy1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rt83S_3btbiWqMs9JPboDnkEvAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ye38UwyQ9Yh5aARpILxRzHXL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Laatst online: 22:33
DustPhyte schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:50:
[...]
Dan heb je je nexus al van het begin en ben je niet eerlijk over de opbrengsten nu voor nieuwe eigenaren. Hou toch op.
Daar zeg ik toch helemaal niets over :o vind je het gek dat er hier wordt geklaagd over (je) geklaag met dit soort reacties.. er wordt hier al genoeg ‘gewaarschuwd’, een keer wat ‘positiefs’ zeggen en dan krijg je dit 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
jojost1 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:03:
[...]

Daar zeg ik toch helemaal niets over :o vind je het gek dat er hier wordt geklaagd over (je) geklaag met dit soort reacties.. er wordt hier al genoeg ‘gewaarschuwd’, een keer wat ‘positiefs’ zeggen en dan krijg je dit 8)7
Omdat er weinig positiefs te melden is wellicht.

Vandaag wordt er weer 5€ verknald, kan ik je nu al zeggen.
De nexus had nagenoeg negatief kunnen laden vandaag op de epex tot 100% in de middag. En zometeen op 28 cent heerlijk kunnen ontladen.
20kwh x 0.28€ = 5,60€.

Denk dat we de helft nog niet eens halen vandaag👌.
Top apparaat. Heel positief ook.

En ik snap het hoor. Zonneplan heeft ons zo gegijzeld dat we niets kunnen met die baksteen en Zonneplan verdiend niet zoveel als je op de epex ontlaad.

[ Voor 9% gewijzigd door Masterchiev op 24-08-2025 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Masterchiev schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:09:
[...]

Omdat er weinig positiefs te melden is wellicht.

Vandaag wordt er weer 5€ verknald, kan ik je nu al zeggen.
De nexus had nagenoeg negatief kunnen laden vandaag op de epex tot 100% in de middag. En zometeen op 28 cent heerlijk kunnen ontladen.
20kwh x 0.28€ = 5,60€.

Denk dat we de helft nog niet eens halen vandaag👌.
Top apparaat. Heel positief ook.
Dit, alsof er medewerkers van zonneplan posten hier 😋🤪 “ik heb al x procent terug”, met de oude bedragen per maand, voor nieuwe eigenaren gaat dat lastiger desondanks de lagere prijs.

[ Voor 10% gewijzigd door DustPhyte op 24-08-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:55
Tsja dat is het risico als je in een nieuw product stapt. Volgens mij was er van te voren bekend dat Zonneplan met hun AI ging handelen. Dat je dit niet zelf kon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
0xygen500 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:09:
Tsja dat is het risico als je in een nieuw product stapt. Volgens mij was er van te voren bekend dat Zonneplan met hun AI ging handelen. Dat je dit niet zelf kon doen.
Klopt, meest domme ai die ik ooit gezien heb. Overigens een marketing term. Je zou zeggen dat ai voor het meest hoge inkomen gaat. Zeker als het “lerend” is. Het stabiele zou moeten zorgen voor een leercurve.

Of het inkomen wat het meest voor Zonneplan genereert. Wat denk jij?

[ Voor 8% gewijzigd door Masterchiev op 24-08-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Masterchiev schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:12:
[...]

Klopt, meest domme ai die ik ooit gezien heb. Overigens een marketing term. Je zou zeggen dat ai voor het meest hoge inkomen gaat. Zeker als het “lerend” is. Het stabiele zou moeten zorgen voor een leercurve.

Of het inkomen wat het meest voor Zonneplan genereert. Wat denk jij?
Zonneplan heeft de kaarten in handen. Zij weten hoe er verdeeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-09 17:50
0xygen500 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:17:
[...]

Zonneplan heeft de kaarten in handen. Zij weten hoe er verdeeld wordt.
Klopt helemaal,
Alleen jammer dat de kaarten voor ZP helemaal helder zijn en voor de klanten zijn het blinde kaarten.
Als ik naar het gedrag van het laden en ontladen kijken, zit daar weinig AI achter,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pirelly schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:57:
Ik heb die van mij in Juni aangeschaft.
Via zo'n medewerker, die je telefonisch benaderd. Toen dacht ik eerst, zo'n thuisbatterij, daar begin ik nooit aan. Veel te duur en het duurt te lang voor je hem terug hebt verdiend.
Toen ben ik gaan lezen op internet en ook dit forum. Daaruit bleek dat er wel degelijk rond de 1600 per jaar te verdienen viel. Dus ik heb ze terug gebeld om er toch mee door te gaan. Na belasting teruggave kost hij mij 7000 euro. Vond dat veel geld, maar voor een 20kWh batterij eigenlijk wel ok (en met de gedachte dat hij mogelijk binnen 4,5 jaar terug te verdienen is, hoewel dat na 2027 onzeker is). En Juni zag er ook nog prima uit. Alleen daarna ging het snel bergafwaarts. Dat had ik niet ingecalculeerd. Nog geen 100 euro per maand schiet gewoon niet op.
Ik zie het echter ook als investering en vind het leuk wat ermee te stoeien. Eventueel ga ik hem later via homeassistant aansturen. Er komen vast wel wat interessante mogelijkheden.

Dus ik ben misschien 1 van die domme mensen, maar ik heb er nog steeds geen spijt van. Wel hoop ik dat zonneplan uiteindelijk met wat software komt, waar we als consument wat meer invloed op de batterij kunnen uitoefenen. Op dit moment zou ik hem zo ook niemand aanraden
Wel eens gekeken naar Zendure? Zelf te sturen. Ruim 17 kWh opslagcapaciteit en met teruggave BTW 4700 euro. Little offtopic. Dus ter info.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 00:48

NvG

@Devke

Zendure wordt voor deze prijs zonder omvormer, p1 meter en installatiekosten aangeboden. Het klinkt dus leuk maar kan alsnog flink in de papieren lopen als ook de meterkast moet worden aangepast naar 3 fase en uitbreiding van aardlekschakelaars. Bij mij was het team van Zonneplan meer dan vier uur bezig om te installeren inclusief het boren onder de fundering door om in de meterkast vanuit de garage te kunnen komen. Kosten die niet gefactureerd werden omdat het in de aanschafprijs was opgenomen. Ik neem aan dat je de BTW teruggave ook zelf moet regelen. Als je je daar niet in verdiept hebt, kan het zomaar zijn dat je de teruggave al verspeeld hebt op het moment van factureren omdat er op die naam al eens BTW is teruggevraagd.

Het is dus misschien wel een beetje appelen met peren vergelijken op deze manier.

[ Voor 5% gewijzigd door NvG op 25-08-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NvG schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:20:
@Devke

Zendure wordt voor deze prijs zonder omvormer, p1 meter en installatiekosten aangeboden. Het klinkt dus leuk maar kan alsnog flink in de papieren lopen als ook de meterkast moet worden aangepast naar 3 fase en uitbreiding van aardlekschakelaars. Bij mij was het team van Zonneplan meer dan vier bezig om te installeren inclusief het boren onder de fundering door om in de meterkast vanuit de garage te kunnen komen. Kosten die niet gefactureerd werden omdat het in de aanschafprijs was opgenomen. Ik neem aan dat je de BTW teruggave ook zelf moet regelen. Als je je daar niet in verdiept hebt, kan het zomaar zijn dat je de teruggave al verspeeld hebt op het moment van factureren omdat er op die naam al eens BTW is teruggevraagd.
Is inclusief omvormer. Wel exclusief idd aanpassingen meterkast maar je kan op een bezette groep op 800 Watt (ont)laden. Even los van het feit of je dat zou moeten willen. Ik heb hem hier op een eigen groep zitten. Kosten rond de 600 euro electriciën. Naar 3F moet je met zonneplan ook dus die kun je wegstrepen tegen elkaar. Mbt BTW teruggave. Kan via de centrale. De facts zijn gechecked hier vooraf 😜.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

Devke schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:29:
[...]

