Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Vandaag staat de Nexus precies 1 jaar. opbrengst ca. €1500,-
Had daar toch wel iets meer van verwacht en ben tegelijkertijd erg benieuwd of ze dit gaan volhouden.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertaal
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03-09 19:34
Valt de laatste tijd niet mee met de opbrengst had er ook iets meer uit willen halen

[ Voor 3% gewijzigd door Gertaal op 07-08-2025 19:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peewee070
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 04:08
thido schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:48:
Had daar toch wel iets meer van verwacht en ben tegelijkertijd erg benieuwd of ze dit gaan volhouden.
Bij mij is de Nexus ook precies een jaar geleden aangesloten. De opbrengst van de laatste maanden valt een beetje tegen. Tot nu toe kon de Nexus mijn energierekening terugbrengen naar 0 euro, dus ik ben er nog wel tevreden mee.
Mijn doel was/is om een deel van Nexus dmv Powerplay terug te verdienen tot aan 2027, en dan met het salderen een relatief grote batterij te hebben om de opgewekte zonne-energie volledig zelf te gebruiken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8-gX4ASWm-ZSPTPnBzrOzQFMPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljDAB0xZ1kOkAirFm93Xwkp4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-09 09:19
AI van zp is een beetje van slag, onbalansprijs ruim 500 negatief en mijn batterij is gewoon aan het ontladen met 3 kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09 11:05
Marco4659 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:27:
AI van zp is een beetje van slag, onbalansprijs ruim 500 negatief en mijn batterij is gewoon aan het ontladen met 3 kw
Tja er is geen transparantie. Je hebt geen idee. Misschien ontlaadde de nexus wel op de intraday markt.

AI…. Laat me niet lachen🤣. Marketingterm.

[ Voor 6% gewijzigd door Masterchiev op 09-08-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 08:07
Wij hebben aankomende dinsdag twee weekjes een Nexus 20 staan en zitten vandaag, volgens de app, op €31 opbrengst. Had zelf ook wat meer verwacht, maar eerlijk gezegd heb ik hem ook aangeschaft als leuk speelgoed. Hopelijk wordt de huisondersteuning in de toekomst nog wat slimmer en uitgebreider.

Nu keek ik toevallig vanaf ons vakantieadres in de app en zie dat de dongles al sinds 18:00 uur offline zijn. Komt dit zonder handmatige tussenkomst nog goed? De aankomende dagen kunnen we denk ik grote laag/hoog verschillen verwachten, zou natuurlijk zonde zijn als het spul dan niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Die van mij is ook sinds 18:30 offline. En ja, dat komt zeer waarschijnlijk weer goed!

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:26
Laadpaal hier ook, accu juist niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiBo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:58
Bij mij ook offline, en is lekker aan het ontladen zie ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco4659
Mijn Nexus lijkt ook offline volgens de zp-app, maar levert wel volle kracht terug volgens homewizard, en dus volgens de metert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murdock85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08-09 21:06
Hier ook offline en vol ontladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schalkkie
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-08 12:37
Hier is de batterij ook offline, ik heb hem al een keer gereset volgens de aanwijzingen ( werkschakelaar uit enz) ik heb ook al de modules gereset maar dat helpt allemaal niet. Het leuke is ik heb twee omvormers voor mijn zonnepanelen van ZP en eentje is er ook uitgestapt. Kennelijk dus een verbindingsprobleem want de batterij zelf geeft geen storing en is braaf volle bak aan het ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 09:39
thido schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:48:
Ik sta nu op 1350 en ga ook rond de 1500 in een jaar uitkomen.

Aangezien hier 6 maanden met de TenneT 5 minuten maatregel inzitten heb ik eigenlijk wel vertrouwen dat het zonder dat een stuk hoger zou uitkomen.

Bovendien is hij ook met deze opbrengst in minder dan 5 jaar terug verdiend, ruim onder de magische zelfverzonnen grens van 7 jaar die altijd gebruikt wordt.

Valt mij eigenlijk reuze mee tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

Dat ontladen zal hij blijven doen totdat hij leeg is of een commando van ZP krijgt om ermee te stoppen. Aangezien de verbinding eruit ligt is dat eerste waarschijnlijk eerder aan de beurt.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco4659
thido schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:04:
Dat ontladen zal hij blijven doen totdat hij leeg is of een commando van ZP krijgt om ermee te stoppen. Aangezien de verbinding eruit ligt is dat eerste waarschijnlijk eerder aan de beurt.
Oftewel:
Voor een appel en een ei,
Straks een lege batterij 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:49
Marco4659 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:05:
[...]

Oftewel:
Dit heeft in eerdere situaties al voor overbelaste hoofdzekeringen gezorgd, gezien er geen aansturing meer is en de batterij maar blijft laden / ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schalkkie
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-08 12:37
Ik krijg net als antwoord van Kiki dat het kan liggen aan onderhoud bij de netwerkprovider van ZP maar alles hersteld zich weer vanzelf. Volgens Kiki😳

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApexAlpha
DustPhyte schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:07:
[...]

Dit heeft in eerdere situaties al voor overbelaste hoofdzekeringen gezorgd, gezien er geen aansturing meer is en de batterij maar blijft laden / ontladen.
DLB doen via een remote verbinding over 2 losse 4g modules is ook te simpel voor woorden eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:27

GaMbiNo

1337

Hier is de boel nu ook een uurtje offline. Op het moment van offline gaan was hij in tegenstelling tot de rest hier kennelijk een aan het laden, en nu is hij vol.

De laadpaal is ook offline, net als de P1 meter.
De dongle van de zonnepanelen is gek genoeg wel gewoon online. :?

Dat DLB nu totaal niet meer werkt is wel enorm kwalijk inderdaad.

[ Voor 10% gewijzigd door GaMbiNo op 10-08-2025 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:20
Wel bijna 20 kWh het net op gepompt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVGWP9j0IhkctwJZMrhfKDtmz-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tftmzd4oZevDfV0YUfdCgW6g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Twanroy op 10-08-2025 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:05
Bij is alleen de batterij offline. Zonnepanelen en p1 meter werken gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Er wordt dan wel verwezen naar een landelijke 4G storing bij de netwerkprovider, maar op Allestoringen kan ik niet echt een provider met vergelijkbare patronen ontdekken. Ik had verwacht dat er dan een Odido of een Vodafone oid zou zijn die ook een duidelijke storing heeft.

Of het is toch weer een Zonneplan server die staat te roken en ze wijzen voor het gemak maar naar een externe partij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
ApexAlpha schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:18:
[...]

DLB doen via een remote verbinding over 2 losse 4g modules is ook te simpel voor woorden eigenlijk.
Helemaal eens, een fail safe inbouwen was niet nodig voor zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco4659
Ik vermoed dat de storing voorbij is, want van ontladen is mijn Nexus nu overgegaan op laden, wederom met volle kracht. Alhoewel, hw geeft ruststand voor de nexus.

[ Voor 67% gewijzigd door Marco4659 op 10-08-2025 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
GaMbiNo schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:48:
Er wordt dan wel verwezen naar een landelijke 4G storing bij de netwerkprovider, maar op Allestoringen kan ik niet echt een provider met vergelijkbare patronen ontdekken. Ik had verwacht dat er dan een Odido of een Vodafone oid zou zijn die ook een duidelijke storing heeft.

Of het is toch weer een Zonneplan server die staat te roken en ze wijzen voor het gemak maar naar een externe partij. ;)
Je kan duidelijk zien dat Grindr het netwerk verzorgd.

edit: inmiddels staat Zonneplan er zelf tussen. Grappig, ze zijn groter dan ik denk dan.

[ Voor 7% gewijzigd door ApexAlpha op 10-08-2025 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit1968
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Marco4659 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:05:
[...]

Oftewel:
Helaas heb je gelijk, bijna de halve batterij leeg voor een paar centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Nu online

NvG

Ik heb pas sinds vrijdag een thuisbatterij van Zonneplan en kreeg dus al snel met een 4G storing te maken terwijl de batterij aan het ontladen was.

Nu vraag ik me af of het zin heeft, als je tenminste de storing hebt opgemerkt, om de werkschakelaar van de omvormer uit te zetten. In dat geval kan de batterij, denk ik, niet verder meer ontladen en weet je zeker dat er geen stroom uit de thuisbatterij gratis weglekt.
Tijdens de storing zag ik wel activiteit bij de lichtjes van de omvormer en liep de temperatuur van de omvormer ook hoger op dan normaal.

Ik ben benieuwd om te horen of dit een mogelijkheid is en of er misschien nadelige effecten bij kunnen optreden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Er is volgens mij geen sprake van “gratis” stroom.
Als Zonneplan voor de teruggeleverde stroom geen powerplay vergoeding kan berekenen ivm een dongle storing wordt het tegen epex verrekend.
En dan krijg je dus nog steeds geld voor de teruggeleverde energie, maar dus niet gebaseerd op onbalans maar op de epex tarieven. De kWh’tjes komen immers gewoon langs je energiemeter, net als je evt. door zonnepanelen opgewerkte energie.

Ik zou niet gaan rommelen met de werkschakelaar. Ik denk niet dat je omvormer e.d. het fijn vinden als de boel ineens wordt afgeschakeld.

[ Voor 10% gewijzigd door GaMbiNo op 11-08-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG
  • Nu online

NvG

GaMbiNo schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:12:
Er is volgens mij geen sprake van “gratis” stroom.
Als Zonneplan voor de teruggeleverde stroom geen powerplay vergoeding kan berekenen ivm een dongle storing wordt het tegen epex verrekend.
En dan krijg je dus nog steeds geld voor de teruggeleverde energie, maar dus niet gebaseerd op onbalans maar op de epex tarieven. De kWh’tjes komen immers gewoon langs je energiemeter, net als je evt. door zonnepanelen opgewerkte energie.

Ik zou niet gaan rommelen met de werkschakelaar. Ik denk niet dat je omvormer e.d. het fijn vinden als de boel ineens wordt afgeschakeld.
Bedankt voor deze verheldering naar een complete leek op dit gebied.

Ik begrijp alleen niet wat de nadelige gevolgen kunnen zijn als de boel wordt afgeschakeld. Daar moet het toch op berekend zijn. Bij een stroomstoring wordt ook alles afgeschakeld zonder nadelige effecten, hoop ik.
Als het systeem daar niet op is berekend dan is Zonneplan daarvoor aansprakelijk te stellen omdat stroomstoringen nu eenmaal kunnen voorkomen. Bij een installatie een werkschakelaar opnemen die nadelige effecten heeft, bij gebruik, op de omvormer kan toch ook niet de bedoeling zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

NvG schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:44:
[...]

Bedankt voor deze verheldering naar een complete leek op dit gebied.

Ik begrijp alleen niet wat de nadelige gevolgen kunnen zijn als de boel wordt afgeschakeld. Daar moet het toch op berekend zijn. Bij een stroomstoring wordt ook alles afgeschakeld zonder nadelige effecten, hoop ik.
Als het systeem daar niet op is berekend dan is Zonneplan daarvoor aansprakelijk te stellen omdat stroomstoringen nu eenmaal kunnen voorkomen. Bij een installatie een werkschakelaar opnemen die nadelige effecten heeft, bij gebruik, op de omvormer kan toch ook niet de bedoeling zijn?
Zonneplan doet hier niets verkeerd hoor. Zo is het eigenlijk met alle omvormers, ook je zonnepanelen omvormers. Die vinden het niet fijn om onder zware load dmv werkschakelaar afgeschakeld te worden. Maar dit zal ws. niet direct tot grote problemen lijden als dit een keertje gebeurt.

Mocht je er meer over willen weten zou ik even googlen naar “omvormer afschakelen dmv werkschakelaar schadelijk” oid. Ik ben namelijk ook geen deskundige wat dit betreft, maar in het algemeen wordt afschakelen op deze manier afgeraden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG
  • Nu online

NvG

@GaMbiNo

Bedankt.

Ik heb die vraag maar even aan ChatGPT voorgelegd en dit was het antwoord:

“ Ja — het plots afschakelen van een werkschakelaar van een omvormer bij zonnepanelen of een thuisbatterij kan nadelige effecten hebben, zowel technisch als veiligheidsmatig.

Ik zal het even opsplitsen per aspect:

1. Technische effecten op de omvormer
• Abrupte spannings- en stroomonderbreking
Een omvormer verwacht meestal een gecontroleerde uitschakelprocedure. Bij een plotselinge spanningsonderbreking via de werkschakelaar kan er een korte spanningspiek (transiënt) optreden. Dit kan in zeldzame gevallen schade veroorzaken aan elektronische componenten.
• Levensduur van condensatoren
Herhaald abrupt afschakelen kan de levensduur van interne condensatoren verkorten, vooral bij oudere of minder robuuste modellen.
• Foutmeldingen en resets
Sommige omvormers gaan in een foutmodus na een onverwachte onderbreking en moeten handmatig worden gereset.

2. Effecten op de installatie / netkoppeling
• Stroomteruglevering wordt abrupt gestopt
Dit is meestal niet gevaarlijk voor het net, maar kan wel leiden tot productieverlies op dat moment.
• Synchronisatie
Na inschakelen moet de omvormer opnieuw synchroniseren met het net. Dat kost soms enkele minuten, waardoor tijdelijk geen energie wordt opgewekt of geleverd.

3. Veiligheidsaspecten
• Vonkvorming bij belasting
Als de werkschakelaar wordt bediend terwijl de omvormer onder belasting staat (zon schijnt, batterij actief), kan er bij sommige schakelaars een flinke vonk ontstaan. Daarom is het veiliger eerst de DC- of AC-zijde spanningsvrij te maken volgens de aanbevolen procedure van de fabrikant.
• Onderhoudsrisico
Een ongepland uitschakelmoment kan gevaarlijk zijn voor iemand die aan de installatie werkt, als niet alle delen spanningsvrij zijn gemaakt.

Kort samengevat:
Een eenmalige onverwachte uitschakeling zal meestal geen ramp veroorzaken bij moderne omvormers, omdat ze hiertegen beschermd zijn. Maar herhaaldelijk of op verkeerde momenten afschakelen kan wel degelijk leiden tot slijtage, storingen en veiligheidsrisico’s. Fabrikanten raden meestal een specifieke volgorde aan voor in- en uitschakelen (eerst DC uit, dan AC, of andersom, afhankelijk van het type).“

• DC: van de panelen/batterij → naar de omvormer.
• AC: van de omvormer → naar je huis/net.

Misschien zijn anderen hiermee ook geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Zonneplan zet soms meerdere keren per dag mijn omvormer(s) uit terwijl ze vol laden.

Sterker nog hier krijg ik voor betaald!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
GaMbiNo schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Zonneplan doet hier niets verkeerd hoor. Zo is het eigenlijk met alle omvormers, ook je zonnepanelen omvormers. Die vinden het niet fijn om onder zware load dmv werkschakelaar afgeschakeld te worden. Maar dit zal ws. niet direct tot grote problemen lijden als dit een keertje gebeurt.
Inderdaad, en ik denk dat het medicijn erger is dan de kwaal. Hoe groot zal de financiele schade zijn als het laden/ontladen een keer niet stopt omdat alles offline gaat?

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
  • Nu online
ApexAlpha schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:56:
Zonneplan zet soms meerdere keren per dag mijn omvormer(s) uit terwijl ze vol laden.

Ja, maar dat doen ze niet met de werkschakelaar :)

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
LT1970 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:58:
[...]

Ja, maar dat doen ze niet met de werkschakelaar :)
Klopt maar ze klappen hem wel gewoon eruit op dezelfde manier, je kan het horen als je toevallig naast de omvormer staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
ApexAlpha schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:01:
[...]

Klopt maar ze klappen hem wel gewoon eruit op dezelfde manier, je kan het horen als je toevallig naast de omvormer staat.
Ik denk eerder dat de omvormer op een veilige manier afschakelt, in plaats van dat je de AC-zijde abrupt onderbreekt. Daar zit echt wel een verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

ApexAlpha schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:56:

Dat is echt appels met peren vergelijken. Zonneplan schakelt dat niet via de werkschakelaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Oh, ik dacht dat er intern ook een relais gewoon werd open gezet om de stroomproductie te stoppen, net zoals je doet als je de werkschakelaar omzet. Zo klinkt het ook als ie uitgaat.

Blijkbaar is dat toch anders dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG
  • Nu online

NvG

GaMbiNo schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Mocht je er meer over willen weten zou ik even googlen naar “omvormer afschakelen dmv werkschakelaar schadelijk” oid. Ik ben namelijk ook geen deskundige wat dit betreft, maar in het algemeen wordt afschakelen op deze manier afgeraden. ;)
Zonneplan is voor mij het installatiebedrijf van mijn thuisbatterij, ook als zij de uitvoering gedelegeerd hebben. Als er geen duidelijke uitleg is gegeven, naar mij als leek, over de werkschakelaar en hoe die gebruikt mag worden, dan is bij schade tengevolge van een verkeerd gebruik van de werkschakelaar, Zonneplan aansprakelijk te stellen voor die ontstane schade.
Volgens het consumentenrecht heeft Zonneplan daarin een zorgplicht waaraan niet voldaan is.

Zonneplan doet dus in dit geval wel degelijk iets verkeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

NvG schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:33:
[...]

Zonneplan is voor mij het installatiebedrijf van mijn thuisbatterij, ook als zij de uitvoering gedelegeerd hebben. Als er geen duidelijke uitleg is gegeven, naar mij als leek, over de werkschakelaar en hoe die gebruikt mag worden, dan is bij schade tengevolge van een verkeerd gebruik van de werkschakelaar, Zonneplan aansprakelijk te stellen voor die ontstane schade.
Volgens het consumentenrecht heeft Zonneplan daarin een zorgplicht waaraan niet voldaan is.

Zonneplan doet dus in dit geval wel degelijk iets verkeerd.
Je hebt als consument ook een onderzoeksplicht. En de naam werkschakelaar zegt eigenlijk al genoeg. Die is bedoeld om de installatie spanningsloos te stellen wanneer er aan de installatie gewerkt moet worden.

[ Voor 4% gewijzigd door GaMbiNo op 11-08-2025 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG
  • Nu online

NvG

@GaMbiNo

De zorgplicht van de installateur gaat, zonder dat nu uitgebreid juridisch te bespreken, bijna altijd boven de onderzoeksplicht van de afnemer als dat een niet-professional is.

Een werkschakelaar hoeft niet te betekenen dat hij alleen bij werkzaamheden aan de installatie gebruikt mag worden en als dat zo zou zijn dan dient dat duidelijk gecommuniceerd te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LT1970
  • Nu online
NvG schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:52:
@GaMbiNo

De zorgplicht van de installateur gaat, zonder dat nu uitgebreid juridisch te bespreken, bijna altijd boven de onderzoeksplicht van de afnemer als dat een niet-professional is.

Een werkschakelaar hoeft niet te betekenen dat hij alleen bij werkzaamheden aan de installatie gebruikt mag worden en als dat zo zou zijn dan dient dat duidelijk gecommuniceerd te worden.
Waarom zou je als leek de werkschakelaar omzetten als je niet weet wat deze doet? En als Zonneplan je geen uitleg heeft gegeven dat je deze schakelaar moet gebruiken om het systeem te resetten als het offline gaat, waarom zou je dat dan moeten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

LT1970 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:10:
[...]

Waarom zou je als leek de werkschakelaar omzetten als je niet weet wat deze doet? En als Zonneplan je geen uitleg heeft gegeven dat je deze schakelaar moet gebruiken om het systeem te resetten als het offline gaat, waarom zou je dat dan moeten doen?
Dat doet ZP wel zag ik gisteren.
Ten tijde van de storing was er vanuit de app een handleiding beschikbaar om het systeem te resetten.
Eerste stap: zet de werkschakelaar om.
Toen bleek dat het een landelijke 4g storing betrof was de handleiding overigens ook weer verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Die melding doet ZP niet maar is standaard als er geen verbinding is. Beste is eerst kijken of er hier of op FB nog honderd berichten staan. Als dat zo is, niets uit zetten etc maar gewoon laten gaan want dan is het of de ZP server of 4G.

Als je werkelijk de enige bent is het eerst de 4G eruit halen en na 5 minuten terug erin.

De werkschakelaar kan gewoon, maar beter van niet.
Ook staat die niet als 1e stap in het afschakelen.

