Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwinkuipers
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 01:43
GaMbiNo schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:48:
Zonneplan is ook weer in het nieuws.

“Thuisbatterij levert fors minder op: van 175 naar 90 euro per maand.”
https://rtl.nl/nieuws/bin...eens-stuk-minder-nog-maar
Ik heb geen spijt dat ik hem heb gekocht want ik vind het ook gewoon leuk om bij te houden en wie weet wat de toekomst brengt. Echter, als ik dit net allemaal wat eerder had geweten dan had ik het niet gedaan. Toen ik van plan was hem aan te schaffen heb ik meerdere mensen in mijn omgeving warm proberen te krijgen om het ook te doen, want het klonk allemaal zo logisch en zo mooi. Nu raad ik het af. En niet alleen met de reden dat het onzeker is, maar ook om te voorkomen dat het aandeel van de huidige bezitters omlaag gaat. Ik vertel in ieder geval het eerlijke verhaal en dat zou zonneplan ook wat beter kunnen doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01:22

NvG

edwinkuipers schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:11:
[...]

Ik heb geen spijt dat ik hem heb gekocht want ik vind het ook gewoon leuk om bij te houden en wie weet wat de toekomst brengt. Echter, als ik dit net allemaal wat eerder had geweten dan had ik het niet gedaan. Toen ik van plan was hem aan te schaffen heb ik meerdere mensen in mijn omgeving warm proberen te krijgen om het ook te doen, want het klonk allemaal zo logisch en zo mooi. Nu raad ik het af. En niet alleen met de reden dat het onzeker is, maar ook om te voorkomen dat het aandeel van de huidige bezitters omlaag gaat. Ik vertel in ieder geval het eerlijke verhaal en dat zou zonneplan ook wat beter kunnen doen.
Ik heb voor de 10 kWh Nexus versie gekozen vanuit de overweging dat bij reclame de feiten altijd mooier worden voorgespiegeld dan de werkelijkheid en ik niet voor de hoogst mogelijke winst wilde gaan. Waarom toch een Nexus thuisbatterij? Ik heb ook een warmtepomp en zag aankomen dat na beëindiging van de salderingsregeling, bij een dynamisch energiecontract, in de wintermaanden de stroomkosten soms erg hoog op kunnen gaan lopen. Een thuisbatterij kan, bij goede aansturing, die hoge stroomprijzen flink nivelleren. Ik verwacht volgend jaar een grotere belangstelling voor thuisbatterijen, vanwege beëindiging van de salderingsregeling, en ook als de batterijen zelf misschien goedkoper worden dan zullen de installatiekosten niet lager worden en de inflatie drijft de prijs ook nog iets op.
De installatiekosten zaten in de kosten van de Nexus bij Zonneplan en dat vond ik ook een aantrekkelijk zekerheidje.

Ik kan vóór die tijd ervaring opdoen en Zonneplan in het handelsbeleid volgen waardoor ik tijdig kan overschakelen naar zelfsturing als dat volgens mij beter is. Ik wist toen ik met Zonneplan in zee ging dat dat geen te grote opgave voor me zou zijn.

Daarnaast gaat door de investering in zonnepanelen (2020), warmtepomp (2022) en thuisbatterij (2025) mijn energielabel van de woning uit 1992 zeker met één en misschien zelfs met twee punten omhoog. Dat levert een woningwaardevermeerdering op van minimaal 2% en zorgt ervoor dat de gezamenlijke investering al goeddeels is terugverdiend in de hogere woningwaarde. Omdat woningen, waar de thuisbatterij na installatie deel van uitmaakt, gemiddeld jaarlijks meer in waarde toenemen dan de inflatie levert dat dus ook nog een zeker verborgen rendement op. (Wel zonder garantie natuurlijk, net zo als bij het handelen van Zonneplan.)

Ik heb nu gegarandeerd geen terugleverkosten en een dynamisch energiecontract is aantoonbaar goedkoper dan de meeste vaste en variabele contracten, én ik vind het ook nog eens leuk om alles te volgen.

Bij goede afweging kan de aanschaf van een Zonneplan thuisbatterij daarom volgens mij nog best aan te raden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r7255
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-09 18:12
Iemand enig idee waarom de nexus op deze goedkope momenten niet gewoon zonnestroom opslaat ipv dat allemaal terug te leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:46
r7255 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:17:
Iemand enig idee waarom de nexus op deze goedkope momenten niet gewoon zonnestroom opslaat ipv dat allemaal terug te leveren?
Logisch zou zijn dat ze dat alleen doen wanneer ZP gunstiger kan inkopen, zoals van intraday of dat het gunstig is voor eigen portofolio (on)balans positie.

Dynamisch energie contract is een model, de echte day ahead markt sluit al de dag ervoor en dan dient ZP per kwartier een voorspelling te hebben gemaakt voor wat er aan afname en invoeding is en deze dient bij indienen bij Tennet in balans te zijn.

Als die nauwkeurig is en de accu laten laden, dan moeten ze dat de dag eerder hebben meegenomen met extra inkoop, als het tekort niet voor de gekozen onbalanspositie uitkomt, dienen ze dat als nog in te kopen en dat maakt alleen zin als (goedkoper als EPEX kan) en marge kunnen maken.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinkuipers
r7255 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:17:
Vaak worden er onbegrijpelijke keuzes gemaakt door powerplay/zonneplan en zelfs verlies gedraaid terwijl dat dan helemaal niet logisch is. En dan zie je ergens een enorme onbalans piek of dal en word er niks gedaan. Heel erg vreemd voor een dergelijk "slim" systeem die juist op die pieken en dalen zou moeten acteren. Tegelijk zie je dan andere batterijen van Frankenergie op andere markten hele mooie opbrengsten hebben. Dan denk ik ook, als je zo'n slim systeem verkoopt, leer dat systeem dan ook op al die andere markten te schakelen want je laat heel wat mogelijkheden onbenut. Of geef wat meer wattage vrij voor mijn thuis gebruik, dan hebben we er in ieder geval nog iets aan die onbenutte capaciteit. Ik doe geen moeite meer om Kiki of de klantenservice hierover te bevragen, krijg je toch hetzelfde praatje over het brede plaatje, jaar gemiddelden etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
edwinkuipers schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:58:
[...]
Tegelijk zie je dan andere batterijen van Frankenergie op andere markten hele mooie opbrengsten hebben.
Weet niet waar je dat ziet, maar bedenk bij onbalansmarkt.com daar ook ruis in zit, zoals dit

Ik laat mijn thuisaccu niet extern aansturen zoals mijn onderschrift aangeeft, ik lees soms in beide topics, daar ik alleen belangstelling heb voor wat het resultaat per kWh is dat via accu gaat , zolang dat <20ct/kWh is het totaal oninteressant voor mij die externe aansturing.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-09 17:23
Ik heb de Nexus sinds 18-11-'24, vandaag de grens van €1000 geslecht, had er (zoals velen) meer van verwacht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-xvDMk1z7iYsOs9IG8bW6Bc-h0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAsx9CZqe2WlPBKhCVBmxct7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r7255
Marco4659 schreef op zondag 7 september 2025 @ 00:15:
Ik heb de Nexus sinds 18-11-'24, vandaag de grens van €1000 geslecht, had er (zoals velen) meer van verwacht
[Afbeelding]
Het vervelende vindt ik zelf dat de keuzes van powerplay moeilijk te begrijpen zijn, en zonneplan hier eigenlijk niks over loslaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kingofzamunda23
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-09 09:52
Ik kocht de Nexus ongeveer een jaar geleden, en toen ik met de adviseur sprak was de prognose €1850 - €2200 per jaar. In een YouTube-video zei iemand in een Q&A zelfs €2300.
In dat jaar is er echter zoveel gebeurd en veranderd. Ik merk dat Zonneplan verschillende communicatiemiddelen inzet, maar vooral als het positief nieuws is: dan gebruiken ze het hele spectrum. De 2 minuten ging eerst naar 5 en daarna weer terug naar 2. Nu is de Europese onbalansmarkt ineens ‘beter geworden’, zie bijvoorbeeld het bericht op X en het RTL Nieuws-item. Vervolgens hebben ze er nog 2 markten aan toegevoegd waar de gemiddelde leek niets meer van begrijpt. Ondertussen doet de batterij maar wat, en over al die veranderingen lees je niks terug in een nieuwsbrief. Als het negatief is, blijft het stil. Maar zodra er iets positiefs te melden is, gaat het meteen breeduit via alle kanalen. Als het tegenzit, wordt het soms wat vaag en sporadisch via X gebracht. Dat zit me echt dwars.

Daarnaast communiceren ze richting nieuwe klanten nu nog steeds een rendement van €1600. Dit zaakje begint gewoon te stinken. Het lijkt erop dat ze niet goed voorbereid waren en iets hebben bedacht dat maar 1,5 jaar rendabel blijkt te zijn. Op deze manier gaat niemand het nog terugverdienen.