Is inclusief omvormer. Wel exclusief idd aanpassingen meterkast maar je kan op een bezette groep op 800 Watt (ont)laden. Even los van het feit of je dat zou moeten willen. Ik heb hem hier op een eigen groep zitten. Kosten rond de 600 euro electriciën. Naar 3F moet je met zonneplan ook dus die kun je wegstrepen tegen elkaar. Mbt BTW teruggave. Kan via de centrale. De facts zijn gechecked hier vooraf 😜.
De omvormer zit er inderdaad bij heb ik gezien.
Toch nog een vraagje.
Om absoluut teruggave van BTW te kunnen krijgen is een vereiste dat er gehandeld wordt, omdat anders later de BTW mogelijk toch nog moet worden betaald. Er mag dus niet alleen maar goedkoop opgeslagen worden voor eigen consumptie in dure uren.

In hoeverre is bij Zendure het handelen inzichtelijker en beter ai gestuurd dan bij Zonneplan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
NvG schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:54:
[...]

Toch nog een vraagje.
Om absoluut teruggave van BTW te kunnen krijgen is een vereiste dat er gehandeld wordt, omdat anders later de BTW mogelijk toch nog moet worden betaald. Er mag dus niet alleen maar goedkoop opgeslagen worden voor eigen consumptie in dure uren.

In hoeverre is bij Zendure het handelen inzichtelijker en beter ai gestuurd dan bij Zonneplan?
Ik laad de batterij automatisch op middels een automatisering in HA. Goedkoopste uren. Op de duurste uren automatische teruglevering. Daarnaast staan 2 HW batterijen NOM te draaien in de overige avond uren / nacht. Zijn de batterijen leeg (Zendure)...... dan gaat er een seintje naar de HW batterijen dat ze NOM kunnen draaien. Alles wat terugverdiend wordt is meegenomen.

Netto afnemer..... geld bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3lhuIpe9QAHmGelek8aGqG73Bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmehSd9SsciuAaZMjXvnulaP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Devke op 25-08-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
NvG schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:54:
[...]

Toch nog een vraagje.

De crux zit het in epex handelen. Als de nexus naast onbalans handel, epex door gebruiker zou toestaan dan zouden we dikke winsten gehaald worden. Dit kan simpel bereikt worden door een percentage in te laten stellen in de Zonneplan app.

Bijv 50% onbalans/intraday handel
50% epex handel dmv automatische handel of gebruiker. Vanuit deze 50% reservatie kan ook huisondersteuning worden gebruikt.
En dan een regel dat dit tweemaal per maand kan worden aangepast aangezien Zonneplan moet weten hoeveel kWh ze beschikbaar hebben voor de intraday handel ( dat is verkoop/inkoop per bieding dus je moet er aan voldoen ). De huisondersteuning moet dan worden opgerekt tot aan 2500 watt.

Dan is het hele probleem opgelost.

Dan heb je de meest veelzijdige batterij op de markt.
Probleem is alleen voor Zonneplan dat op de epex niets extra verdiend word voor Zonneplan. En daarom komt dit niet voorlopig naar de nexus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

Devke schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:04:
[...]

Ik laad de batterij automatisch op middels een automatisering in HA. Goedkoopste uren. Op de duurste uren automatische teruglevering. Daarnaast staan 2 HW batterijen NOM te draaien in de overige avond uren / nacht. Zijn de batterijen leeg (Zendure)...... dan gaat er een seintje naar de HW batterijen dat ze NOM kunnen draaien. Alles wat terugverdiend wordt is meegenomen.

Netto afnemer..... geld bij.

[Afbeelding]
Dus Zendure wordt via HA aangestuurd als systeem naast Zonneplan.
Dat betekent dat voor zonnepanelen, praktisch altijd eerst aangeschaft, en het Zonneplan systeem al BTW is teruggevraagd en dat het voor een Zendure thuisbatterij, zoals werd voorgesteld, dus niet nog eens voor een derde keer kan.

Dat verhoogd het kostenplaatje direct met ruim 21%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NvG schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:42:
[...]

Dus Zendure wordt via HA aangestuurd als systeem naast Zonneplan.
Dat betekent dat voor zonnepanelen, praktisch altijd eerst aangeschaft, en het Zonneplan systeem al BTW is teruggevraagd en dat het voor een Zendure thuisbatterij, zoals werd voorgesteld, dus niet nog eens voor een derde keer kan.

Dat verhoogd het kostenplaatje direct met ruim 21%.
Ik heb geen Nexus. Zonnepanelen op mijn naam. Batterijen op naam partner incl dynamisch contract. Eerst contract dan pas aanschaf batterij. Dus mijn verhaal staat nog overeind 😊. Het kan goedkoper met meer vrijheden. Maar goed voor dit topic te ver denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 25-08-2025 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG

NvG

@Devke

Daar werd ik alweer door je op het verkeerde been gezet.
Topicstarter en een duidelijk plaatje van Zonneplan uit de app en toch geen Nexus. Dat kan natuurlijk ook nog.

Je bent duidelijk een mens die niet over één nacht ijs gaat.👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Devke schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:38:
[...]

Wel eens gekeken naar Zendure? Zelf te sturen. Ruim 17 kWh opslagcapaciteit en met teruggave BTW 4700 euro. Little offtopic. Dus ter info.
Nee, die was me helaas nog niet opgevallen. Moet ook eerlijk zeggen dat ik eigenlijk helemaal niet naar thuisbatterijen gekeken heb tot op een maand of 3 geleden. Ik vond ze gewoon te duur voor wat ze (voor mij) konden betekenen. Maar toen kwam het zonneplan verhaal voorbij, met de mogelijke terugverdientijd van 4,5 jaar. Dat vond ik wel interessant.
Achteraf had ik misschien wat meer onderzoek kunnen doen en, met mijn kennis van home assistant, een beter alternatief kunnen kiezen. Daar is het echter te laat voor. Ik hoop dus echt dat zonneplan met een betere software komt, want op dit moment kunnen de beloofde bedragen gewoon niet waar gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:51

GaMbiNo

1337

Pirelly schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:55:
[...]

Nee, die was me helaas nog niet opgevallen. Moet ook eerlijk zeggen dat ik eigenlijk helemaal niet naar thuisbatterijen gekeken heb tot op een maand of 3 geleden. Ik vond ze gewoon te duur voor wat ze (voor mij) konden betekenen. Maar toen kwam het zonneplan verhaal voorbij, met de mogelijke terugverdientijd van 4,5 jaar. Dat vond ik wel interessant.
Achteraf had ik misschien wat meer onderzoek kunnen doen en, met mijn kennis van home assistant, een beter alternatief kunnen kiezen. Daar is het echter te laat voor. Ik hoop dus echt dat zonneplan met een betere software komt, want op dit moment kunnen de beloofde bedragen gewoon niet waar gemaakt worden.
De Zonneplan hardware is ook prima via Home assistant aan te sturen hoor. Daar heb je niet perse andere hardware voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pirelly
GaMbiNo schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:59:
[...]

De Zonneplan hardware is ook prima via Home assistant aan te sturen hoor. Daar heb je niet persen andere hardware voor nodig.
Dat is waar. Ik wil dus ook gewoon eerst een jaartje kijken hoe het loopt. En als het dan niet bevalt, ga ik m zelf proberen aan te sturen.

[ Voor 47% gewijzigd door Pirelly op 25-08-2025 15:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Pirelly schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:05:
[...]

Dat is waar. Ik wil dus ook gewoon eerst een jaartje kijken hoe het loopt. En als het dan niet bevalt, ga ik m zelf proberen aan te sturen.
Zo zit ik er ook in. Zodra Powerplay niet meer interessant is ga ik zelf sturen op epex prijzen.

Ik heb dan ook totaal geen spijt van de Nexus. Alle Powerplay winst die ik tot die tijd maak is meegenomen. En met de hardware van de Nexus is helemaal niets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-08 10:40

JoJo_nl

Yu !

