• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:36

NvG

Op onbalansmarkt.com zie ik dat veel Zonneplan klanten de huisondersteuning al maanden gebruiken. Ik ga ervan uit dat deze mensen dat heel bewust doen en ik vraag me af wat daarvan het nut kan zijn in deze periode van het jaar.

Kan iemand mij misschien uitleggen of dat financieel voordeel biedt en voor welke periodes van het jaar dat geldt, én vooral wanneer je huisondersteuning beter niet kunt gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pr1pt9h3Jfn4yjdO5Ax6hLoAa3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUUS0mokR1vqVkBbVFdAj8LV.jpg?f=fotoalbum_large

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:11
Voor mij is het vooral de naïeve gedachte dat het duurzaam is, gecombineerd met een signaal naar ZP dat ik het gebruik, en het graag doorontwikkeld zou zien worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwinkuipers
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16:58
NvG schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:15:
Op onbalansmarkt.com zie ik dat veel Zonneplan klanten de huisondersteuning al maanden gebruiken. Ik ga ervan uit dat deze mensen dat heel bewust doen en ik vraag me af wat daarvan het nut kan zijn in deze periode van het jaar.

Kan iemand mij misschien uitleggen of dat financieel voordeel biedt en voor welke periodes van het jaar dat geldt, én vooral wanneer je huisondersteuning beter niet kunt gebruiken.

[Afbeelding]
Ik heb de huisondersteuning ook aan staan, maar het is eigenlijk voor de bühne. Dat zegt zonneplan zelf ook in verschillende mails die ik daarover hebt gestuurd. Die adviseren mij zelfs om hem uit te zetten in combi met mijn enphase envoy van mijn zonnepanelen omdat de ai van enphase en powerplay elkaar tegenwerken.

Maar eigenwijs als ik ben, gebruik ik dus tegen het advies in wel de huisondersteuning voor het goede gevoel. En merk er dus helemaal niks van, ook niet gevoelsmatig.

Je kunt zien of hij het huis ondersteunt, maar vaak doet hij dat niet omdat onbalans handel altijd voor gaat en als hij wel het huis ondersteunt dan is dat met zulke lage wattages voor een korte periode dat het echt niks bijdraagt. Maar voor zonneplan is het zo mooi om te kunnen zeggen dat de batterij het huis kan ondersteunen en kan handelen tegelijk. Super goede Marketing stunt. Zo kan ik ook bijvoorbeeld 40km per uur rennen......maar ik zeg er ook niet bij dat ik na 2 seconde kapot op de grond val en 2 uur moet bijkomen. Dus dat eigenlijk....

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Chris_82 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:41:
@Twanroy Al geprobeerd de RS485 A en B om te draaien? Die had ik blijkbaar verkeerd, nu werkt het goed. :+
Gisteren een mooi uur handmatig ontladen
Welke Modbus adapter gebruik je?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:05
@bokkow Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFp8vY9yJ1aGOuJRYid_FMewFYQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WAI04hiSWZuJ9u1QWloghhAW.png?f=fotoalbum_large

Ik wil iedereen vragen om een melding te maken bij ACM zodat Zonneplan meer transparantie gaat geven danwel gedwongen wordt.

[ Voor 42% gewijzigd door Masterchiev op 11-09-2025 14:42 ]

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:28
Masterchiev schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:40:
@bokkow [Afbeelding]

Ik wil iedereen vragen om een melding te maken bij ACM zodat Zonneplan meer transparantie gaat geven danwel gedwongen wordt.
Prima dat je dat wil. Heb zelf wel wat beters te doen.
Ik zie niet waarom je mij tagt?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Twanroy schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:29:
[...]

Welke Modbus adapter gebruik je?
Die witte via amazon gekocht voor 32 euro : "Waveshare Industrial Serial Server RS485 to RJ45 Ethernet TCP/IP to Serial Module Support Rail-Mount Modbus Gateway"

Edit: De RS485 to ETH (B ) variant inderdaad.

[ Voor 7% gewijzigd door Chris_82 op 12-09-2025 19:03 ]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Werner
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 23:06
Pluimvee schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:39:
Overigens bracht gisteren het EPEX handelen bijna net zoveel op als de FRR (Onbalans) handel.

[Afbeelding]
(Onbalans =4,47; EPEX verkoop(14,12) - inkoop(9,95) =4,17)

Het is alleen zo jammer dat dit EPEX resultaat niet aan ons toekomt als je aan Powerplay meedoet, maar door ZP op de factuur wordt afgeroomd als "Powerplay tegenboeking stroomverbruik **" Dus bovenstaande totale winst van 8,64 is fictief
1 Kan je deze winst en verlies per maand geven zodat dit beter te vergelijken is met de uitkomsten van de app.
2 Kan je zeggen dat de bedragen van winst op de Epex markt elke dag opgeteld het bedrag is van de tegenboeking en als dit klopt ZP ons bij een verlies rekening laten betalen.
De post Powerplay......verbruik is voor mij en veel klanten een verrassing op de rekening.
ZP geeft aan dat dit bedrag een soort boeking is omdat je anders betaald voor stroom via de Epex terwijl deze door powerplay verhandeld wordt en je dubbel betaald.
Mijn conclusie op dit moment is dat ik niet weet welk verhaal klopt.
ZP is volledig ontransparant en houdt deze tegenboeking in hun blackbox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 23:16
Vlemke schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:39:
hallo, ik volg deze topic al langere tijd.
Ik heb twee aanbiedingen

Zonneplan: 20 kWh accu met Noodstroomvoorziening
Gebruik je eigen zonnestroom zelf :Geschatte besparing per jaar tot €200
Zonneplan energie :Geschatte besparing per jaar € 1237
Prijs € 7155 exl btw
Ik wil hem laten plaatsen rond 1-6-2026 i.v.m. met voordelig vast contract
Ik kan gratis annuleren tot de installatiedag
Is prijs dan lager dan is die van toepassing.