Wat mij betreft mag Zonneplan hier niet zomaar mee doorgaan. Ze moeten ons duidelijkheid geven over onze investering en stoppen met dit spelletje. Sterker nog: ik vind dat ze per direct moeten stoppen met het verkopen van de batterij. Welk serieus bedrijf geeft in één jaar tijd vijf verschillende prognoses over opbrengsten en terugverdientijd? Als er niets verandert, hoop ik dat er een collectief ontstaat waarmee we juridische stappen kunnen ondernemen. Dat zou ik zeker ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kingofzamunda23 schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:39:
Ik kocht de Nexus ongeveer een jaar geleden, en toen ik met de adviseur sprak was de prognose €1850 - €2200 per jaar. In een YouTube-video zei iemand in een Q&A zelfs €2300.
In dat jaar is er echter zoveel gebeurd en veranderd. Ik merk dat Zonneplan verschillende communicatiemiddelen inzet, maar vooral als het positief nieuws is: dan gebruiken ze het hele spectrum. De 2 minuten ging eerst naar 5 en daarna weer terug naar 2. Nu is de Europese onbalansmarkt ineens ‘beter geworden’, zie bijvoorbeeld het bericht op X en het RTL Nieuws-item. Vervolgens hebben ze er nog 2 markten aan toegevoegd waar de gemiddelde leek niets meer van begrijpt. Ondertussen doet de batterij maar wat, en over al die veranderingen lees je niks terug in een nieuwsbrief. Als het negatief is, blijft het stil. Maar zodra er iets positiefs te melden is, gaat het meteen breeduit via alle kanalen. Als het tegenzit, wordt het soms wat vaag en sporadisch via X gebracht. Dat zit me echt dwars.

Daarnaast communiceren ze richting nieuwe klanten nu nog steeds een rendement van €1600. Dit zaakje begint gewoon te stinken. Het lijkt erop dat ze niet goed voorbereid waren en iets hebben bedacht dat maar 1,5 jaar rendabel blijkt te zijn. Op deze manier gaat niemand het nog terugverdienen.

Wat mij betreft mag Zonneplan hier niet zomaar mee doorgaan. Ze moeten ons duidelijkheid geven over onze investering en stoppen met dit spelletje. Sterker nog: ik vind dat ze per direct moeten stoppen met het verkopen van de batterij. Welk serieus bedrijf geeft in één jaar tijd vijf verschillende prognoses over opbrengsten en terugverdientijd? Als er niets verandert, hoop ik dat er een collectief ontstaat waarmee we juridische stappen kunnen ondernemen. Dat zou ik zeker ondersteunen.
In een Youtube video is zelfs gezegd dat het rendement skyhigh zou zijn.
Aan de andere kant hebben teleurgestelde kopers ook boter op hun hoofd door niet te vragen naar onderbouwing van die mooie cijfers (accountantsverklaringen zijn er niet), niet de massieve uitbreidingen van batterijcapaciteit mee te nemen en geen rekening te houden met wegvallende saldering.

Daarnaast hebben ze natuurlijk toegegeven dat ze het eerste jaar tijdelijk zoveel mogelijk rendement aan de klanten gaven (met hoge rendementen als gevolg), inmiddels is dat wellicht teruggedraaid zodat ze er zelf ook een belegde boterham aan overhouden.
Extra uitleg over een verdeelsleutel; ze zullen daar zo transparant mogelijk in zijn. Echter om zeker te zijn dat in ieder geval de eerste periode het rendement wordt overtroffen zullen ze eerder geneigd zijn de verdeling in de richting van zonneplan volledig ten goede te laten komen aan klanten mocht dat nodig zijn. Helemaal transparant zal het nooit worden vermoed ik maar we kunnen het dalijk live gaan volgen aan de hand van hun demo opstelling die er gaat komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 07-09-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe is het trouwens met de pilot die in Q3 2024 zou beginnen om lokale netcongestie tegen te gaan? Ik zie er niets meer van terug op de site waar het voorheen wel vermeld stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r7255

Ik heb nogsteeds wel het idee dat er redelijk rendement valt te halen. Maar het lijkt erop dat powerplay niet heel goed zijn best meer doet, in ieder geval niet in ons voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:30

Kijk uit hoor…. Je mag hier niet te negatief praten. Het is niet negatief maar kritisch en ik ben het 100% met je eens.

Ze staan ook niet open voor kritiek.
Ik vind het los van dat ik redelijk lage maand facturen heb door het dynamische gedeelte een zeer slechte leverancier. De nexus begint ook inmiddels gelukkig duur te worden in aanschaf in vergelijking met de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Hetzelfde dat er niet gesproken wordt over een vendor lock-in.

https://www.legalz.nl/blo...e%20en%20exit%2Dstrategieën.

Dit is gewoon een vendor lock-in. Een vendor lock in gaat verder dan het alleen “kunnen” overstappen. Zelfs minder financieel inkomen na een overstap kan worden beschouwd als een vendor lock in.

[ Voor 26% gewijzigd door Masterchiev op 07-09-2025 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:54
Masterchiev schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:34:
[...]

Kijk uit hoor…. Je mag hier niet te negatief praten. Het is niet negatief maar kritisch en ik ben het 100% met je eens.

Ze staan ook niet open voor kritiek.
Ik vind het los van dat ik redelijk lage maand facturen heb door het dynamische gedeelte een zeer slechte leverancier. De nexus begint ook inmiddels gelukkig duur te worden in aanschaf in vergelijking met de concurrentie.
Er zit een verschil tussen kritisch en negatief met complottheorieen en aannames.

Je mag hier best kritisch zijn, graag zelfs, dat zijn we volgens mij allemaal. Maar je draaft het gewoon door zonder onderbouwing. En dat stoort iedereen, kritisch of niet.

@kingofzamunda23 onderbouwt kritiek met argumenten die hier veel en terecht voorbij komen; geen duidelijkheid, geen transparantie en een enorm gebrek aan communicatie.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Masterchiev schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:38:

Dit is gewoon een vendor lock-in. Een vendor lock in gaat verder dan het alleen “kunnen” overstappen. Zelfs minder financieel inkomen na een overstap kan worden beschouwd als een vendor lock in.
Er is geen vendor lock-in. Zonneplan zei vanaf het begin dat de batterij bij vertrek terug zou vallen op eigen consumptie. Daar is extra hardware bij nodig dus het zou me benieuwen. Maar de eerste die het probeert moeten we nog tegenkomen, misschien ligt hier een kans voor jou om daad bij woord te voegen?

Dat minder financieel gewin gezien mag worden als lockin is helemaal kul. Zou een mooie boel zijn; partij A rendeert het beste maar je vindt ze niet leuk en wilt naar partij B die niet zo goed rendeert en omdat partij B niet zo goed rendeert ben je verplicht bij partij A te blijven? 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
bokkow schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:10:
[...]

Er is geen vendor lock-in. Zonneplan zei vanaf het begin dat de batterij bij vertrek terug zou vallen op eigen consumptie. Daar is extra hardware bij nodig dus het zou me benieuwen. Maar de eerste die het probeert moeten we nog tegenkomen, misschien ligt hier een kans voor jou om daad bij woord te voegen?

Dat minder financieel gewin gezien mag worden als lockin is helemaal kul. Zou een mooie boel zijn; partij A rendeert het beste maar je vindt ze niet leuk en wilt naar partij B die niet zo goed rendeert en omdat partij B niet zo goed rendeert ben je verplicht bij partij A te blijven? 😂
Daar denkt het advocatenkantoor in de link anders over dan jouw mening. Gespecialiseerd in software.
Het gaat om de software.
Zonneplan heeft een omvormer op de markt gebracht die in hardware verschilt dan de solis S6 met daarbij aangepaste software. Dat hebben ze gedaan om het jouw als consument onaantrekkelijk te maken om over te stappen. Als je overstapt blijft er een nexus over op zelfconsumptie. Handelen op zogenaamd powerplay “ onbalans/intraday/epex” is van de baan. Terwijl bij de normale solis je prima bij Frank terecht kan.
Je kan de accu via HA aansturen dat klopt maar Zonneplan weet prima dat 90% van de kopers dat niet eens kan. Misschien wel mensen op dit forum maar niet de normale man/vrouw. En je hebt aanpassingen nodig of hardware toevoegingen wil je het werkend krijgen.

Dat is een vendor lock in. Dat het in jouw starter post anders staat benoemd is alleen Zonneplan als referentie genoemd en geen andere partijen. Wat overigens vol eigen meningen staat hetzelfde als de laatste post waar je mee reageerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
bokkow schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:04:
[...]

Er zit een verschil tussen kritisch en negatief met complottheorieen en aannames.

Je mag hier best kritisch zijn, graag zelfs, dat zijn we volgens mij allemaal. Maar je draaft het gewoon door zonder onderbouwing. En dat stoort iedereen, kritisch of niet.