Tja het word ook gestuurd op de onbalans en niet op winstmaximalisatie. Probleem is echter als je dit zelf aanstuurt dat het juridisch een ander verhaal wordt. Er staat ook niet voor niets bij de optie voor zelfverbruik de verdienregeling niet meer geldt. Hoe dat zelf stiekem aansturen gezien wordt geen idee. De aansturing vd nexus gaat via de omvormer en daar kom je niet in vooralsnog. De nexus batterij forceren te ontladen geeft iig een teruglevering via het net en valt dan onder de salderingsregeling. Het opladen via zonnepanelen zit ook in de AI ingebakken. (vinkje zetten). Dat doet deze op zich wel redelijk ok. Nadeel is wel dat de inkomsten vh ding teruglopen. Sowieso zonder de extra optie zijn de inkomsten vergeleken met een jaar terug behoorlijk teruggelopen.

If something sucks make it better...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

JoJo_nl schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:59:
Tja het word ook gestuurd op de onbalans en niet op winstmaximalisatie. Probleem is echter als je dit zelf aanstuurt dat het juridisch een ander verhaal wordt. Er staat ook niet voor niets bij de optie voor zelfverbruik de verdienregeling niet meer geldt. Hoe dat zelf stiekem aansturen gezien wordt geen idee. De aansturing vd nexus gaat via de omvormer en daar kom je niet in vooralsnog. De nexus batterij forceren te ontladen geeft iig een teruglevering via het net en valt dan onder de salderingsregeling. Het opladen via zonnepanelen zit ook in de AI ingebakken. (vinkje zetten). Dat doet deze op zich wel redelijk ok. Nadeel is wel dat de inkomsten vh ding teruglopen. Sowieso zonder de extra optie zijn de inkomsten vergeleken met een jaar terug behoorlijk teruggelopen.
Mocht je zelf willen aansturen kun je de Zonneplan dongle er gewoon uittrekken. In dit topic is wel te vinden dat je de omvormer wel degelijk in kan en dat hij heel goed is aan te sturen.

Je kan dus zelf een hele mooie nul op de meter modus maken die exact je opwek opslaat en precies de juiste hoeveelheid terug levert om je verbruik af te dekken. ;)

Dit is wat mij betreft een hele goeie optie als powerplay echt niet meer interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinkuipers
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 06:19
Als je op de site van onbalansmarkt.com kijkt dan zie je dat de klanten van Frankenergie vaak meer omzet genereren per dag dan zonneplan klanten. Kan iemand uitleggen hoe dat komt? Bijv: Iemand met dezelfde accu grootte en standaard instelling staat nu op 2.04euro en ik sta op 0.35euro. Zij hanteren dezelfde strategieën maar hebben wel meer omzet. Wie o wie?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinkuipers
edwinkuipers schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:18:
Als je op de site van onbalansmarkt.com kijkt dan zie je dat de klanten van Frankenergie vaak meer omzet genereren per dag dan zonneplan klanten. Kan iemand uitleggen hoe dat komt? Bijv: Iemand met dezelfde accu grootte en standaard instelling staat nu op 2.04euro en ik sta op 0.35euro. Zij hanteren dezelfde strategieën maar hebben wel meer omzet. Wie o wie?!?
Herstel: 0.32euro. Snel antwoord graag want dit slimme systeem zet me dalijk weer op 0.00 :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
edwinkuipers schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:35:
[...]

Herstel: 0.32euro. Snel antwoord graag want dit slimme systeem zet me dalijk weer op 0.00 :9~
Zij maken gebruik van ander systeem met andere AI (als je het zo wilt noemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaboemwl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-09 12:01
GaMbiNo schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:42:
[...]

Mocht je zelf willen aansturen kun je de Zonneplan dongle er gewoon uittrekken. In dit topic is wel te vinden dat je de omvormer wel degelijk in kan en dat hij heel goed is aan te sturen.

Je kan dus zelf een hele mooie nul op de meter modus maken die exact je opwek opslaat en precies de juiste hoeveelheid terug levert om je verbruik af te dekken. ;)

Dit is wat mij betreft een hele goeie optie als powerplay echt niet meer interessant is.
je doet net of dit heel makkelijk is je ik zie alleen maar iets op dit forum dat je hem alleen kan uitlezen
als ik hem zelf kan aansturen en 0 op de meter kan houden dan zou ik dat gelijk doen, ik weet niet of er een youtube filmpje van is om dit te zelf te maken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Kaboemwl schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:32:
[...]

je doet net of dit heel makkelijk is je ik zie alleen maar iets op dit forum dat je hem alleen kan uitlezen
als ik hem zelf kan aansturen en 0 op de meter kan houden dan zou ik dat gelijk doen, ik weet niet of er een youtube filmpje van is om dit te zelf te maken ?
Zoek naar de posts van @Dominic-070 in dit topic. Hij heeft stap voor stap uitgelegd hoe je je Nexus in HA krijgt via modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

Dat zou wel een mooie optie zijn tegen de tijd dat de salderingsregeling is afgeschaft. Neem aan dat zonneplan daar ook vast over nadenkt. Gezien ze zelf energieleverancier zijn kan de nexus gewoon inkomsten blijven genereren buiten de salderingsregeling om. Voor wat betreft de HA integratie.. best leuk maar daar kun je alleen mee uitlezen? Ik heb zelf een Homey en die leest uit via een app die verbinding maakt net zoals hun eigen zonneplan app. Voor mij zou het leuk zijn om het zwikkie direct aan te sturen en per minuut uit te kunnen lezen. Tot nu toe nog niks daarover gevonden en ik heb geen tijd om dit zelf uit te zoeken. Een werkbare oplossing zou dus fijn zijn. Evenals mijn enphase zonnepanelen systeem. Vergeet ook voor het gemak niet dat je de accu niet zomaar even elke minuut laat switchen met op en ontladen. Dat is zeer nadelig voor de levensduur vd accu. Zonneplan doet duidelijk moeite om de levensduur zolang als mogelijk is te houden. Er zelf mee lopen spelen geeft een risico dus en je moet wel een beetje inzicht hebben in wat een BMS daadwerkelijk doet en hoe de accu optimaal te gebruiken. Dat houd dus in niet voor elk wissewasje de BMS te overladen met verschillende opdrachten.

[ Voor 28% gewijzigd door JoJo_nl op 26-08-2025 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zQK0-KsKKs7h5y3oCuGXuRcvvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBzCkahIRNY97hIMbBaxEkT9.jpg?f=fotoalbum_large
De zonnepanelen leveren nu 800watt +- en 207watt gaat daarvan naar de accu. De overige watt is huidige verbruik. Het houd dus goed rekening met het verbruik/opslag in huis.
De opbrengst na 1,5 jaar is echter niet zo hoog meer. Het 1e jaar ging dit best lekker, maar het laatste ½ jaar + 3 maanden de extra optie bij de AI aan voor thuisgebruik resulteert in een vrij lage opbrengst tot nu. Temeer een reden om het zelf te gaan sturen. Maar hoe uit zich dat in de praktijk gezien de omvormer+meter dongle bijhoud wat er daadwerkelijk geproduceerd en afgenomen wordt ? Juridisch gaat dit via een andere weg en maakt deel uit van zonneplan als energieleverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

JoJo_nl schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:51:
Dat zou wel een mooie optie zijn tegen de tijd dat de salderingsregeling is afgeschaft. Neem aan dat zonneplan daar ook vast over nadenkt. Gezien ze zelf energieleverancier zijn kan de nexus gewoon inkomsten blijven genereren buiten de salderingsregeling om. Voor wat betreft de HA integratie.. best leuk maar daar kun je alleen mee uitlezen? Ik heb zelf een Homey en die leest uit via een app die verbinding maakt net zoals hun eigen zonneplan app. Voor mij zou het leuk zijn om het zwikkie direct aan te sturen en per minuut uit te kunnen lezen. Tot nu toe nog niks daarover gevonden en ik heb geen tijd om dit zelf uit te zoeken. Een werkbare oplossing zou dus fijn zijn. Evenals mijn enphase zonnepanelen systeem. Vergeet ook voor het gemak niet dat je de accu niet zomaar even elke minuut laat switchen met op en ontladen. Dat is zeer nadelig voor de levensduur vd accu. Zonneplan doet duidelijk moeite om de levensduur zolang als mogelijk is te houden. Er zelf mee lopen spelen geeft een risico dus en je moet wel een beetje inzicht hebben in wat een BMS daadwerkelijk doet en hoe de accu optimaal te gebruiken. Dat houd dus in niet voor elk wissewasje de BMS te overladen met verschillende opdrachten.
Lees even de post boven je. @Dominic-070 heeft uitgelegd hoe je de boel via modbus in Home Assistant krijgt en direct aan kan sturen. :P Het is dus zeker niet alleen uitlezen.