Als ZP je omvormer uit zet doen ze dat door een shutdown command waarbij hij rustig terug regelt en dan uit gaat.

Solaredge kan dat ook via de app dus heel erg zal het vast niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

Jasper79 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:06:
Die melding doet ZP niet maar is standaard als er geen verbinding is. Beste is eerst kijken of er hier of op FB nog honderd berichten staan. Als dat zo is, niets uit zetten etc maar gewoon laten gaan want dan is het of de ZP server of 4G.

Als je werkelijk de enige bent is het eerst de 4G eruit halen en na 5 minuten terug erin.

De werkschakelaar kan gewoon, maar beter van niet.
Ook staat die niet als 1e stap in het afschakelen.

Als ZP je omvormer uit zet doen ze dat door een shutdown command waarbij hij rustig terug regelt en dan uit gaat.

Solaredge kan dat ook via de app dus heel erg zal het vast niet zijn.
Stond gisteren in de app (bij status Nexus) dus meer melding dan van ZP zelf wordt het niet ;) .
Een link naar de handleiding voor het resetten.
De eerste stap was de werkschakelaar omzetten.
Als je nu aan Kiki de handleiding voor het resetten vraagt is dat ook stap 1.

Later werd de link vervangen door de melding van de landelijke 4G storing.
Was de eerste keer dat ik de link zag overigens, niet eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Oké dan hebben ze de stappen aangepast, toen ik hem een keer moest uitzetten werd aan de telefoon gezegd dat ik eerst de batterij zelf de automaat moest uit zetten.

Al is een werkschakelaar er wel beter tegen bestand dan een automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waxs
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-08 00:17
Wellicht dat het afhankelijk is van de versie van de batterij in welke volgorde de batterij herstart kan worden. Ik heb er gisteren screenshots van gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3_pB2IsKK_t9lLqtGyEMGdAdb0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2NqMMtXrlwkTxVwhcnFs5DQl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFxulJWK9JN4O5WEfNbjoufc6KY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpnNpdo7M1B3ZiAG6C94BWrl.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
NvG schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:52:
@GaMbiNo

Ik denk dat de installateurs van zonneplan je wel gezegd hebben dat je bij problemen contact met ZP kunt op nemen, zodat ZP de boel kan resetten op de juiste manier of uitleg geven hoe je het zelf veilig kan doen. maar in de handleiding staat niet dat je de boel dient te resetten door een werkschakelaar aan en uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
De handleiding is via het servicemenu van de app te vinden. Daarin staat wel degelijk bij stap 1 dat de werkschakelaar uit moet. Betekend niet dat ik het daar direct mee eens ben maar het staat er...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG
  • Nu online

NvG

@Twanroy

Bedankt voor deze link.

Als afnemer van Zonneplan kan en mag de werkschakelaar dus gebruikt worden.

Waarom dat onder verschillende lagen in de app wordt gestopt en niet bij de installatie, bijvoorbeeld door een brochure, wordt gecommuniceerd is mij niet duidelijk. Dit is zeker een verbeterpuntje voor hen. Verder ben ik overigens zeer tevreden over Zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:22
melvinnie schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:54:
De handleiding is via het servicemenu van de app te vinden. Daarin staat wel degelijk bij stap 1 dat de werkschakelaar uit moet. Betekend niet dat ik het daar direct mee eens ben maar het staat er...
Een werkschakelaar is niks anders dan een groep in je meterkast. Bijv de alamat of je hoofdzekering. Alleen is de ene mechanisch, en de andere automatisch. Ik zou zeggen dat er in het ontwerp van de batterij al rekening wordt gehouden met het feit dat er een groep uit kan klappen. Tuurlijk moet je dat niet dagelijks 5x doen, maar ik denk wel dat hier over nagedacht is.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:29
Mistraller schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:21:
[...]

Een werkschakelaar is niks anders dan een groep in je meterkast. Bijv de alamat of je hoofdzekering. Alleen is de ene mechanisch, en de andere automatisch. Ik zou zeggen dat er in het ontwerp van de batterij al rekening wordt gehouden met het feit dat er een groep uit kan klappen. Tuurlijk moet je dat niet dagelijks 5x doen, maar ik denk wel dat hier over nagedacht is.
Nee. Een werkschakelaar gebruik je in geval van nood, daarom is deze ook vaak rood en in ieder geval groot en duidelijk zichtbaar. Het afschakelen AC zijdig, hetzij handmatig met een werkschakelaar dan wel automatisch door de aardlekautomaat (Alamat is een merknaam, een beetje zoals Tyraps), moet je tot een minimum beperken, zeker onder belasting. Dit heeft invloed op hoe lang de omvormer mee gaat. Sure, 5-10 keer zal het goed gaan, misschien vaker, maar is dit het risico echt waard met het idee zo te “resetten”?

Gebruik de werkschakelaar alleen bij nood of onderhoud en indien mogelijk op het moment dat het apparaat er achter niet volle bak vermogen trekt/teruglevert. Interesseert me niet wat de handleiding zegt.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper79
Alamat wordt vaak aangeraden om 2x per jaar het aardlek deel te testen. Heb er hier een in huis gehad die bij de 1e keer testen nooit meer wilde inschakelen. Gelukkig van de schuur en kon ik dus missen voor er een nieuwe binnen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Nu online
Maandelijks toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
O ik dacht als de klok verzet wordt. Maar ook dan doe ik het eigenlijk ook niet hoor 🤭

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gerrit1968
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Misschien een idee voor zonneplan om bij duurdere tarieven volgens het uurtarief te ontladen en niet elke dag 20kw heen en weer laden voor slechts 1 euro of 2 euro. Ik heb de batterij sinds maart 2024, vorig jaar elke maand tussen de 150 euro en 200 euro, maar dit jaar tussen de 80 euro.en 100 euro. Nu elke dag een hoop laden en ontladen voor een paar centen. Zou haast zeggen volg gewoon maar de uurtarieven en laad goedkoop op en ontlaad duur, levert volgens mij meer op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Gerrit1968 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:09:
Misschien een idee voor zonneplan om bij duurdere tarieven volgens het uurtarief te ontladen en niet elke dag 20kw heen en weer laden voor slechts 1 euro of 2 euro. Ik heb de batterij sinds maart 2024, vorig jaar elke maand tussen de 150 euro en 200 euro, maar dit jaar tussen de 80 euro.en 100 euro. Nu elke dag een hoop laden en ontladen voor een paar centen. Zou haast zeggen volg gewoon maar de uurtarieven en laad goedkoop op en ontlaad duur, levert volgens mij meer op
Vervelende is dat het gewoon heel veel opties mist. Zelf laden en ontladen bijvoorbeeld.
Verbruik is per huishouden verschillend. Als ik de auto wil laden overdag in combinatie met de zonnepanelen kan de batterij mooi ondersteunen. Helaas niet het geval.