@kingofzamunda23 onderbouwt kritiek met argumenten die hier veel en terecht voorbij komen; geen duidelijkheid, geen transparantie en een enorm gebrek aan communicatie.
Aannamens blijf je houden zolang dat noord Koreaanse bedrijf alleen maar positief uitstraalt en niet open staat voor kritiek. Ff serieus,,, kijk die website onder het tabje nexus en vergelijk dat met onze ervaringen. Dat is bijna strafbaar te noemen. Heb even een review erbij gepakt. Mij hebben ze ook die 50€ aangeboden telefonisch🤣.

Pure misleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RlacHQQ00V6WceqNSL7ji19Lnc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hFmSk5Loqfqe8qBhrIF60qF7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Wolly schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:02:
Hoe is het trouwens met de pilot die in Q3 2024 zou beginnen om lokale netcongestie tegen te gaan? Ik zie er niets meer van terug op de site waar het voorheen wel vermeld stond?
Die pilot is afgerond en ZP heeft gridguard die ze kunnen inzetten, met een flexibiliteits vergoeding vanuit DSO.
Het is zeker niet de enigste vorm waarmee prosumers kunnen bijdragen aan flexibititeit
Bijv britsche UKPN net als Alliander een DSO , die een day ahead heeft sinds april 2024, waar huishoudense de dag ervoor tussen 10-12 uur op kunnen inschrjven op blokken van 30 minuten op middenspanningstation niveau vanaf 10kW. (gem.komt 40% van benodigde flexibiliteit vermogen van huishoudens)

Verzwaring van HV onderstation in provincie Utrecht heeft 4 tot 6 jaar vertraging opgelopen en daar moeten aanvullende maatregelen worden genomen, boven op die al in uitvoering zijnde, om de tekorten oplopend tot 250MW in de winter tot 2029 te overbruggen.(diverse containeraccu's, gas generatoren, slim EV laden, met als laatste op lijst, een wachtrij voor kleinverbruikers (160MW) bijdrage die afneemt hoe later ingevoerd ).

Die tekorten in de winter zal met de nieuwe vertraging richting 2033/35 nog verder groeien, netwerkbeheerders zullen later dit jaar nog met een prognose komen en lijst van diverse mogelijke maatregelen en prognose van mogelijke bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Masterchiev schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:20:
[...]

Daar denkt het advocatenkantoor in de link anders over dan jouw mening. Gespecialiseerd in software.
Het gaat om de software.
Zonneplan heeft een omvormer op de markt gebracht die in hardware verschilt dan de solis S6 met daarbij aangepaste software. Dat hebben ze gedaan om het jouw als consument onaantrekkelijk te maken om over te stappen. Als je overstapt blijft er een nexus over op zelfconsumptie. Handelen op zogenaamd powerplay “ onbalans/intraday/epex” is van de baan. Terwijl bij de normale solis je prima bij Frank terecht kan.
Je kan de accu via HA aansturen dat klopt maar Zonneplan weet prima dat 90% van de kopers dat niet eens kan. Misschien wel mensen op dit forum maar niet de normale man/vrouw. En je hebt aanpassingen nodig of hardware toevoegingen wil je het werkend krijgen.

Dat is een vendor lock in. Dat het in jouw starter post anders staat benoemd is alleen Zonneplan als referentie genoemd en geen andere partijen. Wat overigens vol eigen meningen staat hetzelfde als de laatste post waar je mee reageerde.
Zie het ze graag aangaan in een zaak dan 😂 fijne wedstrijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Masterchiev schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:20:
[...]

Wijs die meningen even aan trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:44
Masterchiev schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:38:

Wat is vendor lock-in?

Vendor lock-in ontstaat wanneer een organisatie zodanig afhankelijk wordt van een specifieke leverancier, dat overstappen naar een alternatief product of dienst zeer kostbaar, tijdrovend of technisch vrijwel onmogelijk is. Deze afhankelijkheid is vaak het gevolg van:

gebrek aan standaardisatie of interoperabiliteit;

gesloten systemen; en/of

onvoldoende contractuele afspraken over data, migratie en exit-strategieën.

Waar zie je hier staan dat minder financiele vergoeding ook vendor lock in is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
0xygen500 schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:50:
[...]

Wat is vendor lock-in?

Vendor lock-in ontstaat wanneer een organisatie zodanig afhankelijk wordt van een specifieke leverancier, dat overstappen naar een alternatief product of dienst zeer kostbaar, tijdrovend of technisch vrijwel onmogelijk is. Deze afhankelijkheid is vaak het gevolg van:

gebrek aan standaardisatie of interoperabiliteit;

gesloten systemen; en/of

onvoldoende contractuele afspraken over data, migratie en exit-strategieën.

Waar zie je hier staan dat minder financiele vergoeding ook vendor lock in is?
Dat is een gevaar van vendor lock in. Maar dat het technisch vrijwel onmogelijk is lijkt me duidelijk niet? Aangepast solis S6 met aangepaste software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Masterchiev schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:57:
[...]

Dat is een gevaar van vendor lock in. Maar dat het technisch vrijwel onmogelijk is lijkt me duidelijk niet? Aangepast solis S6 met aangepaste software.
Je beweert toch dat het vendor lock in is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Masterchiev schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:57:
[...]
Is de hardware van omvormer ook daadwerkelijk aangepast of alleen de firmware?
Als je stopt, heb je externe aansturing nodig voor de Nexus om gebruik te maken, afgestemd op de NL day ahead markt, die volgens mij ontbreekt op moment

Ik heb een Deye, test sommige firmware versies en er zijn diverse externe aanstuur mogelijkheden
Op moment probeer ik een in en door Zuid-Afrikanen in ontwikkeling zijnde en daar zit een element in die minder aansluit bij de NL situatie. (ontmoedigde ad-hoc teruglevering, Zuid Afrika heeft al langer tijd loadshedding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
0xygen500 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:06:
[...]

Je beweert toch dat het vendor lock in is??
Wat wil je nou horen? Google zelf en zoek wat een financieel vendor lock in. Daarnaast zeg ik dat het “beschouwd” kan worden. Ik beweer niets.
De rest van het artikel heb je natuurlijk al gefilterd en hier een opening gevonden.

Ik zal het even voor je uitspellen aangezien je het niet begrijpt.

Bij Zonneplan verdien je powerplay met een aangepaste solis S6 omvormer. Daarop zit aangepaste software.
Deze aangepaste omvormer werkt in 100% functionaliteiten bij Zonneplan. Bij een overstap hou je de zelfconsumptie modus over. Overigens krijg je ook geen updates meer vertelde Zonneplan mij telefonisch.

Ik kan niet gebruik maken van de 100% functionaliteiten zoals ik de thuisbatterij heb aangeschaft als ik overstap. Dat is een vendor lock in.

Bij een een overstap maakt Zonneplan het zodanig onaantrekkelijk dat je ook financieel minder opbrengst hebt. Je kan immers niet meer gebruik maken van de intraday/onbalans en epex. Ook dit is een vendor lock in. Zonder zelf iets te moeten doen. Hardware aansluiten om HA te draaien is een toevoeging en heeft niets te maken met een vendor lock in.

En dan de laatste. Ondanks dat de solis aanpasbaar is voor de tweakers onder ons maar niet voor de normale man en vrouw blijft er dan alleen epex over. Onbalans kan je vergeten ook als je met de nexus overstapt naar bijv Frank. Dan handel je alleen op epex. Ook dit is een vendor lock in.

Een vendor lock in is het zodanig onaantrekkelijk maken met de zelfde functies behouden naar bijv een andere leverancier. Dit kan zowel technisch en softwarematig, financieel is een uitkomst van de vendor lock in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Domba schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:19:
[...]

Is de hardware van omvormer ook daadwerkelijk aangepast of alleen de firmware?
Als je stopt, heb je externe aansturing nodig voor de Nexus om gebruik te maken, afgestemd op de NL day ahead markt, die volgens mij ontbreekt op moment

Ik heb een Deye, test sommige firmware versies en er zijn diverse externe aanstuur mogelijkheden
Op moment probeer ik een in en door Zuid-Afrikanen in ontwikkeling zijnde en daar zit een element in die minder aansluit bij de NL situatie. (ontmoedigde ad-hoc teruglevering, Zuid Afrika heeft al langer tijd loadshedding)
Het is hardwarematig en softwarematig aangepast idd. En idd je hebt extra hardware nodig bijv een waveshare om het werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Masterchiev schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:28:
[...]
Het is hardwarematig en softwarematig aangepast idd. En idd je hebt extra hardware nodig bijv een waveshare om het werkend te krijgen.
Ik ben niet bekend met de Nexus installatie, maar heeft deze standaard eigen sensor voor na de hoofdschakelaar geinstallleerd zodat zelf consumptie wel mogelijk is, want de meeste zullen geen installatie met ATS of gateway hebben of PV direct op de Nexus omvormer aangesloten hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:40
Domba schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:19:
[...]
Zuid Afrika heeft al langer tijd loadshedding
Gemiste kans om het ondergewaardeerde woord "beurtkrag" te gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Domba schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:44:
[...]

Ik ben niet bekend met de Nexus installatie, maar heeft deze standaard eigen sensor voor na de hoofdschakelaar geinstallleerd zodat zelf consumptie wel mogelijk is, want de meeste zullen geen installatie met ATS of gateway hebben of PV direct op de Nexus omvormer aangesloten hebben
Nee die sensor ontbreekt. In de starterpost staat benoemd wat er precies mist. Echter is dit niet volledig. Ook de wifi/bleutooth module ontbreekt. De ethernet module is aanwezig maar softwarematig aangepast.

Bij de nexus werkt het als volgt.
In de p1 meter zit een dongle ( 4G verbinding ) van Zonneplan die het huidige verbruik eens per 5 min doorgeeft aan Zonneplan.
In de nexus zit eveneens een dongle. Die krijgt eens per 5 min door vanuit Zonneplan het verbruik met info die verkregen is vanuit de dongle in de p1 meter. De solis zelf kan in 10ms schakelen om het verbruik bij te houden maar van deze functie maakt Zonneplan geen gebruik helaas.

PV is niet aan te sluiten direct op de nexus.

[ Voor 16% gewijzigd door Masterchiev op 07-09-2025 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
-

[ Voor 100% gewijzigd door Masterchiev op 07-09-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
-

[ Voor 100% gewijzigd door Masterchiev op 07-09-2025 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Masterchiev Of wel, welke functionaliteit heb je over als je powerplay dongle trekt en zelf consumptie afvalt?
Bliq ondersteund het model niet dat Nexus gebruikt.
Volgens mij voldoende argument voor lock-in @bokkow

Bij verkoop van woning, heeft het geen waarde zolang er geen garantie is dat er meer rendement is dan energiebelasting na 2027 of vrij in keuze van gebruiksstrategie. (mee verhuizen kost tenminste 1500 euro, een nieuwe Solis S6 is goedkoper)
Als ook dat rendement met eigen PV sinds Q3 '24 minder is dan een strategie alleen op day ahead, die ik gebruik; eigenverbruik eerst, uitgestelde teruglevering en EPEX handel alleen als er ruimte in accu is.
Het is de combinatie , met afzonderlijke mono toepassing kom je niet zover, alleen EPEX handel 35 euro/kWh opslag/ jaar
Met 4MWh/j huishoudelijk verbruik 5-6kWp PV en een vrij inzetbaar 10kW/20kWh opslag systeem kan je
ook na 2026 een negatieve jaar factuur hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Domba schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:51:
@Masterchiev Of wel, welke functionaliteit heb je over als je powerplay dongle trekt en zelf consumptie afvalt?
Bliq ondersteund het model niet dat Nexus gebruikt.
Volgens mij voldoende argument voor lock-in @bokkow

Bij verkoop van woning, heeft het geen waarde zolang er geen garantie is dat er meer rendement is dan energiebelasting na 2027 of vrij in keuze van gebruiksstrategie. (mee verhuizen kost tenminste 1500 euro, een nieuwe Solis S6 is goedkoper)
Als ook dat rendement met eigen PV sinds Q3 '24 minder is dan een strategie alleen op day ahead, die ik gebruik; eigenverbruik eerst, uitgestelde teruglevering en EPEX handel alleen als er ruimte in accu is.
Het is de combinatie , met afzonderlijke mono toepassing kom je niet zover, alleen EPEX handel 35 euro/kWh opslag/ jaar
Met 4MWh/j huishoudelijk verbruik 5-6kWp PV en een vrij inzetbaar 10kW/20kWh opslag systeem kan je
ook na 2026 een negatieve jaar factuur hebben
Zonder toevoeging van hardware en je haalt de dongle eruit doet de nexus helemaal niets meer. Hij zal direct gaan ontladen tot 7%. Daarna zal die in stand-by blijven en veranderen in een 200kg wegende sluip verbruiker a 40/80watt.
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, moet je bij een overstap gebruik blijven maken van de Zonneplan dongles.

Zelfde geldt als Zonneplan failliet gaat. Dan kan je een nieuwe omvormer aanschaffen. Het gaat echt niets meer doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Masterchiev op 07-09-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Masterchiev schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:27:
[...]

Wat wil je nou horen? Google zelf en zoek wat een financieel vendor lock in. Daarnaast zeg ik dat het “beschouwd” kan worden. Ik beweer niets.
De rest van het artikel heb je natuurlijk al gefilterd en hier een opening gevonden.

Ik zal het even voor je uitspellen aangezien je het niet begrijpt.

Bij Zonneplan verdien je powerplay met een aangepaste solis S6 omvormer. Daarop zit aangepaste software.
Deze aangepaste omvormer werkt in 100% functionaliteiten bij Zonneplan. Bij een overstap hou je de zelfconsumptie modus over. Overigens krijg je ook geen updates meer vertelde Zonneplan mij telefonisch.

Ik kan niet gebruik maken van de 100% functionaliteiten zoals ik de thuisbatterij heb aangeschaft als ik overstap. Dat is een vendor lock in.

Bij een een overstap maakt Zonneplan het zodanig onaantrekkelijk dat je ook financieel minder opbrengst hebt. Je kan immers niet meer gebruik maken van de intraday/onbalans en epex. Ook dit is een vendor lock in. Zonder zelf iets te moeten doen. Hardware aansluiten om HA te draaien is een toevoeging en heeft niets te maken met een vendor lock in.

En dan de laatste. Ondanks dat de solis aanpasbaar is voor de tweakers onder ons maar niet voor de normale man en vrouw blijft er dan alleen epex over. Onbalans kan je vergeten ook als je met de nexus overstapt naar bijv Frank. Dan handel je alleen op epex. Ook dit is een vendor lock in.

Een vendor lock in is het zodanig onaantrekkelijk maken met de zelfde functies behouden naar bijv een andere leverancier. Dit kan zowel technisch en softwarematig, financieel is een uitkomst van de vendor lock in.
Hoezo begrijp ik het niet? Je begint je post letterlijk met: Dit is gewoon een vendor lock-in.
Dat is toch zo klaar als een klontje? Voor de rest hebik geen eens een batterij van Zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Morgenavond een Day Ahead piek van 61 cent, eens kijken wat er gaat gebeuren. Regelmatig gaat dat samen met wat meer kans op onbalans maar benieuwd of en op welke markt de batterij zal ontladen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R van Lune
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 18:00
Je kunt met je telefoon inloggen op de omvormer via bluetooth en de instellingen aanpassen. Wanneer je een meter plaatst in de groepenkast, deze via modbus aansluit op de omvormer, dan kun je deze set gewoon gebruiken voor opslag van zelf opgewekte stroom en deze later zelf gebruiken. Zie handleiding van de omvormer.

Er zit geen vendor lock op de omvormer, alleen is de omvormer aangepast zodat deze aangestuurd kan worden met de Zonneplan dongle. Hiermee geef je Zonneplan de mogelijkheid tot handel op de energiemarkt. Zonder deze dongle kun je deze zelf beheren en aansturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5WVyCiZEf3ryEHd9bmt8SUPI34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e5FWaOApHzjt1AEz8hxDOcC6.png?f=fotoalbum_large

Let wel, wanneer je de dongle uit de omvormer haalt, dan handelt de Nexus niet meer op de onbalansmarkt of epex markt. Dat is de service van Zonneplan waarvoor je dus vast zit aan Zonneplan.
Dit hebben ze in de omvormer zodanig omgebouwd waardoor blijkbaar andere partijen dit niet kunnen aansturen. Dit zou je kunnen zien als vendor lock, maar het is geen compleet useless apparaat zonder Zonneplan.

Dit zie je bijvoorbeeld wanneer je verbonden bent met bluetooth
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFy97yL6PQ9WALaKMO-lJgiYgrk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nfjZTgu8XLOCFoDVBxF160Mg.png?f=fotoalbum_large
Masterchiev schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:57:
[...]

Zonder toevoeging van hardware en je haalt de dongle eruit doet de nexus helemaal niets meer. Hij zal direct gaan ontladen tot 7%. Daarna zal die in stand-by blijven en veranderen in een 200kg wegende sluip verbruiker a 40/80watt.
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, moet je bij een overstap gebruik blijven maken van de Zonneplan dongles.

Zelfde geldt als Zonneplan failliet gaat. Dan kan je een nieuwe omvormer aanschaffen. Het gaat echt niets meer doen.

[ Voor 18% gewijzigd door R van Lune op 07-09-2025 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-09 20:49
Marco4659 schreef op zondag 7 september 2025 @ 00:15:
[Afbeelding]
Ondertussen is de nexus bij de groothandel ook €1000 goedkoper geworden dus is je afschrijving hoger dan je onbalans verdiensten. Het lot van een early adopter :)

[ Voor 4% gewijzigd door Pluimvee op 07-09-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

Masterchiev schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:57:
[...]

Nee die sensor ontbreekt. In de starterpost staat benoemd wat er precies mist. Echter is dit niet volledig. Ook de wifi/bleutooth module ontbreekt. De ethernet module is aanwezig maar softwarematig aangepast.