Zoek even naar waveshare oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

Kaboemwl schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:32:
[...]

Nee dat is het dus niet. Het aansturen is vast wel op de een of andere manier voor elkaar te krijgen, maar dan komt het juridisch verhaal om de hoek kijken met afwikkeling vd betaling. Zelfs met afschaffing vd salderingsregeling heeft dit haken en ogen gezien de afwikkeling van betaling voor de nexus energie apart via zonneplan als energieleverancier loopt. Tenzij je dit voor lief neemt en de powerplay vergeet, is dit niet echt een werkbare oplossing vooralsnog.
De AI met huisondersteuning aan doet ook wel vrij goed zijn best om de 0 op de meter te houden, rekening houdend met de accu.

[ Voor 6% gewijzigd door JoJo_nl op 26-08-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

JoJo_nl schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:17:
[...]

Nee dat is het dus niet. Het aansturen is vast wel op de een of andere manier voor elkaar te krijgen, maar dan komt het juridisch verhaal om de hoek kijken met afwikkeling vd betaling. Zelfs met afschaffing vd salderingsregeling heeft dit haken en ogen gezien de afwikkeling van betaling voor de nexus energie apart via zonneplan als energieleverancier loopt. Tenzij je dit voor lief neemt en de powerplay vergeet, is dit niet echt een werkbare oplossing vooralsnog.
Dat juridische is helemaal niet zo ingewikkeld. Je trekt de dongle eruit en neemt afstand van de Powerplay vergoeding. Daarna stuur je zelf aan op EPEX prijzen en wordt je energie verrekend zoals alle andere teruggeleverde/verbruikte energie. En zoals met elke andere thuisbatterij ook zou plaatsvinden.

Je neemt dus idd afstand van de schimmige powerplay berekeningen en hebt ineens weer een inzichtelijke factuur alleen gebaseerde op verbruikte/geleverde energie en epex prijzen.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

GaMbiNo schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:21:
[...]

Dat juridische is helemaal niet zo ingewikkeld. Je trekt de dongle eruit en neemt afstand van de Powerplay vergoeding. Daarna stuur je zelf aan op EPEX prijzen en wordt je energie verrekend zoals alle andere teruggeleverde/verbruikte energie. En zoals met elke andere thuisbatterij ook zou plaatsvinden.

Je neemt dus idd afstand van de schimmige powerplay berekeningen en hebt ineens weer een inzichtelijke factuur alleen gebaseerde op verbruikte/geleverde energie en epex prijzen.. ;)
ja niet dus, want dan val je onder de salderingsregeling en word er btw gerekend. Dan draait het ook puur om het zoveel mogelijk op de 0 op de meter te houden. Na afschaffing salderingsregeling wordt dit lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

JoJo_nl schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

ja niet dus, want dan val je onder de salderingsregeling en word er btw gerekend. Dan draait het ook puur om het zoveel mogelijk op de 0 op de meter te houden. Na afschaffing salderingsregeling wordt dit lastig.
Lijkt me niet. Als je zelf je eigen energie gaat opslaan en zo dus terugleveren voorkomt, en de batterij later exact je verbruik laat terugleveren maak je perfect gebruik van de Nexus. Zo gaat er zo weinig mogelijk energie langs de meter en dat is na afschaffen salderen ideaal.

Ook na afschaffen van de salderingsregeling is dat een mooie use-case voor een Nexus die 0 op de meter draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

GaMbiNo schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:30:
[...]

Lijkt me niet. Als je zelf je eigen energie gaat opslaan en zo dus terugleveren voorkomt, en de batterij later exact je verbruik laat terugleveren maak je perfect gebruik van de Nexus. Zo gaat er zo weinig mogelijk energie langs de meter en dat is na afschaffen salderen ideaal.

Ook na afschaffen van de salderingsregeling is dat een mooie use-case voor een Nexus die 0 op de meter draait.
Ik snap je beredenering wel, maar dat verbruik terugleveren is dan onderhevig aan teruglever kosten en btw. Je zult het dus direct moeten compenseren en niet achteraf. Het is niet zo simpel als dat je het stelt. Gebruikte en teruggeleverde energie gaat sowieso langs de meter. De kunst is dus om dat te voorkomen door direct vd accu te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

JoJo_nl schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:34:
[...]

Ik snap je beredenering wel, maar dat verbruik terugleveren is dan onderhevig aan teruglever kosten en btw. Je zult het dus direct moeten compenseren en niet achteraf. Het is niet zo simpel als dat je het stelt. Gebruikte en teruggeleverde energie gaat sowieso langs de meter. De kunst is dus om dat te voorkomen door direct vd accu te trekken.
Exact, en dat is dus mogelijk d.m.v. zelf aansturen, of Zonneplan moet nog met een modus komen die dit directer en beter doet dan nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Zo ziet het er in HA uit als je zelf de Nexus laad en ontlaad commando's wilt geven. Je geeft het Amperage in (bv 26A) en binnen enkele seconde begint de Nexus te laden of ontladen. Nadeel is dat zolang de ZP dongle zit aangesloten deze waarden elke 5 min. ofzo weer worden overschreven door het Powerplay algoritme. Dus dongle eruit trekken en je kunt zelf aan de slag met automatisering op bijv. EPEX prijzen.

Ik zoek nog wel een handige manier om de dongle op afstand uit te zetten ipv hem er handmatig uit te trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzE3Pfoy2lGDQo_8tiwDX82bPjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HOCibnxBPcCiXr90tkWgApQM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

GaMbiNo schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:35:
[...]

Exact, en dat is dus mogelijk d.m.v. zelf aansturen, of Zonneplan moet nog met een modus komen die dit directer en beter doet dan nu.
Maar dat gaat dus niet, want de accu kan niet zo precies terugleveren. En daarbij gaat het ten koste vd acculevensduur. En hoe wil je dat overdag doen met laden vd zonnepanelen af en tegelijkertijd leveren? Het idee is goed, de uitvoering praktisch onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

kazuka schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:39:
Zo ziet het er in HA uit als je zelf de Nexus laad en ontlaad commando's wilt geven. Je geeft het Amperage in (bv 26A) en binnen enkele seconde begint de Nexus te laden of ontladen. Nadeel is dat zolang de ZP dongle zit aangesloten deze waarden elke 5 min. ofzo weer worden overschreven door het Powerplay algoritme. Dus dongle eruit trekken en je kunt zelf aan de slag met automatisering op bijv. EPEX prijzen.

Ik zoek nog wel een handige manier om de dongle op afstand uit te zetten ipv hem er handmatig uit te trekken.

[Afbeelding]
relais er tussen bouwen? Mooi dat het zelf te regelen valt dat op/ontladen. Zoiets heb ik dan nodig voor de Homey ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

kazuka schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:39:

[Afbeelding]
Dat kan. Dat heeft @CryptoCake al eens gedeeld: CryptoCake in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

JoJo_nl schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:43:
[...]

Maar dat gaat dus niet, want de accu kan niet zo precies terugleveren. En daarbij gaat het ten koste vd acculevensduur. En hoe wil je dat overdag doen met laden vd zonnepanelen af en tegelijkertijd leveren? Het idee is goed, de uitvoering praktisch onmogelijk.
De Nexus is te schakelen op tienden van ampères. Dat betekent bij de Nexus met stapjes van rond de 40 watt( de interne spanning is rond de 400 volt). Dat lijkt me nauwkeurig zat toch? Daarmee kun je je verbruik over de meter echt zo goed als op 0 krijgen hoor.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat volgens jou onmogelijk is? Als je een P1 meter hebt die verbruik of teruglevering signaleert kun je de Nexus toch meer/minder laten leveren/laden zodat het verbruik/teruglevering over de meter continu rond 0 is.