Ik zou graag zien dat ik percentage kan instellen op powerplay en zelf gebruik zonder limiet. Daarnaast de accu zelf kunnen laden en ontladen op epex.

Het is op deze manier niet lucratief en zeker nieuweling aangeschafte nexussen kijken tegen een terugverdientijd aan van 7 jaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ApexAlpha
Een terugverdientijd van 7 jaar is toch prima. Ik ken weinig producten waar geklaagd wordt dat de terugverdientijd 7 jaar is.

Een LFP batterij staat zo 20 tot 25 jaar te buffelen voor je he, en Zonneplan is slechts een van de eerste aanbieders.

Als het dadelijk 2030 is heb je tientallen concurrerende energieboeren die batterijen en PV aansturen via je P1 meter. Dan komt de concurrentie pas echt los.

Tenminste zo kijk ik er naar. Als geld en rendement de #1 reden waren had ik geen batterij gekocht, dan wacht ik wel paar jaar tot de €10/kWh zoutbatterijen er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
bokkow schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:45:
[...]

Nee. Een werkschakelaar gebruik je in geval van nood, daarom is deze ook vaak rood en in ieder geval groot en duidelijk zichtbaar. Het afschakelen AC zijdig, hetzij handmatig met een werkschakelaar dan wel automatisch door de aardlekautomaat (Alamat is een merknaam, een beetje zoals Tyraps), moet je tot een minimum beperken, zeker onder belasting. Dit heeft invloed op hoe lang de omvormer mee gaat. Sure, 5-10 keer zal het goed gaan, misschien vaker, maar is dit het risico echt waard met het idee zo te “resetten”?

Gebruik de werkschakelaar alleen bij nood of onderhoud en indien mogelijk op het moment dat het apparaat er achter niet volle bak vermogen trekt/teruglevert. Interesseert me niet wat de handleiding zegt.
Bij mijn weten is alamat gewoon een algemeen gebruikte afkorting voor aardlek automaat. Maargoed.

Tuurlijk moet je dat niet elke dag 5x doen, dat zei ik ook al; maar een fabrikant weet donders goed dat de kans erin zit dat een groep in de meterkast eruit klapt, en het systeem ertegen bestand moet zijn.
Dus JA, het is beter om de werkschakelaar niet te vaak te bedienen, en liefst bij lage vermogens. Maar verder blijven het aannames en vertrouwen. Doe wat je zelf het beste vindt.

Zie het zo: als je een noodstop maakt met de auto, vindt de auto dat niet leuk. Maar is ie dan direct kapot? Ik hoop het niet ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG
  • Nu online

NvG

@ApexAlpha

Een terugverdientijd van zeven jaar is natuurlijk uitstekend.
Een rendement van meer dan 14% is op een andere manier niet makkelijk te realiseren en daarbij ben je nog milieuvriendelijk bezig ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Mistraller schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:26:
[...]
Tuurlijk moet je dat niet elke dag 5x doen, dat zei ik ook al; maar een fabrikant weet donders goed dat de kans erin zit dat een groep in de meterkast eruit klapt, en het systeem ertegen bestand moet zijn.
Dus JA, het is beter om de werkschakelaar niet te vaak te bedienen, en liefst bij lage vermogens. Maar verder blijven het aannames en vertrouwen. Doe wat je zelf het beste vindt.

Zie het zo: als je een noodstop maakt met de auto, vindt de auto dat niet leuk. Maar is ie dan direct kapot? Ik hoop het niet ;)
Een betere vergelijking is denk ik dat elke auto met 80 km/u haaks over een stoeprand moet kunnen denderen zonder dat de ophanging het begeeft en de auto onbestuurbaar wordt. Of je dat ook echt moet gaan uitproberen is vraag twee.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Jiriki schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

Een betere vergelijking is denk ik dat elke auto met 80 km/u haaks over een stoeprand moet kunnen denderen zonder dat de ophanging het begeeft en de auto onbestuurbaar wordt. Of je dat ook echt moet gaan uitproberen is vraag twee.
Nee want dat is geen situatie waarvan je weet dat de kans zeer groot is dat die zich ooit een keer zou kunnen voordoen. Een autofabrikant zal bovendien niet beschrijven dat je in geval van nood je stuur om moet gooien en haaks op een stoeprand moet denderen bij 80km/h om veilig tot stilstand te komen.
Er is 1 feit: fabrikant stelt dat de werkschakelaar een optie is voor een reset. Ja dat geeft het apparaat een opdonder, maar ik denk dat we wel mogen stellen dat als de fabrikant aangeeft dat dit de werkwijze is, dat er op z'n minst over nagedacht is.

Voor de rest zie ik hier alleen maar aannames, zonder enig inzicht te hebben in de testresultaten en de voorzorgsmaatregelen van de fabrikant.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Schakelen met veel stroom = een no no

Werkschakelaars zelf schakelen = een middel om onderdelen veilig te stellen (lock out tag out).

Gezien de handleiding van Zonneplan voorziet in een reset procedure zal het wel goed zitten voor de leek.

In de praktijk heb ik maar 2 keer mijn dongle zelf moeten resetten, 1 keer op de eerste dag van mijn vakantie er uit geklapt. 100 euro gemist. 2de keer continu ellende, nieuwe dongle gehad. De werkschakelaar nog nooit gebruikt.

Voor de rest eigenlijk alleen maar storingen door de provider.

[ Voor 82% gewijzigd door DustPhyte op 14-08-2025 21:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• waxs
Gezien de reacties hier laat ik het de volgende keer wel loslopen. Ik heb conform de instructies de werk schakaar omgeschakeld omdat er toen nog geen sprake was van een storing bij de netwerkprovider en dit actief werd geadviseerd. Als het de omvormer kan beschadigen dan lijkt het mij een noodgreep, in hoeverre wordt zo’n advies dan door Zonneplan actief gewogen en uitgezet in de app vraag ik mij af?

Ze hebben ook geen status pagina waarin particulier zichtbaar is welke diensten eventueel in storing zijn (app, provider, website, chatbot etc.), zodat die afweging beter is te maken. Overigens baal ik van het rendement van de betreffende dag, de prijzen liepen behoorlijk uiteen en ik zie nog geen euro opbrengst. Wel 20kWh geladen, maar in de statistieken van de app maar 1kWh ontladen, terwijl de volledige batterij is leeggestroomd ten tijde van de storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matrox001
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Zie in een blog bij Homewizard deze bewering staan:
De belangrijkste factor die handelen op de energiemarkt veel minder rendabel maakt, is de afschaffing van de salderingregel per 2027. Begin februari werd bekend dat dit ook gaat gelden voor thuisbatterijen. Dat betekent dat je vanaf 1 januari 2027 wel energiebelasting betaalt over de energie die je uit het net haalt, maar dit niet meer terugkrijgt bij teruglevering. Daardoor koop je de energie voor een veel hogere prijs dan dat je het kunt verkopen.
Is het correct wat hier gezegd wordt? Is het nu nog aanschaffen van een flinke Nexus nog wel een goed idee? Of ben je nu beter af met een kleinere die na 2027 alleen nog ingezet wordt voor opslag en eigen verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waxs
Matrox001 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:32:
Zie in een blog bij Homewizard deze bewering staan:

[...]

Is het correct wat hier gezegd wordt? Is het nu nog aanschaffen van een flinke Nexus nog wel een goed idee? Of ben je nu beter af met een kleinere die na 2027 alleen nog ingezet wordt voor opslag en eigen verbruik?
Ja in principe klopt dit, het is de vraag of dit politiek op de agenda komt omdat de stroom wezenlijk niet wordt geconsumeerd maar louter wordt opgeslagen. Ik ga zeker oriënteren op een politieke partij die hier een goed antwoord op heeft, of tenminste het thema netcongestie en duurzaamheid breed vertegenwoordigd.

Op de website van Zonneplan:
Energiebelasting is een verbruiksbelasting, dus geldt in de regel niet voor opslag. De Belastingdienst heeft gedefinieerd dat je energiebelasting moet betalen als je elektriciteit verbruikt, elektriciteit levert aan een verbruiker, elektriciteit levert aan oplaadinstallaties, of elektriciteit opwekt uit biomassa. Van al deze punten is overduidelijk geen sprake bij thuisbatterijen. https://www.zonneplan.nl/...t-van-afschaffen-salderen

Het is logisch dat je belasting betaald over een dienst of een product, maar niet over een lening of het bewaring nemen van. In theorie is het zuiver om eventuele inkomsten te belasten uit het rendement, veronderstelde dat je dan wel eerst investering moet hebben terugverdiend. De wetgeving loopt dus achter op de markt, en wezenlijk rijmt de wetgeving dus niet met het gebruik van een thuisbatterij.

Ik neem aan dat er een oplossing voor gaat komen. Anders gaan we met ons allen behoorlijk nat op de ‘business case’. Ik zou op z’n minst break even willen draaien. Met dit scenario gaan wij in ieder geval enkele duizenden euro’s in de min gezien wij de batterij pas sinds dit jaar in gebruik hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVu9Tiv4XavIFxDZBIUqoakv_Us=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJdNBZSFKW65hU8k9A7K67LR.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien bovenstaande citaat, ga ik ervan uit dat er ‘nog geen oplossing is’ maar dat die wel gewenst is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jiriki
Er zal een oplossing moeten komen, er mag niet twee keer belasting op hetzelfde artikel zitten. Stel dat je energiebelasting heft op het opslaan van stroom mag dat niet nog een keer bij de uiteindelijke gebruiker worden belast. Dat is niet te handhaven en uiteraard ook niet te controleren.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.Blom
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 23:36
Twanroy schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:09:
Het valt me op dat op onbalansmarkt.com bij de maandresultaten van Zonneplan de afgelopen maanden telkens 1 gebruiker (stormwind65) bovenaan staat qua opbrengsten.
Nu zag ik bij de kenmerken dat deze gebruiker een 25kWh accu heeft. Is dit iest wat ZP aanbiedt? Of zou deze gebruiker er zelf een extra 5kWh accu-module bijgeplaats hebben?

@stormwind65 Zou je ons kunnen informeren?
Ik ben niet stormwind65, maar ik heb wel 5 kWh accu bijgeplaatst en daarmee effectief in 25kWh accu, voor zover ik weet is het niet iets dat ZP aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:29
Mistraller schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:26:
[...]

Bij mijn weten is alamat gewoon een algemeen gebruikte afkorting voor aardlek automaat. Maargoed.

Alamat is een merknaam.
Beperk het gebruik van een werkschakelaar zeker onder load.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Erwin.Blom schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:48:
[...]

Ik ben niet stormwind65, maar ik heb wel 5 kWh accu bijgeplaatst en daarmee effectief in 25kWh accu, voor zover ik weet is het niet iets dat ZP aanbiedt.
Interessant. En dat werkt gewoon meteen? Zonneplan gebruikt ook netjes de gehele 25 kWh?

Ik ben wel benieuwd wat je daarvoor evt allemaal moest doen.

Edit: je hebt deze bijgeplaatst denk ik?

[ Voor 16% gewijzigd door GaMbiNo op 13-08-2025 22:24 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Erwin.Blom
GaMbiNo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:15:
[...]

Interessant. En dat werkt gewoon meteen? Zonneplan gebruikt ook netjes de gehele 25 kWh?

Ik ben wel benieuwd wat je daarvoor evt allemaal moest doen.

Edit: je hebt deze bijgeplaatst denk ik?
Ja dat klopt. Uiteraard vooraf de werkschakelaar en schakelaar op batterijen uitschakelen. Bij aanbrengen heb ik alle modules losgemaakt, de BMS rechtop tegen de muur gezet en op de grond verdeeld, rekening houdend met de volgorde. Vervolgens eerst de nieuwe module geplaatst op de grondplaat en vervolgens in e overige module originele volgorde teruggeplaatst. Tenslotte de BMS erop gezet. Nadat alles is teruggeplaatst alle schroeven weer vastmaken en vervolgens de werkschakelaar en de schakelaar op de batterij weer aanzetten, daarna de batterij weer resetten door de resetknop 5 sec ingedrukt te houden. Overigens zou ik de nieuwe module aanbrengen als de 20kWh ongeveer 100% is, ik deed het toen hij 7% was en toen heeft het bijna een maand geduurd voor hij weer tegen de 100% kwam. Ik heb het wel gedaan met handschoenen die 1000v aankunnen. Uiteraard alles op eigen risico, maar ik vond het goed te doen.

https://etronixcenter.com...chment&id_attachment=2330

[ Voor 7% gewijzigd door Erwin.Blom op 15-08-2025 11:32 ]

• Mistraller
bokkow schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:56:
[...]

Alamat is een merknaam.
Beperk het gebruik van een werkschakelaar zeker onder load.
Ah, Ai maakt er dit van idd.
In de elektrische installatietechniek wordt "alamat" ook gebruikt als afkorting voor aardlekautomaat, maar het is oorspronkelijk een merknaam.

---------------

• Masterchiev
Jiriki schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:54:
Er zal een oplossing moeten komen, er mag niet twee keer belasting op hetzelfde artikel zitten. Stel dat je energiebelasting heft op het opslaan van stroom mag dat niet nog een keer bij de uiteindelijke gebruiker worden belast. Dat is niet te handhaven en uiteraard ook niet te controleren.
Mag wel. Inkoop en verkoop zijn twee verschillende dingen.

• Jiriki
Nee want nu is het twee keer verkoop. Energiemaatschappij verkoopt het aan mij en heft energiebelasting. Daarna verkoop ik het tweedehands terug maar mag geen energiebelasting rekenen.

De energiemaatschappij mag het dan niet nog een keer als nieuw verkopen en weer belasting doorrekenen.