Bij de nexus werkt het als volgt.
In de p1 meter zit een dongle ( 4G verbinding ) van Zonneplan die het huidige verbruik eens per 5 min doorgeeft aan Zonneplan.
In de nexus zit eveneens een dongle. Die krijgt eens per 5 min door vanuit Zonneplan het verbruik met info die verkregen is vanuit de dongle in de p1 meter. De solis zelf kan in 10ms schakelen om het verbruik bij te houden maar van deze functie maakt Zonneplan geen gebruik helaas.

PV is niet aan te sluiten direct op de nexus.
Heb je wel eens gehoord van een P1 splitter bij de slimme energiemeter en het eventueel parallel aansluiten van een dongel bij de dongel van Zonneplan bij de Nexus? Ik weet niet of dat laatste bij een 20 kWh Nexus mogelijk is maar bij een 10 kWh Nexus, met een Hypontech HBS-4000 omvormer, in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
R van Lune schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:33:
Je kunt met je telefoon inloggen op de omvormer via bluetooth en de instellingen aanpassen. Wanneer je een meter plaatst in de groepenkast, deze via modbus aansluit op de omvormer, dan kun je deze set gewoon gebruiken voor opslag van zelf opgewekte stroom en deze later zelf gebruiken. Zie handleiding van de omvormer.

Er zit geen vendor lock op de omvormer, alleen is de omvormer aangepast zodat deze aangestuurd kan worden met de Zonneplan dongle. Hiermee geef je Zonneplan de mogelijkheid tot handel op de energiemarkt. Zonder deze dongle kun je deze zelf beheren en aansturen.
[Afbeelding]

Let wel, wanneer je de dongle uit de omvormer haalt, dan handelt de Nexus niet meer op de onbalansmarkt of epex markt. Dat is de service van Zonneplan waarvoor je dus vast zit aan Zonneplan.
Dit hebben ze in de omvormer zodanig omgebouwd waardoor blijkbaar andere partijen dit niet kunnen aansturen. Dit zou je kunnen zien als vendor lock, maar het is geen compleet useless apparaat zonder Zonneplan.

[Afbeelding]

[...]
Weet jij het wachtwoord voor de Bluetooth verbinding? Is dat een standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho2
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zijn er daadwerkelijk hardwarematige aanpassingen aan de omvormer gedaan of is het mogelijk om de originele firmware van de s6 te flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Tycho2 schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:40:
Zijn er daadwerkelijk hardwarematige aanpassingen aan de omvormer gedaan of is het mogelijk om de originele firmware van de s6 te flashen?
Is niet mogelijk ivm hardware aanpassingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R van Lune
Als je 5 seconde op het bovenste knopje van de omvormer drukt dan wordt het wachtwoord gereset. Daarna de app Solis cloud openen. Dan kun je onderaan naar service gaan en dan optie lokaal debuggen. Dan via bluetooth verbinden.
Masterchiev schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:39:
[...]

Weet jij het wachtwoord voor de Bluetooth verbinding? Is dat een standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyverhoef
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:38
[...]

Welke andere omvormer zou je moeten nemen dan ? Als je van Zoneplan af wilt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
mikeyverhoef schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:29:
[...]
Welke andere omvormer zou je moeten nemen dan ? Als je van Zoneplan af wilt ?
Je kunt gewoon de ZP omvormer blijven gebruiken maar je moet hem wel in een modus zetten om hem nuttig te laten zijn. Dit geldt ook voor elk willekeurig andere inverter.
Je kunt de Solis bijvoorbeeld voorzien van een Eastron meter zodat je zoveel mogelijk zelf-consumption (zero export) hebt, wat na het eindigen van salderen een interessante installatie wordt. Of je kunt de Solis aansturen via HA of andere software om de meest optimale laad-/ontlaad cyclus te hebben.
Dat Bliq de ZP inverter niet ondersteund is volgens mij een heren-overeenkomst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pluimvee
Masterchiev schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:40:
[...]

Is niet mogelijk ivm hardware aanpassingen
Weet je zeker dat er hardware aanpassingen zijn gemaakt?

Mijn (Solis) bronnen zeggen dat de hardware van de S6-EH3P10K-H-ZP (Zonneplan) gelijk is aan de S6-EH3P10K-H-EU met dit verschil dat ze in de buitenkast enkele connectors achterwege hebben gelaten (backup port, Zonnepaneel aansluitingen). Ik moet hem nog een keer open maken om dit zelf te bevestigen en de poorten beschikbaar te maken.
De software is zover ik kan zien (op enkele registers na) gelijk. Ik heb diverse aansturing modi via modbus uitgeprobeerd en daar reageert hij prima op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R van Lune
Pluimvee schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:05:
[...]

Mijn (Solis) bronnen zeggen dat de hardware van de S6-EH3P10K-H-ZP (Zonneplan) gelijk is aan de S6-EH3P10K-H-EU met dit verschil dat ze in de buitenkast enkele connectors achterwege hebben gelaten (backup port, Zonnepaneel aansluitingen). Ik moet hem nog een keer open maken om dit zelf te bevestigen en de poorten beschikbaar te maken.
De software is zover ik kan zien (op enkele registers na) gelijk. Ik heb diverse aansturing modi via modbus uitgeprobeerd en daar reageert hij prima op.
De aansluiting voor een logger is ook aangepast. Op de normale variant zit hier een usb aansluiting. Op de Zonneplan versie is dit een RJ45 connector. Er is geen logger met RJ45 aansluiting van Solis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:34

GaMbiNo

1337

Pluimvee schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:58:
[...]
Dat Bliq de ZP inverter niet ondersteund is volgens mij een heren-overeenkomst.
Dat idee heb ik ook. De software van de Solis is redelijk standaard, en prima aan te sturen via Modbus. Maar andere partijen willen er niet aan, of durven niet omdat ze geen zin in gedoe met Zonneplan oid.
Wel jammer want dat zou de mensen wat meer keuzes kunnen bieden. Maar zolang andere partijen niet willen wordt dat lastig.

Het is echt niet zo dat zij deze niet kunnen aansturen. Het is prima te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:36

thido

Tilburg

[...]

thido in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinkuipers
Iemand enig idee waarom powerplay niet heeft gereageerd op die enorme onbalans pieken zojuist of lopen de cijfers achter? Dit zijn toch bij uitstek de momenten dat powerplay moet acteren? Als de accu hier ook al niet op reageert waar zitten we dan op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

edwinkuipers schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:19:
Iemand enig idee waarom powerplay niet heeft gereageerd op die enorme onbalans pieken zojuist of lopen de cijfers achter? Dit zijn toch bij uitstek de momenten dat powerplay moet acteren? Als de accu hier ook al niet op reageert waar zitten we dan op te wachten.
Hij reageerde hier wel op de 600 EUR piek omdat er toen nog 20% in zat. De 2k piek kon niet gebruikt worden omdat de accu leeg was, althans hier stond ie op 7%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:36
edwinkuipers schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:19:
Bij mij is er ruim €4 bijgekomen in deze piek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwinkuipers
Twanroy schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:51:
[...]

Bij mij ook inmiddels, zit dus toch een aanzienlijke vertraging in de cijfers. Gelukkig maar, want als we op dit soort pieken al niks meer kunnen binnenhalen dat word het wel heel lastig om inkomsten te genereren. Kan een mooie dag worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiBo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 19:46
FML, haha net vandaag 4 uur onderhoud aan de meterkast! Graag gedaan jongens en meisjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingofzamunda23
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-09 09:52
Hebben we de 2k piek dan gemist omdat onze, iig de mijne, voor een euro heeft ontladen midden in de nacht..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-09 15:53
edwinkuipers schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:04:
[...]

Bij mij ook inmiddels, zit dus toch een aanzienlijke vertraging in de cijfers. Gelukkig maar, want als we op dit soort pieken al niks meer kunnen binnenhalen dat word het wel heel lastig om inkomsten te genereren. Kan een mooie dag worden!
Moet ie wel even een beetje gaan laden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 12:04
Twanroy schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:51:
[...]