[ Voor 16% gewijzigd door GaMbiNo op 26-08-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

GaMbiNo schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:50:
[...]

De Nexus is te schakelen op tienden van ampères. Dat betekent bij de Nexus met stapjes van rond de 40 watt( de interne spanning is rond de 400 volt). Dat lijkt me nauwkeurig zat toch? Daarmee kun je je verbruik over de meter echt zo goed als op 0 krijgen hoor.
Dat is wel redelijk te sturen dan. Maar zo goed als is niet goed genoeg. Voor mij dan. En dan nog geeft het veel stress op de accu. Een dure accu die je het liefst zo lang mogelijk gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

JoJo_nl schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:56:
[...]

Dat is wel redelijk te sturen dan. Maar zo goed als is niet goed genoeg. Voor mij dan. En dan nog geeft het veel stress op de accu. Een dure accu die je het liefst zo lang mogelijk gebruikt.
Ik weet niet waar je naar op zoek bent, maar stapjes van 40 watt betekent in de praktijk een verbruik/teruglevering van maximaal 20 watt over de meter. Dat is toch heel netjes? :)
Zijn er veel thuisbatterijen die dat beter doen?

En als je dit verantwoord doet, dus niet iedere seconde enorm bijsturen, zal de impact op de levensduur best meevallen.

[ Voor 3% gewijzigd door GaMbiNo op 26-08-2025 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

Mja de perfecte oplossing? Die is er dus niet. Echter wat mogelijk is, is wel redelijk ok. De hoeveelheid seconden gaat op den duur wel aantikken dus ik ben niet helemaal overtuigd nog. En hoeveel impact het gaat hebben op de terugverdientermijn is ook nog onduidelijk wegens gebrek aan data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

JoJo_nl schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:40:
Mja de perfecte oplossing? Die is er dus niet. Echter wat mogelijk is, is wel redelijk ok. De hoeveelheid seconden gaat op den duur wel aantikken dus ik ben niet helemaal overtuigd nog. En hoeveel impact het gaat hebben op de terugverdientermijn is ook nog onduidelijk wegens gebrek aan data.
Hoe kom je erbij dat frequent aansturen 'slecht' zou zijn voor de accu's?

Nul-op-meter schakelen is frequent maar in het algemeen met beperkte vermogensdelta voor een gemiddeld huis. Daar heeft die batterij geen enkele moeite mee, dat is zelfs één van de voornaamste scenario's waarvoor dat spul is ontworpen.

Het enige wat 'schadelijk' zou kunnen zijn is het frequent wisselen van volle capaciteit laden en ontladen, d.w.z. in dit geval snel heen en weer van -10kW naar 10kW. En dat is dan eerder van toepassing op de omvormer en minder op de batterij. Maar elke paar seconden dergelijke extreme wisselingen zijn niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Volgens mij kan je niet zomaar over op 0 op de meter, daarvoor hebben ze de btw teruggaaf niet in het leven geroepen. Dat zou misbruik zijn van de KOR bij aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:59
Natuurlijk kan dat wel, je kan ook gewoon alle apparaten uit doen en 6 maanden naar het buitenland vertrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
SidewalkSuper schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:49:
Natuurlijk kan dat wel, je kan ook gewoon alle apparaten uit doen en 6 maanden naar het buitenland vertrekken.
Dan blijft de accu toch op onbalans draaien?

Klopt, ga je naar nom dan moet je het terugbetalen. Zonneplan zet je facturen door naar de centrale. Heb je toestemming voor gegeven overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
SidewalkSuper schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:49:
Je krijgt btw terug omdat je jezelf opgeeft als ondernemer. Als je dan niet meer gaat handelen is dat regels misbruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG

NvG

@0xygen500

De belastingdienst gaat er vanuit dat je minimaal vijf jaar moet handelen. Als er na die vijf jaar bij jou een controle plaatsvindt en je hebt bijvoorbeeld maar drie jaar gehandeld, dan moet je tweevijfde gedeelte van het oorspronkelijke BTW bedrag mogelijk terugbetalen. De kans daarop is als particulier niet zo erg groot maar ze kunnen ook via Zonneplan of andere bronnen bij je terecht komen.

Zonneplan adviseert in ieder geval om minimaal één jaar te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Werner
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 13:44
Vraagje zijn er al klanten/mensen die zelf controle hebben over de zonneplan nexus om die op zelf gekozen tijden te laden of ontladen. Ik vraag dit omdat als dit kan je zonnestroom kan leveren op dure momenten voor zonsondergang met een bonus en dan meer verdient als de onbalans markt want die verdiensten vallen zwaar tegen. Ik heb deze vraag ook op FB geplaatst en iemand melde dat ZP dit zelf kan maar omdat ze dan niets verdienen deze mogelijkheid achterhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
A. Werner schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:53:
Vraagje zijn er al klanten/mensen die zelf controle hebben over de zonneplan nexus om die op zelf gekozen tijden te laden of ontladen. Ik vraag dit omdat als dit kan je zonnestroom kan leveren op dure momenten voor zonsondergang met een bonus en dan meer verdient als de onbalans markt want die verdiensten vallen zwaar tegen. Ik heb deze vraag ook op FB geplaatst en iemand melde dat ZP dit zelf kan maar omdat ze dan niets verdienen deze mogelijkheid achterhouden.
Dit is de afgelopen pagina al besproken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyEnyak
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-09 10:00
eerste jaar waren verdiensten prima, nu valt het tegen.
Zonneplan moet mogelijkheid open stellen om te handelen op dynamische prijzen ipv alleen onbalans..

voor mensen die nu een batterij van zonneplan willen kopen wordt het wel erg onaantrekkelijk gemaakt om te kopen. en vervolgens er niet mee te kunnen doen wat ze willen (terwijl dit wel makkelijk mogelijk te maken moet zijn voor zonneplan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
FunkyEnyak schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:12:
eerste jaar waren verdiensten prima, nu valt het tegen.
Zonneplan moet mogelijkheid open stellen om te handelen op dynamische prijzen ipv alleen onbalans..

voor mensen die nu een batterij van zonneplan willen kopen wordt het wel erg onaantrekkelijk gemaakt om te kopen. en vervolgens er niet mee te kunnen doen wat ze willen (terwijl dit wel makkelijk mogelijk te maken moet zijn voor zonneplan).
Helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
NvG schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:39:
@0xygen500

De belastingdienst gaat er vanuit dat je minimaal vijf jaar moet handelen. Als er na die vijf jaar bij jou een controle plaatsvindt en je hebt bijvoorbeeld maar drie jaar gehandeld, dan moet je tweevijfde gedeelte van het oorspronkelijke BTW bedrag mogelijk terugbetalen. De kans daarop is als particulier niet zo erg groot maar ze kunnen ook via Zonneplan of andere bronnen bij je terecht komen.
Heb je daar ene bron voor? Zowel voor die 5 jaar als voor het genoemde dat je BTW mogelijk moet terugbetalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG

NvG

@Wolly

Bij de belastingdienst kan je dat hier vinden:

https://www.belastingdien...tw?utm_source=chatgpt.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Daar staat niet dat je btw moet terugbetalen als je alles uitzet en voor een periode van 6 naar het buitenland gaat.

Alleen als je er prive mee gaat handelen binnen 5 jaar heb je te maken met de herzieningstermijn zoals ik die site lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

Wolly schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:59:
[...]

Daar staat niet dat je btw moet terugbetalen als je alles uitzet en voor een periode van 6 naar het buitenland gaat.

Alleen als je er prive mee gaat handelen binnen 5 jaar heb je te maken met de herzieningstermijn zoals ik die site lees.
Zoals ik eerder schreef kan je daar “mogelijk” mee te maken krijgen.
Lang niet in alle gevallen dus.
Bijvoorbeeld ook niet als het terug te geven bedrag aan BTW onder € 500,— over een jaar blijft. De totaal teruggevraagde BTW moet dus meer dan € 2500,— geweest zijn. Daar kan je dus mee te maken krijgen als je flinke extra installatiekosten hebt betrokken bij de BTW teruggave aanvraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:37
Voor de geïnteresseerden

Je hebt er even op gewacht, maar nu is het zover. Jouw Zonneplan thuisbatterij mét noodstroomfunctie staat klaar voor installatie!
De noodstroomfunctie die jij hebt gekozen, werkt met een specifieke, krachtige omvormer. Het mooie: deze is direct geïntegreerd met de batterij. Zo heb je één strak en compleet systeem in huis.
Straks profiteer jij van:
Sneller laden: Tot 7% sneller dankzij het krachtige 11 kW laadvermogen.
Strak design: Eén compleet geïntegreerd systeem.
Altijd stroom: Ook zekerheid als stroom in de wijk uitvalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVuRf5LscvPQKEquZvqHQ--YFIc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/1M6MC168zUFGCfqA8qHZytqQ.gif?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sTj8cvXz6O0tD7dgWJ7hKFze5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBMhCuJse5jlJ8IXwJmlfFrq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Kacang op 27-08-2025 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnieo
  • Laatst online: 31-08 17:15
Zojuist een mail ontvangen van zonneplan over mijn in bestelling staande nexus met noodstroom. Ze gaan daarvoor een nieuw model uitleveren. Met andere omvormer van 11kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Oh, lekker is dat. Net 2 maanden geleden geïnstalleerd en nu alweer verouderd...

Mag ik vragen wat de prijs van het model met noodstroom voorziening is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kacang
Pirelly schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:29:
Oh, lekker is dat. Net 2 maanden geleden geïnstalleerd en nu alweer verouderd...

Mag ik vragen wat de prijs van het model met noodstroom voorziening is?
Stond ooit verstopt op deze link: https://www.zonneplan.nl/...isbatterij-als-noodstroom

Dacht 250 euro meer ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Staat daar nog steeds. De hele woning van stroom voorzien via de noodstroomvoorziening zou dan rond de 3000 euro kosten. Pittig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kacang
GaMbiNo schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:48:
[...]

Staat daar nog steeds. De hele woning van stroom voorzien via de noodstroomvoorziening zou dan rond de 3000 euro kosten. Pittig.
Nee. Dat is als voorbeeld als je t ergens zou laten doen. Deze unit was gewoon 200 euro meer. Noodstroom in de zin van een simpele stopcontact. Meer is het niet hoor.

Gevonden in een oude screenshot. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1BJ5ZCLA6uLcO0I3rGmtQA4Dmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JomgJTG46LhgrtH8agMCcfq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Kacang op 27-08-2025 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingofzamunda23
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-09 12:22
Ik las eerder over vragen over Frank Energie en Zonneplan ik vind de verschillen wel erg groot de laatste tijd. Bij zonneplan blijft het verdacht stil de laatste tijd. Er wordt niet veel uitgelegd over alle nieuwe features en markten. Een simpele nieuwsbrief dat is het. Terwijl er eerder QA via youtube waren etc. we hebben wel allemaal 9 tot 10k uitgegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:18
GaMbiNo schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:50:
[...]

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat volgens jou onmogelijk is? Als je een P1 meter hebt die verbruik of teruglevering signaleert kun je de Nexus toch meer/minder laten leveren/laden zodat het verbruik/teruglevering over de meter continu rond 0 is.
Ideaal zou zijn dat je hem kon plaatsen TUSSEN de meterkast en de netstroom.
Dan gaat alle stroom van het huis van en naar de leverancier eerst via de Nexus. Die kan dan ipv de netstroom het missende stroom leveren of opslaan. Als het niet meer volstaat of prijstechnisch niet gunstig is, dan doen hij een passthrough naar de leverancier.

Als een soort UPS dus in datacentra.

Nu ben ik geen elektricien, dus: kán dit überhaupt en is dat toegestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-08 12:59
Nog even iets anders over het schakelen van de batterij. Het valt mij op dat soms de verdiensten teruglopen bij het laden of ontladen van de batterij. Dit is eigenlijk voor mij niet wenselijk, al is het begrijpelijk met de filosofie achter de batterij van Zonneplan. Het is volgens mij dus ook mogelijk om hier via HA een waarschuwing voor te krijgen en zelfs de laad of ontlaad schakeling van Zonneplan te overschrijven zodat de verdiensten niet teruglopen.
Wat is jullie mening hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53

_Arthur

blub

Kacang schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:58:
Nee. Dat is als voorbeeld als je t ergens zou laten doen. Deze unit was gewoon 200 euro meer. Noodstroom in de zin van een simpele stopcontact. Meer is het niet hoor.
GaMbiNo heeft het over dat de hele woning van stroom voorzien blijft, niet maar 1 stopcontactje naast je batterij. En dat kost wel iets meer dan 200,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

_Arthur schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:26:
[...]

GaMbiNo heeft het over dat de hele woning van stroom voorzien blijft, niet maar 1 stopcontactje naast je batterij. En dat kost wel iets meer dan 200,-
Ik zou persoonlijk ook alleen geïnteresseerd zijn als de hele woning voorzien blijft van stroom. 1 noodstroom stopcontact is leuk maar niet wat ik zou willen. Dan moet je zelf nog met een haspel door je huis om alle koelkasten, vriezers e.d. weer van stroom te voorzien. ;)

Maar Zonneplan bied alleen een noodstroom stopcontact aan zo te zien?

[ Voor 6% gewijzigd door GaMbiNo op 27-08-2025 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09 17:47
GaMbiNo schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:49:
[...]

Ik zou persoonlijk ook alleen geïnteresseerd zijn als de hele woning voorzien blijft van stroom. 1 noodstroom stopcontact is leuk maar niet wat ik zou willen. Dan moet je zelf nog met een haspel door je huis om alle koelkasten, vriezers e.d. weer van stroom te voorzien. ;)

Maar Zonneplan bied alleen een noodstroom stopcontact aan zo te zien?
Makkelijk op te lossen
Stekker van de accu rechtstreeks in het stopcontact stoppen. Uiteraard wel gevaarlijk met open contacten dus je moet weten wat je doet. Automaten (van netbeheerder) richting net uitzetten en gaan!
Het is wel, werkt enkel voor de fase waar het stopcontact op aangesloten us

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@erikfw ik snap dat het werkt, maar ik zou het op geen enkele manier aan willen raden.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaboemwl
arnieo schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:20:
Zojuist een mail ontvangen van zonneplan over mijn in bestelling staande nexus met noodstroom. Ze gaan daarvoor een nieuw model uitleveren. Met andere omvormer van 11kW.
dan ben je dom als je nu nog een nexus besteld bestel nou iets dat je zelf de controle heb over je accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

Micronikje schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:13:
Nog even iets anders over het schakelen van de batterij. Het valt mij op dat soms de verdiensten teruglopen bij het laden of ontladen van de batterij. Dit is eigenlijk voor mij niet wenselijk, al is het begrijpelijk met de filosofie achter de batterij van Zonneplan. Het is volgens mij dus ook mogelijk om hier via HA een waarschuwing voor te krijgen en zelfs de laad of ontlaad schakeling van Zonneplan te overschrijven zodat de verdiensten niet teruglopen.
Twee kapiteins op één schip bij het laden en ontladen, dat gaat waarschijnlijk niet goed. Als powerplay nog werkt dan overschrijft het HA. Powerplay uitschakelen door zelfconsumptie in te stellen geeft HA de ruimte om te sturen. Daar zijn scripts voor beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
NvG schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:32:
[...]