• Masterchiev
Jiriki schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:45:
Nee want nu is het twee keer verkoop. Energiemaatschappij verkoopt het aan mij en heft energiebelasting. Daarna verkoop ik het tweedehands terug maar mag geen energiebelasting rekenen.

De energiemaatschappij mag het dan niet nog een keer als nieuw verkopen en weer belasting doorrekenen.
Betaal ik bij de kringloopwinkel ook geen btw?

Wat je zegt klopt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
Volgens mij is de regelgeving voor grootverbruikers, die dus niet kunnen salderen, al aangepast. Voor kleinverbuikers nog niet, omdat het technisch nog niet te meten is en het meestal nog geen issue is met saldering.

De oorspronkelijke motie gaat over alle gebruikers, deze is dus pas deels uitgevoerd.

https://www.rijksfinancie...toelichting/2022/d17e2179
https://www.energyshift.n...-energieopslag-verdwijnt/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Masterchiev schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:46:
[...]

Betaal ik bij de kringloopwinkel ook geen btw?

Wat je zegt klopt niet.
Jij wel!
Want de kringloop heeft het gratis ontvangen, en over de winst wordt btw geheven.
Bij tweedehands wordt de margeregeling toegepast, waarbij geen btw over de omzet, maar over de winst wordt geheven.

Maar energiebelasting is geen BTW!

Want over de energiebelasting gaat ook de BTW nog overheen ;)

---------------

• DustPhyte
@Erwin.Blom gaat je bms dan weer zoals na installatie alle batterijen checken + callibreren?

Ik lees dat het inderdaad het beste gebeurd met batterijen die 100 procent opgeladen zijn.

[ Voor 95% gewijzigd door DustPhyte op 14-08-2025 21:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin.Blom
DustPhyte schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:44:
@Erwin.Blom gaat je bms dan weer zoals na installatie alle batterijen checken + callibreren?

Ik lees dat het inderdaad het beste gebeurd met batterijen die 100 procent opgeladen zijn.
Ja dat klopt en ik zie dat het voltage en de temperatuur van de nieuwe module langszaam naar vergelijkbare waarden als de bestaande modules gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyverhoef
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:22
Een goede middag, ik heb de Nexus nu een dag of drie. Ik ben niet erg onder de indruk tot nu toe.

Het ding laadt niet wanneer mijn zonnepanelen stroom leveren die goedkoper is dan de stroom op het net, en als hij dat al doet pakt hij max 0,4 Kwh ?
Het ding laadt niet wanneer de laagste dagprijzen actief zijn?
Wanneer ik aanvink "met thuisondersteuning" gebeurd dat met max 0.4 Kwh

In drie dagen tijd 6 euro powerplayvergoeding.

Moet ik me zorgen maken ? Dat ding zijn werk laten doen. Vreemd algoritme zit erin. :? :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@mikeyverhoef allereerst even de termen goed gebruiken. Het is kiloWattuur: kWh. Een hoeveelheid energie. Jij bedoelt vermogen; dat is kW.

In die modus heb je de huis ondersteuning aanstaan en die kijkt wel degelijk naar energieprijzen om te bepalen of hij moet opladen of ontladen. Op de dure momenten zal hij zonnestroom dan ook niet opslaan, maar juist het net op laten gaan.

Qua onbalans en andere energiemarkten zijn dit soort strak blauwe dagen enorm goed voorspelbaar. Dus daar valt weinig mee te verdienen. Linksom of rechtsom zijn de verdiensten afgenomen ten opzichte van vorig jaar, maar gemiddeld nog rond de €100 per maand. Dus wacht rustig af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
mikeyverhoef schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:19:
Een goede middag, ik heb de Nexus nu een dag of drie. Ik ben niet erg onder de indruk tot nu toe.

Het ding laadt niet wanneer mijn zonnepanelen stroom leveren die goedkoper is dan de stroom op het net, en als hij dat al doet pakt hij max 0,4 Kwh ?

Moet ik me zorgen maken ? Dat ding zijn werk laten doen. Vreemd algoritme zit erin. :? :X
Zorgen maken om wat? Het is al maanden bekend dat het inkomen hard aan het dalen is. Ik neem aan dat je daarop geïnformeerd hebt voor de aankoop ipv de mooie groene website van Zonneplan geloven met 1600€ Voorspelling. Dan moeten we 200€ per maand halen de aankomende maanden. Kan je nu al op een briefje geven-> dat gaan we nooit redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waxs
mikeyverhoef schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:19:

Onze thuisbatterij loopt gelijk op aan de demo batterij van Zonneplan. Het is de combinatie van dynamische stroom, slim verbruik, zonnepanelen en de batterij die de energierekening tot 0 hebben gebracht. Daarnaast houden we aan het eind van de maand ook nog een Powerplay vergoeding over. Ik zou me geen zorgen maken, maar verder kijken dan louter die vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
waxs schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:49:
[...]

Onze thuisbatterij loopt gelijk op aan de demo batterij van Zonneplan. Het is de combinatie van dynamische stroom, slim verbruik, zonnepanelen en de batterij die de energierekening tot 0 hebben gebracht. Daarnaast houden we aan het eind van de maand ook nog een Powerplay vergoeding over. Ik zou me geen zorgen maken, maar verder kijken dan louter die vergoeding.
Is huishouden afhankelijk. En je moet je afvragen is of de afschrijving lager is dan de energierekening. Kom je vrij beroerd uit. Uitgaande dat de nexus excl btw 7290€ kost. Je moet 1,50€ per cycle halen om quit te spelen ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:08
Mistraller schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:21:
[...]

Ah, Ai maakt er dit van idd.

[...]
Off-topic, maar om mythes te voorkomen; Als je AI wat verder laat spitten in de verschillende merknamen registers dan leer je dat Alamat geen merknaam is op dit moment, en dat minstens sinds 1971 al niet meer is, en wellicht zelfs nooit geweest. De site installo is geen expert in merkenrecht, dus je kan het ze moeilijk aanrekenen.

[ Voor 13% gewijzigd door ntram op 15-08-2025 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG
  • Nu online

NvG

@mikeyverhoef

Je verwacht toch hoop ik niet dat powerplay al in drie dagen een duidelijk verbruiksprofiel van jullie heeft opgemaakt waardoor er optimaal gehandeld kan worden? Een slim algoritme heeft toch echt wel meer dan drie dagen nodig hoor. Ik zou nog maar iets meer geduld hebben voordat je met een oordeel komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masterchiev
NvG schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:57:
@mikeyverhoef

Je verwacht toch hoop ik niet dat powerplay al in drie dagen een duidelijk verbruiksprofiel van jullie heeft opgemaakt waardoor er optimaal gehandeld kan worden? Een slim algoritme heeft toch echt wel meer dan drie dagen nodig hoor. Ik zou nog maar iets meer geduld hebben voordat je met een oordeel komt.
Slimme algoritme per huishouden bestaat überhaupt niet.
Ai is een marketing term.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matrox001
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
waxs schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:55:
[...]