Same, sta al op €5,31.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
R van Lune schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:33:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[...]
Je bluetooth plaatje laat zien, dat de interne CT's ontbreken voor PV , Back-up en blijkbaar ook voor grid om onderscheidt te maken tussen grid-load en back-up load. Dat de eerste twee ook fysiek ontbreken is ook te zien op de link die Thido post van intern.
Solis S6 van ZP heeft fysiek geen hybride functionaliteit, in beste geval, is er zonder PowerPlay ,nog de standalone accu functie over, mits het 2x4 RJ45 communicatie blok nog aanwezig is met een externe modbus meter als sensor. (die print is niet te zien op de foto's)
Voor de noodstroom optie die ZP aanbiedt zie ik niet hoe je dat voor elkaar krijgt met deze, als fysiek de sensors op de printplaten ontbreken, blijkbaar gebruiken ze daar een ander model voor , (meer) de oorspronkelijke standaard Solis S6 hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Domba schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:46:
[...]
mits het 2x4 RJ45 communicatie blok nog aanwezig is met een externe modbus meter als sensor. (die print is niet te zien op de foto's)
Die zit erin, ik heb alleen niet gezien of die wellicht ook nog aangepast is maar dat verwacht ik niet.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murdock85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08-09 21:06
Ik zit er ernstig over te denken om om 1900 de dongles eruit te trekken en te ontladen en zo 7.50 terug te leveren ik heb er niet veel vertrouwen in dat Zonneplan het veel beter gaat doen. Zijn er meerderen die dit zo doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinkuipers
Murdock85 schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:22:
Ik zit er ernstig over te denken om om 1900 de dongles eruit te trekken en te ontladen en zo 7.50 terug te leveren ik heb er niet veel vertrouwen in dat Zonneplan het veel beter gaat doen. Zijn er meerderen die dit zo doen?
Heb daar nog geen ervaring mee. Ben benieuwd of het effect heeft. Morgenavond zou je het weer kunnen doen, want ook dan wederom hoge prijzen rond de avond piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

Dan zul je toch echt zelfsturing geactiveerd moeten hebben want door om 19.00 uur tegen de omvormer te tikken gaat er echt geen teruglevering naar het net plaatsvinden, denk ik.

Als je zelfsturing actief werkend hebt, dan ben ik wel heel erg benieuwd hoe je dat precies doet en welke componenten je in de programmatuur hebt ingebouwd. Dat laatste kan belangrijk voor me zijn als ik zelf aan zelfsturing wil gaan beginnen. Vergeten onderdelen zijn soms lastig later goed te integreren. Heb je bijvoorbeeld ook rekening gehouden met de mogelijkheid dat je na 1 januari 2027 met dubbele belasting te maken kan krijgen en dan moeiteloos over moet kunnen schakelen naar goedkoop laden van de batterij en vervolgens alleen voor eigen consumptie gebruiken?

[ Voor 13% gewijzigd door NvG op 08-09-2025 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Werner
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 18:07
kingofzamunda23 schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:18:
Hebben we de 2k piek dan gemist omdat onze, iig de mijne, voor een euro heeft ontladen midden in de nacht..
Dat gebeurd heel vaak ik snap niet dat ze dit doen als ze 30 % laten zitten is dat voldoende om op deze onverwachte pieken te reageren en de grotere bedragen binnen te halen ik heb al zeker 5 keer gezien dit jaar dat we dit grotere geld daar door mislopen. Een enkele keer was het een piek om op te nemen en was de Nexus op 100%

[ Voor 6% gewijzigd door A. Werner op 08-09-2025 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A. Werner
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 18:07
Beste Murdock ZP heeft volgens mij 3 dongels geplaatst 2 in de Thuisbatterij/omvormer en een in de meterkast welke moeten er uit en als jij dit gaat proberen graag de uitkomst publiceren dan kunnen meer mensen dit gaan doen. Dit zijn misschien domme vragen maar helaas ben ik niet technisch genoeg om alle terminologie te begrijpen maar we hebben ChatGPT om dingen uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinkuipers
A. Werner schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:56:
[...]

Beste Murdock ZP heeft volgens mij 3 dongels geplaatst 2 in de Thuisbatterij/omvormer en een in de meterkast welke moeten er uit en als jij dit gaat proberen graag de uitkomst publiceren dan kunnen meer mensen dit gaan doen. Dit zijn misschien domme vragen maar helaas ben ik niet technisch genoeg om alle terminologie te begrijpen maar we hebben ChatGPT om dingen uit te leggen.
Precies dit *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murdock85
[...]

Als je deze post bekijkt zou het moeten werken als je de dongles uit de Nexus haalt Zonneplan zou het dan registreren al ware het productie van de PV en dus tegen het geldende uurtarief afrekenen is mijn redenering juist? @GaMbiNo volgens mij heb jij hier ook ervaring mee voordat je zelf ging aansturen? Of werkt het alleen als je de dongles eruithaalt terwijl
hij aan het ontladen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Murdock85 schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:28:
[...]

Als je deze post bekijkt zou het moeten werken als je de dongles uit de Nexus haalt Zonneplan zou het dan registreren al ware het productie van de PV en dus tegen het geldende uurtarief afrekenen is mijn redenering juist? @GaMbiNo volgens mij heb jij hier ook ervaring mee voordat je zelf ging aansturen? Of werkt het alleen als je de dongles eruithaalt terwijl
hij aan het ontladen is.
De Nexus gaat dan gewoon door met waar hij mee bezig is. Als dat ontladen is gaat hij door tot 7%. Maar als hij niets doet blijft hij niets doen als je de dongles eruit trekt.

Je kan dit dus wel doen maar dan moet je de dongles eruit trekken als hij al ontlaadt. Of zelf het ontladen starten met bijvoorbeeld een Waveshare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

GaMbiNo schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:06:
[...]

De Nexus gaat dan gewoon door met waar hij mee bezig is. Als dat ontladen is gaat hij door tot 7%. Maar als hij niets doet blijft hij niets doen als je de dongles eruit trekt.

Je kan dit dus wel doen maar dan moet je de dongles eruit trekken als hij al ontlaadt. Of zelf het ontladen starten met bijvoorbeeld een Waveshare.
Waarom zou je dat doen als hij toch al aan het ontladen is?
Powerplay wordt onderbroken en je hebt dus daarna geen duidelijk beeld over het resultaat van het verwijderen van de dongels.
In de app wordt niets geregistreerd en als je het vaak doet heb je helemaal geen beeld meer over het behaalde resultaat van Zonneplan.
Je krijgt een lagere Powerplay vergoeding aan het einde van de maand en de rest wordt pas via de jaarrekening met salderen verrekend.

Of dat uiteindelijk tevredenstellend is vraag ik me sterk af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

NvG schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:48:
[...]

Waarom zou je dat doen als hij toch al aan het ontladen is?
Powerplay wordt onderbroken en je hebt dus daarna geen duidelijk beeld over het resultaat van het verwijderen van de dongels.
In de app wordt niets geregistreerd en als je het vaak doet heb je helemaal geen beeld meer over het bepaalde resultaat van Zonneplan.
Je krijgt een lagere Powerplay vergoeding aan het einde van de maand en de rest wordt pas via de jaarrekening met salderen verrekend.

Of dat uiteindelijk tevredenstellend is vraag ik me sterk af.
Als de EPEX prijs hoger dan de onbalans prijs is kan het voordelig zijn. Hij blijft dan ontladen en omdat er geen verbinding met Zonneplan is krijg je de EPEX prijs betaald. Dus geen powerplay maar wel de EPEX prijs.

Maar dit is hoe het technisch werkt, geen advies oid. :P Iedereen moet dit zelf weten. Op dit moment zijn de onbalans prijzen ook hoger dan de EPEX prijzen dus het zou niets opleveren om dit nu te doen. Maar het is ook weleens andersom. Het blijft een gokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murdock85
@GaMbiNo thanks net klein testje gedaan en inderdaad dezelfde conclusie getrokken. Wil wel met waveshare aan de gang maar was even te druk met belangrijke zaken. Maar als je dan deze prijzen zie triggert het snel al lijkt de powerplay er nu redelijk goed mee om te gaan omdat er ook hoge onbalans is. (Ik was bang dat dit niet zo zou zijn omdat alle accu's gaan ontladen)
@NvG om te zorgen dat hij het volle uur of 2 blijft ontladen zelfs als de prijspiek in onbalans weg is. Staat dan inderdaad niet in je app bij je powerplay vergoeding maar wordt wel tegen epex prijzen verrekend bij je stroomverbruik. Kan significant schelen maar is ook een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
GaMbiNo schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:52:
[...]

Als de EPEX prijs hoger dan de onbalans prijs is kan het voordelig zijn. Hij blijft dan ontladen en omdat er geen verbinding met Zonneplan is krijg je de EPEX prijs betaald. Dus geen powerplay maar wel de EPEX prijs.

Maar dit is hoe het technisch werkt, geen advies oid. :P Iedereen moet dit zelf weten. Op dit moment zijn de onbalans prijzen ook hoger dan de EPEX prijzen dus het zou niets opleveren om dit nu te doen. Maar het is ook weleens andersom. Het blijft een gokje.
Maar je blijft altijd de dongles nodig hebben van Zonneplan? Ook bij een overstap dus?
Zonder waveshare bedoel ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Masterchiev schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:29:
[...]

Maar je blijft altijd de dongles nodig hebben van Zonneplan? Ook bij een overstap dus?
Zonder Waveshare ( of evt. een andere EMS oid) heb je idd altijd de dongles nodig.

Je hebt iets nodig om hem aan te sturen en dat kan prima met een Waveshare oid. Maar als je zoiets niet hebt heb je de dongles nodig idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Masterchiev schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:29:
[...]