3 x Duravolt V2 plug-in batterij 5.12 kwh prijs € 5262
3 X Duravolt V3 plug-in batterij 5.12 kwh prijs € 6400

plaatsen all in op 3 x 1 fase
Graag zou ik jullie mening vernemen
Merci, gebeld met zonneplan en 300 euro korting gekregen. Kreeg eerst te horen dat het helemaal niet kan en niet klopt. Mijn offerte getekend in mei die dus 300 euro meer.

Toen uiteindelijk oh dat is gek inderdaad. Ik zie iets geks. Je wordt teruggebeld.

Nou nu dus 300 euro korting.
Ze gaven aan dat het sowieso verwerkt ging worden op mijn factuur of ik nou had gebeld of niet. Maar heb nu ook de bevestigingen op de mail wat toch wat fijner is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:27
Chris_82 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:34:
[...]

Die witte via amazon gekocht voor 32 euro : "Waveshare Industrial Serial Server RS485 to RJ45 Ethernet TCP/IP to Serial Module Support Rail-Mount Modbus Gateway"
Ik denk dat je iets specifieker moet zijn, daarvoor je namelijk voor modbus gebruik alleen succes ziet met de RS485 to ETH (B ) of de RS485 to POE ETH (B )
Als daar ook uitvoeringen zijn zoals zonder iets achter ETH (edit zonder iets erachter ondersteund geen modbus) en van beide nog een RS485 tot (POE) ETH (C) model @Twanroy

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 12-09-2025 15:19 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Nu online
Domba schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:01:
[...]

Ik denk dat je iets specifieker moet zijn, daarvoor je namelijk voor modbus gebruik alleen succes ziet met de RS485 to ETH (B ) of de RS485 to POE ETH (B)
Als daar ook uitvoeringen zijn zoals zonder iets achter ETH (edit zonder iets erachter ondersteund geen modbus) en van beide nog een RS485 tot (POE) ETH (C) model @Twanroy
Dit it is het type wat ik heb: RS232/485 TO WIFI ETH (B )
https://www.waveshare.com/rs232-485-to-wifi-eth-b.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Moet ik terugzoeken, als Deye gebruiker staat me iets bij dat die geen gelukkige combinatie was met een Deye vanwege niet kunnen wijzigen van een modbus register.
Het manco met die waveshares is dat ze zoveel modelen hebben en zo weinig het SKU nummer gebruiken, en die enkel op orginele doos vermeld wordt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Nu online
Domba schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:46:
[...]

Moet ik terugzoeken, als Deye gebruiker staat me iets bij dat die geen gelukkige combinatie was met een Deye vanwege niet kunnen wijzigen van een modbus register.
Het manco met die waveshares is dat ze zoveel modelen hebben en zo weinig het SKU nummer gebruiken, en die enkel op orginele doos vermeld wordt.
SKU: 25222 staat op het doosje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Twanroy schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:53:
[...]
SKU: 25222 staat op het doosje
Voor die met blauw opschrift, staat me niet bij dat ik die ooit voorbij heb zien komen icm met Deye.
Wel de groene 25223/23626, de wifi schijnt niet gewldig bruikbaar te zijn,
(vaak lukt het nog met uitproberen verschillende "RS485 Conflict Time Gap to X mSec" settings in waveshare module ) vanwege de delay die botst met volgende request, het gaat beter met vaste bekabeling

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 10:13
TKroon schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:11:
[...]

Op die termijn zou ik volgend jaar nog eens kijken naar de mogelijkheden. Er is nog niks duidelijk (logisch) hoe Zonneplan omgaat met het afschaffen van salderen. De echte nul-op-de-meter-modus (NOM) werkt namelijk nog onvoldoende door het hoge interval (meerdere minuten) waarmee gestuurd wordt. Idealiter is dit enkele seconden.

De 3x Duravolt is leuk, maar hoe wordt die aansturing geregeld? Ga je dat zelf doen? Want puur NOM is met een dynamisch contract echt niet per se handig. Mijn PV ligt oost-west, waardoor ik in de dure ochtend en avond ook nog veel opwek, en dan wil ik het juist wél terugleveren tegen de dan geldende tarieven.
En je gaat hem neem ik aan wel goed aansluiten in plaats van een stekker? Dan heb je veel meer vermogen dan 3x 800W.

Als er een partij is met een accu zoals de Duravolt/Marstek die je native met MQTT kunt bedienen, koop ik hem nog naast de Nexus :) Dan kan de Nexus blijven handelen, en kan ik op die batterij mijn eigen scriptjes laten draaien.

Sessy

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@DustPhyte Ik denk dat je quote verkeerd stopt en je alleen Sessy probeert te zeggen. Sessy vind ik een prachtig product, maar is veel te duur ten opzichte van alternatieven. Vergelijk het met een Marstek en de capaciteit is gelijk, de omvormer van de Sessy is zwakker en hij is ruim 2x duurder. Ik begrijp dat je betaalt voor andere zaken, maar in mijn geval is dat niet precies wat ik zoek.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste