Pirelly schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:28:
Ik heb een Zappi lader. Die staat op 3 fase. Maar geen idee hoe hij dat verdeeld. Ook de laadpaal heeft DLB. Vind hem nog steeds vreemd, waarschijnlijk staat de DLB van zonneplan erg gevoelig afgesteld.
Maar deze situatie gaat in de winter waarschijnlijk vaker voorkomen, zeker tijdens laden in de goedkope uurtjes. Helemaal als ik nog een warmtepomp overweeg...
Ik ken de Zappi niet maar ik heb even wat vragen aan ChatGPT gesteld.

Zo is het dan gegaan denk ik.
Als je een Zappi 3-fase op 3P-modus laat draaien en je sluit er een auto op aan die maar 1-fase kan laden (max. 3,6 kW ≈ 16A), dan gebeurt het volgende:
• De auto “vraagt” via de laadcommunicatie (IEC 61851) aan de laadpaal hoeveel stroom hij wil hebben en op hoeveel fasen.
• De Zappi levert dan alle vermogen op één fase (L1), omdat de auto maar op 1 fase kan laden.
• De andere twee fasen (L2 en L3) blijven niet belast.
👉 Dus je auto krijgt gewoon zijn 3,6 kW op één fase. Er wordt niet verdeeld over de drie fasen, want dat kan de auto zelf niet aansturen.
Dus toch 3600 watt op 1 fase zo te zien. Dat zal de reden zijn dat de Nexus in DLB gaat.
Als je laadpaal nu ook een goeie load balancing heeft zou je ook in de Zonneplan app de boel op 3x35A kunnen zetten. Dan zal de Nexus wat minder snel in de load balancing schieten en hopelijk gaat de laadpaal load balancen als het nodig is.
Er is dan wel een risico dat er een fase uitschiet als het toch niet lekker werkt zo. Maar dat moet je voor jezelf bekijken. Ik heb hem zelf al heel lang op 3x35A staan omdat ik ook een goeie load balancing op de laadpaal heb, en ik heb gewoon een 3x25A aansluiting.
Edit: Ik heb ook een warmtepomp. Maar die werkt normaliter langdurig met een vrij laag verbruik als hij bezig is. Dus die zorgt niet echt voor problemen.
[
Voor 5% gewijzigd door
GaMbiNo op 03-09-2025 20:49
]