Het is heel simpel, iedere thuisbatterij heeft een manier nodig om op de aansluiting te meten, als je dat niet weet kun je ook niet aansturen. Nu is dat met twee van die dongles, één in de P1 poort van de meter en één die aansturing doet bij de batterij. Zonneplan zegt dat bij vertrek de batterij terugvalt op zelfconsumptie. De goedkoopste optie voor Zonneplan is dan die dongles achter te laten en die communicatie door te blijven geven.

Maar dat is natuurlijk niet de beste wijze. De firmware is functioneel ongewijzigd, de hardware is ZP specifiek aangepast; zonder backup poort en zonder PV MPPTs. Als je een aansturing hebt met een “kastje” wat de P1 poort uit kan lezen en aangesloten kan worden op de rs485 van de Solis S6 ben je beter uit. Die Waveshare is een communicatie tool zodat je dus met een “kastje” aan kunt sturen. In dit forum doet zo’n beetje iedereen dat met Home Assistant.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik denk dat vanavond duidelijk heeft gemaakt dat het gewoon goed heeft gewerkt en er een uitstekend resultaat is. Meer dan je met EPEX had kunnen behalen. Zeker, er zijn ook dagen geweest waar het andersom was, maar ik ben tevreden over vandaag :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:28
[...]

Ik wacht met spanning op je bevindingen, want ik zou graag mijn panelen rechtstreeks aansluiten om al dat omvormers verlies wat te verminderen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

elbizarre schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:03:
[...]

Ik wacht met spanning op je bevindingen, want ik zou graag mijn panelen rechtstreeks aansluiten om al dat omvormers verlies wat te verminderen...
Die bevindingen zijn eerder al gedaan en helaas, dat gaat niet lukken.
De omvormer is niet uitgerust met de benodigde componenten dit te kunnen doen.
Er is wat meer weggelaten binnenin dan alleen de MC4 verbindingen aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
thido schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:55:
[...]

Die bevindingen zijn eerder al gedaan en helaas, dat gaat niet lukken.
De omvormer is niet uitgerust met de benodigde componenten dit te kunnen doen.
Er is wat meer weggelaten binnenin dan alleen de MC4 verbindingen aan de onderkant.
Ik had het al gelezen inderdaad. Was te snel (of juist te traag) met mijn reactie.
Dit is toch wel een van de weinige punten waar ik toch wél echt een beetje boos over ben. Dit had volgens mij gewoon niet gehoeven.

• Pluimvee
elbizarre schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 23:48:
[...]
Ik had het al gelezen inderdaad. Was te snel (of juist te traag) met mijn reactie.
Dit is toch wel een van de weinige punten waar ik toch wél echt een beetje boos over ben. Dit had volgens mij gewoon niet gehoeven.
Eens!
Mij was het idee gegeven dat de omvormer intern hetzelfde was. Nu de omvormer niet breder inzetbaar is, de batterij 1000 goedkoper is geworden, en de balansmarkt aan het instorten is geraakt, is het toch een aardige miskleun aan het worden.
Had ik toch voor de Bliq/Frank moeten gaan, met een originele omvormer/batterij opstelling.

• Twanroy
elbizarre schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:47:
[...]

Nee ik heb alleen de wifi actief. Ik kan er dus wel bij via de browser en zelfs via de config tool. Alleen die Vircom ziet niks. ;(
Ik heb hetzelfde probleem, heb jij het inmiddels werkend gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanroy
ik heb in de config tool van de Waveshare nu de volgende settings, maar het werkt helaas niet:
@elbizarre @Dominic-070 Zien jullie iets wat mogelijk niet goed staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4g5njt7LlmhA48W7attt2Ryp3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wrtRcwwKynmnwwtoGrbPOfzE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Md66SrilJAzSTvdZlnfeWhSFbN4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/byoI8raKEy4qv1MGHSv5Kknn.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnMafWxzW85ZTh_iWn6CbUFO8Ug=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZBiSghUnIa5btWjaP4W8gbjG.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Twanroy schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:23:
ik heb in de config tool van de Waveshare nu de volgende settings, maar het werkt helaas niet:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Enige verschil dat ik zo zie is de flow control bij Uart settings. Die heb ik op"None".
Maar heb je ook de tool geprobeerd uit de post van Dominic? De Vircom uit die post? Dan kun je de settings letterlijk overnemen van de screenshots.

Dominic-070 in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

[ Voor 4% gewijzigd door GaMbiNo op 10-09-2025 19:24 ]

• mikeyverhoef
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:38
Pluimvee schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:29:
[...]

Eens!
Mij was het idee gegeven dat de omvormer intern hetzelfde was. Nu de omvormer niet breder inzetbaar is, de batterij 1000 goedkoper is geworden, en de balansmarkt aan het instorten is geraakt, is het toch een aardige miskleun aan het worden.
Had ik toch voor de Bliq/Frank moeten gaan, met een originele omvormer/batterij opstelling.
Je kunt er toch een andere omvormer aanknopen ?

• elbizarre
GaMbiNo schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:24:
[...]
Enige verschil dat ik zo zie is de flow control bij Uart settings. Die heb ik op"None".
Maar heb je ook de tool geprobeerd uit de post van Dominic? De Vircom uit die post? Dan kun je de settings letterlijk overnemen van de screenshots.

Ik heb dit dus nooit voor elkaar gekregen. De tool kon de modbus niet vinden. Terwijl ik letterlijk het ip adres ingeef. 2 verschillende devices geprobeerd (ik had er direct 2 gekocht)

• Twanroy
GaMbiNo schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:24:
[...]

Helaas krijg ik geen verbinding met via VirCom.
Hetzelfde probleem had @Elbizarre in juli ook. Hopelijk kan hij mij verder helpen.

• Twanroy
elbizarre schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:46:
[...]

Ik heb dit dus nooit voor elkaar gekregen. De tool kon de modbus niet vinden. Terwijl ik letterlijk het ip adres ingeef. 2 verschillende devices geprobeerd (ik had er direct 2 gekocht)
Op welke manier heb je het nu dan opgelost?

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

elbizarre schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:46:
[...]

Vreemd. De Vircom tool vind bij mij zelf de Waveshare via auto search. Lijkt bijna alsof hij niet goed in je netwerk hangt?

[ Voor 56% gewijzigd door GaMbiNo op 10-09-2025 19:57 ]

• Twanroy
GaMbiNo schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:56:
[...]

Vreemd. De Vircom tool vind bij mij zelf de Waveshare via auto search. Lijkt bijna alsof hij niet goed in je netwerk hangt?
Hij is via de configtool en de webconfig te bereiken. Maar niet via VirCom

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-09 19:03
@Twanroy Al geprobeerd de RS485 A en B om te draaien? Die had ik blijkbaar verkeerd, nu werkt het goed. :+
Gisteren een mooi uur handmatig ontladen

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Pluimvee
mikeyverhoef schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:46:
[...]
Je kunt er toch een andere omvormer aanknopen ?
Jazeker, voor 1000 heb ik een andere omvormer. Punt is dat ik voor deze uitgeklede ZP versie al 1000 heb neergeteld en ik dat dus niet had moeten doen.

• elbizarre
Twanroy schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:06:
[...]

Hij is via de configtool en de webconfig te bereiken. Maar niet via VirCom
Exact dit heb ik ook bij beide apparaten.
Ik heb het nog steeds niet werkend helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 18:49
Vandaag 1 in jaar gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ph-EN9ORAV8MQiL0VO7lq1IjZQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PcLHWxcUIiPeTzZkNMs00AM.jpg?f=fotoalbum_large

• Vlemke
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 07:56
hallo, ik volg deze topic al langere tijd.
Ik heb twee aanbiedingen

Zonneplan: 20 kWh accu met Noodstroomvoorziening
Gebruik je eigen zonnestroom zelf :Geschatte besparing per jaar tot €200
Zonneplan energie :Geschatte besparing per jaar € 1237
Prijs € 7155 exl btw
Ik wil hem laten plaatsen rond 1-6-2026 i.v.m. met voordelig vast contract
Ik kan gratis annuleren tot de installatiedag
Is prijs dan lager dan is die van toepassing.