Ik neem aan dat er een oplossing voor gaat komen. Anders gaan we met ons allen behoorlijk nat op de ‘business case’. Ik zou op z’n minst break even willen draaien. Met dit scenario gaan wij in ieder geval enkele duizenden euro’s in de min gezien wij de batterij pas sinds dit jaar in gebruik hebben.
Ja, daar ben ik dus ook bang voor.
Stond net op het punt om de knoop door te hakken en toch maar voor de Nexus te gaan. Maar toch maar weer even terugschakelen en opnieuw vergelijken. Opslag voor eigen verbruik wordt en NOM worden dan toch de speerpunten.

Ah, the agony of choice :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Matrox001 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:01:
[...]

Stond net op het punt om de knoop door te hakken en toch maar voor de Nexus te gaan. Maar toch maar weer even terugschakelen en opnieuw vergelijken. Opslag voor eigen verbruik wordt en NOM worden dan toch de speerpunten.

En volledig laden/ontladen naar keuze. Zo kan je elke dag goed winst maken op de epex.

Ik zou de nexus niet adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG
  • Nu online

NvG

Masterchiev schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:01:
[...]

Slimme algoritme per huishouden bestaat überhaupt niet.
Ai is een marketing term.
Zou je dit duidelijk en overtuigend kunnen uitleggen? Daarmee kan iedereen er misschien iets van leren.

Antwoorden is natuurlijk nooit verplicht maar in dit geval dan ook wel veelzeggend.

[ Voor 12% gewijzigd door NvG op 16-08-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG
  • Nu online

NvG

Matrox001 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:01:
[...]

Bedenk daarbij dan wel dat de teruggevraagde btw later misschien geheel of gedeeltelijk moet worden terugbetaald.
Het advies van Zonneplan is, ter voorkoming van problemen, om minimaal één jaar duidelijk gehandeld te hebben.
Als je alleen de batterij op de goedkoopste momenten van de dag vollaad voor eigen consumptie voldoe je niet aan de eis om te handelen op de energiemarkt.

Bij het volledig terug moeten betalen van de btw wordt de investering ineens 21% hoger en de terugverdientijd dus ook weer langer.

Als er al geïnvesteerd is in een thuisbatterij of dat binnenkort wordt gedaan, kan er nog ruim een jaar geprofiteerd worden van de salderingsregeling en er gehandeld worden op de energiemarkt. Na beëindiging van de salderingsregeling op 1 januari 2027 kan dan eventueel probleemloos worden overgeschakeld naar zelfconsumptie zonder het gevaar te lopen btw te moeten terugbetalen.

Als je daarna door de belastingdienst gemaand wordt om toch nog een gedeelte van de btw terug te betalen, dat kan tot 5 jaar na de investering, dan heb je een behoorlijke kans bij een bezwaar daartegen. Een kansrijke mogelijkheid is als je mede een beroep doet op het gelijkheidsbeginsel omdat er voor grootverbruikers wel een regeling is getroffen ter voorkoming van dubbele belastingheffing en jij overgestapt bent op zelfconsumptie om deze dubbele heffing te voorkomen.

[ Voor 31% gewijzigd door NvG op 16-08-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egbertbrinks
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-09 20:56
Goedemiddag allen,

Ik volg dit onderwerp nu al een tijdje en stond/sta op het punt om een nexus aan te schaffen maar door alle reacties ben ik niet meer zeker van de zaak.

Oké, het huishouden:

- Wij hebben zonnepanelen met een jaaropbrengst van zo’n 3.5MWh per jaar.
- Wij verbruiken bijna geen gas meer (verwarmen het huis met airco, elektrische kookplaat, etc.) Wij verbruiken zo’n 5000 kWh per jaar nadat de zonnepanelen er al af zijn gehaald.

De vraag is, heeft het nog wel nut om een Nexus 20kWh aan te schaffen, mijn overweging was namelijk, eerste jaren nog handelen, daarna eigen gebruik ivm grote hoeveelheid eigen verbruik. Het doel was/is wel gewoon om uiteindelijk de investering om te zetten in een winstgevende situatie. Lees: de nexus moet zijn geld terug verdienen en daarna meer opbrengen.

Andere vraag, wat zou een goed alternatief zijn i.p.v. de Nexus?

Laatste vraag, hoe zit het met de btw teruggave? Want ik heb voor mijn zonnepanelen ook al gebruik gemaakt van de wetgeving KOR.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Masterchiev schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:42:
[...]

Is huishouden afhankelijk. En je moet je afvragen is of de afschrijving lager is dan de energierekening. Kom je vrij beroerd uit. Uitgaande dat de nexus excl btw 7290€ kost. Je moet 1,50€ per cycle halen om quit te spelen ongeveer.
Huh? Waarom?

Je batterij kan makkelijk meer dan 5000cycli mee, je krijgt zelfs fabrieksgarantie tot minimaal 6000 cycli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
ApexAlpha schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:36:
[...]

Huh? Waarom?

Je batterij kan makkelijk meer dan 5000cycli mee, je krijgt zelfs fabrieksgarantie tot minimaal 6000 cycli.
5000 x € 1,50 = 7500€ dus je hebt meer dan 1,50€ per dag nodig om winst te maken.

Garantie is op percentage overigens 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Masterchiev schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:52:
[...]

5000 x € 1,50 = 7500€ dus je hebt meer dan 1,50€ per dag nodig om winst te maken.

Garantie is op percentage overigens 😉
Maar waarom reken je maar met 5000 cycli vraag ik me af.

Overigens zit ik op €2,65 per cyclus gemiddeld nu. Dan zou ik voordat mijn garantie er af is al €16.000 hebben gekregen.

[ Voor 16% gewijzigd door ApexAlpha op 16-08-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
ApexAlpha schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:56:
[...]

Maar waarom reken je maar met 5000 cycli vraag ik me af.

Overigens zit ik op €2,65 per cyclus gemiddeld nu.
Omdat 5000 op 1,5€ de return on investment is. Dan is de accu al uit de garantie overigens. 7 jaar of 6000 cycli. Zonneplan is er bij gebaat om in die 7 jaar de 6000 cycli niet te overschrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ja maar vrij arbitrair zo.

Ik kan ook zeggen dat 2500 * 2,65 de break even is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Uitgaande van een levensduur van 6000 cycli is de afschrijving 7200/6000/20 = 0,06 per geladen kWh.
Uiteraard kan de Nexus langer mee gaan dan 6000 cycli, Maar 6 cent is de afschrijving per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Zag overigens dat ze de portemonnee hebben getrokken en hoofd/shirtsponsor van PEC Zwolle zijn dit seizoen. Altijd benieuwd of dat zoiets netto wat oplevert qua nieuwe leden en toename van verkoop aan thuisbatterijen.
Pagina: 1 ... 58 ... 63 Laatste