Twee kapiteins op één schip bij het laden en ontladen, dat gaat waarschijnlijk niet goed. Als powerplay nog werkt dan overschrijft het HA. Powerplay uitschakelen door zelfconsumptie in te stellen geeft HA de ruimte om te sturen. Daar zijn scripts voor beschikbaar.
Er is nog geen homey integratie volgens mij of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Kacang schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:18:
Voor de geïnteresseerden

Je hebt er even op gewacht, maar nu is het zover. Jouw Zonneplan thuisbatterij mét noodstroomfunctie staat klaar voor installatie!
De noodstroomfunctie die jij hebt gekozen, werkt met een specifieke, krachtige omvormer. Het mooie: deze is direct geïntegreerd met de batterij. Zo heb je één strak en compleet systeem in huis.
Straks profiteer jij van:
Sneller laden: Tot 7% sneller dankzij het krachtige 11 kW laadvermogen.
Strak design: Eén compleet geïntegreerd systeem.
Altijd stroom: Ook zekerheid als stroom in de wijk uitvalt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Denk dat niemand meer op een Zonneplan accu wacht maar die 11kw is niet toevallig denk ik. Ik voel al een samenwerking met de laadpaal aankomen🤣 die laadt met 11kw.

• NvG

NvG

Masterchiev schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:36:
[...]

Er is nog geen homey integratie volgens mij of wel?
Dat zou ik niet weten. Ik had het alleen over Home Assistant. Ik maak geen gebruik van Homey.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jurbo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:05
Micronikje schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:13:
Het algoritme besluit soms om te laden terwijl de prijzen niet negatief zijn. Dit kost geld. Echter, ik ben al een aantal keer heel erg blij geweest dat er werd geladen omdat er daarna flinke onbalans was waar de kosten ruimschoots goed werden gemaakt. Daarnaast is het, na de implementatie van het nieuwe algoritme, soms zo dat de de opbrengsten dalen, maar dat het later wordt gecorrigeerd. Het lijkt er op dat de vergoeding dan tijdelijk op de verkeerde markt wordt berekend. Daarom zou ik in beide gevallen niet ingrijpen. Het reguleert zich zelf doorgaans best wel goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arnieo
Kaboemwl schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:46:
[...]

dan ben je dom als je nu nog een nexus besteld bestel nou iets dat je zelf de controle heb over je accu
Bedankt voor deze reactie en je goedbedoelde advies. Zoals je kan lezen in dit topic is deze hardware ook gewoon prima zelf aan te sturen. Maar dan kan je geen gebruik meer maken van powerplay. Maar die reacties lijk je zelf doelbewust te negeren.

Op dit moment is de prijs van de Nexus zover ik kan vinden nogsteeds vrij laag voor wat je krijgt. En ga ik nog lekker een jaartje gebruik maken van powerplay nu salderen nog kan.
Daarna zien we wel verder en kunnen we altijd nog over gaan tot het zelf aansturen van de hele handel.

Niet iedereen koopt een thuis accu om winst te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 22:58
Jurbo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:03:
[...]

Het algoritme besluit soms om te laden terwijl de prijzen niet negatief zijn. Dit kost geld. Echter, ik ben al een aantal keer heel erg blij geweest dat er werd geladen omdat er daarna flinke onbalans was waar de kosten ruimschoots goed werden gemaakt. Daarnaast is het, na de implementatie van het nieuwe algoritme, soms zo dat de de opbrengsten dalen, maar dat het later wordt gecorrigeerd. Het lijkt er op dat de vergoeding dan tijdelijk op de verkeerde markt wordt berekend. Daarom zou ik in beide gevallen niet ingrijpen. Het reguleert zich zelf doorgaans best wel goed.
Hoewel je conclusie klopt, moet je realiseren dat als het om energiemarkten gaat, er geen markten zijn waar je gelijktijdig uit kunt kiezen. Je kan of je capaciteit (of een deel) van de thuisbatterij òf aanbieden dag van te voren, en daar de day-ahead prijs voor krijgen. Na die deadline is die day-ahead prijs praktisch gezien niet meer van toepassing voor de leverancier, en hij mag hopen dat hij goed heeft ingeschat hoe zijn aangeslotenen echt reageren (mede op basis van die prijs). Gedurende dag is intraday verkopen van de capaciteit mogelijk tot 5 minuten voor fysieke levering . Ga je over die tijdslimiet heen, dan sta je bloot aan de settlement op basis van onbalansprijs. Van die laatste is belangrijk te realiseren dat die niet van te voren bekend is c.q. dat hij achteraf berekend wordt. Er zijn alleen indicatoren, geen feiten vooraf.

In theorie kan Zonneplan zijn capaciteit ook nog aanbieden op balanceringsmarkten als een BSP (waarbij je inbiedt, en dus wel de minimale prijs vooraf weet, maar niet of je bod geaccepteerd wordt) en ook congestiediensten aanbieden. Die laatste zijn niet snel aantrekkelijk voor Zonneplan, omdat je, zoals het nu werkt, je dan een dag van te voren je capaciteit verkoopt, zonder mogelijkheid om bij te stellen gedurende de dag. Dat is een recht, mogelijkheid c.q. optie die je wel houdt indien je puur op energiemarkten handelt.

Op meerdere markten handelen is dus een mooi verhaal, maar in de praktijk bijzonder lastig voor de afwegingen van Zonneplan mbt de Nexus aanstuur-strategie. Daarnaast; hoe ga je belonen indien je bijvoorbeeld day-ahead de capaciteit hebt verkocht, via intraday terug hebt gekocht en vervolgens al dan niet de capaciteit toch werkelijk inzet en via de onbalansprijs-verrekening laat uitbetalen? Neem daar ook nog eens mee dat alle verkeerd voorspelde gedrag van het huishouden zelf (naast de accu) ook nog eens een onbalansrisico inhoudt voor Zonneplan.

Qua berekening vergoeding; Er is geen verkeerde of goede berekening, het is alleen een kwestie van welke berekening houdt de klant tevreden (ook vooral de potentiele klant) en mijn eigen winstmarge als leverancier redelijk op orde. Je moet echt de dag vrezen dat Zonneplan geen Nexussen (of equivalent) meer besluit te gaan verkopen, want dan komt er een aanzienlijk zwakkere prikkel om klanten met een Nexus tevreden te houden. Dan zal pas blijken hoe weinig zekerheid je hebt over de omvang van de vergoedingen. Uiteraard is het ook dan niet alleen maar kommer en kwel, je kan dan nog steeds zelf op basis van (fictieve) day ahead sturen, of na afgelopen salderen je 'zelfverbruik' er door vergroten. Ik wil alleen maar aangeven dat naast de marktsituatie (die al lastig genoeg is), ook de eigen financiele prikkels voor Zonneplan een rol spelen voor je vergoeding, en dat de prikkels kunnen veranderen.

Iedereen in dit topic die denkt dat hij het beter kan qua handel, onderschat volgens mij de complexiteit van de materie. Veel is post-hoc story telling 8)7 . Als Zonneplan morgen zou zeggen; hé, in de zomer zijn de afgelopen jaren de onbalansprijzen relatief laag, dus we verkopen gedurende die maanden onze capaciteit day-ahead, dan zouden hier weer mensen daarover klagen indien er incidenteel toch weer onbalans-pieken optreden.

[ Voor 23% gewijzigd door ntram op 29-08-2025 08:36 ]

• Kaboemwl
arnieo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

Bedankt voor deze reactie en je goedbedoelde advies. Zoals je kan lezen in dit topic is deze hardware ook gewoon prima zelf aan te sturen. Maar dan kan je geen gebruik meer maken van powerplay. Maar die reacties lijk je zelf doelbewust te negeren.

Op dit moment is de prijs van de Nexus zover ik kan vinden nogsteeds vrij laag voor wat je krijgt. En ga ik nog lekker een jaartje gebruik maken van powerplay nu salderen nog kan.
Daarna zien we wel verder en kunnen we altijd nog over gaan tot het zelf aansturen van de hele handel.

Niet iedereen koopt een thuis accu om winst te maken.
Het is niet zo makkelijk om het zelf aan te sturen anders had ik dit allang gedaan en vond je hier wel meer informatie over of bedrijven zoals blinq hadden dit al aangeboden maar dit is er nog niet helaas.

Ik persoonlijk zou deze batterij nooit meer kopen en meer geld uit geven aan een systeem dat je alles gelijk zelf kan regelen en niet vast zit aan zonneplan want powerplay levert niks meer op vorig jaar 260 euro en deze maand nog geen 60 euro.