3 x Duravolt V2 plug-in batterij 5.12 kwh prijs € 5262
3 X Duravolt V3 plug-in batterij 5.12 kwh prijs € 6400

plaatsen all in op 3 x 1 fase
Graag zou ik jullie mening vernemen

[ Voor 8% gewijzigd door Vlemke op 11-09-2025 16:07 ]

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Twanroy schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:23:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@elbizarre Valt me trouwens wel op dat jullie volgens mij beiden de Waveshare wifi variant hebben? Zelf heb ik een ethernet variant en dat werkt prima. Ik heb eens aan ChatGPT gevraagd wat de verschillen zijn tussen de wifi en de ethernet variant en die zijn er toch wel kennelijk:
1. Standaardpoort
• Ethernet-varianten gebruiken meestal de echte Modbus TCP-poort 502.
• WiFi-varianten staan vaak standaard op een andere poort (bijvoorbeeld 8899, 5020 of zelfs 23 bij sommige modules).
→ Andere tooling kan die poort automatisch scannen of je laat het handmatig instellen, maar Vircom verwacht waarschijnlijk poort 502.
2. Protocolmodus
• Ethernet-modellen doen vaak écht Modbus TCP.
• WiFi-modellen zijn vaker gewoon een seriële bridge (RTU over TCP/UDP), waarbij het apparaat niet zelf Modbus TCP “spreekt”, maar alleen bytes doorstuurt.
→ Vircom kan daardoor niks met die WiFi-variant tenzij je via een virtuele COM-poort werkt.
3. Configuratie-interface
• Ethernet-modules hebben vaak een webinterface of DIP-switches.
• WiFi-modules werken vaak met een AT-achtig configuratieprotocol of een eigen tooltje van Waveshare.
→ Daardoor kan de default-instelling (poort/protocol) anders zijn.
4. Driververwachtingen
• Bij sommige WiFi-varianten levert Waveshare een “VCOM driver” mee, zodat Windows denkt dat het een seriële COM-poort is.
• Als Vircom alleen seriële Modbus ondersteunt, dan werkt het met de COM-driver, maar niet direct via IP.

👉 Dus concreet:
• Ethernet = meestal echte Modbus TCP (poort 502) → werkt direct met de meeste tools.
• WiFi = vaak seriële bridge (RTU over TCP op bv. poort 8899) → werkt alleen met tooling die RTU over TCP snapt, of via een virtuele COM-driver.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Vlemke schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:39:
Ik heb twee aanbiedingen

Prijs € 7155

3 x Duravolt plug-in batterij 5.12 kwh
prijs € 5262

Op die termijn zou ik volgend jaar nog eens kijken naar de mogelijkheden. Er is nog niks duidelijk (logisch) hoe Zonneplan omgaat met het afschaffen van salderen. De echte nul-op-de-meter-modus (NOM) werkt namelijk nog onvoldoende door het hoge interval (meerdere minuten) waarmee gestuurd wordt. Idealiter is dit enkele seconden.

De 3x Duravolt is leuk, maar hoe wordt die aansturing geregeld? Ga je dat zelf doen? Want puur NOM is met een dynamisch contract echt niet per se handig. Mijn PV ligt oost-west, waardoor ik in de dure ochtend en avond ook nog veel opwek, en dan wil ik het juist wél terugleveren tegen de dan geldende tarieven.
En je gaat hem neem ik aan wel goed aansluiten in plaats van een stekker? Dan heb je veel meer vermogen dan 3x 800W.

Als er een partij is met een accu zoals de Duravolt/Marstek die je native met MQTT kunt bedienen, koop ik hem nog naast de Nexus :) Dan kan de Nexus blijven handelen, en kan ik op die batterij mijn eigen scriptjes laten draaien.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Pluimvee
Ik heb twee aanbiedingen

Prijs € 7155

prijs € 5262

Inderdaad zou ik wachten. Het afgelopen jaar is de opbrengst op de onbalans markt sterk verminderd en zijn de batterijen sterk in prijs gedaald. Hoe het straks uitpakt als het salderen stopt en wij (vooralsnog) dubbele belasting gaan betalen maakt het onzeker. Als daardoor het onbalans handelen geen voordeel meer biedt kun je voor EPEX handelen bij elke willekeurige energie leverancier terecht.
Daarnaast is op dit moment de afschrijving op de Nexus (door prijsdalingen en laad-cycli) hoger dan de opbrengsten die hier door iedereen worden vermeld. Je moet het doen vanuit een hobby, niet vanuit een financieel oogpunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 19:09
Even aan ChatGPT gevraagd een levensduuranalyse te maken aan de hand van huidige gegevens
Je geeft aan:
  • Installatie: 15 maanden geleden
  • SOH (State of Health): 97%
  • Aantal cycli: 680
Laten we dit analyseren:

1. Wat betekent 97% SOH?
  • De batterij is nog op 97% van de oorspronkelijke bruikbare capaciteit.
  • Dit is een vrij normale degradatie: ca. 3% verlies in 15 maanden.
2. Cycli en levensduur
  • Je zit nu op 680 cycli in 15 maanden, dat is ongeveer 540 cycli per jaar.
  • Veel thuisbatterijen zijn ontworpen voor 6000–8000 cycli voordat ze onder de 70–80% SOH zakken (einde van levensduur volgens fabrikanten).
3. Verwachting op basis van huidige data
  • Bij jouw tempo (±540 cycli/jaar) haal je in 10 jaar rond de 5400 cycli.
  • Als we lineair doortrekken:
    • 3% verlies per 680 cycli ≈ 0,0044% per cyclus.
    • Bij 6000 cycli zou dat ca. 27% verlies zijn → SOH rond de 73%.
  • Dat past netjes binnen de specificaties die fabrikanten meestal garanderen (70–80% SOH na 10 jaar).
4. Conclusie
  • De batterij presteert zoals verwacht, misschien zelfs iets beter.
  • Met jouw gebruik (±540 cycli/jaar) kun je uitgaan van 10–12 jaar bruikbare levensduur voordat de capaciteit onder de 70–80% komt.
  • Daarna kan hij nog steeds werken, maar met minder opslag (bijv. 60–70% van de oorspronkelijke capaciteit).
👉 Samengevat: je batterij zit helemaal op schema en zou naar verwachting zeker 10 jaar meegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4SM5RhU4QaW3qqe279Mm0xR8CU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LxCe19KaCrgXEK3Q1mCTI4oo.png?f=fotoalbum_large

• Pluimvee
Overigens bracht gisteren het EPEX handelen bijna net zoveel op als de FRR (Onbalans) handel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFTVpYzCSlb4ROyUx1FC2LGeHnw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HmNTgj66Vq3m7UJ4BuODTaZZ.png?f=user_large
(Onbalans =4,47; EPEX verkoop(14,12) - inkoop(9,95) =4,17)

Het is alleen zo jammer dat dit EPEX resultaat niet aan ons toekomt als je aan Powerplay meedoet, maar door ZP op de factuur wordt afgeroomd als "Powerplay tegenboeking stroomverbruik **" Dus bovenstaande totale winst van 8,64 is fictief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanroy
GaMbiNo schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:42:
[...]

@elbizarre Valt me trouwens wel op dat jullie volgens mij beiden de Waveshare wifi variant hebben? Zelf heb ik een ethernet variant en dat werkt prima. Ik heb eens aan ChatGPT gevraagd wat de verschillen zijn tussen de wifi en de ethernet variant en die zijn er toch wel kennelijk:

[...]
Ik heb ChatGTP gevraagd of er andere mogelijkheden zijn om deze module te verbinden met Vircom, en het zou moeten kunnen op deze manier:
Stappen om de virtuele COM-poort te gebruiken met deze module

Hieronder de stappen die je moet doorlopen:

Stap Wat te doen
1. Verbinden en starten Zorg dat de module gevoed is (6-36V, afhankelijk van model) en dat je PC via WiFi of Ethernet op hetzelfde netwerk zit als de module.

2. Module in standaardsituatie zetten Zet de module in de standaardinstellingen (AP modus; SSID Waveshare_xxxx, IP 10.10.100.254; poort 8899; seriële instellingen 57600,8,1, geen pariteit).

3. Webinterface of AT-commands gebruiken Via de ingebouwde webinterface of via seriële/AT-commando’s kun je de module omzetten naar de gewenste werkmodus (bijv. Modbus-over-TCP of transparante modus) en netwerkgegevens instellen (vast IP, DHCP, WiFi netwerk etc.).

4. VCOM software downloaden en installeren Download de “VCOM” software van Waveshare (via “RS232/485 TO ETH Software” pagina) ‒ deze software maakt de virtuele COM-poort op je computer mogelijk.

5. Instellen VCOM Met de VCOM-software:
• Voeg de module toe via IP-adres.
• Kies de TCP-poort (poorten) die gebruikt worden (bijvoorbeeld 8899 als TCP Server of Client).
• Koppel deze instelling aan een COM-poortnummer (bijv. COM5). De software creëert die virtuele COM-poort.
• Stel seriële parameters in: baudrate etc., hetzelfde als wat module heeft (of wat je configuratie vereist).

6. Test met je gebruikstoepassing Nu je COM-poort hebt op je PC, kun je in Vircom (of welk andere software) die COM-poort selecteren, met de juiste seriële instellingen, alsof het een “echte” seriële verbinding is. De VCOM driver zorgt dat data via het netwerk naar de module wordt gestuurd, en van daar naar het seriële apparaat (RS232/RS485).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pluimvee
Als alternatief voor de Waveshare kun je zelf ook voor 5 euro een Modbus-bridge in elkaar solderen om op basis van ESPHome en HA de Nexus aan te sturen.

https://github.com/Pluimvee/esphome-modbus-tcp-to-rtu

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:21
Ik heb twee aanbiedingen

Prijs € 7155

prijs € 5262

Is de 7155 inclusief btw? Krijg je die dus nog eens terug ook?
Pagina: 1 ... 62 63 Laatste