Maar als je er geen winst op maakt waarom zou je er dan een kopen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnieo
Kaboemwl schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:25:
[...]
Maar als je er geen winst op maakt waarom zou je er dan een kopen ?
Vanuit de perceptie dat ik straks, nadat powerplay niet meer rendabel is, ik mijn zonnestroom zelf efficiënter kan gaan gebruiken. En zo mijn woning duurzamer kan maken. En dat ik nu met powerplay enigszins help om het overbelaste netwerk te ontlasten. Alles in het kader van een betere wereld zegmaar. En dat hoeft niet altijd geld op te leveren.

Om de zelfde reden dat ik op korte termijn mijn kozijnen laat vervangen voor kunststof met HR+++ glas. Daarvan weet ik ook dat ik het nooit "terugverdien" en toch koop ik ze want duurzaam.

Koop jij ook auto's met het oogpunt om winst te maken. Of zijn dat wel gewoon gebruiksobjecten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Een betere wereld begint niet met elk huishouden een eigen overbemeten batterij met zelfbedachte scripts.

• edwinkuipers
Wat ik zeer interessant vind is waarom frank energie en zonneplan een totaal andere strategie hanteren. Ik zie nu al dagen achter elkaar dat frank energie in de ochtend al flinke opbrengsten heeft en zonneplan de avond hun opbrengsten binnenhaald. Lijkt toch wel dat er enige afstemming is tussen de 2 bedrijven. Duidelijk terug te zien op onbalansmarkt.com. top92 is momenteel bezet door frank en daarna volgt pas de eerste zonneplan klant. Beetje vreemd. Iemand die dit uit kan leggen. Verschillende ai systemen oke, maar dit is allemaal wel heel erg gecoördineerd lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Kaboemwl schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:25:
[...]

Het is niet zo makkelijk om het zelf aan te sturen anders had ik dit allang gedaan en vond je hier wel meer informatie over of bedrijven zoals blinq hadden dit al aangeboden maar dit is er nog niet helaas.
Geen idee hoe handig je bent maar hè dit is Tweakers dus vast wel.

Maar er is in dit topic al uitgebreid beschreven hoe je met een Waveshare een modbus connectie kan maken. Daarna kun je met de Solis Modbus integratie in Home Assistant de batterij 100% zelf aansturen. Ook dat is hier wel beschreven.

Je doet net alsof het allemaal onmogelijk is maar het is met een beetje zoeken voor een handig iemand prima te doen. Sterker nog er zijn meerdere Tweakers die dit allang werkend hebben. Maar je zal even wat moeten zoeken aangezien misschien niet alle info in 1 post staat. En als je er niet uitkomt zijn hier altijd wel mensen die je verder op weg kunnen helpen.

Dit zal niet voor iedereen een oplossing zijn want je moet wel een beetje handig zijn met dit soort zaken. Maar voor mij is dit prima zo. Ik heb graag een thuisbatterij die ik 100% zelf kan aansturen en dat kan dus met de Nexus. Je neemt alleen afscheid van de vage powerplay vergoedingen en gaat sturen op EPEX.

[ Voor 4% gewijzigd door GaMbiNo op 28-08-2025 17:33 ]

• Micronikje
GaMbiNo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:30:
[...]

Je doet net alsof het allemaal onmogelijk is maar het is met een beetje zoeken voor een handig iemand prima te doen. Sterker nog er zijn meerdere Tweakers die dit allang werkend hebben. Maar je zal even wat moeten zoeken aangezien misschien niet alle info in 1 post staat. En als je er niet uitkomt zijn hier altijd wel mensen die je verder op weg kunnen helpen.

Dit zal niet voor iedereen een oplossing zijn want je moet wel een beetje handig zijn met dit soort zaken. Maar voor mij is dit prima zo. Ik heb graag een thuisbatterij die ik 100% zelf kan aansturen en dat kan dus met de Nexus. Je neemt alleen afscheid van de vage powerplay vergoedingen en gaat sturen op EPEX.
Je kunt zelfaansturingen ook maken die rekening houden met powerplay, zolang je de batterij niet wil loskoppelen. Dit geldt bijvoorbeeld voor het laden via zonnepanelen en het tegengaan van negatieve verdiensten, dus niet via zelfconsumptie of huishoudelijke ondersteuning, maar powerplay blijft intact. Je moet dan wel realtime gegevens in HA hebben die o.a. het huidige (negatieve) stroomverbruik bijhouden.

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Micronikje schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:04:
[...]

Je kunt zelfaansturingen ook maken die rekening houden met powerplay, zolang je de batterij niet wil loskoppelen. Dit geldt bijvoorbeeld voor het laden via zonnepanelen en het tegengaan van negatieve verdiensten, dus niet via zelfconsumptie of huishoudelijke ondersteuning, maar powerplay blijft intact. Je moet dan wel realtime gegevens in HA hebben die o.a. het huidige (negatieve) stroomverbruik bijhouden.
Ik weet het. Dat kan. Het het ook een tijd lang gedaan maar Zonneplan vind dat niet leuk en sluit je batterij uit van Powerplay vergoeding. :X

Ik ga dus wel weer zelf aansturen zodra Powerplay niet meer de moeite is. :P

• Micronikje
GaMbiNo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:18:
[...]

Ik weet het. Dat kan. Het het ook een tijd lang gedaan maar Zonneplan vind dat niet leuk en sluit je batterij uit van Powerplay vergoeding. :X

Kun je aangeven hoe Zonneplan dat kan checken (dan kan ik daaraan miscchien ook iets doen >:) ). Ik heb het laden via de zonnepanelen al een maand draaien en powerplay werkt nog steeds. Zonneplan kan mijn aansturing overschrijven, maar dat doe ik niet bij powerplay als die zichtbaar actief is.

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Micronikje schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:33:
[...]

Kun je aangeven hoe Zonneplan dat kan checken (dan kan ik daaraan miscchien ook iets doen >:) ). Ik heb het laden via de zonnepanelen al een maand draaien en powerplay werkt nog steeds. Zonneplan kan mijn aansturing overschrijven, maar dat doe ik niet bij powerplay als die zichtbaar actief is.
Vrijwel alle Nexus’ doen hetzelfde. Als die van jou enorm afwijkend gedrag begint te vertonen valt dat wel op denk ik. Als hij dus gaat laden terwijl de rest dat niet doet, of andersom. Dat valt ze op kennelijk. Ik weet helaas dat er meerdere Tweakers gebeld zijn die dergelijke experimenten deden. :|

Een tijdje geleden zag je ook wel wat meer variaties in de opbrengsten op de onbalans website. Sinds die actie van Zonneplan is het weer allemaal vrijwel gelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door GaMbiNo op 28-08-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
GaMbiNo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:18:
[...]

Hoe bedoel je sluit uit van powerplay?

Wordt je dan “geband” ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Masterchiev schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:43:
[...]

Hoe bedoel je sluit uit van powerplay?

Wordt je dan “geband” ofzo?
Klopt, wat dan nog rest is aansturen op EPEX dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiBo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:36
Knip. Oeps verkeerde topic

[ Voor 91% gewijzigd door JiBo op 29-08-2025 12:58 . Reden: verkeerde topic... oeps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

GaMbiNo schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:34:
[...]

Klopt, wat dan nog rest is aansturen op EPEX dus.
En ze mogen en kunnen dat doen omdat het juridisch nauwelijks met kans op succes aanvechtbaar is. Powerplay is een dienstverlening van Zonneplan en formeel zorg je door zelf te sturen dat zij hun dienstverlening niet optimaal, in hun visie, kunnen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
NvG schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:13:
[...]

En ze mogen en kunnen dat doen omdat het juridisch nauwelijks met kans op succes aanvechtbaar is. Powerplay is een dienstverlening van Zonneplan en formeel zorg je door zelf te sturen dat zij hun dienstverlening niet optimaal, in hun visie, kunnen uitvoeren.
Klopt, precies hetzelfde bij overstappen.

Vendor lock-in.
Pagina: 1 ... 60 61 Laatste